‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik ben vooral heel benieuwd waar hij dan mee komt.TheZeroorez schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:53:
Sinds de laatste update heeft mijn auto Grok met 'conspiracy mode’. Niet onder NSFW, en niet als grap (volgens Grok zelf). De dingen waar het mee komt na een gesprek van 2 minuten zijn bizar, en ik ben not amused.
Weet iemand meer over of/waarom de push van dit soort misinformatie legaal is in Nederland? Binnen een Grok abonnement tot daar aan toe, maar het zit nu gewoon onder een knopje in honderdduizenden auto's.
Waar zou ik aan het juiste adres zijn dit te melden, de ACM misschien?edit:
Ik heb de topicwarning gelezen en heb de volgende overweging gemaakt: zodra politiek en misinformatie een feature worden in mijn auto, vind ik het hier on-topic. Indien oneens, gaarne afsplitsen.
Dit is ook al meerdere malen besproken in het FSD topic en FSD doet gewoon zoals het in het RVV beschreven staat. Dus in die zin niet echt een kul argument maar wordt het dus misschien verkeerd aangeleerd bij de rijlessen.Bobo221 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:45:
[...]
Wat een kulargument om Tesla’s keuze maar goed te praten/verdedigen. Iedereen met een Nederlandse rijbewijs wordt anders aangeleerd tijdens zijn of haar rijlessen.
[ Voor 22% gewijzigd door Sandyman538 op 27-08-2026 16:15 ]
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Het allerhande bekende onzin en personen die een dubbele agenda zouden hebben of het allemaal juist wel zouden doorzien, niet heel relevant voor hier. Ook wanneer je het gesprek zelf normaal en open insteekt, dus niet alleen reactief.Sandyman538 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:10:
[...]
Ik ben vooral heel benieuwd waar hij dan mee komt.
Door het wel als conspiracy mode te labelen lijkt dit een soort test te zijn om de grenzen op te zoeken van waar een autofabrikant mee weg kan komen.
Eens dat het onzinnig is, maarja je hoeft die modus niet te gebruiken. Alle auto’s kunnen nog veel ergere dingen dan onzin vertellen.TheZeroorez schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:35:
[...]
Het allerhande bekende onzin en personen die een dubbele agenda zouden hebben of het allemaal juist wel zouden doorzien, niet heel relevant voor hier. Ook wanneer je het gesprek zelf normaal en open insteekt, dus niet alleen reactief.
Door het wel als conspiracy mode te labelen lijkt dit een soort test te zijn om de grenzen op te zoeken van waar een autofabrikant mee weg kan komen.
En mensen die de conspiracy rabbit hole ingaan kopen toch minder elektrische auto’s: https://www.sciencedirect...abs/pii/S1361920924004759
Volgens mij klopt je conclusie niet helemaal.Sandyman538 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:10:
[...]
Ik ben vooral heel benieuwd waar hij dan mee komt.
[...]
Dit is ook al meerdere malen besproken in het FSD topic en FSD doet gewoon zoals het in het RVV beschreven staat. Dus in die zin niet echt een kul argument maar wordt het dus misschien verkeerd aangeleerd bij de rijlessen.
In artikel 55 RVV staat alleen dat je richting moet aangeven als je van rijstrook wilt wisselen. Er staat nergens dat je dat al moet doen terwijl de auto die je aan het inhalen bent nog naast je rijdt.
De CBR Rijprocedure B is daar een stuk concreter over. Daar staat dat je na het inhalen pas teruggaat als de gehele voorkant van het ingehaalde voertuig in je binnenspiegel zichtbaar is. Vervolgens geef je richting aan voordat je teruggaat naar rechts.
Ik zeg niet dat FSD hiermee per se artikel 55 overtreedt. Maar zeggen dat FSD "gewoon doet zoals het in het RVV beschreven staat" klopt ook niet, want het RVV schrijft die vroege timing nergens voor.
En dat het bij rijlessen misschien verkeerd wordt aangeleerd lijkt me ook lastig vol te houden, aangezien die werkwijze gewoon in de CBR Rijprocedure B staat.
Dus ik ben wel benieuwd: waar staat volgens jou in het RVV dat je je rechter knipperlicht al hoort aan te zetten terwijl het ingehaalde voertuig nog naast je rijdt?
Het gaat me niet om persoon gebruik of niet. Ik vind het onwenselijk en gevaarlijk dat dit soort misinformatie aan de man wordt gebracht via een (straks verplichte) update van een auto.GloriX schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:45:
[...]
Eens dat het onzinnig is, maarja je hoeft die modus niet te gebruiken. Alle auto’s kunnen nog veel ergere dingen dan onzin vertellen.
En mensen die de conspiracy rabbit hole ingaan kopen toch minder elektrische auto’s: https://www.sciencedirect...abs/pii/S1361920924004759
Die representative survey is trouwens uitgevoerd in 2020-2022, er is sindsdien het een en ander veranderd.
FSD is zuiniger omdat het geleidelijk optrekt remt etc.zunrob schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:02:
[...]
Zou FSD niet juist extra stroom verbruiken omdat de computers 'harder werken'?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Wellicht ziet die dat er weer iemand loopt te kamperen op de middelste rijstrook. Dat zet ik hem ook altijd demonstratief vroeg aan voor naar rechts en schuif ik 2 rijstroken door.Falcoo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:33:
Ik heb sinds een aantal weken een Model 3 Highland met FSD, ik merk echter dat hij al heel vroeg knipperd op de snelweg. Het is vaak zelfs zo dat hij knipperd als hij nog naast een vrachtwagen rijdt bijv. Is hier iets aan te tweaken? Ik vind het zelf niet erg maar lijkt mij behoorlijk irritant voor andere weggebruikers dat ze al een auto zien knipperen terwijl hij nog niet voorbij is gereden..
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.