|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb onlangs een paar mooie foto's gemaakt die ik graag in het groot wil laten afdrukken.
Ik heb mijn beeldscherm al gekalibreerd op 80cd/m2 om te voorkomen dat de foto's te donker worden.
Op zich lijken ze niet te donker, maar het lijkt alsof er een soort mist overheen ligt, waardoor de kleuren totaal niet sprankelen. Bij 1 specifieke foto zie ik ook dat bepaalde delen niet genoeg kleurdiepte? hebben, waardoor er een dichtgelopen vlak ontstaat. Dat is op de digitale afbeelding niet zichtbaar. Ik zie nu ook dat dat stuk op de afdruk donkerder is dan het omringende deel, terwijl dat op het origineel juist lichter is.
:strip_exif()/f/image/3Y09GdK3AySMHuv06S5JMtAx.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Kleurruimte? Ik lever de foto aan als sRGB, maar wellicht beter om het in de maximale kleurruimte aan te leveren? Hoe doen jullie dat normaal gesproken?
sRGB is natuurlijk voor online, waar heb je het laten afdrukken en welk format adviseren zij?LA-384 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:33:
Zojuist een paar fotoafdrukken ontvangen, maar het valt me tegen.
Ik lever de foto aan als sRGB, maar wellicht beter om het in de maximale kleurruimte aan te leveren? Hoe doen jullie dat normaal gesproken?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Nee dat klopt. Omdat ik bij het omzetten niet direct een verschil zag tov het origineel, ging ik er een beetje vanuit dat dat geen probleem zou moeten zijn. Nu ik de sRGB jpg en RAW in lightroom naast elkaar zet, zie ik wel een verschil, met name wat fletsere kleuren in het geval van sRGB. Maar geen dichtgelopen kleuren.Greatsword schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:39:
sRGB is natuurlijk voor online, waar heb je het laten afdrukken en welk format adviseren zij?
Ik heb het afgedrukt bij https://www.profotonet.com/nl/
Die geven aan: "Profotonet werkt met eigen ICC-profielen. Wanneer je fotobestanden aanlevert in sRGB, AdobeRGB en ProphotoRGB zetten wij deze automatisch om. Je hoeft zelf dus in principe niets te doen."
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je scherm, vaak moet je bij duurdere zitten wil je veel van het AdobeRGB spectrum kunnen zien.LA-384 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:58:
[...]
Nee dat klopt. Omdat ik bij het omzetten niet direct een verschil zag tov het origineel, ging ik er een beetje vanuit dat dat geen probleem zou moeten zijn. Nu ik de sRGB jpg en RAW in lightroom naast elkaar zet, zie ik wel een verschil, met name wat fletsere kleuren in het geval van sRGB. Maar geen dichtgelopen kleuren.
Ik heb het afgedrukt bij https://www.profotonet.com/nl/
Die geven aan: "Profotonet werkt met eigen ICC-profielen. Wanneer je fotobestanden aanlevert in sRGB, AdobeRGB en ProphotoRGB zetten wij deze automatisch om. Je hoeft zelf dus in principe niets te doen."
Downgraden van Adobe/Prophoto is geen probleem, maar als je in sRGB levert kunnen ze nooit upgraden i.v.m. kwaliteitsverlies.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik verwacht niet dat het aan mijn scherm ligt. Het is een uitvoering: BenQ SW270C Grijs die ik gekalibreerd heb met een x-rite i1 display pro.Greatsword schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:19:
[...]
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je scherm, vaak moet je bij duurdere zitten wil je veel van het AdobeRGB spectrum kunnen zien.
Downgraden van Adobe/Prophoto is geen probleem, maar als je in sRGB levert kunnen ze nooit upgraden i.v.m. kwaliteitsverlies.
Ik denk toch dat het aan hun printers ligt. De betreffende foto bevat nogal veel tinten geel. Ik heb me nu eens gewaagd aan softproofing met hun kleurprofielen (dacht altijd dat dat veel ingewikkelder was) en dan zie ik bijna hetzelfde als op de afdruk;
:strip_exif()/f/image/8wW6d7kZuEBNEiUZiriwoO1C.jpg?f=fotoalbum_large)
Het felle geel wordt niet gehaald en het mist daardoor detail. Probeer ik hetzelfde bij een jpg met prophotoRGB, zie ik alsnog dit probleem ontstaan, alleen is het geel dan wat rijker door de kleurruimte.
Wil ik echt dezelfde kleuren, dan moet ik kiezen voor een ander soort afdruk, namelijk inktjet of fine-art, die maken beide gebruik van inkt, in tegenstelling to fotochemische afdruk bij de overige opties, zo lees ik nu.
De overige foto's vertonen overigens geen echt merkbaar verschil met softproofing, dus deze specifieke foto is de vreemde eend in de bijt.
[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 18-06-2024 20:46 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb ze dus in "klein" formaat laten afdrukken en het viel mij gelijk op dat het anders was. Maar in de toekomst idd beter even kijken hoe het er uit ziet, hoewel het volgens mij echt een unieke situatie is nu door al dat geel in die foto. Want bij de overige foto's zag ik nagenoeg geen verschil (hooguit iets in de schaduwdelen).Gonadan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:55:
Softproofing is inderdaad wel een fijne manier om te zien wat je kunt verwachten, mits inderdaad je workflow wel klopt qua kleurbeheer. Als je echt de perfecte afdruk wilt kan je ook nog verschillende probeersels bestellen in klein formaat bijvoorbeeld. Maar in dit geval denk ik dat het amper opvalt als je ze niet niet naast elkaar zet ter vergelijk.
Nu we het er dan toch over hebben. Hebben jullie een idee hoe ik een foto ook mooi sprankelend kan krijgen wanneer deze niet door de zon of een spot belicht wordt? Ik wil gewoon wat mooie foto's aan de muur hangen, maar de lichtinval is nergens ideaal/constant.
Ik merk dat mijn foto's nu vooral wat donker ogen, ook wanneer ik ze op 80cd/m2 bewerk.
Is er een eenvoudige manier om het geheel wat helderder te maken? Hoe doen jullie dat?
Of blijft het toch vooral trial&error?
Ik bedoel, wanneer je zoveel moeite doet voor nabewerken en afdrukken wil je natuurlijk gewoon krijgen waar je naartoe gewerkt hebt. Maar aan de andere kant wordt de foto er (in mijn optiek) niet lelijk van en ik vraag mij af of een willekeurige toeschouwer het zou zien.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
He thangt er ook sterk vanaf waar je foto komt te hangen. Zonder direct licht erop ogen ze altijd wat donker, zodra je er licht op schijnt komen ze meer tot leven. Wat overbelichten helpt bij die momenten dat er geen/weinig direct licht op schijnt. Maar het blijft trial and error.
Ik had laatst goedkope coupon van onbekende afdruk centrale. Fletse kleuren en zelfs print-banen zichtbaar. Ze gaan een nieuwe opsturen maar verwacht eerlijkgezegd niet heel veel verbetering. Iets met goedkoop en duurkoop...
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
volgende keer ga ik de foto iets meer belichting geven bij het bestellen.
ora et labora
Ik zag het zelf direct dat het niet klopte. De foto met het geel leek wat grauw en ik zag dat bepaalde delen duidelijk dichtgelopen kleur hadden (een duidelijk afgetekend vlak met ogenschijnlijk 1 kleur, te zien bij de pijl). Omdat ik me dat niet herinnerde tijdens de bewerking, ben ik het gaan vergelijken en zag toen dat het betreffende deel zelfs ook donkerder was dan de directe omgeving, terwijl het juist lichter moest zijn. Dat verklaard waarschijnlijk waarom het grauw oogt.Gonadan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:08:
Maar was het anders omdat je ze ging vergelijken of had je bij het open maken van het pakketje meteen al een gevoel dat het niet klopte?
Ik bedoel, wanneer je zoveel moeite doet voor nabewerken en afdrukken wil je natuurlijk gewoon krijgen waar je naartoe gewerkt hebt. Maar aan de andere kant wordt de foto er (in mijn optiek) niet lelijk van en ik vraag mij af of een willekeurige toeschouwer het zou zien.
Resulteert dat niet in dichtgelopen hooglichten? Of merk je dat niet bij een afdruk?sys64738 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:11:
Ik doe mijn afdrukken vaak een half stopje omhog qua belichting voor ik ze afdruk. Dat ziet er op je monitor altijd eng uit maar pakt meestal wel goed uit. Soms doe ik zelfs 2/3.
He thangt er ook sterk vanaf waar je foto komt te hangen. Zonder direct licht erop ogen ze altijd wat donker, zodra je er licht op schijnt komen ze meer tot leven. Wat overbelichten helpt bij die momenten dat er geen/weinig direct licht op schijnt. Maar het blijft trial and error.
Ik twijfel om voor inkjet/fine-art te kiezen. Dat geeft voor mijn voorbeeld sowieso betere kleuren, maar is mogelijk ook minder afhankelijk van lichtinval. Hebben jullie daar ervaring mee?
Wat vinden jullie hier nou van:
JDx in "Het grote AI art show- & kletstopic"
Mag er dan helemaal geen commentaar geleverd worden aldaar?
Mogen er slechts juichende reacties geplaatst worden van hoe popie-jopie AI wel niet is?
imho; als het gewoon niet goed is, dan is het toch niet goed? En waarom mag je dat dan niet aangeven?
Nog afgezien van de alom vertegenwoordigde voorkeur voor het tonen van opgepompte meloenen met nippeltjes.

Dit keer ging het over een krakkemikkige fiets waarvan gewoon niks klopt.
Echter zal de mate waarin men open staat voor kritiek ook afhankelijk zijn van hoe het gebracht wordt. Het topic binnen stormen en binnen enkele posts over 'artificial shit' beginnen nodigt niet echt uit voor een inhoudelijke discussie wat mij betreft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Blijkbaar mag er alleen ja & amen geroepen worden.
Jammer dat de tool (AI s/w) die de fouten maakt, niet gescheiden kan worden van de personen die 'm hanteren.
Het is net zoals bij foto's maken.
Ten eerste moet de opname natuurlijk al wel juiste plaats/goede belichting/fraaie uitsnede/e.d. zijn. En dan komt er nog een stap(je) nabewerking.
Daar becommentariëren we er toch ook lustig op los?
Van zowel de gebruikte h/w, de gebruiker van die h/w en vervolgens nog allerlei s/w tools (al dan niet handmatig aangestuurd).
ora et labora
Iets posten in de trend van "Leuke poging maar je ziet dat AI nog wel even heeft te gaan. Ketting gaat van links naar rechts etc. etc." zou waarschijnlijk een leukere reactie hebben opgeleverd dan de "Ga jij lekker foto's maken"
In foto topics is het ook niet gebruikelijk om een lijst met kritiekpunten op te sommen en af te sluiten met 'shit'.ehtweak schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:24:
Laat maar.
Blijkbaar mag er alleen ja & amen geroepen worden.![]()
Jammer dat de tool (AI s/w) die de fouten maakt, niet gescheiden kan worden van de personen die 'm hanteren.
Het is net zoals bij foto's maken.
Ten eerste moet de opname natuurlijk al wel juiste plaats/goede belichting/fraaie uitsnede/e.d. zijn. En dan komt er nog een stap(je) nabewerking.
Daar becommentariëren we er toch ook lustig op los?
Van zowel de gebruikte h/w, de gebruiker van die h/w en vervolgens nog allerlei s/w tools (al dan niet handmatig aangestuurd).
Kijk gewoon even in de spiegel en je zult zien dat je deze reactie zelf uitgelokt hebt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ten tweede praat ik over een algoritme dat er poep van maakt. Naar mijn weten (mag ik hopen tenminste) zitten er geen tig ingehuurde personen in een donker kamertje, ergens ver weg, achter die AI engine.
Dus wie doet er iets fout?
Niemand.
De vraag is wat doet er iets fout?
Het AI-algoritme!
Ik zie dat onderscheid wel, anderen blijkbaar niet...
Beetje doorgebladerd, maar vond het eigenlijk wel vies tegenvallen op een paar dames na die blijkbaar gelukkig ook zonder allerlei irritante tattoo's gegenereerd kunnen wordenehtweak schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:06:
Nog afgezien van de alom vertegenwoordigde voorkeur voor het tonen van opgepompte meloenen met nippeltjes.
* nero355 heeft echt een hekel aan tattoo's en nog meer als ze mooie vrouwen verpesten !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Alleerste complimenten voor het opzetten van de topics met een uitdaging. Een goed onderwerp kiezen lijkt me erg lastig. Ik denk dat je onderwerpen moet kiezen waarbij mensen snel een idee hebben en welke zowel thuis als op pas uitgevoerd kunnen worden. Soweiso is het zo dat zoiets ook moet gaan leven voordat er veel reacties komen, dus hopelijk zet je door en kan ik na mijn vakantie ook bijdragen gaan leveren.nachtnet schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:44:
Ik heb nog maar een poging gedaan een nieuwe fotouitdaging te posten. Hopelijk met wat meer respons. Wat voor uitdagingen zou men graag willen zien? (Thema, techniek, vorm?)
Allereerst bedankt voor de reactie. Een onderwerp kiezen is inderdaad lastig. Ik heb nu een viertal thema’s geprobeerd: verkeer, brutaal, druk(te) en deze “terug kijken”. Nu heb ik geprobeerd deze laatste wat meer fotografisch uitdagend te maken door een twee luik te vragen van onderwerp en terugkijkend vanuit het onderwerp.MRIdev schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:45:
[...]
Alleerste complimenten voor het opzetten van de topics met een uitdaging. Een goed onderwerp kiezen lijkt me erg lastig. Ik denk dat je onderwerpen moet kiezen waarbij mensen snel een idee hebben en welke zowel thuis als op pas uitgevoerd kunnen worden. Soweiso is het zo dat zoiets ook moet gaan leven voordat er veel reacties komen, dus hopelijk zet je door en kan ik na mijn vakantie ook bijdragen gaan leveren.
Ik vraag mij vooral af welk type uitdaging gezocht wordt? Vrije thema’s, kleurstellingen, techniek, etc.
Het is voor mijzelf vooral bedoeld als inspiratie en stok achter de deur om naar buiten te gaan.
Wat de onderwerpen betreft lijkt het me dat het niet veel uitmaakt wat je kiest, zolang het niet te moeilijk is. Bijvoorbeeld bij verkeer en druk(te) had ik zelf snel wat ideeën, bij brutaal en terugkijkend weinig.nachtnet schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:21:
[...]
Allereerst bedankt voor de reactie. Een onderwerp kiezen is inderdaad lastig. Ik heb nu een viertal thema’s geprobeerd: verkeer, brutaal, druk(te) en deze “terug kijken”. Nu heb ik geprobeerd deze laatste wat meer fotografisch uitdagend te maken door een twee luik te vragen van onderwerp en terugkijkend vanuit het onderwerp.
Ik vraag mij vooral af welk type uitdaging gezocht wordt? Vrije thema’s, kleurstellingen, techniek, etc.
Het is voor mijzelf vooral bedoeld als inspiratie en stok achter de deur om naar buiten te gaan.
Als je het voor jezelf doet dan is het toch de moeite waard om te doen! Kies een onderwerp, post snel de je eerste foto, en mogelijk daarna een beter uitgewerkt idee op dat onderwerp.
Dan is het hopen dat het aan slaat en meer mensen aanhaken. Zo niet, dan haal je zelf er zo veel mogelijk uit.
2 weken terug inmiddels, werd ik op m'n werk (waar ik Februari begonnen ben, een MBO school), last-minute (zoals wel vaker gaat daar haha) gevraagd de foto's te doen voor de diplomeringen die er die week waren. En ja, daar had ik wel zin in! Ik werk specifiek voor de opleiding verpleegkunde.. Dat is 95% vrouw.. als het niet meer is. En leuke meiden fotograferen, ja, dit was de grootste lol die ik tot nu toe gehad heb op m'n werk.
Wel even wennen, zoals ik al zei, het was echt last-minute, kreeg een digitale camera in m'n handen gedrukt die ik niet gewend was (Sony A6400). Ik ben een analoge camera gewend zonder autofocus, en fotografeer vooral stilstaande dingen, dus dit was een hele andere ervaring. Dus dat werd vooral improviseren na heel kort even aan de camera te kunnen wennen. Voor dit soort dingen ga ik natuurlijk niet handmatig focussen. Verder heb ik 'm wel van automatic naar aperture priority gezet. Goed ik weet de basics natuurlijk en heb ook wel wat theoretische kennis, maar dat dan allemaal in de praktijk brengen. Ik had 3 diplomeringen, en het was wel duidelijk dat de foto's per diplomering wel beter werden haha. Bij de 1ste maakte ik er nog relatief weinig (wat eigenlijk vooral kwam omdat ik een camera kreeg met 20% batterij). Bij de 2de diplomering herinnerde ik me opeens dat ook in aperture mode het handig kan zijn om af en toe inderdaad die aperture te veranderen.
Ik denk dat 80% onscherp is.. Maar er zitten echt wel leuke tussen. In fact, van de +/- 800 is er 1 waar ik toch wel een beetje trots op ben.. Alleen.. heb ik niks om te showen omdat ze voor intern gebruik zijn (of je moet naar m'n werk willen komen).
M'n collega, de management assistent die mij last-minute dit soort dingen vraagt, opperde al om de teamleider te vragen of er niet een camera voor de afdeling aangeschaft kan worden (de a6400 was van haar van thuis meegenomen), dus misschien valt er iets leuks te regelen.
Make lovecraft not warcraft.
https://www.swpc.noaa.gov...ra-dashboard-experimental
Ik zie her en der weer wat online geroezemoes over mogelijke geomagnetische stormen die voor wat moois aan het firmament kunnen gaan zorgen.
https://www.weerwoord.be/m/3133881
https://www.swpc.noaa.gov...fect-29-31-july-g3-strong
[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 29-07-2024 21:22 ]
Ik heb per ongeluk 1 foto van het noorderlicht kunnen vangen. Maakte een foto met mijn iphone om een indicatie te krijgen van het licht. Ook omdat er tov zondag avond echt heel veel extra licht vervuiling was in het noorden van mijn standplaats. (afval verwerker had de lichten zondag niet aan, maandag helaas wel)ehtweak schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:46:
En? @nachtnet Heb je nog aurora beelden i.c.m. Perseïden zwerm gezien en kunnen vastleggen?
Wel wat mooie sterren foto's en perseiiden op de foto gekregen. Ook, en daar sla ik mij nog voor op de kop, lopen kloten met de scherpte instelling. Na een handmatig ingestelde en gecontroleerde testfoto, toch iets tegen de scherpstel ring getikt en zoef zo een reeks de prullenbak in.
ben overigens maandagnacht(ma naar di) wel rond 1 uur naar huis gefietst, echt te veel muggen die iets van mij wilden overnemen.
:strip_exif()/f/image/AdTjftQqelbsLy52ECPooPIF.jpg?f=fotoalbum_large)
een foto van zondag zo onbewerkt uit de camera.
Hebben anderen nog wat resultaten kunnen pakken?
Wordt het niet weer eens tijd om een F&V herfstmeet te organiseren?
Gelijk een goed moment in om vast aan de nieuwe fotouitdaging te werken. Fotouitdaging 2024-5: Herfst in Zwart-witehtweak schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:13:
Hint, hint, hint...![]()
Afhankelijk van de locatie heb ik wel interesse in een meet.
Ineens zie ik via de stats info van flickr dat een foto van ondergetekende een topic op reddit is:
https://old.reddit.com/r/...ing_about_this_cable_car/
dit is mijn origineel:
https://flic.kr/p/t4QCuQ
en ik ken het verhaal er achter.
Wat voor een BS er dan vervolgens allemaal uitgekraamd wordt!
Tot aan dat het een reclamecampagne zou zijn.

Maar blijkbaar komt niemand op het idee om de originele fotograaf het gewoon even te vragen!

BTW: ik heb geen reddit account, dus blijkbaar moet je die eerst aanmaken vooraleer je daar kunt reageren.
[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 24-09-2024 20:54 ]
Volgens mij doen wij hetzelfde hier... alleen dan niet voor 192 Pound per jaar. Ik zie toch mogelijkheden voor volgende jaar. Betaalde Tweakers foto meets
Ik probeer het gewoon nog een keer onder de aandacht te brengen...ehtweak schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:13:
Hint, hint, hint...![]()

Wordt achter de schermen hard aan gewerkt. Komt goed.ehtweak schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:25:
[...]
Ik probeer het gewoon nog een keer onder de aandacht te brengen...
Ontdek Nederland door de lens van topfotograaf en Sony ambassadeur Albert Dros tijdens deze lezing over zijn nieuwe boek The Beauty of The Netherlands. Tijdens deze inspirerende lezing, die in samenwerking met Sony wordt georganiseerd, deelt Albert 10 jaar aan foto's, verhalen en praktische tips over het fotograferen van de mooiste plekjes in Nederland. Ideaal voor wie meer wil weten over het werk van Albert Dros, wil leren over fotografie én ons eigen land!
't Zal ongetwijfeld de nodige reclamepraat zijn. Maar alsnog lijkt het me wel interessant.
FYI:
https://www.cameranu.nl/n...fotograferen-in-nederland
Zo te zien zijn alle beschikbare plekken in Rotterdam al vergeven. Maar in Kampen is nog plek!
heb mezelf ingeschreven voor Kampen
Op dit moment: Zondag 1 december | 10:00 - 12:30
82 van de 330 plaatsen beschikbaar
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 29-10-2024 08:59 ]
't Is natuurlijk gewoon een boekpresentatie, maar kan best inspirerend zijn. En misschien nog wel een mooi boek voor in de kast ook.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lijkt me een mooi boek en wellicht staan er nog mooie locaties in waar ik ook eens naar toe kan gaan.
Met €60,- is het wel aan de prijs, dat wel
Ja ze kwamen bij mij op de radar. Kreeg 30% korting als ik met creditcard betaalde. Prima. Maar als je geen CC hebt of die hiervoor niet wilt gebruiken, is dat wel zuur ja.LA-384 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:14:
Nou ja, helemaal per toeval is het niet, want ik kwam hier eigenlijk om te ranten over Flickr welke mijn jaarlijkse abonnement eenzijdig heeft beëindigd. Kennelijk willen ze geen gebruik meer maken van Paypal en accepteren enkel nog credit card, die ik niet heb
Die korting wordt mij ook aangeboden, maar heb je niets aan als je daarvoor een credit-card á €30,-/jaar moet aanschaffen.sys64738 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:26:
Ja ze kwamen bij mij op de radar. Kreeg 30% korting als ik met creditcard betaalde. Prima. Maar als je geen CC hebt of die hiervoor niet wilt gebruiken, is dat wel zuur ja.
Ik weet al niet eens meer waarom ik destijds eigenlijk pro heb genomen. Volgens mij raken de limieten van een gratis account mij niet eens. (ik lees 1000 foto's limiet en max 50 die niet publiekelijk toegankelijk zijn). Ik zi op 385, waarvan ook nog een flink deel die niet eens (meer) de moeite waard zijn om te delen. Binnenkort maar eens uitzoeken.
[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 13-11-2024 19:56 ]
Ik heb er bijna vier duizend foto's staan in hoge resolutie, vrijwel allemaal compleet met GPS EXIF metadata. En heel veel van die foto's zijn in de loop v.d. jaren her en der gelinkt.LA-384 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:41:
[...]
Ik weet al niet eens meer waarom ik destijds eigenlijk pro heb genomen.
Dus ja, ik vind het wel de moeite waard dat dat blijft functioneren.
Menigeen dacht enkele jaren geleden dat flickr niet zou overleven. Welnu, ze zijn er nog steeds en, op een incidentele hickup na, blijft het sharing mechanisme prima werken.
[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 13-11-2024 20:53 ]
Wel bijzonder, op dit moment staat er:ehtweak schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:54:
Maar in Kampen is nog plek!
heb mezelf ingeschreven voor Kampen
Op dit moment: Zondag 1 december | 10:00 - 12:30
82 van de 330 plaatsen beschikbaar
108 van de 470 plaatsen beschikbaar
Of ze hebben een grotere zaal genomen, of ze zetten meer stoelen in dezelfde zaal neer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
tot nu.
Ik moest mn koffer inpakken voor een weekendje weg met het vliegtuig. Koffer met kleding is niet zon probleem, 6 kilo. Maar Mijn tas met standaard uitrusting weegt 8.3 kilo. En ik mag in totaal maar 12 kilo meenemen. En dat is dan nog zonder statief en opladers. whoeps.
misschien kan ik sjoemelen door de camera aan de draagriem mee te nemen. maar dan zit ik nog rond de 12.3 kilo.
[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 13-11-2024 23:20 ]
ora et labora
klopt, maar om de kleding dan weg te gooien voordat je op de terugreis gaat vind ik ook zo wat.LA-384 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:16:
@mrc4nl Ik weet niet waar je heen gaat, maar in de meeste landen heb je kledingwinkels
4 dagen dezelfde kleding aan is ook nog een optie, of de gear huren in het buitenland
Maar goed ik ga er wel uit komen, vind het alleen beetje zonde om extra kosten te maken als het niet noodzakelijk is.
ora et labora
Gelukkig!mrc4nl schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:18:
Ik vond het gewicht van camera's en lenzen nooit zo interessant.
Zware lenzen bestaan niet, kwestie van spierballen kweken.
Ik denk/dacht altijd dat ik de enige ben/was als ik sommige reacties in Foto- en videohardware en koopadvies lees/las

Zoveel lenzen had ik niet ingepakt. De lenzen en camera bij elkaar waren "slechts" 2.3 kilo.jip_86 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:21:
Keertje keuzes maken in lensaanbod wat je mee neemt kan ook best toch? Kan me niet voorstellen dat je voor een weekendje ook alle lenzen nodig gaat hebben.
ik heb nu vooral winst geboekt door de laptop thuis te laten, en overig klein spul ook (muis/zaklamp/powerbank/filters) plus de portemonnee ook eens flink uitgedund. en zit nu op 11.6 kilo totaal.
ora et labora
Pro-tip is wel een cameratas/rugzak met heup gordel (of hoe je het ook wil noemen). Als ik in de zomer ga wandelen in de ardennen heb ik altijd ook 1 liter aan drank in thermosflessen mee, naast 3 of 4 lenzen, de camera, proviand en wat handdoeken. Door zo'n heupgordel haal je het grootste gewicht van je schouders en kun je prima de hele dag over moeilijk terrein.nero355 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:21:
Gelukkig!
Ik denk/dacht altijd dat ik de enige ben/was als ik sommige reacties in Foto- en videohardware en koopadvies lees/las![]()
Die heb ik, maar heel eerlijk gezegd vind ik het maar een irritant ding en ben ik veel meer aan de wieltjes onder de tas gehechtLA-384 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:36:
Pro-tip is wel een cameratas/rugzak met heup gordel (of hoe je het ook wil noemen).
Tsja, een dslr met grote lenzen is dus toch te zwaar om gewoon te dragen....
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Loopt zo lastignero355 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:13:
[...]
en ben ik veel meer aan de wieltjes onder de tas gehecht![]()
![]()
![]()

PWiechenthalerHuette17 by Erik Haak, on Flickr
Nee hoor, maar wel zo relax als er asfalt/stoeptegels in de buurt is/zijnUniversal Creations schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:24:
Tsja, een dslr met grote lenzen is dus toch te zwaar om gewoon te dragen....
Buitenom Circuit Zandvoort lopen of het onverharde gedeelte van Circuit Zolder werkt inderdaad wat minder goedehtweak schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:58:
Loopt zo lastigin dit soort terrein:
[Afbeelding]
PWiechenthalerHuette17 by Erik Haak, on Flickr
Dan trek je toch vier lagen kleding aan in het vliegtuig?mrc4nl schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:35:
[...]
klopt, maar om de kleding dan weg te gooien voordat je op de terugreis gaat vind ik ook zo wat.
4 dagen dezelfde kleding aan is ook nog een optie, of de gear huren in het buitenland
Maar goed ik ga er wel uit komen, vind het alleen beetje zonde om extra kosten te maken als het niet noodzakelijk is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Om vervolgens 4 kilo weg te zweten zeker?Gonadan schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:22:
[...]
Dan trek je toch vier lagen kleding aan in het vliegtuig?
Maar waar ik geen rekening mee had gehouden: de baggage is op het hele vliegveld nergens gewogen.(vloog met klm)
Of het op de terugweg ook zo zal zijn moet ik nog meemaken
[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 17-11-2024 18:30 ]
ora et labora
Soms geen verkeerd idee, zowel in het vliegtuig dat best koud kan zijn als op het moment dat je vanuit een super warm/heet land terugkomt in het vreselijke koude Nederland op dat momentGonadan schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:22:
Dan trek je toch vier lagen kleding aan in het vliegtuig?
Stedentrip londen.Barrycade schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:50:
Handbagage heb ik nooit gewogen gehad. Maar wellicht als het een stedentrip bestemming is wel.
Probleem is dat je achteraf moeilijk terugkan.
Als je geluk hebt kan handbagage ruimbagage worden. Dan al niet tegen heftige meerprijs.
Maar als je bij de gate er achter komt weet ik niet of je dan nog tijd hebt om het te corrigeren.
Bij het british museum staan borden dat rolkoffers niet zijn toegestaan.nero355 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:13:
[...]
Die heb ik, maar heel eerlijk gezegd vind ik het maar een irritant ding en ben ik veel meer aan de wieltjes onder de tas gehecht![]()
![]()
![]()
Wat ik ergens ook wel begrijp. Bij drukte is het een grote sta-in-de-weg
ora et labora
Gelukkig niet echt een plek waar je mij gauw zal vindenmrc4nl schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:29:
Bij het british museum staan borden dat rolkoffers niet zijn toegestaan.
Mja, alsof rugzakken dat al niet zijn...Wat ik ergens ook wel begrijp. Bij drukte is het een grote sta-in-de-weg
Gaan ze die dan ook verbieden
/EDIT :
Dan lijkt me een rugzak met wieltjes eronder ook geen probleem meerUniversal Creations schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:15:
Gemiddeld museum laat je niet binnen met een rugzak, die moet in een kluis achtergelaten worden.
[ Voor 27% gewijzigd door nero355 op 18-11-2024 13:16 ]
Gemiddeld museum laat je niet binnen met een rugzak, die moet in een kluis achtergelaten worden.nero355 schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:09:
[...]
Gelukkig niet echt een plek waar je mij gauw zal vinden
[...]
Mja, alsof rugzakken dat al niet zijn...
Gaan ze die dan ook verbieden
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
ehtweak in "F&V community topic"
Ik ga er heen. Zijn er nog anderen die ik morgen dan wellicht tegenkom?
En de zaal blijft maar variëren in grootte!ehtweak schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:55:
[...]
Wel bijzonder, op dit moment staat er:
108 van de 470 plaatsen beschikbaar
Op dit moment staat er:
Zondag 1 december | 10:00 - 12:30
71 van de 460 plaatsen beschikbaar
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Van hoe het allemaal begonnen was tot nu. Leuk zo'n fotograaf z'n levensverhaal.
En ja, hij is idd vaak op de goede plek, op het goede moment. Maar daar zit wel heel veel voorbereiding bij. En vaak mazzel hebben en ook veel missers.
Zo liet 'ie b.v. zien hoe 'ie deze recente foto had gemaakt:
https://flic.kr/p/2qweDTc
en hoe dat er in in het 'echt' uit zag. Prachtig om te zien.
En insiders-joke; hoe de windmolens verkeerd staan.
Dank voor het leuke verhaal @adros !
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 01-12-2024 13:24 ]
Maar goed dat hij een A1 ii bij zich had voor die foto van die porseleinzwammen. Volle actie
[ Voor 66% gewijzigd door sys64738 op 01-12-2024 13:24 ]
Achteraf heb ik hem ook nog even gesproken, leuk verhaal zo. En dat mijn geboortestad een eigen hoofdstuk in zijn boek heeft geeft natuurlijk ook bonus punten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Make lovecraft not warcraft.
Sjaak_Afhaak in "F&V community topic"
Ben ook nu nog steeds bezig met het verwerken van het beeldmateriaal wat ik afgelopen zomer in de Alpen heb gemaakt. Heerlijk gewoon, buiten is het grijs, grauw, winderig en kil, maar binnen is het een en al wegdromen.
Heb ook nog het nodige video materiaal, maar daar heb ik nog te weinig ervaring mee om dat handig en snel te verwerken. Moet nog veel oefenen wat dat betreft.
Voor me, op 2 x 27" 4K IPS schermen, zie ik fraaie, zonnige landschappen voorbijkomen.
Ook zoiets.
Ik kreeg gisteren, ineens, weer zo'n 'explore' 'flickr' hit.
Met dit beeld:

Umbrail25 by Erik Haak, on Flickr
Uiteraard leuk & vleiend, in een dag tijd duizenden (!) unieke bezoekers. En tig commentaar regeltjes.
Maar als je dan die commentaren leest, is het eigenlijk zowat allemaal hetzelfde. Weinig inhoudelijk, behalve "Congrats on Explore" en "Great image".
Begrijp me goed, natuurlijk is dat leuk om te horen.
Maar ik had liever dat het wat gedetailleerder zou zijn, reacties/vragen/opmerkingen waar je wat mee kunt, en/of waar je op kunt reageren.
Of zouden de 'likers' dat dan weer teveel moeite vinden? Zo probeer ik mijn beelden altijd te voorzien van b.v. de exacte GPS EXIF metadata, zodat je kunt zien waar de fotograaf was. Net zo goed als een correcte omschrijving en meer van dat soort dingen. Kortom, wat meer interactie.
Of is dat teveel gevraagd in deze wereld van snelle likes?
Iemand trouwens enig idee waarom zo'n foto dan ineens popi wordt? Ik doe niks anders dan anders imho.
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 31-12-2024 11:20 ]
Zo, das al meer feedback dan die loze "Congrats on Explore" comments. Mijn Explore-teller staat op 14 dit jaar en dat klinkt allemaal leuk maar het is echt "King for a day, fool for a lifetime". De dag erna ben je weer die arme sloeber met 80 views per dag op je hele collectie. En ook aan het algoritme kan ik geen touw vastnkopen maar het schijnt een combi van de foto en de aandacht die de foto al gekregen heeft, te zijn.
Nee, dan liever hier posten en echte feedback en discussies voeren.
Ik heb afgelopen half jaar rond de wereld gereisd met een z8 + 100-400 en twee lenzen in een Osprey Stratos van 24L. Daarin paste precies een LowePro camera cube pro XL waar alles in paste. Vaak niet eens de lenzen eruit gehaald als ik ging lopen omdat het gewicht niet echt te voelen was.LA-384 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:36:
[...]
Pro-tip is wel een cameratas/rugzak met heup gordel (of hoe je het ook wil noemen). Als ik in de zomer ga wandelen in de ardennen heb ik altijd ook 1 liter aan drank in thermosflessen mee, naast 3 of 4 lenzen, de camera, proviand en wat handdoeken. Door zo'n heupgordel haal je het grootste gewicht van je schouders en kun je prima de hele dag over moeilijk terrein.
Echt bizar wat een verschil een goede rugzak maakt in vergelijking met een goede camera rugzak. Had hiervoor een rugzak van LowePro, photo sport en dat was echt een pak minder comfortabel met veel minder gewicht dan deze Osprey. Bonus is dat deze rugzak nog extra goed zit voor lange mensen door het verstelbare rug pand
Het klopt dat de wolkenlucht aangedikt is.sys64738 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:01:
@ehtweak Mooie plaat weer. Inderdaad lekker zonnig. Wolken hadden iets minder HDR mogen zijn van mij maar verder technisch en qua compositie uitstekend.
Kwestie van bij Camera-Raw-Filter wat experimenteren met Clarity en Dehaze.
Maar ik wilde dat het net zo overkwam, als toen ik er zelf naar keek, met m'n polaroid zonnebril op.
Kijk, ik zie een enkele 'Wow, this is a Magnificent Work and Picture!', 'Excellent panorama shot', 'Admirable and stunning landscape photo, good shot.'. Maar dat zijn de uitzonderingen.Zo, das al meer feedback dan die loze "Congrats on Explore" comments. Mijn Explore-teller staat op 14 dit jaar en dat klinkt allemaal leuk maar het is echt "King for a day, fool for a lifetime". De dag erna ben je weer die arme sloeber met 80 views per dag op je hele collectie. En ook aan het algoritme kan ik geen touw vastnkopen maar het schijnt een combi van de foto en de aandacht die de foto al gekregen heeft, te zijn.
Be my guest...Nee, dan liever hier posten en echte feedback en discussies voeren.
:strip_exif()/f/image/dFCj0awdT5qHKq7oKQvJgFO9.jpg?f=fotoalbum_large)
Recent daar helemaal geen groothoeklens gekocht. Inmiddels die twee mails al drie keer ontvangen, drie dagen op rij…
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Yup ik ook, ik vermoedde een oepsje met het systeem van mailings en adressen selectie maar heb er geen vragen over gesteld.Orion84 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:58:
Nog meer mensen hier die de afgelopen dagen ineens uit het niets steeds dezelfde nieuwsbrief ontvangen van cameranu?
[Afbeelding]
Recent daar helemaal geen groothoeklens gekocht. Inmiddels die twee mails al drie keer ontvangen, drie dagen op rij…
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb ze gemaild, maar zal inderdaad wel zoiets zijn.Gonadan schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:50:
[...]
Yup ik ook, ik vermoedde een oepsje met het systeem van mailings en adressen selectie maar heb er geen vragen over gesteld.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
[ Voor 100% gewijzigd door sys64738 op 12-01-2025 08:56 ]
Onlangs het boek gekregen voor mijn verjaardag. Wat een mooi boek! En het formaat is ook een stuk groter dan verwacht. Met deze kennis is €60,- toch een prima prijs.ehtweak schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:54:
Ontdek Nederland door de lens van topfotograaf en Sony ambassadeur Albert Dros tijdens deze lezing over zijn nieuwe boek The Beauty of The Netherlands.
Tof!LA-384 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:17:
[...]
Onlangs het boek gekregen voor mijn verjaardag. Wat een mooi boek! En het formaat is ook een stuk groter dan verwacht. Met deze kennis is €60,- toch een prima prijs.
Heb hem daar zelf ook meegenomen. Veel foto's uit de regio waar ik woon en we hebben dezelfde geboortestad dus dat laatste hoofdstuk kon ik ook wel waarderen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Standaard recept voor interessante plaatjes in het bos.
Vanochtend net voor zonsopgang was ik in het Speulderbos (daar waar we ook ooit een F&V tweakers meeting hadden).
Dit jaar is ijshaar volop aanwezig. Je struikelde er letterlijk over!
Ook de zonnestralen deden hun best om het dampende bos in een fraai lichtspektakel te zetten.
Afijn, plaatjes bij de praatjes.
IJshaar:

Veluwe-Speulderbos37 by Erik Haak, on Flickr
Lekker frisse zonsopgang boven de Ermelosche Heide:

Veluwe-ErmeloscheHeide40 by Erik Haak, on Flickr
Vlak bij het bekende parkeerterrein:

Veluwe-Speulderbos35 by Erik Haak, on Flickr
Kijk op flickr voor alle details, inclusief de exacte locaties.

En vandaag is ook mijn laatste dag als mod

Foto- en videografie zijn van 'een passie waar ik dagelijks mee bezig ben' veranderd naar 'een hobby die waar ik heel af en toe wat mee doe', en daardoor mis ik een beetje de drive om activiteiten te organiseren en mensen mee te trekken, terwijl dat juist een van de leuke dingen van F&V is
De afgelopen zes jaar heb ik doorgaans met veel plezier gemodereerd en F&V gezien als gezellig hoekje in een forum dat op andere plekken toch wel verhard is. Ik ga er dan ook volledig van uit dat het hier zonder rode jas net zo leuk blijft

Ticking away, the moments that make up a dull day
Bedankt voor de afgelopen jaren.Wormaap schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:13:
Vandaag is het precies zes jaar geleden dat ik als mod ben begonnen
En vandaag is ook mijn laatste dag als mod
Foto- en videografie zijn van 'een passie waar ik dagelijks mee bezig ben' veranderd naar 'een hobby die waar ik heel af en toe wat mee doe', en daardoor mis ik een beetje de drive om activiteiten te organiseren en mensen mee te trekken, terwijl dat juist een van de leuke dingen van F&V is
De afgelopen zes jaar heb ik doorgaans met veel plezier gemodereerd en F&V gezien als gezellig hoekje in een forum dat op andere plekken toch wel verhard is. Ik ga er dan ook volledig van uit dat het hier zonder rode jas net zo leuk blijft
Echter hebben ze sinds de laatste keer de "protofotonet app" aangepast. Ik herinner mij dat ik voorheen gewoon foto's kon uploaden, je selecteerde een maat papier en de app gaf meteen aan wat de werkelijke maat ging zijn bij de foto's. Makkelijk, want ik wijk vaak af van de standaard beeldverhoudingen (pas dat op het oog aan in lightroom).
Nu moet je echter eerst een beeldverhouding kiezen en heb je maar beperkte keuze 1:1, 1:2, 2:3 of 3:4. en dat is het dan. Ik kan zo op het oog niet altijd inschatten welke er het dichtste bij komt. Het is gewoon een flinke achteruitgang en lijkt meer gericht op het "mainstream" kiekjespubliek. Prima, dat is een keuze, maar dan ga ik toch eens elders kijken.
Nou.. Whitewall is een stuk duurder (geworden?) met €11,- voor een 20x30 afdruk op gewoon fotopapier

en CEWE kan geen vierkante foto's printen groter dan 13x13 en heeft ook zeer beperkte mogelijkheden qua beeldverhouding...
Wat een armoede...
[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 10-05-2025 12:17 ]
zelf achteraf bijsnijden dan maarLA-384 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:46:
EWE kan geen vierkante foto's printen groter dan 13x13 en heeft ook zeer beperkte mogelijkheden qua beeldverhouding...
Ronald van Doorn
Maar wat ik niet zo goed kan vinden is of de aangepaste passage nu naar tevredenheid is voor de community...ofwel, blijft WeTransfer bruikbaar zakelijk, waarbij mijn eigen algemene voorwaarden duidelijk aangeeft dat ik derden alleen toegang geef tot het minimum van wat nodig is om mijn dienst uit te voeren. In mijn geval is dat google (analytics en mail) en WeTransfer voor het verzenden van materiaal.
WeTransfer zelf heeft een mooi persbericht dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat hij wordt opgediend en dat ze nooit je data zouden misbruiken, maar dat persbericht staat vol met grijs gebied.
Op tweakers vind ik er nog geen mooi topic over die dit bespreekt, of heb ik hem gemist??
De oorspronkelijke insteek van WeTransfer was dat ze de inhoud niet zouden gebruiken. Punt.Nomad schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:58:
Afgelopen tijd lag WeTransfer onder vuur vanwege een passage in hun algemene voorwaarden wat zegt dat ze onbeperkt gebruik/verkoop/licentie etc etc hebben op alles wat je upload, om mee te doen wat ze willen inc trainen van AI modellen. Iedereen struikelde erover en WeTransfer heeft de passage aangepast.
Maar wat ik niet zo goed kan vinden is of de aangepaste passage nu naar tevredenheid is voor de community...ofwel, blijft WeTransfer bruikbaar zakelijk, waarbij mijn eigen algemene voorwaarden duidelijk aangeeft dat ik derden alleen toegang geef tot het minimum van wat nodig is om mijn dienst uit te voeren. In mijn geval is dat google (analytics en mail) en WeTransfer voor het verzenden van materiaal.
WeTransfer zelf heeft een mooi persbericht dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat hij wordt opgediend en dat ze nooit je data zouden misbruiken, maar dat persbericht staat vol met grijs gebied.
Op tweakers vind ik er nog geen mooi topic over die dit bespreekt, of heb ik hem gemist??
Dat is ook met de nieuwe, aangepaste voorwaarden niet meer zo. Ze gebruiken de inhoud van de verstuurde bestanden niet meer voor het trainen van AI, maar wel voor allerlei andere commerciële doeleinden. En feitelijk geef je ze het volle recht om inhoud van de bestanden te gebruiken voor van alles en nog wat. Niet handig als je zuinig bent op het copyright van je foto's...
Ik las een interview met één van de oprichters van WeTransfer, die wil weer een nieuwe 'WeTransfer' opzetten volgens de oorspronkelijke merkwaarden.
De spullen die ik heb:
5D II
17-40
24-70
50mm
Ik denk eraan om de 17-40 en de 50 prime mee te nemen, een ND-filter en een CPL-filter voor de 17-40, en natuurlijk geheugenkaarten en accu’s. Ik weet nog niet zeker of ik een klein statief wil meenemen.
Ik ben bereid wat geld uit te geven als jullie nog andere goede aanbevelingen hebben!
Ronald van Doorn
Ik denk dat menigeen het wel herkent: bijna iedereen in je omgeving weet dat je een camera hebt en dat fotografie een hobby is, vervolgens wordt je met enige regelmaat gevraagd om foto's te maken op een evenement van een lokale vereniging of een dorpse bezigheid. In mijn geval zijn er altijd wel een paar vrienden bij betrokken in de organisatie en help ik zelf ook vaak mee als vrijwilliger.
Op zich heb ik er geen hekel aan om een keer een paar uurtjes foto's te maken, maar het is niet mijn favoriete onderwerp (ik richt me vrijwel uitsluitend op natuur en heb dan ook geen enkele affiniteit met het fotograferen van (groepen) mensen, in mijn ogen is dat een andere tak van sport). Ik heb dat in het verleden wel een paar keer gedaan, maar merkte meteen dat je vervolgens door iedereen gevraagd wordt en daar heb ik dan weer geen zin in.
Omdat ik niet de ene vriend wil teleurstellen en een paar weken later bij een andere vriend wèl met de camera kom opdraven, heb ik het standpunt ingenomen dat ik compleet geen foto's meer maak buiten mijn eigen hobby om. Dit geef ik al een paar jaar aan, maar ik word nog steeds met regelmaat gevraagd.
Hoe gaan jullie daarmee om?
Wat ik ook een dingetje vind, is dat het allemaal op vrijwillige basis is, terwijl mijn dure apparatuur wel een risico loopt, elke keer dat ik op pad ga ermee. Gebeurt dat bij een wandeling, ben ik zelf schuld, maar op een evenement voelt dat voor mij toch anders.
De reden waarom dit nu weer opspeelt, is omdat over een week of 4 een bepaald evenement zijn 25e editie heeft. Uit coulance zou ik voor zo'n bijzondere gelegenheid best foto's willen maken. Echter vind er over 2 weken een ander evenement plaats waar ik al nee op heb gezegd. En dan hebben we straks diverse dingen met de carnaval waar ik al meerdere jaren nee op heb gezegd en ook echt niet met foto's bezig wil zijn, omdat ik onderdeel van het feest wil zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 07-09-2025 10:50 ]

