• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Sarge_ Het wordt een beetje een standaard antwoord maar probeer deze eens.
Daar kan je "als je laad met de EV" de ontlading stoppen van de batterijen, zodat de EV de master is.
Nog meer wensen kan je kenbaar maken via de discord server.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2026 16:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• AUijtdehaag
  • Niet online
avangalen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:38:
De Marstek m1 RS485 control mode gaat bij mij op willekeurige momenten op disable. Nu heb ik een automatisering in HA gemaakt, maar die is niet 100% in detectie, waardoor zonneenergie 'verloren' gaat.
Is dit een known bug in firmware versie 144?
Gebruik je naast de HA modbus tcp yaml, nog een andere integratie via api (jaapp) of die van viper?

Als je via de MT app wat wijzigt bij wijzen, veranderd de modus ook.

• avangalen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-04 11:32
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Gebruik je naast de HA modbus tcp yaml, nog een andere integratie via api (jaapp) of die van viper?

Als je via de MT app wat wijzigt bij wijzen, veranderd de modus ook.
Geen andere integratie behalve de Marstek Local api integratie. Is het beter die te verwijderen?

Zonnepanelen: 6 stuks, 2640 wp op ZZW. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Geschakelde bungalow - 90m² vloerverwarming - 95m² totaal woning - overal HR++ | Warmtepompboiler: Atlantic Calypso 100L | Thuisaccu: Marstek 5 kWh |

• AUijtdehaag
  • Niet online
avangalen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:53:
[...]

Geen andere integratie behalve de Marstek Local api integratie. Is het beter die te verwijderen?
Lijkt me de boosdoener idd

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04 12:53
En de continuing story goes on and on.

Half uurtje geleden zag ik dat de CT (in dit geval CT003) groen was in de app. Dus de Venus op zelf-initierend gezet. Wandel naar de supermarkt. Voordat ik daar ben aangekomen is ie weer grijs, om een minuutje of 5 later weer even groen en vervolgens grijs te zijn. En nu is ie zowaar al bijna 10 minuten groen. Dit gaan we maar eens even aanzien vandaag. En dan maar een nieuwe P1-meter bestellen bij HW omdat ie toch overleden lijkt, of ze moeten zo aardig zijn een nieuwe te sturen. :-)

Update: te vroeg gejuicht: ik sla het bericht op en zie dat ie weer grijs is. Nou ja, sowies toch maar even op de zelf-initiërende stand vandaag. Kijken of ie later ook weer tot leven komt.

[ Voor 15% gewijzigd door DikkieDick op 25-03-2026 09:00 ]

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:40
Tommy9321 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:49:
[...]

Hoe update je naar een EMS die je niet kan verkrijgen via de app?
Op je app even een berichtje sturen naar Marstek. Dan zetten ze de update voor je open. Dan kun je wel updaten naar V146. Alle parameters doen het nu bij mij.

• avangalen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-04 11:32
Integratie gisteren uitgeschakeld en sindsdien geen disables meer gehad :)

Zonnepanelen: 6 stuks, 2640 wp op ZZW. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Geschakelde bungalow - 90m² vloerverwarming - 95m² totaal woning - overal HR++ | Warmtepompboiler: Atlantic Calypso 100L | Thuisaccu: Marstek 5 kWh |

Sarge_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:49:
Hebben jullie een goed idee hiervoor. Ik mis op dit moment echt even de logica hiervoor in mijn hoofd :)
Ik wil mijn batterijen zo efficiënt mogelijk gebruiken en als het kan 2 cycli per dag draaien.

Ik heb 3x Venus E3 en een CT003.
Ik heb een Alfen laadpaal, met loadbalancing en het heeft mogelijkheden tot solarcharging enz. Ik kan verschillende dingen instellen zoals deels of volledig green charging en er is een comfort stand dat er altijd wat in gaat. Er is ook een HA integratie voor deze laadpaal.
Ik heb sinds dit weekend ook via modbus over ethernet de batterijen in HA staan. Ik heb nog nooit iets gedaan met Node Red, maar als het nodig is, dan geen probleem.

Ik begin in de ochtend al vroeg met iets op te wekken tot op het hoogtepunt van de middag max 6800 kWh van 13:00 tot 17:00 en dan weer afbouwen. De batterijen zijn op eigen groep aangesloten en kunnen 2500 per batterij laden. Ik gebruik ook een Multisplit AC voor verwarmen of koelen. Idealer was het geweest als ik in de ochtend ook volle bak kon pakken. Nu al wel eens gezien dat de batterijen rond 14:00 al vol zitten. Op een mooie dag in maart pak ik 44 kWh en in de zomer 60 kWh.

Ik kan regelmatig overdag de auto laden, maar soms moet ik ook in de avond zorgen dat ik in de avond kan laden zodat ik in de ochtend wel weer op pad kan.

Iemand een slim schema in het hoofd en een werkwijze via HA of Node red?
Home Battery Control installeren via node-red. Werk als een zonnetje hier. Daar kun je precies alle scenario's van laden en ontladen van je batterijen instellen, rekening houdend met de laadmomenten voor je EV.

Ik gebruik het heel simpel. Bij voldoende groene stroom EV laden. In de laadschema van EV zet ik het percentage dat ik geladen wil zijn op X moment. Dan gaat auto laden en HBC zorgt ervoor dat de batterijen op dat moment niets doen.

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 26-03-2026 08:28 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• MJPVDH
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-03 18:00
Goedemorgen,

Kan iemand mij vertellen hoe ik in Home Assistant alle entiteiten van

lilygo_mt1_v3.yaml

die ik op mijn Lilygo heb gezet van naam kan veranderen.

Dit geflasht op de Lilygo

esphome:
name: marstek
friendly_name: Marstek Venus E
min_version: 2025.11.0
name_add_mac_suffix: false

In home Assistant

switch.lilygors485_venus_api_uart_logging
Het zou switch.marstek_uart_logging moeten zijn.

Dank voor jullie hulp.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31
MJPVDH schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:29:
Goedemorgen,

Kan iemand mij vertellen hoe ik in Home Assistant alle entiteiten van

lilygo_mt1_v3.yaml

die ik op mijn Lilygo heb gezet van naam kan veranderen.

Dit geflasht op de Lilygo

esphome:
name: marstek
friendly_name: Marstek Venus E
min_version: 2025.11.0
name_add_mac_suffix: false

In home Assistant

switch.lilygors485_venus_api_uart_logging
Het zou switch.marstek_uart_logging moeten zijn.

Dank voor jullie hulp.
Probeer in home assistant eens naar devices te gaan. (je lilygors485) en dan bij die 3 stipjes -> recreate entity id's
Z900 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:33:
Is het mogelijk (zoja heeft iemand info hoe dat moet) om de DOD (standaard min 12%) aan te passen lager dan 12% dus naar 2% 4% of 8% bv ?
Het Modbus register waarmee de minimum ontlaadwaarde is in te stellen, is helaas niet meer beschikbaar op de V3. Op de V1/2 was die er wel, maar was 11 procent de ondergrens. Lager werd niet geaccepteerd.

• MJPVDH
  • Laatst online: 27-03 18:00
savale schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:00:
[...]

Probeer in home assistant eens naar devices te gaan. (je lilygors485) en dan bij die 3 stipjes -> recreate entity id's
Wat een held ben jij zeg _/-\o_ dat werkt.

Nu moet ik alleen nog een oplossing hebben voor deze Duitse versie naar Nederlands.
Zodat mij dashboard klopt.

[ Voor 97% gewijzigd door MJPVDH op 26-03-2026 19:02 ]

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:57
Een vraag van een beginnende Modbus-amateur. Ik heb Home Battery Control (v4.6.0) draaien in HA. Nu is er een update v4.6.2. Het hele pakket heb ik geïmporteerd in Node RED, deployed, bij info zie ik bij de files v4.6.2 staan, maar in HA staat nog steeds v4.6.0 op het dashboard. Hoe activeer ik de nieuwe versie?

EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V147.3-117-112 - CT003 V122

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:54

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ERN5T schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:44:
Een vraag van een beginnende Modbus-amateur. Ik heb Home Battery Control (v4.6.0) draaien in HA. Nu is er een update v4.6.2. Het hele pakket heb ik geïmporteerd in Node RED, deployed, bij info zie ik bij de files v4.6.2 staan, maar in HA staat nog steeds v4.6.0 op het dashboard. Hoe activeer ik de nieuwe versie?
Heb je het HA dashboard wel geupdate? :9

[ Voor 10% gewijzigd door Beekforel op 26-03-2026 20:32 ]

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:57
Inderdaad dat was de ontbrekende stap, de kopregel van het dashboard is nu ook aangepast. De functionaliteit lijkt op het oog niet gewijzigd (minimum SOC nog steeds 12%) waardoor ik nog een activatie verwachtte. Maar deze amateur heeft weer iets geleerd, bedankt.

EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V147.3-117-112 - CT003 V122

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-04 15:01
ERN5T schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:03:
[...]

Inderdaad dat was de ontbrekende stap, de kopregel van het dashboard is nu ook aangepast. De functionaliteit lijkt op het oog niet gewijzigd (minimum SOC nog steeds 12%) waardoor ik nog een activatie verwachtte. Maar deze amateur heeft weer iets geleerd, bedankt.
Heb je ook home assistant/packages/house_battery_control.yaml geupdate?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-04 14:34
twokker schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:29:
Ongetwijfeld al gevraagd maar lastig terug te vinden in de thread: is het mogelijk om op de venus E versie 3 ‘modbus via lan’ aan de praat te krijgen met een wifi dongel op de lan poort, ipv een kabel? Bijvoorbeeld met een TP-Link TL-WR902AC ?
Homeplug Powerline Adapter kitje is ook niet duur.

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-04 15:38

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Mensen die een werkende Homey integratie weten? Ik heb net met modbus TCP (LAN) lopen spelen en mijn vibecode python script werkt prima. Echter integraties zoals Marstek Energy Storage krijgen geen juiste connectie...

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:23
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:31:
[...]

Wat gebruik je nu dan als automatisering? Of maak je die zelf?
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Wel even deze code flashen op de lilygo
Met een wirwar aan automatiseringen toch maar eens hier naar gekeken, deze code flashen is dus anders dan ik tot nu toe gedaan heb?
Zorgt die dan voor dat het dashboard de batterijen herkent? Het nodered Dashboard van Bob laat vooral heel erg veel unknown entities zien. Zelfs de input number in step 1 laat unknown entity zien.
Ik heb t voor nu maar even opgegeven, ben de hele dag al met HA weer bezig geweest.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• AUijtdehaag
  • Niet online
jevin20 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Met een wirwar aan automatiseringen toch maar eens hier naar gekeken, deze code flashen is dus anders dan ik tot nu toe gedaan heb?
Zorgt die dan voor dat het dashboard de batterijen herkent? Het nodered Dashboard van Bob laat vooral heel erg veel unknown entities zien. Zelfs de input number in step 1 laat unknown entity zien.
Ik heb t voor nu maar even opgegeven, ben de hele dag al met HA weer bezig geweest.
Hoe heten je entities dan?
sensor.marstek_m1_huppelepup?

• jevin20
AUijtdehaag schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:04:
[...]

Hoe heten je entities dan?
sensor.marstek_m1_huppelepup?
sensor.batterij_1_muur_marstek_battery_etc
sensor.batterij_2_grond_marstek_battery_etc
Ik kon ze zelf noemen destijds

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jevin20
Daar gaat het mis.

De node red code kijkt naar deze entities:
https://github.com/fonske...ain/lilygo_mt1.yaml#L2-L3
zie uitleg achter #

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2026 21:35 ]

• jevin20
AUijtdehaag schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:33:
@jevin20
Daar gaat het mis.

De node red code kijkt naar deze entities:
https://github.com/fonske...ain/lilygo_mt1.yaml#L2-L3
zie uitleg achter #
Oké. Is dat een kwestie van de andere software flashen? En werkt dat voor beide MT’s die ik heb?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jevin20
Ja.
Volgende is m2

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-03 07:45
DikkieDick schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:59:
En de continuing story goes on and on.

Half uurtje geleden zag ik dat de CT (in dit geval CT003) groen was in de app. Dus de Venus op zelf-initierend gezet. Wandel naar de supermarkt. Voordat ik daar ben aangekomen is ie weer grijs, om een minuutje of 5 later weer even groen en vervolgens grijs te zijn. En nu is ie zowaar al bijna 10 minuten groen. Dit gaan we maar eens even aanzien vandaag. En dan maar een nieuwe P1-meter bestellen bij HW omdat ie toch overleden lijkt, of ze moeten zo aardig zijn een nieuwe te sturen. :-)

Update: te vroeg gejuicht: ik sla het bericht op en zie dat ie weer grijs is. Nou ja, sowies toch maar even op de zelf-initiërende stand vandaag. Kijken of ie later ook weer tot leven komt.
Ik zit exact in hetzelfde schuitje. Ik heb marstek gevraagd de batterij op te komen halen. De software in zowel de batterij als de ct003 is zeer onbetrouwbaar. Ook überhaupt de configuratie in de app loopt totaal niet vlekkeloos. Ik voeg eerst de batterij toe en daarna via de batterij de ct003. De batterij is bedraad aangesloten maar toch vraagt deze tijdens de config om een wifi verbinding. Deze is dus zeer zwak en daarom ook dat ik een kabel aansluit. Dus de accu komt niet door de configuratie heen of pas na 100x proberen. Daarna probeer ik dan de ct003 toe te voegen die geeft ook 100x een foutmelding bij 100% wifi dekking. En dan opeens staat deze toch groen bij de accu terwijl de config faalt. Dan functioneert het een uurtje of wat en dan is de accu toch weer de verbinding kwijt en herstelt ook niet meer tot je alles reset. Ik heb het via wifi 1 keer stabiel gekregen maar heb geen idee meer hoe. Echter zit er in de software ergens nog een grote fout die de accu laat crashen waarbij alle settings terug naar standaard gaan. Hierbij wordt het wattage aangepast 800w de dod naar 12% en de api uitgezet. Dit moet je dan handmatig weer aanpassen iedere 2 dagen ongeveer.

Maargoed alleen al hoe de vertaling in de app is naar het Nederlands bewijst al hoe weinig tijd en moeite er gespendeerd is aan de software. Verschrikkelijk gewoon. Het is wel duidelijk waarom die rommel zo goedkoop is t.o.v. andere

Ik ben er helemaal klaar mee nu.

Ik vraag me af of de accu met modbus wel stabiel blijft. Ik kan het me haast niet voorstellen

[ Voor 5% gewijzigd door sygys op 30-03-2026 09:19 ]

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:48
sygys schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Ik zit exact in hetzelfde schuitje. Ik heb marstek gevraagd de batterij op te komen halen. De software in zowel de batterij als de ct003 is zeer onbetrouwbaar. Ook überhaupt de configuratie in de app loopt totaal niet vlekkeloos. Ik voeg eerst de batterij toe en daarna via de batterij de ct003. De batterij is bedraad aangesloten maar toch vraagt deze tijdens de config om een wifi verbinding. Deze is dus zeer zwak en daarom ook dat ik een kabel aansluit. Dus de accu komt niet door de configuratie heen of pas na 100x proberen. Daarna probeer ik dan de ct003 toe te voegen die geeft ook 100x een foutmelding bij 100% wifi dekking. En dan opeens staat deze toch groen bij de accu terwijl de config faalt. Dan functioneert het een uurtje of wat en dan is de accu toch weer de verbinding kwijt en herstelt ook niet meer tot je alles reset. Ik heb het via wifi 1 keer stabiel gekregen maar heb geen idee meer hoe. Echter zit er in de software ergens nog een grote fout die de accu laat crashen waarbij alle settings terug naar standaard gaan. Hierbij wordt het wattage aangepast 800w de dod naar 12% en de api uitgezet. Dit moet je dan handmatig weer aanpassen iedere 2 dagen ongeveer.

Ik vraag me af of de accu met modbus wel stabiel blijft. Ik kan het me haast niet voorstellen
Het is hier al meermaals voorbijgekomen dat de local api voor problemen zorgt. Waarom schakel je deze in?

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• sygys
Omdat ik zonder api geen integratie heb met home assistant. Daarnaast poll ik eens per minuut een enkel bericht. Als het ding dat al niet aan kan dan is het gewoon rommel. En marstek doet ook geen ene moer eraan.. Het is al maanden aan een stuk zo.

[ Voor 18% gewijzigd door sygys op 30-03-2026 09:30 ]

[...]

Maargoed alleen al hoe de vertaling in de app is naar het Nederlands bewijst al hoe weinig tijd en moeite er gespendeerd is aan de software. Verschrikkelijk gewoon. Het is wel duidelijk waarom die rommel zo goedkoop is t.o.v. andere

Wat vervelend voor je!

Als je eerder dit type vragen in het Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu topic had gesteld hadden we snel en effectief kunnen helpen.

Lees eerst de Topic Start eens door .. de eerste post en dan de pinned berichten. Dan ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 30-03-2026 09:42 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

sygys schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:29:
Omdat ik zonder api geen integratie heb met home assistant. Daarnaast poll ik eens per minuut een enkel bericht. Als het ding dat al niet aan kan dan is het gewoon rommel. En marstek doet ook geen ene moer eraan.. Het is al maanden aan een stuk zo.
Er zijn zo'n tien andere mogelijkheden om de batterijen aan te sturen en te integreren in HA zonder API en met en zonder de modbus te gebruiken... ik doe dit al ruim een jaar met 2 batterijen!

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 30-03-2026 09:37 ]

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:07
[...]

Hier 3 Marsteks V2 sinds mei 2025 met (liligo) modbus geflashed via esphome (waardoor automatisch integratie met HA). Draait eigenlijk vlekkeloos. Zelfs geen enkele firmware upgrade meer gedaan. app (nauwelijks) nodig, maar werkt altijd.

Ik stuur wel zelf alles aan via nod-red <-> HA <> modbus, maar er zijn nu ook kant en klare integraties beschikbaar _/-\o_ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtQ2BNOMFqW9ybbimF2QXsYEUq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpfvmBHTIbcxcfVwYZ4Mk7Ij.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door JanAllElectric op 30-03-2026 09:49 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• sygys
JanAllElectric schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Hier 3 Marsteks V2 sinds mei 2025 met (liligo) modbus geflashed via esphome (waardoor automatisch integratie met HA). Draait eigenlijk vlekkeloos. Zelfs geen enkele firmware upgrade meer gedaan. app (nauwelijks) nodig, maar werkt altijd.

