Ik heb al naar volle tevredenheid enkele maanden op twee lokaties een Marstek Venux E (v1) draaien incusief modbus uitlezing/besturing middels Python en USR-DR134 RS485/Ethernet converters.
Ik lees modbus registers uit en in zet waarden in de modbus registers via Python3 scripts.
Er is 1 functie die ik echter niet gerealiseerd krijg, en dat is een ' reset' van de Marstek via modbus.
Ik zoek een vegelijkbaar resultaat als dat ik via de Marstek app bereik door " Fabrieksinstellingen" en " bewaren gegevens" te kiezen.
Ik weet van het bestaan af van modbus register 41000 die een restart van de Marstek zou moeten opleveren als je in dat register \0x55aa (decimaal 21930) zet.
Maar als ik dat doe (ook met control mode geactiveerd) gebeurt er niks.
De reden dat ik hiernaar zoek is dat een van mijn Marsteks staat op een locatie waar ik nu niet ben, en ook nu even niet heen kan. Door een power-outage van een uur of 6 is de Marstek kennelijk de netwerkverbinding kwijtgeraakt.
Via modbus haal ik o.a. op:
code:
1
2
3
| WiFi status Disconnected
BT status Active after boot
Cloud status Disconnected |
De rest van mijn netwerk, incl de modbus koppeling dus, werkt gewoon, maar ' nul-op-de-meter' heeft een functionerende netwerkverbinding nodig (om CT waardes te ontvangen) Hoogstwaarschijnlijk lost een restart van de Marstek dit op.
Andere tips om de Marstek remote, zonder netwerkverbinding te herstarten zijn ook welkom.
Ik ben bang dat de enige optie is het ter plekken mbv de BT verbinding een herstart uit te voeren .
Of modbus stekker eruit en de aan/uit knop >10sec lang vasthouden (maar onduidelijk of dat echt nog werkt....)
Wie kan me helpen.
(noot: Ik heb geen probleem met de CT waardes, die pik ik zelf op uit mijn P1 poort en emuleer die als een Shelly die vervolgens bij een werkende netwerkverbinding door de marstek wordt herkend)
[
Voor 3% gewijzigd door
edsub op 20-11-2025 01:52
]