• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:50
gjcvro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:59:[...]Omdat je mij aanspreekt op het feit dat ik liever piepjes niet heb? Omdat ik inderdaad vind dat ik ze niet nodig heb, en jij een hele groep, inclusief mij ook aanvalt? En ja, ik heb liever dat ze die shit uitzetten en beginnen met opletten. Schroef een stalen pin op het stuur en zeker weten dat ze veiliger rijden dan met jouw piepjes.
Die piepjes doen alleen aan symptoombestrijden, maar lossen het probleem niet op.
Koop dan een auto zonder piepjes. Vast wel ergens een hele mooie oldtimer te koop die omgebouwd is naar EV. Met jouw ervaring heb je FSD (supervised) helemaal niet nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:58
gwg schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:11:
Heeft iemand hier zelf wel eens a la commander iets simpels gebouwd voor interactie met de Tesla?

Ik zit eraan te denken om een heel simpel apparaatje te maken om automatisch alle biepjes en dingetjes uit te zetten (max speed, lane assist, vermoeidheid waarschuwing)

Commander is in mijn ogen een beetje te duur, en zelf klooien lijkt me een mooi persoonlijk projectje. Zijn hier mensen die dit al hebben gedaan en tegen bepaalde dingen zijn aangelopen?
Ik zou zo´n apparaat ook wel toejuichen. Ik wil alleen de snelheid en rijbaanoverschrijdingsassistent (?) (lees: dat ding dat je de lijn overtrekt als je hem aanraakt) uitzetten, de rest van wat bijvoorbeeld een Commander aanbiedt hoef ik niet.
giantgiantus schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Heb net 3500 km gereden en aantal piepjes was op 1 hand te tellen. Een alternatieve verklaring voor het feit dat sommige mensen vaker piepjes horen is dat ze de eigen rijvaardigheid wat te rooskleurig inschatten.
Rijd een keer bij mij door de straat en je hebt 5 piepjes voor je de straat uit bent. De snelheid wordt op 4 km (het is een lange straat) 7 keer (!!!!) verkeerd herkent wat resulteert in piepjes.

Los daarvan eindigt een discussie hier tussen voor- en tegenstanders van ADAS systemen natuurlijk in een onoplosbaar conflict. De tegenstanders benadrukken fouten van het systeem en geven aan dat daardoor de veiligheid afneemt, de andere kant benadrukt dat menselijke chauffeurs ook fouten maken en dat dit systeem (in het algemeen) daardoor de veiligheid vergroot.

Mijn mening is dat dergelijke systemen op dit moment nog te foutgevoelig zijn: er zijn te vaak en te veel piepjes/lichtjes dat jij iets fout doet als bestuurder terwijl dat eigenlijk niet zo is. Hiermee neemt het vertrouwen in het systeem af en ziet men het als irritatie in plaats van hulp.

De oplossing ligt bij de wetgever die voorschrijft en bepaalt waar en wanneer er gepiept moet worden. De mindset daar is blijkbaar "liever veel te vaak" dan "één keer te weinig" (want stel dat er dan iets gebeurt en er is geen piepje, zijn wij als wetgever dan verantwoordelijk?).

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:58
Yaksa schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:14:
[...]

Koop dan een auto zonder piepjes. Vast wel ergens een hele mooie oldtimer te koop die omgebouwd is naar EV. Met jouw ervaring heb je FSD (supervised) helemaal niet nodig.
Wikipedia: Dooddoener (stijlfiguur)

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:29
Het punt is volgens mij dat jullie het over twee verschillende dingen hebben zonder dat door te hebben. Op individueel niveau kan iemand best een prima chauffeur zijn voor wie die piepjes inderdaad weinig toevoegen - dat is niet ingebeeld. Maar de statistieken over verkeersdoden gaan over de hele populatie, en daar is afleiding en vermoeidheid gewoon een grote factor, ongeacht hoe goed de gemiddelde bestuurder zichzelf inschat. Dus "ik heb ze niet nodig" en "het systeem heeft nut op groepsniveau" spreken elkaar niet tegen, dat zijn gewoon twee verschillende schaalniveaus.

Waar volgens mij wél een punt zit is de kalibratie: fantoomkind-meldingen, snelheid die verkeerd wordt uitgelezen, dat soort dingen zijn gewoon slecht werkende sensoren/software, geen argument tegen het idee van waarschuwingssystemen an sich. Dat mag je best vervelend vinden en benoemen zonder dat het een principiële discussie over betutteling hoeft te worden.

Verder loopt dit nu al een paar pagina's rond in cirkels zonder dat er iets nieuws bijkomt. Voor wie er praktisch mee aan de slag wil: er zijn hierboven prima aanknopingspunten gegeven (CAN-scanner, S3XY commander, model3dbc-repo). De principiële discussie over wetgeving en betutteling hoort eigenlijk in een algemener topic thuis, niet hier. Zou het hierbij laten wat mij betreft.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:39
Yaksa schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:14:
[...]

Nee, ga wel een dikke diesel zoeken van 40 jaar oud om te bewijzen dat het milieu er niet mee te maken heeft en elke mafketel die me niet aan staat tegen de vangrail te drukken en dan het ontbreken van hulpmiddelen de schuld geven.

Ik heb een commander gekocht om de ergste, de snelheid uit te zetten, en al het andere wat ik uit kon zetten. Heb nou nog maar 1 plek dat ie volledig in de stress schiet van een zwarte rechte lijn die recht op een middenberm af loopt en 2 van de 3 keer een concert veroorzaakt, en gek genoeg is het me ook de keren dat hij niet piepte ook gelukt om er omheen te rijden.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:04
Zonder verder al teveel mee te gaan in de discussie, ik vind het wel onzinnig dat Tesla heeft bedacht om het piepje van de cruise control aan niet uit te kunnen zetten. Dat kon voorheen wel en het geluid voegt echt niks toe. Zou fijn zijn als dat geluid weer uitgezet mag worden in de instellingen.

[ Voor 14% gewijzigd door SL65 op 30-07-2026 16:01 ]

• gjcvro
giantgiantus schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:03:
[...]
Ik wil liever niet te afhankelijk zijn van mensen in het verkeer om mij heen. Jij hebt daar schijnbaar een grotere tolerantie voor.
Nee, ik los dat op door zelf defensief te rijden dan wordt je ook minder afhankelijk. Haalt niet alles weg, maar voorkomt wel heel veel.

En nogmaals de piepjes zijn symptoombestrijding en ondertussen zo massaal dat tegen de tijd dat je gezien hebt waar het piepje nou voor is, je te laat bent. Als het al terecht is.

Als ze echt goed zouden werken zou ik ze waarschijnlijk niet uit hoeven zetten, want dan had ik er geen last van tijdens normaal rijden.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:49
gjcvro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:04:
[...]

Nee, ik los dat op door zelf defensief te rijden dan wordt je ook minder afhankelijk. Haalt niet alles weg, maar voorkomt wel heel veel.

En nogmaals de piepjes zijn symptoombestrijding en ondertussen zo massaal dat tegen de tijd dat je gezien hebt waar het piepje nou voor is, je te laat bent. Als het al terecht is.

Als ze echt goed zouden werken zou ik ze waarschijnlijk niet uit hoeven zetten, want dan had ik er geen last van tijdens normaal rijden.
Een tegenligger op de verkeerde weghelft die in slaap valt in een blinde bocht kan je moeilijk defensief ontwijken. Een tegenligger die wakker wordt gepiept kan terug naar zijn eigen weghelft.

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:22

gwg

snip: niet constructief / off-topic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 30-07-2026 18:46 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Over naar FSD :)

En niet meer aan t stroom pedaal komen.

denk dat het dan stukken veiliger word,

• giantgiantus
@gwg ik ben geen type en de manier van discussiëren is niet tweakers waardig. Jammer.

• giantgiantus
SpikeHome schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:31:
Over naar FSD :)

En niet meer aan t stroom pedaal komen.

denk dat het dan stukken veiliger word,
Ik hoop het ja.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Maximus

PhD i.o.

Kak. Vandaag met open ramen gereden, en hoorde daar het fameuze kraken van de draagarmen op mijn MY (2023) met 100k gereden. LM maar gebeld, kon contact opnemen met Tesla en dan zagen ze 't wel voorbij komen.

Iemand een ruwe indicatie wat de tijdsduur van de ingreep gaat zijn? Eerlijk, hij kraakte op alle wielen, niet specifiek één wiel.

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:44

Felyrion

goodgoan!

giantgiantus schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Heb net 3500 km gereden en aantal piepjes was op 1 hand te tellen. Een alternatieve verklaring voor het feit dat sommige mensen vaker piepjes horen is dat ze de eigen rijvaardigheid wat te rooskleurig inschatten.
Mooi dat het voor jou goed werkt.
Ik heb zelf de piepjes uit (en lane assist of hoe dat ding heet) omdat het alleen op de rit naar mijn werk (kwartiertje) al standaard op 4 a 5 plekken mis gaat en begint te loeien (en stuurbeweging maakt!) terwijl dat gewoon fout is.

Sure, dat kan met de wegindeling te maken hebben, maar als ik elke dag 10 alarmen naar m'n hoofd gegooid krijg om niks, dan helpt het hele alarm niks meer. Die ene keer dat het dan wellicht terecht is valt dan echt niet meer op.

Voorbeeldje:
Dit wegvak is niet in te rijden zonder alarm en ongewenste stuurbeweging. Fietsstroken beginnen nadat de weg wat breder wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADSJf_6XtVHvBlN0WqgCB_KBXiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0zehOIi9xWj0ZbRDMcZZRRMA.png?f=fotoalbum_large Levert gevaarlijke situaties op als er verkeer van de andere kant komt.

Zelfde verhaal op dit stuk. Bij tegenliggers moet je gebruik maken van de verbredingsstroken. De Tesla geeft rood alarm en doet actief zijn best je binnen het asfalt te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_f0_3YnOutkF69vGIU6PQMnPn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gJHdVSrJO0gsOvhqugSetOD7.png?f=fotoalbum_large Doordat het niet goed werkt kun je er niet op vertrouwen en is het resultaat dat het hele spul uit gaat helaas.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:41
Iemand ervaring met HALODISC 2 wieldoppen?

Volgens deze meneer verbeterde zijn efficiëntie na gebruik van de wieldoppen met bijna 10%.
YouTube: The Tesla Range Upgrade Nobody Talks About | HALOBLK Test IRL

Ik snap dat dit niet zo interessant is als je thuis kan opladen, maar voor mensen die publiek moeten opladen of bij de superchargers (zoals ik), kan dit wel interessant zijn.

• gwg

gwg

giantgiantus schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:00:
@gwg ik ben geen type en de manier van discussiëren is niet tweakers waardig. Jammer.
Zo typisch.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:09
Kunnen jullie lekker via PB gaan bekvechten, het is nu wel klaar hè?

• gjcvro
giantgiantus schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:22:
[...]

Een tegenligger op de verkeerde weghelft die in slaap valt in een blinde bocht kan je moeilijk defensief ontwijken. Een tegenligger die wakker wordt gepiept kan terug naar zijn eigen weghelft.
Keep on dreaming, dat piepje redt de dag ook niet meer, ik heb meer kans hem te ontwijken door opletten, en laat hem maar lekker doorslapen En als hij daarbij een boom opzoekt, is dat ook weer opgelost.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:27
Kanonnen. Moest heel veel bijlezen vandaag.

Vandaag maar eens begonnen aan een zachte landing als we in 1,5 maand onze nieuwe MY krijgen. Dus niet op AP rijden en alleen maar zonder of met TACC. Dat viel me eigenlijk nog wel mee, de piepjes (oh no, he said piepjes) van AP inschakelen en uitschakelen blijven je wel bespaard. Je hoeft AP niet aan te zetten na een wissel. Het iets meer sturen was wel wat vermoeiender, maar niet einde wereld.

Met dat Frankrijk weigert FSD toe te staan heb ik er een hard hoofd in dat het allemaal snel gebeurd, helaas. Met onze volgende vakantie naar Portugal in de meivakantie zal ik ook geen FSD aanschaffen als het alleen voor NL en BE is, aangezien je dan alsnog geen vorm van AP krijgt in landen waar geen FSD is. Echt belachelijk.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Felyrion schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:11:
[...]

Mooi dat het voor jou goed werkt.
Ik heb zelf de piepjes uit (en lane assist of hoe dat ding heet) omdat het alleen op de rit naar mijn werk (kwartiertje) al standaard op 4 a 5 plekken mis gaat en begint te loeien (en stuurbeweging maakt!) terwijl dat gewoon fout is.

Sure, dat kan met de wegindeling te maken hebben, maar als ik elke dag 10 alarmen naar m'n hoofd gegooid krijg om niks, dan helpt het hele alarm niks meer. Die ene keer dat het dan wellicht terecht is valt dan echt niet meer op.

Voorbeeldje:
Dit wegvak is niet in te rijden zonder alarm en ongewenste stuurbeweging. Fietsstroken beginnen nadat de weg wat breder wordt:
[Afbeelding] Levert gevaarlijke situaties op als er verkeer van de andere kant komt.

Zelfde verhaal op dit stuk. Bij tegenliggers moet je gebruik maken van de verbredingsstroken. De Tesla geeft rood alarm en doet actief zijn best je binnen het asfalt te houden.
[Afbeelding] Doordat het niet goed werkt kun je er niet op vertrouwen en is het resultaat dat het hele spul uit gaat helaas.
Je hebt natuurlijk uitgebreid de handleiding gelezen en het is je opgevallen dat TACC c.s. bedoeld is voor de snelweg?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Blik1984 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:00:
Zijn er serieus mensen die de stem van de navigatie aan laten staan? 8)7

Zo leer je nog eens wat
In de regio waar ik woon zet ik hem uit. Buiten de regio gaat de stem aan. Ik ben erg op het gehoor ingesteld en dan werkt dat prima voor mij.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• gwg

gwg

Melchuzz schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:13:
Iemand ervaring met HALODISC 2 wieldoppen?

Volgens deze meneer verbeterde zijn efficiëntie na gebruik van de wieldoppen met bijna 10%.
YouTube: The Tesla Range Upgrade Nobody Talks About | HALOBLK Test IRL

Ik snap dat dit niet zo interessant is als je thuis kan opladen, maar voor mensen die publiek moeten opladen of bij de superchargers (zoals ik), kan dit wel interessant zijn.
Volgens mij niet zo interressant als je 18inch wielen hebt met aero doppen. Lijkt erop dat de range gain echt minimaal is. 1%. Dan moet je minstens 200.000 kilometers rijden als je veel snelweg rijdt. Schijnbaar zijn de aero doppen die je van Tesla krijgt al redelijk geoptimaliseerd.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:44

Felyrion

goodgoan!

daemonix schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:01:
[...]

Je hebt natuurlijk uitgebreid de handleiding gelezen en het is je opgevallen dat TACC c.s. bedoeld is voor de snelweg?
Zeker (hoe jammer dat ook is)!

Dit gaat niet over TACC maar de altijd opnieuw ingeschakelde Lane Departure Avoidance. Die zou hier met de vingers vanaf moeten blijven, maar doet dat niet.

Op de snelweg maakt me dit niet zoveel uit, daar zijn dit soort wegsituaties er niet en mag het prima aan.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Ifreerider
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:35
Heeft iemand al een 2026.26 versie filmpje van Grok in het Nederlands gezien of gedeeld?

Ik ben wel nieuwsgierig, maar gok dat ik zelf nog even moet wachten aangezien ik op 2026.21.100 zit.

Tot nu toe heb ik hier, op YouTube of X nog niks gevonden.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:37
patrickt35 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Ik ben met mijn M3 via de Val Tremola gereden. Adembenemend mooi. En zeer gunstig voor het verbruik.

[Afbeelding]
Gisteren vanuit Zwitserland naar huis gereden. De eerste 125 km tot een laadpaal had ik een verbruik van 64 Wh/km.........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_aqtktuY45oGfNM2Omxw6fiM6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBHMxSaBJnTwwAg7HSHk3RGz.jpg?f=fotoalbum_large

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• TimB.
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Rijd nu 3 jaar Tesla Model Y en volg af en toe het topic. Bovenstaande berichten zeer herkenbaar. Ik moet een nieuwe leaseauto bestellen en twijfel toch om een nieuwe MY te bestellen. Één van de redenen is dat onderstaande 60 km weg vanuit ons huis ertoe leidt dat bij overschrijding van de lijn de auto je de berm in trekt. Dus af en toe een correctie naar het midden van de weg, maar meestal een ruk aan het stuur richting de bomen aan de rechterkant. Dit is natuurlijk uit te zetten met 3 klikken op het scherm maar soms vergeten we het en schrikken we ons weer dood. Het ziet er nu niet zo uit maar het is een drukke weg met veel tegenliggers, dus je moet wel over de belijning rechts. Zeer frustrerend dat de werking van dit soort wegen niet goed herkend wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvNA_boI9rsze1U00E5zXnsWX2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQWTcyLwX3owkqaOAg0xKBAZ.jpg?f=fotoalbum_large

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@TimB. met FSD ook?
Pagina: 1 ... 276 277 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: