Hebben jullie een idee wat ik het beste kan gebruiken om de camera beter te fixeren, zonder veel in te leveren op bereikbaarheid voor plotselinge shots?
Je hebt de peak design capture clip die je aan je rugzaklus kunt bevestigen, maar is dat handig?
Ik heb die besteld vorige maand, en helaas ook weer teruggestuurd. Het idee leek me goud en geweldig. Maar het had -voor mij- meerdere nadelen. Zo moest er best wat gewicht zitten in de rugtas, anders voel je hem trekken, en dat was juist de reden waarom ik dan van de Peak Design Slide af 'wilde'. Daarnaast zat de aansluiting net wat te hoog naar mijn zijn, maar dat kan aan de rugtas liggen. Ik vond het ook vervelend dat de zijkant van het plaatje in je borst zit te prikken.LA-384 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:52:
Je hebt de peak design capture clip die je aan je rugzaklus kunt bevestigen, maar is dat handig?
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 11 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Aan welk gewicht moet ik dan denken? Ik heb normaal tussen de 2 en 4kg in de rugzak zitten (denk ik). Lens (400-900gr), thermosfles 0,5l (of twee stuks), boterhammen en handdoeken en soms nog een flesje water extra.Steeffoon schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:09:
Ik heb die besteld vorige maand, en helaas ook weer teruggestuurd. Het idee leek me goud en geweldig. Maar het had -voor mij- meerdere nadelen. Zo moest er best wat gewicht zitten in de rugtas, anders voel je hem trekken, en dat was juist de reden waarom ik dan van de Peak Design Slide af 'wilde'. Daarnaast zat de aansluiting net wat te hoog naar mijn zijn, maar dat kan aan de rugtas liggen. Ik vond het ook vervelend dat de zijkant van het plaatje in je borst zit te prikken.
Camera+lens is meestal circa 1kg
[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 23-09-2026 17:31 ]
De Peak Design Capture gebruik ik al jaren, sinds 1e jaar van uitgifte.LA-384 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:52:
Misschien een specifieke vraag voor @ehtweak, maar zeker ook algemeen. Ik vind het leuk om in heuvelachtig gebied te wandelen, dat betekent soms ook wat klauterwerk, waarbij je het liefste beide handen kunt gebruiken. Echter neem ik ook graag mijn camera mee, het liefst in paraatheid voor mooie plaatjes bij uitzichten. Vooralsnog heb ik die altijd aan een neckstrap bungelen, maar echt handig is dat dan niet.
Hebben jullie een idee wat ik het beste kan gebruiken om de camera beter te fixeren, zonder veel in te leveren op bereikbaarheid voor plotselinge shots?
Het systeem werkt perfect, en ook omdat je heel snel direct door kunt naar je statief met dezelfde koppeling.
Nadelen zijn er ook:
- Je rugzak moet er geschikt voor zijn qua schouderband
- Grote/zware camera + dito lens geeft alsnog veel gewicht op een gekke plek
- schroefjes kunnen prikken in je borst, en bij bepaalde schouderbanden zelfs de zijkant van t plaatje.
Om beide te tacklen zijn er meerdere manieren om dat op te lossen:
- lichtere systeem camera/lichtere lens combinatie
- schroefjes inkorten
- de Capture verplaatsen naar je riem. Daarvoor heb je een speciaal accesoire: Pro Pad Pro Pad for Capture | Peak Design Official Site
Nadeel daarvan: met zware camera alsnog bungelend en bij bepaalde broekriemhoogte vervelend op je heup.
Desondanks heb ik beide al jaren in gebruik tijdens bergwandelen en klauter ik er mee over rotsen en gletsjerwandelingen terwijl de clip op mijn rugzak (daypack Osprey 35Liter) schouderband zit. Of op mijn Deuter wintersport rugzak. Het helpt als de rugzak heupbanden heeft.
Als je een rugzak met hele brede heupbanden hebt, kun je met de pad pro, ook daar je camera kwijt. Met de Rover AW foto rugzak lukt dat bijvoorbeeld.
Ik loop de laatste jaren echter wel steeds vaker met een lichtgewicht systeemcamera met kleinere lens. Waarvan het meest met de Canon M100 + Canon adapter + Canon 17-55 EFS, waarbij de clip/statief gondel op de adapter vast zit.
Voor lange telelensen heb ik ondertussen een padded schouderriem met sliding functie bijvoorbeeld deze: 3 Legged Thing AXIS Sling Strap Obsidian
Als je de lengte goed afstemt, is hij te combineren met die Pad Pro aan je riem. Bij klauteren/bukken kan het overigens wel eens zijn dat je even beperkt wordt dan.
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 23-09-2026 20:00 ]
Ik ben ook nog in dubio wat ik qua opslag wil doen. Ik heb 2x 64gb uhs-I kaartjes in de camera zitten, meestal in backup modus. Ik ga in het voorjaar een week op fotovakantie in Toscane en verwacht dus veel foto's te maken. Afgelopen zomer liep ik na 4 dagen in niet heel bijzonder gebied ineens tegen de limiet aan, dus dat gaat in Toscane zeker ook gebeuren. Ik dacht dan koop ik gewoon even 2x 256gb UHS-II (lijkt me ergens handig voor macro gebruikmakend van de burst, maar komt niet veel voor), maar kwam al snel van een koude kermis thuis gezien de exorbitante prijzen. Ik heb ook geen laptop, maar wel een ssd van 1tb. M'n voorlopige oplossing gaat dus zijn; sd kaartje via kaartlezer aan telefoon, foto's van de dag overplaatsen naar telefoon, dan ssd eraan en overplaatsen naar ssd. De ssd is zo'n SanDisk Extreme, waarmee de foto's enkel succesvol verplaatst kunnen worden via de SanDisk app. De reguliere manier resulteert in 0kb bestanden.
Of weten jullie een eenvoudigere optie voor max €100?
[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 23-09-2026 20:13 ]
Ik laat mijn camera meestal gewoon aan mijn polsband bungelen als ik mijn handen even nodig heb, maar dat is niet met klimmen of zo. Dat lijkt me minder handig.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In mijn geval is het een the north face borealis. Wel een stevigere rugzak denk ik.Gonadan schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:13:
Op F&V meets zie ik er altijd meerdere lopen met zo'n ding op hun schouderband, die zijn er wel over te spreken. Dat is dan wel gewoon een stevige rugtas met wat vulling en niet een ultralight daypack met alleen wat bammetjes er in.
Ik laat mijn camera meestal gewoon aan mijn polsband bungelen als ik mijn handen even nodig heb, maar dat is niet met klimmen of zo. Dat lijkt me minder handig.
Ik had de Sony A7 III met 24-105 aan de haak.LA-384 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:27:
[...]
Aan welk gewicht moet ik dan denken? Ik heb normaal tussen de 2 en 4kg in de rugzak zitten (denk ik). Lens (400-900gr), thermosfles 0,5l (of twee stuks), boterhammen en handdoeken en soms nog een flesje water extra.
Camera+lens is meestal circa 1kg
In de tas een 0,8L waterfles, 100-400 sigma en 90mm Sony lens, plus een MacBook Air 13"
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 11 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Goh, waarom denk je aan mij?
Ik gebruik al jaren een brede schouderband van OP/TECH USA. Bevalt prima. Maar idd, dan slingert je camera best wel heen en weer als je echt aan het klauteren bent. Niet handig, of zelfs destructief voor als je body/objectief/lenskap weer eens tegen de rotsen knalt.
Ik heb een keer b.v. deze brug beklommen:
https://flic.kr/s/aHBqjB1B41
En daar mocht je absoluut niks 'los' meenemen! Zelfs een mobieltje moet in een verplicht omhangetui om je hek. Geen losse dingen/jassen/flappen of voorwerpen.
Maar mijn OP/TECH harness werd door de gids goedgekeurd; toen mocht ik mijn DSLR gewoon meenemen en gebruiken.
https://www.optechusa.com/collections/slings

MuengstenerBruecke22 by Erik Haak, on Flickr
De mensen waren wel gezekerd uiteraard. Maar je wilt niet dat er een voorwerp naar beneden pleurt. Er lopen daar beneden ook mensen...

MuengstenerBruecke19 by Erik Haak, on Flickr
Daar boven in die boog dus, vlak onder de spoorlijn, stonden we:

MuengstenerBruecke32 by Erik Haak, on Flickr
[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 23-09-2026 22:25 ]
Gezien de vele bergpanorama's dacht ik dat je vaak moeilijk terrein overbrugt. Maar je hebt er dus geen speciale gear voor? Of heb je zelden twee handen nodig?ehtweak schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:23:
Goh, waarom denk je aan mij?![]()
Ik gebruik al jaren een brede schouderband van OP/TECH USA. Bevalt prima. Maar idd, dan slingert je camera best wel heen en weer als je echt aan het klauteren bent. Niet handig, of zelfs destructief voor als je body/objectief/lenskap weer eens tegen de rotsen knalt.
Ik loop overigens geen via ferrata's, maar ook in de Ardennen en bij de Moezel heb je soms best pittige klimmetjes met boomwortels, rotsen en kabels om je aan vast te houden/op te trekken.
Zeker wel eens twee handen nodig en dan voorzichtig tot stilstand komen en camera pakken om iets te fotograferen.LA-384 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:34:
[...]
Gezien de vele bergpanorama's dacht ik dat je vaak moeilijk terrein overbrugt. Maar je hebt er dus geen speciale gear voor? Of heb je zelden twee handen nodig?
En altijd uitkijken dat je rugzak niet goed gezekerd zou zijn en of niet goed over je schouders zit met veiligheidssluiting, anders verdwijnt die ook in de diepte.

Tauernmoossee29 by Erik Haak, on Flickr
zoekplaatjes! Zoek het pad en/of de kabel.

PWiechenthalerHuette13 by Erik Haak, on Flickr
Of zoek op deze maar eens het pad en de ladders:

PWiechenthalerHuette17 by Erik Haak, on Flickr
Hint: daar rechts, op de grijzige rotswand.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8