Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hans C schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:40:
Goed nieuws hier. Ik kreeg mijn 3 batterijen maar niet tot rust. Bleven op elkaar reageren, waardoor ik een oscilerend patroon kreeg van tussen de 60-100 watt plus en min. Vanmorgen zag ik dat de CT003 geen verbinding meer had. Stekker eruit aan beide kanten, 10 seconden uitgelaten en weer aangesloten. Nu net weer eens gekeken en super stabiel opeens. Ik had al verschillende keren vanuit de app gekozen voor een hardware reset en ook al eens de stroom eraf gehad. Maar zoals het nu loopt de afgelopen uren hoop ik dat het blijft.
[Afbeelding]
Wat ? Uren lang op 0 ?
Geen af en toe -10 of plus 30 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 09:19
SatScan schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Klopt maar als je dan toch bezig ben maak het gelijk toekomstvast en probleemloos...
... UTP kabel en een mesh-systeem
Ah, verkeerd begrepen. Dacht dat je zonder kabel bedoelde

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_N_M
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04-10 12:41
na +- 3 maand nog steeds een erg tevreden marstek gebruiker hier. Vorig weekend heb ik de batterij wel van buiten naar binnen (tuinhuis) gezet aangezien het 's nachts al wat frisser wordt.

Ik heb het topic hier even niet bijgehouden dus excuses als dit al gevraagd/gemeld is maar gisteren kreeg ik plots een brief van fluvius. Zij hebben "gemerkt" dat ik een batterij heb en deze nog niet aangegeven heb. Ik veronderstel dat ik het nu maar best ga aangeven? In tussentijd is de marstek toch gehomologeerd door synergrid dus geen probleem zou ik denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 22:04
M_N_M schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:04:
Ik heb het topic hier even niet bijgehouden dus excuses als dit al gevraagd/gemeld is maar gisteren kreeg ik plots een brief van fluvius. Zij hebben "gemerkt" dat ik een batterij heb en deze nog niet aangegeven heb. Ik veronderstel dat ik het nu maar best ga aangeven? In tussentijd is de marstek toch gehomologeerd door synergrid dus geen probleem zou ik denken?
Je kan de Marstek gewoon registreren bij Fluvius. Is inderdaad gehomologeerd sinds eind augustus. Kijk maar eens in het BE topic voor meer info hierover. Wel opmerkelijk dat ze al actief brieven beginnen sturen hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 15:46
SatScan schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:25:
[...]

Vraagje is de batterij 's-morgens leeg, of juist net niet.... kan het zijn dat de beschikbare capaciteit over de gehele tijd wordt uitgesmeerd of zo iets. Las bij een ander dat er 's-nachts werd bijgeladen, ook zo iets van op goedkoop moment bijladen ivm niet voldoende capaciteit om de hele nacht te overbruggen voordat weer zonne-energie wordt verwacht of goedkope energie moment van die dag...

Kort en goed, ik probeer enige logica te ontdekken... _/-\o_
Hij staat 's ochtends vaak op helemaal leeg (11%) of nog net daarboven. Ik heb wel in Home Assistant een automatisering staan die de Marstek tussen 0:30 en 5:30 op standby zet zodat de kans groter is dat er 's ochtends nog in zit om de duurdere ochtendpiek op te vangen .Die automatisering activeer ik handmatig als merk dat de stroom in de nachtelijke uren toch goedkoop is, de aankomende ochtendpiek hoog en/of de batterij al met redelijk weinig reserve de nacht ingaat.

En ja, qua het proberen te ontdekken van enige logica draaien bij mij de raderen ook nog.....

Je zou haast denken dat ze 'op de achtergrond' de AI-functie 'slimmer' proberen te maken ofzo. Dat ze inderdaad proberen om in de avond de pieken niet meer helemaal op te vangen, maar alleen om ze te 'schaven', zodat er voor de rest van de nacht ook nog energie over is.

Of dat de afgelopen dagen nou de meest logische strategie is.... Nou is het wel zo dat de afgelopen nachten de stroomprijzen ook boven de 20 cent zijn gebleven, maar daar tegenover staat dat de prijzen tijdens de avondpiek ook wel 40 of zelfs 70 cent zijn geweest. Moeilijk rekenen, maar gevoelsmatig met wat natte vingerwerk neig ik er toch naar om dan liever de avondpiek op te vangen, ten koste van capaciteit tijdens de nacht.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Avenger 2.0 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:10:
[...]

Je kan de Marstek gewoon registreren bij Fluvius. Is inderdaad gehomologeerd sinds eind augustus. Kijk maar eens in het BE topic voor meer info hierover. Wel opmerkelijk dat ze al actief brieven beginnen sturen hierover.
Het BE topic ? Ga eens moeten op zoek gaan.

Heb hier tijdje geleden al gelezen van iemand die een brief ontvangen heeft. Ik heb mijn batterijen eigenlijk onmiddellijk aangegeven toen ze gehomologeerd waren. Enige probleem is dat je eigenlijk met klemmen moet meten. Je mag de P1 meter niet gebruiken voor aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-10 14:24
Kenhas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:19:
[...]

Heb hier tijdje geleden al gelezen van iemand die een brief ontvangen heeft. Ik heb mijn batterijen eigenlijk onmiddellijk aangegeven toen ze gehomologeerd waren. Enige probleem is dat je eigenlijk met klemmen moet meten. Je mag de P1 meter niet gebruiken voor aansturing.
idd van de pot gerukt.
de P1 poort mag je wel gebruiken voor aansturing, maar niet voor beveiliging ... (en daar wringt het schoentje vandaag want die aansturing dient ook om alles uit te schakelen indien nodig). Is eigenlijk zo absurd en heeft enkel te maken met dat fluvius voor de dood is moest de P1 poort verkeerde data doorgegevn en daardoor een probleem ontstaan ... heeft dus niets met het techniche te maken want of je met P1 of met klemmen werkt, dat is +- hetzelfde effect ...

Er is een wetsvoorstel in de maak om de P1 poort toch te aanvaarden want het ontgaat iedere stekker plug&play logica als je in de meterkast moet vijzen ... vraagt enige (belgische) traagheid alvorens dat in orde komt ...

Wat bv. Fluvius schrijft "De P1-poort van je digitale meter mag gebruikt worden als informatiebron voor slimme sturingen, maar kan volgens de Belgische wetgeving geen beveiligingsfunctie vervullen. Daarom zijn stekkerbatterijen die worden aangestuurd door de P1-poort momenteel nog niet toegelaten door Synergrid. Er wordt gewerkt aan een bijsturing van de homologatieregels zodat dit in sommige gevallen wel wordt toegelaten. Deze bijsturing wordt verwacht tegen eind 2025."

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13:25
Kenhas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:19:
[...]

Volgens de laatste info zou dit voor Oktober zijn dat de P1 meter mag gebruikt worden. Ik lig er niet wakker van. Hoe gaan ze dit controleren? In Nederland kan nu de HW PIB al aangestuurd worden met de HW kWh meter. Zal hier in België dan ook wel komen, maar wanneer?

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-10 14:26
Edit: Bericht verwijdert ivm gevaarlijk voorstel

[ Voor 99% gewijzigd door Janp1963 op 02-10-2025 11:21 ]

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Janp1963 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:12:
Deze week 2 stroomstoringen gehad hier in de wijk van vier en eentje van 6 uur.
Backupfunctie van de Marstek kwam goed van pas, verlengkabel naar vriezer en werken.
Zou met een stekkerdoos ook meerdere apparaten van stroom hebben kunnen voorzien ( modem en koelkast bv), maar dan wordt het wel een kabel bende in huis.

Ik heb een 1 fase meterkast en zat te bedenken, wat als je een stopcontact plaatst op de kabels NA de hoofdschakelaar de hoofdschakelaar uit zet (om geen spanning op de grit te krijgen) en dan de accu backupkabel in dat stopcontact steekt?
Is dan heel het huis voorzien van spanning/stroom, of is dit onmogelijk en/of gevaarlijk?
@Janp1963 , Dat idee van jou is ruim een maand geleden ook al eens geopperd. AFBLIJVEN. LEVENSGEVAARLIJK.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Hij staat 's ochtends vaak op helemaal leeg (11%) of nog net daarboven. Ik heb wel in Home Assistant een automatisering staan die de Marstek tussen 0:30 en 5:30 op standby zet zodat de kans groter is dat er 's ochtends nog in zit om de duurdere ochtendpiek op te vangen .Die automatisering activeer ik handmatig als merk dat de stroom in de nachtelijke uren toch goedkoop is, de aankomende ochtendpiek hoog en/of de batterij al met redelijk weinig reserve de nacht ingaat.

