Mijn kennis t.b.v. koelen met L/W warmtepomp is nu:
Eerste keuze is condenserend of niet condenserend koelen.
Condenserend koelen (met fancoils)
Condenserend koelen klinkt mooi (lagere temperatuur dus meer kouafgifte) maar is in de praktijk lastig. Met een WP kan dit met fancoils, hierbij moet dan rekening gehouden worden met:
a) afkoppelen van 't deel van de installatie dat niet gebruikt wordt tijdens koelen;
b) dampdichte isolatie van alle onderdelen van de installatie die wel gebruikt wordt tijdens koelen en/of gebruik van materialen die niet aangetast worden door condens en waar lekken van condenswater geen probleem is;
c) condensafvoer op de fancoil;
d) ook tijdens koelbedrijf moet je voldoende systeeminhoud en koudeafgifte hebben om aan de parameters van je WP te voldoen. Met fancoils (alleen) is de systeeminhoud minimaal.
Je komt dus al snel uit op niet condenserend koelen:
Niet condenserend koelen
Beste oplossingen:
1) vloerverwarming (in betonvloer)
Vloerverwarming kan niet/beter niet lager dan 't dauwpunt maar heeft als voordeel dat je een forse massa koelt en dat de kou in deze massa langzaam wordt afgegeven aan de rest van het huis.
Redelijk goede werking:
3) Convectoren met (forse) ventilatoren en/of fancoils (zonder condensafvoer)
Convectoren hebben een groot afgifteoppervlakte en een forse luchtstroom hierlangs geeft een behoorlijk koelend vermogen. Fancoils doen 't zelfde en hebben krachtige ventilatoren. De watertemperatuur moet boven 't dauwpunt blijven want geen condenswaterafvoer.
Matige werking:
4) Radiatoren met (forse) ventilatoren
't Probleem bij radiatoren is 't geringe afgifteoppervlakte. Zelfs T22 en T33 radiatoren hebben lang niet 't afgifteoppervlakte van convectoren.
Ik ga proberen of ik 't afgifteoppervlakte van T22 radiatoren op 1 of andere wijze kan vergroten door tussen de lamellen extra oppervlak te creëren middels gaas oid.
Ik zie opmerkingen over het andersom aansluiten van 't leidingwerk voor koelen en 't omdraaien van de ventilatorrichting. Dat zal zeker helpen maar is lastig, vooral omdraaien stroomrichting. Ik ga wel de ventilatoren eens omdraaien en de radiator eens goed bekijken met een infraroodcamera.
[
Voor 33% gewijzigd door
blb4 op 13-06-2023 18:34
. Reden: behoorlijke rewrite na feedback van @Andrehj over fancoils ]