• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:38

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
We zijn altijd op zoek naar ideeën / manieren om ons hoekje van Tweakers extra leuk te maken en meerwaarde te bieden voor onze community. En we hebben wat tofs en nieuws waarvan wij hopen en denken dat dit echt wel tof is voor de community.

We gaan op 16 mei een meeting organiseren op de Veluwe om een ochtend- of middag-wandeling te doen samen met Joris Vegter en ons focussen op macrofotografie.
Voor wie hem niet kent, hij heeft publicaties in o.a. de National Geographic en hij heeft vele prijzen gewonnen in Nederland en erbuiten met zijn prachtige macrofoto's. Kortom, hij is erg goed in wat hij doet :).
Zijn portfolio vind je hier:
https://www.jorisvegter.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGmk7AGrcJwvlLV2-bJMGTPATac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gRypWGmuHSCXr5oZxRG23ber.png?f=fotoalbum_large

Er kon gekozen worden voor een datum (voorkeur) en we zijn uitgekomen op:
Datum is gekozen: 16 Mei!

Enkele shots van Joris:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy1-AUSFheQA5rQrIgvr-sYJAeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BgfMgYwUzf1Fjx5418W1p8Ap.png?f=fotoalbum_large

Een dagplanning komt nog, ik ga binnenkort zitten met Joris om even te kijken wat leuk is en wat de invulling gaat zijn.

Lijstje met deelnemers die ik mee gekregen heb voor 16 mei:
@PeacekeeperNL
@EfBe
@ehtweak
@BlaTieBla
@ImLegenJerry & @broodjeknak
@vtpeters
@qless

En de modjes zijn als goed is ook aanwezig:
@Gonadan
@sys64738
@Nomad

[ Voor 27% gewijzigd door Nomad op 23-03-2026 15:03 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Heel gaaf! Ik kan alle drie de dagen, maar een zaterdag geniet mijn voorkeur. 9 mei heb ik gestemd!

Edit: extra leuk voor mij, ik gebruik bijna exact dezelfde gear. Awesome! Heb alleen niet de 90mm, maar bij mij is het de 60mm macro. En iets andere flitser.

Geweldige meeting denk ik! Goed geregeld @Nomad

[ Voor 51% gewijzigd door PeacekeeperNL op 07-03-2026 09:21 ]

Mijn reviews al gezien?

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
erg leuk! Heb dezelfde gear (alleen home-made diffusor). Doe zelf nooit aan stacking (alleen single-shot macro) dus een keer leuk dat eens aan het werk te zien :)

[ Voor 9% gewijzigd door EfBe op 07-03-2026 09:42 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Interessant! d:)b

Ehhh... ik dacht ik kan eerst op zo'n datum klikken en dan verder iets bevestigen o.i.d., maar dan ligt al gelijk je stem vast. :?
En als je een andere datum wil(de), dan zegt 'ie dat er vanaf het IP adres al gestemd is!?

BTW: zijn hier nog extra kosten aan verbonden (afgezien van reis- en/of parkeerkosten)?

Mooie Plaatjes   

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ehtweak schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:10:
Interessant! d:)b

Ehhh... ik dacht ik kan eerst op zo'n datum klikken en dan verder iets bevestigen o.i.d., maar dan ligt al gelijk je stem vast. :?
En als je een andere datum wil(de), dan zegt 'ie dat er vanaf het IP adres al gestemd is!?

BTW: zijn hier nog extra kosten aan verbonden (afgezien van reis- en/of parkeerkosten)?
Het plan heeft een lange aanloop gehad omdat ik dit graag wilde organiseren met wat budget vanuit hoofdkantoor en dat is nu gelukt :). Dus de insteek is dat het de community niets kost behalve wat je zegt; de reis/parkeerkosten.

Ik ga nog met Joris zitten over hoe, wat hem betreft, zo'n dagdeel het beste ingevuld kan worden (hij geeft vaker workshops, maar veelal met een binnenruimte/beamer ook als deel van de invulling. Ik wil buiten blijven en niet in een zaaltje eindigen/beginnen. Maar daar komen we wel uit, eerst maar een definitieve datum prikken :*)

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik kan alle dagen, maar zie dat ik maar op 1 kan stemmen (heb op 9 mei geklikt). De poll werkt blijkbaar anders dan voorheen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ja ik had achteraf een datum prikken moeten doen. Maar door het hier te noemen kan ik het wel meenemen hoor, ik noteer hem (y)

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:33
Nomad schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Het plan heeft een lange aanloop gehad omdat ik dit graag wilde organiseren met wat budget vanuit hoofdkantoor en dat is nu gelukt :). Dus de insteek is dat het de community niets kost behalve wat je zegt; de reis/parkeerkosten.
Super tof initiatief! Ik weet niet of ik kan, maar ik lees in ieder geval even mee :)

I'm a photographer, not a terrorist

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:26
Leuk initiatief! Ik en @broodjeknak kunnen de 16e en de 17e.

Sony A7CII || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Tamron 70-180mm F/2.8 Di III VC VXD G2 || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:24
Ik kan alleen zondag de 17e. Lijkt me wel leuk om eens een workshop over mee te maken. Ik heb enkel een 80mm macrolens (geen flitser of speciale mount voor statief) en de macrofoto's die ik heel sporadisch maak zijn ofwel stacking met statief en de betreffende camera functie, ofwel stacking met burst en "wiebelen". Dat laatste geeft meer vrijheid qua compositie, maar is nogal hit or miss, waar je vaak pas achteraf achterkomt. Ook met stacking en statief is het niet altijd raak, omdat de instellingen op de camera nogal onduidelijk zijn.

De Veluwe lijkt me een mooie locatie en als de groep niet al te groot is, lijkt het me leuk om erbij te zijn.

• EfBe
  • Niet online
Nomad schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:49:
[...]
Ik ga nog met Joris zitten over hoe, wat hem betreft, zo'n dagdeel het beste ingevuld kan worden (hij geeft vaker workshops, maar veelal met een binnenruimte/beamer ook als deel van de invulling. Ik wil buiten blijven en niet in een zaaltje eindigen/beginnen. Maar daar komen we wel uit, eerst maar een definitieve datum prikken :*)
Macrofotografie werkt het beste bij droog / windstil (of iig weinig wind) weer. Wellicht is het handig 2 data aan te houden waarbij 1 een fallback is voor het geval de gewenste datum harde wind/takkeweer heeft en macrofotografie veel lastiger wordt (Met de kanttekening dat de Veluwe wel vaak minder wind heeft dan bv de kust maar wel meer regen)

• EfBe
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:14:
Ik kan alleen zondag de 17e. Lijkt me wel leuk om eens een workshop over mee te maken. Ik heb enkel een 80mm macrolens (geen flitser of speciale mount voor statief) en de macrofoto's die ik heel sporadisch maak zijn ofwel stacking met statief en de betreffende camera functie, ofwel stacking met burst en "wiebelen". Dat laatste geeft meer vrijheid qua compositie, maar is nogal hit or miss, waar je vaak pas achteraf achterkomt. Ook met stacking en statief is het niet altijd raak, omdat de instellingen op de camera nogal onduidelijk zijn.
Wellicht heeft iemand die meegaat nog een speelite flash voor je te leen?

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-03 08:29
In de veronderstelling dat ik kon opgeven of ik op de datums wel of niet zou kunnen heb ik de eerste datum geselecteerd. Na de melding dat mijn stem was geteld/geregistreerd heb ik alle andere datums ook geselecteerd.

Ik wil bij deze aangeven dat ik op 9 mei onder voorbehoud kan en op 16 en 17 mei beschikbaar ben.

Misschien is het een goed idee voor onervaren macro-fotografen wat tips hier te delen v.w.b. apparatuur die je mee zou kunnen nemen. Ik heb wel rapportage-flitsers, maar geen flitser(s) of lichtvormers voor macro-fotografie.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

vtpeters schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:16:
In de veronderstelling dat ik kon opgeven of ik op de datums wel of niet zou kunnen heb ik de eerste datum geselecteerd. Na de melding dat mijn stem was geteld/geregistreerd heb ik alle andere datums ook geselecteerd.
Dat had ik dus ook... :|
Hadden we nu maar de gewone ouderwetse datumprikker. ;)
Misschien is het een goed idee voor onervaren macro-fotografen wat tips hier te delen v.w.b. apparatuur die je mee zou kunnen nemen. Ik heb wel rapportage-flitsers, maar geen flitser(s) of lichtvormers voor macro-fotografie.
Top tip.
Soortement van boodschappenlijstje wat handig is mee te nemen?
(moet natuurlijk wel makkelijk transportabel zijn)

Als ik in-the-field iets van macroopnames wil maken heb ik uiteraard statief bij me.
Maar ook een relfectiescherm(pje) en wat van die kleine LED lichtkubussen.

Mooie Plaatjes   

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Als je meerdere van de dagen kunt, dan neem ik dat mee indien je het even noemt, dus prima @vtpeters .
Er komt nog een update met meer info over de dag zelf, in de basis is dit een datumprikker topic + animo check, waarbij ipv een poll een datumprikker handiger was (ik dacht ook dat je bij een poll meerdere data kon invullen :P)

[ Voor 21% gewijzigd door Nomad op 10-03-2026 10:06 ]

• EfBe
  • Niet online
vtpeters schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:16:

Ik wil bij deze aangeven dat ik op 9 mei onder voorbehoud kan en op 16 en 17 mei beschikbaar ben.

Als je een rapportageflitser hebt (speedlite) dan is dat voldoende. Flitsen hoeft in theorie niet, maar aangezien de scherptediepte bij macro erg klein is ga je veelal hogere diafragma's gebruiken (ik gebruik zelf op mn OM-1 mark II met 90mm macro f/14 of f/16. Op mn oude Canon 700D met 110mm sigma macro gebruikte ik f/10). Als je dan 1/200e neemt en iso 100 dan is flitsen een must.

Statief is op zich ook niet nodig (ik gebruik nooit een statief), alleen als je bv geen flitser wilt gebruiken (en dus lange sluitertijden gaat gebruiken bij bv f/10) of in-camera focusstacking/bracketing gaat gebruiken. Het hangt erg af wat je subject is :)

Voor insectfotografie (wat ik doe) is een statief overbodig omdat die bewegen en al weg zijn wanneer jij je statief hebt opgetuigd. Tenzij je supervroeg gaat wanneer het erg koud is en ze nog niet genoeg energie hebben verzameld om te kunnen bewegen.

Voor lenzen... als je geen macrolens hebt, kan een zoomlens ook maar je kunt dan niet zo dichtbij komen, dus je moet dan wellicht na afloop meer croppen, en klein grut (< 1cm) wordt wat lastig fotograferen van dichtbij.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mag ik wel ff een opmerking vooraf plaatsen:

imho is macro fotografie zeer zeker niet alleen aan klein kruipsel (in casu insecten) voorbehouden.
Er is nog veel meer, levend of dood materiaal, wat zich leent voor macrofotografie.

Mooie Plaatjes   

• EfBe
  • Niet online
Absoluut :) Flora (bloemen bv), schimmels... ideale subjects voor macro, en ook die van dichtbij fotograferen laat je een wereld zien die je vooraf nooit had verwacht. Dus als je niet van insecten houdt, niet belangrijk :) Op de veluwe is genoeg dood hout te vinden met bv leuke schimmels achter wat schors. Als er nog wat dauw op zit is het helemaal perfect :)

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-03 08:29
Op de foto in de topic-starter staat Joris afgebeld met een defuser op z'n rapportage-flister.
Weet iemand welk merk, model of type dit is?

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

vtpeters schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:26:
Op de foto in de pic-starter staat Joris afgebeld met een defuser op z'n rapportage-flister.
Weet iemand welk merk, model of type dit is?
Heel toevallig wel, want het is dezelfde die ik heb, en via OM-system verkrijgbaar is.
Deze van AK, is voor de 90mm macro lens. Ik moet even kijken of ik de L of de M heb voor mijn 60mm, maar is dus (deels) afhankelijk van welke toeter je gebruikt. Die ik heb kan ik ook gebruiken icm de stuk kortere 30mm, al is bevestiging dan iets meer een dingetje ;)

Edit, ja ik heb de M.
En heb tevens deze set erbij besteld toen.

[ Voor 14% gewijzigd door PeacekeeperNL op 12-03-2026 18:27 ]

Mijn reviews al gezien?

• EfBe
  • Niet online
129 euro is wel prijzig. Ik heb er een gemaakt van een boterkuipje, bespannen met wit plastic doek dat om veel electrische apparaten zit wanneer je ze koopt. Werkt perfect

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

EfBe schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:05:
129 euro is wel prijzig. Ik heb er een gemaakt van een boterkuipje, bespannen met wit plastic doek dat om veel electrische apparaten zit wanneer je ze koopt. Werkt perfect
offtopic:
Zeker waar dat ie prijzig is. Ik had het geluk dat ik wat tegoed had van mijn schoonmoeder ;) En het bergt netjes op, en het werkt goed. Maar een handige Tweaker kan een vergelijkbaar iets maken voor een habbekrats.

Mijn reviews al gezien?

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Het zal 16 mei worden, zoals al wel duidelijk zal zijn geweest uit de poll.

Ik ga de TS nog aanpassen (maar nu zelf op vakantie)

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb 16 mei geblokkeerd in de (sociale) kalender.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik gooi even wat mensen in de mix waarvan ik denk dat ze dit leuk vinden, maar het mogelijk nog niet gezien hadden dat het topic er is of waarvan ik nog niet weet of zij de 16e ook kunnen (de poll was onhandig, een datumprikker was veel handiger geweest)
@Orion84
@citruspers
@Altamyr
@qless
@silverball
@Jon NH
@bobcom
@VinnyAMS
@Xfile
@nr.004
@dragon2
@Montana
@SnoeiKoei
@Stormrider nl
@LordMithril
@DonRoger
@Yamy_Daffy

Bonus:
@mrc4nl
@Hahn
@Ventieldopje
@Universal Creations
@Sjaak_Afhaak

En special mention naar 15+ jaar terug in de tijd:
@Justawitte

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 23-03-2026 12:48 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tof initiatief, de 16e kan ik niet en ben sowieso niet heel erg van de macro fotografie, dus ik sla 'm even over :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:27

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik ben wél van de macrofotografie en ook ik vind het een tof initiatief maar 16 mei kan ik niet.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:39
Heb idd gestemd via de poll, heb op het moment geen macrolens nor het geld om er spontaan een bij te kopen... Als iemand het aandurft om mij zijn/haar camera vast te laten houden doe ik graag mee :P

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:41
Nomad schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:26:
Ik gooi even wat mensen in de mix waarvan ik denk dat ze dit leuk vinden, maar het mogelijk nog niet gezien hadden dat het topic er is of waarvan ik nog niet weet of zij de 16e ook kunnen (de poll was onhandig, een datumprikker was veel handiger geweest)
@Orion84
@citruspers
@Altamyr
@qless
@silverball
@Jon NH
@bobcom
@VinnyAMS
@Xfile
@nr.004
@dragon2
@Montana
@SnoeiKoei
@Stormrider nl
@LordMithril
@DonRoger
@Yamy_Daffy

Bonus:
@mrc4nl
@Hahn
@Ventieldopje
@Universal Creations
@Sjaak_Afhaak

En special mention naar 15+ jaar terug in de tijd:
@Justawitte
Bedankt voor je bericht!
Had deze inderdaad gemist.

Ik gaat even kijken of ik kan die dag. :Y

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik sla deze even over. Toch bedankt voor de mention :)

Hier staat tekst

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:59

bobcom

Dedicated dabbler

@Nomad Attent van je om de meeting met Joris Vegter nog even extra te signaleren, maar het gaat me niet lukken. 1200km heen en 1200 km terug is iets te ver – zelfs voor een evenement als dit. Niettemin dank!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bobcom schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:25:
@Nomad Attent van je om de meeting met Joris Vegter nog even extra te signaleren, maar het gaat me niet lukken. 1200km heen en 1200 km terug is iets te ver – zelfs voor een evenement als dit. Niettemin dank!
Ik trakteer je op een ijsje als je komt :+
Hehe, ja ik weet niet wie wel/niet in de buurt woont uiteraard. Maar zo te horen woon je op een mooi plekje in het buitenland, gezien Nederland geen 1200km afstand red :P

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:23

qless

...vraag maar...

Deze wil ik wel graag meemaken :)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Altamyr schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:20:
Heb idd gestemd via de poll, heb op het moment geen macrolens nor het geld om er spontaan een bij te kopen... Als iemand het aandurft om mij zijn/haar camera vast te laten houden doe ik graag mee :P
Gezien je post history kon ik nog niet inschatten welke lensmount je hebt, maar ik vermoed geen MFT. Als het wél MFT is, heb ik evt een extra (30mm) macrolens, of dus een tele, waarmee je ook een vorm van macro kan doen.

Mijn reviews al gezien?

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:39
PeacekeeperNL schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:48:
[...]

Gezien je post history kon ik nog niet inschatten welke lensmount je hebt, maar ik vermoed geen MFT. Als het wél MFT is, heb ik evt een extra (30mm) macrolens, of dus een tele, waarmee je ook een vorm van macro kan doen.
X mount, heb de Fujifilm XT2 en XH1 camera's. Het MFT systeem heb ik naar gekeken, de crop factor komt zeker van pas bij macro en vogelen!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@Nomad Ik kan nog niks beloven, maar ik heb hem in de agenda gezet :)

www.maartendeboer.net

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:34
ik heb hem ook op de kalender gezet. mocht het nodig zijn kan ik nog een ef100 mm macro meenemen mocht iemand om een macrolens verlegen zitten
Pagina: 1