Marstek & domotica; slim sturen en je Energierekening

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:58
Gaat via ModBus. Maar dan zou @PNARI toch wel een HA integration kunnen vinden?
Tenminste, als @PNARI Home Assistant gebruikt?
Er zijn ook USB Modbus adapters die @PNARI zou kunnen gebruiken.
En anders via een Raspberry Pi een relais aansturen, maar dan wel de juiste en gescheiden aansluiting gebruiken anders is die Pi binnen 1 seconden in koolstof veranderd... :X

the older I get, the better I was...

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:14
Kees-Jan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:04:
[...]

Gaat via ModBus. Maar dan zou @PNARI toch wel een HA integration kunnen vinden?
Tenminste, als @PNARI Home Assistant gebruikt?
Er zijn ook USB Modbus adapters die @PNARI zou kunnen gebruiken.
En anders via een Raspberry Pi een relais aansturen, maar dan wel de juiste en gescheiden aansluiting gebruiken anders is die Pi binnen 1 seconden in koolstof veranderd... :X
Ben helaas niet bekend met HA of python. Ik heb een raspbery gekocht en een via wifi bestuurbaar relais. Eens kijken of ik chatgpt een programma kan laten schrijven.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:33
PNARI schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:44:
[...]

Ben helaas niet bekend met HA of python. Ik heb een raspbery gekocht en een via wifi bestuurbaar relais. Eens kijken of ik chatgpt een programma kan laten schrijven.
Als je al een raspberry pi hebt, kan je misschien node-red gebruiken en mijn script aanpassen. Het werkt met visueel programmeren en is heel laag drempelig. Zie linkje sma hieronder.

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:14
sun62 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:57:
[...]

Als je al een raspberry pi hebt, kan je misschien node-red gebruiken en mijn script aanpassen. Het werkt met visueel programmeren en is heel laag drempelig. Zie linkje sma hieronder.
Thanks maar mijn sma's zijn van 2009 en 2014. Ik denk niet dat die modbus hebben.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLELcqVXA1eQsrC9QfS961fdsJM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/USADTOtsL2gh2ob5J8jj72PJ.png?f=user_large Uit de praktijk: de EV laden op zon met HBC, HPVC en HESC

Een praktijkvoorbeeld van wat ik de afgelopen weken heb gebouwd en wat goed werkt. Misschien heeft iemand er iets aan, of herkent iemand hetzelfde probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeRaEAhVuBvPJPKZxQ_g5mbFj4Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U8ZRj3EUcRkJcdrsQO0Cwoq7.png?f=user_large Het probleem
Ik heb thuis drie systemen die elk hun eigen werk doen:
  • Home Battery Control (HBC) stuurt mijn twee Marsteks (2 × 5,12 kWh).
  • Home PV Control (HPVC) knijpt mijn omvormers af als terugleveren geld kost (prijs ≤ € 0,00).
  • De Wallbox laadt de auto in Eco-Smart: hij start pas als er genoeg teruglevering is.
Apart werkt alles prima, maar samen zaten ze vast: de laadpaal wacht op overschot, en HPVC zorgt er juist voor dat dat overschot er nooit komt. De zonnepanelen werden dus afgeknepen, en de auto werd niet geladen terwijl er voldoende zonne-energie was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25MWifOtyBArVXUNM6I4BLXKY_8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TewSUaELjX48LDsmnrJwYaeE.png?f=user_large De oplossing: HESC
Daarom heb ik Home EV Solar Control (HESC) gebouwd: een Home Assistant-package met een Node-RED-flow die bepaalt wanneer de auto laadt, op zon of in de goedkoopste uren.
  • Zon-vrijgave: Als de auto aangesloten is en de laadpaal op solar laden staat, HPVC afknijpt en Solcast (voorzichtige schatting) nu én over 30 minuten genoeg zon voorspelt, vraagt HESC HPVC om even opzij te gaan. Komt de auto niet op gang, of valt de zon weg, dan neemt HPVC het meteen weer over.
  • Laadplan: Je stelt een doel in, zoals "100% op dinsdag 10:00" of "80% op werkdagen om 07:30". HESC kiest daarvoor de goedkoopste kwartieren, en slaat netstroom over als de zonvoorspelling het al dekt.
  • Zelfstandig: Sinds v1.1 werkt HESC ook zonder HPVC. Je hebt dan alleen een laadpaal met solar laden en een zonvoorspelling nodig.
  • Inzicht: Per laadsessie legt HESC de voorspelde zon naast de werkelijke opbrengst, en een rapportknop maakt een overzicht met advies in gewone taal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yHdQNSdigl4s2a2eyPqma7gLBQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EyqCDq2k36ug4IqOWF0RTLkr.png?f=user_large Wat het oplevert (23 september – 5 oktober)
WatResultaat
Voorspelling tegenover werkelijkheidTijdens het laden gemiddeld 87% van de voorspelling gehaald (mediaan per sessie 94%)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQNd9Jod-8qb_jiSbKg1ivypJMo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ezo3GoflTYIXN4sK586v0DFJ.png?f=user_large Een dag in de praktijk (27 september)
  • 's Ochtends laden eerst de batterijen (vanaf 20%) op zon.
  • Om 11:26 ziet het laadplan een uur met een stroomprijs van nul en pakt die kans, ruim voor de deadline van dinsdag 10:00.
  • Rond het middaguur knijpt HPVC de panelen af. HESC vraagt zon voor de auto, maar HPVC weigert terecht: de batterijen zijn nog niet vol.
  • Om 13:36 is de eerste batterij vol en start de auto vanzelf op zon: anderhalf uur, van 70% naar 79%.
  • 's Middags zorgen wolken voor wat start-stop. Vanaf 18:15 draait het huis op de batterijen.
  • Totaal: ± 28 kWh zon (voorspeld 19 kWh), de auto laadde ± 14 kWh in acht sessies, waarvan 67% rechtstreeks van de zon. Auto van 66% naar 86%, batterijen vol.
Het hele verhaal staat in A day in practice.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT_0lvvX8qGMvudSQHJjDikjNdY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jJbCoEFIsL0HkxaT1Fq92WKY.png?f=user_large Wat ik onderweg geleerd heb
  • Eerst schaduwmodus. HESC beoordeelt dan alles en logt wat hij zou doen, zonder iets te schakelen. Zo zie je eerst of de logica klopt.
  • Weinig schrijven, slim lezen. De engine leest elke 30 seconden zo'n 20 waarden uit de cache van Node-RED en schrijft alleen als er echt iets verandert. Dat was de les uit mijn performance-onderzoek: een zware flow kan Node-RED zo vertragen dat de batterijsturing seconden achterloopt.
  • Bij twijfel terug naar veilig. Na een herstart, ontbrekende data of een time-out zet HESC HPVC altijd weer aan. Wat hij uitzet, zet hij zelf terug, en verder niets.
  • Solcast als hoofdbron, een weerstation als controle. Dan werkt het ook bij mensen zonder eigen weerstation.
  • De zon-teller van de laadpaal is niet heilig. Op één dag telde de Wallbox meer "zon-kWh" dan de panelen leverden. Voor evaluaties gebruik ik daarom de gemeten PV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqchCNBEwnd6wcA2WLQbucjvAxs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QUpkWG6moqGTPFbAfjbIVk9Q.png?f=user_large Zelf proberen?
  • Nodig: Home Assistant met packages, Node-RED met de Home Assistant-plugin, een laadpaal met solar laden en een zonvoorspelling (Solcast).
  • Laadpalen: Er zijn koppeltabellen voor o.a. Wallbox, Alfen, Peblar, Zappi, go-e, Easee en Ohme.
  • Optioneel: HPVC, een weerstation, een batterijsensor en dynamische prijzen.
  • Vanaf v1.3.0 met een eigen prijsvoorspelling (op basis van de afgelopen 14 dagen en de zon van morgen) voor de officiële prijzen er zijn.
  • Code, installatie en uitleg in het Nederlands: github.com/satscan1/home-ev-solar-control (GPL-3.0).
Vragen of ideeën? Laat het hier weten. Ervaringen met andere laadpalen hoor ik graag.

[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 06-10-2026 16:18 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:21
Vervolg op mijn praktijkpost eerder vandaag: HESC heeft nu een eigen topic, met uitleg, installatie, een tabel met laadpalen en een FAQ.

👉 Home EV Solar Control (HESC)

Vragen en ervaringen met HESC graag daar. Strategieën voor je batterij en je energierekening blijven hier.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+

Pagina: 1 2 3 Laatste