chippie777 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Ben héél benieuwd naar je ervaringen. Hier ook geen eigen oprit en dus ook afhankelijk van publieke laadpalen. Bij mij dus (nog) koudwatervrees, en rij nog ff door met mij hev.
Zo grappig, afgelopen week was een Amerikaanse tesla influencer in Amsterdam en er ging een wereld voor hem open
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlTJgWY8g7THDocCMNqhxBjsH_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFw1qMKkCJBMuBuEr76QeISO.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
EDB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

De kaart heb ik (behalve als we met de auto op vakantie zijn) nooit bij me. Mochten auto en telefoon op een onhandig moment elkaar niet meer (willen) kennen dan kan ik altijd de vrouw of dochter vragen of ze auto via hun app even openen en starten zodat ik weer verder kan.
Heb ik ook bedacht… maar hoe ga je die bellen met een lege batterij als je ergens alleen bent? En van mijn vrouw ken ik het nummer, maar van mijn kinderen niet uit het hoofd.

Dat kaartje neemt toch geen plaats in, en het is niet dat het geld kost…

Ik heb het al nodig gehad, en natuurlijk is dat op momenten dat ik mijn vrouw liefst niet wakker bel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:45
EDB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

De kaart heb ik (behalve als we met de auto op vakantie zijn) nooit bij me. Mochten auto en telefoon op een onhandig moment elkaar niet meer (willen) kennen dan kan ik altijd de vrouw of dochter vragen of ze auto via hun app even openen en starten zodat ik weer verder kan.
Je gaat uit van 100% uptime van het netwerk en altijd mobiel bereik (de auto en je vrouw/ dochter)?

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:04
Fire69 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:55:
[...]

Je kan ook je 2 meegeleverde keycards instellen als laadpas (Telsa, die kan je dan gebruiken bij een hele lijst andere laadpalen.

https://www.tesla.com/nl_...v-roaming/tesla-multipass
Wow goede tip, die had ik nog niet voorbij zien komen! Lijkt me wel handig en een kleine moeite.

Verder zal ik denk ik 2 laadpassen op de achtergrond meenemen, voor het geval dat.

Hier in de straat is alles van equans die werkt samen met de gemeente en de tarieven zijn vastgesteld op 45 ct wat volgens mij best ok is. Maar volgens mij kan ik daarvoor ook een app gebruiken.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:52
@TooTall_NL ik heb mijn Y LR van 2023nu bijna exact 3 jaar.

En ik heb nu 1x een andere laadpaal gebruikt (wat niet echt nodig was) en dat is een 2 maanden geleden.

Voor de rest laad ik thuis of bij tesla, ook met vakanties naar het buitenland en ik rijd met caravan (reden dat ik voor de LR heb gekozen).

ps ik gebruik ook een keyfob ideaal.

Telefoon allen kan ook maar ik heb niet standaard Bluetooth aan.

Daarnaast heb ik 433mhz Ali zender som de laadpoort te openen (kan ook met keyfob) ff klikken en je kan laden keyfob om de kabels te ontrgrendelen.

[ Voor 29% gewijzigd door SpikeHome op 08-08-2026 15:49 ]

• TheBrut3
  • Laatst online: 19:59
pdidi schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Zo grappig, afgelopen week was een Amerikaanse tesla influencer in Amsterdam en er ging een wereld voor hem open
[Afbeelding]
Hoe laden ze dan in Amerika? Met een hamster die rent in een wieltje?

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online

EDB

WhoDoYaThinkIAm schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:14:
[...]

Je gaat uit van 100% uptime van het netwerk en altijd mobiel bereik (de auto en je vrouw/ dochter)?
Jullie hebben volkomen gelijk, het moet kennelijk een keer goed mis gaan voordat….
Lange trips heb ik m’n portemonnee (met pasje) wel bij me, maar 9 van de 10 keren ga ik van huis met alleen de telefoon (huissleutel laat ik vaak ook bij huis achter (ik weet het, ook niet verstandig).

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
TheBrut3 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:39:
[...]

Hoe laden ze dan in Amerika? Met een hamster die rent in een wieltje?
Ze hebben daar vaak hele pleinen of aan huis. Zo los in de straat is ongewoon voor ze. Al kwam ik ze laatst ook bij Hotels al wel tegen dus denk dat het wellicht ook per staat nog verschilt misschien. Maar alles is natuurlijk groot en veel normaliter. Niet 1 enkel paaltje met 2 stekkers ;).

[ Voor 27% gewijzigd door GeeMoney op 08-08-2026 15:50 ]

Fire69 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:55:
[...]

Je kan ook je 2 meegeleverde keycards instellen als laadpas (Telsa, die kan je dan gebruiken bij een hele lijst andere laadpalen.

https://www.tesla.com/nl_...v-roaming/tesla-multipass
Dat kan ook met de Tesla app, door op de Hier Opladen knop te klikken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54tjZLixvfvhJ5YY939hZhcNss4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54wik9liIaMIhw6ODIFwfYqF.jpg?f=fotoalbum_large

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
pdidi schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

Dat kan ook met de Tesla app, door op de Hier Opladen knop te klikken
[Afbeelding]
Hoe stel je dat in dan? Als ik een third party paal kies en 'Hier opladen' doe, dan krijg ik enkel als betalingsmethode Tesla Multipass, niet Tesla App.
Fire69 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Hoe stel je dat in dan? Als ik een third party paal kies en 'Hier opladen' doe, dan krijg ik enkel als betalingsmethode Tesla Multipass, niet Tesla App.
Moet je wel alleen doen als je daadwerkelijk bij de laadpaal staat: je kunt dan het nummer van de paal selecteren en dan gaat ie vanzelf laden (ik was daar een keer mee aan het experimenteren toen ik niet zelf bij de laadpaal stond en heb toen de laadsessie van iemand anders betaald)

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 08-08-2026 16:52 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
pdidi schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:50:
[...]

Moet je wel alleen doen als je daadwerkelijk bij de laadpaal staat: je kunt dan het nummer van de paal selecteren en dan gaat ie vanzelf laden (ik was daar een keer mee aan het experimenteren toen ik niet zelf bij de laadpaal stond en heb toen de laadsessie van iemand anders betaald)
Lol _O- Ik ben tot aan de selectie van de paal gegaan, gelukkig op tijd gestopt dan!
Ik test het later dan wel eens, thanks.

• Bobo221
  • Laatst online: 17:32
WhoDoYaThinkIAm schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:14:
[...]

Ik ben mijn Model 3 nou bijna 3 jaar en ik heb nog nooit mijn pasje meegenomen of in die 3 jaar nodig gehad (behalve wanneer ik de auto leen) en ik heb er inmiddels 90.000 km opzitten.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Laatst online: 19:45
Bobo221 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:32:
[...]

Ik ben mijn Model 3 nou bijna 3 jaar en ik heb nog nooit mijn pasje meegenomen of in die 3 jaar nodig gehad (behalve wanneer ik de auto leen) en ik heb er inmiddels 90.000 km opzitten.
Gefeliciteerd.
En: "Ik BEN mijn Model 3 nou bijna 3 jaar" ?

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:46
pdidi schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:50:
[...]

Net ook eens zitten kijken in de app naar 3rd party laders. Het lukt me niet om de resultaten te sorteren op prijs of beschikbaarheid, ze sorteren altijd op afstand
fretnn schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:57:
[...]

Net ook eens zitten kijken in de app naar 3rd party laders. Het lukt me niet om de resultaten te sorteren op prijs of beschikbaarheid, ze sorteren altijd op afstand
Lijkt idd niet te werken

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bobo221 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:32:
[...]

Dan heb je geluk gehad. Het is me nu 2x overkomen dat het niet werkte en het pasje nodig had. Reden voor niet werken is onbekend.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:17

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb mij Tesla M3 op 22 juli geparkeerd met 68% batterij, inmiddels staat hij op 62%. :X

Nog een paar dagen te gaan dus niet echt een probleem, maar vond het wel veel drain. Ik verdenk Teslamate als hoofdoorzaak. Volgende keer maar eens uitzetten.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:52
Beekforel schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:17:
Ik heb mij Tesla M3 op 22 juli geparkeerd met 68% batterij, inmiddels staat hij op 62%. :X

Nog een paar dagen te gaan dus niet echt een probleem, maar vond het wel veel drain. Ik verdenk Teslamate als hoofdoorzaak. Volgende keer maar eens uitzetten.
6%, je klaagt om het klagen als je het mij vraagt. Dat is minder dan 0,4% per dag, als ik t zo snel bereken

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:55
ik heb half-serieus een inruilprijs gevraagd voor mijn m3p uit 2019. Echter, ze kwamen met zo’n nette inruilprijs dat het serieus misschien nog de moeite waard is, zeker in combi met de 0,99% huurkoop. Ik zou dan voor een MY AWD ongeveer 200€ extra per maand kwijt zijn over een periode van 5 jaar. Daar staat dan tegenover: splinternieuw vs auto van 7,5 jaar; lagere kosten onderhoud (want nieuw); fijner comfort/stiller; 7zits optie (aziatische familie dus velen zijn maar rond de 1m65, zouden op 3e rij moeten passen wanneer nodig); en misschien voor mij nog het belangrijkste- betere actieradius. Ik rij veel snelwegen en kom in de zomer niet verder dan 360km en swinters 260. Als ik evdb mag geloven is de range zo’n 100km meer op de MY AWD LR.

Wat denken jullie?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:10
Strijpje schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:55:
ik heb half-serieus een inruilprijs gevraagd voor mijn m3p uit 2019. Echter, ze kwamen met zo’n nette inruilprijs dat het serieus misschien nog de moeite waard is, zeker in combi met de 0,99% huurkoop. Ik zou dan voor een MY AWD ongeveer 200€ extra per maand kwijt zijn over een periode van 5 jaar. Daar staat dan tegenover: splinternieuw vs auto van 7,5 jaar; lagere kosten onderhoud (want nieuw); fijner comfort/stiller; 7zits optie (aziatische familie dus velen zijn maar rond de 1m65, zouden op 3e rij moeten passen wanneer nodig); en misschien voor mij nog het belangrijkste- betere actieradius. Ik rij veel snelwegen en kom in de zomer niet verder dan 360km en swinters 260. Als ik evdb mag geloven is de range zo’n 100km meer op de MY AWD LR.

Wat denken jullie?
Tja een auto blijft altijd een kostenpost he.
Geen geld uitgeven is beter dan wel uitgeven zou ik denken.
Mankeer je echt dat rijbereik? Al de rest is een beetje emoties, dat moet je zelf uitmaken 😄.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:27
Dit weekend met dynamische prijzen rond de €0,00 (13 cent inclusief belastingen) vond ik wel een mooi moment om te kijken of mijn load balancing door Home Assistant (met p1-usb) en Tesla BLE een beetje lekker werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zyuz65-eJTCFq-imOZihB-TFoD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVsLoEx1xaczwDkchrSjh0WI.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt geweldig goed :)

Ik heb 3 modi gemaakt.
Eentje die puur het overschot gebruikt (met een minimum van 2A over 3f), de eerste uren getest. Werkt prima, als de zon het toestaat pakt ie net 1 ampere meer.
De tweede gebruikt het overschot en net ietsje meer, zodat echt alle zonne-energie (en een heel klein beetje van het net) in de auto gaat.

Tweede stukje is op maximaal vermogen terwijl ondertussen alle huishoudelijke verbruikers hier toevalligerwijs ook aan stonden. Vrij perfect afgeschaald om de fase die dreigde overbelast te raken, ruimte te geven :) op het dalmoment dus maximaal energie kunnen afnemen van het net, plus de zonne-energie opmaken.

De Tesla Wall Connector Gen3 MID heeft zn 21 kWh ook al naar Joulo gecommuniceerd, voor zo'n 7 ERE's, goed voor ongeveer €3,30 d:)b

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Het ligt niet aan teslamate. Heb je niet de accessoire voeding, klimaat beheersing of sentry mode aan?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

6% drain in bijna 25 dagen is toch niks?
Sentry gebruikt hier soms wel 5-10% per dag..

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:37
@Bobmeister, in hoeveel dagen 😜 ?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Pagina: 1 ... 280 281 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: