Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.571 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!
maharens schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:47:
[...]

Er staat nu een witte voor 38.793 te koop
EUR 500 via referral er nog af, en EUR 2950 subsidie. Heb je voor iets meer dan 35k een nieuwe Model 3 RWD. Is toch ècht een koopje.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
JohanB schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:53:
[...]

Waarom mag je geen Tesla?
De baas rijdt zelf een model 3 en hij vind het een prestige wagen... Dat een senior profiel daarmee ook zou rijden, kan niet. En dat terwijl de model 3 relatief goedkoop is in lease. 10euro/maand meer als een ID3. En 200euro/maand goedkoper als een bmw i4.
Op brandstofwagens wordt je in België serieus afgestraft en budget voor een mooi alternatief is er eigenlijk niet.
[...]

Dat zijn erg mooie prijzen! Helaas woon ik in België. Importeren is een hele rompslomp, maar kan misschien wel interessant als je aan die prijs kan kopen. Tweedehands gaat voor meer geld hier...

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 13:41
Broodro0ster schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:12:
[...]

De baas rijdt zelf een model 3 en hij vind het een prestige wagen... Dat een senior profiel daarmee ook zou rijden, kan niet.
Klinkt als gevalletje ik ben de baas en wil kunnen pochen.

Niet dat je echt kan pochen met een Model 3 aangezien half leasend Nederland ermee rijd :+

-edit- lees nu dat u uit België komt. Geen idee hoe populair de Model 3 daar is.

[ Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 10-07-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
PdeBie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:24:
[...]

Klinkt als gevalletje ik ben de baas en wil kunnen pochen.

Niet dat je echt kan pochen met een model 3 aangezien half leasend Nederland ermee rijd :+
Inderdaad. In België is dit ook het geval. Hij aanziet een model 3 als model S denk ik...
In België zijn salariswagens heel populair en dat zijn nu ook allemaal Tesla's 3/Y. Er is een reden waarom een M3 RWD nog 46k kost in België en 42k in de rest van Europa. Ze blijven hier gewoon als zoete broodjes verkopen.

Maar goed, dan ruil ik mijn wagen wel in voor cash en koop ik er zelf een. Normaal gezien zou ik hem volledig kunnen financieren met het extra geld dat ik krijg om mijn wagen in te leveren. Dan heb ik na 6 jaar een eigen wagen die 100% gefinancierd is via die vergoeding als ik grote onverwachte kosten kan vermijden. Maar gezien de lange garantie op een Tesla zou dat geen probleem mogen zijn. De restwaarde na die 6 jaar is voor in mijn persoonlijke broekzak wat me uiteindelijk voordeliger zou moeten uitkomen dan leasen via het werk.

[ Voor 31% gewijzigd door Broodro0ster op 10-07-2023 13:34 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

Nu in ieder geval 1 minder want ik heb de knoop doorgehakt, hopelijk ga ik niet al te veel missen t.o.v. het aankomende model en voor dit bedrag verwacht ik ook niet heel veel afschrijving mocht ik als nog willen upgraden ;)
Inspired schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:50:
[...]

EUR 500 via referral er nog af, en EUR 2950 subsidie. Heb je voor iets meer dan 35k een nieuwe Model 3 RWD. Is toch ècht een koopje.
Toevallig dankzij een tweaker uit dit topic gebruik mogen van zo'n referral. Wordt die 500,- dan straks verrekend met de eindfactuur of worden dat credit op je account?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

turkeyhakan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:43:
[...]

Ik weet nu eerlijk gezegd niet of je stoelventilatie in een RWD mag/kunt gaan verwachten.
Dan blijf ik nog gewoon in m'n Ioniq mét stoelventilatie rond hobbelen. :)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julienhol
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-06-2024
Hoi allemaal,

Soortgelijke vragen zijn ongetwijfeld al eerder voorbij gekomen maar ik stel ze toch. Ik sta voor de keuze om een MY rwd of long range te leasen. Na veel lezen van forums en kijken van video’s blijf ik de keuze lastig vinden. Dit zit met name op meer range met hogere prijs of minder range en dus lagere prijs. Wat voor mij altijd een soort voorwaarde was voor elektrisch rijden is dat ik naar m’n ouders heen en weer kan zonder tussendoor te laden. Volgens google maps is dit totaal 270 km, waarvan 90% snelweg. Klein stukje 130 km p/u.

Red ik dit in de praktijk met een rwd ? Ook in de winter bijvoorbeeld?

Verder vroeg ik me nou af hoe dat nou werkt qua % van accu en wat goed is. Ik lees dus voor L.R. accu beste tussen de 20% en 80% = dus 60% van 533km = 320 wltp. Maar een rwd met LFP mag tot 100% en zeg tot 20% heb je dus 80% bruikbaar van je accu = 455x 80% = 364 km wltp en is dan meer dan een L.R. of slaat deze berekening nergens op?

Verder handig om te weten is dat we met zomervakantie met een klein karretje achter de auto zullen rijden.

Hopelijk kan iemand mij helpen de goede keuze te maken :) .

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:39
Julienhol schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:46:
Hoi allemaal,

Soortgelijke vragen zijn ongetwijfeld al eerder voorbij gekomen maar ik stel ze toch. Ik sta voor de keuze om een MY rwd of long range te leasen. Na veel lezen van forums en kijken van video’s blijf ik de keuze lastig vinden. Dit zit met name op meer range met hogere prijs of minder range en dus lagere prijs. Wat voor mij altijd een soort voorwaarde was voor elektrisch rijden is dat ik naar m’n ouders heen en weer kan zonder tussendoor te laden. Volgens google maps is dit totaal 270 km, waarvan 90% snelweg. Klein stukje 130 km p/u.

Verder vroeg ik me nou af hoe dat nou werkt qua % van accu en wat goed is. Ik lees dus voor L.R. accu beste tussen de 20% en 80% = dus 60% van 533km = 320 wltp. Maar een rwd met LFP mag tot 100% en zeg tot 20% heb je dus 80% bruikbaar van je accu = 455x 80% = 364 km wltp en is dan meer dan een L.R. of slaat deze berekening nergens op?

Verder handig om te weten is dat we met zomervakantie met een klein karretje achter de auto zullen rijden.

Thanks!
Speel eens met ABRP en verander variabelen om te zien hoe groot je range is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCoTa
Broodro0ster schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:24:
Wie van jullie heeft prive een model 3/Y aangeschaft? En zouden jullie dat opnieuw doen? Waarom wel of niet?

Ik heb de kans om mijn bedrijfswagen in te ruilen en daarvoor in de plaats een mooi maandelijks netto bedrag voor te krijgen. Ik ben die optie aan het overwegen en zag een mooie Tesla model 3 SR van 1 jaar oud met 10k km te koop staan. Een nieuwe past helaas niet in het budget maar ik denk dat 3 jaar garantie op de auto en 7 jaar op de aandrijflijn nog steeds mooi is.
Wat vooral graag wil vermijden zijn hoge onderhoudskosten en onverwachte kosten. Uit de verkoopspraatjes lijk dit allemaal goed te zitten, maar ik had graag ook eens de ervaringen gehoord van echte eigenaars.
2019 Model 3 LR en na 70k km vorig jaar overgestapt naar een 2022 Model Y LR, nu 56k km. Zou het zo weer doen.

Overstap van 3 naar Y was voornamelijk vanwege de ruimte achterin, zowel de vorm van de achterklep, het laadvolume en de ruimte op de achterbank (gezin van 5 waarvan 2 volgroeide kinderen). Trekhaak was ook een plus, de 3 had een after-market trekhaak maar geen trekgewicht op kenteken, dus alleen fietsendrager.

De Y is veel praktischer, maar vond de 3 leuker om te rijden. We hebben familie in buitenland dus redelijk vaak lange trips mee gemaakt, het zijn heerlijke lange afstandsauto's.

De voorgaande auto was een 14 jaar oude Volvo V70, en alles behalve de motor begon uit elkaar te vallen met jaarlijkse een paar €1000,- aan reparatiekosten van de meest idiote dingen die stuk gingen.

[ Voor 6% gewijzigd door DaCoTa op 10-07-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 15:11
Perfect vertaald. Maar niet in deze context :>

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik word hier nog even vriendelijk aan herinnert, tijdje terug onderstaand filmpje gezien dus hopelijk valt het allemaal mee in de praktijk of is het inmiddels al verbeterd middels software updates?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjQvcHgb8sR31g1foF23cFOG70Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/72HDr99Tgtdc0A3d1K6qBcaX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
MarkHero schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:47:
Als ik achteraf een trekhaak wil laten monteren op mijn M3SR moet ik hem dan bij de RDW laten keuren wil ik er een caravan achter kunnen hangen?
Wat staat er op je kentekenbewijs? Als er niks of 0kg staat, ga je nooit wat mogen trekken. RDW gaat je auto niet keuren.

Context: ik ben een aantal maanden bezig geweest om de RDW mijn auto te laten keuren. Conclusie was pertinente weigering.

[ Voor 14% gewijzigd door DaCoTa op 10-07-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:30
Is er iemand die de standaard audio uit de M3 RWD kan vergelijken met de Dual Motor LR?

Ik zit wat te stoeien met de opties, wel of geen verbeterde autopilot, trekhaak enz. maar audio vind ik belangrijk. Mijn vrees is dat ik dadelijk een mooie RWD rijd met extra opties met matig tot redelijk geluid ipv het zeer fijne premium pakket. Hier bij het center hebben ze geen rwd staan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
Er staan er weer een paar op voorraad.. wees snel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Hoi allemaal,

Thanks!
De vraag is inderdaad al vaker gesteld ;)

1. 270km haal je met Model Y RWD ook. Mits je wel thuis kan laden (dus met 100% vertrek van thuis). Ook in de winter. Ook als je 130km rijdt.
Moet wel echt stormachtig wind tegen, -10 graden, en je rijdt 160 continuu wil je het niet kunnen halen.
En zelfs dan rij je langs willekeurig fastned/ shell recharge/ supercharger en ben je in letterlijk 3 minuten klaar. (Haal koffie, even plassen, en is ie al klaar om thuis te bereiken)

2. Over de laad limieten:
- Mag je LR tot 100% laden? natuurlijk, maar niet als je de auto daarna 2 wkn achterlaat op 100%
Als je gaat rijden is laden tot 100% gewoon oke. (lees: binnen paar uur)
- Is tot 100% laden met RWD veiliger? nou niet bewezen. Ze gaan allemaal degraderen, er is nog geen harde bewijs dat de LFP accu die in de RWD zit beter bestaan tegen 100% laden. In het basis houden ze allemaal niet om op 100% of 0% heel lang te blijven.
- Waarom adviseert tesla dan om tot 100% te laden met de RWD? Blijkbaar is het voor de batterij management systeem. Die moet zich calibreren en moet dus minimaal 1x per week tot 100% geladen worden. Maar het moet niet.
Kortom: ga je daarna een lange rit maken, gooi het vol tot 100% welke type dan ook. Voor dagelijks: gooi de LR tot 80%, gooi de RWD tot 80% en 1x per week tot 100%.

(Let op, zijn aantal mensen die niet mee eens met bovenstaande stelling. Maar meerderheid wel eens)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:34
Hoi allemaal,

Thanks!
Je mag een LR ook tot 100% opladen hoor, alleen niet verstandig dit elke dag te doen.
Als je elke dag naar je ouders gaat, dan wordt het lastig, hoewel je ook tot 10 of 5% je accu kunt leeg rijden en bijvoorbeeld elke dag tot 90 % opladen, wat niet zo schadelijk is, dan heb je meer aan een LR. Op vakantie is de LR heerlijk omdat elke keer tot 100 % opladen met een RWD erg lang gaat duren, en met een LR geladen tot 80% kom je dan echt verder.
Maar ja een LR is duurder, dus lastige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Hoi allemaal,

Thanks!
Je zit met hetzelfde vraagstuk als wij zaten in Februari. Ik zou je aanraden om die range iets anders te interpreteren. Voor je dag/dagelijks gebruik heb je die volle WLTP range van zowel de RWD als de LR niet nodig als je ik comment goed lees. De LR-range is met name voor de momenten dat je wel een langere rit wil maken zonder te stoppen. De LR range met 19" is 565km. Die 20-80% range is voor je dag/dagelijks gebruik, de 0-100% range is voor wanneer je hem nodig hebt.

Die 270km op-en-neer red je makkelijk in de zomer met beide varianten. De RWD is in de winter wordt wat spannender - en misschien moet je langer 100km/u blijven rijden dan je wil.

Wij kozen dus de LR en hebben er 7.5k op zitten inmiddels. Terugkijkend, in die 7500km zouden we 1x extra hebben moeten stoppen als wij een RWD hadden gehad. Die extra 7k EUR hadden ik dus kunnen besparen om deze reden, zeker omdat het laden echt belachelijk snel gaat. Het extra vermogen en langere garantie daarentegen is hele andere overweging :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Greatsword schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:56:
Ik word hier nog even vriendelijk aan herinnert, tijdje terug onderstaand filmpje gezien dus hopelijk valt het allemaal mee in de praktijk of is het inmiddels al verbeterd middels software updates?

[Afbeelding]

[YouTube: Tesla Vision vs Parking sensors - Was it worth the wait?]
Vision parking is een drama en ik zie dit niet echt helemaal goedkomen. Ik vertrouw het systeem voor het ene meter. Stoepranden mist ie regelmatig, en soms sta ik ineens halverwege in een andere auto op het scherm.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julienhol
  • Laatst online: 10-06-2024
Dank allen voor de nuttige reacties, ga het allemaal even goed overwegen. Dat het een tesla MY wordt is in ieder geval zeker! 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
synx6 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:14:
Is er iemand die de standaard audio uit de M3 RWD kan vergelijken met de Dual Motor LR?

Ik zit wat te stoeien met de opties, wel of geen verbeterde autopilot, trekhaak enz. maar audio vind ik belangrijk. Mijn vrees is dat ik dadelijk een mooie RWD rijd met extra opties met matig tot redelijk geluid ipv het zeer fijne premium pakket. Hier bij het center hebben ze geen rwd staan helaas.
Geen ervaring met de RWD helaas, maar ik zou de subwoofer van mijn LR AWD niet willen missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00

Ik heb een 2022 Model Y performance en een 2019 model 3 SR+

Mijn voorkeur gaat zelfs uit naar geluid uit de model 3 uit 2019..

Geluid is zeer goed al in 2019 model, mogelijk is het bij de Y het “dreun” gevoel of druk op de oren “probleem” waar mensen het soms over hebben, daar ben ik nog niet over uit.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 10:40

Ik kan het niet vergelijken, wel rij ik nu een RWD van 2023 (sinds paar weken)
Mijn vorige auto's:

Ford Mustang 2007 (1000 watt Shaker system)
Audi A5 2012 met B&O Sound system
BMW 335i 2007 met Harman kardon
Lexus CT200H (geen idee wat hier stock inzit tbh)
BMW 325 2012 met Premium audio
Cupra Born met Beats premium audio

Moet zeggen, de Audi A5 met B&O was echt om te smullen, dit kon je oren laten bloeden terwijl het geluid nog haarscherp was.

De Lexus en de BMW's waren wellicht het minste, om 1 of andere reden was de akoestiek altijd een beetje, kweet niet. Niet mooi als je echt het volume open gooit.

Nu de Tesla M3 RWD met het niet premium Audio.

Het klinkt echt wel goed, ik dacht eerst ook dat ik echt zou missen, maar nee. Het geluid klinkt echt niet gek, en als je hem open gooit gaat het echt hard en is ook wel echt bas aanwezig.

Je merkt wel dat het geluid wat van voren af komt, maar totaal niet storend of slecht perse. (achter zitten ook speakers, alleen de soundbar rond het raam is natuurlijk voorin het duidelijkst)

Hopelijk kan je er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Stef87 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:33:
[...]
de Y het “dreun” gevoel of druk op de oren “probleem” waar mensen het soms over hebben, daar ben ik nog niet over uit.
Gratis tip? Zet beide voorramen eens 3-5cm open. Dan klinkt alles nog 10x beter. Ik denk dat de subwoofer zo groot is dat de lucht niet weg komt. Maar ik klaag niet hoor :) premium audio is geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-09 13:54
Hoi allemaal,

Thanks!
Wij zaten met hetzelfde dilemma en zijn uiteindelijk voor een afgeprijsde LR gegaan.

Echter nu we in de praktijk hebben ervaren dat het snelladen onderweg zo soepel verloopt, denk ik dat een RWD ook wel prima was geweest. Laden is geen issue in Nederland (slechts 1x gehad dat we bij een snellader even moesten wachten op een andere auto in 3000km).

Daarbij ben je normaliter toch wel aan een stop toe na een paar uur rijden (zeker met kinderen).
Al met al denk ik dat het prijsverschil lastig te rechtvaardigen is. Tenzij je met regelmaat lange ritten maakt en niet wil pauzeren.

Verder AWD niet noodzakelijk in normale weersomstandigheden
Acceleratie is leuk. Maar vond de RWD ook al leuk tov vorige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10-2024
Broodro0ster schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:12:
[...]

De baas rijdt zelf een model 3 en hij vind het een prestige wagen... Dat een senior profiel daarmee ook zou rijden, kan niet. En dat terwijl de model 3 relatief goedkoop is in lease. 10euro/maand meer als een ID3. En 200euro/maand goedkoper als een bmw i4.
Op brandstofwagens wordt je in België serieus afgestraft en budget voor een mooi alternatief is er eigenlijk niet.

[...]

Dat zijn erg mooie prijzen! Helaas woon ik in België. Importeren is een hele rompslomp, maar kan misschien wel interessant als je aan die prijs kan kopen. Tweedehands gaat voor meer geld hier...
Sorry maar dan heft je baas weinig verstand van financiën :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-09 13:54
Stef87 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Ik heb een 2022 Model Y performance en een 2019 model 3 SR+

Mijn voorkeur gaat zelfs uit naar geluid uit de model 3 uit 2019..

Geluid is zeer goed al in 2019 model, mogelijk is het bij de Y het “dreun” gevoel of druk op de oren “probleem” waar mensen het soms over hebben, daar ben ik nog niet over uit.
Heb met de 3 geen ervaring. Maar vind de akoestiek in de Y niet geweldig. Het glazen dak laat de boel wat galmen heb ik het idee. (zeker wanneer je in stilstaande auto praat merk je dat). Ik denk dat daarom muziek ook wat wollig klinkt in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie

[Afbeelding]

Wat hebben de 2023 model Y's? ultrasoon nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
killerbie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:49:
[...]

Wat hebben de 2023 model Y's? ultrasoon nog steeds?
Ja zeker, en ook een camera in de voorbumper. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
turkeyhakan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:50:
[...]

Good to know, want lees jammer genoeg niet echt veel positiefs over teslavision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:30
thetakman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Ik kan het niet vergelijken, wel rij ik nu een RWD van 2023 (sinds paar weken)
Mijn vorige auto's:

Ford Mustang 2007 (1000 watt Shaker system)
Audi A5 2012 met B&O Sound system
BMW 335i 2007 met Harman kardon
Lexus CT200H (geen idee wat hier stock inzit tbh)
BMW 325 2012 met Premium audio
Cupra Born met Beats premium audio

Moet zeggen, de Audi A5 met B&O was echt om te smullen, dit kon je oren laten bloeden terwijl het geluid nog haarscherp was.

De Lexus en de BMW's waren wellicht het minste, om 1 of andere reden was de akoestiek altijd een beetje, kweet niet. Niet mooi als je echt het volume open gooit.

Nu de Tesla M3 RWD met het niet premium Audio.

Het klinkt echt wel goed, ik dacht eerst ook dat ik echt zou missen, maar nee. Het geluid klinkt echt niet gek, en als je hem open gooit gaat het echt hard en is ook wel echt bas aanwezig.

Je merkt wel dat het geluid wat van voren af komt, maar totaal niet storend of slecht perse. (achter zitten ook speakers, alleen de soundbar rond het raam is natuurlijk voorin het duidelijkst)

Hopelijk kan je er iets mee.
Dank voor je reactie en die van de rest ook! Mijn referentiepunt is een lexus IS met Mark Levinson. Dat vond ik voor een auto zeer accuraat en gewoon weg goed klinken. Tot nu toe niet iets gehoord dat daar in de buurt komt totdat we het volume in de LR een beetje opendraaide.

Als ik het zo lees dan is het normale systeem prima. Wordt een kwestie van prioriteit ben ik bang; LR of RWD met autopilot upgrade en trekhaak…lastig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:14
synx6 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Dank voor je reactie en die van de rest ook! Mijn referentiepunt is een lexus IS met Mark Levinson. Dat vond ik voor een auto zeer accuraat en gewoon weg goed klinken. Tot nu toe niet iets gehoord dat daar in de buurt komt totdat we het volume in de LR een beetje opendraaide.

Als ik het zo lees dan is het normale systeem prima. Wordt een kwestie van prioriteit ben ik bang; LR of RWD met autopilot upgrade en trekhaak…lastig!
Ik zou die 2 opties uitbreiden met de RWD en trekhaak + geld overhouden voor een luxe vakantie. Zoek even terug op de ervaringen met FSD in dit topic, het is heel veel geld voor wat het in Europa kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:29
killerbie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:49:
[...]Wat hebben de 2023 model Y's? ultrasoon nog steeds?
Bij mijn weten heeft de Model Y 2023 geen ultrasoon sensoren meer, maar uitsluitend camera’s. Hier is inderdaad nog niet iedereen even enthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 15:07
killerbie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:51:
[...]

Good to know, want lees jammer genoeg niet echt veel positiefs over teslavision
@killerbie je weet hopelijk dat je in de maling wordt genomen door turkeyhakan ? ;)

Er is op dit forum enorm veel gepost inzake Tesla Vision en ontbrekende camera's voor...

MY LR QuickSilver 2023 :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
[...]

Autopilot upgrades zijn het niet waard. In eerste Tesla had ik standaard AP die daarna EAP en nu weer voor standaard AP gekozen. Zegt genoeg denk ik. De meerwaarde is echt heel erg gering, automatisch van baan wisselen op de snelweg wat alleen werkt als het heel erg rustig is.

Zelf ook lang getwijfeld tussen de verschillende versies en de LR viel voor mij vrij snel af. Door de vrij beperkte meerwaarde tov de RWD. Die paar km extra range maakt in de praktijk weinig verschil. Mijn vorige Tesla had 225km praktisch bereik en de keren dat ik in NL daar niet voldoende aan heb gehad zijn op 1 hand te tellen. Dus verschil tussen RWD en LR is dan misschien 1x extra snelladen per jaar. Als je dat al haalt.

Bij mij ging de keuze meer tussen de vrij saaie witte RWD of een meer aangeklede versie. En dan kom je al snel op de Performance in quicksilver of cherry red.

[ Voor 78% gewijzigd door Sethro op 10-07-2023 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Laatst online: 12-09 22:07
[...]

De EAP is m.i. niet de geld waard. Is alleen voor de auto-baanwissel goed, de rest (summon, autopark, etc) is meer gimmick. Je kan beter 200 eur aan S3XY button spenderen, dan plak je een button links achter stuur. Je doet je richting aanwijzer naar links, baan gewisseld, knop drukken, autopilot weer aan. Werkt zeer aangenaam.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 09:42
Luckeh schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:28:
[...]

Vision parking is een drama en ik zie dit niet echt helemaal goedkomen. Ik vertrouw het systeem voor het ene meter. Stoepranden mist ie regelmatig, en soms sta ik ineens halverwege in een andere auto op het scherm.
Een drama is nog zacht uitgedrukt 🙄
Ik heb het gewoon afgezet.
Het klopt voor geen meter, het is onnauwkeurig en helaas naar beide 'kanten' mis. (zogezegd 40 cm vooraan tot muur, blijkt reëel eigenlijk 10cm te zijn!)
En ik ervaar de laatste twee weken ook opvallend vaak 'vision onnauwkeurig' iets met de camera's die slecht zicht hebben, schaduw, te donker? Geen idee. Lenzen reinigen helpt niet.
Zonder camera in voor bumper zie ik deze miskleun ook niet goed komen.
Dit blijft mijn grootste ergernis.
De ultrasone deden perfect hun werk, al jaren, bij elk merk auto!!

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

Mijn ervaring:
bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Blasterxp schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:42:
[...]

Gratis tip? Zet beide voorramen eens 3-5cm open. Dan klinkt alles nog 10x beter. Ik denk dat de subwoofer zo groot is dat de lucht niet weg komt. Maar ik klaag niet hoor :) premium audio is geweldig.
Ga ik eens testen, alleen is het niet wenselijk (ivm hoog volume muziek als ik alleen ben 😅)

De 3 uit 2019 met partial premium audio heb ik geen last van gedreun op de oren.

Bij de Y merk ik het al heel snel door de (denk ik) bass bij zelfs vrij laat volume.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
turkeyhakan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:50:
[...]

De Model Y 2022 heeft wel ultrasoon, de Model Y 2023 H1 heeft geen ultrasoon en geen camera in de voorbumper. De Model Y 2023 H2 heeft geen ultrasoon en (waarschijnlijk?) wel een camera in de voorbumper.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
JohanB schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:53:
[...]

Waarom mag je geen Tesla?
Op mijn vorige werk mochten we in 2019 nog wel M3's leasen, maar daarna niet meer, omdat het richting klanten mogelijk een verkeerd beeld gaf. Destijds associeerde men Tesla's nog met "erg duur", tegenwoordig is dat natuurlijk wel veranderd.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 15:52
Had mij echt voorgenomen om op het nwe model te wachten, maar voor een voorraad model van 38.8k ex subsidie toch maar een witte model 3 besteld..... Ben benieuwd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Taro schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:39:
[...]

Op mijn vorige werk mochten we in 2019 nog wel M3's leasen, maar daarna niet meer, omdat het richting klanten mogelijk een verkeerd beeld gaf. Destijds associeerde men Tesla's nog met "erg duur", tegenwoordig is dat natuurlijk wel veranderd.
Nouuuu, toch wel 40% van onze vriendengroep / kennissenkring dacht dat wij in een auto van een ton reden.

Toen heb ik ze uitgelegd dat de Y RWD ongeveer 5k duurder was dan de Kia e-Niro ervoor, en dus de helft van het bedrag in hun hoofd.

Waarom denk je dat Volkswagen / Skoda nog verkocht word :+

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Taro schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:35:
[...]

De Model Y 2022 heeft wel ultrasoon, de Model Y 2023 H1 heeft geen ultrasoon en geen camera in de voorbumper. De Model Y 2023 H2 heeft geen ultrasoon en (waarschijnlijk?) wel een camera in de voorbumper.
En mag ik vragen waarom gij mij corrigeert? U denkt dat ik dit niet weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
_eLMo_ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:49:
[...]

Nouuuu, toch wel 40% van onze vriendengroep / kennissenkring dacht dat wij in een auto van een ton reden.
Die rekenden nog om naar guldens? :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
[...]

Tja, die weegt ook bijna 2 ton….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Toen heb ik ze uitgelegd dat de Y RWD ongeveer 5k duurder was dan de Kia e-Niro ervoor, en dus de helft van het bedrag in hun hoofd.

Waarom denk je dat Volkswagen / Skoda nog verkocht word :+
Sterker nog, het verschil tussen de Model Y RWD (met alle standaard uitrusting) en de basisversie van de Niro EV is maar €3000. Beetje uitrusting erbij en hij zit al minstens op dezelfde prijs.

Ik vraag me vooral af waarom er überhaupt nog Niro EVs verkocht worden. Wat nu geleverd wordt is waarschijnlijk tot een jaar geleden besteld, maar nu nog een nieuwe Niro EV bestellen tegen deze prijzen grenst aan waanzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:39
bilgy_no1 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:07:
[...]

Sterker nog, het verschil tussen de Model Y RWD (met alle standaard uitrusting) en de basisversie van de Niro EV is maar €3000. Beetje uitrusting erbij en hij zit al minstens op dezelfde prijs.

Ik vraag me vooral af waarom er überhaupt nog Niro EVs verkocht worden. Wat nu geleverd wordt is waarschijnlijk tot een jaar geleden besteld, maar nu nog een nieuwe Niro EV bestellen tegen deze prijzen grenst aan waanzin.
Laatst een model 3 gekocht ondanks mijn Musk haat, en inderdaad vanwege de prijs en de bizarre levertijden van andere merken. Kia? Volgend jaar en wacht maar af of de prijs nog veranderd in jouw nadeel. Volvo? Zelfde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
bilgy_no1 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:07:
[...]

maar nu nog een nieuwe Niro EV bestellen tegen deze prijzen grenst aan waanzin.
Tja, sommigen willen gewoon echt geen Tesla, omdat ze hem niet mooi vinden of omdat ze fan zijn van een ander merk.
Ik ken ook mensen die enkel en alleen een Volkswagen willen rijden. Dat snap ik dan weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 09:42
[...]

Als ik Mark Levinson lees, dan ga je met niks anders tevreden zijn 🤣 Voor mij gaat dat zelfs boven het al zeer perfect klinkende premium in de Volvo XC90!

Ik ben zeer tevreden met het geluid in de Y LR en zou geen genoegen nemen met minder, laat staan met minder-zonder-subkast.
Sterker nog, ik overweeg een aftermarket kast omdat ik bij momenten de standaard kast nog tekort vindt gaan bij momenten.
De referentie in mijn vorige auto was aftermarket en lag al vrij hoog dus ja..
Helaas is het lease dus ik mag/kan niet zomaar vanalles veranderen.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• PeterinDen Haag
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-08 12:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgNgBWdMG-v8BT5L6x_6dDBqNbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqB4yC4drtc5K9yziy2rmJ5u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 21:56
Taro schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:35:
[...]

Wat bedoel je met H1/H2?
De nieuwe HW4 heeft wel extra camera-aansluitingen, maar ik heb nog nergens iets gelezen dat er ook effectief extra camera's zouden bijkomen.
De nieuwe MY's met HW4 zouden wel terug radar hebben, maar nog niet geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PdeBie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:14:
[...]

Tja, sommigen willen gewoon echt geen Tesla, omdat ze hem niet mooi vinden of omdat ze fan zijn van een ander merk.
Ik ken ook mensen die enkel en alleen een Volkswagen willen rijden. Dat snap ik dan weer niet.
Dat weet ik wel, maar die liefde voor Kia moet dan wel heel groot zijn om alle objectieve nadelen van die auto te negeren: veel minder ruimte, tergend langzaam laden, mindere prestaties, minder luxe, inferieure software, geen OTA. En het is nou ook niet zo dat die Niro EV een design hoogtepunt van de 21e eeuw is...

Kortom, je moet best wel wat objectieve redenen opzij zetten om toch voor die auto te kiezen. En ik denk dat mensen met die transitie ook hun oude merktrouw overboord gooien. Zelf heb ik altijd Franse auto's gereden van Citroën en Renault. Ik heb nog steeds een zwak voor een mooie CX of BX. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt een ë-C4 te kopen met een 50 kWh batterij, geen trekvermogen, geen OTA, geen routeplanning met laden, etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@bilgy_no1 ik herken het. Ben zelf door en door Peugeot man (zie ook avatar). Maar als ik de E-208 of E-308 tegenover mijn huidige Model 3 LR AWD zet, wint de laatste het ook op heel veel vlakken.

Volgend jaar oktober loopt mijn 5-jarig (4%) contract af en grote kans dat het gewoon weer een Model 3 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:49
Tesla Model 3 basisuitvoering voor maar 38793 euro. Dan nog eens min 3k subsidie.

Sla je slag!
Zou hem bijna voor erbij als tweede auto willen maar soms moet je ook tevreden zijn. Kan dat helaas ook niet betalen.

Lukt me niet om prt screen te uploaden, sorry voor diegene van commentaar op mijn vorige comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:39

CyBeRSPiN

sinds 2001

Fire69 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:24:
[...]

Wat bedoel je met H1/H2?
Helft 1 van het jaar (jan-jun)
Helft 2 van het jaar (jul-dec)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barse87
  • Laatst online: 22:48
Hier ook vandaag de knoop doorgehakt en gekozen voor een witte 3 RWD voor €38.793 minus €500 korting en nog eens €2950 subsidie.

Ik wilde in eerste instantie wachten op de Highland maar met deze prijzen hoefde ik niet lang na te denken…

Tips waar ik op moet letten bij het afsluiten van een verzekering?

Wat betreft de audio in de model 3 RWD was ik positief verrast. Wij beschikken ook over een e-Golf met Dynaudio waar ik heel tevreden over ben, maar denk niet dat de standaard audio van de model 3 slechter is. Ik ben ook bekend met de premium audio in de Model Y en die klinkt wat ruimtelijker en iets zwaardere bass….

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:17
Barse87 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:18:
Hier ook vandaag de knoop doorgehakt en gekozen voor een witte 3 RWD voor €38.793 minus €500 korting en nog eens €2950 subsidie.

Ik wilde in eerste instantie wachten op de Highland maar met deze prijzen hoefde ik niet lang na te denken…

Wat betreft de audio in de model 3 RWD was ik positief verrast. Wij beschikken ook over een e-Golf met Dynaudio waar ik heel tevreden over ben, maar denk niet dat de standaard audio van de model 3 slechter is. Ik ben ook bekend met de premium audio in de Model Y en die klinkt wat ruimtelijker en iets zwaardere bass….
Gefeliciteerd _/-\o_ Onlangs verzekering voor mijn Model 3 aangevraagd die ik morgen kan ophalen. aangezien hij onder de 50k is hoef je geen rekening te houden met alarmklassen, ik heb wel accessoires tot 5k mee verzekerd aangezien ik 'm laat wrappen en tinten. totale kosten 65 euro pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:39
sweebee schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:22:
[...]

Gefeliciteerd _/-\o_ Onlangs verzekering voor mijn Model 3 aangevraagd die ik morgen kan ophalen. aangezien hij onder de 50k is hoef je geen rekening te houden met alarmklassen, ik heb wel accessoires tot 5k mee verzekerd aangezien ik 'm laat wrappen en tinten. totale kosten 65 euro pm.
ik heb ANWB en die willen wel een tracker hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
SpongeRob schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:00:
@Broodro0ster Kijk dan maar niet op de Franse Tesla website naar de voorraadmodellen, dat is nog een heel stuk goedkoper dan in Nederland. :o
Ondertussen dus amper meer... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
turkeyhakan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:49:
[...]

En mag ik vragen waarom gij mij corrigeert? U denkt dat ik dit niet weet?
Omdat de persoon die de vraag stelde je antwoord serieus opnam en het evt. sarcasme niet duidelijk was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:23
Stef87 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:54:
[...]

Ga ik eens testen, alleen is het niet wenselijk (ivm hoog volume muziek als ik alleen ben 😅)

De 3 uit 2019 met partial premium audio heb ik geen last van gedreun op de oren.

Bij de Y merk ik het al heel snel door de (denk ik) bass bij zelfs vrij laat volume.
Is wel een beetje Y (of dubbelglas) eigen. Vond dat ook wel tijdens de proefrit. In de 3 uit 2019 geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:06
Barse87 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:18:

Tsja je hoeft er niet op te letten, een verzekering voor een Tesla is gewoon hoger dan bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq 5.... Betaal zelf 90 euro p/m terwijl een andere EV toch stukken goedkoper is. En dan praat ik over 20K km per jaar, all risk. Met nog wat zaken erbij verzekering inzittenden en 0% risico volgens mij.

Iig wel duurder. Dat is wel een nadeel aan een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

sweebee schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:22:
[...]

Via welke partij? Wij hebben zelf al onze verzekeringen van ING maar las in dit topic dat Interpolis mogelijk iets interessanter was qua voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 15:52
hoe zit dat eigenlijk mocht je je bestelling annuleren? Ik lees wisselende verhalen over de restitutie maar "*Niet-restitueerbaar voor annuleringen van bestellingen, behalve wanneer wettelijke annuleringsrechten van toepassing zijn " de aangehaalde wettelijke annuleringsrechten zijn toch die 14 dagen bij online aankopen en is dat dan na bestelling of na levering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EvolutionX schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:40:
hoe zit dat eigenlijk mocht je je bestelling annuleren? Ik lees wisselende verhalen over de restitutie maar "*Niet-restitueerbaar voor annuleringen van bestellingen, behalve wanneer wettelijke annuleringsrechten van toepassing zijn " de aangehaalde wettelijke annuleringsrechten zijn toch die 14 dagen bij online aankopen en is dat dan na bestelling of na levering?
De 500 EUR ben je (volgens mij) kwijt. De auto mag binnen twee weken na levering terug.

Waarbij je volgens mij de 500 EUR ook binnen twee weken (na bestelling dan) terug zou moeten krijgen. Maar ik lees online dat Tesla dit niet doet.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 10-07-2023 23:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:11

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik ben afgelopen week in Duitsland geweest en daarbij (uiteraard) ook weer even alle andere weggebruikers willen laten zien dat je met een EV prima hard kunt rijden… De remschijven vinden dit dus niet leuk. Een paar keer gewoon goed stevig moeten remmen, van zeg 240/250km/u terug naar 130/150km/u. De schijven zijn vorig jaar vervangen omdat deze krom waren en wederom lijkt dit te gebeuren of gebeurt te zijn. Dit kan toch niet normaal zijn voor een Performance model. Wat een waardeloze troep schroeven ze eronder dat als je 1 a 2 keer zodanig remt je schijven meteen krom zijn. Je kunt allemaal zwarte vlekken op alle schijven zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihCtKiqRjEoAqrPUXPAlrKHskO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNe3jTE1UP0JOSyxpdD74ZmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf_24SGgMo9ihVMnF36dJ7FoTog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHQxRnNrkrZWwKQEoCamXHPy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0kyazseHfWzXuByqqNGcxpKL0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEguJDC7kvBdDrBusQm4iZ4K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQPVi4Ml0mt7rMCrtIRDrlRfOV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/np0a56BWJri2b0BzedYZ0UvO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2xvE2xZq3WoMYZAVuHYu4YEgbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Szu5eNJsvW9f121YAaXZSf8u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Immutable schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:58:
[...]

Tsja je hoeft er niet op te letten, een verzekering voor een Tesla is gewoon hoger dan bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq 5.... Betaal zelf 90 euro p/m terwijl een andere EV toch stukken goedkoper is. En dan praat ik over 20K km per jaar, all risk. Met nog wat zaken erbij verzekering inzittenden en 0% risico volgens mij.

Iig wel duurder. Dat is wel een nadeel aan een Tesla.
Ik weet niet hoor. Ik verkocht mijn Ioniq 5 in november en de offerte die ik van dezelfde verzekeraar kreeg voor de Model Y vanaf eind december was ongeveer gelijk. Logisch ook wel, want beide auto's zaten redelijk dicht tegen elkaar aan qua aanschafprijs. Premie was voor beide ongeveer EUR 65. De Ioniq 5 was het jaar daarvoor wel wat goedkoper, maar kreeg voor het nieuwe jaar een flinke verhoging wat volgens hun voor alle EVs gold.

Kan uiteraard zijn dat het bij een andere maatschappij anders werkt. Autoverzekeringen vergelijken is altijd lastig tussen personen, omdat zowel de plaats als de gegevens van de primaire bestuurder als de opgebouwde no-claim zo van invloed kan zijn.

Anyway, ik zit nu toch ergens anders ivm zakelijk verzekerd en dan is er niet veel keuze. Unive kwam het gunstigst uit de bus en ben erg tevreden over het contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Fab1Man schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:01:
Ik ben afgelopen week in Duitsland geweest en daarbij (uiteraard) ook weer even alle andere weggebruikers willen laten zien dat je met een EV prima hard kunt rijden… De remschijven vinden dit dus niet leuk. Een paar keer gewoon goed stevig moeten remmen, van zeg 240/250km/u terug naar 130/150km/u. De schijven zijn vorig jaar vervangen omdat deze krom waren en wederom lijkt dit te gebeuren of gebeurt te zijn. Dit kan toch niet normaal zijn voor een Performance model. Wat een waardeloze troep schroeven ze eronder dat als je 1 a 2 keer zodanig remt je schijven meteen krom zijn. Je kunt allemaal zwarte vlekken op alle schijven zien.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben geen monteur, maar ik zie heel veel roodbruin roestig stof. Wellicht vinden die remmen het gewoon niet fijn om nooit wat te doen en dan opeens zo aangesproken te worden.
Zolang je je rem bij stiltstand niet vast houd (wat denk ik wel gebeurd als je creep uit hebt staan??) zou ik niet verwachten dat ze kromtrekken nee. Dan zijn de schijven onderbemeten.

Ik zie ook dat ze geen ventilatie boringen hebben. Waarom leg je er niet zelf wat brembo schijven op? Waarschijnlijk nog goedkoper ook.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Amazon Prime Day, hopelijk wat mooie aanbiedingen voor accessoires e.d. ;)

Hier al wat inspiratie mee opgedaan, vooral die RGB voor interieur/sfeer verlichting lijkt me wel wat maar volgens mij mag dat hier in NL allemaal toch niet?

Wat zijn jullie persoonlijke Must Haves?

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 11-07-2023 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 00:12:
Wat zijn jullie persoonlijke Must Haves?
Ik heb een setje Chinese wieldoppen + basenor mudflaps gepakt als accessoire. Zit nog na te denken over een digitaal display ala de Lotus Eletre.
Afbeeldingslocatie: https://www.hmi.gallery/wp-content/uploads/2023/05/lotus-eletre-driver-cluster.jpg
Voegt voor mij wat toe om de basic info recht voor mijn ogen en neus te hebben. Niks mis met een groot scherm voor navigatie, muziek, films, instellingen. Maar snelheid weergeven: liever zoiets of een hud. Als het dan toch minimalistisch moet.

Die Eletre in groen en geel ziet er nice uit maar die prijs: je kunt er zo goed als bijna 2x een Model Y van halen. En ik weet dat ie het opneemt tegen een Audi etron, Merc EQS, maar liever die model Y als daily driver en een Lotus Elise voor erbij als ik dan toch het geld zou hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zulke zwarte vlekken zijn een teken van oververhitting van de remschijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aan zulke foto’s is er niets te zien. Schijven zien er nog best OK uit.

Als je schijven elke keer krom zijn komt dat meestal door de vorige garage/monteur (of een afwijking in onderstel ofzo, maar lijkt zeer onwaarschijnlijk)welke aan de remmen heeft gewerkt.

WielNaven zeer goed schoonmaken (als een spiegel!) remklauwen goed gangbaar maken, nieuw vet in de remmen, controleren op afwijking en uiteraard remvloeistof check…

Helaas doet bijna geen enkele “normale”garage dit, want kost ze 2x zoveel tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 11-07-2023 01:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
STIMPPYYY schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:35:
[...]

Is wel een beetje Y (of dubbelglas) eigen. Vond dat ook wel tijdens de proefrit. In de 3 uit 2019 geen last van.
Wie weet..?

Bij de oude 3 kon ik prima 15min lang “te hard” naar mijn favoriete muziek luisteren waarbij alles helder bleef.

Bij de late 2022 Y performance uit Berlijn is 1/3e a half volume soms al oncomfortabel 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:51

Bever!

3

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op een lr had ik er misschien nog wat bij begrepen maar op een performance niet. Het zijn toch brembo remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Bever! schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:15:
[...]

Op een lr had ik er misschien nog wat bij begrepen maar op een performance niet. Het zijn toch brembo remmen?
Tegenwoordig hebben een LR en P dezelfde remmen, ter info. Velen weten dit niet.

Indien het een model is van vorig jaar heeft die nog de Brembo remmen. Maar zo veel beter zijn die nou ook weer niet. Remmen met mijn Y performance boven de 200 km/h naar 150 km/h was echt drama (en ja die had "Brembo" remmen).

Ingaan op de mede-forummer: die heeft gezien de velgen een Model 3 uit 2019/2020. En die remmen zijn het afgelopen jaar waarschijnlijk zo weinig gebruikt dat er een laagje roest op is gekomen. Dan krijg je na een harde remactie dit soort dingen..

[ Voor 18% gewijzigd door turkeyhakan op 11-07-2023 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 15:06
Volgens de spec van de MY zijn de remblokken van de Performance iets dikker en zouden dus iets beter de warmte moeten kunnen afvoeren/opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
royaljoop schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:24:
Volgens de spec van de MY zijn de remblokken van de Performance iets dikker en zouden dus iets beter de warmte moeten kunnen afvoeren/opnemen.
;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:51

Bever!

3

turkeyhakan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:22:
[...]

Tegenwoordig hebben een LR en P dezelfde remmen, ter info. Velen weten dit niet.

Indien het een model is van vorig jaar heeft die nog de Brembo remmen. Maar zo veel beter zijn die nou ook weer niet. Remmen met mijn Y performance boven de 200 km/h naar 150 km/h was echt drama (en ja die had "Brembo" remmen).

Ingaan op de mede-forummer: die heeft gezien de velgen een Model 3 uit 2019/2020. En die remmen zijn het afgelopen jaar waarschijnlijk zo weinig gebruikt dat er een laagje roest op is gekomen. Dan krijg je na een harde remactie dit soort dingen..
Ik las het inderdaad: https://electrek.co/2023/...rakes-puts-cover-hide-it/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Eindelijk iemand die het begrijpt. Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lu.cas
  • Laatst online: 08-09 10:30
Ik rijd nu een kleine maand in een Y LR. In december had ik een Y SR in de bestelling staan, de meest basale versie. Toen op twitter de berichten doorsijpelden over prijsverlagingen in China uiteindelijk de bestelling geannuleerd. En nu dus toegeslagen bij een demomodel (met 0km) waar een kleine 4k korting op zat. Aldus een Y LR in het zwart, 20" en wit interieur voor net iets meer dan de instap SR van december. De korting en dat referentiekader was meer de reden dat ik voor de LR ben gegaan. En daarnaast hechtte ik ook wel de hogere laadsnelheid, maar in de praktijk kom je daar lang niet altijd aan. Vorig jaar de rekensom gemaakt en geconcludeerd dat de LR eigenlijk en heel rationeel de meerprijs niet waard is, en denk dat dat nog steeds klopt. Mn nu ik ook gewend ben aan de superchargers, die geweldig werken en goedkoper zijn dan thuis of in de straat laden.

De auto zelf is geweldig en geniet er ieder ritje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
lu.cas schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:23:
Ik rijd nu een kleine maand in een Y LR. In december had ik een Y SR in de bestelling staan, de meest basale versie. Toen op twitter de berichten doorsijpelden over prijsverlagingen in China uiteindelijk de bestelling geannuleerd. En nu dus toegeslagen bij een demomodel (met 0km) waar een kleine 4k korting op zat. Aldus een Y LR in het zwart, 20" en wit interieur voor net iets meer dan de instap SR van december. De korting en dat referentiekader was meer de reden dat ik voor de LR ben gegaan. En daarnaast hechtte ik ook wel de hogere laadsnelheid, maar in de praktijk kom je daar lang niet altijd aan. Vorig jaar de rekensom gemaakt en geconcludeerd dat de LR eigenlijk en heel rationeel de meerprijs niet waard is, en denk dat dat nog steeds klopt. Mn nu ik ook gewend ben aan de superchargers, die geweldig werken en goedkoper zijn dan thuis of in de straat laden.

Een LR heeft niet alleen een hogere laadsnelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
DaCoTa schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Wat staat er op je kentekenbewijs? Als er niks of 0kg staat, ga je nooit wat mogen trekken. RDW gaat je auto niet keuren.

Context: ik ben een aantal maanden bezig geweest om de RDW mijn auto te laten keuren. Conclusie was pertinente weigering.
Jammer, vies spelletje eigenlijk van Tesla. En de RDW is natuurlijk net zo meewerkend als een looien deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
MarkHero schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:46:
[...]

Jammer, vies spelletje eigenlijk van Tesla. En de RDW is natuurlijk net zo meewerkend als een looien deur.
Bij mij staat er een streepje, dus dat zal wel nul zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]

Want? Er staat letterlijk op de website "De trekhaak kan na levering van de auto niet achteraf worden gemonteerd."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:26
Greatsword schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 00:12:
Amazon Prime Day, hopelijk wat mooie aanbiedingen voor accessoires e.d. ;)

Hier al wat inspiratie mee opgedaan, vooral die RGB voor interieur/sfeer verlichting lijkt me wel wat maar volgens mij mag dat hier in NL allemaal toch niet?
Ik heb net een Basenor all weather mattenset aangeschaft met prime korting via Amazon.nl. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:37
[...]
Wat is het vieze spelletje dan eigenlijk?

En wat zou je van de RDW verwachten qua meewerking? Ze kunnen niet voor elke individuele auto het trekgewicht onafhankelijk van de fabrikant gaan bepalen.

Bij de MY wordt er niet alleen een trekhaak gemonteerd maar ook een structureel deel van de auto vervangen. Bij de M3 zal dat niet anders zijn maar dit is wel anders t.o.v. andere auto's. Tesla doet veel om een paar kilo te besparen. Gevolg is dat je bij aftermarket oplossingen voor trekhaken ook echt niet zou kunnen zeggen wat ze kunnen hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Makkelijk op 11-07-2023 10:23 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

monica66 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Ik heb net een Basenor all weather mattenset aangeschaft met prime korting via Amazon.nl. Ik ben benieuwd.
Linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Model 3: https://www.amazon.nl/BAS...matten%2Caps%2C145&sr=8-4

Model Y: https://www.amazon.nl/BAS...tenset%2Caps%2C217&sr=8-7

Edit: de set voor de Model Y is wel een stuk uitgebreider zeg.

[ Voor 29% gewijzigd door monica66 op 11-07-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:11

Fab1Man

Live life to the fullest

Makkelijk schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Wat is het vieze spelletje dan eigenlijk?

En wat zou je van de RDW verwachten qua meewerking? Ze kunnen niet voor elke individuele auto het trekgewicht onafhankelijk van de fabrikant gaan bepalen.

Bij de MY wordt er niet alleen een trekhaak gemonteerd maar ook een structureel deel van de auto vervangen. Bij de M3 zal dat niet anders zijn maar dit is wel anders t.o.v. andere auto's. Tesla doet veel om een paar kilo te besparen. Gevolg is dat je bij aftermarket oplossingen voor trekhaken ook echt niet zou kunnen zeggen wat ze kunnen hebben.
Ik zie het ook wel als een "vies spelletje" van Tesla. Bij de Model 3 hebben ze ervoor gekozen om alleen een specifieke typegoedkeuring te gebruiken wanneer je fabrieksaf een trekhaak laat monteren. Als ze gewoon een algemene typegoedkeuring zouden gebruiken, zoals ook bij de Model Y, dan heb je tenminste op het kentekenbewijs een trekgewicht staan, ongeacht of er nou een trekhaak gemonteerd is of niet. Zal wel uit kostenbesparing zijn, maar schraal is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

monica66 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Je bent dus eigenlijk niet tevreden met de standaard matten, dat je wel 200,- over hebt voor een upgrade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Greatsword schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:32:
[...]

Je bent dus eigenlijk niet tevreden met de standaard matten, dat je wel 200,- over hebt voor een upgrade?
De standaard set is prima hoor. Maar daar zit geen achterbakmat bij. En die wilden we sowieso al gaan bestellen. Nu met deze aanbieding vervangen we alle matten in 1.keer. We hebben een pony en er wil nog wel eens wat modder en hooi ed. in de auto terecht komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
lu.cas schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:23:
Ik rijd nu een kleine maand in een Y LR. In Aldus een Y LR in het zwart, 20" en wit interieur voor net iets meer dan de instap SR van december.

Dat was voor mij ook de reden om een LR te kiezen. Voorraadmodel MCR, 6km op de teller, in de uitverkoop einde kwartaal 2 met korting voor de prijs van een Y rwd in wit of zwart. Awd is fijn, MCR geeft kleur naast al dat wit en zwart, 5sec 0-100 ga ik elke keer weer van genieten want verveelt nooit. De range en oplaadsnelheid zijn leuke extra's maar voor mij niet doorslaggevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Fab1Man schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Ik zie het ook wel als een "vies spelletje" van Tesla. Bij de Model 3 hebben ze ervoor gekozen om alleen een specifieke typegoedkeuring te gebruiken wanneer je fabrieksaf een trekhaak laat monteren. Als ze gewoon een algemene typegoedkeuring zouden gebruiken, zoals ook bij de Model Y, dan heb je tenminste op het kentekenbewijs een trekgewicht staan, ongeacht of er nou een trekhaak gemonteerd is of niet. Zal wel uit kostenbesparing zijn, maar schraal is het wel.
Waarom zou dat schraal zijn?

Ze communiceren dat nogal duidelijk.
Als je een auto koopt die niet geschikt is voor trekhaak... tja, dan kan daar geen trekhaak op gemonteerd worden. Er zijn nog auto's die die beperking hebben.
Gewoon je huiswerk maken en de juiste auto kopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fab1Man schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Heeft volgens mij niks met schraal of kostenbesparing te maken. De Model 3 kwam pas later met trekhaak en daar is een ander typegoedkeuring voor gekomen. Dat ze vanaf dat moment niet gewoon alles onder het type met trekgewicht uitleverden weet ik ook niet maar ik geloof even niet dat Tesla er voordeel bij heeft. Als ze er wel veel voordeel bij hadden dan hadden ze het bij de Y ook wel gedaan. Ik denk eerder dat Tesla er voordeel bij heeft als er wel een trekgewicht op zit want dan kunnen ze ook zelf trekhaakjes leveren. Nu is het gewoon niet mogelijk bij de 3.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 14:42
De Model 3 is echt in de uitverkoop!

https://www.tesla.com/nl_.../m3?arrangeby=plh&range=0

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
[...]

Ik weet niet hoe het met de introductie van de Model 3 gegaan is, volgens mij waren er toen nog helemaal geen trekhaken mogelijk, dus de typegoedkeuring hebben ze denk ik nooit kunnen krijgen.

Beide partijen waren overigens hetzelfde, maar van Tesla snap ik het ergens wel, ze gaan niet achteraf de typegoedkeuring aanpassen voor een handjevol mensen die zelf een trekhaak erop gezet hebben. De RDW was super star inderdaad. Ik had na maanden heen- en weer mailen daadwerkelijk een datum om naar de testbaan te komen, maar die werd op het laatste moment afgezegd "omdat ze de veiligheid van de test niet konden garanderen". Hang een caravan achter en de Model 3 trekt hem wel uit elkaar als dat moet, maar de veiligheid van de test, geen idee waar dat op sloeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Makkelijk schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:21:
[...]
[...]
Het is een commerciële dienst en een van de diensten is auto's individueel keuren, tegen betaling. Ik was bereid om te betalen voor de test, maar ik mocht niet. Het is niet anders dan een geïmporteerde amerikaan waar ooit een trekhaak opgelast is laten keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
DaCoTa schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Ik weet niet hoe het met de introductie van de Model 3 gegaan is, volgens mij waren er toen nog helemaal geen trekhaken mogelijk, dus de typegoedkeuring hebben ze denk ik nooit kunnen krijgen.

Beide partijen waren overigens hetzelfde, maar van Tesla snap ik het ergens wel, ze gaan niet achteraf de typegoedkeuring aanpassen voor een handjevol mensen die zelf een trekhaak erop gezet hebben. De RDW was super star inderdaad. Ik had na maanden heen- en weer mailen daadwerkelijk een datum om naar de testbaan te komen, maar die werd op het laatste moment afgezegd "omdat ze de veiligheid van de test niet konden garanderen". Hang een caravan achter en de Model 3 trekt hem wel uit elkaar als dat moet, maar de veiligheid van de test, geen idee waar dat op sloeg.
Tsja, er zijn ook Kona gebruikers die het geprobeerd hebben, maar geen type goedkeuring is gewoon jammer en tot ziens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
DaCoTa schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:52:
[...]
Hang een caravan achter en de Model 3 trekt hem wel uit elkaar als dat moet, maar de veiligheid van de test, geen idee waar dat op sloeg.
Misschien een beetje off topic, maar ik heb een Y Performance besteld, zit er een soort max koppel beveiliging op als je een aanhangwagen aansluit? Ik kan mij voorstellen dat het voor de veiligheid beter is om standard een limiet in te stellen. Soort van verplichte chill modus.
Pagina: 1 ... 49 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: