Huh, TACC zit er toch ook in? En blijkbaar voor de RDW nog steeds goed genoeg om goed te keurendaemonix schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:47:
[...]
Helaas voor Musk is TACC minimaal verplicht in een nieuwe auto. FSD is een optioneel iets, en er moet een verplichte ACC aanwezig zijn.
Maar waar zijn ze dan wel mee bezig?Blik1984 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:28:
[...]
Dat ze neit in een summer update komen betekent niet dat ze er niet mee bezig zijn.
Ik speel veel van usb, en dat zit mooi in mapjes, al vele jaren. Die tik ik gewoon aan op het scherm, en dan speelt het voor uren. Soms skip ik een nummer maar dat doe ik op het stuur.jongetje schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:32:
[...]
Zonder voicecommando kun je, voor mij als Xenial, niet verder gaan met muziek van de USB schijf dus is het voor mij een noodzakelijk iets. Helaas begint dan wel het laatst afgespeelde nummer opnieuw en gaat niet verder (dat was een half jaar geleden wel zo). Maar blijkbaar is afspelen van USB muziek geen prioriteit...
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
95% vd tijd rijd ik naar locaties waar ik elke dag kom, en dat voorspelt de auto, dus hoef niets te doen. De "bijzondere" locaties staan in mijn agenda en push ik op mijn telefoon naar de auto in 1 sec. Nergens voor nodig die voice controls. Paar keer geprobeerd paar jaar terug, dikke drama, direct laatste keer. Niets dan irritaties.pdidi schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:46:
[...]
Dan ben ik toch benieuwd: typ jij dan (tijdens het rijden) de adressen in bij navi?
6 jaar terug in een update kon je dan op een verjaardag patsen dat als je riep, ik het warm dat je airco dan 2 graden lager ging.....nou prachtig. totaal nutteloos. Zeker als je die zin dan 3x moest herhalen. Onderbreekt mijn muziek weer, of er praat iemand doorheen. in 0,5sec heb ik het met 1 knopje op het scherm wel in 1x goed
[ Voor 24% gewijzigd door anti elppa op 22-07-2026 10:59 ]
karel_G_1981 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:49:
[...]
Rated range blijft bij mij hetzelfde , volgens mij is het normale zetten van de batterij en niet echt degradatie. Mijn curve zit precies op het gemiddelde en ik merk geen degradatie, hoe is jouw grafiek ?
[Afbeelding]
Ja, dat is toch precies wat ik zeg!daemonix schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:48:
[...]
Even inlezen op het betreffende topic, dan zie je dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is.
"Lees je wel even goed in, er zijn wat nadelen."
[ Voor 9% gewijzigd door gjcvro op 22-07-2026 11:05 ]
Ik zie een vergelijkbare curve . Bij mij kwam die rare bobbel erin na een update die daarna ook meteen weer inzakte als een plumpudding. sindsdien verloopt het allemaal mooi vlak op het gemiddelde en zie en merk ik in de praktijk range ook geen verschil . We hebben dezelfde batterij dat weet ik zeker .
merk verder ook geen merkbare achteruitgang in range. Zal wel loslopen:)karel_G_1981 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:06:
[...]
Ik zie een vergelijkbare curve . Bij mij kwam die rare bobbel erin na een update die daarna ook meteen weer inzakte als een plumpudding. sindsdien verloopt het allemaal mooi vlak op het gemiddelde en zie en merk ik in de praktijk range ook geen verschil . We hebben dezelfde batterij dat weet ik zeker .
Eind Augustus / begin September wordt mijn Model 3 RWD afgeleverd. Mijn eerste EV, zakelijk via Ayvens na een zeer positief ervaren proefrit. Ik wil graag een Sexy Commander kopen maar vraag me af of dit iets met de garantie doet? Op de website zeggen ze van niet, maar adviseren hem wel te verwijderen voor een servicebezoek...
Daarnaast was ik benieuwd naar ervaringen (in de wasstraat bijvoorbeeld) met een spoilertje van ali/amazon. Blijft dat een beetje zitten?
Daarnaast was ik benieuwd naar ervaringen (in de wasstraat bijvoorbeeld) met een spoilertje van ali/amazon. Blijft dat een beetje zitten?
Dan heb jij wscl een heel voorspelbaar patroon, want die voorspellingen die de Tesla mij doet kloppen echt nooit. Misschien omdat er meerdere bestuurders in rijden. Daarnaast woon ik in een omgeving waar het vaak druk is en altijd via navi rijdt om evt drukte te omzeilen ook als ik even naar de supermarkt ga. Met FSDs is dat sowieso nodiganti elppa schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:55:
[...]
95% vd tijd rijd ik naar locaties waar ik elke dag kom, en dat voorspelt de auto, dus hoef niets te doen. De "bijzondere" locaties staan in mijn agenda en push ik op mijn telefoon naar de auto in 1 sec. Nergens voor nodig die voice controls. Paar keer geprobeerd paar jaar terug, dikke drama, direct laatste keer. Niets dan irritaties.
6 jaar terug in een update kon je dan op een verjaardag patsen dat als je riep, ik het warm dat je airco dan 2 graden lager ging.....nou prachtig. totaal nutteloos. Zeker als je die zin dan 3x moest herhalen. Onderbreekt mijn muziek weer, of er praat iemand doorheen. in 0,5sec heb ik het met 1 knopje op het scherm wel in 1x goed
@pdidi @Fire69 ,
Dus je verkoopt een auto die standaard een krakkemikkig minderwaardig en gevaarlijk systeem (TACC) aan boord heeft zodat mensen voor €99 per maand een ander ook niet bepaald feilloos systeem (FSD) kunnen aanschaffen...
Fijne verkoop strategie.
Die ruitenwissers zijn gewoon matig vergeleken met systemen in andere auto's. Het werk een beetje, maar niet echt heel goed.
Navigatie loopt te ver achter om betrouwbare routes te genereren. Dat probleem heb ik niet als ik Google of Waze gebruik, dus dat zou het handig zijn als ik niet zoals 15 jaar geleden met mijn telefoon in de auto hoef te navigeren, maar gewoon gebruik kan maken van dat grote scherm wat aan het dashboard hangt.
En die verkeersbordenherkenning ligt mijns inziens wel aan Tesla. In mijn ervaring worden een hoop borden gewoon niet gezien. Dat ligt niet aan Rijkswaterstaat maar aan een krakkemikkig herkenningssyteem.
Dus je verkoopt een auto die standaard een krakkemikkig minderwaardig en gevaarlijk systeem (TACC) aan boord heeft zodat mensen voor €99 per maand een ander ook niet bepaald feilloos systeem (FSD) kunnen aanschaffen...
Fijne verkoop strategie.
Inderdaad, zoveel mensen zoveel wensen. Maar als je functionaliteit aanbiedt die behoorlijk achterblijft bij de functionaliteit die andere fabrikanten bieden is dat toch wel iets waar mensen zich aan gaan ergeren.Blik1984 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:28:
[...]
Dit soort wensen zijn heel persoonlijk:
- ik heb 0 last van de ruitenwissers
- ik hoef helemaal geen apple carplay, ik wil helemaal geen inkomende berichten zien op mijn scherm in de auto. Software is prima zoals die is, hier aan werken is wat mij betreft ontzettend zonde van de tijd.
- verkeersbordenherkenning ligt voor het grootste deel buiten Tesla, die kunnen er ook niet zoveel aan doen dat verkeersbordensituatie niet altijd heel logisch worden neergezet door rijkswaterstaat.
Ik wil hiermee niet zeggen dat er geen dingen beter kunnen, maar er zijn altijd wel dingen te verbeteren/optimaliseren. Dat ze neit in een summer update komen betekent niet dat ze er niet mee bezig zijn. En sommige zaken weet je gewoon dat daar 0 effort in gaat zitten, Tesla gaat vol op FSD zitten en gaat niks meer investeren in TACC/AP, dus daar op hopen is denk ik zonde van je energie
Die ruitenwissers zijn gewoon matig vergeleken met systemen in andere auto's. Het werk een beetje, maar niet echt heel goed.
Navigatie loopt te ver achter om betrouwbare routes te genereren. Dat probleem heb ik niet als ik Google of Waze gebruik, dus dat zou het handig zijn als ik niet zoals 15 jaar geleden met mijn telefoon in de auto hoef te navigeren, maar gewoon gebruik kan maken van dat grote scherm wat aan het dashboard hangt.
En die verkeersbordenherkenning ligt mijns inziens wel aan Tesla. In mijn ervaring worden een hoop borden gewoon niet gezien. Dat ligt niet aan Rijkswaterstaat maar aan een krakkemikkig herkenningssyteem.
[ Voor 77% gewijzigd door Paling1 op 22-07-2026 11:37 ]
Bij mijn laatste service bezoek heb ik de commander gewoon laten zitten, werd totaal niet moeilijk over gedaan. Ding gaat overigens in listen only mode als hun de auto is service mode zetten, dus dan doet de commander niets meer.NiQo schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:14:
Eind Augustus / begin September wordt mijn Model 3 RWD afgeleverd. Mijn eerste EV, zakelijk via Ayvens na een zeer positief ervaren proefrit. Ik wil graag een Sexy Commander kopen maar vraag me af of dit iets met de garantie doet? Op de website zeggen ze van niet, maar adviseren hem wel te verwijderen voor een servicebezoek...
En mijn ali spoiler zit al sinds februari vorig jaar op de auto en er is geen beweging in te krijgen. Gewoon goed ontvetten voor je hem monteert
Ghehe, het klopt bij mij eigenlijk altijd, zelfs "onvoorspelbare" dingen.pdidi schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:18:
[...]
Dan heb jij wscl een heel voorspelbaar patroon, want die voorspellingen die de Tesla mij doet kloppen echt nooit. Misschien omdat er meerdere bestuurders in rijden. Daarnaast woon ik in een omgeving waar het vaak druk is en altijd via navi rijdt om evt drukte te omzeilen ook als ik even naar de supermarkt ga. Met FSDs is dat sowieso nodig
Het voorstel 2 weken geleden op een verjaardag op zaterdag rond etenstijd in de auto stappen?
"Jij wil vast naar die en die chinees".
Voor context, daar kom ik 2-3x per jaar.
Edit het klopt zó vaak gewoon, dat ik meestal instap, er een bestemming staat die klopt dat ik tegenwoordig gewoon FSD aan ram, en afgelopen weekeind een keertje instapte, wegreed op FSD en bij de eerste rotonde verkeerd reed. Stond er geen route in
[ Voor 16% gewijzigd door Mar.tin op 22-07-2026 11:39 ]
In Tessie kun je bij de profiler ook de voltage verschillen zien tussen de cellen. Bij mij werkt het wel prima om af en toe naar 100% vol te laden en goed leeg te rijden (mik meestal op 5% bij thuiskomst) zoals tesla ook adviseert. Dan komt er meestal meteen weer wat kms bij. Celbalans is dan perfect .WouterL schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:10:
[...]
merk verder ook geen merkbare achteruitgang in range. Zal wel loslopen:)
Nee niet tijdens het rijden, voordat ik vertrek. Ik weiger ook tegen een apparaat te praten.pdidi schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:46:
[...]
Dan ben ik toch benieuwd: typ jij dan (tijdens het rijden) de adressen in bij navi?
Ben toch wel benieuwd hoeveel Tesla rijders na hun huidige voiture weer een Tesla zouden nemen, als idd FSD 'the way to go' is bij Tesla. Heb het een paar keer geprobeerd, vond het echt helemaal niets.
Heb de MY gekozen vanwege de erg goede ervaringen met de M3. Ik wil zelf blijven rijden en vind de software op een Tesla echt heel fijn, maar ... ik wil zelf blijven rijden! Dat is namelijk de fun part van het rijden in een Tesla voor mij. Als ze er voor kiezen dat te elimineren, dan is de lol er wel af en komt er na deze Y geen andere Tesla als opvolger voor mij.
Heb de MY gekozen vanwege de erg goede ervaringen met de M3. Ik wil zelf blijven rijden en vind de software op een Tesla echt heel fijn, maar ... ik wil zelf blijven rijden! Dat is namelijk de fun part van het rijden in een Tesla voor mij. Als ze er voor kiezen dat te elimineren, dan is de lol er wel af en komt er na deze Y geen andere Tesla als opvolger voor mij.
Ik heb helaas geen Tessie prokarel_G_1981 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:35:
[...]
In Tessie kun je bij de profiler ook de voltage verschillen zien tussen de cellen. Bij mij werkt het wel prima om af en toe naar 100% vol te laden en goed leeg te rijden (mik meestal op 5% bij thuiskomst) zoals tesla ook adviseert. Dan komt er meestal meteen weer wat kms bij. Celbalans is dan perfect .
Als er afgelopen 10 jaar met Tesla's met AP meer ongelukken zouden zijn gebeurd dan had je gelijk, maar dat is dus niet zo. Ook AP (TACC en Autosteer) moeten al jaren voldoen aan de dcas rapportage (hoofdstuk 7) voldoenPaling1 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:28:
@pdidi @Fire69 ,
Fijne verkoop strategie.
Ik ook, maar met het voice commando "Hervat USB" speelt de muziek weer verder in de map waar je gebleven was. Anders moet je weer alle mappen aanklikken om het bestand te zoeken om af te spelen. Als ik namelijk instap voor een nieuwe rit dan is hij namelijk vergeten dat ik vanaf USB speelde.anti elppa schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:53:
[...]
Ik speel veel van usb, en dat zit mooi in mapjes, al vele jaren. Die tik ik gewoon aan op het scherm, en dan speelt het voor uren. Soms skip ik een nummer maar dat doe ik op het stuur.
Ey dit wil ik ook gaan doen. Bluetooth met mijn iPhone is echt dramatisch. Kan niet de library bekijken, schijnbaar alleen met een Apple Music abbo. Wel klote want ik heb iTunes Match. Ga niet betalen voor Apple Music. Maar ik heb dus al mijn muziek sowieos in beheer. Een USB zou dan uitkomst bieden. Die muziek zet je dan in het USB bij het dashboard kastje? OF kan het ook via de USBC poorten in de leuning of achterin?anti elppa schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:53:
[...]
Ik speel veel van usb, en dat zit mooi in mapjes, al vele jaren. Die tik ik gewoon aan op het scherm, en dan speelt het voor uren. Soms skip ik een nummer maar dat doe ik op het stuur.
Waarom zou dat niet blijven? Voordat je niet meer zelf kunt rijden zijn we denk ik 15 jaar verderJBL-freak schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:41:
... ik wil zelf blijven rijden! Dat is namelijk de fun part van het rijden in een Tesla voor mij. Als ze er voor kiezen dat te elimineren, dan is de lol er wel af en komt er na deze Y geen andere Tesla als opvolger voor mij.
Als het uitblijven van ongelukken je enige metric is om succes te meten dan is het inderdaad een fantastisch systeem....pdidi schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:45:
[...]
Als er afgelopen 10 jaar met Tesla's met AP meer ongelukken zouden zijn gebeurd dan had je gelijk, maar dat is dus niet zo. Ook AP (TACC en Autosteer) moeten al jaren voldoen aan de dcas rapportage (hoofdstuk 7) voldoen
Dat het nog veel beter zou kunnen werken is dan gelukkig niet meer belangrijk.
Zolang de rest van het verkeer maar wakker genoeg is als je Tesla weer voor Jan Joker een remactie uitvoert. Of is het dan de verdienste van de andere verkeersdeelnemers (en dus niet TACC) dat er geen ongelukken gebeuren?
Gisteren 881km met AP door Duitsland (meeste Autosteer en bij alle wegwerkzaamheden TACC) met 1 remactie vanwege pion op de belijning bij werkzaamheden. Aanpassen snelheid 0x. Zo lang je AP op snelwegen gebruikt nog steeds prima, alleen is FSDs veel beter/soepeler/makkelijker en breder inzetbaarPaling1 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:56:
[...]
Als het uitblijven van ongelukken je enige metric is om succes te meten dan is het inderdaad een fantastisch systeem....![]()
Zolang de rest van het verkeer maar wakker genoeg is als je Tesla weer voor Jan Joker een remactie uitvoert. Of is het dan de verdienste van de andere verkeersdeelnemers (en dus niet TACC) dat er geen ongelukken gebeuren?
Ik ga over 3 weken voor de eerste keer volledig bepakt met de MY op zomervakantie, we gaan kamperen. Ik weet dat dat garant gaat staan voor een volledig bepakte auto. Ik wil graag de frunk en de onderliggende ruimtes in de trunk ook goed/efficiënt gebruiken. Als ik online daarop zoek kom ik vooral bij hele dure op maak gemaakte tassen e.d. Dat vind ik een beetje over the top en overdreven. Heeft er iemand goede tips voor hoe ik de ruimte in trunk/frunk goed kan inzetten?
Gezond boeren verstand met inpakken? Heb nooit zo geloofd in op maat gemaakte tassen vs gewoon spullen inladen.. die tassen nemen ook ruimte in.Blik1984 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:36:
Ik ga over 3 weken voor de eerste keer volledig bepakt met de MY op zomervakantie, we gaan kamperen. Ik weet dat dat garant gaat staan voor een volledig bepakte auto. Ik wil graag de frunk en de onderliggende ruimtes in de trunk ook goed/efficiënt gebruiken. Als ik online daarop zoek kom ik vooral bij hele dure op maak gemaakte tassen e.d. Dat vind ik een beetje over the top en overdreven. Heeft er iemand goede tips voor hoe ik de ruimte in trunk/frunk goed kan inzetten?
Zoveel mogelijk vloeibare spullen meenemen. Die vullen naar mijn ervaring het beste op.Blik1984 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:36:
N=1pdidi schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:30:
[...]
Gisteren 881km met AP door Duitsland (meeste Autosteer en bij alle wegwerkzaamheden TACC) met 1 remactie vanwege pion op de belijning bij werkzaamheden. Aanpassen snelheid 0x. Zo lang je AP op snelwegen gebruikt nog steeds prima, alleen is FSDs veel beter/soepeler/makkelijker en breder inzetbaar
Ik heb elke dag op dezelfde plekken acties van TACC die gewoon niet hoeven. Inmiddels wen ik eraan en zet ik TACC op die plaatsen gewoon uit.
Als ik een snelheid instel dan wil ik dat ik in control ben. Dus niet dat TACC zelf gaat beslissen dat het anders moet. En al helemaal niet door bruusk af te remmen op een snelweg of in een bocht omdat er voor de zoveelste keer een verkeerd bord wordt gelezen. Het bord '90km/h bij nat wegdek' bijvoorbeeld. Ook met FSD was dat een probleem.
En dan heb ik het nog niet eens over het gebruik van TACC binnen de bebouwde kom. Dat is helemaal inferieur aan alles wat ik van andere merken gewend ben.
In mijn vorige auto heb ik in 5 jaar en 100k km's 2x een onnodige remactie gehad terwijl ik op ACC reed. Nu zou ik al blij zijn als dat 2x per week is.
En FSD veel soepeler? Tja, ik vond het net alsof er een onzekere bejaarde aan het stuur zat. Ik kon er maar moeilijk aan wennen. Besluiteloos en tergend langzaam in bochten. Die maximale laterale acceleratie staat echt heel laag ingesteld.
Ik kan mij trouwens niet aan de indruk onttrekken dat die maximale laterale acceleratie nu ook in de normale TACC is doorgesijpeld. In de afgelopen weken heb ik meermaals gehad dat, al rijdend op TACC, er in een lange doordraaier/afrit van de snelweg ineens geremd werd. Dat heb ik in de maanden daarvoor niet zo ervaren.
Het gaat pas echt nuttig worden als je ergens context kan opbouwen. Dat lijkt helaas nog niet te kunnenkarel_G_1981 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:28:
[...]
Nu grok wordt geïntegreerd met de bediening van de auto incl navigatie is het wel degelijk heel nuttig .
Zou graag iets van context / skills ergens kunnen uploaden met uitleg hoe het om moet gaan met mcp's voor werkgerelateerde zaken en bijvoorbeeld Home Assistant. Dan kan je vanuit voicecommands echt alles doen
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
in de M3P ben ik enige bestuurder ja, en daar werkt het dus perfect. In de prive M3LR kom ik alleen in het weekend, en daar is het ook vaak raak. Door de weeks rijd de vrouw daarin, en daar werkt het ook perfect, want maar 2 of 3 locaties op vaste tijdstippen.pdidi schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:18:
[...]
Dan heb jij wscl een heel voorspelbaar patroon, want die voorspellingen die de Tesla mij doet kloppen echt nooit. Misschien omdat er meerdere bestuurders in rijden. Daarnaast woon ik in een omgeving waar het vaak druk is en altijd via navi rijdt om evt drukte te omzeilen ook als ik even naar de supermarkt ga. Met FSDs is dat sowieso nodig
Ik rijd ook 99% vd tijd op navigatie, want zie boven. Dus dat van die drukte of fsd zijn non argumenten, want ik gebruik dat ook zonder gelul tegen mijn auto
kan je in elke poort steken. Werkt prima. Doe dat al sinds 2019 zo met mijn tesla'sgwg schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:51:
[...]
Ey dit wil ik ook gaan doen. Bluetooth met mijn iPhone is echt dramatisch. Kan niet de library bekijken, schijnbaar alleen met een Apple Music abbo. Wel klote want ik heb iTunes Match. Ga niet betalen voor Apple Music. Maar ik heb dus al mijn muziek sowieos in beheer. Een USB zou dan uitkomst bieden. Die muziek zet je dan in het USB bij het dashboard kastje? OF kan het ook via de USBC poorten in de leuning of achterin?
Ik denk dat dit nog wel gaat komen , als je de tweets van https://x.com/aelluswamy?s=11 volgt. Verdere xai Grok integratie staat hoog op de priolijstRichh schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:52:
[...]
Het gaat pas echt nuttig worden als je ergens context kan opbouwen. Dat lijkt helaas nog niet te kunnen![]()
Zou graag iets van context / skills ergens kunnen uploaden met uitleg hoe het om moet gaan met mcp's voor werkgerelateerde zaken en bijvoorbeeld Home Assistant. Dan kan je vanuit voicecommands echt alles doen
Heb ook dezelfde batterij en bij mij ging de range na 40.000km juist weer omhoog. Lijkt me sterk, maar zou ‘t in ieder geval niet al te serieus nemen.WouterL schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:10:
[...]
merk verder ook geen merkbare achteruitgang in range. Zal wel loslopen:)
Op dit moment zijn wij op vakantie, maar hebben(tijdens de vakantie) besloten dat we een nieuwe MY LR AWD gaan bestellen. Wij hebben nu een M3 met wit interieur, maar nu wilt mijn vrouw zwart. Ik las hier in het topic dat zwart behoorlijk heet is in de zomer en dat de stoel koeling niet afdoende is. Wat is jullie ervaring?
Misschien ligt het er aan of je op adres of POI navigeert, maar de mijne heeft nog nooit voorgesteld om naar mijn Jumbo of AH te navigeren. Ik krijg wel adressen waar ik soms een jaar geleden naar toe ben geweest. En een breng-vader die op compleet random tijdstippen naar jan-en-alleman moet taxiën zal ook niet bijdragen aan voorspelbaarheidanti elppa schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:59:
[...]
in de M3P ben ik enige bestuurder ja, en daar werkt het dus perfect. In de prive M3LR kom ik alleen in het weekend, en daar is het ook vaak raak. Door de weeks rijd de vrouw daarin, en daar werkt het ook perfect, want maar 2 of 3 locaties op vaste tijdstippen.
Ik rijd ook 99% vd tijd op navigatie, want zie boven. Dus dat van die drukte of fsd zijn non argumenten, want ik gebruik dat ook zonder gelul tegen mijn auto
Ik heb, op 1 auto na, altijd een zwart interieur gehad, ook bij mijn laatste 2 Tesla's. De laatste is een M3 en ik ervaar absoluut niet dat het interieur te heet wordt. Met de airco en stoelkoeling is het allemaal prima te doen (ik woon overigens in Frankrijk). Wat ik wel graag terug zou willen, net zoals in mijn Model S, is een schuifdak, dat blijf ik echt heerlijk vinden. Veel beter dan een droge airco. Met de S reed ik al vanaf de 1e zonnestraaltjes met het dak een stukje open.patrickt35 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:37:
Op dit moment zijn wij op vakantie, maar hebben(tijdens de vakantie) besloten dat we een nieuwe MY LR AWD gaan bestellen. Wij hebben nu een M3 met wit interieur, maar nu wilt mijn vrouw zwart. Ik las hier in het topic dat zwart behoorlijk heet is in de zomer en dat de stoel koeling niet afdoende is. Wat is jullie ervaring?
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ach, we zijn dit weekend op TACC en AP naar Zwitserland gereden zonder enig probleem afgezien dat bij het testen van de topsnelheid AP wel uit moet (220 km/h op de teller btw). N=1 maar ik heb echt nooit last van ongewenste remacties van TACC.Paling1 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:56:
[...]
Als het uitblijven van ongelukken je enige metric is om succes te meten dan is het inderdaad een fantastisch systeem....![]()
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Leuk nieuws, Grok komt naar Tesla's met HW3/AMD Ryzen.
- https://x.com/teslaeurope/status/2079624848305996019
- nieuws: Tesla-rijders met AMD-chip krijgen Grok in Nederland en België
Het zou al beschikbaar moeten zijn, echter heb ik nog geen update gekregen.
Je moet eerst de summer update krijgen, dat zal binnenkort beginnen maar er is nog niemand die de summer update heeftBoost9898 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:09:
Kleding / beddengoed / handdoeken in meerdere vuilniszakken doen. Die kun je vervolgens perfect in de frunk kwijt en zo benut je de ruimte volledig.Blik1984 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:36:
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Een kennis zou graag stalen velgen onder zijn MY 2022 willen monteren ivm de actieradius.Hij heeft nu de 20" Induction.
Nu krijg ik deze maand een M3 RWD(standard) Zouden mijn velgen onder de MY passen en vice versa.
Nu krijg ik deze maand een M3 RWD(standard) Zouden mijn velgen onder de MY passen en vice versa.
Jij hebt een andere startcapaciteit , volgens mij moet het 63kwh zijnconnos schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:22:
[...]
Heb ook dezelfde batterij en bij mij ging de range na 40.000km juist weer omhoog. Lijkt me sterk, maar zou ‘t in ieder geval niet al te serieus nemen. [Afbeelding]
Precies dat is de methode. Alles wat handdoeken, etc is, gaat bij ons in niet te grote plastic zakken of van die rits tassen en dan niet te vol doen. Kun je moduleren en ieder hoekje naadloos vullen. Bijna griezelig hoeveel je al kwijt ben in beide bakken, voor je serieus aan de grote kofferbak gaat beginnen.EDB schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:52:
[...]
Kleding / beddengoed / handdoeken in meerdere vuilniszakken doen. Die kun je vervolgens perfect in de frunk kwijt en zo benut je de ruimte volledig.
Vooral goed tetrissen ! Natuurlijk erg afhankelijk van wat je allemaal meeneemt...Blik1984 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:36:
Maar hierbij wat tips van hoe ik het aanpak. Algemeen: leg ook wat lege tassen neer voor als je losse spullen weer makkelijk wil uitpakken.
Frunk: laadkabel, de veiligheidsset van tesla voor onderweg, andere spullen die je onderweg wellicht wil gebruiken en als je dan nog ruimte over hebt opvullen met losse dingen.
Trunk onder de achterste klep: vooral lage spullen zoals schoenen, evt toilettassen. Ik heb er deze zomer ook uitklapbare steps in gekregen.
Trunk onder voorste klep: hele diepe ruimte die je lekker kan opvullen, gebruik dan ook de hele ruimte. Ik heb die wel eens helemaal volgeladen met vacuümzakken en dan aan de randen nog wat toilettassen. En een andere keer 1 hele grote tas met voornamelijk handdoeken/beddengoed, en dan de rest opvullen.
Trunk zijkanten: deze vakken zijn ook nog best diep, kan je ook goed gebruiken.
Trunk de rest: grote tassen vooral en andere grotere dingen, evt boodschappen, en let op de dat de klep wat schuin afloopt
Ook de achterbank ruimte die je over hebt zonder dat de passagiers er last van hebben kan nog best wel nuttig zijn, op de vloer of onder de voorstoelen.
Je weet dat niemand je verplicht een tesla te kopen? EN dat je en proefrit kunt maken om te kijken of wat je koopt je bevalt? Als dat niet het geval is koop je toch lekker een andere auto?Paling1 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:28:
@pdidi @Fire69 ,
Fijne verkoop strategie.
[...]
Inderdaad, zoveel mensen zoveel wensen. Maar als je functionaliteit aanbiedt die behoorlijk achterblijft bij de functionaliteit die andere fabrikanten bieden is dat toch wel iets waar mensen zich aan gaan ergeren.
En als genoeg mensen dat doen komt er vanzelf wel weer iets voor in de plaats.
Zijn er nog tips voor de achterklep, die best wel snel weer terug openklapt als er ook maar een klein beetje druk op staat bij het sluiten? Ik kon mijn oude auto echt volgooien en dan de klep dichtduwen met aardig wat druk. Dat gaat voor mijn idee met een Tesla niet, of zijn hier trucs voor?Plenkske schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:30:
[...]
Vooral goed tetrissen ! Natuurlijk erg afhankelijk van wat je allemaal meeneemt...
Maar hierbij wat tips van hoe ik het aanpak. Algemeen: leg ook wat lege tassen neer voor als je losse spullen weer makkelijk wil uitpakken.
Frunk: laadkabel, de veiligheidsset van tesla voor onderweg, andere spullen die je onderweg wellicht wil gebruiken en als je dan nog ruimte over hebt opvullen met losse dingen.
Trunk onder de achterste klep: vooral lage spullen zoals schoenen, evt toilettassen. Ik heb er deze zomer ook uitklapbare steps in gekregen.
Trunk onder voorste klep: hele diepe ruimte die je lekker kan opvullen, gebruik dan ook de hele ruimte. Ik heb die wel eens helemaal volgeladen met vacuümzakken en dan aan de randen nog wat toilettassen. En een andere keer 1 hele grote tas met voornamelijk handdoeken/beddengoed, en dan de rest opvullen.
Trunk zijkanten: deze vakken zijn ook nog best diep, kan je ook goed gebruiken.
Trunk de rest: grote tassen vooral en andere grotere dingen, evt boodschappen, en let op de dat de klep wat schuin afloopt![]()
Ook de achterbank ruimte die je over hebt zonder dat de passagiers er last van hebben kan nog best wel nuttig zijn, op de vloer of onder de voorstoelen.
Gewoon zachtjes aanduwen terwijl hij sluit. Kan hij wel tegen.Blik1984 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:01:
[...]
Zijn er nog tips voor de achterklep, die best wel snel weer terug openklapt als er ook maar een klein beetje druk op staat bij het sluiten? Ik kon mijn oude auto echt volgooien en dan de klep dichtduwen met aardig wat druk. Dat gaat voor mijn idee met een Tesla niet, of zijn hier trucs voor?
Welk probleem wordt daarmee opgelost?Boost9898 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:09:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat ben je zuur zeg. Moet elke nieuwe functie per se een “probleem oplossen”?
En inhoudelijk: een fatsoenlijke LLM in de auto is juist bijzonder nuttig. Je kunt spraakcommando’s geven, vragen stellen en informatie opvragen zonder tijdens het rijden aan je telefoon te zitten. Dat is niet alleen handig, maar ook veiliger.
Probleem van weinig marketing budget. Gratis publiciteit. Daarbij, alles moet tegenwoordig AI bevatten. Dus een auto ook.
Dat hangt uiteraard nogal af van de spullen die je mee gaat nemen....Blik1984 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:36:
In juni zijn wij eerst met zijn tweeën met een model 3 wezen kamperen. De ruimte onder het deksel van de kofferbak hebben wij met name gebruikt voor matjes en slaapzakken en los grut en daarbovenop het gasfornuis (drukt de slaapzakken gemakkelijk in). De frunk gebruikt voor branders, zeilen en doeken van de tent en dergelijke.
Daarmee zaten die twee ruimtes behoorlijk gemaximaliseerd vol.
Want een werkende cruise control is inderdaad het enige criterium bij het kiezen van een nieuwe auto... Had ik dat advies maar eerder gehad.gjcvro schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:42:
[...]
Je weet dat niemand je verplicht een tesla te kopen? EN dat je en proefrit kunt maken om te kijken of wat je koopt je bevalt? Als dat niet het geval is koop je toch lekker een andere auto?
En als genoeg mensen dat doen komt er vanzelf wel weer iets voor in de plaats.
Mensen hoeven niet meer met een fullscreen tobo te zoeken naar zoekresultaten die ze dan weer moeten doorspitten.
Ze krijgen gewoon regelrecht antwoord van Grok en dat allemaal zonder tobo.
Geweldige ontwikkeling voor veiligheid. Gaat veel slachtoffers schelen.
Wat vind jij?
Ja, past gewoon.LeXuZ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:57:
Een kennis zou graag stalen velgen onder zijn MY 2022 willen monteren ivm de actieradius.Hij heeft nu de 20" Induction.
Bij welke snelheid?
En inspiratie opgedaan bij YouTube: I Drove a Tesla Model 3 for 1010 KM on ONE Charge… Here’s What Happened! ?
En inspiratie opgedaan bij YouTube: I Drove a Tesla Model 3 for 1010 KM on ONE Charge… Here’s What Happened! ?
Een gemiddelde snelheid van 68,7 km/u. Daar lukt dat wel mee inderdaad.Bobo221 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:20:
Vandaag mijn oude record van 440km met ruim 10 km verbroken:[Afbeelding]
Betreft een standaard model 3 van 2024 met inmiddels 82.000 km op de teller.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Tobo? Is dat Gen-Z's voor toetsenbord?World Citizen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:09:
Mensen hoeven niet meer met een fullscreen tobo te zoeken naar zoekresultaten die ze dan weer moeten doorspitten.
Ze krijgen gewoon regelrecht antwoord van Grok en dat allemaal zonder tobo.
Geweldige ontwikkeling voor veiligheid. Gaat veel slachtoffers schelen.
Wat vind jij?
Maar je zit toch in de auto? Die is toch gemaakt om te rijden? En dan moet je toch op het verkeer letten? Wat moet jij al rijdend met zoekresultaten? Googlen en internetten doe ik bij voorkeur thuis op een PC, of, als het echt niet anders kan, ergens stilstaand op mijn telefoon.
Ik begrijp nog steeds niet waarvoor ik AI in mijn auto nodig zou hebben of welk probleem daarmee wordt opgelost.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 22-07-2026 18:29 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Naja, als ik je drama bericht zo lees wel.Paling1 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:08:
[...]
Want een werkende cruise control is inderdaad het enige criterium bij het kiezen van een nieuwe auto... Had ik dat advies maar eerder gehad.
En ik had je dat best eerder willen geven, maar ja je had het nog niet verteld.
Snelheid varieerde tussen de 80 en 130km p/u.Contagion schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:23:
Bij welke snelheid?
De laatste rit ben ik niet boven de 100 km p/u gekomen.
Nvm verkeerd gelezen.Oekol schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:25:
[...]
Een gemiddelde snelheid van 68,7 km/u. Daar lukt dat wel mee inderdaad.
[ Voor 7% gewijzigd door Bobo221 op 22-07-2026 18:46 ]
Haha, niet in dit topic...gjcvro schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:32:
[...]
Naja, als ik je drama bericht zo lees wel.
En ik had je dat best eerder willen geven, maar ja je had het nog niet verteld.
En of het drama is..... Het valt me gewoon tegen dat een auto die op andere punten echt wel OK is, zo matig is op het gebied van cruise control.
460 wel eens gehaald , maar heb een (ietsje )grotere batterij (+3kwh)Bobo221 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:20:
Vandaag mijn oude record van 440km met ruim 10 km verbroken:[Afbeelding]
Betreft een standaard model 3 van 2024 met inmiddels 82.000 km op de teller.
Bij een highland werkt dat anders dan in de m3 uit 2019. In de highland kun je alleen mp3 via usb afspelen via de poort in het handschoenenvakje. Wil je en sentry mode en mp3 afspelen, dan heb je 2 usb sticks nodig welke je op een usb hub aansluitanti elppa schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:00:
[...]
kan je in elke poort steken. Werkt prima. Doe dat al sinds 2019 zo met mijn tesla's
Genz antwoord: “😂 Bruh, “tobo” is Gen Z voor toetsenbord, ouwe!Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:29:
[...]
Tobo? Is dat Gen-Z's voor toetsenbord?
Maar je zit toch in de auto? Die is toch gemaakt om te rijden? En dan moet je toch op het verkeer letten? Wat moet jij al rijdend met zoekresultaten? Googlen en internetten doe ik bij voorkeur thuis op een PC, of, als het echt niet anders kan, ergens stilstaand op mijn telefoon.
Ik begrijp nog steeds niet waarvoor ik AI in mijn auto nodig zou hebben of welk probleem daarmee wordt opgelost.
Grok geeft je direct het antwoord zodat je niet meer doodgaat terwijl je zit te googlen in de auto, no cap 🚗💀”
Of de tesla usb stick in het juiste format instellen voor beide functiesnosuchuser schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:53:
[...]
Bij een highland werkt dat anders dan in de m3 uit 2019. In de highland kun je alleen mp3 via usb afspelen via de poort in het handschoenenvakje. Wil je en sentry mode en mp3 afspelen, dan heb je 2 usb sticks nodig welke je op een usb hub aansluit
Dat is mij niet gelukt; ik heb het geprobeerd met partities op die stick maar zonder succes. Hoe zou ik dat dan wel op 1 stick voor elkaar krijgen?Plenkske schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:58:
[...]
Of de tesla usb stick in het juiste format instellen voor beide functies
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/3cvOwELuLnLjgcWWulGiU86U.jpg?f=fotoalbum_large)