Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• slagtree
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19-11 00:29
[RNMC] Viper schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:27:
[...]

In de nieuwste beta heb ik de registers van deze fork toegevoegd, samen met de voltages van de cellen die we onlangs ontdekte. Dit geldt alleen voor de v3.
Ik kreeg via HACS onlangs een melding dat er een update was en die update heb ik uitgevoerd en toen bleek dat de aansturingen van de batterij er niet meer zijn. Ik ben niet zo bekend met github. Hoe kan ik die fork van je vinden? en kan ik de huidige registers_v3.py bestand hiermee vervangen?

Gevonden, via hacs kan ik ook je beta versie downloaden!

[ Voor 4% gewijzigd door slagtree op 04-11-2025 22:50 ]

• W.Eskens
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-11 20:41
Dag allen

Ik ben sinds kort ook trotse eigenaar van een Marstek V3 en ben op zoek naar manieren om data in Home Assistant te krijgen. De Bluetooth integratie van Jaap werkte tot voor kort goed, zelfs met een interval van 1 seconden.
Nu ben ik echter van plan om te veranderen naar een modbus aansluiting en ik zag de Elfin voorbijkomen.

Is het nodig om een converter kabel bij te bestellen of kan je in principe een UTP kabel doorknippen, het draadschema volgen, nieuwe connector aansluiten en deze rechtstreeks vanuit de Elfin in de Venus stoppen?

Is het ook nodig om een antenne bij te bestellen als de wifi vlakbij staat?

Alvast bedankt
Wouter
W.Eskens schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:31:
Dag allen

Ik ben sinds kort ook trotse eigenaar van een Marstek V3 en ben op zoek naar manieren om data in Home Assistant te krijgen. De Bluetooth integratie van Jaap werkte tot voor kort goed, zelfs met een interval van 1 seconden.
Nu ben ik echter van plan om te veranderen naar een modbus aansluiting en ik zag de Elfin voorbijkomen.

Is het nodig om een converter kabel bij te bestellen of kan je in principe een UTP kabel doorknippen, het draadschema volgen, nieuwe connector aansluiten en deze rechtstreeks vanuit de Elfin in de Venus stoppen?

Alvast bedankt
Wouter
Bedoel je rechtstreeks een netwerkkabel maken van de Marstek naar de Elfin ipv van eerst de break-out connecter erin te stoppen? Dat moet denk ik wel werken. Lastige is alleen, dat als blijkt dat de Marstek niet genoeg voeding geeft oid, je niet makkelijk een andere voeding kan aansluiten. Maar dat zie je dan vanzelf. Wel even goed de pin-out controleren.

De WiFi antenne wordt er toch standaard bijgeleverd? Lijkt mij wel dat die nodig is, meestal werkt iets wat een antenne verwacht echt nauwelijks zonder.

• Goosmeister
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-11 22:29
W.Eskens schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:31:
Dag allen

Alvast bedankt
Wouter
Wat je wilt met de kabel kan. Zelf heb ik een netwerkkabel doorgeknipt en een rj45 connector gekrompen met het bedradingsschema van de Elfin . Of het bereik van de elfin zonder externe antenne lukt weet ik niet.
De Elfin krijgt in ieder geval genoeg stroom van de Marstek.

• W.Eskens
pascallj schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:30:
[...]

Bedoel je rechtstreeks een netwerkkabel maken van de Marstek naar de Elfin ipv van eerst de break-out connecter erin te stoppen? Dat moet denk ik wel werken. Lastige is alleen, dat als blijkt dat de Marstek niet genoeg voeding geeft oid, je niet makkelijk een andere voeding kan aansluiten. Maar dat zie je dan vanzelf. Wel even goed de pin-out controleren.

De WiFi antenne wordt er toch standaard bijgeleverd? Lijkt mij wel dat die nodig is, meestal werkt iets wat een antenne verwacht echt nauwelijks zonder.
Op Ali ook te vinden zonder antenne. Maar dan bestel ik die wel even bij. Bedankt voor het antwoord!

[ Voor 14% gewijzigd door W.Eskens op 06-11-2025 06:57 ]

• W.Eskens
Goosmeister schreef op donderdag 6 november 2025 @ 01:25:
[...]

Wat je wilt met de kabel kan. Zelf heb ik een netwerkkabel doorgeknipt en een rj45 connector gekrompen met het bedradingsschema van de Elfin . Of het bereik van de elfin zonder externe antenne lukt weet ik niet.
De Elfin krijgt in ieder geval genoeg stroom van de Marstek.
Bedankt voor het antwoord, dan ga ik dat ook op deze manier proberen!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:19
W.Eskens schreef op donderdag 6 november 2025 @ 06:56:
[...]

Op Ali ook te vinden zonder antenne. Maar dan bestel ik die wel even bij. Bedankt voor het antwoord!
Voor die ene € prijsverschil gewoon met antenne natuurlijk 🤣

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• nicovdk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-11 15:54
Ik heb inmiddels 2 LilyGo T-CAN485s liggen, waarbij ik niet op de webserver kom.

Wanneer ik kijk naar de youtube van dennyvankleef, dan kan je via het IP-Adres naar de webserver.
Dit lukt bij mij niet. IP-adres wordt wel geregistreerd in de TPLink DECO router, maar valt niet te benaderen.
Is er iemand die een idee heeft wat hier aan de hand kan zijn??
nicovdk schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:43:
Ik heb inmiddels 2 LilyGo T-CAN485s liggen, waarbij ik niet op de webserver kom.

Wanneer ik kijk naar de youtube van dennyvankleef, dan kan je via het IP-Adres naar de webserver.
Dit lukt bij mij niet. IP-adres wordt wel geregistreerd in de TPLink DECO router, maar valt niet te benaderen.
Dat ligt eraan welke configuratie je geflashed hebt op je LilyGo. Niet alle configuraties hebben de webserver er standaard inzitten. Deze neemt nogal veel geheugen in beslag.

Daarbij, zit de LilyGo niet op een gastnetwerk?

• BeC
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-11 13:44

BeC

Goosmeister schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:51:
Ik gebruik een Marstek Venus V3 (firmware 139) samen met een Elfin TCP/IP RS485-adapter..
......
Wat me echter niet lukt, is het geforceerd laden of ontladen .....

Heeft iemand dit al eens werkend gekregen? En zo ja, hoe is dat gedaan? Ik loop hier namelijk een beetje op vast.
[Afbeelding]
Ik kon helaas niets vinden op tweakers of je hierop al een goed antwoord hebt gehad hierbij mijn tweak.
Ik heb sinds de zomer de kleine MT venus C 2.56 kwh prima werkend maar wel de CT002 digitale meter de stroomklem versie aangeschaft wat mi beter werkt.
De stroommeting klem zit om de enkel fase draad na de hoofdzekering.De 230 volt voeding vd ct002 komt van 1 weinig gebruikte stopcontact groepje.
Sinds een MT update kan je in de ct002 app de meetklem richting softwarematig omkeren als je de pijl richting vd klem er de met verkeerde kant er had omgedaan en je groepkast keurig weer gesloten had.
Leuk flex natuurlijk maar dit bied je de ook de mogelijkheid om je batterij even geforceerd op laden te krijgen door in de app de meetrichting software matig om te draaien. Werkt prima als je met 100% batterij wil beginnen om een dag laad / ontlaad profiel te analiseren.
BeC schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:17:
[...]

Ik kon helaas niets vinden op tweakers of je hierop al een goed antwoord hebt gehad hierbij mijn tweak.
Ik heb sinds de zomer de kleine MT venus C 2.56 kwh prima werkend maar wel de CT002 digitale meter de stroomklem versie aangeschaft wat mi beter werkt.
De stroommeting klem zit om de enkel fase draad na de hoofdzekering.De 230 volt voeding vd ct002 komt van 1 weinig gebruikte stopcontact groepje.
Sinds een MT update kan je in de ct002 app de meetklem richting softwarematig omkeren als je de pijl richting vd klem er de met verkeerde kant er had omgedaan en je groepkast keurig weer gesloten had.
Leuk flex natuurlijk maar dit bied je de ook de mogelijkheid om je batterij even geforceerd op laden te krijgen door in de app de meetrichting software matig om te draaien. Werkt prima als je met 100% batterij wil beginnen om een dag laad / ontlaad profiel te analiseren.
Ik vind het creatief gevonden. Maar dat werkt dus omdat de Marstek bij een belasting gaat proberen te compenseren en dan in een oneindige loop terechtkomt en zijn eigen effect alleen maar versterkt?

Ondanks dat ik het creatief vind, is het natuurlijk wel een beetje een omweg voor een probleem wat volgens mij niet bestaat. Je kunt in de app ook gewoon een tijdschema maken waarmee je de batterij handmatig oplaadt. Daarbij werkt aansturen via Modbus (waar het bericht wat jij aanhaalt over gaat) op de V3 ook gewoon prima gezien de vele reacties hier. Zijn een paar instellingen die je niet kan veranderen en sensoren die je niet kan uitlezen, maar geforceerd op- en ontladen zou gewoon aanwezig moeten zijn.

• nicovdk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-11 15:54
pascallj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:46:
[...]

Dat ligt eraan welke configuratie je geflashed hebt op je LilyGo. Niet alle configuraties hebben de webserver er standaard inzitten. Deze neemt nogal veel geheugen in beslag.

Daarbij, zit de LilyGo niet op een gastnetwerk?
De Lilygo zit niet op het gastnetwerk. Die staat uit.
Kan je aangeven welke configuratie er wel een webserver heeft en ik kan gebruiken.
Ben nogal een newbie op dit gebied nl
nicovdk schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:54:
[...]

De Lilygo zit niet op het gastnetwerk. Die staat uit.
Kan je aangeven welke configuratie er wel een webserver heeft en ik kan gebruiken.
Ben nogal een newbie op dit gebied nl
Het lijkt mij handiger als je aangeeft welke stappen jij gevolgd hebt dan dat ik ze allemaal ga omschrijven ;).

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-11 10:56
nicovdk schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:43:

Toevallig nog oude code waarbij de webserver niet aan staat (feb 2025 of zoiets).
Dit is de nieuwste:
https://github.com/Superd...ob/main/lilygo-rs485.yaml

De code zelf is heel simpel:
code:
1
web_server:

En een paar maanden daarna (24-7-2025) uitgebreid met categorien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
web_server:
  port: 80
  version: 3
  include_internal: False
#  ota: False
  local: True
  sorting_groups:
    - id: Info
      name: "Info"
      sorting_weight: -40
    - id: Control
      name: "Control"
      sorting_weight: -30
    - id: Status
      name: "Status"
      sorting_weight: -20
    - id: Diagnostic
      name: "Diagnostic"
      sorting_weight: -10

[ Voor 3% gewijzigd door superduper1969 op 07-11-2025 13:42 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Ik heb al een aantal jaar de Sessy en gebruik de XOM blueprint van @PimDoos voor het ontladen en laden.
Voor de Marstek is het aansturen ten opzichte van de Sessy erg "beta" te noemen. Nu met een Lilygo met @superduper1969 esphome code gaat het gelukkig beter. Maar de eenvoudige XOM blueprint miste ik. Dus heb ik het script aangepast voor de Marstek!

Disclaimer: Zeer vers en moet nog goed getest worden.
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main

Ik heb er zelf maar 1 dus het aansturen van meerdere Marstek kan ik bijvoorbeeld niet testen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tazzios op 07-11-2025 14:29 ]

• Rooverz
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-11 21:24
@WargamingPlayer an anderen (@pascallj?

Nadat ik als "gevorderde noob" mij goed heb voorbereid om mijn Marstek via modbus te integreren in Home Assist was ik trots op de eerste start. Zelf wp1710 kabel/connector gesoldeerd, Elfin aan de praat gekregen en de software van WargamingPlayer in Home Assistant aan de praat gekregen.

Nu heb ik een vraag over de "Charge current limit en de Discharge current limit". Zijn dit waarden die je zelf kan wijzigen, of is dit read only?

Ik vraag dit omdat deze eerder beiden op 100/100 stonden (wat ik via de Bluetooth reader van rweijnen eerder heb gezien). Nu staat deze op 80 charge en 100 discharge.

Nu ben ik bang dat ik een instelling heb veranderd die nadelig kan zijn voor het gebruik van de accu. Kan iemand mij voorzien van een beetje wijsheid welke waardes ik nu zie en of dit iets is wat teruggezet moet worden (en hoe ik dat dan moet doen)?

In de laatste screenshot zie ik iets staan met 571 en waarden's van 800.00 En 1000.00 die ik koppel aan de 100/80 zoals eerder beschreven. Wat zie ik op deze screenshot?

Alvast 1000 maal dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5RLNEg6L76vaj3FHdIm3Xi9-0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtMGFtA3t2nV1RVwQuBGZrh3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDRctkx5IdDfsKX4U8_cJurlAE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXeLn9ULHdMOiptth9aR7BYU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiUlYP288wOyx5GK84lrvV1Xi8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcfGiScOzthMAQ2YsBHZOi79.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rooverz op 08-11-2025 09:11 ]

Rooverz schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:03:

Nadat ik als "gevorderde noob" mij goed heb voorbereid om mijn Marstek via modbus te integreren in Home Assist was ik trots op de eerste start. Zelf wp1710 kabel/connector gesoldeerd, Elfin aan de praat gekregen en de software van WargamingPlayer in Home Assistant aan de praat gekregen.

Nu heb ik een vraag over de "Charge current limit en de Discharge current limit". Zijn dit waarden die je zelf kan wijzigen, of is dit read only?

Ik vraag dit omdat deze eerder beiden op 100/100 stonden (wat ik via de Bluetooth reader van jaapp eerder heb gezien). Nu staat deze op 80 charge en 100 discharge.

Nu ben ik bang dat ik een instelling heb veranderd die nadelig kan zijn voor het gebruik van de accu. Kan iemand mij voorzien van een beetje wijsheid welke waardes ik nu zie en of dit iets is wat teruggezet moet worden (en hoe ik dat dan moet doen)?

Alvast 1000 maal dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze waardes kan je niet instellen en geeft alleen de maximale stroom weer die je op dat moment kan (ont)laden uit de batterij. Dit is de waarde nog voor de omvormer.

Als de batterij vol is, is de discharge limit 100 en de charge limit op 0. Als de batterij leeg is, is de discharge limit 20 (ondanks dat je niet verder kan ontladen) en de charge limit 100. In het midden zal het wel iets van 100/100 zijn. En bij iets van 95 procent lading gaat de charge limit naar 20 om het opladen te vertragen. Ook met ontladen gaat de discharge limit ergens naar 20, maar weet niet precies waar.

Je hebt er als eindgebruiker niet zo veel aan en kan er ook niets aan wijzigen. Waar die 80 vandaan komt weet ik even niet, maar je haalt toch geen 80 A op de batterij dus ook dat limiet zal je niet halen.

[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 08-11-2025 09:19 ]

• Rooverz
pascallj schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:09:
[...]

Deze waardes kan je niet instellen en geeft alleen de maximale stroom weer die je op dat moment kan (ont)laden uit de batterij. Dit is de waarde nog voor de omvormer.

Als de batterij vol is, is de discharge limit 100 en de charge limit 0 en andersom. In het midden zal het wel iets van 100/100 zijn. En bij iets van 95 procent lading gaat de charge limit naar 20 om het opladen te vertragen.

Je hebt er als eindgebruiker niet zo veel aan en kan er ook niets aan wijzigen. Waar die 80 vandaan komt weet ik even niet, maar je haalt toch geen 80 A op de batterij dus ook dat limiet zal je niet halen.
HI,

Ik zal het eens in de gaten houden, ik had al wat testen gedaan met laden en ontladen, maar zie dan deze waardes niet veranderen, maar ik zal nog wat verder tessten. Ik hoop niet dat het ergens toch invloed heeft gehad, juist dat laatste stukje laden (bij 95%) is natuurlijk belangrijk dat dit langzaam gebeurd...
Rooverz schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:18:
[...]

HI,

Ik zal het eens in de gaten houden, ik had al wat testen gedaan met laden en ontladen, maar zie dan deze waardes niet veranderen, maar ik zal nog wat verder tessten. Ik hoop niet dat het ergens toch invloed heeft gehad, juist dat laatste stukje laden (bij 95%) is natuurlijk belangrijk dat dit langzaam gebeurd...
Ik heb de uitleg iets aangepast nav geschiedenis die ik zag in mijn HA, maar maakt verder niet uit.

Overigens lijkt het erop dat je deze data uit de Bluetooth integratie haalt (die ongeparste waardes met komma's ertussen). Waarom niet gewoon via Modbus als je dat ook hebt? Daar kan je deze waardes ook zien.

• Rooverz
pascallj schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:23:
[...]

Ik heb de uitleg iets aangepast nav geschiedenis die ik zag in mijn HA, maar maakt verder niet uit.

Overigens lijkt het erop dat je deze data uit de Bluetooth integratie haalt (die ongeparste waardes met komma's ertussen). Waarom niet gewoon via Modbus als je dat ook hebt? Daar kan je deze waardes ook zien.
Ik zie nu dat de waarden wel op 100/100 staan bij 54% accu. En wist niet dat ik deze ook kon zien via modbus. Ik moet nog zoveel leren :) Heb geen technische achtergrond of in de IT, maar probeer vindt dit wel super leuk om te doen en van te leren. Ik ga dit weekend eens ontdekken wat er allemaal mogelijk is!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

@pascallj

Net getest en met een lilygo met ESPHome. De benaminge zijn net wat anders maar volgensmij kijk ik wel naar hetzelfde.

Ik kan het wel aanpassen en het doet precies wat je verwacht. Het limiteert de max laad/ontlaad.
forcible_charge_power op 500 gezet
max_charge_power op 200
Laden gebeurd dan met de max 200 i.p.v de ingestelde 500 zoals verwacht.
Tazzios schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:19:
[...]

@pascallj

Net getest en met een lilygo met ESPHome. De benaminge zijn net wat anders maar volgensmij kijk ik wel naar hetzelfde.

Ik kan het wel aanpassen en het doet precies wat je verwacht. Het limiteert de max laad/ontlaad.
forcible_charge_power op 500 gezet
max_charge_power op 200
Laden gebeurd dan met de max 200 i.p.v de ingestelde 500 zoals verwacht.
Dat is een andere waarde. Dat je die kan aanpassen weten we (zie de TS waar alle sturingsmogelijkheden staan uitgelegd). Dat is de manier om via Modbus de batterij te besturen.

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

@pascallj Hoe heten die waardes bij de Elfin dan?

In de code voor de Elfin vind ik onderstaande maar dat lijkt al een tijd uit te staan.

code:
1
2
# 35011, unit16, "Marstek 1 Battery Charge Current Limit", 0.1, A
      # 35012, unit16, "Marstek 1 Battery Discharge Current Limit", 0.1, A

Andere "limit" dingen zie ik niet 1 2 3 in deze code:
https://github.com/Wargam...us_battery_1_control.yaml

• BeC

BeC

pascallj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:23:
[...]

Ik vind het creatief gevonden. Maar dat werkt dus omdat de Marstek bij een belasting gaat proberen te compenseren en dan in een oneindige loop terechtkomt en zijn eigen effect alleen maar versterkt?

Ondanks dat ik het creatief vind, is het natuurlijk wel een beetje een omweg voor een probleem wat volgens mij niet bestaat. Je kunt in de app ook gewoon een tijdschema maken waarmee je de batterij handmatig oplaadt. Daarbij werkt aansturen via Modbus (waar het bericht wat jij aanhaalt over gaat) op de V3 ook gewoon prima gezien de vele reacties hier. Zijn een paar instellingen die je niet kan veranderen en sensoren die je niet kan uitlezen, maar geforceerd op- en ontladen zou gewoon aanwezig moeten zijn.
Je hebt gelijk mijn idee is om de laad voorrang te beinvloeden als je op ai of zelf consumptie draait met dynamsch tarief contract.
Ik denk dat hiermee, door de stroom richting vd totale afname even software matig omtekeren, de batterij laad prioriteit geforceerd wordt naar eerst batterij laden en dan pas zelf consumeren. (op momenten dat het dyn. tarief laag is)
Ik weet niet of de ai mode tussen tijds roet in t eten gooit.
Laat maar evt weten hoe het bij jullie uitpakt.
Tazzios schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:36:

In de code voor de Elfin vind ik onderstaande maar dat lijkt al een tijd uit te staan.

code:
1
2

Die zijn het inderdaad. Maar ligt aan de configuratie van degene het wel of niet staat ingeschakeld. Ik denk dat ~WargamingPlayer het heeft uitgeschakeld omdat je er als eindgebruiker niet zo veel aan hebt.

• BeC

BeC

Rooverz schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:18:
[...]

HI,

Ja, klopt – de Marstek (LiFePO4) laadt traag van 98% naar 100% door BMS-bescherming tegen oververhitting en cel-ongelijkheid. Stroom daalt tot ~0.1-0.5A (vs 50A normaal), duurt 1-3 uur extra voor die laatste 2%.

Omgevingstemperatuur speelt groot rol: optimaal 15-35°C voor volle snelheid. Bij <10°C (kou) remt BMS laden om schade te voorkomen, kan 2x langer duren. >40°C (warmte) throttle om hitte te vermijden, ook vertraging. Houd 'm koel voor snellere finish! 🔋🌡️
BeC schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:45:
[...]

Ja, klopt – de Marstek (LiFePO4) laadt traag van 98% naar 100% door BMS-bescherming tegen oververhitting en cel-ongelijkheid. Stroom daalt tot ~0.1-0.5A (vs 50A normaal), duurt 1-3 uur extra voor die laatste 2%.

Omgevingstemperatuur speelt groot rol: optimaal 15-35°C voor volle snelheid. Bij <10°C (kou) remt BMS laden om schade te voorkomen, kan 2x langer duren. >40°C (warmte) throttle om hitte te vermijden, ook vertraging. Houd 'm koel voor snellere finish! 🔋🌡️
Dit klinkt als AI en is ook compleet incorrect. Lijkt mij niet nodig.

• BeC

BeC

Ja ai een antwoord.
Ik constateerde zelf dit in mijn marstek venus C 2.56 kwh dat er in een uur tijd snachts laden van 10% naar 98% soc op geladen werd en de ai mode niet verder ging n 100%
Op handmatig geprobeerd maar batterij gaat heel lang een beetje staan laden hij staat in tegen huis aanbouw schuurtje nu s nachts 7 a 10° c
BeC schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:57:
Ja ai een antwoord.
Ik constateerde zelf dit in mijn marstek venus C 2.56 kwh dat er in een uur tijd snachts laden van 10% naar 98% soc op geladen werd en de ai mode niet verder ging n 100%
Op handmatig geprobeerd maar batterij gaat heel lang een beetje staan laden hij staat in tegen huis aanbouw schuurtje nu s nachts 7 a 10° c
Het plaatsen van een kant en klaar AI antwoord dat ook nog eens volledig incorrect is, voegt niets toe aan de discussie. Kan je beter achterwege laten. Als je überhaupt AI wilt gebruiken moet je dit wel even vermelden. Het zijn nu namelijk niet meer jouw woorden.

Ik heb geen ervaring met de Venus C, maar bij de Venus E is het zoals ik uitlegde tot 95 procent op volle kracht en daarna tot 100 met ongeveer 1200 W. Denk dat de Venus vrijwel hetzelfde daarin is. Misschien is jouw batterij gewoon niet helemaal in orde. Zou niet de eerste C zijn die kuren heeft.
BeC schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:38:
[...]

Je hebt gelijk mijn idee is om de laad voorrang te beinvloeden als je op ai of zelf consumptie draait met dynamsch tarief contract.
Ik denk dat hiermee, door de stroom richting vd totale afname even software matig omtekeren, de batterij laad prioriteit geforceerd wordt naar eerst batterij laden en dan pas zelf consumeren. (op momenten dat het dyn. tarief laag is)
Ik weet niet of de ai mode tussen tijds roet in t eten gooit.
Laat maar evt weten hoe het bij jullie uitpakt.
Ik denk dat je er veel te veel achter zoekt. Wat er nu gebeurd is dat als je een load in huis aanzet, de batterij dit ziet als teruglevering. Hij zal dus proberen te gaan laden met dat vermogen. Vervolgens ziet hij zijn eigen lading erbovenop ook als teruglevering en zal dus nog meer proberen te laden. Etc. Zo komt hij in een oneindige loop terecht en gaat maximaal opladen.

Kan je doen, maar vertekent je grafieken en is niet veel makkelijker dan de batterij gewoon even op handmatig zetten.

• BeC

BeC

pascallj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:23:
[...]

• Goosmeister
BeC schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:17:
[...]

Dank je voor je antwoordt. Met de integratie van Viper https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus is het al even geleden gelukt. De modus was hierdoor aan te zetten en daardoor ook het laden een ongeladen.
Zelf heb ik een ct003 meter en die koppelt aan de P1 meter en dat werkt hier goed.

• WargamingPlayer

Ik vraag dit omdat deze eerder beiden op 100/100 stonden (wat ik via de Bluetooth reader van rweijnen eerder heb gezien). Nu staat deze op 80 charge en 100 discharge.

In de laatste screenshot zie ik iets staan met 571 en waarden's van 800.00 En 1000.00 die ik koppel aan de 100/80 zoals eerder beschreven. Wat zie ik op deze screenshot?

Alvast 1000 maal dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De current limit kan je niet aanpassen. Je kan alleen de maximale laad en ontlaad vermogens aanpassen. Daarmee kan je ook stroom beperken. Stel je wil maximaal 8 Ampere laden, dan stel je stel je dat in op 8*230=1.840 Watt.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• WargamingPlayer
Tazzios schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:36:

code:
1
2

Dit wordt anders gedaan. Hij leest meerdere registers in 1 keer uit. Via een automation zet ie de juiste waarden in input_values. Pas je de values aan dan zal automation de registers zetten.

