[BoSS] schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:47:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens. De wijziging naar 15-minute pricing was al een tijd bekend en zowel Nordpool als Marstek konden hier verstandiger mee omgaan. Nordpool had naast de huidige (uurlijkse) API een kwartier-API kunnen maken (overigens was het een bewuste keuze om het andersom te doen want de markt gaat naar 15-minute-pricing) en Marstek/Hame had hier al veel eerder op kunnen inspelen (het was immers al maanden bekend).
Als er bij ons (middelgrote IT organisatie) dit soort zaken 'kapot' gaan vanwege externe wijzigingen heeft er iemand zijn werk toch niet helemaal goed gedaan...
Ik denk dat je gigantisch overschat hoe belangrijk dit is voor hen. Dit soort functies zijn slechts een extratje. Afgezien van een paar klagende mensen op een forum hoor je de meesten er niet over. Dit soort Chinese bedrijven werken echt op een heel andere manier dan wat wij hier gewend zijn.
De verandering was al wel maanden bekend, maar is ook al een keer uitgesteld. Het had zomaar nog een keer kunnen gebeuren. Daarbij zal je toch ook echt de praktijk moeten afwachten hoe het allemaal uit gaat pakken en of de API echt wel zo werkt als dat je verteld wordt. En als ze tijdens de omschakeling dicht zijn, gaan ze echt geen engineer paraat laten staan om direct wijzigingen te maken, daar is het echt niet belangrijk genoeg voor.
offtopic:
En dan nog een kleine persoonlijke mening: misschien moeten mensen ook gewoon leren niet afhankelijk te zijn van een Cloud-dienst van een derde partij... Ik zou het alternatief voor de niet-technieker ook niet weten, maar ik kan je wel vertellen dat deze AI functie niet voor eeuwig zal blijven werken...