Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
NoFate schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:14:
Ben je dit al te weten gekomen? Moet je vanuit evcc connectie maken naar de lily? Ik neem aan dat je niet kan connecteren op port 502 van de marstek zelf ...
Ja, zoals op de link van @Tunestwo staat moet je naar R485 Modbus RTU = de aansluiting daarvoor op de Venus.

(Als iemand verwacht daar een WiFi antenne in te draaien o.i.d., en de startpost hem/haar niet op andere gedachten heeft gebracht, weet ik niet zo zeker of hij/zij hier aan moet beginnen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:26
NoFate schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Ben je dit al te weten gekomen? Moet je vanuit evcc connectie maken naar de lily? Ik neem aan dat je niet kan connecteren op port 502 van de marstek zelf ...
Ja het idee is dat we dus zelf een modbus maken en die verbinden, zei het wifi zei het internet... Enige wat ik zelf jammer vind is dat de Marstek wilt verbinding maken met wifi... waarom kunnen we daar niet verder op borduren? Dat zou natuurlijk het mooiste zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:37
Iemand een linkje waar je de lilygo goedkoop kan kopen? Op tinytronics zijn ze uitverkocht weer :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:02
NoFate schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:29:
Iemand een linkje waar je de lilygo goedkoop kan kopen? Op tinytronics zijn ze uitverkocht weer :-)
Ali express binnen week in huis https://nl.aliexpress.com...vlBJTAXCRzfBoCyI0QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:29
Voor de zekerheid draden gecontroleerd.
Ik heb V2 met handvaten maar toch de kabel V1b waar Y=A - R=B - Black=Data Gnd - empty - Black=+5v - Red = GND
Aangesloten op de MT heb ik dus nu 5volt tussen B+5 en B-data gnd dus moet ik die dan gebruiken als voeding op de Lilygo en de Red=Gnd niet gebruiken?
Op de ronde steker heb ik dus recht over het blauwe stipje B= Data Gnd - Links B=+5v - en naast stipje Red = Gnd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuG5HTVKhJ1IPekKh-q3lsyt7KA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msV5Ak5NVPktZPAUflnylbxt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door tinamar op 06-06-2025 17:37 ]

BE/3000Wp 155°/ 1 MT 5.12Kw (v151), CT003 (v115), DM XS212

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
tinamar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:31:
Ik heb V2 met handvaten maar toch de kabel V1b waar Y=A - R=B - Black=Data Gnd - empty - Black=+5v - Red = GND
Aangesloten op de MT heb ik dus nu 5volt tussen B+5 en B-data gnd dus moet ik die dan gebruiken als voeding op de Lilygo en de Red=Gnd niet gebruiken?
Op de ronde steker heb ik dus recht over het blauwe stipje B= Data Gnd - Links B=+5v - en naast stipje Red = Gnd
Zie topicstarter met plaatjes daar staat het goed uitgelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:12
tinamar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:31:
Ik heb een beetje moeite met het ontcijferen van je bericht. Maar als je die volgorde aanhoudt zoals jij zegt, en je meet 5V tussen zwart en zwart, dan is dat toch gewoon de kabel V2 zoals in de TS nu? Tussen pin 3-4 als bovenste pin 1 zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tunestwo schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:19:
Ja het idee is dat we dus zelf een modbus maken en die verbinden, zei het wifi zei het internet ethernet...
Of rechtstreeks met modbus RTU naar iets aan het andere eind wat ook modbus rtu spreekt.
Enige wat ik zelf jammer vind is dat de Marstek wilt verbinding maken met wifi... waarom kunnen we daar niet verder op borduren? Dat zou natuurlijk het mooiste zijn. :(
Waarom 't ding zelf geen modbus tcp spreekt? Tja.. wie zal het zeggen. Zou het twee euro hardware kosten gescheeld hebben wellicht? Of waren ze zelf gewend het apparaat in de beta stadia via modbus te debuggen (wat intern dan modbus rtu zal zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
In de lilygo-rs485.yaml staan een heele reeks beveiligings sensoren voor te hoge temperatuur, te veel spanning etc. Heeft iemand al een keer gezien dat deze sensoren iets registreren?
Ik heb nu al 2 keer een situatie gehad waarbij de batterij in storing ging, rode WARN led aan, maar in de data die de lilygo doorstuurt is niets te vinden dat op de oorzaak van de storing wijst.

2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinamar
pascallj schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:35:
[...]

Ik heb een beetje moeite met het ontcijferen van je bericht. Maar als je die volgorde aanhoudt zoals jij zegt, en je meet 5V tussen zwart en zwart, dan is dat toch gewoon de kabel V2 zoals in de TS nu? Tussen pin 3-4 als bovenste pin 1 zou zijn.
Ja je hebt gelijk de kabel is toch V2 heb de labels Gnd en Data Gnd verwisseld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-dZHdYf2T1O5Jitk4Pex7OsaH0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pEvbjzghzzeyM5U2f0VTocRS.jpg?f=user_large
Red Gnd op de foto moet dus Data Gnd zijn (niet gebruiken) en Black Data Gnd moet Gnd worden

[ Voor 25% gewijzigd door tinamar op 06-06-2025 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
Hometek schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:10:
In de lilygo-rs485.yaml staan een heele reeks beveiligings sensoren voor te hoge temperatuur, te veel spanning etc. Heeft iemand al een keer gezien dat deze sensoren iets registreren?
Ik heb nu al 2 keer een situatie gehad waarbij de batterij in storing ging, rode WARN led aan, maar in de data die de lilygo doorstuurt is niets te vinden dat op de oorzaak van de storing wijst.
Dat er iets fout zit in die registers is denk ik wel duidelijk. Maar hoe het wel zit weten we nog niet precies.

Ik heb een nieuwe BMS van Marstek aangeboden gekregen (die overigens echt dramatisch lijkt voor de levensduur van de batterij) en kreeg vannacht drie keer achter elkaar na ongeveer 1,5 uur de error 'Peak Voltage Abnormal'. Dat slaat nergens op, waarschijnlijk is het, gezien het BMS experiment, een error gerelateerd aan het BMS of de voltage van de cellen. Dus er wordt wel iets geregistreerd, maar ik ben bang niet het juiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:07
tinamar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:22:
[...]

Ja je hebt gelijk de kabel is toch V2 heb de labels Gnd en Data Gnd verwisseld
[Afbeelding]
Red Gnd op de foto moet dus Data Gnd zijn (niet gebruiken) en Black Data Gnd moet Gnd worden
Zeg je nu dat GND en data-GND al op de Blauwe Ronde stekker zijn omgedraaid op de V2? Ik had de indruk dat dit alleen op de platte eindstekker zou zijn? Nu gebruiken de meeste mensen alleen de eindstekker als referentie maar als je zelf een stekker maakt is dit wel belangrijk!

MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:43
superduper1969 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:44:
[...]

Zeg je nu dat GND en data-GND al op de Blauwe Ronde stekker zijn omgedraaid op de V2? Ik had de indruk dat dit alleen op de platte eindstekker zou zijn? Nu gebruiken de meeste mensen alleen de eindstekker als referentie maar als je zelf een stekker maakt is dit wel belangrijk!
Ik heb een V2 batterij, maar bij het doormeten van de kabel was het gelijk aan de plaatjes van v1. Als ik de stekker in de V2 doe, dan zie ik wel 5v tussen de 2 zwarte draden.

Is het niet zo dat de kabels gewoon gelijk zijn tussen v1 en v2 maar dat de pin layout op de batterij zelf gewoon anders is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Hemmik schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:51:
[...]

Ik heb een V2 batterij, maar bij het doormeten van de kabel was het gelijk aan de plaatjes van v1. Als ik de stekker in de V2 doe, dan zie ik wel 5v tussen de 2 zwarte draden.

Is het niet zo dat de kabels gewoon gelijk zijn tussen v1 en v2 maar dat de pin layout op de batterij zelf gewoon anders is?
Ja, dat vermoed ik nu ook. Ik zal het plaatje in de startpost aanpassen.

MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ik heb de modbus nog niet , ik lees dat je de stappen kan aanpassen voor 800-2500, maar kan je ook lager gaan dan 800 op bv 400 zetten?
Mijn sluimer verbruik zit rond de 350-400 dus wou hem automatiseren, dat als ik snachts mijn auto laad, dat die dan naar 400 gaat, zodat er niks van de batterij naar de auto gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
NoFate schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:40:
Ik heb de modbus nog niet , ik lees dat je de stappen kan aanpassen voor 800-2500, maar kan je ook lager gaan dan 800 op bv 400 zetten?
Mijn sluimer verbruik zit rond de 350-400 dus wou hem automatiseren, dat als ik snachts mijn auto laad, dat die dan naar 400 gaat, zodat er niks van de batterij naar de auto gaat...
Ja hoor dat kan. Alles tussen 0-2500 voor zowel laden als ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:07
tinamar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:44:
Is er nog iemand die een stekker-kabeltje over heeft en me het wil opsturen tegen vergoeding, liefst Belgie briefpost.😏
Lilygo verwacht ik volgende week.
Ben van BE en heb die 2.5mm Pitch 6-Pin Kabel hier ergens liggen. Nog interesse? Stuur me maar een PM dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
badnews.nl schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:15:
[...]
Ik heb het nu netjes voor elkaar met Homey en esphome lilygo (zonder HA ertussen).
Met wat hulp van andere tweakers hier heb ik de batterij netjes in homey.

Mocht je vragen hebben, stuur maar een PM
Ziet er mooi uit. Ergens instructies hoe je hieraan moet beginnen? De Homey en Lilygo heb ik al :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
nevermind.
(Voorstel gaf instabielere esp)

[ Voor 99% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2025 10:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-06 20:25
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:57:
nevermind.
(Voorstel gaf instabielere esp)
wat wel goed werkt bij mij is:
modbus:
- uart_id: mod_bus
id: modbus1
# send_wait_time: 200ms
send_wait_time: 20ms

modbus_controller:
- id: mt
address: 0x1
modbus_id: modbus1
# command_throttle: 200ms
command_throttle: 20ms
# update_interval: 5s
update_interval: 2s

# letop origninele yaml heeft update_interval 5s
# bij update_interval 2s: 5 minutes -> 3 minutes; 30s -> 12s; 10s -> 4s; standaard -> 2s

Verder alle belangrijkste skips verwijderen (forcible Charge/discharge). Alleen bij AC power skip 1 laten staan.

@superduper1969 heeft dat een keer uitgelegd dat alle "dezelfde skips" in 1 keer worden verstuurd/gelezen. . Je moet voor AC power minimaal skip 1 aanzetten omdat de accu moet kunnen regeren op de vraag.

NB: ik heb een oudere P1 meter (10 sec update) en mijn software op polling 12 seconden staan.

[ Voor 4% gewijzigd door JanAllElectric op 07-06-2025 11:31 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
JanAllElectric schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:28:
[...]

wat wel goed werkt bij mij is:
modbus:
- uart_id: mod_bus
id: modbus1
# send_wait_time: 200ms
send_wait_time: 20ms

modbus_controller:
- id: mt
address: 0x1
modbus_id: modbus1
# command_throttle: 200ms
command_throttle: 20ms
# update_interval: 5s
update_interval: 2s

# letop origninele yaml heeft update_interval 5s
# bij update_interval 2s: 5 minutes -> 3 minutes; 30s -> 12s; 10s -> 4s; standaard -> 2s

Verder alle belangrijkste skips verwijderen (forcible Charge/discharge). Alleen bij AC power skip 1 laten staan.

@superduper1969 heeft dat een keer uitgelegd dat alle "dezelfde skips" in 1 keer worden verstuurd/gelezen. . Je moet voor AC power minimaal skip 1 aanzetten omdat de accu moet kunnen regeren op de vraag.
Dit lijkt mij meer iets om in je sturing zelf te verwerken dan in de uitlezing van de sensors.

De skip_update functie is eigenlijk bedoeld om de Modbus lijn niet onnodig te belasten met updates van dingen die niet interessant zijn gezien de traagheid van Modbus. Ik heb hier niks op skip staan behalve de naam, sn en firmware (want die stellen toch eigenlijk niks voor) en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
pascallj schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:31:
[...]

Dit lijkt mij meer iets om in je sturing zelf te verwerken dan in de uitlezing van de sensors.

De skip_update functie is eigenlijk bedoeld om de Modbus lijn niet onnodig te belasten met updates van dingen die niet interessant zijn gezien de traagheid van Modbus. Ik heb hier niks op skip staan behalve de naam, sn en firmware (want die stellen toch eigenlijk niks voor) en dat werkt prima.
Ik heb eigenlijk alleen AC power op skip 1 staan. As ik deze verwijder krijg ik instabiliteit in mijn software.

Ik heb wel het idee dat "update_interval: 2s" mijn software heeft versnelt in reactietijd (= betere NOM).

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinamar
Hemmik schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:51:
[...]

Jullie zijn hierin slimmer dan ik en kunnen het zeker beter verwoorden _/-\o_ blij dat ik toch een bijdrage heb kunnen doen, zat wat in de knoop gisteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:37
NoFate schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:40:
Ik lees regelmatig dat mensen niet willen dat de batterij ontlaadt richting laadpaal,maar wat is de reden om dat te vermijden. Heeft dat voordelen? Ik vermijd dat helemaal niet. De batterij ontlaadt dan aan een hoger vermogen en hetzelfde voor het laden van de auto. Dat is 2 keer rendementswinst want de verliezen zijn relatief hoger als je aan een laag vermogen ontlaadt. En wat maakt het uit dat de batterij dan snel leeg is? Je kan elke kWh toch maar één keer gebruiken, of het nu in de auto is of in huis, dat maakt toch niet uit.
Ik vermijd wél dat de auto na 14:00 tot en met de avond mijn batterij leeg trekt en dat doe ik specifiek omwille van het Belgische capaciteitstarief. Als er 's avonds gekookt wordt en dergelijke heb ik graag wat stroom in de batterij om de kwartierpieken af te vlakken. Maar later, tijdens de nacht laat ik terug alle restjes uit de batterij naar de auto stromen om zeker te zijn dat ik 's morgens met een lege batterij start van zodra de zon opkomt. Is dat een verkeerde redenering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Babavers schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Ik lees regelmatig dat mensen niet willen dat de batterij ontlaadt richting laadpaal,maar wat is de reden om dat te vermijden. Heeft dat voordelen? Ik vermijd dat helemaal niet. De batterij ontlaadt dan aan een hoger vermogen en hetzelfde voor het laden van de auto. Dat is 2 keer rendementswinst want de verliezen zijn relatief hoger als je aan een laag vermogen ontlaadt. En wat maakt het uit dat de batterij dan snel leeg is? Je kan elke kWh toch maar één keer gebruiken, of het nu in de auto is of in huis, dat maakt toch niet uit.
Ik vermijd wél dat de auto na 14:00 tot en met de avond mijn batterij leeg trekt en dat doe ik specifiek omwille van het Belgische capaciteitstarief. Als er 's avonds gekookt wordt en dergelijke heb ik graag wat stroom in de batterij om de kwartierpieken af te vlakken. Maar later, tijdens de nacht laat ik terug alle restjes uit de batterij naar de auto stromen om zeker te zijn dat ik 's morgens met een lege batterij start van zodra de zon opkomt. Is dat een verkeerde redenering?
Wel, ik heb de berekening nog niet gemaakt, maar voor het laden van de auto krijg ik meer terug van de werkgever dan dat het me kost, daarom wil ik alleen maar stroom van het net in de auto plaatsen, hetgeen ik dan zelf verbruik, daar wil ik de batterijen voor inzetten..

Ik moet de calculatie eens doen, maar volgens mij kom ik voordeliger uit... Lijkt me ook logisch, als de auto laad, haal ik veel meer van het net, die stroom krijg ik dan voor 20% extra terug betaald... Laden is eigenlijk een kleine winst voor ons...

Waarom dan idd mijn eigen zonne-energie induwen, die kan ik beter besteden voor andere apparaten ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babavers
NoFate schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:13:
[...]

Wel, ik heb de berekening nog niet gemaakt, maar voor het laden van de auto krijg ik meer terug van de werkgever dan dat het me kost, daarom wil ik alleen maar stroom van het net in de auto plaatsen, hetgeen ik dan zelf verbruik, daar wil ik de batterijen voor inzetten..

Ik moet de calculatie eens doen, maar volgens mij kom ik voordeliger uit... Lijkt me ook logisch, als de auto laad, haal ik veel meer van het net, die stroom krijg ik dan voor 20% extra terug betaald... Laden is eigenlijk een kleine winst voor ons...

Waarom dan idd mijn eigen zonne-energie induwen, die kan ik beter besteden voor andere apparaten ...
OK, ik krijg EV-stroom ook terugbetaald door mijn werkgever. Bij mij wordt dat geregistreerd door de laadpaal die elke laadbeurt via 5G (sim-kaartje in de laadpaal) naar de backoffice stuurt van de beheerder van die laadpaal. Die laadpaal weet niet van waar de stroom komt die naar de auto gaat. Dus voor wat de terugbetaling betreft maakt dat dus helemaal niks uit of dat van het net komt of uit mijn batterijen.
Is dat bij jou dan anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Babavers schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:21:
[...]

OK, ik krijg EV-stroom ook terugbetaald door mijn werkgever. Bij mij wordt dat geregistreerd door de laadpaal die elke laadbeurt via 5G (sim-kaartje in de laadpaal) naar de backoffice stuurt van de beheerder van die laadpaal. Die laadpaal weet niet van waar de stroom komt die naar de auto gaat. Dus voor wat de terugbetaling betreft maakt dat dus helemaal niks uit of dat van het net komt of uit mijn batterijen.
Is dat bij jou dan anders?
Nee, dat is niet anders hier, maar als snachts de batterijen al leeg zijn, of je kan heel je sluimer verbruik dekken en continu een 0 houden door je batterijen, is dat dan niet voordeliger? Ik vind het een moeilijke berekening... Op het einde van de rit is je totaal verbruik idd hetzelfde... Maar door meer stroom van het net te halen door het laden van de auto puur op grid, heb je toch meer winst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babavers
NoFate schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:26:
[...]

Nee, dat is niet anders hier, maar als snachts de batterijen al leeg zijn, of je kan heel je sluimer verbruik dekken en continu een 0 houden door je batterijen, is dat dan niet voordeliger? Ik vind het een moeilijke berekening... Op het einde van de rit is je totaal verbruik idd hetzelfde... Maar door meer stroom van het net te halen door het laden van de auto puur op grid, heb je toch meer winst?
Ik denk dat je je daarin vergist. Veronderstel dat je 5 kWh in je batterij bewaart voor 's nachts. Dan heb je overdag bij het laden van je auto 5 kWh meer van het net gehaald dan wanneer je de batterij leeg gehaald zou hebben. Heb je die overdag wél naar de auto geladen, dan komen die niet van het net, maar dan zal je die 's nachts van het net moeten halen voor je sluipverbruikers. Komt precies op hetzelfde neer.
MAAR dan heb je nog de rendementsverliezen waar ik in die simpele redenering geen rekening mee houd. Die verliezen zijn groter per kWh als het laden/ontladen gebeurt aan een laag vermogen. Je kan dus maar beter aan een hoog vermogen laden of ontladen. En dat geldt zowel voor het ontladen van je batterij als in de omvormer die in je auto zit. Dus heb je er belang bij om hetgeen in je batterij zit aan een hoog vermogen te ontladen (dus naar de auto en niet 's nachts) om er zoveel mogelijk nuttige energie van over te houden.
Als je dan ook nog een contract hebt met variabele elektriciteitsprijzen (bv. nachttarief of variabel contract) dan is stroom 's nachts goedkoper en dan is het al zeker aan te raden om die batterij naar je auto te ontladen in de vooravond en nadien je sluipverbruiken op te vangen met goedkope nachtstroom van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
[...]

Voor mij maakt het niet uit als de auto 70% geladen is of 100%. Ik heb 25% nodig om te gaan werken.

Ik laad de thuisbatterij opladen en daarna start de auto met solar laden. Als de thuisbatterij nog niet vol zou zijn, dan laadt die verder aan 200W of gaat die in pauze als ze vol is. De auto neemt dus enkel overtollige zonne energie. ‘s avonds is mijn thuisbatterij dan altijd vol en mij auto slaat netjes af als de zon begin onder te gaan. Daarna neemt de thuisbatterij terug over.

Ik als de batterij ook zou ontladen, heb ik kans dat ik de avond start met een lege thuisbatterij. En extra rendementsverlies, dus er komt minder energie in de auto en de thuisbatterij slijt sneller.

Ik injecteer maandelijks nog steeds 50% van de opgewekte energie, dus energie is er niet te kort. Is de auto niet vol op een dag, dan doen ik de volgende thuiswerkdag verder. In de praktijk is de auto altijd 80% aan het eind van de dag. En meestal 90-100%. Ik plug de auto ook altijd in, dus hij gaat maar zelden onder de 60%.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Babavers schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:43:
[...]

Ik denk dat je je daarin vergist. Veronderstel dat je 5 kWh in je batterij bewaart voor 's nachts. Dan heb je overdag bij het laden van je auto 5 kWh meer van het net gehaald dan wanneer je de batterij leeg gehaald zou hebben. Heb je die overdag wél naar de auto geladen, dan komen die niet van het net, maar dan zal je die 's nachts van het net moeten halen voor je sluipverbruikers. Komt precies op hetzelfde neer.
MAAR dan heb je nog de rendementsverliezen waar ik in die simpele redenering geen rekening mee houd. Die verliezen zijn groter per kWh als het laden/ontladen gebeurt aan een laag vermogen. Je kan dus maar beter aan een hoog vermogen laden of ontladen. En dat geldt zowel voor het ontladen van je batterij als in de omvormer die in je auto zit. Dus heb je er belang bij om hetgeen in je batterij zit aan een hoog vermogen te ontladen (dus naar de auto en niet 's nachts) om er zoveel mogelijk nuttige energie van over te houden.
Als je dan ook nog een contract hebt met variabele elektriciteitsprijzen (bv. nachttarief of variabel contract) dan is stroom 's nachts goedkoper en dan is het al zeker aan te raden om die batterij naar je auto te ontladen in de vooravond en nadien je sluipverbruiken op te vangen met goedkope nachtstroom van het net.
Ik heb genoeg zonne energie om vanaf maart tot oktober uitsluitend op zonne energie te rijden. Dat doe ik al 2 jaar zo. Maar ‘s nachts is er geen zon, dus de thuisbatterij moet vol zijn voor ik de nacht in ga ;-)

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
Broodro0ster schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Ik heb genoeg zonne energie om vanaf maart tot oktober uitsluitend op zonne energie te rijden. Dat doe ik al 2 jaar zo. Maar ‘s nachts is er geen zon, dus de thuisbatterij moet vol zijn voor ik de nacht in ga ;-)
OK, dat is logisch. Ik laad mijn auto ook niet verder dan 80% (tenzij ik de dag nadien een grote verplaatsing heb). In dat geval laat ik het ook in de batterij zitten voor 's nachts. Maar als mijn auto stroom nodig heeft (wat meestal het geval is), dan ga ik het zeker niet vermijden dat die stroom uit de batterij komt. En dan zorg ik er al zeker voor dat de thuisbatterijen voor het krieken van de volgende dag helemaal overgeladen zijn naar de auto. Dat lijkt me toch logisch. Kwestie van zoveel mogelijk zonne-energie te capteren en dus zoveel mogelijk te vermijden dat de thuisbatterijen op 100% staan terwijl de zon staat te schijnen. Dus de ochtend starten met lege thuisbatterijen als er tenminste plaats is in de autobatterij. Zo heb ik het bij mij geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:08
Indien je betaald krijgt voor t thuisladen dan is er 1 zekerheid, alle kWh van de batterij die in de EV gaat wordt vergoed, elke dag opnieuw. Dat is voor de accu 1cycle.
Indien je NOM nastreeft vertrekkend met een 100%SOC voor avond en nachtverbruik dan is je accu niet leeg bij vertrek naar de job, je hebt geen volledige cycle, anders is uw accucapaciteit te klein gekozen.
Indien je de restcapaciteit alsnog in de EV stopt krijg je dit wel vergoed.
En om het max eruit te halen, zoals hierboven aangehaald: bij thuiskomst van de EV meteen laden met de nog bestaande PV stroom én accustroom tot op het moment dat de accu SOC op een punt komt dat hij met de resterende PV stroom nog tot 90% kan geladen worden. Die resterende 10% heeft teveel verlies. De volgende morgen accu naar EV.
Er komt wel enige berekening en weersvoorspelling aan te pas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
bruneelm schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:19:
Die resterende 10% heeft teveel verlies. De volgende morgen accu naar EV.
Wat bedoel je hiermee? Het percentage van de accu en de verliesberekening hebben niets met elkaar te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Babavers schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:10:
[...]

OK, dat is logisch. Ik laad mijn auto ook niet verder dan 80% (tenzij ik de dag nadien een grote verplaatsing heb). In dat geval laat ik het ook in de batterij zitten voor 's nachts. Maar als mijn auto stroom nodig heeft (wat meestal het geval is), dan ga ik het zeker niet vermijden dat die stroom uit de batterij komt. En dan zorg ik er al zeker voor dat de thuisbatterijen voor het krieken van de volgende dag helemaal overgeladen zijn naar de auto. Dat lijkt me toch logisch. Kwestie van zoveel mogelijk zonne-energie te capteren en dus zoveel mogelijk te vermijden dat de thuisbatterijen op 100% staan terwijl de zon staat te schijnen. Dus de ochtend starten met lege thuisbatterijen als er tenminste plaats is in de autobatterij. Zo heb ik het bij mij geprogrammeerd.
Hangt volgens mij ook van de PV installatie af. Hier ligt 11.4kWp op het dak en stroom is er in de zomer nooit te kort. Enkel ‘s nachts. 1 Marstek van 5kWh is voor mij genoeg om de nacht door te komen. Ik heb een oost-west opstelling en om 9h is de batterij meestal al vol. En op dat tijdstip heb ik al 3.5kW uit de PV en dat stijgt verder naar 7.5kW. 7kW wordt wordt aangehouden tussen 12 en 16h en bij etenstijd om 18h30 hebben we nog steeds 4kW opbrengst. Mijn batterij krijgt overdag geen kans om te werken. Zelfs niet op bewolkte dag. Alleen op een donkere dag met regen gaat de batterij wat pieken afvlakken. Meer batterij capaciteit werkt financieel enkel tegen voor mij.

Deze strategie is prima voor mij. Auto rijdt 100% op de zon, thuisbatterij doet zo weinig mogelijk cycles, maar dekt wel het nachtverbruik en mijn zelf voorziening is 97% (enige energie die ik afneem zijn pieken waarop de batterij/laadpaal niet snel genoeg schakelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
[...]

Ik vermijd ook (softwarematig) dat mijn EV (77kWh accu) uit mijn accu laadt. Ik moet er wel bijzeggen dat ik bijna altijd overdag kan laden als de tarieven laag zijn (ik gebruik daar EVCC voor). Dat zijn meestal ook de uren met PV overschot, lage tarieven en de uren dat mijn 3 accu's (15kWh) opladen.

NB: ik woon in NL. Dus geen problemen met capaciteitstarief

Mijn redenatie om de EV buiten de accu te houden is:
- als er voldoende PV opbrengst is dan kunnen EV (op 1-fase stand ca 1350 - 3000W ) en de accu's (max 3600W, want op 1 lege groep) samen opladen en het ontbrekende kopen (veel PV is meest laag tarief). Dan zou het niet efficiënt zijn uit de accu te laden met een RTE van bij mij 85%. Dat is een kostenopslag van bijna € 0,04 per kWh bij een gemiddeld tarief van € 0,25.
- alleen als het tarief erg hoog zou zijn op het moment van laden EV zou het interessant zijn om uit de accu te laden. maar dan heb ik meestal haast en laad ik de EV op 3 fase stand met 11000W. Dan is de 15kWh accu zo leeg en moet ik alsnog dure stroom kopen voor zelfgebruik.

Wat ik - als ik jou goed begrijp- wel overweeg is om bv na zelfgebruik in de nacht de accu leeg te maken door de EV op te laden. Wel als er voldoende PV of lage tarieven worden verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Daarnet ben ik de voor de 2e keer op 2.5 weken tijd de connectie van uit HA met Elfin EW11 verloren. Nog mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:08
pascallj schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:22:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Het percentage van de accu en de verliesberekening hebben niets met elkaar te maken?
De verhouding kWh input/kWh in accu is niet lineair over het volledige bereik en Archie slecht voor de laatste 10%. Daarnaast zit je op t eind van de zonnige dag dus die laatste 10% duurt een eeuwigheid gezien de geringe opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
bruneelm schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:07:
[...]

De verhouding kWh input/kWh in accu is niet lineair over het volledige bereik en Archie slecht voor de laatste 10%. Daarnaast zit je op t eind van de zonnige dag dus die laatste 10% duurt een eeuwigheid gezien de geringe opbrengst
Heb je hier data van? Want als het niet perfect linear is, is het volgens mij wel nagenoeg lineair. Naar wat ik gezien heb zeker niet de moeite om rekening mee te houden in elk geval. De laatste tien procent duurt langer, maar dat komt omdat het vermogen lager ligt. Niet per se omdat de efficiëntie lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Nu online
Lilygo/modbus zorgt dat batterij altijd aan is?

Ik heb gemerkt dat mijn batterij met de lilygo aangesloten niet in sleep mode gaat, ik zie wel elke 2 uur een korte onderbreking in de data.
Vandaag een test gedaan met uitschakelen van de batterij, stecker uit stopcontact en power knop ingedrukt tot groene licht uit gaat:
- met lilygo aangesloten gaat de batterij onmiddelijk weer aan
- zonder lilygo blijft de batterij uit

Mijn lilygo gebruikt de 5V van de RS485 poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Hometek schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:19:
Lilygo/modbus zorgt dat batterij altijd aan is?

Ik heb gemerkt dat mijn batterij met de lilygo aangesloten niet in sleep mode gaat, ik zie wel elke 2 uur een korte onderbreking in de data.
Vandaag een test gedaan met uitschakelen van de batterij, stecker uit stopcontact en power knop ingedrukt tot groene licht uit gaat:
- met lilygo aangesloten gaat de batterij onmiddelijk weer aan
- zonder lilygo blijft de batterij uit

Mijn lilygo gebruikt de 5V van de RS485 poort
Ja klopt weet niet of het ergens beschreven staat, maar hier waren we al achter. Maar een echte sleep mode is er toch ook niet? Alleen handmatig uitzetten met de knop? Enige verschil is dan dat de LED's uit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:22:
[...]
Ja klopt weet niet of het ergens beschreven staat, maar hier waren we al achter. Maar een echte sleep mode is er toch ook niet? Alleen handmatig uitzetten met de knop? Enige verschil is dan dat de LED's uit zijn?
Als je met de knop uitzet (gaat in standby dan) en je trekt de stekker valt deze toch volledig uit (je hoort de fan intern dan ook uitvallen)? Is dan ook niet meer bereikbaar via wifi/bluetooth.

[ Voor 5% gewijzigd door Avenger 2.0 op 08-06-2025 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Avenger 2.0 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 05:59:
[...]

Als je met de knop uitzet (gaat in standby dan) en je trekt de stekker valt deze toch volledig uit (je hoort de fan intern dan ook uitvallen)? Is dan ook niet meer bereikbaar via wifi/bluetooth.
Ohja klopt. Ik bedoelde meer tijdens operatie is er niet een echte sleep modus, maar daar ging het blijkbaar ook niet om. Dan is de vraag meer waarom je de RS485 verbonden zou laten wanneer je de stekker uit de batterij haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:41
een noob vraag voor iemand zonder programmeer ervaring.

Ik heb de EW11 aangesloten op de modbus en dit werkt goed met de bekende
marstek_venus_battery_control.yaml file.

Daarin mist het uitlezen van eventuele foutcodes. Ik heb het volgende gemaakt voor alle id`s en dit werkt gedeeltelijk. Wat ik mis is de vertaling naar een fout. Wellicht kan iemand mij helpen om het goed te krijgen?

- name: "Fault Word"
unique_id: Fault_Word
address: 36100
slave: 1
scan_interval: 5
input_type: holding
data_type: uint16
unit_of_measurement: ""
state_class: measurement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
sdh1981 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:51:
een noob vraag voor iemand zonder programmeer ervaring.

Ik heb de EW11 aangesloten op de modbus en dit werkt goed met de bekende
marstek_venus_battery_control.yaml file.

Daarin mist het uitlezen van eventuele foutcodes. Ik heb het volgende gemaakt voor alle id`s en dit werkt gedeeltelijk. Wat ik mis is de vertaling naar een fout. Wellicht kan iemand mij helpen om het goed te krijgen?

- name: "Fault Word"
unique_id: Fault_Word
address: 36100
slave: 1
scan_interval: 5
input_type: holding
data_type: uint16
unit_of_measurement: ""
state_class: measurement
Alle foutcodes zijn op dit moment nog een puzzel. Niemand heeft een reproduceerbare foutcodes kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
@SatScan, heb je eigenlijk nog iets gehoord over een geupdate Modbus documentatie van Duramotion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:53
pascallj schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:50:
@SatScan, heb je eigenlijk nog iets gehoord over een geupdate Modbus documentatie van Duramotion?
Goedenavond,

Nee nog niets... zal deze week er een mailtje aan wagen en kijken of ik via Marstek zelf erachter kan komen.

🤞

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-06 16:01
Hi fellow tweakers. Ik heb nu een goeie week de lillygo draaien naar volle tevredenheid!

Hoe houden jullie bij wat jullie accu nu rendeerd? Ik heb zowel mijn zonneplan kosten in HA zitten als dus de accu. Iemand al iets gefixt om dit aan elkaar te knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
SatScan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:17:
Respons van MT op melding: ...is only for professionals... :+

PS ze leveren wel standaard de kabel stekker erbij :9
Ik vind die kabel dus nogal een aanfluiting voor wat IP65 wordt geacht te zijn.

Bij mijn Jupiter was hij nog wat erger dan ik hier op de foto's langs zie komen. Dus ik heb er een goede aan gesoldeerd, met gelijk maar een slotweerstand erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@Gwaihir als je zeker bent van het nut of de nood van een slotweerstand, kun je dan aub de details delen hoe je zelf zoiets maakt?
Voorbeeld:
hergebruik connector
4 (of 5) aderige kabel
Weerstand x ohm
Krimpkous?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Maarten69 De nood lijkt beperkt :). D.w.z. ik hoor hier weinig 'vage verbindingsklachten'.

Modbus schrijft een afsluitweerstand van 120 Ohm voor. Die hoort tussen A en B aan beide uiteinden van de kabel (dus niet bij devices halverwege). Dat voorkomt verstoring door reflecties. Speelt vooral bij lange kabels.

Ik pas elders in huis weldra de modbus waar mijn warmtepomp op zit aan naar eentje met nog drie extra devices erop, die bovendien niet formeel gegarandeerd zijn voor de hoge snelheid waarop die bus momenteel ingesteld staat. (Maar ik houdt 't graag snel bij die WP.) Bij die gelegenheid breng ik afsluitweerstanden aan. En ach, Conrad verkocht ze per 100 en ik wilde toch een fatsoenlijke kabel aan die Marstek maken.

Die stekker kun je open schroeven. Dan kun je bij de contacten om er wat anders aan te solderen. Zo'n klein weerstandje verdwijnt volledig in de stekker, dus extra krimpkous o.i.d. heb ik niet ingezet. Voor modbus gebruik je een kabel met twisted pair(s). Dus wel even kijken welke pin wat is, zodat je het A-B paar bijeen houdt.

Oftewel: als je toch die kabel wil vervangen - bijvoorbeeld omdat 't ding buiten staat - kun je het gemakkelijk ook meenemen. Anders zou ik 't in de categorie 'verwondert u slechts' laten ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:28
Gwaihir schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:01:
@Maarten69 De nood lijkt beperkt :). D.w.z. ik hoor hier weinig 'vage verbindingsklachten'. k pas elders in huis weldra de modbus waar mijn warmtepomp op zit aan naar eentje met nog drie extra devices erop, die bovendien niet formeel gegarandeerd zijn voor de hoge snelheid waarop die bus momenteel ingesteld staat. (Maar ik houdt 't graag snel bij die WP.) Bij die gelegenheid breng ik afsluitweerstanden aan. En ach, Conrad verkocht ze per 100 en ik wilde toch een fatsoenlijke kabel aan die Marstek maken.
Ik zou willen dat fabrikanten ook de modbus beetje standaard zouden inrichten.
Ik heb nu een growatt omvormer die op 9600 of 38400 bps kan praten, een toros vision warmtepomp op 19200 en nu de marstek op 115200.
Zo blijf je rs485 converters installeren, zou liever 1 bus kabel naar alles trekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascallj
Gwaihir schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:01:
@Maarten69 De nood lijkt beperkt :). D.w.z. ik hoor hier weinig 'vage verbindingsklachten'.

Modbus schrijft een afsluitweerstand van 120 Ohm voor. Die hoort tussen A en B aan beide uiteinden van de kabel (dus niet bij devices halverwege). Dat voorkomt verstoring door reflecties. Speelt vooral bij lange kabels.

Ik pas elders in huis weldra de modbus waar mijn warmtepomp op zit aan naar eentje met nog drie extra devices erop, die bovendien niet formeel gegarandeerd zijn voor de hoge snelheid waarop die bus momenteel ingesteld staat. (Maar ik houdt 't graag snel bij die WP.) Bij die gelegenheid breng ik afsluitweerstanden aan. En ach, Conrad verkocht ze per 100 en ik wilde toch een fatsoenlijke kabel aan die Marstek maken.

Die stekker kun je open schroeven. Dan kun je bij de contacten om er wat anders aan te solderen. Zo'n klein weerstandje verdwijnt volledig in de stekker, dus extra krimpkous o.i.d. heb ik niet ingezet. Voor modbus gebruik je een kabel met twisted pair(s). Dus wel even kijken welke pin wat is, zodat je het A-B paar bijeen houdt.

Oftewel: als je toch die kabel wil vervangen - bijvoorbeeld omdat 't ding buiten staat - kun je het gemakkelijk ook meenemen. Anders zou ik 't in de categorie 'verwondert u slechts' laten ;).
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als je de stekker open schroeft dan heb je over het deel wat je in de Modus aansluiting in de Marstek inprikt? Daar moet je juist geen weerstand maken want dat is halverwege de kabel. Er moet een weerstand zitten op het PCB in de Marstek en op het PCB van de LilyGo/Elfin.

Overigens is dat voor dit soort kleine afstanden niet nodig. Zelfde geldt voor de data ground. Met dat soort dingen hoef je eigenlijk pas rekening te houden over langere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
pascallj schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:09:
Daar moet je juist geen weerstand maken want dat is halverwege de kabel.
Dat lijkt me zwaar overdreven!

Die weerstanden zet je op 't eind van een kabel. Het is echt niet de bedoeling daar apparaten voor open te trekken en PCBs aan te gaan passen. En waar heb je het dan over bij die Elfin, één centimeter verderop? Bij de Marstek zal het wellicht een paar centimeter meer zijn. Dat maakt niet uit en illustreert slechts waar we het allemaal over eens zijn: dit wordt pas belangrijk bij langere kabels (met meerdere devices op de bus).

[Kabellengte binnenin apparaten zal sowieso beperkt moeten blijven, want het doet een stervormige bus ontstaan, wat niet ondersteund wordt door modbus. Zo lang de bus één lijn blijft, vraag ik me af hoeveel het uitmaakt waar de afsluitweerstanden precies zitten. Zolang ze maar tussen bus einde en apparaat ervoor zitten, zullen ze de reflecties dempen, toch?]

Vanwaar je druk maken om een stukje kabel in de Marstek, maar niet om een stekker die totaal niet waterdicht afgewerkt is? (Dat was immers het punt: dat die aansluiting een betere kabel verdient dan in de doos zit.)

[ Voor 17% gewijzigd door Gwaihir op 10-06-2025 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Running_Dutch
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-06 21:29
Marc Both schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:23:
Hi fellow tweakers. Ik heb nu een goeie week de lillygo draaien naar volle tevredenheid!

Hoe houden jullie bij wat jullie accu nu rendeerd? Ik heb zowel mijn zonneplan kosten in HA zitten als dus de accu. Iemand al iets gefixt om dit aan elkaar te knopen?
Ik gebruik deze custom integratie voor HA: https://github.com/martinarva/dynamic_energy_cost/ Die houdt heel nauwkeurig bij wat mijn kosten zijn op basis van de prijs sensor van zonneplan (kost omhoog als de accu laad en naar beneden als hij ontlaad.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
Running_Dutch schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:33:
[...]

Ik gebruik deze custom integratie voor HA: https://github.com/martinarva/dynamic_energy_cost/ Die houdt heel nauwkeurig bij wat mijn kosten zijn op basis van de prijs sensor van zonneplan (kost omhoog als de accu laad en naar beneden als hij ontlaad.)
Goedemorgen,

Misschien wil je hier delen ( Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening ) hoe je dit precies doet.

Ik zou zelf dit ook wel preciezer willen weten, kosten - opbrengsten.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Gwaihir schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:17:
[...]

Dat lijkt me zwaar overdreven!

Die weerstanden zet je op 't eind van een kabel. Het is echt niet de bedoeling daar apparaten voor open te trekken en PCBs aan te gaan passen. En waar heb je het dan over bij die Elfin, één centimeter verderop? Bij de Marstek zal het wellicht een paar centimeter meer zijn. Dat maakt niet uit en illustreert slechts waar we het allemaal over eens zijn: dit wordt pas belangrijk bij langere kabels (met meerdere devices op de bus).

[Kabellengte binnenin apparaten zal sowieso beperkt moeten blijven, want het doet een stervormige bus ontstaan, wat niet ondersteund wordt door modbus. Zo lang de bus één lijn blijft, vraag ik me af hoeveel het uitmaakt waar de afsluitweerstanden precies zitten. Zolang ze maar tussen bus einde en apparaat ervoor zitten, zullen ze de reflecties dempen, toch?]

Vanwaar je druk maken om een stukje kabel in de Marstek, maar niet om een stekker die totaal niet waterdicht afgewerkt is? (Dat was immers het punt: dat die aansluiting een betere kabel verdient dan in de doos zit.)
Het plaatsen van een weerstand op een plek waar hij niet hoort, lijkt mij meer overdreven dan hem niet plaatsen. Het is niet de bedoeling om dit zelf te doen want de meeste professionele apparaten hebben een eindweerstsnd ingebouwd of kan je met een dipswitch aan of uit zetten. Als jij ze in de stekker plaatst is het niet een paar centimer verderop, want je heb eerst de hele lengte van de kabel nog.

Maar goed ik maak me nergens druk om, ik zeg alleen maar dat je nu ongeveer de eindweerstsand halverwege hebt geplaatst tussen de twee apparaten in in plaats van aan het einde van de kabels. Waar die waterdichtheid vandaan komt vind ik niet interessant en dat de apparaat een betere kabel verdient ook niet. Want de weerstanden horen niet in de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:09:
Het is niet de bedoeling om dit zelf te doen want de meeste professionele apparaten hebben een eindweerstsnd ingebouwd of kan je met een dipswitch aan of uit zetten.
Zoals?

Inmiddels Modbus apparaten van vijf verschillende merken in gebruik. Die dipswitch nog nergens aangetroffen. Daarbij is vast ingebouwd pertinent onjuist, want niet elk apparaat bevindt zich aan het eind van de keten.
Als jij ze in de stekker plaatst is het niet een paar centimer verderop, want je heb eerst de hele lengte van de kabel nog.
:? De afsluitweerstand wordt geplaatst aan het eind van de kabel. Eén aan elk eind. Ja, per definitief heb je dus altijd de hele lengte van je kabel / keten voor je, gezien vanaf de aflsuitweerstand.
Waar die waterdichtheid vandaan komt vind ik niet interessant en dat de apparaat een betere kabel verdient ook niet.
Dat kan. Jouwe staat dan niet buiten, hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Gwaihir schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:41:

Zoals?

Inmiddels Modbus apparaten van vijf verschillende merken in gebruik. Die dipswitch nog nergens aangetroffen. Daarbij is vast ingebouwd pertinent onjuist, want niet elk apparaat bevindt zich aan het eind van de keten.
De Procon A1M voor mijn Mitsubishi warmtepomp heeft een dipswitch voor de instelling en de Brink Flair 400 heeft hem ingebouwd en moet je 'verwijderen' als het niet op het eind zit.
:? De afsluitweerstand wordt geplaatst aan het eind van de kabel. Eén aan elk eind. Ja, per definitief heb je dus altijd de hele lengte van je kabel / keten voor je, gezien vanaf de aflsuitweerstand.
Het ging mij erom welk eind je nu de weerstand aan het plaatsen bent als je het in de stekker zet? Aan de Marstek kant of aan de LilyGo/Elfin kant? Want je zit dus ongeveer halverwege. Er loopt aan de binnenkant ook nog een kabel door naar een PCB hebben we toen gezien.
Dat kan. Jouwe staat dan niet buiten, hoop ik?
Het was voor deze discussie gewoon niet interessant. Ik had het alleen maar over jouw eindweerstand verhaal. De rest doe ik geen uitspraak over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
EcoForest, Loxone, Eastron, WaveShare, Marstek: niets over ingebouwd teruggevonden. Brink staat nog op de wensenlijst (wel een ander type). Alvast goed om te weten :).

@pascallj Ik heb ze aan beide einden geplaatst.

Opmerkelijk dat die kabel binnenin kennelijk zo lang is. Nog een manier waarop dit ding een modbus voor zichzelf claimt; er is immers ook geen ID, snelheid, e.d., instelbaar. Ik heb trouwens zelf een Jupiter, geen Venus, dus ook die opbouw kan weer anders zijn.

Of is jouw kabel aan de buitenzijde zo kort? Ik kan me, als ik naar mijn Jupiter kijk, niet voorstellen waar meer dan 20 à 25 cm interne kabel nog naar toe kan gaan. Tegen ruim een meter 'echte' kabel, zit m'n stekker dan op maximaal 20%.

Afijn, hij zit dus in z'n eentje op een korte bus, dus het doet er hoe dan ook niet echt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Gwaihir schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:39:
EcoForest, Loxone, Eastron, WaveShare, Marstek: niets over ingebouwd teruggevonden. Brink staat nog op de wensenlijst (wel een ander type). Alvast goed om te weten :).

@pascallj Ik heb ze aan beide einden geplaatst.

Opmerkelijk dat die kabel binnenin kennelijk zo lang is. Nog een manier waarop dit ding een modbus voor zichzelf claimt; er is immers ook geen ID, snelheid, e.d., instelbaar. Ik heb trouwens zelf een Jupiter, geen Venus, dus ook die opbouw kan weer anders zijn.

Of is jouw kabel aan de buitenzijde zo kort? Ik kan me, als ik naar mijn Jupiter kijk, niet voorstellen waar meer dan 20 à 25 cm interne kabel nog naar toe kan gaan. Tegen ruim een meter 'echte' kabel, zit m'n stekker dan op maximaal 20%.

Afijn, hij zit dus in z'n eentje op een korte bus, dus het doet er hoe dan ook niet echt toe.
Laten we de kabel discussie maar laten voor wat het is inderdaad. Maar bij de Venus kan je het ID wel instellen. Weet niet of je daar wat aan hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@pascallj Ach, ik heb de losse bus nu toch en zie me er niet meer iets bij op hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Je kan via de Lilygo zeker niet zien wat je cycles zijn van de batterij? althans ik ben anders erg scheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
mgiebels schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:46:
Je kan via de Lilygo zeker niet zien wat je cycles zijn van de batterij? althans ik ben anders erg scheel
Nee helaas niet. Maar ook in de MQTT data was ik het niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
pascallj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Nee helaas niet. Maar ook in de MQTT data was ik het niet tegengekomen.
MQTT?
Ik heb alle addons uitgezet sinds ik me Lilygo heb of had ik wat moeten aanlaten?
uitgezet : B2500 Meter, Hame Relay, hm2qtt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
mgiebels schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:40:
[...]

MQTT?
Ik heb alle addons uitgezet sinds ik me Lilygo heb of had ik wat moeten aanlaten?
uitgezet : B2500 Meter, Hame Relay, hm2qtt
Nee klopt. Ik geef alleen aan dat het ook in hm2mqtt niet zichtbaar was. Oftewel we hebben deze data nog op geen enkele manier ingezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
pascallj schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:25:
[...]

Nee klopt. Ik geef alleen aan dat het ook in hm2mqtt niet zichtbaar was. Oftewel we hebben deze data nog op geen enkele manier ingezien.
Ah dan snap ik het nu :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tunestwo
Na wat spanning, zweet en een gezonde dosis zenuwen is het me gelukt om mijn Marstek-batterij succesvol te integreren in EVCC!

Voor degenen die hier nog nooit mee gewerkt hebben: ik overweeg om een stap-voor-stap handleiding te schrijven om anderen op weg te helpen — dat lijkt me sowieso een waardevolle toevoeging.

Ik ben in ieder geval ontzettend tevreden met het resultaat en hoe alles nu samenkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Tunestwo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:43:
Na wat spanning, zweet en een gezonde dosis zenuwen is het me gelukt om mijn Marstek-batterij succesvol te integreren in EVCC!

Voor degenen die hier nog nooit mee gewerkt hebben: ik overweeg om een stap-voor-stap handleiding te schrijven om anderen op weg te helpen — dat lijkt me sowieso een waardevolle toevoeging.

Ik ben in ieder geval ontzettend tevreden met het resultaat en hoe alles nu samenkomt!
Mooi zou ik zeker interesse in hebben. Ben me zelf nog aan het verdiepen in EVCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVouter
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-06 22:16
Heeft er nog iemand een Lilygo ter overname toevallig?
Op Tinytronics is de levertijd 2 tot 4 weken en ook op Amazon en bij Lilygo zelf is de levertjd redelijk lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
VVouter schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:59:
Op Tinytronics is de levertijd 2 tot 4 weken en ook op Amazon en bij Lilygo zelf is de levertjd redelijk lang.
Aliexpress binnen week heb je hem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tunestwo
Mede mogelijk gemaakt door chat GPT en het Marstek Venus modbus koppeling tweakers forum

[HOW TO] Marstek Venus E batterij toevoegen aan EVCC via Elfin-EW11 (WiFi-RS485)

In deze how-to leg ik uit hoe je een Marstek Venus E thuisbatterij toevoegt aan EVCC (Electric Vehicle Charge Controller) via een Elfin-EW11 WiFi-RS485 adapter.

Benodigdheden:
  • Marstek Venus E thuisbatterij
  • EVCC installatie (Versie 0.204.0 of hoger) (bijv. via evcc.local:7070)
  • Elfin-EW11 WiFi-variant: AliExpress link
  • Meegeleverde Weipu SP17 RS485-kabel (zit bij batterij)
1. Hardware aansluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9b_ORSGH965xsK8dkJkwWRHVZ2Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/24zKg0FCUU9tsWjbUXbpTuj3.avif?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xq_tZiX1ttq7vXoKOrX_O5PdeCg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WqpR3dRicn4J5tHEulJ3vAVj.jpg?f=user_large
Op de aliexpress connector zelf staan de aanduidingen (-, +, R, T).
  1. Knip de connector van de Weipu SP17 kabel af.
  2. Verbind de draden van de kabel als volgt met de Elfin-EW11:
  3. Gele draad → T (RS485-A)
  4. Rode draad → R (RS485-B)
  5. Zwarte draad (GND) → -
  6. Zwarte draad (5V voeding) → +
  7. Andere rode draad word niet gebruikt.
Controleer dat er 5V aanwezig is op de + voordat je verdergaat.
Zodra alles correct aangesloten is, zou het LED-lampje van de Elfin moeten oplichten.
2. Elfin-EW11 configureren (WiFi instellen)
  1. Maak verbinding met het WiFi-netwerk van de Elfin (SSID begint bij mij met EW11).
  2. Open je browser en ga naar: http://10.10.100.254
  3. Gebruikersnaam: admin
  4. Wachtwoord: admin
  5. Ga naar het tabblad SystemSettings
  6. Ga naar WIFI settings
  7. Druk op Scan
  8. Selecteer je WiFi-netwerk
  9. Vul het wachtwoord in
  10. Druk onderaan op Submit
  11. Ga naar tabblad Others en klik op Restart
Na de herstart verbindt de Elfin met je netwerk. Achterhaal het nieuwe IP-adres via je router of een netwerkscanner.
3. Seriële & netwerkinstellingen
Ga opnieuw in de Elfin-configuratie via het nieuw verkregen IP-adres.
Serial Port Settings:
  • Baud Rate: 115200
  • Data Bit: 8
  • Stop Bit: 1
  • Parity: None
  • Buffer Size: 512
  • Gap Time: 50
  • Flow Control: Half Duplex
  • CLI: Disable
  • Protocol: Modbus
Communication Settings:
  • Protocol: Tcp Server
  • Local Port: 502
  • Buffer Size: 512
  • Keep Alive(s): 60
  • Timeout(s): 300
  • Max Accept: 3
  • Security: Disable
  • Route: Uart
Elke keer op Submit klikken, daarna op Restart.
4. Toevoegen in EVCC
  1. Open EVCC via http://evcc.local:7070
  2. Ga naar Settings > Solar & Battery
  3. Klik op Add New Battery
  4. Vul het volgende in:
  5. Name: eigen keuze
  6. Manufacturer: Marstek
  7. Type: Network
  8. Modbus ID: 1
  9. IP Address: IP van de Elfin
  10. Port: 502
  11. Protocol: TCP
  12. Klik op Validate
Als alles goed is ingesteld, wordt de batterij herkend en zichtbaar in EVCC.

