Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RulazZ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:32:
[...]

Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat sommiger radiatoren dit intern al doen, iemand die dit meer zeker weet?

Als je een warmtebeeldcamera tot je beschikking hebt zou je dit eventueel kunnen verifieren. Vorig jaar heb ik tijdens een warme dag toen ik de vloerkoeling op de BGG had aanstaan, een keertje een radiator boven opengedraaid en daar na enkele minuten een warmtebeeldfoto van genomen:

[Afbeelding]

Je kan duidelijk zien dat het koude water direct wegzakt van de aanvoer naar de retour. Warm water stijgt op, en koud water zinkt dus naar beneden, en dit is in dit geval gelijk aan de stroomrichting van aanvoer naar retour, met als gevolg kortsluiting. Bij verwarmen gaat het wel goed omdat het opstijgende water zorgt voor circulatie door de hele radiator, maar met name als het water echt goed warm is. (Op de radiator ligt trouwens een kolomventilator, dit was om flink wat lucht erlangs proberen te trekken :) )

Later heb ik de radiator diagonaal aangesloten (omdat dit ook voor verwarmen ietsje meer afgifte geeft bij ZLTV) en een koelinstestrun gedaan en wederom een foto gemaakt:

[Afbeelding]

Het is duidelijk te zien dat de "koude" zich nu veel beter verdeelt over de hele breedte van de radiator. Het gele vlak is waarschijnlijk zo omdat ik niet lang daarvoor nog een verwarmingstestrun had gedaan waardoor het iets warmere water daar achterblijft.

Conclusie: radiatoren die aan een zijde zijn aangesloten en geen interne diagonale leiding hebben zijn niet echt geschikt om te koelen omdat maar een heel klein deel koud wordt.

Voor de liefhebber ook nog dezelfde radiator met warm (of eigenlijk lauw) water voor en na het diagonaal aansluiten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks, duidelijk verhaal en goed zichtbaar in de plaatjes. Zal het t.z.t. ook eens meten met mijn warmtebeeldcamera.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-04 09:43
ErikVers schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:51:
[...]
Gisteren ook weer op koelen gezet. De vloerverwarming zorgt er altijd wel voor dat met koeling (target ta 18gr zakt tot max ta 16gr) de temperatuur in de ruimte niet verder op liep. Daarnaast alle radiatoren boven open. Dat helpt heel kleine beetje.

Nu op zolder de slaapkamer voorzien van 10 van deze jongens.
We zijn een paar vrij warme dagen verder nu, nog altijd tevreden van bij de radiatoren?

Hier allemaal overgedimensioneerde diagonaal aangesloten radiatoren en gisteren om te testen een rijtje PC ventilators onder gezet in bureau bovenverdieping onder dak met aanvoer 17 graden. Doet behalve luid zijn wel iets, RV was nu ook nog niet echt hoog gisteren, maar mag toch wat meer zijn. Ontbreekt wel nog 1 screen maar dat raam staat enkel tot 9u in de zon, en screen voor dakraam is ook niet super performant. Maar zelfs als dat opgelost zou zijn ben ik mij nu aan het afvragen of het de moeite zou zijn om overal ventilators te gaan hangen. En dan eventueel ontvochtiger. Heb al redelijk wat gezocht maar precies toch niet direct veel praktijkervaring hier, ofwel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb voor test ook wel eens zo'n grote ventilator zoals hieronder afgebeeld over de vloer laten blazen, en dat scheelt zeker!

Het voelt in ieder geval lekker fris :P

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/2048x1536/products/1418060

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 14-06-2023 12:59 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:38

ErikVers

e-Duurzaam

epostel schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:29:
[...]

We zijn een paar vrij warme dagen verder nu, nog altijd tevreden van bij de radiatoren?

Hier allemaal overgedimensioneerde diagonaal aangesloten radiatoren en gisteren om te testen een rijtje PC ventilators onder gezet in bureau bovenverdieping onder dak met aanvoer 17 graden. Doet behalve luid zijn wel iets, RV was nu ook nog niet echt hoog gisteren, maar mag toch wat meer zijn. Ontbreekt wel nog 1 screen maar dat raam staat enkel tot 9u in de zon, en screen voor dakraam is ook niet super performant. Maar zelfs als dat opgelost zou zijn ben ik mij nu aan het afvragen of het de moeite zou zijn om overal ventilators te gaan hangen. En dan eventueel ontvochtiger. Heb al redelijk wat gezocht maar precies toch niet direct veel praktijkervaring hier, ofwel?
Ja ik ben tevreden. Blijft beneden 22-23 en boven 24/25. Wel zou ik volgende keer een jaga of fancoil wensen. Maar met deur dicht discipline gaat dit precies goed.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-04 22:05
Ik heb een vraagje over het aansluiten van kunststof CV leidingen.

Ik wil op de bovenverdieping een radiator vervangen door een fancoil. De radiatoren in ons huis (van 1998) zijn allemaal aangesloten met ca. 14mm dikke kunststof leidingen. Deze leidingen komen zo'n 10cm uit de betonnen dekvloer en dan zit er een koppeling naar een laatste stukje metalen buis naar de radiator.

Zo op het oog lijkt de koppeling tussen de kunststof en metalen buis een gewone knelkoppeling. Kan dat inderdaad? Of is hier iets speciaals nodig?

Hieronder een foto van deze buis bij een verdeelpunt (aan de radiator kant is het allemaal geschilderd en valt er weinig aan te zien).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LLUXZHrxHOxUc4XLqDxlJYrYfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9jfBp2wowhAjyEdUGIe7U5E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:30

dof

KarsS schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:47:
Ik heb een vraagje over het aansluiten van kunststof CV leidingen.

Ik wil op de bovenverdieping een radiator vervangen door een fancoil. De radiatoren in ons huis (van 1998) zijn allemaal aangesloten met ca. 14mm dikke kunststof leidingen. Deze leidingen komen zo'n 10cm uit de betonnen dekvloer en dan zit er een koppeling naar een laatste stukje metalen buis naar de radiator.

Zo op het oog lijkt de koppeling tussen de kunststof en metalen buis een gewone knelkoppeling. Kan dat inderdaad? Of is hier iets speciaals nodig?

Hieronder een foto van deze buis bij een verdeelpunt (aan de radiator kant is het allemaal geschilderd en valt er weinig aan te zien).[Afbeelding]
Dit lijkt sterk op Euroconus koppelingen, zie b.v. hier.

Afhankelijk van wat voor aansluitingen op de fancoil ziten, zul je passende verloopjes moeten zoeken.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@KarsS Is gewoon een 14x2 naar 15mm knelset. Deze passen gewoon in een knelsok 15mm.

M22-M24 knelset of euroconus knelset voor de verdeler.

Alleen op de foto’s is het niet helemaal duidelijk te zien.

[ Voor 131% gewijzigd door DutchWing op 15-06-2023 10:51 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

RulazZ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:32:
[...]

Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat sommiger radiatoren dit intern al doen, iemand die dit meer zeker weet?

Als je een warmtebeeldcamera tot je beschikking hebt zou je dit eventueel kunnen verifieren. Vorig jaar heb ik tijdens een warme dag toen ik de vloerkoeling op de BGG had aanstaan, een keertje een radiator boven opengedraaid en daar na enkele minuten een warmtebeeldfoto van genomen:

[Afbeelding]

Je kan duidelijk zien dat het koude water direct wegzakt van de aanvoer naar de retour. Warm water stijgt op, en koud water zinkt dus naar beneden, en dit is in dit geval gelijk aan de stroomrichting van aanvoer naar retour, met als gevolg kortsluiting. Bij verwarmen gaat het wel goed omdat het opstijgende water zorgt voor circulatie door de hele radiator, maar met name als het water echt goed warm is. (Op de radiator ligt trouwens een kolomventilator, dit was om flink wat lucht erlangs proberen te trekken :) )

Later heb ik de radiator diagonaal aangesloten (omdat dit ook voor verwarmen ietsje meer afgifte geeft bij ZLTV) en een koelinstestrun gedaan en wederom een foto gemaakt:

[Afbeelding]

Het is duidelijk te zien dat de "koude" zich nu veel beter verdeelt over de hele breedte van de radiator. Het gele vlak is waarschijnlijk zo omdat ik niet lang daarvoor nog een verwarmingstestrun had gedaan waardoor het iets warmere water daar achterblijft.

Conclusie: radiatoren die aan een zijde zijn aangesloten en geen interne diagonale leiding hebben zijn niet echt geschikt om te koelen omdat maar een heel klein deel koud wordt.

Voor de liefhebber ook nog dezelfde radiator met warm (of eigenlijk lauw) water voor en na het diagonaal aansluiten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie plaatjes.

Hoeveel water gaat er door die radiator als referentie? Er zit nogal verschil in gedrag tussen 1 en 5 liter per minuut.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-04 13:44
Ik zie dat er veel gepraat wordt over radiatoren/fancoils met ventilators. Sinds deze winter hebben we een nieuwe woning met beneden vloerverwarming en boven Jaga Strada's Hybrid convectoren op de slaapkamers.

We hebben een houtskelet woning die snel overhit in deze temperaturen want er zijn nog geen screens of gordijnen aanwezig. De oost kant heeft veel meest glas en dat is de probleem kant. Zonder koeling warmt het vanaf 6h tot 13h ontzettend hard op. De eerste dag van de hittegolf zaten we 's avonds aan 27.5°C en de volgende ochtend was het nog 25°C.
Dan de koeling opgestart tussen 6h30 en 21h en nu is het aangenaam in huis. Op de middag halen we nu ongeveer 26°C en dan koelt het langzaam af naar de avond toe. 24°C rond 20h en tegen 22h is het nog 23°C. Op de slaapkamers met ventilo convectoren is het tegen 21h zo'n 23 graden als de deuren gesloten blijven.

's nachts koelt de woonkamer nog verder af tot ongeveer 22°C in de ochtend omdat de vloer nog verder z'n koude afgeeft. Op de slaapkamers warmt het terug lichtjes op als de ventilo's uitgaan. Maar met een raam open tijdens de nacht blijft het goed.

Worst case zou ik 's nachts kunnen verder koelen en dan kunnen er volgens mij nog wel 1-2°C vanaf als er geen instraling is van de zon. Dan geeft de woning dan wat meer buffer voor de volgende dag.

Maar ik ben heel tevreden met het systeem dat we nu hebben. Zonder koeling gingen na 2-3 dagen over de 30 graden gaan.
Al vind ik wel dat de ventilators wat veel lawaai maken bij maximale koeling. Overdag heb ik ze op stand 3 voor maximale afgifte. Op stand 1 doet het niet veel, maar misschien is dat wel voldoende als je ze laat draaien tijdens de nacht en er is geen zon.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-04 22:05
@dof en @DutchWing bedankt voor jullie info! Ik heb al even gekeken naar die Eurokonus en 14x2 naar 15mm knelset. Dat moet het wel zijn denk ik. Zodra ik het uit elkaar haal kan ik het natuurlijk met zekerheid zeggen maar met deze info durf ik wel vast wat spullen op voorhand in te kopen.

Wel jammer dat de toch al krappe 10mm inwendige buisdiameter, bij de koppelingen nog minder wordt door de messing binnensteun. Maar goed, dat zal wel niet anders kunnen.

Inderdaad moet ik nog wel wat verloopjes zoeken om naar de G3/4 aansluiting van de fancoil (Airleaf SL1000) te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:08
Vraagje mbt een verticale radiator. We zijn begin dit jaar overgegaan op een L/L warmtepomp. Op de badkamer hangt nog de bestaande handdoekradiator en daar is een IR paneel bijgekomen. Ik overweeg de handdoekradiator te vervangen voor een verticale overgedimensioneerde T22 radiator. Daarmee kom ik op papier qua vermogen net niet uit, dus het IR paneel blijft sowieso.

De verticale radiator zou onder/midden worden aangesloten. Normaal bij hoge temperatuur verwarming is dan geen stijgbuis oid nodigt omdat de warmte toch wel naar boven gaat. Geldt dat ook bij lage temperatuur?

Ik kan me namelijk voorstellen dat je bij lage temperatuur de flow door heel de radiator wil hebben om maximale afgifte te bereiken.

Bvd

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 23-04 14:58

MrScratch

I am rubber, you are glue

Voor koelen is het handig om de dauwpunttemperatuur te weten, maar welke input gebruik je daarvoor? Ik ben een beetje aan het experimenteren in Home Assistant en begrijp dat het een formule met als input temperatuur en luchtvochtigheid is.

Welke temperatuur neem je dan? Ik heb Tado als systeem en die geeft per ruimte een temperatuur en luchtvochtigheid aan. Dus theoretisch kun je de dauwpunttemperatuur per ruimte berekenen. Of dien je juist de buitentemperatuur en de luchtvochtigheid van buiten te nemen?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@MrScratch je moet de temperatuur en rv gebruiken van de ruimte waar je geen condens wil :)
Als je op veilig wil gaan, neem je het hoogste dauwpunt van alle ruimtes en buiten.

Sowieso niet de temperatuur van de ene ruimte en rv van een andere, die twee horen bij elkaar van één klimaat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 23-04 14:58

MrScratch

I am rubber, you are glue

Proton_ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:35:
@MrScratch je moet de temperatuur en rv gebruiken van de ruimte waar je geen condens wil :)
Als je op veilig wil gaan, neem je het hoogste dauwpunt van alle ruimtes en buiten.

Sowieso niet de temperatuur van de ene ruimte en rv van een andere, die twee horen bij elkaar van één klimaat.
Oke, thanks. Dat klinkt logisch. Inderdaad de max nemen van alle ruimtes en buiten en vervolgens de aanvoertemperatuur daarop + 1 graad zetten, want mijn Mitsubishi lijkt een graad onder de ingestelde waarde te gaan zitten.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:39:
Ik zie dat er veel gepraat wordt over radiatoren/fancoils met ventilators. Sinds deze winter hebben we een nieuwe woning met beneden vloerverwarming en boven Jaga Strada's Hybrid convectoren op de slaapkamers.

We hebben een houtskelet woning die snel overhit in deze temperaturen want er zijn nog geen screens of gordijnen aanwezig. De oost kant heeft veel meest glas en dat is de probleem kant. Zonder koeling warmt het vanaf 6h tot 13h ontzettend hard op. De eerste dag van de hittegolf zaten we 's avonds aan 27.5°C en de volgende ochtend was het nog 25°C.
Dan de koeling opgestart tussen 6h30 en 21h en nu is het aangenaam in huis. Op de middag halen we nu ongeveer 26°C en dan koelt het langzaam af naar de avond toe. 24°C rond 20h en tegen 22h is het nog 23°C. Op de slaapkamers met ventilo convectoren is het tegen 21h zo'n 23 graden als de deuren gesloten blijven.

's nachts koelt de woonkamer nog verder af tot ongeveer 22°C in de ochtend omdat de vloer nog verder z'n koude afgeeft. Op de slaapkamers warmt het terug lichtjes op als de ventilo's uitgaan. Maar met een raam open tijdens de nacht blijft het goed.

Worst case zou ik 's nachts kunnen verder koelen en dan kunnen er volgens mij nog wel 1-2°C vanaf als er geen instraling is van de zon. Dan geeft de woning dan wat meer buffer voor de volgende dag.

Maar ik ben heel tevreden met het systeem dat we nu hebben. Zonder koeling gingen na 2-3 dagen over de 30 graden gaan.
Al vind ik wel dat de ventilators wat veel lawaai maken bij maximale koeling. Overdag heb ik ze op stand 3 voor maximale afgifte. Op stand 1 doet het niet veel, maar misschien is dat wel voldoende als je ze laat draaien tijdens de nacht en er is geen zon.
Mooi dat je nu je woning wat koeler hebt gekregen, maar energetisch is dit natuurlijk niet zo fantastisch. Het werkt veel beter als je ervoor zorgt dat die warmte überhaupt je woning niet in komt. Bijvoorbeeld voor buitenzonwering, zonwerend glas of bijvoorbeeld leibomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:20

Rzaan

Altijd zoekende

Gordijnen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aangezien die bij de meeste mensen binnen hangen helpen die dus precies niks. Je moet de zon buiten je geïsoleerde schil houden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:20

Rzaan

Altijd zoekende

Potverdomme, weer mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:43
In mijn huis loopt de meest logische route van buiten- naar binnenunit/boiler door een slaapkamer. Als ik inderdaad die route volg, hoeveel geluid krijg ik daarvan in de slaapkamer?

In het geval van een monoblock denk ik aan ruisend geluid van stromend CV-water, maar ook misschien geleiding door de muur waardoor ik de buitenunit binnen zou kunnen horen?

En in het geval van een split? Maken die koelleidingen geluid?

Iemand ervaring met meerdere meters leiding door een stille kamer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:30

dof

KikkerMario schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:31:
In mijn huis loopt de meest logische route van buiten- naar binnenunit/boiler door een slaapkamer. Als ik inderdaad die route volg, hoeveel geluid krijg ik daarvan in de slaapkamer?

In het geval van een monoblock denk ik aan ruisend geluid van stromend CV-water, maar ook misschien geleiding door de muur waardoor ik de buitenunit binnen zou kunnen horen?

Iemand ervaring met meerdere meters leiding door een stille kamer?
Hangt van je leidingsysteem af; als je genoeg diameter hebt en overal flauwe ruime bochten gebruikt (b.v. met buigijzer) ga je niks horen, als je allerlei haakse knel-knietjes gebruikt zal er veel turbulentie zijn en is de kans op geluid vrij groot.

Heb je een monobloc vrij staand op stevige basis (grindbak met betonblok en bigfoots of veren) en gebruik je flex slangen (sterk aangeraden vanwege dat een WP altijd wat trilt) wordt er weinig doorgegeven van trillingen.

[ Voor 11% gewijzigd door dof op 16-06-2023 19:44 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-04 13:44
Andrehj schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:21:
[...]

Mooi dat je nu je woning wat koeler hebt gekregen, maar energetisch is dit natuurlijk niet zo fantastisch. Het werkt veel beter als je ervoor zorgt dat die warmte überhaupt je woning niet in komt. Bijvoorbeeld voor buitenzonwering, zonwerend glas of bijvoorbeeld leibomen.
Uiteraard. Staat op het plan, maar eerst een beetje verder sparen… Niemand kon ons zeggen welke ramen we moesten voorzien, dus we wouden het eerst ondervinden. Het probleem is de oostkant. Vanaf de middag gaat het goed.

En stroom, tjah. Zonder saldering in België en met gemiddeld 68kwh per dag kan er wel iets naar de koeling gaan. Mijn oost-west setup heeft van 6h tot 21h30 genoeg vermogen voor de koeling zonder dat ik van het net moet afnemen, dus daarmee heb ik wel geluk.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-04 15:01
Niet helemaal, want als je er een reflecterende laag achter naait dan scheelt het wel een weer stuk.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
Andrehj schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:21:
[...]

Maar al deze opties koelen niet. Het wordt nooit kouder dan de buitenlucht.
Ik gebruik nu vloerkoeling omdat ik 2 grote ramen (15 m²) op het zuiden heb en geen zonwering kan toepassen.
Al het invallende zonlicht wat de vloer zou opwarmen wordt direct afgevoerd zodat de ruimte niet kan opwarmen. Met een ventilator op de vloer voor turbulentie is het verbazend hoe goed het koelen van de ruimte gaat. Is toch een plaat van 100 m² met een dT van 5 graden met de omgeving.
Vloer is 19 graden en ik koel niet verder dan 23 graden ruimtetemperatuur omdat de luchtvochtigheid boven de 60% komt. Voor een hybride WP vind ik dat hij het knap doet (na het nodige inregelwerk).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWXPX2FDLde8JTZ-nehkjep3Wow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/45IeHQaNDxunPlbJCqDchtQI.png?f=fotoalbum_large

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Goed nieuws vandaag in het AD maar wel een beetje dubbel als het om warmtepompen gaat. Doe het zelven mag met extra subsidie van de gemeente.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1p4gNVrjCgPum-IBTeEvKQIQAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kp2jIEQ71Stgi0Qy2IWGWd7D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 17-06-2023 10:12 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KikkerMario schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:31:

Hier split-ervaring: Bij mij lopen de koelleidingen door een schacht achter het toilet. Als er een SWW-run bezig is, kan ik dat op het toilet inderdaad (zachtjes) horen, blijkbaar brengen die leidingen inderdaad wat geluid over. Nu is dat op een toilet niet zo erg, maar in mijn slaapkamer zou ik er beslist niet blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:50
Carboy54 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:41:
Goed nieuws vandaag in het AD maar wel een beetje dubbel als het om warmtepompen gaat. Doe het zelven mag met extra subsidie van de gemeente.
[Afbeelding]
Als men zich goed inleest zou dat geen probleem moeten zijn, echter denk ik dat de meeste het als een plug-and-play zullen zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

elektriekert schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Als men zich goed inleest zou dat geen probleem moeten zijn, echter denk ik dat de meeste het als een plug-and-play zullen zien.
Mijn ervaring is bij in bedrijf stellingen dat de meeste tweakers het zeer netjes doen en vaak beter dan de gemiddelde installateur. Tenslotte is tijd in het eerste geval geen geld.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 17:25
Ik zou graag de WP in hybride opstelling zelf willen installeren, weet iemand van een topic waar de materiaal lijst word besproken.

Ik heb zelf het volgende gevonden,
- WP
- Vuilfilter /magneet filter
- Onltuchter, is handig
- Verdeler, voor hybride opstelling.
- Buis, kopellingen en isolatie

Alleen kan ik maar slecht echt vinden wat ik precies nodig heb en wat nou soorten/merken betrouwbaar zijn.
Kan iemand mij hier een beetje op weg helpen?

[ja ik heb gezocht in de topic] Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11[filter_keywords]=materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:30
runeazn schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:51:
Ik zou graag de WP in hybride opstelling zelf willen installeren, weet iemand van een topic waar de materiaal lijst word besproken.

Ik heb zelf het volgende gevonden,
- WP
- Vuilfilter /magneet filter
- Onltuchter, is handig
- Verdeler, voor hybride opstelling.
- Buis, kopellingen en isolatie

Alleen kan ik maar slecht echt vinden wat ik precies nodig heb en wat nou soorten/merken betrouwbaar zijn.
Kan iemand mij hier een beetje op weg helpen?

[ja ik heb gezocht in de topic] Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11[filter_keywords]=materiaal
- bedenk welke WP je wil plaatsen.
- zoek de installatiehandleiding op
- lees die heel goed door
- open een eigen topic
- beschrijf je situatie en je plan met je bestellijst
- link in dit topic naar je eigen topic en vraag om feedback

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:45
Omebas schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:40:
[...]

Een cv-ketel brandt niet de hele dag. Ik denk dat je versteld zal staan hoe continu een warmtepomp warmte aan je huis toevoegt en hoe goed dat werkt. En als er echt veel warmte lekt denk dan eerst aan isoleren of vervangen van glas.

Bij een cv-ketel die af en toe aan slaat komen de muren en vloeren niet echt op temperatuur. Bij een warmtepomp is dat heel anders. Alles warmt op en dan hoef je alleen de verliezen aan te vullen. Toen ik met mijn cv-ketel ging testen dacht ik dat 55 graden wel het minimum was. Nu de warmtepomp draait is 30tot40 zat. Ik heb alleen radiatoren in een ruime vrijstaande woning. Wel label A uit 2009 ongeveer.
@Omebas
Ik ben al geruime tijd dit forum aan het doornemen. Ik wil toch op niet al te lange termijn wel over naar een all-electric installatie. En net als veel anderen ben ik door de vele verhalen over problemen, het huis niet voldoende warm kunnen krijgen, hoog verbruik, lawaai van de installatie, etc. wel in enige mate terughoudend geworden.
Je post geeft me in dat opzicht moed.
Want, mijn huis is ook vrijstaand, 900 m3, bouwjaar 1993, en alles verwarmd met behulp van radiatoren (de bgg radiatoren redelijk nieuw, voldoende ruim bemeten en vrijwel allemaal voorzien van een of meerdere Speedcomfort ventilatoren).
In een gemiddelde winter gebruikten we 1500 m3 gas, 400 daarvan voor SWW, de rest voor verwarming. Plus 3500 kg droog hout in een hoog rendement houtkachel.
Voorheen warmde de woonkamer en badkamer in de ochtend op met gas, vandaar de 1100 m3. De afgelopen winter hebben we de woonkamer steeds ‘s morgens opgewarmd met een Mitsubishi 5 kW airco (verbruik verrassend laag, ca. 2 uur maximaal 3 kWh per dag) en de badkamer met een ADAX paneel radiator (wat dan in een uur ca. 1-2 kWh per dag vergt afhankelijk van de buitentemperatuur). Gedurende de dag wordt de hoog rendement houtkachel gebruikt om de hele bgg op de gewenste temperatuur te houden.
Afgelopen winter hebben we maar 100m3 gas voor verwarmen gebruikt, en net als eerdere jaren overigens 3500 kg super droog hout. Als ik het goed begrepen heb is het gebruikte hout ongeveer equivalent met ca. 1750 m3 gas.
Kort samengevat, in “gas equivalent” zouden we ca. 3000 m3 verbruiken naast een als warmtepomp ingezette airco die in de winter periode maximaal 500 kWh verbruikt en een paneel radiator die 300 kWh verbruikt.
Zoals gezegd wordt ons huis door de CV (29 kW vermogen) door radiatoren verwarmd, en dat gaat via de gebruikelijke relatief dunne leidingen.
En dat is dus de bron van mijn terughoudendheid.
Ik vertrouw er wel op dat een warmtepomp die netjes 24 uur draait de energie kan leveren die we nu in de vorm van gas en stroom totaal gebruiken, maar kan dat met de huidige radiatoren en leidingen worden afgegeven in de verschillende ruimtes.
Nogmaals jouw post geeft me moed, jouw situatie lijkt vergelijkbaar met de mijne (huis uit 1993, HR++ glas, verder redelijk goed geïsoleerd, maar de standaard van die tijd).
Een “ultieme” test die we nog willen doen is de CV ketel op 40 graden als het enkele dagen buiten goed koud is <-5 , liefst ‘s nachts -10 graden. De ketel wel op maximaal vermogen, pomp op max, en de CV dan 24 uur laten draaien, en dan vaststellen of het huis overal op de daar gewenste plekken goed warm te houden is.
Zo ja dan zal het wel kunnen, zo nee, dan moeten we ons verder beraden op het vervangen van delen van het afgifte systeem, leidingen vooral, en dat is veel werk en kosten.
Wat heb je met je radiatoren en leidingen gedaan toen je op de warmtepomp overstapte?
Is de leidingen vervangen door minimaal 22 mm nodig denk je?
Dank voor je advies.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

EVfan schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:52:
[...]

@Omebas
Ik ben al geruime tijd dit forum aan het doornemen. Ik wil toch op niet al te lange termijn wel over naar een all-electric installatie. En net als veel anderen ben ik door de vele verhalen over problemen, het huis niet voldoende warm kunnen krijgen, hoog verbruik, lawaai van de installatie, etc. wel in enige mate terughoudend geworden.
Want, mijn huis is ook vrijstaand, 900 m3, bouwjaar 1993, en alles verwarmd met behulp van radiatoren (de bgg radiatoren redelijk nieuw, voldoende ruim bemeten en vrijwel allemaal voorzien van een of meerdere Speedcomfort ventilatoren).
In een gemiddelde winter gebruikten we 1500 m3 gas, 400 daarvan voor SWW, de rest voor verwarming. Plus 3500 kg droog hout in een hoog rendement houtkachel.
Voorheen warmde de woonkamer en badkamer in de ochtend op met gas, vandaar de 1100 m3. De afgelopen winter hebben we de woonkamer steeds ‘s morgens opgewarmd met een Mitsubishi 5 kW airco (verbruik verrassend laag, ca. 2 uur maximaal 3 kWh per dag) en de badkamer met een ADAX paneel radiator (wat dan in een uur ca. 1-2 kWh per dag vergt afhankelijk van de buitentemperatuur). Gedurende de dag wordt de hoog rendement houtkachel gebruikt om de hele bgg op de gewenste temperatuur te houden.
Afgelopen winter hebben we maar 100m3 gas voor verwarmen gebruikt, en net als eerdere jaren overigens 3500 kg super droog hout. Als ik het goed begrepen heb is het gebruikte hout ongeveer equivalent met ca. 1750 m3 gas.
Kort samengevat, in “gas equivalent” zouden we ca. 2000 m3 verbruiken naast een als warmtepomp ingezette airco die in de winter periode maximaal 500 kWh verbruikt en een paneel radiator die 300 kWh verbruikt.
Zoals gezegd wordt ons huis door de CV (29 kW vermogen) door radiatoren verwarmd, en dat gaat via de gebruikelijke relatief dunne leidingen.
Ik vertrouw er wel op dat een warmtepomp die netjes 24 uur draait de energie kan leveren die we nu in de vorm van gas en stroom totaal gebruiken, maar kan dat met de huidige radiotoren en leidingen wordt afgegeven in de verschillende ruimtes.
Nogmaals jouw post geeft me moed, jouw situatie lijkt vergelijkbaar met de mijne (huis uit 1993, HR++ glas, verder redelijk goed geïsoleerd, maar de standaard van die tijd).
Een “ultieme” test die we nog willen doen is de CV ketel op 40 graden als het enkele dagen buiten goed koud is <-5 , liefst ‘s nachts -10 graden. De ketel wel op maximaal vermogen, pomp op max, en de CV dan 24 uur laten draaien, en dan vaststellen of het huis overal op de daar gewenste plekken goed warm te houden is.
Zo ja dan zal het wel kunnen, zo nee, dan moeten we ons verder beraden op het vervangen van delen van het afgifte systeem, leidingen vooral, en dat is veel werk en kosten.
Wat heb je met je radiatoren en leidingen gedaan toen je op de warmtepomp overstapte?
Dank voor je advies.
Krijg je hiermee nog meer vertrouwen:

https://duurzamehuizenrou...98-capelle-aan-den-ijssel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[...]

@Omebas
Kort samengevat, in “gas equivalent” zouden we ca. 2000 m3 verbruiken naast een als warmtepomp ingezette airco die in de winter periode maximaal 500 kWh verbruikt en een paneel radiator die 300 kWh verbruikt.
Ik vertrouw er wel op dat een warmtepomp die netjes 24 uur draait de energie kan leveren die we nu in de vorm van gas en stroom totaal gebruiken, maar kan dat met de huidige radiotoren en leidingen wordt afgegeven in de verschillende ruimtes.
Dank voor je advies.
Bij die test niet je cv ketel op max. vermogen zetten. Dan krijg je 29kW/9= 3m3 gas per uur aan verbruik EN gaat de ketel zeker water maken van boven de 40 graden. Ik zou hem eerder op max 7 of10kW zetten (dan weet je gelijk of dat vermogen (Voor een toekomstige WP) voldoende zou zijn.
En bij -10 mag die test gerust op 50 graden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

@Omebas
Neem je in je berekeningen wel mee dat afgelopen "winter" niet bepaald winter was? Het was meer een soort lange herfst.
Hier (regio Arnhem) hebben we alleen in december 6 dagen met een gemiddelde dagtemperatuur onder 0 gehad, en toen was het gemiddeld ook maar -3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Dank je, dat lijkt zeker heel aardig op onze situatie, we hebben wat meer zonnepanelen, maar niet relevant voor de werking van de warmtepomp, wel voor het kostenplaatje.
Ook hebben wij geen ventilatie door centrale afzuiging met warmteterugwinning, maar ventilatie roosters boven de ramen, die af en toe bij koude en harde wind van een kant van de woning gesloten worden omdat dan de koude door de woonkamer trekt (meestal van noordoost naar west).
Verder heel vergelijkbaar.
Enige wat ik niet helemaal kan beoordelen is of het warmteverlies van deze woning vergelijkbaar is met onze.
Dat kan nog wel enkele tientallen procenten verschillen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

EVfan schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Dank je, dat lijkt zeker heel aardig op onze situatie, we hebben wat meer zonnepanelen, maar niet relevant voor de werking van de warmtepomp, wel voor het kostenplaatje.
Ook hebben wij geen ventilatie door centrale afzuiging met warmteterugwinning, maar ventilatie roosters boven de ramen, die af en toe bij koude en harde wind van een kant van de woning gesloten worden omdat dan de koude door de woonkamer trekt (meestal van noordoost naar west).
Verder heel vergelijkbaar.
Enige wat ik niet helemaal kan beoordelen is of het warmteverlies van deze woning vergelijkbaar is met onze.
Dat kan nog wel enkele tientallen procenten verschillen verwacht ik.
De vloer is goed geïsoleerd, de spouw is anno 1997 en het dubbel glas is de standaard uit die tijd dus zeker niet optimaal. Bovendien heel veel glas ook nog. Desondanks prima resultaten en met een aantoonbaar verbruik van 15.000 kwh over 6 jaar gemiddeld 2.500 Kwh bij 24/7 20.5 graden kamertemperatuur ben ik dik tevreden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Andrehj schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:04:
[...]

Neem je in je berekeningen wel mee dat afgelopen "winter" niet bepaald winter was? Het was meer een soort lange herfst.
Hier (regio Arnhem) hebben we alleen in december 6 dagen met een gemiddelde dagtemperatuur onder 0 gehad, en toen was het gemiddeld ook maar -3.
@Andrehj
Dank voor je reactie.
Ja zeker, dat neem ik mee.
Vandaar dat ik aangaf dat we eerder (gemiddelde 2017-2021) 1100m3 gas plus 3500 kg hout per winter verbruikten.
En afgelopen winter, 2022/2023 hadden we weliswaar een heel ander verwarmingsbeleid, maar de reductie in gasgebruik van 1000m3 naar 100m3 is niet ten gevolge van de inzet van de L-L warmtepomp alleen, dat realiseer ik me terdege. Vandaar dat ik refereerde aan het totale verbruik van 1500m3 plus 3500kg hout (/2 voor omrekenen naar gas) als “gas equivalent”, ofwel ruim 3000m3 inclusief 400 m3 voor SWW.
Dat getal, 2500-3000, als bandbreedte voor verwarmen alleen, zou dan een maat moeten zijn voor het vermogen van de L-W warmtepomp volgens de bekende formules.
Met de Koevlaas formule kom ik dan overigens wel op een “heftig” vermogen van 15 kW voor de warmtepomp (als ik het goed bereken), wat me enorm hoog lijkt, ook al ik vergelijk met soortgelijke situaties.
Maar mijn eerste zorg is toch het afgifte systeem en de leidingen (vele meters door de hele woning).
Nu is het zo dat de leidingen naar de bgg het belangrijkst zullen zijn, en die eventueel aanpakken is nog te overzien.
Eerst maar eens de 40-50 graden test doen met de bestaande CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 19:53
Wij verwarmen ons vrijstaand huis uit 96 met een arotherm en gewoon de standaard radiatoren. De warmte pomp heeft afgelopen winter 2400 kWh gebruikt. Ik heb de eerste winter de cv ketel laten hangen voor het geval dat, maar dat had niet gehoeven achteraf. Wat vooral fijn is dat het 24/7 20,5 graad in huis was/is.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Carboy54 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:51:
[...]

De vloer is goed geïsoleerd, de spouw is anno 1997 en het dubbel glas is de standaard uit die tijd dus zeker niet optimaal. Bovendien heel veel glas ook nog. Desondanks prima resultaten en met een aantoonbaar verbruik van 15.000 kwh over 6 jaar gemiddeld 2.500 Kwh bij 24/7 20.5 graden kamertemperatuur ben ik dik tevreden :-)
@Carboy54
Dank je voor die informatie. 2500 kWh is indrukwekkend weinig lijkt me. Bij een COP (even een gemiddelde voor het gemak) van 4 komt dat overeen met 10000 kWh aan energie, ofwel 1000-1100 m3 gas equivalent.
Dat is toch wel flink minder dan de 2500 m3 die we zouden verbruiken zonder de houtkachel. En we stoken echt niet hoger dan 19 graden met de CV ( maar de houtkachel wil het nog wel eens 21 graden worden, is niet zo goed regelbaar.
Onze vloer is ook redelijk geïsoleerd, met polystyreen platen die tegen de onderkant van de geprofileerde betonplaten is aangebracht. Ik heb de dikte niet gemeten, maar schat die 6-8 cm.
De ruimte onder de bgg vloer is overigens wel constant gekoeld op 12 graden als wijnopslagruimte. In de winter betekent dat denk ik weinig, want de airco die die ruimte op die constante temperatuur houdt, gebruikt in de winter nagenoeg geen energie, dus die 12 graden is min of meer het evenwicht van warmtelek naar beneden van de bgg en instroom van koude door de muren van buiten. Met warmtebeeld camera’s zie je alleen meer war warmtelek bij de paar draairamen op de eerste verdieping die nog enkel glas zijn, maar het recent aangebrachte HR++ bespaart zeker flink warmtelek. En we hebben inderdaad ook betrekkelijk (35m2) veel glas in de woonkamer. Met een goede IR thermometer zijn geen cold spots op de muren te ontdekken, en de temperatuur van de muren is niet meer dan een halve tot een graad lager dan de ruimte temperatuur, wat denk ik duidt op adequate muurisolatie. Er is een keer in die spouw gekeken met een camera, en de gaswol vulling, dikte volgens de regels van die tijd, dacht 8-10 cm, is verder in orde.
Tja dus waar dan die factor 2.5 vandaan komt tussen jou en mijn energie verbruik, ik weet het niet.
We gaan maar eens de test doen zodra het een keer goed koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
BarryH schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:21:
[...]

Bij die test niet je cv ketel op max. vermogen zetten. Dan krijg je 29kW/9= 3m3 gas per uur aan verbruik EN gaat de ketel zeker water maken van boven de 40 graden. Ik zou hem eerder op max 7 of10kW zetten (dan weet je gelijk of dat vermogen (Voor een toekomstige WP) voldoende zou zijn.
En bij -10 mag die test gerust op 50 graden.
@BarryH
Ok, dank voor je advies. Dat realiseerde ik me niet, ik had toch aangenomen dat onze Nefit Turbo water van 40 graden produceert als dat zo is geprogrammeerd.
Dus dat zal ik zeker controleren als die test loopt, door met de (Bosch) IR thermometer heel regelmatig de temperatuur te controleren als die test loopt.
Overigens volgens de Koevlaas formule (ik maak hopelijk geen rekenfout of verkeerde aanname) is bij een verbruik van 2500 m3 (ons gas equivalent verbruik zonder de houtkachel) een warmtepomp van 15 kW nodig, wat me heel erg hoog lijkt. Dus de CV op 7 zetten is wellicht teveel van het goede. 10 kW kunnen we wel meenemen in de test.
Overigens heb ik in het verleden (toen we nog met gas de woning ‘s morgens opwarmden) met onze Beeclear energiemeter nooit (dus alleen als het goed koud was, en hier in Twente is het toch maar al te vaak een paar graden lager in de vroege ochtend dan in midden Nederland) een gasverbruik hoger dan 1.5 m3 per uur gezien, wat dus overeenkomt met 14 kW, en dat lijkt weer met de Koevlaas formule te kloppen.
De tests zullen het leren. Nu is het “iets te warm voor een test” :) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Andrehj schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:04:
[...]

Misschien ook meenemen dat de kans op vergelijkbaar zachte (en stormachtige?)
winters aan het toenemen is?

Bij het bericht in het NRC dacht ik eerst ook aan een bijdrage voor de duurzame kroeg,
maar als de opwarming van de atlantische ocean sneller doorzet zijn er geen echte winters meer
(en hebben we een serieus klimaatprobleem meer)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Als het opwarmen van de oceaan doorzet hebben we een nog veel groter probleem. Het weer kan volledig omslaan even als zeestromen en dan krijgen we het klimaat als van Canada. Hete zomers en strenge winters
https://nos.nl/artikel/23...g-geen-day-after-tomorrow
Om je onderbuik gevoel mee te laten tellen voor de selectie van een warmtepomp lijkt me niet de juiste weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-04 23:14
EVfan schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:59:
[...]

@Andrehj
Dank voor je reactie.
Ja zeker, dat neem ik mee.
Vandaar dat ik aangaf dat we eerder (gemiddelde 2017-2021) 1100m3 gas plus 3500 kg hout per winter verbruikten.
En afgelopen winter, 2022/2023 hadden we weliswaar een heel ander verwarmingsbeleid, maar de reductie in gasgebruik van 1000m3 naar 100m3 is niet ten gevolge van de inzet van de L-L warmtepomp alleen, dat realiseer ik me terdege. Vandaar dat ik refereerde aan het totale verbruik van 1500m3 plus 3500kg hout (/2 voor omrekenen naar gas) als “gas equivalent”, ofwel ruim 3000m3 inclusief 400 m3 voor SWW.
Dat getal, 2500-3000, als bandbreedte voor verwarmen alleen, zou dan een maat moeten zijn voor het vermogen van de L-W warmtepomp volgens de bekende formules.
Met de Koevlaas formule kom ik dan overigens wel op een “heftig” vermogen van 15 kW voor de warmtepomp (als ik het goed bereken), wat me enorm hoog lijkt, ook al ik vergelijk met soortgelijke situaties.
Maar mijn eerste zorg is toch het afgifte systeem en de leidingen (vele meters door de hele woning).
Nu is het zo dat de leidingen naar de bgg het belangrijkst zullen zijn, en die eventueel aanpakken is nog te overzien.
Eerst maar eens de 40-50 graden test doen met de bestaande CV.
Ik kwam van 2800 m³ gas, en heb 'dus' gekozen voor een 14 kW Zubadan. Dat is meer dan ruim voldoende gebleken, en ik zou nu zeker niet een pomp van groter dan de 11,4 kW Mitsubishi gaan. En die zorgt ook voor SWW.
Ik denk dat jij daar ook prima mee uit zult komen, zeker met de houtkachel in gedachte.
In augustus draait hij bij mij 5 jaar, en heeft tot vandaag 21.063kWh verbruikt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:49
@EVfan hoe kom je aan 3500kg hout/2 = kuub gas? Reken je dan met een kachelrendement van 100%?
Zo ja: dat is niet realistisch. Ik denk dat het al heel netjes is als je 75% rendement haalt en rond de 60% redelijk realistisch is. Even aangenomen dat het hier om een reguliere houtkachel gaat.

Een rekenverbruik van rond de 3000m3 gas voor een woning uit 1993 lijkt mij vrij veel, ook voor 900m3 inhoud.

Mooiste zou m.i. zijn als je van een bepaalde (relatief) koude winterdag het gasverbruik van die dag weet (en geen andere warmtebronnen gebruikt hebt). Dan kun aan de hand daarvan een behoorlijke inschatting maken van het benodigde wp vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

EVfan schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:16:
[...]

@Carboy54
Dank je voor die informatie. 2500 kWh is indrukwekkend weinig lijkt me. Bij een COP (even een gemiddelde voor het gemak) van 4 komt dat overeen met 10000 kWh aan energie, ofwel 1000-1100 m3 gas equivalent.
Dat is toch wel flink minder dan de 2500 m3 die we zouden verbruiken zonder de houtkachel. En we stoken echt niet hoger dan 19 graden met de CV ( maar de houtkachel wil het nog wel eens 21 graden worden, is niet zo goed regelbaar.
Onze vloer is ook redelijk geïsoleerd, met polystyreen platen die tegen de onderkant van de geprofileerde betonplaten is aangebracht. Ik heb de dikte niet gemeten, maar schat die 6-8 cm.
De ruimte onder de bgg vloer is overigens wel constant gekoeld op 12 graden als wijnopslagruimte. In de winter betekent dat denk ik weinig, want de airco die die ruimte op die constante temperatuur houdt, gebruikt in de winter nagenoeg geen energie, dus die 12 graden is min of meer het evenwicht van warmtelek naar beneden van de bgg en instroom van koude door de muren van buiten. Met warmtebeeld camera’s zie je alleen meer war warmtelek bij de paar draairamen op de eerste verdieping die nog enkel glas zijn, maar het recent aangebrachte HR++ bespaart zeker flink warmtelek. En we hebben inderdaad ook betrekkelijk (35m2) veel glas in de woonkamer. Met een goede IR thermometer zijn geen cold spots op de muren te ontdekken, en de temperatuur van de muren is niet meer dan een halve tot een graad lager dan de ruimte temperatuur, wat denk ik duidt op adequate muurisolatie. Er is een keer in die spouw gekeken met een camera, en de gaswol vulling, dikte volgens de regels van die tijd, dacht 8-10 cm, is verder in orde.
Tja dus waar dan die factor 2.5 vandaan komt tussen jou en mijn energie verbruik, ik weet het niet.
We gaan maar eens de test doen zodra het een keer goed koud wordt.
Ik kom van ongeveer 1500 M3 voor verwarmen. Verschil met de CV is dat je continu verwarmt met een gelijkmatige temperatuur 24/7 afhankelijk van de stooklijn. Bij mij is dat rond de 37 graden bij 0 graden buiten met voldoende afgifte via radiatoren en heatfans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:50
Carboy54 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Mijn ervaring is bij in bedrijf stellingen dat de meeste tweakers het zeer netjes doen en vaak beter dan de gemiddelde installateur. Tenslotte is tijd in het eerste geval geen geld.
Ik had wellicht moeten verduidelijken dat ik het had over de niet-tweakers, de klussers die in een krantje WP hebben zien staan en van een kennis hebben gehoord dat ie superzuinig stookt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Franciesco schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:38:
@EVfan hoe kom je aan 3500kg hout/2 = kuub gas? Reken je dan met een kachelrendement van 100%?
Zo ja: dat is niet realistisch. Ik denk dat het al heel netjes is als je 75% rendement haalt en rond de 60% redelijk realistisch is. Even aangenomen dat het hier om een reguliere houtkachel gaat.

Een rekenverbruik van rond de 3000m3 gas voor een woning uit 1993 lijkt mij vrij veel, ook voor 900m3 inhoud.

Mooiste zou m.i. zijn als je van een bepaalde (relatief) koude winterdag het gasverbruik van die dag weet (en geen andere warmtebronnen gebruikt hebt). Dan kun aan de hand daarvan een behoorlijke inschatting maken van het benodigde wp vermogen.
@Franciesco
Inderdaad, de kachel is een Mørsø hoog rendementskachel, opgave van de fabrikant en door een Deens instituut getest is 82% rendement. Dat maakt 3500 kg hout dan equivalent met 0.82 maal 3500/2 m3 gas, ofwel ruim 1400 m3. Tel daarbij de 1100 m3 voor verwarmen bij, dan zou zonder kachel en de L-L airco warmtepomp het verbruik in een gemiddelde winter (2017-2021) 2500 m3 zijn.
Terechte opmerking van andere tweakers is dat de houtkachel niet uitgeschakeld zal worden evenals de Mitsubishi L-L warmtepomp (5 kW). Dus al dat vermogen hoeft niet alleen uit een L-W warmtepomp te komen.
Maximale verbruik in een koud winter etmaal is niet meer dan 20 m3, helemaal nauwkeurig heb ik die meting niet meer. Maar hoe ik dat moet omzetten naar een minimaal vermogen voor de warmtepomp bij zeg -10 weet ik zo even niet. En op dat soort dagen staat de houtkachel natuurlijk ook een goed deel van de dag te branden. Blijft voor mij wel de vraag over of dat vermogen, zeg 10 kW van de L-W warmtepomp goed af te geven is dmv radiatoren en “normale” CV leidingen.
Dat kan alleen een test uitwijzen. Nu nog even wachten op een koudere winter periode :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Carboy54 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Ik kom van ongeveer 1500 M3 voor verwarmen. Verschil met de CV is dat je continu verwarmt met een gelijkmatige temperatuur 24/7 afhankelijk van de stooklijn. Bij mij is dat rond de 37 graden bij 0 graden buiten met voldoende afgifte via radiatoren en heatfans.
@Carboy54
Dank voor deze referentie gegevens.
Heb je de CV leidingen nog aangepast? Welke diameter?
En met heatfans bedoel je bijvoorbeeld de Speedcomfort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Naalroc schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:37:
[...]

Ik kwam van 2800 m³ gas, en heb 'dus' gekozen voor een 14 kW Zubadan. Dat is meer dan ruim voldoende gebleken, en ik zou nu zeker niet een pomp van groter dan de 11,4 kW Mitsubishi gaan. En die zorgt ook voor SWW.
Ik denk dat jij daar ook prima mee uit zult komen, zeker met de houtkachel in gedachte.
In augustus draait hij bij mij 5 jaar, en heeft tot vandaag 21.063kWh verbruikt.
@Naalroc
Fijn referentie data. Te groot vermogen kan heel vervelend uitpakken.
Heb je de radiatoren en leidingen laten zitten, of nog aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
EVfan schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:23:
[...]

@Naalroc
Fijn referentie data. Te groot vermogen kan heel vervelend uitpakken.
Heb je de radiatoren en leidingen laten zitten, of nog aangepast?
Ik heb in de ruimtes op de verdieping verschillende radiatoren aangepast van T11 naar T22 of 33 en van T22 naar T33, allen van dezelfde buiten afmetingen, dus geen extra leidingwerk.
Ik heb geen vloerverwarming op de verdieping, maar die wordt sowieso maar weinig gebruikt en verwarmd.
Mijn hobbyruimte heeft de originele stalvloer, met extra betonlaag, en geen vloerisolatie, waar ik een 2e T33 heb opgehangen, waar ik nu makkelijk 18°C kan halen, wat voor deze ruimte voldoende is. Alle leidingen zijn als voorheen, dus 28 mm dunwandig staal, overgaand naar 22mm naar de ene vloerverdeler met 9 kringen, en grotendeels 22mm, overgaand in 15 mm naar de andere vloer verdeler (5 kringen). Dit was al zo tijdens het gas-cv- gebeuren, dus niets veranderd daar.
De nieuw aangelegde leiding naar de grote T33 in de hobbyruimte is ook 22mm, en deze heb ik ook nog eens voorzien van 6 grote PC ventilatoren, die ik alleen gebruik, als ik wat snellere opwarming wil.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

EVfan schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:20:
[...]

@Carboy54
Dank voor deze referentie gegevens.
Heb je de CV leidingen nog aangepast? Welke diameter?
En met heatfans bedoel je bijvoorbeeld de Speedcomfort?
Nee ik heb 2 verdelers voor de radiatoren op b.g.g. en 1e verdieping met elkaar verbonden door 22mm staal. De Panasonic 9 Kw voedt deze leiding in het midden met 28mm staal. Flow is daardoor geen issue mei 1500 liter per uur. Als je in de buurt bent be my guest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:18:
Maximale verbruik in een koud winter etmaal is niet meer dan 20 m3, helemaal nauwkeurig heb ik die meting niet meer. Maar hoe ik dat moet omzetten naar een minimaal vermogen voor de warmtepomp bij zeg -10 weet ik zo even niet. En op dat soort dagen staat de houtkachel natuurlijk ook een goed deel van de dag te branden.
Simpel. 20 m³ * 8 kWh/m³ (uitgaande van radiatoren, reken op 9 kWh/m³ bij VVW) = 160 kWh benodigde warmte per dag.
Een WP moet dit in 21 uur kunnen produceren (reken 1 uur voor SWW en 10% tijdverlies door defrosts). Dat geeft een WP-vermogen van 7.6 kW.
Dit moet je dan nog corrigeren naar -10 (lineair t.o.v. de gewenste binnentemperatuur). Dus stel dat het toen gemiddeld 0 graden was en je het binnen 20 graden wilt hebben, dan moet er nog 50% bij, en komt je dus op 11.4 kW.
Daarbij komt uiteraard nog je houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Naalroc schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:34:
[...]

Ik heb in de ruimtes op de verdieping verschillende radiatoren aangepast van T11 naar T22 of 33 en van T22 naar T33, allen van dezelfde buiten afmetingen, dus geen extra leidingwerk.
Ik heb geen vloerverwarming op de verdieping, maar die wordt sowieso maar weinig gebruikt en verwarmd.
Mijn hobbyruimte heeft de originele stalvloer, met extra betonlaag, en geen vloerisolatie, waar ik een 2e T33 heb opgehangen, waar ik nu makkelijk 18°C kan halen, wat voor deze ruimte voldoende is. Alle leidingen zijn als voorheen, dus 28 mm dunwandig staal, overgaand naar 22mm naar de ene vloerverdeler met 9 kringen, en grotendeels 22mm, overgaand in 15 mm naar de andere vloer verdeler (5 kringen). Dit was al zo tijdens het gas-cv- gebeuren, dus niets veranderd daar.
De nieuw aangelegde leiding naar de grote T33 in de hobbyruimte is ook 22mm, en deze heb ik ook nog eens voorzien van 6 grote PC ventilatoren, die ik alleen gebruik, als ik wat snellere opwarming wil.
@Naalroc
Tja dat is wel flink anders dan hier hoor.
Ik heb geen vloerverwarming, maar overal radiatoren, 4 in de woonkamer/keuken, en nog 3 in gang, bijkeuken en toilet. Dan twee in de garage, en totaal 10 stuks op de eerste verdieping, en 1 op zolder.
In de woonkamer en badkamer zijn de radiatoren flink bemeten en uitgerust met Speedcomforts, en dat maakt een wezenlijk verschil voor de afgifte en opwarm snelheid op koude dagen. De ketel staat zo ie zo nooit hoger dan 60 graden, en afgelopen bijzonder zachte winter maar 100 m3 gas verbruikt. De meeste leidingen vanaf de “hoofdleidingen” naar de radiatoren zijn hier 16mm buitenwand, meestal koper, behalve waar de radiatoren recent zijn vervangen. De hoofdleiding van de CV ketel is 28 mm koper en splitst in 3 delen elk uitgevoerd in 22 mm koper. Ik ga er vanuit dat de 22 mm leiding in de meeste gevallen tot aan de verschillende afsplitsingen naar de afzonderlijke radiatoren overal 22mm blijft. Zo niet dan zal dat (zit een groot deel onder de vloer) aangepakt moeten worden.
Daarmee zou ik het willen doen. Essentieel is natuurlijk of de bgg en badkamer voldoende verwarmd kunnen worden door voldoende afgifte, de andere kamers op eerste verdieping en zolder zijn nooit warmer dan 12-14 graden in de winter, daar stoken we nauwelijks. Zou best kunnen dat die radiatoren verder open moeten om te voorkomen dat op minder koude dagen we veel last krijgen van pendelen.
Komende winter meer eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Andrehj schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Simpel. 20 m³ * 8 kWh/m³ (uitgaande van radiatoren, reken op 9 kWh/m³ bij VVW) = 160 kWh benodigde warmte per dag.
Een WP moet dit in 21 uur kunnen produceren (reken 1 uur voor SWW en 10% tijdverlies door defrosts). Dat geeft een WP-vermogen van 7.6 kW.
Dit moet je dan nog corrigeren naar -10 (lineair t.o.v. de gewenste binnentemperatuur). Dus stel dat het toen gemiddeld 0 graden was en je het binnen 20 graden wilt hebben, dan moet er nog 50% bij, en komt je dus op 11.4 kW.
Daarbij komt uiteraard nog je houtkachel.
Dank @Andrehj
Geruststellende berekening, want die 20 m3 per dag was zeker bij temperaturen ruim onder nul, maar dan wel ‘s avonds een uurtje de houtkachel erbij.
Jouw berekening en de andere reacties hier geven dus aan dat 10-12 kW voor de warmtepomp genoeg zou moeten zijn.
Is het dan zo dat als
- ik de ketel op 10 kW zet
- pomp snelheid maximaal en
- watertemperatuur op 40 graden
En als dan de belangrijke vertrekken van de woning (zonder houtkachel en de L-L airco) goed op 20-21 kunnen worden gehouden als het buiten ‘s nachts ruim onder -5 is een bevestiging is van de berekeningen 10-12 kW de target moet zijn (Ecodan is beschikbaar van 11.4 kW geloof ik)?
Dank nogmaals voor je informatie en hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Carboy54 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Nee ik heb 2 verdelers voor de radiatoren op b.g.g. en 1e verdieping met elkaar verbonden door 22mm staal. De Panasonic 9 Kw voedt deze leiding in het midden met 28mm staal. Flow is daardoor geen issue mei 1500 liter per uur. Als je in de buurt bent be my guest.
@Carboy54
Zie mijn antwoord aan @Naalroc wat betreft radiatoren en leidingen.
Hier splitst de leiding vanaf de CV ook van 28mm naar 3 maal 22mm.
Hoe dat verder verdeelt onder de vloer heb ik nog niet bekeken, maar gaat de komende tijd gebeuren.
Dank voor je aanbod om te kunnen komen kijken. Is wel een eindje uit de buurt (200 km schat ik), maar als de gelegenheid zich voordoet zal ik je een memo sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-04 09:06
Henielma schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:58:
Een fancoil sluit je aan op de CV leidingen waar bijvoorbeeld al radiatoren van de bovenverdieping op aangesloten zijn of anders de leiding naar de verdeler voor vloerverwarming. In dit geval houd je de watertemperatuur boven de condensatietemperatuur. In de praktijk ongeveer 18 a 19 graden.
Ah oke. Ik heb boven niets van verwarming en de badkamer is elektrisch, dus fancoils aansluiten boven had ik eerder over na moeten denken. Al denk ik dat in mijn geval een airco meer zoden aan de dijk zet, omdat die alleen bij hele warme dagen wat moet doen en bij hele koude dagen de kamers wat omhoog kan tillen. Ik denk dat een airco ook wat beter is in koelen dan een fancoil, al zullen ze beide de luchtvochtigheid omlaag halen, wat ook weer 'koeler' voelt.
Mijn temperatuur boven schommelt tussen de 17 (vanwege badkamervloer) en 27 graden denk ik door het jaar heen. Waar 27 graden pas gebeurd als het meerdere dagen warm is en ik 's morgens niet een uur kan luchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:56
Krilo_89 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:22:
[...]

Ah oke. Ik heb boven niets van verwarming en de badkamer is elektrisch, dus fancoils aansluiten boven had ik eerder over na moeten denken. Al denk ik dat in mijn geval een airco meer zoden aan de dijk zet, omdat die alleen bij hele warme dagen wat moet doen en bij hele koude dagen de kamers wat omhoog kan tillen. Ik denk dat een airco ook wat beter is in koelen dan een fancoil, al zullen ze beide de luchtvochtigheid omlaag halen, wat ook weer 'koeler' voelt.
Mijn temperatuur boven schommelt tussen de 17 (vanwege badkamervloer) en 27 graden denk ik door het jaar heen. Waar 27 graden pas gebeurd als het meerdere dagen warm is en ik 's morgens niet een uur kan luchten.
Mee eens dat in jou situatie een airco boven waarschijnlijk handiger is.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00

Rayzman

+31 Rayzman

Ik ben aan het kijken om mijn cv te vervangen voor een warmtepomp voor verwarming en koeling. Ik heb LTV vloerverwarming door het hele huis dus dat zou moeten werken.
Maar ik heb een vraag. Als ik een split unit neem, zou ik dan ook een l/l binnenunit toe kunnen voegen op de buitenunit om op zolder te koelen met warm weer?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rayzman schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:24:
Ik ben aan het kijken om mijn cv te vervangen voor een warmtepomp voor verwarming en koeling. Ik heb LTV vloerverwarming door het hele huis dus dat zou moeten werken.
Maar ik heb een vraag. Als ik een split unit neem, zou ik dan ook een l/l binnenunit toe kunnen voegen op de buitenunit om op zolder te koelen met warm weer?
dan kan praktisch gezien niet. Je kan wel een fancoil - convector op zolder plaatsen (Daar gaat water door, net als een radiator, maar koelt ook goed dmv fans en een condensafvoer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 09:55
Carboy54 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:41:
[Afbeelding]
Ik heb hem ook zelf neergezet. Als je een beetje goed kunt nadenken is het prima te doen. Maar een risico is het wel natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerhack
  • Laatst online: 14-01 10:00
Dag allen,

Graag jullie deskundigheid gevraagd omtrent de aanschaf van een warmtepomp.
Warmtepomp monoblock advies (LG/PANSONIC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Hi allemaal,

Over twee weken gaan wij onze monoblock WP aansluiten. Deze komt achter in de tuin te staan op zo'n 25m afstand van de verdeler.
Om warmteverlies te minimaliseren heb ik een plan, maar wil graag jullie feedback/tips.
Het is misschien een beetje een beunoplossing, maar 25 meter Terrendis leiding zou me een vermogen kosten, en isoleert (denk ik) minder goed.

Ik wil een sleuf graven, zo diep mogelijk tegen weersinvloeden (denk aan ~1 meter diepte) met de volgende opzet:
- Bouwfolie tegen grondvocht
- 14 cm dikke PIR platen die ik nog heb liggen in stroken snijden, daarna doormidden
- In elke helft twee sleuven snijden waarin de meerlagenbuis komt te rusten
- Daarna de andere helft erop leggen, evt met wat PUR ertussen om het geheel te lijmen
- Alles inpakken met de bouwfolie
- Dichtgooien

Bonusvraag: hoeveel cm moet ik aanhouden tussen de leidingen? Is daar een richtlijn voor?

Hieronder een schets ex. bouwfolie, met mijn beste paintskills.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4FnCQwge-J-y9U-tlfJFydLasQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ghBozQz40N5Wqlxdei990O0N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Noeleke op 20-06-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hoe ga je voorkomen dat er vocht in komt in de vorm van grondwater?
Water is een slechte isolator.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:54
Opdrijven? Hoe hoog staat ‘t grondwater in natte periode’s?

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Opdrijven lijkt me geen issue, bij een diepte van/tot 1 meter; grondwater is andere koek, want met bouwfolie krijg je zo'n pak schuim niet waterdicht afgewerkt, en PIR is dacht ik ook niet 100 % waterdicht.
Zelfs zonder grondwater zou ik het niet zo doen, want vocht is er altijd, en dat gaat in het schuim zitten.

Als je zeker weet dat jouw PIR wèl blijvend waterdicht is, dan gebruik je de folie zeker alleen maar tegen mechanische beschadiging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noeleke
@blb4 Ik zit in Oost Brabant, volgens mij komt het grondwater hier niet zo hoog.

@Naalroc Helder, hoe zou jij het waterdicht maken? Ik heb geen idee of mijn PIR blijven waterdicht is, zou er niet vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Noeleke schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:14:
@blb4 Ik zit in Oost Brabant, volgens mij komt het grondwater hier niet zo hoog.

@Naalroc Helder, hoe zou jij het waterdicht maken? Ik heb geen idee of mijn PIR blijven waterdicht is, zou er niet vanuit gaan.
Niet.
Ik zou het niet zo doen, denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
Daar gaan we weer.......
https://nos.nl/artikel/24...dering-van-gasaansluiting

Is een zijspoor, maar wel belangrijk hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:21
Naalroc schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:03:
Daar gaan we weer.......
https://nos.nl/artikel/24...dering-van-gasaansluiting

Is een zijspoor, maar wel belangrijk hier.
Link dan ook even het tweakers topic er bij!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052146/0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Naalroc de Tweakers-route voor gasloos blijft gratis voor de klant en het goedkoopst voor de maatschappij/netbeheerder.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-04 17:20
sorry, verkeerde topic

[ Voor 91% gewijzigd door cautje op 20-06-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:26
Proton_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:00:
@Naalroc de Tweakers-route voor gasloos blijft gratis voor de klant en het goedkoopst voor de maatschappij/netbeheerder.
Ik durf te betwisten of zo'n strijd goedkoper is voor de maatschappij / netbeheerder. Daar zitten ook gefrustreerde medewerkers en advocaatkosten etc achter. Het zou misschien goedkoper zijn als de netbeheerder er gewoon mee akkoord zou gaan, dat misschien wel.

Maar goed, dit is off topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Naalroc schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:53:
[...]

Niet.
Ik zou het niet zo doen, denk ik.
Oke.. Hoe zou jij het dan wel doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Een split bestellen....daarvan kan je de leidingen in een dikke pvc buis leggen; is hier al vaak beschreven.
Of een mono veel dichter bij huis; als je zo ver weg kunt, dan kan het toch ook wel dichterbij misschien.

Maar ik denk dat jij dit niet wilt horen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Ik kwam dit mooie schematje op de website van Nibe tegen voor de diameter keuze. Valt me op dat op Tweakers het gros van de de mensen lijkt te gaan voor 32mm meerlaagsbuis. Toch lijkt het erop dat het pas vanaf 12kw relevant is... als ik het schema goed lees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11siJkYKYTDejRb9OlZTew70FE0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lGkz0UBNXSosndI6ht5D6r5r.png?f=fotoalbum_large
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:20:
[...]

Je bedoeld zoiets?

Bepaling van de flow aan de hand van het vermogen:
[Afbeelding]

Bepaling van de minimale diameter aan de hand van de bepaalde flow:
[Afbeelding]

Bron: https://warmtepomp-weetje...ps/#kwhmeter%20warmtepomp

Er staan heel veel nuttige tips op die site. Sommige kunnen misschien nog een beetje verfijnd worden en sommige zijn voor discussie vatbaar, maar als de installateurs hieraan al zouden voldoen, zou het voor de meesten al een heel stuk beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roan04
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-11-2024
k heb een nieuwe woning (onlangs opgeleverd) met een Bosch Nefit warmtepomp (7400i).
Deze zorgt uiteraard voor warm water, vloerverwarming/vloerkoeling en de verwarming en koeling via convectorradiatoren (bovenverdiepingen).
Nu heeft deze in het begin van de warme dagen vrij weinig gedaan aan koelen, daarop heb ik wat in de instellingen geprobeerd te wijzigen (minder eco vriendelijke stand, waardoor hij meer verbruikt) en daarop leek hij te gaan koelen.
In de afgelopen 2 warme weken werkte dit erg goed. Koelde snachts prima terug van 24 naar 22/21,5 graden en hield de woning (gezamenlijk) met de isolatie lekker koel.
Tijdens het koelen zag ik 2 zaken;
- op de warmtepomp binnenunit zag ik stand 'koelen' staan
- op de thermostaat zag ik een 'vlammetje' staan dat de warmtepomp actief was

Nu is het sinds vandaag wat vochtiger in de buitenlucht, maar ook nog warm. De warmtepomp lijkt echter niet te koelen. De binnenunit geeft nog wel modus 'koelen' aan, maar de thermostaat geeft geen vlammetje dat deze actief is.

Ook binnen wordt het warmer. Is nog 'maar' 23,5 graden, maar normaliter koelde hij netjes terug tot 22.
Ik heb 0,0 verstand van de warmtepomp, maar zie in het menu eigenlijk ook geen instelling waar ik aan kan sleutelen. Wel heb ik om te testen de warmtepomp eens uitgezet en opnieuw opgestart, maar dat geeft helaas geen oplossing.

Is er iemand die mij kan uitleggen waarom dit het geval kan zijn of iemand die weet hoe dit type werkt en er meer over kan vertellen? Ik loop zelf namelijk een beetje vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 19:57
Roan04 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:12:
k heb een nieuwe woning (onlangs opgeleverd) met een Bosch Nefit warmtepomp (7400i).
Deze zorgt uiteraard voor warm water, vloerverwarming/vloerkoeling en de verwarming en koeling via convectorradiatoren (bovenverdiepingen).
....
Is er iemand die mij kan uitleggen waarom dit het geval kan zijn of iemand die weet hoe dit type werkt en er meer over kan vertellen? Ik loop zelf namelijk een beetje vast.
Ga er vanuit dat dit met dauwpunt bewakling te maken heeft. Als je vloer te koud wordt bij vochtig weer onstaat er vocht en heb je een natte vloer.

Meeste warmtepompen hebben een dauwpunt bewaking en zodoende zal die met dit weer dus minder koud water door de vloer pompen zodat de vloer niet te koud wordt dat er vocht onstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 19:57
Ik ben bezig met een cascade opstelling van twee monoblocken, zelf aan de slag gegaan gezien mijn installateur helaas langdurig uit de running is. Nu ben ik even benieuwd hoe ik de pompen het beste aan elkaar kan schakelen CV techniscnisch.

Pompen komen op +- 5m van het huis en wil dat met (Terrendis) 32mm grondleiding naar binnen gaan brengen. De pompen buiten dan direct CV technisch aan elkaar maken heeft dus de voorkeur gezien dan 1x grondleiding nodig ipv 2x.

Probleem is dat ik met een T-stuk de flow niet echt lekker krijgt denk ik omdat beide pompen dan eigenlijk tegen elkaar in gaan pompen, zoals hieronder zeg maar:

WP -- Keerklep--> T <-- Keerklep -- WP

Ik denk ik een Y stuk of iets, zodat ik het zo kan aansluiten dat de standaard flow de pijp in is ipv tegenover elkaar.

WP -- Keerklep-->
............................ ---------> Grondleiding
WP -- Keerklep-->

Nu de ham vraag waar ga ik z'n Y stuk vinden (knel 28mm of meerlaags buis) of hoe krijg ik de pompen op een andere manier CV technisch en flow technisch goed aan elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Gewoon een t stuk en 2 keerkleppen van voldoende diameter. Niet te moeilijk denken zou ik zeggen.

snameroc

Acties:
  • +4 Henk 'm!
psycho-realm schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:49:
Ik kwam dit mooie schematje op de website van Nibe tegen voor de diameter keuze. Valt me op dat op Tweakers het gros van de de mensen lijkt te gaan voor 32mm meerlaagsbuis. Toch lijkt het erop dat het pas vanaf 12kw relevant is... als ik het schema goed lees.
[Afbeelding]
Je leest de tabel niet goed.
Kunststof buis heeft ongeveer 3 mm wanddikte.
32 mm is dus inwendig 26 mm.
Maar de eerstvolgende kleinere maat is 26 mm, die is inwendig 20 mm.
En volgens jou tabel heb je al groter dan 20 mm nodig vanaf 5 kW.... Praktisch gezien altijd dus.

Vanaf de door jou genoemde 12 kW gaan ze zelfs nog een maat groter.

Een en ander wordt ook bevestigd door de volgende twee kolommen, waar de koper- en staalmaten staan. Vanaf 5 kW wordt daar 28 mm geadviseerd.

Kortom, deze tabel bevestigt precies wat er hier in dit topic al jaren wordt verkondigd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:45:
[...]

Kunststof buis heeft ongeveer 3mm wanddikte.
32 mm is dus inwendig 26mm.
Maar de eerstvolgende kleinere maat is 26mm, die is inwendig 20mm.
En volgens jou tabel heb je die al nodig vanaf 5 kW.... Praktisch gezien altijd dus.

Een en ander wordt ook bevestigd door de volgende twee kolommen, waar de koper en staalmaten staan. Vanaf 5 kW wordt daar 28mm geadviseerd.

Kortom, deze tabel bevestigt precies wat er hier in dit topic al jaren wordt verkondigd!
Over 2 weken komt onze warmtepomp (8kw bij -10), ik ben benieuwd wat de 32mm Uponor gaat doen. Kan helaas niet vergelijken met dunnere leidingen of ik moet de boel aansluiten op de oude 22mm .

Naar de 2e verdieping gaat 25mm Uponor, maar die ruimte is 50m2 (bg 100).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2023 09:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc

[Afbeelding]

[...]
Nee, jij vergelijkt appels met peren: in deze tabel staat duidelijk dat de meerlaagsbuis een minimale inwendige doorlaat heeft van xx, terwijl voor koper en staal de uitwendige maat wordt genoemd.
En als je dan na gaat dat kunststof buis erg dikwandig is, dan zet dat veel zoden aan de dijk.

Die 32 mm kunststof buis die hier vaak genoemd wordt heeft misschien maar 26 mm doorlaat, dus gelijk aan een 28 mm staal.

Wèl een mooi tabelletje overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4

[Afbeelding]

[...]
Dat mooie schema van Nibe is wel met een dT van 7 graden, dat vinden de meeste te hoog. Met een lagere dT moet de stroomsnelheid omhoog dus ook een grotere diameter. Ik gebruik altijd de tabellen van warmtepomp-weetjes.nl met dT van 3,5 & 6 graden en probeer dan zoveel mogelijk die van 3 aan te houden maar niet onder de waarden bij 5 graden te komen. Mijn WP staat op dT van 5 graden, op die manier zit je altijd goed.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 21-06-2023 10:35 ]

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:06
Andrehj schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:45:
[...]

Kunststof buis heeft ongeveer 3 mm wanddikte.
32 mm is dus inwendig 26 mm.
Maar de eerstvolgende kleinere maat is 26 mm, die is inwendig 20 mm.
En volgens jou tabel heb je al groter dan 20 mm nodig vanaf 5 kW.... Praktisch gezien altijd dus.

Een en ander wordt ook bevestigd door de volgende twee kolommen, waar de koper- en staalmaten staan. Vanaf 5 kW wordt daar 28 mm geadviseerd.

Er staat bovenaan in de tabel: kunststof minimaal inwendig.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ron321 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:57:
[...]

Er staat bovenaan in de tabel: kunststof minimaal inwendig.
Maar de inwendige diameters van meerlagenbuis kloppen voor NL niet echt.

Kijk maar bij Henco, Uponor, etc.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sport_Life schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Over 2 weken komt onze warmtepomp (8kw bij -10), ik ben benieuwd wat de 32mm Uponor gaat doen. Kan helaas niet vergelijken met dunnere leidingen of ik moet de boel aansluiten op de oude 22mm .

Naar de 2e verdieping gaat 25mm Uponor, maar die ruimte is 50m2 (bg 100).
Ze gaan in dit geval bij 5kW wel uit van een Delta T van 7K veelal maximaal grenswaarde voor radiatoren en een stromingssnelheid van ongeveer 0,55 m/s.

Je kan het natuurlijk helemaal uitrekenen en jezelf een hoop koppijn geven. Of gewoon denken, ik plaats lekker 28mm of 32mm en ik heb geen omkijken.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchWing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:02:
[...]

Ze gaan in dit geval bij 5kW wel uit van een Delta T van 7K veelal maximaal grenswaarde voor radiatoren en een stromingssnelheid van ongeveer 0,55 m/s.

Je kan het natuurlijk helemaal uitrekenen en jezelf een hoop koppijn geven. Of gewoon denken, ik plaats lekker 28mm of 32mm en ik heb geen omkijken.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;)
Er ligt al 32mm dus die kopzorgen heb ik al gehad of eigenlijk de aannemer die 28meter geïsoleerde Uponor (2x 14m) door de woning heeft getrokken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-04 07:35
DutchWing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:39:
[...]

Maar de inwendige diameters van meerlagenbuis kloppen voor NL niet echt.

Kijk maar bij Henco, Uponor, etc.
Maar, maar, maar, er staat toch niet 'exact deze inwendige leidingdiameter'? >:)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:56

[Afbeelding]

[...]
En dan is dit met dT 7, de meeste fabrikanten werken met dT 5. Dat scheelt nogal in volume, werkt je wp met dT 5 dan kun je maximaal 6kW in 32mm meerlagenbuis kwijt als je dezelfde stromingssnelheid van 0,5m/s aan houdt.

Het merendeel van de Tweakers houdt dus te kleine leidingdiameters aan of accepteert risico's die hogere stromingssnelheden met zich mee brengen. Zoals leidingruis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:08
Hi allemaal,
Ik ben ook bezig met voorbereiding van aanschaf en installatie van een L/W WP.
Graag zou ik jullie input voor een aantal zaken waar ik nog een beslissing in moet nemen. Zie ook mijn eigen topic-je: Warmtepomp advies [DIY in voorbereiding]
Dank alvast voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07:10
Als ik mijn warmtepomp wil gebruiken om te koelen, moet ik dan in de instellingen ook de aanvoertemperatuur verlagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
ja, tenzij je wilt koelen tot 29° C. >:)
Maar dat wordt het evengoed wel vandaag 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:21
springfield89 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:38:
Als ik mijn warmtepomp wil gebruiken om te koelen, moet ik dan in de instellingen ook de aanvoertemperatuur verlagen?
Moet je even zoeken in de gebruiksaanwijzing van je wp.
Ik heb een verwarm en een koel stand en moet zelf switchen 2 keer per jaar.

En niet te koud water door je vloer, ivm condens.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Koud water door de vloer is geen enkel probleem, maar houd rekening met de relatieve vochtigheid;
normaliter kan je prima de vloer koelen als je 18°C watertemperatuur instelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Andrehj schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:10:
[...]

Gezien de problemen die mensen met fancoils momenteel in het Ecodan topic hebben (lastig minimaal vermogen kwijt te raken, te lage watertemperatuur vindt WP niet leuk, te weinig warmte-inhoud, lage watertemperatuur geeft beroerde COP, etc) zou ik deze optie zeker niet onder het kopje "beste oplossingen" willen plaatsen. Ik vind het hooguit een redelijke oplossing.

Als je condenserend wilt koelen is een airco gewoon verreweg de gemakkelijkste en beste oplossing.
Als ik nog een optie kan toevoegen, net de eerste ervaring opgedaan met combinatie lucht/water warmtepomp met airco wat goed lijkt te werken om een heel huis te koelen. Even in het kort de setup: Elga Ace 4kW lucht/water warmtepomp icm (sinds kort) Jaga Strada convectoren door het hele huis + zelfbouw DBE (Heatbooster + Arctic PWM fans) + MHI 3.5kW airco in de woonkamer. Gisteren 30+ hielt dit het hele huis op 24-25 graden, zolderkamer werd 25 graden. Hier wat grafiekjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrzHptUYF0O5LpgRiNxM-gQFVeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UVP8ld1eZqXyrF0JaqcO4nwB.png?f=fotoalbum_large
Dus mooie lange runs van de lucht/water warmtepomp, vermogen wordt hoger als het buiten warmer wordt (wp stond trouwens op stille modus = max 500W vermogen). De airco is wel wat nerveuzer. Luchtvochtigheid en temperatuur stabiel op de slaapkamer 1e verdieping (waar dus geen airco is geïnstalleerd). Aanvoertemperatuur vrij constant gedurende de dag op ca. 18 graden (geen condensvorming).

Ik denk dat de airco het hele huis in principe kan ontvochtigen (dampdruk tussen kamers zou gelijk moeten zijn), maar zeker weten doe ik dat niet. De airco kan in ieder geval niet het hele huis koelen.

[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 26-06-2023 18:51 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ik zie ook dat de relatieve vochtigheid ‘t grootste probleem is. Ik heb inmiddels ook 1 Jaga Strade met 8 artic F14 PWM ventilatoren (nu ff draaiend op 9V) en met 13 graden aanvoertemperatuur kan de WP net z’n minimale vermogen kwijt. Vandaag is 13 graden weer boven ‘t dauwpunt (RH= 40%) maar dat was gisteren niet ‘t geval (RH was 55%). Maar ja, om nu ook weer een ontvochtiger aan te schaffen……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
blb4 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:31:
Ik zie ook dat de relatieve vochtigheid ‘t grootste probleem is. Ik heb inmiddels ook 1 Jaga Strade met 8 artic F14 PWM ventilatoren (nu ff draaiend op 9V) en met 13 graden aanvoertemperatuur kan de WP net z’n minimale vermogen kwijt. Vandaag is 13 graden weer boven ‘t dauwpunt (RH= 40%) maar dat was gisteren niet ‘t geval (RH was 55%). Maar ja, om nu ook weer een ontvochtiger aan te schaffen……
Qua vermogen kom ik volgens de Jaga site uit op een koelvermogen van ca. 6kW. Dat is bij 16/18/27. In de praktijk dus eerder 17/19/23, dat is ongeveer 3kW aan afgiftevermogen via de convectoren, dan kan hier de warmtepomp prima zijn koelvermogen kwijt. 1 individuele convector doet dan tussen de 350 en 650W - bij verwarmen is dat overigens een vermogen tussen 900W en 2100W per radiator (bij 35/30/20 en maximale ventilatorstand) - laat dus zien dat je voor koelen echt een flink afgiftevermogen nodig hebt.

Het vermogen van de radiatoren heb ik trouwens ook zo gekozen dat minimale ventilatorstand bij verwarmen al voldoende is. In de zomer helpt wat extra luchtstroming alleen maar ter verkoeling, in de winter wil ik zo min mogelijk tocht. En met opzet gekozen voor lage (35cm), dubbele convectoren (type 11, 16 en 21) - deze zijn het best op te voeren met ventilatoren. Totale afgiftevermogen per kamer is op deze manier voor zowel koelen als verwarmen gelijk aan vloerverwarming met 16mm buizen, 10 cm h-o-h, en kan dus bij verwarmen nog wat verder (ca. 1.5x) opgevoerd worden.

[ Voor 30% gewijzigd door JBtL op 27-06-2023 01:28 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:15

[Afbeelding]

[...]
Ben hier, zoals velen in de topic weten, al tijden mee bezig met de aannemer en installateur. Ben van mening dat onze 20mm (uitwendig) meerlaagse buis toch echt vele malen te dun (15/16mm inwendig) is voor mijn 7,5kw warmtepomp. Er is inmiddels ook onafhankelijk onderzoek van een 'expert' naar geweest. Deze geeft aan dat, omdat er bij een doeltemperatuur van 40C, hij een DeltaT haalt van 7, wat de opgegeven DeltaT is bij de bouw. En een flow van 9l/s (wat net binnen de datasheets van de ecodan valt) e.e.a. 'gewoon' aan de norm en eis voldoet. 8)7 |:( :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:56
leonlwd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Ben hier, zoals velen in de topic weten, al tijden mee bezig met de aannemer en installateur. Ben van mening dat onze 20mm (uitwendig) meerlaagse buis toch echt vele malen te dun (15/16mm inwendig) is voor mijn 7,5kw warmtepomp. Er is inmiddels ook onafhankelijk onderzoek van een 'expert' naar geweest. Deze geeft aan dat, omdat er bij een doeltemperatuur van 40C, hij een DeltaT haalt van 7, wat de opgegeven DeltaT is bij de bouw. En een flow van 9l/s (wat net binnen de datasheets van de ecodan valt) e.e.a. 'gewoon' aan de norm en eis voldoet. 8)7 |:( :(
9 liter per minuut met een dT van 7 is 4,4kW. 7,5kW met een dT van 7 is 920 liter per uur, ofwel 15 liter per minuut.

Kijken ze ook naar de stromingssnelheid? Voor verblijfsruimten geldt namelijk een maximale stromingssnelheid van 0,5m/s en dan past er in 16mm inwendig maximaal 2,95kW bij dT 7. Om 7kW door 16mm binnendiameter te krijgen moet de stromingssnelheid 1,27m/s zijn en dan krijg je dus geluid.

De 7,5kW wordt zo te zien op geen enkele manier gehaald in elk geval. Ik vraag me af hoe onafhankelijk die expert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-04 16:06
Zit ik goed met leidingen naar de radiatoren van 16mm bij aanschaf van een Daikin 6KW WP?
De installateur heeft hier geen woord over gerept...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 09:55
Ik heb zelf ook 16 mm naar boven toe, 4 radiatoren.

Hoofdaanvoer naar onder andere de vloerverwarming is 28mm. Geeft met 7kW op vol vermogen bij -5 buitentemperatuur inderdaad een klein beetje stromingsgeluid.

Overigens totaal niet hinderlijk, de ventilatoren onder de radiator maakt meer geluid.

Edit: stromingssnelheid overigens meestal rond de 13 a 14 l/s

[ Voor 9% gewijzigd door Nico_GTR op 28-06-2023 16:02 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 208 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)