lol , ik snapte niet wat hij bedoelde . Ik dacht aan een krantenartikel. Maar idd correct dit is het.
Je kan ook een ontkalker laten installeren, da is al het water in je huis ontkalkt.
Kost wel wat meer.
Doet inderdaad bijna hetzelfde, alleen het hars (als je de goeie hebt) van zo'n klein tonnetje doet net nog wat meer volgens de experts. En klopt, want na de ontharder hebben we 0 dH, dus geen kalk, maar toch nog wat vlekken. Na de unger heb ik dat niet. Het hars in de ontharder wordt ook geregenereerd, het hars in zo'n tonnetje kun je niet regenereren, dat vervang je gwoon.SpikeHome schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:34:
[...]
Je kan ook een ontkalker laten installeren, da is al het water in je huis ontkalkt.
Kost wel wat meer.
met een goede zachte droogdoek heb je echt geen last van kalk. Dat krijg je alleen als je druppels op je lak laat opdrogen. Je kunt hem tijdens het wassen een beetje nat houden; daarna nogmaals afspuiten (ev wax erop); en daarna drogen. Totaal geen kalk op mijn auto.
Even een hele gekke vraag: ik ga morgen naar de juwelier en mijn vrouw moet niet zien dat ik daar ben. Kan ik op de 1 of andere manier in de app uitzetten dat hij mij even niet volgt of zichtbaar weergeeft voor haar?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
word toch prima weer, zet je je auto in een parkeergarage 500m verderop, lekker lopenOekol schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:50:
Even een hele gekke vraag: ik ga morgen naar de juwelier en mijn vrouw moet niet zien dat ik daar ben. Kan ik op de 1 of andere manier in de app uitzetten dat hij mij even niet volgt of zichtbaar weergeeft voor haar?
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Locatie in de auto zelf uitschakelen onder tapje ‘veiligheid’.Oekol schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:50:
Volgens mij valt het dan juist op dat je iets te verbergen hebt 😬. Zit er geen supermarkt in de buurt zodat je ook even een tros bananen kunt meenemen? 😛
Is het normaal dat de auto in aanhangermodus softwarematig veel eerder moet laden, of het in ieder geval eerder aangeeft dat het nodig is? En past die dit zelf automatisch aan terwijl je rijdt en gaat het dan langzaam terug naar normale modus als het verbruik niet hoger lijkt te zijn? Ik rij met een trekhaakkoffer, en dat zou in principe geen extra verbruik op moeten leveren.
Aanleiding. Ik voerde net eens voor de gein in de auto mijn vakantiebestemming in met de trekhaakkoffer achterop, en schrok een beetje van de hoeveelheid laadstops die nodig waren. Zou volgens de navigatie 7(!!) keer moeten laden op weg naar Spanje, in plaats van 4x laden als ik de eindbestemming invul op mijn telefoon.
Aanleiding. Ik voerde net eens voor de gein in de auto mijn vakantiebestemming in met de trekhaakkoffer achterop, en schrok een beetje van de hoeveelheid laadstops die nodig waren. Zou volgens de navigatie 7(!!) keer moeten laden op weg naar Spanje, in plaats van 4x laden als ik de eindbestemming invul op mijn telefoon.
Hoeveel kilometer en met welke auto? Je kunt anders toch ook kijken zonder aanhangermodus?Blik1984 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:14:
Is het normaal dat de auto in aanhangermodus softwarematig veel eerder moet laden, of het in ieder geval eerder aangeeft dat het nodig is? En past die dit zelf automatisch aan terwijl je rijdt en gaat het dan langzaam terug naar normale modus als het verbruik niet hoger lijkt te zijn? Ik rij met een trekhaakkoffer, en dat zou in principe geen extra verbruik op moeten leveren.
Model Y Long Range RWD, bijna 1400 km. Als ik de navigatie zonder aanhangermodus aanzet geeft die 4x laden aan.Inspired schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:22:
[...]
Hoeveel kilometer en met welke auto? Je kunt anders toch ook kijken zonder aanhangermodus?
Maar ik vraag me dus vooral af of de berekening uiteindelijk zichzelf aanpast, of dat je continue aan het rijden bent met een hele conservatieve boordcomputer. Asl het dat laatste is dan ga ik de aanhangermodus denk ik gewoon uitzetten (misschien sowieso geen slecht idee, omdat ik dan nog AP en TACC kan gebruiken)
Ja, hij past het wel aan obv verbruik. Gewoon gaan rijden. Dan komt het vanzelf goed. Zou die modus sowieso uitzetten idd.Blik1984 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Model Y Long Range RWD, bijna 1400 km. Als ik de navigatie zonder aanhangermodus aanzet geeft die 4x laden aan.
Maar ik vraag me dus vooral af of de berekening uiteindelijk zichzelf aanpast, of dat je continue aan het rijden bent met een hele conservatieve boordcomputer. Asl het dat laatste is dan ga ik de aanhangermodus denk ik gewoon uitzetten (misschien sowieso geen slecht idee, omdat ik dan nog AP en TACC kan gebruiken)
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 20-07-2026 12:30 ]
hahaha ja krijg je dat weer idd. Maar ik zou het sowieso al bijzonder vinden als je partner elke dag gaat zitten gluren waar je bent in de tesla appCigarguy schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:53:
[...]
Locatie in de auto zelf uitschakelen onder tapje ‘veiligheid’.
Volgens mij valt het dan juist op dat je iets te verbergen hebt 😬. Zit er geen supermarkt in de buurt zodat je ook even een tros bananen kunt meenemen? 😛
Tenzij ze daar een goede reden voor heeftanti elppa schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:41:
[...]
hahaha ja krijg je dat weer idd. Maar ik zou het sowieso al bijzonder vinden als je partner elke dag gaat zitten gluren waar je bent in de tesla app
true true. Ken de history niet. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen als er in de recente geschiedenis wat dingen gebeurd zijn
Gisteren de auto even grondig onder handen genomen, was nodig na een paar uitstapjes naar Engeland en Duitsland.Blasterxp schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:09:
met een goede zachte droogdoek heb je echt geen last van kalk. Dat krijg je alleen als je druppels op je lak laat opdrogen. Je kunt hem tijdens het wassen een beetje nat houden; daarna nogmaals afspuiten (ev wax erop); en daarna drogen. Totaal geen kalk op mijn auto.
Eerst met de hogedrukreiniger erover, dan even in de foam gezet, en dan paneel per paneel gewassen met ONR en gedroogd.
Wij hebben hier hard water (15dH), maar heb op deze manier helemaal niks van kringen.
Mag ik vragen welke 4 seizoen je er onder hebt gezet?hulskersj schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:59:
[...]
Mijn af fabriek gemonteerde banden op M3H trilden ook. Ook nog na een paar duizend km's. 4-seizoenen banden van een ander merk gemonteerd en de auto rijd echt fantastisch. Zoemt er gewoon over. Ik verdenk dat de Chinese michelins niet helemaal top zijn, omdat er wel heel veel mensen hier last van hebben en niet overgaat na aantal gereden km's (ivm stilstaan boot) en het opnieuw balanceren.
Mijn advies, koop een ander setje rubber.
Dat geeft nog steeds vragen als de juwelier in een andere stad of dorp zit. Net als de bananenoplossing. Dan zul je dus wel een reden moeten hebben om daar in de buurt te zijn.anti elppa schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:51:
[...]
word toch prima weer, zet je je auto in een parkeergarage 500m verderop, lekker lopen
Misschien is de beste oplossing om twee ringen te kopen. Dan denkt de vrouw/vriendin dat het enkel voor haar ring is. Of dat je daar toevallig je batterijtje van je Casio laat vervangen. Dat is in ieder geval goedkoper dan twee ringen.
Mijn vriendin wil niets met die app (en de Tesla) te maken hebben, want technologie, en rijdt enkel in haar eigen auto. Dat maakt het allemaal heel wat eenvoudiger om je locatie voor jezelf te houden bij zaken die niet iedereen hoeft te weten.
Hoe meer technologie, hoe meer controle mogelijk is.
Pak de fiets :-)Oekol schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:50:
Als jij de hoofdbestuurder bent kan je de locatie inzien van andere bestuurders uitzetten. Ze krijgt daar dan geen melding van oid. Dus als je beetje geluk hebt ziet ze het niet. En anders ziet ze geen locatie en zeg je dat Tesla soms problemen heeft met locatie tonen aan niet-hoofdbestuurders. Vraag me niet hoe ik dit weet 😘Oekol schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:50:
Haha wow even kalm aan jongens. Word ik vier berichten later al van een scheve schaats beschuldigd? Ze kijkt einde dag hoe laat ik thuis ben, zodat ze daar rekening mee kan houden. Rustaaaaagh.
Dank in ieder geval allen voor de berichten, gaat goed komen
Dank in ieder geval allen voor de berichten, gaat goed komen
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.