Kijk maar eens wat er in automations en scripts gedaan wordt.

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11 14:45
r03n_d schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:22:
[...]

Dat is precies wat ik doe. Geforceerd vol laden als de prijs het laagst is, en daarna terug naar AI stand. Ik moet alleen nog zien in te bouwen dat dat geforceerd laden als het verschil tussen de hoogste en de laagste prijs op een bepaalde dag groot genoeg is. Maar daar stopt mijn eveneens newbie-kennis.
Kan je hier iets mee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set high = states('sensor.epex_spot_data_highest_price') | replace(',', '.') | float(none) %}
{% set low  = states('sensor.epex_spot_data_lowest_price')  | replace(',', '.') | float(none) %}
{% set cur  = states('sensor.epex_spot_data_price')         | replace(',', '.') | float(none) %}
{% set perc = states('input_number.epex_ondergrens') | float(0) %}
{% if high is number and low is number and cur is number and high > low %}
  {% set grens = low + (high - low) * (perc / 100) %}
  {{ cur <= grens }}
{% else %}
  false
{% endif %}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tg74knO6rVwPwWJcUARkpHkL51Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7FShp6NoHfQpqjfb2p06C3m.jpg?f=fotoalbum_large

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:36
Chris96 schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:35:
[...]

Kan je hier iets mee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set high = states('sensor.epex_spot_data_highest_price') | replace(',', '.') | float(none) %}
{% set low  = states('sensor.epex_spot_data_lowest_price')  | replace(',', '.') | float(none) %}
{% set cur  = states('sensor.epex_spot_data_price')         | replace(',', '.') | float(none) %}
{% set perc = states('input_number.epex_ondergrens') | float(0) %}
{% if high is number and low is number and cur is number and high > low %}
  {% set grens = low + (high - low) * (perc / 100) %}
  {{ cur <= grens }}
{% else %}
  false
{% endif %}
Dat ziet er goed uit, daar ga ik eens mee spelen!

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:44
Is er al iemand die een v3 (met firmware 139?) die geforceerd laden / ontladen op zelf gespecificeerde wattage / amperage stabiel draaiend heeft?
savale schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:29:
Is er al iemand die een v3 (met firmware 139?) die geforceerd laden / ontladen op zelf gespecificeerde wattage / amperage stabiel draaiend heeft?
Dat schijnt al een tijd prima te werken.

Hier een overzicht van wat we tot nu toe weten dat ontbreekt: [RNMC] Viper in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

• savale
pascallj schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:34:
[...]

Dat schijnt al een tijd prima te werken.

Hier een overzicht van wat we tot nu toe weten dat ontbreekt: [RNMC] Viper in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
Bedankt voor de info. Haha ja ik ben gaan zoeken in dit topic, maar heb nog niet een v3 gebruiker gevonden die heeft kunnen bevestigen dat het ook daadwerkelijk werkt, dus ik denk ik gooi 'm er nog eens in. ;)

even wat v3 owners getagged:
@Goosmeister @slagtree @crabe919 @pierrick
kunnen jullie het wellicht bevestigen? 8)

[ Voor 10% gewijzigd door savale op 10-11-2025 15:37 ]

• dbra
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-11 19:44
savale schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:26:
[...]

Bedankt voor de info. Haha ja ik ben gaan zoeken in dit topic, maar heb nog niet een v3 gebruiker gevonden die heeft kunnen bevestigen dat het ook daadwerkelijk werkt, dus ik denk ik gooi 'm er nog eens in. ;)

Zie hier V3, software versie 139, Liligo met ESPHome:

dbra in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

• slagtree
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19-11 00:29
[...]

Ik gebruik ook de modbus scripts van Viper om in HA de batterij aan te sturen. Eerst schakelde ik om bij lage tibber prijzen naar handmatig laden en bij hoge tibber prijzen naar de AI modus. En van het weekend heb ik de automatisering omgezet om via de modbus te laden tot een SOC van 90% ivm langere levensduur. Ik ben nog lerende maar heb goede ervaringen met de modbus script van Viper.

• savale
slagtree schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:43:
[...]

Ik gebruik ook de modbus scripts van Viper om in HA de batterij aan te sturen. Eerst schakelde ik om bij lage tibber prijzen naar handmatig laden en bij hoge tibber prijzen naar de AI modus. En van het weekend heb ik de automatisering omgezet om via de modbus te laden tot een SOC van 90% ivm langere levensduur. Ik ben nog lerende maar heb goede ervaringen met de modbus script van Viper.
Ahh tof dat dat ook werkt met de v3. ga me er eens in verdiepen!

• Goosmeister
slagtree schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:43:
[...]

@savale Ik werk ook op deze manier met integratie van Viper. Geforceerd laden en ontladen met vooraf ingestelde waarden werkt goed.

• savale
Goed nieuws deze succesverhalen!
Mooie topicstart ook @superduper1969
Zit er aan te denken om er straks 4 aan te sturen. Ik ben zelf wel gecharmeerd van esphome op een lillygo rs485 (want open source). Echter is het mij niet helemaal duidelijk of ik dat kan combineren met het home assistant script van Viper? Of werkt dat dan enkel met jouw home assistant integratie @superduper1969
Zou mooi zijn als ik beide kan proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door savale op 11-11-2025 09:38 ]

savale schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:34:
Zit er aan te denken om er straks 4 aan te sturen. Ik ben zelf wel gecharmeerd van esphome op een lillygo rs485 (want open source). Echter is het mij niet helemaal duidelijk of ik dat kan combineren met het home assistant script van Viper? Of werkt dat dan enkel met jouw home assistant integratie @superduper1969
Het zijn twee verschillende dingen. Als je de LilyGo manier gebruikt, dan staat alle code (welke registers worden uitgevraagd etc.) in de LilyGo. Vervolgens kan je het ESPHome apparaat in HA toevoegen en ben je klaar en zal alles vanzelf daar verschijnen. Daar is geen losse integratie voor nodig.

De manier van ~[RNMC] Viper, werkt met de Elfin (of een andere Modus RTU naar Modbus TCP adapter). Het apparaat is dan 'dom' en zal slechts een vertaalslag maken tussen de twee protocollen en verder niet. De integratie in HA zorgt er dan voor dat de juiste registers worden doorgestuurd naar de Elfin en dus zal de configuratie in HA moeten staan. Daarom heb je daar wel een integratie voor nodig, en voor de LilyGo niet.

De LilyGo is, wanneer eenmaal geflashed eenvoudiger te integreren in HA (niet afhankelijk van een custom integratie), maar de andere methode is makkelijker om wijzigingen in te maken. De LilyGo zal je elke keer opnieuw moeten flashen bij een wijziging. Maar met de werkende configuraties zoals die hier staan, zal dat niet vaak meer voorkomen, want die zijn wel af.

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-11 10:56
In de topicstart staat ook nog de bridge, daarmee kan een Lilygo een Elfin nadoen.
https://github.com/rosenrot00/esphome_modbus_bridge Maak van de Lilygo een Elfin.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• savale
superduper1969 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:09:
[...]

In de topicstart staat ook nog de bridge, daarmee kan een Lilygo een Elfin nadoen.
https://github.com/rosenrot00/esphome_modbus_bridge Maak van de Lilygo een Elfin.
@pascallj super duidelijke uitleg. Ik ga dan voor de lilygo: kan ik altijd inderdaad die esphome modbus bridge nog gebruiken! _/-\o_

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:15
Ik heb een esp32 met de Marstek BLE integratie. Echter valt bij mij de Bluetooth verbinding na een aantal minuten na het opstarten vannde esp32 weg.

Wat kan ik daar aan doen dat de verbinding blijft.
bvansteenselen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:48:
Ik heb een esp32 met de Marstek BLE integratie. Echter valt bij mij de Bluetooth verbinding na een aantal minuten na het opstarten vannde esp32 weg.

Wat kan ik daar aan doen dat de verbinding blijft.
Dat zal dan waarschijnlijk de integratie van @Preaper geweest zijn, maar die is nu gearchiveerd en wordt niet meer onderhouden: https://github.com/jaapp/marstek-ble-gateway.

Ik heb er zelf geen last van (maar gebruik zelf ook een zwaar aangepaste versie ervan) maar misschien weet hij waarom.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Deze ondersteund al 4 batterijen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

Voor de Lillygo met ESPhome van superduper1969 heb ik een XOM aansturing gemaakt met HA blueprints . Meerdere batterijen zouden ook moeten werken: https://github.com/Tazzios/ha-marstek

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:40
Morgen eens uitpluizen... :)

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• crabe919
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-11 09:26
[...]

Venus V3 139
Thanks voor de link. Heb hem net te laat gezien,
Zaterdag erin geslaagd om 2 lilygo T POE PRO aan de praat te krijgen met onderstaande link mits aanpassingen van de yaml.

https://github.com/fonske...blob/main/lilygo_mt1.yaml

aangepaste yaml:

https://www.dropbox.com/s...0qw71j9ex7o387p3nlpm&dl=0

Enkel nog een error op 1 modbus register (44000) , daar moet ik me nog in verdiepen. Verder bezig met de onderstaande nodered flow te integreren, maar ik loop voorlopig vast op mijn P1 meter sensor die niet gevonden wordt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
07:55:23
[D]
[modbus:157]
Modbus error function code: 0x83 exception: 2
[E]
[modbus_controller:094]
Modbus error function code: 0x3 exception: 2
[E]
[modbus_controller:098]
Modbus error - last command: function code=0x3 register address = 0xABE0 registers count=4 payload size=0

Wordt vervolgt...

• savale
Super al die integraties! Ik ga zelf nog even kijken of ik iets kan maken voor de grootverbruikers. Hoop op 1 esp32 (s3) 4 rs485 modules en ethernet kwijt te kunnen, maar ga eens even puzzelen of dat past. Wordt vervolgd.

ideetje, bijvoorbeeld een T-ETH-Lite van LilyGO + 4x een max485 rs485 adapter

[ Voor 15% gewijzigd door savale op 11-11-2025 19:49 ]

savale schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:35:
Super al die integraties! Ik ga zelf nog even kijken of ik iets kan maken voor de grootverbruikers. Hoop op 1 esp32 (s3) 4 rs485 modules en ethernet kwijt te kunnen, maar ga eens even puzzelen of dat past. Wordt vervolgd.
Als je toch wilt gaan afwijken van de standaard configuratis, en al die 4 apparaten op de modules kunnen dezelfde snelheid (baudrate) praten (bv 4 Marstek batterijen), ben je beter af om de adressen aan te passen en ze gewoon op 1 Modbus netwerk te zetten. Scheelt je een hoop modules. Weet alleen niet zeker of dat ook kan op de V3, zijn niet veel mensen die dat gebruiken.

Ik heb hier een ESP32-ETH01 ethernet bordje met 3 RS485 modules: 1 voor alle apparaten met een Baud van 9600, 1 voor alle apparaten met een Baud van 115200 (waaronder de Marstek) en nog eentje die alleen passief luistert naar bestaand Modbus verkeer waar ik niet aan mag komen.

• savale
pascallj schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:41:
[...]

Als je toch wilt gaan afwijken van de standaard configuratis, en al die 4 apparaten op de modules kunnen dezelfde snelheid (baudrate) praten (bv 4 Marstek batterijen), ben je beter af om de adressen aan te passen en ze gewoon op 1 Modbus netwerk te zetten. Scheelt je een hoop modules. Weet alleen niet zeker of dat ook kan op de V3, zijn niet veel mensen die dat gebruiken.

Ik heb hier een ESP32-ETH01 ethernet bordje met 3 RS485 modules: 1 voor alle apparaten met een Baud van 9600, 1 voor alle apparaten met een Baud van 115200 (waaronder de Marstek) en nog eentje die alleen passief luistert naar bestaand Modbus verkeer waar ik niet aan mag komen.
Ja alle marsteks een apart adres is het "mooist" maar ik verwacht dan ook het minst compatible met alle integraties, dus ik ga wel 4 losse max485 modules koppelen.
savale schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:16:
[...]

Ja alle marsteks een apart adres is het "mooist" maar ik verwacht dan ook het minst compatible met alle integraties, dus ik ga wel 4 losse max485 modules koppelen.
Maar als je 4 losse MAX485 aan ESP gaat hangen, kan je net zo goed die standaard configuraties niet gebruiken. Want er is geen 1 configuratie voor een ESP32 met losse modules. En als die er al zou zijn, zou je hem alsnog sterk moeten gaan aanpassen om te werken met 2, 3 en 4. Iedereen maakt gebruik van een configuratie waar de RS485 module al ingebouwd zit (LilyGo). En verder heb je geen integraties nodig voor de ESP route. Alleen configuraties. Een integratie is in HA zelf, een configuratie is voor ESPHome.

ESPHome integraties zit al ingebakken in HA. Zodra je de juiste apparaten in HA hebt zal je zelf moeten gaan automatiseren of daar wel andere integraties voor gebruiken, maar vanuit het standpunt van HA, is er dan geen verschil meer hoe je de entiteiten hebt toegevoegd.

Overigens ga je met losse modules ook snel aan het limiet van aantal GPIO pinnen lopen. Je hebt er 3 nodig per module (RX/TX/Switch pin, tenzij je een module met autoswitch hebt) en je kan lang niet alle pinnen hiervoor gebruiken. Ook heeft de ESP32 maar 3 hardware UARTs, dus 4 gaat waarschijnlijk sowieso niet werken. Ik denk niet dat er ook nog een SoftwareSerial implementatie tegelijk bij kan.

4 losse LilyGo met standaard configuraties kan natuurlijk wel.

• AUijtdehaag
  • Niet online
savale schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:16:
[...]

Hoeveel max485 modules wil je hebben? Ik geef ze gratis weg.
Voor mij nooit meer die modules, gingen er teveel van stuk na verloop van tijd.

M5stack RS485 base + atom daarentegen geen enkele (sinds 2 jaar)
edit: wel ff draadje solderen over de buck converter heen

Ik zou het niet af laten hangen van 1 of 2 esp's
Teveel kans op falen. Gewoon 1 kompleet unitje per batterij wellke eenvoudig te vervangen is (indien ooit nodig)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-11-2025 22:40 ]

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

Meerdere Marstek`s vind ik sowieso een slecht idee.
Ja, ze zijn goedkoop maar dat merk je wel in de stabiliteit en in de hoeveelheid werk die je er zelf moet instoppen/ nog aan moet kopen om ze fatsoenlijk aan te kunnen sturen. En dan heb ik het er nog over eentje, laat staan meerdere aansturen op verschillende fases zonder overbelasting en gelijke verdeling. Bij meer dan 20KWH heeft de verzekeraar ook nog een mening.

Indien je zoveel geld uitgeeft wil je denk wel een installatie waar je op kan vertrouwen i.p.v. maakt niet uit indien hij het een paar dagen niet doet. Een 3 fase systeem is misschien duurder maar indien je uren en extra kosten meeneemt en het feit dat je bij andere merken vaak WEL de de geadverteerde capaciteit kunt gebruiken valt het verschil al grotendeels weg*.
Ik zou niemand van mijn familie momenteel een Marstek aan raden eigenlijk. Dat wil niet zeggen dat ik ontvreden ben maar dat ik al verwachte dat het veel uurtjes zou gaan kosten.
Zo juist ook mijn V3 een reset met gegevens verwijderen moeten geven voordat hij daadwerkelijk weer kon laden/ontladen.

Toevoeging:
* voorbeeld:
3 fase Growatt APX HV 7kW 15kWh 6.253 euro (inc. btw)
3 fase Hoymiles HYT 10kW 19,2 kWH 5.962 euro (inc. btw)

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 12-11-2025 13:44 ]

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:40
Tazzios schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:37:
Meerdere Marstek`s vind ik sowieso een slecht idee.
Ja, ze zijn goedkoop maar dat merk je wel in de stabiliteit en in de hoeveelheid werk die je er zelf moet instoppen/ nog aan moet kopen om ze fatsoenlijk aan te kunnen sturen. En dan heb ik het er nog over eentje, laat staan meerdere aansturen op verschillende fases zonder overbelasting en gelijke verdeling. Bij meer dan 20KWH heeft de verzekeraar ook nog een mening.

Indien je zoveel geld uitgeeft wil je denk wel een installatie waar je op kan vertrouwen i.p.v. maakt niet uit indien hij het een paar dagen niet doet. Een 3 fase systeem is misschien duurder maar indien je uren en extra kosten meeneemt en het feit dat je bij andere merken vaak WEL de de geadverteerde capaciteit kunt gebruiken valt het verschil al grotendeels weg.
Ik zou niemand van mijn familie momenteel een Marstek aan raden eigenlijk. Dat wil niet zeggen dat ik ontvreden ben maar dat ik al verwachte dat het veel uurtjes zou gaan kosten.
Zo juist ook mijn V3 een reset met gegevens verwijderen moeten geven voordat hij daadwerkelijk weer kon laden/ontladen.
Dit vind ik maar raar, hier heel tevreden van mijn Marstek, draait als een zonnetje al >5 maanden...Wat ik wel weet is dat de meeste problemen bij de gebruikers zelf te vinden zijn. Er kan inderdaad al eens wat stuk gaan, maar dat is met alles zo.

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• savale
@AUijtdehaag @pascallj Ik ga wel gewoon voor 4 lillygo's. Maakt het simpeler en voordeel dat als er iets is met 1 unit niet alles plat ligt..

[ Voor 3% gewijzigd door savale op 12-11-2025 15:05 ]

• Rooverz
Hi all,

Ik ben al een middag/avondje aan het puzzelen en rondkijken maar kom er niet uit....Hopelijk kan iemand mij op weg helpen:

Doel: het aanmaken van een automation/script waarbij er manueel geladen kan worden tot een bepaalde SOC waarde.

Ik krijg het wel voor elkaar dat de workmode wordt veranderd, er gaat bij mij alleen niets laden...

Heeft iemand in de basis iets wat ik kan gebruiken om hier verder mee aan de slag te gaan?

wensen:
- vorstbeveiliging (bij temperartuur volgende dag beneden de 0 accu op minimaal 30% SOC laden
- laden gratis stroom (in de zomermaanden is er op za/zo gratis stroom, ik wil deze automatisch kunnen inladen als de accu nog niet vol is tussen 15:00-17:00

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:32
In HA doe ik als volgt:
1) Enable modbus control
2) Forcible charge/discharge op -> charge zetten
3) Marstek max charge power (optioneel limiteren oplaad vermogen)

Wat betreft laden op ZA/ZO dat is redelijk eenvoudig met trigger op dag/uur.
Bij condities werken je dan met een template
code:
1
{{ now().month > 6 and now().month < 9 }}

• Rooverz
GoBieN-Be schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:32:
In HA doe ik als volgt:
1) Enable modbus control
2) Forcible charge/discharge op -> charge zetten
3) Marstek max charge power (optioneel limiteren oplaad vermogen)

Wat betreft laden op ZA/ZO dat is redelijk eenvoudig met trigger op dag/uur.
Bij condities werken je dan met een template
code:
1
{{ now().month > 6 and now().month < 9 }}
Bij stap 1 heb je het over aanzetten van de modbus controller. Ik heb in mijn dashboard alle entiteiten staan en die updaten gewoon live. Moet ik dan alsnog de modbus control aanzetten en kan ik daarna pas de andere waarden (forcable charge en charge power) aanpassen?

En gebruik je de integratie van Viper of Warhammer?

[ Voor 3% gewijzigd door Rooverz op 14-11-2025 21:45 ]

Rooverz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:42:
[...]

Bij stap 1 heb je het over aanzetten van de modbus controller. Ik heb in mijn dashboard alle entiteiten staan en die updaten gewoon live. Moet ik dan alsnog de modbus control aanzetten en kan ik daarna pas de andere waarden (forcable charge en charge power) aanpassen?

En gebruik je de integratie van Viper of Warhammer?
In het TS staat een stukje over welke controls wat doen. Kan je precies zien wat je kan besturen en wat je daarvoor aan moet zetten.

Maar om deze vast te beantwoorden: ja voor alle vormen van besturing, anders dan het wijzigen van de modus, moet je RS485/Modbus Control aanzetten.

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:32
Ik gebruik de LilyGO ESP module, niet via een integratie.
Ik heb wel ook de BLE integratie van Jaap staan maar vooralsnog enkel om sensoren te lezen.

Je moet modbus control op enable zetten voor hij reageert op de andere commando's zoals forcible charge.
Staat goed uitgelegd in het eerste bericht van dit onderwerp.

• Rooverz
pascallj schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:53:
[...]

In het TS staat een stukje over welke controls wat doen. Kan je precies zien wat je kan besturen en wat je daarvoor aan moet zetten.

Maar om deze vast te beantwoorden: ja voor alle vormen van besturing, anders dan het wijzigen van de modus, moet je RS485/Modbus Control aanzetten.
[quote]

Ik heb nu een knop toegevoegd in HA en als ik deze aanzet gaat hij meteen laden op 2500w. Top dus! Maar het gekke is dat ik die knop niet hoef aan te zetten om andere waarden te werken te wijzingen (zoals bijvoorbeeld min SOC)
Rooverz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:56:
[...]

[quote]

Ik heb nu een knop toegevoegd in HA en als ik deze aanzet gaat hij meteen laden op 2500w. Top dus! Maar het gekke is dat ik die knop niet hoef aan te zetten om andere waarden te werken te wijzingen (zoals bijvoorbeeld min SOC)
Ik weet niet wat die knop doet dus kan daar niet echt op antwoorden. Maar voor het wijzigen van instellingen hoeft Control niet aan, maar voor het doen van een actie wel. Eigenlijk gaat dat dus alleen om de 'Forcible' actie (laden, ontladen of niets) (of hoe ze dan ook hernoemd zijn in verschillende integraties) en 'Charge to SOC'. Maargoed nu ben ik het eigenlijk alsnog weer aan het herhalen.

Let wel dat als je dit aanzet, je dus eigenlijk een vierde modus inschakelt en de drie modi uit de app niet meer actief zijn. Als je dus weer NOM, Ai of op Handmatig wilt draaien daarna, moet je RS485 control weer uitzetten.

• Rooverz
pascallj schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:01:
[...]

Ik weet niet wat die knop doet dus kan daar niet echt op antwoorden. Maar voor het wijzigen van instellingen hoeft Control niet aan, maar voor het doen van een actie wel. Eigenlijk gaat dat dus alleen om de 'Forcible' actie (laden, ontladen of niets) (of hoe ze dan ook hernoemd zijn in verschillende integraties) en 'Charge to SOC'. Maargoed nu ben ik het eigenlijk alsnog weer aan het herhalen.

Let wel dat als je dit aanzet, je dus eigenlijk een vierde modus inschakelt en de drie modi uit de app niet meer actief zijn. Als je dus weer NOM, Ai of op Handmatig wilt draaien daarna, moet je RS485 control weer uitzetten.
Bedankt voor de tip!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:58
Rooverz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:09:
Hi all,

Ik ben al een middag/avondje aan het puzzelen en rondkijken maar kom er niet uit....Hopelijk kan iemand mij op weg helpen:

Doel: het aanmaken van een automation/script waarbij er manueel geladen kan worden tot een bepaalde SOC waarde.

Ik krijg het wel voor elkaar dat de workmode wordt veranderd, er gaat bij mij alleen niets laden...

Heeft iemand in de basis iets wat ik kan gebruiken om hier verder mee aan de slag te gaan?

wensen:
- vorstbeveiliging (bij temperartuur volgende dag beneden de 0 accu op minimaal 30% SOC laden
- laden gratis stroom (in de zomermaanden is er op za/zo gratis stroom, ik wil deze automatisch kunnen inladen als de accu nog niet vol is tussen 15:00-17:00
De tip is: maak in chat gpt een referentie naar dit topic, geef dan aan welke entiteiten je in ha hebt en vraag dan om een automatisering voor ha te maken. Ik maak bijna al mijn automatiseringen nu op deze manier

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

Rooverz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:09:
Hi all,

wensen:
omdat ik vrijveel tijd in mijn Marstek X Range OM Blueprint en documentatie daarvan heb gestoken plug ik hem weer. :P

De blueprint regelt de mode,setpoint en SOC voor je. Ondanks en dat het XOM genoemd is kun je het ook gebruiken gewoon te laden of ontladen door een heel hoog of laag setpoint in te stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsKUe3Dl1QYryyjH_jsQkJ5DrnY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DK3Xy6n9fAkoZJn3VlgBSNXD.png?f=fotoalbum_large

Maak 1 marstek controller script automation aan en een blueprint voor elk scenario. In jouw geval dus vorst en (gratis) laden (maar je wilt denk ook nog een keer ontladen?). De controller dient er voor te zorgen dat de blueprints start en stoppen en dat maar 1 tegelijk actief is, een voorbeeld staat ook op github. Hetzelfde principe gebruik ik voor het aansturen van mijn Sessy.

• AUijtdehaag
  • Niet online
v3.0.0 beta staat online van de nodered code van @GAEvakYD en zijn collega bob.

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

timvanloon

Intel or AMD?

Tazzios schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:22:
[...]

omdat ik vrijveel tijd in mijn Marstek X Range OM Blueprint en documentatie daarvan heb gestoken plug ik hem weer. :P

De blueprint regelt de mode,setpoint en SOC voor je. Ondanks en dat het XOM genoemd is kun je het ook gebruiken gewoon te laden of ontladen door een heel hoog of laag setpoint in te stellen.
[Afbeelding]

Maak 1 marstek controller script aan en een blueprint voor elk scenario. In jouw geval dus vorst en (gratis) laden (maar je wilt denk ook nog een keer ontladen?). De controller dient er voor te zorgen dat de blueprints start en stoppen en dat maar 1 tegelijk actief is, een voorbeeld staat ook op github. Hetzelfde principe gebruik ik voor het aansturen van mijn Sessy.
Ziet er intressant uit maar alleen die eerste zin al 😅.
"Maak 1 marstek controller script aan en een blueprint voor elk scenario" hoe doe je dat ? En wekt dit dan met v3 en local api?

3 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

@timvanloon
script hernoemt naar automation voor de duidelijkheid. In de derde zin vermeld ik dat er een voorbeeld op github staat. Daar staat ook dat dit voor de lilygo is. Ik had er graag eentje voor de local API gemaakt maar die is nog niet echt betrouwbaar. Indien de local API af is maak ik er waarschijnlijk ook wel een blueprint voor, dan kan de Lilygo er mooi tussen uit.

Zojuist een 'import in HA' knop er bijgezet voor de blueprint. Voor een automation is dat niet mogelijk maar ik verwacht wel wat basiskennis indien je met HA werkt (je kan de yaml code kopiëren en plakken). Op basis van welke triggers de Marstek iets wil laten doen is persoonlijk en afhankelijk van je HA installatie.

• crabe919
crabe919 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:08:
[...]

Venus V3 139
Thanks voor de link. Heb hem net te laat gezien,
Zaterdag erin geslaagd om 2 lilygo T POE PRO aan de praat te krijgen met onderstaande link mits aanpassingen van de yaml.

Wordt vervolgt...
Hierbij een vervolg op mijn V3 verhaal, na wat tseten blijken er een aantal registers niet toegankelijk,
44000 tem 40001, 41010 en 32102 -> vervangen door 30001 vender een scaling factor moeten aapnassen voor register 35010 en 35011.

ik heb een github repo opgesteld met de info en een aangepaste yaml file die werkt voor mij:

https://github.com/Adam60...s-V3-Lilygo-T-POE-pro.git

wie weet heeft er iemand iets aan.

edit: 4002 en 4003 werken wel op V3 , blijkbaar een error log omdat de 44000 en 44001 er nog in stonden, dit in combinatie met HA die de sensoren niet wou genereren.

[ Voor 9% gewijzigd door crabe919 op 16-11-2025 15:22 ]

crabe919 schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:58:
[...]

Hierbij een vervolg op mijn V3 verhaal, na wat tseten blijken er een aantal registers niet toegankelijk,
44000 tem 40003, 41010 en 32102 -> vervangen door 30001 vender een scaling factor moeten aapnassen voor register 35010 en 35011.

ik heb een github repo opgesteld met de info en een aangepaste yaml file die werkt voor mij:

Bedankt voor het overzicht. Echter wisten we deze informatie al ;) Degene die vervangen zijn, staan dubbel in mijn Modbus documentatie:

https://docs.google.com/s...9238506&single=true&pli=1

En wat afwezig was, is hier al op een rijtje gezet:

[RNMC] Viper in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

• AUijtdehaag
  • Niet online
crabe919 schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:58:
[...]

44000 tem 40003, 41010 en 32102 -> vervangen door 30001 vender een scaling factor moeten aapnassen voor register 35010 en 35011.

44002 en 44003 werken niet?
Ze staan hier wel bij nog?
Dat zou wel een gemis zijn voor de nodered flow van @GAEvakYD en zijn collega Bob.

Edit: je mist ook de cell voltage 1 tm 16

Ik ben de Atom RS485 ook geschikt aan het maken voor V3 ;)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2025 12:55 ]

• crabe919
celvoltage niet getest, maar bij de 44000/44003 registers via elfin/nodered en via lilygo esp getest en dr komt niks terug, marstek V3 139.

Voor de nodered heb ik helpers aangemaakt in HA om dit te omzeilen.

edit: 44002 en 44003 werken wel! excuses

[ Voor 9% gewijzigd door crabe919 op 17-11-2025 00:29 ]

AUijtdehaag schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:46:
[...]

Ze staan hier wel bij nog?
Dat zou wel een gemis zijn voor de nodered flow van @GAEvakYD en zijn collega Bob.

Edit: je mist ook de cell voltage 1 tm 16

De cell voltages voor de V3 zijn ook uitleesbaar via Modbus? Jaloers! Ook niemand die dat even meldt ofzo :p

• AUijtdehaag
  • Niet online
@pascallj Bij deze ;)
Zou er nog een FW update komen voor de V2 om ze te kunnen uitlezen (wellicht na aandringen?) :o

[ Voor 96% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2025 13:35 ]

• crabe919
pascallj schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:20:
[...]

Bedankt voor het overzicht. Echter wisten we deze informatie al ;) Degene die vervangen zijn, staan dubbel in mijn Modbus documentatie:

https://docs.google.com/s...9238506&single=true&pli=1

En wat afwezig was, is hier al op een rijtje gezet:

[RNMC] Viper in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
I Know, zonder dit forum en deze info zou ik niks kunnen met de marstek. Wou enkel mijn steentje bijdragen voor wie een V3 batterij heeft.

• crabe919
AUijtdehaag schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:46:
[...]

Werken dus wel! excuses, zie aangepaste post.

• crabe919
Foutje ! was laat pb naar AUijtdehaag

[ Voor 96% gewijzigd door crabe919 op 17-11-2025 07:39 ]

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:06
verkeerde topic, sorry.

[ Voor 96% gewijzigd door corsat op 18-11-2025 15:06 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

corsat schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:26:
Nu een werkende versie van xoror nog even op zich laat wachten voor mijn ecodan uit 2016 heb ik onderstaande geprobeerd in te laden,
Ja via chrome, moet je die merged.bin uploaden
https://github.com/F1p/Mi...ge_Gen2_v6.5.0.merged.bin

Ik kan de wifi instellen maar daarna wordt mijn esp32 geel en niet meer te benaderen. Als ik daarna de xoror bin files flash heb weer direct via wifi verbinding. Waarom werkt de wifi niet via bovenstaande bestand niet, wat doe ik verkeerd?
Verkeerde topic?

• r03n_d
  • Laatst online: 08:36
corsat schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:26:
Nu een werkende versie van xoror nog even op zich laat wachten voor mijn ecodan uit 2016 heb ik onderstaande geprobeerd in te laden,
Ja via chrome, moet je die merged.bin uploaden
https://github.com/F1p/Mi...ge_Gen2_v6.5.0.merged.bin

Ik kan de wifi instellen maar daarna wordt mijn esp32 geel en niet meer te benaderen. Als ik daarna de xoror bin files flash heb weer direct via wifi verbinding. Waarom werkt de wifi niet via bovenstaande bestand niet, wat doe ik verkeerd?
Je hebt een linkje gecopy-paste die het niet doet.

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 21:17

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

pascallj schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:11:
[...]

De cell voltages voor de V3 zijn ook uitleesbaar via Modbus? Jaloers! Ook niemand die dat even meldt ofzo :p
Ja sorry, te druk bezig met van alles, wel mooie toevoeging op de v3. Laten we hopen dat ze dit nog eens rechttrekken met de v2.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

[RNMC] Viper schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:31:
[...]

Ja sorry, te druk bezig met van alles, wel mooie toevoeging op de v3. Laten we hopen dat ze dit nog eens rechttrekken met de v2.
Haha nee geintje. Je hebt het wel laten weten ;) [RNMC] Viper in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling" Ik heb het alleen blijkbaar gemist. Maar inderdaad, dat hoop ik stiekem ook!

• savale
Hier de eerste van de V3's aangesloten. Zie nog versie V122 in de app... Moet ik ze denk ik eerst allemaal even koppelen en dan eerst via support v139 aanvragen? Ik zie nu wel communicatie van vipers script binnenkomen op mijn esphome bridge, maar ik krijg nog: "No response from Unit ID. Check if the device uses this Unit ID"
savale schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:27:
Hier de eerste van de V3's aangesloten. Zie nog versie V122 in de app... Moet ik ze denk ik eerst allemaal even koppelen en dan eerst via support v139 aanvragen? Ik zie nu wel communicatie van vipers script binnenkomen op mijn esphome bridge, maar ik krijg nog: "No response from Unit ID. Check if the device uses this Unit ID"
Klopt (y) Pas vanaf v137 zit er fatsoenijke Modbus support in.

• savale
pascallj schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:15:
[...]

Klopt (y) Pas vanaf v137 zit er fatsoenijke Modbus support in.
Aanvragen van de v139 firmware gaat denk via de feedback knop per unit en dan upgrade?

• dbra
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-11 19:44
savale schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:24:
[...]

Aanvragen van de v139 firmware gaat denk via de feedback knop per unit en dan upgrade?
Zo heb ik het gedaan i.d.d.

Als dat niet werkt kun je om de API toegang vragen. Dan sturen ze je ook versie 139.

[ Voor 15% gewijzigd door dbra op 19-11-2025 19:39 ]

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

timvanloon

Intel or AMD?

Begreep net dat v143 er ook alweer is. Geen idee wat de veranderingen zijn.

3 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• savale
timvanloon schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:54:
Begreep net dat v143 er ook alweer is. Geen idee wat de veranderingen zijn.
Nu in mijn aanvragen voor de zekerheid maar om v139 gevraagd. Als dat werkt koppel ik ze voorlopig lekker van WiFi af totdat er echt een verbetering is. :)

• edsub
  • Laatst online: 09:01
Ik heb al naar volle tevredenheid enkele maanden op twee lokaties een Marstek Venux E (v1) draaien incusief modbus uitlezing/besturing middels Python en USR-DR134 RS485/Ethernet converters.
Ik lees modbus registers uit en in zet waarden in de modbus registers via Python3 scripts.

Er is 1 functie die ik echter niet gerealiseerd krijg, en dat is een ' reset' van de Marstek via modbus.
Ik zoek een vegelijkbaar resultaat als dat ik via de Marstek app bereik door " Fabrieksinstellingen" en " bewaren gegevens" te kiezen.

Ik weet van het bestaan af van modbus register 41000 die een restart van de Marstek zou moeten opleveren als je in dat register \0x55aa (decimaal 21930) zet.

Maar als ik dat doe (ook met control mode geactiveerd) gebeurt er niks.

De reden dat ik hiernaar zoek is dat een van mijn Marsteks staat op een locatie waar ik nu niet ben, en ook nu even niet heen kan. Door een power-outage van een uur of 6 is de Marstek kennelijk de netwerkverbinding kwijtgeraakt.
Via modbus haal ik o.a. op:
code:
1
2
3
WiFi status Disconnected
BT status Active after boot
Cloud status Disconnected

De rest van mijn netwerk, incl de modbus koppeling dus, werkt gewoon, maar ' nul-op-de-meter' heeft een functionerende netwerkverbinding nodig (om CT waardes te ontvangen) Hoogstwaarschijnlijk lost een restart van de Marstek dit op.

Andere tips om de Marstek remote, zonder netwerkverbinding te herstarten zijn ook welkom.
Ik ben bang dat de enige optie is het ter plekken mbv de BT verbinding een herstart uit te voeren .
Of modbus stekker eruit en de aan/uit knop >10sec lang vasthouden (maar onduidelijk of dat echt nog werkt....)

Wie kan me helpen.

(noot: Ik heb geen probleem met de CT waardes, die pik ik zelf op uit mijn P1 poort en emuleer die als een Shelly die vervolgens bij een werkende netwerkverbinding door de marstek wordt herkend)

[ Voor 3% gewijzigd door edsub op 20-11-2025 01:52 ]

• savale
@edsub weet niet of het een mogelijkheid is, maar soms is je netwerkverbinding herstarten ook een truuk om apparaten weer opnieuw te laten verbinden...

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

@edsub niet direct een oplossing maar een workaround: waarom stuur je niet zelf op nom via de modbus?

• edsub
  • Laatst online: 09:01
Tazzios schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:34:
@edsub niet direct een oplossing maar een workaround: waarom stuur je niet zelf op nom via de modbus?
Dat is inderdaad een optie. Ik heb al gekeken of ik de power-waardes uit mn P1 in een modbus register kan zetten, maar die optie is er volgens mij niet (ook Marstek support gevraagd, maar benieuwd of daar wat anders vandaan komt.
Dan blijft inderdaad zelf NOM regelen over modbus over. Zal ook eens zoeke of iemand anders dat ook al heeft gerealiseerd.

• savale
edsub schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:57:
[...]

Dan blijft inderdaad zelf NOM regelen over modbus over. Zal ook eens zoeke of iemand anders dat ook al heeft gerealiseerd.
NOM regelen over modbus is wat ik uiteindelijk ook wil doen. Moet kunnen, maar de regeling maken is misschien wat lastig wel, zeker met meerdere accu's. Je hebt daar ook wat keuzes / strategieën. In mijn geval met 4 accu's (wellicht laat ik de limiet op 800 watt)l denk ik aan zoiets voor de NOM regeling:
  • Gebruik 1 accu totdat deze 3 procent leger is dan de anderen
  • Gebruik volgende volste accu totdat deze even leeg is als de eerste etc....
  • Bij verbruikspieken boven 800watt: schakel de volste accu/ accu's bij
Op die manier zorg je dat je het minste verlies hebt in de omvormers en dat je accu's allemaal ongeveer even leeg raken voordat je ze weer gaat laden.
stel je limiet per accu is 800 watt: dan accu's bijschakelen
edsub schreef op donderdag 20 november 2025 @ 01:31:
Ik heb al naar volle tevredenheid enkele maanden op twee lokaties een Marstek Venux E (v1) draaien incusief modbus uitlezing/besturing middels Python en USR-DR134 RS485/Ethernet converters.
Ik lees modbus registers uit en in zet waarden in de modbus registers via Python3 scripts.

Er is 1 functie die ik echter niet gerealiseerd krijg, en dat is een ' reset' van de Marstek via modbus.
Ik zoek een vegelijkbaar resultaat als dat ik via de Marstek app bereik door " Fabrieksinstellingen" en " bewaren gegevens" te kiezen.

Ik weet van het bestaan af van modbus register 41000 die een restart van de Marstek zou moeten opleveren als je in dat register \0x55aa (decimaal 21930) zet.

Maar als ik dat doe (ook met control mode geactiveerd) gebeurt er niks.

De reden dat ik hiernaar zoek is dat een van mijn Marsteks staat op een locatie waar ik nu niet ben, en ook nu even niet heen kan. Door een power-outage van een uur of 6 is de Marstek kennelijk de netwerkverbinding kwijtgeraakt.
Via modbus haal ik o.a. op:
code:
1
2
3
WiFi status Disconnected
BT status Active after boot
Cloud status Disconnected

De rest van mijn netwerk, incl de modbus koppeling dus, werkt gewoon, maar ' nul-op-de-meter' heeft een functionerende netwerkverbinding nodig (om CT waardes te ontvangen) Hoogstwaarschijnlijk lost een restart van de Marstek dit op.

Andere tips om de Marstek remote, zonder netwerkverbinding te herstarten zijn ook welkom.
Ik ben bang dat de enige optie is het ter plekken mbv de BT verbinding een herstart uit te voeren .
Of modbus stekker eruit en de aan/uit knop >10sec lang vasthouden (maar onduidelijk of dat echt nog werkt....)

Wie kan me helpen.

(noot: Ik heb geen probleem met de CT waardes, die pik ik zelf op uit mijn P1 poort en emuleer die als een Shelly die vervolgens bij een werkende netwerkverbinding door de marstek wordt herkend)
We moeten wel onderscheid maken tussen een herstart en een reset. Het register wat jij noemt is om de batterij te herstarten (en dat zou inderdaad moeten werken door 0x55aa te sturen). Een reset uitvoeren (maar volgens mij zonder behoud van gegevens) kan door 0x55aa te sturen naar 41001. Je verliest dan de Modbus dag/maand/altijd totalen.
edsub schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:57:
[...]

Dat is inderdaad een optie. Ik heb al gekeken of ik de power-waardes uit mn P1 in een modbus register kan zetten, maar die optie is er volgens mij niet (ook Marstek support gevraagd, maar benieuwd of daar wat anders vandaan komt.
Nee dat kan niet op die manier, maar je kan wel de batterij rechtstreeks sturen via Modbus. Dus bepalen hoeveel vermogen er geleverd wordt door de batterij etc. Je zal dan zelf een soort algoritme moeten knutselen en dat in iets van HA draaien.

Ik wil er wel altijd bij vermelden dat je dan dus heel vaak de registers gaat beschrijven. We weten echter niet of dit veilig zou moeten kunnen. Deze registers worden namelijk opgeslagen, maar de vraag is wanneer en hoe vaak. Je mag zelf bepalen of je dat een overweging waard vindt.

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

@edsub Ik vrees dat de Marstek Mode(stop,charge,discharge) en charge of discharge waarde wil ontvangen i.p.v. de rauwe meter data. Dit zit expres in de P1 module van Marstek zodat die meerdere accu`s kan coördineren.

@savale gebruik jij niet al de esphome config van superduper1969?
De Home Assistant blueprint die ik daarvoor heb gemaakt regelt nom (of xom) voor meerdere accu`s.
1 en 2 wil je waarschijnlijk omdat je wil dat de slijtage een beetje gelijk op gaat? Dit kan niet letterlijk in de blueprint maar je kan wel een roulatieschema opgeven, zodat elke dag een ander als eerste staat gebruikt wordt (wel elke dag het script dan herstarten want alleen bij starten wordt de volgorde bepaalt).

edit: misschien kan ik het wel toevoegen met wat hulp van AI.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 20-11-2025 10:30 ]

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste