• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
shinken82 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:25:
[...]

Gaat niet werken. Model Y Standard heeft 7 spaken versus 5 spaken van de Model 3.

Jij hebt deze nodig:

Model Y 2026 18 inch hub caps (nog beter, verzending vanuit Frankrijk).

Van een Nederlandse koper:

[Afbeelding] [Afbeelding]
Geweldig. Bedankt voor de info 👍🏻

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:27
BasvanS schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:14:
[...]

Allemaal waar. Bierfiltjes berekening laat zien dat je voor de Premium Long range pak en beet 50 euro per maand meer kwijt ben als ik de auto 8-10 jaar rijd (is het plan).

ALs je zo lang met een auto wil doen is het wel handig om ook met een SOC van 87-88% nog voldoende range over te houden. Een Long range heb ik niet nodig maar kan wel practisch zijn na 5-6 jaar rijden.

Feit dat ik voor een LFP Premium zou willen gaan zegt natuurlijk al wel dat ik de extra range niet nodig heb. Heb een eigen oprit en rijd zelden meer dan 150 KM per dag en nog geen 15k per jaar. Op vakantie met de auto eigenlijk alleen in NL (met de kids) maar daar gaat zeker 1 keer per jaar wintersport bij komen als ik eindelijk van de Priavet Lease zonder winterbanden af ben. 2-3 x extra laden retour vind ik dan geen probleem.

Onderstel, en geluid in de auto samen samen met entertainment achterin voor de kids zijn de enige boeiende opties.. Al zijn die standaard velgen wel echt lelijk.
Heb je al een proefrit gemaakt? Ik had niks aan te merken op het onderstel van de Model 3 RWD. Ik heb er direct na elkaar in proefgereden in februari. Zelfde met het rijgeluid, tenzij je nu uit een luxere auto komt (mercedes, bmw, audi) gaat het geluid hoe dan ook een verbetering zijn ten aanzien van een 'normale' C segment auto (Focus, Astra, Golf, enz).

Verder zou ik voor een primaire gezinswagen persoonlijk eerder naar een hatchback kijken. Als tweede auto is het een ander verhaal, dan is een sportsedan juist weer heel logisch.

(Er zijn behoorlijk wat interessante alternatieven met hatchback momenteel zoals de EV3 (net nieuw, krijg 3000+1000 extra inruilbonus) en de Kona. Voor mijn moeder toevallig deze week de nieuwe Kona 64 Kw van +- 35000 euro opgehaald. Die staan in positieve zin bovenaan met degradatie bij de recente 100K km test, dus ook boven tesla. Heeft een hatchback en dus praktischer voor ikea/fiets van zoon/dochter achterin en de audio is beter. De wltp is identiek, maar in de praktijk zal hij wel iets meer lusten. )

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:16
sdk1985 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:55:
[...]

Die staan in positieve zin bovenaan met degradatie bij de recente 100K km test, dus ook boven tesla.
Dit is al zo vaak voorbij gekomen. De accu's in Kia/Hyundai hebben altijd weinig tot geen degradatie na 80 miljoen km's, dat komt omdat ze de SOH opvullen met een reserve/buffer als er degradatie voorkomt. Dat doet Tesla dus niet. Kia en co maken goede ev's, maar hebben dus echt geen super speciale accu's ofzo.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:27
shinken82 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:51:
[...]

Dit is al zo vaak voorbij gekomen. De accu's in Kia/Hyundai hebben altijd weinig tot geen degradatie na 80 miljoen km's, dat komt omdat ze de SOH opvullen met een reserve/buffer als er degradatie voorkomt. Dat doet Tesla dus niet. Kia en co maken goede ev's, maar hebben dus echt geen super speciale accu's ofzo.
Ben het met je eens dat puur naar BMS waardes kijken een vertekend beeld kan geven, zeker met gegoochel op de achtergrond. Echter de test waar ik naar verwijs gaat niet op BMS waarde (waar Hyundai/Kia vaak 100% weergeven) maar met aviloo; dus wat wat gaat er tussen 10% en 100% daadwerkelijk in de accu. Veel relevanter ga je het imo niet krijgen. Dat is wat je als consument na 100K km nog in je accu kunt stoppen.

Dus de SoC volgens de auto kun je met je argument prima verklaren, of eigenlijk zelfs als redelijk nutteloos bestempelen. Maar dat geldt niet op voor die test.

Ging er verder ook niet om dat er iets mis is bij Tesla, punt was dat er alternatieven zijn die ook prima werken.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 21-08-2026 19:27 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Jongentje schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:43:
[...]

Was dat maar waar! Hij ziet mijn ogen ook heel vaak niet met mijn gewone bril. Snel ff bril afzetten dan doet hij het weer. Bewegen met je hoofd heeft geen zin in mijn geval. Zet hem nu snel aan en uit maar dat is zeker geen 99 euro per maand waard.

weet iemand toevallig of je bij tacc de automatische snelheid kan aanpassen? Ben op vakantie in Duitsland rustig op 122 aan het cruisen en dan ineens vol in de ankers en staat hij op 60. Het verkeersbord geeft wel gewoon onbeperkt aan dus snap niet waarom hij dan ineens verlaagd naar 60 kmh
Ik heb een multi-focale bril met een sterkte van -6.75.
Gewoon helder. FSD heeft er in mijn Model 3 RWD (Highland) geen enkel probleem mee.
Krijg ook altijd een "hoge alertheid" melding na de rit.

Heb je een speciale bril?
Pagina: 1 ... 287 288 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: