Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Jojan265 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:48:
[...]

Niet bij LG. Daar moet je hem er apart bij bestellen.
zoiets hoorde ik ook al, vroeger zat die gewoon er standaard in.
ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Heeft niets met vliegen afvangen te maken. Flippy valt met zijn reacties in de categorie "wat een boer niet kent vreet ie niet" en de categorie "omdat ik aardappels verbouw heb ik ook verstand van uien". :+
helemaal niet, ik kijk simpelweg naar het product, en wat er bij remhea bijvoorbeeld word geleverd is gewoon troep ten opzichte van een mitsubishi of daikin. zolang ze niet beter worden en kunnen meespelen met de grote jongens met hun kwaliteit blijf ik bij mijn standpunt.

als je kijkt naar het grote spul van carrier, trane, ross of climaventa merk je gewoon al zelfs verschillen in waar het gemaakt is, het verschil tussen een franse carrier of een italiaanse is gewoon zichtbaar na een paar jaar roesten op een dak.

[ Voor 68% gewijzigd door flippy op 04-06-2023 19:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 08:21
flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:23:
[...]

bij de reguliere merken zoals pana, LG, daikin en mitsubishi om maar wat te noemen gewoon standaard aanwezig.
Ja joh, en bij Vaillant dan weer niet. Maar laten we er geen welles-nietesverhaal van maken. Je kúnt ervoor kiezen, maar dat hoeft niet. Feit zal zijn dat veel mensen er gewoon eentje in hun mik geschoven krijgen, en dan zijn er tweakers die ‘m vervolgens weer willen uitschakelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:05:
[...]

zoiets hoorde ik ook al, vroeger zat die gewoon er standaard in.

[...]

helemaal niet, ik kijk simpelweg naar het product, en wat er bij remhea bijvoorbeeld word geleverd is gewoon troep ten opzichte van een mitsubishi of daikin. zolang ze niet beter worden en kunnen meespelen met de grote jongens met hun kwaliteit blijf ik bij mijn standpunt.

als je kijkt naar het grote spul van carrier, trane, ross of climaventa merk je gewoon al zelfs verschillen in waar het gemaakt is, het verschil tussen een franse carrier of een italiaanse is gewoon zichtbaar na een paar jaar roesten op een dak.
Al eens een Vaillant Aerotherm + in handen gehad?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gramser schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:08:
[...]

Ja joh, en bij Vaillant dan weer niet. Maar laten we er geen welles-nietesverhaal van maken. Je kúnt ervoor kiezen, maar dat hoeft niet. Feit zal zijn dat veel mensen er gewoon eentje in hun mik geschoven krijgen, en dan zijn er tweakers die ‘m vervolgens weer willen uitschakelen :+
er zit ook een technisch verschil in de systemen. units die niet standaard een backup heater hebben gebruiken ook andere manieren om te defrosten wat weer effect heeft op je efficientie en het niet hebben van een heater kan in geval van een storing wel vervelend zijn.

maar zoals je al aangeeft hebben de meeste geen keuze in wat ze door hun installateur door hun strot geduwd krijgen of weet de consument het niet totdat het te laat is. tweakers is een relatief gezien zeer kleine club. het gros aan eigenaren wat ik ontmoet op dagelijkse basis hebben vaak nog niet eens de unit gezien die al een paar jaar op hun dak staat.
ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:14:
[...]
Al eens een Vaillant Aerotherm + in handen gehad?
niet eentje die lang genoeg er staat om er wat over te zeggen. enigste issues tot zover was waterzijdige bij alle machines dus die heb ik niet open gehad. al ziet het qua fabrikage er bij de nieuwe units er wel beter uit dan wat ze eerst maakten. wat ook dringen nodig was. maar dat geld voor bijna alle nieuwe instappers in deze markt.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 04-06-2023 19:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 22:31
Gary199 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Zal, maar het blijft gaan om de langste storing en heb in herinnering een aantal storingen van enige uren in de omgeving. Zolang zal in de winter de WP het zonder spanning niet uithouden en mogelijk bevriezen.
De 2e reden om een Split te nemen..

Wie dan ook nog nachtverlaging toepast kan aan de beurt zijn.
Als jij je daar goed bij voelt moet je dat vooral doen. Ik heb een 230volt stopcontact in de auto bedenk ik me wel maar 150 watt.Nog nooit getest of het wel werk overigens Maar geen circulatie pomp met stekker die zit immers ingebouwd in de wp.
Nee ik ben niet zo bang aangelegd en zie dan wel

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
snameroc schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:28:
[...]

Als jij je daar goed bij voelt moet je dat vooral doen. Ik heb een 230volt stopcontact in de auto bedenk ik me wel maar 150 watt.Nog nooit getest of het wel werk overigens Maar geen circulatie pomp met stekker die zit immers ingebouwd in de wp.
Nee ik ben niet zo bang aangelegd en zie dan wel
Is er wat tekst weggevallen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:15:
[...]

er zit ook een technisch verschil in de systemen. units die niet standaard een backup heater hebben gebruiken ook andere manieren om te defrosten wat weer effect heeft op je efficientie en het niet hebben van een heater kan in geval van een storing wel vervelend zijn.

maar zoals je al aangeeft hebben de meeste geen keuze in wat ze door hun installateur door hun strot geduwd krijgen of weet de consument het niet totdat het te laat is. tweakers is een relatief gezien zeer kleine club. het gros aan eigenaren wat ik ontmoet op dagelijkse basis hebben vaak nog niet eens de unit gezien die al een paar jaar op hun dak staat.

[...]

niet eentje die lang genoeg er staat om er wat over te zeggen. enigste issues tot zover was waterzijdige bij alle machines dus die heb ik niet open gehad. al ziet het qua fabrikage er bij de nieuwe units er wel beter uit dan wat ze eerst maakten. wat ook dringen nodig was. maar dat geld voor bijna alle nieuwe instappers in deze markt.
toon volledige bericht
Als je dit soort teksten in de krant zet met je naam er onder dien je t.a.v. de beweringen boter bij de vis te leveren anders loop je gerede kans een claim wegens onrechtmatige daad c.q. schadeplichtigheid aan je broek te krijgen.
T.a.v. het duiden van troep of erger, slecht werk en oplichterij toon je weinig terughoudendheid, welk cijfer geef je jezelf ?
Ik zou willen zeggen, hoed je voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:20
Insert12 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Op pagina 26 van de installatiehandleiding (https://tools.remeha.nl//...ga-Ace-NOT-7745647-05.pdf) zie ik wel twee temperatuursensoren voor een boiler (X28). Alleen nog niks voor een driewegklep. Misschien dat die mogelijkheid er ook nog wel in verborgen zit. Als je namelijk op pagina 22 op het elektrisch schema kijkt dan zie je nog een aantal aansluitklemmen die verder niet benoemd worden. Goede kans dat daar nog een mogelijkheid is om een driewegklep aan te sluiten.

Zit je alleen nog met de softwarematige aansturing, dat zie ik in de handleiding nergens terug. Wellicht dat het er door Remeha uitgesloopt is.
Mijn ELGA is van 2014 (De techneco versie met de carrier buitenunit), die heeft dit niet en gaat in slaapstand rond 45-50 graden :(

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:23:
[...]

bij de reguliere merken zoals pana, LG, daikin en mitsubishi om maar wat te noemen gewoon standaard aanwezig.

[...]

de WP is toch een 1:1 vervanging van de gasketel zoals ik het lees en heb je onder de streep hetzelfde, de backup heater (in de meeste WP's) is dan juist nog 1 extra schep daarbovenop. de WP kan gewoon als backup/hoofdverwarming dienen voor de SWW als men de 3wegklep aansluit en wat leiidngen trekt voor de winter als de PV niks meer doet.
Ik vraag me af of ik met 10m afstand tussen buitenunit en de boiler nog een monoblock kan gebruiken?
En zoniet, of ik nog een alternatief heb voor de hewalex (door de max 135cm hoogte) om met een WP de zonneboiler in de winter naar 50-60 graden te krijgen op een effectieve/zuinige manier

[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 04-06-2023 20:57 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BarryH schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:54:
[...]

Ik vraag me af of ik met 10m afstand tussen buitenunit en de boiler nog een monoblock kan gebruiken?
ja hoor, enigste wat beetje kan knagen is dat de leiding opgewarmt is en je die warmte weer verliest. voor 10 meter (20 meter retour) moet je bij 32mm meerlaags rekenen op iets van 10 liter water. (reken op halve liter per meter bij 32mm).
niet erg als je dat in de winter weer in je verwarming drukt maar in de zomer als er geen vraag is is dat weer beetje zonde. maar dat is onder de streep ook weer minimaal in vergelijking met de verliezen van een split. immers dat maar rond de 300~400Wh aan warmte die je dan verliest tijdens een run. verliezen heb je altijd ongeacht welke installatie je neemt, voor 10 meter is dat verwaarloosbaar ongeacht of het is een mono of split is.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 04-06-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:02:
[...]

maar in de zomer als er geen vraag is is dat weer beetje zonde.
Van eind april tot begin sept is de ZB van zichzelf warm zat, dus dat gaat zoiezo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Gary199 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:02:
[...]

Is er wat tekst weggevallen ?
Niet bewust maar misschien niet duidelijk.

Als jij je beter voelt bij een split ivm vorst moet je dat doen.
Ik ben niet zo bang voor stroomuitval en zie dan wel.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
snameroc schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:41:
[...]

Niet bewust maar misschien niet duidelijk.

Als jij je beter voelt bij een split ivm vorst moet je dat doen.
Ik ben niet zo bang voor stroomuitval en zie dan wel.
Bang ben ik zeker niet maar wilde het bevriezingsrisico uitsluiten en dan is de Split een goede optie en maakt lapmiddelen overbodig.
Uitgaan van uitval stroomnet is slechts 1 aspect, ongemerkte uitval van eigen installatie is een 2e mogelijkheid omdat de Mono apart gezekerd is en een storing niet direct behoeft op te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Gary199 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:06:
[...]

Bang ben ik zeker niet maar wilde het bevriezingsrisico uitsluiten en dan is de Split een goede optie en maakt lapmiddelen overbodig.
Uitgaan van uitval stroomnet is slechts 1 aspect, ongemerkte uitval van eigen installatie is een 2e mogelijkheid omdat de Mono apart gezekerd is en niet direct behoeft op te vallen.
Komt bij de Vaillant op de thermostaat te staan.
Maar ik ben er van overtuigd dat ik dat merk voor hij stuk gevroren is. Ik voel iedere ochtend aan de radiator in de hal bij beneden komst uit bed smorgens. De kans dat er een storing in het apparaat is wat je zelf niet kunt fixen in de winter is groter dan stroom storing volgens mij.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:09
ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:27:
De gemiddelde tijdsduur van een E storing is 2 uur trouwens.
Ja, omdat bij de gemiddelde storing een kabel ergens in de wijk geraakt is, en een monteur met wat schakelingshandelingen weer de stroomvoorziening tijdelijk kan herstellen. Omdat het net grotendeels redundant is.

De crux zit hem in dit soort verschijnselen: https://www.rtlnieuws.nl/...dansende-lijnen-groningen
Grootschalige storingen die meerdere hoogspanningslijnen tegelijk raken en samenvallen met winters weer. Dat is echt niet in korte tijdsduur te herstellen.

Of neem de Apache die in de hoogspanning vloog en grote uitval veroorzaakte. Had ook in de winter kunnen gebeuren.

Nee, de kans is niet groot. Maar je kan je relatief goedkoop indekken. Dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-05 22:18
marcop23 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:45:
[...]

Ja, omdat bij de gemiddelde storing een kabel ergens in de wijk geraakt is, en een monteur met wat schakelingshandelingen weer de stroomvoorziening tijdelijk kan herstellen. Omdat het net grotendeels redundant is.

De crux zit hem in dit soort verschijnselen: https://www.rtlnieuws.nl/...dansende-lijnen-groningen
Grootschalige storingen die meerdere hoogspanningslijnen tegelijk raken en samenvallen met winters weer. Dat is echt niet in korte tijdsduur te herstellen.

Of neem de Apache die in de hoogspanning vloog en grote uitval veroorzaakte. Had ook in de winter kunnen gebeuren.

Nee, de kans is niet groot. Maar je kan je relatief goedkoop indekken. Dus waarom niet?
En dan is, zoals eerder al aangegeven, ook nog bepalend of je het binnen een paar uur ontdekt en de WP op tijd kunt aftappen. Dat zal ook vaak het geval zijn. Dat alles maakt de kans nog veel kleiner dat het mis gaat.
En mocht het op een dergelijke manier toch mis gaan, dan zal de schade worden vergoed.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ons hoogspanningsnet is ook redundant aangelegd waardoor langdurige storingen bijna niet voor komen.

Recent hebben we nog die rokende HS lijn gehad bij Lelystad, heeft niet tot een echte storing geleid. Het omwaaien van de masten bij Oldebroek ook niet. De dansende lijnen hier voor mijn deur ook niet ( ik heb er naar staan te kijken) ging ook allemaal goed. Wel zijn er hier en daar wat steeklijnen in de 150kV waar wel langdurige uitval kan ontstaan.

Voorbeeldje bij Vaassen. Als daar een mast omvalt hebben ze wel een probleem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIVGuGR5jcN-d0RngfrzpLab7dM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sTm6XYPBpoKowjQbzkHiypX5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-05 20:48
Grootste risico zal graafschade in de omgeving zijn en dat is vaak binnen een paar uur opgelost.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
hansvk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:22:
[...]
En dan is, zoals eerder al aangegeven, ook nog bepalend of je het binnen een paar uur ontdekt en de WP op tijd kunt aftappen. Dat zal ook vaak het geval zijn. Dat alles maakt de kans nog veel kleiner dat het mis gaat.
En mocht het op een dergelijke manier toch mis gaan, dan zal de schade worden vergoed.
Zou best kunnen, maar wordt niet onderbouwd waarom dat vaak het geval is.
En de schade wordt vergoed bij nalatigheid ?

[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 05-06-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Erwin_83 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:24:
Grootste risico zal graafschade in de omgeving zijn en dat is vaak binnen een paar uur opgelost.
Als bij vriezend weer om 23.00 uur de WP in de nachtverlaging schiet en om 24.00 uur de stroomvoorziening uitvalt in huis heb je denk ik een probleem als dat om 7 uur 's-ochtends eerst wordt bemerkt.
Is geen storm, geen graafschade of wat dan ook voor nodig.
Toch wel fijn als er bij dergelijke uitval alarmbellen afgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Gary199 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:19:
[...]

Als bij vriezend weer om 23.00 uur de WP in de nachtverlaging schiet en om 24.00 uur de stroomvoorziening uitvalt in huis heb je denk ik een probleem als dat om 7 uur 's-ochtends eerst wordt bemerkt.
Batterij, zoemer en relais?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:43

dof

Gary199 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:19:
[...]

Je bent weer ongelofelijk spijkers op laag water aan het zoeken en levert daarmee geen enkele nuttige bijdrage aan deze discussie.

Ik laat het daar maar bij en ga er niet meer op in.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
dof schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Je bent weer ongelofelijk spijkers op laag water aan het zoeken en levert daarmee geen enkele nuttige bijdrage aan deze discussie.

Ik laat het daar maar bij en ga er niet meer op in.
Waarheid is bijna altijd vervelend en toch beschrijf ik slechts een reele mogelijkheid,
doch iedereen regelt vooral zijn eigen business.
Het gaat niet slechts over schade aan de WP, juist bij vriezend weer wil je geen uitval van de verwarming en 14 dagen wachten op hulp en onderdelen/nieuwe unit al helemaal niet. WAF is daar vaak heel duidelijk over.

[ Voor 19% gewijzigd door Gary199 op 05-06-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De meeste storingen ontstaan door graafschade. Dus gewoon tijdens normale werkuren. Dan moet het wel heel raar gaan dat je het niet in de gaten hebt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-05 19:34
Newbie op gebied van luchtconditionering hier.

Afgelopen vrijdag iemand langs laten komen voor airco op 2 vertrekken. Slaapkamer en woonkamer. Beide kunnen af met 3,5kw units. Wat is aan te raden, een enkele unit buiten voor 2 vertrekken of beide vertrekken los op hun eigen buitenunit?

De meneer in kwestie zei dat 1 enkele buitenunit niet persé beter is. Groter betekent ook meer onderdelen en dus grotere kans op storing, maar zoals gezegd, newbie hier, dus ik heb werkelijk geen idee of dat echt zo is.

Wat zijn de voor- en nadelen en wat kunnen jullie me aanraden in deze? :)

Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
kaos001 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:42:
Newbie op gebied van luchtconditionering hier.

Afgelopen vrijdag iemand langs laten komen voor airco op 2 vertrekken. Slaapkamer en woonkamer. Beide kunnen af met 3,5kw units. Wat is aan te raden, een enkele unit buiten voor 2 vertrekken of beide vertrekken los op hun eigen buitenunit?

De meneer in kwestie zei dat 1 enkele buitenunit niet persé beter is. Groter betekent ook meer onderdelen en dus grotere kans op storing, maar zoals gezegd, newbie hier, dus ik heb werkelijk geen idee of dat echt zo is.

Wat zijn de voor- en nadelen en wat kunnen jullie me aanraden in deze? :)
Ik zou je aanraden om het hier te proberen.

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 21:19

Rzaan

Altijd zoekende

Foutje, bedankt.

[ Voor 96% gewijzigd door Rzaan op 05-06-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:53:
[...]

Wat een pertinente onzin.
Niemand klaagt je aan.
Wie zou dat dan moeten zijn?
Wie beledigt hij dan en welke schade heeft iemand?
Hou jij je nou bij COP's e.d.
Want van de wet en regels heb je echt onvoldoende (en dan druk ik me zacht uit) verstand.
Als bedrijfsjurist weet ik misschien waar ik het over heb.
Maar ieder zijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 21:19

Rzaan

Altijd zoekende

Wat een mooie dag!

[ Voor 93% gewijzigd door Rzaan op 05-06-2023 12:43 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:kunnen de usual suspects alsubliefdankuwel stoppen met het verpesten van een topic? Uw mede users zullen u dankbaar zijn

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:38
dit voegt niets toe

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 06-06-2023 10:38 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:16
Zouden jullie met mij mee willen denken welke L/W oplossing voor ons het meest geschikt is? Warmtepomp advies Uploader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:01

Jan2023

KISS

hier gaan we niet meer op reageren

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 05-06-2023 18:03 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:32
Wij krijgen een DGC 300 – 2.8 kW/1x230V + HX 3.1m² boilervat. (artikel 800 0328) bij onze warmtepomp. Heeft iemand deze ook? Ik ken het merk verder niet. Is het iets? :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

Draakje5 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:18:
Wij krijgen een DGC 300 – 2.8 kW/1x230V + HX 3.1m² boilervat. (artikel 800 0328) bij onze warmtepomp. Heeft iemand deze ook? Ik ken het merk verder niet. Is het iets? :-)
knipje Wordt gemaakt bij OSO en is hetzelfde type als die van Panasonic Hi versie met nog betere specificaties en in RVS. Heeft een extra groot spiraal geschikt voor hogere vermogens to 16 Kw. en een element van 2250 Watt. Europe’s leading manufacturer of stainless-steel cylinders
https://www.osohotwater.com/

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 05-06-2023 21:56 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
dit voegt niets toe

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 06-06-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:36
Zijn er in dit topic (veel) mensen die hun woning verwarmen met een warmtepomp met low-h2o radiatoren en met dezelfde warmtepomp hun SWW verwarmen? Er zal niet veel warmtecapaciteit in zo'n radiator zitten, dus ik kan me zo voorstellen dat (zeker tijdens een legionellarun) de verwarming zo lang uit staat dat het snel koud is. Klopt dit?

ps. Sorry als deze vraag al een keer langsgekomen is. Ik moet bekennen dat ik de 11 topics niet helemaal heb doorgelezen. Heb wel de zoekfunctie gebruikt, maar niet succesvol.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@KikkerMario Afhankelijk van de bouw (houtskelet of steen/beton) zal dit wel meevallen. Het huis zelf werkt namelijk ook als thermische buffer, en gezien je verder 24/7 stookt met een WP zal het niet direct afkoelen.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KikkerMario schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:30:
Zijn er in dit topic (veel) mensen die hun woning verwarmen met een warmtepomp met low-h2o radiatoren en met dezelfde warmtepomp hun SWW verwarmen? Er zal niet veel warmtecapaciteit in zo'n radiator zitten, dus ik kan me zo voorstellen dat (zeker tijdens een legionellarun) de verwarming zo lang uit staat dat het snel koud is. Klopt dit?

ps. Sorry als deze vraag al een keer langsgekomen is. Ik moet bekennen dat ik de 11 topics niet helemaal heb doorgelezen. Heb wel de zoekfunctie gebruikt, maar niet succesvol.
de warmte zit in je huis, niet de radiator. dat is 1 van de verschillen tussen CV en warmtepomp. vooral de mensen met vloerverwarming kunnen vaak vele uren zonder verwarming toe. al lever je dan wel wat efficientie in om dat weer in te halen als het echt koud is.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 07-06-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:36
Dank @verkeerslicht en @flippy! In mijn geval is het beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dan heb je veel massa. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zijn jullie ook al aan het koelen ? Het wordt bij ons best snel warm en we hebben nu de koeling aan met HA monitoring. Voor een dag als gisteren werkt het best aardig. Warmste deel van de dag wordt goed vlak gehouden. Ta stond op 18 graden en zag dat Tr rond de 21 was. 9.58kWh was er gebruikt om 45.26kWh aan warmte af te voeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKqhNMzNPJeyeqBVDLuu6AS53BY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zbl9BYpNqQrul7V5oCFXULS5.png?f=user_large

Vanaf 23.5 gaat de koeling aan, en dan stijgt het nog max 0.7 graden verder. max was 24.2 gisteren en dat was "aagenaam". Ik weet niet helemaal wat het is, maar 22 of 23 voelt een beetje fris aan in dit huis.

Komende dagen wordt het nog iets warmer, even kijken hoe goed het gaat.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
xoror schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:30:
Zijn jullie ook al aan het koelen ? Het wordt bij ons best snel warm en we hebben nu de koeling aan met HA monitoring. Voor een dag als gisteren werkt het best aardig. Warmste deel van de dag wordt goed vlak gehouden. Ta stond op 18 graden en zag dat Tr rond de 21 was. 9.58kWh was er gebruikt om 45.26kWh aan warmte af te voeren.

[Afbeelding]

Vanaf 23.5 gaat de koeling aan, en dan stijgt het nog max 0.7 graden verder. max was 24.2 gisteren en dat was "aagenaam". Ik weet niet helemaal wat het is, maar 22 of 23 voelt een beetje fris aan in dit huis.

Interessant (y). Is dat condenserend koelen? (edit: nee, want Ta is 18) In dat geval kan het fris aanvoelen doordat ook de luchtvochtigheid daalt. De gevoelstemperatuur ligt hierdoor lager.

Speelt "pendelen" bij matige temperaturen zoals de afgelopen dagen een even grote rol als bij verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
verkeerslicht schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:58:
[...]

Interessant (y). Is dat condenserend koelen? (edit: nee, want Ta is 18) In dat geval kan het fris aanvoelen doordat ook de luchtvochtigheid daalt. De gevoelstemperatuur ligt hierdoor lager.

Speelt "pendelen" bij matige temperaturen zoals de afgelopen dagen een even grote rol als bij verwarmen?
Ik zit nog ver boven het dauwpunt, maar heb wel RV overal gemeten, dat kan ik nog erin hangen om groepen af tesluiten wanneer het dicht bij dauwpunt komt.

Wat betreft pendelen, is zelfde als verwarmen, als je voldoende oppervlakte heb kan je min vermogen altijd wel kwijt.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
xoror schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:32:
[...]

Ik zit nog ver boven het dauwpunt, maar heb wel RV overal gemeten, dat kan ik nog erin hangen om groepen af tesluiten wanneer het dicht bij dauwpunt komt.

Wat betreft pendelen, is zelfde als verwarmen, als je voldoende oppervlakte heb kan je min vermogen altijd wel kwijt.
Begrijp ik, maar ik dacht, misschien omdat je met ander soort temperatuursverschillen te maken hebt dat het wel eens anders uitpakt. Daarnaast zit - vanuit een verwarmingsoogpunt - het afgiftesysteem ineens buiten.

Maar misschien denk ik veelste moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:29
Even een vraagje over mijn Panasonic Aquarea warmtepompboiler.
Deze heeft uiteraard een legionella-programma.
Hij gaat eens in de twee weken, als de temperatuur niet boven de 60°C is geweest (en zonder elektrisch element gebeurt dat dus nooit), ik dacht een uurtje naar de 70°C.
Uiteraard met behulp van het elektrisch element.

Nu gebeurt dat in de nacht van vriijdag op zaterdag.
In principe maakt dat financieel voor mij niet uit, omdat ik dmv salderen de stroom toch zelf opwek.

Maar ik wil dat veranderen,
Enerzijds al vast omdat waarschijnlijk ooit de saldering toch wel gaat verdwijnen, Anderzijds omdat het ook voor de netbelasting een stukje beter is. Weliswaar minimaal, maar goed als iedereen een beetje meewerkt kan het samen nog wel wat worden.

Ik wil de anti-legionella run dus op een andere tijd hebben. In het manual wordt daar verder niets over gezegd. Ik veronderstel dat hij gewoon begint te tellen met de twee weken vanaf het moment dat ik de stekker in het stopcontact steek, Weet iemand dat?

Helaas reageert de importeur niet op vragen. (ze weten dat ik het apparaat in Spanje heb gekocht).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwerius schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:22:
Even een vraagje over mijn Panasonic Aquarea warmtepompboiler.
Dan zit je in het verkeerde topic. Juiste is: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 10-06-2023 12:44 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-05 09:25
De wolf CHA is ook eindelijk aan het koelen. De dauwpunt meter lijkt een beetje hard te schakelen en hield de afgelopen dagen het koelen uit.

Hoe geven jullie het dauwpunt door aan de warmtepomp en bovenal, waar!

Mijn installatie zit in de kelder die nu natuurlijk erg koel is en een hogere luchtvochtigheid kent ten opzichte van de rest van het huis. DWP blijft daarom open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nico_GTR schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:52:
Hoe geven jullie het dauwpunt door aan de warmtepomp en bovenal, waar!
niet. je stelt je aanvoertemperatuur handmatig in.

afhankelijk van wat je hebt kan je met home assistant wel gaan klooien maar dat is een flinke brug verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:10

ErikVers

e-Duurzaam

xoror schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:30:

[Afbeelding]

Gisteren ook weer op koelen gezet. De vloerverwarming zorgt er altijd wel voor dat met koeling (target ta 18gr zakt tot max ta 16gr) de temperatuur in de ruimte niet verder op liep. Daarnaast alle radiatoren boven open. Dat helpt heel kleine beetje.

Nu op zolder de slaapkamer voorzien van 10 van deze jongens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsVgAeft4iv4lfrT_kTS5YzefE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcnzdqHJS8QGuN2ZlPO9kh9c.jpg?f=fotoalbum_large

Met een paar tyraps aan elkaar op de plint onder de radiator gelegd. Dit blaast nu koude lucht boven de radiator uit en temperatuur in die kamer begint gestaag te dalen 😋✅

Misschien in toekomst een ontvochtiger aanschaffen zodat comfortabeler voelt en de target temp nog een graad of twee lager kan worden ingesteld.

Voor wie ook wat wil prutsen :-)
Je hebt enkel nog 1 of 2 12v adapters nodig

ARCTIC F9 (5 Stuk) - 92 mm... https://www.amazon.nl/dp/B092ZXHMJC?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Gebildet 2 stuks PWM Laagspanning... https://www.amazon.nl/dp/B08JPS6DDP?ref=ppx_pop_mob_ap_share

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 11-06-2023 19:51 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:51:
[...]

Gisteren ook weer op koelen gezet. De vloerverwarming zorgt er altijd wel voor dat met koeling (target ta 18gr zakt tot max ta 16gr) de temperatuur in de ruimte niet verder op liep. Daarnaast alle radiatoren boven open. Dat helpt heel kleine beetje.

[Afbeelding]

Met een paar tyraps aan elkaar op de plint onder de radiator gelegd. Dit blaast nu koude lucht boven de radiator uit en temperatuur in die kamer begint gestaag te dalen 😋✅

Misschien in toekomst een ontvochtiger aanschaffen zodat comfortabeler voelt en de target temp nog een graad of twee lager kan worden ingesteld.

ARCTIC F9 (5 Stuk) - 92 mm... https://www.amazon.nl/dp/B092ZXHMJC?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Gebildet 2 stuks PWM Laagspanning... https://www.amazon.nl/dp/B08JPS6DDP?ref=ppx_pop_mob_ap_share
toon volledige bericht
Erik monteer ze op 2 alu L profieltjes en een 12v controller van heatfan die moduleert ook nog
bij verwarmen automatisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v030ZauOqnQvSXMKohc2C78CZMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfNvwLGTdr6OykfZNZKdYS08.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 11-06-2023 20:03 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Erik monteer ze op 2 alu L profieltjes en een 12v controller van heatfan die moduleert ook nog automatisch.

[Afbeelding]
Heb nu een traploze controller voor nog geen €4,- per stuk ipv €40,- 🤣

En moduleren zou mooi zijn alleen verwarmen doe ik niet met de radiatoren. Het is altijd warm zat boven.

Dan moet je hem op boost zetten bij de heatfan? Of kun je met koelen (18gr) ook de standen 1/5 gebruiken?
Maar kijk uit ik/we gaan zo off topic 😘

Volgende huis leidingen ook binnen dampdicht isoleren en boven uiteraard fancoil 💪

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 11-06-2023 20:26 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:04:
[...]

Heb nu een traploze controller voor nog geen €4,- per stuk ipv €40,- 🤣

En moduleren zou mooi zijn alleen verwarmen doe ik niet met de radiatoren. Het is altijd warm zat boven.

Dan moet je hem op boost zetten bij de heatfan? Of kun je met koelen (18gr) ook de standen 1/5 gebruiken?
Maar kijk uit ik/we gaan zo off topic 😘

Volgende huis leidingen ook binnen dampdicht isoleren en boven uiteraard fancoil 💪
Kost 10 euro. Moduleert met verwarmen. Koelen alleen op max. werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:45:
[...]

Kost 10 euro. Moduleert met verwarmen. Koelen alleen op max. werkt prima.
Die kost €22,50 incl btw en je hebt een geschikte voeding met juiste aansluiting van paar euro (via heatfan €14,-) nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009

ErikKo

Rippie

[...]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Of je bestelt een HeatBooster (gemaakt door een tweaker):
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ErikKo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:27:
[...]

Of je bestelt een HeatBooster (gemaakt door een tweaker):
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Gezien, alleen die ik nu heb was volgende dag in huis en wat simpeler en goedkoper en werkt perfect 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 03-05 14:16
Warmtepomp-installatie in de UK:

YouTube: Unlocking Super Efficiency: Air Source Heat Pump Swap With Vaillant ...

In dit geval, het vervangen van een warmtepomp op einde levensduur - laat ook mooi zijn dat lucht/water over de laatste 15 jaar toch flink wat efficiëntier is geworden.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:00
@JBtL Dank, goede video. 13 jaar deed de vorig WP het. Dan kan je dus weer €15k ~ €20k aftikken. ☹️

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

JBtL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:21:
Warmtepomp-installatie in de UK:

YouTube: Unlocking Super Efficiency: Air Source Heat Pump Swap With Vaillant ...

In dit geval, het vervangen van een warmtepomp op einde levensduur - laat ook mooi zijn dat lucht/water over de laatste 15 jaar toch flink wat efficiëntier is geworden.
Dit is geen standaard monoblock of split warmtepomp swap.

Oude warmtepomp:
Dit is een monoblock binnenunit met losse drycooler.
Zowel de verdamper (wisselaar), condensor (wisselaar) en compressor zitten in de binnenunit.
De verdamper is verbonden met de drycooler buiten.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 12-06-2023 00:32 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:09
RichieB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:49:
@JBtL Dank, goede video. 13 jaar deed de vorig WP het. Dan kan je dus weer €15k ~ €20k aftikken. ☹️
Monoblocks zelf kosten nu ca. €5k en zijn waarschijnlijk relatief duur op dit moment vanwege de gigantische vraag en de subsidie. Ik denk dat het realistisch dat je ze in de toekomst voor €5k wel uit kan wisselen, inclusief arbeidsloon.

Het mooie van een monoblock (eventueel icm losse boiler en driewegklep) is in mijn ogen dat je één apparaat hebt wat vervangen kan worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld splits met zo'n "koelkast-binnenunit", waarbij je eigenlijk gewoon de hele installatie moet vervangen. Dat vind ik inderdaad zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:52
Hier ook aan het koelen en de dagen zoals nu (rond 30 graden), staat de WP de hele dag aan. Normaal schakel ik hem via Node-Red en Heishamon (Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen) aan/uit wanneer ik dat wil. Zo doe ik bijv. een DHW-run overdag wanneer het het warmste is.

Hoe zit dat eigenlijk met koelen? Is de WP in de nacht beter/zuiniger met koelen dan wanneer het overdag 30 graden is? Logischerwijs denk ik het wel, maar ik weet het niet zeker. Want als de temp weer wat zakt hier tot een graad of 26, dan kan ik het me veroorloven om snachts de vloer te koelen en daar profiteer ik dan de hele dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:49:
Ligt er wel aan. Als de vorige installatie adequaat is uitgevoerd is het alleen aansluiten en inregelen.
Dan maakt het ook nog uit of het een pana-style monoblok is of iets met een binnen/buitendeel, want in het eerste geval hoef je dus alleen het buitendeel te "verwisselen".

Dan hoort het geen 15-20k te kosten.

edit: zie dat @marcop23 al ongeveer hetzelfde heeft gezegd.

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 12-06-2023 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Krilo_89 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:53:
Hier ook aan het koelen en de dagen zoals nu (rond 30 graden), staat de WP de hele dag aan. Normaal schakel ik hem via Node-Red en Heishamon (Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen) aan/uit wanneer ik dat wil. Zo doe ik bijv. een DHW-run overdag wanneer het het warmste is.

Hoe zit dat eigenlijk met koelen? Is de WP in de nacht beter/zuiniger met koelen dan wanneer het overdag 30 graden is? Logischerwijs denk ik het wel, maar ik weet het niet zeker. Want als de temp weer wat zakt hier tot een graad of 26, dan kan ik het me veroorloven om snachts de vloer te koelen en daar profiteer ik dan de hele dag aan.
Een WP is het "zuinigst" als de Doel Ta dicht bij de Buiten temperatuur ligt.

Dus inderdaad, bij koelen is de COP het hoogste als het buiten koud is.
Bij verwarmen is de COP het hoogste als het buiten warm is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:43

dof

marcop23 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:34:
[...]

Monoblocks zelf kosten nu ca. €5k en zijn waarschijnlijk relatief duur op dit moment vanwege de gigantische vraag en de subsidie. Ik denk dat het realistisch dat je ze in de toekomst voor €5k wel uit kan wisselen, inclusief arbeidsloon.

Het mooie van een monoblock (eventueel icm losse boiler en driewegklep) is in mijn ogen dat je één apparaat hebt wat vervangen kan worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld splits met zo'n "koelkast-binnenunit", waarbij je eigenlijk gewoon de hele installatie moet vervangen. Dat vind ik inderdaad zonde.
En als extra voordeel zie ik dat je er (mits je er ruimte buiten voor hebt) een tweede of meer (cascade) naast kunt zetten zonder binnen van alles te veranderen.

'k Heb nu een WPB maar achteraf had me twee kleinere monoblocs nog wat handiger geleken. Maar verder ben ik wel heel tevreden zo.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Grolsch schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Dan zat ik wel juist, maar goed om bevestigd te hebben ;) .

Ik baal als een stekker dat ik bij de verbouwing niet wat extra geinvesteerd had in het verstevigen van de houten bovenvloer om daar ook vloerverwarming te leggen.
Beneden is het nu op dit moment 21.5 graden, terwijl ik boven al bijna de 26 aan tik :+ . Luxe problemen uiteraard, maar goed.
Boven maar eens kijken hoe ik een airco kan integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-05 09:25
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:18:
[...]

niet. je stelt je aanvoertemperatuur handmatig in.

afhankelijk van wat je hebt kan je met home assistant wel gaan klooien maar dat is een flinke brug verder.
Mwoh ja zo had ik het nu ook. Ik vond de automatische bewaking wel handig, maar moet het wel werken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-05 21:37
Krilo_89 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Dan zat ik wel juist, maar goed om bevestigd te hebben ;) .

Ik baal als een stekker dat ik bij de verbouwing niet wat extra geinvesteerd had in het verstevigen van de houten bovenvloer om daar ook vloerverwarming te leggen.
Beneden is het nu op dit moment 21.5 graden, terwijl ik boven al bijna de 26 aan tik :+ . Luxe problemen uiteraard, maar goed.
Boven maar eens kijken hoe ik een airco kan integreren.
Je kan in de slaapkamer een fancoil plaatsen en overdag de slaapkamerdeur openzetten en de fan van de fancoil voluit en in de nacht op de nachtstand. Deze fancoil houd de bovenverdieping en de gang mooi koel (24 graden) met water van 18 graden.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-05 13:32
Hallo allemaal,

ik heb een vraag over de buffervaten die jullie gebruiken. Mijn installateur vertelde mij dat ik voor koeling een RVS buffervat nodig heb. Nu hoorde ik van verschillende verkopers dat dit voor CV water onzin is en dat dit gewoon een stalen vat mag zijn tenzij er een spiraal in zit dan moet de spiraal wel van RVS of koper zijn maar blijft het vat gewoon van staal.

Het ontgaat mij eventjes wat nu wijsheid is en ik zoek hier eigenlijk een beetje expertise. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:39

timovd

Voorsprong door techniek

@RayMotix of zorgen voor voldoende afgifte en geen buffervat nemen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RayMotix schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:37:
Hallo allemaal,

ik heb een vraag over de buffervaten die jullie gebruiken. Mijn installateur vertelde mij dat ik voor koeling een RVS buffervat nodig heb. Nu hoorde ik van verschillende verkopers dat dit voor CV water onzin is en dat dit gewoon een stalen vat mag zijn tenzij er een spiraal in zit dan moet de spiraal wel van RVS of koper zijn maar blijft het vat gewoon van staal.

Het ontgaat mij eventjes wat nu wijsheid is en ik zoek hier eigenlijk een beetje expertise. Alvast bedankt!
Risico op condens op je leidingen is altijd aanwezig, dus een beetje roestvast materiaal is wel aan te raden. Maar Ik zou het buffervat gewoon weglaten...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-05 13:32
timovd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:14:
@RayMotix of zorgen voor voldoende afgifte en geen buffervat nemen.
Ik heb een F2120-12 met VVM500. Ik wil graag actieve koeling gaan gebruiken en hiervoor adviseert zowel Nibe als de installateur om toch écht een buffervat te plaatsen.

Ik heb circa 180m2 vloerverwarming zonder naregeling. De groepen staan allemaal (weliswaar afgesteld) open:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1PoGAbVmR7YrrLIrNjs8gvAgxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sYZgOC1Ozxm36UFnsxwsqRKn.png?f=user_large

Ik krijg te horen dat zonder buffer de koeling sowieso niet goed gaat werken ondanks het plaatsen van de extra 3-weg-klep met AXC30 (om niet door het vat van de VVM500 te gaan koelen). Zonder de 3-weg-klep zou hij namelijk door de spiraal in het vat van de VVM500 gaan koelen en dit zou dan weer inefficient zijn en het SWW afkoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTBv9oh4AnURzIkYm4zJZjxp_44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wwz3ZWn1QQkDn1CKRPxQnKe9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
RayMotix schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:24:
[...]

Ik heb een F2120-12 met VVM500. Ik wil graag actieve koeling gaan gebruiken en hiervoor adviseert zowel Nibe als de installateur om toch écht een buffervat te plaatsen.

Ik heb circa 180m2 vloerverwarming zonder naregeling. De groepen staan allemaal (weliswaar afgesteld) open:

[Afbeelding]

Ik krijg te horen dat zonder buffer de koeling sowieso niet goed gaat werken ondanks het plaatsen van de extra 3-weg-klep met AXC30 (om niet door het vat van de VVM500 te gaan koelen). Zonder de 3-weg-klep zou hij namelijk door de spiraal in het vat van de VVM500 gaan koelen en dit zou dan weer inefficient zijn en het SWW afkoelen.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Buffervaten worden in het generieke plaatje bijna altijd toegepast in de handleidingen. Dat betekent niet dat alle installaties een buffervat nodig hebben. Meestal niet zelfs.

Je moet voor jezelf proberen te bedenken wat een buffervat gaat toevoegen aan je systeem, overwegende dat je geen naregeling hebt, en een vloerverwarming van 180m² welke zelf een enorme buffer is, niet alleen qua inhoud, maar ook qua thermische massa in de vorm van beton of steen. Daar kan een buffervat niet tegenop.

Maar als je dan toch voor een buffervat gaat, dan RVS zoals reeds is gezegd i.v.m koelen. Kijk voor de aardigheid eens hier (en zoek dan op buffervat): Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Zou 't mogelijk zijn de koelcapaciteit van T22 radiatoren (significant) te vergroten door op 1 of andere wijze 't afgifteoppervlakte te vergroten?

Ik ben - als velen denk ik - aan 't proberen 't huis (vooral woonkamer) te koelen middels mijn L/W WP. Grootste uitdaging is dat ik - op 1 convector in convectorput na - alleen radiatoren heb, bijna allemaal T22 met stalen leidingen. Ik moet dus boven 't dauwpunt blijven. De afgiftecapaciteit bij koelen is behoorlijk slecht, met 4 speedcomfort units (dus 12 ventilatoren) doet de radiator (h30 x L 220 x T22) wel wat maar veel minder dan de convector in de convectorput met 10 stuks 14 cm ventilatoren. Het grote verschil is natuurlijk 't verschil in oppervlakte waarlangs de lucht stroomt, bij een convector is dit veel groter dan bij een (T22) radiator. Dus zit ik te denken of 't op 1 of andere wijze mogelijk is om 't oppervlakte van een radiator te vergroten. Tot nu toe kom ik op aluminiumgaas opgerold tussen de lamellen of aluminium grillrooster klemmen tussen de lamellen oid.

Zou zoiets kunnen werken? Hebben jullie nog lumineuze ideeën (behalve dan Jaga strada's oid aanschaffen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7kdJWCnc29KLO38hXyJKuPOzrI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1oW3DyWP6FoipFssoBktt8TP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40lMHF-BmbQ8YkieH8uUE7TLaB0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dw5C673fJVXmIQpJIFPUQbcA.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 26% gewijzigd door blb4 op 12-06-2023 23:11 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Henielma schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:55:
[...]

Je kan in de slaapkamer een fancoil plaatsen en overdag de slaapkamerdeur openzetten en de fan van de fancoil voluit en in de nacht op de nachtstand. Deze fancoil houd de bovenverdieping en de gang mooi koel (24 graden) met water van 18 graden.
Wel eens naar zitten kijken, maar dan moet ik gaan knoeien met leidingen van de Warmtepomp naar boven toe. Ik denk dat ik dan eerder wegkom met een Airco op het dak van de aanbouw en vanaf daar door de muur naar zolder toe in een koofje. Vanaf de zolder kan ik dan 3 kamers koelen met hopelijk 1 kanaalunit.

Een fancoil moet je echt aansluiten op je vloerverwarmingsleiding toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:14:
[...]

Risico op condens op je leidingen is altijd aanwezig, dus een beetje roestvast materiaal is wel aan te raden. Maar Ik zou het buffervat gewoon weglaten...
In principe hebben de meeste A merken wel een dauwpuntsensor welke dit specifieke probleem moet tackelen.

Verbaast mij eerlijk gezegd dat de meeste deze niet toepassen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:42
[...]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Ik gebruik deze ook in heel m'n huis onder elke radiator voor de winter. Gewoon op een simpele regelbare 12v adapter, werkt perfect! (adapters zitten op een Shelly smart plug, welke pas aan gaat als de CV stroom gaat verbruiken). .... werkt allemaal véél beter dan een heatpro oid voor echt een fractie van de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-05 20:20
DutchWing schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:56:
[...]

In principe hebben de meeste A merken wel een dauwpuntsensor welke dit specifieke probleem moet tackelen.

Verbaast mij eerlijk gezegd dat de meeste deze niet toepassen.
Die dauwpuntsensor meet meestal veel te lokaal het dauwpunt (lees: op 1 plek in het systeem), en als dat een warme/droge technische ruimte is, dan zegt dat dauwpunt niet zoveel t.o.v. andere plekken in de woning.

Een dauwpuntsensor zoals de meeste fabrikanten die toepassen is voor koelen op de grens tussen condenserend en niet condenserend om die reden niet zaligmakend, kijkend naar de gehele woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Grolsch schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:17:
[...]

@Krilo_89 ja snachts is je COP het hoogst alleen loop je snel tegen de grenzen van je afgifte systeem aan. Ik heb 5 radiatoren (waarvan 1 met 10 ventilatoren van 9cm) en 80m2 vloerverwarming alleen dan kom je nog niet mee weg zonder dat hij uitgaat in de nacht. Je minimale opwekking is met 17 graden buiten en een target temp van 16/17 zo groot dat hij vaak niet gaat trekken. Hij draait overdag mooi russen de 21 en 13 hz (tussen 350w en 200w opgenomen vermogen)

Daarnaast denk ik (gevoel) dat het handig is om de opwarming overdag voor te zijn en dat dus comfortabeler is dat je die voorkomt door overdag te koelen.

Huidige situatie:
Buiten 17-30 graden
Binnen beneden 22
Binnen op zolder 25
Target 16-17 (gaat hier max nog 2onder voordat uitgaat)
Goed geïsoleerde woning (rc5+) uit 2012. Twee onder één kap met veel glas en dak op t zuiden. Goede zonwering.
Ventilatie type c die in de nacht naar max zet.
Beneden vloerverwarming en boven radiatoren waarvan op zolder met 10 pc ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:44
Wel of niet koelen met warmtepomp en 'gewone' radiators?
Ik lees dat je onder het dauwpunt moet blijven om condens voor te zijn, dat is nogal lastig te berekenen per ruimte/kamer in het huis.

Gewoon eens proberen? Maar condens op de koperen leidingen in de muur kan je niet zien natuurlijk.

Wat zijn jullie ervaringen? Gewoon doen? En op welke temperatuur zet je de WP dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Impstoker schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:32:
Wel of niet koelen met warmtepomp en 'gewone' radiators?
Ik lees dat je onder het dauwpunt moet blijven om condens voor te zijn, dat is nogal lastig te berekenen per ruimte/kamer in het huis.

Gewoon eens proberen? Maar condens op de koperen leidingen in de muur kan je niet zien natuurlijk.

Wat zijn jullie ervaringen? Gewoon doen? En op welke temperatuur zet je de WP dan?
Koelvermogen is extreem weinig. Heeft geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:44
flippy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:45:
[...]

Fancoil plaatsen in de warme bovenkamer?
Of dan maar een split airco voor boven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Impstoker schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:48:
[...]

Fancoil plaatsen in de warme bovenkamer?
Of dan maar een split airco voor boven?
Fancoil inderdaad als je niet makkelijk een extra buitenunit kwijt kan 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Impstoker Fancoil kan, maar dan wel het leidingwerk van/naar fancoil volledig condensdicht isoleren, zonder onderbrekingen of kiertjes. Ook moet je dan een parallel koelcircuit hebben zodat er geen koud water gaat naar je radiatoren/vloer

En dan is het ook de vraag of je met één fancoil genoeg capaciteit hebt waardoor de wp niet constant loopt te pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
ErikVers schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:25:
[...]

@Krilo_89 ja snachts is je COP het hoogst alleen loop je snel tegen de grenzen van je afgifte systeem aan. Ik heb 5 radiatoren (waarvan 1 met 10 ventilatoren van 9cm) en 80m2 vloerverwarming alleen dan kom je nog niet mee weg zonder dat hij uitgaat in de nacht. Je minimale opwekking is met 17 graden buiten en een target temp van 16/17 zo groot dat hij vaak niet gaat trekken. Hij draait overdag mooi russen de 21 en 13 hz (tussen 350w en 200w opgenomen vermogen)
Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb runs van een paar uur, maar een continue stroomverbruik van boven de 500W. Ook draait mijn 5J nooit onder de 20Hz als ik het zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:45
flippy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:45:
[...]

Wat zou je aanraden? Zijn Jaga Strada Hybrids beter dan T33 met fancoils? En ik begrijp dat je bij T33 aanvoer/retour moet omwisselen als je wilt koelen, klopt dat?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Krilo_89 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb runs van een paar uur, maar een continue stroomverbruik van boven de 500W. Ook draait mijn 5J nooit onder de 20Hz als ik het zo zie.
Ik heb een 5h en redelijk wat afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
radeoxx schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Wat zou je aanraden? Zijn Jaga Strada Hybrids beter dan T33 met fancoils? En ik begrijp dat je bij T33 aanvoer/retour moet omwisselen als je wilt koelen, klopt dat?
Om een kleine verwarring weg te nemen. Onder een fancoil wordt iets anders verstaan dan ventilators onder de radiator/convector. Met een fancoil kun je condenserend koelen (net als een airco).

Maar een convector (bijv. Jaga) heeft meer profijt van ventilators dan een radiator (dat geldt zowel koelen als verwarmen). Dat heeft simpelweg te maken met het grotere convectoroppervlak. Zonder ventilators is de radiator vaker in het voordeel (afhankelijk van de afmetingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

verkeerslicht schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:20:
@Impstoker Fancoil kan, maar dan wel het leidingwerk van/naar fancoil volledig condensdicht isoleren, zonder onderbrekingen of kiertjes. Ook moet je dan een parallel koelcircuit hebben zodat er geen koud water gaat naar je radiatoren/vloer

En dan is het ook de vraag of je met één fancoil genoeg capaciteit hebt waardoor de wp niet constant loopt te pendelen.
Je kan ook met een fancoil werken en rond/boven dauwpunt blijven. 16-18 graden. Dan hoef je niet al je leidingwerk extreem goed te isoleren en of te scheiden van de rest.

Werkt dan uiteraard niet als een airco maar wel een echt verschil met radiator icm eventueel een ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
ErikVers schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:44:
[...]

Je kan ook met een fancoil werken en rond/boven dauwpunt blijven. 16-18 graden. Dan hoef je niet al je leidingwerk extreem goed te isoleren en of te scheiden van de rest.

Werkt dan uiteraard niet als een airco maar wel een echt verschil met radiator icm eventueel een ventilator.
Kan wel, maar dan is er geen verschil met een jaga + ventilators. Ook niet qua afgifte. En het nadeel van niet-condenserend koelen is dat de relatieve luchtvochtigheid stijgt, waardoor het qua gevoelstemperatuur niet zoveel opschiet.

De vraag ging over de keuze tussen airco of fancoil. Dus dan dan is het de bedoeling om condenserend te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
radeoxx schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Diagonaal aansluiten kan ook, dan kun je zowel koelen als verwarmen met de radiator. Tweemaal jaarlijks omwisselen is ook niet ideaal. Bovendien zorgt zeker bij langere radiatoren diagonaal aansluiten ook voor een betere temperatuurverdeling over de gehele radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
RulazZ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Diagonaal aansluiten kan ook, dan kun je zowel koelen als verwarmen met de radiator. Tweemaal jaarlijks omwisselen is ook niet ideaal. Bovendien zorgt zeker bij langere radiatoren diagonaal aansluiten ook voor een betere temperatuurverdeling over de gehele radiator.
Geldt dat voor alle radiatoren? Ik heb T33's met een onderaansluiting aan de rechterkant. Of zit het dan intern al diagnoaal aangsloten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Condenserend koelen lijkt me nu niet heel noodzakelijk, althans hier is het buiten 29°C met 29% RV. Daarmee ventileren en koelen tot 21 graden levert iets van 45-50%RV op, helemaal prima klimaat.
Pas als de RV buiten omhoog gaat moet je uitkijken.
Voorlopig ligt het dauwpunt (bij mij) zodanig laag dat er probleemloos 15°C water door de vloer kan. En dat icm 's nachts koelen levert ook een COP voor koelen van > 6 op.

Context:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYttUxZYbJxYPbxLxw38kMSTsbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PE00oBCJSdy237d7mDM2ObOA.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Mijn kennis t.b.v. koelen met L/W warmtepomp is nu:

Eerste keuze is condenserend of niet condenserend koelen.
Condenserend koelen (met fancoils)
Condenserend koelen klinkt mooi (lagere temperatuur dus meer kouafgifte) maar is in de praktijk lastig. Met een WP kan dit met fancoils, hierbij moet dan rekening gehouden worden met:
a) afkoppelen van 't deel van de installatie dat niet gebruikt wordt tijdens koelen;
b) dampdichte isolatie van alle onderdelen van de installatie die wel gebruikt wordt tijdens koelen en/of gebruik van materialen die niet aangetast worden door condens en waar lekken van condenswater geen probleem is;
c) condensafvoer op de fancoil;
d) ook tijdens koelbedrijf moet je voldoende systeeminhoud en koudeafgifte hebben om aan de parameters van je WP te voldoen. Met fancoils (alleen) is de systeeminhoud minimaal.

Je komt dus al snel uit op niet condenserend koelen:
Niet condenserend koelen
Beste oplossingen:
1) vloerverwarming (in betonvloer)
Vloerverwarming kan niet/beter niet lager dan 't dauwpunt maar heeft als voordeel dat je een forse massa koelt en dat de kou in deze massa langzaam wordt afgegeven aan de rest van het huis.
Redelijk goede werking:
3) Convectoren met (forse) ventilatoren en/of fancoils (zonder condensafvoer)
Convectoren hebben een groot afgifteoppervlakte en een forse luchtstroom hierlangs geeft een behoorlijk koelend vermogen. Fancoils doen 't zelfde en hebben krachtige ventilatoren. De watertemperatuur moet boven 't dauwpunt blijven want geen condenswaterafvoer.
Matige werking:
4) Radiatoren met (forse) ventilatoren
't Probleem bij radiatoren is 't geringe afgifteoppervlakte. Zelfs T22 en T33 radiatoren hebben lang niet 't afgifteoppervlakte van convectoren.

Ik ga proberen of ik 't afgifteoppervlakte van T22 radiatoren op 1 of andere wijze kan vergroten door tussen de lamellen extra oppervlak te creëren middels gaas oid.

Ik zie opmerkingen over het andersom aansluiten van 't leidingwerk voor koelen en 't omdraaien van de ventilatorrichting. Dat zal zeker helpen maar is lastig, vooral omdraaien stroomrichting. Ik ga wel de ventilatoren eens omdraaien en de radiator eens goed bekijken met een infraroodcamera.

[ Voor 33% gewijzigd door blb4 op 13-06-2023 18:34 . Reden: behoorlijke rewrite na feedback van @Andrehj over fancoils ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 18:45
Beste mensen, Ik heb recent een eigen topic aangemaakt, alleen de titel spreekt misschien niet zo veel mensen aan?
Weinig reactie helaas.
ron36 in "Lucht/water warmtepomp; ideeën?"

Ik zoek wat advies voor mijn situatie, is mijn verdeler geschikt of geschikt te maken voor een warmtepomp?

Bedankt alvast voor de hulp.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

B-lex schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:50:
[...]

Die dauwpuntsensor meet meestal veel te lokaal het dauwpunt (lees: op 1 plek in het systeem), en als dat een warme/droge technische ruimte is, dan zegt dat dauwpunt niet zoveel t.o.v. andere plekken in de woning.

Een dauwpuntsensor zoals de meeste fabrikanten die toepassen is voor koelen op de grens tussen condenserend en niet condenserend om die reden niet zaligmakend, kijkend naar de gehele woning.
Zat installatie meegemaakt waar dat ook gewoon perfect gaat zowel collectief als individueel.
Maar dat is natuurlijk per merk/type installatie afhankelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
blb4 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:37:
Mijn kennis t.b.v. koelen met L/W warmtepomp is nu:
Beste oplossingen:
1) vloerverwarming (in betonvloer)
Vloerverwarming kan niet/beter niet lager dan 't dauwpunt maar heeft als voordeel dat je een forse massa koelt en dat de kou in deze massa langzaam wordt afgegeven aan de rest van het huis.
2) fancoils met condensafvoer (en dampdichte isolatie leidingen en/of leidingwerk dat niet aangetast wordt door condens).
2) fancoils met condensafvoer werken net als een airco, de temperatuur kan flink laag (onder 't dauwpunt) en daarmee kan er veel koelvermogen worden afgegeven.
Gezien de problemen die mensen met fancoils momenteel in het Ecodan topic hebben (lastig minimaal vermogen kwijt te raken, te lage watertemperatuur vindt WP niet leuk, te weinig warmte-inhoud, lage watertemperatuur geeft beroerde COP, etc) zou ik deze optie zeker niet onder het kopje "beste oplossingen" willen plaatsen. Ik vind het hooguit een redelijke oplossing.

Als je condenserend wilt koelen is een airco gewoon verreweg de gemakkelijkste en beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Andrehj schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:10:
[...]

Gezien de problemen die mensen met fancoils momenteel in het Ecodan topic hebben (lastig minimaal vermogen kwijt te raken, te lage watertemperatuur vindt WP niet leuk, te weinig warmte-inhoud, lage watertemperatuur geeft beroerde COP, etc) zou ik deze optie zeker niet onder het kopje "beste oplossingen" willen plaatsen. Ik vind het hooguit een redelijke oplossing.

Als je condenserend wilt koelen is een airco gewoon verreweg de gemakkelijkste en beste oplossing.
Ok, ik had - optimistisch ingesteld & niet in de Ecodan topic gekeken - de conclusie getrokken dat met goed geïnstalleerde fancoils (dampdicht geisoleerde leidingen, condensafvoer) 't zelfde bereikt kan worden als met een airco. Iets te optimistisch ingeschat dus blijkbaar. Je hebt met fancoils natuurlijk ook te maken met minimale systeeminhoud, pendelgedrag bij te weinig afgifte etc. Dat kan natuurlijk allemaal een probleem opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:47:
Condenserend koelen lijkt me nu niet heel noodzakelijk, althans hier is het buiten 29°C met 29% RV. Daarmee ventileren en koelen tot 21 graden levert iets van 45-50%RV op, helemaal prima klimaat.
Pas als de RV buiten omhoog gaat moet je uitkijken.
Voorlopig ligt het dauwpunt (bij mij) zodanig laag dat er probleemloos 15°C water door de vloer kan. En dat icm 's nachts koelen levert ook een COP voor koelen van > 6 op.

Context:
[Afbeelding]
Dat is heel netjes inderdaad (y) Mooi om te lezen dat het goed kan werken, al denk ik niet dat dit overal zo is. Hier is de luchtvochtigheid (binnen) bij vlagen hoger (tussen de 35 en 45%). Dit is op mijn werkkamer gemeten. Condenserende koeling zou hier welkom zijn. Ik woon in het oosten van het land. Op andere plekken van NL is het nog wel een stuk vochtiger (en dan hebben we nu nog geluk gehad met de droge noordenwind):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AObXt3yLmyC-lTl9w2yvZLZrWNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g33PYJpVGGBtSfGD2QsgY4XN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uk8dvVj29PIGBUgyIuLTNDpeFHA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OHv0QCjtpuQesQ3h6QaMBsqd.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-05 21:37
Krilo_89 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:37:
[...]

Wel eens naar zitten kijken, maar dan moet ik gaan knoeien met leidingen van de Warmtepomp naar boven toe. Ik denk dat ik dan eerder wegkom met een Airco op het dak van de aanbouw en vanaf daar door de muur naar zolder toe in een koofje. Vanaf de zolder kan ik dan 3 kamers koelen met hopelijk 1 kanaalunit.

Een fancoil moet je echt aansluiten op je vloerverwarmingsleiding toch?
Een fancoil sluit je aan op de CV leidingen waar bijvoorbeeld al radiatoren van de bovenverdieping op aangesloten zijn of anders de leiding naar de verdeler voor vloerverwarming. In dit geval houd je de watertemperatuur boven de condensatietemperatuur. In de praktijk ongeveer 18 a 19 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door Henielma op 13-06-2023 23:19 ]

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
verkeerslicht schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:25:
[...]

Geldt dat voor alle radiatoren? Ik heb T33's met een onderaansluiting aan de rechterkant. Of zit het dan intern al diagnoaal aangsloten?
Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat sommiger radiatoren dit intern al doen, iemand die dit meer zeker weet?

Als je een warmtebeeldcamera tot je beschikking hebt zou je dit eventueel kunnen verifieren. Vorig jaar heb ik tijdens een warme dag toen ik de vloerkoeling op de BGG had aanstaan, een keertje een radiator boven opengedraaid en daar na enkele minuten een warmtebeeldfoto van genomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQY__67JgMe-tI4lxOraEwVtYRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWTBSmVKQaBKrq9UHVkfBYKK.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan duidelijk zien dat het koude water direct wegzakt van de aanvoer naar de retour. Warm water stijgt op, en koud water zinkt dus naar beneden, en dit is in dit geval gelijk aan de stroomrichting van aanvoer naar retour, met als gevolg kortsluiting. Bij verwarmen gaat het wel goed omdat het opstijgende water zorgt voor circulatie door de hele radiator, maar met name als het water echt goed warm is. (Op de radiator ligt trouwens een kolomventilator, dit was om flink wat lucht erlangs proberen te trekken :) )

Later heb ik de radiator diagonaal aangesloten (omdat dit ook voor verwarmen ietsje meer afgifte geeft bij ZLTV) en een koelinstestrun gedaan en wederom een foto gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3oLBojyk8FxUVni7t7AbY2RRiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMxtMTcqe85SUJziudydHnBe.jpg?f=fotoalbum_large

Het is duidelijk te zien dat de "koude" zich nu veel beter verdeelt over de hele breedte van de radiator. Het gele vlak is waarschijnlijk zo omdat ik niet lang daarvoor nog een verwarmingstestrun had gedaan waardoor het iets warmere water daar achterblijft.

Conclusie: radiatoren die aan een zijde zijn aangesloten en geen interne diagonale leiding hebben zijn niet echt geschikt om te koelen omdat maar een heel klein deel koud wordt.

Voor de liefhebber ook nog dezelfde radiator met warm (of eigenlijk lauw) water voor en na het diagonaal aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3e6tpm07ogzPJgmP6Iko75YOPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJyEZn1JcKEDWBBvB21qh0OT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRo1xBCk2Vi7fBIcRffkH3a19NM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6g4eKcXFmOt7sRuSIxXQEFP7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door RulazZ op 14-06-2023 08:56 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 210 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)