Bossi13 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:29:
Goedemiddag,

Ik ben al even aan het opzoeken geweest op google maar wat ik ook probeer in de yaml file, ik krijg enkel lichtblauwe kleur te zien zoals hieronder:

[Afbeelding]

Ik probeer om de blauwe kant limoengroen te geven zoals in de homewizard grafieken, en de rode kant het paars te geven van de hw grafiek.
Ik heb al tal van code's gevonden en getest maar het blijft voorlopig op blauw staan.
Ligt het puur aan de kleurcode of moet ik meer programmeren in de yaml?

[Afbeelding]

benieuwd waar ik de mist inga....
Severity werkt alleen met red, green en yellow. Je kunt niet zomaar green vervangen door een color. Als je zelf kleuren wilt aangeven, zal je moeten werken met segmenten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
type: gauge
entity: sensor.p1_meter_power
name: P1 meter
needle: true
max: 7000
min: -7000
segments:
  - from: -7000
    color: '#5AB3B0'
  - from: 0
    color: purple # Ik weet niet welke kleur paars HW gebruikt
Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IsmBauIpWheN4zG8UHfp2L4nn8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bZaf8ftNVbeEn3aMK463Kmae.png?f=user_large

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-03 21:27
Hartelijk dank @pascallj

Ik was er net achter gekomen op het internet dat severity inderdaad de 3 standaardkleuren waren...
Maar hoe ik het dan wel moet opstellen zie ik nu duidelijk in jouw voorbeeld, top!

Edit:

Ondertussen zover geraakt dat het net iets meer overeenkomt met de HW-app kleuren.

Nu enkel nog de kleur rood aangepast krijgen in beide batterijtjes bovenaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q9-3hqJrov9yf3Epntdpg67OBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rI3Ahz9prAkSoX8PAD4MuuR4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Bossi13 op 28-02-2026 14:01 ]

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:05
Ik had al even de Venus E V3 aan de praat in HA via modbus met de integration van ViperRNMC en een simpele automatisatie die de user mode schakelt. Na wat lezen op het forum hier toch maar besloten Node-RED te installeren en de flows van CodeBob erop te zwieren. Alleen blijken die uit te gaan van de entities zoals gedefinieerd in yaml's van Fonske.
Home Battery Control assumes the sensor and entity names used in the Fonske projects above.

Using alternate naming or different code projects requires you to create HA helper entities to map values from your custom setup to the expected entities in the Home Battery Control (HBC) project.
Voor ik hier een hoop werk in steek, heeft er iemand al een mapping gemaakt? Welke entities zijn er allemaal nodig?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
teaser schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:29:
Ik had al even de Venus E V3 aan de praat in HA via modbus met de integration van ViperRNMC en een simpele automatisatie die de user mode schakelt. Na wat lezen op het forum hier toch maar besloten Node-RED te installeren en de flows van CodeBob erop te zwieren. Alleen blijken die uit te gaan van de entities zoals gedefinieerd in yaml's van Fonske.

[...]

Voor ik hier een hoop werk in steek, heeft er iemand al een mapping gemaakt? Welke entities zijn er allemaal nodig?
Mapping? (Als niet ict’er ken ik het begrip niet)
Het is een kwestie van de yamls kopieeren en de nodered flow en meer niet
Koppel een willekeurige p1 meter aan de p1_meter template sensor

Vragen kan altijd (me Fonske)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:49:
[...]

Stel dat bij integratie Viper de ene entity number.marstek_charge_power heet en bij de andere number.marstek_power_charge, dan is de mapping de hernoeming van de eerste naar de tweede. Technisch gezien is een mapping meer een verwijzing, zoals een persoonsnaam naar een telefoonnummer in het telefoonboek (bij gebrek aan een recenter voorbeeld), maar dat terzijde.

De vraag is dus welke entities allemaal hernoemd moeten worden om de code werkend te krijgen met de namen zoals gebruikt in integratie Viper. Of gaat dat automagisch?

Ik weet zelf niet hoe NodeRED werkt icm HA dus kan anders dan de vraag vertalen, er niets nuttigs over zeggen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@pascallj
Je kan toch gewoon die integratie eruit halen en mijn modbus tcp yamls gebruiken. Dat doet hetzelfde en hoef je niks om te zetten.

Er is volgens mij al eens aan de maker van die integratie gevraagd of hij de entities gelijk wilde maken.
Zodat ook @Tazzios met zijn blueprint maar 1 versie hoeft te maken

Helaas.

Probleem met dat soort dingen is dat het ook vaak te ver uit elkaar groeit.
Ik hou mijn yamls ook bewust in het engels zodat comptabiliteit gewaarbord blijft

Nodered leest de HA entity, als die een andere naam heeft dan wordt het ingewikkeld
Alles opnieuw koppelen in nodered kan, maar staat updates in de weg.
Je kan nu in 1x alle nodered flows importeren. Dan is het niet handig als je alles zelf hebt aangepast

*Auitdehaag gaat wat snellere hardware optuigen om met 1s p1 info te testen
De ingebouwde debug in nodered flows komt soms boven de sec met mijn huidige hardware

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2026 19:23 ]

AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:14:
@pascallj
Je kan toch gewoon die integratie eruit halen en mijn modbus tcp yamls gebruiken. Dat doet hetzelfde en hoef je niks om te zetten.

Er is volgens mij al eens aan de maker van die integratie gevraagd of hij de entities gelijk wilde maken.

Helaas.

Probleem met dat soort dingen is dat het ook vaak te ver uit elkaar groeit.
Ik hou mijn yamls ook bewust in het engels zodat comptabiliteit gewaarbord blijft

Nodered leest de HA entity, als die een andere naam heeft dan wordt het ingewikkeld
Ik gebruik geen van alle integraties hier dus zou dat niet weten, maar volgens mij is Viper een Modbus TCP naar Modbus RTU implementatie met bijvoorbeeld een Elfin. Die van jou is alleen voor V3 via LAN of direct te flashen op een ESP toch? Maar ik ben af en toe het overzicht kwijt van welke integratie wat doet, dus misschien kan het wel.

Met een HA blueprint zou je prima kunnen aangeven van welke entity is voor de actie, welke voor het laad-/ontlaadvermogen etc. Dat is dan de mapping en hou je de automatisering universeel ;). Maar ik snap ook wel dat daar weinig behoeft aan is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@pascallj
Ik heb voor lilygo en M5stack de code allemaal gelijk getrokken
Als er behoefte is om dat voor de elfin ook te doen hoor ik het graag
Maar sinds er geen v1 of v2 verkocht meer worden is dat wellicht niet meer nodig
Voor venus A heb ik ook de modbus tcp/ip code gezet in de juiste branch op github.

Je zit met de viper integratie met vertalingen van de entities.
Mooiste zou zijn dat HA enkel keek naar de entity-id en niet meer naar de namen. Dat dat fysiek twee verschillende dingen kunnen zijn voor 1 entiteit. Dan is het probleem te takkelen

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

Tazzios

..

@pascallj

...
Mijn blueprint (er is maar 1 versie*) ondersteunt:
https://github.com/Superduper1969/MarstekVenus-LilygoRS485
https://github.com/fonske/MarstekVenus-M5stackRS485
https://github.com/fonske/MarstekVenus-LilygoRS485
Want dat was (bijna?) allemaal gelijk wat betreft entiteiten.
En
https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus/tree/main
Bij de laatste heb ik voor elke taal de entiteiten toe moeten voegen.
Het is voor de gebruiker denk wel de makkelijkste optie.

De losse yaml modbus ondersteunen is lastig want in de blueprint dien je 1 device te kiezen. Wat ik toendertijd vond was dat de yaml modbus niet als 1 device wordt gezien.

* of 2 als je die voor de sessy ook meetelt.

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:05
@pascallj
De oplossing van Viper is een volwaardige integratie waardoor het netter integreert in HA, met oa ook automatische updates. Als ICT'er hecht ik ook belang aan zulke zaken. Daarbovenop heeft het ook configureerbare polling intervals, wat ook wel een nuttige functie is.
Alles opnieuw koppelen in nodered kan, maar staat updates in de weg.
Je kan nu in 1x alle nodered flows importeren. Dan is het niet handig als je alles zelf hebt aangepast
Vandaar dat ik een mapping wil maken in HA zodat ik aan de nodered flows niets moet wijzigen. Het stukje dat ik quote'de in mijn vorige post komt uit de documentatie van CodeBob, dus dat doet vermoeden dat iemand al eens iets dergelijks heeft gedaan.

• Bossi13
Zalige ervaring voor mij vanavond.
We moesten de oven langere tijd gebruiken en die ging vanaf de start zorgen dat mijn totale verbruik boven de 2600W ging.

Dankzij Fonske zijn oplossing kon ik de ontlading van de batterij instellen van 800W naar 1000W zodat het totale verbruik onder de 2500W bleef.

Waarom de Marstek niet instellen op 2500W ontlading? Zo konden we langer gebruik maken van de teruglevering en het totale verbruik langer onder de 2500W houden.

Nogmaals dank aan @AUijtdehaag 🙌

• YLA
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-03 01:07

YLA

[...]

Wel dit probleem kwam ik ook tegen tijdens de installatie. Bij fonske staat er geef een vriendelijke naam.. maar dat mag dus niet.. je moet effectief "marstek m1" en niets anders.

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:30
Ik wil graag dat de nodered van Bob mijn quooker negeert. Ik zat te denken om daar een smartplug tussen te zetten en dan in HA een sensor aan te maken die de stroom verbruik monitor en vervolgens de config aan te passen naar:
code:
1
2
3
4
{% set consumption = states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1') | float(0) %}
{% set production = states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1') | float(0) %}
{% set quooker = states('quooker_verbruik') | float(0) %}
{{ (consumption - production - quooker) | round(2) }}
Zal dit werken? Verwachten jullie hier problemen mee?

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:32
JCreations schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:37:
Ik wil graag dat de nodered van Bob mijn quooker negeert. Ik zat te denken om daar een smartplug tussen te zetten en dan in HA een sensor aan te maken die de stroom verbruik monitor en vervolgens de config aan te passen naar:
code:
1
2
3
4
{% set consumption = states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1') | float(0) %}
{% set production = states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1') | float(0) %}
{% set quooker = states('quooker_verbruik') | float(0) %}
{{ (consumption - production - quooker) | round(2) }}
Zal dit werken? Verwachten jullie hier problemen mee?
Er zit iets in voor een elektrische auto, die zet het op stop, ik zou het daarin zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door superduper1969 op 02-03-2026 19:18 ]

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• JCreations
superduper1969 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Er zit iets in voor een elektrische auto, die zet het op stop, ik zou het daarin zetten.
De EV optie zorgt voor een full stop. Ik wil dat alleen de quooker genegeerd wordt.

• superduper1969
JCreations schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:24:
[...]

De EV optie zorgt voor een full stop. Ik wil dat alleen de quooker genegeerd wordt.
Ah, ik snap nu wat je bedoelt, je wil dat het vermogen dat gelezen wordt door de P1 meter tijdelijk het opgenomen vermogen van je Qooker als offset gebruikt. Klinkt logisch en te doen.
De polling interval van Homewizard apparatuur is 5 seconden dus dit zal je moeten aanpassen voor snelle response. https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/

Data fetching interval
The integration is polling new data every 5 seconds. There is no limitation on the number or frequency of requests that can be made to the device.

If you want to define a specific interval at which your device is being polled for data, you can disable the default polling interval and create your own polling automation.

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• Tazzios

Tazzios

..

@JCreations je oplossing lijkt mij prima. In de blueprint is er wel zo`n offset functie maar daar heb je niet zoveel aan indien je nodered van Bob gebruikt.
Ik zou het als wens doorgeven en tot die tijd je voorgestelde template gebruiken.

Kijk wel of je smartplug de vermogens van de quooker aan kan.

• JCreations
@superduper1969 @Tazzios Ik heb het even getest. De smartplug (thirdreality) geeft te veel vertraging waardoor je 2x een spike hebt. 1x +2000w en daarna 1x -2000w waardoor de accu wilt gaan laden. Met wat extra code kan de -2000w spike gedempt worden, maar helemaal compenseren lukt niet.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 13:20
Ik had een venus v2 en wegenes defect vervangen voor een v3. Ook met modbus aangesloten, rechtstreeks.

In de v2 kon je de min en max soc instellen (registers 44000 en 44001) bij de v3 lijkt dit niet te kunnen. :(
Weet iemand of dit nog wel kan?

if broken it is, fix it you should

• AUijtdehaag
  • Niet online
@elgringo
Nee die zitten niet in de V3.

Je kan met de nodered flow code van Bob wel bepalen hoeveel soc je wilt laden of ontladen

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2026 16:18 ]

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 13:20
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:17:
@elgringo

Je kan met de nodered flow code van Bob wel bepalen hoeveel soc je wilt laden of ontladen
Betekend dat de max altijd 100% is?

Weet iemand mss hoe je de wlan van de v3 uit kan zetten? Ik heb deze gekoppeld maar de verbinding is slecht. Hij is ook bekabeld aangesloten dus kan de wlan wel weg. Echter krijg ik deze niet uit en als ik een foutief pwd in de app ingeef wordt dat niet geaccepteerd (en blijven de huidige settings van kracht)

if broken it is, fix it you should

elgringo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:29:
[...]

Weet iemand mss hoe je de wlan van de v3 uit kan zetten? Ik heb deze gekoppeld maar de verbinding is slecht. Hij is ook bekabeld aangesloten dus kan de wlan wel weg. Echter krijg ik deze niet uit en als ik een foutief pwd in de app ingeef wordt dat niet geaccepteerd (en blijven de huidige settings van kracht)
Een fout SSID en wachtwoord invoeren en daarna snel de app geforceerd afsluiten. Dan worden de WiFi instellingen gereset naar standaard. Kan een paar pogingen kosten om de timing goed te krijgen. Alternatief is een hotspot maken met een telefoon, daarmee verbinden en vervolgens de hotspot met dat SSID niet gebruiken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
elgringo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:29:
[...]

Betekend dat de max altijd 100% is?

Die max SOC wordt bij mij bepaald om 0:05 uur via solcast zon voorspelling, zodat hij dynamisch niet te veel bij laad snachts (op cheapest hours)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRw4LtfqaAG06alvybTnZRrjC6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxb20rzkFfuTuSwfOM7y2GSp.jpg?f=fotoalbum_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
automation:
  - id: solcast
    alias: Set target soc HBC
    description: Zet charge target SOC op basis van PV-forecast.
    triggers:
      - trigger: time
        at: "00:05:00"
    actions:
      - action: input_number.set_value
        target:
          entity_id: input_number.house_battery_strategy_charge_target_soc
        data:
          value: >
            {% if not sensor_ok %} 80
            {% elif pv_kwh < 2 %}  90
            {% elif pv_kwh < 4 %}  80
            {% elif pv_kwh < 6 %}  70
            {% elif pv_kwh < 8 %}  60
            {% elif pv_kwh < 10 %} 50
            {% elif pv_kwh < 12 %} 40
            {% elif pv_kwh < 15 %} 35
            {% else %}             30
            {% endif %}
    variables:
      pv_kwh_raw: "{{ state_attr('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today', 'estimate') }}"
      pv_kwh: "{{ pv_kwh_raw | float(0) }}" 
      sensor_ok: "{{ pv_kwh_raw not in [none, 'unknown', 'unavailable'] }}"
    mode: single

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2026 17:09 ]

• igela3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:36
Ik kan zo gauw niet vinden of dit al eens is gepost, maar er bestaat een HomeAssistantHACS integratie die de Venus E batterijen (ook meerdere) via Modbus aanstuurt afhankelijk van solar productie. Heeft ook een PID regeling en regeling rondom gebruik van een EV wallbox.
https://github.com/diegoschlauri/marstek_venus_ha
Als je de Venus E 3.0 via ethernet (dus niet de RS485 plug) aansluit, kun je direct via Marstek_venus_modbus integratie van ViperRNMC alle registers uitlezen en gebruiken.
Ben nu met 2 Venus E batterijen aan het testen en werkt icm een CT002 best goed. Polling time van modbus en de CT002 staan op 1 sec. Als je de CT002 in de Marstek app los koppelt van de batterijen, en alleen de actuele power pollt, dan valt het best mee met unavailability van de sensor.
Probeer nu de regeling nog wat glad te strijken rondom pulserende vermogenspieken (Quooker, inductiekookplaat, espressomachine).
De CT002 lees je in HA uit met https://github.com/d-shmt/hass_marstek-smart-meter
Ik heb ook een USB-kabel direct aan de P1 poort van mijn slimme meter hangen (ook verbonden met de HA computer), maar mijn oude slimme meter (ISKRA MT283) levert slechts om de 10sec data, wat te traag is voor adequate sturing van de batterij. De CT003 zou ook een optie zijn, maar is niet compatibel met de slimme meter. Marstek stuurde me daarom een CT002, wat via de app en ook via HA wel werkt.
Voor 2029 wil Enexis mijn slimme meter vervangen hebben voor een actueel model (uitfaseren GPRS netwerk en overstap naar 4G, daarnaast hogere DSMR versie met frequentere datalevering), wellicht dat de CT002 er dan weer tussenuit kan en ik de P1 poort van de meter weer kan gebruiken.

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• igela3
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:17:
@elgringo

Charge to SOC is toch wel beschikbaar via modbus op een V3?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fn0jMdD2r7p9VijvdiaEGegC-nw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZVo89vdJvAz2rdasas6tqyMf.png?f=fotoalbum_large

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• igela3
elgringo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:00:
Ik had een venus v2 en wegenes defect vervangen voor een v3. Ook met modbus aangesloten, rechtstreeks.

In de v2 kon je de min en max soc instellen (registers 44000 en 44001) bij de v3 lijkt dit niet te kunnen. :(
Weet iemand of dit nog wel kan?
Charge to SOC is met de V3 wel mogelijk.
Ik gebruik deze integratie: https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus
via modbus-TCP (ethernet poort van de V3)

igela3 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:16:
[...]

Charge to SOC is met de V3 wel mogelijk.
Ik gebruik deze integratie: https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus
via modbus-TCP (ethernet poort van de V3)
Charge to SOC wel, maar het ging om het minimum- en maximumpercentage tot waar de batterij standaard moet laden. Ook wel de charge-/discharge cutoff genoemd.

• igela3
pascallj schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:43:
[...]

Charge to SOC wel, maar het ging om het minimum- en maximumpercentage tot waar de batterij standaard moet laden. Ook wel de charge-/discharge cutoff genoemd.
Ah oké. Dan heb ik de vraag verkeerd geïnterpreteerd. Ik zie in de Marstek Venus HomeAssistant control integration wel dat je dat in de settings kunt aangeven. Maar het is niet snel te wijzigen. Wellicht kan het wel als je daar een sturing op maakt? Ik ben niet goed genoeg met programmeren om dat even te overzien of maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KhqoD19bGCn3UeOT4ZYHptgDfE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sX5xa01s7weWlO3rLOS5OyhD.png?f=fotoalbum_large

igela3 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:07:
[...]

Ah oké. Dan heb ik de vraag verkeerd geïnterpreteerd. Ik zie in de Marstek Venus HomeAssistant control integration wel dat je dat in de settings kunt aangeven. Maar het is niet snel te wijzigen. Wellicht kan het wel als je daar een sturing op maakt? Ik ben niet goed genoeg met programmeren om dat even te overzien of maken.
[Afbeelding]
Het kan zijn dat het in de integratie zit, alleen de registers die aangestuurd worden, zitten niet in de Modbus van de V3, dus het zal niet werken. Je kunt natuurlijk wel zelf programmeren dat de batterij stopt op een percentage als je de batterij aanstuurt via bv HA/NodeRED en niet gebruikt maakt van zelfconsumptie stand van de Marstek.

• Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:09
Goedeavond,
Ik ben nieuw in dit topic en in het batterij wereldje. Ik heb een boel van dit topic doorgelezen, maar zie af en toe door de bomen het bos niet meer.

Via een locale energiecorporatie waarvan ik lid ben heb ik met korting en subsidie een Venus A (met 2 uitbreidingen, totaal 6,36kw) en een Venus E 3.0 aangeschaft.
Ik ben nu wat aan het klooien met home assistant en de local API, maar dat werkt nogal buggy. Dus ik had al besloten om met modbus via ethernet aan de gang te gaan.
Ik begreep dat de integratie van Fonske (https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP) zowel de Venus A als de Venus V3 (= Venus E 3.0 ???) ondersteunt.

Maar ik zie ook veel tweakers die de https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus gebruiken.

In eerste instantie wil ik mijn batterij verbruik gaan monitoren, maar ik wil later ook gaan aansturen (o.b.v. zonne energie en goedkoopste dynamische tarieven van de dag).
Welke modbus integratie adviseren jullie me en waarom?
En welke oplossing kan ik later het best voor aansturing gebruiken en waarom?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fr3ggel De github modbus tcp/ip van Fonske (c'est moi) (kies voor de venus A, de venus_A branch) sluit het beste aan op de github code (nodered) van Bob. Zoek even in mijn posts naar de link.
Daarmee kun je alles regelen, van dynamisch tot nom, automatisch laden op laagste prijzen en ontladen op hoogste, solcast voorspelling (zelf even toevoegen) tbv SOC laden in de nacht, EV laden Marstek op pauze, enz

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-03-2026 20:51 ]

• Fr3ggel
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:48:
@Fr3ggel De github modbus tcp/ip van Fonske (c'est moi) (kies voor de venus A, de venus_A branch) sluit het beste aan op de github code (nodered) van Bob. Zoek even in mijn posts naar de link.
Daarmee kun je alles regelen, van dynamisch tot nom, automatisch laden op laagste prijzen en ontladen op hoogste, solcast voorspelling (zelf even toevoegen) tbv SOC laden in de nacht, EV laden Marstek op pauze, enz
Thanks. En daar kan ik ook de Venus E3 mee gebruiken?

Ik zal ook de code van Bob checken.

Mooi werk heren 👌

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fr3ggel
Venus E3 is deze branch
Zitten wat kleine verschillen in, zoals mppt voor de venus A

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
[...]

Beste
weet niet of dit de juiste plaats is om vragen te stellen over de node red integratie voor de marstek v3.
indien niet, dan excuseer U mij.
Heb de node-red sinds gisteren lopen en ziet er indrukwekkend uit, mijn complimenten.
Ik zie alleen dat als bijvoorbeeld een accu leeg is hij niet automatisch overgaat naar de andere batterij (self-consumption). in node-red. De instructie voor deze batterij is wel discharge maar deze blijft in werkelijkheid in standby en doet dus eigenlijk niks terwijl er wel stroom verbruik is. Enig idee of verwijzing waar te zoeken?
De data van stroom wordt door de home wizzard P1 meter verzorgd.
NB ben beginnend HA gebruiker die nog veel te leren heeft

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• AUijtdehaag
  • Niet online
@berrieberrie
Heb je wellicht eerder al een integratie van viper geinstalleerd gehad?
Dan kloppen de entities niet voor de nodered flows.
Alle yaml even weghalen van mijn github en de integratie verwijderen van viper en alle entiteiten nalopen die nog achter zijn gebleven
Bij terugzetten van mijn yamls weer alle entiteiten nalopen (sorteren op marstek) en de entiteit id’s refreshen met symbooltje of bij drie puntjes alle entitie id refreshen
Het gaat inderdaad wat ver offtopic
Er is een discord server waar dit besproken kan worden
https://github.com/gitcod...adme-ov-file#getting-help

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
@AUijtdehaag
Ik zal het nakijken en bij problemen me melden bij het discord server.
Dankjewel.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:21
Ik zie hier nog iets vreemds tijdens het laden met het laatste stukje state of charge tussen 90% en 100%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McyACq1zmCKjb2y9a_cDoENKBqw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XJ2ungnfYa8MenpTHeE73DJ7.png?f=user_large
Tijdens het laden gaat het updaten heel netjes, totdat hij bijna vol is... Dit gebeurd bij al mijn accu's.
Venus v3 / firmware v1.45 / esphome:
https://github.com/fonske...b/main/lilygo_mt1_v3.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- name: "Battery State Of Charge"
    id: battery_state_of_charge
    icon: mdi:power-plug-battery-outline
    platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: mt
    register_type: holding
    address: 32104
    value_type: U_WORD
    unit_of_measurement: "%"
    accuracy_decimals: 0
    web_server:
      sorting_group_id: Info
      sorting_weight: 6
edit: nog even gecontroleerd: de Battery Remaining Capacity heeft hetzelfde probleem helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door savale op 12-03-2026 13:35 ]

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
savale schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:24:
Ik zie hier nog iets vreemds tijdens het laden met het laatste stukje state of charge tussen 90% en 100%:
[Afbeelding]
Tijdens het laden gaat het updaten heel netjes, totdat hij bijna vol is... Dit gebeurd bij al mijn accu's.
Venus v3 / firmware v1.45 / esphome:
https://github.com/fonske...b/main/lilygo_mt1_v3.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- name: "Battery State Of Charge"
    id: battery_state_of_charge
    icon: mdi:power-plug-battery-outline
    platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: mt
    register_type: holding
    address: 32104
    value_type: U_WORD
    unit_of_measurement: "%"
    accuracy_decimals: 0
    web_server:
      sorting_group_id: Info
      sorting_weight: 6
edit: nog even gecontroleerd: de Battery Remaining Capacity heeft hetzelfde probleem helaas.
Dit is het gevolg van de SOC calibratie als deze teveel afwijkt van de realiteit, andersom kan ook dan staat die heel lang op 99% te laden.

2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• savale
cold schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Dit is het gevolg van de SOC calibratie als deze teveel afwijkt van de realiteit, andersom kan ook dan staat die heel lang op 99% te laden.
Betekend 100% dan wel al vol / klaar met calibratie? Mijn node red script schakelt hem dan al weer af namelijk.
savale schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Betekend 100% dan wel al vol / klaar met calibratie? Mijn node red script schakelt hem dan al weer af namelijk.
Ja 100 procent betekent dat het limiet is bereikt voor de hoogste cel. Voller kan dus niet. Maar de batterij stopt vanzelf met laden, dus een echte reden om hem af te schakelen is er ook niet.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
savale schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Bij mij lijkt die op 99% te blijven hangen tot die vind dat 100% is bereikt, maar ik ben ook al een tijdje over op de node red oplossing....

2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• savale
pascallj schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:03:
[...]

Ja 100 procent betekent dat het limiet is bereikt voor de hoogste cel. Voller kan dus niet. Maar de batterij stopt vanzelf met laden, dus een echte reden om hem af te schakelen is er ook niet.
Snap alleen niet helemaal waarom dat zo "schokkerig" gerapporteerd wordt... Heb een accu die sprint van 83% naar 95%. Dan een tijdje later nog 97% en dan 100%.

[ Voor 9% gewijzigd door savale op 12-03-2026 14:11 ]

• savale
cold schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Bij mij lijkt die op 99% te blijven hangen tot die vind dat 100% is bereikt, maar ik ben ook al een tijdje over op de node red oplossing....
Wat voor max laadsnelheid gebruik je? Wellicht ook nog afbouw boven een bepaald percentage?
savale schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:10:
[...]

Snap alleen niet helemaal waarom dat zo "schokkerig" gerapporteerd wordt... Heb een accu die sprint van 83% naar 95%. Dan een tijdje later nog 97% en dan 100%.
Dat durf ik ook niet te zeggen, maar je zou eigenlijk naar honderd procent moeten laden om weer een goed 'nulpunt' te hebben en daarna kijken wat er gerapporteerd wordt. Als het dan nog steeds schokkerig is, zou het wel raar zijn. Alleen we weten dat de SoC indicator van de Marstek erg onnauwkeurig wordt als deze niet de 11 of 100 procent aan kan tikken.
savale schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:13:
[...]

Wat voor max laadsnelheid gebruik je? Wellicht ook nog afbouw boven een bepaald percentage?
Er is geen reden om die af te bouwen; dat is een taak van het BMS in de batterij. Kan zijn dat het met latere firmwares wat is veranderd, maar hier gaat de V2 (op v153) vanaf 95 procent naar een stroomlimiet van 20 A (DC zijde). Dat komt neer op een laadvermogen van ongeveer 1100 W (AC zijde). Het BMS zorgt voor de beveiliging en het correct op- en ontladen van de batterij. Ook met sturing via Modbus blijft het BMS zijn functie behouden (gelukkig maar!).

• savale
pascallj schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:20:
[...]

Dat durf ik ook niet te zeggen, maar je zou eigenlijk naar honderd procent moeten laden om weer een goed 'nulpunt' te hebben en daarna kijken wat er gerapporteerd wordt. Als het dan nog steeds schokkerig is, zou het wel raar zijn. Alleen we weten dat de SoC indicator van de Marstek erg onnauwkeurig wordt als deze niet de 11 of 100 procent aan kan tikken.

[...]

Er is geen reden om die af te bouwen; dat is een taak van het BMS in de batterij. Kan zijn dat het met latere firmwares wat is veranderd, maar hier gaat de V2 (op v153) vanaf 95 procent naar een stroomlimiet van 20 A (DC zijde). Dat komt neer op een laadvermogen van ongeveer 1100 W (AC zijde). Het BMS zorgt voor de beveiliging en het correct op- en ontladen van de batterij. Ook met sturing via Modbus blijft het BMS zijn functie behouden (gelukkig maar!).
Ahh ik ontlaad tot nu toe nooit naar de minimale 12% waarde. Zal ik eens een keer doen om te kijken of het dan beter wordt.

• User9
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:26
Ik krijg het Lilygo boardje niet aan de praat.
Met een verloopstekker jet boardje aangesloten op meerdere manieren, maar geen enkele lijkt te werken. Er moet een LED gaan branden toch als het boardje het doet? Moet ik nog iets apart vrijschakelen op de Marstek om toegang tot de modbus te krijgen?

En dan als ik in ESPhome via HA iets wil toevoegen moet ik dat via een usb aansluiting doen aan de pc? En lilygo eerst flashen? Of kan dat ook via wifi.
In ESPhome heb ik via het secret kopje mn wifi ssid en wachtwoord ingevuld als:
1: wifi_ssid: "ssid"
2: wifi_password: "password"

Groen is A, oranje is B etc volgens het plaatje zoals in de TS voor de v2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gU4mgbA1MZEzdWXshQX8a3hS_l4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsiBKEd3CGvOi9kdVbdvt4oK.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xn_2EuigsJKxtDjgIoRE-ELNVh8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NeGyW9jCGfwy5JXnKnildBI.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh3WNnAHfyNILlDWqqqwQSR83eM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DG7vIZlQsovTqdZJxFRIeMS1.jpg?f=fotoalbum_small

Marstek Venus E 2.0 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber

• AUijtdehaag
  • Niet online
@User9
De 1e foto zou moeten kloppen, alleen gebruik je de verkeerde (witte) stekker aan de kant van de marstek?

Dit is van mijn M5stack Atom S3 lite RS485 bordjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hceh6YkXD8Ub1_zgyWWUwxS6-l8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKT7Y6D5LyEdo8Oj04NOaLQT.jpg?f=fotoalbum_large

Secrets:
YAML:
1
2
wifi_ssid: "ssid"
wifi_password: "password"

• User9
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:27:
@User9
De 1e foto zou moeten kloppen, alleen gebruik je de verkeerde (witte) stekker aan de kant van de marstek?

Dit is van mijn M5stack Atom S3 lite RS485 bordjes:
[Afbeelding]

Secrets:
YAML:
1
2
wifi_ssid: "ssid"
wifi_password: "password"
Aan de kant van Marstek gebruik ik de originele RS485 stekker. Daar klik ik de witte stekker op vast. Maar dan gebeurt er dus niks.

Marstek Venus E 2.0 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber

• AUijtdehaag
  • Niet online
User9 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:33:
[...]

Aan de kant van Marstek gebruik ik de originele RS485 stekker. Daar klik ik de witte stekker op vast. Maar dan gebeurt er dus niks.
En als je hem voedt via een usb adapter? (voeding marstek + en - er wel even af)
De lilygos zijn wat power hongeriger dan de m5stack heb ik de indruk.

Desnoods heb ik nog m5stack liggen (zie mijn ads)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2026 16:42 ]

• User9
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:41:
[...]

En als je hem voedt via een usb adapter? (voeding marstek + en - er wel even af)
De lilygos zijn wat power hongeriger dan de m5stack heb ik de indruk.

Desnoods heb ik nog m5stack liggen (zie mijn ads)
Ik ga het morgenochtend proberen.
Stel dat lukt gaat er dan een LED branden op de lilygo?
En moet ik dan het boardje nog apart flashen via de pc?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@User9
Ik neem aan dat je hem al geflashed hebt?
Zo te zien is er wel een led geprogrammeerd
https://github.com/fonske...lygo_mt1.yaml#L1530-L1584

• User9
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:08:
@User9
Ik neem aan dat je hem al geflashed hebt?
Zo te zien is er wel een led geprogrammeerd
https://github.com/fonske...lygo_mt1.yaml#L1530-L1584
Nee nog niet geflashed. Dat moet dus ook, oke.
Dan ga ik dat uitzoeken hoe dat moet. Ik ben nog een totale noob met github en HA etc. Hoe ik bepaalde dingen apps inlaad in HA lukt wel via een repo link. Maar verder kom ik nog niet.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@User9
https://we.tl/t-9oWHoNeO6x
https://web.esphome.io/?dashboard_install

Even aanmelden met wifi hotspot
Google op captive portal esphome
ww hotspot = configesp
Dan staat hij onder instellingen - apparaten en diensten

Viper repo eerst de-installeren mocht je die hebben

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2026 18:35 ]

• User9
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:22:
@User9

ww hotspot = configesp

Ik heb een filmpje van denie van kleef gevonden. Die legt het stap voor stap uit ook met esphome en lilygo. Ik ga dat morgen proberen te volgen.

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:26
Fr3ggel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:01:
Goedeavond,
Ik ben nieuw in dit topic en in het batterij wereldje. Ik heb een boel van dit topic doorgelezen, maar zie af en toe door de bomen het bos niet meer.

Via een locale energiecorporatie waarvan ik lid ben heb ik met korting en subsidie een Venus A (met 2 uitbreidingen, totaal 6,36kw) en een Venus E 3.0 aangeschaft.
Ik ben nu wat aan het klooien met home assistant en de local API, maar dat werkt nogal buggy. Dus ik had al besloten om met modbus via ethernet aan de gang te gaan.
Ik begreep dat de integratie van Fonske (https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP) zowel de Venus A als de Venus V3 (= Venus E 3.0 ???) ondersteunt. Neemt niet weg dat je met modbus en nodered of andere integraties veel meer kan.

Maar ik zie ook veel tweakers die de https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus gebruiken.

In eerste instantie wil ik mijn batterij verbruik gaan monitoren, maar ik wil later ook gaan aansturen (o.b.v. zonne energie en goedkoopste dynamische tarieven van de dag).
als je nog starter bent met HA en in eerste instantie gewoon monitor wil kan je overwegen om de hamerelay en hm2mqtt op te zetten. De opzet samen met mosquito is wel even leren maar geeft je al snel resultaat in HA.

waarom je natuurljk verschillende devices hebt en waarom je dit nog anders wil gaan regelen is een eigen keuze. Ik draai al een volledig jaar met ct003 en 2*MT gewoon NOM zonder extra alternatieve sturingen en zonder veel poespas.

• Fr3ggel
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:03:
@Fr3ggel
Venus E3 is deze branch
Zitten wat kleine verschillen in, zoals mppt voor de venus A
Ik beide batterijen aan de praat via modbus over ethernet met jouw yaml files.
Was eigenlijk best makkelijk. Nu nog alleen voor monitoring. Ik heb nog niks met de nodered code van Bob gedaan. Dat is voor later om uit te vogelen.

Thanks voor je hulp

• Fr3ggel
dnat schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:24:
[...]

als je nog starter bent met HA en in eerste instantie gewoon monitor wil kan je overwegen om de hamerelay en hm2mqtt op te zetten. De opzet samen met mosquito is wel even leren maar geeft je al snel resultaat in HA.

waarom je natuurljk verschillende devices hebt en waarom je dit nog anders wil gaan regelen is een eigen keuze. Ik draai al een volledig jaar met ct003 en 2*MT gewoon NOM zonder extra alternatieve sturingen en zonder veel poespas.
Hi dnat,

Ik was net bezig om beide batterijen met de Fonske modbus tcp code toe te voegen. Werkte best makkelijk. Zelfs voor mij ;) .
Ik heb dit nu net aan het werk. Voor mijn gevoel draait het al een stuk stabieler dan de local API met de jaapp integratie. Maar het wil niet persé zeggen dat dit definitief is. Als er potentieel beter alternatieven zijn wil ik daar best naar kijken, maar dan moet het wel wat toevoegen t.o.v. mijn huidige setup.

Ik ben (nog) niet bekend met hamerelay en hm2mqtt, maar ik zal me tzt eens inlezen.
NOM is nul op meter neem ik aan? Hoe draai jij NOM? Met de setting in de Marstek APP? Of regel je dat via HA?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fr3ggel
Ik zou door gaan naar de nodered flow
Dan heb je de regeling ook helemaal voor elkaar en kun je je wensen nog kenbaar maken via de discord server

• igela3
Fr3ggel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:01:
Goedeavond,

Ik begreep dat de integratie van Fonske (https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP) zowel de Venus A als de Venus V3 (= Venus E 3.0 ???) ondersteunt.

Ik ben verschillende integraties aan het testen, waaronder momenteel deze: https://github.com/ffunes/Marstek-Venus-Energy-Manager
Hiermee kun je zowel de Venus A, D als E modellen bedienen.
Ik heb de maker van deze integratie gevraagd of hij laden/ontladen op basis van dynamische prijzen kan integreren. Wordt vervolgd.
Voordeel van deze integratie is dat je geen aparte tcp/modbus integratie hoeft te installeren, dat zit er namelijk al in. Verder kijkt hij via Solcast of een andere zonne-energie voorspellende integratie naar de verwachte solar opbrengst voor de volgende dag om te zien of hij in de daluren (op basis van tijd, niet prijs) moet gaan laden of moet wachten op zonnestroom.
Wat me verder opvalt is dat deze integratie een rustiger regelgedrag heeft (minder oscillatie) bij wisselende stroompieken van onze Quooker, espressomachine en inductiekookplaat.
Als je er verstand van hebt, kun je de regeling (laden/ontladen/reactie op stroomverbruik etc) ook nog zelf bijregelen via diverse sliders. Ik snap hier echter (nog) niets van, dus ben er maar vanaf gebleven.

[ Voor 5% gewijzigd door igela3 op 14-03-2026 09:23 ]

• Fr3ggel
igela3 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Ik ben verschillende integraties aan het testen, waaronder momenteel deze: https://github.com/ffunes/Marstek-Venus-Energy-Manager
Hiermee kun je zowel de Venus A, D als E modellen bedienen.
Ik heb de maker van deze integratie gevraagd of hij laden/ontladen op basis van dynamische prijzen kan integreren. Wordt vervolgd.
Voordeel van deze integratie is dat je geen aparte tcp/modbus integratie hoeft te installeren, dat zit er namelijk al in. Verder kijkt hij via Solcast of een andere zonne-energie voorspellende integratie naar de verwachte solar opbrengst voor de volgende dag om te zien of hij in de daluren (op basis van tijd, niet prijs) moet gaan laden of moet wachten op zonnestroom.
Wat me verder opvalt is dat deze integratie een rustiger regelgedrag heeft (minder oscillatie) bij wisselende stroompieken van onze Quooker, espressomachine en inductiekookplaat.
Als je er verstand van hebt, kun je de regeling (laden/ontladen/reactie op stroomverbruik etc) ook nog zelf bijregelen via diverse sliders. Ik snap hier echter (nog) niets van, dus ben er maar vanaf gebleven.
Dank voor je tip. Werkt die oplossing ook via modbus over ethernet?
Ik heb gisteren de oplossing van Fonske geimplemeteerd. Daar ga ik eerst eens mee test. De handigheid met HA wordt snel beter, na elke avond er mee bezig te zijn.
Ik bookmark jouw link even. Het ziet er op het eerste gezicht interessant uit. Ik zal de het bestuderen en mogelijk later nog gaan testen.

• dnat
Fr3ggel schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Hi dnat,

Ik was net bezig om beide batterijen met de Fonske modbus tcp code toe te voegen. Werkte best makkelijk. Zelfs voor mij ;) .
Ik heb dit nu net aan het werk. Voor mijn gevoel draait het al een stuk stabieler dan de local API met de jaapp integratie. Maar het wil niet persé zeggen dat dit definitief is. Als er potentieel beter alternatieven zijn wil ik daar best naar kijken, maar dan moet het wel wat toevoegen t.o.v. mijn huidige setup.

Ik ben (nog) niet bekend met hamerelay en hm2mqtt, maar ik zal me tzt eens inlezen.
NOM is nul op meter neem ik aan? Hoe draai jij NOM? Met de setting in de Marstek APP? Of regel je dat via HA?
Ja gewoon simpel met de ct003 of ct002 draai je perfect nom. Je hebt echt geen alternatieve sturing nodig, tenzij je integratie wil gaan doen met andere toestellen in je omgeving zoals EV en WP.

De API durft uitdagend te zijn met resets en trager reactie van MT. Met de mtqq heb je daar geen last van zolang je riem gewoon data opnemen is.

[ Voor 7% gewijzigd door dnat op 14-03-2026 16:26 ]

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:22
dnat schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Ja gewoon simpel met de ct003 of ct002 draai je perfect nom. Je hebt echt geen alternatieve sturing nodig, tenzij je integratie wil gaan doen met andere toestellen in je omgeving zoals EV en WP.

De API durft uitdagend te zijn met resets en trager reactie van MT. Met de mtqq heb je daar geen last van zolang je riem gewoon data opnemen is.
Die nom is heel inefficiënt. Energieverlies is erg hoog dan voor de conversie. Ik heb nu zelf wat met ha een script ingesteld dat die alleen gaat laden of ontladen als die dat met minimaal 1600w kan doen. Daarmee veel minder laadverliezen…

NOM als die maar toto een paar honderd Watt laadt of ontlaad kan niet uit…

• Fr3ggel
@dnat : Zo heb ik vorige week ook gedraaid. Met CT003 en zonder bemoeienis van HA. Werkt inderdaad.

Ik heb nu nog een vast energiecontract zonder terugleverkosten en ik kan nog salderen. Dus eigenlijk hebben de batterijen nog niet zoveel zin en staan ze eigenlijk de meeste tijd uit (maar zoals in een eerdere post verteld kon ik ze een paar weken geleden met korting en subsidie bestellen. Dus toen heb ik ze alvast gekocht.). Enkel als ik wat aan het klooien of testen ben staan ze aan.

Als over een paar maanden mijn energiecontract afloopt ga ik overstappen naar dynamisch. En ik heb een EV. Dus dan is enige sturing wel gewenst. Zeker als we volgend jaar niet meer kunnen salderen.
Ik wil mijn stroom van zonneenergie dan zo efficient mogelijk benutten. En wat ik te kort kom wil ik graag op de goedkoopst mogelijke momenten inkopen.

• igela3
Fr3ggel schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:24:
[...]

Dank voor je tip. Werkt die oplossing ook via modbus over ethernet?
Ik heb gisteren de oplossing van Fonske geimplemeteerd. Daar ga ik eerst eens mee test. De handigheid met HA wordt snel beter, na elke avond er mee bezig te zijn.
Ik bookmark jouw link even. Het ziet er op het eerste gezicht interessant uit. Ik zal de het bestuderen en mogelijk later nog gaan testen.
Modbus met de Marstek accu's werkt alleen maar via ethernet, niet via wifi.

• igela3
Kammika schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:57:
[...]

Die nom is heel inefficiënt. Energieverlies is erg hoog dan voor de conversie. Ik heb nu zelf wat met ha een script ingesteld dat die alleen gaat laden of ontladen als die dat met minimaal 1600w kan doen. Daarmee veel minder laadverliezen…

NOM als die maar toto een paar honderd Watt laadt of ontlaad kan niet uit…
Precies dat was ook mijn ervaring.
Met de integratie van ffunes (zie eerdere post), kun je instellen vanaf wel wattage teruglevering de batterij pas mag gaan laden (of ontladen bij afname), tevens zitten daar enkele vertragingen in verwerkt (die je niet kunt instellen) om te zorgen dat de batterij niet continu van laden naar ontladen en andersom springt. De regeling is erg rustig daardoor. Tevens kun je aangeven vanaf welk wattage er een 2e accu bijgeschakeld mag worden om te laden. Enfin, kijk zelf maar of het iets voor je is. De maker heeft er in ieder geval best over nagedacht.

• Kammika
igela3 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:09:
[...]

Precies dat was ook mijn ervaring.
Met de integratie van ffunes (zie eerdere post), kun je instellen vanaf wel wattage teruglevering de batterij pas mag gaan laden (of ontladen bij afname), tevens zitten daar enkele vertragingen in verwerkt (die je niet kunt instellen) om te zorgen dat de batterij niet continu van laden naar ontladen en andersom springt. De regeling is erg rustig daardoor. Tevens kun je aangeven vanaf welk wattage er een 2e accu bijgeschakeld mag worden om te laden. Enfin, kijk zelf maar of het iets voor je is. De maker heeft er in ieder geval best over nagedacht.
Ik heb nu een eigen automatisering in ha de batterij ontlaadt als de prijs hoog is en prijsverschil met een aankomend dal ook hoog is, en die weer laadt op moment dat de prijs laag is
Men dan elke keer op Max vermogen

Maar is nog niet helemaal perfect. Ben nog op zoek naar een standaardoplossing die zelf deze meest gunstige tijden zoekt

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-03 16:31
Ik vraag me af of ik de enige ben waarbij de batterij (Venus e 3.0) crasht als ik de integratie van jaap gebruik...

Ik heb de integratie er nu afgepleurd en in node red mijn eigen api requests gedaan met HA sensoren en dan blijft de accu wel gewoon normaal functioneren. Er zit iets niet goed in de integratie. althans bij mij geeft dat heel veel problemen...

• Tazzios

Tazzios

..

@sygys De laatste release is maanden geleden en de lijst het issues lang https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api/issues. Er zijn genoeg andere integratie routes die wel werken. Dus waarom jaap gebruiken?

• Tazzios

Tazzios

..

Eerste opzet om de verschillende aansturingen te vergelijken. Ik heb ze niet allemaal getest dus mogelijk zijn er wat dingen incompleet of foutief, maar dat hoor ik dan wel. :P
ffunes/Marstek-Venus-Energy-ManagerTazzios/XOM blueprintdiegoschlauri/marstek_venus_hagitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
TypeHACS integratieHome assistant blueprintHACS integratieaddon Node-RED
OmschrijvingVoor elke mode kun je blueprint maken en vervolgens aan en uit zetten d.m.v. een automation
mode
auto, Wisselen tussen modeJanee, zie voorbeeld automationNeeNee
Nul op de meterJaJaNeeJa
x op de meterJaJaNeeNee
Batterij mag alleen overschot opladenJaJaJaJa
Batterij mag alleen bij te kort ontladenJa
Dynamic price controlJanee, zie voorbeeld automationNeeoptioneel, via Cheapest Hours
Timed Charging/DischargingJaneeJa
Aansturing
Multi-battery supportJaJaJaJa, 4
PeakshavingJaJa
PID / smoothingJa, PIDJaOptioneel, PID
SOC-limietenJaJaJaJa
min laad/ontlaad vermogenJaJaJaJa
max laad/ontlaad vermogenJaJa, naast max ook een optimalJa Ja
loadbalancingJaJaJa
Forecast / voorspellend ladenJaNeeNee
Load-filtering (bv EV charger negeren)JaJaNee
Load-stop (bv EV charger indien actief is)Janee, zie voorbeeld automationJa
Vereisten
Softwaren.v.t.HACS Fold-entity-row
Koppelinggeintegreerd, Modbus TCP/IPLilygo or Elfin EW11 Esphome based or HA integration marstek venus modbusJe moet de entiteiten al in HA hebben met een specifieke naam.Lilygo or Elfin EW11 Esphome based or Modbus TCP/IP directly through ethernet (YAML file)

• Fr3ggel
Ik las vandaag recent enkele berichten dat de batterijen erg onefficient zijn bij lage laad-/ontlaadstromen.

Vanaf welke vermogens is het laden en ontladen volgens jullie wel efficient (voor een Venus E3 en eventueel een Venus A)?

• Fr3ggel
Tazzios schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:38:
Eerste opzet om de verschillende aansturingen te vergelijken. Ik heb ze niet allemaal getest dus mogelijk zijn er wat dingen incompleet of foutief, maar dat hoor ik dan wel. :P
ffunes/Marstek-Venus-Energy-ManagerTazzios/XOM blueprintdiegoschlauri/marstek_venus_hagitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
OmschrijvingVoor elke mode kun je blueprint maken en vervolgens aan en uit zetten d.m.v. een automation
mode
Nul op de meterJaJaNeeJa
x op de meterJaJaNeeNee
Dynamic price controlJanee, zie voorbeeld automationNeeoptioneel, via Cheapest Hours
Aansturing
PeakshavingJaJa
SOC-limietenJaJaJaJa
loadbalancingJaJaJa
Vereisten
Koppelinggeintegreerd, Modbus TCP/IPLilygo or Elfin EW11 Esphome based or HA integration marstek venus modbusJe moet de entiteiten al in HA hebben met een specifieke naam.Lilygo or Elfin EW11 Esphome based or Modbus TCP/IP directly through ethernet (YAML file)
Top om dit te delen. _/-\o_
Het geef een goed overzicht van alle mogelijkheden tussen de verschillende aansturingen.

• Kammika
Tazzios schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:38:
mode
Nul op de meterJaJaNeeJa
x op de meterJaJaNeeNee
Aansturing
PeakshavingJaJa
SOC-limietenJaJaJaJa
loadbalancingJaJaJa
Vereisten
Mooie voor de topicstart..

• User9
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:22:
@User9

ww hotspot = configesp

Het is gelukt via een andere ESP webtool: https://esphome.github.io/esp-web-tools/
Daar kon ik Lilygo wel in 1x keer wifi connecten tijdens first use.
Daarna in ESPhome de boel met Superduper1969's lilygo-rs485-2.yaml geinstalleerd.
Ik krijg nu waardes binnen van de Marstek oOo

Wel raar dat het niet via de normale ESP webtool werkte...
Lilygo krijgt ook genoeg spanning van de Marstek, LED werkt en de rest ook.

• igela3
Kammika schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Ik heb nu een eigen automatisering in ha de batterij ontlaadt als de prijs hoog is en prijsverschil met een aankomend dal ook hoog is, en die weer laadt op moment dat de prijs laag is
Men dan elke keer op Max vermogen

Maar is nog niet helemaal perfect. Ben nog op zoek naar een standaardoplossing die zelf deze meest gunstige tijden zoekt
Wellicht had je deze al gezien?
YouTube: Save Money! Start Appliances at the LOWEST ENERGY PRICE using Home A...
Heb dit zelf niet draaien, maar wel iets waar ik mee aan de slag wil.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:23
User9 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:54:
Daar kon ik Lilygo wel in 1x keer wifi connecten tijdens first use.
Ik begrijp niet goed waarom iedereen hier bezig is met Lilygo ed. daar Modbus Over TCP standaard aanwezig is op de Venus E 3.0 (via de netwerkpoort). En als je geen LAN aansluiting hebt in de buurt van je batterij heb je nog altijd mogelijkheden zoals een ethernet bridge of een PLC setje.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:34
r2504 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:37:
[...]

Ik begrijp niet goed waarom iedereen hier bezig is met Lilygo ed. daar Modbus Over TCP standaard aanwezig is op de Venus E 3.0 (via de netwerkpoort). En als je geen LAN aansluiting hebt in de buurt van je batterij heb je nog altijd mogelijkheden zoals een ethernet bridge of een PLC setje.
Misschien omdat @User9 een V2 heeft?...

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

[...]

Gezien de hoeveelheid behuizingen voor de LilyGo die ik aan het printen ben voor de tweakers zijn er toch nog best een aantal die de versie hebben zonder de LAN aansluiting of geen zin hebben in gedoe met een ethernet bridge :)

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• savale
[...]

Als je nu begint met de modbus aansturing en je hebt al ethernet liggen of je kunt het makkelijk aanleggen zou ik ook voor de modbus over TCP gaan. Echter is modbus over TCP pas later actief gemaakt is in de marstek v3 firmware. Ik had toen net de boel draaiend met lilygo's. Dit draait stabiel, dus ik zie geen reden om te switchen.

Persoonlijk vind ik het nog een (klein) voordeel dat de modbus commando's hard geprogrammeerd zijn in esphome. Ik kan niet per ongeluk iets verkeerds binnenhalen zeg maar.

Mocht je trouwens maar 1 v3 accu hebben en je hebt geen ethernet liggen, dan is een lilygo wellicht ook nog handiger dan een ethernet bridge. Gelukkig kan iedereen voor zichzelf kiezen. (luxe problemen _/-\o_ )

• dnat
[quote]igela3 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:09:
[...]

edit nvm.
ik zit natuurlijk in het modbusje te posten, controle is 1ding, data verzamelen een ander, zelf aan/verkoop is debateerbaar gezien de huidige prijsfluctuatie, RTE optimalisatie door eigen sturing van meerdere plug in batterij is |:( koop je dan een DYI hybride omgeving.

KISS keep it simpel stupid voor consumentenzaken

[ Voor 106% gewijzigd door dnat op 16-03-2026 12:51 ]

• Tazzios

Tazzios

..

@dnat Dat je zelf op 80% zit zegt weinig indien we niet weten op hoeveel % vermogen je omvormer werkt.

Bij Sessy hebben ze er wel wat data over gepubliceerd. Ik verwacht dat hetzelfde geldt voor andere de thuisaccu`s.
https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/
tussen de 40 en 60% lijkt het meest optimale en ontladen is iets efficiënter dan laden.

Nu kun je denken 80% efficiëntie bij 15% belasting is best aardig. maar indien je laad en ontlaad op +-15% vermogen kom je op 80%*80%=64% RTE uit. Niet echt marginaal zou ik zeggen.

Wat mensen WEL eens vergeten is dat het absolute verlies in kWh bij laag vermogen natuurlijk vrij klein is.

• r2504
savale schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:36:
Gelukkig kan iedereen voor zichzelf kiezen. (luxe problemen _/-\o_ )
Inderdaad... al had ik het idee dat een aantal mensen niet weten dat op de Venus E 3.0 dit standaard aanwezig is (en gewoon een Lilygo aankopen omdat anderen dit hier ook doen).

• afnay
  • Laatst online: 16-03 20:24
Een beslissingsboom zou eigenlijk handig zijn voor nieuwe Marstek eigenaren.
Wanneer Modbus/Lily, wanneer Modbus over TCP/IP, wanneer ethernet, wanneer wifi gebruiken, ...

Als je even een week niet mee leest met het forum wegens drukte mis je zaken.
Voor nieuwe mensen is het ondoenbaar.

Vandaag had ik eindelijk wat tijd om de HA te upgraden naar 2026.3 en om via HACS de "Marstek Venus Modbus" integration te updaten naar 2026.3.3.

Wegens geen tijd voor HA werk, draaide de Marstek in NOM/Anti-Feed mode de afgelopen weken tot volle tevredenheid. Af en toe keek ik wel naar de status van de batterij in de Marstek app.
De Venus 3 en CT003 waren via wifi verbonden en bereikbaar in de Marstek app.

Toen ik de ethernet cable in de Venus 3 stak om de upgrade te testen van de integration kwam ik er achter dat de Venus 3 nu niet MEER de wifi verbinding van de batterij verbreekt als de ethernet cable in de batterij gestoken werd. Dat is nieuw.
Op dit moment kan ik de Venus 3 met v147 gewoon via wifi en eth over 2 IP addressen benaderen.

Als ik nu nog eens modbus zou kunnen gebruiken over de Marstek wifi verbinding dan zijn we er helemaal ...

• Bossi13
Een domme vraag hier: waar kan ik in deze setup zien met welk interval de P1 meter wordt uitgelezen?
Zie je dit in een node red blok of in een home assistant tabblad?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bossi13
Even op de p1 entity klikken in HA.
Daar zie je om hoeveel tijd hij refreshed

• Bossi13
Dank je @AUijtdehaag ,

Ik zie daar om de 4 seconden een verandering.
Kan je via deze https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/ Data fetching interval bvb elke seconde aanpassen?
Het is een vraag van mijn collega maar ik ben zelf niet zo sterk in die pc dingen.

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-03 22:12
igela3 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Ik heb deze integratie nu ook geinstalleerd en kan met de hand een laad en ontlaad vermogen zetten, dit gaat de accu vervolgens ook doen (ook als manual mode off staat). Maar hij wil niet als NOM regeling werken. Ik gebruik als entity het vermogen dat via de P1 poort komt, dit is in kW. In wat voor eenheid is bij jou de Main household sensor? Of moet ik de NOM regeling nog ergens activeren?

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-03 23:53
Bossi13 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:00:
Dank je @AUijtdehaag ,

Ik zie daar om de 4 seconden een verandering.
Kan je via deze https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/ Data fetching interval bvb elke seconde aanpassen?
Het is een vraag van mijn collega maar ik ben zelf niet zo sterk in die pc dingen.
Er is een alternatieve homewizard P1 integratie voor HomeAssistant die je naast de officiële kunt installeren die wel werkt met 1sec updates (als je DSMR meter dat ondersteunt natuurlijk).
https://github.com/taurgis/homeassistant-homewizard-instant/

[ Voor 3% gewijzigd door GoBieN-Be op 17-03-2026 23:49 ]

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29
GoBieN-Be schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:30:
[...]

Er is een alternatieve homewizard P1 integratie voor HomeAssistant die je naast de officiële kunt installeren die wel werkt met 1sec updates (als je DSMR meter dat ondersteunt natuurlijk).
Kijk eens bij Smartstuff. Zij hebben een P1 die meerdere API's heeft waaronder de Homewizard. Neem even contact op met Martijn. Ik weet dat ze ook een firmware hebben die een Shelly kan emuleren en door de Marstek gezien wordt. Ook hun actieve splitter is geweldig. Als test draai ik nu met een add-on in HA die de HW P1 leest en een Shelly emuleert en dat werkt echt goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Ies Korpershoek op 18-03-2026 06:46 ]

• uwedp
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:50
Ies Korpershoek schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:44:
[...]

Kijk eens bij Smartstuff. Zij hebben een P1 die meerdere API's heeft waaronder de Homewizard. Neem even contact op met Martijn. Ik weet dat ze ook een firmware hebben die een Shelly kan emuleren en door de Marstek gezien wordt. Ook hun actieve splitter is geweldig. Als test draai ik nu met een add-on in HA die de HW P1 leest en een Shelly emuleert en dat werkt echt goed.
Dwz 1 P1 Dongle die met Homewizard App kan communiceren maar tegelijk ook met marstek app?

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29
uwedp schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:06:
[...]

Dwz 1 P1 Dongle die met Homewizard App kan communiceren maar tegelijk ook met marstek app?
Nee hij werkt niet met de HW app, eigenlijk nooit geprobeerd.

• uwedp
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:50
Ik zie dat marstek 3 nu voor minder dan 1200€ te koop staat. Lijkt mij interessante prijs.
Maar ik lees wel gemengde reacties over de stabiliteit. Is dit ondertussen met behulp van firmware updates enz verbeterd?
uwedp schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:51:
Ik zie dat marstek 3 nu voor minder dan 1200€ te koop staat. Lijkt mij interessante prijs.
Maar ik lees wel gemengde reacties over de stabiliteit. Is dit ondertussen met behulp van firmware updates enz verbeterd?
De v2 draait hier wel stabiel. Blijkbaar is er een v4 onderweg voor in of na de zomer als dat belangrijk zou zijn.

• tr4nc3
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-03 21:04
Ik heb de instructies hier gevolgd met de Ethernet-pinout (aangesloten op de RS485-poort), maar het lukt me niet om de Elfin W11 te laten werken met de MTv3.

Ik kan geen enkel register uitlezen.
Op de Elfin zie ik dat er bytes worden verzonden, maar er komt niets terug.

Heb je enig idee?

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:08
tr4nc3 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:36:
Ik heb de instructies hier gevolgd met de Ethernet-pinout (aangesloten op de RS485-poort), maar het lukt me niet om de Elfin W11 te laten werken met de MTv3.

Ik kan geen enkel register uitlezen.
Op de Elfin zie ik dat er bytes worden verzonden, maar er komt niets terug.

Heb je enig idee?
Voor een V3 heb je alleen een ethernet aansluiting nodig. Werkt via tcp. Als je het linkje hieronder volgt kom je bij een voorbeeld in node-red uit daar kun je ook een modbus tooltje vinden om registers aan te sturen of uit te lezen. Alleen even het goede ip nummer van je marstek invullen in de modbus node.

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• Bossi13
GoBieN-Be schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:30:
[...]

Gebruikt er iemand deze?

• r2504
Blijkbaar kan je maar één Modbus verbinding maken met de Venus E 3.0 ?

Ik had de batterij geconfigureerd in evcc en wou zonet even kijken naar de Marstek Venus Energy Manager maar het lukte me niet een connectie te maken... tot ik evcc stopte (of omgekeerd).

Ik zou namelijk graag wat algemene parameters zien voor oa. het HA Energy panel... maar verder ook gebruiken in evcc al heb ik de indruk dat dit niet kan (Hamerelay zou kunnen maar dat gaat dan weer naar de cloud en dan werkt je app niet meer dus dat lijkt me ook geen optie).

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-03 23:53
Ja ik gebruik deze, werkt goed en vooral snel.
Via de B2500-addon emuleer ik dan weer een Shelly voor mijn Marstek

• superduper1969
Ja werkt super. Ik gebruik het als input voor de Node Red oplossing.

• Z900
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:26
Is het mogelijk (zoja heeft iemand info hoe dat moet) om de DOD (standaard min 12%) aan te passen lager dan 12% dus naar 2% 4% of 8% bv ?

# Marstek Venus V3 | V146 | using LAN # HACS op RPi 5 #

• savale
Z900 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:33:
Is het mogelijk (zoja heeft iemand info hoe dat moet) om de DOD (standaard min 12%) aan te passen lager dan 12% dus naar 2% 4% of 8% bv ?
Je zou het via modbus kunnen proberen, maar volgens mij accepteert de firmware dat niet
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste