Ja, zoiets zou ook kunnen. Maar de oplossing van direct monteren op een inbouw doos ligt me beter.DSSW schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:22:
[...]
Ik heb hiervoor een teclast T6 van 12” voor geplaatst (110€) en daarop kiosk draaien van HA[Afbeelding]
Die waardes van de Marstek; die krijg je alleen zo via modbus?DSSW schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:22:
[...]
Ik heb hiervoor een teclast T6 van 12” voor geplaatst (110€) en daarop kiosk draaien van HA
Wat is die CT koppeling toch vreselijk frustrerend. Bij mijn schoonouders valt hij steeds weg (offline). Ze hebben 2 verschillende 2,4Ghz netwerken in huis, zowel de P1 HW meter als de Marstek zijn binnen 3-4 meter. Allemaal houten muren. En nog verliest de Marstek de verbinding met de CT in de meterkast.
Iemand een idee wat ik nog kan proberen. Behalve nog een extra accesspoint proberen....
Ooh een ervan is de Ziggo router. Precies zo'n zelfde router en netwerk werkt bij mijn zwager prima met de Marstek, waar ik er ook eentje heb geïnstalleerd. Raadsel.
Iemand een idee wat ik nog kan proberen. Behalve nog een extra accesspoint proberen....
Ooh een ervan is de Ziggo router. Precies zo'n zelfde router en netwerk werkt bij mijn zwager prima met de Marstek, waar ik er ook eentje heb geïnstalleerd. Raadsel.
[ Voor 17% gewijzigd door harrr op 05-10-2025 22:05 ]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Bij mij is de modbus via een ESP32-M5stackRS485 verbonden met een router. Als de spanning wegvalt, zal de router uitvallen en dan verlies ik ook de communicatie met de MT. Dus zou ik de MT niet meer kunnen aanzetten via de Modbus. Gebruik jij de Liligo en werkt deze dan ook zonder internet?pascallj schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:58:
[...]
Ja want de backup-aansluiting permanent aanzetten verbruikt wel iets van stroom. Als de app nog is ingelogd, kan je het via de App aanzetten (werkt via Bluetooth). Je kunt het ook aanzetten via de 3rd party tool van ~bommel: Marstek Venus Monitor, mits je nog een mobiele internetverbinding hebt. Maar ik heb ook Modbus aangesloten en zou het dus ook via Modbus aan kunnen zetten. Moet ik alleen wel nog genoeg stroom in de laptop hebben zitten natuurlijk.
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
Inderdaad
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Nee via MQTT koppelingj0s schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:13:
[...]
Die waardes van de Marstek; die krijg je alleen zo via modbus?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Heb je de externe antenne en voeding aangesloten op de CT003?harrr schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:55:
Wat is die CT koppeling toch vreselijk frustrerend. Bij mijn schoonouders valt hij steeds weg (offline). Ze hebben 2 verschillende 2,4Ghz netwerken in huis, zowel de P1 HW meter als de Marstek zijn binnen 3-4 meter. Allemaal houten muren. En nog verliest de Marstek de verbinding met de CT in de meterkast.
Bij mij werkte het eerst goed zonder de extra externe antenne maar na herstarte van AP geen verbinding meer mee te krijgen totdat ik de externe antenne had aangesloten (voeding had ik al aangesloten op de CT003)
[ Voor 14% gewijzigd door gigabit op 05-10-2025 22:29 ]
LG-HM071MR-U44
Ik heb zelf een normale ESP32 met UART naar RS485 adapter. Maar dat maakt verder niet uit, elke ESP32 werkt zonder internet. Maar niet altijd zonder WiFi zoals jij inderdaad schrijft. Je kunt een fallback WiFi instellen met een webserver en dan kan je volgens mij wel hem nog bedienen. Maar ik heb ook gewoon nog losse RS485 adapters liggen die ik dan kan verbinden met de batterij. Mocht ik het zelf nodig hebben, zal ik gewoon Bluetooth gebruiken. Ik beschreef meer alle mogelijke manieren om de Backup aansluiting nog aan te zetten, de een wat makkelijker dan de andere.Alan969 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:15:
[...]
Bij mij is de modbus via een ESP32-M5stackRS485 verbonden met een router. Als de spanning wegvalt, zal de router uitvallen en dan verlies ik ook de communicatie met de MT. Dus zou ik de MT niet meer kunnen aanzetten via de Modbus. Gebruik jij de Liligo en werkt deze dan ook zonder internet?
Staat net boven inbouwdoos maar moet natuurlijk voeding krijgen en daarom dat plat kabeltje dat de inbouwdoos in gaat.Nicap schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:33:
[...]
Ja, zoiets zou ook kunnen. Maar de oplossing van direct monteren op een inbouw doos ligt me beter.
En van waar haal je die muurbeugel?DSSW schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:48:
[...]
Staat net boven inbouwdoos maar moet natuurlijk voeding krijgen en daarom dat plat kabeltje dat de inbouwdoos in gaat.
Nou we gebruiken daar de HW P1. Niet de CT003.gigabit schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:23:
[...]
Heb je de externe antenne en voeding aangesloten op de CT003?
Bij mij werkte het eerst goed zonder de extra externe antenne maar na herstarte van AP geen verbinding meer mee te krijgen totdat ik de externe antenne had aangesloten (voeding had ik al aangesloten op de CT003)
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Heb daarvoor een ticket open staan bij Marstek. Bij mij gebeurt het ook op random momenten en kan de vinger er niet op leggen, want zie ook niets vreemds.harrr schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:55:
Overigens: De app houdt je nog wel eens voor de gek, soms moet je echt even opnieuw openen en sluiten en dan is hij toch ineens wel verbonden.
Ik kan uit dit bericht niet goed opmaken of je begrijpt dat de apparaten verbinding maken via het AP en niet met elkaar? De afstand van de apparaten tot elkaar is namelijk irrelevant. De afstand van de apparaten tot het AP waar ze op staan moet goed zijn.harrr schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:55:
ik heb daarvoor een samsung tablet a9 gebruikt met wall bracket, is wat ruimer in de functies en zeker niet duurder.Nicap schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:48:
[...]
Welke Shelly display is dit?
Wil voor ons nieuwe huis(ergens Q2/3 klaar) ook een display aan de wand plaatsen. Heb daar al rekening mee gehouden. Zat zelf te denken aan de X2, maar zag dat ze nu ook een grotere hebben.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase
Mag ik vragen welke wallmount je hebt?d3x schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:09:
[...]
ik heb daarvoor een samsung tablet a9 gebruikt met wall bracket, is wat ruimer in de functies en zeker niet duurder.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase
Beejte jammer, ik had de accu's op AI mode gezet, gekoppeld aan Tibber in de hoop dat ze vannacht gingen laden. Ik kon in de Marstek app ook zien als ik AI koos wanneer het goedkoopste moment was. Helaas heeft ie er een potje van gemaakt en amper iets geladen.
Hier ook, combinatie Tibber en AI mode werkt gewoon niet goed. En vandaag zijn er nul laadmomenten, volgens de AI mode. Batterij blijft dus leegvinom schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:09:
Beejte jammer, ik had de accu's op AI mode gezet, gekoppeld aan Tibber in de hoop dat ze vannacht gingen laden. Ik kon in de Marstek app ook zien als ik AI koos wanneer het goedkoopste moment was. Helaas heeft ie er een potje van gemaakt en amper iets geladen. [Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Erik1805 op 06-10-2025 09:20 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
AI is sinds de introductie van kwartierprijzen helaas kapot als ik het zo lees. Even een berichtje inschieten naar Marstek via Feedback.vinom schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:09:
Beejte jammer, ik had de accu's op AI mode gezet, gekoppeld aan Tibber in de hoop dat ze vannacht gingen laden. Ik kon in de Marstek app ook zien als ik AI koos wanneer het goedkoopste moment was. Helaas heeft ie er een potje van gemaakt en amper iets geladen. [Afbeelding]
Ah thanks. Ik was de kwartierprijzen even vergeten dus ik kan me voorstellen dat het wat dingen sloopt.
Ik zet zelf nog op firmware 151, omdat het allemaal zorgeloos werkt met Hame-Relay. Is dat met de laatste firmware versie ook nog steeds?
Ik zet zelf nog op firmware 151, omdat het allemaal zorgeloos werkt met Hame-Relay. Is dat met de laatste firmware versie ook nog steeds?
Logisch roch ? Geen zon te bekennen dus ook geen goedkopere stroom ?Erik1805 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:18:
[...]
Hier ook, combinatie Tibber en AI mode werkt gewoon niet goed. En vandaag zijn er nul laadmomenten, volgens de AI mode. Batterij blijft dus leeg
Als het hard waait kan je ook goedkope stroom hebben. Of als er weinig verbruikers zijn, zoals 'snachts..Maxwp schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:34:
[...]
Logisch roch ? Geen zon te bekennen dus ook geen goedkopere stroom ?
Dat weet ik uiteraard! Ze staan allebei goed ten opzichte van de wifi APs. Daarom vind ik het ook bijzonder. De HW P1 is gewoon bereikbaar via het netwerk op het moment dat de verbinding faalt en de Marstek zelf is ook gewoon bereikbaar. Ik kan zelfs naar beiden een ping open zetten en daarvan wordt er naar beide apparaten geen enkele ping gemist, super stabiel dus. En toch zien ze elkaar ineens niet meer. Ik begrijp dus ook niet waarom de Venus E niet zelf opnieuw gaat kijken na x seconden of hij de CT werk kan vinden, want als ik hem handmatig zoek dan wordt hij direct weer gevonden. Gewoon een slecht ontwerp.pascallj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 07:35:
[...]
Ik kan uit dit bericht niet goed opmaken of je begrijpt dat de apparaten verbinding maken via het AP en niet met elkaar? De afstand van de apparaten tot elkaar is namelijk irrelevant. De afstand van de apparaten tot het AP waar ze op staan moet goed zijn.
Maar er zijn altijd wat goedkopere moment in de middag t.o.v. de avond. In de middag rond de 24ct en in de avond rond de 34ct. Dan lijkt het mij toch zinvol om in de middag te laden?Maxwp schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:34:
[...]
[ Voor 17% gewijzigd door Erik1805 op 06-10-2025 09:43 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Yep zie sig... wel Relay update naar 130vinom schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:28:
Ah thanks. Ik was de kwartierprijzen even vergeten dus ik kan me voorstellen dat het wat dingen sloopt.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Melden in de feedback is de enige manier die helpt!harrr schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:38:
[...]
Dat weet ik uiteraard! Ze staan allebei goed ten opzichte van de wifi APs. Daarom vind ik het ook bijzonder. De HW P1 is gewoon bereikbaar via het netwerk op het moment dat de verbinding faalt en de Marstek zelf is ook gewoon bereikbaar. Ik kan zelfs naar beiden een ping open zetten en daarvan wordt er naar beide apparaten geen enkele ping gemist, super stabiel dus. En toch zien ze elkaar ineens niet meer. Ik begrijp dus ook niet waarom de Venus E niet zelf opnieuw gaat kijken na x seconden of hij de CT werk kan vinden, want als ik hem handmatig zoek dan wordt hij direct weer gevonden. Gewoon een slecht ontwerp.
Had hier bijna hetzelfde... ze moeten nog flink sleutelen aan de communicatie integratie in combinatie met de CT003.
Roep bij mij de vraag op: zijn er CT002 gebruikers die last hebben van wegvallende verbinding met de batterij?
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Zou het goedkoopste moment van de dag moeten kiezen om te laden ongeacht het prijsniveau.Maxwp schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:34:
[...]
Zit toch te twijfelen of ik over zal gaan naar een dynamisch contract.
Ik heb de Marstek 5,12 kWh batterij (Venus-E), in combinatie met de HW P1 monitor. Mijn "slimme meter" is helaas nog DSMR-4, waardoor er maar iedere 10 seconden een signaal verzonden wordt. Om een meter op de rail in de meterkast te laten monteren vind ik op dit moment niet echt de investering waard.
Eigenlijk ben ik een groot voorstander van "set it and forget it": ik kijk dan meestal wel 1 a 2 keer per dag naar de Marstek, maar niet op vaste tijden of als de zon schijnt (of juist niet). Dus enigszins bijhouden of dit nut gaat hebben zit er niet echt in, waardoor ik bang ben volgend jaar met een torenhoge rekening geconfronteerd te worden omdat blijkt dat hij iedere keer op de dure momenten heeft staan laden
Is het echt de moeite waard om over te gaan op een dynamisch contract? In die zin: het is natuurlijk niet meer dsan een vinkje zetten bij het afsluiten van een contract, maar is het echt meer werk om er voor te zorgen dat het rendabel is/wordt/blijft?
Ik heb de Marstek 5,12 kWh batterij (Venus-E), in combinatie met de HW P1 monitor. Mijn "slimme meter" is helaas nog DSMR-4, waardoor er maar iedere 10 seconden een signaal verzonden wordt. Om een meter op de rail in de meterkast te laten monteren vind ik op dit moment niet echt de investering waard.
Eigenlijk ben ik een groot voorstander van "set it and forget it": ik kijk dan meestal wel 1 a 2 keer per dag naar de Marstek, maar niet op vaste tijden of als de zon schijnt (of juist niet). Dus enigszins bijhouden of dit nut gaat hebben zit er niet echt in, waardoor ik bang ben volgend jaar met een torenhoge rekening geconfronteerd te worden omdat blijkt dat hij iedere keer op de dure momenten heeft staan laden
Is het echt de moeite waard om over te gaan op een dynamisch contract? In die zin: het is natuurlijk niet meer dsan een vinkje zetten bij het afsluiten van een contract, maar is het echt meer werk om er voor te zorgen dat het rendabel is/wordt/blijft?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Die vraag is eigenlijk onmogelijk te beantwoorden omdat het van vele factoren afhangt!Pietervs schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:10:
Bij doorsnee verbruik ja.. mits en de die mits is echt afhankelijk van de energieprofiel en hoe slim je de energievraag vereffend over de dag irt te batterij en hoe eenvoudig is het om op op de goedkoopste momenten juist energie te gebruiken die je anders elders op de dag nodig zou hebben.
Weeg dat met elkaar af.. alleen dan is het geen 'set and forget' meer...
Aliexpres 5.7€
Hame relay werkt ook met V154vinom schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:28:
Juist: geen set and forget dus. Daar was ik al een tikje bang voor.SatScan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:17:
[...]
Die vraag is eigenlijk onmogelijk te beantwoorden omdat het van vele factoren afhangt!
Bij doorsnee verbruik ja.. mits en de die mits is echt afhankelijk van de energieprofiel en hoe slim je de energievraag vereffend over de dag irt te batterij en hoe eenvoudig is het om op op de goedkoopste momenten juist energie te gebruiken die je anders elders op de dag nodig zou hebben.
Weeg dat met elkaar af.. alleen dan is het geen 'set and forget' meer...
Dank voor je input, ik twijfel nog even verder (huidige contract loopt over een 6 weken af, dus ik heb nog wel even
Mijn laatste versie die HA aanbied is versie 1.11? Hoe kan ik dan naar 1.3.0?
:strip_exif()/f/image/mcawD4J2KVAdMUomZnIDf5Gj.png?f=user_large)
EDIT: heb 'm weten te triggeren via Add-Ons>Check for updates.
[ Voor 7% gewijzigd door vinom op 06-10-2025 11:38 ]
Met NOM zijn ze nu in ieder geval ook wel leeg.Maxwp schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:34:
[...]
42 panelen en geen druppel over...
:strip_exif()/f/image/PYx97orrow1WALUNFiOv89Yl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3y94a4JVszIkEvkp65pNhwu3.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als je in de Add-ons page bent, kan je even rechtsboven op de 3 puntjes gaan klikken en op "Check for updates" klikken. Krijg je dan een melding?vinom schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:19:
[...]
Mijn laatste versie die HA aanbied is versie 1.11? Hoe kan ik dan naar 1.3.0?
[Afbeelding]
EDIT: heb 'm weten te triggeren via Add-Ons>Check for updates.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Het probleem is er helemaal niet. De Marstek schakelt de Back-up aansluiting dus automatisch in.Jos-P schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:51:
[...]
Heb je de Backup aansluiting standaard uit staan?
Bij mij staat de Backup aansluiting standaard aan. De reden voor mij is dat er bij een spanningsuitval geen netwerk meer is en ik dan de Backup aansluiting ook niet meer in kan schakelen, want er is geen netwerk. Maak ik een denkfout of mis ik ergens iets?
https://marstek-power.eu/nl/Veelgestelde-Vragen
Marstek Venus 2.0 5,12 kWh.
Kijk hier eensJos-P schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:59:
[...]
Het probleem is er helemaal niet. De Marstek schakelt de Back-up aansluiting dus automatisch in.
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Sinds vanmorgen half 11 is bij mij de verbinding met de P1 van HomeWizard weggevallen. Dit werkt eigenlijk soepel sinds ik de batterij heb vanaf mei dit jaar. Is dit probleem ook elders al opgetreden?
Ik heb al van alles geprobeerd (batterij reset, wifi reset, P1 reset, P1 opnieuw geconfigureerd in de Marstek app). Hij vindt de P1 wel op het netwerk vanuit de Marstek app, maar maakt vervolgens geen verbinding.
Ik heb al van alles geprobeerd (batterij reset, wifi reset, P1 reset, P1 opnieuw geconfigureerd in de Marstek app). Hij vindt de P1 wel op het netwerk vanuit de Marstek app, maar maakt vervolgens geen verbinding.
Ik kan je verzekeren dat dat zeker niet gebeurd. Ik heb wel eens vaker de stekker eruit getrokken en als je de backup-functie dan niet hebt ingeschakeld, zal deze ook niet aan gaan.Jos-P schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:59:
[...]
Het probleem is er helemaal niet. De Marstek schakelt de Back-up aansluiting dus automatisch in.
https://marstek-power.eu/nl/Veelgestelde-Vragen
[Afbeelding]
Zijn er hier meer die issues hebben sinds een paar dagen met Shelly Devices?
Hier al maanden tevreden en stabiel de EM-50 als CT Gebruikt voor de marstel. Deze is direct via Ethernet verbonden met mijn thuisnetwerk.
Verbinding is nu weggevallen met de Marstek en wil niet meer koppelen. Ook niet na reset van de Marstek en de Shelly. Via de Shelly app zelf komt alle data nog gewoon netjes door. Werk nu maar met de HW P1 maar dit heeft niet mijn voordeel ivm langzame refresh van mij P1 poort.
Hier al maanden tevreden en stabiel de EM-50 als CT Gebruikt voor de marstel. Deze is direct via Ethernet verbonden met mijn thuisnetwerk.
Verbinding is nu weggevallen met de Marstek en wil niet meer koppelen. Ook niet na reset van de Marstek en de Shelly. Via de Shelly app zelf komt alle data nog gewoon netjes door. Werk nu maar met de HW P1 maar dit heeft niet mijn voordeel ivm langzame refresh van mij P1 poort.
Nergens last van hier.mtouw78 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:38:
Zijn er hier meer die issues hebben sinds een paar dagen met Shelly Devices?
Draait al sinds 28 april vlekkeloos.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik had dit weekend zoiets gelijk (met 1 v/d 2 batterijen, de v1) maar dan met de CT003cryptohenk schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:30:
Sinds vanmorgen half 11 is bij mij de verbinding met de P1 van HomeWizard weggevallen. Dit werkt eigenlijk soepel sinds ik de batterij heb vanaf mei dit jaar. Is dit probleem ook elders al opgetreden?
- afkoppelen P1 meter
- P1 meter verwijderen in MT app
- Batt reset met behoud van gegevens
- Batt verwijderen in app
- P1 meter weer koppelen
- P1 meter weer in MT app toevoegen
- Batt weer in App toevoegen
- Verder configureren
- Fingers Crossed...
- Melden in feedback v/d app
Succes!
Blijft bijzonder...
PS verwijderen doe je door het item in de app naar links te swipen
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 06-10-2025 14:54 ]
Ik heb een simdraaien op HA waarmee ik de kosten bereken uitgaande van de dynamisch contract. Als ik dat vergelijk met mijn werkelijk kosten met een vast contract dan ik ik duurder uit bij dynamische kosten. Heb nog geen accu (is niet rendabel in vergelijking met salderen) en veel zonnepanelen. Bij een dynamisch contract vanaf 1 jan 2025 tot 1 oktober zou ik € 605 moeten betalen. Met mijn vaste huidige contract kom ik op € 635 TERUG Ontvangen. Zijn trouwens allemaal bruto bedragen. Ik bedenk mij nu wel dat de sim in HA geen rekening houd met terugleveren en hoe dat dit wordt gesaldeerd. Maar vanaf 1 okt tot nu zou mij dynamisch € 4,21 kosten en met een vastcontract € 1,41 TERUG ontvangen. Afijn, ik vrees dat ik hier wel wat feedback op krijg :-)Pietervs schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:10:
hi, heb zelf nogal wat gezeur gehad om de modbus koppeling via WifI rond te krijgen, ondanks dat batterij en CT 003 beiden maandenlang wel verbinding hadden en beiden ook functioneerden.harrr schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:55:
Ineens verdomden Marstek en CT003 verder te werken en herstel onmogelijk
Nadat ik TPLink Deco x20 UTP koppelde aan goedkoop Travel routertje kreeg ik alles pas weer aan de praat.
Wellicht dat Travel Routertje de CT 003 verbinding wel weet vast te houden??
NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V153 BMS:V215); HW P1 - 4300 pw Jinko panelen/APSystem- Kaifa 3 fase meter,) - WiFi TPLink Deco X20 - HA-Green
Hebben we het over BE of NL? In geval van NL:royaljoop schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:17:
[...]
Ik heb een simdraaien op HA waarmee ik de kosten bereken uitgaande van de dynamisch contract. Als ik dat vergelijk met mijn werkelijk kosten met een vast contract dan ik ik duurder uit bij dynamische kosten. Heb nog geen accu (is niet rendabel in vergelijking met salderen) en veel zonnepanelen. Bij een dynamisch contract vanaf 1 jan 2025 tot 1 oktober zou ik € 605 moeten betalen. Met mijn vaste huidige contract kom ik op € 635 TERUG Ontvangen. Zijn trouwens allemaal bruto bedragen. Ik bedenk mij nu wel dat de sim in HA geen rekening houd met terugleveren en hoe dat dit wordt gesaldeerd. Maar vanaf 1 okt tot nu zou mij dynamisch € 4,21 kosten en met een vastcontract € 1,41 TERUG ontvangen. Afijn, ik vrees dat ik hier wel wat feedback op krijg :-)
Maar dit is dan nog een oud vast contract zonder terugleverboete oid? Want standaard terugkrijgen bij een vast contract zit er eigenlijk al niet meer in omdat de boete altijd hoger is dan de vergoeding. En juist met veel PV verdien je dus tegenwoordig meer met dynamisch dan met vast. Als het geen 'oud' vast contract is, weet ik bijna zeker dat je berekening niet klopt.
Overigens zijn er hier op Tweakers op topics speciaal over welk energiecontract je moet kiezen. En topics speciaal voor dynamische contracten. Uitgebreid bespreken welk contract je het beste kan nemen kan het beste daar.
Ik lees dat nu al vaker: goedkoop routertje plaatsen. Maar wat is nu de technische uitleg waarom een goedkoop routertje nodig is ?gho schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:32:
[...]
Wellicht dat Travel Routertje de CT 003 verbinding wel weet vast te houden??
Komt dit nu met name voor bij mensen met "bijzondere" netwerken, dus meerdere AP's, routers etc?
NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ja maar hier staat een Ziggo 2,4 wifi router 4 meter er vanaf en ook bij mijn zwager en daar gaat het met dezelfde Ziggo router wel goed.3DWim schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:39:
[...]
Ik lees dat nu al vaker: goedkoop routertje plaatsen. Maar wat is nu de technische uitleg waarom een goedkoop routertje nodig is ?
Komt dit nu met name voor bij mensen met "bijzondere" netwerken, dus meerdere AP's, routers etc?
Misschien dat de HWP1 toch minder stabiel is dan een CT003?
Hier gewoon ziggo modem, geen apart netwerk voor gHz, één AP's naam: nada problemen.harrr schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:45:
[...]
Misschien dat de HWP1 toch minder stabiel is dan een CT003?
Ook niet bij omwissel van modem ivm nieuw abonnement.
HW P1 werkt na alle CT ellende prima.
Maar goed , eerlijk is eerlijk, alles staat en hangt in de meterkast. Dus afstand speelt geen rol.
[ Voor 12% gewijzigd door 3DWim op 06-10-2025 13:52 ]
NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Zon heeft maar een beperkte invloed op de elektriciteit prijs, het gaat om ‘werk & wind’.Maxwp schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:34:
[...]
Weinig werk in het weekend, lage prijs, daarnaast ook nog veel wind, extra lage prijzen zoals afgelopen weekend.
AI moet altijd op de laagste prijs per 24h opladen.
1900Wp ZO, 3200Wp ZW, Collector vlakkeplaat 80l, EcolutionSolo warmtepomp 1.2kW, 1000kg Speksteen houtkachel, Marstek Venus V2 5.12/BMS-213, Atag Lydos WPboiler, GEEN gas, HWp1
discussie forum, dus geen plaatjesdump forum
[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 06-10-2025 19:24 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS215 APP V1.6.50, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
@harrr Enige failsafe methode is fysiek naar de batterij gaan en het ledje van CT controleren. Als dat brandt heeft de batterij verbinding zo niet heeft hij dat niet. Ook kun je eenvoudig met local-api de status van de CT uitlezen (maar dat is natuurlijk wat omslachtiger om te maken dan fysiek even te kijken).harrr schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:55:
NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Punt is dat ie bij de rode lijn ook kan laden maar doet dat dus niet. Batterij blijft dus leeg.berri schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:06:
[...]
Zon heeft maar een beperkte invloed op de elektriciteit prijs, het gaat om ‘werk & wind’.
Weinig werk in het weekend, lage prijs, daarnaast ook nog veel wind, extra lage prijzen zoals afgelopen weekend.
AI moet altijd op de laagste prijs per 24h opladen.
Waarom zou de batterij daar gaan laden? Hij laadt op de goedkoopste momenten van de dag. Dat was in dit geval 's nachts.Erik1805 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:15:
[...]
Punt is dat ie bij de rode lijn ook kan laden maar doet dat dus niet. Batterij blijft dus leeg.
[Afbeelding]
Doet hij ook nietpascallj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
Waarom zou de batterij daar gaan laden? Hij laadt op de goedkoopste momenten van de dag. Dat was in dit geval 's nachts.
[ Voor 14% gewijzigd door S2S op 06-10-2025 14:18 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Wat een zever: "Deze batterij heeft bekende sofwareproblemen en begrenzende hardware"? Ga daarmee naar de oorlog
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Klopt, bij mij laadt hij ook niet meer op via AI, ik heb al geklaagd bij MTS2S schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:18:
[...]
Doet hij ook nietmaar zoals aangegeven is kapot op dit moment. En ik heb ook nog niets van Marstek gehoord .. komt allemaal wel een beetje shit uit zo , met dit weer.
1900Wp ZO, 3200Wp ZW, Collector vlakkeplaat 80l, EcolutionSolo warmtepomp 1.2kW, 1000kg Speksteen houtkachel, Marstek Venus V2 5.12/BMS-213, Atag Lydos WPboiler, GEEN gas, HWp1
Sure? De app is niet betrouwbaar?antoinevromen schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:11:
[...]
@harrr Enige failsafe methode is fysiek naar de batterij gaan en het ledje van CT controleren. Als dat brandt heeft de batterij verbinding zo niet heeft hij dat niet. Ook kun je eenvoudig met local-api de status van de CT uitlezen (maar dat is natuurlijk wat omslachtiger om te maken dan fysiek even te kijken).
Ik zie het namelijk ook direct in zonopbrengst en evrbruik in HW.
[ Voor 6% gewijzigd door harrr op 06-10-2025 14:22 ]
De app kan soms geen verbinding maken met de accu of de CT. Het icoontje in de app blijft dan grijs terwijl de accu en CT gewoon onderling verbinding hebben. Het lampje op de accu is inderdaad het meest betrouwbaar.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Geen ervaring maar is het een optie om de CT met een verlengkabel verder van de meterkast (en omliggende apparatuur te plaatsen)?. Soms hebben dit soort apparaten last van de effecten van de meterkast. Volgens mij kun je de P1 kabel eenvoudig met een tussenkabel verlengen en de CT een paar meter verder uit de meterkast plaatsen.antoinevromen schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:11:
[...]
@harrr Enige failsafe methode is fysiek naar de batterij gaan en het ledje van CT controleren. Als dat brandt heeft de batterij verbinding zo niet heeft hij dat niet. Ook kun je eenvoudig met local-api de status van de CT uitlezen (maar dat is natuurlijk wat omslachtiger om te maken dan fysiek even te kijken).
N.B.: ik heb zelf (nog) geen Marstek een weet ook niet of dit de oplossing is.
Misschien heeft een andere tweaker dit al geprobeerd?
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
@Erik1805 Volgens mij laadt de batterij onder AI enkel op de momenten met het bliksemschichtje (dat was in de ochtend. Dus op het moment van de rode lijn gaat hij zeker niet laden. Of hij ten gevolge van problemen rondom AI-sturing door kwartierprijzen uberhaupt werkt op AI is versie 2.Erik1805 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:15:
[...]
Punt is dat ie bij de rode lijn ook kan laden maar doet dat dus niet. Batterij blijft dus leeg.
[Afbeelding]
NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Bedankt, dit heeft inderdaad gewerkt!!SatScan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:53:
[...]
Ik had dit weekend zoiets gelijk (met 1 v/d 2 batterijen de v1) maar dan met de CT003
- afkoppelen P1 meter
- P1 meter verwijderen in MT app
- Batt reset met behoud van gegevens
- Batt verwijderen in app
- P1 meter weer koppelen
- P1 meter weer in MT app toevoegen
- Batt weer in App toevoegen
- Verder configureren
- Fingers Crossed...
- Melden in feedback v/d app
Succes!
Blijft bijzonder...
Overigens kon ik niet alle stappen uitvoeren. Na het fysiek verwijderen van de P1 meter, de batterij herstellen naar fabrieksinstellingen met behoud van gegeven, het opnieuw aankoppelen van de P1 meter en vervolgens koppelen met de batterij werkt alles weer. Ik kon bijv. de batterij en de P1 meter niet verwijderen uit de app.
Ook ik heb inmiddels een Marstek Venus aangeschaft en gebruik Tibber als energieleverancier.
Het zou natuurlijk ideaal zijn als de Marstek direct zichtbaar en te gebruiken is in de Tibber-app — bijvoorbeeld als batterij- of energiemanager.
In de Tibber-app kun je dit zelf aanvragen via:
Power-ups → Batterij → Vraag om nieuwe batterij toe te voegen, ik heb daar het verzoek ingevuld voor de marstek
Als meer gebruikers dit doen, is de kans veel groter dat Tibber de Marstek officieel toevoegt.
Ben benieuwd of jullie dit verzoek al hebben ingediend, of van plan zijn dat te doen —
Misschien als we dit met z’n allen oppakken, maken we een sterk signaal richting Tibber
Ron
Het zou natuurlijk ideaal zijn als de Marstek direct zichtbaar en te gebruiken is in de Tibber-app — bijvoorbeeld als batterij- of energiemanager.
Power-ups → Batterij → Vraag om nieuwe batterij toe te voegen, ik heb daar het verzoek ingevuld voor de marstek
Als meer gebruikers dit doen, is de kans veel groter dat Tibber de Marstek officieel toevoegt.
Ben benieuwd of jullie dit verzoek al hebben ingediend, of van plan zijn dat te doen —
Misschien als we dit met z’n allen oppakken, maken we een sterk signaal richting Tibber
Ron
Tibber kan de Marstek batterij niet toevoegen/ondersteunen, hiervoor zal op zijn minst support moeten komen vanuit Marstek.sterremos schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:33:
Ook ik heb inmiddels een Marstek Venus aangeschaft en gebruik Tibber als energieleverancier.
Ron
@cryptohenk Dat komt misschien omdat je niet weet hoe je een batterij uit de app verwijdert. (door in het hoofdscherm van de app op het plaatje van de batterij deze naar links te swipen. Dan komt een vraag of je de batterij wilt verwijderen of muterencryptohenk schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:32:
[...]
Bedankt, dit heeft inderdaad gewerkt!!
Overigens kon ik niet alle stappen uitvoeren. Na het fysiek verwijderen van de P1 meter, de batterij herstellen naar fabrieksinstellingen met behoud van gegeven, het opnieuw aankoppelen van de P1 meter en vervolgens koppelen met de batterij werkt alles weer. Ik kon bijv. de batterij en de P1 meter niet verwijderen uit de app.
Werkt sowieso niet op dit momentantoinevromen schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:31:
[...]
@Erik1805 Volgens mij laadt de batterij onder AI enkel op de momenten met het bliksemschichtje (dat was in de ochtend. Dus op het moment van de rode lijn gaat hij zeker niet laden. Of hij ten gevolge van problemen rondom AI-sturing door kwartierprijzen uberhaupt werkt op AI is versie 2.
@S2S Ja dat gaf ik ook aan, maar wilde eraan toevoegen dat hij in elk geval nooit (ook al werkte AI wel correct op de rode lijn zou gaan laden). Zoiets (op de rode lijn laden) regel ik middels local-api en anderen via homey/home-assistant/modbus, maar standaard vanuit de app is AI nogal "beperkt"S2S schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Werkt sowieso niet op dit momentop welk tijdstip dan ook.
[ Voor 19% gewijzigd door antoinevromen op 06-10-2025 15:00 ]
Volgens mij ook, alleen bij de bliksemschichtjes.antoinevromen schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:31:
[...]
@Erik1805 Volgens mij laadt de batterij onder AI enkel op de momenten met het bliksemschichtje (dat was in de ochtend. Dus op het moment van de rode lijn gaat hij zeker niet laden. Of hij ten gevolge van problemen rondom AI-sturing door kwartierprijzen uberhaupt werkt op AI is versie 2.
Nu wil het vreemde dat hij vandaag 14:00h opeens met 2500W gaat laden, dat zou dus niet mogen.
Nogmaals een berichtje naar Marstek
AI is zoals Marstek heeft aangegeven nog niet goed werkend. Daar wordt aan gewerkt in de komende periode zodra de open API operationeel is. Tot die tijd is het behelpen.S2S schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Werkt sowieso niet op dit momentop welk tijdstip dan ook.
Zoals aangegeven heeft de AI modi enige tijd nodig om je energieprofiel te begrijpen. Misschien verwachtte die dat je zou opladen dmv je PV? Hoe lang draai je al onafgebroken in de AI modi?
6 maanden , ik weet hoe het werktSatScan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:03:
[...]
AI is zoals Marstek heeft aangegeven nog niet goed werkend. Daar wordt aan gewerkt in de komende periode zodra de open API operationeel is. Tot die tijd is het behelpen.
Zoals aangegeven heeft de AI modi enige tijd nodig om je energieprofiel te begrijpen. Misschien verwachtte die dat je zou opladen dmv je PV? Hoe lang draai je al onafgebroken in de AI modi?
Noordpool heeft waarschijnlijk gewoon hun api-endpoint omgezet naar kwartier prijzen en een nieuwe aangemaakt voor uur prijzen, die moeten ze even weer oppakken. Maar zo vlot als Marstek eerst was, nu al dagen wachten op reactie.
[ Voor 32% gewijzigd door S2S op 06-10-2025 15:13 ]
Welke aanwijzing heb je dat de zogenaamde AI modus je energieprofiel probeert te begrijpen. Ik draai er nu al enigee tijd mee, maar het enige wat ik tot nu toe gemerkt hebt is dat er wel eens op goedkoopste prijsuur geladen werd vanaf het net. Daar is geen AI voor vereist en dat toch niks te maken met het begrijpen van een energieprofiel.SatScan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:03:
[...]
AI is zoals Marstek heeft aangegeven nog niet goed werkend. Daar wordt aan gewerkt in de komende periode zodra de open API operationeel is. Tot die tijd is het behelpen.
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Het lijkt ook te maken te hebben met de tijd settings, het opladen stond bij mij voor 03:00h vanacht, maar het laden begon vanmiddag 15:00h.S2S schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:06:
[...]
6 maanden , ik weet hoe het werkten het is gewoon kapot sinds de kwartier prijzen, kan ik heel kort over zijn. Daarvoor lade AI gewoon netjes op de laagste momenten. Verder doet de AI stand echt niets zelflerend hoor, dat heb ik in de afgelopen periode niet opgemerkt. (Maar mooie marketing ) Bug is ingeschoten bij Marstek.
Gemeld bij Marstek.
Na exact 24 uur heb ik nu het resultaat van het stand-by staan van de batterij met de back-up functionaliteit aan.Jos-P schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:51:
[...]
Super! Ik ben benieuwd en hoor het graag van je.
De SoC indicator was gedaald naar 95 procent en er kon 0,27 kWh bijgeladen worden. Bij de vorige test kon er 0,08 kWh bijgeladen zonder het stopcontact aan en dus zorgt het aanzetten van het back-up stopcontact voor een extra toename van 0,19 kWh over 24 uur. Als we ervan uitgaan dat dit met 100 procent efficiëntie in de batterij geladen wordt (wat niet zo is, maar meer rond de 90 procent zal zitten) zorgt dit dus voor een toename van het verbruik uit de batterij met 7-8 Watt. Dit getal komt precies overeen met de toename in verbruik wat we ook via Modbus kunnen uitlezen. Dit in combinatie met de metingen die ik al eerder gedaan heb, kunnen we dus concluderen dat er mogelijk een afwijking is in het 0-punt van de meting, maar dat deze verder wel redelijk accuraat is.
Maar wat ook interessant is om te zien, is dat tegelijkertijd het verbruik van het net afneemt van 5 Watt naar 0 Watt (of in elk geval onmeetbaar op mijn elektriciteitsmeter). Bij het uitzetten van het back-up stopcontact duurt het vervolgens ongeveer 15 seconde voordat er weer verbruik vanuit het net wordt geregistreerd.
Alle metingen zijn uitgevoerd wanneer de batterij op 'Manual' staat. We weten al dat als er andere programma's actief zijn, het back-up stopcontact altijd onder spanning staat, ongeacht de instelling.
Lijkt me een nieuwe bug, mss hebben ze wat gedaan . Maar die van mij staan zo’n beetje dag en nacht op AI en op geen enkel moment gingen ze de afgelopen week laden . Hopelijk zijn ze er inderdaad mee bezig . Als het goed is zijn de kwartier prijzen vanaf 1 oktober Europees ingegaan. Toen stopte AI ook met juist te functioneren.berri schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:14:
[...]
Het lijkt ook te maken te hebben met de tijd settings, het opladen stond bij mij voor 03:00h vanacht, maar het laden begon vanmiddag 15:00h.
Gemeld bij Marstek.
[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 06-10-2025 15:30 ]
@royaljoop dank voor je inputpascallj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:37:
[...]
Hebben we het over BE of NL? In geval van NL:
Maar dit is dan nog een oud vast contract zonder terugleverboete oid? Want standaard terugkrijgen bij een vast contract zit er eigenlijk al niet meer in omdat de boete altijd hoger is dan de vergoeding. En juist met veel PV verdien je dus tegenwoordig meer met dynamisch dan met vast. Als het geen 'oud' vast contract is, weet ik bijna zeker dat je berekening niet klopt.
Overigens zijn er hier op Tweakers op topics speciaal over welk energiecontract je moet kiezen. En topics speciaal voor dynamische contracten. Uitgebreid bespreken welk contract je het beste kan nemen kan het beste daar.
Als ik uitga van wat gaslicht.com mij vertelt, zou ik met een dynamisch contract zo'n 40 euro per jaar terugkrijgen, terwijl ik met een vast contract +/- 120 euro per jaar bij zou moeten betalen.
Maar die getallen verschuiven wel wat, omdat er geen rekening is gehouden met de accu die ik heb (dus lagere terugleverboete).
@pascallj Helder, dank je wel. Ik ga op zoek naar die topics.
Zou logischer zijn dat ze de nieuwe publicatie van kwartierprijzen en de 8 goedkoopste kwartieren gaan laden vind ik persoonlijkS2S schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:06:
[...]
6 maanden , ik weet hoe het werkten het is gewoon kapot sinds de kwartier prijzen, kan ik heel kort over zijn. Daarvoor lade AI gewoon netjes op de laagste momenten. Verder doet de AI stand echt niets zelflerend hoor, dat heb ik in de afgelopen periode niet opgemerkt. (Maar mooie marketing ) Bug is ingeschoten bij Marstek.
Noordpool heeft waarschijnlijk gewoon hun api-endpoint omgezet naar kwartier prijzen en een nieuwe aangemaakt voor uur prijzen, die moeten ze even weer oppakken. Maar zo vlot als Marstek eerst was, nu al dagen wachten op reactie.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik dacht er net pas aan, maar in een mail van een service request rond half september stond in de reactie de volgende tekst:S2S schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:06:
[...]
Ik heb eerder met een Chinese softwareleverancier gewerkt en in China is het zeer gebruikelijk dat rond deze nationale feestdagen (ook met Chinees nieuwjaar rond eind januari) kantoren volledig gesloten zijn. Dat is vaak ook (bijna) de enige vakantie die er is. Uiteindelijk is dat efficiënter dan allemaal losse vakanties... (het ethische aspect daar gelaten).Due to the upcoming National Day and Mid-Autumn Festival holidays, we will be closed from October 1st to October 8th. During this period, email responses may be delayed. We appreciate your understanding.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Maakt me niet uit hoe ze het doen, als de accu maar in 2 uur vol zit. Nú gebeurt er niets. Mijn energie leverancier gaat niet over op kwartier prijzen (voorlopig) die blijft bij uur prijzen . Ze mochten van mij ook 8 kwartieren pakken.PNARI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:36:
[...]
Zou logischer zijn dat ze de nieuwe publicatie van kwartierprijzen en de 8 goedkoopste kwartieren gaan laden vind ik persoonlijk
[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 06-10-2025 15:49 ]
Ah top! Dat verklaart een hoop! Iedereen heeft recht op vakantie, bedankt voor dit. Dan weten we waar we aan toe zijn. Wel heerlijk dat het dan precies 1 oktober begint, tegelijk met invoer kwartier prijzen .. beetje slap van de EU[BoSS] schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:45:
[...]
Ik dacht er net pas aan, maar in een mail van een service request rond half september stond in de reactie de volgende tekst:
[...]
Ik heb eerder met een Chinese softwareleverancier gewerkt en in China is het zeer gebruikelijk dat rond deze nationale feestdagen (ook met Chinees nieuwjaar rond eind januari) kantoren volledig gesloten zijn. Dat is vaak ook (bijna) de enige vakantie die er is. Uiteindelijk is dat efficiënter dan allemaal losse vakanties... (het ethische aspect daar gelaten).
[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 06-10-2025 15:53 ]
Het is niet de app die de AI beheerst.Erik1805 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:15:
[...]
[Afbeelding]
De App is een methode om de AI voorwaarden te programmeren in de MT Venus.
Dus Nordpool/Tibber/Oktopus + AI mode is aan.
Daarna is het de taak van de MT Venus om de prijzen op te halen bij de cloud en het oplaadmoment te bepalen.
Aangezien er nog geen Firmware is (zover ik weet) die de kwartierprijzen kan verwerken gaat de APP (waar kennelijk al een soort Fix inzit) anders reageren als de MT Venus met nog niet bijgwerkte FW.
Optie 1:
De Cloud waar de MT Venus ophaalt is van HAME, ze kunnen de data daar fixen zodat de MT Venus weet wat hij moet doen.
Optie 2:
De Cloud waar de MT venus ophaalt is van Nordpool/Tibber/Oktopus, deze data is in kwartierformaat, FW aanpassen.
Optie 3:
De Cloud waar de MT Venus ophaald is de alternatieve locatie van Nordpool, ik verwacht dat de FW nog steeds moet worden aangepast om deze variant van de data op te halen.
For users who require different resolutions, Nord Pool has introduced normalized price indices for a set resolution.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Is er niet een drempel waarde die je insteld ?Erik1805 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:41:
[...]
Maar er zijn altijd wat goedkopere moment in de middag t.o.v. de avond. In de middag rond de 24ct en in de avond rond de 34ct. Dan lijkt het mij toch zinvol om in de middag te laden?
Die je zelf kunt kiezen ?
Klopt, Tibber kan de Marstek niet zomaar toevoegen zonder dat er support of samenwerking vanuit Marstek is.pascallj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:34:
[...]
Tibber kan de Marstek batterij niet toevoegen/ondersteunen, hiervoor zal op zijn minst support moeten komen vanuit Marstek.
Maar Tibber kan wél contact opnemen met Marstek — dat doen ze zodra ze zien dat er voldoende gebruikers zijn die om deze integratie vragen.
Zoals afgelopen week in het overzicht Huawei is toegevoerd
Daarom juist is het goed als we dit nu allemaal via de Tibber-app aanvragen.
Hoe meer verzoeken er binnenkomen, hoe groter de kans dat Tibber het oppakt en zelf de stap naar Marstek zet om de koppeling mogelijk te maken. 💪
Nee is er niet . Marstek pakt gewoon de goedkope uren online .(op het moment dus niet)Maxwp schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:05:
[...]
Is er niet een drempel waarde die je insteld ?
[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 06-10-2025 16:20 ]
Ik heb dit ook getest. Marstek in manual, backup-functie aan. Er blijf, volgens de HW socket altijd 7 watt naar de marstek gaan. Backup-functie off, Marstek in nom en die 7 watt van het net blijft hetzelfde.pascallj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:15:
[...]
Na exact 24 uur heb ik nu het resultaat van het stand-by staan van de batterij met de back-up functionaliteit aan.
De SoC indicator was gedaald naar 95 procent en er kon 0,27 kWh bijgeladen worden. Bij de vorige test kon er 0,08 kWh bijgeladen zonder het stopcontact aan en dus zorgt het aanzetten van het back-up stopcontact voor een extra toename van 0,19 kWh over 24 uur. Als we ervan uitgaan dat dit met 100 procent efficiëntie in de batterij geladen wordt (wat niet zo is, maar meer rond de 90 procent zal zitten) zorgt dit dus voor een toename van het verbruik uit de batterij met 7-8 Watt. Dit getal komt precies overeen met de toename in verbruik wat we ook via Modbus kunnen uitlezen. Dit in combinatie met de metingen die ik al eerder gedaan heb, kunnen we dus concluderen dat er mogelijk een afwijking is in het 0-punt van de meting, maar dat deze verder wel redelijk accuraat is.
Maar wat ook interessant is om te zien, is dat tegelijkertijd het verbruik van het net afneemt van 5 Watt naar 0 Watt (of in elk geval onmeetbaar op mijn elektriciteitsmeter). Bij het uitzetten van het back-up stopcontact duurt het vervolgens ongeveer 15 seconde voordat er weer verbruik vanuit het net wordt geregistreerd.
Alle metingen zijn uitgevoerd wanneer de batterij op 'Manual' staat. We weten al dat als er andere programma's actief zijn, het back-up stopcontact altijd onder spanning staat, ongeacht de instelling.
BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
@pascallj Hmm, Ik had mij hier voorheen niet echt in verdiept, maar gewoon in de app de backup-power op "aan"gezet. Nu ben ik manual aan het laden en in de app is backup-power op "uit" gezet, maar het backup-stopcontact werkt toch nog steeds. Heeft dat ermee te maken dat er nog net-stroom is, of is dit niet hoe jij het hierboven beschrijft dat het zou moeten werken.pascallj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:15:
[...]
Na exact 24 uur heb ik nu het resultaat van het stand-by staan van de batterij met de back-up functionaliteit aan.
Klopt, als de omvormer aan staat (een klokprogramma is momenteel actief of NOM/AI staat aan) staat het back-up stopcontact altijd onder netspanning (bypass), ongeacht de instelling. Zodra je klokprogramma afloopt (want de batterij is vol oid) zal het stopcontact uitschakelen. Mocht je vaak handmatig draaien, kun je het back-up stopcontact dus gebruiken om bijvoorbeeld ventilatoren in te schakelen. Bij NOM werkt dat uiteraard niet, want dan zullen ze nooit uitschakelen.antoinevromen schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:37:
[...]
@pascallj Hmm, Ik had mij hier voorheen niet echt in verdiept, maar gewoon in de app de backup-power op "aan"gezet. Nu ben ik manual aan het laden en in de app is backup-power op "uit" gezet, maar het backup-stopcontact werkt toch nog steeds. Heeft dat ermee te maken dat er nog net-stroom is, of is dit niet hoe jij het hierboven beschrijft dat het zou moeten werken.
[ Voor 12% gewijzigd door pascallj op 06-10-2025 16:42 ]
Voor de komende winter en alle Marstek bezitters die de batterijen in een niet verwarmde ruimte hebben geplaatst. Een laadtest met min 15c ... brrr
YouTube: MARSTEK JUPITER C PLUS bei -15°C laden ? LiFePO4 - Akku mit Spezialc...
YouTube: MARSTEK JUPITER C PLUS bei -15°C laden ? LiFePO4 - Akku mit Spezialc...
@pascallj Dank je. Dus als ik het in mijn eigen woorden samenvat: In AI en NOM en Manueel tijdens laden/ontladen is het backup-stopcontact altijd aan omdat dan ook de omvormer iets doet (behalve misschien als de batterij op 100% of 11% staat en de omvormer niets kan doen?).pascallj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:40:
[...]
Klopt, als de omvormer aan staat (een klokprogramma is momenteel actief of NOM/AI staat aan) staat het back-up stopcontact altijd onder netspanning (bypass), ongeacht de instelling. Zodra je klokprogramma afloopt (want de batterij is vol oid) zal het stopcontact uitschakelen. Mocht je vaak handmatig draaien, kun je het back-up stopcontact dus gebruiken om bijvoorbeeld ventilatoren in te schakelen. Bij NOM werkt dat uiteraard niet, want dan zullen ze nooit uitschakelen.
Dus alleen in mode passive (die alleen via local-api is te activeren en wellicht nog wat andere technieken) zal het backup-stopcontact uit staan als hij in de app op "uit" staat.) Dat is dan toch wel zeldzaam om de batterij aan te treffen zonder de backup-poort actief lijkt mij
Helaas niet... die waarden worden alleen gebruikt voor berekeningen in het overzicht... maw zijn dus nutteloos/fictief...Maxwp schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:05:
[...]
Is er niet een drempel waarde die je insteld ?
Pass-true mode... en backup mode zijn 2 verschillende zaken.. eerste is niet aan of uit te zetten bij mijn weten. Maar we hebben hiervoor een speciaal topic...antoinevromen schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:48:
[...]
@pascallj Dank je. Dus als ik het in mijn eigen woorden samenvat: In AI en NOM en Manueel tijdens laden/ontladen is het backup-stopcontact altijd aan omdat dan ook de omvormer iets doet (behalve misschien als de batterij op 100% of 11% staat en de omvormer niets kan doen?).
Dus alleen in mode passive (die alleen via local-api is te activeren en wellicht nog wat andere technieken) zal het backup-stopcontact uit staan als hij in de app op "uit" staat.) Dat is dan toch wel zeldzaam om de batterij aan te treffen zonder de backup-poort actief lijkt mij
En haalt 24u/12u timesetting nu door elkaar...superduper1969 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:52:
[...]
Het is niet de app die de AI beheerst.
De App is een methode om de AI voorwaarden te programmeren in de MT Venus.
Dus Nordpool/Tibber/Oktopus + AI mode is aan.
Daarna is het de taak van de MT Venus om de prijzen op te halen bij de cloud en het oplaadmoment te bepalen.
Aangezien er nog geen Firmware is (zover ik weet) die de kwartierprijzen kan verwerken gaat de APP (waar kennelijk al een soort Fix inzit) anders reageren als de MT Venus met nog niet bijgwerkte FW.
Antwoord vanuit Marstek op vragen. Zoek even in dit topic...stil schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:13:
[...]
Welke aanwijzing heb je dat de zogenaamde AI modus je energieprofiel probeert te begrijpen. Ik draai er nu al enigee tijd mee, maar het enige wat ik tot nu toe gemerkt hebt is dat er wel eens op goedkoopste prijsuur geladen werd vanaf het net. Daar is geen AI voor vereist en dat toch niks te maken met het begrijpen van een energieprofiel.
Geloof hier ook niets van. Hier ook nog nooit momenten gezien waarop hij ging laden anders dan de goedkoopste uren. Sterker nog, het is de domste AI die ik ooit heb gezien, vaak gaat hij direct ontladen na laden ondanks dat de prijs gelijk is aan het laadmoment. Door de RTE verlies je dus geld op deze momenten.stil schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:13:
[...]
Welke aanwijzing heb je dat de zogenaamde AI modus je energieprofiel probeert te begrijpen. Ik draai er nu al enigee tijd mee, maar het enige wat ik tot nu toe gemerkt hebt is dat er wel eens op goedkoopste prijsuur geladen werd vanaf het net. Daar is geen AI voor vereist en dat toch niks te maken met het begrijpen van een energieprofiel.
@SatScan Ik heb nog nooit van "Pass-true" mode gehoord, dus ik kan even de link niet leggen tussen jouw reactie op mijn post en mijn post richting @pascallj. Ik bedoel mode passive (dat is effectief in de app dat je geen van de 3 modi (Nom, AI of Manual) hebt gekozen. De keuzelijst is dan leeg.SatScan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:51:
[...]
Pass-true mode... en backup mode zijn 2 verschillende zaken.. eerste is niet aan of uit te zetten bij mijn weten. Maar we hebben hiervoor een speciaal topic...
Mee eens, ik wil 1 november over op dynamisch.S2S schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:46:
[...]
Maakt me niet uit hoe ze het doen, als de accu maar in 2 uur vol zit. Nú gebeurt er niets. Mijn energie leverancier gaat niet over op kwartier prijzen (voorlopig) die blijft bij uur prijzen . Ze mochten van mij ook 8 kwartieren pakken.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Misschien een leuk weetje dat ik zojuist heb ontdekt:
Als de batterij op manual-laden staat, dan is volgens de local-api (en de call ES.Getstatus en EM.Getstatus) de waarde voor CT=0 ; Zodra de batterij weer naar Auto overschakelt, wordt CT=1 ;
Dat zou erop kunnen duiden dat de batterij (bewust) de verbinding met de CT uit zet wanneer hij in manual mode zit.
Overigens geeft ES.Getstatus veel meer info terug dan de manual aangeeft (o.a. informatie over je digitale meter en ct-status). Wellicht kunnen jullie in Homey en HomeAssistant hier ook iets mee:
{
"id": 17144,
"src": "VenusE-xxxxxxxxx",
"result": {
"id": 0,
"mode": "Auto",
"ongrid_power": 1107,
"offgrid_power": 0,
"bat_soc": 97,
"ct_state": 1,
"a_power": 0,
"b_power": 0,
"c_power": 0,
"total_power": 20
}
Als de batterij op manual-laden staat, dan is volgens de local-api (en de call ES.Getstatus en EM.Getstatus) de waarde voor CT=0 ; Zodra de batterij weer naar Auto overschakelt, wordt CT=1 ;
Dat zou erop kunnen duiden dat de batterij (bewust) de verbinding met de CT uit zet wanneer hij in manual mode zit.
Overigens geeft ES.Getstatus veel meer info terug dan de manual aangeeft (o.a. informatie over je digitale meter en ct-status). Wellicht kunnen jullie in Homey en HomeAssistant hier ook iets mee:
{
"id": 17144,
"src": "VenusE-xxxxxxxxx",
"result": {
"id": 0,
"mode": "Auto",
"ongrid_power": 1107,
"offgrid_power": 0,
"bat_soc": 97,
"ct_state": 1,
"a_power": 0,
"b_power": 0,
"c_power": 0,
"total_power": 20
}
[ Voor 5% gewijzigd door antoinevromen op 06-10-2025 17:35 ]
België of Nederland?PNARI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:28:
[...]
Mee eens, ik wil 1 november over op dynamisch.
BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
België
Heb jij daar al eens een simulatie van gemaakt. Ik blijf bij mijn vast (Engie) contract. Maakt geen verschil met dynamisch. Tegendeel zelfs. Ik heb hier met een forumlid in pb gecommuniceerd over het verschil in prijs tussen onze beide landen, en daar zit nogal wat verschil op. (Is hier niet de juiste plaats denk ik)
[ Voor 4% gewijzigd door dannyro op 06-10-2025 17:40 ]
Wel positief, had verwacht dat er onder nul (in de batterij) geen laden meer mogelijk zou zijn. Maar zelfs bij -15 in de batterij laadt deze met 200W en meer als hij stilaan warmer wordt. Dus ga mij dan ook niet amuseren met de batterij extra te isoleren in de winter.SatScan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:47:
Voor de komende winter en alle Marstek bezitters die de batterijen in een niet verwarmde ruimte hebben geplaatst. Een laadtest met min 15c ... brrr
Misschien heb ik het verkeerd begrepen... als je een stekker is de backup-poort steekt zal als de MT is aangesloten aan grid de stroom doorgeven. Als de grid wegvalt zal bij uitgeschakelde back-up functie niets gebeuren. Bij de ingeschakelde backup-functie zal de MT het overnemen en je app blijven werken.antoinevromen schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:59:
[...]
@SatScan Ik heb nog nooit van "Pass-true" mode gehoord, dus ik kan even de link niet leggen tussen jouw reactie op mijn post en mijn post richting @pascallj. Ik bedoel mode passive (dat is effectief in de app dat je geen van de 3 modi (Nom, AI of Manual) hebt gekozen. De keuzelijst is dan leeg.
Dit hebben afgelopen maand getest zoals je in andere topic kunt lezen.
En die ingebouwde pass-true mode kunnen we (nog?) niet uitschakelen
PS het moet 'pass-through' zijn. Dank @pascallj
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.