Gezien er meerdere mensen zijn/waren met het probleem dat de batterij naar 0 procent gaat, heb ik vandaag eens geprobeerd om dit te reproduceren en daar mooie grafieken van te maken zodat we zien wat er precies gebeurd.
Ik heb daarvoor, toen de batterij op 12 procent stond, heel langzaam de batterij ontladen totdat de laagste celspanning net onder 3 V komt. Dan stopt de batterij met ontladen en gaat de SoC indicator naar 11 procent. Vervolgens duurde het nog zo'n 8 uur voordat het gedrag zich voordeed, maar toen schoot de mijne inderdaad ook naar 0 procent.
Wat we dus zien is dat het niet zo zeer de minimale celspanning is die het proces start, maar meer dat de totale batterijspanning, om wat voor reden dan ook, instort. Vervolgens neemt de batterij aan dat hij 0 procent is, en wordt er geladen naar '12 procent'. Daarom duurt het bijladen ook zo lang: de SoC indicator wordt gebruikt om te bepalen wanneer de batterij weer in de 'veilige zone' zit. Uiteraard slaat dit nergens op want er is nu ongeveer 11 procent aan stroom bijgeladen en we nu dus ongeveer op een SoC van 22 procent zouden moeten zitten (je kunt hier niet letterlijk mee rekenen, maar even ter indicatie). Ik ben dus ook heel benieuwd wat er nu met de indicator gebeurt als ik de batterij weer vol ga laden.
Ik zie niet de 1000 W waar anderen het over hebben, maar zie wel dat het vermogen waarmee geladen wordt zeker niet stabiel is. Het gerapporteerde batterijvermogen fluctueert net zoveel. In totaal is er 0,78 kWh bijgeladen.