En ja, qua het proberen te ontdekken van enige logica draaien bij mij de raderen ook nog.....

Je zou haast denken dat ze 'op de achtergrond' de AI-functie 'slimmer' proberen te maken ofzo. Dat ze inderdaad proberen om in de avond de pieken niet meer helemaal op te vangen, maar alleen om ze te 'schaven', zodat er voor de rest van de nacht ook nog energie over is.

Of dat de afgelopen dagen nou de meest logische strategie is.... Nou is het wel zo dat de afgelopen nachten de stroomprijzen ook boven de 20 cent zijn gebleven, maar daar tegenover staat dat de prijzen tijdens de avondpiek ook wel 40 of zelfs 70 cent zijn geweest. Moeilijk rekenen, maar gevoelsmatig met wat natte vingerwerk neig ik er toch naar om dan liever de avondpiek op te vangen, ten koste van capaciteit tijdens de nacht.
Op pieken sturen is lastig... daarom zal het 'inregelen' enige tijd duren zoals MT aangeeft.
Mijn indruk is dat het op NOM houden meer oplevert dan de grote pieken opvangen.
Je kunt dat in HA eens nakijken hoe lang het piekverbruik is en dat omzetten in kwh.
Hoeveel verbruik in de drukke/dure avonduren versus de overige avond/nachturen.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-10 00:47
Ik heb nu een homewizard accu en wil de marstek venus 3 kopen. Heb een mooie aanbieding voor 1500 euro, zelf afhalen bij de winkel.
Als ik de topicstart goed heb gelezen, kan hij gewoon werken met de Homewizard P1 meter, correct? (ik zal de HW accu verkopen, dus heb dan maar 1 accu.

Wel is het nog wachten op een (officiele) integratie met home assistant volgens mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 04-10 15:40
HBO88 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:51:
Ik heb nu een homewizard accu en wil de marstek venus 3 kopen. Heb een mooie aanbieding voor 1500 euro, zelf afhalen bij de winkel.
Als ik de topicstart goed heb gelezen, kan hij gewoon werken met de Homewizard P1 meter, correct? (ik zal de HW accu verkopen, dus heb dan maar 1 accu.

Wel is het nog wachten op een (officiele) integratie met home assistant volgens mij?
correct, 1 Marstek werkt goed met een HW P1. Vanaf 2 heb je een marstek CT002 of 003 nodig.

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
Ik las laatste paar dagen over issues met dynamische tarieven en dat de ai modus icm tibber account niet goed meer werkte ivm kwartiertarieven. Weten we daar al wat meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

MichaelReitsma schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:14:
Ik las laatste paar dagen over issues met dynamische tarieven en dat de ai modus icm tibber account niet goed meer werkte ivm kwartiertarieven. Weten we daar al wat meer over?
Ik zou zeggen lees even een paar laatste Posts door ;)

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoltergeistBE
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-10 10:52
Hoe gaan jullie om met 2 batterijen (of meer) met de slechte RTE naar ontladen toe?

Koppeling (modbus) met Home Assistant is gemaakt, dus ik kan daar gaan spelen met Manual / ipv NOM (België dus AI-modus niet mogelijk)

Concreet, nu zie ik de batterijen 's nachts ontladen aan 300w en de andere aan 100w, heel inefficiënt, en dat zie ik ook terug in de RTE van batterij #2, die op 60% zit momenteel.

Ik gok een automatisatie dat opladen altijd op 1 batterij gebeurd (en injectie <2.5 kW) en indien SOC batterij 98% is, de 2e batterij uit Manual (zonder schema) halen en op auto waardoor die mee gaat opladen.
En dan in de andere richting voor ontladen?

Vervolgens een reminder om de maand om dan de batterijen te wisselen in de automatisatie zodat de cycli +/- gelijk blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:09
PoltergeistBE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:06:
Hoe gaan jullie om met 2 batterijen (of meer) met de slechte RTE naar ontladen toe?

Koppeling (modbus) met Home Assistant is gemaakt, dus ik kan daar gaan spelen met Manual / ipv NOM (België dus AI-modus niet mogelijk)

Concreet, nu zie ik de batterijen 's nachts ontladen aan 300w en de andere aan 100w, heel inefficiënt, en dat zie ik ook terug in de RTE van batterij #2, die op 60% zit momenteel.

Ik gok een automatisatie dat opladen altijd op 1 batterij gebeurd (en injectie <2.5 kW) en indien SOC batterij 98% is, de 2e batterij uit Manual (zonder schema) halen en op auto waardoor die mee gaat opladen.

Vervolgens een reminder om de maand om dan de batterijen te wisselen in de automatisatie zodat de cycli +/- gelijk blijven.
Dat is zowat de weg die ik bewandel. Enkel tussen oktober en maart. Batterij A op NOM, de andere, batterij B, op manueel (zonder tijdschema) vanaf 15%. Batterij A laten laden tot 100% via NOM, indien overschot Batterij B bijschakelen. Na zonsondergang beide batterijen op NOM (tot ze dus leeg zijn). De volgende dag Batterij A op Manueel (zonder tijdschema) vanaf 15% en Batterij B op NOM, deze laatste laten volladen en indien overschot Batterij A bijschakelen. De volgende dag terug scenario 1 en zo wordt elke dag een andere batterij volgeladen en beide ontladen. Nu nog eens kijken of ik dat cascade laden vanaf maart zal blijven doen of ze toch weer allebei in parallel zal laten laden.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:26

Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening
Via automatisering, bijvoorbeeld via https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red? van @GAEvakYD

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:28
harrr schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:00:
[...]

De makkelijkste manier voor zekerheid is gewoon door een factuur te uploaden van je aankoop en kijken of je volledige garantie wordt verleend. Zo nee: terug naar de verkoper.
Bij mij heeft het 3 weken geduurd voor ik bevestiging kreeg dat de garantie ok was. En je moet terug sturen binnen de 14 dagen. Dat gaat dus niet!

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas

Momenteel doe ik de handelingen nog manueel maar mijn "systeem" zou als volgt werken met de twee batterijen die ik nu heb:
Eén van de batterijen is per week de "hoofdbatterij". Dat zou ik wisselen aan de hand van bijvoorbeeld weeknummer. In een oneven week is batterij 1 de hoofdbatterij, in een even week batterij 2.
De hoofdbatterij zal dus altijd op NOM draaien. Die kan dan overdag opladen. Is die vol (95%), dan schakelt de secundaire batterij in om ook op te laden. Los van de laadstatus draaien de twee batterij op NOM vanaf 17u om dan de "vooravonduren" op te vangen (kookplaat, oven, ...). Om 20u schakelt de secundaire batterij weer uit. Maar kan ook gebeuren dat ik de tweede batterij niet gebruik tijdens de vooravond. Dat zal afhangen van de cijfertjes.
Mocht de hoofdbatterij maar half opgeladen zijn om 16u zou ik die nog een uurtje of twee van het net laten opladen. Maar die laatste stap is nog niet bepaald. Wil eigenlijk gewoon de pieken opvangen van de kookplaat en eventueel oven.

Dus nu is het nog met berichten van home assistant en manuele acties om alles grondig te testen. Maar zodra ik aan de slag ga met modbus, kan ik zaken automatiseren.
Ik wil ook niet te gek doen qua strategieën. Het gaat uiteindelijk om een paar cent hier, een paar cent daar. Mijn tijd kost meer dan dat :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online

@Gely @PoltergeistBE , Ik ben zelf ook een tweede batterij aan het overwegen, maar in mijn situatie waar enkel een HW-P1-dongle werkt met mijn Slimme Meter heb ik iets anders bedacht.
Ofschoon ik e.e.a. met mijn local-api-script stuur, zou dat voor jullie ook middels HA moeten kunnen. Het heet alternerend Auto/Passive draaien. Als de ene batterij op Auto staat laat je de andere batterij naar Passive gaan en andersom. Zo verdubbel je je capaciteit en afhankelijk van de frequentie van wisselen van mode gaan beide batterijen even snel leeg en vol . Misschien een andere kijk op zaken Manueel proberen te regelen.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 15:46
SatScan schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Op pieken sturen is lastig... daarom zal het 'inregelen' enige tijd duren zoals MT aangeeft.
Mijn indruk is dat het op NOM houden meer oplevert dan de grote pieken opvangen.
Je kunt dat in HA eens nakijken hoe lang het piekverbruik is en dat omzetten in kwh.
Hoeveel verbruik in de drukke/dure avonduren versus de overige avond/nachturen.
Mja, zoals je het schrijft, als er inderdaad sprake is van 'inregelen', dan zouden ze dus inderdaad bezig zijn de AI 'slimmer' te maken, dus meer dan wat ik tot nu toe gewend was.

Tot nu toe was het vooral NOM draaien en, bij een laag genoeg tarief tijdens bepaalde uren, in die uren opladen.

Kan idd wel eens ff HA erbij pakken. De vaatwasser gebruikt voor een totale beurt 1,12 kWh, met tijdens z'n programma 3x een piek van ongeveer 10 minuten. Eerste piek is 2000W, Tweede piek is 1700W en dan nog een derde van weer 2000W.

Tijdens de nacht draait het huis ongeveer 280W 'idle', dus in 6 uurtjes ongeveer 1,68 kWh.

Dat basisverbruik is er in de avonduren ook, met een beetje extra omdat er verlichting brandt, de TV aan staat en dus die 1,12 kWh van de vaatwaseer. Dus dat hij probeert te sprijden klinkt eigenlijk best aannemelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 02-10-2025 15:33 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 13:00
Alan969 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:04:
[...]
Bij mij heeft het 3 weken geduurd voor ik bevestiging kreeg dat de garantie ok was. En je moet terug sturen binnen de 14 dagen. Dat gaat dus niet!
En als Hame dan meld: u heeft in het buitenland geshopt, volgens onze garantie bepalingen mag dat niet, u krijgt geen garantie. Ga je dan terug naar die Duitse verkoper en melden dat hij niet aan Hollanders mag (?) verkopen. Hij mag dat wel maar jij als koper neemt een ingecalculeerd risico.

Ik snap het wel, we willen allemaal europees recht halen bij een Chinees bedrijf maar gelijk hebben of krijgen zijn verschillende zaken.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:30
3DWim schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

En als Hame dan meld: u heeft in het buitenland geshopt, volgens onze garantie bepalingen mag dat niet, u krijgt geen garantie. Ga je dan terug naar die Duitse verkoper en melden dat hij niet aan Hollanders mag (?) verkopen. Hij mag dat wel maar jij als koper neemt een ingecalculeerd risico.

Ik snap het wel, we willen allemaal europees recht halen bij een Chinees bedrijf maar gelijk hebben of krijgen zijn verschillende zaken.
Ik vind dat Marstek in deze goede service verleent ten aanzien van "garantie", in ieder geval de situaties die waar ik weet van heb.
Het gezeur van europees dit en recht dat en wat krom is, nog ffe en iemand wil de rijdende rechter in gaan schakelen over een nog niet bestaande garantie kwestie.

Zaken als dat je Venus niet goed funcioneert is een goede reden, een los zittende voorplaat wat je niet prettig vind mag gezien worden als een pech geval.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
3DWim schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

Daar wil ik even op ingaan. Je hebt 2 jaar garantie, die is volgens mij Europees geregeld, so far, so good. Die zou Marstek je ten alle tijden moeten verlenen, via de dealer dan. Daarnaast heb je van de fabrikant een 10 jaar "extended warranty". Daar kan eventueel wel over gediscussieerd worden. Ik koop zeer veel Makita materiaal, meestal in België bij een officiële dealer maar af en toe ook wel eens bij een officiële Nederlandse dealer. Momenteel loopt er bij Makita een "extended warranty" bij aanmelden van het gereedschap. Maar...ik kan mijn in Nederland online aangekochte materiaal niet in België aanmelden voor de verlengde garantie maar enkel in Nederland (en ook omgekeerd niet).

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Update: https://eu.marstekenergy.com/pages/dealers
Nu speciaal voor de duiters onder ons :)

Wil je weten hoe het met garantie en dergelijke zit europees of duits of chinees verzoek ik u contact op te nemen met marstekenergy.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Laatst online: 13:18
Gely schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:54:
[...]

Daar wil ik even op ingaan. Je hebt 2 jaar garantie, die is volgens mij Europees geregeld, so far, so good. Die zou Marstek je ten alle tijden moeten verlenen, via de dealer dan. Daarnaast heb je van de fabrikant een 10 jaar "extended warranty". Daar kan eventueel wel over gediscussieerd worden. Ik koop zeer veel Makita materiaal, meestal in België bij een officiële dealer maar af en toe ook wel eens bij een officiële Nederlandse dealer. Momenteel loopt er bij Makita een "extended warranty" bij aanmelden van het gereedschap. Maar...ik kan mijn in Nederland online aangekochte materiaal niet in België aanmelden voor de verlengde garantie maar enkel in Nederland (en ook omgekeerd niet).
De vergelijking met Makita kan je niet doortrekken naar Marstek. Ik heb een NL makita account en een BE makita account. Apparaten die ik in Nederland koop kan ik gewoon registreren in Nederland. Acties zoals extra accu of accesoires en verlengde garanties tellen dan gewoon via de Nederlandse Makitadealer. Ik heb nog nooit ofte nooit problemen gehad met Makita NL of Makita BE. Ik koop gemiddeld per jaar rond de 10K aan Makita apparatuur en het merendeel in Nederland (als Belg zijnde). Maar het hele garantieverhaal over Marstek is echt wel paniekvoetbal en mijn idee is dat het er hier teveel over gaat. Zover ik weet is er hier nog niemand die geen hulp/update/omruiling heeft gehad tot dusver. Dus waarom dat hier zo gedramatiseerd word door sommigen weet ik niet. ''Wat dan bij een defect achter 7jaar?'' ja dat zien we dan wel weer denk ik dan. Daar nu al je slaap voor gaan laten daar word niemand beter van.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Druppeltje_ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

De vergelijking met Makita kan je niet doortrekken naar Marstek. Ik heb een NL makita account en een BE makita account. Apparaten die ik in Nederland koop kan ik gewoon registreren in Nederland. Acties zoals extra accu of accesoires en verlengde garanties tellen dan gewoon via de Nederlandse Makitadealer. Ik heb nog nooit ofte nooit problemen gehad met Makita NL of Makita BE. Ik koop gemiddeld per jaar rond de 10K aan Makita apparatuur en het merendeel in Nederland (als Belg zijnde). Maar het hele garantieverhaal over Marstek is echt wel paniekvoetbal en mijn idee is dat het er hier teveel over gaat. Zover ik weet is er hier nog niemand die geen hulp/update/omruiling heeft gehad tot dusver. Dus waarom dat hier zo gedramatiseerd word door sommigen weet ik niet. ''Wat dan bij een defect achter 7jaar?'' ja dat zien we dan wel weer denk ik dan. Daar nu al je slaap voor gaan laten daar word niemand beter van.
Je hebt gelijk wat betreft het paniekvoetbal en het dramagehalte :). Ik dacht wel dat je ging reageren aangezien ik op een van jouw foto's redelijk wat Makita materiaal zag :) Ik heb ook nooit problemen gehad m.b.t. tot garantie bij Makita. Toch denk ik dat de vergelijking voor Marstek en lokale (lees officiële) dealers wel redelijk opgaat, de fabrikant heeft volgens mij het recht om de verlengde garantie enkel toe te kennen via de dealers die op hun goedgekeurde lokale lijst staan, BE of NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:35
Ik denk ivm garantie dat het voor elk merk afwachten is over x aantal jaar (kijk bv naar HW, die omruilingen houden zij toch ook geen 7 jaar vol zou je denken en geeft me al net zo min gemoedsrust). Idd je slaap niet voor laten en leven in het nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Gely schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Je hebt gelijk wat betreft het paniekvoetbal en het dramagehalte :). Ik dacht wel dat je ging reageren aangezien ik op een van jouw foto's redelijk wat Makita materiaal zag :) Ik heb ook nooit problemen gehad m.b.t. tot garantie bij Makita. Toch denk ik dat de vergelijking voor Marstek en lokale (lees officiële) dealers wel redelijk opgaat, de fabrikant heeft volgens mij het recht om de verlengde garantie enkel toe te kennen via de dealers die op hun goedgekeurde lokale lijst staan, BE of NL.
Marstek is zo ver nog niet op dat gebied. Bij Makita (om dat dan als voorbeeld te nemen) is dat zo klaar als een klontje. Factuur uploaden en bijkomend je dealer aanvinken in een lijst. Zo niet -> geen recht op garantie, of actie of wat dan ook. Om bij Makita je apparaat te kunnen registreren is dat ook nodig. Op die manier zorgen ze ervoor dat je via de officiele dealers gaat. Op dat gebied had Marstek al veel langer klaarheid kunnen scheppen. Maar zolang er ondersteuning is, zie ik geen problemen. Wat de toekomst brengt weet helaas niemand. Vanaf het moment dat er hier berichten gaan komen van mensen die geen ondersteuning of omruiling gaan krijgen, is dat een ander verhaal. Maar er wordt hier heel veel vooruit gelopen op zaken die nog niet gebeurd zijn.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Wie heeft de Marstek venus x wel eens bekeken?
Want nou word mij dat in ieder geval ook onduidelijk

https://eu.marstekenergy.com/products/marstek-venus-x
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enBlHRvi5r-olskujbUneSn84Qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7qWXzdEMYPvBkSmVbMdDR2b6.png?f=fotoalbum_large

En dit wat ik dacht dat de venus x zou zijn wat ik eerder bekeken heb.
https://www.youtube.com/watch?v=B4DhcNZdAGw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XIiNT3VSOYNp2vzdhi4Gz3sJps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nMwbeGraKVHL2NWyqRXKfkG4.png?f=user_large

Is de venus x de venus x of is de venus x de marstek mars?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Gely schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Toch even reageren op jou garantie verhaal.

