@Jando
Voor debugging moet je vooral even naar je conditie kijken, bij "tracering weergeven" kun je zien waarom hij welke route neemt.
@AUijtdehaag heeft denk al een probleem aangekaart. Verder vind ik onderstaande sensor wat raar
Ik zou lilygo_rs485_marstek_state_of_charge verwachten.
Welke esphome code gebruik je? Onderstaande entiteit komt namelijk niet voor bij Fonske of superduper1969 ( en werkt daardoor niet met mijn blueprint als je die zou willen gebruiken)
"lilygo_rs485_marstek_485_master_control_switch" versus "rs485_control_mode"
Zoiets wordt het dan denk met instelbare alpha.
Resultaat 50% van verschil meenemen=125
Wat je eigenlijk ook zou willen is dat hij een zwaardere weging heeft rond de 0 om zo vooral het wisselen tussen laden en ontladen probeert te voorkomen.
Asymmetrische smoothing bij nuldoorgang en/of instelbare deadband ±50–100 W
Voor debugging moet je vooral even naar je conditie kijken, bij "tracering weergeven" kun je zien waarom hij welke route neemt.
@AUijtdehaag heeft denk al een probleem aangekaart. Verder vind ik onderstaande sensor wat raar
code:
1
| sensor.modemrouter_marstek_battery_state_of_charge |
Ik zou lilygo_rs485_marstek_state_of_charge verwachten.
Welke esphome code gebruik je? Onderstaande entiteit komt namelijk niet voor bij Fonske of superduper1969 ( en werkt daardoor niet met mijn blueprint als je die zou willen gebruiken)
"lilygo_rs485_marstek_485_master_control_switch" versus "rs485_control_mode"
Indien je Marstek zelf NOM wil laten doen zou dat vanuit de controller automation moeten. Dus een te kiezen optie toevoegen met de gewenste condities wanneer hij in Marsteks NOM moet. ik vermoed dat select.lilygo_rs485_marstek_rs485_control_mode op disable zetten voldoende is.savale schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:31:
@Jando inderdaad wellicht slim om de blueprint van @Tazzios te gebruiken. Zodra mijn slimme meter geupgrade is ga ik daar ook mee aan de gang. Zal dan ook even kijken of ik de blueprint van @Tazzios kan uitbreiden met een optie om NOM via marstek te laten regelen. Verder lijkt het voor mijn eigen situatie al aardig compleet. Er is ook nog een node red oplossing: die heeft een PID aan boord en is wellicht het handigst als niet marstek NOM wilt gebruiken.
Ik had voor smoothing nog op de lijst een minimum delta ingedachte, de huidige is een maximum. Beide werken met absolute waardes. PID ziet er inderdaad ook aardig uit om toe te voegen.@Tazzios zie al dat je iets van smoothing gebruikt, maar wellicht tof om dit te integreren?
https://github.com/bvweerd/simple_pid_controller/
Zoiets wordt het dan denk met instelbare alpha.
code:
1
2
3
4
| {% set alpha = 0.5 %}
{% set current = 100 | float %}
{% set prev = 150 | float(current) %}
{{ (alpha * current + (1 - alpha) * prev) | round(2) }} |
Resultaat 50% van verschil meenemen=125
Wat je eigenlijk ook zou willen is dat hij een zwaardere weging heeft rond de 0 om zo vooral het wisselen tussen laden en ontladen probeert te voorkomen.
Asymmetrische smoothing bij nuldoorgang en/of instelbare deadband ±50–100 W
/f/image/Uaz3nn1Y20T004Hd4HEDnoYY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tX3b058kvW614EXK1PQr9xEg.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zCFVBIuVwF2jNFYBSEoVi2nf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gKUsw1z4NcxPXmgMKVDe8juH.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/BZ7MGMaQaAxEIP50blcI6lBX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Erv7A1DlF9bynycbLhp9jnKD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9vejU2YulkHGiMTjh7Dkatw7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ATvziun9sFhwum284H3hJT46.jpg?f=fotoalbum_large)