Ik stuur wel zelf alles aan via nod-red <-> HA <> modbus.
Ik snap goed dat alles waarschijnlijk al is gezegd 9p dit forum. het is echter voor iemand die er net aan begint heel lastig om de juiste info te vinden. Er zijn 100den forum pagina's met 1000den posts van allerlei mensen met allerlei manieren waardoor je heel snel het overzicht kwijt raak van wat werkt en hoe. Kan je mij de juiste richting op sturen hoe een leek dit ingesteld krijgt? Ik heb overigens de 3.0 weet niet of dat anders werkt

[ Voor 3% gewijzigd door sygys op 30-03-2026 09:41 ]

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:07
knip

[ Voor 103% gewijzigd door JanAllElectric op 30-03-2026 09:46 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

sygys schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Ik snap goed dat alles waarschijnlijk al is gezegd 9p dit forum. het is echter voor iemand die er net aan begint heel lastig om de juiste info te vinden. Er zijn 100den forum pagina's met 1000den posts van allerlei mensen met allerlei manieren waardoor je heel snel het overzicht kwijt raak van wat werkt en hoe. Kan je mij de juiste richting op sturen hoe een leek dit ingesteld krijgt? Ik heb overigens de 3.0 weet niet of dat anders werkt
Je zit in het Modbus-topic, dus ik neem aan dat je dat wilt gaan gebruiken. De vraag is: heb je hier al ervaring mee of niet? Toen ik ermee begon had ik dat ook nog nooit gedaan, maar door het topic goed door te nemen en vragen te stellen, heb ik twee EEPROMs geflasht en aangesloten. Dat draait nu al ruim een jaar stabiel op deze manier. Om het mezelf makkelijker te maken heb ik daarnaast HBC voor de batterijsturing in Home Assistant geïnstalleerd, en daar heb ik verder geen omkijken meer naar.

Het is handig om te weten hoe ervaren je hierin bent!

• sygys
Ik heb echt nul ervaring. Heb wel wat dingen bekeken en als ik zaken lees als dat bij de v3.0 de kleuren weer anders zijn en dat dit niet is getest dan wordt het voor mij al erg moeilijk. Ik moet blijkbaar een liligo of iets dergelijks kopen en dan met arduin ofzo flashen. Dan allerlei kabels aansluiten waarvan ik de functie niet eens weet en dan aansluiten op de batterij en hopen dat het werkt. Ik ben ook ooit zo begonnen met home assistant zelf zonder kennis. En ondertussen heb ik 1000den entiteiten met 100den apparaten aangesloten die feilloos werken. Met een batterij heb ik wel mijn bedenkingen. Dat is een wat risicovoller apparaat

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04 12:53
[...]

Inmiddels, zaterdag uitvoerige update geplaatst, zijn mijn problemen opgelost. Even heel kort: vrijdag had ik de HomeWizard P1-meter ineens in 2 delen, dus daar rees het vermoeden dat die connectie al brak was. Nieuwe besteld, zaterdag geïnstalleerd, de Marstek weer verbinding laten maken en sindsdien is de verbinding met deze nieuwe HomeWizard P1-meter niet meer weggeweest.

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• sygys
Ik wil meerdere accu's dus dan werkt een homewizzard niet. Als ik echter lees hoe ingewikkeld die modbus integratie is denk ik niet dat dat gaat lukken. Als ik de tutorials lees heb ik gelijk al 100 vragen. Nadeel is altijd dat dit soort tutorials altijd geschreven zijn door mensen die weten hoe het werkt. Hierdoor missen vaak of bijna altijd de kleine details die ervoor zorgen dat je 4 weken bezig bent ipv 1 dag. Dat heb ik met bijna alles gemerkt wat ik tot nu toe met smarthome en home assistant heb gedaan. Je hebt een soort van basis kennis nodig of een video tutorial waarbij echt stap voor stap alles wordt uitgelegd zodat je niks mist. Althans.. Dat geld voor mij omdat ik van modbus op dit moment echt helemaal 0 verstand heb.

Ik had gehoopt dat het gewoon een kwestie was van een modbus kastje kopen. In node red verbinding maken ermee en uitlezen net als met api's maar dit is dus blijkbaar een heel stuk ingewikkelder dan dat.

[ Voor 12% gewijzigd door sygys op 30-03-2026 10:39 ]

• Tazzios
  • Laatst online: 18:25

Tazzios

..

@sygys je hoeft 0,0 met draden, modbus kastjes en flashen te doen indien je de Modbus over TCP/IP manier gebruikt.
Zet modbus over Ethernet aan(mogelijk heb je eerst een firmware update nodig) en stop er een netwerkkabel in.
Deze manier staat als eerste in de TS vermeld.

• sygys
Ja sorry voor alle domme opmerkingen... Ik lees inderdaad dat je ook modbus kunt gebruiken via de gewone utp internet poort. Ik zou alleen niet weten waar ik die functie aan moet zetten. In de app heb ik die functie volgens mij niet. Ik heb ooit eens op een of andere vage website gezeten die via bt verbinding maakt met de batterij en dan veel meer instellingen kunt aanpassen dan de app. Weet alleen niet meer wat de website ook alweer was. En kan ik met die modbus over tcp ook de accu volledig besturen dus zelf voeden met de slimme meter waardes om hem te laden en ontladen?
sygys schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:54:
Ja sorry voor alle domme opmerkingen... Ik lees inderdaad dat je ook modbus kunt gebruiken via de gewone utp internet poort. Ik zou alleen niet weten waar ik die functie aan moet zetten. In de app heb ik die functie volgens mij niet. Ik heb ooit eens op een of andere vage website gezeten die via bt verbinding maakt met de batterij en dan veel meer instellingen kunt aanpassen dan de app. Weet alleen niet meer wat de website ook alweer was. En kan ik met die modbus over tcp ook de accu volledig besturen dus zelf voeden met de slimme meter waardes om hem te laden en ontladen?
sygys schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:54:
Volgens mij maak je jezelf het veels te ingewikkeld. Wat jij leest is nog vanaf de beginperiode. Nu zijn we ruim een jaar verder en is het een stuk eenvoudiger geworden. Ik heb zelf geen v3 versie dus kan je daar niet verder mee helpen maar wat ik gelezen heb is het hiermee juist een stuk eenvoudiger en hoef je niet meer te flashen etc. Zorg dat je tenminste fimware v147 in de batterijen hebt zitten. Kun je aanvragen via de feedback in de app.

• sygys
Die versie is gelukkig ondertussen als stable uitgerold Dus die heb ik simpel via de app kunnen installeren en draait al. Zou je me kunnen verwijzen naar de post waar ik de info kan vinden om dit werkend te krijgen? Ik vind zoveel dat ik geen idee heb welke ik moet hebben. Daarnaast zijn zoals. Je al zegt sommige posts inderdaad ondertussen zo oud dat ze of niet meer werken of niet meer nodig zijn. Dat is altijd het nadeel van zoeken naar info op een forum. Je vind vooral heel veel wat niet (meer) relevant is. Zeker als je niet weet wat je zoekt zoals ik

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als @sygys

Als ik alle topics teruglees heb ik mega-veel info die niet van toepassing is op mijn v3 accu of inmiddels achterhaald is.

De batterij draait inmiddels netjes op self-consumption.
Ik ga deze week een netwerk-kabel inprikken om modbus te proberen.
In eerste instantie dacht ik via Postman eerst wat te testen met de local API, maar ik lees dat je daarmee problemen veroorzaakt.

Het is best lastig om alle info hier te fiteren op mijn eigen situatie.

• sygys
Api is super eenvoudig maar de accu blijft niet lang functioneren. Al vraag ik me af of dat echt het probleem is. Want als de api uitstaat dan zie ik nog steeds dat de accu savonds crasht en vaak de verbinding kwijt raakt met de CT. @djiedjee Heb jij het probleem dat in de app de accu zomaar opeens gereset is en alles terug staat op de standaard waardes en de modus op handmatig?

• djiedjee
Nee, hij draait zonder problemen. Ik gebruik overigens geen P1 meter, maar de b2500 addon in HA.
Ik heb mijn P1-poort namelijk rechtstreeks aan HA hangen.

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-04 15:39
Ik vind dat het het wel wat explicieter aangegeven mag worden in de TS dat voor de V3 geen externe hardware meer nodig is. Er staat zoveel informatie in die TS, vooral over hoe je het praktisch aan de praat krijgt voor de v1/v2, dat je over die paar regeltjes over de V3 snel heen leest. Een kort overzicht bovenaan de TS zonder techische details kan al helpen.

Gezien de nieuwe bezoekers van dit topic voornamelijk V3 gebruikers zullen zijn - de V2 wordt niet meer verkocht - lijkt me het wel nuttig om hierop te focussen om veel gelijkaardige vragen te vermijden.

• sygys
Ik zag de b2500 ook voorbij komen. Dat kan nog wel eens een goed alternatief zijn voor mij. Weet alleen niet of deze werkt met meerdere accus

• djiedjee
Het idee is dan toch dat je elke fase apart doorgeeft? Zou moeten werken maar ik kan het met mijn enkele accu niet testen.

• dannyro
djiedjee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:14:
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als @sygys

Als ik alle topics teruglees heb ik mega-veel info die niet van toepassing is op mijn v3 accu of inmiddels achterhaald is.

De batterij draait inmiddels netjes op self-consumption.
Ik ga deze week een netwerk-kabel inprikken om modbus te proberen.
In eerste instantie dacht ik via Postman eerst wat te testen met de local API, maar ik lees dat je daarmee problemen veroorzaakt.

Het is best lastig om alle info hier te fiteren op mijn eigen situatie.
Wel, toen ik mijn Marstek V2 besteld heb, direct werk gemaakt van >600 pagina's te lezen. Dat maakte het veel gemakkelijker voor mij ipv RTFM...Nu, alle dagen lees ik hier bij, ik vind dat wel prettig en blijf goed op de hoogte van de verdere ontwikkelingen. En geloof mij, er zitten hier velen met een enorme kennis. ;)

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• djiedjee
Ik ben ook erg blij met alle info in ieder geval!
teaser schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:41:
Ik vind dat het het wel wat explicieter aangegeven mag worden in de TS dat voor de V3 geen externe hardware meer nodig is. Er staat zoveel informatie in die TS, vooral over hoe je het praktisch aan de praat krijgt voor de v1/v2, dat je over die paar regeltjes over de V3 snel heen leest. Een kort overzicht bovenaan de TS zonder techische details kan al helpen.

Gezien de nieuwe bezoekers van dit topic voornamelijk V3 gebruikers zullen zijn - de V2 wordt niet meer verkocht - lijkt me het wel nuttig om hierop te focussen om veel gelijkaardige vragen te vermijden.
Je hebt helemaal gelijk, maar dit topic wordt momenteel vooral bijgehouden door gebruikers met ervaring in v1 of v2 (zoals ikzelf). We kunnen daarom helaas nog geen praktijkervaringen over v3 delen. Misschien kunnen ze je in dit topic ( Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu ) je beter helpen met specifieke vragen over de v3.

• sygys
Ik ben ook blij met alle info hoor maar het is als beginner echt heel goed zoeken.

Ik probeer nog uit te vinden welk apparaat precies de verdeling regelt van het vermogen die binnenkomt. Volgens mij doet de ct003 dat nu. Tenzij de accu's met elkaar communiceren om de verdeling te regelen. Ik heb zowel op fase 1 als fase 2 zonnepanelen die ook nog eens in wattage erg verschillen ik wil dus wel kunnen bepalen wat er max aan vermogen de 2 accu's in gaat. Gebaseerd op de vermogens die de zonnepanelen leveren. Nu probeert de accu (als hij werkt) de meter op nul te houden. Dus kijkt naar het verschil en levert of laadt naargelang het verschil. Met 2 accu's wordt het ingewikkelder omdat dan de accu's moeten laden en rekening moeten houden met elkaar. Ik vraag me af of de b2500 addon dat kan. Ik kan het in de documentatie niet goed terug vinden. Ook geeft marstek zelf aan dat geen. Enkele 3rd party meter dit kan behalve hun eigen ct002 en ct003 dus volgens mij zit het slimme deel in de meter en niet in de accu

• jevin20
Ik deel je mening wel een beetje hoor.
Ik weet dat er heel veel fanatieke Tweakers hier actief zijn, maar je kunt er niet vanuit gaan dat mensen 600+ pagina’s doorlezen om een antwoord op 1 vraag te vinden. Dit geldt voor meerdere topics, want dit is niet het enige topic dat enorm overspoeld raakt met nieuwe reacties, elke dag.
Laten we daarom, zoals de meeste hier doen, een beetje solidair zijn met elkaar en indien nodig in een PB wat info delen als dat iemand 600 pagina's lezen scheelt. Ik doe hetzelfde om mijn kennis te delen.

• jevin20
JanAllElectric schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Ik stuur wel zelf alles aan via nod-red <-> HA <> modbus, maar er zijn nu ook kant en klare integraties beschikbaar _/-\o_ .

[Afbeelding]
Tof! Wat voor kant en klare integraties? Ik hou van kant en klaar :*)
Mooi Dashboard trouwens. Dat wil ik ook wel :)

• dannyro
sygys schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:19:
Ik ben ook blij met alle info hoor maar het is als beginner echt heel goed zoeken.

Ik probeer nog uit te vinden welk apparaat precies de verdeling regelt van het vermogen die binnenkomt. Volgens mij doet de ct003 dat nu. Tenzij de accu's met elkaar communiceren om de verdeling te regelen. Ik heb zowel op fase 1 als fase 2 zonnepanelen die ook nog eens in wattage erg verschillen ik wil dus wel kunnen bepalen wat er max aan vermogen de 2 accu's in gaat. Gebaseerd op de vermogens die de zonnepanelen leveren. Nu probeert de accu (als hij werkt) de meter op nul te houden. Dus kijkt naar het verschil en levert of laadt naargelang het verschil. Met 2 accu's wordt het ingewikkelder omdat dan de accu's moeten laden en rekening moeten houden met elkaar. Ik vraag me af of de b2500 addon dat kan. Ik kan het in de documentatie niet goed terug vinden. Ook geeft marstek zelf aan dat geen. Enkele 3rd party meter dit kan behalve hun eigen ct002 en ct003 dus volgens mij zit het slimme deel in de meter en niet in de accu
Uw post vandaag om 9:11h vertelde heel wat anders dan deze post. Dat maakt het ook niet gemakkelijker voor ons om daar een goed antwoord op te geven...

• sygys
Bedoel je een tweede accu? Ik heb de 2de nog niet en ondertussen gisteren via de mail mijn bestelling geannuleerd omdat het niet werkt. Ik vind het echter erg jammer want dit zijn wel de accu's die ik eigenlijk het liefste zou willen. Vandaar dat ik nog een laatste poging doe om een manier te vinden om mijn accu te houden en de 2de toch ook te laten komen. Dus ik ga nu uit van 2 accu's want dat wordt mijn wens.

Die b2500 werkt overigens meteen. Ik voeg de Shelly em toe en hop gelijk loopt alles. Ik vind hem alleen wel ontzettend schommelen. En vraag me dus nog af of 2 accu's werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door sygys op 30-03-2026 12:37 ]

• djiedjee
Wat vind jij "ontzettend schommelen"?
Ik heb in de DSMR-integratie de "minum time between entity updates" naar 0 gezet. Met mijn slimme meter is dat iedere seconde een update.

Het schommelt hier nog wel iets, maar niet zoveel als in de standaard setting.

• Tazzios
  • Laatst online: 18:25

Tazzios

..

SatScan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:17:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar dit topic wordt momenteel vooral bijgehouden door gebruikers met ervaring in v1 of v2 (zoals ikzelf). We kunnen daarom helaas nog geen praktijkervaringen over v3 delen. Misschien kunnen ze je in dit topic ( Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu ) je beter helpen met specifieke vragen over de v3.
Dat is wel wat N=1 redenering. Sinds de release in september vind je genoeg berichten over de v3. En heel vaak wordt er niet eens aangegeven om welke versie het gaat.

De aansturing functionaliteit is volgens mij ook gelijk getrokken, de V1 en V2 ondersteunen toch ook modbus over IP/TCP? Dit maak ik tenminste op uit de https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus "Device version (v1/v2 or v3)"
Tazzios schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Dat is wel wat N=1 redenering. Sinds de release in september vind je genoeg berichten over de v3. En heel vaak wordt er niet eens aangegeven om welke versie het gaat.

De aansturing functionaliteit is volgens mij ook gelijk getrokken, de V1 en V2 ondersteunen toch ook modbus over IP/TCP? Dit maak ik tenminste op uit de https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus "Device version (v1/v2 or v3)"
Klopt, alleen werkt het niet direct 'out of the box' bij v1 en v2. Dat is voor nieuwe gebruikers blijkbaar nogal verwarrend. Omdat ik zelf geen V3 heb, ken ik de fijne details niet, en dat geldt voor meer gebruikers. Er staat niet voor niets: 'vul je signatuur/setup in'. Wat er nu vaak gebeurt, is dat nieuwe gebruikers eerst zelf gaan knutselen en dan pas — volledig gefrustreerd — deze topics vinden. Ze uiten dan hun frustratie zonder een duidelijke vraag te stellen of te vermelden welke hardware ze precies gebruiken (Batterij Vx, CT00x, Smart Meter 1, 5 of 10sec, etc.).

Begrijpelijk maar lastig om te helpen.

• sygys
djiedjee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:44:
Wat vind jij "ontzettend schommelen"?
Ik heb in de DSMR-integratie de "minum time between entity updates" naar 0 gezet. Met mijn slimme meter is dat iedere seconde een update.

Het schommelt hier nog wel iets, maar niet zoveel als in de standaard setting.
Ik heb het nu beter ingesteld even wat mqtt sensoren bijgemaakt voor total consumption en total production en nu werkt het erg goed. Zie nog wel schommelingen van 300/500 watt maar deze worden vrij snel opgevangen. Heb nog nooit zovaak een verschil gezien van 0 watt :) maar het is toch ongelofelijk dat marstek zelf zo'n ongelofelijk klote apparaat maakt (ct003) die constant de verbinding kwijt raakt en ook nog eens super traag is en dus maar de halve tijd waardes doorgeeft en crasht. Ik snap niet dat je als bedrijf zo'n troep maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bPBgvtMiEY48mp5Ue5InsapNoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHd4OW4bCqSZLgOrdAGCjjd7.jpg?f=fotoalbum_large

Super bedankt voor de b2500 tip dit is alvast een goed alternatief. Ik hoop dat de addon meer accu's kan aansturen. Dan ben ik geholpen

[ Voor 21% gewijzigd door sygys op 30-03-2026 13:32 ]

• djiedjee
@sygys mooi dat het werkt. Nu rustig blijven ademhalen.

In de addon heb ik 1 template-sensor gebruikt die totale afname en teruglevering over 3 fasen heen teruggeeft.
Als je hetzelfde doet, maar dan 1 sensor per fase, zou het moeten werken.

Eventueel de afname en teruglevering splitsen, ik weet alleen wat daar de meerwaarde van zou zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bkx5lxVpNGWAoNBrR4bJZuSTkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m1DztnlGrqlyFAFnGSMTwkut.png?f=fotoalbum_large
sygys schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Ik heb het nu beter ingesteld even wat mqtt sensoren bijgemaakt voor total consumption en total production en nu werkt het erg goed. Zie nog wel schommelingen van 300/500 watt maar deze worden vrij snel opgevangen. Heb nog nooit zovaak een verschil gezien van 0 watt :) maar het is toch ongelofelijk dat marstek zelf zo'n ongelofelijk klote apparaat maakt (ct003) die constant de verbinding kwijt raakt en ook nog eens super traag is en dus maar de halve tijd waardes doorgeeft en crasht. Ik snap niet dat je als bedrijf zo'n troep maakt.
[Afbeelding]

Super bedankt voor de b2500 tip dit is alvast een goed alternatief. Ik hoop dat de addon meer accu's kan aansturen. Dan ben ik geholpen
De CT003 werkt hier perfect! zie mijn signatuur.
Wat belangrijk is dat je een goed wifi netwerk hebt, liefst en mesh-systeem en anders kun je het koppelen aan een travel-modem bij blijvende problemen.

• sygys
Ja maar als je dus een ct003 hebt die op wifi zit en de accu op een utp kabel aansluit met hetzelfde subnet dan werkt het voor geen meter meer. En dat zou wel moeten werken...

Ik zat nog te denken mochten 2 accu's niet werken met de b2500 addon zou je dan beide accu's de helft van de waarde kunnen doorsturen die het daadwerkelijk is? Stel. Je hebt een verschil van 500 watt en je zou naar beide 250 sturen dan zou je het geheel toch op 0 of dicht daarbij moeten krijgen. Nadeel is alleen dat beide accu's exact even vol zouden moeten zitten anders stopt een van de 2 te vroeg en laad de andere maar met halve kracht op
sygys schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:56:
Ja maar als je dus een ct003 hebt die op wifi zit en de accu op een utp kabel aansluit met hetzelfde subnet dan werkt het voor geen meter meer. En dat zou wel moeten werken...

Ik zat nog te denken mochten 2 accu's niet werken met de b2500 addon zou je dan beide accu's de helft van de waarde kunnen doorsturen die het daadwerkelijk is? Stel. Je hebt een verschil van 500 watt en je zou naar beide 250 sturen dan zou je het geheel toch op 0 of dicht daarbij moeten krijgen. Nadeel is alleen dat beide accu's exact even vol zouden moeten zitten anders stopt een van de 2 te vroeg en laad de andere maar met halve kracht op
De CT003 in samenwerking met de batterijen bepalen hoe de load onderling verdeeld wordt. Die sturen gezamenlijk de NOM (slimme sturing).

Hoe bepaalde HA integratie dat doen is verschillend, die gebruiken de P1 meter (sensor) alleen om de actuele waarde uit te lezen.

• jevin20
Done, opnieuw geflashed en al mn automatiseringen (voor nu) opnieuw ingesteld met de nieuwe entities.
Maar nu loop ik vast bij stap 7: Home Assistant DASHBOARD - continue installation with guidance van https://github.com/gitcod...ocs/01-getting-started.md
De interactive dashboard laat bij mij nog steeds exact dezelfde hoeveelheid unknown entities zien. Er is weinig interactief aan dit dashboard, en ik zie al helemaal niet hoe ik de node red flows hierin te zien moet krijgen. De node red flows heb ik wel gedeployed.

Misschien de volgende informatie nog erbij, ik heb geen file editor (ik draai HA docker, niet OS), en alle links in het dashboard, behalve die naar externe websites, leiden gewoon naar mijn eerste 'homepage' dashboard. Zo ook bijvoorbeeld 'review power limits' in step 4.
Het hele dashboard doet weinig op dit moment.
Tips?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jevin20
Ik heb die pagina even vluchtig bekeken maar het is denk ik ook wel onduidelijk geformuleerd allemaal
Heb je een directory packages gemaakt in HA (/config/packages)?

Grofweg komt het neer op:
lilygo of m5stack voor V1 en V2 vd marstek /modbus tcp voor de V3(zoek het ipadres op)

Directory /packages aan maken en deze in configuration.yaml
YAML:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages
En daar die 2 yamls in kopieren
house_battery_control.yaml en house_battery_control_config
Die laatste heeft een template sensor die je moet aanpassen voor jou p1 meter

een keer herstarten van HA

Dashboard importeren in HA

All flows in one importeren in nodered
https://github.com/gitcod...ll-flows-in-one-file.json
deploy

en dan kan je naar het tabje( in nodered) Home Battery start gaan om te kijken wat er wel/niet doorkomt

En daarna naar de discord server om vragen te stellen
https://github.com/gitcod...adme-ov-file#getting-help
:>

Als je al allerlei andere integraties hebt toegepast zal het iets meer moeite kosten, want je moet de entitiy-ids opnieuw aan laten maken of refreshen.
HA heeft een bugje dat die achterblijven in de oude staat (instellingen - apparaten en diensten - entiteiten - tandwieltje of 3 puntjes)(uit mijn hoofd)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2026 17:27 ]

• jevin20
AUijtdehaag schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:22:
@jevin20
Ik heb die pagina even vluchtig bekeken maar het is denk ik ook wel onduidelijk geformuleerd allemaal
Heb je een directory packages gemaakt in HA (/config/packages)?

Grofweg komt het neer op:
lilygo of m5stack voor V1 en V2 vd marstek /modbus tcp voor de V3(zoek het ipadres op)

Directory /packages aan maken en deze in configuration.yaml
YAML:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages
En daar die 2 yamls in kopieren
house_battery_control.yaml en house_battery_control_config
Die laatste heeft een template sensor die je moet aanpassen voor jou p1 meter

een keer herstarten van HA

Dashboard importeren in HA

All flows in one importeren in nodered
https://github.com/gitcod...ll-flows-in-one-file.json
deploy

en dan kan je naar het tabje( in nodered) Home Battery start gaan om te kijken wat er wel/niet doorkomt

En daarna naar de discord server om vragen te stellen
https://github.com/gitcod...adme-ov-file#getting-help
:>

Als je al allerlei andere integraties hebt toegepast zal het iets meer moeite kosten, want je moet de entitiy-ids opnieuw aan laten maken of refreshen.
HA heeft een bugje dat die achterblijven in de oude staat (instellingen - apparaten en diensten - entiteiten - tandwieltje of 3 puntjes)(uit mijn hoofd)
Met alles wat ik al gedaan had.... En het gaat mis bij de packages 8)7 8)7
Anyway. Nu is het gelukt. Super bedankt!
Nu heb ik nog wat additionele vragen:
- Ik ben benieuwd of ik ergens kan verifiëren dat de instellingen in het dashboard daadwerkelijk worden overgenomen door de batterijen. Ik heb dit getest met [/quote]Marstek m1 Discharging Cutoff Capacity[quote], en als ik die in de instellingen op het dashboard aanpas, zie ik die niet aangepast worden in de actuele entity via de Marstek m1 zelf.
- Ik wil graag de EV stop trigger toepassen, maar begrijp niet zo goed wat voor entity id ik daar moet invullen? Mijn Easee charger integration heeft bijv een status ID, maar die kan meerdere statussen hebben... Moet ik hier zelf een helper voor maken dan die bij Charging een on/off signaal geeft en die helper hier invullen? Ik zie tevens geen schakelaar om de EV stop trigger aan of uit te zetten. Is die altijd aan zodra ik hier uitgevogeld heb wat de juiste entity ID is om in te vullen?

Edit:
- Nog een vraag, ik heb niet echt mijn p1 meter ingesteld in de house_battery_control_config.yaml, maar dit ging gewoon goed lijkt het (homewizard P1), moet ik hier nog iets mee doen? Ik heb een 3 fase meter, daar wordt nu niet naar gekeken geloof ik, maar ook geen idee of dat uitmaakt. Om eerlijk te zijn begrijp ik dat 3 fase verhaal niet in de config yaml.
- NodeRed ziet ook nog 37 issues (allemaal action .... not found) wat moet ik hiermee?

Edit 2:
- Heb ik de CT003 nu nog nodig of niet? Want mijn splitter zit vol met 3 meters en binnenkort komt er weer een P1 meter van de laadpaal bij (nu laden we nog gewoon op de goedkoopste momenten, straks willen we op zonne-energie laden en dan hebben we de Easee Equalizer nodig 8)7 )

[ Voor 15% gewijzigd door jevin20 op 30-03-2026 18:11 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jevin20
Ik wil niet flauw doen, maar dit topic is niet bedoeld voor HBC ondersteuning.
Daarvoor ga je hier naar toe: https://discord.com/invite/yeAGaE4kgy

Wat korte antwoorden:
Heb je nodered al eens "restart"?
Als je de yaml's NA de installatie van nodered geplaatst hebt, herkend nodered ze niet natuurlijk, na een restart vaak wel.
Powerbaas heeft een 4 poort splitter en ik heb nooit een CT003 gehad (dus ook niet nodig meer, tenzij je terug wilt naar marstek sturing)
Voor HW P1 wifi en 3-fase meter heb je maar 1 entity nodig in de template sensor en dat is de entity: sensor.p1_meter_power van HW

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2026 18:30 ]

• djiedjee
Ik heb een LAN-kabel ingeprikt en de modbus-yaml van Fonske geinstalleerd inclusief standaard dashboard.
Het werkte binnen 10 minuten, dat viel alles mee!

Thanks allemaal.

Nu nog kijken of ik in EVCC wat eenvoudige zaken kan combineren met de laadpaal of dat ik toch node-red / automations ga proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGq-I-mjkhQJevJuff1zdS3ySn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KJfotRshCatNChGAExjQ2k5v.png?f=fotoalbum_large

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:18
sygys schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]

In de develop branch van de b2500 emulator kan je de ct003 emuleren, die werkt wel met meerdere batterijen en je kan zelfs bijsturen.... Heel veel extra opties... Maar de CT003 is een goed device , dat je verbinding wegvalt ligt wellicht niet aan de meter zelf. Ik zou je netwerk apparaat eens laten nakijken

• djiedjee
Ik mis, net zoals andere hier, een aantal waarden uit modbus, bijb. Daily Charging energy.

De accu draait op firmware 144 en zou versie 146 of hoger moeten hebben?
Via de app is er geen update mogelijk.

Is dat aan te vragen via mail of kan ik dat beter via "Ask Marstek" in de app aanvragen?

• stievo9997
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-04 09:33
NoFate schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:53:
[...]

In de develop branch van de b2500 emulator kan je de ct003 emuleren, die werkt wel met meerdere batterijen en je kan zelfs bijsturen.... Heel veel extra opties... Maar de CT003 is een goed device , dat je verbinding wegvalt ligt wellicht niet aan de meter zelf. Ik zou je netwerk apparaat eens laten nakijken
Dat is wel een interessante optie om de ct003 te emuleren, ik heb nu namelijk 3 stuks marstek venus E, alleen mooi samenwerken qua laden / ontladen doen ze niet. Ik heb nu de Shelly Pro 3EM.

Ik heb nu deze branch: https://github.com/tomqui...rstek-managed-fake-device geïnstalleerd op HA. Alleen snap ik nog niet zo goed hoe ik dan deze CT003 kan laten gebruiken. Het deel "marstek_enable" ( Marstek cloud auto-registration) heb ik ingevoerd. En zou dus verwachten dat ik de geëmuleerde ct003 in de app zou terug moeten gaan zien? Wellicht iets foutief ingevoerd?

EDIT:
Opgelost: ik had de verkeerde branche gebruikt, dit is de juiste: https://github.com/tomquist/b2500-meter/tree/develop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-x-hA8TbgHR-uB_2_jp1RGkg6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/02KqX6bpy2PrTxdYuglsWcwg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door stievo9997 op 31-03-2026 14:07 ]

• jevin20
djiedjee schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:34:
Ik mis, net zoals andere hier, een aantal waarden uit modbus, bijb. Daily Charging energy.

Is dat aan te vragen via mail of kan ik dat beter via "Ask Marstek" in de app aanvragen?
Ik krijg al een maand geen reactie op Ask Marstek, op geen van beide vragen...

• jevin20
AUijtdehaag schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:23:
@jevin20
Ik wil niet flauw doen, maar dit topic is niet bedoeld voor HBC ondersteuning.
Daarvoor ga je hier naar toe: https://discord.com/invite/yeAGaE4kgy

Wat korte antwoorden:
Heb je nodered al eens "restart"?
Als je de yaml's NA de installatie van nodered geplaatst hebt, herkend nodered ze niet natuurlijk, na een restart vaak wel.
Powerbaas heeft een 4 poort splitter en ik heb nooit een CT003 gehad (dus ook niet nodig meer, tenzij je terug wilt naar marstek sturing)
Voor HW P1 wifi en 3-fase meter heb je maar 1 entity nodig in de template sensor en dat is de entity: sensor.p1_meter_power van HW
Toch bedankt voor de reacties. Ik ben uitgebreid vragen aan het stellen (sinds jouw bericht gisteren) op Discord, maar de (bruikbare.... sorry!) reacties zijn erg beperkt. Voor alsnog ben ik er niet veel opgeschoten helaas.
Er lijkt een hoop niet helemaal lekker te functioneren in HBC, of ik doe het verkeerd en kan het niet vinden, dat is uiteraard ook een optie.

• AUijtdehaag
  • Niet online
djiedjee schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:34:

Ja minimaal 146 inderdaad aanvragen via de feedback in de App

@jevin20
Ik heb geen glazen bol maar heb je alle entity-id's gecontroleerd? Staat daar marstek_m1 (of 2 of 3)in?

• igela3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 20:12
sygys schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:19:

Om een eerdere vraag van je te beantwoorden: Modbus hoef je bij een V3 niet aan te zetten. Je prikt die batterij gewoon met een ethernetkabel aan je router (via de ethernet poort, niet de RS485 poort), Idealiter maak je even een static IP in je router voor die batterij, dan is de kans dat er iets aan de IP adressen verandert en het niet meer werkt, geëlimineerd. Je router ziet Host name CH395, dat is je batterij.

Ik werk nu met deze integratie: https://github.com/ffunes/Marstek-Venus-Energy-Manager
Deze gast heeft er serieus werk van gemaakt: je hoeft niet moeilijk te doen met aanpassen van namen van entities, alles gaat vanzelf. Ik heb 2 stuks V3 die ik hiermee aanstuur.
Predictive charging kijkend naar solar forecast en dynamische kwartierprijzen van NordPool is geïntegreerd. Accu laadt op op goedkoop moment als de solar tekort gaat schieten, kijkt ook naar je verwachte verbruik voor de komende nacht (leert dit naar aanleiding van je eerder verbruiksgegeven). Minimaal en maximaal laadvermogen kun je instellen, minimale en maximale SOC ook. Enfin, kijk zelf maar wat je ervan vindt, bij mij draait dit nu prima en stabiel NOM met een CT003 van Marstek, maar je kunt ook een eenvoudige DSMR integratie gebruiken om je acutele verbruik te zien, als je een snelle (DSMR5.0) slimme meter hebt. Dit in tegenstelling tot de prut app van Marstek zelf.

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:54
krijn1985 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:04:
Ik kon het niet vinden in dit topic maar kan zijn dat ik verkeerd gezocht heb. Is het mogelijk een Venus e V3.0 in gebruik te nemen met modbus zonder hem te "installeren" via de app? Of ga ik de app sowieso af en toe nodig hebben? Wil hem eigenlijk hooguit aan het geen internet iot wifi netwerk hangen maar vooral met modbus aansturen.
AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:00:
@krijn1985
Dat ligt er een beetje aan, met welke firmware de MT komt.
EMS 144 zou je willen updaten naar EMS 146 omdat je anders enkele modbus parameters mist.

Misschien een hotspot maken via je telefoon, die je dan naderhand niet meer gebruikt
Om even een update te geven, mijzelf en @AUijtdehaag gequote. Ik heb afgelopen week de batterij opgehaald en geinstalleerd. Hier stond uiteindelijk dus een te oude firmware op om gelijk met modbus te kunnen praten. Heb jammer genoeg nu nog steeds 144, heb dus om een update gevraagd. Maar op basis van mijn "ervaring" kan ik het volgende melden:
Batterij hoeft niet aan wifi om te updaten en niet aan het internet (hij hing aan een vlan zonder internet). Ik heb de batterij van lan verbinding voorzien maar kon met modbus dus niet verbinden. Toen de app geinstalleerd batterij toegevoegd en dan kan hij via bluetooth apparaat updaten. Duurt wel even dus sta je dan in je schuur.

Als ik thuis ben kan ik met de app prima verbinden met de batterij echter moet hij wel mijn locatie iedere keer weten, wat voor mij nogal onnodig voelt. Maarja zodra ik update naar 146 of 147 heb zodat in ieder geval een aantal relevante mod parameters ook tot mijn beschikking heb zal ik de app (voorlopig) niet echt meer nodig hebben.

Toch jammer dat je de app nodig hebt om de updates uit te voeren.

• savale
4x Venus v3 firmware v147:
Ik gebruik de b2500 ct003 emulator van tomquist. Werkt fantastisch, maar als ik na onderhoud even down ben geweest dan komen de accu's soms in de "diagnosis failed" state. Ik moet dan in de app op "auto diagnoses" drukken om de accu's weer aan de gang te krijgen. Is er misschien een truukje (over modbus) om ze weer aan de gang te krijgen?

• dannyro
savale schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:24:
4x Venus v3 firmware v147:
Ik gebruik de b2500 ct003 emulator van tomquist. Werkt fantastisch, maar als ik na onderhoud even down ben geweest dan komen de accu's soms in de "diagnosis failed" state. Ik moet dan in de app op "auto diagnoses" drukken om de accu's weer aan de gang te krijgen. Is er misschien een truukje (over modbus) om ze weer aan de gang te krijgen?
Wat bedoel je met "na onderhoud"?

• savale
dannyro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:50:
[...]

Wat bedoel je met "na onderhoud"?
Het draait in een LXC. Als ik die moet updaten / herstarten of als ik te lang bezig ben met configureren valt de CT003 emulator ook een paar minuten weg. Op de een of andere manier gaat ie dan in diagnose error.
Ik heb nu in mijn script staan dat hij eerst alle accu's naar manual zet bij een shutdown. Hopelijk gaat dat beter.

De b2500 emulator kan ik trouwens iedereen aanraden. Je kunt zelf de smoothing / balanceren tussen de accu's tweaken. Inmiddels is er in de develop branch ook een feature waarmee je kleine charge / discharge loads door 1 accu kunt laten doen in plaats van kleine loads verspreiden over alle accu's. Erg tof! _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door savale op 02-04-2026 12:19 ]

• Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:35
@savale
Je kunt met de TomQuist b2500 emulator toch geen CT003 emuleren?
Volgen de readme op zijn zijn github zie ik enkel de volgende apparaten die geemuleerd kunnen worden.:

CT001
Shelly Pro 3EM
Shelly EM gen3
Shelly Pro EM50

met als voetnoot:
If your B2500 or Marstek storage system supports it, always prefer a Shelly device type over CT001 for better compatibility and reliability.

• dannyro
Fr3ggel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:44:
@savale
Je kunt met de TomQuist b2500 emulator toch geen CT003 emuleren?
Volgen de readme op zijn zijn github zie ik enkel de volgende apparaten die geemuleerd kunnen worden.:

CT001
Shelly Pro 3EM
Shelly EM gen3
Shelly Pro EM50

met als voetnoot:
If your B2500 or Marstek storage system supports it, always prefer a Shelly device type over CT001 for better compatibility and reliability.
https://github.com/tomqui...e#pre-release-builds-next

• Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:35
@dannyro

Oeps, sorry. Ik had alleen in de main branch gekeken.

En nog even een andere vraag.
Ik ben voornemen om een Shelly Pro 3EM aan te schaffen. Niet (alleen) voor de Marstek Batterijen, maar ook voor andere automations

Ik ben voornemens om in de aansturing van mijn Marstek batterijen in de toekomst door HA te laten aansturen.
Echter wil ik wel iets achter de hand hebben voor als mijn HA hapert.

Ik lees wel eens dat de HomeWizard P1 meter niet goed werkt i.c.m. meerdere Marstek batterijen. Weet iemand hoe dit zit met de Shelly Pro 3EM? Is die wel goed compatible met meerdere Marstek Venus batterijen (2x Venus E 3.0 en 1x Venus A) zonder tussenkomst van HA?
Fr3ggel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:56:
@dannyro

Oeps, sorry. Ik had alleen in de main branch gekeken.

En nog even een andere vraag.
Ik ben voornemen om een Shelly Pro 3EM aan te schaffen. Niet (alleen) voor de Marstek Batterijen, maar ook voor andere automations

Ik ben voornemens om in de aansturing van mijn Marstek batterijen in de toekomst door HA te laten aansturen.
Echter wil ik wel iets achter de hand hebben voor als mijn HA hapert.

Ik lees wel eens dat de HomeWizard P1 meter niet goed werkt i.c.m. meerdere Marstek batterijen. Weet iemand hoe dit zit met de Shelly Pro 3EM? Is die wel goed compatible met meerdere Marstek Venus batterijen (2x Venus E 3.0 en 1x Venus A) zonder tussenkomst van HA?
Niet om slim te laten samenwerken dan heb je toch echt een CT002 of CT003 nodig. Ik zou voor de CT003 kiezen als backup.

Succes!

• savale
Iemand toevallig al een zinvollere SOC percentage berekening bedacht? Ik zit er aan te denken dat in de esphome kant te implementeren. De huidige SOC zit er soms 25% naast... Met name aan de bovenkant slaat het nergens op. Hij schiet gerust van 75% naar 100% omdat de berekening van marstek er naast zit.
Ik zit er zelf aan te denken om Coulomb Counting te gebruiken, aangezien we continu de DC power kunnen meten...

Update: nu een fraaie versie gemaakt die zelf lerend is, ingebakken in de esphome versie van fonske, maar ga die even uitgebreid testen voordat ik deze deel. Hopelijk een wat realistischere SOC.

[ Voor 142% gewijzigd door savale op 04-04-2026 23:59 ]

• jevin20
Ik zat me gister te bedenken dat je de ‘backup’ = stopcontact functie handmatig aan moet zetten, en wanneer in huis alle stroom uitvalt het wel handig is als die aan staat. Alhoewel je waarschijnlijk via Bluetooth nog wel deze aan kan zetten.
Desalniettemin vroeg ik me af of iemand weet of het permanent aanhebben van het stopcontact stroom verbruikt?
Het gekke is, als de batterijen in stand-by staan, zie ik via de Homewizard power plugs alsnog zo’n 7W idle verbruik van het net, naast dat de SOC langzaam terugloopt (kan ook met cellen die balanceren te maken hebben wellicht).
Nu heb ik net het stopcontact aangezet bij 1 van onze batterijen en prompt gaat het net verbruik naar 0W.
Zit er nog meer hierachter verborgen? Iemand enig idee?

savale schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:44:
Iemand toevallig al een zinvollere SOC percentage berekening bedacht? Ik zit er aan te denken dat in de esphome kant te implementeren. De huidige SOC zit er soms 25% naast... Met name aan de bovenkant slaat het nergens op. Hij schiet gerust van 75% naar 100% omdat de berekening van marstek er naast zit.
Ik zit er zelf aan te denken om Coulomb Counting te gebruiken, aangezien we continu de DC power kunnen meten...

Update: nu een fraaie versie gemaakt die zelf lerend is, ingebakken in de esphome versie van fonske, maar ga die even uitgebreid testen voordat ik deze deel. Hopelijk een wat realistischere SOC.
Toeval bestaat niet ;-)

Wat ik nu sinds enkele dagen draaiend heb is best uitgebreid. Ik monitor het per batterij apart, dus voor de MT1 en de MT2 los van elkaar. Daarbij kijk ik naar het totale rendement over de hele periode, maar ook naar hoe ze het per dag doen. Wat het extra nauwkeurig maakt, is dat ik metingen doe op vaste SOC-punten zoals 10, 33, 50, 67 en 90 procent. Dat is veel beter dan alleen maar een simpel rekensommetje van totaal in en totaal uit, want ik pak nu de gemiddelden van meerdere meetpunten tijdens specifieke laad- en ontlaadmomenten. Dat geeft een veel realistischer beeld van wat er echt gebeurt.

In Home Assistant heb ik daar wat automatiseringen voor gebouwd die de RTE automatisch berekenen bij die specifieke SOC-waardes. Ik heb ook gezorgd dat de boel niet vastloopt als er een keer een teller reset in ESPHome of na een reboot, dus de cijfers blijven betrouwbaar. Voor het totale systeem heb ik een 'MTALL' waarde gemaakt. Dat is geen simpel gemiddelde van de twee, maar een gewogen berekening gebaseerd op de werkelijke energie. Op mijn dashboard zie ik nu in één oogopslag of het goed zit met kleurcodes: groen voor boven de 75 procent, oranje tussen de 60 en 75 en rood als het daaronder zakt. Ook heb ik een grafiekje dat de afgelopen zeven dagen laat zien.

De eerste cijfers zijn best interessant. Mijn MT1 zit rond de 72 tot 73 procent, terwijl de MT2 met 76 tot 77 procent duidelijk efficiënter is. Samen komt dat uit op ongeveer 74 procent. Dat verschil tussen die twee batterijen had ik zonder deze metingen nooit zo scherp gezien. Het belangrijkste inzicht tot nu toe is dat je eigenlijk twee soorten cijfers nodig hebt: een realtime getal per dag voor de snelle check en die SOC-metingen voor de echte nauwkeurigheid per cyclus. Samen geeft dat een compleet beeld. De volgende stap is om dit te gaan gebruiken voor het slim sturen van laden en ontladen op basis van de stroomprijs in combinatie met dat rendement. Het geeft in ieder geval een hoop inzicht dat je standaard in geen enkele app te zien krijgt.

jevin20 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:40:
Ik zat me gister te bedenken dat je de ‘backup’ = stopcontact functie handmatig aan moet zetten, en wanneer in huis alle stroom uitvalt het wel handig is als die aan staat. Alhoewel je waarschijnlijk via Bluetooth nog wel deze aan kan zetten.
Desalniettemin vroeg ik me af of iemand weet of het permanent aanhebben van het stopcontact stroom verbruikt?
Het gekke is, als de batterijen in stand-by staan, zie ik via de Homewizard power plugs alsnog zo’n 7W idle verbruik van het net, naast dat de SOC langzaam terugloopt (kan ook met cellen die balanceren te maken hebben wellicht).
Nu heb ik net het stopcontact aangezet bij 1 van onze batterijen en prompt gaat het net verbruik naar 0W.
Zit er nog meer hierachter verborgen? Iemand enig idee?
Intern verbruik van de BMS etc.

• jevin20
SatScan schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:05:
[...]

Intern verbruik van de BMS etc.
Ja ik snap dat de batterij stroom verbruikt, dat is logisch, maar hoezo stopt hij daarmee als ik het backup stopcontact aan zet :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4B5xOxNJJenu3BvMTypdMDTLDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HznD1FYxtYQQMR8jMPgyfHc2.png?f=fotoalbum_large

Zie hier, hij is van 7W verbruik naar 0 gegaan, totdat hij begon met stroom leveren voor NOM.

