Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

leonlwd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Ben hier, zoals velen in de topic weten, al tijden mee bezig met de aannemer en installateur. Ben van mening dat onze 20mm (uitwendig) meerlaagse buis toch echt vele malen te dun (15/16mm inwendig) is voor mijn 7,5kw warmtepomp. Er is inmiddels ook onafhankelijk onderzoek van een 'expert' naar geweest. Deze geeft aan dat, omdat er bij een doeltemperatuur van 40C, hij een DeltaT haalt van 7, wat de opgegeven DeltaT is bij de bouw. En een flow van 9l/s (wat net binnen de datasheets van de ecodan valt) e.e.a. 'gewoon' aan de norm en eis voldoet. 8)7 |:( :(
Er zijn meerdere punten waarop je kan aanhaken:

1. Stromingssnelheid/geluidsklachten.
2. Delta T maximaal 5K bij vloerverwarming / 7K bij radiatoren en convectoren.
3. Dat 40 graden geen optimale aanvoertemperatuur is voor nieuwbouw denken aan energieprestatie index.
4. Dat net binnen de specificaties vallen veelal bedoeld is voor deellast.
5. Je een warmtepomp hebt van 7,5kW welke maximaal 4,4kW kan leveren bij bovengenoemde, je hebt dus betaald voor iets wat je niet gebruikt, in dit geval 3,1kW.

Juridisch advies inwinnen bij Juridisch loket en eventueel advocaat bellen of flinke compensatie eisen...

Hoe zit het verder met de dakkap etc?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Nico_GTR schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:00:
Ik heb zelf ook 16 mm naar boven toe, 4 radiatoren.

Hoofdaanvoer naar onder andere de vloerverwarming is 28mm. Geeft met 7kW op vol vermogen bij -5 buitentemperatuur inderdaad een klein beetje stromingsgeluid.

Overigens totaal niet hinderlijk, de ventilatoren onder de radiator maakt meer geluid.

Edit: stromingssnelheid overigens meestal rond de 13 a 14 l/s
Bij hem gaat alles via een Rehau 20x3mm buis, inwendige diameter is 14mm.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Insert12 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:46:
[...]

9 liter per minuut met een dT van 7 is 4,4kW. 7,5kW met een dT van 7 is 920 liter per uur, ofwel 15 liter per minuut.
Welke berekeningen zitten hierachter? Ik zou dit eens willen narekenen voor mijn warmtepomp/buizen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

leonlwd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Ben hier, zoals velen in de topic weten, al tijden mee bezig met de aannemer en installateur. Ben van mening dat onze 20mm (uitwendig) meerlaagse buis toch echt vele malen te dun (15/16mm inwendig) is voor mijn 7,5kw warmtepomp. Er is inmiddels ook onafhankelijk onderzoek van een 'expert' naar geweest. Deze geeft aan dat, omdat er bij een doeltemperatuur van 40C, hij een DeltaT haalt van 7, wat de opgegeven DeltaT is bij de bouw. En een flow van 9l/s (wat net binnen de datasheets van de ecodan valt) e.e.a. 'gewoon' aan de norm en eis voldoet. 8)7 |:( :(
Itho schrijft voor de nieuwe moderne Amber het volgende voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQyfwh8Ik5P68puPEMAepOKmlr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKETNCXcA9mdWYOSzcBeAMO4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpvKgfqEnpj4REobuO_2Akg8Fbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lXWSD7LA7wJwzWSxKiOtHT8p.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:34
Noeleke schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Welke berekeningen zitten hierachter? Ik zou dit eens willen narekenen voor mijn warmtepomp/buizen.
Deze formule: (7,5/(4,198*7))*3600. Waarbij:
7,5 is het vermogen in kW.
4,198 is de soortelijke warmte van water.
7 is de delta T.
3600 is het aantal seconden per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
DutchWing schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:16:
[...]

Bij hem gaat alles via een Rehau 20x3mm buis, inwendige diameter is 14mm.
Mijn maten zijn uitwendig, ben nu niet thuis dus geen mogelijkheid om op basis van rest materiaal te gaan zeggen wat de inwendige diameter is.

De 28 is een metalen cv buis.
De 16 is meer lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Laatst online: 18-12-2024
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met het wrappen van hun buitenunit? Heeft dat nadelen voor de werking van het apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:39
Nico_GTR schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 01:34:
[...]

Mijn maten zijn uitwendig, ben nu niet thuis dus geen mogelijkheid om op basis van rest materiaal te gaan zeggen wat de inwendige diameter is.

De 28 is een metalen cv buis.
De 16 is meer lagen.
28mm uitwendig staal -> meestal DN25
16mm meerlagenbuis -> meestal DN12
Noeleke schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:00:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met het wrappen van hun buitenunit? Heeft dat nadelen voor de werking van het apparaat?
Zijn een paar (twee?) voorbeelden voorbij gekomen in L/W topic-reeks.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Noeleke schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:00:
Dit zou geen nadelen mogen hebben op de werking van de unit.
Diverse fabrikanten hebben premium opties zoals: wrappen of andere kleursamenstelling kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:28
Ik overweeg om mijn nieuwe Daikin Altherma donkergroen te spuiten. Staat beter in de tuin en naast de heg.
Voor het spuiten wil ik de buitenkant in zo veel mogelijk onderdelen uit elkaar halen en dan de onderdelen apart spuiten.

Is het verder zo simpel als een spuitbus in de bouwmarkt kopen en spuiten maar?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:19

Jan2023

KISS

Met de roller kan ook.
Eventueel eerst een grondverf en dan aflakken met de roller.
Licht schuren tussen de lagen.
Persoonlijk zou ik niks demonteren.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
Jan2023 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:47:
Met de roller kan ook.
Eventueel eerst een grondverf en dan aflakken met de roller.
Licht schuren tussen de lagen.
Persoonlijk zou ik niks demonteren.
En als eerste stap reinigen en ontvetten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Pim57 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:35:
Ik overweeg om mijn nieuwe Daikin Altherma donkergroen te spuiten. Staat beter in de tuin en naast de heg.
Voor het spuiten wil ik de buitenkant in zo veel mogelijk onderdelen uit elkaar halen en dan de onderdelen apart spuiten.

Is het verder zo simpel als een spuitbus in de bouwmarkt kopen en spuiten maar?
Wel schuren en goede primer ervoor gebruiken. De 2k verven zijn duurder maar zullen langer leven. Voor beste resultaat spul naar spuiter brengen.
Let wel dat het hoekpaneel veel spul bij elkaar houd dus als je die losmaakt zal je merken dat er veel aan vast zit dus let daarop als ie hem ook weer in elkaar zet. Er is 1 specifieke manier van montage en demontage.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Twee jaar geleden dankzij dit topic en @koevlaas2 mijn huisje in Haarlem Centrum gasvrij gemaakt (Panasonic Aquarea WH-MDC05J3E5 + 150l SWW vat; staat op mijn platte dak, zelfs met de beste moeite in de wereld kan ik hem niet horen!).

Nu echter langzaam aan eens tijd om naar een echt (gezins-)huis te gaan; ik ga een jaren 30 woning gasloos maken; gelukkig lijkt 80% van de uitdaging hetzelfde te zijn, maar ik loop vast bij het kiezen van een boilervat (ik kan ook geen dedicated topic hiervoor vinden; het helpt echter niet dat de zoektermen "boiler", "warmtepompboiler" en "buffervat" meestal over andere dingen gaan :( ).

Specifiek gaat het erover dat ik verwacht dat er max 30l/min uit het boilerrvat getapt gaat worden -- er komen 3 douches en het gaat zeker gebeuren dat deze alle drie aan staan. Ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring hebben met wat dot doet met je boilervat; weet het vat z'n gelaagdheid een beetje te behouden, of is het binnen de kortste keren allemaal gemengd?

Ik kan op zich een groot vat kwijt (1000+L), maar zie beetje op tegen de legionella run (laatste 10 graden zal je toch op COP1 moeten doen, wat volgens mij zo'n 12kWh kost).

Een boiler met hygienespiraal zou dit oplossen (en ook niet mengen, zou ik verwachten), maar verwacht dat 30l/min dan een droom blijft.

(meeste producten kan ik niets van vinden, bijv technea/thermic energy heeft wel goede info

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPJwKezyf8D8wXdobh88Gqhzjf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IMAiBKLCrC0UqIL411IcSiQY.png?f=fotoalbum_large

wat ik lees als: 16.5l/min kan je tappen (1048 l/h), en als je bij *10 kijkt, staat dat vat daarvoor op 65 graden moet zijn....).

Ik zou dus graag horen wat de ervaringen zijn met grote flow en menging, etc (of eventueel een linkje naar een topic waar ik dit kan posten :)).

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:28
Voor dergelijke grote installaties ga je richting camping of sportschool. Die hebben ook meerdere douches die tegelijkertijd aan moeten kunnen. Dat valt buiten particulieren/consumenten spul.

Alternatief is 2 of 3 aparte kleine boilers. Als je de ruimte er voor hebt.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

reinhrst schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:57:
Twee jaar geleden dankzij dit topic en @koevlaas2 mijn huisje in Haarlem Centrum gasvrij gemaakt (Panasonic Aquarea WH-MDC05J3E5 + 150l SWW vat; staat op mijn platte dak, zelfs met de beste moeite in de wereld kan ik hem niet horen!).

Nu echter langzaam aan eens tijd om naar een echt (gezins-)huis te gaan; ik ga een jaren 30 woning gasloos maken; gelukkig lijkt 80% van de uitdaging hetzelfde te zijn, maar ik loop vast bij het kiezen van een boilervat (ik kan ook geen dedicated topic hiervoor vinden; het helpt echter niet dat de zoektermen "boiler", "warmtepompboiler" en "buffervat" meestal over andere dingen gaan :( ).

Specifiek gaat het erover dat ik verwacht dat er max 30l/min uit het boilerrvat getapt gaat worden -- er komen 3 douches en het gaat zeker gebeuren dat deze alle drie aan staan. Ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring hebben met wat dot doet met je boilervat; weet het vat z'n gelaagdheid een beetje te behouden, of is het binnen de kortste keren allemaal gemengd?
Gelaagdheid blijft gewoon intact totdat de boiler wilt opwarmen.
Ik zou even uitrekenen hoeveel l/m elke douche verbruikt, hoe lang je verwacht eronder te staan en daarop je boiler berekenen.

Voorbeeld van hoe te berekenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcxIc_9Th9_YsVsaQARTulEPX-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtzM71GVe29DQNx849oaFJik.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofLPR2sbUcnY2BrNj8SXZvckj-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0vj5hcqQ9siUBxVFyFiA8nh.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik kan op zich een groot vat kwijt (1000+L), maar zie beetje op tegen de legionella run (laatste 10 graden zal je toch op COP1 moeten doen, wat volgens mij zo'n 12kWh kost).

Een boiler met hygienespiraal zou dit oplossen (en ook niet mengen, zou ik verwachten), maar verwacht dat 30l/min dan een droom blijft.
Je zou de gasketel kunnen gebruiken voor de legionella protocol, maar het wordt dan wel iets ingewikkelder en niet 100% gasvrij.
Of ipv 1x per 7 dagen 1x per 14 dagen te laten uitvoeren.
(meeste producten kan ik niets van vinden, bijv technea/thermic energy heeft wel goede info

[Afbeelding]

wat ik lees als: 16.5l/min kan je tappen (1048 l/h), en als je bij *10 kijkt, staat dat vat daarvoor op 65 graden moet zijn....).

Ik zou dus graag horen wat de ervaringen zijn met grote flow en menging, etc (of eventueel een linkje naar een topic waar ik dit kan posten :)).
Waarom per se 30l/m?
Je had hiervoor een 150 liter boiler…

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 02-07-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:42
30l/m is heel veel hoor. Onze regendouche doet 9l/m vol open, maar meestal douchen wij gewoon onder het kleinere spoeiertje dat aan de stang vast hangt. Dan zitten wij op 4.5l/m verbruik.

Vergeet ook niet dat jouw boiler ook aan 30l/m moet bijgevuld worden met stadswater. Gaat dat wel lukken?

Ik zou gewoon kijken voor een 400 of 500l vat. Daarmee ga je een eind komen. 1000l is echt te gek.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij geeft de normale waterleiding al geen 30l/minuut?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Een vaillant kan toch 60 graden maken zonder element.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

snameroc schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:06:
Een vaillant kan toch 60 graden maken zonder element.
een simpele atlantic explorer gaat tot 62 op de compressor als je het element uitzet.

element van de mijne heeft 1x in de fabriek aan gestaan en verder nooit.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 02-07-2023 23:21 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ja maar die is geen 1000 liter
Mijn wp boiler haalt dat ook gewoon dat was niet de vraag toch?

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

1000l is toch veel teveel?
Ik kwam met wat tips her en der uit op 300l en dat is voor 2 badkamers en bad (5 personen). Dus dan zou je met 450l kunnen uitkomen, mocht je ruimer willen dan zou je 500l kunnen nemen. Nog steeds de helft van die 1000l..

Ik zou ook niet kijken naar het aantal douches maar naar het aantal personen. 3 personen tegelijk of 2 personen en 1 daarna maakt weinig verschil.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2023 23:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Dank allen. Ik heb nu ook 9l/min, en krijg nu 3 van dat soort douches (+nog een los bad). Zullen zeker ochtenden zijn dat alle 3 tegelijk gebruikt worden (en douchen kan idd met minder water, maar we hebben allemaal onze guilty pleasures). Binnenkomende waterleiding is idd nog wel een dingetje, maar verwacht dat dat wel moet lukken (komt een redelijke leiding binnen, geen idee in welk jaar die aangelegd is :)).

Mijn Aquarea (r32) hier krijgt het water niet ver boven 55 graden in het vat (maar zal nog eens goed in de settings kijken of ik iets over het hoofd gezien heb).

Maar als ik me geen zorgen hoef te maken over mengen in het vat (ook met dergelijke water snelheden), kan ik met 500liter wel toe, en wordt het sommetje een stuk makkelijker :).

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

snameroc schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:26:
Ja maar die is geen 1000 liter
Mijn wp boiler haalt dat ook gewoon dat was niet de vraag toch?
die heb je in 270 liter. zet daarvan er 2 naast elkaar en klaar. hoe je ook geen verwarmingstijd in te leveren in de winter op de WP om een halve ton warm water te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

reinhrst schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:38:
Dank allen. Ik heb nu ook 9l/min, en krijg nu 3 van dat soort douches (+nog een los bad). Zullen zeker ochtenden zijn dat alle 3 tegelijk gebruikt worden (en douchen kan idd met minder water, maar we hebben allemaal onze guilty pleasures). Binnenkomende waterleiding is idd nog wel een dingetje, maar verwacht dat dat wel moet lukken (komt een redelijke leiding binnen, geen idee in welk jaar die aangelegd is :)).

Mijn Aquarea (r32) hier krijgt het water niet ver boven 55 graden in het vat (maar zal nog eens goed in de settings kijken of ik iets over het hoofd gezien heb).

Maar als ik me geen zorgen hoef te maken over mengen in het vat (ook met dergelijke water snelheden), kan ik met 500liter wel toe, en wordt het sommetje een stuk makkelijker :).
Met hoeveel personen worden die 3 douches gebruikt?
Als er 10 mensen moeten douchen smorgens dan ga je wel richting 600-800l denk ik. Zijn het er 5 dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:41:
[...]

Met hoeveel personen worden die 3 douches gebruikt?
Als er 10 mensen moeten douchen smorgens dan ga je wel richting 600-800l denk ik. Zijn het er 5 dan is het een ander verhaal.
Denk dat ik blij ben als ik 350 liter kan tappen uit de boiler zonder al te veel temperatuursverlies (daar kan 5 man 8 minuten pp van douchen). Als dat met 500 liter vat lukt, helemaal prima.

Claude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:13:
Volgens mij geeft de normale waterleiding al geen 30l/minuut?
De watermeter kan inderdaad maximaal 25l/minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

reinhrst schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:52:
[...]

Denk dat ik blij ben als ik 350 liter kan tappen uit de boiler zonder al te veel temperatuursverlies (daar kan 5 man 8 minuten pp van douchen). Als dat met 500 liter vat lukt, helemaal prima.
Met 5 man dus, hoe kom je aan die 1000l vat dan? 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sport_Life schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:55:
[...]

200L per persoon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kleine tip: je douched niet met 65 graden water uit de tank, de kraan mengt het flink bij met koud water. tenminste dat hoop ik anders kan je meteen door naar beverwijk....

aantal liters wat je douchet is dus niet wat je trekt uit de tank.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 03-07-2023 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:55:
[...]

Ok, ik geloof niet dat ik erin slaag het uit te leggen. Ik probeer het nogmaals. Ik ben blij als ik 350 liter bruikbaar heb zodat de kans op een koude douche er klein is. Ik was bang dat 30 l/m zou leiden tot een grote menging in het vat, waardoor 500 liter niet genoeg zou zijn. 1000 liter is dan een logische volgende stap, en ik wilde slechts aangeven dat ik dat eventueel kwijt kan, waarbij ik dan een hygiëne spiraal zou kunnen overwegen.

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
flippy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:02:
kleine tip: je douched niet met 65 graden water uit de tank, de kraan mengt het flink bij met koud water. tenminste dat hoop ik anders kan je meteen door naar beverwijk....

aantal liters wat je douchet is dus niet wat je trekt uit de tank.
Net na de legionella run heb je gelijk. Ik heb mijn tank normaliter echter liever rond de 47 graden, dus dan wordt er slechts een paar procent koud water bijgemengd.

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Zijn er mensen met daadwerkelijk ervaring met 30 (of 25) l/m door hun boilervat trekken, die kunnen bevestigen dat dit inderdaad een miniem effect heeft op de hoeveelheid bruikbaar warm water in de boiler?

Claude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

reinhrst schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:26:
[...]

Ok, ik geloof niet dat ik erin slaag het uit te leggen. Ik probeer het nogmaals. Ik ben blij als ik 350 liter bruikbaar heb zodat de kans op een koude douche er klein is. Ik was bang dat 30 l/m zou leiden tot een grote menging in het vat, waardoor 500 liter niet genoeg zou zijn. 1000 liter is dan een logische volgende stap, en ik wilde slechts aangeven dat ik dat eventueel kwijt kan, waarbij ik dan een hygiëne spiraal zou kunnen overwegen.
Ik snap heel goed wat je wil zeggen maar 25-30l douchekop is (m.i.) niet meer van deze tijd , niet alleen qua energie maar ook zonde van het (drink) water.
Mijn douche doet 9l/ minuut en dat is prima, misschien iets groter beter maar 30l slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

reinhrst schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:28:
[...]

Net na de legionella run heb je gelijk. Ik heb mijn tank normaliter echter liever rond de 47 graden, dus dan wordt er slechts een paar procent koud water bijgemengd.
Dit gaat qua kennis boven mijn pet, maar er is een deden dat de boilers vaak op hogere temp dan 47 staan. Dat zal dan wel efficiënter zijn denk ik dan.

Dus ga uit van 9-15l/ minuut en een hogere boiler temp (dus meer bij mengen) en die 1000l voor 5 personen slaat nergens meer op ;).

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 03-07-2023 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:54

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik meen eens ergens te hebben gelezen, dat als je een boiler hebt van 300ltr er 410ltr beschikbaar is om te douchen bij 38gr

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 13:32
Speedyace schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:50:
Ik meen eens ergens te hebben gelezen, dat als je een boiler hebt van 300ltr er 410ltr beschikbaar is om te douchen bij 38gr
E.e.a. wel behoorlijk afhankelijk van de temperatuur van het vat. Bij 48 zal het minder zijn dan bij 60+

Je kan ook kijken naar een douche wtw als je meer wilt kunnen tappen uit een vat. Scheelt ook iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:53
Sport_Life schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:35:
[...]

Dit gaat qua kennis boven mijn pet, maar er is een deden dat de boilers vaak op hogere temp dan 47 staan. Dat zal dan wel efficiënter zijn denk ik dan.

Dus ga uit van 9-15l/ minuut en een hogere boiler temp (dus meer bij mengen) en die 1000l voor 5 personen slaat nergens meer op ;).
Hogere temperatuur geeft meer capaciteit in de dezelfde maat boiler, echter een hogere temperatuur leidt tot een slechtere COP en meer stand-by verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Oilman schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:38:
[...]

Hogere temperatuur geeft meer capaciteit in de dezelfde maat boiler, echter een hogere temperatuur leidt tot een slechtere COP en meer stand-by verlies.
Ik bedoel als efficiëntie (lage cop) het doel is dan moet je niet met 30l/ minuut gaan douchen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:44:
[...]

Ik bedoel als efficiëntie (lage cop) het doel is dan moet je niet met 30l/ minuut gaan douchen .
Zoals ik al schreef, het gaat om een huis waar 3 douches inkomen. Elk van deze douches zal 9 l/m zijn, dus gezamenlijke flow kom je dan tegen de 30 l/m aan.

Overigens is het mogelijk dat ik ook nog wel wat kan winnen door een douche-WTW in te stellen, als ik eruit kan komen hoe ik deze moet installeren.

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:17
reinhrst schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:01:
[...]

Zoals ik al schreef, het gaat om een huis waar 3 douches inkomen. Elk van deze douches zal 9 l/m zijn, dus gezamenlijke flow kom je dan tegen de 30 l/m aan.

Overigens is het mogelijk dat ik ook nog wel wat kan winnen door een douche-WTW in te stellen, als ik eruit kan komen hoe ik deze moet installeren.
Ik denk dat je niet teveel moet focussen op de kans dat toevallig alle 3 de douches tegelijk aan staan. Het is m.i. niet erg als er dan maar 4 liter per minuut per douche zou komen; dat zorgt er vast wel voor dat de bewoners vanzelf iets gaan schuiven met douchetijden om zo toch die lekkere straal van 9 liter te krijgen.

Voor een jaren 30 woning zou ik denk ik zelf toch ook wel ernstig overwegen om een warmtepompboiler te nemen zodat de normale warmtepomp geen "last" heeft dat ie op koude dagen ook nog de sww tank moet opwarmen. En als je echt overtuigd bent dat je meer water nodig hebt, kun je ook 2 (of zelfs 3 :p) warmtepompboilers doen... Een 1000 liter SWW tank lijkt me energetisch al snel veel slechter uitkomen; het is een enorme plens water die je dan warm houdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 22:34
Hi allemaal,

Ik zit met een vraagstuk en ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen geven.
Zelf kom ik er niet uit en weet nou niet wat waarheid is.
Momenteel wordt ons huis uit 1968 verbouwd en de CV ketel wordt verplaatst naar het washok op 1e verdieping boven de meterkast.
Op de BG wordt vvw (hoh 10) gelegd waarbij de verdeler in de gangkast staat.
Nu heb ik gelezen dat je bij een warmtepomp de leidingen wat ruimer wil omdat dit de flow te gunste komt.
Bij de installateur heb ik meermaals aangegeven dat ik in de toekomst een warmtepomp wil en hier nu alvast op wil voorsorteren.
De installateur heeft nu vanuit het washok naar de gangkast (via meterkast en kruipruimte) 25mm flex met mantel aangelegd.
Nu las ik bij Feenstra dat 22mm de standaard voor CV was en je met een warmtepomp minimaal 28mm moet hebben. Dit heb ik bij de installateur aangegeven maar hij zegt 25mm kunststof is zelfde als 28mm koper en dit zou geen problemen moeten geven met een toekomstige warmtepomp.
Als ik nu voor groter zou gaan zou dat ook weer niet uitkomen met de huidige CV.

De CV is enkel voor de vloerverwarming en sww, andere vertrekken worden middels airco gekoeld/verwarmd. de lengte van de leiding van CV naar verdeler is <10 meter gok ik.
De CV verplaatsen is later ter sprake gekomen en is daarom ook niet in de offerte opgenomen, in de offerte kan dus ook niks terug vinden over de diameter.

Zit ik gewoon goed voor een toekomstige warmtepomp of heeft de installateur standaard CV leidingen gelegd en heeft hij nu geen zin/tijd meer om alles opnieuw te doen?
De vloer in het washok wordt volgende week dicht gegooid en dan kan ik er niet bij zonder alles open te hakken.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR

Ik doe mijn legionella gewoon met de Wp. Die van mij kan in theorie 75 graden halen, staat begrensd op 67 graden en doet een 65 graden legionella run elke week met 2 graden hysteresis.

Eigenlijk is de enige limiterende factor toch je waterdruk in combinatie met hoeveel warm water je dan hebt?

Hier met een 300 liter SWW vat, kon niks anders krijgen zo snel anders was het 500 geweest. Kan ik de kraan in de keuken, badkamer (bad, douche en gootsteen) aanzetten en heb ik op alle plekken warm water. Ik meet momenteel nog niks, was met alle andere klussen die nog gedaan moeten worden geen prioriteit dus wat het qua gelaagdheid doet....geen idee.

Qua gevoel is het prima.

@MENACExz , Ik heb 16 mm meerlagenbuis voor de run naar boven toe. Wel vanuit een ringleiding van 28 mm. Die verdeelt zich onder in een aparte toevoer voor de verdeler van de vloerverwaming, toevoer 1 en 2 voor de slaapkamers links en toevoer 3 en 4 voor rechts. Dat is 16 mm, die had eigenlijk beter in 22 mm gedaan kunnen worden.

Maar hij haalt gewoon netjes 13 tot 20 liter per minuut. Meestal staat die op 13,3 l/min aan flow.

[ Voor 18% gewijzigd door Nico_GTR op 03-07-2023 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Maurice1066 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:31:
[...]

E.e.a. wel behoorlijk afhankelijk van de temperatuur van het vat. Bij 48 zal het minder zijn dan bij 60+

Je kan ook kijken naar een douche wtw als je meer wilt kunnen tappen uit een vat. Scheelt ook iets.
En de temperatuur van het koude water is net zo relevant. In de winter 10 graden en hartje zomer 20 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

MENACExz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:12:
Hi allemaal,

Momenteel wordt ons huis uit 1968 verbouwd en de CV ketel wordt verplaatst naar het washok op 1e verdieping boven de meterkast.
Nu heb ik gelezen dat je bij een warmtepomp de leidingen wat ruimer wil omdat dit de flow te gunste komt.
Bij de installateur heb ik meermaals aangegeven dat ik in de toekomst een warmtepomp wil en hier nu alvast op wil voorsorteren.
De installateur heeft nu vanuit het washok naar de gangkast (via meterkast en kruipruimte) 25mm flex met mantel aangelegd.
Nu las ik bij Feenstra dat 22mm de standaard voor CV was en je met een warmtepomp minimaal 28mm moet hebben. Dit heb ik bij de installateur aangegeven maar hij zegt 25mm kunststof is zelfde als 28mm koper en dit zou geen problemen moeten geven met een toekomstige warmtepomp.
Als ik nu voor groter zou gaan zou dat ook weer niet uitkomen met de huidige CV.

De CV is enkel voor de vloerverwarming en sww, andere vertrekken worden middels airco gekoeld/verwarmd. de lengte van de leiding van CV naar verdeler is <10 meter gok ik.
De CV verplaatsen is later ter sprake gekomen en is daarom ook niet in de offerte opgenomen, in de offerte kan dus ook niks terug vinden over de diameter.

Zit ik gewoon goed voor een toekomstige warmtepomp of heeft de installateur standaard CV leidingen gelegd en heeft hij nu geen zin/tijd meer om alles opnieuw te doen?
De vloer in het washok wordt volgende week dicht gegooid en dan kan ik er niet bij zonder alles open te hakken.

Het lijkt mij belangrijker om te bedenken waar de warmtepomp moet komen.
De vloerverwarming wordt je hoofdverwarming zeg je.
Dan zou ik persoonlijk de warmtepomp buiten zo kort mogelijk op de verdeler willen op de BGG.

En dan nog je keuze voor hybride of full elektric
Met vloerverwarming is all elektric het meest gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:29
reinhrst schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:01:
[...]

Wat hier al genoemd is, is dat de watermeter helemaal geen 30 l/min aan kan. Dus zelfs als je drie douches tegelijk aan zet zul je geen 30 liter/min halen. Probeer nu maar eens wat het aantal liters per minuut is als je alle kranen maximaal open zet (gewoon even een paar minuten en dan de meterstand aflezen).

Een douche-WTW gaat heel erg veel helpen om dit beter te krijgen. Je kunt echt heel veel warmte terugwinnen uit de douches, dus dat zou ik zeker overwegen met zoveel badkamers.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:16
Blihi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:55:
[...]

Wat hier al genoemd is, is dat de watermeter helemaal geen 30 l/min aan kan. Dus zelfs als je drie douches tegelijk aan zet zul je geen 30 liter/min halen. Probeer nu maar eens wat het aantal liters per minuut is als je alle kranen maximaal open zet (gewoon even een paar minuten en dan de meterstand aflezen).

Een douche-WTW gaat heel erg veel helpen om dit beter te krijgen. Je kunt echt heel veel warmte terugwinnen uit de douches, dus dat zou ik zeker overwegen met zoveel badkamers.
Neem een spaardouche van 6 l/min en douche WTW. Dan kan je wel tegelijkertijd douchen (op dat moment ~10l/min nodig), verspil je geen drinkwater en geen energie. Je boiler kan een stuk kleiner en is dus ook weer goedkoper. win - win -win -win dus.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MENACExz
Jan2023 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:45:
[...]

Het lijkt mij belangrijker om te bedenken waar de warmtepomp moet komen.
De vloerverwarming wordt je hoofdverwarming zeg je.
Dan zou ik persoonlijk de warmtepomp buiten zo kort mogelijk op de verdeler willen op de BGG.

En dan nog je keuze voor hybride of full elektric
Met vloerverwarming is all elektric het meest gangbaar.
Dankjewel voor je reactie Jan.
De buitenunit zou op de dakkapel kunnen van de kamer boven het washok.
Wens is om uiteindelijk over te op all electric warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MENACExz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:05:
[...]

Let bij het plaatsen op een dakkapel op de trillingen. De buitenunit draait 's winters echt lange tijd op hoger vermogen. Bij plaatsing op een plat dak van hout kun je dan heel veel last van trillingen krijgen.

Als hij echt op een dak moet, maak dan een zo groot mogelijke basis, dus plaats de unit op twee RVS balken van 1,5 meter lang en zet die balken op goede trillingsdempers. Liefst zijn dat veren, maar rubberen trillingsdempers kan ook. Veren hebben als nadeel dat de unit meer kan bewegen en de leidingen dat getril moeten opvangen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

MENACExz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:12:
Hi allemaal,

Bij gebruik van WP is je flow hoger en op momenten veel hoger. Leidingen waar je veel water doorheen kunt voeren zijn essentieel voor goede comfort, geen geluidsoverlast en zuinigheid. Dit ook weer afhankelijk van koppelingen met ruime bochten en geen kunstwerkjes met haakse knelkoppelingen. Het gaat er hier om de leidingen van WP naar VVW als dat de hoofdverwarming is. De aftakkingen naar radiatoren kunnen met dunnere leidingen toe.

Afhankelijk van de capaciteit van de WP moet je de leidingen daarop dimensioneren. WP's rond de 10 kW hebben een binnendiameter van ~25mm nodig. Dat zijn stalen of koperen leidingen van 28 mm, en kunststof leidingen van 32 mm.

Nu las ik bij Feenstra dat 22mm de standaard voor CV was en je met een warmtepomp minimaal 28mm moet hebben.
Nogmaals, is afhankelijk van de WP capaciteit. Maar 25 mm kunststof leiding is in bijna alle WP situaties te krap.
Dit heb ik bij de installateur aangegeven maar hij zegt 25mm kunststof is zelfde als 28mm koper en dit zou geen problemen moeten geven met een toekomstige warmtepomp.
Je installateur moet op cursus of je hebt het niet goed gehoord misschien?

Snel besluiten dat je toch echt 32mm kunststof leiding wilt ofwel 28 mm koper of staal. Zelf ben ik sterk voorstander van koper i.v.m. de flexibiteit van aanleg en mooiere afwerking.

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 03-07-2023 16:08 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MENACExz
dof schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:30:
[...]

Bij gebruik van WP is je flow hoger en op momenten veel hoger. Leidingen waar je veel water doorheen kunt voeren zijn essentieel voor goede comfort, geen geluidsoverlast en zuinigheid. Dit ook weer afhankelijk van koppelingen met ruime bochten en geen kunstwerkjes met haakse knelkoppelingen. Het gaat er ier om de de leidingen van WP naar VVW als dat de hoofdverwarming is. De aftakkingen naar radiatoren kunnen met dunnere leidingen toe.

Afhankelijk van de capaciteit van de WP moet je de leidingen daarop dimensioneren. WP's rond de 10 kW hebben een binnendiameter van ~25mm nodig. Dat zijn stalen of koperen leidingen van 28 mm, en kunststof leidingen van 32 mm.

[...]

Nogmaals, is afhankelijk van de WP capaciteit. Maar 25 mm kunststof leiding is in bijna alle WP situaties te krap.

[...]

Je installateur moet op cursus of je hebt het niet goed gehoord misschien?

[...]

Snel besluiten dat je toch echt 32mm kunststof leiding wilt ofwel 28 mm koper of staal. Zelf ben ik sterk voorstander van koper i.v.m. de flexibiteit van aanleg en mooiere afwerking.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie Dof.
Het is ons eerste koophuis en er heeft een vrouw gewoond die vaak niet thuis was i.v.m. een nieuwe relatie elders in het land. Het historisch gemiddeld verbruik van 1.100 m3 is dus niet heel representatief, ik heb dus geen idee welke capaciteit warmtepomp nodig is.
We wilden het eerst 2 jaar aanzien om daarna verder te kijken voor een warmtepomp, niet rekening houdende met het feit dat ik nu dus een beslissing moet gaan maken over het leidingwerk diameter.
De installateur was zelf niet aanwezig en een leerling heeft de leiding aanlegd.
Ik vermoed dat die niet op de hoogte was en gewoon standaard CV leiding uit de bus heeft gebruikt.
Maar goed zoals ik schreef heb ik er dus de ballen verstand van..

Het is verder dus geen enkel probleem om nu alvast 32mm kunststof aan te leggen en dit aan te sluiten van de CV ketel (Remeha Avanta 28c) naar de vloerverwarming verdeler?
Dan ga ik gewoon met de installateur bespreken dat er 32mm kunststof moet komen ipv 25mm om het zekere voor het onzekere te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MENACExz
Blihi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:08:
[...]

Let bij het plaatsen op een dakkapel op de trillingen. De buitenunit draait 's winters echt lange tijd op hoger vermogen. Bij plaatsing op een plat dak van hout kun je dan heel veel last van trillingen krijgen.

Als hij echt op een dak moet, maak dan een zo groot mogelijke basis, dus plaats de unit op twee RVS balken van 1,5 meter lang en zet die balken op goede trillingsdempers. Liefst zijn dat veren, maar rubberen trillingsdempers kan ook. Veren hebben als nadeel dat de unit meer kan bewegen en de leidingen dat getril moeten opvangen.
Dankjewel Blihi hier zullen we rekening mee houden.
Wat jou betreft is 25mm kunststof voldoende of zou jij ook 32mm aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat ligt helemaal aan je vermogens. Het gaat dus om een monoblock? Hoe groter de diameter hoe beter over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

MENACExz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:03:
[...]

Dankjewel voor je uitgebreide reactie Dof.
Het is ons eerste koophuis en er heeft een vrouw gewoond die vaak niet thuis was i.v.m. een nieuwe relatie elders in het land. Het historisch gemiddeld verbruik van 1.100 m3 is dus niet heel representatief, ik heb dus geen idee welke capaciteit warmtepomp nodig is.
Prima, graag gedaan. Dus minimaal verbruik is dan dus 1100 m3 gas (op basis dat er niet altijd gestookt werd). Er zijn allerlei -vaak bewerkelijke- manieren om de benodigde capaciteit te berekenen. E.e.a. hangt natuurlijk ook af van wat je van plan bent te doen aan isolatie (muren, vloer, dak). Aangezien je toch besloten hebt om voorlopig met gas te stoken zou je komende winter kunnen gebruiken om te bepalen wat je verstookt en welke capaciteit WP je nodig hebt.

Er zijn gewoon veel variabelen: grootte huis, vrijstaand of tussenwoning of anders. Omvang VVW. In 1968 was gas nog bijna gratis en voor de eeuwigheid dus huizen uit die tijd hebben weinig tot geen isolatie. Etc.

Maar ik denk -grof geschat- dat je snel op 7 tot 10 kW uitkomt. Als je airco's blijft gebruiken voor andere ruimtes maakt het dat het verwarmingsplaatje iets anders.
We wilden het eerst 2 jaar aanzien om daarna verder te kijken voor een warmtepomp, niet rekening houdende met het feit dat ik nu dus een beslissing moet gaan maken over het leidingwerk diameter.
De installateur was zelf niet aanwezig en een leerling heeft de leiding aanlegd.
Ik vermoed dat die niet op de hoogte was en gewoon standaard CV leiding uit de bus heeft gebruikt.
Ok, dan zal die vast niet willen afwijken van wat z'n baas heeft geoffreerd :)
Maar goed zoals ik schreef heb ik er dus de ballen verstand van..

Het is verder dus geen enkel probleem om nu alvast 32mm kunststof aan te leggen en dit aan te sluiten van de CV ketel (Remeha Avanta 28c) naar de vloerverwarming verdeler?
Dan ga ik gewoon met de installateur bespreken dat er 32mm kunststof moet komen ipv 25mm om het zekere voor het onzekere te nemen.
Lijkt me niet dat dikkere leiding een probleem is, zij het dat het natuurlijk duurder is qua leidingen en koppelingen. Dus er zal een meerprijs zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
DutchWing schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:53:
[...]

De watermeter kan inderdaad maximaal 25l/minuut.
Het ligt nog niet eens aan de watermeter, de druk op de waterleiding zelf zorgt er vaak al voor dat er niet veel meer uit komt dan 15L/minuut.

Ik heb sinds een tijdje een watermeter, en het hoogste wat ik voorbij heb zien komen is 17L/minuut, en dat is dan met 2 kranen en een regendouche wagenwijd open terwijl zwembad buiten gevuld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

MENACExz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:05:
[...]

Dan zit je al tussen de 13 a 15 mtr naar de verdeler, elke meter telt i.v.m. temperatuurverlies.
Bedenk dat de gemiddelde temperatuur in het systeem rond de 35 graden of nog minder is dus elke graad telt , cq minder elektra verbruik.
Wat ook nog een ding is , bij je nieuwe vloerverwarming wordt nu een mengverdeler geinstalleerd ??
Bij overstap naar een warmtepomp zou deze weer vervangen moeten worden door een pomploos exemplaar.

Zou je nu je cv ketel op max. 40 graden in kunnen stellen kan je die stap wellicht overslaan.
Maar misschien wordt het dan lastig om het opstook protocol te volgen voor je nieuwe vloer.

Succes met alle keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:08
Interessante casus bij de buren van water/water:

ChrisM in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Nieuw huis met vloerverwarming op 3 verdiepingen. Vloer boven warmde op bij het verwarmen van het boilervat door de warmtepomp, wat leek te duiden op een defecte of verkeerd gemonteerde 3-wegklep. Er werd ook nog gedacht aan eenpijpscirculatie omdat het probleem vooral boven speelde, en niet meteen duidelijk was of alleen de verdeler warm werd of ook de vloer zelf. Bleek uiteindelijk te komen doordat de aanvoerleiding van de vloerverwarming boven op een ander punt aftakte dan die van de vloerverwarming beneden. Boven splitste af voor de boiler, en beneden splitste af na de boiler waardoor een route warmtepomp - aanvoer boven - vloer boven - retour boven - retour beneden - vloer beneden - aanvoer beneden - boilervat - warmtepomp mogelijk werd (ca. 150-200 meter leiding vs. de directe route warmtepomp - boiler - warmtepomp van 1 meter :o).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Korte vraag: moet de Electra van de buitenunit (3f) achter een aardlekschakelaar of niet ? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
Kort antwoord : JA

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Het ligt nog niet eens aan de watermeter, de druk op de waterleiding zelf zorgt er vaak al voor dat er niet veel meer uit komt dan 15L/minuut.

Ik heb sinds een tijdje een watermeter, en het hoogste wat ik voorbij heb zien komen is 17L/minuut, en dat is dan met 2 kranen en een regendouche wagenwijd open terwijl zwembad buiten gevuld werd.
Dat is dan n=1 even de proef op de som hier.
3 kranen en de wc doorspoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcHvSJZuRLV98a5bqZHiSCL9QT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xx6iamC89hQLcIM2cREA5DSn.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tnx :). Electricien twijfelde, sommige apparaten schijnen niet erachter te kunnen. Maar wp wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Als hij niet achter een standaard 30 mA kan, dan kan hij altijd nog achter eentje met een hogere lek grens, maar de mijne van 14 kWh zit al jaren achter een standaard 30 mA type.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Sport_Life schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:10:
Korte vraag: moet de Electra van de buitenunit (3f) achter een aardlekschakelaar of niet ? :)
Hier 1 elektricien over de vloer gehad die zei dat het niet hoefde. Terwijl 3 anderen zeiden dat het wel moet. Ik zou het zekere voor onzekere nemen en het wel doen, maar of het verplicht is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

het is verplicht, voor beide groepen (of 3 fase) die de unit nodig heeft.

als er wat is met de machine en iemand raakt er wat van aan ligt die ernaast te kreperen als er geen aardlek is.

dus alamatje pakken als je 3 fase unit hebt, dat scheelt berg ruimte in de kast.

[ Voor 69% gewijzigd door flippy op 03-07-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:14:
het is verplicht, voor beide groepen (of 3 fase) die de unit nodig heeft.

als er wat is met de machine en iemand raakt er wat van aan ligt die ernaast te kreperen als er geen aardlek is.

dus alamatje pakken als je 3 fase unit hebt, dat scheelt berg ruimte in de kast.
Er komt nu een Alamat in iig achter de aardlek.

Tijdelijk 16a want 20a had ie niet bij zich, zit zelf te twijfelen om dan meteen een Homewizard kWh meter te laten installeren. Maar die is 100a, lijkt me over de top ?

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 03-07-2023 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Die 20 A is ook overdadig, maar idd, dat is wel wat Mitsu lijkt voor te schrijven, en die heb ik er dan ook in zitten. Maar met een moderne pomp lijkt mij dat toch volledig overbodig; flippy kan daar wel meer over zeggen. Maar een alamat achter een aardlek is onzin: of een alamat of een aardlek + zekeringsautomaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Naalroc op 03-07-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Dat is dan n=1 even de proef op de som hier.
3 kranen en de wc doorspoelen.

[Afbeelding]
Ik heb wel het vermoeden dat de waterdruk wat laag was toen. Iedereen was natuurijk aan het sproeien op dat moment. Ik kan vanavond ook wel eens testen, 2 douches, bad, 3 kranen en 1 wc, dat ga ik redden vanaf de eerste verdieping ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:06

[Afbeelding]

Kan je wateraansluiting wel 30L p/m leveren ?
Ik heb onlangs 1000L sww in een b&b gezet, dat heeft toch wat technische haken en ogen idd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Sport_Life schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:38:
[...]

Er komt nu een Alamat in iig achter de aardlek.

Tijdelijk 16a want 20a had ie niet bij zich, zit zelf te twijfelen om dan meteen een Homewizard kWh meter te laten installeren. Maar die is 100a, lijkt me over de top ?

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Dat is toch prima dat die KWh meter 100 A aan kan , die doet dat prima met 16 of 20 ampere zonder warm te worden

Ik heb dat liever zo dan dat zo,n ding 16 ampere meet en bloedheet wordt omdat die max 25 A kan hebben bv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Wij zijn met zijn tweeën en hebben een 200 ltr dimplex wat voor douchen ruim voldoende is ook een regendouche. Maar met een bad houd het niet over vind ik en dan hebben wij nog niet eens een groot bad. Het apparaat staat op 55 graden maar heeft een hysterese van 5 graden dus gaat pas weer aan bij 49,5 graden. Ik heb het idee dat het vullen van het bad door de hoge water snelheid de gelaagdheid verstoord

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!
snameroc schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:44:
Wij zijn met zijn tweeën en hebben een 200 ltr dimplex wat voor douchen ruim voldoende is ook een regendouche. Maar met een bad houd het niet over vind ik en dan hebben wij nog niet eens een groot bad. Het apparaat staat op 55 graden maar heeft een hysterese van 5 graden dus gaat pas weer aan bij 49,5 graden. Ik heb het idee dat het vullen van het bad door de hoge water snelheid de gelaagdheid verstoord
Zet je hysterese maar eens op 15 graden, dat werkt beter. Het laten lopen van je wp verstoort inderdaad de gelaagdheid in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:32:
[...]

Kan je wateraansluiting wel 30L p/m leveren ?
Ik heb onlangs 1000L sww in een b&b gezet, dat heeft toch wat technische haken en ogen idd.
Je bedoelt dat het water in het vat ging mengen?

Hoeveel waterleiding kan leveren moet ik idd nog even goed checken!

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:57:
[...]

Zet je hysterese maar eens op 15 graden, dat werkt beter. Het laten lopen van je wp verstoort inderdaad de gelaagdheid in het vat.
Ah, interessant idee! Nooit aan gedacht dat dat ook invloed zou hebben (hij verwarmt van boven-af toch? Maar zal ongetwijfeld tot meer onrust in het vat leiden…).

Claude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reinhrst schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:27:
[...]

Kijk eens op je watermeter.
Daar staat een qn of q op.
Qn1,5 is gangbaar maar qn2,5 komt ook voor.
Respectievelijk 1,5m3 of 2,5m3 per uur.
Dus 25 of 40 liter per minuut.

Beperkende factoren zijn onder andere waterdruk afstand tot de hoofdleiding in de straat en het leidingwerk in je huis.

Ik zal morgen eens kijken wat ik er maximaal door kan krijgen hier als de waterdruk hoog is.

Warm water door de wpb is hier overigens begrenst op 7 liter per minuut door een restrictie voor de wpb.
Iets met kleine kinderen en ik wil ook graag nog warm douchen :+

Er is inmiddels ook een nieuwe aanduiding zie ik net...
De q3 en dat komt overeen met zie lijstje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au6931TBELifV1L6knSmUJuCuhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcqTPI9n4o9NMYyDf1XgnQTX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald.42 op 03-07-2023 23:51 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Precies!

Hij moet wel zijn leidingen juist dimensioneren.

[ Voor 25% gewijzigd door DutchWing op 04-07-2023 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanburken
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-10-2023
Kan deze verdeler worden omgewisseld voor een verdeler zonder pomp? iemand een idee? ik wil deze set namelijk ook gebruiken om te koelen wanneer het warm is en verwarmen wanneer het koud is. zie hieronder de specs uit de offerte. alvast dank

in de offerte staat MercuriaAce R32 4.5MR

De werkzaamheden nader gespecificeerd omvatten:1 Remeha MercuriaAceR32 4.5kW1 eTwist thermostaat1Geïsoleerdekoelleiding 1/4"-1/2" ca. 7 mtr1 Buffervat 20 liter1Wandbeugel/Bigfoots1Leiding goot incl.hulpstukken 1C.V. leidingen1 Afvoer materiaal1Fittingen C.V.1 Elektra 1 Tussenbekabeling tussen buiten unit en binnen unit 1 Tussenbekabeling Mercuriaen C.V. ketel 1 Tussenbekabeling aanvoer retour opnemer 1 Werkschakelaar 1 Klein materiaal1 Arbeid

Dit is wat er in de offerte staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HvqenBbuD8kAcK3eHRraevg3X4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdMFBKJjVsVrJO4nkyfT3gkE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6zGqebN93eemOYlh69Ta-yYwDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sg8GFySFhji2sFJ1uePWnsvi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Testje gedaan, max 38l/m door een q3-2,5 die staat in de lijst voor 1,5m3 per uur dus dat gaat netjes hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4zhnbhFq2yw1sfm4NSGp6Idnd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pshRz8yrxhCmK4OuFn4ZnKHl.jpg?f=fotoalbum_large

Denk trouwens dat dit op veel plaatsen niet lukt.

Hoofdleiding in de straat is dn100 vanaf daar met 15 meter 25mm tyleen naar de watermeter en daarachter zit een 22 mm verdeelstuk met voor bijna elke kraan een 15mm koperleiding.
Dus op zich wel redelijk ideaal voor veel flow op elke kraan tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

nvanburken schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:29:
Kan deze verdeler worden omgewisseld voor een verdeler zonder pomp? iemand een idee? ik wil deze set namelijk ook gebruiken om te koelen wanneer het warm is en verwarmen wanneer het koud is. zie hieronder de specs uit de offerte. alvast dank

De werkzaamheden nader gespecificeerd omvatten:1 Remeha MercuriaAceR32 4.5kW1 eTwist thermostaat1Geïsoleerdekoelleiding 1/4"-1/2" ca. 7 mtr1 Buffervat 20 liter1Wandbeugel/Bigfoots1Leiding goot incl.hulpstukken 1C.V. leidingen1 Afvoer materiaal1Fittingen C.V.1 Elektra 1 Tussenbekabeling tussen buiten unit en binnen unit 1 Tussenbekabeling Mercuriaen C.V. ketel 1 Tussenbekabeling aanvoer retour opnemer 1 Werkschakelaar 1 Klein materiaal1 Arbeid

[Afbeelding]

[Afbeelding]
'k Weet niet wat voor type slangen dat zijn (die witte, wat voor diameter, wat voort aansluiting?), maar je 5 groeps VVW verdeler kun je natuurlijk vervangen door een pomploze. En als je wilt koelen is een composiet of RVS verdeler nodig. Maar koelen hangt ook van de rest van je systeem af (radiatoren etc?).

Je maakt het lezen van je offerte wel erg lastig door het niet even netjes onder elkaar te zetten.

Composiet verdeler ziet er b.v. zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcrasJdIQqwr14PghA8HQCBUwfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YAryqyUPH4mUgVV5jVeDTOat.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:41:
[...]

Kijk eens op je watermeter.
Daar staat een qn of q op.
Qn1,5 is gangbaar maar qn2,5 komt ook voor.
Respectievelijk 1,5m3 of 2,5m3 per uur.
Dus 25 of 40 liter per minuut.
Ga ik doen zodra ik daar weer ben! Maar gezien je volgende post, trek je dus 2.3m3/u uit een 1.5m3/u watermeter, dus dat zegt ook niet alles ;). En met 1.5m3/u kom je ook al aan 25 l/m.

Moet dus eigenlijk even de leiding losmaken na de watermeter en dan kijken hoeveel daaruit komt (vanaf daar kan ik evt vervangen), alleen even kijken waar ik al die liters water laat die ik tijdens de test aftap...

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reinhrst schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:23:
[...]

Ga ik doen zodra ik daar weer ben! Maar gezien je volgende post, trek je dus 2.3m3/u uit een 1.5m3/u watermeter, dus dat zegt ook niet alles ;). En met 1.5m3/u kom je ook al aan 25 l/m.

Moet dus eigenlijk even de leiding losmaken na de watermeter en dan kijken hoeveel daaruit komt (vanaf daar kan ik evt vervangen), alleen even kijken waar ik al die liters water laat die ik tijdens de test aftap...
Ja dat zeg ik, het gaat hier wel netjes :)

Als de meter dicht bij een buitendeur zit, zou ik zeggen dikke slang en naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
reinhrst schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:27:
[...]

Nee dat niet maar de anti legionella run en de in dit geval 2x 500L parallel dat was nog wel een dingetje.
Ik heb de 2 boilers voorzien van een dompelelement (1 per boiler) en die gaan aan als het element in de WP aangaat voor SWW.

Nu heb ik een roeivereniging met 16 douches en die willen 4000L als boiler, dat gaat natuurlijk alleen lukken met een propaan warmtepomp. Hiermee kan ik dan boven de 60 graden stoken wekelijks.
Maar een geschikte WP van een kilowatt of 25 heb ik nog niet vonden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:05
Ik ben wat dit betreft eigenlijk wel benieuwd naar jullie waterverbruik op jaarbasis. Ik weet het, het is dan misschien geen duurzame energie, maar we zitten wel in dat topic - dus ik vraag gewoon: is dit allemaal nodig en kan dat niet wat minder? Met de kans dat ik voor kniepige Hollander wordt uitgemaakt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:31:
Ik ben wat dit betreft eigenlijk wel benieuwd naar jullie waterverbruik op jaarbasis. Ik weet het, het is dan misschien geen duurzame energie, maar we zitten wel in dat topic - dus ik vraag gewoon: is dit allemaal nodig en kan dat niet wat minder? Met de kans dat ik voor kniepige Hollander wordt uitgemaakt :+
140m3 per jaar ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:05
Ronald.42 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:49:
[...]

140m3 per jaar ongeveer.
Ik bedoelde eigenlijk bij @reinhrst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reinhrst schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:23:
[...]

Even een nieuwsgierige vraag, vanwaar de behoefte om met 3 personen tegelijkertijd te douchen :?

Wij zijn met ons 4'en thuis en douchen na elkaar, of heb je een groot gezin ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:30:
Nu heb ik een roeivereniging met 16 douches en die willen 4000L als boiler, dat gaat natuurlijk alleen lukken met een propaan warmtepomp. Hiermee kan ik dan boven de 60 graden stoken wekelijks.
Is dat niet een beetje erg overdreven?
Veelal zijn douches van een vereniging al begrensd + douchen veelal kort.
Wij hebben grotere complexen met minder grote boilers, dan wel 65 graden gasgestookte collectieve installatie.

Klant is natuurlijk koning :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@koevlaas2 Cascade van 2x VWL 125/6? En een (aantal) dwtw natuurlijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

nvanburken schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat je laat zien is toch een Hybride setup ??
Met een cv ketel.

je hebt nu een mengverdeler waar koud water uit de retour wordt bijgemengd om de temperatuur in de vloer mee te regelen.
Als je nu overstapt naar een pomploze verdeler gebeurt dat niet meer.
Het wordt dan wel zaak om die cv ketel op max . 40 graden in te stellen !
Of nog minder , afhankelijk van je vloer.

Anders riskeer je schade aan je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:02:
@koevlaas2 Cascade van 2x VWL 125/6? En een (aantal) dwtw natuurlijk.
Dat zou kunnen al is de ruimte binnen beperkt voor binnenunit's
Douche WTW dat is lastig aangezien het BG is en de douches zelf worden niet verbouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
druk er gewoon 2 van 12 a 16kW in cascade. dan ben je in minder dan 7 uur van koud naar heet. daar kan je ook gewoon een HT r410 machine voor pakken. geen propaan nodig en stukken goedkoper en beter verkrijgbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 04-07-2023 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@koevlaas2 welke binnenunit? SWW only heb je niet eens een driewegklep nodig :)
offtopic:
Voor dwtw zijn er sporthalvarianten en een Quattro. Eventueel met opvoerpomp, maar ik weet niet of je dat moet willen.
geen aandelen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:10:
@koevlaas2 welke binnenunit? SWW only heb je niet eens een driewegklep nodig :)
offtopic:
Voor dwtw zijn er sporthalvarianten en een Quattro. Eventueel met opvoerpomp, maar ik weet niet of je dat moet willen.
geen aandelen
Ik wil de WP ook op de verwarming aansluiten, er hangen nu 2 40kW ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:32:
[...]

Ik wil de WP ook op de verwarming aansluiten, er hangen nu 2 40kW ketels.
Alklima heeft tegenwoordig ook mooie gescheiden systemen hiervoor.
Maar misschien niet binnen het budget wat ze wensen.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 04-07-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:19
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:32:
[...]

Dat zou kunnen al is de ruimte binnen beperkt voor binnenunit's
Douche WTW dat is lastig aangezien het BG is en de douches zelf worden niet verbouwd.
De douches zullen vermoedelijk wel geschakeld zijn qua afvoer.
Je zou kunnen bekijken of er een terugwinning bij de unit aan het eind geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
[...]

Nee dat niet maar de anti legionella run en de in dit geval 2x 500L parallel dat was nog wel een dingetje.
Ik heb de 2 boilers voorzien van een dompelelement (1 per boiler) en die gaan aan als het element in de WP aangaat voor SWW.

Misschien kunnen zij wat betekenen? Kasai. R290 22 kW

Airco Techniek BV
Egersundweg 1
9723 JM Groningen

0031 (0)50 529 1883 | 0031 (0) 624873691
www.luchtbeheer.nl

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
[...]

Wolf CHA? Of is dat prijstechnisch geen optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Nico_GTR schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Wolf CHA? Of is dat prijstechnisch geen optie.
@Knowbody bedankt voor jullie suggesties, het liefst werk ik natuurlijk met een WP die ik ken zoals een Mitsubishi of een Panasonic.
Ik zal Alklima eens vragen zoals @flippy opperde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:42:
[...]

@Knowbody bedankt voor jullie suggesties, het liefst werk ik natuurlijk met een WP die ik ken zoals een Mitsubishi of een Panasonic.
Ik zal Alklima eens vragen zoals @flippy opperde.
zou eens rondshoppen of je nog een setje WH-MHF12D9E8 of WH-MHF12D6E5 kan krijgen die stof staan te verzamelen in een magazijn ergens. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 04-07-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:49:
[...]

zou eens rondshoppen of je nog een setje WH-MHF12D9E8 of WH-MHF12D6E5 kan krijgen die stof staan te verzamelen in een magazijn ergens. ;)
Ik zal mijn leverancier vragen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]

Helaas geen propaan, maar wel 32kW in de aanbieding O-) Als je er ook nog een HT unit aan knoopt kan je tot 80C :P https://ambrava.nl/produc...-modules/hydro-module-ht/

Dan heb je dus zowel LT (tot 50C) als HT (tot 80C) met 1 buitenunit (en 2 binnenunits).

[ Voor 16% gewijzigd door Rimco op 04-07-2023 22:36 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Pagina: 1 ... 37 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)