Acties:
  • +3 Henk 'm!
SatScan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:26:
[...]

Misschien heb ik het verkeerd begrepen... als je een stekker is de backup-poort steekt zal als de MT is aangesloten aan grid de stroom doorgeven. Als de grid wegvalt zal bij uitgeschakelde back-up functie niets gebeuren. Bij de ingeschakelde backup-functie zal de MT het overnemen en je app blijven werken.

Dit hebben afgelopen maand getest zoals je in andere topic kunt lezen.
En die ingebouwde pass-true mode kunnen we (nog?) niet uitschakelen
Je bedoeld waarschijnlijk 'pass-through'. Maar dan alsnog geldt dit alleen als er 'iets' actief is. Dus een echte pass-through is het juist alleen op het moment dat de back-up functie aanstaat (en de batterij niet leeg is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0d8r2-aQf5UgzuARnrsJd8sl4nU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RuZUmtPOKtRfyF23evdcKld5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door pascallj op 06-10-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
dannyro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

Heb jij daar al eens een simulatie van gemaakt. Ik blijf bij mijn vast (Engie) contract. Maakt geen verschil met dynamisch. Tegendeel zelfs. Ik heb hier met een forumlid in pb gecommuniceerd over het verschil in prijs tussen onze beide landen, en daar zit nogal wat verschil op. (Is hier niet de juiste plaats denk ik)
Hangt er toch van af hoe je het gebruikt? Vorig jaar zat ik onder de 10 cent per kWh. Vorige maand 7 cent per kWh met batterij. Bij negatieve prijzen valt mijn omvormer uit en neemt dat batterij even over.

Dit bij Frank energie België

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dannyro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

Heb jij daar al eens een simulatie van gemaakt. Ik blijf bij mijn vast (Engie) contract. Maakt geen verschil met dynamisch. Tegendeel zelfs. Ik heb hier met een forumlid in pb gecommuniceerd over het verschil in prijs tussen onze beide landen, en daar zit nogal wat verschil op. (Is hier niet de juiste plaats denk ik)
Ik heb in begin van het jaar een simulatie gedaan met de kwartiergegevens van de laatste 3 jaar en met de tariefkaarten incl prijsherzieningsformule in de tariefkaarten op basis van Belpex en toen nog geen batterij. Er zat geen honderd euro verschil tussen variabel en dynamisch. ( dynamisch duurste) maar daarbij natuurlijk het gewone verbruiksprofiel van variabel contract zonder te focussen op dynamisch verbruiksprofiel. Van november t.e.m februari leverenmijn zonnepanelen zo goed als niets op dus wil ik wel eens 4 maanden dynamisch proberen maar dan moet AI wel werken. Ik moet twee weken van tevoren opgeven dat ik naar dynamisch wil overschakelen, kost niets extra bij Octa+ en in maart terug naar variabel geeft ook geen extra kost. Ik laat wel sinds 1.5 jaar maandelijks mijn verbruik/injectie factureren. Zo heb ik wat beter zicht op wat er gebeurt.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:29
bth27 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:12:
[...]

Hangt er toch van af hoe je het gebruikt? Vorig jaar zat ik onder de 10 cent per kWh. Vorige maand 7 cent per kWh met batterij. Bij negatieve prijzen valt mijn omvormer uit en neemt dat batterij even over.

Dit bij Frank energie België
Ik zit op 16 cent, en teruglevering 2 cent. Uw laatste zin begrijp ik niet.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
PNARI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Ik heb in begin van het jaar een simulatie gedaan met de kwartiergegevens van de laatste 3 jaar en met de tariefkaarten incl prijsherzieningsformule in de tariefkaarten op basis van Belpex en toen nog geen batterij. Er zat geen honderd euro verschil tussen variabel en dynamisch. ( dynamisch duurste) maar daarbij natuurlijk het gewone verbruiksprofiel van variabel contract zonder te focussen op dynamisch verbruiksprofiel. Van november t.e.m februari leverenmijn zonnepanelen zo goed als niets op dus wil ik wel eens 4 maanden dynamisch proberen maar dan moet AI wel werken. Ik moet twee weken van tevoren opgeven dat ik naar dynamisch wil overschakelen, kost niets extra bij Octa+ en in maart terug naar variabel geeft ook geen extra kost. Ik laat wel sinds 1.5 jaar maandelijks mijn verbruik/injectie factureren. Zo heb ik wat beter zicht op wat er gebeurt.
Oke, houd ons op de hoogte.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[BoSS] schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Ik dacht er net pas aan, maar in een mail van een service request rond half september stond in de reactie de volgende tekst:

[...]

Ik heb eerder met een Chinese softwareleverancier gewerkt en in China is het zeer gebruikelijk dat rond deze nationale feestdagen (ook met Chinees nieuwjaar rond eind januari) kantoren volledig gesloten zijn. Dat is vaak ook (bijna) de enige vakantie die er is. Uiteindelijk is dat efficiënter dan allemaal losse vakanties... (het ethische aspect daar gelaten).
Vond het al vreemd dat ik geen reactie kreeg op mijn feedback. Ze gaan werk hebben met al die opmerkingen te beantwoorden over het niet werken van AI. Maar MT kan er ook niets aan doen. Als hun software data haalt van een "officiële website" en die site verandert hun data , notabene buiten hun wil om , dan kan je MT en in dit geval Nordpool niks verwijten. MT kennende gaan ze wel asap de nodige correcties doen .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJDLpZRSsxesGfW438jB-0Z8HmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiYwhS2VdXPl4xEvq91SSUtR.jpg?f=fotoalbum_large

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:28

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

PNARI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:38:
[...]

Vond het al vreemd dat ik geen reactie kreeg op mijn feedback. Ze gaan werk hebben met al die opmerkingen te beantwoorden over het niet werken van AI. Maar MT kan er ook niets aan doen. Als hun software data haalt van een "officiële website" en die site verandert hun data , notabene buiten hun wil om , dan kan je MT en in dit geval Nordpool niks verwijten. MT kennende gaan ze wel asap de nodige correcties doen .[Afbeelding]
Hier ben ik het niet mee eens. De wijziging naar 15-minute pricing was al een tijd bekend en zowel Nordpool als Marstek konden hier verstandiger mee omgaan. Nordpool had naast de huidige (uurlijkse) API een kwartier-API kunnen maken (overigens was het een bewuste keuze om het andersom te doen want de markt gaat naar 15-minute-pricing) en Marstek/Hame had hier al veel eerder op kunnen inspelen (het was immers al maanden bekend).

Als er bij ons (middelgrote IT organisatie) dit soort zaken 'kapot' gaan vanwege externe wijzigingen heeft er iemand zijn werk toch niet helemaal goed gedaan...

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dannyro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:23:
[...]

16 cent en 2 cent gemiddeld over de laatste 12 maand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
dannyro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:23:
[...]

Ik heb een solaredge omvormer die kan uitschakelen bij negatieve prijzen. Dat gat vult de batterij in. Meestal gaat het om zeer zonnige dagen waarna de batterij op korte tijd weer vol is.

Als je een dynamisch contract hetzelfde gebruikt als een variabel, is er weinig verschil. Als je je verbruik kan verplaatsen door onder andere een batterij, dan kan je er wel voordeel mee doen.

Bij een vast contract betaal je altijd wat meer om minder risico van prijsstijgingen te hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door bth27 op 06-10-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[BoSS] schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. De wijziging naar 15-minute pricing was al een tijd bekend en zowel Nordpool als Marstek konden hier verstandiger mee omgaan. Nordpool had naast de huidige (uurlijkse) API een kwartier-API kunnen maken (overigens was het een bewuste keuze om het andersom te doen want de markt gaat naar 15-minute-pricing) en Marstek/Hame had hier al veel eerder op kunnen inspelen (het was immers al maanden bekend).

Als er bij ons (middelgrote IT organisatie) dit soort zaken 'kapot' gaan vanwege externe wijzigingen heeft er iemand zijn werk toch niet helemaal goed gedaan...
NordPool misschien wel maar ik denk dat MT dat nog niet zo in detail volgt en ook geen waarschueing krijgt. Gebeurt toch wel vaker tegenwoordig dat als je via Google iets opzoekt dat de link niet meer werkt, toch geen kleine organisatie denk ik. Er hangt gelukkig ook geen levensinkomen of bedrijf van af van mijn 2vVenus batterijen, is maar een hobby 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[BoSS] schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

Ik denk dat je gigantisch overschat hoe belangrijk dit is voor hen. Dit soort functies zijn slechts een extratje. Afgezien van een paar klagende mensen op een forum hoor je de meesten er niet over. Dit soort Chinese bedrijven werken echt op een heel andere manier dan wat wij hier gewend zijn.

De verandering was al wel maanden bekend, maar is ook al een keer uitgesteld. Het had zomaar nog een keer kunnen gebeuren. Daarbij zal je toch ook echt de praktijk moeten afwachten hoe het allemaal uit gaat pakken en of de API echt wel zo werkt als dat je verteld wordt. En als ze tijdens de omschakeling dicht zijn, gaan ze echt geen engineer paraat laten staan om direct wijzigingen te maken, daar is het echt niet belangrijk genoeg voor.
offtopic:
En dan nog een kleine persoonlijke mening: misschien moeten mensen ook gewoon leren niet afhankelijk te zijn van een Cloud-dienst van een derde partij... Ik zou het alternatief voor de niet-technieker ook niet weten, maar ik kan je wel vertellen dat deze AI functie niet voor eeuwig zal blijven werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
PNARI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:49:
[...]

16 cent en 2 cent gemiddeld over de laatste 12 maand ?
Neen, vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:51
Iemand een idee wat er hier gebeurt?
Sinds gisteren kloppen mijn "Daily Charging Capacity" gegevens niet meer; zowel in de Marstek app als in HA via Modbus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z10eNWPBMPOjcwG3vJ3fF0rZIJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGqyXN4JdW9xTdiEOVtCpKQo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMIdEQy2cSWRh88M7jVYJuUd5iE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ah72LraVBpS3av5j0UJH6KwH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zA3y-ngCv-1imvB1z_BIRhqH_oA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYW9b4T2L2MFHBCoNeB2hY8J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kuK9QR9V-e141H6IdV0wX0x1oY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3LEc6J1NoJr9PqCfCj5ym9o.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Farmie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:25:
Sinds gisteren kloppen mijn "Daily Charging Capacity" gegevens niet meer; zowel in de Marstek app als in HA via Modbus.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
We hebben dit eerder gezien hier. Toen moest de batterij vervangen worden volgens Marstek. Laatst was er weer iemand met dit probleem en wat er toen van gekomen is weet ik niet. Ik zou het in elk geval aangeven bij Marstek via Feedback...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:05
Farmie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:25:
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
is dat niet exact hetzelfde als https://github.com/rweijnen/marstek-venus-monitor/issues/13
zover ik weet, lost alleen een reset dit op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:32
FYI support lijkt weer aan het werk te zijn. Kreeg vanochtend om 06:01 een mail als reactie op mijn verzoek om de local api aan te zetten. Ze hebben het aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scatman schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

is dat niet exact hetzelfde als https://github.com/rweijnen/marstek-venus-monitor/issues/13
zover ik weet, lost alleen een reset dit op
Nee dit is een ander probleem. Het probleem wat jij noemt zorgt ervoor dat de dag/maand teller op blijft lopen maar wel met 'logische' waarden.

Dit probleem zorgt voor hele gekke meetwaardes en hebben we ook al voorbij zien komen voordat de Marstek Monitor tool bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackyboy8500
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:27
ik las hier en daar berichten over mensen die via de API instellingen wijzigen in de Marstek batterij.
Kan je op die manier de laadstrategie aanpassen (bvb van zelf geïnitieerd naar manueel of omgekeerd).
Ik kan programmeren. Hoe begin aan je aan zoiets? is er al ergens een manual beschikbaar ? ik meen ooit eens gelezen te hebben dat hier een apart forum voor is zelfs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jackyboy8500 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:49:
ik las hier en daar berichten over mensen die via de API instellingen wijzigen in de Marstek batterij.
Kan je op die manier de laadstrategie aanpassen (bvb van zelf geïnitieerd naar manueel of omgekeerd).
Ik kan programmeren. Hoe begin aan je aan zoiets? is er al ergens een manual beschikbaar ? ik meen ooit eens gelezen te hebben dat hier een apart forum voor is zelfs ?
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening
Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LodeBo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09:42
Voor de HA liefhebbers heb ik deze gemaakt.
Als er genoeg belangstelling is wil ik wel eventuele aanpassingen doen.
@superduper1969 misschien kan je hem op de startpagina zetten ?

https://github.com/LodeBo/battery-donut-card

2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Hij heeft vannacht op AI mode wel geladen op 3 punten. Alleen nog steeds op max. 800w. Geen idee hoe dat kan. Maar even een ticket voor ingeschoten.

[ Voor 15% gewijzigd door Erik1805 op 07-10-2025 09:20 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12

S2S

Erik1805 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:06:
Hij heeft vannacht op AI mode wel geladen op 3 punten. Alleen nog steeds op max. 800w. Geen idee hoe dat kan.
Hier niets .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jackyboy8500 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:49:
De API zal je moeten laten aanzetten via Marstek aangezien deze nog niet publiek beschikbaar is.

In dit document vind je hoe je de API moet gebruiken: https://eu.hamedata.com/e.../MarstekDeviceOpenApi.pdf

Ik was wel van plan hier inderdaad een nieuw topic over te starten samen met ook de HA integratie als ik dat ding ooit eens uitbreng.
Pagina: 1 ... 276 277 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.