Thanks, duidelijk verhaal en goed zichtbaar in de plaatjes. Zal het t.z.t. ook eens meten met mijn warmtebeeldcamera.RulazZ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:32:
[...]
Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat sommiger radiatoren dit intern al doen, iemand die dit meer zeker weet?
Als je een warmtebeeldcamera tot je beschikking hebt zou je dit eventueel kunnen verifieren. Vorig jaar heb ik tijdens een warme dag toen ik de vloerkoeling op de BGG had aanstaan, een keertje een radiator boven opengedraaid en daar na enkele minuten een warmtebeeldfoto van genomen:
[Afbeelding]
Je kan duidelijk zien dat het koude water direct wegzakt van de aanvoer naar de retour. Warm water stijgt op, en koud water zinkt dus naar beneden, en dit is in dit geval gelijk aan de stroomrichting van aanvoer naar retour, met als gevolg kortsluiting. Bij verwarmen gaat het wel goed omdat het opstijgende water zorgt voor circulatie door de hele radiator, maar met name als het water echt goed warm is. (Op de radiator ligt trouwens een kolomventilator, dit was om flink wat lucht erlangs proberen te trekken)
Later heb ik de radiator diagonaal aangesloten (omdat dit ook voor verwarmen ietsje meer afgifte geeft bij ZLTV) en een koelinstestrun gedaan en wederom een foto gemaakt:
[Afbeelding]
Het is duidelijk te zien dat de "koude" zich nu veel beter verdeelt over de hele breedte van de radiator. Het gele vlak is waarschijnlijk zo omdat ik niet lang daarvoor nog een verwarmingstestrun had gedaan waardoor het iets warmere water daar achterblijft.
Conclusie: radiatoren die aan een zijde zijn aangesloten en geen interne diagonale leiding hebben zijn niet echt geschikt om te koelen omdat maar een heel klein deel koud wordt.
Voor de liefhebber ook nog dezelfde radiator met warm (of eigenlijk lauw) water voor en na het diagonaal aansluiten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP