Intro:
Na een bezoekje van de cv-monteur afgelopen najaar, heb ik geconcludeerd dat mijn huidige CV aan het einde van zijn levensduur zit. En door mijn ambitie om wat te verduurzamen en het een leuke hobby is om wat te knutselen maar eens in de wondere wereld van de warmtepompen gedoken. En na vele uren lezen en leren hier op het forum, zou ik toch graag jullie visie op mijn plan willen weten.En hopelijk in een later stadium een leuk verslag van deze reis toevoegen aan de community.
Voornaamste doel is dus niet terugverdientijd, maar investeren in een duurzame toekomst in plaats van oude techniek en vooral veel leren/tweaken.
Huidige situatie
Woning; ca. 140 m2, Bouwjaar 1986, Twee-onder-een kapVerwarming en SWW om het moment geleverd door Remeha Avanta 28c, geplaatst op zolder
Houtkachel aanwezig, ca. 1 middag/avond per week in het stookseizoen gebruikt.
Bewoners; 2 Volwassenen + 2 jonge kinderen
Isolatie
- Spouw- en dakisolatie aanwezig; vanuit de Bouw dus beperkte en mogelijk verouderd.- Beglazing; gehele woning HR++ na-isolatie (alleen nog twee Velux dakramen te gaan op zolder)
- Vloerisolatie ca. 10cm EPS; vanuit de Bouw.
(Na-islolatie van de vloer is project voor komend jaar)
Verbruik
In het afgelopen jaar (Maart ’22-Maart ’23)- 950m3 gas (incl. SWW)
- 2500 KwH electra verbruik
- 4200 KwH PV-opbrengst
Voorgaande jaren meer gestookt (oa. Thuiswerken en minder op verbruik gelet)
- 1.200 m3 (incl. SWW)
- 2.200 – 2400kWh
Afgifte systeem
Nog aan te leggen begane grond vloerverwarming aangelegd, ca. 55m2 [10mm hoh, 16x2, met pomploze verdeler](dit is nu nog T22 en grote convectorput). Daarnaast is op begane grond in de hal nog een kleine radiator en in garage nog een (eigenlijk alleen in gebruik om systeem bij te vullen).In de rest van de woning voornamelijk T11 radiatoren en badkamer radiator, welke met uitzondering van de badkamer bijna het hele jaar niet gebruikt worden. De beneden verdieping is met de bovenverdieping is via een centrale 22mm staal leiding verbonden.
(In toekomst wil ik T11s vervangen door T22s en als de badkamer de koud blijkt een grotere badkamer radiator en/of IR-paneel.)
Verwarming
Afgelopen seizoen warmwater op 55C gehad en een gedeelte van de winter op 45C, maar door gependel icm leeftijd van de ketel toch maar weer terug gezet op 55C. Daarnaast vermogen van de CV ingesteld op ca. 7-8 kW.SWW
SWW wordt waarschijnlijk een WPB, het liefst in de garage, maar daar heb ik nog geen warmwater-leiding in de buurt kunnen vinden >10mm. Maar dat is voor nu voor later zorg.Warmtepomp keuze
Warmtepomp
Met Koevlaas’s formule in hand; zou 6-7 kW warmtepomp voldoende moeten zijn, zeker gezien het met CV ketel op 7-8kw relatief makkelijk af ging (en dus zonder vloerverwarming).Voornaamste selectie criteria:
- Geluidsdruk; komt bij/aan het huis in de buurt van slaapkamers en de erfgrens, wil risico op overlast van mijzelf of buren minimaliseren.
- Eenvoud van het systeem; ik wil zoveel mogelijk zelf kunnen doen en wel handig maar weinig tot geen expertise op het gebied van installatietechniek.
- Afmetingen; op de beoogde locatie heeft een smallere machine (<1,2m) de voorkeur.
- Geen zone-regeling noodzakelijk
- Mogelijkheid tot niet-condenserend koelen [nice to have]
Met oog op mogelijke plaatsing (zie hieronder) heb ik paar opties in overweging
Optie A: Vaillant 75/6 Monoblock, of Panasonic 7L; gezien afmetingen, schijnbaar vrij stil en gezien met deze merken ruime ervaring aanwezig is op tweakers (al is de L-serie nog maar kort uit).
Optie B: Panasonic 7K. Voor een split vrij stil en gewicht en afmetingen zijn ‘te doen’ voor de locatie.
Plaatsing
Optie A:Plaatsing voorzijde van de woning, voor een muurtje van ca.1,18m breed, met ca. 2m tot aan de buren [zie ook afbeelding]. Met een gat door de fundering daar en diagonaal naar de garage bied de mogelijkheid om relatief eenvoudig aan de kunnen koppelen op het cv-leiding werk in de kruipruimte en in de garage vuilafscheider, drukvat en eventuele binnen unit (bi-bloc).
Daarnaast is gezien het gewicht en eliminatie van trillingen plaatsing op de koude grond hier goed mogelijk.
:strip_exif()/f/image/vPQQdI4elrJOWPma73mbTY3U.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/qk3PNc1mYo9FXyeAFtUtDsmZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Optie B:
Plaatsing aan de gevel boven de garage, gelijk aan de L/L WP van de buren [zie ook afbeelding]. Hierbij is dmv dakdoorvoer eenvoudig binnen-unit te bereiken en via gat diagonaal door de garagevloer naar kruipruimte kan ik relatief eenvoudig aankoppelen op het cv-leidingwerk in de kruipruimte. Gezien het gewicht zou een monobloc denk ik niet haalbaar zijn, vandaar eerder genoemd alternatief voor een split.
:strip_exif()/f/image/AQOiLtv3Irmz1WzTlB9a8rjK.jpg?f=fotoalbum_medium)
Vragen
- Welke plaatsingsoptie schatten jullie het meest kansrijk in? Ook gezien lopende discussie omtrent veiligheidszone bij R290.
- Welke (stille) warmtepomp zou beste keus zijn? (eventuele andere alternatieven zijn ook welkom)
- Zie ik nog zaken over het hoofd met betrekking tot plaatsing.
Boodschappenlijstje
Naast de WP zelf natuurlijk:- 32mm meerlaags
- Buisisolatie
- T-koppelingen pers (32 en 25) om aan te sluiten op leidingwerk.
- Perskoppelingen naar 1 ¼”
- 1 ¼” flex
- YMVK-as kabel
- Betonbielzen
- Bigfoots / Ophangbeugels gevel
- Trillingsdempers
- In geval split; koelleiding
Vragen
- Welke dikte leiding isolatie is verstandig? 13mm genoeg?
- Vorstbeveiligers in deze opstelling noodzakelijk/wenselijk?
- Welke afsluiters/kranen zijn nog slim om in het systeem op te nemen?