Opgelicht via duitse "ebay" site

Pagina: 1
Acties:
  • 16.410 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 19:34
Goedemiddag,
ik ben recent opgelicht op de duitse "ebay"-site https://www.ebay-kleinanzeigen.de/

Zo slim geweest om geld naar IBAN over te maken.
Betreffende persoon heeft nooit wat gestuurd.

Ik heb via alle mogelijke instanties geprobeerd om beweging te krijgen :

1) dader (mail --> web.de adres en via de site)
2) website https://www.ebay-kleinanzeigen.de/ welke mij hebben voorzien van de orginele advertentie
3) Nederlandse Rabobank
4) Duitse sparkasse --> ik heb de locatie kunnen achterhalen bij welke sparkasse de betreffende persoon zit
5) NL politie
6) Duitse politie

Bottom-line loopt het bij de banken mis met de melding : Wij zijn hier niet verantwoordelijk voor en kunnen niet meer doen dan enkele keren de dader te proberen te bellen voor opheldering. De dader niet overigens niet op.

Bij de politie in NL : Wijzen naar Duitsland

Politie in Duitsland : Krijg ik lastig grip op bij wie ik kan wezen. Als je niet duits praat wordt het een lastig verhaal.

Weet iemand nog een effectieve ingang om iets te kunnen bewerkstelligen?

Ik heb in verschillende threads al gekeken en online maar een nieuwe ingang in 2016 heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
iemand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Je zal aangifte moeten doen in Duitsland.
Want daar is het misdrijf gebeurd.

Dat de banken niets voor je kunnen doen, is logisch.
Je immers zelf het geld overgemaakt.
Of dat geld nu naar Duitse rekening gaat of naar een Nederlandse rekening, maakt daar niets aan uit.

Hangt er een beetje af van welke bank, maar meestal moet je naar die gemeente waar ook de bank zelf zit.
Daar moet je naar de politie voor een aangifte.

Voor de rest zijn de dezelfde spelregels met kopen/verkopen van toepassing als bij Marktplaats.
Ebay faciliteert de site, maar de gebruikelijke kopersbescherming bestaat daar niet.

[ Voor 17% gewijzigd door cornfed99111 op 13-05-2016 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:24
Kan je online geen aangifte doen op de site van de Duitse politie?

Is dit niet de site waarop je dat kan doen? Mijn Duits is niet al te best dus ik kan er naast zitten:

http://www.online-strafan...mberg-online-strafanzeige

Als het om een klein bedrag gaat, gewoon je verlies nemen anders naar de grens rijden en aangifte gaan doen. Helaas is het met oplichting meestal zo dat ondanks je aangifte er niet veel mee gebeurd.

De politie doet helaas meestal niet de moeite om er echt achterna te gaan tenzij ze echt stapels aangiftes hebben met dezelfde NAW gegevens.

[ Voor 19% gewijzigd door FragileM64 op 13-05-2016 08:50 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit heeft niets met onze V&A te maken, move naar SF.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Om welk bedrag gaat het eigenlijk? Als ik de naam in google gooi, zie ik al meer dan 3 jaar waarschuwingen van oplichting etc, wijze les en neem je verlies.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ebay Kleinanzeigen is inderdaad de Duitse versie van Marktplaats (ook eigendom van Ebay) en heeft verder niets vandoen met de reguliere Ebay site.

Zoals al opgemerkt geen aankoopbescherming en net zo berucht qua oplichting als Marktplaats (google maar op de naam +betrug of polizei).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
SinergyX schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 01:04:
Om welk bedrag gaat het eigenlijk? Als ik de naam in google gooi, zie ik al meer dan 3 jaar waarschuwingen van oplichting etc, wijze les en neem je verlies.
700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Even snel gegoogled en kom op de site/forum "opgeletopinternet" uit.
Hebben ze ook een onderdeel "buitenlandse verkopers" klein voorbeeld topic:
https://www.opgeletopinte...ex.php/topic,31308.0.html

Ik heb niet alles doorgenomen maar met (online) aangifte bij politie in NL en DE is een goede start. Daarna kun je betrokken banken ervan op de hoogte brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Tja, dat is niet heel verstandig he, op een site die je niet kent, aan een kerel die je niet kent en in een land woont waar je die taal niet spreekt een bedrag van die orde overmaken via de bank zonder enige bescherming. Dat zou ik hier in Nederland nog niet eens doen tenzij ik de persoon al jaren ken.

Los daarvan zit die oplichter natuurlijk fout, maar zelf ben je ook niet bepaald slim geweest.

Hoe recent is het trouwens? Verzending uit Duitsland kan best een tijdje duren. Heb zelf een keer een tablet via de Duitse eBay gekocht en dat duurde zo'n 3 weken voor ik m in huis had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
mark-k schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 09:49:
[...]

Tja, dat is niet heel verstandig he, op een site die je niet kent, aan een kerel die je niet kent en in een land woont waar je die taal niet spreekt een bedrag van die orde overmaken via de bank zonder enige bescherming. Dat zou ik hier in Nederland nog niet eens doen tenzij ik de persoon al jaren ken.

Hoe recent is het trouwens? Verzending uit Duitsland kan best een tijdje duren. Heb zelf een keer een tablet via de Duitse eBay gekocht en dat duurde zo'n 3 weken voor ik m in huis had.
Dit.

Wat is het tijdspad tot nu toe?
Wanneer heb je contact gehad?, heb je betaald? En sinds wanneer denk of weet je dat je opgelicht zou zijn? En vooral waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
nachtnet schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 09:59:
[...]

Dit.

Wat is het tijdspad tot nu toe?
Wanneer heb je contact gehad?, heb je betaald? En sinds wanneer denk of weet je dat je opgelicht zou zijn? En vooral waarom denk je dat?
Vorige week.
Persoon laat niks meer horen.
Telefoonnummer klopt niet.
Naam en iban combi klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd vervelend, helaas niets aan te doen. Misschien via de IBAN erachter komen wie meneer is en waar meneer woont?
Zoals hierboven gezegd, een dergelijk bedrag nooit via IBAN overmaken, ook niet in NL tenzij het je moeder is :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Uiteraard is de 'Betrüger' hier de boosdoener en niet het slachtoffer.
Maar in de huidige trieste wereld van (online) list & bedrog :( wordt er continu gewaarschuwd voor dit soort praktijken. Ongeacht of het nou de duitse of de nederlandse markplaats is. Dus enig zelfverwijt is ook van toepassing op de TS (helaas :'( )
Zelfs op de genoemde site https://www.ebay-kleinanzeigen.de/sicherheitshinweise.html staat keurig aangegeven hoe je wel en niet, het beste kunt handelen:

eBay Kleinanzeigen ist ein Online-Marktplatz und funktioniert wie der Anzeigenteil in Ihrer Tageszeitung. Käufer und Verkäufer kommen zusammen, verhandeln, kaufen und verkaufen.

eBay Kleinanzeigen nimmt nicht an der Transaktion teil. In den meisten Fällen wird die Ware persönlich abgeholt bzw. die Dienstleitung erbracht und vor Ort bar bezahlt.

Dies ist auch die sicherste Art der Abwicklung.

Deswegen werden auf eBay Kleinanzeigen auch keine persönlichen Daten abgefragt. Die Registrierung erfolgt unter Angabe einer E-Mail-Adresse und eines Passwortes. Persönliche Daten wie Name, Adresse oder Telefonnummer übermitteln die Vertragsparteien, wenn sie sich über die Abwicklung einig geworden sind, direkt.

Nehmen Sie Kontakt zum Anbieter auf.

Telefonisch lassen sich Details am Besten besprechen.
Bei Verkäufern, die den persönlichen Kontakt ausschließen, sollten Sie misstrauisch werden.

Erfragen und speichern Sie die Adressdaten des Verkäufers.

Speichern Sie sich die Anzeige und den E-Mail-Verkehr mit dem Anbieter ab, schreiben sich die Anzeigennummer auf oder drucken Sie sich diese aus.

Einigen Sie sich auf eine sichere Zahlungsmethode, wie zum Beispiel PayPal.
Erkundigen Sie sich hierbei vorher nach den Käuferschutzbedingungen von PayPal.
eBay Kleinanzeigen bietet selbst kein Käuferschutzprogramm oder Treuhandservice an.
Zahlen Sie niemals per Western Union, PaySafe, MoneyGram oder Bargeld im Briefumschlag

Bedragen van honderden euros overmaken, rechtstreeks naar iemands bankreknr., zonder enige vorm van aankoop-, transactieverzekering, zoals normaliter via een cc, PayPal oid wel het geval is, is wel erg naïef. Zou ik alleen doen met daadwerkelijke persoonlijke bekenden. Waar je eventueel verhaal kunt halen.
Nu is de poen gewoon foetsie. :|

Of was het wellicht toch zo'n gevalletje van "Angebote die zu gut sind um wahr zu sein, sind es meistens auch nicht. "

Bestel zelf regelmatig ook spullen online bij privé personen in duitstalige landen. Maar altijd via het bestel/betaalsysteem van eBay. Ook al vraagt de verkoper om rechtstreekse betaling; gewoon niet doen. Altijd een betaling via of cc, of via PayPal.
En dan nog google ik de persoon, of 'ie echt bestaat, waar 'ie woont, of 'ie actief is op social media, eventuele zakelijke accounts als linkedin, etc, etc. Via google streetview checken of het adres niet 'verdacht' is. Lokale media checken, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 14-05-2016 11:08 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ehtweak schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 11:06:
[...]
Bestel zelf regelmatig ook spullen online bij privé personen in duitstalige landen. Maar altijd via het bestel/betaalsysteem van eBay. Ook al vraagt de verkoper om rechtstreekse betaling; gewoon niet doen. Altijd een betaling via of cc, of via PayPal.
En dan nog google ik de persoon, of 'ie echt bestaat, waar 'ie woont, of 'ie actief is op social media, eventuele zakelijke accounts als linkedin, etc, etc. Via google streetview checken of het adres niet 'verdacht' is. Lokale media checken, etc.
Dat is inderdaad de zekerste optie, maar die zekerheid is natuurlijk ook niet gratis. Paypal transactie fees + een eBay fee van 10% van het bedrag, dat maakt het al snel aantrekkelijker om het via eBay-Kleinanzeigen te doen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor de TS:
Afhankelijk van welk gebied in Duitsland de 'Betrüger' woont c.q. waar de transactie is afgehandeld, zou je bij de Polizei van het Bundesland aangifte kunnen doen.
Voorbeeld NRW: https://www.polizei.nrw.de/artikel__57.html
Sachsen: https://www.polizei.sachsen.de/de/6948.htm
Baden-Württemberg: https://www.polizei-bw.de/internetwache/Seiten/default.aspx
etc.

voorbeeld eBay Kleinanzeigen oplichting:
http://www.gutefrage.net/...tatten-bei-internetbetrug

Via de Duitse Verbraucherschutz:
https://verbraucherschutz.de/?s=betrug+ebay+kleinanzeigen

fsfikke schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 11:14:
[...]

Dat is inderdaad de zekerste optie, maar die zekerheid is natuurlijk ook niet gratis. ...
Tja... :X Verzekering kost geld... wil je dat niet, dan dien je zelf het financiële risico te dragen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Ben je gek, helemaal naar weet ik waar in Duitsland rijden voor een zinloze aangifte. Je hebt extreem veel risico genomen, pak je verlies. Spendeer hier geen geld of woede en frustratie meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Het is sowieso niet slim. Zo simpel is het.

Daarnaast is het echter wel jammer dat we in 2016 niets voor elkaar kunnen krijgen om de dader te pakken. Het wereldtje zit zo in elkaar dat de politie te druk om er iets mee te doen voor " kleine bedragen" .
Daarnaast het feit dat privacywet wint t.o.v. oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Uhm, de dader kan wel gepakt worden maar dat kost teveel tijd en geld voor de maatschappij... Er zijn Legio mogelijkheden om veilig te handelen, waarom zou de maatschappij moeten opdraaien voor jouw fouten? Als ik mijn voordeur open laat terwijl ik naar mijn werk ga en ik thuis kom in een leeg huis is dat toch ook mijn probleem en niet dat van de maatschappij? Je kunt (on)bekenden niet zomaar vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mensen, de moralistische of maatschappelijke discussie is hier off-topic :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
rieshjart schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 08:38:
Even snel gegoogled en kom op de site/forum "opgeletopinternet" uit.
Hebben ze ook een onderdeel "buitenlandse verkopers" klein voorbeeld topic:
https://www.opgeletopinte...ex.php/topic,31308.0.html

Ik heb niet alles doorgenomen maar met (online) aangifte bij politie in NL en DE is een goede start. Daarna kun je betrokken banken ervan op de hoogte brengen.
Man, man, man, mijn tenen krommen bij het lezen van het topic achter die link :|
pitchdown schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 15:35:

Daarnaast is het echter wel jammer dat we in 2016 niets voor elkaar kunnen krijgen om de dader te pakken. Het wereldtje zit zo in elkaar dat de politie te druk om er iets mee te doen voor " kleine bedragen" .
Dat kan wel, alleen zit je hier met het lastige feit dat iemand zelf geld overmaakt naar een ander op een manier die niet "verzekerd" is.
Hetzelfde geldt voor Ideal betalingen. Dat doe ik zelf ook, maar weet dat ik het risico loop om een keer onderuit te gaan (wat ik ook gegaan ben), omdat je van geen enkele kant verzekerd bent zodra er niet geleverd wordt.
Bij het overmaken van rekening naar rekening dwingt niemand je onder welke vorm (van geweld) of wat dan ook om geld te betalen. Dat er betaald wordt voor een product wat niet geleverd wordt is voor de opsporingsinstanties, hoe vervelend dan ook een bijzaak.

[ Voor 48% gewijzigd door LocK_Out op 14-05-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:51
tweakerdennis schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 15:51:
Uhm, de dader kan wel gepakt worden maar dat kost teveel tijd en geld voor de maatschappij... Er zijn Legio mogelijkheden om veilig te handelen, waarom zou de maatschappij moeten opdraaien voor jouw fouten? Als ik mijn voordeur open laat terwijl ik naar mijn werk ga en ik thuis kom in een leeg huis is dat toch ook mijn probleem en niet dat van de maatschappij? Je kunt (on)bekenden niet zomaar vertrouwen
Geheel offtopic:
Maar dat is zeker een probleem van de maatschappij want je gaat aangifte doen en alles verhalen op de verzekering. Overigens is het volgens de wet nog altijd verboden om iemands huis ongewenst binnen te treden ook al staat de deur wagenwijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

pitchdown schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 15:35:

Dat je het misschien niet mee krijgt betekent niet dat het niet gebeurd: http://opgelicht.avrotros.nl/uitzending/2016/1535/
Maar het is natuurlijk nog moeilijker als het de grens over gaat.
Xepos schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:33:
[...]

Geheel offtopic:
Maar dat is zeker een probleem van de maatschappij want je gaat aangifte doen en alles verhalen op de verzekering.
Als je verwijtbaar nalatig bent geweest keert een verzekering ook niet uit.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht kun je iets met de volgende constructie;

-Evt. aanwezige verbintenis ontbinden door deze op te zeggen;
-Dan kom je in de sfeer van de zgn. "onverschuldigde betaling" en gelet op Duitsland, ook in de sfeer van het internationaal privaatrecht.
-Kijk of je in dat geval je bank kunt sommeren om mee te werken, de onverschuldigde betaling terug te draaien, of in ieder geval specifieke gegevens van de ontvanger te achterhalen via het IBAN en BIC-code (om te dagvaarden.)

Ik denk dat je daar het beste een toevoeging dan wel advies voor vraagt bij het Juridisch Loket of een evt. rechtsbijstandverzekering (afhankelijk vd hoofdsom en het inkomen in 2014, voor subsidie op je rechtsbijstand.) Eerst de zaak vrijbijvend voorleggen om de haalbaarheid in te schatten, anders kost het je al poen voordat je ook maar 1 stap verder bent.

Lastig voor je, maar niet ondenkbaar.
Wellicht dat je civiel verder komt, dan met het strafrecht. :/
LocK_Out schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:26:
Man, man, man, mijn tenen krommen bij het lezen van het topic achter die link :|
Rob Geus is in tha house! oOo
Xepos schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:33:
[...]
Geheel offtopic:
Maar dat is zeker een probleem van de maatschappij want je gaat aangifte doen en alles verhalen op de verzekering. Overigens is het volgens de wet nog altijd verboden om iemands huis ongewenst binnen te treden ook al staat de deur wagenwijd open.
Hoe kom je daarbij? :) Je mag juist iemands woning zo binnen lopen, als de deur wagenwijd openstaat!
Tenzij er een bordje "art. 461 W.v.Sr.- Verboden Toegang" o.i.d. hangt, of op andere wijze kenbaar is gemaakt, dat het ongewenst is. Dit is echt een groot misverstand onder velen. Voor huisvredebreuk, dien je min. 2x te vorderen dat iemand je woning verlaat, eer je daar van kunt spreken. Ophouden op een besloten erf, zonder doel of geldige reden, wordt al wat schimmiger- maar dan nog zit je meer in de sfeer vd onrechtmatige daad (betreden zonder toestemming van besloten erf etc.- ook voor onderhoud dien je eerst toestemming te vragen, maar heb je onder voorwaarden wel recht hiertoe, BW5), of het echt een d.o. is, schiet mij zo snel niet te binnen- maar dacht het niet, tenzij expliciet vermeld met het bekende bordje "art. 461 W.v.Sr.- Verboden Toegang."

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2016 23:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

pitchdown schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 10:07:
[...]

Vorige week.
Persoon laat niks meer horen.
Telefoonnummer klopt niet.
Naam en iban combi klopt niet.
Even voor de duidelijkheid, je hebt een week geleden een deal gesloten en het nu nog niet ontvangen? Kan heel goed nog onderweg zijn, gezien de diverse feestdagen deze periode. Daarnaast kan een telefoonnummer in een account heel goed verouderd zijn. Wat wel vreemd is, de combi naam en iban welke volgens jou niet overeen komen. Is het niet zo dat bij een mismatch van iban bic en naam de overboeking geweigerd wordt (zeker bij internationale overboeking)?

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Ik vind het vooral apart dat je het geld nog steeds overgemaakt hebt terwijl je weet dat de naam niet overeen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:21

Croga

The Unreasonable Man

Ben1985 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 23:54:
Is het niet zo dat bij een mismatch van iban bic en naam de overboeking geweigerd wordt (zeker bij internationale overboeking)?
Nee. Nog sterker; er is geen enkele controle op naam in ons bankensysteem. Zelfs niet als je binnen de zelfde bank overboekt.
Vroeger deed de Postbank dat wel maar andere banken hebben dat nooit gedaan.
http://financieel.infonu....bankoverschrijvingen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:32
Je kunt beter opgelicht worden in Duitsland, dan in Nederland. De Duitse politie treedt wat sneller op dan de Nederlandse.

Politie in Duitsland zit beter in elkaar dan hier. Je zou kunnen bellen en vragen of er iemand is die Engels spreekt, of wellicht zelfs Nederlands.

Toen ik ooit een gestolen fiets te koop zag staan via ebay-kleinanzeige en de Nederlandse fabrikant daarvan inlichtte (klein wereldje) heeft die direct de politie in Duitsland gebeld in de betreffende stad.. Daar kreeg ie rap een medewerker te pakken die Nederlands sprak en hebben ze de zaak daar opgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ago
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

zullen we dergelijke insinuaties maar overwegen laten?

[ Voor 85% gewijzigd door Microkid op 16-05-2016 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Er is inmiddels nieuws.
Ik heb een brief gekregen waarin bekend wordt gemaakt dat er een strafzaak loopt via de duitse verdachte.
In deze brief is ook de naam van de dader beken gemaakt.

Ik heb contact gehad met de poststelle waar de zaak loopt.
Dit met als doel om mijn geld terug te krijgen.

Ik kreeg te horen dat ik een civiele procedure moet starten tegen de betreffende persoon.
Ze gaan mij hiervoor documenten opsturen.

Iemand die ervaring mee heeft (in duitsland) en misschien tips heeft hoe dit verder aan te pakken ?
Valkuilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
pitchdown schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:16:
Er is inmiddels nieuws.
Ik heb een brief gekregen waarin bekend wordt gemaakt dat er een strafzaak loopt via de duitse verdachte.
In deze brief is ook de naam van de dader beken gemaakt.

Ik heb contact gehad met de poststelle waar de zaak loopt.
Dit met als doel om mijn geld terug te krijgen.

Ik kreeg te horen dat ik een civiele procedure moet starten tegen de betreffende persoon.
Ze gaan mij hiervoor documenten opsturen.

Iemand die ervaring mee heeft (in duitsland) en misschien tips heeft hoe dit verder aan te pakken ?
Valkuilen?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik denk dat je het beste even langs het Juridisch loket kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Vandaag wederom een brief gehad met de volgende inhoud.
Ik heb h`m door de vertaler gehaald maar de strekking begrijp ik nog niet helemaal:

das ermittlungsverfahren have ich endgültig gemäss der strafprozessordnung eingestellt.

Nach dieser vorschrift kann die staatsanwaltschaft von der Verfolgung einer straftat absehen, wenn die wegen der angezeigten Tat zu erwartende Strafe neben einer anderen bereits verhängten oder zu erwartenden Strafe oder massregel der Besserung und sicherung nicht beträchtlich ins Gewicht fällt.

Dies voraussetzung ist in dem vorliegenden fall erfüllt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pitchdown schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 18:34:
das ermittlungsverfahren have ich endgültig gemäss der strafprozessordnung eingestellt.
De strafrechtelijke vervolging wordt stopgezet. Waarschijnlijk heb je niet de hele brief overgetypt, maar dat is omdat er ook al een andere zaak tegen deze persoon loopt of gelopen heeft, waarbij de te verwachten straf voor jouw zaak in het niet valt.

Met andere woorden, je hebt vanuit het strafrecht helemaal niets meer te verwachten. Het staat je natuurlijk vrij om civiel verder te procederen.

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-07 20:58
En ik zou die civiele procedure, mocht het inderdaad alleen een kwestie van papierwerk invullen en opsturen zijn, ook echt indienen.

Tegen de verdachte loopt dus (ten minste) een strafzaak, en daarnaast heb jij een zaak (en wellicht nog meer mensen). Mocht de verdachte worden vrijgesproken van de strafzaak, dan sta je vooraan bij een eventuele vordering die je via de civiele zaak toegewezen krijgt. Mocht hij/zij worden veroordeeld, dan sta je vooraan op het moment dat de strafrechtelijke sanctie voldaan is (b.v., verdachte heeft zijn boete betaald of komt vrij - ik ken de ernst van die zaak niet natuurlijk).

In Duitsland is men efficient, in die zin dat niets "vergeten" wordt.

Wil men dat je voor de civiele zaak ter plekke aanwezig bent (evt. door vertegenwoordiging via een advocaat), dan moet je een kosten-baten afweging maken, en kijken of het voor jou financieel loont, danwel of de voldoening van het mogelijke winnen van de zaak je iets waard is.

• pitchdown
CptKemel schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:38:
En ik zou die civiele procedure, mocht het inderdaad alleen een kwestie van papierwerk invullen en opsturen zijn, ook echt indienen.

Tegen de verdachte loopt dus (ten minste) een strafzaak, en daarnaast heb jij een zaak (en wellicht nog meer mensen). Mocht de verdachte worden vrijgesproken van de strafzaak, dan sta je vooraan bij een eventuele vordering die je via de civiele zaak toegewezen krijgt. Mocht hij/zij worden veroordeeld, dan sta je vooraan op het moment dat de strafrechtelijke sanctie voldaan is (b.v., verdachte heeft zijn boete betaald of komt vrij - ik ken de ernst van die zaak niet natuurlijk).

In Duitsland is men efficient, in die zin dat niets "vergeten" wordt.

Wil men dat je voor de civiele zaak ter plekke aanwezig bent (evt. door vertegenwoordiging via een advocaat), dan moet je een kosten-baten afweging maken, en kijken of het voor jou financieel loont, danwel of de voldoening van het mogelijke winnen van de zaak je iets waard is.
Bedankt voor de reactie.
Het laatste nieuws is dat ik vanuit Duitsland geen adresgegevens van de oplichter krijg.
Deze informatie heb ik wel nodig om een civiele zaak te starten.
Om die gegevens te verkrijgen moet een advocaat ingeschakeld worden --> kosten/baten

Bij het winnen van de zaak worden de kosten van de advocaat wel teruggevorderd.

Ik ben van plan deze info neer te leggen bij het juridisch loket met de vraag wat hiermee te doen.

Iemand die nog een suggestie heeft hoe dit verder aan te pakken?

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-07 20:58
Ja, inderdaad, je krijgt die gegevens nu niet omdat de openbaar aanklager geen vervolging instelt op basis van jouw aangifte. Jammer.

Let wel dat je, naast een advocaat, waarschijnlijk ook een gerechtsdeurwaarder (Duits: Gerichtsvollzieher) nodig gaat hebben om je vordering te innen. Die kosten krijg je waarschijnlijk niet vergoed - vraag dat na bij het loket. IBGA.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25
Waarom trappen mensen hier nog in? Is het die naam die op opgelicht staat of is het een andere naam, kan je iets vinden met Google? Zet de naam maar hier neer, dan vindt iedereen hem met voortaan met Google.

Edit: ik zie het al oost Europeanen: http://www.opgeletopinternet.nl/index.php?topic=31308.0

Helaas voor jou ga je geen cent hiervan terug zien. Laat het een les wezen en wees blij dat je geen Harley hebt "gekocht" voor 4800 euro.

[ Voor 36% gewijzigd door pennywiser op 22-09-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:03

servies

Veni Vidi Servici

pennywiser schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:13:
Waarom trappen mensen hier nog in? Is het die naam die op opgelicht staat of is het een andere naam, kan je iets vinden met Google? Zet de naam maar hier neer, dan vindt iedereen hem met voortaan met Google.
Omdat mensen hebberig zijn en dan verblind raken...
Een "Harley Davidson Low Rider FXDL Dyna" voor €4800... yeah right... welke debiel gelooft dat nou...
werkelijk alles aan die advertentie roept: "Ik ga je oplichten" en toch denken mensen dat ze een goede deal kunnen afsluiten...
Dit zal altijd zo blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibsonneke
  • Laatst online: 11:41
Mijn excuses om dit topic terug naar boven te halen maar ik vroeg mij af of er in deze situatie ooit een oplossing is gekomen? @pitchdown Ik zit namelijk in exact dezelfde situatie, zij het voor een kleiner bedrag... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic na 7 jaar kicken is niet de bedoeling. Hier kan je beter een eigen topic voor openen.

Dit topic gaat op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.