• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58
pascallj schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:10:
[...]

v145 voor de V3 is in de afgelopen dagen al vaker uitgerold voor mensen die daar om vroegen (zie hoofdtopic), maar heb nog geen meldingen gezien dat het vanzelf is gegaan zonder erom te vragen. Zien al maanden geen automatische updates zonder feedback meer eigenlijk.

Ik heb jouw methode geprobeerd bij mijn V1, maar na 20 keer drukken is er nog geen update. Ik zit nog op v153 en de nieuwste versie daarvoor is al v156.

Overigens zit de feedback knop onder 'Hulp en Feedback' in het menu.
Wat @afnay schrijft werkt hier ook. Heel vaak drukken en opeens is updaten mogelijk
jj85 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:06:
[...]

Wat @afnay schrijft werkt hier ook. Heel vaak drukken en opeens is updaten mogelijk
Op een V3 ook?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58

• comfix
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-01 17:53
Gisteren de batterijen v3 geupdated naar fw v145 en nu is de DOD instelling beschikbaar. Deze staat nu op 12% ipv de 11% voordien. Ik vraag me af hoe het zit met de garantie en hoe diep je mag ontladen, dat is me niet duidelijk.

Zijn er al die deze instelling via modbus kunnen aanspreken? Zo ja welk register?
Op de Duravolt website https://duravolt.nl/wp-co...lug-in-Battery-Modbus.pdf staat deze op de pdf; discharging cutoff capacity op regiser 44001.

update:
Dus dit adres geeft geen return en is dus niet gebruikt. Jammer..

[ Voor 7% gewijzigd door comfix op 18-12-2025 16:34 ]

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:49
Ik was skeptisch, maar zojuist geprobeerd: en ja hoor van v139 naar v145 kunnen updaten. De ene accu ging al na 2 a 3x klikken. De andere pas na 30x, maar alles is over naar v145.
Mooie ontdekking @afnay

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 18-12-2025 10:05 ]

• lvelve
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
savale schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:04:
[...]

Ik was skeptisch, maar zojuist geprobeerd: en ja hoor van v139 naar v145 kunnen updaten. De ene accu ging al na 2 a 3x klikken. De andere pas na 30x, maar alles is over naar v145.
Mooie ontdekking @afnay
Haha, mooi. Ik had vorige week gevraagd om een upgrade en kreeg v144. Vanmorgen een keer of 10 geklikt op upgrade. Nu staat er een upgrade klaar. Vanavond thuis eens proberen....

Mooie ontdekking inderdaad!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16

Tazzios

..

afnay schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:50:
[...]

Ik heb een verse, Venus E 3.01, vorige week geleverd met een oudere firmware : v135
Vandaag wat zitten rammen in de app op het lijntje "device v135",
eerst kreeg ik nog je hebt de laatste versie,
maar na jaren net zoals bij android om "Developer Mode" te krijgen wat blijven rammen op de versie en plots kreeg ik v145 aangeboden. Toeval ? Misschien kan iemand het eens proberen ?

Na de upgrade kon ik alvast met telnet connectie maken op port 502.

Snel even via HACS de custom repo https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus bijgevoegd en het werkt ! Over de LAN met v145
Geniaal, mag in de TS vermeld worden. Begin deze week een upgrade gevraagd van 139 naar 144 zojuist de truc ook geprobeerd en heb nu 145.

Zal flink wat support vragen schelen bij Marstek. :P
Aangezien er nu ook berichten zijn van mensen waar het updaten vanzelf is gegaan, heb ik meer het idee dat het gefaseerd wordt uitgerold en je door vaak op de knop te drukken dat je kans gereset wordt dat je de update krijgt oid.

• comfix
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-01 17:53
pascallj schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:28:
Aangezien er nu ook berichten zijn van mensen waar het updaten vanzelf is gegaan, heb ik meer het idee dat het gefaseerd wordt uitgerold en je door vaak op de knop te drukken dat je kans gereset wordt dat je de update krijgt oid.
Ik heb via support gevraagd om de laatste stabiele update te pushen, deze is de v145.

• BjornVH
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-01 17:11
afnay schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:50:
[...]

Ik heb een verse, Venus E 3.01, vorige week geleverd met een oudere firmware : v135
Vandaag wat zitten rammen in de app op het lijntje "device v135",
eerst kreeg ik nog je hebt de laatste versie,
maar na jaren net zoals bij android om "Developer Mode" te krijgen wat blijven rammen op de versie en plots kreeg ik v145 aangeboden. Toeval ? Misschien kan iemand het eens proberen ?

Na de upgrade kon ik alvast met telnet connectie maken op port 502.

Snel even via HACS de custom repo https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus bijgevoegd en het werkt ! Over de LAN met v145
Haha! Ik heb net ook geramd op de versie en krijg ook de nieuwe aangeboden op deze manier. Nice find.

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:59
Vanochtend is één van mijn Marstek batterijen plotseling onder de 11% gezakt, oorzaak vermodelijk SOC drift, te lang niet naar 100% opgeladen. De EMS/BMS heeft correct gereageerd door onmiddelijk met 600W op te laden tot SOC 12%.
Ik gebruik in mijn HA opzet echter tellers die de SOC veranderingen bijhouden per bron en actuele prijs (zie ook deze post). Deze tellers kijken naar de 'Control Mode' entiteit, als deze enabled is wordt er van het net opgeladen (manual), bij disabled komt de stroom van de PV (NOM) en wordt er een andere teller en prijs gebruikt.
Het opladen door de EMS/BMS vandaag is als PV opwek door mijn tellers geregistreerd omdat de EMS de 'Control Mode' niet activeert.

Heeft iemand een idee naar welke data in HA ik kan kijken om op een makkelijke manier te zien of de batterij op dat moment zelfstandig, dus niet manual of NOM, aan het laden is?

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Hometek schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:44:
Vanochtend is één van mijn Marstek batterijen plotseling onder de 11% gezakt, oorzaak vermodelijk SOC drift, te lang niet naar 100% opgeladen. De EMS/BMS heeft correct gereageerd door onmiddelijk met 600W op te laden tot SOC 12%.
Ik gebruik in mijn HA opzet echter tellers die de SOC veranderingen bijhouden per bron en actuele prijs (zie ook deze post). Deze tellers kijken naar de 'Control Mode' entiteit, als deze enabled is wordt er van het net opgeladen (manual), bij disabled komt de stroom van de PV (NOM) en wordt er een andere teller en prijs gebruikt.
Het opladen door de EMS/BMS vandaag is als PV opwek door mijn tellers geregistreerd omdat de EMS de 'Control Mode' niet activeert.

Heeft iemand een idee naar welke data in HA ik kan kijken om op een makkelijke manier te zien of de batterij op dat moment zelfstandig, dus niet manual of NOM, aan het laden is?
Bij de V1&2 weet ik dat er op dat moment 1 van de error codes is die afgaat. Het is alleen in mijn geval te lang geleden om te zien welke dat was. Zo lang hou ik geen HA historie bij.

Ik geloof dat het 'Low Battery SOC Warning' welke ik momenteel op adres 36100 met bitmask 0x10 gemapt heb.

Dit was alleen wel bij BMS versie 215 die dus meteen gaat bijladen zodra je onder de 11 procent komt. Hoe dat zit bij nieuwere BMS versies die je lager laten gaan, weet ik niet. Kan zijn dat dan de error afgaat nog voordat er geladen wordt.

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:59
pascallj schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:49:
[...]
Bij de V1&2 weet ik dat er op dat moment 1 van de error codes is die afgaat. Het is alleen in mijn geval te lang geleden om te zien welke dat was. Zo lang hou ik geen HA historie bij.

Ik geloof dat het 'Low Battery SOC Warning' welke ik momenteel op adres 36100 met bitmask 0x10 gemapt heb.

Dit was alleen wel bij BMS versie 215 die dus meteen gaat bijladen zodra je onder de 11 procent komt. Hoe dat zit bij nieuwere BMS versies die je lager laten gaan, weet ik niet. Kan zijn dat dan de error afgaat nog voordat er geladen wordt.
Bedankt voor de tip. Ik zal de error codes eens bekijken.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

• dbra
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:17
Ik kreeg vandaag ook het bericht dat ik de softwre versie van mijn V3 kon updaten, maar ook als ik naast het apparaat staat lukt het niet omdat de app geen Bluetooth verbinding krijgt met mijn accu. In de app zie ik ook alleen het groene lan icoontje (ik gebruikl geen Wifi, alleen de LAN kabel) en niet meer het groene Bluetooth icoontje. Ik kan in het bluetooth scherm van mijn telefoon de batterij wel zien. Als ik probeer te koppelen, dan gaat het BT lampje branden op mijn batterij, maar mijn telefoon maakt nooit verbinding en timed op een gegeven moment out. Fabrieksreset van de batterij helpt niet.

Heeft iemand een suggestie?
dbra schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:32:
Ik kreeg vandaag ook het bericht dat ik de softwre versie van mijn V3 kon updaten, maar ook als ik naast het apparaat staat lukt het niet omdat de app geen Bluetooth verbinding krijgt met mijn accu. In de app zie ik ook alleen het groene lan icoontje (ik gebruikl geen Wifi, alleen de LAN kabel) en niet meer het groene Bluetooth icoontje. Ik kan in het bluetooth scherm van mijn telefoon de batterij wel zien. Als ik probeer te koppelen, dan gaat het BT lampje branden op mijn batterij, maar mijn telefoon maakt nooit verbinding en timed op een gegeven moment out. Fabrieksreset van de batterij helpt niet.

Heeft iemand een suggestie?
Verbinden via het BT menu hoef je nooit te doen, want de batterij maakt verbinding via BLE en hoeft daarvoor niet te pairen. Maar dat geeft dus wel aan dat je niet de Bluetooth lock aan hebt staan (als jouw versie die überhaupt al had gehad).

Op Android even controleren of de app nog de rechten heeft tot locatietoegang en toegang om te "Verbinden met apparaten in de buurt". Dit is nodig om via BLE apparaten te vinden.

• dbra
[quote]pascallj schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:58:
[...]

OK, ik heb de oplossng en post maar even hier voor als iemand er ook last van heeft. Ik heb de app opnieuw geinstalleerd, en toen deed hij het opeens. Locatie en apparaten in de buurt waren toegestaan, dus dat was het niet,.

[ Voor 51% gewijzigd door dbra op 23-12-2025 20:39 ]

dbra schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:11:
[...]

"Apparaten in de buurt voor deze app" staat op toegestaan.

Andere suggesties zijn welkom.
En locatie?

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:54
Sinds gisteren de Marstek Venus E V3 binnen en natuurlijk voor zover geinstalleerd. Kan hem al aansturen via Home Assistant ism de rs485 module van @AUijtdehaag :P

Nu valt me alleen op dat de waardes die betrekking hebben tot de kWh niet ophogen. Dit blijft allemaal op 0 staan. Via RS485, maar ook in de app, dus het lijkt een probleem te zijn aan de kant van de Marstek. Hier meerdere mensen die dit al gezien hebben, en eventueel ook een manier hebben gevonden hoe dit is op te lossen?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

adjego schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:13:
Sinds gisteren de Marstek Venus E V3 binnen en natuurlijk voor zover geinstalleerd. Kan hem al aansturen via Home Assistant ism de rs485 module van @AUijtdehaag :P

Nu valt me alleen op dat de waardes die betrekking hebben tot de kWh niet ophogen. Dit blijft allemaal op 0 staan. Via RS485, maar ook in de app, dus het lijkt een probleem te zijn aan de kant van de Marstek. Hier meerdere mensen die dit al gezien hebben, en eventueel ook een manier hebben gevonden hoe dit is op te lossen?
We hebben dit laatst ook al eens gezien in het andere topic bij een nieuwe batterij. Heb je de meest recente firmware geïnstalleerd? Probeer ook eens een factory reset zonder behoud van gegevens.

• dbra
adjego schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:13:

Als je niet ten minste versie 139 van de software hebt, komen veel van de waarden niet door. En zelfs met versie 139 missen er nog waarden.

Je kunt een software upgrade aanvragen via de app.

• eassinck
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-01 12:27
Goedemiddag,

Situatie:
- Marstek Venus E V3
- UTP 568A kabel (aan 1 zijde gestript)
- Waveshare RS232/485 to Wifi ETH
- Wifi en kabel verbinding tot stand gebracht
- Home assistant

Ik krijg de data verbinding tussen de waveshare en mijn pc / home assistant niet voor elkaar. Dat wil zeggen, als ik de tool Bodbus Poll gebruik dan krijg ik alleen maar 'insufficien bytes received' meldingen. (er lijkt dus wel verbinding te zijn)

De Marstek en Waveshare heb ik met elkaar verbonden via een UTP kabel, ene zijde gewoon in de RS485 poort van de Marstek en de andere zijde gestript. Volgens eerder opgave in dit forum ben ik uitgekomen op de 2 oranje kabels. Oranje in A en Wit-Oranje in B levert bij mij een groen RXD lampje op. Dat zeggende ga ik er vanuit dat de accu goed is gekoppeld aan de waveshare.

Daarna heb ik de waveshare gekoppeld aan mijn thuisnetwerk. Dit heb ik gedaan door de waveshare via zijn eigen wifi te verbinden aan de laptop. Daar kon ik via het ip adres 10.10.1.254 de instellingen van de waveshare aanpassen. Zo gedaan en nu kan ik binnen mijn thuisnetwerk verbinden met de Waveshare op een eigen vast ip adres. Ik kan dus ook in mijn thuisnetwerk nu de instellingen van de waveshare aanpassen.

In de waveshare heb ik een aantal zaken nagelopen of aangepast op basis van wat ik in dit forum en andere hulp paginas kon vinden:
- modus opo Modbus TCP gezet
- Baudrate op verschillende standen gehad zonder resultaat (9600, 19200,115200)
- Data Bits op 8
- parity op none
- Stop op 1

Netwerk A setting op TCP server, poort 502.

Dan is er ook nog een socket B setting.
Die setting kun je aan of uit zetten en vervolgens kiezen voor TCP of UDP, een poort invullen en een server ip adres. Ik heb alleen geen idee wat ik daar moet invullen.

Ik heb vanalles opgezocht en geprobeert, maar er is zo weinig online te vinden. Ben ik helemaal verkeerd bezig? Kan dit helemaal niet met een Waveshare op de Venus E V3?
Als ik chatGPT om hulp vraag kom ik vast in een loop waarin hij telkens dezelfde zaken wil aanpassen (baudrate of bekabeling aanpassen).

Is er iemand die even met mij mee kan denken?

• Tazzios

Tazzios

..

@eassinck welke firmware versie draait je Marstek? In de nieuwere 144 is modbus api direct via de netwerkkabel beschikbaar. De Waveshare heb ik hier verder nog nooit voorbij zien komen.

• eassinck
Tazzios schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:55:
@eassinck welke firmware versie draait je Marstek? In de nieuwere 144 is modbus api direct via de netwerkkabel beschikbaar. De Waveshare heb ik hier verder nog nooit voorbij zien komen.
Dag Tazzios, bedankt voor je reactie.

Ik heb versie V144 inderdaad. Ik had inderdaad ook al iets gelezen over een directe modbus verbinding middels ethernet. Ik heb daar ook wel naar gekeken en ook de Marstek Venus Modbus integratie in Home Assistant al geinstalleerd en via de standaard netwerk verbindiong verbonden met de marstek, maar wat ik daarvan zag lijkt het erg veel op de standaard Marstek Local Api integratie waarmee je veel kan uitlezen, maar niet zoveel kan aansturen.

Bijna 41 entiteiten staan op niet beschikbaar, onder andere de geforceerde modus en RS485 modus.. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat ik die nodig heb om zelf de accu aan te sturen. Of heb ik deze Marstek Venus Modbus integratie via ethernet nog niet goed genoeg bekeken?

Wat ik graag wil is zelf de accu aansturen op basis van mijn huis situatie. Ik merk dat de AI instelling van Marstek niet aan mijn wensen voldoet.
eassinck schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:46:
Goedemiddag,

Situatie:
- Marstek Venus E V3
- UTP 568A kabel (aan 1 zijde gestript)
- Waveshare RS232/485 to Wifi ETH
- Wifi en kabel verbinding tot stand gebracht
- Home assistant

Ik krijg de data verbinding tussen de waveshare en mijn pc / home assistant niet voor elkaar. Dat wil zeggen, als ik de tool Bodbus Poll gebruik dan krijg ik alleen maar 'insufficien bytes received' meldingen. (er lijkt dus wel verbinding te zijn)

De Marstek en Waveshare heb ik met elkaar verbonden via een UTP kabel, ene zijde gewoon in de RS485 poort van de Marstek en de andere zijde gestript. Volgens eerder opgave in dit forum ben ik uitgekomen op de 2 oranje kabels. Oranje in A en Wit-Oranje in B levert bij mij een groen RXD lampje op. Dat zeggende ga ik er vanuit dat de accu goed is gekoppeld aan de waveshare.

Daarna heb ik de waveshare gekoppeld aan mijn thuisnetwerk. Dit heb ik gedaan door de waveshare via zijn eigen wifi te verbinden aan de laptop. Daar kon ik via het ip adres 10.10.1.254 de instellingen van de waveshare aanpassen. Zo gedaan en nu kan ik binnen mijn thuisnetwerk verbinden met de Waveshare op een eigen vast ip adres. Ik kan dus ook in mijn thuisnetwerk nu de instellingen van de waveshare aanpassen.

In de waveshare heb ik een aantal zaken nagelopen of aangepast op basis van wat ik in dit forum en andere hulp paginas kon vinden:
- modus opo Modbus TCP gezet
- Baudrate op verschillende standen gehad zonder resultaat (9600, 19200,115200)
- Data Bits op 8
- parity op none
- Stop op 1

Netwerk A setting op TCP server, poort 502.

Dan is er ook nog een socket B setting.
Die setting kun je aan of uit zetten en vervolgens kiezen voor TCP of UDP, een poort invullen en een server ip adres. Ik heb alleen geen idee wat ik daar moet invullen.

Ik heb vanalles opgezocht en geprobeert, maar er is zo weinig online te vinden. Ben ik helemaal verkeerd bezig? Kan dit helemaal niet met een Waveshare op de Venus E V3?
Als ik chatGPT om hulp vraag kom ik vast in een loop waarin hij telkens dezelfde zaken wil aanpassen (baudrate of bekabeling aanpassen).

Is er iemand die even met mij mee kan denken?
Aan alleen dat lampje kan je niet zo veel zien denk ik. Het is lastig om een Modbus bus waar geen verkeer overheen gaat te detecteren. Hier staat overal wit oranje in in A en oranje in B dus ik denk dat je ze omgedraaid hebt.

De baudrate is 115200, 8N1 en standaard adres is 1. Van de rest van de Waveshare instellingen heb ik geen kaas gegeten, dat zal je zelf even moeten uitvogelen.

• Tazzios

Tazzios

..

@eassinck de gene die uitstaan kun je aanzetten. ;)

• eassinck
pascallj schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:43:
[...]

Bedankt voor het meedenken Pascallj,

Aan alleen dat lampje kan je niet zo veel zien denk ik. Het is lastig om een Modbus bus waar geen verkeer overheen gaat te detecteren. Hier staat overal wit oranje in in A en oranje in B dus ik denk dat je ze omgedraaid hebt.

De baudrate is 115200, 8N1 en standaard adres is 1. Van de rest van de Waveshare instellingen heb ik geen kaas gegeten, dat zal je zelf even moeten uitvogelen.
Oke, dan is dat toch het proberen waard. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik een combinatie van draden moest gebruiken waarbij ik een rxd signaal zou gaan zien (groen lampje). Dat was alleen in de combinatie zoals ik ze had aangesloten.

Ik had ook al gezocht naar het verschil tussen een 568A en 568B utp kabel. Want in het begin van dit forum hebben ze het over een 568B kabel en ik heb een 568A kabel. Daar is de pinout blijkbaar net iets anders.
Dat zou kunnen betekenen dat ik ook de groene draden ook een kans zou moeten geven.

Die gaven geen signaal (tenminste dat dacht ik) dus die heb ik niet echt getest met de modbus poll.

• eassinck
Tazzios schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:48:
@eassinck de gene die uitstaan kun je aanzetten. ;)
Bedankt Taazzios,

Kun je me verder helpen om deze toch beschikbaar te maken over standaard netwerk?
Onderstaande entiteiten zijn niet beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KwlXe5pCneFoQUvwErEKmx9gHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCFVBIuVwF2jNFYBSEoVi2nf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door eassinck op 28-12-2025 23:59 ]

• sheriff
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:10
eassinck schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:55:
[...]

Bedankt Taazzios,

Kun je me verder helpen om deze toch beschikbaar te maken over standaard netwerk?
Onderstaande entiteiten zijn niet beschikbaar.
Ja, dat kan gemakkelijk, je kunt die simpel in de integratie inschakelen:

Instellingen, Apparaten en diensten, Marstek Venus Modbus, klik op entiteiten (bv bovenaan in beeld), Zoek de entiteit, klik die aan, en kies knop inschakelen.

Doe jij je ogen maar eens dicht, dan zie je wat er hier allemaal van jouw is.

• eassinck
sheriff schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:37:
[...]

Ja, dat kan gemakkelijk, je kunt die simpel in de integratie inschakelen:

Instellingen, Apparaten en diensten, Marstek Venus Modbus, klik op entiteiten (bv bovenaan in beeld), Zoek de entiteit, klik die aan, en kies knop inschakelen.
Bedankt voor je reactie.
Zo simpel, dat had ik eigenlijk zelf moeten vinden.

• Tom Jansen
  • Laatst online: 17:00
Hoi, vraag: Mijn marstek V2 heeft zojuist voor de tweede x plotseling nog maar 1%. De vorige x was weken terug. Hij gaat nu zelf aan het laden met zo'n 650w. Normaal gaat hij niet lager dan de normale 11%. Is dit een bekend iets? En zo ja, wat kan ik hieraan doen?
Vast bedankt voor de moeite.....🥴

Marstek Venus V2 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Home Assistant on: Blackview MP-100 AMD Ryzen 7 5825U 32gb, Firmware CT003-> V122 & Bat: V156 & BMS-> V216

Tom Jansen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:17:
Hoi, vraag: Mijn marstek V2 heeft zojuist voor de tweede x plotseling nog maar 1%. De vorige x was weken terug. Hij gaat nu zelf aan het laden met zo'n 650w. Normaal gaat hij niet lager dan de normale 11%. Is dit een bekend iets? En zo ja, wat kan ik hieraan doen?
Vast bedankt voor de moeite.....🥴
Staat hij al lang stil? Als de batterij lang stil staat loopt hij vanzelf leeg. Op een gegeven moment zal er dan bijgeladen moeten worden. In BMS v215 en eerder ging dat al automatisch vanaf 10 procent. Vanaf BMS v216 (niet publiekelijk uitgegeven) gaat dat pas later.

• Tom Jansen
pascallj schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:20:
[...]

Staat hij al lang stil? Als de batterij lang stil staat loopt hij vanzelf leeg. Op een gegeven moment zal er dan bijgeladen moeten worden. In BMS v215 en eerder ging dat al automatisch vanaf 10 procent. Vanaf BMS v216 (niet publiekelijk uitgegeven) gaat dat pas later.
Nee, staat niet stil. Wordt continu gebruikt. 1x per 24 uur naar 100%. Het is een V2. Modbus werkt normaal probleemloos. ....

Marstek Venus V2 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Home Assistant on: Blackview MP-100 AMD Ryzen 7 5825U 32gb, Firmware CT003-> V122 & Bat: V156 & BMS-> V216

Tom Jansen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:26:
[...]

Nee, staat niet stil. Wordt continu gebruikt. 1x per 24 uur naar 100%. Het is een V2. Modbus werkt normaal probleemloos. ....
Hmm bijzonder. Dat hij ging bijladen vanaf 10 procent hebben we steeds vaker gezien naarmate de wintermaanden kwamen en er vaker niet helemaal volgeladen werd. Daarom hebben ze toen v216 gemaakt die wat minder aggressief dat deed. Maar 1 procent + elke 24 uur naar honderd procent, klinkt wel als iets anders.

Je kan nog steeds vragen om v216 voor het BMS voor de zekerheid. Werkt de batterij verder wel naar behoren (capaciteit/vermogen)?

• Tom Jansen
pascallj schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:29:
[...]

Hmm bijzonder. Dat hij ging bijladen vanaf 10 procent hebben we steeds vaker gezien naarmate de wintermaanden kwamen en er vaker niet helemaal volgeladen werd. Daarom hebben ze toen v216 gemaakt die wat minder aggressief dat deed. Maar 1 procent + elke 24 uur naar honderd procent, klinkt wel als iets anders.

Je kan nog steeds vragen om v216 voor het BMS voor de zekerheid. Werkt de batterij verder wel naar behoren (capaciteit/vermogen)?
Ja, werkt perfect. Bijna 1 jaar nu.! Het is overigens na de update van de Lilygo.... Morgen maar eens checken of dat er iets mee te maken heeft. Bij heeft het wel koud in de garage nu.🥶 Geen idee of dat nog invloed heeft op dit vreemde gedrag🧐

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:01
Dit gedrag had ik ook voor, gemeld bij Marstek, update gekregen naar BMS216 en FW V155. Dat was op 15/11, en ik heb dat gedrag niet meer gezien. Ondertussen V156 aangevraagd, en erop gezet. Volgens testen die er gebeurd zijn door anderen zou deze V156 efficiënter zijn voor NOM regeling. Ik zie geen verschil, maar daar is het ook geen weer voor. Mijn Marstek werkt anders voortreffelijk. ;)

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Tom Jansen
dannyro schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:15:
Dit gedrag had ik ook voor, gemeld bij Marstek, update gekregen naar BMS216 en FW V155. Dat was op 15/11, en ik heb dat gedrag niet meer gezien. Ondertussen V156 aangevraagd, en erop gezet. Volgens testen die er gebeurd zijn door anderen zou deze V156 efficiënter zijn voor NOM regeling. Ik zie geen verschil, maar daar is het ook geen weer voor. Mijn Marstek werkt anders voortreffelijk. ;)
Thanks. Verzoek uitgezet bij marstek. Ik kreeg in ieder geval geen updates .... Zijn er met de 216 en v156 geen problemen met de Lilygo te verwachten? Waar halen jullie de BMS versie vandaan? Kan in de app niets vinden 🫣

[ Voor 5% gewijzigd door Tom Jansen op 03-01-2026 10:44 ]

Tom Jansen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Thanks. Verzoek uitgezet bij marstek. Ik kreeg in ieder geval geen updates .... Zijn er met de 216 en v156 geen problemen met de Lilygo te verwachten? Waar halen jullie de BMS versie vandaan? Kan in de app niets vinden 🫣
De update van de LilyGo heeft hier hoogstwaarschijnlijk niets mee te maken. De BMS versie is via Modbus beschikbaar, of kan je zien als je een update aangeboden krijgt.

• Tom Jansen
pascallj schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:53:
[...]

De update van de LilyGo heeft hier hoogstwaarschijnlijk niets mee te maken. De BMS versie is via Modbus beschikbaar, of kan je zien als je een update aangeboden krijgt.
Thanks👊🏻

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:59
Tom Jansen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:43:
[...]

Ja, werkt perfect. Bijna 1 jaar nu.! Het is overigens na de update van de Lilygo.... Morgen maar eens checken of dat er iets mee te maken heeft. Bij heeft het wel koud in de garage nu.🥶 Geen idee of dat nog invloed heeft op dit vreemde gedrag🧐
Hier staat de V2 in een cederhouten schuurtje in de tuin. Heb dit gedrag nog niet opgemerkt (hangt hier ook aan een Lilygo).

Ik wacht eigenlijk nog wel op het moment dat het in de schuur zo koud wordt dat hij een keer zegt "Ik laad niet meer" :+

Afgelopen nacht heb ik de Venus handmatig tot 100% laten laden om nog een keer gecontroleerd te testen wat de efficientie hier nu is.

Het was 2,2 graad in de schuur. Tijdens het laden werd het 4,5 :P .

Mosfet temperaturen gingen van 5,5 naar 35 graden en na het laden weer terug.

Celtemperaturen van 4 naar 21.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Tazzios

Tazzios

..

Home assistant blueprint weer bijgewerkt.

Marstek X range on the Meter v1.8 Let's go smooth!
  • Breaking: smoothing is renamed to smoothing_max_watts
  • New: minimum different in setpoint change
  • New: Smoothing factor above delta x
  • New: Smoothing factor when passing zero
Marstek X Range OM Blueprint

Verder werk ik aan support voor Marstek venus modbus van ViperRNMC maar dat is nog wat werk omdat entiteitnamen vertaald worden en sommige entiteiten net wat anders werken dan bij Esphome van Lilygo en M5stack.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De afgelopen dagen druk bezig geweest om een modbus tcp HA yaml te maken voor venus V3.
https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

Deze gaat nu meedraaien met 2x esphome modbus modules (V1 en V2) en 1x V3 op modbus tcp/ip via HA
Zodat deze (ook) met de nodered flow van Bob (en zijn collega @GAEvakYD )overweg kan.
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

Fouten voorbehouden ;-) Draait hier afgelopen nacht en ochtend prima. ;)

Edit: mocht je de v3 al hebben draaien via esphome modbus module, verwijder dan eerst deze via configuratie - apparaten en diensten - esphome - desbetreffende module
Anders heb je straks entities die eindigen met _2
En dat kost nogal wat werk om deze weer te verwijderen allemaal.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2026 10:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Voor de mensen die nog LilyGo behuizingen willen bestellen.
Ik heb het product nu op een ander adres staan:

https://www.laserandlayer...houder-marstek-thuisaccu/

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:20
Enige tijd geleden was de AI functie "kapot"; werkte heel slecht. Iemand enig idee hoe dit nu is? Er zijn inmiddels een aantal app-updates geweest.

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

r03n_d schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:42:
Enige tijd geleden was de AI functie "kapot"; werkte heel slecht. Iemand enig idee hoe dit nu is? Er zijn inmiddels een aantal app-updates geweest.
suave1234 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

weert14 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Zo te zien niet.

• doetnetalsof
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:00
Allen,

Ja het voordeel van zo'n groot toppic is dat alles er in staat wat je wel wilt weten en wat niet handig ie.
En alles staat er vast 3 dubbel in.

Maar ik lees en koop altijd het verkeerde (net als de V3 batterij te vroeg gekocht.......die was ineens een stuk goedkoper).

Ik had chatgpt al los gelaten op dit topic, maar daar kreeg ik steeds meer verwarring door.

Dus ik vraag het voor een "vriend"
Ik heb 3 V3 batterijen en wil die met modbus/rs485 aan elkaar knoppen.

Maar nu komt de vraag, welke rs485 module ga ik daar aan hangen.
Welke is het meest compatible/ondersteund?

Ik dacht zelf aan de LilyGo
Want als ik het nu begrepen heb heb je daar nu 3 varianten van, USB3 / wifi / poe
Nu staat mijn HAS niet in de buurt van de batterijen de USB3 versie valt al een beetje af, of dexe moet juiste de beste zijn?

Help mij uit deze rs485 jungle

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:49
Gaaf dat dit nu ook kan. Werkt dit al net zo goed als de "echte" rs485 via esphome?

• Beekforel
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben sinds vandaag ook gebruiker van de modbus code van @AUijtdehaag, maar dan voor 2 x een Marstek Venus A. De derde zit nog in de doos, moet daar eerst nog wat aanpassingen voor doen.

Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan, maar ben tot nu toe erg tevreden! Simpele implementatie en goed te gebruiken. Ethernet wel aan te raden, zelfs naast m'n accesspoint was de wifi onbetrouwbaar.

Er bovenop de Home Battery Control Node Red flow geconfigureerd, ging ook erg eenvoudig. Spul ingesteld op dynamic en nu maar wachten denk ik dan. :9

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:53
als je een dynamische contract heb wel ja

Over de wifi werkt hier prima Ik heb hem bij maat aangesloten en daar was de wifi spatzuiver

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:11
Hier dezelfde vraag als net hier boven van @doetnetalsof , ik denk toevallig voor die zelfde vriend :D
Ik heb ze alle 3 bekabel op de lan poort aangesloten, werkt prima, maar wil je zeggen dat de rj45 modbus poort met een standaard netwerkkabel ook kan worden aangesloten op dezelfde switch, dan de software van Github implementeren en werken? Thx

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:26
Heineken01 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Hier dezelfde vraag als net hier boven van @doetnetalsof , ik denk toevallig voor die zelfde vriend :D
Ik heb ze alle 3 bekabel op de lan poort aangesloten, werkt prima, maar wil je zeggen dat de rj45 modbus poort met een standaard netwerkkabel ook kan worden aangesloten op dezelfde switch, dan de software van Github implementeren en werken? Thx
Nee zeker niet! Die RJ45 poort voor modbus is geen netwerk poort. Die poort is enkel voor klassieke modbus RTU (modbus seriële communicatie).

Wat men zegt is dat je nu Modbus-TCP, dit wil zeggen modbus communicatie over netwerk kan doen via de LAN kabel op een V3. Er is dan geen seriële communicatie meer, dus modbus RJ45 kabel niet gebruiken. Maar de modbus communicatie gaat virtueel over het gewone netwerk (modbus-over-tcp/ip).

Dus geen kabel op modbus poort, geen ESP of Atom of LilyGo module meer nodig.
Gewoon software instellen, IP adres opgeven van de E V3 en gaan (als je E V3 met LAN kabel verbonden is).

[ Voor 9% gewijzigd door GoBieN-Be op 09-01-2026 22:23 ]

• Heineken01
GoBieN-Be schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:47:
[...]

Nee zeker niet! Die RJ45 poort voor modbus is geen netwerk poort. Die poort is enkel voor klassieke modbus RTU (modbus seriële communicatie).

Wat men zegt is dat je nu Modbus-TCP, dit wil zeggen modbus communicatie over netwerk kan doen via de LAN kabel op een V3. Er is dan geen seriële communicatie meer, dus modbus RJ45 kabel niet gebruiken. Maar de modbus communicatie gaat virtueel over het gewone netwerk (modbus-over-tcp/ip).

Dus geen kabel op modbus poort, geen ESP of Atom of LilyGo module meer nodig.
Gewoon software instellen, IP adres opgeven van de E V3 en gaan (als je E V3 met LAN kabel verbonden is).
Ah, dank voor de heldere uitleg. Dus de modbus aansluiting is dus eigenlijk overbodig geworden door een firmware update?

• Heineken01
Ter aanvulling op bovenstaande: Als ik de modbus-tcp in HomeAssistant tzt aan de praat krijg, dan kunnen de batterijen dus slim aangestuurd worden door plugins vanuit HomeAssistant, is dat de CT003 nog noodzakelijk? In huis is ook nog een HomeWizard P1 meter.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heineken01 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:26:
Ter aanvulling op bovenstaande: Als ik de modbus-tcp in HomeAssistant tzt aan de praat krijg, dan kunnen de batterijen dus slim aangestuurd worden door plugins vanuit HomeAssistant, is dat de CT003 nog noodzakelijk? In huis is ook nog een HomeWizard P1 meter.
Ik heb enkel een HW meter en geen ct003 dus ja het kan.
Maar dan wel met de code van Bob (en zijn collega @GAEvakYD )
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

@Tazzios schrijft een blueprint, daar kan het wellicht ook mee straks.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2026 08:15 ]

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:17
Ik heb gisteren EspHome en HA updates gedaan alles werkt nomaal alleen de Lilygo led kan niet meer gedimd of uitgezet worden. Komt altijd terug naar 100%
Als ik de enige ben dan plak ik het ledje wel af hoor😉

🇧🇪 3kW 155°/ Venus E (V2) v156, BMS (v216) CT003 (v117) , DM XS212, RPI4+HA

• Tazzios

Tazzios

..

@tinamar
Met deze code heb je een aan uit optie:
https://github.com/Superd...LilygoRS485/pull/24/files

De pull voegt een schakelaar toe en een conditie om de stand van de schakelaar te controleren. Vanaf regel 1396 kopiëren en over je huidige interval stuk plakken is voldoende.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik dacht ik vraag Marstek support om de modbus informatie:
Dear customer, thank you for your feedback. Venus A does not have a 485 interface, so there are no relevant registers.
8)7

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Beekforel Vraag naar de 2e lijns helpdeskmedewerker _O-

• GoBieN-Be
Heb je een Venus A of E?
Meeste van ons hebben een E, die bestaat in V1, 2, 3 varianten.

[ Voor 75% gewijzigd door GoBieN-Be op 10-01-2026 11:11 ]

• GoBieN-Be
Heineken01 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:41:
[...]

Ah, dank voor de heldere uitleg. Dus de modbus aansluiting is dus eigenlijk overbodig geworden door een firmware update?
Klopt, maar enkel op het V3 model, en enkel via de LAN aansluiting (niet via de WiFi verbinding) en met die recente firmware versie.

Wat betreft de P1 meter. Als jij de batterij manueel gaat sturen met eigen logica heb je die niet nodig. Als je de batterij op (NOM) zelfconsumptie wilt zetten dan wel. Die P1 meter kan ook virtueel gemaakt wordne in HomeAssistant (b2500 addon). Vanaf je meer dan 1 batterij van Marstek wilt laten samenwerken in zelfconsumptie heb je wel hun CT002 of CT003 meter nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door GoBieN-Be op 10-01-2026 11:15 ]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

GoBieN-Be schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:10:
Heb je een Venus A of E?
Ik heb de Venus A. Drie zelfs. De modbus tcp implementatie lijkt grotendeels hetzelfde te zijn, ik ben aan het uitzoeken wat de verschillen zijn en hoe we daar mee.om kunnen gaan.

• Heineken01
GoBieN-Be schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:10:
Heb je een Venus A of E?
Ik heb een HW P1 en een CT003 P1 meter en 3x Venus E 3.0.
Als je ze via HomeAssistant dus slim gaat aansturen kan dit dan wel naar meerdere batterijen?
De HomeWizard P1 blijf ik wel houden, fijn apparaat. De CT003 enkel nu vol aansturen meerdere Venus E 3.0, maar het ding liever kwijt dan rijk.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Modbus tcp/ip yaml bestanden gemaakt voor de V1/V2 (elfin) voor direct gebruik in nodered flow van Bob:
Marstek V3: https://github.com/fonske...3-modbus-TCP-IP/tree/main (niks aan gewijzigd)
Marstek V1/2: https://github.com/fonske...V3-modbus-TCP-IP/tree/v12 (nieuw)

Als voor marstek A meer bekend is wat werkt, komt die er ook nog bij.

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:52
Het is me zowaar gelukt om mij mt zichtbaar te maken in HA. Enige sensor die nog niet werkt is: sensor.p1_meter_active_power

Dat is de eerste grafiek

Iemand enig idee waar deze info zit?

[ Voor 11% gewijzigd door suave1234 op 10-01-2026 16:03 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@suave1234
De oorsprong is mijn eigen HW p1 sensor.

Daar kun je van maken sensor p1_meter_power als de node red flows van Bob hebt geinstalleerd met bijbehorende HA yamls
Dat is dan de template sensor uit de house_battery_control_config,yaml die je configureerd en nstalleerd

Ik zal het aanpassen op github

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2026 16:21 ]

• suave1234
r03n_d schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:42:
ik heb weer een nieuwe firmware gekregen. Nu werkt NOM wel weer (met een geladen accu) maar AI nog steeds niet helaas

• suave1234
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:21:
@suave1234
De oorsprong is mijn eigen HW p1 sensor.

Daar kun je van maken sensor p1_meter_power als de node red flows van Bob hebt geinstalleerd met bijbehorende HA yamls
Dat is dan de template sensor uit de house_battery_control_config,yaml die je configureerd en nstalleerd

Ik zal het aanpassen op github
was niet heel slim van me zie ik nu. Ik draai HA in NL, dus mijn sensor heet p1_meter_vermogen :*) :*)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@suave1234
Gebruik je de nodered flows van Bob niet dan?
https://github.com/gitcod...y_control_config.yaml#L21

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

De daily, monthly en lifetime tellers, werken die langzamer bij? Ik lees zowel via de app als via modbus nog geen data van de (bescheiden) ontlaadactie die ik vanavond heb gedaan.

• Heineken01
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:50:
Modbus tcp/ip yaml bestanden gemaakt voor de V1/V2 (elfin) voor direct gebruik in nodered flow van Bob:
Marstek V3: https://github.com/fonske...3-modbus-TCP-IP/tree/main (niks aan gewijzigd)
Marstek V1/2: https://github.com/fonske...V3-modbus-TCP-IP/tree/v12 (nieuw)

Als voor marstek A meer bekend is wat werkt, komt die er ook nog bij.
You can add the code of the MENU yaml file to your home assistant. In home assistant choose the pencil in the upper right corner. Press + on the top menu. Choose building blocks (bouwstenen) and save (opslaan) Choose pencil and three dots - edit in yaml (bewerken in yaml) en copy all the code from inside the marstek_m1_modbus_tcp_MENU.yaml file to this screen and click save The entities created from marstek_m1_modbus_tcp.yaml should now be available. For the graphics inside the menu go to HACS (if installed) and install apexcharts-card

In welke pagina of tab dien je dit te doen? Als ik op de "Overview" pagina dit doe krijg ik heel iets anders met het potlood of + knopje. :?

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste