Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

F&V community topic

Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste
Acties:

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:38
Toff schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:21:
[...]

Geen idee wat jij raar vindt aan mijn opmerking, maar hopelijk neem je het niet persoonlijk, want zo is het niet bedoeld.

Ik schoot vroeger ieder weekend meer dan 1k sportfoto's in jpg, maar ik heb nooit de behoefte gehad om die
verder te comprimeren. Mocht ik dat wel willen, dan zou conversie vanaf RAW voor mij de voorkeur verdienen, want in de eerste jpg's zit al verlies. Mijn PaintShopPro biedt overigens al sinds jaar en dag de optie om bij het wegschrijven naar jpg de comressiefactor in te stellen in 99 stappen, maar sinds het internet voor de meesten niet meer via een 56k6 telefoonmodem gaat, staat de compressiefactor op de laagste stand.

Maar laat je door mij niet weerhouden hoor. Vrijheid blijheid!
Behalve dat imageoptim (wat oa jpegmini gebruikt) veel meer doen dan alleen comprimeren.. die resultaten haal je écht niet met alleen PS of PSP.

Voor opslaan op het web is dit ideaal als dit niet automatisch gebeurt, foto's laden een stuk sneller terwijl er qua kwaliteit weinig/niets op aan te merken valt.

Voor opslag hoef je het niet te doen, ik bewaar geen JPGs na de export, puur alleen de raws.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ventieldopje schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 01:08:
[...]

Behalve dat imageoptim (wat oa jpegmini gebruikt) veel meer doen dan alleen comprimeren.. die resultaten haal je écht niet met alleen PS of PSP.

Voor opslaan op het web is dit ideaal als dit niet automatisch gebeurt, foto's laden een stuk sneller terwijl er qua kwaliteit weinig/niets op aan te merken valt.

Voor opslag hoef je het niet te doen, ik bewaar geen JPGs na de export, puur alleen de raws.
Tot nu toe had ik ook alleen maar de RAW's van fotoshoots, en uiteraard een paar bewerkte TIFF's met de daarbij horende JPEG exports.

Ik heb nu besloten om alle RAW's met een rating lager dan 3, om te zetten naar JPEG 3860px lange zijde.
Dit heeft me tot nu toe al ruim 50GB bespaard en nog een lange weg te gaan ;)

Op deze manier kan ik dan altijd nog terugkijken naar hoe de shoot en progressie verliep, maar heb ik niet onnodige RAW bestanden die veel geheugen in beslag nemen.

De gemiddelde shoot bestaat toch uit ~450 foto's, dus daar kan flink bespaard worden;)

Greatsword wijzigde deze reactie 03-08-2019 17:36 (12%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:33

Get!em

Oh die ja!

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar er is ook geen algemeen fotografie nieuws topic:
Er is een grote overval geweest bij Camera Tools in Apeldoorn.

https://www.omroepgelderl...el-Apeldoorn-in-de-boeien
https://www.omroepgelderl...al-camerawinkel-Apeldoorn

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 07:12

Wormaap

Moderator Foto & Video
@Get!em: Ik heb je reactie even naar het communitytopic verplaatst, daar past'ie m.i. beter :)

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Noxa schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 08:52:
Kan het zo snel niet vinden op Tweakers, wellicht weten jullie het hier.

Kan ik een adobe creative abbo aan en uit zetten als ik bijvoorbeeld een maand geen gebruik maak van de software?
Waarschijnlijk niet, als je een normaal abo hebt. De default is dat je per maand betaald, maar per jaar een abonnement hebt en verlengd. Zeg je je abonnement op, dan moet je de rest van de maanden afbetalen. Been there, done that. (ik wilde perse een nieuw abonnement met een aanbieding, waardoor ik mijn doorgaande abo moest stoppen, incl aanbieding en de afkoop van resterende maanden, was ik alsnog goedkoper uit, maar ik ga dit geintje niet nog een keer doen).

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Ventieldopje schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 01:08:
[...]

Precies dit: met PS of PSP kun je deze export types niet kiezen, of je moet er een workflowtje van maken met een plugin of extra library of via de .IO pages van de verschillende leveranciers van compressietechnieken.

Voor het web is dit ideaal, om meerdere redenen: Als je je eigen website (of die van je klanten) moet voeden met foto's, en je wilt grote foto's tonen, dan wil je toch nog de snelste laadtijden hebben. Met JPG's tegen de 1600px hoog grens aan, zit je bij 95% toch al weer aan 3MB of meer bij default export uit LR, PS of consorten. Met minify software gaat dit rap naar beneden, terwijl dit voor waarneming niet te zien is.
Voordeel voor de bezoekers dus.

Grote extra voordeel is dat Google de site hoger gaat waarderen als er geoptimaliseerde webformaten gebruikt worden, waaronder webp, of geoptimaliseerde jpg (google draait hiervoor op een steekproef op je jpgs een minify en als het verschil groot is, dus als er nog compressie op kan, dan scoor je dus minder punten).

Nadeel: als je een webshop met fotos of fotoafdrukken hebt, moet je de hoge kwaliteit jpg's alsnog op je website beschikbaar maken.

Get!em wijzigde deze reactie 06-08-2019 15:25 (4%)

Het lijkt altijd zo simpel.

ff wat fotograferen, droontje erbij, wat coole images, ff editten en hoppa klaar:

Ongeacht of je het nou wel of niet te smooth, te gladjes, te profi vindt.
Ik vind het gewoonweg wel knap gemaakt.
En dan lijkt het ook net alsof ze het allemaal alleen gedaan heeft...

Zou willen dat ik het ook kon... :)

Mooie Plaatjes   

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:11
Haar foto's heeft ze wel zelf gemaakt. Dit filmpje is natuurlijk door een heel team opgezet. Maar wel echt mooi gedaan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:44

sys64738

Press play on tape

Het idee is leuk maar de uitvoering is pas echt geweldig en het resultaat echt off the scale. Wat een fantastische foto's. De composities en nabewerking is echt ijzersterk.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:02

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

yup, mooie link, met plezier naar gekeken :D

martijnscholtens.nl

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 06:30

• Ventieldopje
Nouja, dat was wel enigszins te verwachten als je iets via WiFi/Bluetooth doet }:O Nou treft dat niet eens blaam omdat het o.a. in het PTP protocol zat. Maar ook dan een aardig gevalletje pebkac, je moet gewoon geen open WiFi punten gebruiken.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

Ik voorspel: het gaat nog gekker worden in de toekomst met al die kwetsbaarheden en het navenante gehack c.q. misbruik. :-(

Tja... het was en is voorspeld. Al dat 'open' en altijd-verbonden gebeuren kent een prijs... O-)

Mooie Plaatjes   

• Ventieldopje
ehtweak schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:19:
Ik voorspel: het gaat nog gekker worden in de toekomst met al die kwetsbaarheden en het navenante gehack c.q. misbruik. :-(

Tja... het was en is voorspeld. Al dat 'open' en altijd-verbonden gebeuren kent een prijs... O-)
Beetje een open deur toch :> Wat we wel weten is dat we van consumenten niet hoeven te verwachten dat ze weten wat ze doen en op de hoogte zijn van de risico's. Consumentenbond doet zijn best maar kom, nu nog steeds kun je een open WiFi hotspotje aanmaken op straat en een hoop mensen laten verbinden. Dan ben je al "l33t hacker man 2.0".

De strijd is dus tussen de producenten en kwaadwillenden terwijl Jan met de pet de dupe is als het mis gaat :O

www.maartendeboer.net

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Net terug van een paar dagen Hamburg. Aanrader voor wie van architectuur houdt!

Natuurlijk ook foto's gemaakt van Speicherstadt, en deze wilde ik jullie niet onthouden:

Rechts de fotografen (allen wachtend tot de straatlantaarns aan gaan, dat duurde hierna nog minimaal 30 minuten). Links alle vrouwen van, wachtende tot hun mannelijke wederhelft eindelijk klaar was met foto's maken :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Rest van de foto's komen hier binnenkort wel een keertje langs in een van de verzameltopics of zo :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Royz
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 18:39

Royz

Kleurenblind!!

Nice hoor, en wie stond er precies in het midden? ;)

Fotografie Vlogs & Drone videos

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

:w

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Ik heb inmiddels een rol met 5 meter LED strip (daglichtkleur en een CRI waarde >90) via eBay besteld.
SMD 2835 (lekker klein; makkelijk in te bouwen). Eerst maar eens een strip met 60 LEDs/meter

De eerste sloopmonitor (helaas slechts 19") heb ik ook al binnen.
Nu nog wachten totdat ik een grootbeeld LED/LCD TV te pakken krijg.

En als de LED strips dan binnen zijn, kan het grote sloop- en bouwavontuur beginnen. :)

Mooie Plaatjes   

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:51
ehtweak schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:11:

Misschien eens langsgaan bij de gemeentewerf, bij de afgedankte electronica

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

mrc4nl schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:12:
[...]

Misschien eens langsgaan bij de gemeentewerf, bij de afgedankte elektronica
Heb ik gisteren geprobeerd. 2 problemen: :X

-Nee meneer, afblijven met je klauwen. Je mag geen spullen terugpakken uit de containers!
zei de 'vriendelijke' HVC medewerker...
Maar mag ik alsjeblieft ...?
NEE! was het botte antwoord.
-Ten tweede zag ik ook dat vrijwel alles er in gedonderd wordt; m.a.w. frame gebroken. :-(

Mooie Plaatjes   

• mrc4nl
ehtweak schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:17:
[...]

Heb ik gisteren geprobeerd. 2 problemen: :X

-Nee meneer, afblijven met je klauwen. Je mag geen spullen terugpakken uit de containers!
zei de 'vriendelijke' HVC medewerker...
Maar mag ik alsjeblieft ...?
NEE! was het botte antwoord.
-Ten tweede zag ik ook dat vrijwel alles er in gedonderd wordt; m.a.w. frame gebroken. :-(
mmm, ik zit bij een gemeente waar er niet eens een mannetje staat bij de container.
Plus hier in het noorden doen ze niet zo moeilijk :+

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Is per locatie verschillend, en of het noord zuid of west is maakt niet zoveel uit. Algemeen beleid is dat je niks meer uit die containers mag halen bij bijna alle gemeentes.
Wat dat betreft kun je beter via een repairshop (of variant) een proberen te scoren voor een laag bedrag, of eens kijken op gratisoptehalen gratisaftehalen of varianten daarvan.
Soooo... Ik had het berichtje over verbouwde platte tv --> daglicht paneel nooit moeten plaatsen... :+

Het lijkt wel alsof ineens iedereen een kapotte tv wil hebben. ;)
En ja, ik ben al een 2 weekjes bezig op marktplaats om er eentje te pakken te krijgen. Maar OMG wat een absurdistische reacties en onbeschofte lui kom je dan tegen.

Uiteraard alhier op tweakers ook een gevraagd V&A geplaatst. Maar zo makkelijk is het blijkbaar nog niet.

Heb inmiddels alleen een 20" oude monitor te pakken gekregen en die ligt nu op de operatietafel.
Toch wel leuk om e.e.a. uit elkaar te halen en die reflectielagen + fresnel laag te zien.
Had ook nog net genoeg LED strip (weliswaar niet de optimale CRI waarde) liggen om die er in te plakken. Daarnaast bleek de interne voeding van die monitor nog te werken. Die levert weliswaar zoiets van 18 volt, maar met een simpele 7812 spanningsregelaar (lag ook nog in de rommelbak) ff snel een 12V voeding gecreëerd. De LED strip trok in z'n totaliteit nog geen 800mA. En de 7812 kon ik op het metalen binnenframe schroeven ter koeling. Dus dat gaat ook goed komen.

M.a.w. tot nu toe heb ik geen onderdelen hoeven te kopen om versie 0.1 te maken.
Binnenkort in dit theater. :+

Mooie Plaatjes   

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20:57

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

Misschien dat ik hier de info vindt of krijg die ik nodig he. Wat wil het geval. Ik heb en tas met oude fotoapparatuur gekregen. Hierin zit een analoge EF Canon camera van mijn pa met een aantal lenzen: 28mm 50mm, 100, 135mm. Verkeerd in goede staat en wat is er nu leuker dan het hele spul eens te gebruiken.

Nu wil het geval dat de Canon EF twee knoopcelbatterijtjes nodig heeft die niet meer gemaakt worden en door de EU verboden zijn. Het gaat om de V625PX 1,35v batterijtjes. Ik kom er niet uit met welke andere knoopcelbatterij ik ze kan vervangen. Ik lees iets over een LR44 batterij en dat ik dan een adapte nodig zou hebben omdat de lichtmeter anders afwijkt of de camera aan laten passen.

Wie kan mij van advies dienen en mij de juiste info geven zodat ik eens analoog kan schieten?

www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

@Tuintje Maar de V25PX is toch een 4,5V batterijtje? Zeer zeker geen 1,33V...

Volgens mij gebruikt de Canon EF de PX625:
Wikipedia: Canon EF camera
Powering the electro-mechanical shutter and light meter were two PX 625 1.35 volt mercury batteries, but the camera has a voltage regulator which allows the use of 1.5 volt batteries. The EF is the only camera in the manual focus Canon line of the 1960s and 1970s (which includes the FTb, the F-1, and the FT) that can be used with common 1.5 volt batteries without modification to the internal electronics.

Dus zo moeilijk lijkt me dat niet.
https://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_px625.htm

Van b.v. Varta kun je voor amper 1,50 euro een V625U/PX625A batterijtje kopen

ehtweak wijzigde deze reactie 02-09-2019 09:01 (8%)

Mooie Plaatjes   

• Tuintje

Tuintje

1,35v inderdaad. Ik heb het even aangepast in mijn post. Het is de V625PX batterij overigens.Ik zal die batterijtjes eens halen vandaag.

Nog een aanbeveling voor een filmrolletje?

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

• Tuintje

Tuintje

Hoe werkt dat adaptertje dan?

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Alleen voor de maat, niet voor voltage. Je moet dus je diafragma blijven aanpassen, tenminste, ik zie op de BG site geen aanvullende informatie over voltage.

Wat dat betreft is die mr9 adapter van die site van ehtweak beter geschikt voor je doel, alleen wat duurder. Of als de 2 batterijtjes gestapeld zijn dan lijkt het als ik goed lees beter deze https://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_px14_adapter.htm

Get!em wijzigde deze reactie 02-09-2019 14:28 (43%)

• Tuintje

Tuintje

Die Canon EF camera schijnt het voltage te regelen tussen 1,35v en 1,5v. Ik heb er nu twee Varta V26U/PX625A batterijen inzitten. Dat moeten de goede zijn als ik het zo lees. Er brand in ieder geval een lampje :)

Nu nog een filmrolletje en uitvogelen hoe je manueel een lens bedient.

• arnold_m
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 03:37
Voor wie onder een steen geleefd heeft het door drukke bezigheden heeft gemist; De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 10 is begonnen.

Goed nieuws voor mensen die moeite hebben de beeldverhouding van hun foto's te kiezen, de afmeting is deze keer verplicht 800x800 dus dat is alvast een moeilijke keuze die niet meer gemaakt hoeft te worden.

Belangstellenden kunnen zich nog aanmelden bij @masauri of in het bovengenoemde topic.

flickr

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-11 17:11
800x800?

Dank voor de heads-up, ik ga eens kijken of ik mee kan doen.

I'm a photographer, not a terrorist

Tja...

en als aanvulling daarop, ff in sneltreinvaart, ;) wat cameratypes en -gebruik:

Het één sluit het ander niet uit, noch maakt het direct overbodig... :/

Mooie Plaatjes   

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:11:
Ik heb inmiddels een rol met 5 meter LED strip (daglichtkleur en een CRI waarde >90) via eBay besteld.
SMD 2835 (lekker klein; makkelijk in te bouwen). Eerst maar eens een strip met 60 LEDs/meter

En als de LED strips dan binnen zijn, kan het grote sloop- en bouwavontuur beginnen. :)
Zo een lichtpaneel is ook een fantastische 'diffuus' lamp voor fotografie :)

• Universal Creations
ehtweak schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:56:
Tja...

[Afbeelding]

en als aanvulling daarop, ff in sneltreinvaart, ;) wat cameratypes en -gebruik:
[YouTube: DSLR is DEAD?]

Het één sluit het ander niet uit, noch maakt het direct overbodig... :/
En nu wil je een discussie uitlokken over waarom dslr nog niet dood is?
Maar ik bijt wel hoor ;)

De dslr zal nooit helemaal doodgaan, net zoals analoge fotografie, of meetzoekers ;)
Maar het punt blijft wel dat dslr's voor heel veel toepassingen het onderspit delven t.o.v. spiegelloze camera's. Dus voor de grootste groep consumenten en professionals is de dslr over een paar jaar niet echt meer de juiste keuze.
Het was tof geweest als bepaalde voordelen van beide systemen gecombineerd konden worden in 1 camera: een dslr met een evf dus. Maar helaas, tot op heden is daar nog niemand mee gekomen en hoe langer ze daarmee wachten, hoe meer mensen helemaal geen dslr willen kopen.

Daarmee zeg ik niet dat heel veel consumenten en professionals niet prima zouden kunnen fotograferen met een moderne dslr en daar jarenlang plezier van zouden hebben, maar mensen vergelijken nu eenmaal graag en willen hun geld uitgeven aan hetgeen het beste past bij hun wensen en eisen.

Ik heb dus zelf die overstap gemaakt van dslr naar spiegelloos en ik was een aantal jaar geleden ook zeer sceptisch over spiegelloos. Maar ondertussen zijn een hoop nadelen van een spiegelloze camera voor mij weggewerkt en wegen de overgebleven nadelen niet meer op tegen de voordelen. Ik heb jaren gewacht op Canon om een hybride camera te bouwen, want ze hadden de patenten ervoor en de technische mogelijkheid om dat te doen. Maar ergens moest ik een knoop doorhakken, aangezien mijn 5D2 redelijk bejaard is geworden en de sensor al jaren een probleemgeval (laserschade).

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:29:
[...]

En nu wil je een discussie uitlokken over waarom dslr nog niet dood is?
Maar ik bijt wel hoor ;)

[...]
Daar ging de video dus over dat die discussie best wel zinloos is ;)
Universal Creations schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:29:
[...]

Het was tof geweest als bepaalde voordelen van beide systemen gecombineerd konden worden in 1 camera: een dslr met een evf dus. Maar helaas, tot op heden is daar nog niemand mee gekomen en hoe langer ze daarmee wachten, hoe meer mensen helemaal geen dslr willen kopen.

[...]
Alle Sonly DSLRs hebben een EVF? Maar om dat nou een voordeel te noemen :o

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
Die hebben geen OVF en de spiegel houdt licht tegen, dus niet echt te vergelijken.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Tja de vroegere nadelen van systeemcamera's zijn inmiddels wel voorbij en biedt de DSLR in bijna geen enkel geval meer voordelen. De trage low-res EVFs zijn wel passé, en die slechte AF is inmiddels ook wel verholpen. Zelfs de accuduur is inmiddels wel redelijk OK (en 3 extra accu's in je tas voel je ook niet echt).

Nee, doe mij maar WYSIWYG, met extra info (zoals histogram) in mijn viewfinder. Ik kan die mirror shake en black outs wel missen. Net als die te grote behuizingen.

En als bonus ook nog adapted lenzen. Mijn hoor je niet klagen.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Nu nog elektronische sluiter zonder 'rolling' en er klappert niets meer. Black out mogen ze er nog wel uit werken, maar ja, upsell hè? ;)

Hoe is jullie ervaring met langer gebruik van een EV? Ik heb het maar voor kortere termijn met een goede kunnen spelen (R) maar het was wel even wennen dat het een schermpje was. Is het op langere termijn inderdaad gewoon even wennen is is dat wel echt anders?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• darkrain
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 17:49

darkrain

Geniet

Gonadan schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:32:
Nu nog elektronische sluiter zonder 'rolling' en er klappert niets meer. Black out mogen ze er nog wel uit werken, maar ja, upsell hè? ;)

Hoe is jullie ervaring met langer gebruik van een EV? Ik heb het maar voor kortere termijn met een goede kunnen spelen (R) maar het was wel even wennen dat het een schermpje was. Is het op langere termijn inderdaad gewoon even wennen is is dat wel echt anders?
Ik heb alleen maar Systeemcamera's, eerst de M5 en nu EOS RP en ik kan me niet voorstellen hoe het is om zonder EVF te moeten ;)

Ook zou ik niet weten hoe ik zonder touch AF de focuspunten zou moeten verplaatsen.

Maar goed ik heb dan ook nooit een DSLR gehad of mee gewerkt.

Leef en laat leven...

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:02

sapphire

Die-hard pruts0r

Gonadan schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:32:

OVF heeft zijn voordelen en blijft gewoon het meest snel kijken (geen refresh rate, vertraging, hoe minimaal ook) maar de WYSIWYG factor is echt té fijn vind ik! Ik vond het snel wennen en moet nu zelfs wennen als ik weer eens met een OVF schiet :+

Gabriël Ryzen

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:26

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ik merk met birds in flight en dergelijke dat ik toch echt mijn D500 verkies boven de Z6. Niet alleen vanwege de betere AF, maar vooral ook omdat het in de OVF van de D500 veel makkelijker is om het onderwerp goed in beeld te houden. De EVF van de Z6 loopt tijdens bursten achter de feiten aan, lijkt het.

Afgezien daarvan werkt zo'n moderne EVF prima en is de extra informatie die je er in kan weergeven en de WYSIWYG factor inderdaad erg fijn :Y

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Nu heb ik er zelf totaal geen toepassing voor, maar dit wordt toch echt serieus:

Een TeraByte opslag in je camera... _/-\o_

En dan te bedenken dat ik ooit begonnen ben met zoiets:

dat vond ik al heel wat! :Y In een Minolta Dimage 7.

Mooie Plaatjes   

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

340MB, geloof dat mijn eerste Canon 32/64MB had en dat was toen al heel wat :)

Maar dit blijft toch altijd zo gaan, over 10jaar lachen we om 'maar' 1TB :+

Gabriël Ryzen

• citruspers
340 MB, het is duidelijk wie hier tot de 1% behoort :+

Ik heb wel een beetje vals gespeeld, de 64MB kaart kwam oorspronkelijk uit een cisco router. Maar de 128MB "High quality" kaart heb ik alleen maar in mijn digitale camera gebruikt. :)

Schrijfsnelheid valt nog behoorlijk mee, een uncompressed raw file uit mijn D3 is in zo'n 5 seconden weggeschreven 8)

citruspers wijzigde deze reactie 18-09-2019 15:12 (17%)

• Ventieldopje
Ik heb nog ergens een 4MB SmartMedia kaart liggen en een camera waar het in past :+ Ergens...

www.maartendeboer.net

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

ehtweak schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:40:
Nu heb ik er zelf totaal geen toepassing voor, maar dit wordt toch echt serieus:
[Afbeelding]

Een TeraByte opslag in je camera... _/-\o_
Dat lijkt me eigenlijk alleen zinvol voor mensen die met 4K/8K RAW video werken, niet?

Ben benieuwd wanneer de Nikon firmware updates komen om alle XQD camera’s compatibel te maken met CF-Express. Al ben ik met 2x 32GB en 1x 64GB XQD voorlopig ook wel aardig voorzien voor 2 camera’s.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Idd, of de Timelapse fotografie, maar dan is meestal je batterij de bottleneck. Wat weer is op te lossen, maar meestal niet met de standaard batterijen.
In het verleden is volgens mij FotoOpa wel eens genoemd.
Maar de beste meneer is nog steeds heel druk bezig:
https://www.flickr.com/people/fotoopa_hs/

Ongelofelijk wat 'ie in elkaar knutselt en wat 'ie fotografeert! 8) _/-\o_

Mooie Plaatjes   

• Gutteguttegut
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:53

Gutteguttegut

CEO of TFD

En dan komt opeens Johnnie Behiri binnen lopen :*)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 06:33

Ebayzo

Gekke eend

@ehtweak och, ik heb ook nog weleens een Minolta Dimage Z2 gehad. Onder het genot van een biertje de zoomlens in een haakse hoek weten te krijgen via de bar :') Toen was hij wel uitgeschoten.

• mrc4nl
liefhebbers voor een herfstwandeling kunnen zich hier melden :Y) [animocheck] herfstwandeling oct/nov

Tja; wat zal ik doen? :?

Ik kreeg spontaan een berichtje van een marketing bureau uit Oostenrijk dat ze 1 (of meerdere) van mijn landschapsfoto's willen gaan gebruiken voor een, nog te produceren, commerciële uitgave.

Het betreft de uitgave voor het komende jaar, van dit tijdschrift:
http://zellamsee-gold.at/

Aan de ene kant netjes dat ze het überhaupt vragen of ze mijn beelden mogen gebruiken. Aan de andere kant besef ik ook wel dat ik er niet rijk van zal worden...

Nu kwam daarbij de vraag hoeveel ik in gedachten had per foto. En dan zouden ze intern overleggen en/of hoeveel ze er wilden gaan gebruiken.

Als ik een paar honderd euro (of nog meer) vraag per foto, dan krijg ik te horen; "dank voor je antwoord, we zoeken nog verder" en als ik veel minder vraag, dan geef ik de hoge kwaliteitsbeelden hoogst waarschijnlijk te goedkoop weg. (al eerder meegemaakt)
Dus wat is nou redelijk? Wat is een realistisch bedrag waar beide partijen content mee zijn?

En kom niet aan met "ja maar, dat doe je voor bekendheid" :+ Want dat heeft nog nooit wat opgeleverd behalve virtuele opstekers, maar geen harde pegels. ;)
Als ik kijk naar eerdere uitgaven van dit bureau zie ik dat, gezien de bronvermelding, ze vele platen voor nop hebben kunnen gebruiken (want de fotograaf vond het gewoon cool dat zijn/haar beelden gebruikt werden).

Gaarne jullie gedachten. Wat is wijsheid? Wat is reëel?

Mooie Plaatjes   

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

@ehtweak daar zijn online wel tarievenlijsten voor te vinden ter inspiratie: http://fotoanoniem.nl/wp-...em-Tarievenlijst-2019.pdf

• Hogader
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:36
ehtweak schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:24:

Gaarne jullie gedachten. Wat is wijsheid? Wat is reëel?
Als non-professional pak ik bij dit soort vragen de gedachtegang: "Waar ben ik tevreden mee?"

Wat dan gelijk terug valt op het argument: 'als ik veel minder vraag, dan geef ik de hoge kwaliteitsbeelden hoogst waarschijnlijk te goedkoop weg.'

Is het namelijk erg als je foto's goedkoper weggaan dan het maximale wat ze ervoor zouden willen betalen terwijl je zelf wel tevreden bent met de prijs waarvoor je ze aanbood?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Maar zelden dat een bedrijf dat er ook voor wil betalen. Ik vind het ook een leuk lijstje om naar te verwijzen en dan te zeggen dat ik nog goedkoper ben ook, wat een bofkonten zijn jullie ook :p. Het verschilt heel erg per type foto en gebruik. Ik zou zeggen rond de 100 a 150 per foto, dan heb je nog best harde pegels en blijft het voor hun ook betaalbaar. En maak een systeem met 1 foto voor 175, 2 voor 300, 4 voor 500 euro pakketje voor ze

martijnscholtens.nl

Hogader schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:38:
[...]

Als non-professional pak ik bij dit soort vragen de gedachtegang: "Waar ben ik tevreden mee?"

Wat dan gelijk terug valt op het argument: 'als ik veel minder vraag, dan geef ik de hoge kwaliteitsbeelden hoogst waarschijnlijk te goedkoop weg.'

Is het namelijk erg als je foto's goedkoper weggaan dan het maximale wat ze ervoor zouden willen betalen terwijl je zelf wel tevreden bent met de prijs waarvoor je ze aanbood?
Ik ben tevreden met een veel hoger bedrag dan wat zij, hoogstwaarschijnlijk, in gedachten hebben. O-) Dus tja... Het kostte bloed, zweet en tranen om bepaalde locaties te bereiken en in beeld te brengen. Met gevaar voor eigen leven zijn de beelden gemaakt en met hartstocht nabewerkt. M.a.w. onbetaalbaar. 8) :Y

Maar als ik dat hoge(re) bedrag vraag, krijg ik nul op rekest en sta ik helemaal met lege handen. No guts, no glory. En da's mijn dilemma van de dag... ;)

@Orion84 Bedankt voor de tips qua tarievenlijst!
Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar het Oostenrijkse equivalent, en gevonden:
https://rsv-fotografen.at...&zuschlag=&z1all=&z2all=8

Zo te zien 270 euro/foto (ivm PR gebruik in de EU) bij A5 formaat (en waarschijnlijk willen ze nog meer bladvulling.
En eigenlijk is het zelfs wereldwijd; want ik weet dat ze aldaar veel doelgerichte marketing richting het Verre/Midden-Oosten doen. En dat dat ook effectief is, gezien de vele toeristen (en gedoe daarmee) uit die streken. :X

Leuk idee van @Nomad Ik reken het reguliere tarief, maar je krijgt korting; wat een bofkonten zijn jullie! :+

Nog meer suggesties, tips?
Dan kan ik nog meer gaan twijfelen...

Mooie Plaatjes   

• citruspers
Misschien even een perspectief vanaf de andere kant: de foto staat nu op je hardeschijf en misschien flickr, en levert je niets op.

Geef je de foto voor 50 a 100 euro te goedkoop weg? Misschien. Maar het alternatief is dat het je helemaal niets oplevert. Zeker als je voornamelijk voor de hobby schiet kan je het ook zien als een leuke extra, ipv onderbetaald werk.

[vervolg op de Oostenrijkse belangstelling voor mijn portfolio]

Had voorgesteld om de helft van het 'normale' Oostenrijkse tarief te rekenen.

En kreeg als antwoord:
die Bilder sind uns leider viel zu teuer, wobei du mich nicht falsch verstehen darfst denn ich möchte dich nicht im Preis runter handeln oder so! Wir arbeiten mit recht vielen Fotografen zusammen und deren Preise sind doch niedriger bei größerer Auswahl. Danke trotzdem das du dich so schnell gemeldet hast und nochmal Gratulation zu deinen schönen Fotos.

M.a.w. blijkbaar (zeggen ze?) werken andere fotografen ver onder de gebruikelijke prijs. :|
Tja, wat moet je daar nou mee? :?

Mooie Plaatjes   

• citruspers
Dat is helaas het probleem van bestaand werk proberen te verkopen: voor jou 100 anderen, waarvan het gros het wel gratis wil weggeven (al dan niet misleid door de waarde van "exposure").

Ik denk dat je het eerder moet interpreteren als "we gebruiken wel de foto van iemand die ze gratis wil aanleveren".

Foto's zijn een gemeengoed geworden, wat volgens mij ook de reden is dat alle profi fotografen die ik ken hun brood verdienen met het maken van foto's in opdracht, niet het verkopen van reeds bestaande foto's.

citruspers wijzigde deze reactie 12-10-2019 15:56 (25%)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:32:
...

M.a.w. blijkbaar (zeggen ze?) werken andere fotografen ver onder de gebruikelijke prijs. :|
Je zou eens kunnen uitzoeken of de in de huidige catalogus genoemde fotografen met je willen delen wat ze voor vergoeding hebben gekregen, en of die adviesprijzen inderdaad gebruikelijk zijn in AT. Als je de rekenmodule gebruikt kom je via allerlei denkbare wegen inderdaad al snel op een normaal tarief van ~270€ (en aangezien ze niet alleen een papieren uitgave hebben maar ook een pdf maken, kan het snel ook meer worden)
@citruspers Bedenk wel:
Ik was niet bij hun aan het leuren om mijn foto's te slijten. Maar zij hadden mijn foto's online gevonden en vroegen aan mij, of ze die, tegen een vergoeding, konden gebruiken voor een commerciële uitgave.
begintmeta schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:56:
[...]

Je zou eens kunnen uitzoeken of de in de huidige catalogus genoemde fotografen met je willen delen wat ze voor vergoeding hebben gekregen, en of die adviesprijzen inderdaad gebruikelijk zijn in AT. Als je de rekenmodule gebruikt kom je via allerlei denkbare wegen inderdaad al snel op een normaal tarief van ~270€ (en aangezien ze niet alleen een papieren uitgave hebben maar ook een pdf maken, kan het snel ook meer worden)
Ik heb wat namen, die in de 'impressum' van vorig jaar voorkwamen, ff gegoogled, maar dan kom ik zowel instagrammers tegen, maar ook een bruidsfotografe, en outdoor sporters die ook freelance fotograferen.

Denk niet dat ze zitten te wachten op vragen "Voor hoeveel heb je die en die foto verkocht?"
Zou ik ook niet doen... :N

M.a.w. geen idee of die hun foto's voor nop hebben weggeven of voor een paar tientjes. Of dat die aardige mevrouw van die design studio aan het bluffen is...

Het gaat me niet zozeer ook om deze specifieke non-deal, maar eerder om het feit dat die tarievenlijsten (zowel de NL als de AT versie) redelijk uniform zijn en een keurige indicatie geven.
Maar in de praktijk stelt het allemaal niet zo veel voor. :-(

Moet je dan in een toekomstig geval maar roepen: "Tuurlijk, je mag ze voor een tientje per foto hebben"? :?

Mooie Plaatjes   

• citruspers
Ja, het zou kunnen dat die prijs in de praktijk toch lager uitvalt. Dat is geen onverwacht gevolg van een markt waarin er veel meer aanbod is dan vraag. Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat de beroepsfotografen/unie bewust hoge prijzen adviseert in een poging om de markt nog een beetje in stand te houden voor haar leden.

>Of dat die aardige mevrouw van die design studio aan het bluffen is...

Wat dat betreft heb je twee opties, je gaat all-in en bedankt haar vriendelijk voor de interesse en dat de foto tegen dat bedrag beschikbaar is, of je opent de dialoog voor een lager bedrag (mits je daar zelf natuurlijk voor open staat). Dat kan door zelf een nieuwe prijs te stellen, of door haar een tegenbod te laten doen. Die laatste heeft denk ik de voorkeur, omdat je dan zelf weer een tegenbod kan doen.

citruspers wijzigde deze reactie 12-10-2019 16:55 (3%)

@citruspers
Volgens mij heeft ze deur al dichtgedaan:
...wobei du mich nicht falsch verstehen darfst denn ich möchte dich nicht im Preis runter handeln oder so!...

Die Tür ist zu. :-(

Mooie Plaatjes   

• citruspers
Mijn duits is niet goed genoeg om de nuance te zien, maar stelt ze nou dat ze pertinent weigert te onderhandelen? Dat is een vreemde statement, immers, ze waren bereid je te betalen voor je foto, om dan zonder een tegenbod volledig afstand te doen...?

Tenzij ze natuurlijk donders goed weten dat iemand anders het wel voor (stukken) minder doet.

Ze zegt, zo goed mogelijk vertaalt:

... je moet me niet verkeerd begrijpen, wil je niet je prijs naar beneden onderhandelen of zo...

Leer mij die Oostenrijkers kennen... die zijn net zo gehaaid, of misschien nog wel erger, dan wij Kaaskoppen, qua prijs naar beneden lullen... ;)
(ik kom al >35 jaar in die regio)

ehtweak wijzigde deze reactie 12-10-2019 17:07 (41%)

Mooie Plaatjes   

• citruspers
Ik zie dat niet als een dichte deur, volgens mij kan je daar prima op reageren dat je verbaasd bent om te horen dat de prijzen in hun ervaring lager liggen(en dat jouw ervaring hier in NL anders is), maar dat je ondanks dat open staat voor een tegenbod.

Kan je altijd nog beslissen of je het wel of niet doet. Niet geschoten is altijd mis :)

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

citruspers schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:16:
Ik zie dat niet als een dichte deur, volgens mij kan je daar prima op reageren dat je verbaasd bent om te horen dat de prijzen in hun ervaring lager liggen(en dat jouw ervaring hier in NL anders is), maar dat je ondanks dat open staat voor een tegenbod.

Kan je altijd nog beslissen of je het wel of niet doet. Niet geschoten is altijd mis :)
Dat ja. Zou gewoon reageren met de vraag wat voor hen dan wel een realistische prijs zou zijn. (inderdaad evt. met de uitleg dat je in NL anders gewend bent)

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:57

bobcom

Dedicated dabbler

ehtweak schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:32:
[vervolg op de Oostenrijkse belangstelling voor mijn portfolio]

Had voorgesteld om de helft van het 'normale' Oostenrijkse tarief te rekenen.

En kreeg als antwoord:
die Bilder sind uns leider viel zu teuer, wobei du mich nicht falsch verstehen darfst denn ich möchte dich nicht im Preis runter handeln oder so! Wir arbeiten mit recht vielen Fotografen zusammen und deren Preise sind doch niedriger bei größerer Auswahl. Danke trotzdem das du dich so schnell gemeldet hast und nochmal Gratulation zu deinen schönen Fotos.

Maak je geen illusies. Wat mevrouw met net niet zoveel woorden zegt is "Je foto's zijn ons veel te duur. We willen de prijs niet eens naar beneden onderhandelen, we werken met een heleboel fotografen samen, daar krijgen we lagere prijzen en meer keus. Maar bedankt voor je snelle reactie en complimenten met je mooie platen"

Wat zoveel betekent als: "We struinen het hele internet af op zoek naar foto's die we voor een habbekrats kunnen krijgen. Doe geen moeite om je prijs te laten zakken, we vinden overal wel een hobbyist die blij is met een grijpstuiver en een boekje waarin zijn foto staat".

Is geen wonder, ik denk dat de uitgever in kwestie ongeveer vergelijkbaar is met de toko's die uitgaven als "Holland Herald" (bestaat dat nog?) en de hemel mag weten hoeveel sponsored editions maken: klanten - bedijven, overheden enzovoorts - zijn te beroerd om er zelfs maar de oudpapierprijs voor te betalen, dus aan de inkoopkant is knijpen ook het enige dat erop zit.

Dat heb je ervan als de hele wereld voor niks op een schermpje te bekijken is en gratis voor drukwerk al te duur is.

(Just my 2c)

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

• Ventieldopje
Eensch met @bobcom om eerlijk te zijn. Ze verwoorden het netjes maar draaien je gewoon een poot uit ;)

www.maartendeboer.net

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Ventieldopje schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:42:
Eensch met @bobcom om eerlijk te zijn. Ze verwoorden het netjes maar draaien je gewoon een poot uit ;)
Waarom draaien ze je een poot uit? Dat vind ik niet.
Ze zien dat ze al jaren voor hun goede kwaliteit foto's krijgen voor weinig of nop, en nu bied iemand het aan voor meer geld, daar zeggen ze dan nee op. En terecht dat ze nee zeggen, want ze kunnen het blijkbaar goedkoper ook vinden. Dat is marktwerking en precies de reden waarom ik dit soort werk niet doe. Maar altijd in opdracht, uniek werk maak voor de klant. En uniek is dan niet dat ik oneindig awesome ben, maar omdat er een specifiek persoon of locatie op de foto moet. En doe foto bestaat dan nog niet en daar willen ze best voor betalen.

martijnscholtens.nl

• Ventieldopje
Nomad schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:42:
[...]

Waarom draaien ze je een poot uit? Dat vind ik niet.
Ze zien dat ze al jaren voor hun goede kwaliteit foto's krijgen voor weinig of nop, en nu bied iemand het aan voor meer geld, daar zeggen ze dan nee op. En terecht dat ze nee zeggen, want ze kunnen het blijkbaar goedkoper ook vinden. Dat is marktwerking en precies de reden waarom ik dit soort werk niet doe. Maar altijd in opdracht, uniek werk maak voor de klant. En uniek is dan niet dat ik oneindig awesome ben, maar omdat er een specifiek persoon of locatie op de foto moet. En doe foto bestaat dan nog niet en daar willen ze best voor betalen.
De markt is inderdaad dan al gewoon helemaal verzadigd (en niet alleen deze markt) maar dit soort bedrijven met een "voor jou 100 anderen" mentaliteit helpen daar ook niet echt bij.

Hoe dan ook, in dit specifieke geval heeft het naar mijn echt geen zin om te reageren. Ze geven je écht geen eerlijke prijs als antwoord want die ligt waarschijnlijk een stuk hoger gemiddeld dan ze je willen doen geloven. Uiteindelijk kom je naar veel onderhandelen alsnog op een lage prijs uit en daar moet je maar net zin in hebben.

Je kan inderdaad beter gewoon werk in opdracht doen en zo de markt leren kennen waar vraag naar is. Dan kun je later altijd nog zien of je daar wat in kan gaan betekenen.

www.maartendeboer.net

Weer een opmerkelijk bericht in de fotografie (onderdelen) wereld:
Nodal Ninja, een aloude fabrikant/leverancier van oorspronkelijk panorama koppen (de eerste in 2004), stopt ermee!
Sorry, niet helemaal correct verwoord; ze gaan door een transitie fase... :F

Als ex-klant van ze kreeg ik een berichtje toegestuurd.

It is with great sadness that today I am announcing our plans to close the Nodal Ninja operations here in the US effective Oct 28th 2019. Nodal Ninja will now be headquartered in Hong Kong under the control of Nick Fan of Fanotec International. All future orders will funnel through our authorized dealers.

I Reiterate
Nodal Ninja is NOT going out of business!
We are merely going through a transitional phase

We owe you!
We are not like other companies when one day you wake up and find a company gone. Other panoramic hardware companies close the doors without so much as a goodbye to their customer base. We, on the other hand, feel a debt of gratitude is owed to our hard-earned and loyal customer base as well as the panoramic community. With that said I would like to expound on what brought us to this point. It is a little long-winded.

Why?
Sales in 360 panoramic hardware as been declining for some time. Many factors play into this to include:
360 one-shot solutions. While it will be some time, if even possible, before these solutions will reach the output quality of DSLR's consumers are accepting the compromise in quality.
Chinese market. With the advent of more Chinese companies producing cheaper hardware keeping that competitive edge has become more challenging to maintain.
Inflation. Considering that over the last 10 years the US has experienced a 19.5% inflation rate while at the same time we have been lowering retail product prices is another challenge we faced.
New small business laws and taxes. Very complicated system but at the end of the year the numbers tell the tale. The result of which over the last couple of years has not favored us to the tune of about 7%.
Result.
We have reached the point in the US where we can no longer financially sustain our base of operations here in the US leaving us with 2 possible options.
Option 1:
Stop sales to all dealers and funnel orders through the US. Needless to say, this would be heartless and cold as many dealers rely heavily on the sales of our products, with many opting to only sell the Nodal Ninja brand. This would also be a great disappointment and inconvenience to international customers as well who currently bye from their local dealer.
Option 2:
Close operations in the US. This would force "all sales" to our international dealers which may actually result in a boost in their overall sales. Customers inside North America will purchase directly through B&H Photo.

Tja, dingen veranderen en niet altijd ten goede.
Vooral deze opmerking vond ik frappant: "While it will be some time, if even possible, before these solutions will reach the output quality of DSLR's consumers are accepting the compromise in quality"

En het welbekende Alibaba effect:
With the advent of more Chinese companies producing cheaper hardware keeping that competitive edge has become more challenging to maintain
Breng iets op de markt en de Chinezen kopiëren het en verkopen het voor beduidend minder. En vervolgens bestellen we daar waar het het goedkoopst is (me too) :X

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
ehtweak schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:19:
consumers are accepting the compromise in quality"
en
En het welbekende Alibaba effect:
With the advent of more Chinese companies producing cheaper hardware keeping that competitive edge has become more challenging to maintain
Breng iets op de markt en de Chinezen kopiëren het en verkopen het voor beduidend minder. En vervolgens bestellen we daar waar het het goedkoopst is (me too) :X
Zorgen er inderdaad voor dat ik als consument die wel bereid is om voor kwaliteit te betalen steeds meer mijn best moet doen om dat daadwerkelijk te vinden. -O-
Maar daar lopen al andere topics over geloof ik. ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nomad schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:42:
[...]
niet dat ik oneindig awesome ben,
Noooouuuu, beetje wel toch 8) O+

@Gonadan prijs kwaliteit verhouding vind ik wel een dingetje.
Toen ik voor een 360 graden kop aan het kijken was liep ik daar tegen aan. Of achterlijk duur of Chinese meuk :X

Aan de andere kant juist een pano kop is zo'n product wat ook weer niet zó extreem moeilijk of specifiek is dat je technologisch voor kunt lopen of waar enorme innovaties plaats vinden.
Net zo als (metalen) zonnekappen en trigger remotes :+

Gabriël Ryzen

• citruspers
sapphire schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 00:10:
Aan de andere kant juist een pano kop is zo'n product wat ook weer niet zó extreem moeilijk of specifiek is dat je technologisch voor kunt lopen of waar enorme innovaties plaats vinden.
Net zo als (metalen) zonnekappen en trigger remotes :+
Nikon wilde 60 euro voor een zonnekap voor mijn 70-200. Echt wel dat ik hem uit China heb gehaald, en idem voor een set lensdoppen.

Een plastic doppie is idd een no-brainer, of een al dan niet metalen/kunststof zonnekap.
(waarbij de bekende merken die zooi ook gewoon in lage lonen landen laten fabriceren)

Maar een pano constructie of een L-beugel; daar zit toch nog wel eens fors verschil in. Vooral zaken als toleranties en stevigheid van het gebruikte materiaal.
Maar ook uit China komt goed spul, ik noem b.v. Sirui; niks mis mee.
Maar via AE/BG kun je ook soortgelijk merkloos materiaal bestellen en da's echt prut.

Aan de andere kant blijf het merkwaardig dat b.v. een complete Arduino UNO voor 3 euro uit China komt, maar hier ter plekke vijf tot tien keer zoveel moet kosten. Omdat 'ie dan 'origineel' is. 8)7

ehtweak wijzigde deze reactie 20-10-2019 10:09 (17%)

Mooie Plaatjes   

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@ehtweak tja waar denk je dat die pano koppen vandaan komen?

Ik had een Pano-maxx de luxe variant voor €270 ofzo en was gebouwd als een tank. Nodal Ninja's heb ik geprobeerd maar vond ik te iel/fragiel en vergelijkbare Mantrotto's en Sunway's kosten geloof ik toen €400~500.
Zolang je niet het goedkoopste van het goedkoopste koopt is Chinees spul ook prima te gebruiken. Ja een bv een Manfrotto (geef toe ben daar gewoon fan van) is kwalitatief beter maar die Chinezen kunnen prima wat metalen sliders, schroefjes, beugeltjes, ect in elkaar zetten wat sterk genoeg is en met prima tolerantie's en een nette Arca compatible klem én voor een nette prijs. Dat is echt geen rocket science ;)

En een aantal redenen waarom originele kappen, meuk maar ook een Arduino hier al snel veel meer kost; ontwerpen en bedenken is aanzienlijk duurder dan kopiëren, marketing kost geld, (wereldwijd) dealer netwerk kost geld, import heffingen/belastingen/BTW, reservering in de prijs voor garantie voorzieningen, elke schakel wil er wat aan verdienen Fabriek/fabrikant/importeur/winkelier en verzenden van de spullen kost geld.

Mei Ling op AliExpress opend gewoon een shop op Ali, kopieërt gewoon het product (mss gebruikt zelfs de zelfde mallen?), Kan nog iets besparen op iets goedkoper kunststof/componenten/geen vilt in de kap plakken, ect., geen marketing, directe verkoop zonder tussenschakels dus geen dealer netwerk, geen afdracht van belastingen/importheffing/BTW en verzenden kost ze geen ene knikker terwijl een Canon gewoon dik moet betalen voor een palletje zonnekappen.

Begrijp me niet verkeerd hoe want ik koop echt heul, heul veel in China al jaren maar ik snap een beetje hoe en waarom prijzen hier hoger zijn :):(

Gabriël Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
De discussie drijft wat van fotografie naar shopping. Als die koers voortgezet wordt graag de discussie voort zetten op een locatie waar deze beter past. Waarschijnlijk in een bestaand topic want deze discussie is verre van nieuw. ;)
citruspers schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:26:
Nikon wilde 60 euro voor een zonnekap voor mijn 70-200.
Bij een serieuze lens (:+) behoor je hem er gewoon bij te krijgen. ;)

• citruspers
Gonadan schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:14:
[...]

Bij een serieuze lens (:+) behoor je hem er gewoon bij te krijgen. ;)
Je bedoelt dat je bij een serieus merk ze er bij hoort te krijgen? :+

Deze lens was tweedehands, dus vandaar dat de zonnekap er niet bij zat.

Maar om de discussie even een andere richting op te sturen: vandaag foto's gemaakt bij de Slag om Groenlo (17e eeuwse oorlog reenactment) en toch wel erg blij met weathersealing! Heb genoeg mensen gezien die (tevergeefs) met plastic zakjes, doekjes, paraplus enzovoorts aan het hannessen waren.

EDIT: wel deze creatieveling gespot die zijn camera toch wel heel mooi had gecamoufleerd:

citruspers wijzigde deze reactie 20-10-2019 19:49 (10%)

Wellicht nog een tip qua atmosferische omstandigheden:

De komende dagen wordt er regelmatig mist verwacht.
Kan interessante fotografische mogelijkheden opleveren! 8)

LelystadHaven22 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Iets heel anders:
Ik fotografeer regelmatig objecten (groot/klein) en belicht die met, of LED lampen, of gereflecteerd licht, o.i.d.
Dan is en blijf het altijd lastig om irritante reflecties te elimineren. Diffusers helpen uiteraard wel. Maar het kan altijd beter.

Nu las ik b.v. dit artikel:
https://chsopensource.org...hy-for-art-documentation/
en daar gebruikt men ook nog eens polarisatie folie bij de lichtbron.

Nu weet ik wat het verschil is tussen een CPL versus een LPL filter wat je normaliter op je objectief schroeft.

Maar welk soort folie gebruik je nu het beste bij de lichtbron?
Een lineair gepolariseerde folie of een circulair gepolariseerde folie?
Lineaire folies kun je in allerlei maten her en der bestellen, voor een beschaafde prijs. Maar circulaire folies zijn een stuk duurder.
M.a.w. ik zou een plak lineaire folie voor b.v. een LED lichtbron kunnen monteren en zien wat het effect is.

Iemand ervaring mee? Zoiets al eens gebruikt?

Mooie Plaatjes   

• Moofnor
  • Registratie: april 2010
  • Nu online

Moofnor

King of my castle

Zelf geen ervaring mee, klinkt wel praktisch.
Zover ik weet, is het enige verschil tussen CPL en LPL een laag in de CPL die het gefilterde licht weer diffuus maakt. Dit omdat anders de autofocus en/of metering in de camera niet meer lekker werkt.
Dit wordt ook kort in het door jou gelinkte artikel besproken.
Volgens mij zou CPL folie het hele effect juist teniet doen, je wil het licht tot aan de camera correct gepolariseerd houden.
Ik zou dus gewoon LPL folie een kans geven.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Exact wat @Moofnor zegt. Een CPL gebruiken tussen lichtbron en onderwerp is precies wat je niet wilt, omdat een CPL eerst filtert, maar daarna weer 'verstrooit' over alle polarisatierichtingen. Je wilt juist gepolariseerd licht op je onderwerp schijnen, zodat je de reflecties daarvan daarna met een filter voor je lens kan wegfilteren.

Je gaat op deze manier overigens natuurlijk wel een hele bak licht weggooien. Maar als dat geen probleem is kan ik me wel voorstellen dat dit een interessante aanpak kan zijn :Y

Orion84 wijzigde deze reactie 29-10-2019 10:00 (9%)

• Milo.
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:56

Milo.

klik

Heb tijdelijk wat moderne lenzen met automatische focus in de kast staan. Viel me gewoon op hoe groot lomp en zwaar die prime dingen zijn. Suf fotootje van een nikon 50 en canon 55 1.2 en dan de sigma art 50 1.4

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• mrc4nl
Ik fotografeer al jaren, maar had nooit mijn eigen werk* aan de muur hangen.
Maar vanwege een goede aanbieding dan toch:

Kon m voor 25 euro niet laten liggen. Binnen drie dagen had ik m in huis
en ja daar zit een kleine beschadiging op, en daar zal ik zelf denk ik wel debet aan zijn geweest

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Milo. Ja bizar is dat hè. Heb hier ook paar oude Minolta 50mm 1.8 en 1.4s liggen. Zo klein maar ook wel minder scherp en veel last van CA wide open dus dat formaat is blijkbaar toch nog wel ergens goed voor.

@mrc4nl Goed bezig. Mijn motto is ook: Print It! Je beleeft zoveel meer plezier van je foto's als ze al mooie afdruk aan je muur hangen. Mijn huis hangt dan ook redelijk vol.

• Ventieldopje
Precies, tegenwoordig zijn de ontwerpen een stuk beter en zit er meer specialistisch glas in. Dan groeit zoiets wel..

Vroeger was de 85 f1.2L ook er groot maar tegenwoordig zijn veel high-end lenzen groter, zelfs 50mm lenzen.

www.maartendeboer.net

• Milo.
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:56

Milo.

klik

@Ventieldopje @sys64738
Moet inderdaad zeggen dat de nieuwe sigma goed scherp is, met name de randen. Mijn "beste" 50/55 lens is toch wel de canon 1.2 aspherical. Heb ze even snel beide op de A7 gezet, vergelijken met 1.2 en 1.4 is niet eerlijk maar qua centrum scherpte vind ik de oude canon niet tegenvallen en de sigma heeft iets minder CA etc. Toch blijf ik bij de canon. Dit is even snel uit de hand genomen, beide handmatig gefocust.

Links canon 55mm 1.2 asph, rechts sigma art 50 1.4

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• Ventieldopje
Milo. schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:07:
@Ventieldopje @sys64738
Moet inderdaad zeggen dat de nieuwe sigma goed scherp is, met name de randen. Mijn "beste" 50/55 lens is toch wel de canon 1.2 aspherical. Heb ze even snel beide op de A7 gezet, vergelijken met 1.2 en 1.4 is niet eerlijk maar qua centrum scherpte vind ik de oude canon niet tegenvallen en de sigma heeft iets minder CA etc. Toch blijf ik bij de canon. Dit is even snel uit de hand genomen, beide handmatig gefocust.

Links canon 55mm 1.2 asph, rechts sigma art 50 1.4
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het gaat ook om meer dan scherpte en dan snap ik je keus erg goed, ik zou het zelfde kiezen ;)

www.maartendeboer.net

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ventieldopje schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:56:
Het gaat ook om meer dan scherpte en dan snap ik je keus erg goed, ik zou het zelfde kiezen ;)
Wat maakt die keuze dan? In deze twee foto's zie ik zo op klein scherm geen grote verschillen.

• Ventieldopje
Gonadan schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:58:
[...]

Wat maakt die keuze dan? In deze twee foto's zie ik zo op klein scherm geen grote verschillen.
Die keuze maak je niet op 1 foto maar ik ben geen fan van de Sigma in veel gevallen. Scherp ja, maar de rest en dat is persoonlijk vind ik hem minder dan de 55 1.2.

Maar goed dat is een persoonlijke voorkeur, laten we daar niet over in discussie gaan :Y)

www.maartendeboer.net

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ventieldopje schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:50:
Die keuze maak je niet op 1 foto maar ik ben geen fan van de Sigma in veel gevallen. Scherp ja, maar de rest en dat is persoonlijk vind ik hem minder dan de 55 1.2.

Maar goed dat is een persoonlijke voorkeur, laten we daar niet over in discussie gaan :Y)
Ik ben ook niet uit op discussie, ik ben gewoon benieuwd. Zelf heb ik beide lenzen niet gebruikt dus überhaupt niet echt een mening.
Mag ook in DM hoor als je bang bent in een subjectieve discussie gesleept te worden. ;)

• Ventieldopje
Nah bang niet maar dat gaat erg offtopic. Als het hier te rustig is vind ik het prima hoor :+

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
Sorry, maar de Sigma 50mm f/1.4 is zeker niet heilig, want met OOF highlights is het geen mooie lens, maar in bovenstaande voorbeeld is de Sigma toch echt wel een andere categorie scherpte.
Ik heb zelf nog een oude Minolta 58mm f/1.2 wat ook geen verkeerde lens was in die tijd, en die heeft zeker nog steeds zijn charme. Maar alsjeblieft, laten we het niet over scherptevergelijkingen hebben.

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:21:
Sorry, maar de Sigma 50mm f/1.4 is zeker niet heilig, want met OOF highlights is het geen mooie lens, maar in bovenstaande voorbeeld is de Sigma toch echt wel een andere categorie scherpte.
Ik heb zelf nog een oude Minolta 58mm f/1.2 wat ook geen verkeerde lens was in die tijd, en die heeft zeker nog steeds zijn charme. Maar alsjeblieft, laten we het niet over scherptevergelijkingen hebben.
Dat maak ik toch ook al een paar keer duidelijk? :7

www.maartendeboer.net

• Schuey
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:19
Zou graag mijn klantenkring wat uitbreiden buiten 1 vaste klant. Daar doe ik wat product fotografie voor. Heeft iemand tips hoe je wat kleinere klusjes kunt doen als beginnend fotograaf? Stockphotography heb ik als optie een tijdje geleden naast me neer gelegd.
ff lachu. :)

Iemand van een overheidsorganisatie in de USofA vraagt op het RT forum of ze een officieel statement leveren dat ze deze opensource s/w mogen/kunnen gebruiken.
En na wat discussies daarover, antwoordt een van de ontwikkelaars als volgt:

bron: https://discuss.pixls.us/...ee-in-government/14914/17

To Whomever it May Concern

I, the Agent and Settler for Morgan H. Wood, the Individual not the Person, within the bounds of the RawTherapee licence agreement, the GNU General Public License Version 3, hereby explicitly grant permission for RawTherapee to be used, at your own risk, by the United States Government and colonies, by Donald John Trump, Barack Hussein Obama II and III, the FBI, the CIA, the NSA, NASA, NCIS, Dr. Phil, the League of Nations, the National Parks Service including John Nores and Ranger David, the Department of Motor Vehicles, Joe Rogan, Nick Offerman, Elon Musk, and Klaus. This recognition does not extend to the Church of Scientology and affiliates.

But only on Tuesdays.

Vooral dat laatste; alleen op dinsdagen. d:)b :+ :)

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True