Dit heeft me jarenlang gekost met consequent "nee" verkondigen.
En ja, dat is wel eens lastig.
Alleen als het betaald wordt, of als het een onderwerp is wat me echt boeit.
Ik ben ook meer van de niet-mensen onderwerpen/foto's.
Analoog aan dit verhaal:
https://rogierbos.com/201...uil-voor-naamsvermelding/
Kom ik gratis bij je eten, toch? Naamsbekendheid. (als een restaurant vraagt om wat foto's)
Schilder je mijn huis voor nop dan? Naamsbekendheid (schildersbedrijf die ff wat 'leuke' foto's wilde)
etc.
Oké, oké, toegegeven, ik heb wel eens voor een pension in Oostenrijk 'zomaar' foto's gemaakt.
https://flic.kr/p/pUhBmy
En, zonder dat ik het vroeg, werd toen de rekening van 14 dagen 'Getränke' gewist.
[ Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 07-09-2025 15:42 ]
@LA-384 ik herken het wel, al moet ik zeggen dat ik ook niet per se met mijn hobby te koop loop dus alleen mijn binnenste kringen weten het.
Structureel nee zeggen werkt prima, al voelt het soms inderdaad wat lullig bij bepaalde verzoeken.
Wat helpt is dat ik meer familie leden heb met dezelfde hobby waarvan een enkeling zelfs succesvol professioneel dus vanuit die hoek komen sowieso geen verzoeken.
Maar net wat je zegt, ik wil niet graag selectief er wel op in gaan dus gewoon altijd nee is het makkelijkst. En ik denk ook niet dat ik er plezier uit zou halen. Het is sowieso al een drempel voor mijn om zomaar andere mensen te fotograferen, laat staan vreemden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er werd gevraagd om:Gonadan schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:46:
Je weet het weer aardig om te draaien naar een verhaal over jezelf @ehtweak.
Bij deze dus.
20 jaar geleden wel. Nu al lang niet meer...Structureel nee zeggen werkt prima, al voelt het soms inderdaad wat lullig bij bepaalde verzoeken.
En dat kon natuurlijk echt niet zonder een hele rits specifieke voorbeelden uit je portfolio te posten met links naar je Flickr.ehtweak schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:06:
Er werd gevraagd om:
Bij deze dus.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gratis? Want dan zou ik het sowieso niet doen. Want zo te lezen heb je er niet heel veel zin in, dus is het werk, en voor werk wil je betaald worden.LA-384 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:43:
De reden waarom dit nu weer opspeelt, is omdat over een week of 4 een bepaald evenement zijn 25e editie heeft. Uit coulance zou ik voor zo'n bijzondere gelegenheid best foto's willen maken.
Mocht je te hoog geprijsd zijn voor het evenement, dan is je probleem al direct opgelost
The devil is in the details.
Het evenement draait op vrijwilligers, op de dagen zelf krijg je wat consumpties voor eten en drinken, de opbrengsten zijn voor de verenigingen naar rato van aanleveren vrijwilligers. Ik zou het dan enkel doen vanwege het jubileum, maar idd, ik loop liever rond als bezoeker. Het dagprogramma vind ik altijd erg gezellig, de feestavond kom ik al even niet meer vanwege de herrie.Hahn schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:43:
Gratis? Want dan zou ik het sowieso niet doen. Want zo te lezen heb je er niet heel veel zin in, dus is het werk, en voor werk wil je betaald worden.
Mocht je te hoog geprijsd zijn voor het evenement, dan is je probleem al direct opgelost
Dan zou ik het bij het advies van @ehtweak houden en 'Sorry, ik doe geen opdrachten meer' zeggen.LA-384 schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:32:
[...]
Het evenement draait op vrijwilligers, op de dagen zelf krijg je wat consumpties voor eten en drinken, de opbrengsten zijn voor de verenigingen naar rato van aanleveren vrijwilligers. Ik zou het dan enkel doen vanwege het jubileum, maar idd, ik loop liever rond als bezoeker. Het dagprogramma vind ik altijd erg gezellig, de feestavond kom ik al even niet meer vanwege de herrie.
Ook al is nee verkopen niet leuk, liever 1x nee zeggen dan urenlang iets doen wat je liever niet doet, toch?
The devil is in the details.