☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
thanx, duidelijk nuWargamingPlayer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:08:
[...]
V3 moet je een ethernet kabel voor opofferen. Doorknoppen en juiste kleurtjes verbinden.
[Afbeelding]
Bij een standaard UTP kabel zijn dat dus: (Gecorrigeerd):
- Pin 1 - Oranje/Wit - RS485A
- Pin 2 - Oranje - RS485B
- Pin 4 - Blauw - +5V
- Pin 5 - Bauw/Wit - +5V
- Pin 7 - Bruin/Wit - GND
- Pin 8 - Bruin - GND
Indien je aangeeft waar er dan wat aangepast moet worden in de TS kan dat ook worden ogelost.
A EN B zijn omgedraaid bij Venus E 3.0 modbus.Tazzios schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:30:
[...]
Indien je aangeeft waar er dan wat aangepast moet worden in de TS kan dat ook worden ogelost.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
UTP‑kleurcodering (T‑568B):
A : Oranje‑wit
+ Blauw / Blauw‑wit
- Bruin / Bruin‑wit
B : Oranje
Onder 4. documentatie, staat het fout. Nooit verder gekeken dan daar.
Hmmm, als je de UTP kabel in de ethernet poort prikt heb je gewoon modbus over ethernet hoor ...WargamingPlayer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:08:
[...]
V3 moet je een ethernet kabel voor opofferen. Doorknoppen en juiste kleurtjes verbinden.
[Afbeelding]
Bij een standaard UTP kabel zijn dat dus: (Gecorrigeerd):
- Pin 1 - Oranje/Wit - RS485A
- Pin 2 - Oranje - RS485B
- Pin 4 - Blauw - +5V
- Pin 5 - Bauw/Wit - +5V
- Pin 7 - Bruin/Wit - GND
- Pin 8 - Bruin - GND
Ja, als je een LAN aansluiting in de buurt hebt. Anders: via WiFiKenwood960 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:44:
[...]
Hmmm, als je de UTP kabel in de ethernet poort prikt heb je gewoon modbus over ethernet hoor ...
A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b
Dus moet ik buiten maken met UTP aansluitingen, die door mijn geven heen doorvoeren. En met een V2 die geen ethernet poort heeft heb ik daar ook niks aan.Kenwood960 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:44:
[...]
Hmmm, als je de UTP kabel in de ethernet poort prikt heb je gewoon modbus over ethernet hoor ...
Ik werk met WiFi, dus is het een Elfin voor mij, en dat werkt perfect.
Tot een uur of 10 krijg ik nog een 25 cent voor een kWh die ik het net op duw. ik zou zeggen dat dan de batterij nog een geforceerde stop moet hebben.
NA 10 uur gaat de prijs naar het laagste punt van de dag en kan ik dus beter de batterij opladen met de zonnestroom die ik overhoud.
Nu begint om 12:00 mijn sanitair warm water run van de warmtepomp. ik zit nu in dubio ga ik die uit de batterij halen of uit het net. De warmtepomp verbruikt op dat moment 3kW en mijn zonnepanelen zitten ergens tussen de 1500 en 2000 watt opbrengst. Als ik het uit het net haal betaal ik de 13 cent voor de btw en heffingen en blijft de batterij vol voor al het verbruik tussen 18:00 en 22:00.
Met het charge PV scenario lijkt hij niet meer te ontladen mocht er meer vraag zijn dan de zonnepanelen aankunnen maar kan ik dus wel sturen op een volle batterij. Met Self consumption houdt hij wel het verbuik in de gaten maar stuurt hij niet op zo veel mogelijk vermogen in de batterij om de avond door te komen.
iemand suggesties? Mis ik een optie?
Met solcast voorspelling laden? Dan kun je reserve huis aangeven wat je nodig hebt
Ik ontlaad met een HA automation de rest capaciteit tussen 07.00 - 08.00
Daarna mag de batterij(en) laden op zon. (self consumption)
Vaak zijn ze dan alsnog rond 14:00 vol en gaat mijn hygienebuffer verwarmd worden door Aton power to heat op teruglevering.
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2026 18:47 ]
Zie mijn post van even geleden, over de fout in de startpost.
Het staat dus tweemaal vermeld in de startpost, en de eerste keer quote (onder documentatie) is verkeerd.
GoBieN-Be schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:51:
In het eerste bericht staan 2 verschillende pinouts voor de modbus via UTP/RJ45 aansluiting.
[...]
[...]
Oranje-wit = pin1 en oranje = pin 2 op een T-568B UTP kabel.
Dus pin 1 = RS485-A en niet B zoals verkeerdelijk staat in de eerste quote.
Overigens nog een kleine tip voor anderen.
Ik heb letterlijk een paar uur zitten sukkelen, ik kreeg de modbus via RS485 niet aan de praat.
Kabel verschillende keren opnieuw gedaan.
Ook de batterij aan & uit gezet met de knop.
Uiteindelijk via de Marstek app "Reset met behoud van data" gedaan en direct werkte modbus via RS485.
PS: Ja, ik kies bewust voor RS485 i.p.v. Modbus TCP.
Ik ben al even bezig met een Dashboard maken voor de Marstek. Een Node Red-ONLY platform. Node Red Dashbaord.
De reden dat ik deze route ben gaan verkennen:
1 - Zoals we allemaal wel weten is de Marstek API ruk
2 - De HomeAssistant route > Node Red vind ik te veel overhead / delay geven.
Toelichting op punt 2,
Er zijn een hoop initiatieven al in Home Assistant. Ontzettend veel mooi werk. Voor de meeste zal dat wel prima zijn en maken hier zich niet druk om. Ik ben helaas eigenwijs
Prachtige oplossingen als BatteryManagement van Rob, berusten toch in de kern op Node Red, en voor de interface op Home Assistant. Over de werking niks dan lof !!
P1 informatie van HA > Node Red
Gebruikers settings van HA > Node Red
Dan doet Node Red er zijn ding mee, om het vervolgens via Home Assistant > via ModBus naar de batterij te sturen.
Dus de communicatie gaat dan:
HA (UI) > NR > [Process] > HA (modbus) > Batterij
Ik wilde zelf een alternatief proberen te maken met minder points of failure, kijken of dat lukt. En dat is grotendeels gelukt.
De communicatie gaat bij mij nu:
NR (UI) > [Process] > Batterij
Voor de helderheid; Ik heb Node Red dus ook NIET in Home Assistant als app draaien. Node Red zit bij mij in een aparte dedicated container (proxmox).
En de P1 informatie dan?:
Daarvoor gebruik ik dit om het feder licht naar MQTT te sturen:
https://github.com/hansij66/dsmr2mqtt
De informatie komt instantaan binnen in de MQTT broker, zodra ieder telegram berichtje verzonden wordt van je slimme meter. Dus seconden data, als je meter dit doet via dsmr5.
Node Red leest MQTT nativly.
Ter info: Home Assistant leest dit ook nativly via de mqtt route in. Dus de Energy functie werkt gewoon prima. (mooie bonus)
Wat ik nu heb:
1 - Een functioneel dashboard.
2 - setup en configuratie mogelijk via dashboard
3 - Stop/Manual/NoM functies werken.
4 - Fase detectie. (Op welke fase zit welke batterij aangesloten?)
Het ziet er zo uit op dit moment
Batterij connectie:
Je vult je IP adres / port in. Drukt op Connect en de batterij is na 3 seconden wel verbonden.Als het goed gaat, zie je groene bolletjes, met het mac adres er achter in de response. Als het fout gaat, zie je de foutmelding.
Ik heb nu van 3 typen marstek nu de modbus informatie in Node Red geschoven. Venus A, D en E (v1,v2 en v3)
De detectie van welke batterij het is, gaat automatisch, zo ook welke modbus registers gebruikt moeten worden dus, per batterij.
Fase detectie:
Fase detectie is werkend. Druk op het vergrootglasje, en na een minuut ofzo staat op welke fase de batterij aangesloten is.
Wat ik hier uiteindelijk wil maken, is een logica welke alles aan kan.
Dat je 1 batterij op Manual zet, bv batterij 1 op 300W export op fase 1
Dat je batterij 2 op NoM zet, en bijvoorbeeld alleen kijkt naar fase 2
Dat je batterij 3 op NoM zet, en bijvoorbeeld kijkt naar alle fasen.
Strategie selectie:
De huidige Zero-Energy (NoM) functie is nog wat grof, maar werkt.
Ik wil Voor iedere functie nog een configuratie tab maken als dat nodig is.
Bijvoorbeeld dus voor de NoM, de details. Welke controle methode, P, PD, PID, ... Filter settings, etc.
Dan de meest logische vraag die ik verwacht:
Hoe zit dit met handelen? Stroomprijzen? Hoe werkt dat?
> Antwoord: Daar wil ik mij niet pro-actief mee bezig houden.
Ik ga ervoor zorgen dat de Node Red flow input kan ontvangen van externe applicaties. Haakjes blootstellen, zodat Node Red er naar luistert. Dus bijvoorbeeld Day Ahead Optimizer, of andere externe (HA) applicaties. Als deze een signaal sturen.. "Het is nu tijd om te laden met X Watt" dat de flow dit gewoon uitvoert, alsof de gebruiker het zelf doet.
Dat is voorlopig mijn voornemen. Want er zijn al zoveel mensen en oplossingen hiervoor. Dat alles wat ik maak zwaar inferieur zal zijn. Zou dom zijn voor mij om dat ook nog er bij te nemen, als het niet hoeft
Vraag:
Is er vanuit deze community behoefte dat ik dit deel via Github?
Het is op dit moment nog niet deelbaar hoor, maar 'im getting there...'
[Edit]
Aanvullend.
Als je de batterij verbind via Modbus binnen Node Red, dan weet Home Assistant niks.
Daar heb ik een oplossing voor gemaakt om alle infomratie van de batterij via MQTT uit te sturen met de benodigde Discovery messages.
Als je de batterij [Disconnect] is in HA de batterij unavailable.
Zodra je [Connect] is hij gelijk weer available en zie je alle informatie weer.
Ik stuur de informatie uit onder het topic "marstek/{{mac_address}}/...." zodat je niet iedere keer nieuwe entities hebt als je de batterij van slot 1 naar slot 3 verplaatst.
Maar zo kun je dus ook gewoon de Energy tab blijven vullen in Home Assistant.
[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 04-07-2026 16:55 ]
5 min history chart van de fasen (resultaat)
P1 meter resultaat
Note; Veel apparaten aan, wasmachine, droger, AC etc. en de zon is wat grillig.
Technisch dit is de opzet in de basis, in bird view
1, daar staan de modbus variabelen als registers, datatypes etc. per battery
2, dummy servers, voor als je disconnect
3, Generieke link-in node voor modbus reads
4. Modbus response link-out node
5. Dashboard > battery nummers, de structuur.
Ik heb nu 6 batterijen gemaakt, maar de layout is dusdanig opgezet dat ik het eenvoudig kan uitbreiden. Dat was ook mijn doel. Maar in ontwerp/first-build fase start ik even met 6. Ik zal ook een number toggle toeveogen zodat je kan aangeven hoeveel batterijen je hebt, zodat je dat aantal slechts in het dashboard ziet.
[ Voor 49% gewijzigd door edterbak op 04-07-2026 18:47 ]
Ander nieuws:
De Marstek Venus Energy Manager gaat hernoemt worden naar omnibattery krijgt naast zendure ook marstek lilygo support! Fijn voorals je geen netwerkkabel bij de marstek hebt.Deze esphome config wordt daarbij genoemd als ondersteunt
https://github.com/whyisthisbroken/marstek-lilygo-rs485
Deze zegt allerlei optimalisaties te hebben maar dat kan ik niet beoordelen. Mogelijke werkt de config van fonske ook gewoon, als de identies hetzelfde heten.
Bron:
https://github.com/ffunes...iscussioncomment-17530156
Ik update met de m5stack iedere 2 sec. ipv 3 sec.
Dat van de delta waarden in filters is wel een goede, zal het in fonske code ook aanbrengen.
Ik gebruik voor de v3 ook gewoon de esp modbus adapter, dan zijn alle 3 de batterijen hier hetzelfde (3 generaties)
Op de elfin EE11 kan je een normale ethernet kabel hebruikensander817 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:37:
Kan ik een normale Ethernet kabel gebruiken om de elfin aan te sluiten op de v3?
Of niet ik een ethernet kabel knippen en daar de juiste draden van gebruiken?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Ik probeer een Elfin EW11 aan de praat te krijgen op mijn Marstek Venus E3.
Ik heb via YT een filmpje gevonden voor het maken van de kabel :

Ik heb de Elfin geconfigureerd in STA modes en dat werkt goed. Ik kan bij de Elfin komen alleen heb ik het idee dat hij geen modbus gegevens krijgt van de Marstek.
Ik heb mij Elfin EW11 zo geconfigureerd :

Staan deze settings goed zo of mis ik nog iets?
Ik ben de plugin voor Domoticz aan het testen van : https://github.com/hopSilentSimon/Domoticz_Marstek_Modbus
JohnS
Op een van de web pagina's van de Elfin is het aantal ontvangen / verzonden packets te zien en is ook te zien of er een endpoint contact maakt met de EW11, je moet dan het IP adres zien van Domoticz.JohnS schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:24:
Hallo,
Ik probeer een Elfin EW11 aan de praat te krijgen op mijn Marstek Venus E3.
Ik heb via YT een filmpje gevonden voor het maken van de kabel :
[Afbeelding]
Ik heb de Elfin geconfigureerd in STA modes en dat werkt goed. Ik kan bij de Elfin komen alleen heb ik het idee dat hij geen modbus gegevens krijgt van de Marstek.
Ik heb mij Elfin EW11 zo geconfigureerd :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staan deze settings goed zo of mis ik nog iets?
Ik ben de plugin voor Domoticz aan het testen van : https://github.com/hopSilentSimon/Domoticz_Marstek_Modbus
Geen endpoint = geen opdracht naar EW11, Wel data heen maar geen data terug is vaak kabel.
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Allereerst super bedankt aan superduper1969 voor dit mooie verzamelwerk en ook aan allen die hieraan hebben bijgedragen!
Ik heb een vraagje:
Allereerst wat achtergrond informatie.
Wij zijn recent de Marstek wereld ingestapt, onze thuisinstallatie (BE) 3-fase, 3x Marstek Venus E, op elke fase 1x Marstek.
Qua controle:
In eerste instantie een Marstek CT002 geplaatst, na een firmware update is dit ding totaal ontoegankelijk, loopt inmiddels communicatie met de verkoper van de CT002, afwachten dus.
Verder gezocht naar mogelijkheden om te controleren.
Uitgekomen bij Home Assistant in combinatie met ViperRNMC marstek-venus-modbus.
Dit allemaal in onze Home Assistant installatie toegevoegd, en configureren maar..
2 van de 3 batterijen netjes kunnen toevoegen aan Home Assistant.
Probleem:
Nummer 3 is niet bereikbaar via modbus.
Connection refused.
Dit getest via terminal commando:
---------------------------------------------------------------------
erwin@i9 ~ % nc -vz 192.168.1.223 502
Connection to 192.168.1.223 port 502 [tcp/asa-appl-proto] succeeded!
erwin@i9 ~ % nc -vz 192.168.1.250 502
nc: connectx to 192.168.1.250 port 502 (tcp) failed: Connection refused
---------------------------------------------------------------------------
Ondertussen heb ik al zowat alles geprobeerd wat ik maar kan verzinnen, firmware van de Marstek geupgrade etc, maar niets baat.
Kan iemand mij vertellen wat / hoe ik modbus aan de praat krijg bij die ene batterij?
Welke mogelijkheden heb ik hier?
Alvast bedankt voor alle hulp!
Erwin
P.S. Hoe kan ik hier afbeeldingen invoegen?
Bedankt voor je antwoord.superduper1969 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:06:
[...]
Op een van de web pagina's van de Elfin is het aantal ontvangen / verzonden packets te zien en is ook te zien of er een endpoint contact maakt met de EW11, je moet dan het IP adres zien van Domoticz.
Geen endpoint = geen opdracht naar EW11, Wel data heen maar geen data terug is vaak kabel.
Ik zie wel data zo te zien. Misschien kan de fout ook zitten in de plug-in. Ik zal eens navragen op Github.
JohnS
AUijtdehaag in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"iPanini schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:40:
Hallo Allemaal,
Allereerst super bedankt aan superduper1969 voor dit mooie verzamelwerk en ook aan allen die hieraan hebben bijgedragen!
Ik heb een vraagje:
Wij zijn recent de Marstek wereld ingestapt, onze thuisinstallatie (BE) 3-fase, 3x Marstek Venus E, op elke fase 1x Marstek.
Qua controle:
In eerste instantie een Marstek CT002 geplaatst, na een firmware update is dit ding totaal ontoegankelijk, loopt inmiddels communicatie met de verkoper van de CT002, afwachten dus.
Dit allemaal in onze Home Assistant installatie toegevoegd, en configureren maar..
Probleem:
Connection refused.
Ondertussen heb ik al zowat alles geprobeerd wat ik maar kan verzinnen, firmware van de Marstek geupgrade etc, maar niets baat.
Kan iemand mij vertellen wat / hoe ik modbus aan de praat krijg bij die ene batterij?
Welke mogelijkheden heb ik hier?![]()
![]()
Erwin
Plaatje via "toon voorbeeld" en dat het foto(toestel)
[ Voor 4% gewijzigd door GoBieN-Be op 09-07-2026 16:34 ]
Bedankt, ga ik eens bekijken / testen.AUijtdehaag schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:55:
[...]
AUijtdehaag in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
Plaatje via "toon voorbeeld" en dat het foto(toestel)
Ik zocht vooral een oplossing om bestaande screenshots te kunnen invoegen.
Bijkomende tip uit BE: als je alles geconfigureerd hebt, maak met een gsm een hotspot aan, verbind de marstek ermee, en zet de hotspot weer uit.iPanini schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:40:
Hallo Allemaal,
Ik heb een vraagje:
Qua controle:
Probleem:
Connection refused.
Welke mogelijkheden heb ik hier?![]()
![]()
Erwin
Op die manier moet alles via de lan kabel en krijg je geen settings die random veranderen .
Instellingen aanpassen doet ie nog altijd via app en bluetooth.
Eerlijk gezegd kan ik niet met 100% zekerheid zeggen wat het 'em nou gedaan heeft.GoBieN-Be schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:34:
Geef die derde batterij eens een reset met behoud van data via de app. Ik heb gehad dat Modbus niet werkte en enkel een reset schakelde modbus weer in.
Ik heb gezocht naar "reset" maar kon dit niet meteen vinden, heb vervolgens de batterij een redelijke tijd uitgeschakeld en van het net gescheiden (automaat uit), en dan weer opgestart. Ik weet dat ik ook (maar weet niet meer in welke volgorde) tijdens opzetten de power knop van de Marstek zeeeeeer lang heb ingedrukt gehouden..
In alle geval, is de 3de batterij nu ook ingevoegd in Home Assistant via de ViperRNMC HA add-on.
Nu nog uitzoeken hoe ik e.e.a. het best ga aansturen. (SolarEdge installatie'tje)
Ik bekijk op dit moment EMHASS en HomeBatteryControl.
Alle tips welkom!
Bedankt!
Ik zou het wel in de gaten houden, ik had ook een Marstek die steeds verdween uit HA en weer terugkwam na een reset. Bleek slechte UTP kabel te zijn, nieuwe stekkers eraan en probleem was weg.iPanini schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:48:
[...]
Eerlijk gezegd kan ik niet met 100% zekerheid zeggen wat het 'em nou gedaan heeft.
Ik heb gezocht naar "reset" maar kon dit niet meteen vinden, heb vervolgens de batterij een redelijke tijd uitgeschakeld en van het net gescheiden (automaat uit), en dan weer opgestart. Ik weet dat ik ook (maar weet niet meer in welke volgorde) tijdens opzetten de power knop van de Marstek zeeeeeer lang heb ingedrukt gehouden..
In alle geval, is de 3de batterij nu ook ingevoegd in Home Assistant via de ViperRNMC HA add-on.
Nu nog uitzoeken hoe ik e.e.a. het best ga aansturen. (SolarEdge installatie'tje)
Alle tips welkom!
Bedankt!
Ik gebruik HBC, EMHASS kon ik nog niet dus eens gevraagd aan ChatGPT. Schijnt vooral interessant te zijn met grote verbruikers, warmtepomp/EV en bij batterij capaciteit tussen de 20-40 kwh maar wel zeer complex en lastig te debuggen.
HBC heb je in 30 minuten draaien en daarna geen omkijken meer naar.
Home battery control kan ik zeker aanraden. Is eenvoudig te installeren en draait echt lekker hier met 3 Venus E's. Ook veel mogelijkheden qua instellingen.iPanini schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:48:
[...]
Eerlijk gezegd kan ik niet met 100% zekerheid zeggen wat het 'em nou gedaan heeft.
Alle tips welkom!
Bedankt!
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Om binnen de 10 te blijven heb ik een Marstek en een Sessy die extra vermogen kunnen leveren indien nodig.
@iPanini bekijk ook Marstek Venus Energy Manager
[ Voor 31% gewijzigd door Tazzios op 10-07-2026 20:33 ]
Viperrnmc niet gebruiken icm HBC
HBC verwacht identieke entities van Fonskes github
Dus beste geheel eerst verwijderen voordat je er aan begint.
Via modbus tcp;
https://github.com/gitcod...enus-v3-and-venus-ad-only
Of via esphome en rs485
https://github.com/gitcod...e-based---modbus-4-string
@Tazzios
Verkeerde zuinigheid?
[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2026 21:43 ]
>>>>insert image without context here<<<<<
Met handelen met 1 Marstek heb ik vorige maand 22 euro verdient maar gemiddeld 11 per maand dit jaar. Verlagen levert mij nu gegarandeerd 25 euro per maand op + handelen kan ook nog steeds een beetje. En handelen is volgend jaar voorbij door afschaf saldering minder rendabel.
dit is mijn situatie (+ 2 niet optimaal geplaatste zonnepanelen)
Tazzios in "Voorlopig beperkt tot 1x35A, futureproof gasloos?"
[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 12-07-2026 14:14 ]
Ik heb vorig jaar gehandeld met mijn twee Marsteks en toch blijkt het zelf uitgesteld verbruiken het meest op te leveren. Wat inderdaad jouw beschrijving bevestigd. Zeker met maar 8 x 430wp op het dak en 10kWh aan accu capaciteit. Op goede dagen had ik iets van € 20,00 en op negatieve dagen was ik al blij dat ik bijna niks terug leverde, maar wel met hangen en wurgen, die dagen dumpte ik wat ik over had tussen 5 en 8 in de morgen het net op (meestal zo een 8kWh) wat de teruglever kosten van die dag aardig compenseerde. Maar ik heb nogal wat zitten rekenen, maar met mijn panelen moet ik zo een 20kWh aan capaciteit aan batterijen hebben om deze dagen op te vangen. En dan krijg ik dat weer niet vol op andere dagen, waardoor je weer meer panelen nodig hebt, met weer meer accu.Tazzios schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:36:
Ik bedoel, dat bedrag zeg gewoon niets. Je hebt 3 Marsteks en een bak zonnepanelen (5200WP?) en plaatst een screenshot van een goede maand.
Met handelen met 1 Marstek heb ik vorige maand 22 euro verdient maar gemiddeld 11 per maand dit jaar. Verlagen levert mij nu gegarandeerd 25 euro per maand op + handelen kan ook nog steeds een beetje. En handelen is volgend jaar voorbij.
dit is mijn situatie (+ 2 niet optimaal geplaatste zonnepanelen)
Tazzios in "Voorlopig beperkt tot 1x35A, futureproof gasloos?"
Kortom het gaat nooit ideaal worden. Maar ik heb wel gezien dat je een hele dag aan zonne opbrengst op een goede, negatief geprijsde dag moet kunnen wegwerken. En daar is niet alleen accu voor nodig.
Toch benieuwd waar je die wijsheid vandaan haalt, maar dan gaan we teveel offtopic helaas.Tazzios schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:36:
En handelen is volgend jaar voorbij.
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2026 16:08 ]
En dan nu? Welke aansluitingen van de male connector moeten aangesloten worden op welke aansluitingen van de PUSR-DR134? Ik wil hier geen f*ck up maken en iets slopen.
Ik heb nu, de male connector (van afbeelding in de start post):
Pin 1 = A
Pin 2 = B
Pin 3 = V1 DataGND/V2 GND (V1 of V2, hoe zie ik het verschil?)
Pin 4 = +5V
Pin 5 = V1 GND/V2 DataGND (V1 of V2, hoe zie ik het verschil?)
De PUSR-DR134 heeft de volgende aansluitingen:
DC: 5-24V +
DC: 5-24V -
RX A
RX B
GND
¯\_(ツ)_/¯
Verschil V1 V2 staat in plaatje TS met de handvatten!M.v.Veelen schreef op zondag 12 juli 2026 @ 00:19:
Ik heb bij Ali een male connector besteld voor de Marstek Venus E V2 omdat ik geen originele kabel heb (heel verhaal, 3 thuisbatterijen geërfd en 2 naar broer met kabels, 1 naar mij zonder kabels, blabla). Tevens een PUSR-DR134 besteld en geleverd gekregen.
En dan nu? Welke aansluitingen van de male connector moeten aangesloten worden op welke aansluitingen van de PUSR-DR134? Ik wil hier geen f*ck up maken en iets slopen.
Pin 1 = A
Pin 2 = B
Pin 3 = V1 DataGND/V2 GND (V1 of V2, hoe zie ik het verschil?)
Pin 4 = +5V
Pin 5 = V1 GND/V2 DataGND (V1 of V2, hoe zie ik het verschil?)
RX A
RX B
GND
Data ground nooit aansluiten.
DC: 5-24V - Niet aansluiten
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Zie dikgedrukt voor de V2M.v.Veelen schreef op zondag 12 juli 2026 @ 00:19:
Ik heb bij Ali een male connector besteld voor de Marstek Venus E V2 omdat ik geen originele kabel heb (heel verhaal, 3 thuisbatterijen geërfd en 2 naar broer met kabels, 1 naar mij zonder kabels, blabla). Tevens een PUSR-DR134 besteld en geleverd gekregen.
Pin 1 = A
Pin 2 = B
Pin 3 = V2 GND
Pin 4 = +5V
Pin 5 = V1 GND
RX A
RX B
GND
Je zou +5V en GND kunnen gebruiken voor de voeding van de PUSR-DR134 op 5-24V + en - vermoed ik.
Zie plaatje hier: https://blog.resch.cloud/...enus-e-in-home-assistant/
De data GND heb je niet nodig, Modbus A en B werkt op potentiaalverschil en heeft de GND niet nodig.
[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2026 08:14 ]
Edit: Er is verbinding en ik heb de stappen op https://github.com/RneeJ/Domoticz-Marstek/tree/main opgevolgd.
TX loopt wel op, RX blijft op 0.
/f/image/nEl2rIMt3xd0IbACMfS6uUQO.png?f=fotoalbum_large)
Edit 2: ik heb op een gegeven moment data teruggekregen en ook mbo MQTTmapper devices weten te krijgen in Domoticz en dit een paar uur laten draaien. Maar ik zag toen dat de camera, die op dezelfde switch zit, sinds het aansluiten van de PUSR ineens niet meer werkte. Geen IP conflict, maar als ik de kabel van de PUSR uit de switch haalde, ging de camera aan. Deed ik de netwerkkabel van de PUSR weer terug in de switch, stopte de camera weer. Het is een powered switch en ik heb daarna een non-manager Netgear switch (GS-108) op de netwerkkabel aangesloten die rechtstreeks naar de meter kast gaat en op die "domme" switch ook de PUSR aangesloten. Alle apparaten die op deze switch zijn aangesloten werken prima, de PUSR geeft geen sjoege meer.
Daarom nog eens de zelfgemaakte kabel losgehaald van de batterij, de batterij 2 minuten uitgezet. PUSR weer aangesloten op de batterij (die ging dan meteen aan zonder dat ik op de ON/OFF knop hoefde te drukken....), vervolgens de netwerkkabel en weer/nog steeds niets.
Wat kan ik nog proberen? Lijkt me toch sterk dat de PUSR na enkele uren al stuk zou zijn.
De POW, COM en WORK ledjes branden/knipperen. LINK knippert niet en ook aan de kant van de switch zie ik geen LED's knipperen.
Edit 3: het lijkt er toch op dat de PoE switch de PUSR heeft gesloopt, een nieuwe is besteld en ik gebruik de PoE switch alleen nog maar voor de camera. Ouch....
[ Voor 107% gewijzigd door M.v.Veelen op 13-07-2026 09:42 ]
¯\_(ツ)_/¯
Mijn vermoeden was de CT003 P1-meter, meter verwijderd, terug toevoegen, fabrieksinstellingen, etc.... Tot hij het plots weer deed.... zonder de oorzaak te vinden.
Was het onderhand al een beetje beu dat je constant moet loeren naar de thuisaccu, en maar eens aan Claude gevraagd of er een andere manier van aansturen is.
Die was er ondertussen wel: Omnibattery (doorontwikkeling van ffunes marstek integratie).
Die maakt het mogelijk om de Pd sturing in homeassistant te doen, en de meter in de kast wordt nu uitgelezen door mijn niko home control meting. De onbetrouwbare p1 meter van marstek mag dus met pensioen.
Als je nog een andere meting van je electriciteit hebt, die in home assistant loopt, kan die dienen om de accu aan te sturen.
Er zijn nog verschillende batterijen die ondersteund worden, het loont eens de moeite om te kijken! De mijne is de marstek E 3.0 met modbus over tcp.
[ Voor 7% gewijzigd door Kenwood960 op 15-07-2026 02:37 ]
Zijn er tweakers die daar ervaring mee hebben en ook met home battery control?
Hoe verhoudt het zich tot elkaar? En wat zijn de voordelen (/nadelen) van beide oplossingen?
Na gisteren een Venus V3 in de garage gezet te hebben heb ik omnibattery intgratie geladen in Home Assistant.
Een hele bult aan informatie en zo te zien staat alles nog niet helemaal goed ingesteld bij mij. In principe is de Omnibattery een voortborduring op de Marstek integratie maar nu kan men meerdere batterij merken door elkaar gaan gebruiken. De Omnibattery intgratei blijft wel ondersteund, de Marstek niet meer.
Zal er de komende tijd mee gaan stoeien en ondertussen dit draadje even goed doornemen.
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
Ken enkel HBC en daar zie ik enkel voordelen tov de marstek eigen regeling. Is 100% stabiel en onafhankelijk van de Chinezen. Stuurt ook meerdere batterijen sequentieel aan ipv parallel, geeft betere RTE.Fr3ggel schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:53:
Ik had Omnibattery/Marstek energy manager ook al vaker voorbij zien komen.
Hoe verhoudt het zich tot elkaar? En wat zijn de voordelen (/nadelen) van beide oplossingen?
Een zeer duidelijke UI en mooie dashboards, kortom zeer tevreden over.
MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp
Ik gebruik enkel self consumptionr03n_d schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:44:
Misschien een vrij basale / domme vraag; ik gebruik home battery control (mooi gemaakt, onwijs handig) icm. 1 Marstek. Welke 'minimum price delta' houden jullie aan? Hij staat bij mij nu op 20ct, en als ik in de ochtend nog stroom over heb ontlaadt hij dat om 7 uur.
Met 20 triggert hij niet zo vaak al ik wil, met 18 wel, vaak rond 20:00. Ik heb nog een 2e accu voor nachtverbruik, het brengt meer op dan om 07:00. Maar op de dagen dat hij niet gedumpt wordt ga ik het nu wel om 7:00 doen. goed idee.r03n_d schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:44:
Misschien een vrij basale / domme vraag; ik gebruik home battery control (mooi gemaakt, onwijs handig) icm. 1 Marstek. Welke 'minimum price delta' houden jullie aan? Hij staat bij mij nu op 20ct, en als ik in de ochtend nog stroom over heb ontlaadt hij dat om 7 uur.
HBC werkte OK voor mij, maar eerlijk vind ik Omnibattery mooier en makkelijker te installeren en werkt evengoed. HBC heeft dan wel voordeel dat je makkelijk andere grafiekjes etc... aan het dashboard kan toevoegen. Bij Omnibattery is dat geblokkeerd (althans toch in mijn HA systeem) Maar op zich vormt dat geen probleem en misschien goed ook ivbm toekomstige updatesFr3ggel schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:53:
[ Voor 22% gewijzigd door JSTAL op 16-07-2026 21:58 ]
MT Venus 5.12KWh V154 _ CT003 - V117 / Youless LS120 / HW-P1 / Home Assistant / KNX system with Loxone & HA dashboard
Ik draai nu HBC en dat bevalt me op zich prima. Maar ik zou Omnibattery ook eens beter willen bekijken.
🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro
Lijkt me ook wel eens interessant om te proberen.MarjaR schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:44:
Kunnen HBC en Omnibattery (tijdelijk) tegelijk geladen zijn in Home Assistant?
Ik draai nu HBC en dat bevalt me op zich prima. Maar ik zou Omnibattery ook eens beter willen bekijken.
Maar ik ben niet ontevreden over HBC. Dus ik ben ook wat sceptisch om zomaar over te stappen.
Als er een manier is waarbij ik HBC niet hoef "af te breken" en dus een goed fall-back scenario heb zou ik Omnibattery graag een keer proberen.
Zou het niet genoeg zijn om in HBC de 'Control Mode' op 'Marstek control' te zetten? Dan doet HBC als het goed is toch niets meer?AUijtdehaag schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:30:
@Fr3ggel
Je kan toch de nodered flows even op non-actief zetten? Of verwijderen, ze zijn zo weer terug gezet.
🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro
Ik heb Omnibattery eventjes geïntegreerd, maar ik zie nergens de mogelijkheid om zoals HBC slim te laden o.b.v. een dynamisch energieprijs. Daar maak ik nu nog gebruik van. Wellicht in 2027 niet meer, maar dat is voor mij nog een reden om Omnibattery even links te laten liggen.Fr3ggel schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:53:
Edit: je kan laden o.b.v. dynamische prijs wél instellen. Ik vond het alleen niet duidelijk dat je dat bij configureren van de integration moet doen. Linkje naar de docs over het instellen
[ Voor 19% gewijzigd door newz op 17-07-2026 10:37 ]
Marstek Venus E3.0 5.12kWh - CT003
Het is een misverstand dat dynamische prijzen vanaf 2027 niet meer interessant zijn.newz schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:51:
[...]
....... o.b.v. een dynamisch energieprijs. Daar maak ik nu nog gebruik van. Wellicht in 2027 niet meer, maar dat is voor mij nog een reden om Omnibattery even links te laten liggen.
Vanaf 2027 ontstaat er een fundamenteel verschil tussen zelfgebruik en handel. Tot en met 2026 werden beide door de salderingsregeling grotendeels gelijk behandeld. Daarna niet meer.
Kopen/verkopen voor handel wordt inderdaad minder interessant, maar laden voor zelfgebruik blijft net zo interessant omdat het dan EPEX, EB en inkoopvergoeding vermijdt.
Een kort voorbeeld voor na 2026 (zonder salderen):
- Laden om 14:00: netto inkoopprijs €0,15/kWh
- Om 20:00:
- netto inkoopprijs €0,35/kWh
- netto verkoopprijs €0,20/kWh (-EB - inkoopkosten provider)
- RTE 80%
Zelfgebruik
- Koop 1 kWh voor €0,15
- Gebruik later 0,8 kWh zelf.
- Bespaarde netinkoop: 0,8 × €0,35 = €0,28
Handel
- Koop 1 kWh voor €0,15
- Verkoop later 0,8 kWh aan het net.
- Opbrengst: 0,8 × €0,20 = €0,16
[ Voor 4% gewijzigd door JanAllElectric op 17-07-2026 12:20 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Dit heb ik ook al in discord gevraagd, maar nog geen reactie gehad.
Waarschijnlijk heb ik daar deze gedachten wat kreupel onder woorden gebracht
Weet iemand hoe dit zou kunnen? Dan hoor ik het graag
HBC werkt bij mij nu al een tijdje via "timed". Ik heb 2 Marstek E v2 5,12 kWh, ieder op eigen fase en eigen groep, ontladen op 2500 W is mogelijk. Dynamische contract bij Zonneplan.
De basisinstelling is "self-consumption".
In de ochtend, als de prijzen nog hoog zijn, dump ik de rest van de accu-lading naar het net (period A, vanaf 07:00 uur ) met "sell" met als doel "batteries are empty"
Als dat doel is bereikt, switchen ze naar "full stop",(period B tot 14:00 uur ) zodat ik de opbrengst van mijn panelen tegen een redelijke opbrengt kan terugleveren naar het net.
Na afloop van Period B switchen de batterijen weer terug naar de basisinstelling "self-consumption". In die tijd worden de batterijen om en om weer geladen met PV .
Als die vol zijn, dan wordt het resterende overschot-PV naar het net teruggeleverd en worden, als de zon achter de horizon is verdwenen, de pieken van de avond en het verbruik in de nacht geëgaliseerd, tot de volgende morgen 07:00 uur. <REPEAT>
Maar soms wil ik 's middags geforceerd laden, als de prijzen negatief zijn. (dat zou dan Period C worden).
En soms wil ik bij extreme prijzen in de avond geforceerd verkopen. (dat zou dan Period D worden) Daarbij wil ik een andere afloop van het "sell" commando: dan wil ik ontladen tot een SOC % om de rest van de nacht door te kunnen komen en als dat doel bereikt is weer automatisch switchen naar "self-consumption"
Mogelijk ontstaan er nog aanvullende instellingen (Period D, E, etc) naar aanleiding van ontwikkelingen, bijvoorbeeld lage prijzen in de winternacht, etc.
Dus ook bij het "charge" commando een mogelijk ander afloop na bereiken van het doel.
Ik heb dus twee vragen:
- hoe kan ik het einde van de "sell" periodes anders laten aflopen?
- een keer tot batterijen leeg zijn en dan naar "full stop"
- een keer tot SOC % en dan naar "self-consumption"
- Kan er een of meer extra Periodes D, E, F, etc. worden ingelast (of naar believen worden aangemaakt?)
A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b
Hoi!AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:33:
@iPanini
Viperrnmc niet gebruiken icm HBC
HBC verwacht identieke entities van Fonskes github
Dus beste geheel eerst verwijderen voordat je er aan begint.
Via modbus tcp;
https://github.com/gitcod...enus-v3-and-venus-ad-only
Of via esphome en rs485
https://github.com/gitcod...e-based---modbus-4-string
@Tazzios
Verkeerde zuinigheid?
[Afbeelding]
Even een update en een paar vraagjes:
- heb intussen ViperRNMC verwijderd
- heb ook een Shelly 3 Pro EM geïnstalleerd en toegevoegd aan Home Assistant, stand-alone bekeken werkt de Shelly, ik kan hem via zijn IP address benaderen, so far so good.
Maar hoe gebruik ik de Shelly als GRID sensor in HBC?
Bedankt voor alle hulp!!
HBC accepteerd alleen p1 meter power en geen naam zoals L3 meter power
https://github.com/gitcod...ntrol_config.yaml#L33-L34
Dus L3 ff renamen naar p1
Maar heeft de shelly al geen sensor die total active power heet?
1
2
3
4
5
6
7
8
| template:
- sensor:
- name: "P1 Meter Power"
unique_id: "p1_meter_power"
state: "{{ states('sensor.shellypro3em_xxxxxxxxxxxx_total_active_power') | float(0) | round(0) | int }}"
unit_of_measurement: "W"
device_class: "power"
state_class: "measurement" |
[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2026 17:35 ]
Bedankt voor je hulp!AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:23:
@iPanini
HBC accepteerd alleen p1 meter power en geen naam zoals L3 meter power
https://github.com/gitcod...ntrol_config.yaml#L33-L34
Dus L3 ff renamen naar p1
Maar heeft de shelly al geen sensor die total active power heet?code:
1 2 3 4 5 6 7 8template: - sensor: - name: "P1 Meter Power" unique_id: "p1_meter_power" state: "{{ states('sensor.shellypro3em_xxxxxxxxxxxx_total_active_power') | float(0) | round(0) | int }}" unit_of_measurement: "W" device_class: "power" state_class: "measurement"
In de tussentijd al van alles en nog wat geprobeerd, met verschillende, maar meest negatieve resultaten. Ik ken er gewoon te weinig van, en dan verbrand je je vingers helaas.
Intussen ook hulp gezocht via discord via een link die ik gevolgd heb ergens van gitcodebob.
Ik heb L3 gerenamed naar p1, dus da's ok.
Nu vraag ik me het volgende af:
- Ik heb dus een CT002, maar volgens mij is dat ding defect.
- heb intussen die Shelly Pro EM3 aangekocht, dat schijnt een V2 te zijn.
Dat ding werkt, maar ik krijg hem niet aan de praat in combinatie met HBC.
Verder heb ik ook nog een SlimmeLezer van Marcel Zuidwijk. Volgens mij moet die ook daarvoor te gebruiken zijn?
Wat de Shelly entiteiten betreft:
Die heeft er een hele hoop, maar total active power staat er niet bij.
Ik heb ook degene die jij suggereert gekopiëerd en het MAC adres aangepast.
Update: (2026-07-19 15:53:42)
Ik heb in de tussentijd nog een aanpassing in de YAML gedaan, deels had ik misschien vorige comments verkeerd geïnterpreteerd, of simpelweg over het hoofd gezien.
In alle geval heb ik terug leven in de brouwerij!
Hieronder mijn house_battery_control_config.yaml
Bij het Onboarding stappen plan, heb ik nu:
Step 1 => aantal batterijen = staat op 3, echter ik krijg er slechts 1 te zijn
Step 2 => Grid Power Sensor = staat nu op groen (configured)
In de middelste kolom heb je een grafiekje met PID control en Grid power, daar zou je per batterij een balkje moeten zien, echter bij mij zie ik slechts 1 balkje..
Dus ergens klopt nog e.e.a. niet?
Hoe kan ik de communicatie met elke individuele batterij checken?
Alvast bedankt voor jullie hulp!!
2026-07-19 18:23:46
---------------------------- update------------------------------------------
Dank zij de fantastische hulp van de leden van tweakers.net, en dank zij de nodige aanpassingen zie ik inmiddels terug alle 3 de marsteks in HBC
Nu nog verder uitzoeken in HBC onboarding, wat ik met Step 4 kan bereiken.
(Optional) review power limits
Use limits and peak shaving to reducepeaks and overload risk.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| -------------------------------------------------- # This file contains config for Home Assistant unique to your installation and should not be overwritten with each update of House Battery Control # It should be included in the main configuration.yaml file as a `package` via `!include_dir_named` https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/. # Use the values below as a `template` for your specific needs # 2026-07-19 12:08:47 ik heb dit document leeg gemaakt en opnieuw gepaste van github gitcodebob template: - sensor: # Example: sensor for single-phase power meter (split into consumption and production) # - name: "L1 Meter Power" # unique_id: "l1_meter_power" # unit_of_measurement: "W" # device_class: "power" # state_class: "measurement" # state: > # {% set consumption = states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1') | float(0) %} # {% set production = states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1') | float(0) %} # {{ (consumption - production) | round(2) }} # Example: sensor for three-phase power meter (singular net power value going positive for consumption, negative for production) # 2026-07-19 15:48:20 hieronder aangepast van L3 => l1 - name: "L1 Meter Power" unique_id: "l1_meter_power" unit_of_measurement: "W" device_class: "power" state_class: "measurement" state: > {% set l1 = states('sensor.shellypro3em_2805a5cafaf8_phase_a_power') | float(0) %} {% set l2 = states('sensor.shellypro3em_2805a5cafaf8_phase_b_power') | float(0) %} {% set l3 = states('sensor.shellypro3em_2805a5cafaf8_phase_c_power') | float(0) %} {{ (l1 + l2 + l3) | round(2) }} # House battery control | Grid power # Your P1 meter indicates the power drawn or returned to grid. # This "P1 meter power" sensor acts as an alias for you power sensing configuration and is used throughout the node-RED scripts. - name: "P1 Meter Power" unique_id: "p1_meter_power" state: "{{ states('sensor.l1_meter_power') }}" # << SET YOUR GRID POWER SENSOR HERE unit_of_measurement: "W" device_class: "power" state_class: "measurement" |
[ Voor 50% gewijzigd door iPanini op 19-07-2026 18:26 ]
Altijd welkom!Fr3ggel schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:29:
@iPanini
Ik heb HBC in gebruik met een Shelly. Als ik nog config moet delen dan laat maar weten.
Ik kan er alleen van leren
Nu nog verder uitzoeken in HBC onboarding, wat ik met Step 4 kan bereiken.
(Optional) review power limits
Use limits and peak shaving to reducepeaks and overload risk.
Hoe check ik het dynamisch deel?
- ik heb ENTSOE gekozen, mogelijk moeten daar nog dingen ingesteld worden. (prijzen?)
- er miste ook nog "cheapest hours" van TheFes, heb ik toegevoegd.
- waar / hoe kan ik een batterij uit stop halen?
[ Voor 12% gewijzigd door iPanini op 19-07-2026 23:26 ]
Tweakers is geen helpdesk voor HBC. Daar heb je de discord server voor.
Allereerst zet de control mode eens op manual en weer terug naar full control. Er zit een bugje in dat hij bij wijziging buiten HBC niet meteen alle batterijen meepakt. (Zoals jij 2 batterijen later hebt toegevoegd)
Hie vaak refreshed de p1? Per seconde?
Draai de debug mode eens met insights aan?
Als die er langer over doet dan 1s dan is je hardware te traag.
Ik regel zelf met een 5s p1 waarde om onder de 1s verwerking te blijven.
Vaak zie je in debug mode met insights waar het mis gaat.
:strip_exif()/f/image/YKm9H2d0g8S2RMq8Tmy1zCcY.jpg?f=fotoalbum_large)
Doe eerst de basic strategy self consumption kiezen uit de dropdown menu, voordat je een andere neemt met allerlei voorwaarden.
Ook nog geen peakshaving instellen.
De basis moet eerst kloppen, zodat je weet dat het niet aan de batterijen modbus sturing of aan de traagheid van je hardware ligt.
Ontladen doe je met Sell,
Maar ook weer afhankelijk van wat je hebt ingesteld in een ander menu.
Tot zover het nachtelijk advies.
Nogmaals bedankt om me al zover vooruit te helpen! Respect & dank!
Even een update, zoals je van voor je nachtelijke interventie weet, schijnt dus de sensor.marstek_m1_ac_power van de 3 batterijen geen waarde terug te leveren, waardoor in HBC de waarde "power" niets binnenkomt.
Mijn systeem is gisteravond in self consumption strategie de nacht in gegaan.
Wat ik ook zie, is dat de middelste van de 3, die staat op fase B, die is nu (2026-07-20 12:23:01) wel quais totaal ontladen (12,6%).
De m1 en de m3 staan dus nog in de stop modus.
Vandaag dus niet zoveel zon, maar volgens mijn SolarEdge appje is er met onze luttele 10 paneeltjes, 3.5 kWp, toch een opbrengst van 8,35 kWh.
Ik heb dus de indruk dat e.e.a wel aan het werk is, maar dat ik in alle geval m1, en m3 aan het werk moet zien te krijgen, niet?
Wat ik ook nog wil regelen is er voor zorgen dat de marsteks een vast IP address krijgen.
Ik gebruik Pi-Hole, maar ik denk dat die geupgrade moet worden, en mijn bedoeling was om 2x een intel nuc te regelen met daar dan Proxmox op, en daar dan weer HA en Pi-Hole in, met backup naar 2de systeem.
Maar zover ben ik nog niet, en dat zal nog wel een paar weken kosten...
[ Voor 12% gewijzigd door iPanini op 20-07-2026 12:55 ]
Ik zag gisteren dat je dat ergens kon instellen, maar weet niet waar?
Ik vind de PID presets wel terug in Node-RED, maar daar blijf ik effe lekker af!
In de insights modus, zie ik wel een tweetal dingen waar ik me vragen bij stel:
m1 en m3, not enable.
Lijkt dan toch nog een RS485 probleem?
Wat denken jullie?
:strip_exif()/f/image/LOh4Nu0AcpGXSrLWRLwpXvQU.png?f=user_large)
Na het morrelen terug in HBC, zie ik dat nu M1 en M2 ook aan het dischargen zijn.
Ik heb ook nog even via terminal de batterijen gepingd en ook met nc -vz 192.168.1.220 502 de communicatie getest, en die was voor alle 3 connection refused, wat me lijkt te kloppen aangezien ze verbonden zijn met HBC.
En ik zie nu ook bij M1 en M3 de Power waarden verschijnen. M2 heeft Power 0 W, maar dat kan kloppen want die staat op 15%. En als ik me niet vergis is M2 intussen een ietsje bijgeladen wat die stond daarnet op 12.7% (om 12:12h) en nu leven we 13:12, dus 1 uur later.
Ter info:
Eerder had ik al bij max charge 800 W en max discharge 2500 W per batterij ingegeven.
Dat is ingegeven door het BE capaciteitstarief, m.a.w mijn streven zou optimaal zijn om de GRID power zoveel mogelijk te limiteren tot 2.5 kW.
Kunnen we nu peak shaving proberen?
En hoe zorg ik er nu voor dat wat van de PV binnenkomt gebruikt wordt om de Marsteks te laden?
Alvast bedankt voor alle hulp!!
Als ik ethernet configureer dan loopt de installatie vast op het ontbreken van wifi.
Er zijn inderdaad later modulen ingeslopen met Wifi.rsschaap schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:18:
Waar kan ik een versie vinden van MarstekVenus-Lilygo-T-POE-Pro2.yaml zonder Wifi?
Als ik ethernet configureer dan loopt de installatie vast op het ontbreken van wifi.
Ik haal ze er wel uit.
[ Voor 63% gewijzigd door superduper1969 op 21-07-2026 15:04 ]
- nu 5 perioden in Timed
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red/releases/tag/v4.12.0
Ik zit met het volgende probleem. 2 batterijen, ze wisselen wekelijks van voorrang maar nu is het zo dat batterij 1 voorrang heeft om te laden maar wel batterij 2 om te ontladen en de week erna is het gewisseld.
Waar kan ik deze setting aanpassen? Iemnad een idee?
2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+
https://docs.homebatterycontrol.com/06-advanced-features.html#battery-life:~:text=Cycle%20which%20battery%20to%20charge%20first%3A%20(Multi%2Dbattery%20only)
Is volledig willekeurig. Nergens aan te passen.Bossi13 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:41:
Hoi,
Ik zit met het volgende probleem. 2 batterijen, ze wisselen wekelijks van voorrang maar nu is het zo dat batterij 1 voorrang heeft om te laden maar wel batterij 2 om te ontladen en de week erna is het gewisseld.
Waar kan ik deze setting aanpassen? Iemnad een idee?
@Bossi13 Dat kan in het tandwielmenuBigTasty schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:32:
Hoe stuur je de batterijen aan? met HBC heb je op het Advanced Settings tabblad (tandwiel) het menutje
https://docs.homebatterycontrol.com/06-advanced-features.html#battery-life:~:text=Cycle%20which%20battery%20to%20charge%20first%3A%20(Multi%2Dbattery%20only)
-klik in Battery Life op Cycle
- klik in venster dat verschijnt op keuze menu (pijltje naar beneden)
Maak je keuze en sluit het venster: voilá
zoals Nico-G laat zien , staan mijn batterijen op weekly.
Tot voor de crash had batterij 1 voorrang voor laden EN ontladen. De andere week was het volledig batterij 2.
Nu is de voorrang verdeeld. Batterij 1 voorrang laden “maar” batterij 2 wel voorrang om te ontladen. En dit wisselt ook elke week.
Ik denk dat ik ergens in een yaml moet gaan zoeken. Maar er zitten er tussen met 1300 lijnen.
Bij mij staat-ie op Automatisch. Dan wordt er per 30 minuten gewisseld. Goed voor de temperatuur van de batterijen bij snel laden/ontladen. Zowel laden als ontladen gaat dan per batterij die dan aan de beurt is. Dan kan de ene batterij afkoelen, terwijl de andere het overneemt. Maar als er meer ge-, of ontladen moet worden dan met 2500 W, dan springt de andere batterij bij tot 5000 W. (Overigens: je kunt ook instellen, dat er met minder hoge wattages ge-, of ontladen moet worden)Bossi13 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:09:
Hoi,
zoals Nico-G laat zien , staan mijn batterijen op weekly.
Tot voor de crash had batterij 1 voorrang voor laden EN ontladen. De andere week was het volledig batterij 2.
Nu is de voorrang verdeeld. Batterij 1 voorrang laden “maar” batterij 2 wel voorrang om te ontladen. En dit wisselt ook elke week.
Ik denk dat ik ergens in een yaml moet gaan zoeken. Maar er zitten er tussen met 1300 lijnen.
Doordat er in de lage ontlaadperiodes 's nachts maar één batterij actief is, ligt het rendement niet zo laag als wanneer je daarvoor beide batterijen tegelijkertijd inschakelt. (zoals standaard in de Marstek-app)
Welke batterij als eerste aan de beurt is, maakt dan niet uit: een half uurtje later wordt er toch al gewisseld...
Voor jouw probleem heb ik geen clue. Als mij dit zou overkomen, dan zou ik HBC opnieuw installeren..
my2ct
[ Voor 4% gewijzigd door Nico-G op 31-07-2026 13:01 ]
Zoals je meldt heb ik er ook al aan gedacht om HBC volledig opnieuw te installeren. Enige lastige is dat ik mijn yaml’s kan gaan aanpassen voor het dashboard.qua kleur/layout
zou toch af en toe updaten, er komen telkens leuke verbeteringen meeBossi13 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:27:
Ik dacht dat batterijen net rapper defect raakten door ze niet aan 1 stuk te laden of in meerdere periodes verdeeld. Dat is bij mij de reden dat 1 batterij de volle voorrang krijgt maar das ieders interpretatie denk ik.
Zoals je meldt heb ik er ook al aan gedacht om HBC volledig opnieuw te installeren. Enige lastige is dat ik mijn yaml’s kan gaan aanpassen voor het dashboard.qua kleur/layout
Doe ik elke keer, voor alle dingen die dit zelf komen melden, maar ik heb helaas een crash gehad zonder backup 🙈BigTasty schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:00:
[...]
zou toch af en toe updaten, er komen telkens leuke verbeteringen mee
Alleen HBC gaat niet via een upgrade maar zelf installeren als ik het goed heb.
[ Voor 20% gewijzigd door Bossi13 op 31-07-2026 22:04 ]
Ik update iedere versie van HBC, 5 minuten werk 3 files, Dashboard, 1 Yaml en all-flows-in-one-file.jsonBossi13 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:27:
Ik dacht dat batterijen net rapper defect raakten door ze niet aan 1 stuk te laden of in meerdere periodes verdeeld. Dat is bij mij de reden dat 1 batterij de volle voorrang krijgt maar das ieders interpretatie denk ik.
Ik vermoed dat je Dashboard file kleurtjes makkelijk zijn te fixen met wat hulp van AI. Effe een compare en verzoek om dit te implementeren in jouw dashboard versie.
Nu heb ik net gezien dat als ik bij debug -> insights ga kijken er bij "step size" steeds iets van een 10 seconden staat.
Ik gebruik een Youless P1 meter die (als ik naar de webinterface ga) om de seconde een nieuwe waarde inleest, maar HA leest Youless maar om de 10 seconden uit. Ik heb daarom een automatisatie gemaakt die Youless zelf om de 3 seconden opnieuw zou moeten uitlezen. "Zou", want in de praktijk lijkt het eerder om de +/- 6 seconden te gebeuren.
2 vraagjes dus:
- kan die step size van HBC ergens manueel aangepast worden?
- zijn er hier nog die een Youless P1 meter gebruiken hiervoor? Hoe hebben jullie de pollfrequentie kunnen verhogen?
Alvast bedankt!
Daar had ik ook last van en ik gebruik nu een simpele esp32 met esphome om de meter uit te lezen.
Gegevens komen nu wel iedere seconde binnen.
1
2
3
4
5
6
7
8
| command_line:
- sensor:
name: youless_rest_power
unique_id: youless_rest_power
command: "curl -s http://192.168.X.X/e"
scan_interval: 1
value_template: "{{ value_json[0].pwr }}"
unit_of_measurement: "W" |
Dank u voor deze code, nu hoef ik niet meer de CT003 te gebruiken en zal Omnibattery hopelijk geen meldingen meer geven ivb een te trage power sensor.Mee_ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:48:
Om mijn eigen vraag te beantwoorden en voor wie het ooit nog interessant kan zijn: via een command line sensor kan je om de seconde de Youless pollen en zo ook de batterij sneller aansturen. Gebruik daarvoor onderstaande code in configuration.yaml:code:Enkel voor ophalen van huidige power, voor statistieken wordt de ingebouwde Youless-integratie nog gebruikt.
1 2 3 4 5 6 7 8command_line: - sensor: name: youless_rest_power unique_id: youless_rest_power command: "curl -s http://192.168.X.X/e" scan_interval: 1 value_template: "{{ value_json[0].pwr }}" unit_of_measurement: "W"
MT Venus 5.12KWh V154 _ CT003 - V117 / Youless LS120 / HW-P1 / Home Assistant / KNX system with Loxone & HA dashboard
Nu mijn vraag : als ik de batterij volledig aanstuur via modbus, kan ik dan sneller aansturen, vb elke sekonde ?
De "5 seconden" komt door Home Assistant, de werkelijke updates zijn wel elke seconde. Je kan dit aanpassen, maar als je je Marstek direct gekoppeld hebt aan de P1 moet ie volgens mij gewoon elke seconde een update ontvangen?RP6conrad schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:29:
Ik heb nu ook de Marstek Venus E3 aangestuurd via lan, nu nog met de local api. De P1 meter wordt uitgelezen met een python script, en aan de hand hiervan wordt de Marstek aangestuurd om 0 op de meter te bekomen. Mijn huidige aansturing gebeurt elke 5 sek, mijn P1 meter geeft wel elke sekonde een telegram (DSMR5). Loopt prima allemaal, en tussendoor (bij accu vol), vraag ik via modbus de celspanningen uit.
Nu mijn vraag : als ik de batterij volledig aanstuur via modbus, kan ik dan sneller aansturen, vb elke sekonde ?
Zie ook dit draadje: https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=27486
MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp
Zelfs met een slimme meter / P1 meter die per seconden de standen doorgeeft, zal de Marstek altijd enige reactietijd nodig hebben om het gevraagde vermogen volledig te leveren of af te nemen. Dat zal ook 1 of 2 seconden zijn (incl HASS, netwerk en modbus). Mijn ervaring met mijn oude DMRS4 slimme meter, die om de 10 seconden standen doorgeeft, is dat 12 seconden nog net goed gaat. Straks met mijn DMRS5 slimme meter hoop ik terug te gaan naar 3 seconden.r03n_d schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:34:
[...]
De "5 seconden" komt door Home Assistant, de werkelijke updates zijn wel elke seconde. Je kan dit aanpassen, maar als je je Marstek direct gekoppeld hebt aan de P1 moet ie volgens mij gewoon elke seconde een update ontvangen?
Zie ook dit draadje: https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=27486
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Ik heb in het verleden wel eens foutieve data / en of rare values verwijderd via de Homeassistant Instellingen > Hulpmiddelen > Statistieken maar dat gaat hier niet op / heeft geen nut.
Ik heb alle data uit mijn homeassistant proberen te verwijderen maar deze waarde blijft staan op deze manier.
Iemand een idee? Geeft de betreffende Marstek deze waarde constant door? (als ik naar de grafiek / geschiedenis kijk lijkt het daar wel op:
Heeft iemand hier ervaring mee? Alles werkt via netwerk / modbus voor zover ik het begrijp.
Het laden / ontladen werkt via HBC voor zover ik kan zien allemaal gewoon normaal / goed.
Ik heb nu HBC draaien. Als de HA wegvalt even of de P1 of wat dan ook. Hebben de batterijen een actie hierop?
Ik draai zelfconsumptie. Stel dat de laatste opdracht was te gaan laden met 2500, HA klapt eruit om wat voor reden dan ook, blijven de batterijen dan doorgaan? Valt het ergens op terug?
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Die blijft staan. De controlmode staat ook op rs485, dus de batterijen wachten op de sturing via rs485.
2x Marstek Venus E v158 | 1x Venus E 3.0 v148 | HBC | Single Quatt v1 & een lading zonnepanelen.
Leonardus66 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:40:
Mijn marstek venus 2 wordt nu uitgelezen in home assistant via omnibattery/Elfin . Werkt mi prima in de modus “ zelfconsumptie “ In de Marstek app blijk ik nu de modus niet meer. te kunnen wijzigen en wordt ook niet aangegeven welke modus er nu staat ingesteld. Momenteel dus geen probleem maar als ik wil wijzigen dus wel. Graag advies hoe ik dit kan oplossen, alvast bedankt
Dat is normaal, als je modbus sturing gebruikt kan je de modus niet meer wijzigen in Marstek App tot je kabel (of batterij in HA) los koppelt.Leonardus66 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:10:
Dat is inderdaad een manier om de modus in te stellen in de app, je zou dat bovendien via instellingen ( tandwieltje) kunnen doen maar gedrag is dan hetzelfde , daarna volgen de vier opties maar die kunnen niet meer gekozen worden en er is bovendien geen enkele keuze ingevuld
Ha, dan is dat bij mij dan abnormaalAvenger 2.0 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
Dat is normaal, als je modbus sturing gebruikt kan je de modus niet meer wijzigen in Marstek App tot je kabel (of batterij in HA) los koppelt.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Dat lukt hier niet. Maar misschien is er een verschil tussen modbus RTU wat ik gebruik en modbus TCP?dannyro schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:53:
[...]
Ha, dan is dat bij mij dan abnormaalAls ik een sturing doe via HA (modbus) RS485 control enable, en ik schakel in de Marstek app terug over naar zelf consumptie of wat anders, gaat dit zonder problemen hoor. Dan gaat de RS485 control mode terug naar disable.
Zie mijn onderschrift, dan weet je wat ik gebruik. Ook Modbus RTU. Maw uw uitleg klopt niet.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:58:
[...]
Dat lukt hier niet. Maar misschien is er een verschil tussen modbus RTU wat ik gebruik en modbus TCP?
[ Voor 7% gewijzigd door dannyro op 14-08-2026 18:20 ]
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
/f/image/aKrkdQNYGnWyB1aMB2czoxno.png?f=fotoalbum_large)