Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:04
Druppeltje_ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:22:
[...]
Ik betwijfel ten zeerste of ze bij Marstek daar veel aandacht aan gaan schenken. Met veel geluk weten ze dat België überhaupt een land is daar. En dan nog denk ik dat ze daar meer werk op de plank hebben liggen dan aandacht te schenken aan onze captar.
Na die Synergrid zever zullen ze België wel kennen :D
Maar lijkt me niet enkel voor BE handig. Een optie om bij te leveren pas vanaf bepaald niveau kan ook voor mensen dienen die pieken willen opvangen (bv een lagere aansluiting hebben en niet willen dat de hoofdzekering springt).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-10 10:58
Als ze nu eerst eens beginnen met de manual mode zo open te zetten dat ik op basis van tijd kan schakelen tussen de verschillende mdi dan is het al een stuk beter.
00:00-02:00 standby
02:01-23:59 Nom

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:26:
[...]

@PNARI ; Ja ik zit momenteel (tot feb. 2026) nog in een luxe-positie. Ik weet (nog) niet zoveel van dynamische contracten, maar ik snap niet waarom je schrijft "een dynamisch contract enkel interessant van november tot eind februari." ; Ik dacht juist andersom. Met een dynamisch contract vermijd je zoals @pascallj schrijft de terugleverkosten en kun je met een batterij de pieken in de winter shaven en je eigenverbruik verhogen in het voorjaar/najaar/zomer. Maar leg me maar uit waarom "een dynamisch contract enkel interessant van november tot eind februari."
Mijn Belgische situatie : van maart t.e.m. oktober variabel contract en brengen mijn panelen ruim op en heb ik heel vaak nog injectie. De twee batterijen die in self consumption staan zorgen er +/- voor dat ik in die maanden weinig van het net haal. De electrische boiler neemt wat overschiet van de panelen maar dan nog behoorlijk wat injectie die vaak negatief is in die maanden n dus betalen bij een dynamisch contract. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4BI5S_u5HIgwLo42raoswJ2v3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rs7RSKKRLHsNQp7g5YPTysoj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drZAyDFA0Iw6qUr0FYuTB2de-08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciWwR2vWKEengZuaXGkMZgkW.jpg?f=fotoalbum_large Ik weet niet wat je bedoelt met terugleverkosten. Buiten de negatieve uurprijs betalen we in Belgie nog geen kosten als we injecteren. Maar als je veel panelen hebt liggen betaal je met een dynamisch contract van maart tot oktober relatief veel voor de injectie omdat er als maar meer zonnepaneelinstallaties bijkomen in Vlaanderen en vooral van bedrijven omdat die verplicht worden. Er is helaas nog geen verplichting om alles wat er aan opwek bij komt ook zelf te verbruiken met als gevolg steeds vaker negatieve prijzen van +/- mei tot september. Ik ga nu van 1 november tot 28 februari over op een dynamisch contract als MT tenminste het probleem van het laden op de twee goedkoopste uren kan oplossen. Waarbij ik dan nog liever in twee tijdblokken van goedkoopste uren zou wille automatisch laden , 1 blok van 21u tot 9u en 1 blok van 9u tot 21 u
Situatie 2024 tov 2025 is dat er half januari 1 MT 5.12kWh is bijgekomen en begin juni nog een tweede.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:28
pascallj schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:01:
[...]

Gezien de letters op het toetsenbord verwacht ik een autocorrect van Odroid ;)
Inderdaad, ik had Odroid geschreven.

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
dannyro schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:03:
[...]

Ik blijf bij mijn vast contract. Juist vernieuwd. Bij Engie. Mooie prijzen, de moeite niet om te veranderen. En dan de geopolitieke situatie waar we ons nu in bevinden speel ik liever op zeker. Je weet dat ze nog een kernreactor hebben gesloten...
Ik bij ecopower, net vreg test gedaan met kwartierwaarden en dynamisch komt €10 / jaar duurder dan vast, dus zeker niet de moeite om te switchen.

🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
tinamar schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:15:
[...]

Ik bij ecopower, net vreg test gedaan met kwartierwaarden en dynamisch komt €10 / jaar duurder dan vast, dus zeker niet de moeite om te switchen.
Vast contract bij Engie. 16,2 €cent/kWh en teruglevering 2,2 €cent/kWh. Zonder bijkomende kosten. Contract vorige maand vernieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door dannyro op 03-10-2025 18:30 ]

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dannyro schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:03:
[...]

Ik blijf bij mijn vast contract. Juist vernieuwd. Bij Engie. Mooie prijzen, de moeite niet om te veranderen. En dan de geopolitieke situatie waar we ons nu in bevinden speel ik liever op zeker. Je weet dat ze nog een kernreactor hebben gesloten...
Er wordt nog een kernreactor gesloten in november. Eender welk contract je hebt als er te weinig electriciteit beschikbaar gaat zijn deze winter treedt het afschakelplan van 2014 in werking in België......

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 22:14
Een maand geleden geïnformeerd wanneer ik van steden een nieuwe meter zou krijgen. Niet nodig meneer, uw adres staat pas in 2027 op de nominatie om vervangen te worden. Twee weken geleden een brief dat er een mogelijke storing is op mijn adres met de meter. Ondertussen komt de bevestiging binnen dat mijn accu’s geregistreerd zijn (vorige week). Vandaag ligt er opeens een brief op de mat. Geachte, wij komen uw meter vervangen bla bla bla bla in verband met technische vooruitgang.
Dus scan de qr-code. BAM pop-up in my face. “Indien u een brief heeft gehad dat uw meter vervangen moet worden en u heeft een thuisbatterij dan hoeft u geen storing te melden of afspraak te maken.”
H’mmmm dat past precies in mijn consperacy denken.
Dus gewoon een afspraak gemaakt voor een nieuwe meter.
Yes over van DSMR 4.2 naar 5!

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:47
Mijn energie contract loopt eind dit jaar af. Nu zit ik voor de vgl even te worstelen met de juiste schatting. Ik heb de Marstek Venus nog te kort om te kunnen zien wat dit nou voor invloed heeft op mijn afname en teruglevering.

Ik heb wel de nodige gegevens over afgelopen 12 maanden uit HA getrokken:

Over de laatste 12 maanden:

code:
1
2
3
4
5
6
Solar productie      3140 kWh
Solar Eigen verbruik 1680 = 53,5%
Net.Teruggeleverd    1460 kWh  = 46,5% waarvan:  Hoog: 975kWh Laag: 480kWh
Net.Levering         1740 kWh  waarvan  Hoog: 1033kWh Laag: 708kWh

Totaal Verbruik 3420kWh

Ik zou een schatting maken, er van uitgaand dat ik van het terugleveren m.b.v. de 5kWh thuisaccu ongeveer 40% af kan schaven (en dat dan weer a 75% RTE af kan schaven van de Net-import.

Zou dit een plausibele aanname kunnen zijn ?

MT Venus E V2 (v154.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:05
Even voor het leedvermaak; marstek.de heeft alle geplaatste orders voor de Venus A geannuleerd en gestorneerd zonder opgave van reden.
Ik vraag me natuurlijk af of dit zomaar kan als je een koopovereenkomst hebt gesloten, maar ja wie gaat daar achteraan.
Marstek blijft toch een bedrijf met speciale "verkoopstrategiën"

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

De stroomprijs van een dynamisch contract is gemiddeld bijna altijd goedkoper dan een vast/variabel contract. En je krijgt ten minste nog geld terug voor je zonnestroom. Tenzij je superveel verbruik hebt op de duurste uren van de dag, durf ik wel te stellen dat iedereen bij een dynamisch contract gemiddeld goedkoper uit is. Je hoeft niet te handelen om beter af te zijn op dynamisch.

Maar zoals met alles in het leven, is ook hier het antwoord 'it depends'. Zo kan ik ook heel goed begrijpen dat sommigen gewoon 0 met energie bezig willen zijn. Dan is een vast/variabel contract wel fijn.
Mijn situatie in Vlaanderen, handelen brengt sowieso zo goed als niets op als je niet kan salderen/ geen terugdraaiende teller hebt , je verliest sowieso 25 % op RTE dus ook op transport/distributiekosten en nog andere extra toeslagen die je niet terugkrijgt als je injecteert. Of dynamisch goedkoper is kan ik nog niet beoordelen, als je je verbruikers goed kan inplannen misschien wel. Ik heb een simulatie gedaan met mijn verbruiksgegevens ( kwartierverbruik )van 2022 t.e.m 2024 ( zonder batterij) en verschil tussen variabel en dynamisch was erg klein.Bij dynamisch ga je meer en meer moeten betalen voor je injectie, maar ook bij variabel , lees de kleine lettertjes maar eens goed van je variabel contract na. Maar goed, dat was met mijn verbruiksprofiel en 9000W omvormervermogen waarvan 4000W Oost en 5000W west en nog geen EV enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:19:
Even voor het leedvermaak; marstek.de heeft alle geplaatste orders voor de Venus A geannuleerd en gestorneerd zonder opgave van reden.
Ik vraag me natuurlijk af of dit zomaar kan als je een koopovereenkomst hebt gesloten, maar ja wie gaat daar achteraan.
Haha ik had al zo'n vermoeden dat er iets niet helemaal in de haak was voor die prijs. Ondanks dat veel informatie op de site blijkt te kloppen, vraag ik mij toch af of het echt Marstek GmbH is daarachter zit of dat het gewoon een vergelijkbaar verhaal is met marstek.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Niet alleen verkoopstrategie, ook marketing-en technische strategie is speciaal. Maar ondanks alles ben ik tevreden hoe de batterijen presteren, kan natuurlijk beter als ze naar onze ervaringen en voorstellen luisteren 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:20:
[...]

Mijn situatie in Vlaanderen, handelen brengt sowieso zo goed als niets op als je niet kan salderen/ geen terugdraaiende teller hebt , je verliest sowieso 25 % op RTE dus ook op transport/distributiekosten en nog andere extra toeslagen die je niet terugkrijgt als je injecteert. Of dynamisch goedkoper is kan ik nog niet beoordelen, als je je verbruikers goed kan inplannen misschien wel. Ik heb een simulatie gedaan met mijn verbruiksgegevens ( kwartierverbruik )van 2022 t.e.m 2024 ( zonder batterij) en verschil tussen variabel en dynamisch was erg klein.Bij dynamisch ga je meer en meer moeten betalen voor je injectie, maar ook bij variabel , lees de kleine lettertjes maar eens goed van je variabel contract na. Maar goed, dat was met mijn verbruiksprofiel en 9000W omvormervermogen waarvan 4000W Oost en 5000W west en nog geen EV enz.
Ik merk dat er ook veel dingen misgaan omdat het steeds BE vs NL is. Ik weet weinig van de BE markt. Maar bij NL hoef je niet te betalen voor injectie met dynamisch (bij de juiste contracten tenminste). En aangezien wij wel bij bijna alle nieuw vaste of variabele contracten netto moeten betalen voor injectie, is bij een overschot dynamisch al gauw beter want je krijgt tenminste iets. De negatieve uren daargelaten, maar die wegen nog lang er niet tegenop omdat, als het negatief is, het vaak richting de 0 gaat ipv ver eronder. Dus je verliest weinig, maar op andere momenten win je veel meer terug.

Maargoed we blijven een beetje in rondjes lopen heb ik het idee. Er zijn hier op Tweakers prachtige topics over dynamische contracten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
pascallj schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Haha ik had al zo'n vermoeden dat er iets niet helemaal in de haak was voor die prijs. Ondanks dat veel informatie op de site blijkt te kloppen, vraag ik mij toch af of het echt Marstek GmbH is daarachter zit of dat het gewoon een vergelijkbaar verhaal is met marstek.nl.
@pascallj Dan weet je nu wel dat het een goede aanbieding was. Zou best kunnen dat het hier ook zoiets als marstek.nl is, maar op de gisteren op dit forum gepubliceerde site met "geautoriseerde" marstek wederverkopers stond marstek.de in elk geval ook erbij, dus het is niet zomaar een schimmige verkoper zou ik dan zeggen.
Inmiddels zie ik dat deze handelswijze volgens het duitse recht helemaal niet mag. Een bedrijf kan een aangegane (online)verkoop niet meer ongedaan maken, maar dat is natuurlijk als eenling niet te doen juridisch (en dat weten zij ook).

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Alle NL orders of verkopen ze helemaal geen Venus A meer ?

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 21:04

d3x

dannyro schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:20:
[...]

Vast contract bij Engie. 16,2 €cent/kWh en teruglevering 2,2 €cent/kWh. Zonder bijkomende kosten. Contract vorige maand vernieuwd.
9.4 cent /kWh gem op jaar en 4cent up variabel bij energyvision en 0 EUR abbo kost.
Tsjonge jonge wat betalen jullie allemaal veel. Oh en als je gewoon dynamisch van een leverancier verwachte kost vergelijkt met een variabel of vast dan ben je niet goed bezig, enkel met PV en batterij haal je veel uit dynamisch

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:43
Voor mijn beeldvorming: wat is er leedvermaak aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:25
d3x schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:02:
[...]

9.4 cent /kWh gem op jaar en 4cent up variabel bij energyvision en 0 EUR abbo kost.
Tsjonge jonge wat betalen jullie allemaal veel. Oh en als je gewoon dynamisch van een leverancier verwachte kost vergelijkt met een variabel of vast dan ben je niet goed bezig, enkel met PV en batterij haal je veel uit dynamisch
Ik lees op hun tariefkaart okt 2025:
Vast recht 50€
Eerste 1000kWh aan 9,54€ct vast
Verrekend via loadprofiel (meeste wanneer er veel zon is)
> 1000kWh aan 12,87€ct variabel
Geldig voor max 10.000kWh afname
4€ct injectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-10 13:06
Beste tweakers,

Deze avond de eerste keer dat ik dit rare verschijnsel zie. Dus batterij 1 (V1) was leeg rond 17u30 batterij 2 (V2) was verder aan het onladen want deze ontladen nooit gelijk V1 is altijd hoofd ontlader (NOM). Rond 20u30 was batterij 1 leeg (0% uitgevallen en terug statistiek om zeep) begon deze te laden met 600W terwijl batterij 2 nog batterij had begint deze doodleuk van het net te nemen en zo mijn captar te verhogen. Iemand dit al meegemaakt?

EDIT: Als batterij 1 op manueel zonder schema gezet en dan begon batterij 2 terug begonnen ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNesTcoPwnySrO0QgDAONTd2NmU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JAEMTuKt77d0gkjnIQOURmUI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5PHrNpBHhvL06nsOgfnvf4c_D8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PTAtvBwl8FTkXSsC1tpadyOP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C20lgjZY4ULyvlwO6EyHV-Z4cHI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KXiSSAPIP6BkOuESqD9KNPP4.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door TDSgame op 03-10-2025 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TDSgame schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:26:
Beste tweakers,

Deze avond de eerste keer dat ik dit rare verschijnsel zie. Dus batterij 1 (V1) was leeg rond 17u30 batterij 2 (V2) was verder aan het onladen want deze ontladen nooit gelijk V1 is altijd hoofd ontlader (NOM). Rond 20u30 was batterij 1 leeg (0% uitgevallen en terug statistiek om zeep) begon deze te laden met 600W terwijl batterij 2 nog batterij had begint deze doodleuk van het net te nemen en zo mijn captar te verhogen. Iemand dit al meegemaakt?

EDIT: Als batterij 1 terug 9% bereikt had is batterij 2 terug begonnen ontladen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als de batterij helemaal leeg is geraakt (0 procent) is het wel logisch dat hij gaat bijladen; dat hebben we vaker gezien. Vind het eerder bijzonder dat hij binnen 3 uur van 11 procent naar 0 procent raakt. Heb je dat vaker?

Overigens je 'captar verhogen' valt wel mee. Voor zover ik het begrijp is 2,5 kW het minimum en ben je daar prima onder gebleven. Dus geen 'permanente schade' aan je captar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-10 13:06
pascallj schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:37:
[...]

Als de batterij helemaal leeg is geraakt (0 procent) is het wel logisch dat hij gaat bijladen; dat hebben we vaker gezien. Vind het eerder bijzonder dat hij binnen 3 uur van 11 procent naar 0 procent raakt. Heb je dat vaker?

Overigens je 'captar verhogen' valt wel mee. Voor zover ik het begrijp is 2,5 kW het minimum en ben je daar prima onder gebleven. Dus geen 'permanente schade' aan je captar.
Ja er is hoogstwaarschijnlijk iets mis met deze batterij. Deze valt regelmatig uit, zak vaak van 40% naar 11%. Deze heeft ook het meetprobleem waarbij er “1200kWh” geladen word.

Captar verhogen is dus niet zo erg maar het is eerder een opmerking zeker omdat de andere batterij nog wel wat lading had. Het is aan de andere kant logisch dat ze niet van elkaar mogen laden maar er had toch een uitzondering mogen geweest zijn waarbij dat als de batterij minder dan 12% ze dit wel mogen. Dan had de captar wat lager gebleven en was er gewoon snachts wat langer (maar kleiner) verbruik van het net.

[ Voor 10% gewijzigd door TDSgame op 03-10-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

@tweeek Nee hoor gewoon post lezen in andere forum; BTW zit al in de prijs en wordt in Nederland bezorgd.
Ik heb er zojuist 2 besteld; Is goedkoper dan 1 met een uitbreidings-accu
(P.s. het is toch pas sluikreclame als ik er een belang bij zou hebben; Mijn enige belang is jullie op dat andere forum te wijzen ;-) )
Ik vrees dat je die nooit zal krijgen...

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ligt niet aan Marstek. Maar aan de consumenten die proberen te kopen zonder BTW in DE :+

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TDSgame schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:26:
Beste tweakers,

EDIT: Als batterij 1 op manueel zonder schema gezet en dan begon batterij 2 terug begonnen ontladen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb dit ook gehad een 2 tal weken geleden. Gemeld in de feedback en ze hebben mij de FW V154/216 bezorgd, sinds die update niet meer gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
3DWim schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

Alle NL orders of verkopen ze helemaal geen Venus A meer ?
@3DWim Eerst stond er Venus A uitverkocht . Even daarna kregen mensen (die dat op ons forum melden) en ik ook een mail dat de koop was gestorneerd. Ik weet niet of dat alleen nederlanders is overkomen, maar dan snap ik niet dat de site op uitverkocht gaat. Eens kijken of dat nu bij marstek.de nog steeds zo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
DSSW schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:24:
[...]

Dat ligt niet aan Marstek. Maar aan de consumenten die proberen te kopen zonder BTW in DE :+
@DSSW gewoon onzin. Ik heb een factuur inclusief btw gekregen met een gespecificeerd btwbedrag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 07:40

S2S

AI stand is nog steeds totaal kapot .. het snelle oplossen van Marstek is er niet meer bij … maar weer feedback gegeven via app.

Kwartier prijzen Nordpool vinden ze niet leuk …

[ Voor 32% gewijzigd door S2S op 04-10-2025 08:32 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 19:17
DSSW schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:24:
[...]

De prijs was incl 21% BTW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
bruneelm schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:24:
[...]

Ik lees op hun tariefkaart okt 2025:
Vast recht 50€
Eerste 1000kWh aan 9,54€ct vast
Verrekend via loadprofiel (meeste wanneer er veel zon is)
> 1000kWh aan 12,87€ct variabel
Geldig voor max 10.000kWh afname
4€ct injectie
Dan spreken wij over peanuts.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gho
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-10 09:51

gho

Afgelopen maanden deed de Marstek-v2 z’n werk, echter een Modbus aan de LilyGo mislukte telkens door uitblijven van wifi koppeling.
Na de Tplink Deco x20 te hebben gereset naar statische koppeling en weer terug viel de batterij geheel uit !!
Stekker uit de batterij en uitzetten, paar uur wachten: opnieuw opstarten en is er nu zowel geen wifi en net zomin Bluetooth verbinding meer mogelijk. (overigens Marstek Bluetooth koppelde voorheen en werden firmware updates wel uitgevoerd hoewel het lampje niet brande)
Opvallend is dat ook de CT003 totaal geen verbinding meer met de wifi maakt, de wel werkende HW P1 meter wordt echter niet geaccepteerd.
De vraag is nu is of de CT003 kapot is en/of de batterij zelf.

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V153 BMS:V215); HW P1 - 4300 pw Jinko panelen/APSystem- Kaifa 3 fase meter,) - WiFi TPLink Deco X20 - HA-Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Nog even geduld, bij BF zullen er wel veel goede deals te scoren zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:29:
[...]

Heb dit ook gehad een 2 tal weken geleden. Gemeld in de feedback en ze hebben mij de FW V154/216 bezorgd, sinds die update niet meer gemerkt.
Vraag mij af wanneer deze eindelijk uitgerold gaat worden voor grote publiek. Niet zo zin om bèta tester voor MS te zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:08:
Nog even geduld, bij BF zullen er wel veel goede deals te scoren zijn 8)
Hallo @Avenger 2.0 Misschien een domme vraag, maar welk bedrijf is BF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
antoinevromen schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:59:
[...]
@3DWim Eerst stond er Venus A uitverkocht . Even daarna kregen mensen (die dat op ons forum melden) en ik ook een mail dat de koop was gestorneerd. Ik weet niet of dat alleen nederlanders is overkomen, maar dan snap ik niet dat de site op uitverkocht gaat. Eens kijken of dat nu bij marstek.de nog steeds zo is
Volgens de laatste ketelklets zou Marstek (wie dat ook mag zijn?) de verkopend partijen qua prijs onder druk gezet hebben.
In de zin van: "Gij zult niet verkopen onder onze prijs, anders leveren we niet".
Tel dit op bij het feit dat hier ook verkopers meelezen en je kan van alles gaan bedenken.

Ik zou op dit moment niks kopen op basis van inschrijving op een verkoop.
De hele markt is zo in beweging dat de prijzen alle kanten op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
3DWim schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

Volgens de laatste ketelklets zou Marstek (wie dat ook mag zijn?) de verkopend partijen qua prijs onder druk gezet hebben.
In de zin van: "Gij zult niet verkopen onder onze prijs, anders leveren we niet".
Tel dit op bij het feit dat hier ook verkopers meelezen en je kan van alles gaan bedenken.

@3DWim Mee eens en ik heb tot feb. 2026 (vast contract zonder terugleverkosten) nog de tijd om te wachten of/tot er nog een goede deal langs komt. Wat mij wel bevreemd, is die policy van "Gij zult niet verkopen onder onze prijs, anders leveren we niet" ; Aangenomen dat die verkopers geen randdebielen zijn, neem ik aan dat de prijs die ze aan Marstek (de fabrikant) betalen extreem laag is, dat ze soms goedkopere aanbiedingen hebben dan de fabrikant goedkeurt. Maar wat is het belang van zo'n fabrikant als hij zelf er financieel niets aan heeft, want dan zou hij gewoon de batterijen duurder aan de tussenhandel kunnen verkopen als hij de prijs hoger wil houden?
Daar krijg ik mijn brein niet omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
antoinevromen schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

Hallo @Avenger 2.0 Misschien een domme vraag, maar welk bedrijf is BF?
Black Friday bedoel ik. Is dan sowieso een moeilijker seizoen om thuisbatterijen te slijten (winter en weinig zon). Verwacht toch meer kortingen dan dan in de lente als er veel vraag is. Zeker betreft oude v2 stock waar ze vanaf willen en v3 tegen nog scherpere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
antoinevromen schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

@3DWim Mee eens en ik heb tot feb. 2026 (vast contract zonder terugleverkosten) nog de tijd om te wachten of/tot er nog een goede deal langs komt. Wat mij wel bevreemd, is die policy van "Gij zult niet verkopen onder onze prijs, anders leveren we niet" ; Aangenomen dat die verkopers geen randdebielen zijn, neem ik aan dat de prijs die ze aan Marstek (de fabrikant) betalen extreem laag is, dat ze soms goedkopere aanbiedingen hebben dan de fabrikant goedkeurt. Maar wat is het belang van zo'n fabrikant als hij zelf er financieel niets aan heeft, want dan zou hij gewoon de batterijen duurder aan de tussenhandel kunnen verkopen als hij de prijs hoger wil houden?
Daar krijg ik mijn brein niet omheen.
Ik vrees dat ik weer met mijn garantieverhaal aankom:
Hame verkoopt Marstek producten voor bedrag X aan dozenschuivers. In die prijs zal ook een deel garantie- retour gevallen zitten. Die kosten komen voor rekening van Hame, net als alle feedback vragen via de app. Al die stuntende verkopers steken daar geen tijd/geld in.

Verhoudingsgewijs zijn er weinig retour gevallen, denk ik, want ik ken geen cijfers. Maar als nwe producten nu al de markt "verzieken" zeg maar, want wees eerlijk iedereen die kan rekenen koopt geen duurdere venus X accu's meer, dan is er weer een extra strop voor Hame.

Het is niet alleen zo veel mogelijk zo goedkoop mogelijk op de markt zetten. Denk ik.
Dat kan alleen als je niks doet aan ontwikkeling, app feedback en garantie gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
gho schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:38:
Afgelopen maanden deed de Marstek-v2 z’n werk, echter een Modbus aan de LilyGo mislukte telkens door uitblijven van wifi koppeling.
Na de Tplink Deco x20 te hebben gereset naar statische koppeling en weer terug viel de batterij geheel uit !!
Stekker uit de batterij en uitzetten, paar uur wachten: opnieuw opstarten en is er nu zowel geen wifi en net zomin Bluetooth verbinding meer mogelijk. (overigens Marstek Bluetooth koppelde voorheen en werden firmware updates wel uitgevoerd hoewel het lampje niet brande)
Opvallend is dat ook de CT003 totaal geen verbinding meer met de wifi maakt, de wel werkende HW P1 meter wordt echter niet geaccepteerd.
De vraag is nu is of de CT003 kapot is en/of de batterij zelf.
Afgelopen nacht werd ik wakker doordat mijn ingestelde trigger af ging dat de CT003 niet meer gekoppeld was.
Ik start de App en inderdaad verbinding tussen MT1 en CT003 weg in de App. Kreeg hem ook op geen enkele wijze gekoppeld meer. Ik bed uit, ik kijk op CT003 in App, gewoon data. Echter zie ik maar 1 MT verbonden. Ik kijk uit het raam en beide MT’s brandend CT led.
Dus situatie:
App - CT - ok
App - MT1 - CT - fout
App - MT2 - CT - ok
Echter MT1 was 11%, MT2 was 23%.

Ik reset de CT003, deze ziet gewoon MT2. Maar MT1 krijg ik niet meer gekoppeld. Om half 6 in de morgen het nodige gevloek. Hij wilde gewoon niet meer koppelen.

Toen het volgende gedaan:
1. MT1 uit app gegooid. CT003 uit App gegooid. HA integratie van CT stop gezet.
2. MT1 opnieuw in de App toegevoegd alsof het een nieuwe device was.
3. CT toegevoegd alsof het een nieuw device was. Grote probleem was dat ze op verschillende SSID’s zitten.
4. CT was zonder problemen aan MT 2 te koppelen. Maar niet aan MT 1.
5. MT 1 factory reset met bewaren instellingen gedaan.
6. CT gekoppeld aan de MT 1, wat werkte.

Ik vindt het een beetje gek want het heeft nu paar weken stabiel gedraaid, was heel tevreden. Echter moet ik nog kijken wat er vannacht tussen 00:00 en 4:30 is gebeurd want ik had meer issues vannacht, onder andere een onverwachte reboot van een systeem en mijn Deco X20’s was wat mee.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:47
WargamingPlayer schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Afgelopen nacht werd ik wakker doordat mijn ingestelde trigger af ging dat de CT003 niet meer gekoppeld was.
[......]
Ik ben nu geheel gestopt met de CT003, na vanmorgen nog enkele pogingen te doen. Zoals nogmaals het juiste WIFI netwerk selecteren in zowel CT003 als Venus. Daarna koppeling maken alles "groen" maar na enkele minuten toch weer "CT offline". Ook zonder local API in gebruik, daar dit ook nadelig leek op de stabiliteit. Ben er ff helemaal klaar mee.

Nu met de B2500 / Shelly EM emulatie in HA, CT koppeling constant OK.
Echter merk ik met deze wisselvallige PV output (wolken/zon steeds korte periodes) dat hij het totaal niet kan volgen ook al doet hij z'n best maar steeds enorme overschoots heeft waardoor NOM complete puinhoop is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swKTbDmtqBf134L-Hy3pC8KFk5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DMZboEzbnhGXGH4T862LxjED.png?f=fotoalbum_large

MT Venus E V2 (v154.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Kan iemand mij vertellen hoe ik het IP adres van mijn CT003 kan onderscheiden van de 3 batterijen? Alle 4 beginnen met 00:9b:08 als MAC adres. De MAC adressen in de app van Marstek komen niet overeen met de 4 MAC adressen die ik in mijn router aantref.

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
djdj105 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Ik ben nu geheel gestopt met de CT003, na vanmorgen nog enkele pogingen te doen. Zoals nogmaals het juiste WIFI netwerk selecteren in zowel CT003 als Venus. Daarna koppeling maken alles "groen" maar na enkele minuten toch weer "CT offline". Ook zonder local API in gebruik, daar dit ook nadelig leek op de stabiliteit. Ben er ff helemaal klaar mee.

Nu met de B2500 / Shelly EM emulatie in HA, CT koppeling constant OK.
Echter merk ik met deze wisselvallige PV output (wolken/zon steeds korte periodes) dat hij het totaal niet kan volgen ook al doet hij z'n best maar steeds enorme overschoots heeft waardoor NOM complete puinhoop is.
[Afbeelding]
Ik had ook een zeer traag reagerende CT003. 1 van de batterijen was niet meer bereikbaar en kreeg ik niet meer gekoppeld. Die batterij heb ik vervolgens teruggezet naar fabrieksinstellingen met behoud van data en daarna werkt het stukken beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.T.O.
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 17:39
E.T.O. schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:59:
Ik heb een Homey App gemaakt waarin de Marstek Venus batterij als device toegevoegd kan worden en een aantal eigenschappen periodiek uitgelezen worden. Dit uitlezen gaat via de LAN/WiFi verbinding naar de batterij (Local API moet dus enabled zijn). De app kan het IP adres van de Marstek auto-detecten, of kan handmatig ingevoerd worden.
Voor degene die nog verdere interesse in ontwikkeling van Homey koppeling hebben...

Ondertussen heeft de Homey App een paar updates gehad waardoor er meer gegevens uitgelezen worden, en via flows kan de nu de batterij modus schakelen naar 'AI', 'Manual', 'Auto' en 'Passive'. Alles onder de gratie van de UDP communicatie perikelen...

Daarnaast heb ik de Homey App uitgebreid zodat je nu via Marstek Cloud ook device(s) kan uitlezen. Deze lezen daar dan de (beperkte) gegevens elke minuut uit. Omdat Marstek Cloud maar één login tegelijk ondersteund zal je vaker in de mobiele App moeten inloggen...

De laatste TEST VERSIE is beschikbaar via: https://homey.app/nl-nl/a...k-Battery-Connector/test/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
E.T.O. schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:23:
[...]

Omdat Marstek Cloud maar één login tegelijk ondersteund zal je vaker in de mobiele App moeten inloggen...

[/url]
Zou je dit niet kunnen oplossen met de 'Share Device' functie in de Marstek app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.T.O.
Hans C schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:28:
[...]
Zou je dit niet kunnen oplossen met de 'Share Device' functie in de Marstek app?
Dat zou kunnen, maar de app geeft aan dat de gebruiker waar je aan wil delen ook al een Marstek App account moet hebben... dus dan sluit je die gebruiker uit? een token krijg via van de Marstek Cloud API alleen via een username/wachtwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:45
Hans C schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:20:
Kan iemand mij vertellen hoe ik het IP adres van mijn CT003 kan onderscheiden van de 3 batterijen? Alle 4 beginnen met 00:9b:08 als MAC adres. De MAC adressen in de app van Marstek komen niet overeen met de 4 MAC adressen die ik in mijn router aantref.
De MAC adressen in de app zijn de bluetooth adressen en niet de WiFi MAC adressen (waarvan de laatste 2 paar verschillen).

[ Voor 4% gewijzigd door Gely op 04-10-2025 12:48 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Dat is een hele goede. Ik liep daar dus ook tegen aan. Het MAC adres in de App is van de Bluetooth en niet van de WiFi. Ik heb het opgelost door even in een CMD prompt een “ping -t IP” naar de Marsteks te doen en toen 1 voor 1 te herstarten (niet tegelijk). De missende ping kon ik dan naar een Marstek device relateren en met “arp -a” commando zag ik de adressen met MAC adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Hans C schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Ik had ook een zeer traag reagerende CT003. 1 van de batterijen was niet meer bereikbaar en kreeg ik niet meer gekoppeld. Die batterij heb ik vervolgens teruggezet naar fabrieksinstellingen met behoud van data en daarna werkt het stukken beter.
Dit had ik dus ook. Bij was het de oudste van de twee die vannacht uit het niets opeens issues gaf. Ik verdenk mijn Deco van deze problemen of iets in mijn netwerk want al mijn Google TV devices gaven ook “Geen internet” op de WiFi. Echter wil ik nog even wachten met mijn Deco X20 te vervangen door mijn oude ORBI’s want die hadden nooit problemen. Maar die kunnen geen 2.4 Only SSID maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:15

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Goedemiddag

Ik heb een aantal keer manueel de accu ontladen tot 11% en weer vol geladen.
Tijdens dit proces is de SOC, de laadstatus perfect weergegeven, ook het laden gaat tot 95% met 2500 Wh.

Nu staat de accu weer op "Zelf geïnitieerd" nom dus, en er is nu bijvoorbeeld 1,4 kWh geladen en de SOC is 57 %
Het advies hier is kalibreren, dus laden en ontladen, dat gaat prima, geen probleem.
Ook lees ik laat het even met rust, maar er veranderd niets ten goede helaas.

Ik heb een week geleden feedback in de app gegeven, hulp gevraagd, maar is het normaal dat Marstek niet reageert? doe ik iets fout?
Garantie is akkoord, ik heb me geregistreerd en dit bevestigd gekregen van Marstek.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 153 BMS 213 P1 ct003 v117

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:06
Wilmaas schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:16:
Goedemiddag

Ik heb een aantal keer manueel de accu ontladen tot 11% en weer vol geladen.
Tijdens dit proces is de SOC, de laadstatus perfect weergegeven, ook het laden gaat tot 95% met 2500 Wh.

Nu staat de accu weer op "Zelf geïnitieerd" nom dus, en er is nu bijvoorbeeld 1,4 kWh geladen en de SOC is 57 %
Het advies hier is kalibreren, dus laden en ontladen, dat gaat prima, geen probleem.
Ook lees ik laat het even met rust, maar er veranderd niets ten goede helaas.

Ik heb een week geleden feedback in de app gegeven, hulp gevraagd, maar is het normaal dat Marstek niet reageert? doe ik iets fout?
Garantie is akkoord, ik heb me geregistreerd en dit bevestigd gekregen van Marstek.
Je raad het al.......Je geduld word nog even op de proef gesteld!

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
E.T.O. schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:23:
[...]

Voor degene die nog verdere interesse in ontwikkeling van Homey koppeling hebben...

Ondertussen heeft de Homey App een paar updates gehad waardoor er meer gegevens uitgelezen worden, en via flows kan de nu de batterij modus schakelen naar 'AI', 'Manual', 'Auto' en 'Passive'. Alles onder de gratie van de UDP communicatie perikelen...

Daarnaast heb ik de Homey App uitgebreid zodat je nu via Marstek Cloud ook device(s) kan uitlezen. Deze lezen daar dan de (beperkte) gegevens elke minuut uit. Omdat Marstek Cloud maar één login tegelijk ondersteund zal je vaker in de mobiele App moeten inloggen...

De laatste TEST VERSIE is beschikbaar via: https://homey.app/nl-nl/a...k-Battery-Connector/test/
Hallo @E.T.O. Mooi te lezen dat je zover al gevorderd bent; Helpt echt enorm als je een jump-start hebt. Je schrijft "Marstek Cloud ook device(s) kan uitlezen" ; Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Heb je een IP-adres in de Marstek-Cloud, waar je de "local-api" calls tegen uit kunt voeren i.p.v. rechtstreeks tegen de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
E.T.O. schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:34:
[...]

Dat zou kunnen, maar de app geeft aan dat de gebruiker waar je aan wil delen ook al een Marstek App account moet hebben... dus dan sluit je die gebruiker uit? een token krijg via van de Marstek Cloud API alleen via een username/wachtwoord.
@E.T.O. Heb ik ook gedaan op de telefoon van mijn vrouw. Gewoon een "dummy" Marstek account aanmaken en dan de batterij scharen, dan heb je misschien een nieuw userid/password om de Cloud-calls mee te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goedemiddag,

Zag deze van de week deze langskomen, het wordt pas interessant vanaf 23:10m

YouTube: Marstek Venus E 3.0 - AC gekoppelter Speicher zur Erweiterung deiner...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Communicatieproblemen?

- Ontkoppel de CT003 geheel en sluit die weer aan incl. de bijgeleverde voeding!
- Vraag om 155 met BMS 216 dan wordt ook de communicatie module geüpdatet (202409090159)

Draait hier zonder omkijken!

[ Voor 80% gewijzigd door SatScan op 04-10-2025 13:38 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-10 18:34

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Legio mogelijkheden voor, je kan bv de signaalsterkte bekijken en dan van een marstek batterij de wifi antenne los halen. Het signaal van 1 mac zal dan veranderen.

Mijn tip is altijd om bij ieder device wat je koppelt meteen bij wifi te kijken en hernoemen (ook ip vast zetten bij marstek). Hoe je dat allemaal doet is weer afhankelijk van je netwerk (zelf heb ik Unify).

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:15

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

SatScan schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:31:

Communicatieproblemen?

- Ontkoppel de CT003 geheel en sluit die weer aan incl. de bijgeleverde voeding!
- Vraag om 155 met BMS 216 dan wordt ook de communicatie module geüpdatet (202409090159)

Draait hier zonder omkijken!
oke, zit op v153 en bms 213, maar heb ook communicatie module 202409090159.

geen communicatieproblemen overigens (met de batterij, voordat....) :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wilmaas op 04-10-2025 13:50 ]

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 153 BMS 213 P1 ct003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Wellicht ben ik de enige maar vandaag lijkt de AI mode meer kapotstuk dan anders. Op het moment van schrijven is er een ruim overschot door de zonnepanelen maar blijft de AI het vullen van de accu op 75W begrenzen. Dit is met Nordpool alsook met Tibber tarieven. Als ik switch naar Zelf Consumptie dan wordt netjes het overschot in de accu gedrukt en is er geen begrenzing. Dit is met V153.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Joarie schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:54:
Wellicht ben ik de enige maar vandaag lijkt de AI mode meer kapotstuk dan anders. Op het moment van schrijven is er een ruim overschot door de zonnepanelen maar blijft de AI het vullen van de accu op 75W begrenzen. Dit is met Nordpool alsook met Tibber tarieven. Als ik switch naar Zelf Consumptie dan wordt netjes het overschot in de accu gedrukt en is er geen begrenzing. Dit is met V153.
Volgens mij ligt dat aan de feed voor de AI. Afgelopen nacht zag ik bij ANWB energie bijvoorbeeld prijzen voor de hele dag op 0 met 1 kleine uitschieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
WargamingPlayer schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:02:
[...]

Volgens mij ligt dat aan de feed voor de AI. Afgelopen nacht zag ik bij ANWB energie bijvoorbeeld prijzen voor de hele dag op 0 met 1 kleine uitschieter.
Ik vermoed ook dat het mis gaat door de combi van kwartierprijzen en de onmeunig lange periode van 0 cent prijzen (tot morgenmiddag :D ).
Was even aan het testen dit weekend door de ongewone prijzen waarbij de manuele oplaad en ontlaad strategie niet werkt (geen prijsverschillen dit het interessant maken om dit te doen)

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

100% mee eens, even wachten tot al die verdelers/verkopers veel stock hebben en dan de komen de acties in BE en NL vanzelf. We hebben dit al meegemaakt met de V2. We dachten dat we een goede deal hadden met de tweakers acties en een maand later waren ze nog eens 200€ goedkoper, wetende dat ze begin dit jaar aan 1899€ verkocht werden...

[ Voor 13% gewijzigd door DSSW op 04-10-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:54:
[...]

Black Friday bedoel ik. Is dan sowieso een moeilijker seizoen om thuisbatterijen te slijten (winter en weinig zon). Verwacht toch meer kortingen dan dan in de lente als er veel vraag is. Zeker betreft oude v2 stock waar ze vanaf willen en v3 tegen nog scherpere prijzen.
We gaan dat in de gaten houden, als ik er nog één kan scoren aan 1000€ dan haal ik hem in huis, leuk speelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 20:39
Dat is heel makkelijk, in de startpost en in de handleiding van Marstek staat dat je de IP adressen moet reserveren.
Dus, alles volledig uit en dan 1 voor 1 bijschakelen te beginnen met je CT003 en direct je reservering vastleggen. Eventueel je CT003 nog een keer uit aan zodat de reservering ook gevolgd wordt.
Dan accu 1 aan enzovoort.
Modbus connector lostrekken anders gaat de accu niet uit.
Het is even werk maar het resultaat is ernaar.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.T.O.
antoinevromen schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:27:
[...]

@E.T.O. Heb ik ook gedaan op de telefoon van mijn vrouw. Gewoon een "dummy" Marstek account aanmaken en dan de batterij scharen, dan heb je misschien een nieuw userid/password om de Cloud-calls mee te doen
Bedankt voor de tip, ik zal het in de README opnemen zodat gebruikers deze truc kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.T.O.
antoinevromen schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

Hallo @E.T.O. Mooi te lezen dat je zover al gevorderd bent; Helpt echt enorm als je een jump-start hebt. Je schrijft "Marstek Cloud ook device(s) kan uitlezen" ; Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Heb je een IP-adres in de Marstek-Cloud, waar je de "local-api" calls tegen uit kunt voeren i.p.v. rechtstreeks tegen de batterij?
Je kan de implementatie details vinden in de library van m'n Github pagina. Er zijn twee URL's die je kan aanroepen, de eerste om een token (en device-list) te verkrijgen, en de tweede om device details op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
E.T.O. schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Bedankt voor de tip, ik zal het in de README opnemen zodat gebruikers deze truc kunnen gebruiken.
Hallo @E.T.O. , Heb je een beschrijving van de web-calls die je kunt doen tegen de Marstek-cloud? Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van de Marstek-Cloud? (die loopt toch achter). Of zijn er daar meer mogelijkheden dan via de local-api?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
E.T.O. schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:24:
[...]

Je kan de implementatie details vinden in de library van m'n Github pagina. Er zijn twee URL's die je kan aanroepen, de eerste om een token (en device-list) te verkrijgen, en de tweede om device details op te vragen.
@E.T.O. Ik heb eens in de code gekeken. Zag daar een url (https://eu.hamedata.com) en heb daar geprobeerd in te loggen om te kijken wat het voor iets is. Dan krijg ik onderstaande.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPNtw36Na2xNZ8a0nrljpS1qaDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBhD7yP7wqSoNyeoNSJ7vH6N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Vannacht na mijn CT003 perikelen of MT perikelen, ik ben nog steeds niet uit de oorzaak. Heb ik met de 0 prijzen maar eens een fulltime load gedaan. Hierbij heb ik op beide accu’s een manuele schema gemaakt met start tijd 6:00 en eind tijd 11:00 en een laad instelling van 1250Watt. Dit heb ik voor beide accu’s gedaan.
Accu 1 had als start een SOC van 23% en Accu 2 een start SOC van 11%.

De plaatjes geven het volgende weer:
  • SOC en cell spanningen (hoogste/laagste)
  • Laad vermogen zoals de Marstek dat via Modbus geeft.
  • Energie grafiek zoals Marstek dat via Modbus geeft.
  • Energie grafiek zoals de Shelly dat ziet
.

Uit de grafieken kan ik de volgende conclusies trekken:
  • Met een vermogen van 1250W wordt in beide gevallen constant geladen, geen terugval
  • SOC en kWh er in is redelijk lineair
  • Modbus energie waarden zijn identiek aan de Shelly waarden
  • Laden van 11% naar 100% kost 5350wH dus 5120*0,89=4556,8Wh kost dus 5350Wh is 4556,8/5350=0,852 = 85,2% RTE voor laden.
Met laden vanaf 23% naar 100% kom ik op de zelfde waarden uit.

Als eerste de plaatjes van Accu 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3I62v1JMWNWU9G8etn1CQ6ED6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uNWCqjObQkmyuentliVR4W0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsJCzJI3Hl6ztv0PXoE6NXnadzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUNveuBcVyFKoR3Y9V7EOqyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU-bnlmE23k2SiFUGWoPEW4ehio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQRM9CZHibkgmkkBVwttndbI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37F_81OPrnrJTjesZf0DDSt2Wko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0rHxWWf1qCb2Xhzfejo4b7U.jpg?f=fotoalbum_large

En de plaatjes van Marstek.2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZVlc4P_0tCewJfuxAvEpuYM3vQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKeHDwEuFr6xK3nOYPK2ypJb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7vskXxf_0okCudPAEBc8iuQU4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pt0IoEpGgDudV12YC4YGJ7HP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_9h0jVAVwqZWgdH48qwa8OWDxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsLACPX6b0gfefy0OJSHshCo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hotE5ZbrdBUbxdneyIhv06g1Eko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FojvplPrasJ1Q1KyAMXOUlQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
antoinevromen schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:32:
[...]

@E.T.O. Ik heb eens in de code gekeken. Zag daar een url (https://eu.hamedata.com) en heb daar geprobeerd in te loggen om te kijken wat het voor iets is. Dan krijg ik onderstaande.
[Afbeelding]
Het lijkt mij een beetje ver gaan om de hele Marstek Cloud API hier te bespreken. De webportal heeft vroeger wel gewerkt maar werkt al lange tijd niet meer. Er zou mogelijk gewerkt worden aan een nieuw portaal (zie TS), maar daar zit weinig voortgang in. De API werkt echter nog wel en zit op een endpoint achter die URL, en wordt ook door de App gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:36:
Vannacht na mijn CT003 perikelen of MT perikelen, ik ben nog steeds niet uit de oorzaak. Heb ik met de 0 prijzen maar eens een fulltime load gedaan. Hierbij heb ik op beide accu’s een manuele schema gemaakt met start tijd 6:00 en eind tijd 11:00 en een laad instelling van 1250Watt. Dit heb ik voor beide accu’s gedaan.
Accu 1 had als start een SOC van 23% en Accu 2 een start SOC van 11%.

De plaatjes geven het volgende weer:
  • SOC en cell spanningen (hoogste/laagste)
  • Laad vermogen zoals de Marstek dat via Modbus geeft.
  • Energie grafiek zoals Marstek dat via Modbus geeft.
  • Energie grafiek zoals de Shelly dat ziet
.

Uit de grafieken kan ik de volgende conclusies trekken:
  • Met een vermogen van 1250W wordt in beide gevallen constant geladen, geen terugval
  • SOC en kWh er in is redelijk lineair
  • Modbus energie waarden zijn identiek aan de Shelly waarden
  • Laden van 11% naar 100% kost 5350wH dus 5120*0,89=4556,8Wh kost dus 5350Wh is 4556,8/5350=0,852 = 85,2% RTE voor laden.
Met laden vanaf 23% naar 100% kom ik op de zelfde waarden uit.

Als eerste de plaatjes van Accu 1:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En de plaatjes van Marstek.2:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wil je hier gewoon wat algemene dingen mee vertellen of zit er een vraag achter? Ik heb de perikelen die je mogelijk hebt namelijk niet gevolgd.

Ik heb het vaker gezegd, je mag en kan de SoC niet gebruiken om mee te rekenen. Het is een schatting en die kan gigantisch afwijken. Daarom is je RTE (wat ook eigenlijk geen RTE is, maar efficiëntie) ook veel hoger dan gebruikelijk is. Je ziet ook duidelijk dat de SoC naar het einde van de batterij die leeg is, niet lineair is. Dit heeft veel effect op je berekening.
Bij de batterij die niet helemaal leeg is, lijkt het wel lineair, maar dat komt omdat de batterij er pas bij 12 procent achterkomt dat er nog capaciteit over is bij ontladen en daar dus zal blijven hangen. Bij laden is dit bij 95-99 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.T.O.
antoinevromen schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:32:
[...]

[Afbeelding]
De site zelf hebben ze inderdaad niet vrijgegeven, maar dat zijn ook de niet volledige URL's maar slechts de base. Het te gebruiken path en querystring van de URL's zitten verder in de code; het zijn JSON HTTP POST en GET requests met specifieke end-points. Een voorbeeld response en volledige URL zitten overigens als commentaar in de code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
pascallj schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Het lijkt mij een beetje ver gaan om de hele Marstek Cloud API hier te bespreken. De webportal heeft vroeger wel gewerkt maar werkt al lange tijd niet meer. Er zou mogelijk gewerkt worden aan een nieuw portaal (zie TS), maar daar zit weinig voortgang in. De API werkt echter nog wel en zit op een endpoint achter die URL, en wordt ook door de App gebruikt.
@pascallj Dat krijg je met zo'n lange historie op dit forum als jou. Voor anderen is dit nieuw en voor jou iets wat je al hebt achtergelaten. Als ik jou goed begrijp is het gewoon een webservice die periodiek data ophaalt/gepushed krijgt van de batterij en dat is waarschijnlijk dezelfde informatie die je ziet als je de app opstart en nog niet ververst hebt. De toegevoegde waarde hiervan ontgaat mij nu even omdat het naar mijn mening achter loopt bij de informatie van de local-api rechtstreeks op de batterij of heeft het volgens jou nog zin om me hierin te verdiepen dat er meer info achter zit dan bij de local-api?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
antoinevromen schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:05:
[...]

@pascallj Dat krijg je met zo'n lange historie op dit forum als jou. Voor anderen is dit nieuw en voor jou iets wat je al hebt achtergelaten. Als ik jou goed begrijp is het gewoon een webservice die periodiek data ophaalt/gepushed krijgt van de batterij en dat is waarschijnlijk dezelfde informatie die je ziet als je de app opstart en nog niet ververst hebt. De toegevoegde waarde hiervan ontgaat mij nu even omdat het naar mijn mening achter loopt bij de informatie van de local-api rechtstreeks op de batterij of heeft het volgens jou nog zin om me hierin te verdiepen dat er meer info achter zit dan bij de local-api?
De data is een stuk makkelijker te verkrijgen dan via de local API aangezien er al een kopie van de data op de servers van Marstek staat. Bij de API moet je data verzamelen op een lokaal netwerk van verschillende endpoints en dat zit je nog met randzaken om rekening mee te houden. Bij de web API hoef je alleen in te loggen en de data op te halen. Het is exact hetzelfde hoe de App ook werkt als de deze opent en wel vernieuwt. Dezelfde data is dus ook beschikbaar.

Sommige mensen hebben geen moeite met Cloud diensten. Dan kan dit een makkelijke manier zijn om toch aan veel data te komen. Veel mensen gebruiken ook hm2mqtt, dan ben je ook volledig afhankelijk van de Cloud (wel een andere service) van Marstek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
pascallj schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:12:
[...]

De data is een stuk makkelijker te verkrijgen dan via de local API aangezien er al een kopie van de data op de servers van Marstek staat. Bij de API moet je data verzamelen op een lokaal netwerk van verschillende endpoints en dat zit je nog met randzaken om rekening mee te houden. Bij de web API hoef je alleen in te loggen en de data op te halen. Het is exact hetzelfde hoe de App ook werkt als de deze opent en wel vernieuwt. Dezelfde data is dus ook beschikbaar.

Sommige mensen hebben geen moeite met Cloud diensten. Dan kan dit een makkelijke manier zijn om toch aan veel data te komen. Veel mensen gebruiken ook hm2mqtt, dan ben je ook volledig afhankelijk van de Cloud (wel een andere service) van Marstek.
@pascallj Prima. Bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:06
Vandaag de accu opgeladen en dit zou volgens mij prima zijn.
De marstek V1 ontlaad tot 13% wat ervoor zorgt dat er +- 5,464 KW nodig is voor 100% (minus de hele kleine teruglevering)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqczVDky4tciwWmeTJMPWHDW7sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KE2BelFvc1tmH7PBFjQsPcfH.jpg?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
pascallj schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:42:
[...]

Wil je hier gewoon wat algemene dingen mee vertellen of zit er een vraag achter? Ik heb de perikelen die je mogelijk hebt namelijk niet gevolgd.

Ik heb het vaker gezegd, je mag en kan de SoC niet gebruiken om mee te rekenen. Het is een schatting en die kan gigantisch afwijken. Daarom is je RTE (wat ook eigenlijk geen RTE is, maar efficiëntie) ook veel hoger dan gebruikelijk is. Je ziet ook duidelijk dat de SoC naar het einde van de batterij die leeg is, niet lineair is. Dit heeft veel effect op je berekening.
Bij de batterij die niet helemaal leeg is, lijkt het wel lineair, maar dat komt omdat de batterij er pas bij 12 procent achterkomt dat er nog capaciteit over is bij ontladen en daar dus zal blijven hangen. Bij laden is dit bij 95-99 procent.
Het gaat mij meer over het laden. Accu 1 stond op 23% en accu 2 stond op 11% en was helemaal leeg. Wat ik raar vindt is wanneer je naar het gedrag en de waarden van de cellen kijkt (laagste en hoogste) deze wijken af bij de beide MT’s. Ik lees ook dat heel veel mensen zien dat de MT boven een bepaald percentage terug schakelt in laad vermogen. Maar dat zie ik dus helemaal niet terug. Nu vindt ik wel dat de grafieken er gewoon heel mooi en strak uit zien en vraag mij ook af in hoe verre mijn aannames kloppen. Ik heb nu twee metingen. 1 van 11 naar 100 en 1 van 23 naar 100. In beide gevallen gaat daar een lineaire hoeveelheid energie in om beide naar 100 te krijgen. Zo wil ik er nog een paar keer 1 doen om de relatie tussen SOC en benodigde Energie om het naar 100% te krijgen.

Volgens de App en de Shelly en Modbus:
Van 11 naar 100 = 5350
Van 23 naar 100 = 4633
Op afronding na identiek.
Dus SOC moet wel lineair zijn, of zit er ergens een curve die ik mis? Of is de Curve voor afgifte anders?
Ik snap het gewoon niet, de cijfers liegen niet.

Wat mij overigens niet verbaasde is dat de omvormer verliezen van AC naar DC maar 15% is bij laden met 1250W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

Het gaat mij meer over het laden. Accu 1 stond op 23% en accu 2 stond op 11% en was helemaal leeg. Wat ik raar vindt is wanneer je naar het gedrag en de waarden van de cellen kijkt (laagste en hoogste) deze wijken af bij de beide MT’s. Ik lees ook dat heel veel mensen zien dat de MT boven een bepaald percentage terug schakelt in laad vermogen. Maar dat zie ik dus helemaal niet terug. Nu vindt ik wel dat de grafieken er gewoon heel mooi en strak uit zien en vraag mij ook af in hoe verre mijn aannames kloppen. Ik heb nu twee metingen. 1 van 11 naar 100 en 1 van 23 naar 100. In beide gevallen gaat daar een lineaire hoeveelheid energie in om beide naar 100 te krijgen. Zo wil ik er nog een paar keer 1 doen om de relatie tussen SOC en benodigde Energie om het naar 100% te krijgen.

Volgens de App en de Shelly en Modbus:
Van 11 naar 100 = 5350
Van 23 naar 100 = 4633
Op afronding na identiek.
Dus SOC moet wel lineair zijn, of zit er ergens een curve die ik mis? Of is de Curve voor afgifte anders?
Ik snap het gewoon niet, de cijfers liegen niet.

Wat mij overigens niet verbaasde is dat de omvormer verliezen van AC naar DC maar 15% is bij laden met 1250W.
Zolang de SoC bij het volledige opladen of volledig ontladen ergens blijft hangen, is er dus geen mapping tussen SoC en kWh. Bij opladen zie je dat hij bij iets van 95 procent gaat hangen (dat zie je in jouw grafiek ook terug) en bij ontladen zie je dat bij 13/12 procent (niet in jouw grafieken, want geen ontlading). Daarbij komt dan ook nog het feit, dat wat de Marstek beschouwt als 'leeg' niet exact 11 procent is. Sterker nog, waarschijnlijk is het minder dan dat. Het is maar een getal. En tot slot hoeft de capaciteit ook niet precies 5,12 kWh uur te zijn van de hele batterij. Je kunt dus op basis van al die dingen geen aannames doen.

Het klopt wel ongeveer, en daar is die indicator ook voor bedoeld, maar je kunt er niet mee gaan rekenen: daar is het te onnauwkeurig voor. Wil je een RTE bepalen, dan is volledige ontlading delen door volledige lading de enige manier.

Wat ik mij nu overigens wel realiseer, is dat jij met RTE van 85 procent, bedoelde dat je laadt met een efficiënte van 85 procent voor opladen. Het is geen rondje (dus geen ontlaadverliezen) en dus geen RTE. Heb zelf die term ook wel eens verkeerd gebruikt. Dat zou wel kunnen in de praktijk, alleen aangezien het gebaseerd is op getallen die onnauwkeurig zijn, kan je er eigenlijk weinig over zeggen. De enige manier om te bepalen wat de op-/ontlaadverliezen los van elkaar zijn is door te meten wat er voor de omvormer ingaat, en wat er daadwerkelijk de cellen ingaat. Dit laatste kan je alleen meten door de batterij open te maken, of door het via de Modbus uit te lezen. Is dat laatste nauwkeurig? Geen idee, maar dat heb ik toen gebruikt in die lange, gepinde post over de nauwkeurigheid van de Modbus.

Boven de 95 procent schakelt hij terug naar iets van 1000-1100 W of iets. Dat jij dat niet ziet, is omdat je al rond dat vermogen aan het laden bent. Overigens kan je het ook in jouw grafiek wel zien, maar zal je verder moeten inzoomen bij de ene. Bij de ander zie je dip nu ook al duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
pascallj schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

Zolang de SoC bij het volledige opladen of volledig ontladen ergens blijft hangen, is er dus geen mapping tussen SoC en kWh. Bij opladen zie je dat hij bij iets van 95 procent gaat hangen (dat zie je in jouw grafiek ook terug) en bij ontladen zie je dat bij 13/12 procent (niet in jouw grafieken, want geen ontlading). Daarbij komt dan ook nog het feit, dat wat de Marstek beschouwt als 'leeg' niet exact 11 procent is. Sterker nog, waarschijnlijk is het minder dan dat. Het is maar een getal. En tot slot hoeft de capaciteit ook niet precies 5,12 kWh uur te zijn van de hele batterij. Je kunt dus op basis van al die dingen geen aannames doen.

Het klopt wel ongeveer, en daar is die indicator ook voor bedoeld, maar je kunt er niet mee gaan rekenen: daar is het te onnauwkeurig voor. Wil je een RTE bepalen, dan is volledige ontlading delen door volledige lading de enige manier.

Wat ik mij nu overigens wel realiseer, is dat jij met RTE van 85 procent, bedoelde dat je laadt met een efficiënte van 85 procent voor opladen. Het is geen rondje (dus geen ontlaadverliezen) en dus geen RTE. Heb zelf die term ook wel eens verkeerd gebruikt. Dat zou wel kunnen in de praktijk, alleen aangezien het gebaseerd is op getallen die onnauwkeurig zijn, kan je er eigenlijk weinig over zeggen. De enige manier om te bepalen wat de op-/ontlaadverliezen los van elkaar zijn is door te meten wat er voor de omvormer ingaat, en wat er daadwerkelijk de cellen ingaat. Dit laatste kan je alleen meten door de batterij open te maken, of door het via de Modbus uit te lezen. Is dat laatste nauwkeurig? Geen idee, maar dat heb ik toen gebruikt in die lange, gepinde post over de nauwkeurigheid van de Modbus.

Boven de 95 procent schakelt hij terug naar iets van 1000-1100 W of iets. Dat jij dat niet ziet, is omdat je al rond dat vermogen aan het laden bent. Overigens kan je het ook in jouw grafiek wel zien, maar zal je verder moeten inzoomen bij de ene. Bij de ander zie je dip nu ook al duidelijk.
Ik heb de dip even gekeken en ik zie inderdaad dat de ene bij 95% met 100W instort. De tweede exact het zelfde, beide springen ze terug naar respectievelijk 1274 -> 1173W -> 0W en 1271W -> 1174W -> 0W. Er is geen stapjes gewoon -100W en dan naar 0.
Aan de meetpunten kan ik zien dat de meting steeds om de zoveel momenten +/- mW fluctueert. Ik heb voor de zekerheid de Shelly grafieken genomen om te voorkomen dat Marstek misleid. Dus boven de 95% vlakt hij het laden af op ongeveer 1175W.

Pagina: 1 ... 274 275 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.