Zorgen dat hij niet leeg raakt is de enige oplossing.Engineer Stewie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:38:
Is er een oplossing om ervoor te zorgen dat de batterij indien in standby staat maar leeg is niet plots te laten laden aan 1kW voor 40 minuten.
Mijn SoC viel deze nacht van 11 naar 2% zonder reden en daarop is de marstek V2 gaan laden toen de auto reeds aan het laden is. Aangezien we in Vlaanderen worden afgerekend op capaciteitspiek kost dat grapje geld (in dit geval wel beperkt, aangezien ik aan het laden was onder de default 2,5kW piek).
That beats the purpose natuurlijk. Ik veronderstelde dat wanneer die (ook al is die leeg) in manual mode gezet werd, dat die dan niets deed. Buiten natuurlijk de 7W die hij standaard afneemt.pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:43:
[...]
Zorgen dat hij niet leeg raakt is de enige oplossing.
Ik heb een automation gemaakt als de batterij in manual mode begint te laden, de Alfen pauzeert. Maar dat zou niet moeten.
Sorry was inderdaad een beetje kort door de bocht, moest nog het een en ander bij.Engineer Stewie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:50:
[...]
That beats the purpose natuurlijk. Ik veronderstelde dat wanneer die (ook al is die leeg) in manual mode gezet werd, dat die dan niets deed. Buiten natuurlijk de 7W die hij standaard afneemt.
Ik heb een automation gemaakt als de batterij in manual mode begint te laden, de Alfen pauzeert. Maar dat zou niet moeten.
De batterij doet in principe ook niks dan, behalve zichzelf beschermen tegen te diepe ontlading. Dat is wat je hier ziet gebeuren. Maar ik heb het vaker gezegd, het is absoluut onnodig om 40 minuten met 1 kW te laden als bescherming. Ik heb van de week getest dat het stand-by verbruik over 24 uur van de batterij zelf (met back-up stopcontact uitgeschakeld) slechts minder dan 0,1 kWh was. Als ze dus een kwartiertje met 400 W zouden bijladen, zou je weer 24 uur vooruit moeten kunnen.
Ik zou voorstellen aan Marstek of ze deze beveiliging wat minder rigoureus kunnen maken.
Overigens kan je via Modbus instellen dat de batterij alleen tot 12 procent ontlaadt, alleen loop je dan wel veel capaciteit mis omdat de SoC indicator niet nauwkeurig is en er mogelijk nog veel energie zit tussen 12 en 11 procent.
Als je andere vormen van sturing voor de batterij hebt, zou je ook kunnen zeggen dat je hem zelf iets bij laadt als hij op 11 procent staat.
zucht de zoveelste dagelijkse druppel EV lease lader.... maar hey lease betaald toch bruto en we voelen ons groen en efficientEngineer Stewie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:50:
[...]
That beats the purpose natuurlijk. Ik veronderstelde dat wanneer die (ook al is die leeg) in manual mode gezet werd, dat die dan niets deed. Buiten natuurlijk de 7W die hij standaard afneemt.
https://www.autoweek.nl/e...enter-dan-een-thuislader/
waarom is je EV sturing niet intelligent genoeg via enfluri o sturing om de diff van CAPTAR max - eigen verbruik = overschot te gebruiken als laden? de wereld niet altijd omdraaien en stellen dat een onverwachte verbruiker dit dan fout doet.

een sturing PV-batterij-EV is geen gemakkelijke combo zeker niet voor de typische BE lease gebruiker. keep it simpel drop de EV charger
trouwens succes om het hele jaar door je CAPTAR onder het minimum te houden van 2.5., ik heb 8 maanden NOM maar die andere maanden neem ik het voor wat het is en ga ik niet wakker liggen om uiteindeljik 4-8eur/mnd dan maar te betalen.
die soc ladingen van MT zijn een feit en recent ingevoerd, het is zelfs zo dat als er 1MT moet laden wegens onder 11% en de andere mag nog 90% vol zijn, dat de volle de lege niet zal compenseren op de NOM, ook dat lijkt mij een Marstek engineering visie die niet strookt met CAPTAR of 100% NOM proberen halen, maar dat is deels gewoon een BE dingetje.
Nu dat de zon weg is en iedereen met meerdere MT nu in andere situaties komt te zitten zullen er nog wel enkele rare batterij kronkels bovenkomen....
[ Voor 20% gewijzigd door d3x op 08-10-2025 10:22 ]
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ben ook sinds deze week aan het spelen met AI sturing, heb geen tibber dus heb Nordpool aangezet, maar die doet nagenoeg niks. Wat is volgens jullie optimaal? Ik zie een hoge ochtend en avondpiek dus zou m theoretisch dagelijks 2 keer kunnen laden en ontladen
Ik gebruik al een aantal maanden de 2500 emulator in home assistant. Dit werkte tot op heden goed.
De Addon is gewoon online maar de marstek kan de shellypro3em niet vinden.
Ik draai firmware V153
Ik draai firmware V153
De AI sturing is sinds de overgang naar kwartierprijzen niet helemaal stabiel meer. Dus je zal even moeten wachten tot Marstek daarvoor een fix uitbrengt.arjandijk162 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:30:
Ben ook sinds deze week aan het spelen met AI sturing, heb geen tibber dus heb Nordpool aangezet, maar die doet nagenoeg niks. Wat is volgens jullie optimaal? Ik zie een hoge ochtend en avondpiek dus zou m theoretisch dagelijks 2 keer kunnen laden en ontladen
Over wat optimaal is kunnen we uren discussiëren. Als je in NL woont en nog kan salderen en genoeg zonneoverschot hebt, moet het verschil tussen hoge en lage uren sowieso hoog genoeg zijn om in elk geval het verlies van ongeveer 25 procent goed te maken. En 25 procent van hoge tarieven zoals nu, tikt al sneller aan dan 25 procent van 'bijna-nul' tarieven. Maar dan hou je ook nog geen rekening met de afschrijving van de batterij. Hoe snel wil je die afschrijven, of vind je dat totaal niet belangrijk etc. Kan je niet salderen moet je ook nog rekening houden met de belasting over het verlies dat je weggooit.
En zo is het voor iedereen anders
Zucht, de zoveelste die exact denkt te weten hoe de vork aan de steel zit in iemands anders huishouden zonder iets te vragend3x schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:15:
[...]
zucht de zoveelste dagelijkse druppel EV lease lader.... maar hey lease betaald toch bruto en we voelen ons groen en efficient
https://www.autoweek.nl/e...enter-dan-een-thuislader/
waarom is je EV sturing niet intelligent genoeg via enfluri o sturing om de diff van CAPTAR max - eigen verbruik = overschot te gebruiken als laden? de wereld niet altijd omdraaien en stellen dat een onverwachte verbruiker dit dan fout doet.Als je morgen toch eens beslist om in de nacht op te staan en een koffie aanzet dan ga je er ook over
![]()
een sturing PV-batterij-EV is geen gemakkelijke combo zeker niet voor de typische BE lease gebruiker. keep it simpel drop de EV charger
trouwens succes om het hele jaar door je CAPTAR onder het minimum te houden van 2.5., ik heb 8 maanden NOM maar die andere maanden neem ik het voor wat het is en ga ik niet wakker liggen om uiteindeljik 4-8eur/mnd dan maar te betalen.

Bij mij is dat nu door het EV laden, maar het had ook bovenop het koken (wat in de winter al snel 4-5kW piek geeft) kunnen komen. En dat kan dus bij iedereen die een marstek koopt, ook degene zonder charger en home assistant. Of is dat ineens niet meer de beoogde doelgroep? Mijn ouders zouden bvb ook profiteren van een plug-in batterij, maar moet ik ze nu gaan uitleggen dat de marstek in de winter wel eens geld kan kosten ipv opleveren?
Ga je dan ook vragen waarom ze geen slimme sturing op hun kookplaat of toilet (enfin, regenwaterpomp) hebben? Je commentaar raakt dus kant nog wal.
Overigens heb ik wel een HA draaien en stuur ik mijn Goodwe solar omvormer en Alfen Pro Single EV charger (wat granny charger?
Verbruiken van toestellen waarvan ik weet wat ze doen, zoals de regenwaterpomp van het toilet, neem ik tijdens het laden 's nachts voor lief. Daarom ga ik 300W onder het CAPTAR van het moment EV laden, dat zorgt normaal nooit voor een hoger CAPTAR. Totdat een batterij ineens begint te laden aan 1000W natuurlijk, ik heb dat in geen enkele manual of web page gelezen, hoe had ik dat juist moeten weten?
Nu ik dat weet heb ik de sturing uiteraard aangepast, maar dat zou niet moeten. Het is niet logisch dat een batterij voor een hogre CAPTAR zorgt als dat niet moet. Zet de limiet voor de trigger om automatisch bij te laden 0,1kWh hoger en laad aan 250W. Dat zorgt dan al minder voor een stijging van CAPTAR. En maak dat dan ergens duidelijk dat de batterij dat kan doen, dan kan je dat meenemen in je settings.
Voorlopig pauzeer ik het laden van de EV als het zich nog eens voordoet. Als je de Alfen op p1 wilt sturen met HA werkt dat immers niet altijd, soms heb je een aantal pogingen nodig eer hij de settings neemt.
*edit*
Ik ben inderdaad een typische BE leaserijder, die de bijtelling van 110 euro netto/maand voor zijn 80k kostende auto makkelijk terugverdient met solar charging en de winst op de elektriciteit die van het net moet komen. Maar dat kan enkel als je de CAPTAR niet verhoogt natuurlijk. Dat is wel cruciaal in de berekening, zeker met mijn beperkte stroomafnames van het net op jaarbasis (3500kWh voor een gezin van 5).
[ Voor 6% gewijzigd door Engineer Stewie op 08-10-2025 11:19 ]
Volgens mij is het niet zozeer een rigoureuze beveiliging, als wel een BMS wat slecht in de gaten heeft dat de boel te diep (aan het) ontladen is. Zojuist, gelukkig net toen de zon een beetje doorkwam, is mijn Marstek gaan laden met 1000W en de app gaf aan dat de lading 4% was toen ik dat in de gaten had. De boel stond al sinds gisteravond op standby, want de opwek was bij lange na niet genoeg om de accu vol te laden. Dit is nu al de derde keer dat ik dit meemaak en iedere keer nadat de dag ervoor de boel niet naar 100% is geladen.pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Ik zou voorstellen aan Marstek of ze deze beveiliging wat minder rigoureus kunnen maken.
De piek na de laatste grafiek komt omdat de zon was gaan schijnen en de accu daadwerkelijk ging laden met de overtollige opwek.
:strip_exif()/f/image/TYb52o7XUVRHTj2gWoi9ytps.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/MCv3iY3ZgqcThM9oiRBgPSih.png?f=user_large)
/f/image/PzkzUso3LfCibwcyHK9FXe2y.png?f=fotoalbum_large)
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
Het BMS grijpt juist bij de Marstek al vrij vroeg in. Bij 3 V op de laagste cel wordt er al gestopt met ontladen. Dat is op zich prima, maar ze kunnen dan ook gerust instellen dat hij pas weer bij gaat laden bij 2,6 V op de laagste cel bijvoorbeeld. Dat gaat dagen duren voordat hij daar naartoe is gezakt. Ik weet niet bij welke spanning het nu gebeurt, maar ik vermoed een stuk eerder. En als het dan gebeurt, hoeft het echt niet zo lang en hard.matramurena schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:20:
[...]
Volgens mij is het niet zozeer een rigoureuze beveiliging, als wel een BMS wat slecht in de gaten heeft dat de boel te diep (aan het) ontladen is. Zojuist, gelukkig net toen de zon een beetje doorkwam, is mijn Marstek gaan laden met 1000W en de app gaf aan dat de lading 4% was toen ik dat in de gaten had. De boel stond al sinds gisteravond op standby, want de opwek was bij lange na niet genoeg om de accu vol te laden. Dit is nu al de derde keer dat ik dit meemaak en iedere keer nadat de dag ervoor de boel niet naar 100% is geladen.
De piek na de laatste grafiek komt omdat de zon was gaan schijnen en de accu daadwerkelijk ging laden met de overtollige opwek.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ligt er ook heel erg aan hoe de laatste procenten zijn ontladen. Ik handel met de batterij, dus altijd op redelijk hoge vermogens totdat hij leeg is. Dit zorgt ervoor dat de spanning na het ontladen weer flink terugschiet omhoog en de beveiliging dus niet in zal grijpen. Ik heb het ook nog nooit zien gebeuren, zelfs bij paar dagen leegstand. Maar als jij de laatste paar procenten heel langzaam zal ontladen, kan je meer capaciteit uit de batterij halen en zal de beveiliging dus eerder inschakelen.
Ik heb geen zonneoverschot want EV, dus moet meerekenen dat ik naast RTE ook reken met de energiebelasting van de KWs verlies. Dat betekent dat ik bij 25% verlies ook minimaal 4ct goed moet maken. Dus zoals vandaag 13ct om 13u en 24,5ct tussen 18-20 koop ik 13*4*1.25+12*4*1.25=125ct en verkoop ik voor 24.5*4+12*4=146ct is 21ct winst op een dagpascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:51:
[...]
De AI sturing is sinds de overgang naar kwartierprijzen niet helemaal stabiel meer. Dus je zal even moeten wachten tot Marstek daarvoor een fix uitbrengt.
Over wat optimaal is kunnen we uren discussiëren. Als je in NL woont en nog kan salderen en genoeg zonneoverschot hebt, moet het verschil tussen hoge en lage uren sowieso hoog genoeg zijn om in elk geval het verlies van ongeveer 25 procent goed te maken. En 25 procent van hoge tarieven zoals nu, tikt al sneller aan dan 25 procent van 'bijna-nul' tarieven. Maar dan hou je ook nog geen rekening met de afschrijving van de batterij. Hoe snel wil je die afschrijven, of vind je dat totaal niet belangrijk etc. Kan je niet salderen moet je ook nog rekening houden met de belasting over het verlies dat je weggooit.
En zo is het voor iedereen anders.
Als ik ook vannacht tegen 13ct had ingekocht, dan had ik vanmorgen voor 21ct kunnen verkopen en was de totale winst 28ct geweest. Op basis van die dagstatistiek kan ik mn accu al in 15 jaar terugverdienen

nvm, de wereld is rondarjandijk162 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:32:
[...]
Ik heb geen zonneoverschot want EV, dus moet meerekenen dat ik naast RTE ook reken met de energiebelasting van de KWs verlies. Dat betekent dat ik bij 25% verlies ook minimaal 4ct goed moet maken. Dus zoals vandaag 13ct om 13u en 24,5ct tussen 18-20 koop ik 13*4*1.25+12*4*1.25=125ct en verkoop ik voor 24.5*4+12*4=146ct is 21ct winst op een dag
Als ik ook vannacht tegen 13ct had ingekocht, dan had ik vanmorgen voor 21ct kunnen verkopen en was de totale winst 28ct geweest. Op basis van die dagstatistiek kan ik mn accu al in 15 jaar terugverdienen
[ Voor 11% gewijzigd door d3x op 08-10-2025 11:46 ]
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Waar gaat dit over?d3x schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:40:
[...]
MCSI world index op 10y 12.6% gem rendement.....0 e-waste - 0 omkijken naar
Ik had het ook nog nooit meegemaakt, de batterij gaat hier vaak niet helemaal leeg, of inderdaad aan lage snelheid. Deze nacht was de eerste keer sinds begin Mei dat die er staat dat hij in standby begint bij te laden.pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:27:
[...]
Het BMS grijpt juist bij de Marstek al vrij vroeg in. Bij 3 V op de laagste cel wordt er al gestopt met ontladen. Dat is op zich prima, maar ze kunnen dan ook gerust instellen dat hij pas weer bij gaat laden bij 2,6 V op de laagste cel bijvoorbeeld. Dat gaat dagen duren voordat hij daar naartoe is gezakt. Ik weet niet bij welke spanning het nu gebeurt, maar ik vermoed een stuk eerder. En als het dan gebeurt, hoeft het echt niet zo lang en hard.
Het ligt er ook heel erg aan hoe de laatste procenten zijn ontladen. Ik handel met de batterij, dus altijd op redelijk hoge vermogens totdat hij leeg is. Dit zorgt ervoor dat de spanning na het ontladen weer flink terugschiet omhoog en de beveiliging dus niet in zal grijpen. Ik heb het ook nog nooit zien gebeuren, zelfs bij paar dagen leegstand. Maar als jij de laatste paar procenten heel langzaam zal ontladen, kan je meer capaciteit uit de batterij halen en zal de beveiliging dus eerder inschakelen.
Maar goed, het wordt nu afgevangen en de auto stopt met laden zolang het duurt.
Hij zou overigens ook gewoon de cellen kunnen balanceren op dat moment tot bvb 3,1 of 3,2V zonder echt te laden. Dat kost niet veel energie en alle cellen zijn op dat moment nog eens gelijk getrokken. Ik heb de indruk dat hij alleen balanceert bij de 100% en dat ga ik in de winter wss geen enkele keer halen.
[ Voor 10% gewijzigd door Engineer Stewie op 08-10-2025 11:52 ]
Blijkbaar is het hit or mis. Die van mij laad wel op de punten alleen met maximaal 800w. Geen idee waarom 800w maxtoktokcity schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:19:
Ik heb al twee nachten via de Tibber AI koppeling laadmomenten waargenomen, maar tot twee keer nu heeft ie niets opgeladen. Dit is wel erg irritant, met dit grijze weer is het nu juist een interessante functionaliteit.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
De discussie over wel of niet balanceren komt eens in de zoveel tijd hier weer terug. Er is echter nog 0 bewijs dat er daadwerkelijk gebalanceerd wordt. In elk geval niet zoveel dat het een noemenswaardig effect heeft. Balanceren op het laagste moment is sowieso ongebruikelijk. Dat doe je doorgaans juist als de batterij vol zit. Bij hele grote verschillen kan je wel iets balanceren op het laagste punt, maar als de cellen van ongelijke capaciteit zijn, vergroot je juist weer de kans de cellen juist uit balans raken.Engineer Stewie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:48:
[...]
Hij zou overigens ook gewoon de cellen kunnen balanceren op dat moment tot bvb 3,1 of 3,2V zonder echt te laden. Dat kost niet veel energie en alle cellen zijn op dat moment nog eens gelijk getrokken. Ik heb de indruk dat hij alleen balanceert bij de 100% en dat ga ik in de winter wss geen enkele keer halen.
[quote]d3x schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:40:
[...]
Inkopen op laagste tarief en verkopen op hoogste heeft in Vlaanderen geen zin als je DM hebt .Zoals ik al meermaals aangaf is gemiddelde verschil tussen min en max uurtarief per 24 u 0.1 € op jaarbasis. Tel 0.14 € bij voor alles wat distributie, transport en andere heffingen erbij en dan nog 25 % RTE verlies, dan ga je op een paar dagen na per jaar verlies maken.
[...]
Inkopen op laagste tarief en verkopen op hoogste heeft in Vlaanderen geen zin als je DM hebt .Zoals ik al meermaals aangaf is gemiddelde verschil tussen min en max uurtarief per 24 u 0.1 € op jaarbasis. Tel 0.14 € bij voor alles wat distributie, transport en andere heffingen erbij en dan nog 25 % RTE verlies, dan ga je op een paar dagen na per jaar verlies maken.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ah ja, dat maakt wel een verschil, ik draai uitsluitend NOM en het ontladen gaat met een watt of 200-300, alleen gisteravond ging 'ie tijdens het koken leeg, maar dat was denk ik vrijwel direct al na het inschakelen van de inductieplaat. Maar ik zie ook een mogelijk verband met niet tot 100% kunnen laden de vorige dag. Wordt nog eens wat tijdens de donkere dagen...pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:27:
[...]
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
Ja, hier ook. Via Home Assistant heb ik met B2500 meter een Shelly Pro 3 EM geemuleerd, maar de marstek kan geen CT device meer vinden.mtouw78 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:38:
Zijn er hier meer die issues hebben sinds een paar dagen met Shelly Devices?
Hier al maanden tevreden en stabiel de EM-50 als CT Gebruikt voor de marstel. Deze is direct via Ethernet verbonden met mijn thuisnetwerk.
Verbinding is nu weggevallen met de Marstek en wil niet meer koppelen. Ook niet na reset van de Marstek en de Shelly. Via de Shelly app zelf komt alle data nog gewoon netjes door. Werk nu maar met de HW P1 maar dit heeft niet mijn voordeel ivm langzame refresh van mij P1 poort.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Thanks voor het bevestigen!Richh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:01:
[...]
Ja, hier ook. Via Home Assistant heb ik met B2500 meter een Shelly Pro 3 EM geemuleerd, maar de marstek kan geen CT device meer vinden.
Dat is dan een mooi support issue voor Marstek om op te pakken als ze terug zijn van vakantie
Nah, ik neem het toch terugmtouw78 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:30:
[...]
Thanks voor het bevestigen!
Dat is dan een mooi support issue voor Marstek om op te pakken als ze terug zijn van vakantie
Het issue bij mij zit toch in de B2500 Meter addon https://github.com/tomquist/b2500-meter
Die lijkt sinds vanochtend (en toen heb ik ook een Home Assistant update gedaan...) geen UDP pakketjes meer uit te sturen met de juiste values.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| INFO:b2500-meter:startet b2500-meter application INFO:b2500-meter:Device Types: ['shellypro3em_old', 'shellypro3em_new'] INFO:b2500-meter:Device IDs: ['shellypro3em-ec4609c439c1', 'shellypro3em-ec4609c439c1'] INFO:b2500-meter:Skip Test: False INFO:b2500-meter:Starting health check service... INFO:b2500-meter:Health check service started on 0.0.0.0:52500 INFO:b2500-meter:Health check service started successfully INFO:b2500-meter:Successfully fetched HomeAssistant powermeter value (filter 0.0.0.0/0): 300.0W INFO:b2500-meter:Shelly emulator listening on UDP port 1010... INFO:b2500-meter:Shelly emulator listening on UDP port 2220... |
En daar blijft het dan bij
Volgens mij moet die gewoon iedere paar seconden een pakketje met data uitpoepen, zoals ik hier had beschreven: Richh in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Wellicht dat er iets fout gaat sinds Home Assistant 2025.10... maar verder geen idee wat ik kan debuggen, wat 'm weerhoudt om data uit te poepen. De power input property verandert wel gewoon braaf binnen Home Assistant.
Nou, dit dusAnimal schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:40:
Ik gebruik al een aantal maanden de 2500 emulator in home assistant. Dit werkte tot op heden goed.
Ik draai firmware V153
Leek mij ook al vreemd want dit werkt allemaal lokaal; daar heeft de Cloud en Marstek geen invloed op. Tenzij ze via de Cloud een instelling geforceerd hebben naar de gebruikers oid.Richh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:59:
[...]
Nou, dit dusmaar dit ligt dus volgens mij niet aan Marstek, maar aan de add-on. Die logt (iig bij mij) nu namelijk geen data meer.
Yep, eens, het zou heel raar zijn. Tegelijkertijd is het wel toevallig dat meerdere users tegelijkertijd problemen opmerken.pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:01:
[...]
Leek mij ook al vreemd want dit werkt allemaal lokaal; daar heeft de Cloud en Marstek geen invloed op. Tenzij ze via de Cloud een instelling geforceerd hebben naar de gebruikers oid.
Verder staat in de FAQ dan wel weer het volgende;
Dus wellicht is mijn aanname toch weer incorrectThe emulator starts and shows "listening" message but nothing else happens. Is this a problem?
A: No, this is expected behavior. The emulator waits for the storage system to request data and only polls when requested. Without an active request from your Marstek device, you won't see further activity.

In ieder geval praten ze niet goed met elkaar meer sinds vanochtend - dat is zeker
Zojuist even getest voor je en een snelle test opgezet met gewoon de Docker image, de B2500 emulator werkt hier nog prima en heb zowel een Pro 3EM en Pro EM-50 geemuleerd en wordt direct gevonden. Ik denk dus dat je het probleem ergens anders moet zoeken. Misschien ligt het inderdaad aan Home Assistant.Richh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:06:
[...]
Yep, eens, het zou heel raar zijn. Tegelijkertijd is het wel toevallig dat meerdere users tegelijkertijd problemen opmerken.
Verder staat in de FAQ dan wel weer het volgende;
[...]
Dus wellicht is mijn aanname toch weer incorrecten kunnen we simpelweg niet zeggen of het probleem bij B2500 Meter ligt of bij Marstek.
In ieder geval praten ze niet goed met elkaar meer sinds vanochtend - dat is zeker
Alleen @mtouw78 gebruikt volgens mij wel een echte Shelly, dus dat is waarschijnlijk een ander probleem.
Ik gebruik idd echt een (Hardware) Shelly EM-50.pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:35:
[...]
Zojuist even getest voor je en een snelle test opgezet met gewoon de Docker image, de B2500 emulator werkt hier nog prima en heb zowel een Pro 3EM en Pro EM-50 geemuleerd en wordt direct gevonden. Ik denk dus dat je het probleem ergens anders moet zoeken. Misschien ligt het inderdaad aan Home Assistant.
Alleen @mtouw78 gebruikt volgens mij wel een echte Shelly, dus dat is waarschijnlijk een ander probleem.
In de Shelly app werkt alles prima🤷♂️
Heb je al geprobeerd hem opnieuw toe te voegen etc.? Misschien eerst even een andere meter selecteren, laten zoeken totdat hij niks vindt, annuleren en opnieuw proberen met de juiste meter. Batterij al opnieuw opgestart? Geen wijzigingen in je netwerk gemaakt?mtouw78 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:55:
[...]
Ik gebruik idd echt een (Hardware) Shelly EM-50.
In de Shelly app werkt alles prima🤷♂️
Als niks meer lukt, de Batterij ff helemaal uit en weer aan helpt soms. Als je dan weer kijkt in de app is het soms ineens allemaal weer OK.pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:03:
[...]
Heb je al geprobeerd hem opnieuw toe te voegen etc.? Misschien eerst even een andere meter selecteren, laten zoeken totdat hij niks vindt, annuleren en opnieuw proberen met de juiste meter. Batterij al opnieuw opgestart? Geen wijzigingen in je netwerk gemaakt?
MT Venus E V2 (v154.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh
@pascallj Hij schrijft "Die lijkt sinds vanochtend (en toen heb ik ook een Home Assistant update gedaan...) geen UDP pakketjes meer uit te sturen met de juiste values."pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:03:
[...]
Heb je al geprobeerd hem opnieuw toe te voegen etc.? Misschien eerst even een andere meter selecteren, laten zoeken totdat hij niks vindt, annuleren en opnieuw proberen met de juiste meter. Batterij al opnieuw opgestart? Geen wijzigingen in je netwerk gemaakt?
Meestal moet je het dan in die hoek zoeken als er een fix is aangebracht.
NL; MT Venus E V2 (V154 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);
Bij iemand die ik ken:
CT003 Landis+Gyr E350 niet werkend te krijgen in combinatie met de CT003.
Adviezen:
- maak een extra 2.4Ghz netwerk aan - geen effect
- zet er een Actieve P1 splitter (HomeWizard) tussen: Die heb ik zelf, dus even getest en het werkt.
Ik vraag mij werkelijk af hoe dat kan, waarom zou een P1 splitter de data wijzigen? Iemand een idee?
Aangezien de HomeWizard P1 meter goedkoper is dan de Active Splitter (en je gelijk wat leuke data te zien krijgt in de HW app), de HW P1 gekocht en binnen 1 minuut werkt alles gewoon. CT003 retour gestuurd.
Adviezen:
- zet er een Actieve P1 splitter (HomeWizard) tussen: Die heb ik zelf, dus even getest en het werkt.
Ik vraag mij werkelijk af hoe dat kan, waarom zou een P1 splitter de data wijzigen? Iemand een idee?
Aangezien de HomeWizard P1 meter goedkoper is dan de Active Splitter (en je gelijk wat leuke data te zien krijgt in de HW app), de HW P1 gekocht en binnen 1 minuut werkt alles gewoon. CT003 retour gestuurd.
Stroom, de actieve splitter zit aan het stroom als het goed is en dus krijgt de ct003 ook extra stroom. Anders werkt deze hier ook niet goed.Bkul schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:28:
Bij iemand die ik ken:
Adviezen:
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.