Je hebt tenminste 2j garantie van de verkoper. Daarna geld de coulance regeling... wat is de verwachte levensduur van een apparaat in verhouding tot leeftijd bij garantieclaim.
Er wordt reclame gemaakt met een verwachte levensduur 15j en een capaciteit garantie van 80% bij < 6000 cycli door de dealers!

DAARNAAST wordt er een fabrieksgarantie gegeven van 10j.

Dit bekent concreet dat je na 2j nog 8j volledige (fabrieks)garantie hebt met de 80%/6000 cycli voorwaarde.
Voor de laatste 5j geld weer de coulance regeling... voor wat die dan nog waard is.

Gelukkig zijn de garantiegevallen tot nu toe op 1 hand te tellen ondanks dat er duizenden batterijen via dit topic verkocht zijn...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tweeek schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bovenste Venus familie
Onderste de Mars familie

YouTube: MARSTEK Neuheiten VENUS X / VENUS D / VENUS A IFA 2025

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 02-10-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:05
Ik sta op het punt om 3x de v3 te bestellen, moest mijn limiet verhogen dus de betaling mislukte. Nu ben ik alsnog aan het twijfelen wel bestellen of toch een nieuwe omvormer en dan een accu die rechtstreeks op de omvormer kan = meer capaciteit voor minder geld en minder verliezen. Waarom toch voor een Marstek gaan?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maikie18 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:43:
Ik sta op het punt om 3x de v3 te bestellen, moest mijn limiet verhogen dus de betaling mislukte. Nu ben ik alsnog aan het twijfelen wel bestellen of toch een nieuwe omvormer en dan een accu die rechtstreeks op de omvormer kan = meer capaciteit voor minder geld en minder verliezen. Waarom toch voor een Marstek gaan?
Meer capaciteit voor minder geld nou dan ging ik voor die ander.. ben wel benieuwd welk systeem goedkoper is? Hoeveel minder verliezen verwacht je? 5% 10% ?

'of toch een nieuwe omvormer en dan een accu die rechtstreeks op de omvormer kan'
Wat bedoel je hier precies mee?

[ Voor 9% gewijzigd door SatScan op 02-10-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
SatScan schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:50:
[...]

Meer capaciteit voor minder geld nou dan ging ik voor die ander.. ben wel benieuwd welk systeem goedkoper is? Hoeveel minder verliezen verwacht je? 5% 10% ?

'of toch een nieuwe omvormer en dan een accu die rechtstreeks op de omvormer kan'
Wat bedoel je hier precies mee?
4-8% maar dat is puur vanwege dc > ac > dc > ac. Een accu die rechtstreeks op de omvormer kan is maar 1x dc>ac. Bijvoorbeeld een pylontech.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:45
Maikie18 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:43:
Ik ben benieuwd welk ander systeem, sta voor de zelfde keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PoltergeistBE
Kenhas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Momenteel doe ik de handelingen nog manueel maar mijn "systeem" zou als volgt werken met de twee batterijen die ik nu heb:
Eén van de batterijen is per week de "hoofdbatterij". Dat zou ik wisselen aan de hand van bijvoorbeeld weeknummer. In een oneven week is batterij 1 de hoofdbatterij, in een even week batterij 2.
De hoofdbatterij zal dus altijd op NOM draaien. Die kan dan overdag opladen. Is die vol (95%), dan schakelt de secundaire batterij in om ook op te laden. Los van de laadstatus draaien de twee batterij op NOM vanaf 17u om dan de "vooravonduren" op te vangen (kookplaat, oven, ...). Om 20u schakelt de secundaire batterij weer uit. Maar kan ook gebeuren dat ik de tweede batterij niet gebruik tijdens de vooravond. Dat zal afhangen van de cijfertjes.
Mocht de hoofdbatterij maar half opgeladen zijn om 16u zou ik die nog een uurtje of twee van het net laten opladen. Maar die laatste stap is nog niet bepaald. Wil eigenlijk gewoon de pieken opvangen van de kookplaat en eventueel oven.

Dus nu is het nog met berichten van home assistant en manuele acties om alles grondig te testen. Maar zodra ik aan de slag ga met modbus, kan ik zaken automatiseren.
Ik wil ook niet te gek doen qua strategieën. Het gaat uiteindelijk om een paar cent hier, een paar cent daar. Mijn tijd kost meer dan dat :+
Ik heb de automatisatie even (laten..) schrijven zoals hier beschreven.

Dit is dus voor 2 batterijen, Marstek Venus E, beiden gekoppeld over modbus.
Situatie 1 (extremen, SOC ≤13%, SOC ≥99%, vermogen ±2400W): beide batterijen → Anti-feed.
Situatie 2 (normaal 14–98% SOC, vermogen binnen range):
De “leading” batterij (afhankelijk van weeknummer) krijgt voorrang → die mag als eerste opladen/ontladen.
Als de leading batterij in Manual staat, mag de andere pas actief zijn.
Je leading batterij wordt bepaald door het weeknummer:
Oneven week → Hal = leading
Even week → Garage = leading
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
alias: Batterijen wisselen en synchroniseren (met week-lead + melding)
mode: single
trigger:
  # Triggers op SOC
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.batterij_batterij1_battery_soc
    above: 99
    entity_id: sensor.batterij_batterij2_battery_soc
    below: 14

# Triggers op vermogen
    entity_id: sensor.batterij_batterij1_battery_power
    above: 2400
    entity_id: sensor.batterij_batterij2_battery_power
    below: -2400

condition: []

action:
  - choose:
      # === Situatie 1: Extremen → beide actief ===
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - condition: numeric_state
        sequence:
          - service: select.select_option
            target:
              entity_id:
                - select.batterij_batterij1_user_work_mode
                - select.batterij_batterij2_user_work_mode
            data:
              option: "Anti-Feed"
          - service: notify.mobile_app_oneplusMOBILE
            data:
              message: "Beide batterijen actief gezet (Anti-feed) door SOC/vermogen drempel."

# === Situatie 2: Normale range → week bepaalt leading ===
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
                above: 13
                below: 99
                below: 2400
                above: -2400
        sequence:
          - choose:
              # --- Oneven week → Hal is leading ---
              - conditions:
                  - condition: template
                    value_template: "{{ (now().isocalendar()[1] % 2) == 1 }}"
                sequence:
                    target:
                      entity_id: select.batterij_batterij1_user_work_mode
                    data:
                    target:
                      entity_id: select.batterij_batterij2_user_work_mode
                    data:
                      option: "Manual"
                    data:
                      message: "Oneven week → Hal is leading (Anti-feed). Garage staat op Manual."

# --- Even week → Garage is leading ---
              - conditions:
                    value_template: "{{ (now().isocalendar()[1] % 2) == 0 }}"
                sequence:
                    target:
                    data:
                    target:
                    data:
                    data:
                      message: "Even week → Garage is leading (Anti-feed). Hal staat op Manual."

[ Voor 0% gewijzigd door PoltergeistBE op 03-10-2025 10:52 . Reden: Typo: HA is case sensitive. Anti-feed => Anti-Feed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Herinner mij een youtube video van recente beurs waar Marstek stond dat ze gezegd hebben dat ze vormfactor veranderd hebben en display eruit gesloopt hebben in uiteindelijke versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
...
Hoop eigenlijk dat Marstek in de toekomst een optie in de App in bouwt om het gedrag wat te programmeren met meerdere batterijen. Want zo als het nu standaard werkt is inderdaad een zootje en moet je via externe programmatie je eigen aansturing maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

bovenste is nieuwe versie van de X, die is nu zonder display

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenneartdj
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:58
Erik1805 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:14:
Ik heb Tibber weer gekozen en nu staan er wel 3 laad momenten. Vreemd.

[Afbeelding]
Ik krijg helemaal nooit een grafiek te zien als ik Tibber zou gebruiken. Of die dan werkt voor mij? Heb nu nog steeds maar 1 laad moment bij Nordpool en op de meest vreemde tijd lijkt wel 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lekOO71GFc58BB-MOCiPFKt8Kbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SICEIXHFpEqmbS1W2Uj6xPtZ.png?f=fotoalbum_large

Blijft toch wel apart.
En vond dat eigenlijk wel een heel interessante variant, uitbereiding met losse accu's van 5kw.

[ Voor 12% gewijzigd door tweeek op 02-10-2025 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:59
Maikie18 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:06:
[...]

4-8% maar dat is puur vanwege dc > ac > dc > ac. Een accu die rechtstreeks op de omvormer kan is maar 1x dc>ac. Bijvoorbeeld een pylontech.
Als je laadt via PV wel. Als je wilt laden volgens dynamische tarieven heb je nog steeds 2x verlies zoals bij een Marstek.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Broodro0ster schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:02:
[...]

Als je laadt via PV wel. Als je wilt laden volgens dynamische tarieven heb je nog steeds 2x verlies zoals bij een Marstek.
Eens. Ging mij in eerste instantie om pv overschot vanwege terugleverkosten maar nu ik er na je reactie nog eens overna denk zal ik het daar misschien maar 30% voor gebruiken ofzo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:44

d3x

Maikie18 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:00:
[...]

Eens. Ging mij in eerste instantie om pv overschot vanwege terugleverkosten maar nu ik er na je reactie nog eens overna denk zal ik het daar misschien maar 30% voor gebruiken ofzo
als je laad vanuit een PV maakt het ook niet uit of je 70-80-90% RTE hebt, want die opgebrachte energie kost is 0. Het is natuurlijk leuk om wat hoger te hebben, maar de totale kost bepaald uiteindelijk de ROI en die is in vele gevallen met directe omvormer een pak hoger. Nu is de v3 wel wat duurder, maar vele eerste MT gebruikers was hun eerste aankoop ook duurder, maar nog altijd pak goedkoper dan de meeste kant en klaar oplossingen zonder stekker.

Ik heb ook recent gemerkt door meer PV te plaatsen en dus op hogere waarde te laden dat mijn RTE omhoog gegaan is, waar ik vroeger begin 70% en nu eind 70% met 2MT. Met 1MT geraak je nog hoger in RTE.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
PoltergeistBE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:13:
[...]

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
alias: Batterijen wisselen en synchroniseren (met week-lead + melding)
mode: single
trigger:
  # Triggers op SOC

# Triggers op vermogen

condition: []

action:
  - choose:
      # === Situatie 1: Extremen → beide actief ===
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - select.batterij_batterij1_user_work_mode
                - select.batterij_batterij2_user_work_mode
            data:
              option: "Anti-feed"
            data:
              message: "Beide batterijen actief gezet (Anti-feed) door SOC/vermogen drempel."

# === Situatie 2: Normale range → week bepaalt leading ===
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
        sequence:
          - choose:
              # --- Oneven week → Hal is leading ---
              - conditions:
                    value_template: "{{ (now().isocalendar()[1] % 2) == 1 }}"
                sequence:
                    target:
                    data:
                    target:
                    data:
                    data:
                      message: "Oneven week → Hal is leading (Anti-feed). Garage staat op Manual."

# --- Even week → Garage is leading ---
              - conditions:
                    value_template: "{{ (now().isocalendar()[1] % 2) == 0 }}"
                sequence:
                    target:
                    data:
                    target:
                    data:
                    data:
                      message: "Even week → Garage is leading (Anti-feed). Hal staat op Manual."
Nice. Ging dit weekend eens voor kijken hoe ik dit voor mekaar ging krijgen. Ben ganse dagen bezig met programmeren dus de logica ging me wel lukken maar om dat dan in yaml te krijgen, ging een grotere uitdaging zijn.
Bedankt d:)b
Avenger 2.0 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

Hoop eigenlijk dat Marstek in de toekomst een optie in de App in bouwt om het gedrag wat te programmeren met meerdere batterijen. Want zo als het nu standaard werkt is inderdaad een zootje en moet je via externe programmatie je eigen aansturing maken.
Moet toegeven dat ik ook wel gehoopt had dat er toch iets meer "intelligentie" in zat. Twee batterijen die tegelijk paar honderd watt ontladen, is niet echt efficiënt. Ik verwacht wel dat er meer en meer functionaliteit bij gaat komen waardoor je gewoon kunt instellen in de app zoals ik hierboven beschreven heb. Is nog relatief simpel qua strategie. Maar weet eigenlijk niet of er iemand zicht heeft op wat er op de roadmap staat

[ Voor 6% gewijzigd door Kenhas op 03-10-2025 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kenhas schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:47:
[...]

Moet toegeven dat ik ook wel gehoopt had dat er toch iets meer "intelligentie" in zat. Twee batterijen die tegelijk paar honderd watt ontladen, is niet echt efficiënt. Ik verwacht wel dat er meer en meer functionaliteit bij gaat komen waardoor je gewoon kunt instellen in de app zoals ik hierboven beschreven heb. Is nog relatief simpel qua strategie. Maar weet eigenlijk niet of er iemand zicht heeft op wat er op de roadmap staat
Slimmere AI versie wordt tijdens of na de officiële introductie van Open API geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoltergeistBE
Ik vind de ingebouwde intelligentie van koppeling met de meter en automatisch laden en ontladen bij ver/gebruik voor de meesten al voldoende.

Bij Huawei betaal je voor die controller alleen al de prijs van een batterij... (ja, andere efficiëntie/koppeling omvormer).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
PoltergeistBE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:13:
[...]

[/code]
Als je naast de code tag ook nog de quote tag gebruikt wordt het nog beter leesbaar/overzichtelijker.
Dan wordt het uitklapbaar...

Dank!

PS we hebben naast dit Topic ook deze smaken ;-)
Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij
Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:40

timvanloon

Intel or AMD?

SatScan schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Slimmere AI versie wordt tijdens of na de officiële introductie van Open API geïntroduceerd.
Is er al zicht op wanneer we ongeveer die officiële introductie kunnen gaan verwachten?

2 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v117 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:06
Voor de Belgen met kleine PV installatie, ik heb volgende suggestie eens naar Marstek gestuurd. Benieuwd of ze het gaan begrijpen🤔
Would it be possible to add an extra mode called peak shaving to the app?

Now with winter coming in Belgium my solar panels produce not enough to fill my Venus E most days, so using the “Self consumption model” is not practical, the battery will mostly be empty before the higher electricity use in the evening. It would be nice to use the accumulated power just for peak shaving to reduce our Capacity tariff here in Belgium.
It would be nice to be able to use the accumulated battery power only from a self set preset power usage, for example only from 1500 or 2000 Watt power usage have the battery to start discharging for peak shaving so we can reduce our Capacity tariff which now starts from 2500 Watt per 15 minutes.

🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
SatScan schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:56:
[...]
Ben er zeker van dat er nog wel iets gaat komen maar als iedereen gewoon wacht op iets dat "waarschijnlijk" gaat komen, zouden topics waar je zelf naar linkt, niet bestaan ;)
PoltergeistBE schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:00:
Ik vind de ingebouwde intelligentie van koppeling met de meter en automatisch laden en ontladen bij ver/gebruik voor de meesten al voldoende.

Bij Huawei betaal je voor die controller alleen al de prijs van een batterij... (ja, andere efficiëntie/koppeling omvormer).
Uiteindelijk is de automatisering die ik wil doen, ook niet persé nodig. Het systeem draait eigenlijk perfect. En, behalve voor efficiëntie van de twee batterijen, is er eigenlijk niet echt een reden (denk ik) om te automatiseren. Maar het kan soms toch zo plezant zijn ;) Was indertijd (jaren geleden) blij als een klein kind dat ik mijn staande lamp, met een slimme stekker, kon in- en uitschakelen met mijn logitech afstandsbediening. En dat de verwarming in de badkamer (honeywell kranen) uitging als we het raampje opzetten. Enzovoort. Mijn hoofdreden is nooit om paar cent te besparen maar omdat het kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

tinamar schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:42:
Voor de Belgen met kleine PV installatie, ik heb volgende suggestie eens naar Marstek gestuurd. Benieuwd of ze het gaan begrijpen🤔

Now with winter coming in Belgium my solar panels produce not enough to fill my Venus E most days, so using the “Self consumption model” is not practical, the battery will mostly be empty before the higher electricity use in the evening. It would be nice to use the accumulated power just for peak shaving to reduce our Capacity tariff here in Belgium.
It would be nice to be able to use the accumulated battery power only from a self set preset power usage, for example only from 1500 or 2000 Watt power usage have the battery to start discharging for peak shaving so we can reduce our Capacity tariff which now starts from 2500 Watt per 15 minutes.
(dit topic hoort eerder thuis in BE, maar aangezien het vraag is richting MT....

1KWp kost ongeveer 4eur/maand dat je over de 2.5 gaat.Eenmaal erover ben je banaan voor de hele maand.
neem een RTE van 75%
stel je gaat per dag 4kw laden als buffer om die pieken op te vangen met een RTE van 75% is dat 5.3kw

een variabel deftig contract kost 30cent /kw incl kosten.
elke dag dit toepassen met RTE verlies = 1.3kw * 0.3 * 30 = kost je bijna 12eur... of gelijk aan 3kwp verschil. Om 5kw piek te hebben moet je echt wel in een normaal huishouden totaal niet opletten...(warmtepomp, EV) zijn mogelijke oorzaken.

maw stuivertje ruilen, het is hier al meermaals aangetoond dat in/uit zuiver voor verkoop ook enkel kan werken op dynmaisch tarief. dan kan je evengoed ipv capacity shaving richting dynamisch tarief gaan.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
tinamar schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:42:

Ik betwijfel ten zeerste of ze bij Marstek daar veel aandacht aan gaan schenken. Met veel geluk weten ze dat België überhaupt een land is daar. En dan nog denk ik dat ze daar meer werk op de plank hebben liggen dan aandacht te schenken aan onze captar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyro
d3x schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

(dit topic hoort eerder thuis in BE, maar aangezien het vraag is richting MT....

1KWp kost ongeveer 4eur/maand dat je over de 2.5 gaat.Eenmaal erover ben je banaan voor de hele maand.
neem een RTE van 75%
stel je gaat per dag 4kw laden als buffer om die pieken op te vangen met een RTE van 75% is dat 5.3kw

een variabel deftig contract kost 30cent /kw incl kosten.
elke dag dit toepassen met RTE verlies = 1.3kw * 0.3 * 30 = kost je bijna 12eur... of gelijk aan 3kwp verschil. Om 5kw piek te hebben moet je echt wel in een normaal huishouden totaal niet opletten...(warmtepomp, EV) zijn mogelijke oorzaken.

maw stuivertje ruilen, het is hier al meermaals aangetoond dat in/uit zuiver voor verkoop ook enkel kan werken op dynmaisch tarief. dan kan je evengoed ipv capacity shaving richting dynamisch tarief gaan.
1,5 kWh in de Marstek is genoeg om pieken op te vangen. 4 is voor niets nodig. Ik weet hier perfect wanneer ik over de 2,5kW captar zou gaan. Automatisatie gemaakt en dat werkt goed.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
Druppeltje_ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Ik betwijfel ten zeerste of ze bij Marstek daar veel aandacht aan gaan schenken. Met veel geluk weten ze dat België überhaupt een land is daar. En dan nog denk ik dat ze daar meer werk op de plank hebben liggen dan aandacht te schenken aan onze captar.
Dat is ook mijn verwachting maar niet geschoten altijd mis😀
Dynamisch tarief is niet interessant voor mij, captar wordt enkel overschreden 's avonds als moeder kookt met oven, frietuze enz. En dat is altijd net ook tijdens de duurste uren😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
dannyro schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

1,5 kWh in de Marstek is genoeg om pieken op te vangen. 4 is voor niets nodig. Ik weet hier perfect wanneer ik over de 2,5kW captar zou gaan. Automatisatie gemaakt en dat werkt goed.
Heb je die automatisatie al ergens gedeeld voor ons leken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
tinamar schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Dat is ook mijn verwachting maar niet geschoten altijd mis😀
Dynamisch tarief is niet interessant voor mij, captar wordt enkel overschreden 's avonds als moeder kookt met oven, frietuze enz. En dat is altijd net ook tijdens de duurste uren😕
Hier is dat hetzelfde (vast contract). Ik heb een automatisatie gemaakt, om 16.30, als de Marstek <20% is wordt ze opgeladen tot 40%. Dat is genoeg om vrouwlief naar hartelust te laten koken :)

ps nu je vervolg maar gelezen :) Ik heb deze nog niet gedeeld. Dat is een hele boterham. De sturing wordt gedaan door de modbus. In mijn geval een Atom m5stack. Ik krijg ook een alarm op mijn iPhone bij <20% en ook als de Marstek 40% geladen is en het laden stopt. Dit gebeurd allemaal via Home Assistant. Ik weet niet wat jij gebruikt.

[ Voor 23% gewijzigd door dannyro op 03-10-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-10 13:16
tdolder schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:51:
[...]

Dank :-)
Dashboard heb ik zelf gemaakt met de entiteiten die door de integratie worden aangemaakt. Ik heb ook nog 2 dashboards gemaakt voor alleen de accu's. Daarnaast diverse automations voor laden en ontladen via modbus. Accu op standby als de auto gaat laden enz.
[Afbeelding][Afbeelding]
Wil je daarvan het een en ander delen? _/-\o_ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
dannyro schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:30:
[...]

Hier is dat hetzelfde (vast contract). Ik heb een automatisatie gemaakt, om 16.30, als de Marstek <20% is wordt ze opgeladen tot 40%. Dat is genoeg om vrouwlief naar hartelust te laten koken :)

ps nu je vervolg maar gelezen :) Ik heb deze nog niet gedeeld. Dat is een hele boterham. De sturing wordt gedaan door de modbus. In mijn geval een Atom m5stack. Ik krijg ook een alarm op mijn iPhone bij <20% en ook als de Marstek 40% geladen is en het laden stopt. Dit gebeurd allemaal via Home Assistant. Ik weet niet wat jij gebruikt.
Ik heb de Lilygo met HA maar ben een leek in programeren, veel copieren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zoals ~SatScan net al zei, vanwege het gigantische animo hier in het topic, hebben we ook een hoop dochtertopics, waaronder Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening.

Graag alle automatiseringen daar plaatsen. Kunnen jullie naar hartelust discussiëren over hoe je het beste de Marstek kunt automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

[...]

je zal het binnenkort wel ervaren dat lente zomer iets anders is als herfst winter en je hebt duidelijk een zeer kleine voetafdruk kwa electriciteit, ook dat moet je meenemen. 1 inductie boost geeft al 1200W, oven 2000w- micro 1000w noem maar op. De ene gaat aan serieel koken doen en er op letten iemand anders niet, voor je het weet zit je wel eens in een en/en verhaal en dan heb je het toch vlaggen, kan je weer balen voor enkele eur als een stekker 8) .

je automatisatie <20% kan je ook serieus in de miserie brengen als je alle andere verbruikers niet kan controlere... maar goed sommige zullen zich dood automatiseren voor enkele euro per maand O-)

8maanden lang is mijn batterij verantwoordeljik dat ik max rond de 3kwp capa kom, 2eur kost / mnd, gewoon met NOM, die 4 maanden erbuiten 101 dingen opzetten van laden en lossen om toch maar die capa te bufferen en dan steeds je MT moeten schakelen in andere vormen... veel gedoe. Ik zou eerder voor dynamisch gaan en meerdere MT en deze dan op laag tarief volladen, gaat je een pak minder kosten dan je vast contract wat al jaar en dag achterhaald is.

[ Voor 25% gewijzigd door d3x op 03-10-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:32
pascallj schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:40:
Zoals ~SatScan net al zei, vanwege het gigantische animo hier in het topic, hebben we ook een hoop dochtertopics, waaronder Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening.

Graag alle automatiseringen daar plaatsen. Kunnen jullie naar hartelust discussiëren over hoe je het beste de Marstek kunt automatiseren.
Iets om op te nemen in het gele blok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:38
AI werkt vreemd. Staat er ineens laadmomenten in de nacht. Tja batterij is nu leeg.

Maar hopen op een snelle update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFwv9KogNwU5FEeljZiA1bYaZ_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8dfg7MJ6MnblcgiwnQPPSCJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 03-10-2025 13:39 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
d3x schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:18:
[...]

je zal het binnekort wel al beginenn ervaren dat lente zomer iets anders is als herfst winter en je hebt duidelijk een zeer kleine voetafdruk kwa electriciteit, ook dat moet je meenemen. 1 inductie boost geeft al 1200W, oven 2000w- micro 1000w noem maar op. De ene gaat aan serieel koken doen en er op letten iemand anders niet, voor je het weet zit je wel eens in een en/en verhaal end an heb je het toch vlaggen, kan je weer balen voor enkele eur als een stekker 8) .

je automatisatei <20% kan je ook serieus in de miserie brengen als je alle andere verbruikers niet kan controlere... maar goed sommige zullen zich dood automatiseren voor enkele euro per maand O-)

8maanden lang is mijn batterij verantwoordeljik dat ik max rond de 3kwp capa kom, 2eur kost / mnd, gewoon met NOM, die 4 maanden erbuiten 101 dingen opzetten van laden en lossen om toch maar die capa te bufferen en dan steeds je MT moeten schakelen in andere vormen... veel gedoe. Ik zou eerder voor dynamisch gaan en meerdere MT en deze dan op laag tarief volladen, gaat je een pak minder kosten dan je vast contract wat al jaar en dag achterhaald is.
Ja ja...Jij hebt helemaal gelijk. Ik was verkeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
Beste medetweakers,
Ik zou zeggen kijk eens op het forum voor de Marstek A (antoinevromen in "Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij" ).
Een tip voor een superaanbieding door @mrme12345

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
antoinevromen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:54:
Beste medetweakers,
Ik zou zeggen kijk eens op het forum voor de Marstek A (antoinevromen in "Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij" ).
Beetje sluikreclame moet kunnen, twist ook niet over de prijs maar net zoals in dit forum herhaaldelijk geschreven is blijft het feit dat er dus en btw bij komt en het opgehaald moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 14:07
Erik1805 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:28:
AI werkt vreemd. Staat er ineens laadmomenten in de nacht. Tja batterij is nu leeg.

[Afbeelding]
Tjsa, dat is logisch. De prijzen liggen vanavond laat/vannacht/morgen veel lager door de harde wind die er aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
tweeek schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Beetje sluikreclame moet kunnen, twist ook niet over de prijs maar net zoals in dit forum herhaaldelijk geschreven is blijft het feit dat er dus en btw bij komt en het opgehaald moet worden.
@tweeek Nee hoor gewoon post lezen in andere forum; BTW zit al in de prijs en wordt in Nederland bezorgd.
Ik heb er zojuist 2 besteld; Is goedkoper dan 1 met een uitbreidings-accu
(P.s. het is toch pas sluikreclame als ik er een belang bij zou hebben; Mijn enige belang is jullie op dat andere forum te wijzen ;-) )

[ Voor 21% gewijzigd door antoinevromen op 03-10-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
antoinevromen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

@tweeek Nee hoor gewoon post lezen in andere forum; BTW zit al in de prijs en wordt in Nederland bezorgd.
Ik heb er zojuist 2 besteld; Is goedkoper dan 1 met een uitbreidings-accu
(P.s. het is toch pas sluikreclame als ik er een belang bij zou hebben; Mijn enige belang is jullie op dat andere forum te wijzen ;-) )
Met het woordje "sluikreclame" doel ik niet op jou of dat je er belang bij zou hebben, meer om er gewoon een zin van te maken.
Je hebt ook al afgerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 19:19

[Afbeelding]
Zie hier toch niets vreemds? Dat zijn gewoon de goedkoopste momenten van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
tweeek schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:14:
[...]

Met het woordje "sluikreclame" doel ik niet op jou of dat je er belang bij zou hebben, meer om er gewoon een zin van te maken.
Je hebt ook al afgerekend?
@tweeek Jazeker; 0 Euro; het totaalbedrag van 798 wordt pas vanaf 24 oktober van mijn credit-card afgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
antoinevromen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:20:
[...]

@tweeek Jazeker; 0 Euro; het totaalbedrag van 798 wordt pas vanaf 24 oktober van mijn credit-card afgeschreven.
Gefeliciteerd met je Marstek punten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:38
Hemmik schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Zie hier toch niets vreemds? Dat zijn gewoon de goedkoopste momenten van de dag
Klopt, niet bij stilgestaan :X

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-10 18:55

[Afbeelding]
Naar mijn mening laadt dat ding helemaal niet ondanks die bliksemschichten. Moet dus alsnog handmatig laden. Erg irritant.

PV komt maandag de 13e, dan kan die op zelfgebruik en laat ik hem daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:15
antoinevromen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:20:
[...]

Je moet nog wel een p1 meter scoren, die zit er niet bij geloof ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Je moet nog wel een p1 meter scoren, die zit er niet bij geloof ik
@reneeke1970 Nee die heb ik nog over van mijn Venus E en dus helemaal niet nodig;
Bij mijn digitale stroommeter werkt een CT003 niet.
Dus de Venus E blijft gewoon NOM draaien via mijn HW-P1 en de 2 Venus A gaan alternerend een paarhonderd watt vaste basislast leveren op manual; Op de HW-P1 kun je niet meerdere batterijen op NOM zetten, omdat ze dan elkaar gaan laden/ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
antoinevromen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:54:
Beste medetweakers,
Toch een heel ander product? Dat werkt alleen met een hybride omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HHF
  • Nu online

HHF

Maikie18 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:32:
[...]

Nee is een gewone stekker batterij met aansluit mogelijkheden voor zonnepanelen. Maar die hoef je niet te gebruiken.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
Maikie18 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:32:
[...]

@Maikie18 Nee hoor, dan moet je even de specs op het forum HHF in "Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij" lezen; Werkt gewoon hetzelfde als de Venus E (kan van Net laden en ontladen en daarbovenop ook rechtstreeks DC laden als je dat wilt). Alleen max-vermogen is 1200W, maar in mijn geval waar ik al een Venus E heb staan is die hogere capaciteit niet van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Morgen is het DE DAG voor zij die een dynamisch contract hebben .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_1eZFR5ubKIe0sJ_XfGKVeYVAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8Fd95YUyK88yTVD8zK6ogS5.jpg?f=fotoalbum_large

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:56:
Morgen is het DE DAG voor zij die een dynamisch contract hebben .[Afbeelding]
Als je veel energie nodig hebt wel. Als je graag je energie kwijt wilt, niet.

Overigens zal je bij alle aanbieders nog steeds de opslagkosten moeten betalen, waardoor het nooit negatief is. Wel bijna gratis.

[ Voor 12% gewijzigd door pascallj op 03-10-2025 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
Als ik nu kijk bij Ai modus en Nordpool dan staan daar 15min. prijzen. Als ik over het grafiekie schuif zie ik nl. elke 15min een prijs.
En ja rond 23:00u het goedkoopst.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
PNARI schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:56:
Morgen is het DE DAG voor zij die een dynamisch contract hebben .[Afbeelding]
@PNARI Ik moet hier misschien nog aan wennen omdat beide bedragen de afgelopen jaren altijd 0,00 waren voor mij ten gevolge van de salderingsregeling en een vast contract zonder terugleverkosten, waarbij ik alles wat ik met PV opwek uiteindelijk weer verbruik. Ik heb persoonlijk nooit de charme van dynamische contracten in NL gezien zolang de salderingsregeling er is en je geen terugleverkosten hebt, maar misschien dat een enkeling die actief handelt er op een dag voordeel aan kan hebben, maar over het hele jaar genomen kan ik mij geen situatie voorstellen dat een dynamisch contract gunstiger is dan een vast contract met saldering en zonder terugleverkosten. Of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
antoinevromen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:06:
[...]

@PNARI Ik moet hier misschien nog aan wennen omdat beide bedragen de afgelopen jaren altijd 0,00 waren voor mij ten gevolge van de salderingsregeling en een vast contract zonder terugleverkosten, waarbij ik alles wat ik met PV opwek uiteindelijk weer verbruik. Ik heb persoonlijk nooit de charme van dynamische contracten in NL gezien zolang de salderingsregeling er is en je geen terugleverkosten hebt, maar misschien dat een enkeling die actief handelt er op een dag voordeel aan kan hebben, maar over het hele jaar genomen kan ik mij geen situatie voorstellen dat een dynamisch contract gunstiger is dan een vast contract met saldering en zonder terugleverkosten. Of mis ik iets?
Dat ligt aan je terugleververgoeding. Een contract zonder terugleverkosten bestaat volgens mij sowieso al een tijd niet meer. Bij de meeste moet je tegenwoordig betalen om energie terug te leveren. Ik heb een gigantisch overschot per jaar, dus krijg daar bij een dynamisch contract ten minste nog geld voor in plaats van ervoor te moeten betalen. Salderen is vooral interessant voor de belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
pascallj schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Dat ligt aan je terugleververgoeding. Een contract zonder terugleverkosten bestaat volgens mij sowieso al een tijd niet meer. Bij de meeste moet je tegenwoordig betalen om energie terug te leveren. Ik heb een gigantisch overschot per jaar, dus krijg daar bij een dynamisch contract ten minste nog geld voor in plaats van ervoor te moeten betalen. Salderen is vooral interessant voor de belasting.
@pascallj Ja ik heb zo'n 1,5 jaar geleden net op tijd geswitched toen mijn energieleverancier terugleverkosten wilde gaan berekenen. Dat was in feb. 2024 en toen bij een andere leverancier een contract voor 2 jaar afgesloten zonder terugleverkosten. Mijn zoon getipt en die heeft toen zelfs nog een contract voor 3 jaar kunnen afsluiten (daar was ik dus net iets te snel geweest).
Ik heb net als jullie een gigantisch overschot (van mijn ruim 6000 kWh per jaar PV) gebruikte ik maar 31% rechtstreeks, maar ik meet nu (met de Marstek) dat ik sinds eind juli al op meer dan 50% eigenverbruik zit en ik schat op jaarbasis straks misschien wel 60% eigenverbruik. Soms moet je op het juiste moment schakelen (zoals met het leggen van PV in 2012, met je contract aanpassen of met een batterij nu) om de energieboeren en overheid voor te zijn ;-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
antoinevromen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:06:
[...]

Met saldering inderdaad niet denk ik maar als jullie dat straks niet meer kunnen verandert het verhaal maar ook dan is een dynamisch contract enkel interessant van november tot eind februari.
Die enkeling die daar op jaarbasis goed mee verdient, lees de batterij krijgt terugbetaald met een goede ROI als hij niet kan salderen of geen terugdraaiende meter heeft wil ik nog zien . Je kan je batterij wel laden op de goedkoopste uren en ontladen op de duurste maar je moet wel rekening houden met de RTE en transport, distributie en andere toeslagen en daartussen in zal je toch moeten inkopen . En tot nu toe is het gemiddelde verschil op jaarbasis ongeveer 0,1 euro tussen goedkoopste en duurste tarief over 24u. Maar ik vond de grafiek wel grappig :)

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:28
[...]

Dat is ook ongeveer mijn bedoeling.
Ik heb dezelfde hardware. Morgen ontvang ik mijn Odroid met HA. En dan kan ik starten met die automatisatie. Alle tips zijn welkom.

[ Voor 0% gewijzigd door Alan969 op 03-10-2025 17:49 . Reden: Typefout ]

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
PNARI schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Met saldering inderdaad niet denk ik maar als jullie dat straks niet meer kunnen verandert het verhaal maar ook dan is een dynamisch contract enkel interessant van november tot eind februari.
Die enkeling die daar op jaarbasis goed mee verdient, lees de batterij krijgt terugbetaald met een goede ROI als hij niet kan salderen of geen terugdraaiende meter heeft wil ik nog zien . Je kan je batterij wel laden op de goedkoopste uren en ontladen op de duurste maar je moet wel rekening houden met de RTE en transport, distributie en andere toeslagen en daartussen in zal je toch moeten inkopen . En tot nu toe is het gemiddelde verschil op jaarbasis ongeveer 0,1 euro tussen goedkoopste en duurste tarief over 24u. Maar ik vond de grafiek wel grappig :)
@PNARI ; Ja ik zit momenteel (tot feb. 2026) nog in een luxe-positie. Ik weet (nog) niet zoveel van dynamische contracten, maar ik snap niet waarom je schrijft "een dynamisch contract enkel interessant van november tot eind februari." ; Ik dacht juist andersom. Met een dynamisch contract vermijd je zoals @pascallj schrijft de terugleverkosten en kun je met een batterij de pieken in de winter shaven en je eigenverbruik verhogen in het voorjaar/najaar/zomer. Maar leg me maar uit waarom "een dynamisch contract enkel interessant van november tot eind februari."

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

De stroomprijs van een dynamisch contract is gemiddeld bijna altijd goedkoper dan een vast/variabel contract. En je krijgt ten minste nog geld terug voor je zonnestroom. Tenzij je superveel verbruik hebt op de duurste uren van de dag, durf ik wel te stellen dat iedereen bij een dynamisch contract gemiddeld goedkoper uit is. Je hoeft niet te handelen om beter af te zijn op dynamisch.

Maar zoals met alles in het leven, is ook hier het antwoord 'it depends'. Zo kan ik ook heel goed begrijpen dat sommigen gewoon 0 met energie bezig willen zijn. Dan is een vast/variabel contract wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

3DWim schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:03:
[...]

Als ik nu kijk bij Ai modus en Nordpool dan staan daar 15min. prijzen. Als ik over het grafiekie schuif zie ik nl. elke 15min een prijs.
En ja rond 23:00u het goedkoopst.
Ja alleen laadt het systeem niet … dus AI doet op het moment niets , tenzij ze het al opgelost hebben .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

De stroomprijs van een dynamisch contract is gemiddeld bijna altijd goedkoper dan een vast/variabel contract. En je krijgt ten minste nog geld terug voor je zonnestroom. Tenzij je superveel verbruik hebt op de duurste uren van de dag, durf ik wel te stellen dat iedereen bij een dynamisch contract gemiddeld goedkoper uit is. Je hoeft niet te handelen om beter af te zijn op dynamisch.

Maar zoals met alles in het leven, is ook hier het antwoord 'it depends'. Zo kan ik ook heel goed begrijpen dat sommigen gewoon 0 met energie bezig willen zijn. Dan is een vast/variabel contract wel fijn.
Ik laad ze vannacht graag weer op a 13.8 ct per kWh. Geen zon gezien vandaag. win(d)-win ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
S2S schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:31:
[...]
Ja alleen laadt het systeem niet … dus AI doet op het moment niets , tenzij ze het al opgelost hebben .
Met welke stroom moet AI dan gaan laden volgens jou?
Er is geen zon dus geen PV stroom en er is geen goedkope netstroom. Bij mij staat de accu op NOM ook niks te doen, want leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 19:17
pascallj schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Ik heb nog een vast contract tot april 2027 zonder terugleverboete... met vast 9cts vergoeding voor alle stroom die ik na salderen extra heb teruggeleverd.

Dus voor mij wordt een thuisbatterij pas interessant in april 2027....enerzijds jammer want ik wil er graag mee 'spelen', anderzijds ziet de wereld van de thuisbatterij er dan weer heel anders uit (als we alleen al kijken naar de venus e, van 1899 in het begin naar 1250 nu, de nieuwe A en D serie, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jelleeelco schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:42:
[...]

Ik heb nog een vast contract tot april 2027 zonder terugleverboete... met vast 9cts vergoeding voor alle stroom die ik na salderen extra heb teruggeleverd.

Dus voor mij wordt een thuisbatterij pas interessant in april 2027....enerzijds jammer want ik wil er graag mee 'spelen', anderzijds ziet de wereld van de thuisbatterij er dan weer heel anders uit (als we alleen al kijken naar de venus e, van 1899 in het begin naar 1250 nu, de nieuwe A en D serie, etc).
Lekker van genieten! Alleen dat kan je natuurlijk niet als advies geven aan mensen die er nu naar gaan kijken. Als ik terug kon in de tijd, had ik ook een hele hoop dingen anders gedaan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
d3x schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:18:
[...]
Ik zou eerder voor dynamisch gaan en meerdere MT en deze dan op laag tarief volladen, gaat je een pak minder kosten dan je vast contract wat al jaar en dag achterhaald is.
Dat zit ook in de planning, na de winter waarschijnlijk Marstek A er bij met wat extra ZP op tuinhuis en dan mischien dynamisch maar eerst eens deze winter met Venus E bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Alan969 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:25:
[...]

Dat is ook ongeveer mijn bedoeling.
Ik heb dezelfde hardware. Morgen ontvang ik mijn Odelie met HA. En dan kan ik starten met die automatisâtes.Alle tips zijn welkom.
Wat is een Odelie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Gezien de letters op het toetsenbord verwacht ik een autocorrect van Odroid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
tinamar schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

Dat zit ook in de planning, na de winter waarschijnlijk Marstek A er bij met wat extra ZP op tuinhuis en dan mischien dynamisch maar eerst eens deze winter met Venus E bekijken.
Ik blijf bij mijn vast contract. Juist vernieuwd. Bij Engie. Mooie prijzen, de moeite niet om te veranderen. En dan de geopolitieke situatie waar we ons nu in bevinden speel ik liever op zeker. Je weet dat ze nog een kernreactor hebben gesloten...

Pagina: 1 ... 274 275 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.