Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.259 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
b0On schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 05:55:
[...]

Dit Heb ik ook gedaan (volgens mij)
[Afbeelding]

Maar Ik moet nog steeds mijn passcode intypen voor de automation start. Wat heb jij anders gedaan dan ik?
Niet zeker dat dat het is, maar onder iOS settings > Face ID & Passcode onderaan, heb je een groep voor "allow access when locked" en 1 ding daar heet accessoires.. Misschien is dat het?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:15
The__Virus schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:32:
Wel jammer dat met de nieuwe update de automatische verlichting bij regen blijkbaar niet werkt in NL. Notateslaapp geeft aan dat het niet relevant is in NL, maar waarom?
https://www.notateslaapp....n/2023.26.1/release-notes
Wil je dat dan? Zolang die regensensor niet perfect werkt, heb ik dat liever niet. En uiteindelijk hebben we nog altijd de DRL's, dus we missen niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
this schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Wil je dat dan? Zolang die regensensor niet perfect werkt, heb ik dat liever niet. En uiteindelijk hebben we nog altijd de DRL's, dus we missen niet.
Dagrijverlichting werkt niet achter. Dus heb je ook niets aan in de regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:41
this schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Reed laatst overdag in een enorme stortbui. Op de snelweg een meter of 10 zicht. Voorgangers deden hun mistlicht achter aan, toen zag ik dat mijn normale verlichting niet eens aan stond. En dat is lekker zoeken in het menu in zo'n situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:08
Aan de ene kant jammer dat hij nog niet heel breed gepushed wordt.
Aan de andere kant hebben ze dus wat gevonden in de revisie wat niet goed werkte daar we nu al op .6 zitten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FzgkcYf.png

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maurice- schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Reed laatst overdag in een enorme stortbui. Op de snelweg een meter of 10 zicht. Voorgangers deden hun mistlicht achter aan, toen zag ik dat mijn normale verlichting niet eens aan stond. En dat is lekker zoeken in het menu in zo'n situatie...
"Dimlicht aan"? Niet getest, zou mooi zijn als dat werkt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:11
Eerste schades doen altijd het meeste zeer :'(
Gister terwijl de auto geparkeerd stond op mijn werk een dikke dode tak op de auto gevallen, met als gevolg 1 grote en 2 kleinere dutsen in de dakrand.

Nu maar eens beramen of je hier iets mee kan richting terrein eigenaar... de verzekeraar wilt in ieder geval niets betekenen alvorens de eigenaar schuld erkend (lekker makkelijk weer). ;w

On the up side, sentrymode heeft alles haarfijn in beeld :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoBwVDBz46bCGRSio7-Yp2MCK10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8to6w81Og3EsgCf3KWo2CMR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ob488TuirsQwWIkF-EIHWAWU8yo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/dHBV96SuxQt6jmRJJwKXvAV1.gif?f=user_large

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05
[...]

Knap waardeloos inderdaad. Zou graag standaard dimlicht voor en achterlichten aan willen hebben. Maar voor zover ik weet kan dat enkel handmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11
The__Virus schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:32:
Wel jammer dat met de nieuwe update de automatische verlichting bij regen blijkbaar niet werkt in NL. Notateslaapp geeft aan dat het niet relevant is in NL, maar waarom?
https://www.notateslaapp....n/2023.26.1/release-notes
Aangezien de update nog niet breed is uitgerold zou mijn advies zijn het af te wachten. Niet alle info klopt altijd 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[...]

1x groot licht, en dan van auto naar dimlicht aan via het scherm. Sneller als dat lukt mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Blasterxp schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

1x groot licht, en dan van auto naar dimlicht aan via het scherm. Sneller als dat lukt mij niet.
Maar dat is dan wel weer stom om grootlicht aan te zetten, als er verkeer is doe ik dat sowieso niet.
Jammer dat achteraan geen DRL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Xrypta schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:48:
Eerste schades doen altijd het meeste zeer :'(
Gister terwijl de auto geparkeerd stond op mijn werk een dikke dode tak op de auto gevallen, met als gevolg 1 grote en 2 kleinere dutsen in de dakrand.

Nu maar eens beramen of je hier iets mee kan richting terrein eigenaar... de verzekeraar wilt in ieder geval niets betekenen alvorens de eigenaar schuld erkend (lekker makkelijk weer). ;w

On the up side, sentrymode heeft alles haarfijn in beeld :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is balen! Ik neem aan dat je een cascoverzekering hebt waarop je de schade kunt claimen, toch? Richting de terreineigenaar zie ik weinig mogelijkheden, tenzij er echt sprake was van verwaarlozing of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:11
VeeGee schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Dat is balen! Ik neem aan dat je een cascoverzekering hebt waarop je de schade kunt claimen, toch? Richting de terreineigenaar zie ik weinig mogelijkheden, tenzij er echt sprake was van verwaarlozing of iets dergelijks.
Ja volledig verzekerd dus het wordt ongeacht opgelost!

Enige waar ik hoop kans op te hebben dat deze groenstrook een 'verhoogde zorgplicht' behoord te hebben, daar dit een plek is waar schade valt te verwachten indien er iets uit de bomen valt.

Iets met nee hebben ja krijgen en anders dat de eigenaar zijn bomen beter gaat onderhouden :)

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:17
[...]

Staat er niet altijd een symbool van de verlichting op het scherm? Grijs als het uitgeschakeld is. Groen wanneer ingeschakeld. Als je daar op drukt krijg je gewoon de "lichtschakelaar" direct te zien. Of herinner ik het me verkeerd? Met gewoon drukken waar ik het logisch vind kom ik eigenlijk overal wel snel waar ik zijn wil tot nu toe bij m'n Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
GekkeRipper schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Staat er niet altijd een symbool van de verlichting op het scherm? Grijs als het uitgeschakeld is. Groen wanneer ingeschakeld. Als je daar op drukt krijg je gewoon de "lichtschakelaar" direct te zien. Of herinner ik het me verkeerd? Met gewoon drukken waar ik het logisch vind kom ik eigenlijk overal wel snel waar ik zijn wil tot nu toe bij m'n Model 3.
Staat letterlijk in het eerste menu bovenaan. Wat wel jammer is, is dat je lichten aanzet, Vervolgens de lichten niet uitgaan (ook niet bij sluiten en weglopen) als je uitstapt, maar direct uitgaan als je weer vertrekt… wie dit heeft bedacht 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Terzijde, betreft het mistachterlicht wat die andere weggebruikers inschakelen. Stelletje criminelen! ;)
Mistlicht
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
Tenzij je in België reed, dan waren dat juist de brave wet volgende burgers.
Steeds meer voertuigen zijn uitgerust met mistlampen vooraan, maar deze zijn niet verplicht. Indien er wel zijn, kan je ze gebruiken bij sneeuw, zware regen of mist. In dat geval, kan je ze alleen of in combinatie met het dimlicht of grootlichten gebruiken. In andere omstandigheden, mag je ze niet gebruiken.
Je moet de mistlampen achteraan inschakelen in de volgende situaties: wanneer mist het zicht beperkt tot minder dan 100 meter, wanneer de sneeuwval het zicht beperkt tot minder dan 100 meter en in het geval van zware regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
GekkeRipper schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Enkel als je automatische grootlichten opstaan hebt, dan komt deze in het grijs te staan als de lichten uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:41
Over het gemakkelijk terugvinden in het menu als je weet waar het staat; nogal wiedes. Maar ik vind het gevaarlijk dat bij dergelijk weer overdag de verlichting niet aanspringt.
GekkeRipper schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:46:

[...]

Tenzij je in België reed, dan waren dat juist de brave wet volgende burgers.

[...]
Zeeland bij de Belgische grens dus het kunnen zeker Belgen zijn geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:06

Bever!

3

Pufster schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:16:
[...]

Denk dat scheve sturen al langer aanslepen maar tenzij je er op gewezen wordt kan het zijn dat het je niet opvalt. Hadden we er hier niet over begonnen gingen de meeste het nooit zien.
Ik zou dat niet laten zitten hoor, als het af fabriek zo matig is uitgelijnd kan je op wachten dat de banden scheef sluiten en/of raar stuurgedrag vertoont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Is het trouwens naast een Checklist bij ophalen nog handig om iets specifieks mee te nemen om alles na te lopen? Zaklamp iets van gereedschap etc?.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Bever! schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Ik zou dat niet laten zitten hoor, als het af fabriek zo matig is uitgelijnd kan je op wachten dat de banden scheef sluiten en/of raar stuurgedrag vertoont
Scheef stuur =/= slechte uitlijning. Dat zijn 2 verschillende zaken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
turkeyhakan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Aangezien de update nog niet breed is uitgerold zou mijn advies zijn het af te wachten. Niet alle info klopt altijd 100%.
Ik heb het al getest, want ik heb de update al meer dan een week. Het werkt inderdaad niet. Ik had niet gelezen dat het niet relevant voor NL zou zijn, dus ging er vanuit dat het werkte. Maar tegendeel werd bewezen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kien.kien
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-04-2024
b0On schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:38:
[...]

Daar ben ik heel benieuwd naar, mijn iphone ziet mijn gezicht schijnbaar niet als de telefoon op de lader in de MY ligt...
Kan dit nu niet onbewust nabootsen, hield m’n telefoon in de gaten of ie naar focus Autorijden springt. Dat deed ie dus en daarna sprong gelijk FM aan waarna ik de tel op de chargepad had gelegd. 🤪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
M.b.t. verlichting zou ik ook graag de auto zo willen instellen dat de verlichting altijd standaard aan staat, maar dat kan weer niet. Dat moet ik nu elke rit handmatig doen. En dan krijg ik ook elke keer met uistappen die irritante melding dat de verlichting aan staat (ondanks dat deze gewoon automatisch uitgaat als je uitstapt).

Nu met deze grijze dagen sta ik er best wel van te kijken hoeveel auto's de verlichting niet aanzetten. Tegenwoordig staat alles op 'auto' en zijn de dashboarden standaard al verlicht en kijkt niemand er meer naar om. Vroeger had je het wel snel door als je in het donker je dashboard niet kon zien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05
Wat is nu eigenlijk de prettigste manier van navigeren op langere ritten? Binnenkort vertrekken we naar Normandië en zie daar in Tesla navigatie en ABRP wel forse verschillen. (heb laadpassen van zaak, dus waar te laden maakt niet uit.

ABRP: 8u6min (18min laadstop en 36min laadstop)
Tesla: 9u15min (19min laadstop en 12min laadstop)

Hoe navigeren jullie tijdens vakanties? Tesla navigatie of werkt ABRP via browser ook gewoon prettig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
STIMPPYYY schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Staat letterlijk in het eerste menu bovenaan. Wat wel jammer is, is dat je lichten aanzet, Vervolgens de lichten niet uitgaan (ook niet bij sluiten en weglopen) als je uitstapt, maar direct uitgaan als je weer vertrekt… wie dit heeft bedacht 8)7
Je hoeft niet eens het menu in bedoel ik. Gewoon op het icoontje drukken. Staat onder je snelheid geloof ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 14:21
Schwarz schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:31:
Wat is nu eigenlijk de prettigste manier van navigeren op langere ritten? Binnenkort vertrekken we naar Normandië en zie daar in Tesla navigatie en ABRP wel forse verschillen. (heb laadpassen van zaak, dus waar te laden maakt niet uit.

Hoe navigeren jullie tijdens vakanties? Tesla navigatie of werkt ABRP via browser ook gewoon prettig?
Gewoon lekker ontspannen de Tesla zelf alles laten doen. Geen geklooi met apps en browsers en genieten van de reis. Ja, wellicht had je er 30 minuten eerder kunnen zijn, maar wat is je dat waard?
Die tijden zijn leuk, maar ik heb toch vaak dat m'n stops langer duren dan dat je eigenlijk zou laden. Even naar de wc, drankje/hapje halen, stukje lopen etc.

Ben 2x op wintersport geweest in Oostenrijk en 1 keer een roadtrip door Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gedaan in de zomer. Altijd alleen op de Tesla nav gedaan.
Dat gezegd hebbende, dat zijn wel landen met genoeg Superchargers overal. Als je naar landen gaat waar er veel meer versnippering is, dan is wellicht ABRP een betere optie.

[ Voor 24% gewijzigd door Sluuz op 04-08-2023 15:01 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26

Persoonlijk alles via Tesla zelf: gewoon op het stuurwiel drukken, en ik roep: Navigaar naar [...], en laat de auto het lekker uitzoeken. De integratie in de auto vind ik fijn, de auto past zich aan mijn rijgedrag (op de autobahn kan ABRP echt de prullenbak in), of aan het actuele verbruik (zomer/winter). In ABRP vind ik het vervelend om zelf veel parameters in te vullen die misschien voor de rit niet nauwkeurig zijn. Op de autobahn verbruik ik >250 wh/km, in Oostenrijk 150 wh/km, enz.

Ik heb ABRP de eerste paar keer er wel naast gehouden om te controleren/vergelijken maar uiteindelijk niets negatiefs gemerkt aan de Tesla-navigatie. En als ik te hard ga en zie dat er geen andere SuC's zijn waar Tesla op kan aanpassen weet je al dat je wat zuiniger moet gaan rijden (richting Oost Europa/Balkan iets meer opletten).

p.s. ik vind de 36 min stop wel erg lang?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 11:01
Het valt me op dat de voorraad modellen van de 3 helemaal op zijn... nog meer signalen die wijzen op een Highland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Divak schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:18:
M.b.t. verlichting zou ik ook graag de auto zo willen instellen dat de verlichting altijd standaard aan staat, maar dat kan weer niet. Dat moet ik nu elke rit handmatig doen. En dan krijg ik ook elke keer met uistappen die irritante melding dat de verlichting aan staat (ondanks dat deze gewoon automatisch uitgaat als je uitstapt).

Nu met deze grijze dagen sta ik er best wel van te kijken hoeveel auto's de verlichting niet aanzetten. Tegenwoordig staat alles op 'auto' en zijn de dashboarden standaard al verlicht en kijkt niemand er meer naar om. Vroeger had je het wel snel door als je in het donker je dashboard niet kon zien :+
Persoonlijke voorkeur natuurlijk. Maar het is echt niet nodig om je dimlicht altijd te voeren. Persoonlijk vind ik mijn Model 3 best snel automatisch de lampen inschakelen. Aan de voorzichtige kant zeg maar. Prima. Vaak ook bij forse regen, omdat het dan toch wat donkerder wordt.

Nadeel aan achterlichten die altijd branden is dat de remlichten wat minder opvallen. Bovendien simpelweg overbodig in mijn ogen. Het is belangrijk te verlichten wat naar voren gaat, zodat mensen dat op zich af zien komen. Wat van mensen af beweegt is minder relevant om te verlichten. Kortom, alleen nodig als het donker is om zelf gezien te kunnen worden door achterliggers. Precies zoals autofabrikanten het meestal doen. Daar wordt echt wel over nagedacht hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49
jmderonde schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:04:
Het valt me op dat de voorraad modellen van de 3 helemaal op zijn... nog meer signalen die wijzen op een Highland?
Ik zit ook al meerdere keren te F5en vandaag... Gisteren eindelijk tijd voor een testrit gehad en lijkt het ;w

Die 38K versie was met subsidie en referral een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GekkeRipper schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

Persoonlijke voorkeur natuurlijk. Maar het is echt niet nodig om je dimlicht altijd te voeren. Persoonlijk vind ik mijn Model 3 best snel automatisch de lampen inschakelen. Aan de voorzichtige kant zeg maar. Prima. Vaak ook bij forse regen, omdat het dan toch wat donkerder wordt.
Vreemd, ik constateer juist dat hij bij forse regen of van die grijze dagen de lichten niet inschakelt en dat is door meerdere mensen in dit topic ook bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustC
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 16:13
Volgende week een proefrit gepland met de Model Y RWD.

Mijn Proceed moet er over 1 jaar uit en wil vast gaan rondkijken naar een andere lease auto.

Ben wel benieuwd hoe die rijd en of die niet al te "sloom" aanvoelt vanaf 0 en of dan de Long range toch niet de betere keuze gaat worden maar die valt net buiten lease budget... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:24
JustC schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:21:

Mijn Proceed moet er over 1 jaar uit en wil vast gaan rondkijken naar een andere lease auto.

Ben wel benieuwd hoe die rijd en of die niet al te "sloom" aanvoelt vanaf 0 en of dan de Long range toch niet de betere keuze gaat worden maar die valt net buiten lease budget... :+
Een MY uitzoeken op basis van enkel de 0-100km/h is natuurlijk onzin. De RWD is al enorm veel sneller dan je Kia.. Dus wat is nu de echte reden om wel/niet voor de LR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
JustC schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:21:

Ik heb gisteren een M3 SR RWD gereden, koppel is niet te vergelijken met mijn huidige 170PK/300nm.

Volgens mij voelt geen enkele Tesla traag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:49
GekkeRipper schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

Hier ben ik ook mee eens, maar soms zet ik ze toch met de hand aan. Soms is het net een kermis en irritant voor de medeweggebruikers.

Dan rijd ik bijvoorbeeld 19.00 op een bewolkte dag in de bebouwde kom naar het oosten, lampen aan, neem een bocht naar het westen waar de zon staat, lampen uit. Dit gebeurt soms wel 5-6 keer in korte tijd. Mijn vorige auto's hadden een hogere drempelwaarde voor het automatisch uitschakelen van de verlichting dan van het inschakelen. Daarmee voorkom je dus het aan/uit/aan/uit gedoe.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
T-Blizzard schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Ik heb gisteren een M3 SR RWD gereden, koppel is niet te vergelijken met mijn huidige 170PK/300nm.

Volgens mij voelt geen enkele Tesla traag :)
De MY RWD is niet traag, maar “voelt” we traag van 0-70km/h. (Koppel afgeknepen)

Nog steeds vlot, zeker waar maar koppecurve is wat onwennig.

(Heb je voorheen trage gebakjes gereden, zul je hier anders over denken :) )

Voor de meeste mensen is de RWD prima denk ik. Wil je graag een snelle versie, dan de LR overslaan en de Performance kopen :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Wolly schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Vreemd, ik constateer juist dat hij bij forse regen of van die grijze dagen de lichten niet inschakelt en dat is door meerdere mensen in dit topic ook bevestigd.
Dan zal niet iedere lichtsensor hetzelfde afgesteld staan. Of de perceptie van forse regen en grijze dagen is anders. Op een grijze dag hoeven de lampen niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
pretpik schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Hier ben ik ook mee eens, maar soms zet ik ze toch met de hand aan. Soms is het net een kermis en irritant voor de medeweggebruikers.

Dan rijd ik bijvoorbeeld 19.00 op een bewolkte dag in de bebouwde kom naar het oosten, lampen aan, neem een bocht naar het westen waar de zon staat, lampen uit. Dit gebeurt soms wel 5-6 keer in korte tijd. Mijn vorige auto's hadden een hogere drempelwaarde voor het automatisch uitschakelen van de verlichting dan van het inschakelen. Daarmee voorkom je dus het aan/uit/aan/uit gedoe.
Aan de ene kant heb je een punt betreft het automatisch uitschakelen. Aan de andere kant vraag ik me af of jij je er niet drukker om maakt dan je mede weggebruikers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
Stef87 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

De MY RWD is niet traag, maar “voelt” we traag van 0-70km/h. (Koppel afgeknepen)

Nog steeds vlot, zeker waar maar koppecurve is wat onwennig.

(Heb je voorheen trage gebakjes gereden, zul je hier anders over denken :) )

Voor de meeste mensen is de RWD prima denk ik. Wil je graag een snelle versie, dan de LR overslaan en de Performance kopen :)
Ja was is traag? Ik kom nog uit de tijd dat een GTI er 8 a 9 seconden over deed om de 100 aan te tikken (dat doet mijn huidige auto ook, moet ik wel mijn best voor doen en niet mis schakelen)

Mijn zoontje wordt al bij het minste geringste wagenziek, denk dat ik met een RWD al een emmer naast hem neer moet zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
jmderonde schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:04:
Ik keek net wat spy shots van wat 'highland' genoemd wordt. Maar als je door de camo heen kijkt, is dit toch exact hetzelfde design? Jammer.

Wordt echt eens tijd dat ze dat eens onder handen nemen. Maar ja, dan verliezen ze misschien de 'aerodynamische' lijn van het huidige ontwerp dat wat weg heeft van een platgeslagen kikker/stuk zeep. Vind het maar anno 2005 ogen allemaal.

Wellicht "moet" ik ooit naar een tesla, omdat je er naar prijs/'prestatie' (prestatie = range, 0-100 who cares bij EV) er bijna niet meer rond kan als je wat rationeel bent. Maar hopelijk kan ik het zo lang mogelijk uitstellen.

Het interieur is al geen plezier, maar als ze het exterieur eens aanpakken, heb je toch al iets wat het compromis wat zou verzachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 09:11
The__Virus schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Ik heb het al getest, want ik heb de update al meer dan een week. Het werkt inderdaad niet. Ik had niet gelezen dat het niet relevant voor NL zou zijn, dus ging er vanuit dat het werkte. Maar tegendeel werd bewezen helaas.
Dan ben je een van de lucky few! Jammer dat het niet werkt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt niet de default settings in abrp denk ik? Of aankomst met een bepaald percentage gekozen? Zolang gaat hij doorgaans niet laden. Verschil in totale laadduur is ook wat gek. Flink stuk door Duitsland en ABRP op hogere max snelheid gezet oid? Anyway, voor dit soort “korte” ritten neem ik gewoon Tesla navi. Bij 1000km+ pak ik ABRP. Ook omdat ik dat bepaalde locaties niet wil pakken en andere juist wel ivm faciliteiten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

T-Blizzard schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

Ja was is traag? Ik kom nog uit de tijd dat een GTI er 8 a 9 seconden over deed om de 100 aan te tikken (dat doet mijn huidige auto ook, moet ik wel mijn best voor doen en niet mis schakelen)

Mijn zoontje wordt al bij het minste geringste wagenziek, denk dat ik met een RWD al een emmer naast hem neer moet zetten :+
Mijn zoon had dat vroeger ook; gelukkig kunnen ze daar overheen groeien. Dus laat dat vooral je beslissing niet beinvloeden!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Blizzard
Luckeh schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Mijn zoon had dat vroeger ook; gelukkig kunnen ze daar overheen groeien. Dus laat dat vooral je beslissing niet beinvloeden!
Belislissing wordt voornamelijk tegengehouden door gebrek aan aan voorraadmodellen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
Amos_x schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:45:
[...]

Ik keek net wat spy shots van wat 'highland' genoemd wordt. Maar als je door de camo heen kijkt, is dit toch exact hetzelfde design? Jammer.

Wordt echt eens tijd dat ze dat eens onder handen nemen. Maar ja, dan verliezen ze misschien de 'aerodynamische' lijn van het huidige ontwerp dat wat weg heeft van een platgeslagen kikker/stuk zeep. Vind het maar anno 2005 ogen allemaal.

Wellicht "moet" ik ooit naar een tesla, omdat je er naar prijs/'prestatie' (prestatie = range, 0-100 who cares bij EV) er bijna niet meer rond kan als je wat rationeel bent. Maar hopelijk kan ik het zo lang mogelijk uitstellen.

Het interieur is al geen plezier, maar als ze het exterieur eens aanpakken, heb je toch al iets wat het compromis wat zou verzachten...
Ik zou er als ik jou was nooit aan beginnen, anders blijf je de hele tijd teleurgesteld :+ .
Het interieur is juist mooi clean en minimalistisch, veel beter dan al die drukke (kijken hoeveel knopjes er op een stuur passen!11!!) interieurs van veel andere merken ;) .

Maar er zijn genoeg andere EV's die prima zijn (Hyundai/Kia bijvoorbeeld).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Neem je toch een omgebouwde ICE als BEV met lekker veel knopjes en de aero van een tuinhuisje? Als ik er zo’n aversie tegen had zou ik er nooit in willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Vergelijk de rijtijd van ABRP eens met Google Maps? ABRP heeft in mijn ervaring de neiging om (veel) te positief te zijn over hoe hard je kunt doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:38
T-Blizzard schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

Belislissing wordt voornamelijk tegengehouden door gebrek aan aan voorraadmodellen :+
Bij mij heeft de LM nog een voorraadmodel weten te scoren. Levertijd in totaal 4 weken (eerst zien dan geloven), hij moet nog geleverd worden. Dus het kan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:48
Spuit 11 :)

[ Voor 97% gewijzigd door Caelorum op 04-08-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Je hebt niet de default settings in abrp denk ik? Of aankomst met een bepaald percentage gekozen? Zolang gaat hij doorgaans niet laden. Verschil in totale laadduur is ook wat gek. Flink stuk door Duitsland en ABRP op hogere max snelheid gezet oid? Anyway, voor dit soort “korte” ritten neem ik gewoon Tesla navi. Bij 1000km+ pak ik ABRP. Ook omdat ik dat bepaalde locaties niet wil pakken en andere juist wel ivm faciliteiten.
Precies dit. Alles tot 600-700km sowieso gewoon op de navigatie, boeiend dat je dan net 10-15 minuten minder efficiënt bent met laden. Bij >1000km doe ik wel altijd een combinatie, navigatie sowieso aan, maar ABRP ernaast om eventueel handmatig de navigatie bij te werken als dat efficiënter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ik zit wat te klooien met ABRP maar ik krijg alleen de tesla oplaadpunten en geen andere zoals Ionity. Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Bever! schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Ik heb eens enkele tests gedaan op rechte banen. Bij enkele ging ik naar rechts, op andere een heel eind rechtdoor. Ik denk dat dit voor een groot deel te wijten is aan de baan zelf. Het kan wel rechtdoor zijn, maar als het oneffen ligt of er is een helling voor het water naar de kant te laten gaan kan dit invloed hebben op het stuurgedrag. Hoe dan ook, als hij rechtdoor ging stond mijn stuur nog steeds enkele graden naar rechts. Tot nu toe, gezien ik nog geen oneven bandenslijtage kan zien vanwege nieuwe auto, kom ik tot de vaststelling dat het scheve stuur iets visueel is. Wss te wijten toen de uitlijning in de fabriek werd gedaan terwijl stuur niet 100% recht stond. Nu de vraag of ik voor zo iets een service afspraak ga inschieten of niet. Kunnen ze het ook erger maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Pufster schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:10:
[...]

Ik heb eens enkele tests gedaan op rechte banen. Bij enkele ging ik naar rechts, op andere een heel eind rechtdoor. Ik denk dat dit voor een groot deel te wijten is aan de baan zelf. Het kan wel rechtdoor zijn, maar als het oneffen ligt of er is een helling voor het water naar de kant te laten gaan kan dit invloed hebben op het stuurgedrag. Hoe dan ook, als hij rechtdoor ging stond mijn stuur nog steeds enkele graden naar rechts. Tot nu toe, gezien ik nog geen oneven bandenslijtage kan zien vanwege nieuwe auto, kom ik tot de vaststelling dat het scheve stuur iets visueel is. Wss te wijten toen de uitlijning in de fabriek werd gedaan terwijl stuur niet 100% recht stond. Nu de vraag of ik voor zo iets een service afspraak ga inschieten of niet. Kunnen ze het ook erger maken…
Foto? Hoort gewoon niet. Uitlijning kan je vaststellen door te controleren. Moeten ze gewoon oplossen lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:10
Henvar schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:59:
Ik zit wat te klooien met ABRP maar ik krijg alleen de tesla oplaadpunten en geen andere zoals Ionity. Doe ik iets fout?
Heb je naast Tesla CS/CSS ook CSS geselecteerd bij aansluitingen (in Opladers en aanbieders)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

Foto? Hoort gewoon niet. Uitlijning kan je vaststellen door te controleren. Moeten ze gewoon oplossen lijkt mij.
Maar wat is recht? Ten opzicht van de horizon, ten opzicht van het dashboard of de rand van de ruit? Mijne zit gevoelsmatig ook een klein beetje scheef maar ik heb soms ook het gevoel dat het stuur niet precies midden voor me zit. Als ik aan het rijden ben kijk ik naar de weg voor me en eerlijk gezegd kan het me al ruim 80k km niet boeien hoe mn stuur precies staat. Heb volgens mij nog geen enkele auto gehad waar het echt recht stond, en als het wel zo was vond ik het niet belangrijk genoeg om het te onthouden.

Een recht stuur heeft ook niks met de uitlijning van de wielen te maken, die kunnen ten opzichte van elkaar helemaal perfect staan terwijl het stuur toch een beetje scheef staat. Blijft toch afhankelijk van het oog van de monteur die het voor zijn gevoel recht moet zetten.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 19:58
Smobbo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:51:
[...]

Ik zou er als ik jou was nooit aan beginnen, anders blijf je de hele tijd teleurgesteld :+ .
Het interieur is juist mooi clean en minimalistisch, veel beter dan al die drukke (kijken hoeveel knopjes er op een stuur passen!11!!) interieurs van veel andere merken ;) .

Maar er zijn genoeg andere EV's die prima zijn (Hyundai/Kia bijvoorbeeld).
Interieur van mijn model 3 vind ik tot nu toe een van de fijnste, mis de knoppen totaal niet. En eindelijk een infotainment zonder lag.

Pas nog in een redelijk nieuwe Mercedes gezeten, dat voelde aan als een grote kermis/circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:22:
[...]

Wel knap dat ze het toegeven, en inderdaad, ze ontlopen hun verantwoordelijkheid niet.

In elk geval, dit is een dure en complexe herstelling. Hoe lang hebben ze nodig gehad om die uit te voeren?
Maandag gebracht reparatie begonnen, dinsdag/woensdag wachten op onderdelen, donderdag afgemaakt om 16.15 klaar

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
harmen76 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:04:
[...]

Heb je naast Tesla CS/CSS ook CSS geselecteerd bij aansluitingen (in Opladers en aanbieders)?
Nee O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het zal voor iedereen anders zijn... Ik gebruik vaak de combinatie. ABRP geeft iets meer parameters om mee te plannen, zoals zware lading, dakkoffer, percentage waarmee je wilt aankomen (bij Superchargers en eindpunt apart in te stellen), welke laadaanbieders je juist wel of niet wilt gebruiken (en Tesla neemt er heel veel niet mee), etc.

Voor een lange rit kijk ik ook even naar welke laadstops handig uitkomen met een lunch of diner, zodat ik juist dan wat meer moet laden.

Mooie van Tesla is dat ABRP prima in de ingebouwde browser mee kan draaien.

Ik heb de navigatie functie in de telefoon app nog niet heel veel gebruikt, maar ik vind hem tot nu toe wat basic ivm ABRP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

Wolly schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Ik heb gelezen dat dat onlangs met een update is verbeterd.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30

TLDR: ABRP + wat rekenen

Tesla navigatie zit er eigenlijk steevast zo’n 10-15% naast op een rit van 300-400km (voorsl in Duitsland, waar ik mijn meeste lange stukken door rij). Maar dat is soms in de min en soms in de plus, dus praktisch onbruikbaar (want die paar keer dat het goed gaat, weet je niet of dat zo is)

Daarom gebruik ik eigenlijk vooral ABRP (met net iets hoger dan standaard instelling) + terug rekenen van de KM die Tesla geeft bij het batterijtje en dan een logisch verbruik inschatten. Bij mijn M3 weet je bijv. dat het batterijtje met 155 Wh/km rekent, dus als je verwacht 225 te verbruiken omdat je 120-130 rijdt dan weet je dat je ongeveer 2/3e van de aangegeven range hebt.

Zo kon ik laatst een keer steeds harder gaan rijden, omdat de percentages maar bleven oplopen. Van -5% schatting naar “je moet onder de 105 blijven om bestemming te bereiken” naar aankomen met 5% terwijl het het grootste deel 150 km/hr heb gereden. Maar een andere keer zou ik met +18% aankomen en stond ik 50 km van te voren met 2% over te laden.

Dit is nog wel echt iets waar ze bij Tesla wat kunnen leren. En toch een van de grootste tegenvallers. ABRP heeft het op 1-2% mis vrijwel altijd correct vooraf bij mij. Het probleem is volgens mij dat Tesla geen rekening houdt met verschil in snelheden die te verwachten zijn en ABRP wel

Het probleem bij Tesla is ook dat de app iets anders zegt dan de auto. Dus dat helpt niet, bij ABRP is dat consistenter

[ Voor 27% gewijzigd door JohanB op 04-08-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
JohanB schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:29:
[...]

TLDR: ABRP + wat rekenen

Tesla navigatie zit er eigenlijk steevast zo’n 10-15% naast op een rit van 300-400km (voorsl in Duitsland, waar ik mijn meeste lange stukken door rij). Maar dat is soms in de min en soms in de plus, dus praktisch onbruikbaar (want die paar keer dat het goed gaat, weet je niet of dat zo is)

Daarom gebruik ik eigenlijk vooral ABRP (met net iets hoger dan standaard instelling) + terug rekenen van de KM die Tesla geeft bij het batterijtje en dan een logisch verbruik inschatten. Bij mijn M3 weet je bijv. dat het batterijtje met 155 Wh/km rekent, dus als je verwacht 225 te verbruiken omdat je 120-130 rijdt dan weet je dat je ongeveer 2/3e van de aangegeven range hebt.

Zo kon ik laatst een keer steeds harder gaan rijden, omdat de percentages maar bleven oplopen. Van -5% schatting naar “je moet onder de 105 blijven om bestemming te bereiken” naar aankomen met 5% terwijl het het grootste deel 150 km/hr heb gereden. Maar een andere keer zou ik met +18% aankomen en stond ik 50 km van te voren met 2% over te laden.

Dit is nog wel echt iets waar ze bij Tesla wat kunnen leren. En toch een van de grootste tegenvallers. ABRP heeft het op 1-2% mis vrijwel altijd correct vooraf bij mij. Het probleem is volgens mij dat Tesla geen rekening houdt met verschil in snelheden die te verwachten zijn en ABRP wel

Het probleem bij Tesla is ook dat de app iets anders zegt dan de auto. Dus dat helpt niet, bij ABRP is dat consistenter
Rijd niet vaak in DE, maar bij mij is de schatting altijd nagenoeg spot-on. Houd wel van doorrijden, maar kan zo nu en dan meer mezelf bedwingen. Wat ik merk is dat hierop percentages worden aangepast en accuraat zijn. Tijdens langere trips met sucs (Italie, Cochem ed) gaat dat ook eigenlijk wel goed.
Ik kan mij wel voorstellen dat als je vaker in DE rijdt de waardes flink kunnen gaan schommelen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronn2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-03-2024
T-Blizzard schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

Ik zit ook al meerdere keren te F5en vandaag... Gisteren eindelijk tijd voor een testrit gehad en lijkt het ;w

Die 38K versie was met subsidie en referral een goede deal.
Voor de snelle kiezer is er weer een witte model 3 RWD voor 38K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Ronn2 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:54:
[...]

Voor de snelle kiezer is er weer een witte model 3 RWD voor 38K
Anddddd it's gone :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:23
iBood hunt 2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronn2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-03-2024
Maar dan met producten van bijna 40K d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
Iemand heeft een box gescoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
Hoe is de degradatie van de accu bij jullie?

Hoe oud is de auto en hoeveel km gereden, en dan de capaciteit er nog van?
Veel supercharger laden of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
038Robijno schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:22:

Model 3 sr+ uit 2019

Degradatie of capaciteitsverlies: ~14.77%, dit is een beetje hoger dan het gemiddelde van de “vloot /fleet”

Rated range* over bij 100% is 329km/386km. (Dit schommelt altijd een beetje van tijd tot tijd, maar scheelt weinig over langere termijnen bekeken)

Capaciteit moet ik weer uitrekenen of ScanMyTesla gebruiken (zus heeft nu nog mijn m3)

~84.000km

Bij km stand 1.000km zat ik al op ongeveer -8.5 a 10% de volle rated range heb ik nog nooit gezien. Dag 1 had ik maar “al” maar 36x km

Alleen superchargen tijdens vakantie (1-2x per jaar een lange lange rit). Opladen tot 90% 1x per week, meerendeel van de tijd stond hij tussen de 30-70%

*De Rated range (warme batterij en 100% vol op display) zegt iets over de capaciteit bij de Model 3. 1km is immers x Wh/km (warm of koud buiten maakt niet uit, zolang de batterij zelf maar warm is)

Zowel ScanMyTesla als TeslaFi bevestigd mijn bevindingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 05-08-2023 13:34 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
@Stef87 15% degradatie in 4 jaar is wel een beetje veel niet? Laad je hem dagelijks tot 100% ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Nee, dit klinkt als redelijk normaal voor een 2019 SR+ misschien dat het gemiddelde voor dienautos rond de 12% ofzo ligt, maar veel lager niet. De accus zijnnexht compleet anders dan wat ze tegenwoordig leveren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
[...]

Waarom moet Tesla veranderen? Van die 13 in een dozijn ontwerpen zijn er al genoeg. En die prijs kwaliteit verhouding heeft bij ICE ook niemand weerhouden om onverstandige keuzes te maken, anders reed de hele ICE wereld wel in een Toyota.

Ik ben juist super tevreden over het interieur. Alles op de juiste plek, zonder de clutter en met een zee van opbergruimte. En misschien ben ik de enige, maar ik vind het nog mooi ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
Armo schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:05:
@Stef87 15% degradatie in 4 jaar is wel een beetje veel niet? Laad je hem dagelijks tot 100% ofzo?
Lees de post nog een keer? Bijna nooit, enkel 100% voor een vakantie net voor vertrek.

Van het totaal aantal uren stilstaan sinds ik hem nieuw heb gekocht 09-2019x staat die bijna altijd tussen de ~30 a ~70%

Gemiddelde van de vloot is rond de -12% bij een vergelijkbare km stand. Deze degradatie is geheel
normaal (helaas)

Tesla zelf doet er pas iets mee zodra je -30% of meer hebt, zelfs al heb je vanaf dag 1 al -29% (of in mijn geval -10)

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 05-08-2023 01:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
Caelorum schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:12:
Nee, dit klinkt als redelijk normaal voor een 2019 SR+ misschien dat het gemiddelde voor dienautos rond de 12% ofzo ligt, maar veel lager niet. De accus zijnnexht compleet anders dan wat ze tegenwoordig leveren.
Ik zit volgens mij ook rond die -12% na 115k km. SR+ uit 2019, EPA was dus 386km en nu is het bij 100% ook nog zo’n ~335km.

In gebruik merk ik er niet veel van, ik zat vrij snel op ongeveer 360-365. Sindsdien is er dus nog een stukje af, maar in mijn ritjes merk ik dat gelukkig niet.

Laad hem tot 90% op (en in de Corona tijd maar tot 60%). Laatste jaar wel vaker vrij leeg gereden, als de auto aangeeft dat ik met 5% aankom dan rij ik gewoon naar bestemming. In het begin twijfelde ik of dat goed ging en ga je eerder ietsje bijladen.
Snelladen doe ik maar zeeeer incidenteel, vakantie en misschien nog 1x per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Voordat ik zelf ga sleuren met een koelbox en testen: De 12v in de achterbak, blijft die permanent aan bij de Model Y (2023)? Ik lees her en der wisselende dingen, met name dat het wel zo zou zijn bij Sentry/Dog/Camp mode maar niet normaliter? En pakt hij dan stroom van het 12/16v accu of wordt dit ook ondersteund vanuit de reguliere batterij? Dit weekendje een kampeertripje zonder stroom staan en ik durf het niet aan de 20j oude absorptie koelbox op gas aan te sluiten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@Smobbo Snelladen maakt niet zoveel uit als je zou denken. ik zit op gemiddeld 1x per week en ik rij de auto prima door tot 5% (en 1x tot 0% en dat de auto amper een klein bruggetje in Delft op kon). Laad ook 2-3x per jaar tot ~100% op. Mijn degradatie is iets lager. Zit nu rond de 340. (Auto is uit december 2019 98k km)

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 05-08-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:17:
Voordat ik zelf ga sleuren met een koelbox en testen: De 12v in de achterbak, blijft die permanent aan bij de Model Y (2023)? Ik lees her en der wisselende dingen, met name dat het wel zo zou zijn bij Sentry/Dog/Camp mode maar niet normaliter? En pakt hij dan stroom van het 12/16v accu of wordt dit ook ondersteund vanuit de reguliere batterij? Dit weekendje een kampeertripje zonder stroom staan en ik durf het niet aan de 20j oude absorptie koelbox op gas aan te sluiten :-)
Ze worden door de 12V accu gevoed. Daarom is zit er ook geen spanning op als de auto slaapt. Dan kun je met een lege 12V accu komen te staan. In camp/sentry blijft de auto wakker en zal hij de 12V ook bijladen. Dan werken de 12V plugs dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Ze worden door de 12V accu gevoed. Daarom is zit er ook geen spanning op als de auto slaapt. Dan kun je met een lege 12V accu komen te staan. In camp/sentry blijft de auto wakker en zal hij de 12V ook bijladen. Dan werken de 12V plugs dus wel.
Ah ok, dat bijladen tijdens Sentry had ik gemist. Dat is dan een prima oplossing, even beetje verbruik in de gaten houden gedurende het weekend, maar sinds een eerste schade zonder briefje staat Sentry toch standaard aan als we niet thuis zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Als je echt een idee wilt krijgt zul je hetzelfde type accu moeten vergelijken. Zoals hiervoor aangegeven heeft de oude SR+ met Panasonic een wat hogere degradatie. De oude LRs (ook met Panasonic) zitten gemiddeld meer rond de 10% na een 4 jaar en ±100k. Mijn LR AWD zat ook rond dat getal toen ik hem inleverde. (4j/80k) Ongeveer 15k SuC kilomters, doorgaans tot 90% geladen en lekker vaak het vermogen gebruikt.

De nieuwe Model 3 RWD heeft LFP en zal waarschijnlijk wat minder degradatie kennen. Voor de LR/Ps met LG is het volgens mij nog niet echt duidelijk. Wel heeft Tesla daar nu de daily limit op 80% gezet dus ik verwacht niet dat de LG veel beter is dan de Panasonic qua degradatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
BigSmurf schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:23:
[...]
Precies dit. Alles tot 600-700km sowieso gewoon op de navigatie, boeiend dat je dan net 10-15 minuten minder efficiënt bent met laden. Bij >1000km doe ik wel altijd een combinatie, navigatie sowieso aan, maar ABRP ernaast om eventueel handmatig de navigatie bij te werken als dat efficiënter kan.
Mijn ervaringen is dat het handmatig bijwerken me vooral tijd kost. Tesla Navi is echt zo slecht nog niet en als je korter gaat laden en/of de route aanpast kost dat vaak iets ipv dat het iets oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:53
Inspired schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:30:
[...]

De nieuwe Model 3 RWD heeft LFP en zal waarschijnlijk wat minder degradatie kennen. Voor de LR/Ps met LG is het volgens mij nog niet echt duidelijk. Wel heeft Tesla daar nu de daily limit op 80% gezet dus ik verwacht niet dat de LG veel beter is dan de Panasonic qua degradatie.
Begrijp ik dan goed dat de SR RWD een LFP accu heeft die je probleemlozer tot 100% kunt opladen - en dat de LR RWD / AWD een accu heeft die je beter tot 80% oplaadt?

Want dan ontlopen SR en LR elkaar in de dagelijkse praktijk niet eens zoveel qua range…

Maktub

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Sethro schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:39:
[...]

Mijn ervaringen is dat het handmatig bijwerken me vooral tijd kost. Tesla Navi is echt zo slecht nog niet en als je korter gaat laden en/of de route aanpast kost dat vaak iets ipv dat het iets oplevert.
Als je puur op snelheid en efficiency kijkt is er altijd wel wat te winnen en ben ik van overtuigd dat je beter af bent om niet via SuC te navigeren maar stoppen direct aan de snelweg omdat dat tijd scheelt in omrijden etc. Maar tot nu toe merk ik dat de passagiers vaak eerder een stop nodig hebben dan de auto en dan pas je daarop aan door te kijken naar wat er in de buurt zit en vooral welke andere faciliteiten er zijn. Vanaf daar komt de auto vanzelf weer met een volgende stop.

Top tip is ook vooral om even op de navi te klikken op de stops om indruk te krijgen hoe het eruit ziet, en welke faciliteiten er zijn. Volgens mij kun je niet direct de reviews zien zoals je die wel krijgt op Google Maps, dat is vooral met gezin wel echt fijn om te weten wat je kunt verwachten als je een langere stop met eten wil maken.
MrMrq schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Begrijp ik dan goed dat de SR RWD een LFP accu heeft die je probleemlozer tot 100% kunt opladen - en dat de LR RWD / AWD een accu heeft die je beter tot 80% oplaadt?

Want dan ontlopen SR en LR elkaar in de dagelijkse praktijk niet eens zoveel qua range…
Tesla raadt voor de LR een 'dagelijks' limiet van 80% aan en voor LFP minimaal eens per week 100%. Er zijn veel discussies (ook hier, lees maar eens terug) over de reden voor de 100%. Sommigen zijn er van overtuigd dat LFP minder/anders degradeert, anderen zeggen dat het puur is omdat LFP een andere spanning heeft waarbij voltage tussen leeg en vol een stuk minder scheelt en dat 100% dus nodig is om het BMS (batterij management systeem) te helpen om goed de range en laadpercentage in te schatten.

(BTW: er zijn mensen die je deze post niet in dank afnemen, door de discussie die je opnieuws gestart hebt ;-))

[ Voor 31% gewijzigd door Sander op 05-08-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrMrq schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Qua degradatie @100% ontlopen die elkaar niet veel. Elke dag een een LFP op 100% laden en laten staan is ook niet bevordelijk voor de accu. Ik heb een eigen oprit dus ik kan prima voor vertrek mijn P even op 100% zetten als het nodig is. Dit komt echter niet vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:55:
[...]

Als je puur op snelheid en efficiency kijkt is er altijd wel wat te winnen en ben ik van overtuigd dat je beter af bent om niet via SuC te navigeren maar stoppen direct aan de snelweg omdat dat tijd scheelt in omrijden etc. ...
Dit is maar zeer de vraag, met name als het druk is. Daarnaast pak je met een v3 een hogere laadsnelheid waarmee je wat tijd terug pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:53
Sander schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:55:
[...]

(BTW: er zijn mensen die je deze post niet in dank afnemen, door de discussie die je opnieuws gestart hebt ;-))
Mea culpa, dan. Mijn intentie was goed, mijn zoekresultaten waren dat niet.

Maktub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:45

6,0/6,5% volgens teslafi (boven het gemiddelde van gelijkwaardige autos)
8,5% volgens app s3xy buttons

M3 LR maart 2020
71k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
RF1000 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

M3 LR maart 2020
71k km
Laad je ook vaak met de supercharger?
En hoeveel km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
038Robijno schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

Laad je ook vaak met de supercharger?
En hoeveel km?
Ik was het er net bij aan het tikken...

Superchargen een aantal keer per jaar en tijdens de vakantie eigenlijk constant. In Frankrijk daar ook een camping op uitgekozen.

71.000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:02:
[...]

Dit is maar zeer de vraag, met name als het druk is. Daarnaast pak je met een v3 een hogere laadsnelheid waarmee je wat tijd terug pakt.
Met een MY RWD zit je toch op max 170 kW laden. Even terugkijkend naar laadhistorie van de vakantie en vergelijken fastned en SuC dan is het verschil verwaarloosbaar in laadsnelheid, zeker tussen 10 en 80%,

Met een LR of P zal je misschien iets meer verschil hebben, maar dan moet je wel altijd V3 hebben en ga je erook vanuit dat alles langs de snelweg dat niet is (Fastned stations richting frankrijk hebben bijna allemaal ook gewoon 300kW punten)
MrMrq schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:02:
[...]

Mea culpa, dan. Mijn intentie was goed, mijn zoekresultaten waren dat niet.
Was sarcastisch bedoeld hoor :-) Vragen staat vrij en dit soort topics is een complete chaos van door elkaar heenlopende discussies, dus iets terugvinden is nagenoeg onmogelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Sander op 05-08-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
ik ben ook in teslamate aan het kijken, met de custom dashboards die ik net heb geinstalleerd, naar evt degradatie van mijn model 3 RWD LR.
Nu zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVfbxVQSXWi9hUiSQmNz7PlvYS0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PxAGNmEZgWsbWUeHFvtxupVj.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me af of ik een keer tot 100% moet laden om dit nog betrouwbaarder moet hebben of dat ik een batterij percentage in moet vullen zoals dat bekend is voor dit model. Ik heb de auto iets langer dan dat ik TeslaMate heb (had 690 km gereden al voor installatie.
De handleiding zegt er dit over:
"This dashboard is meant to have a look of the Battery health based on the data logged in Teslamate. So, the more data you have logged from your brand new car the better.

Degradation is just an estimated value to have a reference, measured on usable battery level of the last 5 charging sessions, with enough kWh added (in order to avoid dirty data from the sample), calculated according to the rated efficiency of the car. So, it's important that you have at least one charge session with enough kWh. On the other hand, you'll see a plotly chart that represents the evolution of the car's battery capacity during its entire lifetime.

Finally, there is an important improvement for those who have not used Teslamate since they got their new car, or for those who have bought it second hand. Now it is possible to set the max range to 100% and the battery capacity of the car battery when it was new in order to get a better and accurate estimation."

Hier vond ik nominaal 82 qua capacitieit en bruikbaar 77: https://arawheels.com/car/tesla-model-3-lr-rwd-2/?lang=en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 22:06

Volgens Teslamate heb ik nu 1.7% degradatie. Uitgedrukt in km staat er nu 519 bij 100% tov 525 bij aanschaf. Mijn Y LR heb ik eind september ‘22 in ontvangst genomen. Kilometerteller staat nu op 18.194km. Deze zomer eerste keer dat ik een lange afstand heb gereden (3400km in 3 dagen) en louter gebruik heb gemaakt van snelladers. Thuis laad ik meestal langzaam tot 90%. De degradatie vind ik persoonlijk heel erg meevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03:07
Ik heb de auto (2019 M3 LR) nu vanaf 60.000 km tot 100.000
Degradatie is niet altijd de degradatie wat je ziet.

Mijn range toen ik de auto kocht zat ver onder de baseline, namelijk 440 km range.

Hierop heb ik de BMS hercalibreren gedaan, dus auto op alle mogelijke percentages minimaal 3 uur laten slapen.

Na een aantal weken had ik ineens minder degradatie, namelijk ineens 482 km range!!

Het komt er op neer dat je de degradatie niet geheel kan pijlen via die apps, maar dat je hem echt leeg moet rijden en weer vol moet laden en dan uit moet rekenen hoeveel KWH erin is gegaan.

De BMS is niet altijd even betrouwbaar en kan dus gewoon aangeven dat je auto net als die van mij meer dan 13% degradatie had maar in werkelijkheid maar een paar procent was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVXfqH58BdMDc5WM_uxO68rpMNM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LiAqn3zBuD6ZkfahUgccSAam.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 22:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glK3HtUlIoMxJ40lPEsoWUseCCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nSVykdvMFeQ1DLdr6Qre6STY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
RF1000 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

M3 LR maart 2020
71k km
Aanvullend: je ziet in het teslafi grafiekje duidelijk dat de degradatie het eerste jaar plaatsvindt. Het laatste jaar is dit min of meer een horizontale lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

LR 2019, 78k, bij 100% laden geeft hij 458km aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Net een akelig iets meegemaakt. Ik open de koffer en zie dat mijn scherm aan gaat zoals normaal. Eenmaal ik achter het stuur kruip start de software opnieuw op (Tesla logo). Ik wil beginnen rijden, opnieuw reboot. Ik kom aan bij de winkel, ik wil netflix aanzetten voor de kinderen, reboot. Het scherm wordt zwart en er komt uit de luidsprekers op maximaal volume een geruis. Mijn kinderen werden hier zeer bang van en ik kon voor 10 seconden niets doen. Opeens stopt het en reboot de software terug. Maar beslist om terug naar huis te rijden en uit te zoeken wat dit was want dit was niet aangenaam om mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
Ik ga binnenkort op vakantie en leen dan een auto ivm trekhaak. Hoe kijken jullie tegen thuisladen aan met de granny charger en verlengkabel Schuko met extra dikke aders van 3x2.5mm? Waar moeten ze op letten? Ik denk dat hij in de periode max 2x zou moeten volladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Ik denk dat je een excorsist moet bellen :+

Als je het tijdstip of tijdstippen nog weet gewoon een service verzoek indienen via de app met vermelding van datum, tijd en probleemomschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
MarkHero schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:53:
Ik ga binnenkort op vakantie en leen dan een auto ivm trekhaak. Hoe kijken jullie tegen thuisladen aan met de granny charger en verlengkabel Schuko met extra dikke aders van 3x2.5mm? Waar moeten ze op letten? Ik denk dat hij in de periode max 2x zou moeten volladen.
De haspel altijd helemaal uitrollen en na een tijdje kijken, voelen, ruiken of het stopcontact niet te heet is. Is dat de eerste keer in orde dan loopt het wel los zou ik denken.
Pagina: 1 ... 71 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: