leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Super tof initiatief! Ik weet niet of ik kan, maar ik lees in ieder geval even meeNomad schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:49:
[...]
Het plan heeft een lange aanloop gehad omdat ik dit graag wilde organiseren met wat budget vanuit hoofdkantoor en dat is nu gelukt. Dus de insteek is dat het de community niets kost behalve wat je zegt; de reis/parkeerkosten.
Sony A7CII || Viltrox 16mm F1.8 || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Tamron 70-180mm F/2.8 Di III VC VXD G2 || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6
De Veluwe lijkt me een mooie locatie en als de groep niet al te groot is, lijkt het me leuk om erbij te zijn.
Macrofotografie werkt het beste bij droog / windstil (of iig weinig wind) weer. Wellicht is het handig 2 data aan te houden waarbij 1 een fallback is voor het geval de gewenste datum harde wind/takkeweer heeft en macrofotografie veel lastiger wordt (Met de kanttekening dat de Veluwe wel vaak minder wind heeft dan bv de kust maar wel meer regen)Nomad schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:49:
[...]
Ik ga nog met Joris zitten over hoe, wat hem betreft, zo'n dagdeel het beste ingevuld kan worden (hij geeft vaker workshops, maar veelal met een binnenruimte/beamer ook als deel van de invulling. Ik wil buiten blijven en niet in een zaaltje eindigen/beginnen. Maar daar komen we wel uit, eerst maar een definitieve datum prikken
Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com
Wellicht heeft iemand die meegaat nog een speelite flash voor je te leen?LA-384 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:14:
Ik kan alleen zondag de 17e. Lijkt me wel leuk om eens een workshop over mee te maken. Ik heb enkel een 80mm macrolens (geen flitser of speciale mount voor statief) en de macrofoto's die ik heel sporadisch maak zijn ofwel stacking met statief en de betreffende camera functie, ofwel stacking met burst en "wiebelen". Dat laatste geeft meer vrijheid qua compositie, maar is nogal hit or miss, waar je vaak pas achteraf achterkomt. Ook met stacking en statief is het niet altijd raak, omdat de instellingen op de camera nogal onduidelijk zijn.
Ik wil bij deze aangeven dat ik op 9 mei onder voorbehoud kan en op 16 en 17 mei beschikbaar ben.
Misschien is het een goed idee voor onervaren macro-fotografen wat tips hier te delen v.w.b. apparatuur die je mee zou kunnen nemen. Ik heb wel rapportage-flitsers, maar geen flitser(s) of lichtvormers voor macro-fotografie.
Dat had ik dus ook...vtpeters schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:16:
In de veronderstelling dat ik kon opgeven of ik op de datums wel of niet zou kunnen heb ik de eerste datum geselecteerd. Na de melding dat mijn stem was geteld/geregistreerd heb ik alle andere datums ook geselecteerd.
Hadden we nu maar de gewone ouderwetse datumprikker.
Top tip.Misschien is het een goed idee voor onervaren macro-fotografen wat tips hier te delen v.w.b. apparatuur die je mee zou kunnen nemen. Ik heb wel rapportage-flitsers, maar geen flitser(s) of lichtvormers voor macro-fotografie.
Soortement van boodschappenlijstje wat handig is mee te nemen?
(moet natuurlijk wel makkelijk transportabel zijn)
Als ik in-the-field iets van macroopnames wil maken heb ik uiteraard statief bij me.
Maar ook een relfectiescherm(pje) en wat van die kleine LED lichtkubussen.
Er komt nog een update met meer info over de dag zelf, in de basis is dit een datumprikker topic + animo check, waarbij ipv een poll een datumprikker handiger was (ik dacht ook dat je bij een poll meerdere data kon invullen
[ Voor 21% gewijzigd door Nomad op 10-03-2026 10:06 ]
Als je een rapportageflitser hebt (speedlite) dan is dat voldoende. Flitsen hoeft in theorie niet, maar aangezien de scherptediepte bij macro erg klein is ga je veelal hogere diafragma's gebruiken (ik gebruik zelf op mn OM-1 mark II met 90mm macro f/14 of f/16. Op mn oude Canon 700D met 110mm sigma macro gebruikte ik f/10). Als je dan 1/200e neemt en iso 100 dan is flitsen een must.vtpeters schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:16:
In de veronderstelling dat ik kon opgeven of ik op de datums wel of niet zou kunnen heb ik de eerste datum geselecteerd. Na de melding dat mijn stem was geteld/geregistreerd heb ik alle andere datums ook geselecteerd.
Ik wil bij deze aangeven dat ik op 9 mei onder voorbehoud kan en op 16 en 17 mei beschikbaar ben.
Misschien is het een goed idee voor onervaren macro-fotografen wat tips hier te delen v.w.b. apparatuur die je mee zou kunnen nemen. Ik heb wel rapportage-flitsers, maar geen flitser(s) of lichtvormers voor macro-fotografie.
Statief is op zich ook niet nodig (ik gebruik nooit een statief), alleen als je bv geen flitser wilt gebruiken (en dus lange sluitertijden gaat gebruiken bij bv f/10) of in-camera focusstacking/bracketing gaat gebruiken. Het hangt erg af wat je subject is
Voor insectfotografie (wat ik doe) is een statief overbodig omdat die bewegen en al weg zijn wanneer jij je statief hebt opgetuigd. Tenzij je supervroeg gaat wanneer het erg koud is en ze nog niet genoeg energie hebben verzameld om te kunnen bewegen.
Voor lenzen... als je geen macrolens hebt, kan een zoomlens ook maar je kunt dan niet zo dichtbij komen, dus je moet dan wellicht na afloop meer croppen, en klein grut (< 1cm) wordt wat lastig fotograferen van dichtbij.
imho is macro fotografie zeer zeker niet alleen aan klein kruipsel (in casu insecten) voorbehouden.
Er is nog veel meer, levend of dood materiaal, wat zich leent voor macrofotografie.
Weet iemand welk merk, model of type dit is?
Heel toevallig wel, want het is dezelfde die ik heb, en via OM-system verkrijgbaar is.vtpeters schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:26:
Op de foto in de pic-starter staat Joris afgebeld met een defuser op z'n rapportage-flister.
Weet iemand welk merk, model of type dit is?
Deze van AK, is voor de 90mm macro lens. Ik moet even kijken of ik de L of de M heb voor mijn 60mm, maar is dus (deels) afhankelijk van welke toeter je gebruikt. Die ik heb kan ik ook gebruiken icm de stuk kortere 30mm, al is bevestiging dan iets meer een dingetje
Edit, ja ik heb de M.
En heb tevens deze set erbij besteld toen.
[ Voor 14% gewijzigd door PeacekeeperNL op 12-03-2026 18:27 ]
Mijn reviews al gezien?
EfBe schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:05:
129 euro is wel prijzig. Ik heb er een gemaakt van een boterkuipje, bespannen met wit plastic doek dat om veel electrische apparaten zit wanneer je ze koopt. Werkt perfect
Zeker waar dat ie prijzig is. Ik had het geluk dat ik wat tegoed had van mijn schoonmoeder
Mijn reviews al gezien?
Ik ga de TS nog aanpassen (maar nu zelf op vakantie)
@Orion84
@citruspers
@Altamyr
@qless
@silverball
@Jon NH
@bobcom
@VinnyAMS
@Xfile
@nr.004
@dragon2
@Montana
@SnoeiKoei
@Stormrider nl
@LordMithril
@DonRoger
@Yamy_Daffy
Bonus:
@mrc4nl
@Hahn
@Ventieldopje
@Universal Creations
@Sjaak_Afhaak
En special mention naar 15+ jaar terug in de tijd:
@Justawitte
[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 23-03-2026 12:48 ]
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Bedankt voor je bericht!Nomad schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:26:
Ik gooi even wat mensen in de mix waarvan ik denk dat ze dit leuk vinden, maar het mogelijk nog niet gezien hadden dat het topic er is of waarvan ik nog niet weet of zij de 16e ook kunnen (de poll was onhandig, een datumprikker was veel handiger geweest)
@Orion84
@citruspers
@Altamyr
@qless
@silverball
@Jon NH
@bobcom
@VinnyAMS
@Xfile
@nr.004
@dragon2
@Montana
@SnoeiKoei
@Stormrider nl
@LordMithril
@DonRoger
@Yamy_Daffy
Bonus:
@mrc4nl
@Hahn
@Ventieldopje
@Universal Creations
@Sjaak_Afhaak
@Justawitte
Had deze inderdaad gemist.
Ik gaat even kijken of ik kan die dag.
PVOutput 11x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Hier staat tekst
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ik trakteer je op een ijsje als je komtbobcom schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:25:
@Nomad Attent van je om de meeting met Joris Vegter nog even extra te signaleren, maar het gaat me niet lukken. 1200km heen en 1200 km terug is iets te ver – zelfs voor een evenement als dit. Niettemin dank!
Hehe, ja ik weet niet wie wel/niet in de buurt woont uiteraard. Maar zo te horen woon je op een mooi plekje in het buitenland, gezien Nederland geen 1200km afstand red
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600|Laowa25f2.8-2.5x-5x-macro
Gezien je post history kon ik nog niet inschatten welke lensmount je hebt, maar ik vermoed geen MFT. Als het wél MFT is, heb ik evt een extra (30mm) macrolens, of dus een tele, waarmee je ook een vorm van macro kan doen.Altamyr schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:20:
Heb idd gestemd via de poll, heb op het moment geen macrolens nor het geld om er spontaan een bij te kopen... Als iemand het aandurft om mij zijn/haar camera vast te laten houden doe ik graag mee
Mijn reviews al gezien?
X mount, heb de Fujifilm XT2 en XH1 camera's. Het MFT systeem heb ik naar gekeken, de crop factor komt zeker van pas bij macro en vogelen!PeacekeeperNL schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:48:
[...]
Gezien je post history kon ik nog niet inschatten welke lensmount je hebt, maar ik vermoed geen MFT. Als het wél MFT is, heb ik evt een extra (30mm) macrolens, of dus een tele, waarmee je ook een vorm van macro kan doen.
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600|Laowa25f2.8-2.5x-5x-macro
Met een koker van Pringles, wel eerst de chips opeten :)EfBe schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:05:
129 euro is wel prijzig. Ik heb er een gemaakt van een boterkuipje, bespannen met wit plastic doek dat om veel electrische apparaten zit wanneer je ze koopt. Werkt perfect
Cool! Dat is wel slim, de flash zo te richten dat je dus de diffusor kunt richten op het gebied erg dicht bij de lens, de binnenkant beplakt met alu folie neem ik aan?
Dat is het mooie van de Pringles kokerEfBe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:24:
[...]
Cool! Dat is wel slim, de flash zo te richten dat je dus de diffusor kunt richten op het gebied erg dicht bij de lens, de binnenkant beplakt met alu folie neem ik aan?
Mijn reviews al gezien?
Nee, binnenkant is standaard al voorzien van soort alu folie. Makkie dusEfBe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:24:
[...]
2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Precieze locatie? En van hoe laat tot laat?
We zochten een compacte locatie met veel om te fotograferen en waar we dichtbij elkaar kunnen blijven om even centraal wat dingen uit te leggen en te proberen etc.
Daarmee viel ons aanvankelijke plan van "wandeling over de veluwe" eigenlijk af. Hoewel de veluwe heel mooi is, is niet perse elke m2 geschikt en voor macro wil je juist dichtbij van alles hebben van elkaar als groep.
We zijn uitgekomen op deze vlintertuin:
:strip_exif()/f/image/pku2f9OlfGJRdNv6PzOGDlOg.png?f=user_large)
Hier willen we verzamelen om 10:00.
Joris gaat dingen uitleggen en wij gaan lekker aan de slag tot de lunch. Hij zal ook wat dingen meenemen om te proberen, dus extra fijn dat de groep mooi dichtbij blijft.
Na de lunch (13:00) hebben we 2 opties, ofwel we gaan terug naar deze vlindertuin (de lunchlocatie zal daar ergens in de buurt zijn), of we gaan de benen iets meer inzetten en een stukje wandelen door dit gebiedje heen:
https://www.natuur-dichtb.../burchttocht-wellerwaard/
Daar is ongetwijfeld ook genoeg te vinden qua macro, maar de groep doet ook een wandeling dan, dus je hebt iets minder rustig de tijd voor macrofotografie, maar hebt wel even wat kunnen bewegen en lopen in een mooi gebiedje.
Mijn voorkeur zou zijn om na de lunch nog even 1 uurtje terug te gaan naar die vlindertuin, nog even aan de slag na nieuw verkregen tips en review momenten tijdens de lunch en vanaf zeg 15:00/15:30 is het stuk met Joris voorbij, maar gaan we voor wie dat wil daar nog even die wandeling maken. Het is een mooi gebied om doorheen te wandelen verder en in een uurtje/90min kan je wel een rondje doen denken we.
Als er tips zijn voor een lunchplekje daar in de buurt waar we als groep even kunnen zitten, zeker welkom.
Zit je wel middenin het tulpengebied.
https://tulpenfestival.nl/routes/
Het kan wel zijn dat tegen die tijd de meeste tulpen al gekopt zijn.
E.e.a. afhankelijk van de temperaturen en beregening de komende weken.
/f/image/QBUisM3UoX6Os37Ff9KgbMlz.png?f=fotoalbum_large)
Daar in die uithoek van Emmeloord is er, naar mijn weten niet echt een eetgelegeheid. ( op een enkele fastfood toko na)
Weet niet hoe groot de groep is, anders zou je kunnen doorrijden naar b.v. Schokland (daar zit in ieder geval een restaurant).
[ Voor 93% gewijzigd door ehtweak op 28-04-2026 09:48 ]
https://maps.app.goo.gl/3d3Xzi7Q7SyuXhZz8
Pantropica
Mijn reviews al gezien?
't Is 10km van de ene (gratis) vlindertuin naar die andere (dure) vlindertuin.
't Is 12km van de ene (gratis) vlindertuin naar Schokland (deel tulpenroute)
Oei, dat wordt vroeg opstaan, bijna 2 uur rijdenNomad schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:44:
Ja er is zeker een update, goed dat je even een reminder geeft. We waren nog even wat details aan het uitwerken en zodoende had ik hier nog niet gepost, maar eigenlijk is het in grote lijnen wel duidelijk, dus dat kunnen we zeker delen.
We zochten een compacte locatie met veel om te fotograferen en waar we dichtbij elkaar kunnen blijven om even centraal wat dingen uit te leggen en te proberen etc.
Daarmee viel ons aanvankelijke plan van "wandeling over de veluwe" eigenlijk af. Hoewel de veluwe heel mooi is, is niet perse elke m2 geschikt en voor macro wil je juist dichtbij van alles hebben van elkaar als groep.
We zijn uitgekomen op deze vlintertuin:
[Afbeelding]
Hier willen we verzamelen om 10:00.
Joris gaat dingen uitleggen en wij gaan lekker aan de slag tot de lunch. Hij zal ook wat dingen meenemen om te proberen, dus extra fijn dat de groep mooi dichtbij blijft.
Na de lunch (13:00) hebben we 2 opties, ofwel we gaan terug naar deze vlindertuin (de lunchlocatie zal daar ergens in de buurt zijn), of we gaan de benen iets meer inzetten en een stukje wandelen door dit gebiedje heen:
https://www.natuur-dichtb.../burchttocht-wellerwaard/
Daar is ongetwijfeld ook genoeg te vinden qua macro, maar de groep doet ook een wandeling dan, dus je hebt iets minder rustig de tijd voor macrofotografie, maar hebt wel even wat kunnen bewegen en lopen in een mooi gebiedje.
Mijn voorkeur zou zijn om na de lunch nog even 1 uurtje terug te gaan naar die vlindertuin, nog even aan de slag na nieuw verkregen tips en review momenten tijdens de lunch en vanaf zeg 15:00/15:30 is het stuk met Joris voorbij, maar gaan we voor wie dat wil daar nog even die wandeling maken. Het is een mooi gebied om doorheen te wandelen verder en in een uurtje/90min kan je wel een rondje doen denken we.
Als er tips zijn voor een lunchplekje daar in de buurt waar we als groep even kunnen zitten, zeker welkom.
Sony A7CII || Viltrox 16mm F1.8 || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Tamron 70-180mm F/2.8 Di III VC VXD G2 || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6
Goede tips. Het is zo'n mooi voorjaar dat we juist lekker buiten willen zijn en niet in een betaalde tuin overdekt. In mei is er zoveel mooi in bloei buiten, plus des te meer insecten buiten vs binnen.ehtweak schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:00:
De eettent van Pantropica is vóór de kassa. Dus dan zou je geen toegang (18,50 enkel kaartje) hoeven te betalen.
't Is 10km van de ene (gratis) vlindertuin naar die andere (dure) vlindertuin.
't Is 12km van de ene (gratis) vlindertuin naar Schokland (deel tulpenroute)
(Plus het houd de kosten van de meeting lekker laag.)
Qua eten als dat een goed plekje is (de dure vlindertuin) dan is dat een prima optie. We hadden al rekening gehouden met een klein stukje rijden van A naar B, maar gezien de meesten met de auto zullen komen (of mee kunnen rijden) leek ons dat geen dealbreker. Een 10km met de auto is een 10 minuutjes, dat lijkt ons wel prima
Een ander eet-tentje op 10 minuten rijden is ook prima, ik zal zelf ook nog even google maps erbij pakken qua opties.
Mijn reviews al gezien?
Ik moet me door omstandigheden helaas afmelden voor dit foto-uitstapje.
Veel plezier gewenst aan degenen die wél meegaan.
In het kort:
- 10:00 verzamelen (en vrij snel ook aan de slag, dus probeer op tijd te zijn)
- 13:00 bij de luch locatie aanwezig zijn (5 min rijden, dus dat is goed te doen)
- 14:15 ongeveer weer terug naar vlindertuin
- 15:30 einde plenair stuk en vrij om nog even die mooie wandeling te doen met diegenen die nog wel even de benen willen strekken.
@PeacekeeperNL
@EfBe
@ehtweak
@BlaTieBla
@ImLegenJerry & @broodjeknak
@vtpeters, jij haakt helaas af lees ik, jammer maar kan gebeuren, tot de volgende!
@qless
@Altamyr ben jij er ook bij?
@Stevie07 en jij?
@F.West98 jij al gekozen of je erbij kan zijn?
En de modjes zijn als goed is ook aanwezig:
@Gonadan
@sys64738
@Nomad
Mis ik dan nog mensen?
[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 10-05-2026 12:57 ]
Wens jullie wel een mooie leerzame dag toe
En anders in ieder geval een telelens meenemen als je die wel hebt.Altamyr schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:30:
Ik kan er bij zijn! Heb ook nog gekeken of ik een macro lens kan huren, maar die is helaas niet beschikbaar. Als ik van iemand een X of F mount macro lens kan gebruiken zou dat super tof zijn
Mijn reviews al gezien?
Zelf heb ik ook geen macrolens, ik ga met tussenringen werken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn reviews al gezien?
Zo'n dag als deze vind ik bij uitstek een mooi moment om er eens écht veel tijd in te steken om er wat mee te doen. Meestal komt het er niet van en ga ik al snel weer andere dingen schieten.PeacekeeperNL schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:11:
Dat werkt natuurlijk ook. Ik heb ze (voor MFT) liggen, maar eerlijk gezegd nog nooit gebruikt, dus ook geen kennis van. Wellicht dat ik ze voor de zekerheid en de lol meeneem. Van de week maar even de rugzak inpakken
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb een Nikon camera en 50mm 1.8G, dat zou kunnen werken dan toch?BlaTieBla schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:55:
Ik heb nog een set soligor f-mount tussenringen liggen (12, 20 en 36mm). Inclusief een Kipon F->X mount adapter. Ik zal die ook meenemen voor degene daar iets mee kan. Toevallig vorige maand mijn laatste f-mount macro lens verkocht, maar deze zijn blijven liggen.
Volgens mij wel ja. De tussenringen hebben de electronische contacten en de 'screw' mogelijkheid voor AF.Altamyr schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:20:
[...]
Ik heb een Nikon camera en 50mm 1.8G, dat zou kunnen werken dan toch?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dank voor de suggestie. Helaas kan ik niet.Nomad schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:26:
Ik gooi even wat mensen in de mix waarvan ik denk dat ze dit leuk vinden, maar het mogelijk nog niet gezien hadden dat het topic er is of waarvan ik nog niet weet of zij de 16e ook kunnen (de poll was onhandig, een datumprikker was veel handiger geweest)
@Orion84
@citruspers
@Altamyr
@qless
@silverball
@Jon NH
@bobcom
@VinnyAMS
@Xfile
@nr.004
@dragon2
@Montana
@SnoeiKoei
@Stormrider nl
@LordMithril
@DonRoger
@Yamy_Daffy
Bonus:
@mrc4nl
@Hahn
@Ventieldopje
@Universal Creations
@Sjaak_Afhaak
@Justawitte
Vooralsnog waarschijnlijk slecht nieuws vanuit mij. Vrees dat ik moet afhaken. Planningtechnisch is er het een en ander niet helemaal lekker verlopen waardoor ik wat krap zit. Ik ga nog wat schuiven en kijken wat mogelijk is, maar ga zonder tegenbericht er even vanuit dat ik er helaas niet 🐝 zal zijn
Mi scuzi
Mijn reviews al gezien?
Ok top!Nomad schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:33:
We zijn er meerdere uren, in Nederland waait het zelden continue en als het nu echt bar en boos blijkt, sturen we ter plekke wel bij. Worst case is die overdekte (betaalde) tuin zelfs dichtbij. Maar ik verwacht niet dat we daar gebruik van hoeven maken. Volgens mij is morgen prima buiten te zijn. Ik maak mij er geen zorgen over
NEE!ehtweak schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:49:
Waarschijnlijk wel een beetje regen:
Wat een negativiteit allemaal zegehtweak schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:31:
Ik denk dat een paraplu en doekje, om je gear af en toe te drogen, een aanrader kan zijn...
/f/image/eXVjmwulHMlHz9jlOXzipF4H.png?f=fotoalbum_large)
(de buien lopen van west-noord-west naar oost-zuid-oost)
[ Voor 32% gewijzigd door BlaTieBla op 16-05-2026 08:05 ]
Dankjewel Joris voor de uitleg en je macro enthousiasme!
De weergoden wilden niet echt meewerken, maar dan maken we gewoon een openlucht fotostudio, met belichting en al. Dan lijkt het net alsof onze onderwerpen een zonnige dag tegemoet gingen.
Het model in onze studio:

Snail10 by Erik Haak, on Flickr
Een redelijk stationair insect (dankzij de koude):

Insect10 by Erik Haak, on Flickr
109 over
van de 463 haal ik misschien 20 foto's die acceptabel zijn
* BlaTieBla heeft wel geleerd te 'cullen' na dit soort meets.
Ik merk wel dat een flitser en een softbox/bounce-thinghy combi een groot gemis was. Maar genoeg geleerd om verder te experimenteren (en geld aan uit te geven).
Hier paar foto's van vandaag. Allen zonder flitser of de difuser (was wel cool maar vereist toch meer oefening/gewenning). Die twins is een stack, de rest single image.
P1115556.jpg by Gijs Peijs, on Flickr
P1115673.jpg by Gijs Peijs, on Flickr
P1115701.jpg by Gijs Peijs, on Flickr
P1125975-bewerkt.jpg by Gijs Peijs, on Flickr
P1126080.jpg by Gijs Peijs, on Flickr
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
ja 109 waren scherp, ga er nog wel een lading wegkieperen hoor, er zitten soms 10 van dezelfde bloem tussen, dan ga ik die niet alle 10 bewaren natuurlijkBlaTieBla schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:38:
[...]
109 over![]()
van de 463 haal ik misschien 20 foto's die acceptabel zijn. Daarvan misschien 5-10 stuks die blijven.
* BlaTieBla heeft wel geleerd te 'cullen' na dit soort meets.
Ik merk wel dat een flitser en een softbox/bounce-thinghy combi een groot gemis was. Maar genoeg geleerd om verder te experimenteren (en geld aan uit te geven).
Deze vind ik vooral interessant. Die vlieg die over het randje hangt.Altamyr schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:37:
Hier zijn mijn acceptabele foto's van vandaag! Nogmaals dank voor het uitlenen van de tussenringen en de 60mm macro lens, mijn interesse is zeker gewekt
[Afbeelding]
Vooral de facetogen! En dat met m'n simpele macro objectiefje...
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 16-05-2026 22:13 ]
Deze vind ik top! Oogt delicaat.sys64738 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:56:
Hier paar foto's van vandaag. Allen zonder flitser of de difuser (was wel cool maar vereist toch meer oefening/gewenning). Die twins is een stack, de rest single image.
[Afbeelding]P1115673.jpg by Gijs Peijs, on Flickr
Blijkbaar heb je idd niet veel nodig! Alhoewel een flitser met diffuser wel de 20k ISO waarde had kunnen voorkomen bij die vlieg foto lolehtweak schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:12:
[...]
Deze vind ik vooral interessant. Die vlieg die over het randje hangt.
Vooral de facetogen! En dat met m'n simpele macro objectiefje...
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
@PowerUp en ik hebben samen 1 camera gebruikt. Dus ons resultaat is ook van ons gezamelijk..we hebben alleen de nabewerking een beetje verdeeld wie welke deed
MS501635-3 by Bart Pelgrim, on Flickr
MS501562-3 by Bart Pelgrim, on Flickr
MS501552-3 by Bart Pelgrim, on Flickr:strip_exif()/f/image/p3Dt06p9YdFUzrDY2HwBkIJz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jz7UfIUmg99thdq96zXWVdOU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rmO1ji9LvR4W2TUrOtvWogU6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/icobHg8YrNakjTtaQRcZMEvw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TH4YiB3Sz8da82eeKXF7mmKv.jpg?f=fotoalbum_large)
Was leuk om wat te leren over macrofotografie, toffe dag zo!
Ook erg mooie resultaten, iets meer van de omgeving laten zien met een iets minder extreme vergroting is ook erg mooi.
/f/image/jQ8f40VCMJf8XcVQeMmUbTKm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MnAiuaJtzX81yvln9P4omFO5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nYjgV60iQEppA7Pyw2yC7l8N.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ueXFILlTkbPDo9xDLfOw5QAD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cUmt1cbajtkRAT55UqR42BXK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UxZrEkY8GKIMPxo3f0ag1bGa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p4V94HHUSIri5Z2bpgfGVAMW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cYu31coHaDwvWfVmttAWShIa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8ihLrycX5A37Smio19KjXlEF.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/V7Q0fgJglOk7iZOu5C16oy1C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yFy1YMuZ9TrKsWHqzgwyzUYG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kLw5v0wgR0rHvlgvaWXoFqgN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1gOPJ8DfHKgME7GVFp1j7M6K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ItVxDyC96U7F63qexNLtNvU8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C65zwA9JoohM9DC2QFN08Hnq.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/LHx7L6Kz9XOkoFubkZd0JMFu.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/vlvy5OHrdprdw40HHncsk71q.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/L9LwnY08PfjFDOBtFAzJGtHQ.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/4SL9PSMkMlCzMy9HDXvxvcCy.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/HgDhgj92dGUPEAfFJ8i2TwiJ.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/scutcBDhTcZ9ER1PAdVWvg2l.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/c96SOHwuViZ2fEiPLMfGkhA4.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/RDWqhcJuQ0Tj2tGBDiwnZUQr.jpg?f=fotoalbum_small)