Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Vind het wel erg summier hoor en je ziet zeker niet alle flitspalen.Dj-sannieboy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:41:
[...]
Klopt, je krijgt geen melding. Voorlopig dus nog gewoon flitsmeister aan.
Vandaag nog wat ritjes met navigatie aan gehad en de flitspalen werden allemaal keurig weergegeven.
Als je niet navigeert wordt er trouwens helemaal niets aangegeven
Een pingetje zou ook welkom zijn(wel zo eentje die je weer uit kan zetten in een menu als het irritant wordt)
Dat komt vast nog wel. Dit is pas de 1e iteratie.Fasttesla schreef op zondag 24 december 2023 @ 07:58:
[...]
Vind het wel erg summier hoor en je ziet zeker niet alle flitspalen.
Als je niet navigeert worden wordt er trouwens helemaal niets aangegeven![]()
Een pingetje zou ook welkom zijn(wel zo eentje die je weer uit kan zetten in een menu als het irritant wordt)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
As it stands, Full Self-Driving V12 is still in beta, which we confidentially communicated back in November despite criticism and newsletters stating otherwise.
— Teslascope (@teslascope) 24 december 2023
This is expected to change next year as Tesla aims for SAE Level 3-4 certification, but we'll share more on that soon. https://t.co/h3XlsEpfnS
[ Voor 89% gewijzigd door Oekol op 24-12-2023 08:13 ]
Gezien de sneeuw en dat hij in Noorwegen woont, gok ik dat het wel zijn eigen foto isOekol schreef op zondag 24 december 2023 @ 07:44:
[...]
Of het is niet z'n eigen auto en komt er via een forum achter of zoiets. Is de rechter spiegel, zit je niet als rijder tenzij hij in UK woont.
Maar dit ziet er ook uit als auto niet voorverwarmd van te voren. Konden m'n oude auto's ook niet. Dan is de spiegel ook ontdooid.
Kan zijn dat de verwarming stuk is.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Heb het gelezen ja, dacht juist net als bij telefoons dat het een goede overweging zou zijn. Maar nu blijkt dit dus niet zo te zijn.. toch wel raar want je doet juist je best om dan een scherm te beschermen en dan krijg je dit.Wolly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:53:
[...]
Je bent nu gewaarschuwd, ook al door dat Reddit topic wat ik eerder linkte, dat Tesla bij storingen aan het scherm de screenprotector de schuld kan geven.
Heeft echt te maken met hitte dan? Omdat ik hier iets las over statische elektriciteit.njiwedu0b schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:51:
[...]
Ben nu ook wel benieuwd, heb ook een screenprotector die m mat maakt sinds het begin (juni) geen issues met hitte of iets wat zou kunnen wijzen op issues met een scherm..
Dan zal die wel gezopen hebben dat z'n vrouw reed.Hooglander1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:23:
[...]
Gezien de sneeuw en dat hij in Noorwegen woont, gok ik dat het wel zijn eigen foto is
Kan zijn dat de verwarming stuk is.
Ben wel benieuwd als dit er zo uit zag hoe de vooruit er uit zag als in, is er voorverwarmd of niet? Wellicht doet z'n verwarming 't idd niet
Na heeeeeeel heeeeel lang lullen is het me gelukt dat ze de reparatie gratis hebben uitgevoerd. Naar hun idee hebben ze me gematst, maar ik blijf erbij dat het gewoon niet klopt. Mijn probleem ontstond nooit spontaan, alleen 90% van de keren dat het scherm opstartte. Na een soft reset werkt het scherm altijd weer helemaal, maar even later trad het probleem weer op. Bovendien had ik een anti-statisch screenprotector.Nijntje12 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:02:
[...]
Hoe is dit afgelopen? Ik dacht dat een screenprotector juist een goed idee was, maar als ik dit lees kan je het beter niet doen..
Maargoed, mocht je je auto met een probleem met het touchscreen naar een Tesla Service Center brengen; eerst je screenprotector verwijderen om (onzin) discussies te vermijden dus!
Nee er was niemand, ze hadden hem gewoon op het grotere parkeerterrein moeten zetten waar ik er wel bij kon. En niet op het kleine parkeerterrein achter het gebouw achter de hekken...cgok schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:36:
[...]
Was er geen bewaker?. Ik mocht mijn tesla na 2200 uur nog ophalen in Amsterdam. melden bij de bewaker en die deed de poort open.
Dat is goed nieuws voor je Burnd 👍 De aanhouder wint in dit geval.Burnd schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:49:
[...]
Na heeeeeeel heeeeel lang lullen is het me gelukt dat ze de reparatie gratis hebben uitgevoerd. Naar hun idee hebben ze me gematst, maar ik blijf erbij dat het gewoon niet klopt. Mijn probleem ontstond nooit spontaan, alleen 90% van de keren dat het scherm opstartte. Na een soft reset werkt het scherm altijd weer helemaal, maar even later trad het probleem weer op. Bovendien had ik een anti-statisch screenprotector.
Maargoed, mocht je je auto met een probleem met het touchscreen naar een Tesla Service Center brengen; eerst je screenprotector verwijderen om (onzin) discussies te vermijden dus!
Gisteren ook de Spigen screenprotector geplaatst op mijn nieuwe MYP. Dat voelt toch beter beschermd. Maar ik houd deze in het achterhoofd mocht er iets gebeuren. Dan trek ik uhm er van te voren gewoon vanaf!
Maar dan de grote vraag, hebben ze de protector er vanaf gehaald (of jij) en laat je het nu ook zo zonder protector?Burnd schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:49:
[...]
Na heeeeeeel heeeeel lang lullen is het me gelukt dat ze de reparatie gratis hebben uitgevoerd. Naar hun idee hebben ze me gematst, maar ik blijf erbij dat het gewoon niet klopt. Mijn probleem ontstond nooit spontaan, alleen 90% van de keren dat het scherm opstartte. Na een soft reset werkt het scherm altijd weer helemaal, maar even later trad het probleem weer op. Bovendien had ik een anti-statisch screenprotector.
Toch zou het fijn zijn als we niet hoeven te gokken... Alleen foto met een zinnetje erbij is nogal een losse flodder. Hoe lang staat die Achterruit verwarming al aan, is bijvoorbeeld essentiële informatie om te bepalen of het werkt.Hooglander1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 07:40:
[...]
Ik gok dat er sarcasme mist, want op de foto werkt het niet zo goed
Ik kan persoonlijk niet wachten op de matrix lampen update. Ik vind dat de automatische grootlicht assistent matig werkt, vaak verblind deze toch een tegenligger/ blijft hij net iets te lang aan.
Vanmorgen heb ik de klep niet opengemaakt maar heb de achterbank neergeklapt om even te kijken.
Resultaat: een plas water en waterspatten tegen de achterklep bekleding.
Ik heb net wel 1 enkel miniscuul boomblaadje dat aan de binnenkant van de klep zat gevonden maar dat lijkt me niet de oorzaak omdat er nog een groot rubber tussen zit.
Het afdichtrubber zal wel niet goed sluiten, dat wordt dan mijn eerste ervaring met Tesla service. 😋
![]() | ![]() |
En jij denkt dat de Matrix optie bij Tesla wel meteen goed werkt?hulskersj schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:26:
Hier na de 2023.44.30.2 gisteren opeens de 30.6 aangeboden gekregen M3h. Nog niet mee gereden. Wat mij bij de 30.2 opviel is dat de ruitenwissers, die al 'ok' werkte, nog beter werken. AP was hetzelfde als voorheen.
Ik kan persoonlijk niet wachten op de matrix lampen update. Ik vind dat de automatische grootlicht assistent matig werkt, vaak verblind deze toch een tegenligger/ blijft hij net iets te lang aan.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Gewoon al mijn microvezel doeken en producten in de frunk ipv keer op keer mijn garage te moeten inlopen voor een nieuwe doek of product
Niet om de missende en soms niet goed werkende techniek goed te praten maar:Inspired schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:33:
[...]
En jij denkt dat de Matrix optie bij Tesla wel meteen goed werkt?Ze zullen ook hier geen dedicated hardware voor gebruiken maar software. De parkeerhulp werkt na een dik jaar nu redelijk prima. De automatische wissers werken na 5 jaar nog steeds niet top.
Hiervoor had ik een Mazda MX-30 met ook matrix verlichting. Deze had ik eigenlijk altijd uitstaan omdat ook deze de meeste tegenliggers verblindde. Hier is nooit een update oid voor geweest en was dus uiteindelijk nutteloos.
Ook de automatische wissers werkten nooit naar behoren, die kon (moest) je constant met de gevoeligheids knop op de stalk bijregelen.
Tesla lijkt er in elk geval wel iets mee te doen, al is het nog niet perfect.
Nu alleen nog een waterdichte kofferbak 😂
Of de voorruitverwarming "Bij kou worden ook de buitenspiegels verwarmd wanneer de voorruitverwarming is ingeschakeld. " (handleiding Y)Menesis schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:18:
Bevroren spiegels? Achterruit verwarming aanzetten! Blijkbaar.][/URL]
Zat dat blaadje tussen het rubber? Want dan kan er inderdaad wel iets gaan lekken. Maar dit ziet er uit als iets dat heeft gedrupt (als ik zo alle kleine spettertjes zie). Kun je zien wat er recht boven dat plasje is?The_Haunted schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:31:
Nog even over de lekkage. Gisteravond de kofferbakmat weer droog gemaakt. De auto heeft daarna niet meer gereden en alleen op de oprit gestaan.
Vanmorgen heb ik de klep niet opengemaakt maar heb de achterbank neergeklapt om even te kijken.
Resultaat: een plas water en waterspatten tegen de achterklep bekleding.
Ik heb net wel 1 enkel miniscuul boomblaadje dat aan de binnenkant van de klep zat gevonden maar dat lijkt me niet de oorzaak omdat er nog een groot rubber tussen zit.
Het afdichtrubber zal wel niet goed sluiten, dat wordt dan mijn eerste ervaring met Tesla service. 😋
[Afbeelding] [Afbeelding]
Fixed that for you...Inspired schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:33:
[...]
En jij denkt dat de Matrix optie bij Tesla wel meteen goed werkt?Ze zullen ook hier geen dedicated hardware voor gebruiken maar software. De parkeerhulp werkt na een dik jaar nu redelijk prima. De automatische wissers werken bij mij na 5 jaar nog steeds niet top.
Dat blaadje zat binnen aan de achterruit kant van de achterklep op het staal en zal tussen het achterruit rubber en de klep hebben gezeten.bilgy_no1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:58:
[...]
Zat dat blaadje tussen het rubber? Want dan kan er inderdaad wel iets gaan lekken. Maar dit ziet er uit als iets dat heeft gedrupt (als ik zo alle kleine spettertjes zie). Kun je zien wat er recht boven dat plasje is?
Rond de ingang zit nog een groot rubber. Aan de boven-binnenkant van de bagageruimte was de bekleding ook nat. Het zal daarvandaan gedruppeld hebben.
Dan zal waarschijnlijk het grote rubber bovenin niet goed afdichten.
Dit soort dingen haal je er met een afhaal checklist in Tilburg niet uit 😳
[ Voor 5% gewijzigd door The_Haunted op 24-12-2023 10:06 ]
Jullie hebben dezelfde hard- en software. Klaarblijkelijk ben jij sneller tevreden. Dat mag, maar laten we nou niet doen alsof het systeem van ruitenwissers op de Tesla werkt conform je mag verwachten.
Nee, dat het de ene auto is kennelijk bijna 5 jaar oud, die van mij 1 jaar. Model 3 vs Model Y, etc. En dan zijn er nu Highlands bij wie het juist wel weer meer lijkt te spelen.Naafkap schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:06:
[...]
Jullie hebben dezelfde hard- en software. Klaarblijkelijk ben jij sneller tevreden. Dat mag, maar laten we nou niet doen alsof het systeem van ruitenwissers op de Tesla werkt conform je mag verwachten.
En ik heb echt niet die typische klachten die hier langs komen:
- als een gek wissen als het droog is
- laatt wissen als het hard regent
- niet of laat wissen als miezert
Het eerste komt alleen af en toe voor bij een lange droge periode en laagstaande zon. Voor het tweede moet ik heel af en toe het knopje op de stalk indrukken als het me iets te lang duurt. Maar bijna altijd gaat ie al voor die tijd uit zichzelf. Bij het derde valt me op dat meestal als ik begin te denken "nu moet je wel gaan wissen" dat ie dan op dat moment ook gaat. Een paar tellen eerder zou fijn zijn, maar dit is geen groot probleem.
Ik heb er in elk geval niet meer of minder issues mee dan bij eerdere auto's die regensensoren hadden (in de afgelopen 18 jaar).
Wat wel zo is: de wissers gaan pas werken wanneer de auto in D staat. Als je dus in P staat te wachten tot ze beginnen, gaat het wel erg lang duren...
Verwijderd
Grappig dat het bij de M3 wel achterruit is, ik haal namelijk dit uit de manual:hans96 schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:58:
[...]
Of de voorruitverwarming "Bij kou worden ook de buitenspiegels verwarmd wanneer de voorruitverwarming is ingeschakeld. " (handleiding Y)
Buitenspiegels worden zo nodig automatisch verwarmd tijdens het voorverwarmen van interieur en batterij, of wanneer de achterruitverwarming wordt ingeschakeld.
Omdat je het remmende vermogen van de motor gebruikt ( compressie ) terwijl deze dan in nullast draait. Uiteraard win je geen energie terug. Je produceert -met slepend remmen- alleen hitte wat uiteindelijk het warmte afvoerende vermogen van je remmen overstijgt en het remvermogen doet verminderen.Myaimistrue schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:01:
[...]
Waarom zou « op de motor remmen » een voordeel zijn van een handgeschakelde ICE. Het is net een voordeel van een EV: je remt niet alleen zonder te hoeven schakelen, maar recupereert ook een flink deel van de energie.
Waar en in elke versie van de handleiding staat dit? In de nieuwste online versie (voor 2023.44.30) staat nu toch echt: "Beide buitensspiegels zijn voorzien van spiegelverwarming die tegelijk met de achterruitverwarming wordt in- en uitgeschakeld."hans96 schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:58:
[...]
Of de voorruitverwarming "Bij kou worden ook de buitenspiegels verwarmd wanneer de voorruitverwarming is ingeschakeld. " (handleiding Y)
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/nl_nl/

Inspired heeft een nieuwe (2023) MY. Heb jij een oude 3 waar dit wel op werkt? Nee toch?bilgy_no1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:18:
[...]
Nee, dat het de ene auto is kennelijk bijna 5 jaar oud, die van mij 1 jaar. Model 3 vs Model Y, etc. En dan zijn er nu Highlands bij wie het juist wel weer meer lijkt te spelen.
Het eerste komt alleen af en toe voor bij een lange droge periode en laagstaande zon. Voor het tweede moet ik heel af en toe het knopje op de stalk indrukken als het me iets te lang duurt. Maar bijna altijd gaat ie al voor die tijd uit zichzelf. Bij het derde valt me op dat meestal als ik begin te denken "nu moet je wel gaan wissen" dat ie dan op dat moment ook gaat. Een paar tellen eerder zou fijn zijn, maar dit is geen groot probleem.
Ik heb er in elk geval niet meer of minder issues mee dan bij eerdere auto's die regensensoren hadden (in de afgelopen 18 jaar).
Wat wel zo is: de wissers gaan pas werken wanneer de auto in D staat. Als je dus in P staat te wachten tot ze beginnen, gaat het wel erg lang duren...
[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 25-12-2023 13:58 ]
Weet je toevallig nog wat je verbruik was over die rit? En toevallig een gemiddelde snelheid?ScreamGT schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:36:
Gisteren bij de giga factory Berlijn geladen. Best indrukwekkend! Rit naar Polen (voor het eerst een lange rit met de Y) ging prima. Ik ben voor de strategie: doortrappen en kort laden gegaan. Dat beviel best goed.
[Afbeelding]
Alleen niet verwachten dat als je er eentje in laat liggen dat ie ook opdroogtzwasie schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:35:
Gisteren voor de eerste keer mijn tesla gewassen. Heb ik nog een voordeel van een frunk te hebben gevonden.
Gewoon al mijn microvezel doeken en producten in de frunk ipv keer op keer mijn garage te moeten inlopen voor een nieuwe doek of product
Dat het niet meer bestaat is iets te optimistisch. Hier af en toe nog wel last van op autowegen. Daar gebruik ik het zelf al beperkt omdat op een aantal punten de snelheid wordt teruggezet naar 60 km op een 80 weg.
[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 25-12-2023 13:59 ]
Dit is de nieuwe V3/4 lader? Wat is daar nu 't grote verschil qua snelheid? De slang is wat flexibeler om andere merken te laden, maar kun je ook sneller laden met een CCS?ScreamGT schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:36:
Gisteren bij de giga factory Berlijn geladen. Best indrukwekkend! Rit naar Polen (voor het eerst een lange rit met de Y) ging prima. Ik ben voor de strategie: doortrappen en kort laden gegaan. Dat beviel best goed.
[Afbeelding]
PhD i.o.
Waarom heb je dan de S3XY buttons besteld? Omdat het zo goed werkt? Kijk in dit topic, kijk op reddit. Veel klagen erover. Fanboys niet, dat snap ik. Sinds de introductie is het slecht, dan weer best OK, en dan weer slecht. Mijn 3 was tegen de tijd dat ik hem inleverde best prima. De nieuwe Y was tot voor kort ruk. Bij bewolking ging die gewoon vrolijk een uur lang wissen. Nu regent het voor mijn gevoel al drie weken dus weet nog even niet of de huidige firmware weer minder slecht is.bilgy_no1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:18:
[...]
Nee, dat het de ene auto is kennelijk bijna 5 jaar oud, die van mij 1 jaar. Model 3 vs Model Y, etc. En dan zijn er nu Highlands bij wie het juist wel weer meer lijkt te spelen.
Overigens vond Elon het zelf niet lang geleden ook dat het beter moest; https://www.teslarati.com...ogizes-tesla-auto-wipers/
Hiervoor heb ik Audi/Volvo/Honda/VW gereden. Die hadden geen AI of neural netwerk tot hun beschikking. Maar USS en de regensensor werkte gewoon veel beter. Die sensor gaat niet wipen als het niet regent. Ook kon je zelf de gevoeligheid aanpassen waar nodig. Ook kon de ACC gewoon lekker tot 210. Lukt de AI ook nog niet blijkbaar. Tesla heeft ook vele pluspunten hoor. Maar de regensensor is daar zeker niet 1 van.
[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 24-12-2023 12:06 ]
Qua snelheid niks tov v3.Maximus schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:53:
[...]
Dit is de nieuwe V3/4 lader? Wat is daar nu 't grote verschil qua snelheid? De slang is wat flexibeler om andere merken te laden, maar kun je ook sneller laden met een CCS?
Voor mij zou een RWD haalbaar zijn maar ze hadden alleen een Performance staan.
Ervaring tot voor de testrit met EV's:
- kwartiertje in een 3 uit 2019
- uurtje in een Renault Zoe 2022
Wat mij het meeste opviel, het single pedal driving. Nooit gedacht dat ik, als fervente schakelbak rijder, daar zomaar mee weg zou rijden. Super dat je zo nauwkeurig bij een stoplicht aan kunt komen. Echt mooi systeem.
Verder viel me de stilte op, isolatie was prima in orde. Begrenzing tot 140 was actief en dat heb ik geeneens gehaald gisterochtend in de regen.
Daarnaast hoe klein en licht de auto aanvoelt als je erin rijdt in tegenstelling tot de mega kar die in de showroom staat. Even makkelijk inhalen met zo'n zware auto voelt licht aan. Indrukwekkend allemaal.
Voorstoelen een beetje minder, wat korter dan mijn huidige auto. Het lijkt alsof die dingen bij iedere auto die ik rij korter worden - ik wordt toch echt niet langer! Had er in de 40 minuten niet echt last van.
Ook belangrijk, prima geholpen in Duiven. Ze namen er de tijd voor en alles werd goed uitgelegd.
Al met al - prima ervaring.
Edit: Klein puntje wat grappig was gisterochtend. Onderweg naar Duiven op de A12 stonden ze te flitsen na Ede ergens. In mijn Eteca draait netjes Flitsmeister op de Carplay dus die begon te schreeuwen. Het mediagebeuren op het grote scherm van de Y zit natuurlijk prima in elkaar. Jammer - maar ook wel logisch vanuit Tesla's perspectief - dat je niet zomaar uit meer apps kunt kiezen. Zal ook wel te regelen zijn met een Automation op IOS maar het is toch allemaal weer gedoe.
[ Voor 16% gewijzigd door m.eddy op 24-12-2023 12:51 ]
Op 60km/u wegen is het geen phantom brake, maar voor die wegen is de Autopilot simpelweg niet geschikt of je tegenliggers komen net iets te dicht bij de middenlijn.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Vroeger kon je - bij de klassieke automerken - modeljaren vergelijken. Dat kan bij Tesla duidelijk niet meer.3234dmtr schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:39:
Bijzonder, ik zie nu net in de app dat release 2023.44.30.5.1 gereed staat voor downloaden. Nu heb ik vorige week net release 2023.44.30.2 geïnstalleerd. Auto wordt ondertussen vaker bijgewerkt dan de telefoon.... Wat ik met deze laatste release voornamelijk heb gemerkt is dat de adaptieve cruise control compleet uit z'n plaat gaat op 60km/u wegen met bijbehorende belijning. Fantoom remmen bij IEDERE tegenligger.
Is er een overzicht van VIN nummers te krijgen / per fabriek / per unieke configuratie?
Ik krijg soms het gevoel dat iedere Tesla echt uniek is.
Of zouden alle negatieve meldingen echt afwijkingen zijn en dus slechte kwaliteitscontrole voor die specifieke auto?
En terecht dat ze het gratis opgelost hebben, vind het nog steeds een vreemde diagnose dat het kan komen door een screenprotector.Burnd schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:49:
[...]
Toch wel vervelend dat je er dan nog zoveel moeite voor moet doen. Bedrag was niet mis!
Met dit soort stellige uitspraken blijf ik toch nog steeds heel benieuwd wat jij wél als een phantom brake ziet. Want het is dus kennelijk niet de gangbare definitie. Van remmen voor “iets” waar dat niet had gemoetenJeroenneman schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:29:
[...]
Op 60km/u wegen is het geen phantom brake, maar voor die wegen is de Autopilot simpelweg niet geschikt of je tegenliggers komen net iets te dicht bij de middenlijn.
Het staat in de handleiding onder Climate Control > Climate Control bedienen > item 17 uitleg van de werking voorruitverwarming.mkrmr schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:07:
[...]
Waar en in elke versie van de handleiding staat dit? In de nieuwste online versie (voor 2023.44.30) staat nu toch echt: "Beide buitensspiegels zijn voorzien van spiegelverwarming die tegelijk met de achterruitverwarming wordt in- en uitgeschakeld."
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/nl_nl/
Voor mij is de definitie ´fantoom remmen' vrij duidelijk; een remactie waar het niet nodig is. Voor de Model Y heb ik een jaartje in een Golf VIII mogen sturen die dit fenomeen een enkele keer had wat ik al erg genoeg vond. Maar van adaptieve cruise control ( TACC ) in combi met ongeacht welk wegtype dan ook mag men gewoon verwachten dat dit goed werkt. Nieuwe SW load is in ieder geval geïnstalleerd, benieuwd wat de praktische verschillen en/of verbeteringen zijn ten opzichte van de vorige release.JohanB schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:36:
[...]
Met dit soort stellige uitspraken blijf ik toch nog steeds heel benieuwd wat jij wél als een phantom brake ziet. Want het is dus kennelijk niet de gangbare definitie. Van remmen voor “iets” waar dat niet had gemoeten
:strip_exif()/f/image/SGWeHfZhqM1mcZC6Yf75yadq.jpg?f=fotoalbum_large)
't Is ook een erg vage term. Wat je er onder kan verstaan:JohanB schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:36:
[...]
Met dit soort stellige uitspraken blijf ik toch nog steeds heel benieuwd wat jij wél als een phantom brake ziet. Want het is dus kennelijk niet de gangbare definitie. Van remmen voor “iets” waar dat niet had gemoeten
* Vertragen waar je dat zelf niet had gedaan, bvb omdat de auto een voetganger ziet, een geparkeerde auto. (er is een reden maar geen goede)
* Duidelijk remmen waar je dat zelf niet had gedaan, bvb omdat een geparkeerde auto wat te veel op straat staat, die wordt dan in het rood gemarkeerd (opnieuw met een reden)
* (Hard) remmen terwijl er absoluut niets te zien is (zonder duidelijke reden, zelf nog niet meegemaakt)
De twee eerste gevallen kan je vaak al voorspellen, ik zet TACC dan ook vaak al af wanneer ik dat soort straten door rij.
Helemaal mee eens. Ik vind fantoomremmen dan ook een van de grootste issues. (Mijn eerste reactie op je was sarcastisch3234dmtr schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:47:
[...]
Voor mij is de definitie ´fantoom remmen' vrij duidelijk; een remactie waar het niet nodig is. Voor de Model Y heb ik een jaartje in een Golf VIII mogen sturen die dit fenomeen een enkele keer had wat ik al erg genoeg vond. Maar van adaptieve cruise control ( TACC ) in combi met ongeacht welk wegtype dan ook mag men gewoon verwachten dat dit goed werkt. Nieuwe SW load is in ieder geval geïnstalleerd, benieuwd wat de praktische verschillen en/of verbeteringen zijn ten opzichte van de vorige release.
[Afbeelding]
Aannemende dat jij dus denkt 1 en 2 te kunnen verklaren met een “reden”. Maar ik sluit me (net als ongeveer alle online definities) aan bij 3244 “remmen waar dat niet had gemoeten / zonder goede reden”. Of hij een object verkeerd in schat , het object verzint of verkeerd op het object reageert daar kan en ga ik niet over speculeren.Bob schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:51:
[...]
't Is ook een erg vage term. Wat je er onder kan verstaan:
* Vertragen waar je dat zelf niet had gedaan, bvb omdat de auto een voetganger ziet, een geparkeerde auto. (er is een reden maar geen goede)
* Duidelijk remmen waar je dat zelf niet had gedaan, bvb omdat een geparkeerde auto wat te veel op straat staat, die wordt dan in het rood gemarkeerd (opnieuw met een reden)
* (Hard) remmen terwijl er absoluut niets te zien is (zonder duidelijke reden, zelf nog niet meegemaakt)
De twee eerste gevallen kan je vaak al voorspellen, ik zet TACC dan ook vaak al af wanneer ik dat soort straten door rij.
[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 24-12-2023 15:48 ]
Nee sorry. Maar gemiddeld reed ik ongeveer 125kph.JohanB schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:40:
[...]
Weet je toevallig nog wat je verbruik was over die rit? En toevallig een gemiddelde snelheid?
Van Berlijn naar Poznan (Polen) heb ik wel flink doorgetrapt met 150 op de cruise. Dan zie je het percentage live dalen
Heb je de RWD ? Ik heb de Y RWD besteld en ga in Februari ook naar de familie in polen karren.ScreamGT schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:07:
[...]
Nee sorry. Maar gemiddeld reed ik ongeveer 125kph.
Van Berlijn naar Poznan (Polen) heb ik wel flink doorgetrapt met 150 op de cruise. Dan zie je het percentage live dalen
Heb een zwarte met wit interieur besteld, echt fingers crossed dat de BYD batterij erin zit

Yes. Hier een Zwarte RWD LFP met zwart interieur en 20”.Lollercopter schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:10:
[...]
Heb je de RWD ? Ik heb de Y RWD besteld en ga in Februari ook naar de familie in polen karren.
Heb een zwarte met wit interieur besteld, echt fingers crossed dat de BYD batterij erin zit![]()
maar ik las al weer ergens dat wit interieur weer uit china komt
wat een gekloot, letterlijk een loterij.
In Duitsland alleen maar Tesla Superchargers gebruikt, ging echt top. Steeds 20-25 min laden en weer door. In totaal 5 stops gehad. In Polen heb je Greenway maar ook andere aanbieders. Niet heel veel keuze en je moet vaak even een klein stukje van de snelweg af om een 100+ kw laadpunt te vinden. Maar geen enkele keer het gevoel gehad dat ik “tekort” zou komen.
Die buttons heb ik niet voor de ruitenwissers gekocht.Inspired schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:57:
[...]
Waarom heb je dan de S3XY buttons besteld? Omdat het zo goed werkt? Kijk in dit topic, kijk op reddit. Veel klagen erover. Fanboys niet, dat snap ik. Sinds de introductie is het slecht, dan weer best OK, en dan weer slecht. Mijn 3 was tegen de tijd dat ik hem inleverde best prima. De nieuwe Y was tot voor kort ruk. Bij bewolking ging die gewoon vrolijk een uur lang wissen. Nu regent het voor mijn gevoel al drie weken dus weet nog even niet of de huidige firmware weer minder slecht is.
Overigens vond Elon het zelf niet lang geleden ook dat het beter moest; https://www.teslarati.com...ogizes-tesla-auto-wipers/
Hiervoor heb ik Audi/Volvo/Honda/VW gereden. Die hadden geen AI of neural netwerk tot hun beschikking. Maar USS en de regensensor werkte gewoon veel beter. Die sensor gaat niet wipen als het niet regent. Ook kon je zelf de gevoeligheid aanpassen waar nodig. Ook kon de ACC gewoon lekker tot 210. Lukt de AI ook nog niet blijkbaar. Tesla heeft ook vele pluspunten hoor. Maar de regensensor is daar zeker niet 1 van.
Ik ontken niet dat er mensen zijn die er grote problemen mee hebben, maar kennelijk zijn de ervaringen heel erg verschillend. En dat ligt volgens mij niet alleen de subjectieve beleving van de gebruiker.
Maar hij refereert aan 5 jaar ervaring met de wipers en had daarvoor een M3 volgens zijn eigen antwoord.JohanB schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:37:
[...]
Inspired heeft een nieuwe (2023) MY. Heb jij een oude 3 waar dit wel op werkt? Nee toch?
Inderdaad, had die nog niet gevondenhans96 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:45:
[...]
Het staat in de handleiding onder Climate Control > Climate Control bedienen > item 17 uitleg van de werking voorruitverwarming.
Zal wel de combinatie zijn met "ontdooien" net als wanneer je die via de app aanzet:
"Ga in de mobiele app naar Climate control > Auto ontdooien om sneeuw en ijs op de voorruit, de ruiten aan bestuurders- en passagierszijde en spiegels te laten smelten. Hiermee wordt ook de hoogspanningsbatterij indien nodig opgewarmd."
In het donker kan ik ze niet vinden. (zwarte grepen, blauwe M3H)
Ik vind op Amazon bv wrap in diverse kleuren, waaronder ook Midnight Silver.
Maar ik heb nog niet gevonden of de deurgrepen hetzelfde zijn als in de 2020-2023 Model 3.
Weet iemand van jullie dit?
I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?
Zou dit iets zijn?Stetho schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:03:
ik zit er aan te denken om mijn deurgrepen te wrappen.
In het donker kan ik ze niet vinden. (zwarte grepen, blauwe M3H)
Ik vind op Amazon bv wrap in diverse kleuren, waaronder ook Midnight Silver.
Maar ik heb nog niet gevonden of de deurgrepen hetzelfde zijn als in de 2020-2023 Model 3.
Weet iemand van jullie dit?
https://nl.aliexpress.com...992d6be&afSmartRedirect=y
ja, zoiets wil ik plakken.hans96 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:06:
[...]
Zou dit iets zijn?
https://nl.aliexpress.com...992d6be&afSmartRedirect=y
(Maar dan liever iets dat rond de greep gaat. Het lichtgevende is matig volgens de reviews.)
Vandaar een zilvere / grijze folie.
Ik ben dus benieuwd of deze ook op de M3 Highland passen of dat de maat van de deurgrepen anders is.
I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?
[ Voor 105% gewijzigd door spartacusNLD op 24-12-2023 14:47 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Uiteindelijk toch maar geïnstalleerd model y met interieur camera. 2023.44.30.4.
De autopilot werkte prima, ik had zelfs het idee dat er minder nag was op de snelweg dan voorheen. Knietje tegen het stuur en ik kon vanalles doen. Eten zoeken, met de vrouw praten, met de kinderen bezig op de achterbank, dus achterom kijken. Allemaal prima.
2 seconden met je telefoon bezig en hij begint te zeuren. Met het scherm van de auto zelf bezig zijn gaf iets meer marge, maar dan ook snel rode waarschuwingen. Maar geen van die zaken veroorzaakte een strike.
De ruitenwissers deden het redelijk, ze reageren alleen altijd een fractie te laat voor mijn gevoel.
Hoewel ik al een jaar met deze auto rondrijdt heb ik nooit gerealiseerd dat harde regen zo veel range kost. Ik zou met 20% bij supercharger Arlon in de ardennen aankomen, maar dat werdt 2% waarbij ik de laatste 30 km achter een vrachtwagen heb moeten hangen. Dat was niet goed voor de range anxiety van mijn vrouw
Alleen het laatste geval zie ik als ‘phantom braking’ in de eerste twee situaties is de auto gewoon voorzichtiger dan jij bent, maar is er duidelijk een reden aan te wijzen. Dat de eerste 2 situaties ook irritant kunnen zijn maakt het (voor mij) nog geen phantom braking.Bob schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:51:
[...]
't Is ook een erg vage term. Wat je er onder kan verstaan:
Het is ongetwijfeld niet de meest snuggere vraag, maar vergeet het me aangezien ik sinds gisteren pas mijn nieuwe (een eerste EV) MYP ontvangen heb.
Hoe zien jullie die updates binnenkomen? Want via de Tesla app zie ik geen instellingen of een knop met updates. Of moet ik dit in de auto aanklikken op ‘geavanceerd’?
Laat maar, bij de 3e check bleek de file niet in de root te staan

[ Voor 9% gewijzigd door coelho op 24-12-2023 16:00 ]
In de app, maar tesla bepaald wanneer jouw auto hem krijgt. Aan de wifi versnelt het binnenhalen aanzienlijk.MaartenK2023 schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:45:
[...]
Het is ongetwijfeld niet de meest snuggere vraag, maar vergeet het me aangezien ik sinds gisteren pas mijn nieuwe (een eerste EV) MYP ontvangen heb.
Hoe zien jullie die updates binnenkomen? Want via de Tesla app zie ik geen instellingen of een knop met updates. Of moet ik dit in de auto aanklikken op ‘geavanceerd’?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Bij mij werkt dit soms zonder veel moeite te doen. Bijv. Als er veel bochten ik de weg zitten en je hierdoor deels tegenstuurt, waardoor je dus wel steeds druk hebt op die arm, dus echt ontspannen is het ook niet. Nul kans dat dit bij die van mij werkt op bijv. de A2 en A4 zonder onhandig druk zetten erbijschumi1986 schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:17:
Ook na de update is dit de perfecte houding om te rijden met autopilot, zo krijg ik na de update nog steeds geen melding. Voor de duidelijkheid heb ik er een foto van gemaakt.
[Afbeelding]
Maar hoe weet je dat dat de reden is? Dan zit je live mee te kijken in de software oid? Of gok je dat eigenlijk gewoon? Want dan kan het bij optie 3 toch ook zijn als reden: “oh hij zal die schaduw misschien wel als object hebben gezien”NuEffeNiet schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:27:
[...]
Alleen het laatste geval zie ik als ‘phantom braking’ in de eerste twee situaties is de auto gewoon voorzichtiger dan jij bent, maar is er duidelijk een reden aan te wijzen. Dat de eerste 2 situaties ook irritant kunnen zijn maakt het (voor mij) nog geen phantom braking.
Electrek gaat voor (en dus specifiek incl. Reden 1 en 2): “Phantom braking is a term used to describe when an advanced driver assistance system (ADAS) – or a self-driving system – applies the brakes for no good reason. The system can be falsely detecting an object on the road or anticipating a collision that won't actually happen and apply the brake to try to avoid it”
- https://electrek.co/2022/...o%20try%20to%20avoid%20it.
Automotive fleet: “ Phantom braking refers to an unexpected and sudden vehicle deceleration or braking without an apparent reason or danger on the road.”
Het komt op mij over als het bagataliseren van het probleem en het proberen te verleggen
[ Voor 52% gewijzigd door JohanB op 24-12-2023 16:23 ]
Ah ok, dus die verschijnt als een pop-up tijdens het openen van de app begrijp ik? Geen specifieke instelling? Want zag namelijk wel in de auto bij software-updates ‘Standaard’ en ‘Geavanceerd’.ZeRoC00L schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:47:
[...]
In de app, maar tesla bepaald wanneer jouw auto hem krijgt. Aan de wifi versnelt het binnenhalen aanzienlijk.
Je krijgt een push bericht van de app als de auto de update heeft binnengekregen.MaartenK2023 schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:52:
[...]
Ah ok, dus die verschijnt als een pop-up tijdens het openen van de app begrijp ik? Geen specifieke instelling? Want zag namelijk wel in de auto bij software-updates ‘Standaard’ en ‘Geavanceerd’.
Als je wifi hebt wil het wel eens helpen een reboot te doen van je auto, en nadat ie opgestart is meteen naar dat scherm van software updates gaan. Dan wil ie wel eens meteen gaan kijken en als er dan een update voor je auto klaarstaat dan meteen gaan downloaden.
Verder niet te druk om maken, komt vanzelf.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
https://twitter.com/zfescht/status/1738880491099431261?s=19
5 seconden niet opletten is een strike.. dit kan je dus 5 keer doen en het is geen AP voor een week.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Vreemd, bij mij is dit zeker niet het geval.spartacusNLD schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:03:
oef.. dit is best wel streng:
5 seconden niet opletten is een strike.. dit kan je dus 5 keer doen en het is geen AP voor een week.
Krijg eerst waarschuwing en dan wordt bovenin blauw en als ik dan beetje aan stuur trek niets aan de hand.
Heb de laatste update er al een week op staan
Die zeggen dus precies wat ik ook zeg. Remmen zonder duidelijke reden of gevaar. Als ik TACC op een 60 km weg aan heb staan en deze remt voor een tegenligger, dan is dat een duidelijke reden. Om alle remacties die je niet zinnen dan maar onder phantom braking te plaatsen vind ik onzin en op alle slakken zout leggen.JohanB schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:51:
[...]
Maar hoe weet je dat dat de reden is? Dan zit je live mee te kijken in de software oid? Of gok je dat eigenlijk gewoon? Want dan kan het bij optie 3 toch ook zijn als reden: “oh hij zal die schaduw misschien wel als object hebben gezien”
Electrek gaat voor (en dus specifiek incl. Reden 1 en 2): “Phantom braking is a term used to describe when an advanced driver assistance system (ADAS) – or a self-driving system – applies the brakes for no good reason. The system can be falsely detecting an object on the road or anticipating a collision that won't actually happen and apply the brake to try to avoid it”
- https://electrek.co/2022/...o%20try%20to%20avoid%20it.
Automotive fleet: “ Phantom braking refers to an unexpected and sudden vehicle deceleration or braking without an apparent reason or danger on the road.”
Het komt op mij over als het bagataliseren van het probleem en het proberen te verleggen
Het kan voor jou overkomen als bagataliseren, maar ik denk dat je verwachtingspatroon gewoon nog te hoog is op dit moment.
Een onjuiste/onnodige rem-actie, daar gaat het toch om? Is dat op alle slakken zout leggen? Het is gewoon een verkeerde inschatting van de auto, net als een phantom brake.NuEffeNiet schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:34:
[...]
Die zeggen dus precies wat ik ook zeg. Remmen zonder duidelijke reden of gevaar. Als ik TACC op een 60 km weg aan heb staan en deze remt voor een tegenligger, dan is dat een duidelijke reden. Om alle remacties die je niet zinnen dan maar onder phantom braking te plaatsen vind ik onzin en op alle slakken zout leggen.
Het kan voor jou overkomen als bagataliseren, maar ik denk dat je verwachtingspatroon gewoon nog te hoog is op dit moment.
Gebeurd bij mij sinds de update ook, bij vrijwel elke tegenligger op een 60 km weg zonder midden streepNuEffeNiet schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:34:
[...]
Die zeggen dus precies wat ik ook zeg. Remmen zonder duidelijke reden of gevaar. Als ik TACC op een 60 km weg aan heb staan en deze remt voor een tegenligger, dan is dat een duidelijke reden. Om alle remacties die je niet zinnen dan maar onder phantom braking te plaatsen vind ik onzin en op alle slakken zout leggen.
Dit was 100 % zeker niet voor de update, rij deze 60 km weg dagelijks 2x naar mijn werk, nooit gehad hiervoor
Ze hebben 100% zeker wat aangepast de software heren bij Tesla
Flitsmeister geeft een spraakbericht als er een flitser staat via de Tesla geluidsinstallatie, als je Flitsmeister op je telefoon op de achtergrond draait. Wel in Flitsmeister bij geluidsopties, Bluetooth op "via HFP" zetten.m.eddy schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:26:
Na lang meegelezen te hebben gisteren maar een testrit gemaakt in een Y te Duiven.
Voor mij zou een RWD haalbaar zijn maar ze hadden alleen een Performance staan.
Ervaring tot voor de testrit met EV's:
- kwartiertje in een 3 uit 2019
- uurtje in een Renault Zoe 2022
Wat mij het meeste opviel, het single pedal driving. Nooit gedacht dat ik, als fervente schakelbak rijder, daar zomaar mee weg zou rijden. Super dat je zo nauwkeurig bij een stoplicht aan kunt komen. Echt mooi systeem.
Verder viel me de stilte op, isolatie was prima in orde. Begrenzing tot 140 was actief en dat heb ik geeneens gehaald gisterochtend in de regen.
Daarnaast hoe klein en licht de auto aanvoelt als je erin rijdt in tegenstelling tot de mega kar die in de showroom staat. Even makkelijk inhalen met zo'n zware auto voelt licht aan. Indrukwekkend allemaal.
Voorstoelen een beetje minder, wat korter dan mijn huidige auto. Het lijkt alsof die dingen bij iedere auto die ik rij korter worden - ik wordt toch echt niet langer! Had er in de 40 minuten niet echt last van.
Ook belangrijk, prima geholpen in Duiven. Ze namen er de tijd voor en alles werd goed uitgelegd.
Al met al - prima ervaring.
Edit: Klein puntje wat grappig was gisterochtend. Onderweg naar Duiven op de A12 stonden ze te flitsen na Ede ergens. In mijn Eteca draait netjes Flitsmeister op de Carplay dus die begon te schreeuwen. Het mediagebeuren op het grote scherm van de Y zit natuurlijk prima in elkaar. Jammer - maar ook wel logisch vanuit Tesla's perspectief - dat je niet zomaar uit meer apps kunt kiezen. Zal ook wel te regelen zijn met een Automation op IOS maar het is toch allemaal weer gedoe.
Je bedoeld denk ik HSP. Maakt het geluidskanaal nog uit?Mackeessie schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:44:
[...]
Flitsmeister geeft een spraakbericht als er een flitser staat via de Tesla geluidsinstallatie, als je Flitsmeister op je telefoon op de achtergrond draait. Wel in Flitsmeister bij geluidsopties, Bluetooth op "via HFP" zetten.
:strip_exif()/f/image/Q8i5sNOmlqTHBqfZURIGSR2Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het filmpje juist bekijk gebeurd dit als je het stuur niet vast hebt EN de binnencamera ziet dat je niet op de baan let.pegasuspiet schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:34:
[...]
Vreemd, bij mij is dit zeker niet het geval.
Krijg eerst waarschuwing en dan wordt bovenin blauw en als ik dan beetje aan stuur trek niets aan de hand.
Heb de laatste update er al een week op staan
In mijn ogen is het dan ook meer dan terecht dat je dan een strenge error krijgt, op dat moment rijd de auto duidelijk ZONDER jouw overzicht / hulp, want onmiddellijk tot gevaar kan leiden.
Dus als je het stuur niet vast hebt ( of niet detected dat je het vast hebt) maar je kijkt wel op de baan lijkt het me ook correct dat je gewoon een warning krijgt die je kunt recht zetten.
Toch?
Bij iPhone heet het "HFP".spartacusNLD schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:46:
[...]
Je bedoeld denk ik HSP. Maakt het geluidskanaal nog uit?
[Afbeelding]
Nou ja zeg! Na 5 seconden tijdens het autorijden op je telefoon kijken krijg je al een waarschuwing? Bizar...spartacusNLD schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:03:
oef.. dit is best wel streng:
... bizar dus dat iemand dit met droge ogen als een klacht op Twitter plaatst. Het is precies dit soort gedrag (AP aan en huppa direct op de smartphone gaan pielen) waarom Tesla deze update met strafbank moest uitrollen...
Jij hebt eenander artikel gelezen denk ik. Waarom is TACC op een 60 weg een duidelijke reden of gevaar? Er is toch niks aanstaande? Ik zou het juist meer zien als het electrek artikel: “anticipating a collision that won't actually happen and apply the brake to try to avoid it”NuEffeNiet schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:34:
[...]
Wat is dan precies het verschil met kijken naar een smartphone die op de middenconsole ligt dan kijken naar dat scherm? Daar kijk je toch ook al snel 5 seconden naar?bilgy_no1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:34:
[...]
Nou ja zeg! Na 5 seconden tijdens het autorijden op je telefoon kijken krijg je al een waarschuwing? Bizar...
... bizar dus dat iemand dit met droge ogen als een klacht op Twitter plaatst. Het is precies dit soort gedrag (AP aan en huppa direct op de smartphone gaan pielen) waarom Tesla deze update met strafbank moest uitrollen...
Initieel was dat ook mijn reactie. Er rijden teveel maloten nog steeds met hun smartphone in de hand. Vooral in files. Ik zie het elke week, maar de situatie zoals in het filmpje wat ik linkte was wel heel streng.bilgy_no1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:34:
[...]
Hopelijk kan er nog een midden weg gevonden worden door Tesla.
Daarentegen heb ik zelf sinds de kerstupdate nog een AP gebruikt. Dus we gaan het merken morgen.
Om te testen deed ik mijn vinger voor de binnencamera (M3 Highland), waarbij het mij opviel dat die echt gruwelijk warm aanvoelt. De hele module.
Is dit normaal? Mogelijk iets van verwarming voor de cameramodule?
Net 120km gereden met de kerstupdate. Dit werkt, maar waar ik vroeger met m’n linkerhand door het stuur even snel de AP kon inschakelen na een rijstrookwissel en dus 1-2 seconden handen los kon rijden, is dat nu onmogelijk. Direct alle toeters en bellen met “handen aan het stuur”. Helemaal piep.schumi1986 schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:17:
Ook na de update is dit de perfecte houding om te rijden met autopilot, zo krijg ik na de update nog steeds geen melding. Voor de duidelijkheid heb ik er een foto van gemaakt.
[Afbeelding]
Wel goed lezen als je sarcastisch wil zijn.Naafkap schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:33:
Lees ik het nu goed dat je de autopilot opnieuw moet inschakelen na een rijstrookwissel?
Dat de toeters en bellen afgaan elke keer als je hem opnieuw inschakelt met maar een beetje handen van het stuur is nieuw en ontzettend irritant.
Ja. Tenzij je FSD hebt. Maar met FSD van rijstrook wisselen is erg matig.Naafkap schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:33:
Lees ik het nu goed dat je de autopilot opnieuw moet inschakelen na een rijstrookwissel?
Vandaag, vanuit Hoorn richting Enkhuizen weer over de dijk gereden. Je mag daar 100km/h. Echter wanneer ik auto pilot activeer denkt de auto dat we de gehele dijk 80 km/h mogen. En ik kan ook niet harder dan dat (als auto pilot actief is). Is dit dan een fout op de kaart zeg maar dat het systeem niet weet (en ziet) dat je de gehele dijk 100 mag rijden?
Klopt het dat ik daar met autopilot ook niet omheen kan? (Kwa instellingen??)
Tesla model 3 2019 Long Range
Hierbij de foto, ik heb dit al zolang in de auto heb.Oekol schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:31:
[...]
Dat vraag ik me dus ook af. Ik zie namelijk niks anders dan eerst. Vandaag de vraag voor foto
:strip_exif()/f/image/I8BENeB5z4PxE5iYHPZZMVD4.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik ben helemaal niet sarcastisch, ik ben verbaasd. Ik dacht dat Tesla vooruitliep op dit vlak, maar klaarblijkelijk lopen ze aardig achter op de concurrentie inmiddels.BigSmurf schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:35:
[...]
Wel goed lezen als je sarcastisch wil zijn.
Hoe werkt dit bij andere merken dan? Je moet toch tijdelijk het autosturen overnemen? En dan aan de auto aangeven dat die het weer mag doen.Naafkap schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:46:
[...]
Ik ben helemaal niet sarcastisch, ik ben verbaasd. Ik dacht dat Tesla vooruitliep op dit vlak, maar klaarblijkelijk lopen ze aardig achter op de concurrentie inmiddels.
Bij PSA geef je richting aan om van rijstrook te wisselen, je neemt het stuur over en wisselt van rijstrook. En zodra de auto ziet dat je weer in een rijstrook bent, neemt hij het weer van je over.gebruikershaes schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:52:
[...]
Hoe werkt dit bij andere merken dan? Je moet toch tijdelijk het autosturen overnemen? En dan aan de auto aangeven dat die het weer mag doen.
Dat klinkt idd veel fijner. Ik rijd tegenwoordig zonder AP want heb geen zin om elke keer die stalk 2x in te drukken. Bij highland modellen is dat een druk op het scroll wiel. Ook niet ideaal wat mij betreft. Had liever een dedicated knopje gezien. Ipv de spraakbesturing bijv.Naafkap schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:53:
[...]
Bij PSA geef je richting aan om van rijstrook te wisselen, je neemt het stuur over en wisselt van rijstrook. En zodra de auto ziet dat je weer in een rijstrook bent, neemt hij het weer van je over.
De golf heeft lane assist en die werkt ook als je niet op de ACC rijdt. En helpt je altijd een beetjes om binnen te lijnen te blijven en in bochten soort van "AP" functie (neem aan/hoop dat tesla die wel veel beter doet)
Maar dit werkt ook goed op 60km/u wegen.
Daarnaast werkt ACC ook goed op snelwegen inc lane assist.
En als ik wil inhalen zonder knipperen begint hij tegen te sturen.
Als ik knipper dan begrijpt de auto dat je wilt inhalen en dan gaat hij niet waarschuwen. (hij accellereert dan ook alvast als ik langzamer dan de ingestelde snelheid rijdt)
En meteen weer actief als de baanwissel voltooid is. Zonder dan ook maar iets weer opnieuw te activeren.
Samen met het gemis van Matrix lichten (die in mijn golf nu wel goed werken i.t.t. de vorige gold met xenon).
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Precies. Ik heb die ervaring ook met de 308. Vooral matrix led zou ik ook niet willen missen. Wat werkt dat mooi.DarkSide schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:01:
Bij VAG exact hetzelfde. Denk dat dit voor mij het grootste punt van gewenning gaat worden straks in de Tesla.
De golf heeft lane assist en die werkt ook als je niet op de ACC rijdt. En helpt je altijd een beetjes om binnen te lijnen te blijven en in bochten soort van "AP" functie (neem aan/hoop dat tesla die wel veel beter doet)
Maar dit werkt ook goed op 60km/u wegen.
Daarnaast werkt ACC ook goed op snelwegen inc lane assist.
En als ik wil inhalen zonder knipperen begint hij tegen te sturen.
Als ik knipper dan begrijpt de auto dat je wilt inhalen en dan gaat hij niet waarschuwen. (hij accellereert dan ook alvast als ik langzamer dan de ingestelde snelheid rijdt)
En meteen weer actief als de baanwissel voltooid is. Zonder dan ook maar iets weer opnieuw te activeren.
Samen met het gemis van Matrix lichten (die in mijn golf nu wel goed werken i.t.t. de vorige gold met xenon).
Ik ben vooral verbaasd, dat de voorsprong van Tesla toch niet zo groot is al menigeen doet voorkomen. Vaak hoor je dat de keus voor een model 3 of Y een no-brainer is. Maar goed, op zich ook niet zo gek als je ziet wat de aandrijflijn doet op een Tesla en toch nog redelijk scherp geprijsd. Al is de aandrijflijn van de E308 ook niet verkeerd. Erg zuinig met de kWh’s. Niet zo snel als een Tesla, maar wel voorzien van mooie afwerking en opties.
[ Voor 12% gewijzigd door Naafkap op 24-12-2023 19:12 ]
Ben geen Tesla rijder maar om nou een Peugeot 308 met een Tesla te gaan vergelijken? Je krijgt op heel wat vlakken heel wat meer auto dan de Peugeot, maar je zult inderdaad met een aantal Tesla eigenaardigheden moeten leven. De voor iedereen perfecte auto moet nog op de markt komen. En die zouden we dan allemaal gaan rijden.Naafkap schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:09:
[...]
Precies. Ik heb die ervaring ook met de 308. Vooral matrix led zou ik ook niet willen missen. Wat werkt dat mooi.
Ik ben vooral verbaasd, dat de voorsprong van Tesla toch niet zo groot is al menigeen doet voorkomen. Vaak hoor je dat de keus voor een model 3 of Y een no-brainer is. Maar goed, op zich ook niet zo gek als je ziet wat de aandrijflijn doet op een Tesla en toch nog redelijk scherp geprijsd. Al is de aandrijflijn van de E308 ook niet verkeerd. Erg zuinig met de kWh’s. Niet zo snel als een Tesla, maar wel voorzien van mooie afwerking en opties.
Voor minder dan 200€ heb je nu die, vrij standaard, functie.
Normaal zit dit in Enhanced AP (wat al iets van 3k kost?) of FSD (wat helemaal absurd duur is).
Overigens zou ik de keuze tussen een e308 en een Model3 nog steeds een no-brainer noemen. De model 3 is goedkoper, komt verder, is sneller, is ruimer, met beter infotainment en net zo mooi afgewerkt…
[ Voor 26% gewijzigd door Smobbo op 24-12-2023 19:31 ]
Tuurlijk moet je op de weg kijken en opletten. Maar als je tegelijk ook moet dual-tasken (voor je kijken en aan stuur tikjes geven) om het autopilot systeem tevreden te houden dan gaat dat voor mijn gevoel ten koste van de de verkeersveiligheid. Of je biedt autopilot aan zonder al te veel restricties en taken die je steeds moet uitvoeren, of je biedt het niet aan.spartacusNLD schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:41:
[...]
Initieel was dat ook mijn reactie. Er rijden teveel maloten nog steeds met hun smartphone in de hand. Vooral in files. Ik zie het elke week, maar de situatie zoals in het filmpje wat ik linkte was wel heel streng.
Hopelijk kan er nog een midden weg gevonden worden door Tesla.
Daarentegen heb ik zelf sinds de kerstupdate nog een AP gebruikt. Dus we gaan het merken morgen.
Al die regels leiden juist af, en verbeteren de verkeersveiligheid m.i. niet. Alleen al het steeds kijken naar het scherm als deze blauw wordt en/of een waarschuwing geeft leidt af van de weg.
[ Voor 5% gewijzigd door Ingmar7 op 24-12-2023 19:41 ]
De Peugeot is goedkoper, instapper Model is is € 43.990 en 308 Allure € 43.885. En het entertainmentsysteem beter? Het is maar wat je belangrijk vindt aan een systeem. Voor mij persoonlijk is Apple CarPlay een must. Dus ik weet wel welke beter is. En mooier afgewerkt? Tsja, wat mooi is, is smaakgevoelig, maar de gebruikte materialen in de 308 zijn hoogwaardiger dan de Model 3. En dan heb ik het niet alleen over het dashboard.Smobbo schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:28:
Overigens zou ik de keuze tussen een e308 en een Model3 nog steeds een no-brainer noemen. De model 3 is goedkoper, komt verder, is sneller, is ruimer, met beter infotainment en net zo mooi afgewerkt…
Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen, maar een no-brainer? Nee, dat niet. Dat hangt ervan af wat je belangrijk vindt aan een auto.
Excuus, ik dacht dat je sarcastisch was. Overbekend fenomeen inmiddels onder de Teslarijders hier dat je met de standaard Autopilot niet (semi-)automatisch van rijstrook kan wisselen.Naafkap schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:46:
[...]
Ik ben helemaal niet sarcastisch, ik ben verbaasd. Ik dacht dat Tesla vooruitliep op dit vlak, maar klaarblijkelijk lopen ze aardig achter op de concurrentie inmiddels.
Oh ja. Dit is er allang. Samen met het geluid bij groen licht (kun je niet blind op vertrouwen, spreek uit ervaring).bert pit schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:46:
[...]
Hierbij de foto, ik heb dit al zolang in de auto heb.
[Afbeelding]
Ik denk dat je de Model 3 overschat en de E-308 onderschat. Smaken verschillen, maar je zou ze eens allebei moeten bekijken en rijden. Denk dat je verbaasd zal zijn. Was ik wel in ieder geval.JTHZZ schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:20:
[...]
Ben geen Tesla rijder maar om nou een Peugeot 308 met een Tesla te gaan vergelijken? Je krijgt op heel wat vlakken heel wat meer auto dan de Peugeot, maar je zult inderdaad met een aantal Tesla eigenaardigheden moeten leven. De voor iedereen perfecte auto moet nog op de markt komen. En die zouden we dan allemaal gaan rijden.
Huh? In alle auto’s die niet autonoom rijden (dus alle auto’s nu in Nederland op de weg) moet je toch ten minste 2 taken doen? Kijken en stuur vasthouden?Ingmar7 schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:38:
[...]
Tuurlijk moet je op de weg kijken en opletten. Maar als je tegelijk ook moet dual-tasken (voor je kijken en aan stuur tikjes geven) om het autopilot systeem tevreden te houden dan gaat dat voor mijn gevoel ten koste van de de verkeersveiligheid. Of je biedt autopilot aan zonder al te veel restricties en taken die je steeds moet uitvoeren, of je biedt het niet aan.
Al die regels leiden juist af, en verbeteren de verkeersveiligheid m.i. niet.
Als dat al wat veel is maak ik me zorgen…
Het is gewoon een assistentie systeem, meer niet. Het maakt het in de baan blijven ontspannen en je rijdt vanzelf achter je voorganger aan zonder er tegen te knallen. That’s it.
De naam AutoPilot is gewoon overdreven, FSD is nog veel erger. Dat is een punt om over te klagen, maar de technische functie is toch niet zo anders als bij andere merken?
Ik heb Enhanced Auto Pilot en vindt het prima werken eigenlijk, mits het niet te druk is. Rijdt super relax.gebruikershaes schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:42:
[...]
Ja. Tenzij je FSD hebt. Maar met FSD van rijstrook wisselen is erg matig.
In de spits werkt autopilot sowieso voor geen meter, dan is de afstand al snel te groot dat iemand hem er tussen gooit.
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.