Dag mede-tweakers en warmtepomp experts,
Voor ons nieuwe zelfgebouwde huis ben ik op zoek naar een warmtepomp.
Ons huis is vrijstaand Hout skelet bouw huis met relatief veel glas op het zuid-oosten.
Aangezien het een HSB woning is is er weinig massa om op te warmen/bufferen, alleen de dekvloer van 6cm waar de vloerverwarming in zit heeft echte massa.
Ik zit sterk te denken aan LG HM051MR-U44 5,5kw unit. Ik verwacht dat 5,5kw genoeg is.
Wat ik alleen daar over lees is dat deze unit nogal problemen heeft met verminderde capaciteit rond het vriespunt.
Als alternatief zit ik aan een Panasonic WH-MDC05J3E5 te denken.
Graag jullie advies gevraagd!
- Vloer Rc 5.055
- Wanden Rc 6.719
- Dak Rc 7
Hierin is geen rekening gehouden met het warmteverlies van de ventilatie (type d), maar dat zal minimaal zijn.
- 1x warm/koud water batterij in de ventilatie unit.
- Monoblock
- Eigen thermostaat/zoneregeling (diy/homeassistant)
- Domotica-integratie Homeassistant/modbus oid.
- DIY/tweakersvriendelijk
Voor ons nieuwe zelfgebouwde huis ben ik op zoek naar een warmtepomp.
Ons huis is vrijstaand Hout skelet bouw huis met relatief veel glas op het zuid-oosten.
Aangezien het een HSB woning is is er weinig massa om op te warmen/bufferen, alleen de dekvloer van 6cm waar de vloerverwarming in zit heeft echte massa.
Ik zit sterk te denken aan LG HM051MR-U44 5,5kw unit. Ik verwacht dat 5,5kw genoeg is.
Wat ik alleen daar over lees is dat deze unit nogal problemen heeft met verminderde capaciteit rond het vriespunt.
Als alternatief zit ik aan een Panasonic WH-MDC05J3E5 te denken.
Graag jullie advies gevraagd!
Isolatie:
- 3 dubbel glas- Vloer Rc 5.055
- Wanden Rc 6.719
- Dak Rc 7
Warmtebehoefte:
De berekende warmtebehoefte bij -5 is 1971 watt en bij -10 is dat 2370.Hierin is geen rekening gehouden met het warmteverlies van de ventilatie (type d), maar dat zal minimaal zijn.
Afgiftesysteem:
- 95 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 10 groepen, 0 daarvan staan altijd open- 1x warm/koud water batterij in de ventilatie unit.
SWW:
- 150 liter boiler - Douche met wtw.Warmtepompvoorkeur:
- L/W- Monoblock
- Eigen thermostaat/zoneregeling (diy/homeassistant)
- Domotica-integratie Homeassistant/modbus oid.
- DIY/tweakersvriendelijk