• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 09:11
Ah, gelukkig, ik ben dus niet de enige....
Wel jammer, er stond veel nuttige info in.

[ Voor 7% gewijzigd door gmj2 op 30-04-2026 11:42 ]

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:46
Volgens mij is er een nieuwe aangemaakt voor de E series, maar staan de rechten daarvoor (nog) niet goed.
Ik zat ook al te zoeken ik had nog wat notificaties maar die zijn niet toegankelijk.
Zal wel weer goedkomen vermoed ik, niks is weg.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:46
Ik kan m via jouw link op dit moment weer laden. Tijdelijk probleempje mogelijk?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-05 15:45
Ik heb nu die homebattery control draaien: OMG. Ik was zelf met node-red al 3 dagen aan het prutsen om iets in elkaar te draaien dat werkte redelijk goed maar dit is toch nog even iets anders, dit is echt next-level!

Een vraag: Ik zie dat HBC niks geen intelligentie van Marstek meer gebruikt, al het charge/discharge is allemaal forced. Heb ik dan die CT003 P1 meter nog nodig of kan ik die in de vuilnisbak gooien? :P Kan deze conflicteren met HBC?

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:07
Marve79 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:16:
Ik heb nu die homebattery control draaien: OMG. Ik was zelf met node-red al 3 dagen aan het prutsen om iets in elkaar te draaien dat werkte redelijk goed maar dit is toch nog even iets anders, dit is echt next-level!

Een vraag: Ik zie dat HBC niks geen intelligentie van Marstek meer gebruikt, al het charge/discharge is allemaal forced. Heb ik dan die CT003 P1 meter nog nodig of kan ik die in de vuilnisbak gooien? :P Kan deze conflicteren met HBC?
Je moet natuurlijk wel een P1 meter hebben om die data aan HBC aan te kunnen bieden. Volgens mij maakt het niet veel uit welke, als er maar gezien wordt dat er geïmporteerd of geëxporteerd.

• Marve79
Witlof schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:45:
[...]

Je moet natuurlijk wel een P1 meter hebben om die data aan HBC aan te kunnen bieden. Volgens mij maakt het niet veel uit welke, als er maar gezien wordt dat er geïmporteerd of geëxporteerd.
Ja maar die CT003 werkt enkel met de Marstek niet in HA, ik had al de Homewizard P1 in HA.

Maar ach 40 euro kan ermee leven :)

• Marve79
Viel me iets op, ik had max charge en max discharge power op 1500W gezet. Vanmorgen stond dit ineens weer op 2500W? Ik had wel HA herstart maar dat doe ik wel vaker en is volgens mij geen issue.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:21
Vraagje, ik lees en bestuur mijn V2 Marstek batterijen met een lilygo en heb een overzicht in HA. Nu valt het mij op dat ik tijdens het laden op mijn M1 een positieve wattage uitlees en tegelijkertijd op mijn M2 tijdens het laden een negatieve waarde uitlees. Hoe of waar kan ik dit corrigeren in de basis? Of komt dit uit de martsek zelf?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• appsec
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:08
Vanavond komt mijn Elfin EW11, maar ik begrijp niet hoe ik deze moet aansluiten op de E V3. Ik heb de foto's in de TS gezien, maar welk kabeltje moet ik gebruiken? De 4 pins connector zit bij de EW11, maar welk kabeltje is dat met de JST connector? Moet die bij de batterij zitten?

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-05 14:30

timvanloon

Intel or AMD?

Marve79 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:59:
[...]

Ja maar die CT003 werkt enkel met de Marstek niet in HA, ik had al de Homewizard P1 in HA.

Maar ach 40 euro kan ermee leven :)
Er is ook een HACS integratie voor de marstek in HA.

3 x Marstek V3.0 v148 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-05 06:59
appsec schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:01:
Vanavond komt mijn Elfin EW11, maar ik begrijp niet hoe ik deze moet aansluiten op de E V3. Ik heb de foto's in de TS gezien, maar welk kabeltje moet ik gebruiken? De 4 pins connector zit bij de EW11, maar welk kabeltje is dat met de JST connector? Moet die bij de batterij zitten?
Bij de V2 zat dat bij de batterij.
BIj de V3 moet je volgens mij een ethernet kabel gebruiken die je zelf even moet wiren.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:40
Broodro0ster schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Bij de V2 zat dat bij de batterij.
BIj de V3 moet je volgens mij een ethernet kabel gebruiken die je zelf even moet wiren.
Versie 3 is modbus over TCP. Plug and play

• appsec
Kenwood960 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Ook met de EW11? Ik heb geen LAN kabel waar de batterij staat, vandaar dat ik de EW11 ga gebruiken zodat ik via wifi kan uitlezen en aansturen.

• Kenwood960
appsec schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Ook met de EW11? Ik heb geen LAN kabel waar de batterij staat, vandaar dat ik de EW11 ga gebruiken zodat ik via wifi kan uitlezen en aansturen.
Geen probleem, bij mij gaat de ethernet kabel in een wifi mesh POD zonder problemen

• appsec
Ja oke, maar dat is wat anders dan waar ik om vraag. Ik wil de EW11 op de batterij aansluiten. De EW11 verbind dan met mijn wifinetwerk.

• Marve79
appsec schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:39:
Ja oke, maar dat is wat anders dan waar ik om vraag. Ik wil de EW11 op de batterij aansluiten. De EW11 verbind dan met mijn wifinetwerk.
Ik vraag me af of dat werkt, de EW11 is RS485 naar Ethernet. De E v3 is gewoon LAN.

Kun je niet gewoon powerline adapters gebruiken?

• Kenwood960
Had hem even opgezocht maar niet gezien dat het rs485 was .... Eender welke gewone ethernet verbinding werkt (powerline, mesh POD, ....)

• appsec
De TS verwees mij naar https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus die weer verwijst naar de EW11 als goed ondersteunde optie. De EW11 lijkt me ook een veel goedkoper dan de andere opties, maar nu twijfel ik hoe ik hem moet aansluiten. In de TS staat:
code:
1
2
3
4
5
UTP‑kleurcodering (T‑568B):
A : Oranje‑wit
+ Blauw / Blauw‑wit
- Bruin / Bruin‑wit
B : Oranje
Kan ik dit zo op de 4 pins connector die bij de EW11 zit aansluiten? Geeft dat genoeg stroom voor de EW11?

Het was allemaal veel makkelijker geweest als de glasvezelkabel in de meterkast binnen kwam, maar helaas zit ie in de woonkamer en vanaf daar kan ik niet netjes een kabel naar de berging trekken waar de batterij staat.

• Broodro0ster
Kenwood960 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Ja, als je de netwerk poort gebruikt. Er is ook RS485 poort.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Marve79
appsec schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:39:
De TS verwees mij naar https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus die weer verwijst naar de EW11 als goed ondersteunde optie. De EW11 lijkt me ook een veel goedkoper dan de andere opties, maar nu twijfel ik hoe ik hem moet aansluiten. In de TS staat:
code:
1
2
3
4
5
+ Blauw / Blauw‑wit
- Bruin / Bruin‑wit
Kan ik dit zo op de 4 pins connector die bij de EW11 zit aansluiten? Geeft dat genoeg stroom voor de EW11?

Het was allemaal veel makkelijker geweest als de glasvezelkabel in de meterkast binnen kwam, maar helaas zit ie in de woonkamer en vanaf daar kan ik niet netjes een kabel naar de berging trekken waar de batterij staat.
Die integratie wil je toch niet? Gewoon de YAML modbus integratie en Home Battery Control en klaar is kees.

Ik zou gewoon een powerline adapter aansluiten en een UTP naar de LAN-poort. Klaar. Waarom zo moeilijk gaan doen met die DW11 adapter?

• appsec
Marve79 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:43:
[...]

Die integratie wil je toch niet? Gewoon de YAML modbus integratie en Home Battery Control en klaar is kees.
Wat ik zeg, de TS verwijst nieuwe gebruikers van de V3 naar deze integratie.
[...]
Ik zou gewoon een powerline adapter aansluiten en een UTP naar de LAN-poort. Klaar. Waarom zo moeilijk gaan doen met die DW11 adapter?
Omdat ik geen powerline adapter in mijn woonkamer wil aansluiten. Het zit niet op een handige plek en mijn zoontje gaat hem uit het stopcontact trekken. Daarnaast ligt die EW11 vanmiddag in de brievenbus dus als ik het daarmee kan fixen heb ik dat liever want dan ben ik vanavond online.

• Marve79
appsec schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:48:
[...]

Wat ik zeg, de TS verwijst nieuwe gebruikers van de V3 naar deze integratie.

[...]

Omdat ik geen powerline adapter in mijn woonkamer wil aansluiten. Het zit niet op een handige plek en mijn zoontje gaat hem uit het stopcontact trekken. Daarnaast ligt die EW11 vanmiddag in de brievenbus dus als ik het daarmee kan fixen heb ik dat liever want dan ben ik vanavond online.
Tik op z'n vingers geven ;)

Ik denk dat dit ding enkel modbus > Wifi is. En geen gewoon lan/internet. En dat heb je toch nodig voor fw updates enzo. Maar dat kun je dan wel via wifi doen.

Het zal vast werken alleen is het een beetje omslachtig.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 22:13

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

rb1213 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:20:
[...]

nee het was een vraag ! geen bewering
het is dus geen probleem …oef want ik stuur die ontlaad limiet soms elke 10sec aan! (en nom instellen niet)
Ik zit al over de 170k sturingen na een jaar gebruik en nog geen problemen. Marstek wil geen antwoord/ondersteuning geven op de vraag of het eeprom of ram geheugen is.

Het kan alsnog eeprom zijn, als ik Wikipedia mag geloven:
Moderne EEPROM's kunnen ten minste een miljoen maal gewist en beschreven worden.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• appsec
Ik heb er nog even over nagedacht en ik ga toch maar over modbus over TCP ipv iets knutselen met de EW11. Ik ben niet vies van een beetje pielen met draadjes, maar als ik de EW11 ook van stroom moet voorzien wordt wat rommelig. Dan kan kan ik beter een bridge in het stopcontact naast de batterij steken en alleen een LAN kabel naar de batterij laten lopen. Wat voor bridge gebruiken jullie hiervoor. De wifi aan die kant van het huis is prima en ik wil eigenlijk geen extra RF noise de lucht in gooien dus ik zoek iets dat zelf geen netwerk opzet of versterkt.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 18:33

Tazzios

..

@appsec de EW11 kan toch stroom krijgen van de Marstek? De modbus aansluiting van Marstek levert ook 5 volt. zo werkt dat bij de lilygo oplossing tenminste.

• Marve79
appsec schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:51:
Ik heb er nog even over nagedacht en ik ga toch maar over modbus over TCP ipv iets knutselen met de EW11. Ik ben niet vies van een beetje pielen met draadjes, maar als ik de EW11 ook van stroom moet voorzien wordt wat rommelig. Dan kan kan ik beter een bridge in het stopcontact naast de batterij steken en alleen een LAN kabel naar de batterij laten lopen. Wat voor bridge gebruiken jullie hiervoor. De wifi aan die kant van het huis is prima en ik wil eigenlijk geen extra RF noise de lucht in gooien dus ik zoek iets dat zelf geen netwerk opzet of versterkt.
Je bedoelt een wifi repeater zoals dit bijv? https://www.coolblue.be/nl/product/611902/tp-link-re450.html

Ik zou toch lekker voor powerline gaan en m'n zoontje zeggen eraf te blijven, dat is toch echt de meest stabiele oplossing. Die repeaters enzo werkt allemaal voor geen meter. Je wilt toch een zo stabiel mogelijk verbinding voor die modbus.

• appsec
Ik heb gisteravond toch maar de EW11 aangesloten. Zoals @Tazzios al zei kan je die gewoon vanaf de RS485 poort van stroom voorzien. Gewoon een ethernet kabel doorknippen en volgens het schema in de TS in het kabeltje van de EW11 schroeven. Ik twijfelde even of het verstandig is om 5W/1A uit de RS485 poort te trekken, maar het lijkt goed te gaan. Als het goed blijft werken maak zal ik er een custom kabeltje voor maken. Ik denk dat dit dan best een nette oplossing is.

• Marve79
Weet iemand hoe je die Marstek de Wifi kan laten vergeten?

Ik had vandaag een batterij down in HA, ik ging kijken had ineens een ander IP via WIFI. Uiteindelijk bleef hij stug via WIFI praten en niet meer via de LAN poort, uiteindelijk heb ik een apart AP op moeten zetten met een ander naam, hem daarmee laten verbinden en die vervolgens weer uitzetten.

Wat een gedoe.

• eatme
  • Laatst online: 19-05 18:49
appsec schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:29:
Ik heb gisteravond toch maar de EW11 aangesloten. Zoals @Tazzios al zei kan je die gewoon vanaf de RS485 poort van stroom voorzien. Gewoon een ethernet kabel doorknippen en volgens het schema in de TS in het kabeltje van de EW11 schroeven. Ik twijfelde even of het verstandig is om 5W/1A uit de RS485 poort te trekken, maar het lijkt goed te gaan. Als het goed blijft werken maak zal ik er een custom kabeltje voor maken. Ik denk dat dit dan best een nette oplossing is.
Ik gebruik het ook al een tijd, werkt probleemloos. Op mijn V2 zit geen modbus-tcp dus is dit de enige optie, maar het werkt echt mooi.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• appsec
Marve79 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:38:
Weet iemand hoe je die Marstek de Wifi kan laten vergeten?

Ik had vandaag een batterij down in HA, ik ging kijken had ineens een ander IP via WIFI. Uiteindelijk bleef hij stug via WIFI praten en niet meer via de LAN poort, uiteindelijk heb ik een apart AP op moeten zetten met een ander naam, hem daarmee laten verbinden en die vervolgens weer uitzetten.

Wat een gedoe.
Dat is de oplossing die ik hier al een paar keer voorbij zag komen. Nogal omslachtig inderdaad. De software voelt allemaal een beetje half gebakken aan.

• Marve79
appsec schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Dat is de oplossing die ik hier al een paar keer voorbij zag komen. Nogal omslachtig inderdaad. De software voelt allemaal een beetje half gebakken aan.
Ja als je geen HBC gebruikt moet je echt geen Marstek kopen. Die software is echt bagger.

Maar die batterij ook he, ineens stond die op 0% terwijl hij net tot 100 was geladen. Paar keer uit en aangezet en hij gaf weer 100 aan.

Je moet die dingen echt babysitten. Op vakantie zet ik ze maar gewoon uit denk ik.

• Tazzios

Tazzios

..

Marve79 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:07:
[...]
Ja als je geen HBC gebruikt moet je echt geen Marstek kopen. Die software is echt bagger.
...
Er is meer dan HBC, hetzij niet zo goed gepromoot:Maar verder wel eens. Marstek nom gaat meestal nog wel wil je meer een modbus aansturing gebruiken.

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:01
Ik heb sinds 2 dagen een 2de batterij (een E V3, naast mijn bestaande E V2). Ik heb gisteren nog zo'n speciale Weipu SP17 connector besteld omdat die kabel er niet meer bijzat, maar dom van mij, want deze is met RJ45 aansluiting voor RS485 8)7 Nu ja, dan heb ik een reserve connector voor mijn V2.

Ik heb een LillyGo besteld, ondanks dat deze modbus TCP via LAN kan doen, is het waar die staat niet eenvoudig om de batterij op LAN aan te sluiten. Dus dan gaan we via WiFi en modbus via RS485 met een LilyGO. Is ook makkelijker als beide batterijen gewoon dezelfde methode gebruiken.

Ik heb de AstraMeter addon in HA opgezet (voorheen B2500) en emuleer nu een CT002 via waardes van mijn echte Homewizard P1 (met speciale instant integratie). Werkt goed om 2 batterijen aan te sturen.

Ik had voor mijn eerste batterij indertijd een aparte WiFi SSID op 1 dichtste AP moeten aanmaken omdat de Marstek het nodig vond om te verbinden met een AP 2 kamers verder. Ik had het voor deze 2de batterij nog niet gedaan, maar na 12hr was het al prijs, WiFi problemen. Dus hebben we ook weer een apart WiFi SSID op 1 dichtste AP gemaakt en de batterij aangepast.

Dat aanpassen van de WiFi is trouwens nog niet zo makkelijk als je ook de Marstek BLE integratie in HA gebruikt, want dan is de bluetooth van de Marstek bezet, en kan de App niet via BT verbinden. Simpelste was even HA volledig herstarten en dan vlug met de App verbinden.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-05 20:26
[...]

Ik ben de ontwikkeling van mij YAML gestopt omdat die van Viper gewoon vele malen beter is dan YAML.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Marve79
WargamingPlayer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 05:30:
[...]

Ik ben de ontwikkeling van mij YAML gestopt omdat die van Viper gewoon vele malen beter is dan YAML.
Kun je ook uitleggen waarom? Yaml is toch altijd beter zonder addons? Als die addon niet meer onderhouden wordt of breekt met een firmware update?

• corsat
Ik ben via esphome mijn 2 marsteks V2 aan het bijwerken met versie 1.4 van Fonske en m1 is geupdate maar bij M2 krijg ik steeds de volgende melding INFO Uploading /data/build/marstek_m2/.pioenvs/marstek_m2/firmware.bin (999232 bytes)
ERROR ESP requests password, but no password given!
WARNING Failed to upload to ['marstek_m2.local']

Ik kom er maar niet achter welk password er nu niet in staat, ik heb m1 gekopieerd en api en ota aangepast.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:23
corsat schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:04:
Ik ben via esphome mijn 2 marsteks V2 aan het bijwerken met versie 1.4 van Fonske en m1 is geupdate maar bij M2 krijg ik steeds de volgende melding INFO Uploading /data/build/marstek_m2/.pioenvs/marstek_m2/firmware.bin (999232 bytes)
ERROR ESP requests password, but no password given!
WARNING Failed to upload to ['marstek_m2.local']

Ik kom er maar niet achter welk password er nu niet in staat, ik heb m1 gekopieerd en api en ota aangepast.
Ik vermoed het OTA password. Of via usb flashen of ota password van je oude yaml overnemen in de nieuwe yaml

• corsat
Ik heb het esphome ww aangepast naar lilygomarstek2 want zo stond het ook in mijn vorige yaml. Wijkt wel af van mijn m1 bestand maar nu werkt het tenminste wel. Ik zie ook in deze versie 1.4 nog steeds een positief getal bij M1 tijdens het laden en een negatief getal bij M2 tijdens het laden. Ik krijg dit niet gecorrigeerd.

• appsec
Ik had net een kleine storing in de modbus koppeling met mijn E V3. De EW11 was gewoon zichtbaar op mijn netwerk, maar alle sensoren in de Viper integratie hadden al twee uur geen nieuwe data en instellingen veranderen werkte ook niet. Nadat ik in de Marstek app de batterij op handmatig had gezet gingen alle sensoren even op Unavailable en daarna werkte alles weer. Hebben andere mensen dit wel een gezien? Is er nog iets wat ik kan doen om dit te voorkomen? Voor mijn automatische aansturing is dit namelijk funest.

• Tazzios

Tazzios

..

@appsec geen idee welke firmware versie je nu draait maar een update zou mogelijk kunnen helpen. (aanvragen via support)

• appsec
Tazzios schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:06:
@appsec geen idee welke firmware versie je nu draait maar een update zou mogelijk kunnen helpen. (aanvragen via support)
Ah ja dat is natuurlijk belangrijk om erbij te zeggen. Ik heb V148 draaien. De rest van de version string die ik bij de software update zag kan ik niet terug vinden in de app. Is dit de nieuwste versie?

• corsat
Even terug komen op mijn vorige vraag, ik heb inmiddels een helper aangemaakt marstek_m1_batterij_power_m1_corrected en die geeft de power van M1 negaief aan bij het laden en positief bij het ontladen en zo lopen beide batterijen nu in lijn mbt power. Dat niemand hier last van heeft of opgemerkt heeft.

• savale
Deze is al ergens voorbij gekomen in het reguliere marstek venus topic: https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse/?pageNo=1
Ben benieuwd of we balancing ooit kunnen gaan forceren!

Ik heb in ieder geval het cell balancing status register (34009) en interpretatie toegevoegd aan:
https://github.com/kiss81/marstek_esphome

(Heb hem zelf nog niet van 0 af zien gaan, maar zodra dat wel gebeurd check ik of de code helemaal klopt)

• Broodro0ster
Ik was een beetje sceptisch tegenover de claim van de V3 efficiënter zou zijn dan de V2. Maar nu ik een dikke maand een V3 naast mijn V2 heb, klopt het wel dat hij een zo'n 5% betere RTE heeft. Althans volgens de modbus statestieken.

• appsec
Welke modbus rgisters moet je schrijven om de V3 in en uit de NOM mode te krijgen? Ik krijg dit niet werkend op een betrouwbare manier.

Ik gebruik de integratie van Viper en ik heb een paar ha scripts geschreven om van mode te wisselen met de volgende varianten:
  • idle
  • NOM met alleen laden (dus ontlaadtimiet op 0W)
  • NOM met alleen ontladen (dus laadlimiet op 0W)
  • Laden met een vast vermogen
  • Ontladen met een vast vermogen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
battery_set_idle:
  sequence:
  - action: select.select_option
    target:
      entity_id: select.marstek_venus_modbus_force_mode
    data:
      option: stop
  - action: switch.turn_on
    target:
      entity_id: switch.marstek_venus_modbus_rs485_control_mode
  - action: number.set_value
    target:
      entity_id:
      - number.marstek_venus_modbus_max_charge_power
      - number.marstek_venus_modbus_max_discharge_power
    data:
      value: '2500'
    target:
      entity_id:
      - number.marstek_venus_modbus_set_charge_power
      - number.marstek_venus_modbus_set_discharge_power
    data:
      value: '0'
  alias: Battery set idle
  fields: {}
battery_set_fixed_charge:
  sequence:
    target:
    target:
      entity_id:
    data:
    target:
      entity_id: number.marstek_venus_modbus_set_charge_power
    data:
      value: '{{ charge_power }}'
    target:
      entity_id: number.marstek_venus_modbus_set_discharge_power
    data:
    target:
    data:
      option: charge
  alias: Battery set fixed charge
  fields:
    charge_power:
      selector:
        number:
          min: 0
          max: 2500
          step: 1
      default: 0
      name: Charge power
      required: true
battery_set_fixed_discharge:
  sequence:
    target:
    target:
      entity_id:
    data:
    target:
      entity_id: number.marstek_venus_modbus_set_discharge_power
    data:
      value: '{{ discharge_power }}'
    target:
      entity_id: number.marstek_venus_modbus_set_charge_power
    data:
    target:
    data:
      option: discharge
  alias: Battery set fixed discharge
  fields:
    discharge_power:
      selector:
        number:
          min: 0
          max: 2500
          step: 1
      default: 0
      name: Discharge power
      required: true
battery_set_balance_charge_only:
  sequence:
  - action: switch.turn_off
    target:
    target:
      entity_id: number.marstek_venus_modbus_max_charge_power
    data:
    target:
      entity_id: number.marstek_venus_modbus_max_discharge_power
    data:
  alias: Battery set balance charge only
battery_set_balance_discharge_only:
  sequence:
  - action: switch.turn_off
    target:
    target:
      entity_id: number.marstek_venus_modbus_max_discharge_power
    data:
    target:
      entity_id: number.marstek_venus_modbus_max_charge_power
    data:
  alias: Battery set balance discharge only
Alle overgangen tussen de varianten lijken prima te werken, behalve die naar de twee NOM varianten. Soms werkt het wel en soms niet. In de MT app zijn de CT waarden (via Astrameter) zichtbaar dus volgens mij is die connectie gewoon goed. Als ik in de app hem even op zeffconsumptie zet dan werkt het wisselen via de scripts daarna wel weer. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Erg irritant als ik hier telkens op moet gaan letten.

Dit lijkt een ander probleem dan wat ik gisteren had waar ik helemaal geen modbusconnectie had want ik kon nu wel settings veranderen en kreeg metingen door.

Ik draai V148 en ik heb de local api niet aan staan.

• Tazzios

Tazzios

..

@appsec Hetzelfde kun je met deze(/mijn) blueprint doen en meer, mogelijk werkt dat wel.
rs485 mode uitzetten gebeurd daarbij nooit. Hoe de standaard aansturing van Marstek werkt weet ik eigenlijk niet, nooit gebruikte. :P

• appsec
Tazzios schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:16:
@appsec Hetzelfde kun je met deze(/mijn) blueprint doen en meer, mogelijk werkt dat wel.
rs485 mode uitzetten gebeurd daarbij nooit. Hoe de standaard aansturing van Marstek werkt weet ik eigenlijk niet, nooit gebruikte. :P
Begrijp ik goed dat die blueprint direct berekend wat de batterij moet doen om de netafname/teruglevering op nul te krijgen? Ik had verwacht dat je hier een P(I)D controller voor nodig zou hebben. Ik ga er vanuit dat de batterij het zelf ook op die manier doet in de zelf consumptie mode.

Overigens ben ik niet echt onder de indruk van hoe dat werkt, maar dat kan ook door de per seconde P1 metingen komen. Eigenlijk is dat best wel traag en ze lijken ook een paar tellen achter te lopen op de werkelijkheid.

• rb1213
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-05 14:59
hallo,

Ik stuur ook m'n v2 (fw158) batteriijen op mono fase aan via HA modbus
ik zet die via rs485 control (42000) op stop of NoM omdat ik ze in cascade ipv allemaal samen wil doen werken voor een beter rendement (hoger opladen/ontladen)

ik merk dat er om de zoveel dagen batterijen naar onbekende fase gaan en stoppen met werken !

dit is omdat de chinezen af en toe (of dagelijks?) een fase diagnose doen (zonder reden!!)
Als die op dat moment niet kan opladen en ontladen (omdat ik die afgezet heb dus)
dan gaat die naar fase onbekend !

ook zelf al eens getest met manuele diagnose op moment dat een batterij rs485 control aan staat (stop dus)
--> zelfde resultaat gaan naar fase onbekend!

ik vroeg al aan Marstek om dat niet meer automatisch te doen maar helaas zonder resultaat
(of tenminste naar Fase A te gaan ipv onbekend)

heeft er nog iemand dat probleem opgemerkt?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
rb1213 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:28:
ik zet die via rs485 control (42000) op stop of NoM omdat ik ze in cascade ipv allemaal samen wil doen werken voor een beter rendement (hoger opladen/ontladen)
Dat zit toch al in HBC ingebouwd?

Gebruik je de app dan nog steeds? Hier modbus only.

Ik draai nu alle 3 de batterijen (V1 / V2 en V3) allemaal op een m5stack atom s3 lite omdat de v3 soms ook niet meer reageerde via bedraad modbus tcp/ip. Geen idee of dat met de chinezen te maken had.
Maar heb er nu geen last meer van.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2026 09:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Tazzios

Tazzios

..

appsec schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:09:
[...]

Begrijp ik goed dat die blueprint direct berekend wat de batterij moet doen om de netafname/teruglevering op nul te krijgen? Ik had verwacht dat je hier een P(I)D controller voor nodig zou hebben. Ik ga er vanuit dat de batterij het zelf ook op die manier doet in de zelf consumptie mode.

Overigens ben ik niet echt onder de indruk van hoe dat werkt, maar dat kan ook door de per seconde P1 metingen komen. Eigenlijk is dat best wel traag en ze lijken ook een paar tellen achter te lopen op de werkelijkheid.
PID controller is niet perse nodig het nut en instel complexiteit hiervan is ook wel eens bediscussieert. In de blueprint zit, deadband, minimale delta tussen setpoint en 2 gladstrijk opties tegen pieken en laden/ontladen.

Indien je P1 per seconde metingen doet mag je blij zijn, genoeg mensen waarbij het 10 seconden is. De blueprint staat per default ook op 10 seconden. Te veel wisselen in setpoint lijkt mij niet goed voor de efficiëntie.
Het is altijd zo dat je eerst een meting hebt en daarna pas de accu het setpoint geeft. Afhankelijk van je apparaten in huis werkt dat goed (genoeg) of krijg je verbruik en teruglevering.

• AUijtdehaag
  • Niet online
savale schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:35:
Deze is al ergens voorbij gekomen in het reguliere marstek venus topic: https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse/?pageNo=1
Ben benieuwd of we balancing ooit kunnen gaan forceren!

Ik heb in ieder geval het cell balancing status register (34009) en interpretatie toegevoegd aan:

(Heb hem zelf nog niet van 0 af zien gaan, maar zodra dat wel gebeurd check ik of de code helemaal klopt)
Dank voor de tip en voorbeeld code
Ik heb voor de m5stack en lilygo de code ook aangepast op mijn github voor de marstek v3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDeS2gWOIyRsLqOfoqIpxG20Uek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXGjulFnby7K8IJAsVEwmPW6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2026 19:36 ]

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-05 20:26
Marve79 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:30:
[...]

Kun je ook uitleggen waarom? Yaml is toch altijd beter zonder addons? Als die addon niet meer onderhouden wordt of breekt met een firmware update?
Voordeel van Addon versus Yaml is eenvoudiger configureren en vanuit mij eenvoudiger te gebruiken.

Ik had 2 Marsteks E V2's. 1 was kapot, dus kreeg een V3 terug. Ben een halve avond bezig geweest om oude entries op te ruimen, en de boel om te gooien.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-05 17:21
Ik heb modbus voor elkaar op een van mijn 2 accu's.ik had verwacht dat het heel ingewikkeld zou zijn maar met de custom component in ha van viper stelt het niks voor. Heb nu de api van mijn accu uitgezet. Ben benieuwd of deze nu wel stabiel blijft.

Nog wel een tip voor mensen die hieraan willen beginnen. De venus E3.0 werkt alleen met modbus over tcp als de netwerkkabel is aangesloten. Op WiFi kreeg ik het niet voor elkaar.

NL - 2 x Venus E 3.0 v147 , API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

• savale
Hier trouwens in mijn esphome yaml het force balancing algoritme toegevoegd:
https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse/?pageNo=1

Ik wil eerst even morgen aankijken wat het doet. Als het lijkt te werken zal ik hem toevoegen aan mijn repo als iemand wil experimenteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4l6PIP_K_XnOYzBHS0rKPJS2E0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T5L2X8oSoXIzkerEWzgxtMbc.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door savale op 11-05-2026 21:37 ]

• WitteVerf
  • Laatst online: 19-05 11:57
savale schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:36:
Hier trouwens in mijn esphome yaml het force balancing algoritme toegevoegd:
https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse/?pageNo=1

Ik wil eerst even morgen aankijken wat het doet. Als het lijkt te werken zal ik hem toevoegen aan mijn repo als iemand wil experimenteren.

[Afbeelding]
Kun je hierover iets meer info geven wat de code precies doet en hoe je ze implementeert?

• rb1213
AUijtdehaag schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:35:
[...]

Dat zit toch al in HBC ingebouwd?

Gebruik je de app dan nog steeds? Hier modbus only.

Ik draai nu alle 3 de batterijen (V1 / V2 en V3) allemaal op een m5stack atom s3 lite omdat de v3 soms ook niet meer reageerde via bedraad modbus tcp/ip. Geen idee of dat met de chinezen te maken had.
Maar heb er nu geen last meer van.
A, ik wil niet zelf continu de laad/ontlaad waardes sturen naar de batterijen via modbus maar de batterijen zelf Nom laten regelen

alles werkt perfect met mn eenvoudige cascade of piek shaving mode in HA , was het niet van die FASE die af en toe naar onbekend gaat .

daarom ben ik op zoek naar de modbus registers om de gekoppelde fase uit te lezen en die eventueel te corrigeren als die naar 'onbekend' gaat omdat de app/cloud weer eens een diagnose deed

• Tazzios

Tazzios

..

@rb1213 De vraag of de batterij die informatie wel heeft. Volgens mij zit de logica in de P1 meter, dit om zo meerdere batterijen gecoördineerd aan te kunnen sturen. De batterij krijgt gewoon te horen (ont)laden met X.

• rb1213
Tazzios schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:45:
@rb1213 De vraag of de batterij die informatie wel heeft. Volgens mij zit de logica in de P1 meter, dit om zo meerdere batterijen gecoördineerd aan te kunnen sturen. De batterij krijgt gewoon te horen (ont)laden met X.
deze BLE tool https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/

heeft die data als je op een batterij connecteert (0x4C en 0x4D)

maar ik kan (nog?) niet via BLE met de batterij spreken via HA.

• Tazzios

Tazzios

..

Voor BLE connectie was er ook een HA integratie maar weet niet hoever die is door ontwikkelt.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Tazzios schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:54:
Voor BLE connectie was er ook een HA integratie maar weet niet hoever die is door ontwikkelt.
@rb1213 Ik draai die nu een week om de Marstek uit te lezen (staat op NoM). Tot nu toe stabiel en prima voor mijn doel, maar je kunt maar beperkt sturen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.

• savale
WitteVerf schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:11:
[...]

Kun je hierover iets meer info geven wat de code precies doet en hoe je ze implementeert?
De code probeert de max cell voltage dan tussen een bepaald bereik te houden zodat de accu de cellen blijft balanceren. Ik wil het liefst geen force charge gebruiken zoals het Duitse forum dat doet, dus ik ben nu aan het spelen met de max charge / max discharge, maar nog geen succes. Ik ga er verder mee spelen.

• Tazzios

Tazzios

..

Tazzios schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:23:
[...]

Home assistant Blueprint 'Marstek X Range OM' ondersteunt nu ViperRNMC ethernet modbus integration.

Version: 1.9
New: HA integration marstek venus modbus support

https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main/blueprints

HA Blueprint 'Marstek X Range OM' 2.0 Simply complex!

Simpel
Door sectie dicht te klappen die niet direct relevant zijn, velden te verplaatsen, veld namen en teksten te herschrijven hoop ik dat het voor de beginners simpeler is geworden ondanks dat er complexe functies zijn bijgekomen.

Verder is er documentatie over elk veld met daarbij voorbeelden:
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/blob/main/blueprints/Documentation.md

Complex
De geavanceerde opties staan nu in dichtgeklapte secties. En zijn uitgebreid met Setpoint template, start conditie, stop acties EN instelbare Sort by soc percentage.

Changelog 2.0
  • Breaking: Sort by soc is now a integer instead of boolean
  • New: Start condition
  • New: Adjustabel Sort by soc percentages
  • New: Stop action
  • New: Setpoint template
  • Fix: Sort by soc was always applied
  • Improved: Blueprint inputs, reordered inputs, update text and collapsed sections
  • Improved: Code, split max difference and absolute limit
  • Improved: Code, search enitities in one place

• rduivenvoorde
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:10
EDIT: duh in het verkeerde topic gezet, had in Hame / Marstek Venus E - 5.12kWh plug en play thuisaccu #2 moeten komen... Iemand genoeg power om 'm daarheen te verhuizen?

Hoi, nu een paar weken 1 Marstek V3 in huis, aan een HW-p1
Software: 148.116.106
Eigen groep, Grid Power Settings naar 2500 gezet.

Tot nu toe kon ik de grafiekjes redelijk volgen.
Maar afgelopen maandag zou hij 71/58 kWh verstouwd hebben?? Zie hieronder.
Daardoor is het maandoverzichtje ook helemaal van slag (zie plaatje daaronder).
Een normale dag kan ik ook wel wat energie verstouwen, maar zoals je ziet aan het maandoverzichtje staat dat niet in verhouding?

Plaatje daaronder is de HW grafiekje van die maandag.

Vraag:
Hebben meer mensen dit gezien? (Ik heb die dag geen gekke dingen gedaan, anders dan rond 1900 een auto aan een granny loader gehangen)
Is de interne meting misschien door het zeer wisselvallige weer (in combi met zonnepanelen) zo onnauwkeurig geworden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAzcH_isg0xQnNlrZOy9NHdoi6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3f0MrA1ZdXBxeBUn6Uzu8ysS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7iW3kzkMWO-K64NOk6dqICookc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpBCzHBNhHOZPG0LmBuxUaLB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpdX5-BZUnvAn1jZPBKB52H5N3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVxfFMWhtSlwda1tMU4Ydcyv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door rduivenvoorde op 13-05-2026 22:14 ]

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:16
Ik zoek ook een JST stekker voor de modbus.. ik heb de female besteld op een NL site. Alleen je moet eigenlijk een male hebben (die ze op Ali ironisch gezien female noemen).

Heeft iemand nog over, moet er 4 hebben?

• rb1213
Ik ben nog op zoek naar een MODBUS register die de batterij volledig op STOP zet (niet laden of ontladen)

ik kan 43000 op manual (0) zetten maar dan gaat een batterij 100% opladen ook al steekt er niks gepland in de manual instelling in de app. waarom weet iik niet (V2 fw158.1)

het enige wat ik kan doen is 42000 (rs485 control) aan en uitzetten maar dat is niet de goeie manier, want dan verliest de batterij de CT fase heel vaak...

weet iemand een betere manier via modbus?

• savale
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyC07Y7xEs9uHhCMsL5oYgSqy4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c4tkCZKDQAHMhGEX8ebNbMqj.png?f=fotoalbum_large

Na wat spelen is dit nu de strategie voor geforceerd topoff balancing. Het doel is om zo veel mogelijk de cell balancing actief te houden. Het is niet echt geforceerd balanceren zoals gedaan wordt in de Duitse link die hier voorbij is gekomen, maar meer blijven balanceren zolang dit kan (zolang je zonnepanelen leveren zeg maar).

Wat het script doet:
indien taper aan: bij > 3.44v rustiger laden met maximaal 200 watt. (zal ik nog instelbaar maken).
indien balancing aan: > 3.61v of als de balancing flag van 0 gaat overschakelen naar max laden met 30 watt. Die 30 watt lijkt voldoende om de cell balancing actief te houden. Mocht de balancing na een tijdje toch stoppen, dan mag hij weer verder opladen (max charge reset) totdat de balancing weer actief wordt.

Ik hoop met deze aanpassing dat de cell voltage delta over een paar weken al verbeterd is (beetje afhankelijk van hoeveel zon er is). Ik heb het draaien op 4 accu's dus we gaan het zien. :)

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 13-05-2026 21:47 ]

• rb1213
Flesym schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:32:
[...]

@rb1213 Ik draai die nu een week om de Marstek uit te lezen (staat op NoM). Tot nu toe stabiel en prima voor mijn doel, maar je kunt maar beperkt sturen.
en welke integratie is dat ? kan je een url delen?

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
rb1213 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:49:
[...]

en welke integratie is dat ? kan je een url delen?
Deze integratie:

https://github.com/jaapp/ha-marstek-ble/tree/main

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.

• appsec
Heeft iemand gemeten wat de reactietijd is als je de batterij via modbus instructie geeft om te gaan laden of ontladen? Het gaat mij erom wanneer de stroom echt gaat lopen en wanneer je het nieuwe vermogen weer uitleest via modbus. Voor dat eerste moet je denk ik een externe meter gebruiken en ik heb er geen waarvan ik weet dat die snel reageerd.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mr_Viking schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:58:
Ik zoek ook een JST stekker voor de modbus.. ik heb de female besteld op een NL site. Alleen je moet eigenlijk een male hebben (die ze op Ali ironisch gezien female noemen).

Heeft iemand nog over, moet er 4 hebben?
Stuur ff een DM
Heb er genoeg liggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hceh6YkXD8Ub1_zgyWWUwxS6-l8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKT7Y6D5LyEdo8Oj04NOaLQT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2026 09:39 ]

• Tazzios

Tazzios

..

Tazzios schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:44:
@appsec

Ik had wel zin in een uitdaging en heb onderstaande concept gemaakt, bruikbaar in de sjabloon-editor van HA.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
{% set solar_production = 0.500 | float(0) %}
{% set grid_export = 0.100 | float(0) %}
{% set battery_charge = 0.600 | float(0) %}
{% set battery_discharge = 0.000 | float(0) %}

{# --- batterij export deel (van accu naar net) --- #}
{% set export_from_battery = min(battery_discharge, grid_export) %}

{# --- zon export naar net --- #}
{% set export_from_solar = max(grid_export - export_from_battery, 0) %}

{# --- totale export van zon = net + batterij laden --- #}
{% set solar_available_for_battery = max(solar_production - export_from_solar, 0) %}
{% set battery_from_solar = min(battery_charge, solar_available_for_battery) %}
{% set export_total = export_from_solar + battery_from_solar %}

{# --- direct zonverbruik --- #}
{% set direct_use = max(solar_production - export_total, 0) %}

{# --- batterij naar huis --- #}
{% set battery_to_home = max(battery_discharge - export_from_battery, 0) %}

{# --- Net naar batterij --- #}
{% set battery_from_grid = max(battery_charge - battery_from_solar, 0) %}

{# --- RESULTATEN --- #}
Zon → huis: {{ direct_use }}
Zon → grid: {{ export_from_solar }}
Zon → batterij: {{ battery_from_solar }}
Grid → batterij: {{ battery_from_grid }}
Batterij → huis: {{ battery_to_home }}
Batterij → grid: {{ export_from_battery }}
Code
- Code gaat er vanuit dat je AL je zon en batterij energy meters toevoegt, anders kun je vreemde resultaten krijgen.
- Aanname die ik (naar mijn idee) moest maken: Zon wordt eerst in huis gebruikt. Dit indien er zonproductie was en er ook een discharge van de batterij is geweest. Of dit verder voor jou persoonlijk uitmaakt, hangt er vanaf of je er verschillende prijzen je aankoppelt.
- Er zullen ongetwijfeld ook nog bugs in zitten. (edit: eerste al geplet)

Wat kun je ermee?
1. De handmatige cijfers kun je vervangen door utility meter kwartier meters op de desbetreffende Energy entiteiten te zetten.
2. Deze code kun je omzetten in een sensor, ik zou zelf 1 sensor maken en de resultaten als attributen publiceren. Je hebt dan het aantal kWh per kwartier voor elk item.
3. De kWh kun je maal de kwartier prijzen(naar believen de afname of terugleverprijs) doen om zo de opbrengst te bepalen per attribute. Alle 3 de zon waardes kun je natuurlijk ook in 1 sensor template berekenen.
4. met utility meter kun je dit weer sommen naar uur/dag/maand/jaar.
Ik heb er een integratie van gefabriceerd. Deze POC is om de animo te peilen en om te zien of er ervaren HA ontwikkelaars willen meehelpen. https://github.com/Tazzios/HA-Energy-flow/tree/main

Wat doet het?
Deze integratie splitst de energiestromen in huis op in:
  • Zon → huis
  • Zon → grid
  • Zon → batterij
  • Grid → batterij
  • Batterij → huis
  • Batterij → grid
Per minuut wordt het aantal kWh bepaald. In combinatie met deze integratie dynamic_energy_cost kun je die vervolgens weer omzetten naar euro’s (15min,dag,maand,jaar).

Waarom?
Bij het berekenen van de opbrengst in euro’s is het vaak persoonlijk (of landelijk bepaald) hoeveel waarde je toekent aan direct verbruikte zonne-energie en teruggeleverde zonne-energie. Met deze integratie kun je verschillende prijzen koppelen aan de verschillende energiestromen.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 18:16

Servowire

prutser:~#

Weet iemand of het mogelijk is ipv Mobbus de Local API te gebruiken voor het Home Assitant systeem van gitcodebob? De marstek-venus-rs485-node-red implementatie/dashboard?

met papier mache kun je alles maken!!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Servowire Nee is niet mogelijk en voor zover ik begrepen had is Local Api nog steeds onstabiel.
Modbus is zeer stabiel en betrouwbaar. Draait hier al meer dan een half jaar erop

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2026 09:24 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:32
savale schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:43:
[Afbeelding]

Na wat spelen is dit nu de strategie voor geforceerd topoff balancing. Het doel is om zo veel mogelijk de cell balancing actief te houden. Het is niet echt geforceerd balanceren zoals gedaan wordt in de Duitse link die hier voorbij is gekomen, maar meer blijven balanceren zolang dit kan (zolang je zonnepanelen leveren zeg maar).

Wat het script doet:
indien taper aan: bij > 3.44v rustiger laden met maximaal 200 watt. (zal ik nog instelbaar maken).
indien balancing aan: > 3.61v of als de balancing flag van 0 gaat overschakelen naar max laden met 30 watt. Die 30 watt lijkt voldoende om de cell balancing actief te houden. Mocht de balancing na een tijdje toch stoppen, dan mag hij weer verder opladen (max charge reset) totdat de balancing weer actief wordt.

Ik hoop met deze aanpassing dat de cell voltage delta over een paar weken al verbeterd is (beetje afhankelijk van hoeveel zon er is). Ik heb het draaien op 4 accu's dus we gaan het zien. :)
Cell belancing?

Wie heeft dat bevestigd
Maxwp schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Cell belancing?

Wie heeft dat bevestigd
Uit het Duits topic lijkt dat er een soort van passieve cell balancing actief is bij de laatste % tot 100%. Al duurt het bij gewoon gebruik heeeel lang voordat er enige ballancing zichtbaar is. Daarmee proberen ze de batterij in die laatste % zo lang mogelijk in ballancing te houden door laden/ontladen te manipuleren.

• savale
Maxwp schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Cell belancing?

Wie heeft dat bevestigd
https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse

Voorlopig nog niet kunnen testen, moet even wat zonniger worden :)

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:32
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:54:
[...]

Uit het Duits topic lijkt dat er een soort van passieve cell balancing actief is bij de laatste % tot 100%. Al duurt het bij gewoon gebruik heeeel lang voordat er enige ballancing zichtbaar is. Daarmee proberen ze de batterij in die laatste % zo lang mogelijk in ballancing te houden door laden/ontladen te manipuleren.
Als je marstek vraag of er cell balacing in zit en hoe deze werkt krijg je of geen antwoord of een ontwijkende.

Waarom niet gewoon net als andere zeggen dat er passive of active in zit e.d.

Ik zie zoals andere zo goed als niks en als men ditmoet gaan forceren zodat het beter werkt ?

Andere systeem ook passieve doen er een paar uur over niet dagen.

Er zit gewoon niks op

Dit wat men denk te zien is gewoon de cellen die langzaam stabilizen ij voltage omdat ze langer op 100% blijven zitten en dit type cellen nou eenmaal een vrij vergelijkbare cell spanning hebben zonder al te veel schommelingen
Lees het Duits topic maar even na, lijkt mij toch enig bewijs in te zitten dat er iets passief van balancing in zit (je ziet de weerstanden ook op BMS PCB zitten). Maar uiteindelijk niet afdoende geactiveerd of voldoende voorzien gezien onder normale omstandigheden de cellen niet genoeg gebalanceerd worden.

• Willem2
  • Laatst online: 20:53

Willem2

Ω is futile

Tazzios schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:22:
[...]

HA Blueprint 'Marstek X Range OM' 2.0 Simply complex!

Simpel
Door sectie dicht te klappen die niet direct relevant zijn, velden te verplaatsen, veld namen en teksten te herschrijven hoop ik dat het voor de beginners simpeler is geworden ondanks dat er complexe functies zijn bijgekomen.

Verder is er documentatie over elk veld met daarbij voorbeelden:
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/blob/main/blueprints/Documentation.md

Complex
De geavanceerde opties staan nu in dichtgeklapte secties. En zijn uitgebreid met Setpoint template, start conditie, stop acties EN instelbare Sort by soc percentage.

Changelog 2.0
  • Breaking: Sort by soc is now a integer instead of boolean
  • New: Start condition
  • New: Adjustabel Sort by soc percentages
  • New: Stop action
  • New: Setpoint template
  • Fix: Sort by soc was always applied
  • Improved: Blueprint inputs, reordered inputs, update text and collapsed sections
  • Improved: Code, split max difference and absolute limit
  • Improved: Code, search enitities in one place
Wat ik nog niet snap; werkt dit alleen via de Modbus/RS485 poort of zou dit ook moeten werken via Modbus TCP die de Venus E3 ondersteunt?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Tazzios

Tazzios

..

@Willem2 Ook modbus TCP d.m.v. deze integratie: https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus/tree/main

Via de YAML file werkt niet omdat de entiteiten dan niet als een device gebundeld zijn. In de blueprint dien je het device te kiezen.

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-05 12:35
Tazzios schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:12:
[...]

Ik heb er een integratie van gefabriceerd. Deze POC is om de animo te peilen en om te zien of er ervaren HA ontwikkelaars willen meehelpen. https://github.com/Tazzios/HA-Energy-flow/tree/main

Wat doet het?
Deze integratie splitst de energiestromen in huis op in:
  • Zon → huis
  • Zon → grid
  • Zon → batterij
  • Grid → batterij
  • Batterij → huis
  • Batterij → grid
Per minuut wordt het aantal kWh bepaald. In combinatie met deze integratie dynamic_energy_cost kun je die vervolgens weer omzetten naar euro’s (15min,dag,maand,jaar).
Grappig. Ik heb dit ook gemakkelijk in mijn Homey app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCt4wrJFKF_on6kGE46VekpE-zY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/catoQbayOyAJHMRl7q9y8P77.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8BK9a350-KrWTK7W9amnh7hdZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cnNPciaegbunIqqJjMD2F0Uw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssw1g8FoqNtB_eShosGGfGd_eeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gp5wA6Itcb9ejXxch9h3SEjy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtcsGNDKWpVy9tF00FTcjB49T08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WN1ipkTiwjwM3dpX5fXQu5XS.png?f=fotoalbum_large

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:24
rb1213 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:31:
Ik ben nog op zoek naar een MODBUS register die de batterij volledig op STOP zet (niet laden of ontladen)

ik kan 43000 op manual (0) zetten maar dan gaat een batterij 100% opladen ook al steekt er niks gepland in de manual instelling in de app. waarom weet iik niet (V2 fw158.1)

het enige wat ik kan doen is 42000 (rs485 control) aan en uitzetten maar dat is niet de goeie manier, want dan verliest de batterij de CT fase heel vaak...

weet iemand een betere manier via modbus?
Je gebruikt het goede register maar mogelijk stuur je het te snel achter elkaar. Kijk via het marstek linkje hieronder hoe ik het aanstuur. Het is helemaal in node-red gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmK14lXr7wg5mDV7lkCowRgZ1mA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGmSushH6FWqA6p9RLnhOvLk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door sun62 op 17-05-2026 06:44 ]

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Tazzios schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:47:
@Willem2 Ook modbus TCP d.m.v. deze integratie: https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus/tree/main

Via de YAML file werkt niet omdat de entiteiten dan niet als een device gebundeld zijn. In de blueprint dien je het device te kiezen.
Die Viper integratie heb ik inderdaad geladen; op manual gezet omdat ik ervanuit ga dat de automation het gaat regelen en niet de Marstek zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQijAZJv2h4zG9YunQN66IqzXzw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wk17LNte5Q8aJ37mNyDs8RXs.png?f=fotoalbum_large

De blueprint heb ik hierop ingesteld (de shelly Phase C is mijn meter; mijn P1 meter is nogal langzaam :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hU1A1BBIotiJjao6zMUzS-DH8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7zushk7w12dF4gsBgYkydpk.png?f=fotoalbum_large
Maar laden/ontladen ho maar. Ik heb het gevoel dat ik heel dichtbij zit, maar ergens nog iets over het hoofd zie?

Ik heb dus een Venus E3 aangesloten via ethernet (hoewel hij weigert van wifi af te komen, maar modbus integratie wijst naar ethernet IP adres).

De automation lijkt wel degelijk iets te doen, alleen het echte laden/ontladen gebeurt niet als ik het zo zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuqH3Uv00Nj2r6h82f0WUmT1Ty8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2y9aWKBW2720jPohgJheGGTS.png?f=fotoalbum_large

Hmm, als ik set charge/discharge power invul, dan doet hij het wel, maar charge wordt dan altijd bv, 500W en discharge ook, dus het lijkt erop dat hij het vermogen voor (ont)laden niet zelf ingevuld krijgt?

[ Voor 20% gewijzigd door Willem2 op 17-05-2026 14:06 ]

• Tazzios

Tazzios

..

@Willem2

Ik zie weinig vreemds: Op je eerste screenshot staat Modbus uit, op de 2e staat die wel aan.
state of charge zie ik niet maar neem aan dat die er ook is.

Voor precieze rond de 0 gebruik ik zelf liever de P1 ook als is de langzamer dan de shelly. Bij mijn shelly zie ik zo -50 terwijl de P1 0 geeft. Hier net even gewisseld van de lilygo naar integratie (v2026.3.5) maar gaat hier goed (op een mogelijk stop fout na).

Kijk even bij de trace van de automation. Heb je nog instellingen aangepast bij power settings of smoothing?

• rb1213
Flesym schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:32:
[...]

Top, ik heb die BLE nu ook draaien en heb de gekoppelde phase toegevoegd, nu kan ik die in de gaten houden en een email sturen wanneer die naar unknown gaat !

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Ik heb SoC in de blueprint op 12% gezet, Marstek en Shelly Phase C geselecteerd, de rest nog niet aangeraakt.

SoC staat standaard op 0% in de Modbus integration.

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Tazzios schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:25:
@Willem2

Ik zie weinig vreemds: Op je eerste screenshot staat Modbus uit, op de 2e staat die wel aan.
state of charge zie ik niet maar neem aan dat die er ook is.

Voor precieze rond de 0 gebruik ik zelf liever de P1 ook als is de langzamer dan de shelly. Bij mijn shelly zie ik zo -50 terwijl de P1 0 geeft. Hier net even gewisseld van de lilygo naar integratie (v2026.3.5) maar gaat hier goed (op een mogelijk stop fout na).

Kijk even bij de trace van de automation. Heb je nog instellingen aangepast bij power settings of smoothing?
Hier lijkt iets fout te gaan, maar ik zie nog ff niet wat....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGYqxgvc21UUOVTK4vG5rDYaH20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DN7gFoaHMjm2GpuouSTTWKtE.png?f=fotoalbum_large

• Tazzios

Tazzios

..

@Willem2 kijk op tab "step details" van de betreffende stap. En onder 'scripts options' heb je nog debug log voor meer info. is iets met setpointcharge. Daar verwacht ik een entiteit die eindigd met een van het volgende, (forcible_charge_power|set_forcible_charge_power|forceer_laadvermogen|ladeleistung_einstellen)$"

maar kan ook aan de value liggen.

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-05 07:45
@Tazzios Er is ook een snellere HW P1 integratie met een interval van 1 Sec i.p.v. 5.
HomeWizard Instant: https://github.com/taurgis/homeassistant-homewizard-instant

[ Voor 3% gewijzigd door superduper1969 op 17-05-2026 17:14 ]

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Tazzios schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:39:
@Willem2 kijk op tab "step details" van de betreffende stap. En onder 'scripts options' heb je nog debug log voor meer info. is iets met setpointcharge. Daar verwacht ik een entiteit die eindigd met een van het volgende, (forcible_charge_power|set_forcible_charge_power|forceer_laadvermogen|ladeleistung_einstellen)$"

maar kan ook aan de value liggen.
dit is de eerste error:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY9lGtRuLRecGgbnIqGuHqOb7RI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SE8YN8cDhA3IplisQ3IzN2E9.png?f=fotoalbum_large

en dit de tweede:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_iKCvlRxWt-smqUy3gxBlS-9wQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gliUhkUdZB9246O4dNLVPa26.png?f=fotoalbum_large

verkeerde entitity probeert hij aan te roepen denk ik?

• Tazzios

Tazzios

..

Zet de in het vorige bericht gemelde debug aan en kijk op de tijdlijn, dan zie iets als:

Debug () battery_setpoints: [{'setpointcharge': 'number.marstek_m1_forcible_charge_power', 'setpointdischarge': 'number.marstek_m1_forcible_discharge_power', 'rs485_control': 'select.marstek_m1_rs485_control_mode', 'mode': 'select.marstek_m1_forcible_charge_discharge', 'integration': 'esphome', 'value': 0}] ['select.marstek_m1_rs485_control_mode']

Als setpointdischarge leeg is kijk dan of jouw setpointdischarge wel eindigt met de naam van mijn vorige bericht.

update:
Zet je grid targets op 5000 en hij gaat wel laden(of je verbruik moet daar al boven zitten :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 17-05-2026 18:33 ]

• Willem2

Willem2

Ω is futile

sorry, over debug heen gelezen, nu aangezet, maar aangezien de batterij nu leeg is en de zon zo goed als weg, verwacht ik dat de volgende logging pas morgen weer gaat komen :-)

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:46
@Willem2 je kan zo'n screenprint ook in Gemini gooien, dan krijg je verrassend vaak een antwoord waarmee je verder kan :-)

• Willem2

Willem2

Ω is futile

djiedjee schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:34:
@Willem2 je kan zo'n screenprint ook in Gemini gooien, dan krijg je verrassend vaak een antwoord waarmee je verder kan :-)
tja, dat is ook een optie, maar Gemini moet ik akkoord gaan met algemene voorwaarden die ik niet kan overzien. Call me paranoid....

Anyways; nu komt deze foutmelding eruit rollen. Lijkt erop dat hij standby niet herkend? Wel gek, want dat is wel de status van de inverter als ik in de modbus integratie kijk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njMT0WgS8pjiSlXl3ZZiLK0pO5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TvFjUOCnc258Er6vIN8jODCe.png?f=fotoalbum_large
Oh, wacht ff, force mode kent geen standby in de modbus integratie idd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zum4_7S1y_bXVAOnDkCpCm1B_MI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Sef6b5id28Y9APaFpOZixSD.png?f=fotoalbum_large

Voor de volledigheid:

Marstek Venus E3
BMS Version 112
EMS Version 148
VMS Version 117

Update:
Ik heb ik de yaml (regel 576) 'standby' veranderd in 'stop'; ik neem aan dat dat het probleem veroorzaakt?

data:
option: "{% if repeat.item.integration == 'esphome' %}\n stop\n{%
elif repeat.item.integration == 'marstek_modbus' %}\n stop\n{%endif%}\n"
continue_on_error: true
target:
entity_id: '{{ repeat.item.setpointcharge }}

Foutmelding lijkt voorlopig weg, even kijken of er actie komt als de zon genoeg schijnt :-)

Blijft bokken, nu dit toegevoegd:
esv_setpointcharge: (forcible_charge_power|set_forcible_charge_power|set_charge_power|forceer_laadvermogen|ladeleistung_einstellen)$

esv_setpointdischarge: (forcible_discharge_power|set_forcible_discharge_power|set_discharge_power|forceer_ontlaadvermogen|entladeleistung_einstellen)$

Dat zijn bij mij de juiste entities, geen idee waarom alles afwijkt bij mij :-)

So far, so good lijkt het....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vbFYkHBxls3nq2GLbuP6W4yW70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x2lCbwjsbdsKco5mwSMceM3V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Willem2 op 18-05-2026 12:04 ]

• Tazzios

Tazzios

..

qoute mijzelf weer even >:) :
Tazzios schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:25:
...
...
Het was standby toen wijzigde viperRNMC het naar stop en in de beta`s weer naar standby. De beta naar productie laat op zich wachten. Misschien moet ik hem dan toch nog even terug wijzigen. @[RNMC] Viper wat is handig?

Ik zal de entiteit namen even nakijken en anders ook toevoegen.
Willem2 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:50:

Blijft bokken, nu dit toegevoegd:
esv_setpointcharge: (forcible_charge_power|set_forcible_charge_power|set_charge_power|forceer_laadvermogen|ladeleistung_einstellen)$

esv_setpointdischarge: (forcible_discharge_power|set_forcible_discharge_power|set_discharge_power|forceer_ontlaadvermogen|entladeleistung_einstellen)$

Dat zijn bij mij de juiste entities, geen idee waarom alles afwijkt bij mij :-)
Je hebt de onderstreepte toegevoegd niet de dik gedrukte. ;)

Ik ben er nu achter dat de entiteit namen afhankelijk zijn van wanneer je hem geïnstalleerd, want in de tijd wijzigde die wel eens :X , en in welke taal.
Ik heb dus nog de oude namen. Ik zal de door jouw genoemde erbij zetten, bedankt voor het uitzoeken.

[ Voor 46% gewijzigd door Tazzios op 18-05-2026 11:48 ]

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Ik begreep jouw opmerking over 'stop' pas toen ik de debug logging begon te begrijpen :-)

Tweede punt heb ik verkeerd gemarkeerd; even aangepast om verwarring te voorkomen.

Jij ook bedankt voor mij op het goede spoor zetten!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 17:41

[RNMC] Viper

📱Air ⌚️8 💻14" M1 🖥 M1

De force mode heeft een historie, none gaf problemen in HA, daarom werd het standby. Tussentijds is het stop geweest, maar voor consistente UI/vertalingen is/wordt het weer standby. De onderliggende waarde (0) is steeds hetzelfde.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• Marve79
Vraagje over Home Battery Control wat me niet helemaal duidelijk is:

Mijn laadperiode is 5 uur, maar soms is hij eerder klaar met laden, bijv 4u30. En de batterijen zitten op 100%.

Vervolgens heb ik gezegd bij batteries full, gewoon self consumption starten.

Maar, hij gaat dan ontladen wat goed is, maar hij zit dan nog in zijn laad window (cheapest hours) en zodra hij een beetje ontladen is begint hij weer te laden. Dus beetje ping-pong gedrag.

Hoe kan ik zorgen dat hij op 100% gewoon self consumption gaat doen, en dus maar 1x op een dag tot 100% laad? Of moet ik mijn cheapest hours verlagen zodat hij nooit de 100% haalt?

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:01
In het eerste bericht staan 2 verschillende pinouts voor de modbus via UTP/RJ45 aansluiting.
Modbus connector V3 pinout
Pin 1 – RS485‑B
Pin 2 – RS485‑A
Pin 4/5 – +5V
Pin 7/8 – GND
+ Blauw / Blauw‑wit
- Bruin / Bruin‑wit
Oranje-wit = pin1 en oranje = pin 2 op een T-568B UTP kabel.
Dus pin 1 = RS485-A en niet B zoals verkeerdelijk staat in de eerste quote.

Overigens nog een kleine tip voor anderen.
Ik heb letterlijk een paar uur zitten sukkelen, ik kreeg de modbus via RS485 niet aan de praat.
Kabel verschillende keren opnieuw gedaan.
Ook de batterij aan & uit gezet met de knop.

Uiteindelijk via de Marstek app "Reset met behoud van data" gedaan en direct werkte modbus via RS485.

PS: Ja, ik kies bewust voor RS485 i.p.v. Modbus TCP.
Pagina: 1 ... 36 37 Laatste