Verkoper heeft foute offerte bevestigd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Chef
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-06 10:21
Afgelopen zaterdag heb ik bij een online keukenzaak voor 4 apparaten een offerte besteld.
De totaalprijs als ik die bij verschillende winkels zou kopen was €3.000.
Ik krijg een mailtje van de verkoper met een offerte van €2.436. Ik denk mooie korting :D , krijg een apparaat zo goed als gratis (€6 ipv €600).
Ik heb snel terug gemaild dat ik akkoord ben, voordat dat het uitverkocht is. Want met BlackFriday zijn er meer kopers op de kust. De verkoper mailt mij de orderbevestiging.

Vandaag wou ik de order betalen. Zie ik dat de prijs opeens €3.015 is :O
Dus maar even gebeld met de zaak. Die zei, dat €3.015 de juiste prijs is. Hij had namelijk een tikfout gemaakt in de offerte, en die had hij kort naar de originele offerte gestuurd. Ik dacht dat ik de mail simpelweg dubbel had ontvangen. Hij wil alleen leveren voor €3.015

Maar mijn akkoord heb ik gegeven op de €2.346. Dat kon hij ook zien in de mail die ik stuurde. Dat hij dus dit niet goed heeft gecontroleerd is mij toch niet te verwijten? Oftewel, met het handmatig plaatsen van de order heeft hij toch akkoord gegeven op de €2.346.

Wat vinden jullie?

*knip*

[ Voor 14% gewijzigd door Yorinn op 28-11-2022 12:26 . Reden: Screenshot verwijderd ivm telefoonnummer verkoper ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:54
Niet inhoudelijk: ik zou ook nog even het telefoonnummer weghalen, nu is er 1-2-3 te achterhalen welke partij het betreft.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:23
https://www.juridischloke...nkopen/prijsfout-webshop/

De verkoper hoeft niet te leveren als de prijsfout een "kennelijke vergissing" betreft. En een oven voor €6,00 in plaats van €600 lijkt mij daar wel onder vallen. Ik zou deze laten gaan, kleine kans dat je hier je gelijk in gaat kunnen halen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik vind dat een foutje menselijk is en dat dat gewoon gecorrigeerd mag worden door de verkoper.

[ Voor 60% gewijzigd door Ernemmer op 28-11-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-06 11:44
Sebastiaannn schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:32:

De verkoper hoeft niet te leveren als de prijsfout een "kennelijke vergissing" betreft. En een oven voor €6,00 in plaats van €600 lijkt mij daar wel onder vallen. Ik zou deze laten gaan, kleine kans dat je hier je gelijk in gaat kunnen halen.
Tis wel een Black Friday deal dus een "kennelijke vergissing" is dan een stuk minder kennelijk.

Je zou het kunnen proberen uit te onderhandelen zodat je onder of rond de €3000 uit komt.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:54

Sharky

Skamn Dippy!

Sebastiaannn schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:32:

Even los van het probleem van TS, dit gaat niet om een geautomatiseerde webshop maar om een handgemaakte offerte. Wellicht maakt dat nog iets uit voor je kansen, alhoewel de verkoper meteen een poging heeft gedaan om zijn fout te herstellen door een tweede mail te sturen. Verder ben ik het eens met je advies dat je het beter kunt laten gaan.

This too shall pass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:54
overduidelijk dat die €6,00 een fout is,
had de offerte alleen een totaalprijs gehad van €2346,00 dan had je nog een kans, maar nu is het voor een ieder duidelijk zichtbaar dat dit een fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:00
Het is niet zo dat als er een foutje is gemaakt je meteen recht hebt op die lagere prijs. Zoals aangegeven heeft de verkoper het snel hersteld, dat je dit niet gezien hebt verandert weinig aan de situatie.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• AerosPhere
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 22:18
Dat soort foutjes zijn snel gemaakt, zie ook je openingspost, waar je het over €2436 hebt in plaats van €2346 uit de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
CvP_tweakers schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:36:
[...]

Tis wel een Black Friday deal dus een "kennelijke vergissing" is dan een stuk minder kennelijk.

Je zou het kunnen proberen uit te onderhandelen zodat je onder of rond de €3000 uit komt.
6 in plaats van 600 is zelfs met Black Friday niet realistisch. >99% korting :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 12:49
Niet zo kinderachtig doen, duidelijke fout van de verkoper, kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:44
Eens met hierboven. Tikfout gemaakt en kan gebeuren. Overkomt ons allemaal wel eens toch? Je maakt zelf ook een tikfout in de openingspost met de genoemde bedragen..

Hij heeft kort daarna toch de juiste offerte gestuurd? Jij nam aan dat het een dubbele bevestiging was, kan gebeuren, maar je had het ook kunnen openen.
Een oven voor 6 euro is natuurlijk wel gewoon een fout. Wellicht kan je een iets lager bedrag onderhandelen. Maar je snapt zelf ook wel dat die oven niet voor 6 euro geleverd kan worden toch?

Je kan een tegenvoorstel doen, wellicht zijn ze bereid een beetje water bij de wijn te doen. Maar dat het een foutje was is volgens mij wel redelijk duidelijk.

Als je die apparaten los bij elkaar shopt kom je dan ook rond de 3k uit? Zoja, betalen en blij zijn met je nieuwe apparatuur.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AcidXTR
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05 23:10

AcidXTR

Overal en altijd AcidXTR

Verplaats je eens in de situatie waar JIJ deze fout zou maken, zou je dan net zo toegefelijk zijn als dat jij nu verwacht van de verkopende partij? Je kan op tien vingers natellen dat een oven voor 6 euro echt niet realistisch is en het hier om een typefout gaat. We moeten als mensen/consumenten eens stoppen met te denken dat we overal maar recht op hebben in vergelijkbare situaties ook al trekken we een ondernemer/verkopende partij het vel over de oren.
Dit zie ik hier op Tweakers de afgelopen jaren steeds vaker voorbij komen en riekt naar opportunisme, egoïsme en zelfs schaamteloze hebberigheid.
Daarnaast het feit dat je hier je gelijk denkt te komen halen en de correctie van de tegenpartij negeert onder het mom van: "oepsie, niet gezien ".
Oftewel, jij mag wel een foutje maken maar de ander niet?

Je wordt niets tekort gedaan dus laat gaan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:02
Een oven voor €6,00 kan niet correct zijn en is geen aannemelijke korting. Dus helaas.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

CvP_tweakers schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:36:
[...]
600 euro en dan 500 korting over het geheel: sure. Een oven van 600 cent ipc 600 euro komt niet door de giecheltoets.

Praten over een korting kan altijd nog. Dan wel bereid zijn weg te lopen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
G_Chef schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:27:
Ik heb snel terug gemaild dat ik akkoord ben, voordat dat het uitverkocht is. Want met BlackFriday zijn er meer kopers op de kust. De verkoper mailt mij de orderbevestiging.
Dat maak je jezelf wijs of voelde je al aan dat t niet klopte? :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

AcidXTR schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:59:
Verplaats je eens in de situatie waar JIJ deze fout zou maken, zou je dan net zo toegefelijk zijn als dat jij nu verwacht van de verkopende partij? Je kan op tien vingers natellen dat een oven voor 6 euro echt niet realistisch is en het hier om een typefout gaat. We moeten als mensen/consumenten eens stoppen met te denken dat we overal maar recht op hebben in vergelijkbare situaties ook al trekken we een ondernemer/verkopende partij het vel over de oren.
Dit zie ik hier op Tweakers de afgelopen jaren steeds vaker voorbij komen en riekt naar opportunisme, egoïsme en zelfs schaamteloze hebberigheid.

Daarnaast het feit dat je hier je gelijk denkt te komen halen en de correctie van de tegenpartij negeert onder het mom van: "oepsie, niet gezien ".
Oftewel, jij mag wel een foutje maken maar de ander niet?

Je wordt niets tekort gedaan dus laat gaan... ;)
Volgens een hoop Tweakers die netjes in loondienst zijn van een baas is dat 'OndErNeMeRsRiSiCo!!```1!!!' |:( 8)7

Dit is gewoon een typfout, 6 euro i.p.v. 600 is natuurlijk niet reëel. Zou hooguit kijken of je er mss wat gratis accessoires uit kan onderhandelen (handdoekenrekje o.i.d.), zou geen wonderen verwachten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:59
Het is een foutje, zoals jij die ongetwijfeld ook maakt. Betaal het juiste bedrag of stop ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:49
Oogje schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:15:
[...]

Dat maak je jezelf wijs of voelde je al aan dat t niet klopte? :P
Ik zie die haast ook niet zo, immers de offerte geeft al aan dat de aanbieding geldig is tot vanavond 17:00.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
G_Chef schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:27:
Ik denk mooie korting :D , krijg een apparaat zo goed als gratis (€6 ipv €600).
Hier zijn ik weet niet hoeveel weblogs en waarschijnlijk ook topics over gemaakt.

Het komt steeds neer op de vraag of je erop mocht vertrouwen dat het aanbod van €6 klopte. Omdat je zelf al had berekend dat het in totaal om zo'n €3000 ging is het erg onwaarschijnlijk dat de verkoper je uit het niets een 100-voudige korting zou hebben willen geven. Dan was het immers waarschijnlijk €0 geweest ipv €6.

Ook de ontvangstbevestiging is niet heilig, en in het bijzonder niet als dat een automatisch gegenereerde ontvangstbevestiging is.

Ik geef je weinig kans dat je gelijk krijgt mocht je hierover willen procederen of hiermee naar een geschillencommissie stapt.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Chef
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-06 10:21
Zo, dit aantal reacties had ik niet verwacht.

Een fout maken is inderdaad snel gemaakt. Ik vind het wel slordig van de verkoper dat hij eerst de fout maakt, dat corrigeert zonder dat duidelijk te melden. En vervolgens niet controleert waar ik akkoord op geef. En dit was handmatig, niks automatisch. Ik zag de bijna gratis oven als korting op totaal. En dan is 20% ruim maar als ik het grote keukentopic lees vindt ik het niet onwaarschijnlijk.

Dat ik snel akkoord gaf is dat ik soms vermoed dat verkopers hetzelfde artikel aan meerdere mensen aanbied en wie het eerst komt is de gelukkige.

Vanuit mijn werk kom ik dit vanuit de andere kant ook wel eens tegen en dan wordt vaak een middenweg gezocht. Dat heb ik de verkoper ook voorgesteld in eerste instantie.

Juist omdat ik dit geen zwart/wit geval vindt was ik benieuwd naar de meningen van anderen. Dus bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1