Resultaat:
Je Marstek Venus E batterij communiceert nu via Modbus TCP over WiFi met EVCC. De laadstatus en batterijgegevens zijn inzichtelijk binnen de EVCC-interface.

Optioneel
  • Zet via je router een DHCP-reservering voor het IP-adres van de Elfin
  • Plaats eventueel een Home Assistant sensor op basis van EVCC data
Laat gerust weten als je tegen problemen aanloopt of aanvullingen hebt!

[ Voor 22% gewijzigd door Tunestwo op 13-06-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:37
Zijn er nog voor of nadelen tussen de EW11 en de Lilygo implementatie? Dingen die je bij de ene wel of niet kan doen?
De EW11 lijkt mij namelijk het netste weg te werken, hoef geen kastje te 3dprinten en de voeding komt direct uit de batterij waar de Lilygo nog externe voeding nodig lijkt te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascallj
RuudBurger schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:21:
Zijn er nog voor of nadelen tussen de EW11 en de Lilygo implementatie? Dingen die je bij de ene wel of niet kan doen?
De EW11 lijkt mij namelijk het netste weg te werken, hoef geen kastje te 3dprinten en de voeding komt direct uit de batterij waar de Lilygo nog externe voeding nodig lijkt te hebben.
De LilyGo draait ESPHome (open source), wat ik zelf een groot voordeel vindt, maar misschien voor anderen minder interessant is.

Maar ook de LiLygo kan je voeden vanuit de batterij. Daar verschillen de apparaten niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15
Mochten mensen interesse hebben.
Heb je een lilygo en wil deze in Homey hebben, ik ben bezig met een app die deze uitleest zonder het gedrocht van esphome app op Homey.

Zie https://gathering.tweaker...message/82667830#82667830 voor screenshots.

Het is work in progress, maar stuur maar een dm als je wilt testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Tunestwo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:53:
Mede mogelijk gemaakt door chat GPT en het Marstek Venus modbus koppeling tweakers forum

[HOW TO] Marstek Venus E batterij toevoegen aan EVCC via Elfin-EW11 (WiFi-RS485)

In deze how-to leg ik uit hoe je een Marstek Venus E thuisbatterij toevoegt aan EVCC (Electric Vehicle Charge Controller) via een Elfin-EW11 WiFi-RS485 adapter.

Benodigdheden:

Marstek Venus E thuisbatterij

EVCC installatie (bijv. via evcc.local:7070)

Elfin-EW11 WiFi-variant: AliExpress link

Meegeleverde Weipu SP17 RS485-kabel (zit bij batterij)

1. Hardware aansluiten
[Afbeelding]

Knip de connector van de Weipu SP17 kabel af.

Verbind de draden van de kabel als volgt met de Elfin-EW11:

Gele draad → T (RS485-A)

Rode draad → R (RS485-B)

Zwarte draad (GND) → -

Zwarte draad (5V voeding) → +

Andere rode draad word niet gebruikt.

Op de connector zelf staan de aanduidingen (-, +, R, T). Controleer dat er 5V aanwezig is op de + voordat je verdergaat.

Zodra alles correct aangesloten is, zou het LED-lampje van de Elfin moeten oplichten.

2. Elfin-EW11 configureren (WiFi instellen)

Maak verbinding met het WiFi-netwerk van de Elfin (SSID begint bij mij met EW11).

Open je browser en ga naar: http://10.10.100.254

Gebruikersnaam: admin

Wachtwoord: admin

Ga naar het tabblad SystemSettings

Ga naar WIFI settings

Druk op Scan

Selecteer je WiFi-netwerk

Vul het wachtwoord in

Druk onderaan op Submit

Ga naar tabblad Others en klik op Restart

Na de herstart verbindt de Elfin met je netwerk. Achterhaal het nieuwe IP-adres via je router of een netwerkscanner.

3. Seriële & netwerkinstellingen

Ga opnieuw in de Elfin-configuratie via het nieuw verkregen IP-adres.

Serial Port Settings:

Baud Rate: 115200

Data Bit: 8

Stop Bit: 1

Parity: None

Buffer Size: 512

Gap Time: 50

Flow Control: Half Duplex

CLI: Disable

Protocol: Modbus

Communication Settings:

Protocol: Tcp Server

Local Port: 502

Buffer Size: 512

Keep Alive(s): 60

Timeout(s): 300

Max Accept: 3

Security: Disable

Route: Uart

Elke keer op Submit klikken, daarna op Restart.

4. Toevoegen in EVCC

Open EVCC via http://evcc.local:7070

Ga naar Settings > Solar & Battery

Klik op Add New Battery

Vul het volgende in:

Name: eigen keuze

Manufacturer: Marstek

Type: Network

Modbus ID: 1

IP Address: IP van de Elfin

Port: 502

Protocol: TCP

Klik op Validate

Als alles goed is ingesteld, wordt de batterij herkend en zichtbaar in EVCC.

Resultaat:
Je Marstek Venus E batterij communiceert nu via Modbus TCP over WiFi met EVCC. De laadstatus en batterijgegevens zijn inzichtelijk binnen de EVCC-interface.

Optioneel:

Zet via je router een DHCP-reservering voor het IP-adres van de Elfin

Plaats eventueel een Home Assistant sensor op basis van EVCC data

Laat gerust weten als je tegen problemen aanloopt of aanvullingen hebt!
Top, staat in de topic start, misschien kun je de formatting nog wat aanpassen mer CODE blokken en Bold of hoofdstuk inficatoren.
En minder lege regels.
De toolbox boven het tekstvak bied al heel veel mogeliijkheden, ik gebruik er ook steeds meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
RuudBurger schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:21:
Het doosje van de Lilygo is een uitstekende behuizing.
Voeding uit de MT
Code wordt beter onderhouden aangezien er meer mensen deze gebruiken.
Ik ga zelf niet meer testen met de Elfin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunestwo
superduper1969 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:02:
[...]

Top, staat in de topic start, misschien kun je de formatting nog wat aanpassen mer CODE blokken en Bold of hoofdstuk inficatoren.
En minder lege regels.
De toolbox boven het tekstvak bied al heel veel mogeliijkheden, ik gebruik er ook steeds meer.
Aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

R-B

Blokkert

pascallj schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:25:
[...]

De LilyGo draait ESPHome (open source), wat ik zelf een groot voordeel vindt, maar misschien voor anderen minder interessant is.

Maar ook de LiLygo kan je voeden vanuit de batterij. Daar verschillen de apparaten niet in.
Hoe voedt je de LiLygo vanuit de batterij (5V)? Kan daar in dit topic niets over terugvinden.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
R-B schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:20:
[...]

Hoe voedt je de LiLygo vanuit de batterij (5V)? Kan daar in dit topic niets over terugvinden.
Ik denk dat dat ook gewoon een beetje verwacht wordt onder basiskennis elektronica. Maar gewoon de 5V op de + van de DC aansluiting van de LilyGo en GND op de - van de DC aansluiting van de LilyGo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

R-B

Blokkert

pascallj schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat dat ook gewoon een beetje verwacht wordt onder basiskennis elektronica. Maar gewoon de 5V op de + van de DC aansluiting van de LilyGo en GND op de - van de DC aansluiting van de LilyGo.
Lol, uiteraard.. Vanuit de modbus connector.. Niet eens over nagedacht. :9

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
VVouter schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:59:
Of je neemt een m5stack Atom s3 lite met aangepaste rs485 base
Stuur even een DM

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2025 17:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspelr
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:59
R-B schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:31:
[...]

Lol, uiteraard.. Vanuit de modbus connector.. Niet eens over nagedacht. :9
Maar de v2 heeft het ground en dataground omgewisseld. Dus 5v en dataground bij die gebruiken. Eerst ff meten waar 5 tussen staat!

1 Marstek Venus V151, HwP1 5.1903. Home Assistant met Lilygo esphome, 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german_noob
  • Laatst online: 15:09
Vraag aan de mensen die de Marstek in Home Assistant hebben.

Marstek RS485 Controle modus:

Als ik dit op enable zet dan haalt het de data op van SMA (omvormer + Home Manager) en kan ik de shelly emulator verwijderen, de Marstek APP verwijderen en de WLAN verbinding met de Marstek verbreken? Zie ik dat goed?

Plotseling kun je veel instellingen maken op het opslagsysteem, wat is logisch?

9,36 kWp / South+North / Marstek Venus E / SMA STP8.0 / SMA SHM2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVouter
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-06 22:16
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:44:
[...]

Of je neemt een m5stack Atom s3 lite met aangepaste rs485 base
Stuur even een DM
Thanks voor de suggestie! Ik heb al 2 batterijen met een Lilygo en case, mijn OCD trekt het niet als de derde een afwijkend device zou hebben :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
german_noob schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:49:
Vraag aan de mensen die de Marstek in Home Assistant hebben.

Marstek RS485 Controle modus:

Als ik dit op enable zet dan haalt het de data op van SMA (omvormer + Home Manager) en kan ik de shelly emulator verwijderen, de Marstek APP verwijderen en de WLAN verbinding met de Marstek verbreken? Zie ik dat goed?

Plotseling kun je veel instellingen maken op het opslagsysteem, wat is logisch?
Sorry ik kan hier weinig wijs van maken. Vertaald bericht? In de TS staat precies beschreven welke opties wat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german_noob
  • Laatst online: 15:09
Ja, helaas moet ik hier met een vertaler werken

9,36 kWp / South+North / Marstek Venus E / SMA STP8.0 / SMA SHM2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:47
caspelr schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Maar de v2 heeft het ground en dataground omgewisseld. Dus 5v en dataground bij die gebruiken. Eerst ff meten waar 5 tussen staat!
Ik heb gewoon met een heel klein schroeven draaier de 2 pinnen uit de plug gehaald en ze terug omgedraaid. 😀 zo is i weer origineel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aroha
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:32
Geen al te beste ervaring tot nu toe. Na heel wat problemen met het koppelen van de CT (uiteindelijk gelukt) doet de batterij simpelweg niks. De soc blijft op 0% staan, reset en laatste versie van de firmware halen niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
Aroha schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:01:
Geen al te beste ervaring tot nu toe. Na heel wat problemen met het koppelen van de CT (uiteindelijk gelukt) doet de batterij simpelweg niks. De soc blijft op 0% staan, reset en laatste versie van de firmware halen niks uit.
Lees hier eens misschien dat er een oplossing tussen staat.
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Anders even je signatuur vullen met relevante info en een vraag stallen in dat Topic.

[ Voor 10% gewijzigd door SatScan op 14-06-2025 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:38
superduper1969 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:06:
[...]
Code wordt beter onderhouden aangezien er meer mensen deze gebruiken.
Volgens mij heb je met de Lilygo oplossing juist meer code nodig dan wanneer je een standaard RS-485 Modbus naar TCP adapter gebruikt. Ik heb m’n huis volhangen met ESP8266 en ESP32 bordjes maar alleen voor die toepassingen waar geen standaard oplossing voor is. Bij de Marstek heb ik bewust voor de Elfin gekozen en ben erg tevreden over de werking. Ik gebruik de modbus client in Node red waarmee ik HA met een hoge frequentie van updates voorzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtlvandeven
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:41
Ik had nog een Seeed Studio XIAO RS485 breakout board liggen dus maar eens aan de gang gegaan met de modbus aansluiten, echter krijg geen response van de Marstek (V2 / V151).

De XIAO heeft een breakoutboard voor RS485 (https://wiki.seeedstudio.com/XIAO-RS485-Expansion-Board/) echter ik gebruik een ESP32S3 als basis: https://wiki.seeedstudio.com/xiao_esp32s3_getting_started/
en dus moet ik andere pinnummers gebruiken voor rx, tx en enable. waarschijnlijk 44, 43 en pin 2.

Ik stuur dan: 01 03 7d 64 00 06 9c 7b om 6 registers vanaf 32100 op te vragen, krijg echter geen enkel response, iemand enige tip anders moet ik een scoop regelen. Poort staat verder ingesteld op 115200 8N1 zoals in document van Duravolt vermeld staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4y9tjucQwP0cNrNbjjrGKxQC8aY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoae3bMRK8AkiYhlxrfHjsEl.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn doel is extra gegevens uitlezen en later de marstek direct aansturen. Ik gebruik verder geen HA oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
rtlvandeven schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:32:
Ik had nog een Seeed Studio XIAO RS485 breakout board liggen dus maar eens aan de gang gegaan met de modbus aansluiten, echter krijg geen response van de Marstek (V2 / V151).

De XIAO heeft een breakoutboard voor RS485 (https://wiki.seeedstudio.com/XIAO-RS485-Expansion-Board/) echter ik gebruik een ESP32S3 als basis: https://wiki.seeedstudio.com/xiao_esp32s3_getting_started/
en dus moet ik andere pinnummers gebruiken voor rx, tx en enable. waarschijnlijk 44, 43 en pin 2.

Ik stuur dan: 01 03 7d 64 00 06 9c 7b om 6 registers vanaf 32100 op te vragen, krijg echter geen enkel response, iemand enige tip anders moet ik een scoop regelen. Poort staat verder ingesteld op 115200 8N1 zoals in document van Duravolt vermeld staat.

[Afbeelding]

Mijn doel is extra gegevens uitlezen en later de marstek direct aansturen. Ik gebruik verder geen HA oid.
De ESP32 heeft een hardware mux en dus zouden de pinnummers niet zo veel uit moeten maken. Je kan de hardware UART op bijna alle pins laten uitkomen als je het maar goed configureert. Als jij handmatig een commando stuurt gebruik je dus geen ESPHome? Gebruik je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtlvandeven
@pascallj Ik gebruik Arduino IDE om er zelfgeschreven software in te zetten. Dit doe ik met al mijn esp32 devices echter rs485 via een breakout board is nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
rtlvandeven schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:27:
@pascallj Ik gebruik Arduino IDE om er zelfgeschreven software in te zetten. Dit doe ik met al mijn esp32 devices echter rs485 via een breakout board is nieuw voor mij.
Dan heeft het niet zo veel meer met de Marstek te maken, maar meer met of je zelfgeschreven software werkt of niet. Dus dan ben ik bang dat je naar andere topics of fora moet uitwijken voor codeerhulp.

Modbus op de Marstek werkt eigenlijk onwijs stabiel. De documentatie is mager (eigenlijk afwezig, Duramotion document is het enige wat we hebben), maar het lijkt zich wel perfect aan de standaard te houden. Als je een fout register uitvraagt, of een goed register maar met onjuiste parameters krijg je netjes een exception terug etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:28

[Afbeelding]

Die pins die je noemt lijken de juiste maar inderdaad als je zelf schrijft dan wordt het lastiger om uit te zoeken.
Is het een idee om voor de test ESPHome te flashen op de esp32s en dan de modbus sketch te gebruiken, kan je in de sketch de rx, te pin en flowcontrol zetten op 44,43 en 2
Je hebt dan niet perse HomeAssistant nodig, je kan wel via de interne webserver en logging kijken of je contact hebt met de marstek…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:31:
[...]
Modbus op de Marstek werkt eigenlijk onwijs stabiel. De documentatie is mager (eigenlijk afwezig, Duramotion document is het enige wat we hebben), maar het lijkt zich wel perfect aan de standaard te houden. Als je een fout register uitvraagt, of een goed register maar met onjuiste parameters krijg je netjes een exception terug etc.
Denk dat niet de bedoeling was dat Duramotion het modbus document had gedeeld (bij veel firma's moet je NDA ondertekenen om te verkrijgen). Maar goed voor ons uiteraard. Maar kans bestaat dat we nooit een nieuwe versie gaan zien hiervan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SatScan
Avenger 2.0 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:22:
[...]

Denk dat niet de bedoeling was dat Duramotion het modbus document had gedeeld (bij veel firma's moet je NDA ondertekenen om te verkrijgen). Maar goed voor ons uiteraard. Maar kans bestaat dat we nooit een nieuwe versie gaan zien hiervan...
Heb geduld en vertrouwen... komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edzelf
  • Laatst online: 16:34

[Afbeelding]

Prima oplossing, je zou mijn software kunnen gebruiken. Zie hier. Voor de combinatie van een ESP32 en een RS485 interface heb ik een printje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDF_GVa9N3LQqXixOoazxOO30pk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cjfbhzc0C92dovm3fXj3Fbhl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtlvandeven
JoebarRC schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:54:
[...]

Die pins die je noemt lijken de juiste maar inderdaad als je zelf schrijft dan wordt het lastiger om uit te zoeken.
Is het een idee om voor de test ESPHome te flashen op de esp32s en dan de modbus sketch te gebruiken, kan je in de sketch de rx, te pin en flowcontrol zetten op 44,43 en 2
Je hebt dan niet perse HomeAssistant nodig, je kan wel via de interne webserver en logging kijken of je contact hebt met de marstek…
Ik heb met een scoop gekeken maar de signalen uit dit bordje lijken niet correct te zijn. Denk dat deze defect is. Uit de marstek zie ik wel duidelijk een rs485 blokgolf (differencieel). Ik ga op zoek naar een andere oplossing. Oplossing van Edzelf zoiets wil ik inderdaad waarbij het algoritme erin zit, maar wil niet zelf gaan solderen. Iedereen bedankt voor het meedenken.

De reden dat ik dit wil is dat de marstek soms niet reageerd op wijzigingen van de HW P1 terwijl mijn esp32-dashboard gewoon nieuwe metingen binnenkrijg, en dat terwijl deze helemaal geen externe wifi-antenne heeft. Volgens mij zit er in de communicatie tussen de marstek en P1 iets niet goed (software matig), er wordt na het niet kunnen uitlezen van de P1 geen correctie uitgevoerd en gaat door met een waarde die 10 minuten oud kan zijn. Dat zie ik terug in de auto diagnosis.

Hier enkele fotos van mijn project:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgR4VEzp77Pw1pV5hVhHOjYK1Gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJy56rbi1jP8Inf7sAJ5HIhC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjIRD1yvKGgysanAXNtuFcyN_WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAd7sDGG6NErd5zBQeW444dv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4Z5KLSK1rRfHlOg_tlz8qgzGjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxWJgFk7i0Z8xy2lu9xobZUI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door rtlvandeven op 15-06-2025 20:17 ]

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste