Shopping Forum - Feedbacktopic

Pagina: 1 ... 12 ... 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Yorinn schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 00:48:
[...]
Een Melding Onterechte Incasso indienen op een terechte incasso, omdat je je 'overige schade' wilt beperken, is niet waar een MOI voor is bedoeld. Daar is niets subjectiefs aan en dus een ongewenste discsussie.
Tja, nogmaals, dat is het stukje dat je niet begrijpt.
Het is een technicaliteit, en volstrekt legaal, juist omdat de bedoeling van de MOI niet relevant is en ook niet hoeft te worden toegelicht.
Voor de MOI is uitsluitend, maar dan ook uitsluitend, relevant of er al dan niet een geldige incassomachtiging is afgegeven. En voor die geldigheid is vereist dat er een machtiging met handtekening op papier is, danwel een 'Digitale Incassomachtiging'. Zie evt. https://www.consumentenbo...kening/incassomaatregelen

Zodra een incassant dus géén geldige incassomachtiging in handen heeft dan loopt deze het risico dat een incasso geMOId wordt.
In de praktijk zal dat zelden gebeuren, ook al omdat allereerst de storneringsmogelijkheid beschikbaar staat.
In uitzonderingsgevallen is dat anders, en hier hébben we zo'n uitzonderingsgeval. Nl. een geval waarin de curator in een faillissement met gebruik van op zich legale machtsmiddelen opportunistisch handelt ten aanzien van gedupeerden. Ingeval waarvan dezelfde gedupeerden naar eigen legale machtsmiddelen grijpen.

Nogmaals, als de curator wat meer oog had gehad voor de WE-klanten in plaats van zo bruskerend op te treden dan hadden we een geheel andere situatie gehad.
Als logische consequentie van het handelen van de curator zette een grote groep WE-klanten de hakken in het zand. Waarna de curator e.e.a. nog weer verergerde door achter de WE-klanten aan te gaan.
Waarbij de hele WE-klantenpositie maar een fractie was/is op de totale boedel.
En vergeet niet dat de curator al boter op zijn hoofd had door aanwezig te zijn bij en in te stemmen met de LZ-procedure rond WelkomEnergie. Die inmiddels ernstige trekken van onrechtmatigheid vertoont.

Let wel dat dit allemaal niet onze hobby is, we hebben wel betere dingen te doen.
We worden gedwóngen, omdat we in een hoek worden gedrukt. Maar we gedragen ons nog steeds als nette burgers.

[ Voor 36% gewijzigd door PJW9779 op 24-02-2022 01:20 ]

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

PJW9779 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 00:29:
[...]

Zoals eerder toegelicht in mijn (door jou verwijderde) post is het in dat geval helemaal niet mogelijk om te MOIen, aangezien je zélf een betalingsopdracht hebt gegeven.
[...]
Je hebt het trouwens hier, en in het WE-topic, over een verwijderd bericht van je, maar dat klopt niet helemaal. PJW9779 in "Afhandeling faillissement Welkom Energie" staat er nog gewoon. Het bericht wat ik heb verwijderd was alleen een latere verwijzing richting die post. ;)

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Ah, sorry! Ik zal het corrigeren.
Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Kan er een regel komen die discussies over moraliteit in het SF verbiedt of afkeurt?

Nu gaan veel topics inhoudelijk eerst vele reacties over de vraag of het moreel juist is wat een TS doet, maar niet over de vraag waar een TS recht op heeft. Ik zou zeggen dat de moraliteit ergens anders op het forum besproken kan worden. Uiteraard zijn antwoorden die oproepen om tegen de wet te handelen niet toelaatbaar, maar dat is niet waar ik op doel.

Voorbeeld: iemand test een product uitgebreid en herroept vlak voor de 14 dagen termijn verstrijkt, om daarna nog 10 dagen te wachten met verzenden en vraagt of dat mag. Dan hoeft er wat mij betreft geen discussie te volgen over de vraag waarom de TS eerst bijna 14 dagen heeft getest en waarom de keuze voor herroeping niet eerder kon worden genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:13
Hernoem het forum dan naar 'tweakers juridische vraagbaak' als er niks anders meer besproken kan/mag worden. Ondanks dat veel mensen meteen het wetboek uit de vestzak trekken vind ik het juist een meerwaarde dat er af en toe ook een stukje moraliteit en fatsoen in betrokken word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 18:59

Perkouw

Moderator General Chat
Real schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:27:
Kan er een regel komen die discussies over moraliteit in het SF verbiedt of afkeurt?

Nu gaan veel topics inhoudelijk eerst vele reacties over de vraag of het moreel juist is wat een TS doet, maar niet over de vraag waar een TS recht op heeft. Ik zou zeggen dat de moraliteit ergens anders op het forum besproken kan worden. Uiteraard zijn antwoorden die oproepen om tegen de wet te handelen niet toelaatbaar, maar dat is niet waar ik op doel.

Voorbeeld: iemand test een product uitgebreid en herroept vlak voor de 14 dagen termijn verstrijkt, om daarna nog 10 dagen te wachten met verzenden en vraagt of dat mag. Dan hoeft er wat mij betreft geen discussie te volgen over de vraag waarom de TS eerst bijna 14 dagen heeft getest en waarom de keuze voor herroeping niet eerder kon worden genomen.
Op persoonlijk vlak kan ik me hier ook wel aan irriteren. Truc is alleen dat soort zaken te laten zijn voor wat het is. Gaat het echt richting een discussie hoe te frauderen om het even zo te zeggen dan grijpen we zeker in. Dit soort randgevallen gewoon niet op reageren, topic bloed dan vanzelf dood.

Denk niet dat het een handige is om op dat vlak ook regels te maken en het forum dicht te gaan trekken. Nog even los van het feit dat wij, moderators, dan moeten gaan bepalen wanneer iets wel/niet moreel is. Die kant wil ik ook liever niet op gaan, blijf het liefst zo neutraal als mogelijk.

Dus again, snap de irritatie heb hem zelf ook. Denk alleen dat we hiermee een symptoom gaan bestrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dat topic was van een troll en is om die reden verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Waar is deze heen? topic 2130522 over een reparatie / terugsturen van een iPhone naar producent bij kwijtraken van pakket.

[ Voor 29% gewijzigd door True op 27-05-2022 21:53 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

True schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:52:
Waar is deze heen? topic 2130522 over een reparatie / terugsturen van een iPhone naar producent bij kwijtraken van pakket.
Dat topic was, jammer genoeg, van een troll en dus verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Principiële vraag :
Vaak/altijd moet worden vermeden dat een 'shop' bij naam vermeld wordt, ook als het overduidelijk is dat er zwaar in de fout gegaan is of erger. Mocht iemand toch een bepaalde shop bij naam noemen wordt dat met enorme snelheid eruit gemodereerd. Nu lezen we al weken in
ForumGeneral chat - openbare foraShopping forumPakketje van +1500 euro niet ontvangen. Webshop zegt van wel
de naam van pakketdienst DHL, waarbij fraude niet uit te sluiten is. Mag ik vragen naar de achterliggende reden om de naam van de pakketdienst wel toe te laten in de discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Anoniem: 511810 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:44:
Principiële vraag :
Vaak/altijd moet worden vermeden dat een 'shop' bij naam vermeld wordt, ook als het overduidelijk is dat er zwaar in de fout gegaan is of erger. Mocht iemand toch een bepaalde shop bij naam noemen wordt dat met enorme snelheid eruit gemodereerd. Nu lezen we al weken in
ForumGeneral chat - openbare foraShopping forumPakketje van +1500 euro niet ontvangen. Webshop zegt van wel
de naam van pakketdienst DHL, waarbij fraude niet uit te sluiten is. Mag ik vragen naar de achterliggende reden om de naam van de pakketdienst wel toe te laten in de discussie?
Even onze voorwaarden erop nageslagen voordat ik er een andere draai aan ga geven
...Daar waar dat wel zo is, bijvoorbeeld omdat het geschil gaat over een heel specifieke punt uit de voorwaarden van een winkel of iets dergelijks dan kan daarop een uitzondering worden gemaakt. Maar ook dan kan vaak worden volstaan met het delen van het betreffende stuk voorwaarden, in plaats van het expliciet noemen van de winkel. Wil je de naam van de winkel toch noemen, omdat je denkt dat dat van belang is voor de discussie, zet deze dan tussen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
tags.....
Helpt dit als antwoord op je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Perkouw schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Even onze voorwaarden erop nageslagen voordat ik er een andere draai aan ga geven

[...]

Helpt dit als antwoord op je vraag?
Nee, eigenlijk niet, helemaal niet zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Anoniem: 511810 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:29:
[...]

Nee, eigenlijk niet, helemaal niet zelfs.
Hoe kan ik een duidelijker antwoord geven? Als ik naar het topic kijk zie ik de gebruiker nergens de webshop noemen, zie de quote van onze regels hierboven. Dat had gekund middels een MO tag. Als ik verder naar mezelf kijk dan knip ik eigenlijk nooit de shopnaam weg maar zet ik deze tussen de MO tag als deze er al staat.

Helpt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@Perkouw correct me if I'm wrong, maar volgens mij is de vraag waarom in dit specifieke topic de pakketbezorger bij naam en toenaam genoemd wordt / mag worden (zelfs zonder mo-tags): Of pakketbezorgers onder een andere regel vallen dan webshops, qua het benoemen van de naam.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naitsoezn schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:01:
@Perkouw correct me if I'm wrong, maar volgens mij is de vraag waarom in dit specifieke topic de pakketbezorger bij naam en toenaam genoemd wordt / mag worden (zelfs zonder mo-tags): Of pakketbezorgers onder een andere regel vallen dan webshops, qua het benoemen van de naam.
Exact dit. Ik dacht dat dat duidelijk was uit de vraagstelling, maar nu is het klip en klaar. (De vraag dan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Zal de vakantie stemming zijn @naitsoezn dank voor de verduidelijking. Had ik kennelijk even nodig. :)
Terechte, en duidelijke ;), vraag. Denk dat we er goed aan doen om het beleid op dit vlak wat aan te scherpen en in het vervolg hier beter op te letten.

Concreet zou je in dit topic dan ook de vervoerder tussen MO-tags verwachten @Anoniem: 511810 . Nu wat laat, maar nemen we mee voor in het vervolg. Dank voor de vraag/feedback, leren we ook weer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:45
Ik last net deze post:
T-8one in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

En ik zie dat helaas en stukje over Energie Flex is weggehaald door @Yorinn . Ik vind het best jammer, want ik heb niet gezien waar het over ging en of het relevant was.

Ik zou in ieder geval terughoudend zijn met het zomaar weghalen van details uit een andere casus. De casus van Energie Flex is namelijk vergelijkbaar met Welkom Energie. Aangezien de Energie Flex casus een paar jaar ouder is, is er soms meer inzicht beschikbaar die mogelijk ook van toepassing kan zijn op de Welkom Energie casus.

In ieder geval geeft de opmerking vna de moderatie geen inzicht of het echt (dik) off-topic ging, of juist relevante info was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

GENETX schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:47:
Ik last net deze post:
T-8one in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

En ik zie dat helaas en stukje over Energie Flex is weggehaald door @Yorinn . Ik vind het best jammer, want ik heb niet gezien waar het over ging en of het relevant was.

Ik zou in ieder geval terughoudend zijn met het zomaar weghalen van details uit een andere casus. De casus van Energie Flex is namelijk vergelijkbaar met Welkom Energie. Aangezien de Energie Flex casus een paar jaar ouder is, is er soms meer inzicht beschikbaar die mogelijk ook van toepassing kan zijn op de Welkom Energie casus.

In ieder geval geeft de opmerking vna de moderatie geen inzicht of het echt (dik) off-topic ging, of juist relevante info was.
Zoals ook in de topicwaarschuwing staat van het Welkom Energie-topic, is discussie over andere faillissementen niet de bedoeling in dat topic. Voor EnergieFlex is er een eigen topic waar dit besproken kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Is het een idee om bij topics waar de winkel zonder MO tags wordt gezet de $winkelnaam te vervangen voor (web)winkel en er eenmalig in MO tags de $winkelnaam te noemen? Wanneer onze lieve modjes dit aanpassen voor degenen die regels niet lezen.

Dit topic: A52s 2e keer defect in korte tijd. is bijv. niet echt prettig meer te lezen door de (terechte) aanpassingen.

Ik kwam dit laatst ook al een keer tegen in een ander topic, welke ik nu natuurlijk niet 1.2.3. kan terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@True goede feedback. Ga ik rekening mee houden. Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Yorinn, hoe gaat het e.e.a. in zijn werk indien, zoals in dit geval, dezelfde partij ook de uitvoerende partij is voor de bezorging, zoals PostNL, DHL, enz..? Mag deze dan nog steeds niet bij naam worden genoemd?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

hardware-lover schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:28:
@Yorinn, hoe gaat het e.e.a. in zijn werk indien, zoals in dit geval, dezelfde partij ook de uitvoerende partij is voor de bezorging, zoals PostNL, DHL, enz..? Mag deze dan nog steeds niet bij naam worden genoemd?
Nee, zie ook onderstaand stukje uit het beleid;
Om te voorkomen dat topics als breekijzer worden gebruikt, of anderszins verzanden in moddergooien / ranten over bedrijven (zoals (web)winkels, pakketdiensten enz.) is het uitgangspunt dat de naam niet genoemd wordt als je een vraag stelt / discussie aan gaat over een specifiek geschil met betrekking tot consumentenrecht en dergelijke.
Dat geldt ook als de webwinkel zelf pakketten bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Yorinn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:20:
[Modbreak]Zoals ik eerder in Yorinn in "(Web)winkel levert incompleet en doet moeilijk" zei, mag de naam van de webwinkel achterwege blijven. Ik heb hem zojuist nog een aantal keer verwijderd uit een aantal posts, nadat ik hem eerder al 100 keer heb moeten verwijderen.

Probeer hier op te letten bij het plaatsen van een reactie.[/]
Ik lette er op O-) :P

Hij staat overigens nog wel in de allereerste post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

42erik schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:10:
[...]

Ik lette er op O-) :P

Hij staat overigens nog wel in de allereerste post
Maar dan wel eenmalig in mo-tags, wat wel mag volgens het beleid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yorinn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:15:
[...]

Maar dan wel eenmalig in mo-tags, wat wel mag volgens het beleid. ;)
Huh? Dat mag wel? Ik dacht dat het helemaal niet mocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

42erik schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:18:
[...]

Huh? Dat mag wel? Ik dacht dat het helemaal niet mocht.
Als het van belang is in een discussie, kan de naam van de webwinkel in mo-tags worden geplaatst. Zie ook het laatste deel van de 2e alinea uit het Shopping Forum Beleid

Verder heb ik deze discussie even richting het feedbacktopic verplaatst, gezien het in dat andere topic te offtopic was. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Yorinn op 18-07-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yorinn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:06:
[...]

Als het van belang is in een discussie, kan de naam van de webwinkel in mo-tags worden geplaatst. Zie ook het laatste deel van de 2e alinea uit het Shopping Forum Beleid

Verder heb ik deze discussie even richting het feedbacktopic verplaatst, gezien het in dat andere topic te offtopic was. ;)
Uit nieuwsgierigheid, als ie in post 1 mag staan, waarom dan verder niet? Dan ie toch al bekend en is het dan niet meer werkverschaffing voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

42erik schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:14:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, als ie in post 1 mag staan, waarom dan verder niet? Dan ie toch al bekend en is het dan niet meer werkverschaffing voor jou?
Als die in andere posts ook in [mo]-tags staat, laten we hem ook staan. Staat die open en bloot, dan verwijderen hem in de meeste gevallen of, als het een (nuttige) link of afbeelding is, zetten we hem in [mo]-tags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yorinn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:16:
[...]

Als die in andere posts ook in [mo]-tags staat, laten we hem ook staan. Staat die open en bloot, dan verwijderen hem in de meeste gevallen of, als het een (nuttige) link of afbeelding is, zetten we hem in [mo]-tags.
Ah, op die manier. Mo is het verschil. Dank je voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik wil graag de manier van discussiëren van @Anoniem: 27535 ter discussie stellen. Hij is na een lange periode van afwezigheid weer terug. Helemaal geweldig, maar zijn reacties zijn nogal vijandig en autoritair:

"Je bent wat mij betreft de weg helemaal kwijt"
"Zolang er geen bron voor is, wil ik het niet meer als argument zien en posts worden gerapporteerd voor verwijdering."

Ik dacht dat het niet gewaardeerd werd als users zich als moderator opstelden, maar wat is de status van een Adviseur?

In het topic draait het om de situatie waarin een klant een leeg pakketje heeft ontvangen en de webwinkel eerst een aangifte van de klant wil hebben voordat de klant zijn geld terugkrijgt. In beginsel is dat een hele eenvoudige situatie: de winkel mag die eis niet stellen dus adviseer je de klant om er werk van te maken als hij principieel is. Maar in dit topic kwam er een gerespecteerde Tweaker die al 20 jaar lid is met het nieuwtje dat >90% van de pakketjes alsnog opduikt als je om een aangifte vraagt. Dat werpt nieuw licht op de situatie. Als de klant er een zaak van zou maken en de webwinkel toont vervolgens haar eigen cijfers waaruit een vergelijkbaar percentage blijkt, is er een goede kans dat de klant die zaak verliest. Ik vind dat je dat moet benoemen. Floppus onderdrukt de discussie over die kanttekening volledig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Het is heel simpel, er wegen bij dit soort dingen meer belangen dan een mening. Mensen lijden mogelijk schade door verkeerd advies.

Als er meermalen om bronnen gevraagd wordt van statistieken die ineens opduiken en breed aangenomen als waarheid en die komen niet, dan zie je al dat het de basis van feitelijke informatie onder het topic ondermijnt. Feiten liggen aan de basis van wet en recht.

Dus ja, als het de hele tijd op die cijfers blijft ronddraaien en nieuwe deelnemers die maar op blijven pikken, dan gaat fictie zijn eigen leven leiden. En dan ga ik vragen om ingrijpen.

Haal ik reacties weg? Grijp ik in? Nee - ik ben zelf onderdeel van de discussie. Maar eenieder kan rapporteren als er zaken ontsporen. De moderators zijn dan prima in staat dat te beoordelen.

Als je dan vervolgens in reactie op iemand die specifiek op dit onderdeel afgestudeerd is stelt dat je het toch anders moet lezen en daarbij ook weer die 90% zonder bron aanhaalt als argumentatie...
Dan zit die plaat blijkbaar dusdanig voor je hoofd dat het op zijn plaats is je te vertellen dat je de weg kwijt bent.

Jouw stellingen, in combinatie met je naam en wijze van presenteren - inclusief afwaarderen van mensen die aangeven aangifte tegen de winkel te doen - maken het dat je je presenteert als expert.
Dat is een risico bij recht. En het publiek mag dat, graag zelfs, zien als je er op aangesproken wordt dat je mis zit en dat blijkbaar niet kan verkroppen.

Wie ben jij trouwens met een account uit Mei 2021 die kan beoordelen dat ik lange tijd minder aanwezig ben geweest? :?
Een ander feit is dat clone accounts niet zijn toegestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 18-07-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Anoniem: 27535 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:54:
Het is heel simpel, er wegen bij dit soort dingen meer belangen dan een mening. Mensen lijden mogelijk schade door verkeerd advies.
Helemaal mee eens, maar juist het advies om direct maar te procederen kan tot schade lijden. Vandaar dat het mijn advies is om aangifte te doen zoals de webwinkel vraagt.
Als er meermalen om bronnen gevraagd wordt van statistieken die ineens opduiken en breed aangenomen als waarheid en die komen niet, dan zie je al dat het de basis van feitelijke informatie onder het topic ondermijnt. Feiten liggen aan de basis van wet en recht.
De bron was een gerespecteerd lid van deze gemeenschap. Bij afwezigheid van een bron zou ik juist voorzichtigheid bepleiten, want je loopt het risico dat een webwinkel later alsnog met zulke cijfers komt en de klant voor meer dan duizend euro het schip in gaat.
Als je dan vervolgens in reactie op iemand die specifiek op dit onderdeel afgestudeerd is stelt dat je het toch anders moet lezen en daarbij ook weer die 90% zonder bron aanhaalt als argumentatie...
Je beschrijft de discussie alsof die het niveau van welles/nietes niet oversteeg, maar het was een inhoudelijke juridische discussie. We hebben allebei een standpunt dat we vurig kunnen bepleiten. Ik denk dat je StevenK ten onrechte opvoert als je probeert te beargumenteren dat mijn advies onjuist is en ik 'mis zit'. StevenK heeft een andere mening maar heeft nooit gezegd dat de webwinkel geen enkele kans maakt.

Als je de oprechte intentie hebt om pertinent onjuiste reacties weg te halen, kun je beginnen met de reacties die stellen dat de consument niet eens aangifte kán doen. Voor sommige van die reacties heb je niet eens de hulp van een moderator nodig ;)

Als je wilt dat ik op de rest van je reactie in ga, mag je die eerst op een normale manier verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Nou, ik denk dat de discussie wel klaar is aangezien je duidelijk een clone account bent en toch vindt dat je het over fatsoenlijk binnen de normen van forumdiscussie denkt te kunnen hebben. Ik proef duidelijk een historie en ga geen discussie voeren met mensen die menen steeds met een andere identiteit dezelfde tijd te kunnen vragen van mensen die het hier leefbaar willen houden.

Het is tekenend hoe je denkt me hier belerend toe te spreken als clone tegen de regels in. Je krijgt dus helemaal niets en in discussies voortaan enkel als respons dat we de standpunten van iemand die bewust de regels van Tweakers overtreedt niet als valide meenemen :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@fopjurist als je vindt dat een reactie niet door de beugel kan, rapporteer die dan gewoon a.u.b.. Feedbacktopics zijn niet bedoeld om te klagen over andere deelnemers aan discussies (laat staan om die discussie hier nog eens dunnetjes over te doen).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Orion84 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:17:
@fopjurist als je vindt dat een reactie niet door de beugel kan, rapporteer die dan gewoon a.u.b.. Feedbacktopics zijn niet bedoeld om te klagen over andere deelnemers aan discussies (laat staan om die discussie hier nog eens dunnetjes over te doen).
Dat zal ik doen. Bedankt dat je het andere topic desondanks hebt opgeschoond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gezien de diverse opschoonacties m.b.t. bedrijfsnamen, is het niet handig om bij een nieuw topic dat in het scherm te vermelden? Bij nieuwe VAO topics krijg je als TS een lijstje met wensen/eisen waar je post aan moet voldoen. Niet dat dat altijd goed gaat, maar mogelijk helpt het een beetje.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Er is nu voor de zoveelste keer een heel topic weggehaald.

Waarom? Welke informatie is beschikbaar die ertoe leidt om een heel topic in de prullenbak te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Real schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:57:
Er is nu voor de zoveelste keer een heel topic weggehaald.

Waarom? Welke informatie is beschikbaar die ertoe leidt om een heel topic in de prullenbak te gooien?
Dit ging weer eens om een topic van een troll. Om die reden is het topic verwijderd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Yorinn schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:58:
[...]
Dit ging weer eens om een topic van een troll. Om die reden is het topic verwijderd. ;)
Maar hoe weet je dat dan? En waarom pas nadat er allemaal reacties zijn geplaatst. Dat werkt vermoedelijk ontzettend demotiverend voor de mensen die dit forum überhaupt, in ieder geval wel voor mij.

Eigenlijk gaat de lol er zo wel vanaf. Je kunt hele lappen tekst intypen en daarna zijn ze volledig weg want 'troll'.

Ik ken geen van de mensen op wie ik reageer en of iemand individueel is geholpen is voor mij niet zo relevant, maar probeer vooral consumenten in het algemeen te helpen omdat ze dit soort topics terugvinden in een zoekmachine bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Real schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

Maar hoe weet je dat dan? En waarom pas nadat er allemaal reacties zijn geplaatst. Dat werkt vermoedelijk ontzettend demotiverend voor de mensen die dit forum überhaupt, in ieder geval wel voor mij.
Wij werken ook op vrijwillige basis en kunnen niet 24/7 het forum in de gaten houden voor trolls. Wij kunnen dus niet alles binnen minuten afvangen.
Hoe wij te werk gaan in het vinden van clones kan ik niet zeggen.
Eigenlijk gaat de lol er zo wel vanaf. Je kunt hele lappen tekst intypen en daarna zijn ze volledig weg want 'troll'.

Ik ken geen van de mensen op wie ik reageer en of iemand individueel is geholpen is voor mij niet zo relevant, maar probeer vooral consumenten in het algemeen te helpen omdat ze dit soort topics terugvinden in een zoekmachine bijvoorbeeld.
Als er webwinkels en/of postbedrijven zwart worden gemaakt in een topic, met wat later blijkt een niet kloppend verhaal, heeft niemand wat aan en kan zelfs schadelijk zijn voor het bedrijf. Daarnaast gaat het de trolls ook om de aandacht die zo'n topic met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:04
*knip*, dat hoort hier niet thuis :)

[ Voor 93% gewijzigd door Perkouw op 21-08-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmersmaak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-12-2023
Real schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:41:
Kun je eens kort de tijdlijn op een rij zetten? Klopt dit en kun je de juiste datum invullen? Draai gerust een regel om als dat beter is.

11/2021: consumentenkoop monitor door mede-Tweaker van bedrijf X via platform Y (ca. €2100?)
datum A: koop door @Mannekino van mede-Tweaker
datum B: ophalen monitor door @Mannekino bij mede-Tweaker (monitor werkt)
datum B: thuis luide knal, scheur in scherm
datum C: thuis opnieuw luide knal, 2e scheur in scherm
datum D: telefonisch overleg fabrikant
datum D: schriftelijke garantiemelding fabrikant
datum E: fabrikant meldt prijsopgave €764
datum F: gebeld met fabrikant, e-mailadres gekregen, verzoek voorbeelden derden
datum G: email gestuurd naar fabrikant met voorbeelden van derden
datum H: antwoord fabrikant, kan niet onder garantie gerepareerd
datum I: contact verzekeraar, dekt schade niet
datum J: contact consumentenbond, verbazing geen onderzoek fabrikant
datum K: email (?) fabrikant, verzoek uitleg hoe fabrikant oorzaak vast kan stellen zonder onderzoek
17/10/22: topic start van dit topic
datum L: contact ander bedrijf tbv expert rapport
datum M: contact via mede-Tweaker met oorspronkelijke verkoper, verwijst naar fabrikant
30/10/22: opnieuw contact consumentenbond, advies nogmaals email fabrikant, termijn 14 dagen
Je hebt er echt werk van gemaakt en dat siert je. Wellicht dat jullie het allemaal al weten maar ik weet het nog niet. Wie/wat is die web(shop) die kennelijk niet genoemd mag worden.

Mag dat niet in een 'members only' tag @Yorinn ?

zou zoveel schelen als we dat al eens wisten en dan ook daarover ervaringen kunnen wisselen.

Anders lijkt me dit topic op een behoorlijk dood spoor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Remmersmaak schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:20:
[...]

Je hebt er echt werk van gemaakt en dat siert je. Wellicht dat jullie het allemaal al weten maar ik weet het nog niet. Wie/wat is die web(shop) die kennelijk niet genoemd mag worden.

Mag dat niet in een 'members only' tag @Yorinn ?

zou zoveel schelen als we dat al eens wisten en dan ook daarover ervaringen kunnen wisselen.

Anders lijkt me dit topic op een behoorlijk dood spoor te komen.
Aan ongerelateerde ervaringen met een webwinkel heeft TS niets. Daarnaast kan je webwinkelervaringen natuurlijk in de shopreviews vinden. ;)

Verder heb ik je reactie even richting het juiste (feedback)topic verplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 31-10-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
@Perkouw @Yorinn

Kan er beleid komen voor het SF zodat discussies over moraliteit kunnen worden stopgezet? Bijvoorbeeld onder punt 4?

Shopping Forum Beleid

Ik vind het zelf prima als mensen dat willen bediscussiëren in bijvoorbeeld AWM of met een eigen topic in het SF, maar om de zoveel tijd beginnen er weer mensen te reageren op een TS met hun mening over retourrecht.

Dat lijkt mij vrijwel nooit de juiste plek en topics raken onleesbaar door de n=1 meningen over de maatschappelijke gevolgen.

(Terzijde: er staat onder punt 4 van het beleid onderaan een alinea dubbel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Real schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:53:
@Perkouw @Yorinn

Kan er beleid komen voor het SF zodat discussies over moraliteit kunnen worden stopgezet? Bijvoorbeeld onder punt 4?
Ja, en dan graag toevoegen dat alleen meningen in lijn met de mening van TS welkom zijn! /s

Er mag - wat mij betreft- best een kritische noot zijn over de stelling, mening, gedrag van een TS. Sterk offtopic hoeft inderdaad niet, maar daar kan nu al op gehandhaafd worden. Lijkt me niet dat dat apart nog in het beleid moet.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
P_de_B schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:31:
[...]
Er mag - wat mij betreft- best een kritische noot zijn over de stelling, mening, gedrag van een TS.
Het lijkt mij echt een ontzettend slecht idee om het gedrag van een individu te gaan becommentariëren. Dat is in geen enkel topic de bedoeling, maar zeker in het SF niet.

Dat is wat anders dan een algemene discussie over de maatschappelijke gevolgen van zoiets als kopen op afstand, maar dat hoort dan thuis in een eigen topic. Bij voorkeur in AWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@Real dank voor de feedback en ook de feedback op het beleid. De dubbele alinea heb ik zojuist verwijdert.
Wat betreft het verwerken van een passage om discussie rondom moraliteit tegen te gaan denk ik dat we hier in die zin al bovenop zitten door te modderen vanuit onszelf en op basis van TR's ingediend door gebruikers.

Ik denk niet dat apart beleid hier soelaas gaat bieden. Eens, je ziet soms dat topics wat ontsporen al dan niet omdat ikzelf bijv. net te laat ben met ingrijpen. Dat gezegd hebbende denk ik dat we het met elkaar al aardig in het snotje hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Perkouw schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:27:
Ik denk niet dat apart beleid hier soelaas gaat bieden.
Dat denk ik dus wel, want er zijn blijkbaar bij herhaling mensen die een morele discussie onderdeel vinden van een topic dat gaat over een geschil met een verkoper. Dat vind ik niet en ik denk dat het goed is dat jullie je uitspreken over wat nu wel of niet de bedoeling is.

Impliciet maak ik uit je reactie op dat jij ook vindt dat er geen morele discussies moeten zijn over de handelswijze van een TS die een topic maakt nav een geschil met een verkoper. En in zo'n topic hoort wat mij betreft ook niet een maatschappelijke discussie over zoiets als koop op afstand en retouren. Als jij dat anders ziet, dan hoor ik het graag.

Als iemand de maatschappelijke gevolgen van bijvoorbeeld koop op afstand wil bediscussiëren in een (eigen) apart topic: prima. Of dat in SF of AWM moet weet ik ook niet, maar vind ik minder van betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@Real wat ik eigenlijk bedoelde met de zin die je quote. Gaat een stuk beleid oplossing bieden. Gevoelsmatig denk ik dat we dit niet kunnen (en moeten) afvangen met beleid. Het is een mate van offtopic die m.i. in een grijs gebied valt en soms doorslaat wat ingrijpen noodzakelijk maakt zoals bij het topic van vandaag. Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

In dit topic zijn screenshots verwijderd omdat het telefoonnummer van de verkoper zichtbaar was. Gaat dat niet wat ver? De naam van de verkoper was wel weggehaald, en in Google zal het topic niet opduiken omdat het telefoonnummer alleen in een afbeelding was opgenomen. De inhoud van de screenshots is wel nodig om de situatie te kunnen duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

fopjurist schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:57:
In dit topic zijn screenshots verwijderd omdat het telefoonnummer van de verkoper zichtbaar was. Gaat dat niet wat ver? De naam van de verkoper was wel weggehaald, en in Google zal het topic niet opduiken omdat het telefoonnummer alleen in een afbeelding was opgenomen. De inhoud van de screenshots is wel nodig om de situatie te kunnen duiden.
Om die reden heb ik er ook geen modbreak van gemaakt, maar een simpele *knip*. Nu kan @G_Chef het screenshot nogmaals zonder telefoonnummer plaatsen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Omdat het anders verder OT gaat, quote ik je hier even.
Dennism schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:03:
[...]

Klopt, echter wel alleen wanneer het van belang is voor de discussie (zie ook mijn link), wat het vaak niet is (vaak zorgt het noemen van een naam zelfs voor ongewenste extra discussies).
Er staat letterlijk: "wil je de naam van toch noemen, omdat je denkt dat dat van belang is voor de discussie, zet deze dan tussen [mö][/mo] tags."
Dus als een TS in SF denkt dat het relevant is (wat ze klaarblijkelijk vaak denken gezien de hoeveelheid mod-edit's, kan het dus in mo-tags.
Ergo, het zou makkelijk zijn voor the sake of argument één maal in mo-tags de naam te noemen en dan gewoon 'de verkoper' in de teksten te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:17
True schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:43:
Omdat het anders verder OT gaat, quote ik je hier even.

[...]

Er staat letterlijk: "wil je de naam van toch noemen, omdat je denkt dat dat van belang is voor de discussie, zet deze dan tussen [mö][/mo] tags."
Dus als een TS in SF denkt dat het relevant is (wat ze klaarblijkelijk vaak denken gezien de hoeveelheid mod-edit's, kan het dus in mo-tags.
Ergo, het zou makkelijk zijn voor the sake of argument één maal in mo-tags de naam te noemen en dan gewoon 'de verkoper' in de teksten te zetten.
Misschien wel, echter doen mods verschillende acties, als ze het niet relevant vinden voor het topic halen ze de naam weg, vinden ze het wel relevant dan zetten de mods de naam wel even in MO tags.

Ik vraag me ook wel af of een TS die het topic opent omdat deze natuurlijk niet tevreden is, de beste partij is om te bepalen of de naam van de winkel / dienstverlener w/e relevant is voor de casus. Een TS zal immers al snel vinden van wel, terwijl het mogelijk voor de discussie helemaal niet handig is, wanneer er bijvoorbeeld sub discussies ontstaan over de partij waar de TS een geschil mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het lijkt me dat je de sfeer moet beoordelen. als iemand van plan is om een verkoper daadwerkelijk zwart te maken, heeft het geen nut. Ikzelf vind dat tussen MO tags sowieso moet kunnen als het ertoe doet wie de verkoper is. verkoper die zich onder conformiteit uit wilt kletsen zoals veel grote verkopers.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Laatst online: 06-05 20:31
Yorinn schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:36:
[Mbr] Ik heb de naam van de winkel uit TS en meerdere reacties verwijderd conform het SF Beleid. Deze mag in verdere reacties ook achterwege blijven. [/]
Uit nieuwsgierigheid: waarom mogen winkels niet gewoon bij naam genoemd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
nielsgeode schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Beleid: Shopping Forum Beleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Laatst online: 06-05 20:31
Mijn vraag is eigenlijk: waarom staat het in de regels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

nielsgeode schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:42:
[...]
Mijn vraag is eigenlijk: waarom staat het in de regels?
Die onderbouwing staat in het beleid, wat je dus kennelijk niet hebt gelezen, tijd om te lezen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

nielsgeode schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Ik heb je reactie (en opvolgende discussie) richting het SF feedbacktopic verplaatst, in een probleemtopic hoort die niet thuis. ;)

Wat is er verder niet duidelijk aan het beleid, waar je nog een antwoord op wil?

[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 04-02-2023 10:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:14
Ik begrijp soms het beleid van Tweakers niet. Waarom wordt de naam van de webshop weggehaald? Want dit lijkt toch echt wel een geval waarbij je deze webwinkel zou willen vermijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
PhilipsFan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:37:
Ik begrijp soms het beleid van Tweakers niet. Waarom wordt de naam van de webshop weggehaald? Want dit lijkt toch echt wel een geval waarbij je deze webwinkel zou willen vermijden...
Zie: Shopping Forum Beleid

Voegt niet toe bij een discussie. Ervaring met een winkel/webwinkel zijn reviews voor.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PhilipsFan
corporalnl schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:42:
[...]

Zie: Shopping Forum Beleid

Voegt niet toe bij een discussie. Ervaring met een winkel/webwinkel zijn reviews voor.
Ja, daar heb je dan dus precies niks aan. ALS de TS al een slechte shopreview achterlaat, dan staat die tussen de andere reviews en raakt dus ondergesneeuwd als dat er veel zijn. De meeste telefoons gaan niet kapot dus er zullen niet veel reviews zijn die vanwege deze reden slecht scoren.

En sommige webshops willen dan uiteindelijk toch wel repareren, maar alleen als je de slechte review weghaalt. Dus niemand schiet er wat mee op. Het beleid beschermt kwaadwillende webshops en laat consumenten in de kou staan, in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 15:30
PhilipsFan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:46:
[...]

Ja, daar heb je dan dus precies niks aan. ALS de TS al een slechte shopreview achterlaat, dan staat die tussen de andere reviews en raakt dus ondergesneeuwd als dat er veel zijn. De meeste telefoons gaan niet kapot dus er zullen niet veel reviews zijn die vanwege deze reden slecht scoren.
Je ziet deze casus in de fora/via een search op google..
Klikt op de topicstarter
Ziet een review met een hele slechte rating..
1+1=2

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb je feedback op het beleid richting het juiste topic verplaatst. In een probleemtopic hoort dit niet thuis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Yorinn schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:15:
[...]

Ik heb je feedback op het beleid richting het juiste topic verplaatst. In een probleemtopic hoort dit niet thuis. ;)
Ja, ik begrijp het. Het ging inderdaad wat offtopic. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welk topic heb je het over ?
Soms staat de verkoper tussen MO-tags

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Hackus schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:30:
Welk topic heb je het over ?
Soms staat de verkoper tussen MO-tags
Dit ging over Samsung weigert reparatie telefoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De discussie over shopnamen is ongeveer twee jaar geleden gevoerd: Weghalen van context: shopnamen, stereotyperingen Er is toen een stap in de goede richting gezet. Voorheen mocht de winkel nooit worden genoemd. Nu mag dat wel in mo-tags als dat relevant is voor het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Even een korte vraag.. Het valt mij op dat er de steevast shopnamen worden gepost die dan vervolgens conform de policy weggemod worden. Maar shopnamen mogen toch tussen /mo tags? Is het geen idee om in plaats van helemaal schrappen dan te modden naar /mo tags? Ik vind het zelf altijd wel interessant om de shop te zien namelijk en dat scheelt weer een DM naar een user :)

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Ik probeer zoveel als mogelijk bij een aanpassing de shopnaam tussen de mo tags te zetten. Al wil ik het ook wel eens gewoon vervangen voor iets als 'webshop'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Flitzer schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:43:
Als het het gaat om 'de' hele grote webwinkel met vestigingen in NL, DL, FR en meer, dan is er mogelijk niets aan de hand.
Wat vinden we van zulke omschrijvingen? Het is een behulpzame reactie, dus hier had toch gewoon de naam van de winkel mogen staan in mo-tags?
Verhullende verwijzingen maken de reactie onleesbaar voor degenen die niet doorhebben over welk bedrijf het gaat. Als zulke verwijzingen in sommige topics blijven staan nodigt het anderen uit om vergelijkbare toespelingen te maken, bijvoorbeeld naar de winkel die alles doet voor een glimlach (al is het maar bij de eigenaren als er weer een klant wordt afgezet), of de winkel waar je gek bent als je niet vergelijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

fopjurist schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:11:
[...]

Wat vinden we van zulke omschrijvingen? Het is een behulpzame reactie, dus hier had toch gewoon de naam van de winkel mogen staan in mo-tags?
Verhullende verwijzingen maken de reactie onleesbaar voor degenen die niet doorhebben over welk bedrijf het gaat. Als zulke verwijzingen in sommige topics blijven staan nodigt het anderen uit om vergelijkbare toespelingen te maken, bijvoorbeeld naar de winkel die alles doet voor een glimlach (al is het maar bij de eigenaren als er weer een klant wordt afgezet), of de winkel waar je gek bent als je niet vergelijkt.
Vandaar ook mijn post hierboven. Als er nu standaard gebruik gemaakt wordt van /mo tags dan voorkomt dat alle speculatie die vaak voorkomt. De ene mod doet het wel en de ander niet. Die willekeur moet je m.i. niet willen.

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Op enig moment volgde in het shopping forum bij:

PostNL raakt retour kwijt, webwinkel weigert terugbetaling

Een hoop geknip omdat de webwinkel met naam en toenaam werd genoemd
Op zich natuurlijk zoals het hoort?! [dat wegknippen]

Echter een screenshot van de tr&tr met daarop de webshop vernoemd bleef gewoon staan
Ik wees de mod hierop en vervolgens werd mijn bijdrage verwijderd met als comment:

*knip* Feedback op moderaties hoort hier niet thuis.

Beetje flauwe opmerking als je probeert de mod er op te wijzen dat het vreemd is dat je dan de screenshot met de gegevens gewoon laat staan. De screenshot staat er nog steeds!! Het wegmodden van de webwinkel heeft dus op deze manier geen enkele zin en toegevoegde waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

RCBL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:50:
Het wegmodden van de webwinkel heeft dus op deze manier geen enkele zin en toegevoegde waarde
De bedrijfsnaam wordt op deze manier niet geïndexeerd door zoekmachines, net als bij mo-tags.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
8088 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:09:
[...]

De bedrijfsnaam wordt op deze manier niet geïndexeerd door zoekmachines, net als bij mo-tags.
Ah OK, helder. Ben nog niet zolang op dit forum, maar dat verduidelijkt het. Weer wat geleerd.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

8088 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Al vraag ik me wel af hoe lang het nog duurt voor zoekmachines ook naar tekst in plaatjes gaan kijken. De techniek is er op zich al. Maar dat is inderdaad een belangrijk aspect in @Yorinn zijn beslissing denk ik. Daarbij bevat dat plaatje natuurlijk wel nuttige info en om het als moderator zelf te gaan croppen/editen en opnieuw invoegen is ook niet ideaal (los van de tijd die dat kost).

@RCBL een volgende keer kan je beter even de betreffende reactie rapporteren. Als je dan ziet dat dat wordt afgehandeld zonder dat er iets verandert kan je twee dingen doen: aannemen dat het bewust is laten staan of het hier (of een ander feedbacktopic) even aankaarten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

RCBL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:50:
Op enig moment volgde in het shopping forum bij:

PostNL raakt retour kwijt, webwinkel weigert terugbetaling

Een hoop geknip omdat de webwinkel met naam en toenaam werd genoemd
Op zich natuurlijk zoals het hoort?! [dat wegknippen]

Echter een screenshot van de tr&tr met daarop de webshop vernoemd bleef gewoon staan
Ik wees de mod hierop en vervolgens werd mijn bijdrage verwijderd met als comment:

*knip* Feedback op moderaties hoort hier niet thuis.

Beetje flauwe opmerking als je probeert de mod er op te wijzen dat het vreemd is dat je dan de screenshot met de gegevens gewoon laat staan. De screenshot staat er nog steeds!! Het wegmodden van de webwinkel heeft dus op deze manier geen enkele zin en toegevoegde waarde
Inderdaad wat @Orion84 zegt. Daarbij heb ik bij de edit-reden gezet dat ik de afbeelding in mo-tags heb geplaatst, wat dus conform het beleid is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Yorinn schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Inderdaad wat @Orion84 zegt. Daarbij heb ik bij de edit-reden gezet dat ik de afbeelding in mo-tags heb geplaatst, wat dus conform het beleid is.
Klopt Yorinn

Het staat klein boven het screenshot, maar zoals gezegd: Weer wat geleerd en bij gepraat. Zal er op letten in het vervolg.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Mijn reactie van donderdag is wat ondergesneeuwd. Ik zie nu weer een topics langskomen met 'een bolle grote speler' en 'de grote ronde shop'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

fopjurist schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:28:
Mijn reactie van donderdag is wat ondergesneeuwd. Ik zie nu weer een topics langskomen met 'een bolle grote speler' en 'de grote ronde shop'.
Dan is een topicreport handiger. Dan zien we sneller over welk topic je het hebt om die verwijzingen weg te halen.

Verder zie ik nog liever de naam van een winkel in mo-tags als dat er zonder enige tags met directe hints wordt gestrooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Wat zijn de regels mbt het noemen van webshop of diensten naam waar een conflict mee is?

Ene keer is het uit den boze dat het genoemd wordt en mag je er niet eens naar vragen want dan grijpt een mod in en andere keren mag het kennelijk wel aangezien het al langs 3 moderators is gegaan.

Bv Fout in EasyPark app bug - hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
NicoHF schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:24:
Wat zijn de regels mbt het noemen van webshop of diensten naam waar een conflict mee is?

Ene keer is het uit den boze dat het genoemd wordt en mag je er niet eens naar vragen want dan grijpt een mod in en andere keren mag het kennelijk wel aangezien het al langs 3 moderators is gegaan.

Bv Fout in EasyPark app bug - hoe kan ik dit oplossen?
Shopping Forum Beleid
Om te voorkomen dat topics als breekijzer worden gebruikt, of anderszins verzanden in moddergooien / ranten over bedrijven (zoals (web)winkels, pakketdiensten enz.) is het uitgangspunt dat de naam niet genoemd wordt als je een vraag stelt / discussie aan gaat over een specifiek geschil met betrekking tot consumentenrecht en dergelijke. Dat is voor het bespreken van oplossingen voor dat verschil ook zelden echt noodzakelijk. Daar waar dat wel zo is, bijvoorbeeld omdat het geschil gaat over een heel specifieke punt uit de voorwaarden of iets dergelijks dan kan daarop een uitzondering worden gemaakt. Maar ook dan kan vaak worden volstaan met het delen van het betreffende stuk voorwaarden, in plaats van het expliciet noemen van het bedrijf. Wil je de naam van toch noemen, omdat je denkt dat dat van belang is voor de discussie, zet deze dan tussen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
tags.
Beantwoord ik zo je vraag? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Voor de zoveelste keer komt er weer een moraal-discussie/victim blaming in het SF. Ik vind dat die discussies niet steeds in de topics zelf thuishoren. Als zelfstandig topic of topic in het AWM forum vind ik het prima.

Consumenten hebben rechten en het is volstrekt normaal om die uit te oefenen. Daar past niet bij dat de TS erop gewezen wordt dat er 'betere' keuzes gemaakt hadden kunnen worden, want consumentenbescherming draait nu juist om de ongelijke verhouding tussen consumenten en professionals. Een TS zit ook niet te wachten op een mening van een willekeurige tweaker die vindt dat die consumentenrechten te ver reiken.

Kan er svp een regel komen waaruit volgt dat moraalridderen of victim blaming in een topic niet is toegestaan? Daar kan vrij simpel op gehandhaafd worden. Mede omdat die regel er niet is, blijft dit steeds terugkomen.

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Real schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:17:
Voor de zoveelste keer komt er weer een moraal-discussie/victim blaming in het SF. Ik vind dat die discussies niet steeds in de topics zelf thuishoren. Als zelfstandig topic of topic in het AWM forum vind ik het prima.

Consumenten hebben rechten en het is volstrekt normaal om die uit te oefenen. Daar past niet bij dat de TS erop gewezen wordt dat er 'betere' keuzes gemaakt hadden kunnen worden, want consumentenbescherming draait nu juist om de ongelijke verhouding tussen consumenten en professionals. Een TS zit ook niet te wachten op een mening van een willekeurige tweaker die vindt dat die consumentenrechten te ver reiken.

Kan er svp een regel komen waaruit volgt dat moraalridderen of victim blaming in een topic niet is toegestaan? Daar kan vrij simpel op gehandhaafd worden. Mede omdat die regel er niet is, blijft dit steeds terugkomen.
Wat je zegt is eigenlijk mensen met een afwijkende mening ten opzichte van jou mening mogen zich niet uiten
Dan zou het toch wel heel erg 1 richtings verkeer worden mogen webshops/winkels//professionals ook een stem hebben en wie zegt dat Ts er niet op zit te wachten
En natuurlijk hebben consumenten rechten en ik ben blij dat andere mensen ts daarop wijzen maar mag er een andere groep zijn die TS er op wijst dat het verstandig is om voor dat je iets besteld goed te lezen hoe de webshop/winkel zaken doet dit kan ervoor zorgen dat TS de volgende keer een webshop uitzoekt die zich wel aan de consumenten wet houdt

Fijn om te horen dat je deze mensen als moraalridders bestempeld nu zou ik ook een naam kunnen plakken op het feit dat u probeert mensen mond dood te maken maar dat ga ik niet doen

Ik respecteer je mening ik hoop dat jij de mijne ook wilt respecteren

[ Voor 10% gewijzigd door Steenw op 07-09-2023 05:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Personen die om juridische advies vragen zitten helemaal niet te wachten op een mening, die willen geholpen worden om hun rechten te kunnen krijgen of te informeren naar informatie of iets wel kan en mag.

Ik zelf pleit dan ook voor een aparte Juridische gedeelde op Tweakers en het liefst ook met een basis template zodat de informatie die nodig is gelijk voor handen is zonder dat dat nog eens gevraagd moet worden.
Bv met basis vragen zoals is het een consumenten aankoop of zakelijke aankoop.

Indien jullie ook interesse hebben in een aparte juridische sectie op Tweakers, laat jullie dan vooral horen, misschien gaan ze dan wat doen.

Sectie 'Juridische vraagstukken'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

*knip* was dit echt nodig? Het topic werd gekickt door iemand die via een kort bericht informeerde naar de afloop. Hij legde ook uit waarom hij geïnteresseerd was zonder daarbij onnodige details te delen die het topic konden laten ontsporen. Er waren sindsdien geen onnodige of ongewenste reacties in het topic geplaatst. De TS is nog steeds actief op T.net en had een update kunnen plaatsen. Zo'n update had het topic voor mij meerwaarde gegeven.

[ Voor 1% gewijzigd door Orion84 op 26-09-2023 17:34 . Reden: Floppus heeft daar niks mee te maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

fopjurist schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:37:
*knip* was dit echt nodig? Het topic werd gekickt door iemand die via een kort bericht informeerde naar de afloop. Hij legde ook uit waarom hij geïnteresseerd was zonder daarbij onnodige details te delen die het topic konden laten ontsporen. Er waren sindsdien geen onnodige of ongewenste reacties in het topic geplaatst. De TS is nog steeds actief op T.net en had een update kunnen plaatsen. Zo'n update had het topic voor mij meerwaarde gegeven.
Ik ben dan wel geen Floppus, maar zoals ik ook aangaf in mijn sluitmessage, is het topic gesloten omdat het inmiddels 7 jaar verder is. Dan is het beleid om die topics gewoon te laten rusten of er een slotje op te zetten.

Degene die het topic kickte vroeg ook zelf om advies, wat dan weer onder topickaping valt en we liever ook niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Het was de bedoeling om jou te taggen, mijn excuses. Juist in dit geval is een tijdsverloop van 7 jaar niet zo erg, omdat ik weinig veranderingen verwacht in de regelgeving over bij wie je kunt aankloppen en wat voor acties die kunnen ondernemen. Ik keek echt uit naar de reactie.
In de kick lees ik geen vraag om advies.

[ Voor 5% gewijzigd door fopjurist op 26-09-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-05 14:19
PSA
Op dit moment komt een externe Amazon.nl MarketPlace verkoper genaamd "Electronics discount-shop" met een adres in Frankrijk bij verschillende populaire artikelen in PW bovenaan te staan.
https://www.amazon.nl/sp?...J68&ref_=dp_merchant_link

Veel prijzen zijn 20%-30% onder de laagtste prijs in PW op dit moment.

Zo te zien heeft een mede Tweaker de eerste 1 ster review al geplaatst bij de verkoper met dezelfde opmerking.

Voorbeelden van artikelen in de PW:
uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming 24GB OC
uitvoering: ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM Zwart

Ik kan trouwens nergens vinden op Amazon.nl waar ik potentieel malafide verkopers kan aanmelden. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Connor schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:46:
PSA
Op dit moment komt een externe Amazon.nl MarketPlace verkoper genaamd "Electronics discount-shop" met een adres in Frankrijk bij verschillende populaire artikelen in PW bovenaan te staan.
https://www.amazon.nl/sp?...J68&ref_=dp_merchant_link

Veel prijzen zijn 20%-30% onder de laagtste prijs in PW op dit moment.

Zo te zien heeft een mede Tweaker de eerste 1 ster review al geplaatst bij de verkoper met dezelfde opmerking.

Voorbeelden van artikelen in de PW:
uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming 24GB OC
uitvoering: ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM Zwart

Ik kan trouwens nergens vinden op Amazon.nl waar ik potentieel malafide verkopers kan aanmelden. Iemand een idee?
Niet in een feedbacktopic. Die zijn bedoeld voor vragen/opmerkingen/feedback op topics in dit forum en niet om oplichters op Amazon te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 16:21
Deze Yorinn in "azerty & amazon" is op slot gezet, maar het gaat hier niet over hetzelfde onderdeel bij twee verschillende verkopers.

Het gaat om hetzelfde onderdeel van dezelfde verkoper via twee verschillende kanalen.
Azerty biedt de compoennt via kanaal amazon.nl goedkoper aan dan rechtstreeks.
Ik vond dat wat apart en ben benieuwd of dat wat vaker gebeurd (en ik had dat bij een winkel als azerty niet verwacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

effem schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:26:
Deze Yorinn in "azerty & amazon" is op slot gezet, maar het gaat hier niet over hetzelfde onderdeel bij twee verschillende verkopers.

Het gaat om hetzelfde onderdeel van dezelfde verkoper via twee verschillende kanalen.
Azerty biedt de compoennt via kanaal amazon.nl goedkoper aan dan rechtstreeks.
Ik vond dat wat apart en ben benieuwd of dat wat vaker gebeurd (en ik had dat bij een winkel als azerty niet verwacht).
Misschien een automatische feed die elke x minuten op hun eigen site refreshed en maar een keer per (paar) uur of per dag refreshed. Het enige juiste antwoord kan Azerty (en misschien Amazon) je geven. Daar is geen volledig topic voor nodig. Eventueel kan je het nog als (korte) vraag in De zonsopkomst van webwinkels stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:00
Yorinn schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:06:
[Mbr]Ik heb de naam van de webwinkel uit de TS en titel verwijderd. Tevens heb ik een aantal links met verwijzingen in mo-tags geplaatst.[/]
Ik vind het wel sjiek van je dat je verwijzingen naar bv reviewsites waaruit het bedrijf ook in 1 oogopslag te herleiden is gewoon laat staan.

Gezeik is er al genoeg, als het goed gaat mag dat ook eens benoemd worden.

Niet om het principe want dat boeit me niet eens zozeer, maar omdat weten om wie het gaat en bv de website analyseren heel veel inzicht geeft in het specifieke bedrijf en hoe kredietwaardig ze zijn. Beschermt toekomstige (potentiële) kopers.

Complimenten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Al enige tijd valt het mij op, maar ook andere die zich eraan storen dat er bij een serieuze juridische vragen over bv garantie (non conformiteit) er veelal reacties komen met meningen van in de trant van 'is de moeite niet waard', de rechterlijke macht heeft gelukkig nog niks te doen.' Het is gewoon triest dat er mensen zijn die zich op deze manier onderscheiden', 'Voor dit bedrag ga je toch geen moeite doen' en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Of dat er zelfs volop onwaarheden worden geschreven die als waarheid kan overkomen, zoals bv 'Moeite niet waard man, laat gaan. Je krijgt nooit een nieuwe, ze maken hem niet en als ze iets geven zal het wettelijk gezien iets van 1/3 of 1/4 van de aanschafprijs zijn. Al die moeite niet waard'.

Als voorbeeld heb ik nu citaten uit onderstaande topic gehaald, maar dit komt bijna in elk topic wel weer terug.
Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?

Mijn verzoek is dan ook tot wellicht een betere handhaving of op zijn minst een topic waarschuwing.
Als er een juridische vraag gesteld wordt dan heeft de TS toch helemaal niks aan dit soort reacties, het is vervuiling en bovendien nog onwaar ook.
Uiteraard kan ik niet verwachten van de moderators dat zij alle jurische kennis in huis hebben om alle reacties te toetsen en ook met het oog op vrijheid van mening uiting begrijp ik heel goed dat er een vrijheid moet zijn.
Maar er zou toch wel enigsinds duidelijk gemaakt kunnen worden dat stellingen moeten kloppen en dat meningen of iets de moeite waard is ja of de nee niet aan hun is maar aan de ts, niemand zit te wachten op dit soort meningen naar mijn idee.
TS is er niet bij geholpen maar bovendien ook andere bezoekers die bv middels Google op een topic uitkomen vol met dit soort kreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Ha @NicoHF en dank voor je feedback. Het is iets dat mij, persoonlijk, de laatste tijd ook opvalt. Zo goed en kwaad als het kan probeer ik op de achtergrond bij te sturen zonder teveel ingrepen die zichtbaar zijn voor gebruikers. Voor dat betreffende topic zijn er door mij een aantal mensen 1:1 aangesproken via een directmessage dan wel een pushmessage. Snap dat dit voor jullie niet zichtbaar is, maar acties zet ik er wel op uit.

Vind de situatie oprecht wat lastig vanuit mijn kant gezien. De middenweg voelt een beetje als wat ik nu doe. En een absolute andere kant voelt weer dat we alleen maar ontopic, relevante en juridische juiste posts willen hebben. Voor een topicwaarschuwing ben ik bang dat deze niet gaat helpen, de ervaring leert dat juist de gebruikers waar je last van hebt deze toch negeren.

Dus wellicht moet ik mijn methode iets bijschaven en los van op de achtergrond ook actief alle posts gaan knippen / trashen. Mind you, dat kan in een topic als dat best wel rommelig worden. Los van dat het veel werk is om alle quotes e.d. weg te halen vind ik het dan ook wel zo netjes om bijv. vetes tussen gebruikers volledig weg te halen ondanks vaak goede informatie, anders wordt het al snel gezien als meningmodden/partij kiezen en dat wil ik ook weer voorkomen.

Enfin, genoeg gebrabbel. Zou het helpen als ik ga proberen iets méér te knippen in dergelijke topics (ook m.b.v. jullie TR's)? Of zien jullie bijv nog andere oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De andere kant van de medaille is dat heel veel gebruikers (vaak ook TS'en) te makkelijk denken over de benodigde juridische stappen en een te rooskleurig beeld hebben van de (mogelijke) uitkomsten. Niet zelden stranden dergelijke topics (vaak nog volop in boosheid en frustratie) na pagina's vol met juridisch onderbouwde posts in "ik laat het er maar bij zitten". O-) . Die ervaring nodigt de houding die hier bekritiseert wordt natuurlijk wel uit....

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 15-12-2023 09:44 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

NicoHF schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:05:
Al enige tijd valt het mij op, maar ook andere die zich eraan storen dat er bij een serieuze juridische vragen over bv garantie (non conformiteit) er veelal reacties komen met meningen van in de trant van 'is de moeite niet waard', de rechterlijke macht heeft gelukkig nog niks te doen.' Het is gewoon triest dat er mensen zijn die zich op deze manier onderscheiden', 'Voor dit bedrag ga je toch geen moeite doen' en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Of dat er zelfs volop onwaarheden worden geschreven die als waarheid kan overkomen, zoals bv 'Moeite niet waard man, laat gaan. Je krijgt nooit een nieuwe, ze maken hem niet en als ze iets geven zal het wettelijk gezien iets van 1/3 of 1/4 van de aanschafprijs zijn. Al die moeite niet waard'.

Als voorbeeld heb ik nu citaten uit onderstaande topic gehaald, maar dit komt bijna in elk topic wel weer terug.
Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?

Mijn verzoek is dan ook tot wellicht een betere handhaving of op zijn minst een topic waarschuwing.
Als er een juridische vraag gesteld wordt dan heeft de TS toch helemaal niks aan dit soort reacties, het is vervuiling en bovendien nog onwaar ook.
Uiteraard kan ik niet verwachten van de moderators dat zij alle jurische kennis in huis hebben om alle reacties te toetsen en ook met het oog op vrijheid van mening uiting begrijp ik heel goed dat er een vrijheid moet zijn.
Maar er zou toch wel enigsinds duidelijk gemaakt kunnen worden dat stellingen moeten kloppen en dat meningen of iets de moeite waard is ja of de nee niet aan hun is maar aan de ts, niemand zit te wachten op dit soort meningen naar mijn idee.
TS is er niet bij geholpen maar bovendien ook andere bezoekers die bv middels Google op een topic uitkomen vol met dit soort kreten.
Als TS van het naar verwezen topic wil ik hier ook nog wel even op reageren :)
Ik had specifiek om twee dingen gevraagd: juridische hulp én meningen over het idee om er meer werk van te maken. Hierbij had ik aangegeven dat ik dit graag onderbouwt wil zien. Desalniettemin krijg ik gemakkelijk 4 v.d. 5 posts over het meningendeel met de verkapte inhoud: 'je bent een krent' of 'je bent onevenredig principieel' zonder argumentatie. Slechts een enkele geeft hierbij argumentatie.
In tegenstelling tot sommige topics waarin het puur om het juridische advies gaat, sta ik hierin wel open voor meningen maar krijg ik eigenlijk een overdaad aan nutteloze en niet onderbouwde onderbuikgevoelens. En ik snap dat wel én ik prik daar wel doorheen, maar het is wel ontzettend demotiverend.

@Perkouw ik denk dat het vooral zou helpen eerder duidelijk als crew aan te geven wat wel en niet gewenst is, mijn post als voorbeeld was lang en klaarblijkelijk te lang voor sommigen om volledig door te lezen. Laat staan de moeite om het hele topic langs te lopen want ook hierin waren er genoeg die informatie misten die gewoon gegeven was.
Maar alle begrip zo'n topic loopt al snel best wel rap en dan moet je als crew ook maar net op zo'n moment GoT open hebben én tijd hebben om er iets mee of aan te doen.

@naitsoezn ik ben het niet met je oneens, het hele proces moet niet onderschat worden, maar 'gaat je niet lukken', "Dit komt op mij over als zeuren om t zeuren. Totale tijdverspilling ..", "Moeite niet waard man, laat gaan", "En dat alles voor vijf tientjes…", "Whats next? de belastingdienst dagvaarden voor een afronding van €0,02 ?" zijn één voor één posts die echt nul toegevoegde waarde hebben. Als er iemand komt met een inhoudelijke posts die iets vergelijkbaars zegt en dan 20 thumbs up krijgt zet dat mij wel aan het denken.

Ik denk dat de de modbreak van @Yorinn helder en duidelijk is en in dit geval zal helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
Ik denk dat er gewoon beperkte (juridische) discussiewaarde is in deze topics waardoor het mis loopt.

Bijvoorbeeld het topic waar het over ging:
Garantie is verlopen, open haakje is dan non-confirmiteit. In de beleving van de TS en andere posters is dat zo klaar als klontje en is dat recht 100% van toepassing. Ik denk niet dat het direct uitgemaakt is bij een muis van 2,5 jaar oud....Toch wordt er zo naar gekeken en volgens er direct ingebrekestellings mails etc.. Geen idee of dat juridisch nou zo handig was (?)

Er is een enorm kleine groep op Tweakers die echt goed juridisch advies kan geven. Dan volgt er een hele groep die niet juridisch onderlegd is maar wel graag advies geeft en dan nog de groep die het "praktisch" bekijkt: en zegt begin dr niet aan, te kleine kans van slagen en niet de energie waard.

Aangezien die echte juridische groep zo klein is, zou ik eerder afstand doen van het juridische advies in deze topics. Is het dan niet handiger een sticky aan te maken: Stuur een van deze (3?) mensen een DM als je online echt juridisch advies wilt bespreken.

Dan volgt er ook nog de persoonlijke frustratie over het "belasten van het rechtsysteem" voor deze zaken.
Ik snap dat het niet leuk maar ik vind het wel een relevante discussie. Als kopers en verkopers elkaar zo scherp gaan benaderen dan gaat het er echt niet beter op worden. Alleen maar meer indekken met nog slechtere service als gevolg (en ja dat kan ook op een legale manier). Toegegeven, de toon waarop (kijk ik ook mijzelf aan) kan anders.

Problemen die groter zijn en/of waar een winkel duidelijk over de grens gaat moeten 100% aangepakt worden wat mij betreft. Dat gaat positief bijdragen.

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 15-12-2023 12:22 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat hier ook speelt is dat een aantal van de juridische visies zich meer als een strafrecht advocaat gedragen: de gewenste uitkomst is het maximale voor hun "client", of dat redelijk of billijk is maakt niet uit. Je krijgt soms echt het idee alsof er wraak moet worden genomen voor een eerdere gebeurtenis waar alle webwinkels voor gestraft moeten worden. Er mag best wel een beetje terughoudendheid zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1 ... 12 ... 14 Laatste