[ Voor 43% gewijzigd door jevin20 op 05-04-2026 12:01 ]

jevin20 schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:58:
[...]

Ja ik snap dat de batterij stroom verbruikt, dat is logisch, maar hoezo stopt hij daarmee als ik het backup stopcontact aan zet :)
[Afbeelding]

Zie hier, hij is van 7W verbruik naar 0 gegaan, totdat hij begon met stroom leveren voor NOM.
Goede vraag, dat weet ik niet. Dit gedrag hebben we al vanaf het begin gezien... zoek eens in het topic misschien dat je een sluitend antwoord vindt?

• savale
WIP, maar hier al volledig over van node red naar de b2500 emulator van tomquist aangezien deze inmiddels ook een hoop features heeft: smoothing en min_efficiency (zodat accu's pas bij schakelen voor beter efficiency)
https://github.com/tomquist/b2500-meter

Werkt hier met 4x een venus v3 (firmware v147).
Ik heb zelf de esphome firmware van Fonske / Superdude uitgebreid met wat nieuwe features:
https://github.com/kiss81/marstek_esphome
Work in Progress: based on the work of Fonske and Superduper1969:

added:
  1. Calculated SOC. Based on cell voltage and Coulomb counting
  2. charge and discharge cell voltage limits. By default: charge shutoff @ 3.50v and discharge shutoff @ 3.20v for better lifetime
  3. charge slower for 3.40v to 3.50v: 500watt for better lifetime
edit: 6 april: did some updates for better SOC calculation + reduced default lilygo brightness 10%

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 06-04-2026 21:39 ]

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:53
Vandaag de 3 Marstek Venus E 3.0 aangesloten via de LAN poort om de ModBus integratie mogelijk te maken. De overstap is goed gelukt. Voor de Home Assistant integratie maak ik gebruik van Marstek Venus Energy Manager die via HACS in Home Assistant wordt aangeboden (lekker easy). <LINK>.

In de app staat wel nog bij elke Marstek Accu een connectie met CT003. Ik vermoed dat dit een probleem opleverd icm aansturing vanuit Home Assistant. Wat kan ik het beste doen.

• LJU
  • Laatst online: 00:09

LJU

RogerSch schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:01:
Vandaag de 3 Marstek Venus E 3.0 aangesloten via de LAN poort om de ModBus integratie mogelijk te maken. De overstap is goed gelukt. Voor de Home Assistant integratie maak ik gebruik van Marstek Venus Energy Manager die via HACS in Home Assistant wordt aangeboden (lekker easy). <LINK>.

In de app staat wel nog bij elke Marstek Accu een connectie met CT003. Ik vermoed dat dit een probleem opleverd icm aansturing vanuit Home Assistant. Wat kan ik het beste doen.
Maak zelf gebruik van Home Battery Control. Zodra de rs485 switch naar enabled gaat (of full control) dan zie ik in de app dat er geen modus is geselecteerd en de batterij dus ook niet meer stuurt op de waardes uit de ct003 :)
Ik verwacht een soortgelijk iets bij deze integratie.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:53
LJU schreef op maandag 6 april 2026 @ 01:03:
[...]

Maak zelf gebruik van Home Battery Control. Zodra de rs485 switch naar enabled gaat (of full control) dan zie ik in de app dat er geen modus is geselecteerd en de batterij dus ook niet meer stuurt op de waardes uit de ct003 :)
Ik verwacht een soortgelijk iets bij deze integratie.
Dank voor de tip. Inderdaad in de Marstek app staat nu bij elke accu geen modus meer geselecteerd.

Dank. De CT003 kan ik nu dus verwijderen want in de Marstek Venus Energy Manager add-on heb ik de Home Wizard P1 meter geselecteerd.

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:21
RogerSch schreef op maandag 6 april 2026 @ 01:30:
[...]

Dank voor de tip. Inderdaad in de Marstek app staat nu bij elke accu geen modus meer geselecteerd.

Dank. De CT003 kan ik nu dus verwijderen want in de Marstek Venus Energy Manager add-on heb ik de Home Wizard P1 meter geselecteerd.
Ja, maar als je ooit nog eens wenst te sturen via de app (vb. omdat je een probleem hebt met HA of Modbus), dan heb je de CT003 wel nog nodig. Je kan hem laten staan als backup.

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:24
Ik gebruik de modbus-koppeling op mijn Marstek E V2 nog niet echt effectief om te sturen, maar vooral om te monitoren. Ik gebruik het samen met een HomeWizard P1 meter.
Nu ben ik aan het kijken naar wat mogelijkheden om effectief te gaan sturen. Ondertussen heb ik de Home Battery Control (v4.6.2) met de Node-Red configuratie draaien en dat lijkt allemaal goed te gaan. Zelfs de solar forecast functioneert volgens de dashboards.

Het enige wat nog niet goed gaat is het ophalen van de dynamische prijzen. Ik verwacht dat ik ergens een stap mis, maar weet niet goed wat.
Ik maak gebruik van de EnergyZero (core) integratie die ook geïnstalleerd staat en werkt. Ik zie de sensoren gevuld worden met informatie.
In HACS heb ik ook de Cheapest Energy Hours staan. Maar zoals ik gelezen heb, zie ik deze blueprint niet terug in de GUI, maar wel in custom_components.
Maar dan houdt het op voor mij. Moet ik nog ergens iets invullen/aanpassen/toevoegen om dit met elkaar te laten werken? Ik heb al van alles bekeken en gezocht, maar ik kom er niet meer aan uit. Ik verwacht nog ergens iets in YAML te moeten doen, maar geen idee wat. Iemand die mij een klein duwtje in de goede richting kan geven om de prijzen in HBC te krijgen?

• savale
Heeft een lilygo toch net weer wat meerwaarde over de Modbus over LAN. :)

Enjoy de update:
https://github.com/kiss81/marstek_esphome
Work in Progress: based on the work of Fonske and Superduper1969:

added:
  1. Calculated SOC. Initially based on cell voltage, then on Coulomb counting.
  2. Self learning (netto) battery capacity for better SOC estimation + logging.
  3. Charge and discharge cell voltage limits. By default: charge shutoff @ 3.50v and discharge shutoff @ 3.20v for better cell longevity.
  4. Charge slower for 3.40v to 3.50v: 500watt for better cell longevity.
  5. Default 10 days interval to bypass the voltage limits to allow recalibration of the Cells / Marstek SOC. (Direct overide available)

[ Voor 5% gewijzigd door savale op 07-04-2026 22:08 ]

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:19
jevin20 schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:58:
[...]

Met de back-up mode aan gebruikt hij de batterij voor zijn interne voeding i.p.v. het net.

• florism
  • Laatst online: 23:02
Hoi, mijn Marstek is nu ongeveer 1 jaar in gebruik en ik maak me wat zorgen over de celdrift.

Heb inmiddels een aantal cycli van 12 - 100% gedaan en op sommige dagen blijft de Marstek koppig op 99% hangen, vandaag bijvoorbeeld van 12 uur tot 17 uur 🤷🏻

Denken jullie dat er iets niet klopt? Ik lees uit via Modbus maar heb ook al Bluetooth geprobeerd, dat gaf bij 100%:
3.371V, 3.374V, 3.344V, 3.482V, 3.364V, 3.352V, 3.347V, 3.353V, 3.356V, 3.361V, 3.376V, 3.348V, 3.352V, 3.352V, 3.362V, 3.345V

Goed ziet er anders uit, denk ik.

Softwareversie V103
Firmwareversie V154
BMS-versie V216

Is er een nieuwere firmware die ik zou moeten proberen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dS1e9be41ia_CpLYvP7r6HAPT70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UucvzjgBsyyNymj39ntvk63Z.png?f=fotoalbum_large

• savale
@florism Tja balancing lijkt er niet of nauwelijks te zijn. Op mijn v3 van 2 maanden oud zie ik ook dit soort waardes op het moment dat je de accu oplaad.. Je zult wel zien dat als de accu leger is / de voltages even zijn gesettled dat de delta tussen de cellen weer kleiner is. Iets actievere balancing zou beter zijn imo, maar geen idee of de techniek aanwezig is in de accu's om dat te doen.

• florism
  • Laatst online: 23:02
@savale klopt, nu met 77% SOC ziet dit er beter uit maar ik had begrepen dat vooral aan de onder en bovenkant zichtbaar is hoe goed alles gebalanceerd is. Support ook geïnformeerd inclusief grafiek, ben benieuwd. Mijn gevoel zegt dat dit met de vorige firmware beduidend beter was maar daar heb ik niet echt goede data van 🥴

77% SOC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bNs49w55A9wsgANszjdFDTZGhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AwG8A7J1Iv0cqIdGJTf2cpag.png?f=fotoalbum_large

• savale
florism schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:06:
@savale klopt, nu met 77% SOC ziet dit er beter uit maar ik had begrepen dat vooral aan de onder en bovenkant zichtbaar is hoe goed alles gebalanceerd is. Support ook geïnformeerd inclusief grafiek, ben benieuwd. Mijn gevoel zegt dat dit met de vorige firmware beduidend beter was maar daar heb ik niet echt goede data van 🥴

77% SOC
[Afbeelding]
Ben benieuwd wat support er van zegt!
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste