Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-08-2024
Hallo,

Ondanks dat ik al een langen tijd fotografeer met mijn sony a300, begon het mij laatst toch te irriteren dat het overzetten van de foto's zo langzaam gaat.

In de Sony gebruik ik een Kingston CF elite pro 133x 8 GB kaartje (http://www.kingston.com/flash/cf_elite.asp?id=2)
Dit kaartje heb ik destijds gekocht omdat het mij snel genoeg leek, en ik niet veel zin had om erg lang te wachten totdat mijn fotos zijn overgezet. Ik heb de verpakking er nog even bijgehaald, daar zeggen ze toch echt; 1x = 150kb/s dus dan moet 133x ongeveer 20MB's per sec zijn.

Ik zet de foto's altijd over van het CF kaart --> in cardreader --> in windows foto's overzetten. Hierbij haal ik meestal een overdrachtsnelheid van 2 mb's per sec. De cardreader is een sweex geval

Toen dacht ik; wie weet is het de cardreader! Dus ik het compact flash kaartje in de camera --> en dan met het bijgeleverde kabeltje de camera aan de PC aansluiten. Weer een overdrachtssnelheid van slechts 2mb's per sec.

Het ligt niet aan de usb-poort, want ook bij andere PC's is de overdrachtssnelheid net zo langzaam.

Kunnen jullie mij vertellen waar het aan zou kunnen liggen waarom het kaartje zo traag is bij het overzetten van foto's? Of is het een soort marketingtruc; dat het kaartje in werkelijkheid niet zo snel kan?
Wanneer ik bijvoorbeeld 3 foto's snel achter elkaar neem, dan worden deze wel binnen enkele seconden weggeschreven.

Mochten jullie denken dat het aan de cardreader kan liggen, dan hoor ik graag welke cardeaders (in normaal prijssegment) de snelheden van de kaartjes dan wel waarkomen.

Ik dank u allen alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Je gebruikt wel een USB 2.0 aansluiting? Je kaartlezer is ook van het type USB 2.0? Hoeveel andere apparaten zijn er aangesloten op je USB poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-05 15:15

mennovanw

Canon? You can!

Je pikkepoelie Sweex reader heeft een trage controller en je Sony is via USB ook niet de snelste. Pak de Extreme USB-reader van Sandisk en je problemen zijn opgelost..

En dan nog steeds zal je maximaal als continu doorvoer-snelheid een MB of 10-12 per seconde halen, maar das vlotter dan wat je nu hebt ;)

@hieronder
Of natuurlijk de Lexar USB-reader uiteraard (maar mijn Sandisk Extreme reader doet het ook vrij snel).

[ Voor 54% gewijzigd door mennovanw op 31-03-2010 19:07 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad. Ervan uitgaande dat de A350 dezelfde architectuur deelt, is dat inderdaad niet al te snel: http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra350/page12.asp

@ menno: je bedoelt natuurlijk http://www.amazon.co.uk/L...C/ref=dp_cp_ob_ce_title_0 ;)

Edit: * Anoniem: 22659 is blij met zijn Sandisk Extreme FW reader :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 31-03-2010 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Sweex cardreader specificatie zegt al genoeg: Read/write data speed: 700 to 4000 KBps

Vergeet al dat all-in-one meuk. Zo kocht ik ook een cheapo CF reader voor 5 euro waarmee ik niet eens 2MB/s uit een 60MB/s kon halen. Misschien kon het niet onderweg met een UDMA kaartje. Hoe dan ook, als je snelheid wilt, dan moet je iets als dit hebben: pricewatch: Lexar Reader Compact Flash USB 2.0. Kost iets van 26 euro bij konijn. 20MB/s is zo goed als alles wat je zult behalen kwa snelheid. USB2.0 houdt verder mee op. Voor meer moet je een Firewire 800 interface hebben en een reader die het ondersteund. Met FW800 haal je makkelijk 80MB/s uit een kaartje als PhotoFast Gmonster 533x. Is overigens een goedkope maar zeer betrouwbare en snelle kaartje.

Edit: zo te zien was ik niet snel genoeg. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Met de rest...het is de cardreader....

Ik heb een jaar of twee geleden ook alles wat we hier in huis hadden getest, dat zijn allemaal cardreaders verkrijgbaar bij lokale toko's zoals Paradigit, computerland, dixons ed.
MSI star reader (+/- 10 euro of minder bij computerland/paradigit) doet zo'n 11~12mb/sec met een 133x kaartje.
Sweex cheapo gevalletje +/-5 mb/sec en een naamloos lezertje doet ongeveer het zelfde.
Sitecom lezer (+/- 15 euro bij de paradigit) doet gewoon 15~16 mb/sec :)
Interne apacer lezer deed zo'n 10~11 mb/sec.

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 31-03-2010 19:51 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
Mensen, allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik had nooit verwacht dat de cardreader zoveel invloed kon hebben op de overdrachtssnelheid.

Echt super bedankt, ik zal jullie voorgestelde cardreaders zeker mee gaan nemen in de koopkeuze!
Ik ben me er van bewust dat de max. snelheid van usb ongeveer 30mbs is, dit merk ik bij de externe hdd vaak al. Maar liever 12mb per seconde, dan de kwakkelende 2 mb per seconde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Ik trap zo'n job af en ga koffie drinken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266958

Wijnands schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:20:
QFT! Maar aan de andere kant kan ik begrijpen dat het frustrerend is als je erop moet wachten, of als je even snel iets nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
Vanmiddag bij de lokale fotozaak maar even de Lexar UDMA CF/SD usb kaartlezer gekocht
ARGH, ik let niet op. Ik bedoel de Lexar niet, maar de sitecom MD-021
De lexar kon ik bij de dixons juist niet krijgen. Sorry voor de vergissing!

Wat een verademing qua snelheid! 1GB aan foto's (jpg 's) overgezet in 40 seconden!

[ Voor 34% gewijzigd door Wim1991 op 03-04-2010 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:42

ThunderNet

Flits!

Wijnands schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:20:
ik meerdere koppen koffie :) maar snelheid maakt wel degelijk uit, 1 kopje koffie is fijn hoor, maar als je 24GB data moet overpompen van een shoot, dan zit je eerder aan 15 koppen koffie.

Snelste snelheid die ik zelf gehaald heb met CF kaartjes is 28MB/s met een CF->sata adapter... voor de snelheid ideaal, echter is het totaal niet gebruiksvriendelijk.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
ThunderNet schreef op donderdag 01 april 2010 @ 16:04:
[...]

ik meerdere koppen koffie :) maar snelheid maakt wel degelijk uit, 1 kopje koffie is fijn hoor, maar als je 24GB data moet overpompen van een shoot, dan zit je eerder aan 15 koppen koffie.
Jij drinkt te snel
Snelste snelheid die ik zelf gehaald heb met CF kaartjes is 28MB/s met een CF->sata adapter... voor de snelheid ideaal, echter is het totaal niet gebruiksvriendelijk.
Oh, ja, die heb je ook nog. Hmm... zou zo'n ding niet op een handige manier in te bouwen zijn? Nouja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wijnands schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:23:

Oh, ja, die heb je ook nog. Hmm... zou zo'n ding niet op een handige manier in te bouwen zijn? Nouja.
Ik denk dat TN bedoelt dat zij niet plug and play zijn zoals USB apparaten, maar dat je er een complete reboot cycle voor nodig hebt (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als ik tijd heb ga ik daar 's induiken, windows 7 biedt in dat opizhct toch net even meer mogelijkheden.

Iemand zo'n highspeed kaartlezer wel 's gezien bij de chinese internet shops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

intern hebben ze ze bij DX wel, maar ook met windows 7 werkt dat hele SATA hotplug gedoe neit lekker hoor...
Mijn ESATA schijf word niet 1-2-3 herkend als ik hem aanzet, moet eerst de pc slaapstand in, dan eruit en dan herkend hij hem.:+
Niet dat die 20 sec zo schokkend is maar het is het idee

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 11:02:
Als ik tijd heb ga ik daar 's induiken, windows 7 biedt in dat opizhct toch net even meer mogelijkheden.

Iemand zo'n highspeed kaartlezer wel 's gezien bij de chinese internet shops?
Er staat altijd bij dat ze high speed zijn :) maar in praktijk wil dat wel tegenvallen.

Ik heb zo'n lexar besteld bij via amazon.co.uk (even zoeken naar goedkope shops die wel internationaal verzenden) want een trust veel-in-een werd wat erg traag met CF, SD van de D50 viel nog mee.
Maar de lexar is echt aangenaam snel, de thumbnails laden ook veel vlotter in picasa.
Echt iets wat ik eerder had moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Waar ik inmiddels wel achter ben is dat heel veel kaartlezers, zowel extern als intern, net zo traag zijn. Ik ben alleen te schrieperig om 30 euro aan een kaartlezer uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wijnands schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:01:
Waar ik inmiddels wel achter ben is dat heel veel kaartlezers, zowel extern als intern, net zo traag zijn. Ik ben alleen te schrieperig om 30 euro aan een kaartlezer uit te geven.
Prachtig! Een vermogen uitgeven aan hardware behalve de kaartlezer (is geen waardeoordeel hoor). :) Daar staat tegenover dat als je de tijd hebt, het niet erg boeiend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Tja, ach, het is een bewuste keuze van me. Ik heb een beperkt budget en ik geef dus geld uit aan dingen waar ik het meeste lol van heb. Een setje nd-grads of een extra kaartje heb ik meer plezier van.

OTOH, dit soort gadgets zijn altijd leuk om op m'n lijstje voor m'n verjaardag te zetten. Voorlopig kan ik nog prima leven met een trage cardreader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 22659 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:48:
[...]

Ik denk dat TN bedoelt dat zij niet plug and play zijn zoals USB apparaten, maar dat je er een complete reboot cycle voor nodig hebt (denk ik).
Is met Linux (en ik meen win7) niet meer nodig :).

Zit erover te denken om zelf maar eens zoiets te maken. Nadeel is dat het ook niet meer met de laptop werkt ...

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ow? Vertel jij dat eens tegen mijn windows 7 installatie!

Ik moet toch echt nog minimaal in en uit slaapstand gaan voordat zoiets wil werken hoor. Op papier heel mooi allemaal maar in de praktijk werkt het voor geen meter.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boudewijn schreef op zondag 09 mei 2010 @ 08:22:
Nadeel is dat het ook niet meer met de laptop werkt ...
PCMCIA lezers zijn afaik ook erg snel :)

edit:
Iets met de titel.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 09-05-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Tja...
Ik ben ondertussen altijd al bezig met het bewerken/bekijken van de foto's die al wel binnen zijn. Dus ik vind het prima die snelheid. Ik ben namelijk toch altijd wel bezig met het bewerken etc.
Zo niet ben ik wel iets te drinken/eten aan het halen :P
Dus of het nou snel of langzaam gaat....het maakt mij weinig uit.
k gebruik gewoon de sd kaart reader in mn laptop (dell inspiron 6400, top ding).

Ja als je nou alleen maar falende lelijke foto's maakt waardoor je moet wachten op de goede foto's duurt het wel lang ja :9
Gewoon mooie foto's maken zodat je die eens kan zien of desnoods bewerken, dan maakt die trage card reader ook niet meer uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Kun je met een cardreader je foto's sneller op je computer zetten dan wanneer je het rechtstreeks vanaf de camera doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:41
Ik ben het tegendeel nog niet tegengekomen, mcdronkz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 22659 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:21:
[...]

PCMCIA lezers zijn afaik ook erg snel :)

edit:
Iets met de titel.
offtopic:
Moet je dat wel in je laptop hebben ;).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
sapphire schreef op zondag 09 mei 2010 @ 11:58:
Ow? Vertel jij dat eens tegen mijn windows 7 installatie!

Ik moet toch echt nog minimaal in en uit slaapstand gaan voordat zoiets wil werken hoor. Op papier heel mooi allemaal maar in de praktijk werkt het voor geen meter.
Bij mij gaat het prima. Vooral fijn i.c.m. zo'n harddisk dock. Ik gebruik nu gewoon S-ata schijven in dat dock als backup. Geen reboot nodig. Enige is dat AHCI wel aan moet staan denk ik. Anders gaat het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mcdronkz schreef op zondag 09 mei 2010 @ 20:20:
Kun je met een cardreader je foto's sneller op je computer zetten dan wanneer je het rechtstreeks vanaf de camera doet?
Met een goede wel. Immers bij je camera gaat het van het kaartje naar de camera en van de camera naar de computer, bij een cardreader is het kaartje naar computer, niet een camera er tussen die langzaam kan zijn.
Moet je wel een snelle cardreader hebben dus, een langzame zal het net als de camera vertragen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 15:23
met een goede KAN het dus sneller zijn, mits je camera een vertragende factor is.

Oude bodies wilden dat wel eens zijn, maar mijn 50D is volgens mij geen beperkende factor.
(Ik heb twee aparte cardreaders gebruikt en die waren allebei zelfs langzamer dan gewoon de camera aansluiten....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsja, de protocollen voor dSLRs worden natuurlijk steeds beter; Mass storage device en PTP. Wellicht dat ze in de toekomst nog volledig UDMA gaan ondersteunen oid. Maar goed, hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de kaartlezers.
Pagina: 1