Nilvo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:21:
Regelkring vraagje.
De p1 van onze Landis+Gyr E360 zit op een P1 splitter met daarop een CT003 en een ESP. De data wordt naar HA gelogd. Onderstaande is de ESP P1 data op meetinterval 1 seconde en de modbus Marstek data
https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus op meetinterval 2 seconde. De 2 Marstek Venus E 3.0 accus zitten met netwerkkabel direct op de router aangesloten.
[Afbeelding]
Wat mij opvalt is dat er ca. 1,5 kWh levering&teruglevering is door dit soort korte pieken.
- Herkennen jullie dit gedrag? Ik vraag me af of dit een vraagprobleem (iets gebruikt werkelijk veel stroom en piekt elke x tijd) of een terugleveringsprobleem (accu levert overshoot) is.
- Is dit te wijten aan een vertraging in de CT003 regeling?
- Zou Node-red hier verbetering in brengen? https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Accu v148 Bms v1125 vms v116
Ik herken dat absoluut niet.
Hier met een Quooker die elk uur soms half uur voor 10 seconden 1600w trekt, Airco die te pas en te on pas aanspringen kom ik van 0:00uur tot laten wij zeggen zonsopkomst met 0.075kWh de nacht uit.
Let wel ik gebruik geen HA maar stuur mijn MT e v3.0 en zelfbouw stekker batterij zelf aan met php scripts middels een Raspberry.
Deze scripts draaien via cron elke 10seconden want van start script en berekeningen uitvoeren t/m het sturen en daadwerkelijk aansturen en dus dat de omvormer de nieuwe baseload heet ontvangen duurt gemiddeld 2 tot 3 seconden via modbus.
Dus aansturen op 5 seconden is te snel als er even wat latency is krijg je dubbels runs dus 10seconden is hier minimale aansturingstijd.
De MT zelf is snel genoeg dus in jouw geval ligt het echt niet daar aan.
Wat mij wel is opgevallen voordat ik hem via modbus aanstuurde is dat met zowel de HW p1-meter als ct300 die aanstuur tijd langer duurde.
Iemand in de Marstek groep op FB had daar wel een verklaring voor na enkele testen.
Komt erop neer dat de CPU te licht is om tot een snelle berekening te komen.
En het lijkt als hij het druk heeft het niet kan bijbenen.
Deze issue word nog groter als je de MT via WiFi hebt verbonden want die heeft aardig wat resources nodig.
In self consumption mode is dat probleem minder tot nihil en draait het als een trein.
Ook zie je dat soms in de app als je klikt op CT dat er staat diagnose ipv jouw fases.
Dat helpt ook niet want dan flipt de MT omdat hij ondanks zelf aansturen zegt ik kan de fases niet lezen dus ik stuur niks aan.
MT moet dit eigenlijks loskoppelen omdat wij zelf aansturen en dus niks met zijn eigen fase berekening van doen hebben, dat gezegd hebbende heb ik daar geen last meer van na het aansturen via ModBus over LAN.
En aangezien ik zelf de berekening middels php doe en alleen de baseload naar de Marstek stuur reageert hij rete snel.
Wat ook niet helpt bij de MT en wel bekend is de OpenAPI en zeker niet in combinatie met ModBus.
OpenAPI moet echt uit want dat hebben ze nog niet goed op de rit.
Verder is zoals bekend LAN een must.
MT heeft nog wel wat te fixen qua software, hardware zal in nieuwe units wel verbeterd moeten worden.