Sluuz schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:23:
[...]
Maar zoom nou eens even uit en blijf niet in die "het is triest en treurig en slecht" emotie hangen. Daar heeft helemaal niemand iets aan en jezelf ook niet. We kunnen denk ik met z'n allen inmiddels wel concluderen dat de Tesla navigatie niet doet wat jij graag wil dat hij doet. Namelijk: automatisch ook andere snelladers meenemen in de ritplanning + voorverwarmen.
Ik snap alleen niet dat er zo veel mensen hier zijn die dit niet ook zo open zouden willen hebben. Dat biedt toch veel meer vrijheid en juistheid in het voorstellen van de routes? Waarom omrijden omdat Tesla er een SuC neer heeft gezet? Dat is anno 2024 helemaal niet meer nodig. Ik bedoel, wat is nou het praktisch nut van mij laten zoeken op een laadpaal van derden, die kunnen selecteren als bestemming, maar vervolgens niet gaan voorbereiden? Dan moet ik hem anders selecteren. Ik snap niet dat men dat zou gaan proberen recht te praten.

Dus je zal ergens concessies moeten doen. Of alleen SuC laden, of iets als ABRP gebruiken en niet voorverwarmen bij andere aanbieders.
Ja, daar is geen speld tussen te krijgen. Ik red me verder echt wel, maar het valt gewoon tegen.
Maar dit continu "triest" en slecht noemen gaat me ook wat ver eigenlijk. Ja, het zou hartstikke mooi zijn als het zo zou werken, dat vooropgesteld. Punt is dat deze markt nog steeds in ontwikkeling is, erg hard groeit en dus ook last heeft van de kinderziektes die daarmee gepaard gaan. Denk aan verschillende laadpassen, verschillende connectoren, verschillende aanbieders, verschillende voltages etc. Zoiets heeft tijd nodig om te standaardiseren en tot rust te komen.
Maar er zijn legio apps en netwerken die dit allemaal kunnen (ABPR is dan de bekendste, maar er zijn er veel meer die deze data gewoon zelfs gratis inzichtelijk maken). Ik zou juist denken dat Tesla hier in voorop wilt lopen gezien hun missie.
Geen van de huidige automakers (ook Tesla niet) zit erin vanwege liefdadigheid. Ondanks dat Tesla altijd zegt/zei dat ze niks proprietair willen houden en een aanjager willen zijn voor de transitie. Nu doen ze dat ook wel, door het openstellen van de SuC's etc, maar toch, er is voor hun weinig reden of noodzaak om andere aanbieders van laadstations toe te voegen.
Ja, het is vendor lock-in. Dat is duidelijk. Juist nu meer en meer niet-Tesla's zullen gaan laden bij SuCs zou je verwachten dat ze het omgedraaid ook aan willen jagen.
Daar zijn een aantal redenen voor:
- Het SuC laadnetwerk is simpelweg superieur (tot op dit moment iig). Meeste stalls, meeste locaties, weinig kapotte stalls en een goeie gebruikservaring (inpluggen en knallen).
- Het SuC laadnetwerk is in eigen beheer en biedt daardoor flexibiliteit als het op bepaalde functies aankomt. Zoals hoe druk het is, hoe druk het is over de tijd (seasonality), wat de verwachte laadduur is en wat de verwachte tijd is voor er een stall vrijkomt. Hiervoor moet je weten welke Tesla's er naartoe navigeren, met welke accustatus en wanneer ze er zijn en hoe lang ze dan staan te laden op basis van de snelheid van het station + de drukte aldaar.
Eens, maar de locaties zijn niet allemaal geweldig voor mij. Mij gaat het met name om locatie, omdat ik er toch (en ook niet alleen) een geruime tijd zal zijn. Laadkosten spelen hierin bij mij eigenlijk amper een rol. Of ik de kabel links of rechts erin moet doen ook niet.
Dit soort zaken wordt extreem duur en complex om toe te voegen voor andere locaties van andere aanbieders met andere interfaces, betalingsmogelijkheden, laadsnelheden etc. En met welk doel? Tesla wil graag dat je bij hun eigen stations laadt want dan verdienen ze geld, én ze hebben controle over de gebruikservaring.
Het valt te betwisten of die zaken echt allemaal nodig zijn een andere lader voor te laten schotelen. Ik had de keuze graag gehad om dit op de koop toe te nemen.
Je kan het blijven bekijken vanuit je eigen ik en vinden dat het beter kan en daarin heb je zeker gelijk. Het kan allemaal ook beter. Maar zo ver is het nog niet, dus deal with it.
Persoonlijk gezien is in principe natuurlijk mijn eigen ik ook het enige relevante in deze discussie en hoe ik het zou bekijken. Dat anderen het prima vinden om enkel SuCs voorgeschoteld te krijgen met nadeligere route opties en faciliteiten eromheen van dien, zal ik nooit betwisten. Dat men echter geen voordeel ziet van het meer open zetten van navigatie met voorstellen van laadstops bij palen van derden, snap ik niet.