Engineer Stewie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:38:
Is er een oplossing om ervoor te zorgen dat de batterij indien in standby staat maar leeg is niet plots te laten laden aan 1kW voor 40 minuten.

Mijn SoC viel deze nacht van 11 naar 2% zonder reden en daarop is de marstek V2 gaan laden toen de auto reeds aan het laden is. Aangezien we in Vlaanderen worden afgerekend op capaciteitspiek kost dat grapje geld (in dit geval wel beperkt, aangezien ik aan het laden was onder de default 2,5kW piek).
Zorgen dat hij niet leeg raakt is de enige oplossing.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-11 20:11
pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Zorgen dat hij niet leeg raakt is de enige oplossing.
That beats the purpose natuurlijk. Ik veronderstelde dat wanneer die (ook al is die leeg) in manual mode gezet werd, dat die dan niets deed. Buiten natuurlijk de 7W die hij standaard afneemt.
Ik heb een automation gemaakt als de batterij in manual mode begint te laden, de Alfen pauzeert. Maar dat zou niet moeten.
Engineer Stewie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

That beats the purpose natuurlijk. Ik veronderstelde dat wanneer die (ook al is die leeg) in manual mode gezet werd, dat die dan niets deed. Buiten natuurlijk de 7W die hij standaard afneemt.
Ik heb een automation gemaakt als de batterij in manual mode begint te laden, de Alfen pauzeert. Maar dat zou niet moeten.
Sorry was inderdaad een beetje kort door de bocht, moest nog het een en ander bij.

De batterij doet in principe ook niks dan, behalve zichzelf beschermen tegen te diepe ontlading. Dat is wat je hier ziet gebeuren. Maar ik heb het vaker gezegd, het is absoluut onnodig om 40 minuten met 1 kW te laden als bescherming. Ik heb van de week getest dat het stand-by verbruik over 24 uur van de batterij zelf (met back-up stopcontact uitgeschakeld) slechts minder dan 0,1 kWh was. Als ze dus een kwartiertje met 400 W zouden bijladen, zou je weer 24 uur vooruit moeten kunnen.

Ik zou voorstellen aan Marstek of ze deze beveiliging wat minder rigoureus kunnen maken.

Overigens kan je via Modbus instellen dat de batterij alleen tot 12 procent ontlaadt, alleen loop je dan wel veel capaciteit mis omdat de SoC indicator niet nauwkeurig is en er mogelijk nog veel energie zit tussen 12 en 11 procent.
Als je andere vormen van sturing voor de batterij hebt, zou je ook kunnen zeggen dat je hem zelf iets bij laadt als hij op 11 procent staat.

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:52

d3x

Engineer Stewie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

zucht de zoveelste dagelijkse druppel EV lease lader.... maar hey lease betaald toch bruto en we voelen ons groen en efficient
https://www.autoweek.nl/e...enter-dan-een-thuislader/

waarom is je EV sturing niet intelligent genoeg via enfluri o sturing om de diff van CAPTAR max - eigen verbruik = overschot te gebruiken als laden? de wereld niet altijd omdraaien en stellen dat een onverwachte verbruiker dit dan fout doet. :P Als je morgen toch eens beslist om in de nacht op te staan en een koffie aanzet dan ga je er ook over O-)

een sturing PV-batterij-EV is geen gemakkelijke combo zeker niet voor de typische BE lease gebruiker. keep it simpel drop de EV charger :)

trouwens succes om het hele jaar door je CAPTAR onder het minimum te houden van 2.5., ik heb 8 maanden NOM maar die andere maanden neem ik het voor wat het is en ga ik niet wakker liggen om uiteindeljik 4-8eur/mnd dan maar te betalen.

die soc ladingen van MT zijn een feit en recent ingevoerd, het is zelfs zo dat als er 1MT moet laden wegens onder 11% en de andere mag nog 90% vol zijn, dat de volle de lege niet zal compenseren op de NOM, ook dat lijkt mij een Marstek engineering visie die niet strookt met CAPTAR of 100% NOM proberen halen, maar dat is deels gewoon een BE dingetje.
Nu dat de zon weg is en iedereen met meerdere MT nu in andere situaties komt te zitten zullen er nog wel enkele rare batterij kronkels bovenkomen....

[ Voor 20% gewijzigd door d3x op 08-10-2025 10:22 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47
Ben ook sinds deze week aan het spelen met AI sturing, heb geen tibber dus heb Nordpool aangezet, maar die doet nagenoeg niks. Wat is volgens jullie optimaal? Ik zie een hoge ochtend en avondpiek dus zou m theoretisch dagelijks 2 keer kunnen laden en ontladen

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-10 22:43
Ik gebruik al een aantal maanden de 2500 emulator in home assistant. Dit werkte tot op heden goed.
De Addon is gewoon online maar de marstek kan de shellypro3em niet vinden.
Ik draai firmware V153
arjandijk162 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:30:
Ben ook sinds deze week aan het spelen met AI sturing, heb geen tibber dus heb Nordpool aangezet, maar die doet nagenoeg niks. Wat is volgens jullie optimaal? Ik zie een hoge ochtend en avondpiek dus zou m theoretisch dagelijks 2 keer kunnen laden en ontladen
De AI sturing is sinds de overgang naar kwartierprijzen niet helemaal stabiel meer. Dus je zal even moeten wachten tot Marstek daarvoor een fix uitbrengt.

Over wat optimaal is kunnen we uren discussiëren. Als je in NL woont en nog kan salderen en genoeg zonneoverschot hebt, moet het verschil tussen hoge en lage uren sowieso hoog genoeg zijn om in elk geval het verlies van ongeveer 25 procent goed te maken. En 25 procent van hoge tarieven zoals nu, tikt al sneller aan dan 25 procent van 'bijna-nul' tarieven. Maar dan hou je ook nog geen rekening met de afschrijving van de batterij. Hoe snel wil je die afschrijven, of vind je dat totaal niet belangrijk etc. Kan je niet salderen moet je ook nog rekening houden met de belasting over het verlies dat je weggooit.

En zo is het voor iedereen anders ;).

• Engineer Stewie
d3x schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:15:
[...]

zucht de zoveelste dagelijkse druppel EV lease lader.... maar hey lease betaald toch bruto en we voelen ons groen en efficient
https://www.autoweek.nl/e...enter-dan-een-thuislader/

waarom is je EV sturing niet intelligent genoeg via enfluri o sturing om de diff van CAPTAR max - eigen verbruik = overschot te gebruiken als laden? de wereld niet altijd omdraaien en stellen dat een onverwachte verbruiker dit dan fout doet. :P Als je morgen toch eens beslist om in de nacht op te staan en een koffie aanzet dan ga je er ook over O-)

een sturing PV-batterij-EV is geen gemakkelijke combo zeker niet voor de typische BE lease gebruiker. keep it simpel drop de EV charger :)

trouwens succes om het hele jaar door je CAPTAR onder het minimum te houden van 2.5., ik heb 8 maanden NOM maar die andere maanden neem ik het voor wat het is en ga ik niet wakker liggen om uiteindeljik 4-8eur/mnd dan maar te betalen.
Zucht, de zoveelste die exact denkt te weten hoe de vork aan de steel zit in iemands anders huishouden zonder iets te vragen :X .

Bij mij is dat nu door het EV laden, maar het had ook bovenop het koken (wat in de winter al snel 4-5kW piek geeft) kunnen komen. En dat kan dus bij iedereen die een marstek koopt, ook degene zonder charger en home assistant. Of is dat ineens niet meer de beoogde doelgroep? Mijn ouders zouden bvb ook profiteren van een plug-in batterij, maar moet ik ze nu gaan uitleggen dat de marstek in de winter wel eens geld kan kosten ipv opleveren?
Ga je dan ook vragen waarom ze geen slimme sturing op hun kookplaat of toilet (enfin, regenwaterpomp) hebben? Je commentaar raakt dus kant nog wal.

Overigens heb ik wel een HA draaien en stuur ik mijn Goodwe solar omvormer en Alfen Pro Single EV charger (wat granny charger? :? ) aan via de API, de Marstek V2 via modbus.

Verbruiken van toestellen waarvan ik weet wat ze doen, zoals de regenwaterpomp van het toilet, neem ik tijdens het laden 's nachts voor lief. Daarom ga ik 300W onder het CAPTAR van het moment EV laden, dat zorgt normaal nooit voor een hoger CAPTAR. Totdat een batterij ineens begint te laden aan 1000W natuurlijk, ik heb dat in geen enkele manual of web page gelezen, hoe had ik dat juist moeten weten?

Nu ik dat weet heb ik de sturing uiteraard aangepast, maar dat zou niet moeten. Het is niet logisch dat een batterij voor een hogre CAPTAR zorgt als dat niet moet. Zet de limiet voor de trigger om automatisch bij te laden 0,1kWh hoger en laad aan 250W. Dat zorgt dan al minder voor een stijging van CAPTAR. En maak dat dan ergens duidelijk dat de batterij dat kan doen, dan kan je dat meenemen in je settings.

Voorlopig pauzeer ik het laden van de EV als het zich nog eens voordoet. Als je de Alfen op p1 wilt sturen met HA werkt dat immers niet altijd, soms heb je een aantal pogingen nodig eer hij de settings neemt.

*edit*
Ik ben inderdaad een typische BE leaserijder, die de bijtelling van 110 euro netto/maand voor zijn 80k kostende auto makkelijk terugverdient met solar charging en de winst op de elektriciteit die van het net moet komen. Maar dat kan enkel als je de CAPTAR niet verhoogt natuurlijk. Dat is wel cruciaal in de berekening, zeker met mijn beperkte stroomafnames van het net op jaarbasis (3500kWh voor een gezin van 5).

[ Voor 6% gewijzigd door Engineer Stewie op 08-10-2025 11:19 ]

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-11 19:58
pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Ik zou voorstellen aan Marstek of ze deze beveiliging wat minder rigoureus kunnen maken.
Volgens mij is het niet zozeer een rigoureuze beveiliging, als wel een BMS wat slecht in de gaten heeft dat de boel te diep (aan het) ontladen is. Zojuist, gelukkig net toen de zon een beetje doorkwam, is mijn Marstek gaan laden met 1000W en de app gaf aan dat de lading 4% was toen ik dat in de gaten had. De boel stond al sinds gisteravond op standby, want de opwek was bij lange na niet genoeg om de accu vol te laden. Dit is nu al de derde keer dat ik dit meemaak en iedere keer nadat de dag ervoor de boel niet naar 100% is geladen.
De piek na de laatste grafiek komt omdat de zon was gaan schijnen en de accu daadwerkelijk ging laden met de overtollige opwek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc2n60DEA3gr2KD4TJgY7oS-pkU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TYb52o7XUVRHTj2gWoi9ytps.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1whrnlLS0Z4Sw3LYCJaIm5agQE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MCv3iY3ZgqcThM9oiRBgPSih.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6ktgYYS8qImbcpOCoZBuZxrpRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PzkzUso3LfCibwcyHK9FXe2y.png?f=fotoalbum_large

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

matramurena schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Volgens mij is het niet zozeer een rigoureuze beveiliging, als wel een BMS wat slecht in de gaten heeft dat de boel te diep (aan het) ontladen is. Zojuist, gelukkig net toen de zon een beetje doorkwam, is mijn Marstek gaan laden met 1000W en de app gaf aan dat de lading 4% was toen ik dat in de gaten had. De boel stond al sinds gisteravond op standby, want de opwek was bij lange na niet genoeg om de accu vol te laden. Dit is nu al de derde keer dat ik dit meemaak en iedere keer nadat de dag ervoor de boel niet naar 100% is geladen.
De piek na de laatste grafiek komt omdat de zon was gaan schijnen en de accu daadwerkelijk ging laden met de overtollige opwek.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het BMS grijpt juist bij de Marstek al vrij vroeg in. Bij 3 V op de laagste cel wordt er al gestopt met ontladen. Dat is op zich prima, maar ze kunnen dan ook gerust instellen dat hij pas weer bij gaat laden bij 2,6 V op de laagste cel bijvoorbeeld. Dat gaat dagen duren voordat hij daar naartoe is gezakt. Ik weet niet bij welke spanning het nu gebeurt, maar ik vermoed een stuk eerder. En als het dan gebeurt, hoeft het echt niet zo lang en hard.

Het ligt er ook heel erg aan hoe de laatste procenten zijn ontladen. Ik handel met de batterij, dus altijd op redelijk hoge vermogens totdat hij leeg is. Dit zorgt ervoor dat de spanning na het ontladen weer flink terugschiet omhoog en de beveiliging dus niet in zal grijpen. Ik heb het ook nog nooit zien gebeuren, zelfs bij paar dagen leegstand. Maar als jij de laatste paar procenten heel langzaam zal ontladen, kan je meer capaciteit uit de batterij halen en zal de beveiliging dus eerder inschakelen.

• arjandijk162
pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:51:
[...]

De AI sturing is sinds de overgang naar kwartierprijzen niet helemaal stabiel meer. Dus je zal even moeten wachten tot Marstek daarvoor een fix uitbrengt.

Over wat optimaal is kunnen we uren discussiëren. Als je in NL woont en nog kan salderen en genoeg zonneoverschot hebt, moet het verschil tussen hoge en lage uren sowieso hoog genoeg zijn om in elk geval het verlies van ongeveer 25 procent goed te maken. En 25 procent van hoge tarieven zoals nu, tikt al sneller aan dan 25 procent van 'bijna-nul' tarieven. Maar dan hou je ook nog geen rekening met de afschrijving van de batterij. Hoe snel wil je die afschrijven, of vind je dat totaal niet belangrijk etc. Kan je niet salderen moet je ook nog rekening houden met de belasting over het verlies dat je weggooit.

En zo is het voor iedereen anders ;).
Ik heb geen zonneoverschot want EV, dus moet meerekenen dat ik naast RTE ook reken met de energiebelasting van de KWs verlies. Dat betekent dat ik bij 25% verlies ook minimaal 4ct goed moet maken. Dus zoals vandaag 13ct om 13u en 24,5ct tussen 18-20 koop ik 13*4*1.25+12*4*1.25=125ct en verkoop ik voor 24.5*4+12*4=146ct is 21ct winst op een dag

Als ik ook vannacht tegen 13ct had ingekocht, dan had ik vanmorgen voor 21ct kunnen verkopen en was de totale winst 28ct geweest. Op basis van die dagstatistiek kan ik mn accu al in 15 jaar terugverdienen :z

• d3x

d3x

arjandijk162 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:32:
[...]

Ik heb geen zonneoverschot want EV, dus moet meerekenen dat ik naast RTE ook reken met de energiebelasting van de KWs verlies. Dat betekent dat ik bij 25% verlies ook minimaal 4ct goed moet maken. Dus zoals vandaag 13ct om 13u en 24,5ct tussen 18-20 koop ik 13*4*1.25+12*4*1.25=125ct en verkoop ik voor 24.5*4+12*4=146ct is 21ct winst op een dag

Als ik ook vannacht tegen 13ct had ingekocht, dan had ik vanmorgen voor 21ct kunnen verkopen en was de totale winst 28ct geweest. Op basis van die dagstatistiek kan ik mn accu al in 15 jaar terugverdienen :z
nvm, de wereld is rond

[ Voor 11% gewijzigd door d3x op 08-10-2025 11:46 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• arjandijk162
d3x schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

|:(

MCSI world index op 10y 12.6% gem rendement.....0 e-waste - 0 omkijken naar
Waar gaat dit over?

• Engineer Stewie
pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

Het BMS grijpt juist bij de Marstek al vrij vroeg in. Bij 3 V op de laagste cel wordt er al gestopt met ontladen. Dat is op zich prima, maar ze kunnen dan ook gerust instellen dat hij pas weer bij gaat laden bij 2,6 V op de laagste cel bijvoorbeeld. Dat gaat dagen duren voordat hij daar naartoe is gezakt. Ik weet niet bij welke spanning het nu gebeurt, maar ik vermoed een stuk eerder. En als het dan gebeurt, hoeft het echt niet zo lang en hard.

Het ligt er ook heel erg aan hoe de laatste procenten zijn ontladen. Ik handel met de batterij, dus altijd op redelijk hoge vermogens totdat hij leeg is. Dit zorgt ervoor dat de spanning na het ontladen weer flink terugschiet omhoog en de beveiliging dus niet in zal grijpen. Ik heb het ook nog nooit zien gebeuren, zelfs bij paar dagen leegstand. Maar als jij de laatste paar procenten heel langzaam zal ontladen, kan je meer capaciteit uit de batterij halen en zal de beveiliging dus eerder inschakelen.
Ik had het ook nog nooit meegemaakt, de batterij gaat hier vaak niet helemaal leeg, of inderdaad aan lage snelheid. Deze nacht was de eerste keer sinds begin Mei dat die er staat dat hij in standby begint bij te laden.
Maar goed, het wordt nu afgevangen en de auto stopt met laden zolang het duurt.

Hij zou overigens ook gewoon de cellen kunnen balanceren op dat moment tot bvb 3,1 of 3,2V zonder echt te laden. Dat kost niet veel energie en alle cellen zijn op dat moment nog eens gelijk getrokken. Ik heb de indruk dat hij alleen balanceert bij de 100% en dat ga ik in de winter wss geen enkele keer halen.

[ Voor 10% gewijzigd door Engineer Stewie op 08-10-2025 11:52 ]

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:30
toktokcity schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:19:
Ik heb al twee nachten via de Tibber AI koppeling laadmomenten waargenomen, maar tot twee keer nu heeft ie niets opgeladen. Dit is wel erg irritant, met dit grijze weer is het nu juist een interessante functionaliteit.
Blijkbaar is het hit or mis. Die van mij laad wel op de punten alleen met maximaal 800w. Geen idee waarom 800w max

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Engineer Stewie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

Hij zou overigens ook gewoon de cellen kunnen balanceren op dat moment tot bvb 3,1 of 3,2V zonder echt te laden. Dat kost niet veel energie en alle cellen zijn op dat moment nog eens gelijk getrokken. Ik heb de indruk dat hij alleen balanceert bij de 100% en dat ga ik in de winter wss geen enkele keer halen.
De discussie over wel of niet balanceren komt eens in de zoveel tijd hier weer terug. Er is echter nog 0 bewijs dat er daadwerkelijk gebalanceerd wordt. In elk geval niet zoveel dat het een noemenswaardig effect heeft. Balanceren op het laagste moment is sowieso ongebruikelijk. Dat doe je doorgaans juist als de batterij vol zit. Bij hele grote verschillen kan je wel iets balanceren op het laagste punt, maar als de cellen van ongelijke capaciteit zijn, vergroot je juist weer de kans de cellen juist uit balans raken.
[quote]d3x schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:40:
[...]
Inkopen op laagste tarief en verkopen op hoogste heeft in Vlaanderen geen zin als je DM hebt .Zoals ik al meermaals aangaf is gemiddelde verschil tussen min en max uurtarief per 24 u 0.1 € op jaarbasis. Tel 0.14 € bij voor alles wat distributie, transport en andere heffingen erbij en dan nog 25 % RTE verlies, dan ga je op een paar dagen na per jaar verlies maken.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-11 19:58
pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:27:
[...]
Ah ja, dat maakt wel een verschil, ik draai uitsluitend NOM en het ontladen gaat met een watt of 200-300, alleen gisteravond ging 'ie tijdens het koken leeg, maar dat was denk ik vrijwel direct al na het inschakelen van de inductieplaat. Maar ik zie ook een mogelijk verband met niet tot 100% kunnen laden de vorige dag. Wordt nog eens wat tijdens de donkere dagen...

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:02
mtouw78 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:38:
Zijn er hier meer die issues hebben sinds een paar dagen met Shelly Devices?
Hier al maanden tevreden en stabiel de EM-50 als CT Gebruikt voor de marstel. Deze is direct via Ethernet verbonden met mijn thuisnetwerk.

Verbinding is nu weggevallen met de Marstek en wil niet meer koppelen. Ook niet na reset van de Marstek en de Shelly. Via de Shelly app zelf komt alle data nog gewoon netjes door. Werk nu maar met de HW P1 maar dit heeft niet mijn voordeel ivm langzame refresh van mij P1 poort.
Ja, hier ook. Via Home Assistant heb ik met B2500 meter een Shelly Pro 3 EM geemuleerd, maar de marstek kan geen CT device meer vinden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:17
Richh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:01:
[...]

Ja, hier ook. Via Home Assistant heb ik met B2500 meter een Shelly Pro 3 EM geemuleerd, maar de marstek kan geen CT device meer vinden.
Thanks voor het bevestigen!
Dat is dan een mooi support issue voor Marstek om op te pakken als ze terug zijn van vakantie ;)

• Richh
mtouw78 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:30:
[...]

Thanks voor het bevestigen!
Dat is dan een mooi support issue voor Marstek om op te pakken als ze terug zijn van vakantie ;)
Nah, ik neem het toch terug :P

Het issue bij mij zit toch in de B2500 Meter addon https://github.com/tomquist/b2500-meter

Die lijkt sinds vanochtend (en toen heb ik ook een Home Assistant update gedaan...) geen UDP pakketjes meer uit te sturen met de juiste values.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
INFO:b2500-meter:startet b2500-meter application
INFO:b2500-meter:Device Types: ['shellypro3em_old', 'shellypro3em_new']
INFO:b2500-meter:Device IDs: ['shellypro3em-ec4609c439c1', 'shellypro3em-ec4609c439c1']
INFO:b2500-meter:Skip Test: False
INFO:b2500-meter:Starting health check service...
INFO:b2500-meter:Health check service started on 0.0.0.0:52500
INFO:b2500-meter:Health check service started successfully
INFO:b2500-meter:Successfully fetched HomeAssistant powermeter value (filter 0.0.0.0/0): 300.0W
INFO:b2500-meter:Shelly emulator listening on UDP port 1010...
INFO:b2500-meter:Shelly emulator listening on UDP port 2220...

En daar blijft het dan bij :(

Volgens mij moet die gewoon iedere paar seconden een pakketje met data uitpoepen, zoals ik hier had beschreven: Richh in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Wellicht dat er iets fout gaat sinds Home Assistant 2025.10... maar verder geen idee wat ik kan debuggen, wat 'm weerhoudt om data uit te poepen. De power input property verandert wel gewoon braaf binnen Home Assistant.

• Richh
Animal schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:40:
Ik gebruik al een aantal maanden de 2500 emulator in home assistant. Dit werkte tot op heden goed.
De Addon is gewoon online maar de marstek kan de shellypro3em niet vinden.
Ik draai firmware V153
Nou, dit dus :P maar dit ligt dus volgens mij niet aan Marstek, maar aan de add-on. Die logt (iig bij mij) nu namelijk geen data meer.

Richh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Nou, dit dus :P maar dit ligt dus volgens mij niet aan Marstek, maar aan de add-on. Die logt (iig bij mij) nu namelijk geen data meer.
Leek mij ook al vreemd want dit werkt allemaal lokaal; daar heeft de Cloud en Marstek geen invloed op. Tenzij ze via de Cloud een instelling geforceerd hebben naar de gebruikers oid.

• Richh
pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:01:
[...]

Leek mij ook al vreemd want dit werkt allemaal lokaal; daar heeft de Cloud en Marstek geen invloed op. Tenzij ze via de Cloud een instelling geforceerd hebben naar de gebruikers oid.
Yep, eens, het zou heel raar zijn. Tegelijkertijd is het wel toevallig dat meerdere users tegelijkertijd problemen opmerken.

Verder staat in de FAQ dan wel weer het volgende;
The emulator starts and shows "listening" message but nothing else happens. Is this a problem?
A: No, this is expected behavior. The emulator waits for the storage system to request data and only polls when requested. Without an active request from your Marstek device, you won't see further activity.
Dus wellicht is mijn aanname toch weer incorrect 8)7 en kunnen we simpelweg niet zeggen of het probleem bij B2500 Meter ligt of bij Marstek.

In ieder geval praten ze niet goed met elkaar meer sinds vanochtend - dat is zeker ;)

Richh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:06:
[...]

Yep, eens, het zou heel raar zijn. Tegelijkertijd is het wel toevallig dat meerdere users tegelijkertijd problemen opmerken.

Verder staat in de FAQ dan wel weer het volgende;

[...]

Dus wellicht is mijn aanname toch weer incorrect 8)7 en kunnen we simpelweg niet zeggen of het probleem bij B2500 Meter ligt of bij Marstek.

In ieder geval praten ze niet goed met elkaar meer sinds vanochtend - dat is zeker ;)
Zojuist even getest voor je en een snelle test opgezet met gewoon de Docker image, de B2500 emulator werkt hier nog prima en heb zowel een Pro 3EM en Pro EM-50 geemuleerd en wordt direct gevonden. Ik denk dus dat je het probleem ergens anders moet zoeken. Misschien ligt het inderdaad aan Home Assistant.

Alleen @mtouw78 gebruikt volgens mij wel een echte Shelly, dus dat is waarschijnlijk een ander probleem.

• mtouw78
pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:35:
[...]

Zojuist even getest voor je en een snelle test opgezet met gewoon de Docker image, de B2500 emulator werkt hier nog prima en heb zowel een Pro 3EM en Pro EM-50 geemuleerd en wordt direct gevonden. Ik denk dus dat je het probleem ergens anders moet zoeken. Misschien ligt het inderdaad aan Home Assistant.

Alleen @mtouw78 gebruikt volgens mij wel een echte Shelly, dus dat is waarschijnlijk een ander probleem.
Ik gebruik idd echt een (Hardware) Shelly EM-50.
In de Shelly app werkt alles prima🤷‍♂️
mtouw78 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:55:
[...]

Ik gebruik idd echt een (Hardware) Shelly EM-50.
In de Shelly app werkt alles prima🤷‍♂️
Heb je al geprobeerd hem opnieuw toe te voegen etc.? Misschien eerst even een andere meter selecteren, laten zoeken totdat hij niks vindt, annuleren en opnieuw proberen met de juiste meter. Batterij al opnieuw opgestart? Geen wijzigingen in je netwerk gemaakt?

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-11 09:22
pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:03:
[...]

Heb je al geprobeerd hem opnieuw toe te voegen etc.? Misschien eerst even een andere meter selecteren, laten zoeken totdat hij niks vindt, annuleren en opnieuw proberen met de juiste meter. Batterij al opnieuw opgestart? Geen wijzigingen in je netwerk gemaakt?
Als niks meer lukt, de Batterij ff helemaal uit en weer aan helpt soms. Als je dan weer kijkt in de app is het soms ineens allemaal weer OK.

MT Venus E V2 (v155.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:54
[...]

@pascallj Hij schrijft "Die lijkt sinds vanochtend (en toen heb ik ook een Home Assistant update gedaan...) geen UDP pakketjes meer uit te sturen met de juiste values."
Meestal moet je het dan in die hoek zoeken als er een fix is aangebracht.

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• Bkul
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-10 09:51
Bij iemand die ik ken:
CT003 Landis+Gyr E350 niet werkend te krijgen in combinatie met de CT003.
Adviezen:
- maak een extra 2.4Ghz netwerk aan - geen effect
- zet er een Actieve P1 splitter (HomeWizard) tussen: Die heb ik zelf, dus even getest en het werkt.

Ik vraag mij werkelijk af hoe dat kan, waarom zou een P1 splitter de data wijzigen? Iemand een idee?

Aangezien de HomeWizard P1 meter goedkoper is dan de Active Splitter (en je gelijk wat leuke data te zien krijgt in de HW app), de HW P1 gekocht en binnen 1 minuut werkt alles gewoon. CT003 retour gestuurd.

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:32

S2S

Bkul schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:28:
Bij iemand die ik ken:
CT003 Landis+Gyr E350 niet werkend te krijgen in combinatie met de CT003.
Adviezen:
- maak een extra 2.4Ghz netwerk aan - geen effect
- zet er een Actieve P1 splitter (HomeWizard) tussen: Die heb ik zelf, dus even getest en het werkt.

Ik vraag mij werkelijk af hoe dat kan, waarom zou een P1 splitter de data wijzigen? Iemand een idee?

Aangezien de HomeWizard P1 meter goedkoper is dan de Active Splitter (en je gelijk wat leuke data te zien krijgt in de HW app), de HW P1 gekocht en binnen 1 minuut werkt alles gewoon. CT003 retour gestuurd.
Stroom, de actieve splitter zit aan het stroom als het goed is en dus krijgt de ct003 ook extra stroom. Anders werkt deze hier ook niet goed.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• mtouw78
[...]

Ja, allemaal al geprobeerd. Helaas. Ook niets veranderd in mijn netwerk.
Werkt nu met de HW P1 wat foutloos werkt. Alleen heb ik nog een oude meter met 10sec refresh van de P1 data dus dat is niet ideaal.

[ Voor 3% gewijzigd door mtouw78 op 08-10-2025 18:00 ]

• berri
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11 16:09
arjandijk162 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:30:
momenteel laadt AI niet bij mij, er staat wel 1 ? laadpunt maar doet vervolens niets. Hij laadt wel op met overtollige zonnestroom en draait nom totdat hij leeg is.

NL, 1900Wp ZO, 3200Wp ZW, Collector vlakkeplaat 80l, EcolutionSolo warmtepomp 1.2kW, 1000kg Speksteen houtkachel, Marstek Venus V2 5.12/BMS-213, Atag Lydos WPboiler, GEEN gas, HWp1

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-11 23:11
mtouw78 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:00:
[...]

Ja, allemaal al geprobeerd. Helaas. Ook niets veranderd in mijn netwerk.
Werkt nu met de HW P1 wat foutloos werkt. Alleen heb ik nog een oude meter met 10sec refresh van de P1 data dus dat is niet ideaal.
Ik zit in dezelfde situatie met een 10 sec interval. Ik vraag me af of het op lange termijn rendabel is om een CT002 te nemen die niet afhankelijk is van de intervaltijd van de slimme meter. Iemand die hier ervaring mee heeft of advies over kan geven?

• Richh
antoinevromen schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:14:
[...]

@pascallj Hij schrijft "Die lijkt sinds vanochtend (en toen heb ik ook een Home Assistant update gedaan...) geen UDP pakketjes meer uit te sturen met de juiste values."
Meestal moet je het dan in die hoek zoeken als er een fix is aangebracht.
Ik snap dat die hoek waarschijnlijk is, maar ik kan desondanks nog geen enkele reden vinden. Internetverbinding is helemaal stabiel, er is in de wijzigingslogs niks relevants terug te vinden. En bovenal is het issue helemaal ruk om te debuggen, omdat je geen idee hebt waarom die B2500 integratie niet begint te praten, en je niet kan zien wat de Marstek precies doet.

Daarbij is het wel heel toevallig dat ik niet de enige ben met problemen op dit moment.

• DMI
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-11 13:10

DMI

Tip voor als je met Home Assistant B2500 meter werkt als CT en ook de data van de batterij uitleest via Hame-relay in Home Assistant dan kan je onderstaande doen.

Voordelen in mijn geval:
- Aangezien ik in de herfst en winter de batterij toch niet vol krijg, laat ik deze slechts ontladen tot 40 %, waardoor deze niet langdurig op 11 % staat.
- Eens de batterij > 40 % vol is, dan werkt ze gewoon NOM
- Bij een batterijlading < 40 % laadt deze op met de stroomoverschotten, maar ontlaadt deze enkel bij een verbruik boven 2500 W. Dit is vooral nuttig voor het capaciteitstarief in Vlaanderen te vermijden.

Het is pas de eerste keer dat ik iets in Home Assistant zelf schrijf, dus is wellicht nogal amateuristisch, maar in mijn geval werkt het wel. Ook mijn eerste bijdrage op Tweakers na dit topic reeds lange tijd te volgen.

Ik heb de initiële helper {{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | float * 1000 }}, vervangen door:
-------------
{% set vermogen = states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | float(0) *1000 %}
{% set batterij_lading = states('sensor.batterij') | float(0) %}
{% set batterij_vermogen = states('sensor.batterij_combined_power') | float(0) %}

{% if vermogen < 2500 and batterij_vermogen >=0 and batterij_lading < 40 %}
{{ -15 }}
{% else %}
{% if vermogen > 2500 %}
{{ vermogen - 2500}}
{% else %}
{{ vermogen }}
{% endif %}
{% endif %}
----------------------------

BE / Solis 5 kWp / MT Venus E 5,2 kW (V153), B2500 Meter HA

• antoinevromen
Richh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Ik snap dat die hoek waarschijnlijk is, maar ik kan desondanks nog geen enkele reden vinden. Internetverbinding is helemaal stabiel, er is in de wijzigingslogs niks relevants terug te vinden. En bovenal is het issue helemaal ruk om te debuggen, omdat je geen idee hebt waarom die B2500 integratie niet begint te praten, en je niet kan zien wat de Marstek precies doet.

Daarbij is het wel heel toevallig dat ik niet de enige ben met problemen op dit moment.
Ik weet niet of je de huidige situatie kunt saven (ik deed dit voorheen door HA-virtuele disks te copieren). Dan zou je de voorgaande versie terug kunnen zetten (als dat kan) van vooraf aan de fix.

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• slagtree
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 04-11 23:02
Hoi,

Ik heb sinds twee weken de marstek venus v3 met de CT003 P1 meter.

Afgelopen weekend heb ik de batterij geladen en vervolgens in die stand laten staan want de prijs was toch laag.
Afgelopen maandag stegen de kWh prijzen en vervolgens heb ik de batterij weer op eigen verbruikt gezet.
Maar in de loop van de dag merkte ik dat de batterij in de standby stand bleef.
Van alles geprobeert, gereset, spanning eraf, uit de app verwijdert en opnieuw toegevoegd maar niks help.
Ik heb ook de bypass geprobeerd maar deze werd zelf niet door de marstek zelf vrijgegeven.

Heb iemand een idee om de batterij toch weer te laten functioneren?

Alvast dank

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:58
slagtree schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:12:
Hoi,

Afgelopen weekend heb ik de batterij geladen en vervolgens in die stand laten staan want de prijs was toch laag.
Afgelopen maandag stegen de kWh prijzen en vervolgens heb ik de batterij weer op eigen verbruikt gezet.
Van alles geprobeert, gereset, spanning eraf, uit de app verwijdert en opnieuw toegevoegd maar niks help.
Ik heb ook de bypass geprobeerd maar deze werd zelf niet door de marstek zelf vrijgegeven.

Alvast dank
Overbodige vraag waarschijnlijk maar.. heb je koppeling met de CT/HW ? Hij kan perfect op eigenverbruik staan. Maar als hij zijn verbinding met de CT kwijt is zal hij gewoon op standby blijven staan

[ Voor 7% gewijzigd door Druppeltje_ op 08-10-2025 20:18 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• slagtree
Druppeltje_ schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:17:
[...]

Overbodige vraag waarschijnlijk maar.. heb je koppeling met de CT/HW ? Hij kan perfect op eigenverbruik staan. Maar als hij zijn verbinding met de CT kwijt is zal hij gewoon op standby blijven staan
De marstek is gekoppeld op de CT. Ik zend een afbeeldingen mee waarin je kan zien dat de vermogens verbruik wordt getoond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXUKQmFdw12ATZ_uDjuzsnGeiZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tWXqOKK548wapVuh3ZDaLeep.png?f=fotoalbum_large

aanvullende vragen.
Is de marstek webbased waarbij ik via een ip adres kan benaderen of rechtstreeks met een laptop? Zo ja welke IP adres kan ik de mastek rechtstreeks benaderen?
De marstek heeft een RS485 poort in de vorm van RJ45 connector. Kan je de marstek via modbus/ip benaderen of via de confentionele manier, namelijk bedraad via modbus RTU?
Zo Ja, is er een windows tool om de data via de modbus uit te lezen en weg te schrijven?
Ik zag in deze forum ook een bluetooth tool waarmee je meer data kan uitlezen. Gezocht in google play maar die kon ik niet vinden. Welke android tool is het?

Ik probeer een manier te vinden om de marstek batterij weer te laten functioneren

[ Voor 30% gewijzigd door slagtree op 08-10-2025 20:59 ]

• JT
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

Nog niet zo lang geleden, vlak voor v3 uit kwam gaf ik aan af te haken vanwege de lage RTE. Tot mijn verbazing zag ik gister dat de v3 prijs in Duitsland al fors is gedaald en op het niveau zit van v2 enkele maanden terug. Dus ik dacht, ik ga hier eens zoeken op RTE voor V3. Dat lijkt beter te zijn dan de eerdere versies Met RTE's >80% bij gebruik van het juiste vermogen! Ik ben wel benieuwd naar de volgende zaken waar ik niet direct antwoord op kon vinden. Ik heb wel gezocht, maar het ging me wat ver om het hele topic door te lezen.
  • Is er iemand die voor verschillende vermogens v3 heeft getest op RTE? Is laden/ontladen op 2500w het meest efficient? Of kun je er beter iets onder gaan zitten? Ik ben sowieso toch voor nu dan van plan om maximaal te laden en bij piekuren (ik heb dynamisch) gewoon maximaal te ontladen (bij genoeg prijsverschil, RTE en afschrijving onder andere meegenomen), waarbij ik dan ofwel wat over hou door wat ik terug het net op gooi ofwel bespaar omdat ik geen dure kwh's hoef te kopen.
  • Heeft iemand hem buiten staan? Ik wil hem eigenlijk niet binnen. Ik denk dan aan een ombouw voor de winter met wat isolatie maar ook wat luchtgaten voor warmteafvoer. In de zomer alleen een afdakje. Alternatief is onder de carport. Of in de winter in de schuur.
  • Werkt de app alleen via de cloud? Of ook in directe verbinding met de accu? Nu ga ik de accu toch wel integreren in HA, maar ik ben toch benieuwd.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

slagtree schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

De marstek is gekoppeld op de CT. Ik zend een afbeeldingen mee waarin je kan zien dat de vermogens verbruik wordt getoond.

[Afbeelding]
En hoe stabiel is dat naar jouw idee? Werkt het nooit of soms? Werkt het op het moment dat de screenshot gemaakt is wel?
aanvullende vragen.
Is de marstek webbased waarbij ik via een ip adres kan benaderen of rechtstreeks met een laptop? Zo ja welke IP adres kan ik de mastek rechtstreeks benaderen?
Nee er is geen webinterface voor de Marstek
De marstek heeft een RS485 poort in de vorm van RJ45 connector. Kan je de marstek via modbus/ip benaderen of via de confentionele manier, namelijk bedraad via modbus RTU?
Dit is Modbus RTU. Zie de TS voor een korte beschrijving met een link naar een apart topic wat wij hier over hebben. Maar bijna iedereen gebruikt er een los kastje bij om de Modbus om te zetten naar iets anders. Je kunt wel met een Modbus RTU naar USB converter en een programma registers gaan uitlezen op Windows, maar je gaat dat niet gebruiken om te monitoren voor in je Home Automation bijvoorbeeld. Dus de use-case daarvoor is beperkt.
Ik zag in deze forum ook een bluetooth tool waarmee je meer data kan uitlezen. Gezocht in google play maar die kon ik niet vinden. Welke android tool is het?
Voor apparaten met Bluetooth en een browser gebaseerd op Chromium is er een tool met Web Bluetooth: https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/

Maar dit is niet echt een monitor tooltje, maar meer een speeltoestel waar alle mogelijke functies die ooit gevonden zijn (door reverse engineering van de firmware of capture van packets etc.) uitgeprobeerd kunnen worden. Gebruik op eigen risico!

Als je bovenstaande dingen alleen maar wilt proberen omdat je batterij niet NOM werkt, lijkt mij dat een beetje overbodig. De oplossing daarvoor ga je waarschijnlijk niet vinden in andere vormen van aansturing.
JT schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:39:
Nog niet zo lang geleden, vlak voor v3 uit kwam gaf ik aan af te haken vanwege de lage RTE. Tot mijn verbazing zag ik gister dat de v3 prijs in Duitsland al fors is gedaald en op het niveau zit van v2 enkele maanden terug. Dus ik dacht, ik ga hier eens zoeken op RTE voor V3. Dat lijkt beter te zijn dan de eerdere versies Met RTE's >80% bij gebruik van het juiste vermogen! Ik ben wel benieuwd naar de volgende zaken waar ik niet direct antwoord op kon vinden. Ik heb wel gezocht, maar het ging me wat ver om het hele topic door te lezen.
  • Is er iemand die voor verschillende vermogens v3 heeft getest op RTE? Is laden/ontladen op 2500w het meest efficient? Of kun je er beter iets onder gaan zitten? Ik ben sowieso toch voor nu dan van plan om maximaal te laden en bij piekuren (ik heb dynamisch) gewoon maximaal te ontladen (bij genoeg prijsverschil, RTE en afschrijving onder andere meegenomen), waarbij ik dan ofwel wat over hou door wat ik terug het net op gooi ofwel bespaar omdat ik geen dure kwh's hoef te kopen.
  • Heeft iemand hem buiten staan? Ik wil hem eigenlijk niet binnen. Ik denk dan aan een ombouw voor de winter met wat isolatie maar ook wat luchtgaten voor warmteafvoer. In de zomer alleen een afdakje. Alternatief is onder de carport. Of in de winter in de schuur.
  • Werkt de app alleen via de cloud? Of ook in directe verbinding met de accu? Nu ga ik de accu toch wel integreren in HA, maar ik ben toch benieuwd.
Het is weliswaar van de V1, maar mocht je het gemist hebben, vind je dit wellicht interessant: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Dus ook met de V1 kan je met dynamisch handelen wel al een RTE van net aan 80 halen. Als de V3 beter is, moet dat daarmee ook wel lukken.

Verder kan ik alleen de laatste vraag voor je beantwoorden. De app werkt via de Cloud of direct via Bluetooth (dit staat ook in de TS). Je moet wel een account aangemaakt hebben en ingelogd zijn (geweest) om de bluetooth functionaliteit te gebruiken.

• slagtree
pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:18:
[...]

En hoe stabiel is dat naar jouw idee? Werkt het nooit of soms? Werkt het op het moment dat de screenshot gemaakt is wel?

[...]

Nee er is geen webinterface voor de Marstek

[...]

Dit is Modbus RTU. Zie de TS voor een korte beschrijving met een link naar een apart topic wat wij hier over hebben. Maar bijna iedereen gebruikt er een los kastje bij om de Modbus om te zetten naar iets anders. Je kunt wel met een Modbus RTU naar USB converter en een programma registers gaan uitlezen op Windows, maar je gaat dat niet gebruiken om te monitoren voor in je Home Automation bijvoorbeeld. Dus de use-case daarvoor is beperkt.

[...]

Voor apparaten met Bluetooth en een browser gebaseerd op Chromium is er een tool met Web Bluetooth: https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/

Maar dit is niet echt een monitor tooltje, maar meer een speeltoestel waar alle mogelijke functies die ooit gevonden zijn (door reverse engineering van de firmware of capture van packets etc.) uitgeprobeerd kunnen worden. Gebruik op eigen risico!

Als je bovenstaande dingen alleen maar wilt proberen omdat je batterij niet NOM werkt, lijkt mij dat een beetje overbodig. De oplossing daarvoor ga je waarschijnlijk niet vinden in andere vormen van aansturing.
Dank je voor je reactie.

De uitlezing is stabiel. Na aanleiding van deze formum dacht ik eerst ook dat de verbinding met de p1 meter niet goed was. Ik heb voor de zekerheid op de ethernet poort een kabel aangesloten. Maar bij mij is de wifi verbinding door het hele huis goed. Ik gebruik de TP-link deco towers als wifi netwerk.

Sorry, waar staat de TS voor? gevonden ;) Is hiervan een bedradingschema bekend. Dan kan ik proberen om aan een priva regelaar aan te sluiten om de data te kunnen uit lezen of weg te schrijven. (ik zit in de regeltechniek) Mijn broer gebruikt home automation met raspbarry kastje er tussen. Ik zag wel dat het heeveel geprogrammeer was om de gegevens uit te lezen. Als home assistant een goede oplossing is een home assistant server een betere optie dan een raspbarry kastje?

Ik heb alreeds een mail gestuurd naar mijn leverancier en naar https://marstekenergy.com/ en via de app maar hierop heb ik nog geen reactie gekregen. Het schijnt dat ze in china een feestweek hebben.

Er is ook een fasebook site (zie link hieronder) en hierin geven meerdere mensen aan dat ze dezelfde probleem hebben als ik. Ik neem aan dat het een algemeen probleem is en niet specifiek op mijn thuisbatterij.

https://www.facebook.com/groups/9076528425802065

Ik ga naar de bluetooth link kijken.
slagtree schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:44:
[...]

Dank je voor je reactie.

De uitlezing is stabiel. Na aanleiding van deze formum dacht ik eerst ook dat de verbinding met de p1 meter niet goed was. Ik heb voor de zekerheid op de ethernet poort een kabel aangesloten. Maar bij mij is de wifi verbinding door het hele huis goed. Ik gebruik de TP-link deco towers als wifi netwerk.

Sorry, waar staat de TS voor? Is hiervan een bedradingschema bekend. Dan kan ik proberen om aan een priva regelaar aan te sluiten om de data te kunnen uit lezen of weg te schrijven. (ik zit in de regeltechniek) Mijn broer gebruikt home automation met raspbarry kastje er tussen. Ik zag wel dat het heeveel geprogrammeer was om de gegevens uit te lezen. Als home assistant een goede oplossing is een home assistant server een betere optie dan een raspbarry kastje?

Ik heb alreeds een mail gestuurd naar mijn leverancier en naar https://marstekenergy.com/ en via de app maar hierop heb ik nog geen reactie gekregen. Het schijnt dat ze in china een feestweek hebben.

Er is ook een fasebook site (zie link hieronder) en hierin geven meerdere mensen aan dat ze dezelfde probleem hebben als ik. Ik neem aan dat het een algemeen probleem is en niet specifiek op mijn thuisbatterij.

https://www.facebook.com/groups/9076528425802065

Ik ga naar de bluetooth link kijken.
Maar werkt de NOM aansturing ook wel eens? Of werkt het echt nooit ondanks dat de uitlezing stabiel is? Je hebt de batterij wel op "Zelf consumptie modus" staan?

TS staat voor Topic Start, oftewel het eerste bericht van dit topic. Dat staat boordevol informatie.

Het bedradingsschema kan je ook allemaal in het topic vinden wat in de TS gelinkt staat. Bij elkaar wel heb je dan wel een paar uur aan leesvoer.

Je kunt het allemaal gaan schrijven maar er zijn voor Home Automation al allemaal kant en klare oplossingen gemaakt door verschillende Tweakers. Je zal je eerst even een paar uur moeten inlezen maar dat is wellicht makkelijker.

Brrr Facebook. Krijg er rillingen van. Heel af en toe komt er eens wat waardevols voorbij (zoals de teardown), maar de echte kennis zit toch echt hier (en op dat ene Duitse forum). We hebben niet voor niks al 27.743 posts hier...

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-10 22:53
slagtree schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:44:
[...]
Ik gebruik de TP-link deco towers als wifi netwerk.
Wat ik erover lees is dat dit de oorzaak kan zijn. Dit is een mesh netwerk toch? De batterijen en ct kunnen dan op verschillende satellieten contact maken en elkaar niet vinden. Als het kan, maak dan op de hoofdrouter een eigen 2.4 netwerk en koppel de Marstek producten daaraan.

Marstek Venus E V154 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Hans C schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:55:
[...]

Wat ik erover lees is dat dit de oorzaak kan zijn. Dit is een mesh netwerk toch? De batterijen en ct kunnen dan op verschillende satellieten contact maken en elkaar niet vinden. Als het kan, maak dan op de hoofdrouter een eigen 2.4 netwerk en koppel de Marstek producten daaraan.
Een goed Mesh netwerk zou daar geen last van moeten hebben. Dat is eigenlijk altijd een plat netwerk. Ik verwacht eerder dat mensen die zelf AP na AP hebben gezet zonder dat goed in te stellen daar last van hebben. Overigens wordt hier de CT ook wel gevonden (zie screenshot) alleen handelt de batterij blijkbaar niet naar de waardes. Maar er is dus wel contact.

• slagtree
pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:50:
[...]

Maar werkt de NOM aansturing ook wel eens? Of werkt het echt nooit ondanks dat de uitlezing stabiel is? Je hebt de batterij wel op "Zelf consumptie modus" staan?

TS staat voor Topic Start, oftewel het eerste bericht van dit topic. Dat staat boordevol informatie.

Het bedradingsschema kan je ook allemaal in het topic vinden wat in de TS gelinkt staat. Bij elkaar wel heb je dan wel een paar uur aan leesvoer.

Je kunt het allemaal gaan schrijven maar er zijn voor Home Automation al allemaal kant en klare oplossingen gemaakt door verschillende Tweakers. Je zal je eerst even een paar uur moeten inlezen maar dat is wellicht makkelijker.

Brrr Facebook. Krijg er rillingen van. Heel af en toe komt er eens wat waardevols voorbij (zoals de teardown), maar de echte kennis zit toch echt hier (en op dat ene Duitse forum). We hebben niet voor niks al 27.743 posts hier...
Vanuit facebook werd ik naar deze site verwezen en ik zag meteen dat het inhouderlijke was.

Ik zend een afbeelding mee en ik heb alle opties geprobeerd. Ik ga van ANWB over naar Tibber en ik hoop met deze donkere dagen te besparen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J884WuYYHCtCGGvX-Tln0Un-ITQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cnoU7Bxfd2uUQ6z0vWaL20GP.png?f=fotoalbum_large

Top!, Ik ga de TS doorlezen

• slagtree
[...]

Het is een mesh netwerk, maar in het begin had ik hier geen problemen mee.
Ik ga het wel proberen of dit de oorzaak is.

• JT
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:23:
[...]

Het is weliswaar van de V1, maar mocht je het gemist hebben, vind je dit wellicht interessant: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Dus ook met de V1 kan je met dynamisch handelen wel al een RTE van net aan 80 halen. Als de V3 beter is, moet dat daarmee ook wel lukken.

Verder kan ik alleen de laatste vraag voor je beantwoorden. De app werkt via de Cloud of direct via Bluetooth (dit staat ook in de TS). Je moet wel een account aangemaakt hebben en ingelogd zijn (geweest) om de bluetooth functionaliteit te gebruiken.
Ah, wel gezocht maar de TS niet volledig doorgenomen 8)7 Dank. Ik had je post inderdaad gezien bij het zoeken :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:17
[...]

Dat met meerdere satellieten is geen enkel issue. Bij mij zit de eerste Marstek op de Deco van de slaapkamer, waarom, waarschijnlijk omdat tussen hem en de Deco in de Woonkamer een radiator zit. De tweede Marstek zit op de Deco in de Woonkamer, waarom? Waarschijnlijk omdat er minder muur zit dan tussen hem en slaapkamer. Beide zijn verbonden met zelfde SSID. Marstek 1 heeft wel meer moeite met de CT zo nu en dan, maar signaal tussen MT1 en Deco is ook stukken minder. De CT003 zit bij mij op een heel ander Accesspoint en ook nog eens op een ander SSID. Echter is de verbinding sinds ik die AP heb ingericht stabiel, reden, CT003 heeft nu een -36dB signaal. Ik heb het gevoel dat de WiFi in de CT gewoon minder goed is. Ook al is een AP heel sterk, wanneer de zender in de CT niet sterk genoeg is krijg je vanzelf problemen.

Zelf heb ik na communicatie met Marstek zelf het bericht gekregen dat de CT003 bij een signaal slechter dan -50dB instabiel is en dat de CT003 gevoelig is voor veel devices in het zelfde 2.4Ghz kanalen. Oplossing is zo min mogelijk 2.4Ghz devices op zelfde SSID en kanalen.

Mijn CT003 draait al een paar weken inmiddels weer stabiel, maar mijn eerste accu niet, daar had ik nogal wat problemen mee. Door nu 1 van de drie X20’s weg te halen is het netwerk stabieler.

Mijn volgende poging wordt om mijn IoT SSID ook 5Ghz aan te zetten om de airtime van 2.4 naar 5Ghz te verleggen voor de devices die het ondersteunen.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• slagtree
pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:23:
[...]

Hoi, Ik heb link geprobeerd en bij de runtime information gaf een error state aan dat de meter niet verbonden is terwijl de CT003 wel verbonden is. Of is dit een andere meter? Zie hieronder de afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0xBpOmDFoH_tMxU-L4R-uNnTh4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qLgil6oiKuSnW4oYE8g2hGHn.png?f=user_large

Nog met een aparte router geprobeerd ipv via het mesh netwerk maar hierop reageert de batterij ook niet op..

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:44
Hier deze morgen ineens de accu van 11% naar 3% .
Geen fout melding ( toen ik keek ) als in geen rood led op de voorkant en de unit was met net geen 1000 watt aan het laden.
Hij stond op 11%
Nog nooi eerder gezien op 1 van mijn accus

Modbus data laat zien dat hij ongeveer 15 min geleden van 11 naar 0% is gegaan

[ Voor 14% gewijzigd door Maxwp op 09-10-2025 07:13 ]

Maxwp schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:12:
Geen fout melding ( toen ik keek ) als in geen rood led op de voorkant en de unit was met net geen 1000 watt aan het laden.
Hij stond op 11%

We zien het steeds vaker hier de laatste tijd nu mensen hun batterijen vaker leeg dan vol krijgen. Gisterenochtend ook nog iemand. We kunnen er niet zo veel aan doen.
slagtree schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:00:
[...]

Hoi, Ik heb link geprobeerd en bij de runtime information gaf een error state aan dat de meter niet verbonden is terwijl de CT003 wel verbonden is. Of is dit een andere meter? Zie hieronder de afbeelding.

[Afbeelding]

Nog met een aparte router geprobeerd ipv via het mesh netwerk maar hierop reageert de batterij ook niet op..
Ik weet niet zeker of die data uit die tool correct is. Als je wil weten of hij verbonden is kan je het beste het CT lampje op de voorkant van de batterij gebruiken.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:44
pascallj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:20:
[...]

We zien het steeds vaker hier de laatste tijd nu mensen hun batterijen vaker leeg dan vol krijgen. Gisterenochtend ook nog iemand. We kunnen er niet zo veel aan doen.
Nou ik kannhelaas niet het voltage van de cellen uitlezen via bleutooth of zo gezien ik net te laat was .
Dus of er 1 cell was die ineens inzakte ? Of dat dit het bmw is die ineens realiseer dat het soc niet klopt
Maar van 11 naar 0 zakken is niet goed.
Heb dit begin dit jaar bij de gen 1 en ook deze gen 2 nog nkiit eerder gezien en toen hebben ze ook vaker op 11% gestaan
Dat hij verder dure stroom gaat gebruiken om op te laden ben ik niet blij mee .
Verder hoort dit niet o f wij er wat aan kunnen doen of niet doet er niet echt toe.
Niet eerder gehoord van andere systeme die zomaar ineens naar 0% zakken

[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 09-10-2025 07:27 ]

Maxwp schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:24:
[...]

Nou ik kannhelaas niet het voltage van de cellen uitlezen via bleutooth of zo gezien ik net te laat was .
Dus of er 1 cell was die ineens inzakte ? Of dat dit het bmw is die ineens realiseer dat het soc niet klopt
Heb dit begin dit jaar bij de gen 1 en ook deze gen 2 nog nkiit eerder gezien en toen hebben ze ook vaker op 11% gestaan
Ik was daar inderdaad benieuwd naar bij welke celspanning hij naar 0 zou gaan. En aangezien de minimum celspanning ook via Modbus ook uit te lezen is, dacht ik misschien heb je daar een grafiekje van. Maar om het topic daar niet mee te belasten had ik het via PB gevraagd, maargoed nu zijn we toch al hier :P

Als je er niet blij mee bent is het beste want je kunt doen een ticket inschieten via Feedback en vragen of het niet een tikkeltje minder kan met opladen in geval dat het naar 0 gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door pascallj op 09-10-2025 07:29 ]

• S2S
  • Laatst online: 08:32

S2S

Komt omdat mensen geen stroom van het net willen laden .. maar de accu’s moeten gewoon in de zoveel tijd 100% vol .. gaat om centen werk … ik heb ze minstens net zo lang als andere eerste, dit nog nooit gezien. AI laad dan ook bij van het net (nu niet ;)) anders doe ik het manueel zoals afgelopen week.

[ Voor 36% gewijzigd door S2S op 09-10-2025 07:48 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• antoinevromen
slagtree schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:12:
Hoi,

Alvast dank
overbodige vraag misschien, maar heb je de stekker in het netstopcontact?

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:56
Maxwp schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:24:
[...]

Verder hoort dit niet o f wij er wat aan kunnen doen of niet doet er niet echt toe.
Niet eerder gehoord van andere systeme die zomaar ineens naar 0% zakken
Ik heb een nieuwe V2 gekregen uit rma, en deze had dat ook de eerste dagen (nog maar amper gebruikt) zag hem droppen naar 4% bv... Daarna bms update aangevraagd en niet meer voorgehad, ik draai nu 216... Welke BMS heb jij?

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:56
pascallj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:27:
[...]

Ik was daar inderdaad benieuwd naar bij welke celspanning hij naar 0 zou gaan. En aangezien de minimum celspanning ook via Modbus ook uit te lezen is, dacht ik misschien heb je daar een grafiekje van. Maar om het topic daar niet mee te belasten had ik het via PB gevraagd, maargoed nu zijn we toch al hier :P

Als je er niet blij mee bent is het beste want je kunt doen een ticket inschieten via Feedback en vragen of het niet een tikkeltje minder kan met opladen in geval dat het naar 0 gaat.
Hoe kom je een slechte cell te weten? Op welke data moet je dan letten?

• Erik1805
Net antwoord van support.

Regarding the 15-minute pricing issue with AI mode, our technical team is currently addressing the matter, though it has not yet been fully resolved. We appreciate your understanding and cooperation. Wishing you all the best. Kyle

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• Druppeltje_
Maxwp schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:12:
Hij stond op 11%

Hier vanmorgen ook de allereerste keer gebeurd. Is op dit moment ook aan het bijladen van het net. Dus denk eigenlijk niet dat er iets mis is met je batterij, aangezien het meer gebeurd.
Batterij 1 heb ik gisteren handmatig opgeladen tot 100%. Deze staat nog mooi op 11%. Batterij 2 stond gisteren al vroeg op 11% en is de afgelopen week ook zelden boven de 50% geraakt. Het is batterij 2 die de drop maakte.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Erik1805
Is onderstaande setting voor het laden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpYJDljcSRgl0As2vITG7WaAjt4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E3ghhzyDy5LznLByXXz8KDr0.png?f=fotoalbum_large

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 09:57
Erik1805 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:04:
Is onderstaande setting voor het laden?
Enkel limiet voor ontladen.

• Druppeltje_
Er staat onder ''ontladingsvermogen''...

• Erik1805
Oke wat hun antwoord op het feit dat mijn accu alleen op 800w laad is dat ik dat ergens moet instellen. Ik zie alleen deze instelling. Ik kan niet vinden waar ik de laad wattage kan instellen.

Support zegt:

The server indicates that your power setting is currently set to 800W. You may adjust this to 2500W via the application.

[ Voor 25% gewijzigd door Erik1805 op 09-10-2025 09:13 ]

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:39
Hallo, nieuw hier. Sinds eind augustus een Marstek Venus E in bezit.
Wat ik de laatste tijd zie is dat er "drop-offs" zijn in de batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2X8jkb-aARp08oDARi05Y6hwE0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0Prg3TiuTnKOb2uCEOiP9BFe.png?f=user_large
gisteravond iets over 22:00 (de middelste pijl, toen waren er geen grootverbruikers AAN maar alleen de "nachtelijk sluipstroom" van ~175W) naar 30% (?) en dan stopt de batterij met NOM en net wéér (laatste pijl) naar 11%; de wasmaschine staat nèt AAN, maar met een SOC van ~79% zou ik voldoende energie moeten hebben om NOM te hebben. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er iets niet goed is met de opslagcapaciteit. Batterij staat op 2500W voor ontladingsvermogen (eigen groep).

Ik heb een LillyGo RS485 aan de RS485 poort van de batterij hangen waarmee ik de batterij uitlees in Home Assistent.

Firmware Version V153
BMS Version V213

Iemand een idee wat de oorzaak is?

the older I get, the better I was...

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 09:57
Kees-Jan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:07:
Volgens mij scheelt er iets aan die BMS/EMS versie. Hier ook problemen dat hij soms zakt onder de 11% en dan agressief gaat bijladen. Anders moet je de nieuwe (bèta) BMS/EMS eens aanvragen in de App support.

• Gamm86
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-10 11:39
Erik1805 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

Oke wat hun antwoord op het feit dat mijn accu alleen op 800w laad is dat ik dat ergens moet instellen. Ik zie alleen deze instelling. Ik kan niet vinden waar ik de laad wattage kan instellen.
Ontladen aan 2500w dien je enkel te gebruiken wanneer deze op een aparte groep is geïnstalleerd!
Als je deze in het stopcontact van een bestaande kring steekt, dan dien je de 800w aan te houden.

Dat je batterij maximaal aan 800w zou laden is niet gelinkt aan deze instelling.

[ Voor 7% gewijzigd door Gamm86 op 09-10-2025 09:32 ]

• Erik1805
Gamm86 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:30:
[...]

Ontladen aan 2500w dien je enkel te gebruiken wanneer deze op een aparte groep is geïnstalleerd!
Als je deze in het stopcontact van een bestaande kring steekt, dan dien je de 800w aan te houden.
Klopt, alleen laad mijn batterij ineens op max 800w terwijl hij daarvoor op 2500w laadde. Support zegt dat ik dat in de app kan instellen alleen kan ik niet vinden waar.

Zei zeggen dus: The server indicates that your power setting is currently set to 800W. You may adjust this to 2500W via the application

[ Voor 12% gewijzigd door Erik1805 op 09-10-2025 09:34 ]

• d3x

d3x

DMI schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:00:
Tip voor als je met Home Assistant B2500 meter werkt als CT en ook de data van de batterij uitleest via Hame-relay in Home Assistant dan kan je onderstaande doen.

Voordelen in mijn geval:
- Aangezien ik in de herfst en winter de batterij toch niet vol krijg, laat ik deze slechts ontladen tot 40 %, waardoor deze niet langdurig op 11 % staat.
- Eens de batterij > 40 % vol is, dan werkt ze gewoon NOM
- Bij een batterijlading < 40 % laadt deze op met de stroomoverschotten, maar ontlaadt deze enkel bij een verbruik boven 2500 W. Dit is vooral nuttig voor het capaciteitstarief in Vlaanderen te vermijden.

Het is pas de eerste keer dat ik iets in Home Assistant zelf schrijf, dus is wellicht nogal amateuristisch, maar in mijn geval werkt het wel. Ook mijn eerste bijdrage op Tweakers na dit topic reeds lange tijd te volgen.

Ik heb de initiële helper {{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | float * 1000 }}, vervangen door:
-------------
{% set vermogen = states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | float(0) *1000 %}
{% set batterij_lading = states('sensor.batterij') | float(0) %}
{% set batterij_vermogen = states('sensor.batterij_combined_power') | float(0) %}

{% if vermogen < 2500 and batterij_vermogen >=0 and batterij_lading < 40 %}
{{ -15 }}
{% else %}
{% if vermogen > 2500 %}
{{ vermogen - 2500}}
{% else %}
{{ vermogen }}
{% endif %}
{% endif %}
----------------------------
dus rond de 40% gaat uw batterij ping-pong spelen en de schakeling van NOM and manueel duurt enkele seconden. nu zal dat mogeljiks wel meevallen omdat je <2500 neemt als waarde en ik vermoed dat je ook nog PV hebt, dus de momenten dan je EN PV hebt EN <2500 verbruik zelden voorkomen. Onder de 40% ga je de batterij laten laden via alternatieve laadsturing.

je wil dus eigenlijk de CAPTAR vermijden die 4eur /1 kw boven kostboven de 2.5 maar je laat de 29% batterij niet gebruiken voor NOM, dus daar verlies je bij 1 cyclus per dag 1.3kw aan 25cent een mogelijke 9-10eur/maand.

ik begrijp echt niet waarom Vlaming zo gefocussed zijn op die CAPTAR, dat is enkele eur per maand, maar dan wel allerhande dingen draaien die ook verbruiken, kunnen falen, tijdverdrijf, etc...

mooi voorbeeld vandaag in het forum waar emulator niet meer werkte... daar gaat je 4eur van die dag al, je hele maand is omzeep.

• d3x

d3x

Erik1805 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

Klopt, alleen laad mijn batterij ineens op max 800w terwijl hij daarvoor op 2500w laadde. Support zegt dat ik dat in de app kan instellen alleen kan ik niet vinden waar.

Zei zeggen dus: The server indicates that your power setting is currently set to 800W. You may adjust this to 2500W via the application
je kan enkel via de app de gridpower setting aanpassen, dit is voor terugleveren.
in manuele mode in de app en via alternatieve sturingen kan je wel je laadvermogen aanpassen.

• Erik1805
d3x schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

je kan enkel via de app de gridpower setting aanpassen, in manuele mode in de app en via alternatieve sturingen kan je wel je laadvermogen aanpassen.
Dank je wel. Het rare is dat ie het altijd deed en ineens niet meer. Ik zal support maar weer even benaderen

• Gamm86
Erik1805 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

Ik vermoed sterk dat ze laden en ontladen door elkaar halen.
Via de app kun je het maximaal laadvermogen niet aanpassen.

Maak je gebruik van modbus of Home Assistant addons, zoals hame relay?

• Druppeltje_
d3x schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

dus rond de 40% gaat uw batterij ping-pong spelen en de schakeling van NOM and manueel duurt enkele seconden. nu zal dat mogeljiks wel meevallen omdat je <2500 neemt als waarde en ik vermoed dat je ook nog PV hebt, dus de momenten dan je EN PV hebt EN <2500 verbruik zelden voorkomen. Onder de 40% ga je de batterij laten laden via alternatieve laadsturing.

je wil dus eigenlijk de CAPTAR vermijden die 4eur /1 kw boven kostboven de 2.5 maar je laat de 29% batterij niet gebruiken voor NOM, dus daar verlies je bij 1 cyclus per dag 1.3kw aan 25cent een mogelijke 9-10eur/maand.

ik begrijp echt niet waarom Vlaming zo gefocussed zijn op die CAPTAR, dat is enkele eur per maand, maar dan wel allerhande dingen draaien die ook verbruiken, kunnen falen, tijdverdrijf, etc...

mooi voorbeeld vandaag in het forum waar emulator niet meer werkte... daar gaat je 4eur van die dag al, je hele maand is omzeep.
De waarheid ligt in het midden.
Als je een grote verbruiker bent (niet in kWh bedoeld) dan is dat toch een merkelijk verschil op de maandelijkse afrekening.
Ik ben het wel 100% eens met je dat er ook zwaar mee overdreven word ja.

• Engineer Stewie
d3x schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:35:
je wil dus eigenlijk de CAPTAR vermijden die 4eur /1 kw boven kostboven de 2.5
Als je prijzen van 3 jaar terug gebruikt gaat je berekening nooit kloppen natuurlijk... Afhankelijk van de regio is dat nu 5,5-6/kWp excl BTW.

Maar CAPTAR ten alle tijden vermijden is onmogelijk, er gaan dan scenario's zijn waar je manueel moet laden. Ik ga ervanuit dat de batterij in de winter nagenoeg niets doet, ik had vorige winter namelijk bijna geen injectie (Vorige winter december bvb 10kWh injectie, Novenber en Januari 20kWh). Dan is een batterij willen gebruiken onzinnig. Van November tot en met Februari neem ik die er gewoon bij, in een gezin met 3 kinderen is dat sowieso niet doenbaar.

Maar in de tussenseizoenen en zomer CAPTAR vermijden is wel vrij makkelijk, ik heb heel de zomer CAPTAR onder de 2,5kWp kunnen houden en dat scheelt op jaarbasis dan toch 30 euro. Brengt de ROI een jaar naar voor ten opzichte van de 3,5kWp vorig jaar.

• Erik1805
Gamm86 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:40:
[...]

Ik vermoed sterk dat ze laden en ontladen door elkaar halen.
Via de app kun je het maximaal laadvermogen niet aanpassen.

Maak je gebruik van modbus of Home Assistant addons, zoals hame relay?
Nee geen addons. Rare is dat voor een week of 2 terug het prima werkte, zowel in NOM als AI mode. Als ik manual mode gebruik laadt hij wel met 2500.

• d3x

d3x

Druppeltje_ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

De waarheid ligt in het midden.
Als je een grote verbruiker bent (niet in kWh bedoeld) dan is dat toch een merkelijk verschil op de maandelijkse afrekening.
Ik ben het wel 100% eens met je dat er ook zwaar mee overdreven word ja.
is dat nu net niet de reden waarom er in Vlaamderen een kost aanhangt en op deze manier een poging tot sensibilisering? Het is goed dat mensen zelf oplossingen kopen om het net te ontlasten maar je blijft grootverbruikers hebben en daar hangt een kost aan (eigen materiaal kost kan ook).

Dingen als warmtepomp en typische thuis lease EV laders helpen natuurlijk niet in dit verhaal. Daar moeten ander type sturingen voor komen naar mijn inziens los moeten staan van het dagelijks "normaal" electriciteitsverbruik op het net. 2 DM per huishouden is daar al een piste. die 2e enkel dan voor specifieke verbruikers. Op zich mits extra controle unit zou dit ook uit 1 DM kunnen.

Erik1805 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

Support zegt:

The server indicates that your power setting is currently set to 800W. You may adjust this to 2500W via the application.
Je hebt niet toevallig via Modbus je laadvermogen ingesteld? Of misschien met wat instellingen zitten spelen in de Marstek Monitor Tool?

• Gamm86
Erik1805 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Nee geen addons. Rare is dat voor een week of 2 terug het prima werkte, zowel in NOM als AI mode. Als ik manual mode gebruik laadt hij wel met 2500.
Probeer eens gebruik te maken van de volgende tool: https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/
Set AC Power 2500W bij Power Management

In dit topic kun je heel wat info vinden hoe de tool precies werkt.

• Erik1805
pascallj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Je hebt niet toevallig via Modbus je laadvermogen ingesteld? Of misschien met wat instellingen zitten spelen in de Marstek Monitor Tool?
Nee Modbus gebruikt ik niet. Echt alleen de Marstek app. Heel raar. Gebruik de HW P1 meter

Kees-Jan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:07:
Hallo, nieuw hier. Sinds eind augustus een Marstek Venus E in bezit.
Wat ik de laatste tijd zie is dat er "drop-offs" zijn in de batterij:
[Afbeelding]
gisteravond iets over 22:00 (de middelste pijl, toen waren er geen grootverbruikers AAN maar alleen de "nachtelijk sluipstroom" van ~175W) naar 30% (?) en dan stopt de batterij met NOM en net wéér (laatste pijl) naar 11%; de wasmaschine staat nèt AAN, maar met een SOC van ~79% zou ik voldoende energie moeten hebben om NOM te hebben. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er iets niet goed is met de opslagcapaciteit. Batterij staat op 2500W voor ontladingsvermogen (eigen groep).

Ik heb een LillyGo RS485 aan de RS485 poort van de batterij hangen waarmee ik de batterij uitlees in Home Assistent.

Firmware Version V153
BMS Version V213

Die drops naar lager dan 11 zijn niet zo zeer waar ik mij zorgen om maak, zoals je hierboven kan lezen waren er vanochtend ook meerdere met dit probleem. Ik maak mij wel zorgen over dat je batterij duidelijk naar 100 procent wordt geladen, maar je vervolgens bij ontladen niet genoeg capaciteit eruit lijkt te krijgen.

De batterij even opladen naar 100 procent, dan via Modbus de discharge totale energy noteren en dan gaan ontladen en kijken hoeveel capaciteit je eruit gehaald hebt als hij leeg is. Mogelijk heb je data zelfs al ergens staan in de geschiedenis.

• Erik1805
Gamm86 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:54:
[...]

Probeer eens gebruik te maken van de volgende tool: https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/
Set AC Power 2500W bij Power Management

In dit topic kun je heel wat info vinden hoe de tool precies werkt.
Dank je wel. Ga ik proberen

NoFate schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:45:
[...]

Hoe kom je een slechte cell te weten? Op welke data moet je dan letten?
In dit geval ging het niet per se om een slechte cel, maar ik was meer gewoon benieuwd bij welke spanning hij gaat bijladen. Of ze dat een beetje redelijk hebben ingesteld. Misschien tik ik ooit nog wel een stukje over hoe je individuele celspanning moet beoordelen, maar dat gaat voor nu even te ver.
Erik1805 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Dank je wel. Ga ik proberen
Ik zou voorzichtig zijn met gebruik van die tool. Heb je die niet al eerder gebruikt om dit in te stellen bijvoorbeeld?

• Erik1805
pascallj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

Ik zou voorzichtig zijn met gebruik van die tool. Heb je die niet al eerder gebruikt om dit in te stellen bijvoorbeeld?
Nee heb echt plug en play gedaan. Alleen de Marstek app gebruik

Erik1805 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Ik lees nu net pas dat het in Manual mode wel werkt. Dat vind ik dan nog wel het vreemdste, dan is er dus met de batterij zelf niets mis lijkt me.

Je kan even een herstel naar fabrieksinstellingen met behoud van gegevens doen. Je verliest dan volgens mij alleen je handmatig ingestelde programma's en verder niets.

• Erik1805
pascallj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

Ik lees nu net pas dat het in Manual mode wel werkt. Dat vind ik dan nog wel het vreemdste, dan is er dus met de batterij zelf niets mis lijkt me.

Je kan even een herstel naar fabrieksinstellingen met behoud van gegevens doen. Je verliest dan volgens mij alleen je handmatig ingestelde programma's en verder niets.
Dank je wel. Ik zal dat vanavond eerst even proberen.

• Druppeltje_
d3x schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

is dat nu net niet de reden waarom er in Vlaamderen een kost aanhangt en op deze manier een poging tot sensibilisering? Het is goed dat mensen zelf oplossingen kopen om het net te ontlasten maar je blijft grootverbruikers hebben en daar hangt een kost aan (eigen materiaal kost kan ook).

Dingen als warmtepomp en typische thuis lease EV laders helpen natuurlijk niet in dit verhaal. Daar moeten ander type sturingen voor komen naar mijn inziens los moeten staan van het dagelijks "normaal" electriciteitsverbruik op het net. 2 DM per huishouden is daar al een piste. die 2e enkel dan voor specifieke verbruikers. Op zich mits extra controle unit zou dit ook uit 1 DM kunnen.
Dat is een heel andere zaak en daar is dit topic niet de juiste plaats voor denk ik.
Ik ben het daar alleszins niet mee eens. Mensen die veel werken worden op deze manier gestraft. Ik ben zelden voor 19u thuis. Maar ik zou toch ook graag nog hebben gegeten, mijn werkkleding gewassen, mijn apparatuur opladen voor de volgende werkdag en liefst van al niet pas om 23u30 kunnen gaan slapen.. en dan komen ze met een captar ons vertellen dat we het verbruik moeten spreiden. Als ik later op pensioen ben lukt dat prima denk ik. Mja zoals gezegd.. te ver offtopic denk ik :+

• Kees-Jan
pascallj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:55:
[...]

Die drops naar lager dan 11 zijn niet zo zeer waar ik mij zorgen om maak, zoals je hierboven kan lezen waren er vanochtend ook meerdere met dit probleem. Ik maak mij wel zorgen over dat je batterij duidelijk naar 100 procent wordt geladen, maar je vervolgens bij ontladen niet genoeg capaciteit eruit lijkt te krijgen.

De batterij even opladen naar 100 procent, dan via Modbus de discharge totale energy noteren en dan gaan ontladen en kijken hoeveel capaciteit je eruit gehaald hebt als hij leeg is. Mogelijk heb je data zelfs al ergens staan in de geschiedenis.
De batterij is vannacht opgeladen naar 100%. Vanmorgen vroeg was de SOC 98%.
Bedoel je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oR6ELMXr_aOlKgZsw0mGrGWXPw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xCKENObQe53JbCvOn2GtxZQR.png?f=user_large
Dit komt uit de LiliGo via Home Assistant.

Kees-Jan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:14:
[...]
De batterij is vannacht opgeladen naar 100%. Vanmorgen vroeg was de SOC 98%.
Bedoel je dit:
[Afbeelding]
Dit komt uit de LiliGo via Home Assistant.
Die data bedoel ik. Kan je in Home Assistant niet terugkijken in de geschiedenis wat die getallen waren op het moment dat hij vol was en toen hij leeg was? Of is hij nu al helemaal leeg? Anders even opschrijven hoe de standen zijn de eerstvolgende keer dat hij vol is en de eerstvolgende keer daarna dat hij leeg is. Dan weet je hoeveel capaciteit je uit een volle lading hebt gehaald.

• Aapje
  • Laatst online: 11:28

Aapje

Opel-beun
Richh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:55:
[...]

Nah, ik neem het toch terug :P

Het issue bij mij zit toch in de B2500 Meter addon https://github.com/tomquist/b2500-meter
[....]
Bij mij werkt de B2500 nog wel, home-assistant is up2date, maar de b2500 docker nog niet geupdate. Misschien kan je die downgraden?

Verder zie ik een hoop mensen met netwerk issues/wifi issues. Heb eigenlijk sinds ik een accesspoint dedicated(naast de accu's) + lange DHCP release tijden ingesteld heb geen last van uitval. De wifi adapter die ze in de accu hebben ingebouwd is totaal niet krachtig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSYbEyF30qV4UkqFQhK91fzZmQQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94hFRp2yTz0Ohi4bA1qYYwWm.jpg?f=fotoalbum_medium
(intussen zijn de lasdozen gewisseld voor werkschakelaars overigens)

De "AI" die marstek heeft ingebouwd is mij te simpel gebouwd, dus ik heb via home assistant en de modbus oplossing zelf wat in elkaar geknutseld om goedkoop in te kopen/duur te verkopen. Maargoed, dit is de hobby ook, lekker sleutelen hieraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Y28bxKkUCq5vPWo3MwqfC7BA.jpg

• Kees-Jan
pascallj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:19:
[...]

Die data bedoel ik. Kan je in Home Assistant niet terugkijken in de geschiedenis wat die getallen waren op het moment dat hij vol was en toen hij leeg was? Of is hij nu al helemaal leeg? Anders even opschrijven hoe de standen zijn de eerstvolgende keer dat hij vol is en de eerstvolgende keer daarna dat hij leeg is. Dan weet je hoeveel capaciteit je uit een volle lading hebt gehaald.
Ik heb Home Assistant "opdracht geveven" om dit bij te houden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQRlSeLNpXDDealuJMa58Iy44t8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MjxmixlK2RyBdTsKGGxdJjLk.png?f=user_large
:*)

• mtouw78
[...]

Vandaag van Marstek support een update gepushed in de V154 reeks en nu werkt het weer.
Geen verdere uitleg etc, dus begrijp niet helemaal waarom maar blij dat het nu weer werkt met de EM-50.
Kees-Jan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Ik heb Home Assistant "opdracht geveven" om dit bij te houden:
[Afbeelding]
:*)
Zijn niet echt duidelijke grafiekjes (er mist bv een schaalverdeling) en het laden en ontladen wisselen elkaar af waardoor je niet echt een goede meting kan doen. Eigenlijk zou je even in 1 keer helemaal vol moeten laden, en in 1 keer helemaal leeg en dan kijken welke capaciteit je haalt.

• Kees-Jan
Aapje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

Bij mij werkt de B2500 nog wel, home-assistant is up2date, maar de b2500 docker nog niet geupdate. Misschien kan je die downgraden?

Verder zie ik een hoop mensen met netwerk issues/wifi issues. Heb eigenlijk sinds ik een accesspoint dedicated(naast de accu's) + lange DHCP release tijden ingesteld heb geen last van uitval. De wifi adapter die ze in de accu hebben ingebouwd is totaal niet krachtig.
[Afbeelding]
(intussen zijn de lasdozen gewisseld voor werkschakelaars overigens)

De "AI" die marstek heeft ingebouwd is mij te simpel gebouwd, dus ik heb via home assistant en de modbus oplossing zelf wat in elkaar geknutseld om goedkoop in te kopen/duur te verkopen. Maargoed, dit is de hobby ook, lekker sleutelen hieraan.

[Afbeelding]
Welke ModBus oplossing gebruik jij?
Ik ben nu vooral bezig met NOM en (nog) niet met verkoop op dure uren.
Ik gebruik de Entso integratie samen met de "All in One Energy Management for Home Assistant" integratie om de goedkoopste uren te bepalen om de batterij te laden
cheapest_hours:
- entsoe_entity: sensor.entso_e_transparency_platform_average_electricity_price
unique_id: my_cheapest_hours_daytime
name: My Cheapest Hours @DayTime
first_hour: 10
last_hour: 19
starting_today: false
number_of_hours: 2
sequential: true

unique_id: my_cheapest_hours_nighttime
name: My Cheapest Hours @NightTime
first_hour: 21
last_hour: 6
starting_today: true
number_of_hours: 2
sequential: true

unique_id: my_expensive_hours
name: My Expensive Hours
price_limit: 0.245
first_hour: 0
last_hour: 23
number_of_hours: 8
sequential: false
inversed: true

unique_id: my_expensive_hours_decharge
name: My Expensive Hours Decharge
price_limit: 0.58
first_hour: 0
last_hour: 23
number_of_hours: 1
sequential: false
inversed: true

calendar:
name: Energy Management
unique_id: energy_management_calendar
Waarmee ik een aantal "virtuele" switches creëer die ik gebruik om een automation te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfoA7NHCpzQbohJbxw1kgRFXPSc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LT6krA7KjUCpzZXvCqX4iFrP.png?f=user_large

Pas begonnen (eind augustus) met Home Assistant. Was/ben een Domiticz fan, maar doe nu alle extra's in Home Assistent. Stijle leercurve :*) :P

• d3x

d3x

Kees-Jan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Welke ModBus oplossing gebruik jij?
Ik ben nu vooral bezig met NOM en (nog) niet met verkoop op dure uren.
Ik gebruik de Entso integratie samen met de "All in One Energy Management for Home Assistant" integratie om de goedkoopste uren te bepalen om de batterij te laden

[...]

Waarmee ik een aantal "virtuele" switches creëer die ik gebruik om een automation te maken:
[Afbeelding]

Pas begonnen (eind augustus) met Home Assistant. Was/ben een Domiticz fan, maar doe nu alle extra's in Home Assistent. Stijle leercurve :*) :P
daar zijn andere MT sidetrack topics voor gemaakt, maar ik heb het gevoel dat die domotica hier gewoon elke pagina blijft terugkomen met eenzelfde insteek. Vroeger was het hier constant wifi miserie en installatie miserie, nu is het automatisatie om op elke mogelijke manier ook meer of anders dingen te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door d3x op 09-10-2025 11:07 ]

• Kees-Jan
pascallj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:54:
[...]

Zijn niet echt duidelijke grafiekjes (er mist bv een schaalverdeling) en het laden en ontladen wisselen elkaar af waardoor je niet echt een goede meting kan doen. Eigenlijk zou je even in 1 keer helemaal vol moeten laden, en in 1 keer helemaal leeg en dan kijken welke capaciteit je haalt.
Als de batterij helemaal leeg is (op 11%=0,5632kWh), en je kan met 2500W/2,5kW laden tot 5,12kWh, dan zou de laadtijd toch (5,12-0,5632)/2,5kW= 1,82272 uur (= 1 uur en 50 minuten) moeten zijn? Verliezen niet meegenomen.
Eergisteren was de batterij leeg en was de start laadtijd om 03:00; om 04:50 was de batterij op 99%.
Dus dat klopt dan toch aardig?
Alleen bij het ontladen zie ik die drop-offs; binnen een paar minuten van (bujvoorbeeld) 50% naar 11%.
En dat vind ik vreemd. :?

Pagina: 1 ... 278 ... 298 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.