Zo lang er niets duidelijk is ga ik voor de veilig optie. NOM via de P1 meter van Marstek en uitlezen via modbus voor home assistant. Bedankt!pascallj schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:01:
[...]
Petje af voor Gemini! Ik waarschuw hier ook elke keer voor, maar ben een van de weinigen die zich daarover zorgen maakt volgens mij. We weten er niets over want Modbus is niet officieel ondersteund.
Wat je je af moet vragen is of de waarde wordt opgeslagen in Flash of RAM. Aangezien de batterij niet helemaal uit kan (of anders gezegd, we kunnen niet bewijzen dat hij helemaal uit is geweest) is het lastig om te testen. Ik heb al wel vaker aangetoond dat zelfs bij een complete reboot (dus inclusief stekker eruit), de Modbus waarde opgeslagen blijft. Het 'actie'-register staat wel altijd op stop ongeacht wat de actie was waarmee hij werd afgesloten. Dat zegt natuurlijk niet alles, kan ook gewoon betekenen dat hij het nog net overschrijft voor het afsluiten.
Sturen via de B2500 emulator, lijkt mij een veiligere keuze als je zelf een NOM sturing wilt schrijven.
58x PV Enphase IQ8+, 16x PV SolarEdge, 2x PV los, 9x Marstek Venus E V3, Peugeot e-208
/f/image/TtpLvxTbYXsRHlllML6tm92h.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QvaXi8nonCyDgKQqPVm78STg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CIRH8TWcG6mlyf5ML3al8i9i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fKpEKugoqkauYhJY1Jryj8P2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/59N74f0KiUhso508nDyelSSD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PDi96w3pkMIGgWs9lbjR5Dht.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/tho3j02EdQK3lBaOS1C5M14g.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ae0AVSo55aFBZPoF8VPnh1A6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LoQE3qr4Wr5xgyFK0IbtsQH9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/K5cdXM7RFIzks018rfBhdJqT.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/eVl44rXZ4E31f29ObiwzLJmJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/arhD42khMmxsWya6oaAXv7no.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZhblJKwIvvgnsYDXlIJSJtMt.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/LvqYBBE6pRrHUrKpqjSEh0vU.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tOTQJNwGqCs68iJ4VQRr11kG.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Chcewoqx9DwZDGi1gAsbX8wh.png?f=fotoalbum_large)