[iPadOS 17] - Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Voorwoord

Welkom in het iPadOS 17 beta topic. In dit topic kunnen, tot aan de definitieve lancering van iPadOS 17 in de herfst dit najaar, ervaringen uitgewisseld worden en discussies gestart worden.

Gelieve enkel software-gerelateerde zaken behandelen in dit topic. Hardware-gerelateerde zaken kunnen besproken worden in de daarvoor bestemde topics.

Verder de vraag om op- en/of aanmerkingen aangaande de opzet van deze topics te delen in het 'iOS feedback' topic.

Wat is nieuw?

Op deze pagina is een overzicht te vinden van de belangrijkste vernieuwingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRqTudI7PivV9xUjXi6GmL77Bxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HYGuHZ7p0pLdfLFWAhjRRJiL.png?f=fotoalbum_large

Compatibiliteit

iPadOS 17 is compatiabel met de volgende iPad's:
  • iPad mini (5e generatie en nieuwer)
  • iPad (6e generatie en nieuwer)
  • iPad Air (3e generatie en nieuwer)
  • iPad Pro (2e generatie en nieuwer)

Links

Persbericht vanuit Apple
Webpagina van iPadOS 17 op de Apple website

Alle Apple topics

Mac
MacBook Air
MacBook Pro
iMac 24"
Mac mini
Mac Studio
Mac Pro
macOS Sonoma

iPad
iPad Pro
iPad Air
iPad
iPad mini
iPadOS 17

iPhone
iPhone 14
iPhone SE
AirTag
iOS 17

Watch
Apple Watch Ultra / 8 / SE en watchOS 10

Vision
Apple Vision Pro (visionOS)

AirPods
AirPods (3e generatie)
AirPods Pro (2e generatie)
AirPods Max

TV & Woning
Apple TV 4K
HomePod (mini)

[ Voor 88% gewijzigd door robcoenen op 06-06-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:16

alienfruit

the alien you never expected

Flexible Layouts dat klinkt veel belovend. Lieten ze dat nog zien in de live stream?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 15:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOBvo8Fe3wvMKYcVIFQiObx1xs8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IHZbcRaAK6T0EnOhOhbjnTkv.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij klopt hier iets niet (ik heb nog nooit voor een dev account betaald, ook nooit een dev geweest)

Keek de iPhone net na maar daar heb ik nergens toegang tot beta (misschien omdat automatische updates uit staan?)

Nu wel

Op mijn iPhone hoef ik de beta niet zo erg, iPad lokt wel (plus minder issues als dingen niet goed werken op de iPad, iPhone heb ik harder nodig)

Je kan toch met hetzelfde AppleID wel een beta draaien op de ene iDevice terwijl je het op de andere niet doet? Of moet je dan meteen op alles beta draaien?

[ Voor 34% gewijzigd door Mizgala28 op 05-06-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/LlcGFYgMUbB7toZWdI6HyJy1.png

Je kan nu je Privé modus achter TouchID of FaceID locken (kan uit inde Safari settings)

Health app heb ik niet ingesteld, ik gebruik geen iCloud op mijn iPhone en blijkbaar heb je dat nodig voor delen van data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/DgUTuQitLqApbJnKh8nQrI1h.png

Verder toont de Weer app nu wat meer data, in de iOS staat ook bij dat de grafieken ook nu anders zijn.

Draait nu (nog?) vrij stabiel op iPad 9th.

Edit:

Je krijgt nu wel een hele lelijke blur bovenin je wallpaper op beide lockscreen en homescreen.

alleen met mijn eigen wallpapers

Even more accurate autocorrect Available in Arabic, Dutch, English, French, German, Hebrew, Korean, Italian, Polish, Portuguese, Romanian, Spanish, and Thai. English, French, and Spanish require iPad Pro 12.9-inch (5th generation and later), iPad Pro 11-inch (3rd generation and later), iPad (10th generation), iPad Air (4th generation and later), or iPad mini (6th generation).

Flauw dat het niet op iPad 9th werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door Mizgala28 op 06-06-2023 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:10
Kunnen we niet gewoon één topic hanteren voor iOS 17 en iPadOS 17?

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Rivanov schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:27:
Kunnen we niet gewoon één topic hanteren voor iOS 17 en iPadOS 17?
Ja blijft onhandig. Zeker omdat de verschillen nog steeds erg marginaal lijken te zijn.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik vond de wijzigingen in iPadOS sowieso tegenvallen.

Ik zou het wel fijn vinden als je app layout in landscape en portrait gewoon hetzelfde blijft. Als je nu in portrait een icoontje versleept dan staat die in landscape nog op de oude plek. Zo zijn er nog wel meer van die quirks die ik liever gefixt zou zien dan een diepte wallpaper :p

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Blijkbaar kun je nu widgets overal op het app scherm naar keuze plaatsen.

App iconen helaas niet, maar nu kan ik tenminste de widgets plaatsen waar ik wil, vooral handig in landscape modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:44

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Met iPadOS 17 krijgt de iPad eindelijk de Health app. Betekent dat dat ik mijn Apple Watch aan mijn iPad kan koppelen en dus eindelijk iPhone weg kan doen?

Vast niet.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-05 20:14
Dit verklaard een hoop: https://www.macrumors.com...wJ1qHtnbnY1bGaKEcUrEINgnw

Kennelijk is het dus wel gratis zoals eerder vermeld.

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 15 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Vond iPadOS 17 behoorlijk buggy, had een paar springboard crashes in een uur en een web player die ik redelijk veel gebruik bufferde niet meer. Ik heb hem dus maar weer terug naar 16 gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
Donstil schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:45:
Vond iPadOS 17 behoorlijk buggy, had een paar springboard crashes in een uur en een web player die ik redelijk veel gebruik bufferde niet meer. Ik heb hem dus maar weer terug naar 16 gezet.
Tot nu toe draait het hier redelijk goed, qua bugs en crashes wel inmiddels paar dingen gevonden.

- eigen wallpapers hebben blur bovenin, rest ervan niet. Apple hun eigen meegeleverde wallpapers hebben deze issue niet

- Airdrop naar mijn iPhone werkt, maar van de iPhone (16.5) naar de iPad crasht het

- Feedback app crasht

- Weer app wil soms niet inladen (al kan dit ook een server issue zijn)

- Soms willen bepaalde websites in Safari, vooral met veel reclame enorm stotteren tijdens scrollen. Al gebeurt dit wel heel willekeurig.

Voor de rest lijkt het ok, maar ik gebruik de iPad slechts voor paar specifieke taken, dus eventuele issues vallen minder op dan op mijn iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:08

ralpje

Deugpopje

Ik probeer te enrollen in de iPadOS 17 beta, maar zie onder de updates alleen de optie om de iPadOS 16 public beta te installeren.
Moet ik nog extra stappen doen om ook 17 te zien, of is het gewoon even een kwestie van afwachten?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-05 20:14
ralpje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:20:
Ik probeer te enrollen in de iPadOS 17 beta, maar zie onder de updates alleen de optie om de iPadOS 16 public beta te installeren.
Moet ik nog extra stappen doen om ook 17 te zien, of is het gewoon even een kwestie van afwachten?
Een keer inloggen op developer.apple.com dan komt de optie wel naar voren toe.

[ Voor 4% gewijzigd door Nicj56 op 07-06-2023 09:54 ]

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 15 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:59
Mizgala28 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:13:
Blijkbaar kun je nu widgets overal op het app scherm naar keuze plaatsen.

App iconen helaas niet, maar nu kan ik tenminste de widgets plaatsen waar ik wil, vooral handig in landscape modus.
Dit kon toch al sinds iPadOS 15, of bedoel je iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Winduss schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Dit kon toch al sinds iPadOS 15, of bedoel je iets anders?
Er wordt bedoeld dat er met iPadOS 17 geen automatische uitlijning naar linksboven plaatsvindt.

De daadwerkelijke uitlijning is nog wel op een grid.

[ Voor 13% gewijzigd door Donstil op 11-06-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik probeer iPadOS 17 public beta op mijn iPad Pro 2017 te installeren maar dat lukt niet.
Draait nu 16.6 en 17 public beta is beschikbaar. Hij begint de installatie en dan start hij opnieuw op en dan is het mislukt. Er komen verder geen meldingen, wat troubleshooten natuurlijk wat lastig maakt. Meer mensen dit probleem gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Het is na poging 20 toch een keer gelukt. Op de oude iPad is er op de health app die slecht sync met de telefoon niets nieuws onder de zon voor mijn gebruik.

Op mijn nieuwere iPad pro 2021 is het lockscreen nu wat beter met widgets. Verder weinig opzienbarends en dat valt ook wel op te maken aan de activiteit in dit topic :D

Gebrek aan inspiratie lijkt toch wel de boventoon voor iPadOS 17 en iOS 17..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:13
Nog meer mensen last van een flikkerend scherm en fletse kleuren op iPadOS 17 public beta 4? Na terug zetten van 16.6 is alles weer normaal. Ik heb de iPad Pro 12.9 M2

[ Voor 8% gewijzigd door danjan2411 op 20-08-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
danjan2411 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:08:
Nog meer mensen last van een flikkerend scherm en fletse kleuren op iPadOS 17 public beta 4? Na terug zetten van 16.6 is alles weer normaal. Ik heb de iPad Pro 12.9 M2
Onder bepaalde omstandigheden had ik daar last van paar betas terug.

Maar met beta 5 en huidige 6 heb ik dat niet meer terug gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
Mizgala28 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:22:
[...]

Onder bepaalde omstandigheden had ik daar last van paar betas terug.

Maar met beta 5 en huidige 6 heb ik dat niet meer terug gezien.
Ik heb daar dus wel last van onder public beta 4 , welke iPad heb je, ook de m2? Ook de kleuren zijn veel fletser. Op 16.6 zijn de kleuren veel voller. Ik blijf nog mooi even op 16.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
danjan2411 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

Ik heb daar dus wel last van onder public beta 4 , welke iPad heb je, ook de m2? Ook de kleuren zijn veel fletser. Op 16.6 zijn de kleuren veel voller. Ik blijf nog mooi even op 16.6.
Ik draai de dev beta dus die is wat verder, iPad 9th overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 21-08-2023 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
Mizgala28 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:33:
[...]

Ik draai de dev beta dus die is wat verder, iPad 9th overigens.
Ik denk dat het specifiek de m2 is, zie onderstaand topic.

https://forums.macrumors....2-screen-flicker.2395927/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:56

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Here we go…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCeN9JCyZtnFhYj1yRFTWn6L1ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCCX9giv0iQHINEqceKcfSyD.jpg?f=fotoalbum_large

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamarkla
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-05 22:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FUQ7CWyVKZ27IRmKOSPvoAtPLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uW1EwEATSYIrfmb5DydDqQmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Perfecte voedsel voor tijdens het wachten op de update 😜

[ Voor 0% gewijzigd door lamarkla op 18-09-2023 19:40 . Reden: Grammatica noob ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
lamarkla schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:36:
[Afbeelding]

Perfecte voedsel tijdens het wachten op de update 😜
Wel na 1 hap weg leggen.

• zup
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-12-2024

zup

Is het mogelijk om iPadOS 17 via een omweg op een niet ondersteunde iPad (12.9 - 1e generatie) te installeren? Iemand daar ervaring mee?

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@zup Dit lijkt mij niet mogelijk, dan eet ik mijn hoed(je) op.

• zup
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-12-2024

zup

RoRoNL schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:02:
@zup Dit lijkt mij niet mogelijk, dan eet ik mijn hoed(je) op.
Meen in het verleden toch wel eens artikeltjes/postjes/filmpjes tegen gekomen te zijn waarin via Jailbreak oid een nieuwe versie van iOS op een niet langer ondersteunde iOS device werd geïnstalleerd.

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dit heb ik persoonlijk gemist, ik wist wel dat je dan nieuwe apps alsnog kunt installeren, maar ging er vanuit dat dit niet geldt voor het besturingssysteem. Lijkt mij alsnog heel bijzonder. #CorrectMeWhenImWrong

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:22
Waar ik wel vrolijk van word zijn al die apps die verschijnen waarmee je je iPad Pro (M1 of hoger) als scherm kunt gebruiken (met een HDMI dongle).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Op de iPad pro een bugje tegengekomen waarbij het “magic” toetsenbord niet meer werkte als ik wilde typen. Touchpad deed het nog en cmd+tab ook, maar geen van de letters reageerde nog.

Ik moest de ipad uit en aanzetten om het weer op te lossen (anders kon ik dit ook niet typen.) Nog nooit eerder meegemaakt. De ipad even van het toetsenbord afhalen en weer terug hielp ook niet.

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb nu zoiets raars op mijn iPad Air 5th gen.
Als ik hier op GoT een topic of subforum in een nieuw tabblad wil openen door er lang op de klikken en kiezen voor “Open in background” komt er een nieuwe tabblad maar niet de pagina die je zou verwachten. Het lijkt dezelfde pagina nogmaals te openen.

Op de front-page van tweakers werkt het wel goed.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijkie
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10-2023
Sinds ios 17 kan ik niet meer op websites gpx bestanden openen wel importeren van de Ipad pro zelf-icloud-Drive.Bv judise.nl komoot.com, wel met de app versie van komoot-Garmin connect kan ik de bestanden importeren en openen.
Tot voor kort was dit geen probleem met ios 16 en ook getest met een ipad ios versie 15.
Ook geen problemen met windows pc.
Icloud synchroniseert ook en opnieuw in en uitgelogd.
Bij Apple 1 uur in de wacht gestaan zonder resultaat.

Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-10-2024

KarlHungus

I fix the cable.

Zijn er issues bekend met de Files-app in iPadOS17 als er heel veel bestanden in een iCloud drive folder zitten? Ik merk sinds de upgrade dat iCloud Drive erg buggy is: files die niet te downloaden zijn, folders die vast lijken te zitten.

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijkie
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10-2023
Ook al staat de file op de ipad zelf dan nog wordt de geïmporteerde file niet geopend maar blijft het grijs onderliggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 14:09

page404

Website says no

Ligt het aan mij of is het selecteren van tekst en het verplaatsen van de markertjes van geselecteerde tekst een mislukt en sadistisch spelletje geworden? Ik kan daar helemaal niks meer mee op mijn iPad Pro.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Sinds kort, het viel mij vandaag pas op, dat de Youtube app niet meer de keuze van resolutie geeft als het gaat om de kwaliteit. Ligt dat aan mij en/of ervaren anderen dat ook?

Doet geen 4k meer. (Ik heb ook even videos opgezocht die zeker 4k moeten zijn)

Dit op een iPad pro 2021, 12”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:16
Hann1BaL schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:50:
Sinds kort, het viel mij vandaag pas op, dat de Youtube app niet meer de keuze van resolutie geeft als het gaat om de kwaliteit. Ligt dat aan mij en/of ervaren anderen dat ook?

Doet geen 4k meer. (Ik heb ook even videos opgezocht die zeker 4k moeten zijn)

Dit op een iPad pro 2021, 12”
En als je op geavanceerd klikt? Kan het hier altijd nog gewoon aanpassen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ah6IXXDPKNkGKp9qbtYGgLgeS1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FSCVnCpdeN5U4uyf30x4N41k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Dank @Roy Tollenaar ! Dat is inderdaad wel beschikbaar, Google lijkt je liever op een lagere resolutie te houden oid, want dit was eerst transparanter en eenvoudiger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Goh. Het kan dus toch: Apple Finally Plans to Release a Calculator App for iPad Later This Year
https://www.macrumors.com...lator-app-for-ipad-rumor/

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-05 12:47
Als ik in de foto’s app iets met gedeelde albums wilt doen, loop de hele foto’s app vast. Zijn er meer mensen die hier last van hebben of dit kunnen reproduceren? Het gebeurt al zodra je een gedeeld album aan probeert te maken.

IPadOS 17.5.1 / iPad Pro 11” M4. Een herstart heeft het probleem niet verholpen.

Op mijn iPhone met iOS 17.5.1 gaat het wel goed.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Pagina: 1