13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Het is een nieuw, nog te verbouwen, huis. Dus kan je erg weinig historisch verbruik meldenGramser schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:31:
Ik ben wat dit betreft eigenlijk wel benieuwd naar jullie waterverbruik op jaarbasis. Ik weet het, het is dan misschien geen duurzame energie, maar we zitten wel in dat topic - dus ik vraag gewoon: is dit allemaal nodig en kan dat niet wat minder? Met de kans dat ik voor kniepige Hollander wordt uitgemaakt
Het is niet mijn intentie om elke dag met 3 douches 40 minuten te gaan staan douchen. Ik verwacht dat 90% van de tijd slechts 1 douche tegelijkertijd gebruikt wordt. Maar ik wil voorkomen dat ik mooie badkamers laat plaatsen voor veel geld, en achteraf erachter kom dat het gewoon niet mogelijk is om met 3 man tegelijk te douchen. Dan geef ik mijn geld liever ergens anders aan uit 😅.
Claude
Tweepersoonsdouche (uitgevoerd als twee losse douches) in de master bedroom. En dan extra douche voor de rest van het huis.Grolsch schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:28:
[...]
Even een nieuwsgierige vraag, vanwaar de behoefte om met 3 personen tegelijkertijd te douchen
Wij zijn met ons 4'en thuis en douchen na elkaar, of heb je een groot gezin ofzo
Je kunt je afvragen of het nodig is om die allen zo groot te dimensioneren, maar dat is een persoonlijke keuze.
En ik ga geen drie douches aanschaffen, en dan een bordje erop dat je niet tegelijk mag douchen. Het kan uiteraard prima, maar ik geloof dat je met een WP net zo luxe kan leven als met gas, en dat wil ik wel waarmaken!
Claude
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Verder maakt het niet veel uit. In de handleiding staat waar je rekening mee moet houden.
Denk je ook aan het geluid? Deze platte bigfoots dempen helemaal niets.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Van het huis afblazen is goed voor het geluid.Sport_Life schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:54:
We zijn bij ons inmiddels aan het installeren. Nu vraag ik me af wat de beste plek voor de buitenunit is. Hij komt op een (soort) uitbouw met kanaalplaatvloeren/16cm PIR/bitumen dakbedekking (boven een washok/technische ruimte). Vanuit de badkamer en slaapkamer kijk je erop uit. Zie onderstaande foto's (op de plattegrond is de badkamer niet ingetekend). Ik zou zeggen vanuit de huidige situatie 90 graden draaien en dan ongeveer 50-75cm van de muur af? Dan blaast ie richting de bomen en de airco's van de buren. Wat denken jullie?
***members only***
Kijk er wel naar waar vaak hard wind weg komt zodat hij niet met harde tegenwind stil komt te staan of de andere kant op gaat draaien. Dan kan hij weleens stuk gaan.
Geluid lijkt met zo'n zwaar dak wel goed te komen. Als het wat hoger en stiller moet, zou ik er veerpoten onder laten zetten.
Met iets minder moeite is een paar tegels eronder ook goed zat denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 05-07-2023 13:28 ]
Nukezone FTW
Op het moment zijn wij aan het zoeken naar warmtepomp installateurs om ons huis uit 1975 gasloos te maken. Meerdere partijen aangeschreven en ik krijg teruggekoppeld van een van de grotere installateurs dat ze gestopt zijn met het gasloos maken van huizen middels all-electric omdat er teveel klachten zijn bij huizen van voor 2010....
Dit zou ook na overleg van verschillende partijen (waaronder deze installateur) met de overheid geweest zijn dat de richting hiervoor Hybride gaat worden met latere overstap naar waterstof. Volgens hen ook goedkoper....
Gezien ik dit helemaal niet zie zitten kunnen ze dus niets voor me betekenen.
Nu is mijn indruk hier op het forum dat velen bestaande woningen al succesvol all-electric gemaakt hebben, natuurlijk in combinatie met naisoleren.
Is mijn indruk nu zo verkeerd en zou ik met mijn woning beter geen warmtepomp nemen?
Bouwjaar: 1975
2-onder-1 kap
Naisolatie: Dak RC 6,1, Spouwmuur isolatie RC 1,9, vloerisolatie RC 4,5 en dit najaar triple glas + vloerverwarming.
Gas verbruik aug 2021-juli 2022: 950m3
Gas verbruik aug 2022-juni 2023: 650m3
Voor de zekerheid reken ik met een jaarverbruik van 1100m3 gezien we best zuinig zijn en dan kom ik op een warmtevraag van 5,3 kW uit.
Inclusief SWW zou ik met een 8 kW Warmtepomp toch prima uit de voeten moeten kunnen, of mis ik bepaalde zaken?
Alvast ontzettend bedankt voor jullie inzicht!
3 kW voor SWW? Dat is vele malen te veel. Ik heb al eens uitgerekend dat het gemiddeld thermisch vermogen voor SWW (in ons geval, met 4 personen) slechts 164W is: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"Bossie83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:42:
Voor de zekerheid reken ik met een jaarverbruik van 1100m3 gezien we best zuinig zijn en dan kom ik op een warmtevraag van 5,3 kW uit.
Inclusief SWW zou ik met een 8 kW Warmtepomp toch prima uit de voeten moeten kunnen,
Je hebt aan een 5 kW WP (die dat vermogen bij -10 dan ook kan leveren!) echt voldoende.
Je afgiftesysteem? De grote voorkeur gaat uit naar vloerverwarming, maar met radiatoren gaat het ook (redelijk). Je moet in ieder geval een afgiftesysteem hebben wat die 5 kW ook op warmtepompvriendelijke watertemperaturen kwijt kan. Heb je daar al aan gerekend?of mis ik bepaalde zaken?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Lijkt mij standaard verhaal van installateurs die warmtepompen hebben geinstalleerd in huizen zonder voldoende isolatie en/of gebrek aan relevante meting energievraag, en dan natuurlijk klachten kregen over hoog elektriciteisverbruik en/of niet warm krijgen van de woning, en dan dwaas genoeg alle woningen voor jaar x niet meer willen doen. Met jouw getallen lijkt mij dat nu niet direct een probleem. Andere installateur zoeken die beter geinformeerde beslissing kan nemen?Bossie83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:42:
Beetje bijzonder verhaal dat ik ineens te horen krijg.
Op het moment zijn wij aan het zoeken naar warmtepomp installateurs om ons huis uit 1975 gasloos te maken. Meerdere partijen aangeschreven en ik krijg teruggekoppeld van een van de grotere installateurs dat ze gestopt zijn met het gasloos maken van huizen middels all-electric omdat er teveel klachten zijn bij huizen van voor 2010....
Dit zou ook na overleg van verschillende partijen (waaronder deze installateur) met de overheid geweest zijn dat de richting hiervoor Hybride gaat worden met latere overstap naar waterstof. Volgens hen ook goedkoper....
Nu is mijn indruk hier op het forum dat velen bestaande woningen al succesvol all-electric gemaakt hebben, natuurlijk in combinatie met naisoleren.
Is mijn indruk nu zo verkeerd en zou ik met mijn woning beter geen warmtepomp nemen?
2-onder-1 kap
Naisolatie: Dak RC 6,1, Spouwmuur isolatie RC 1,9, vloerisolatie RC 4,5 en dit najaar triple glas + vloerverwarming.
Inclusief SWW zou ik met een 8 kW Warmtepomp toch prima uit de voeten moeten kunnen, of mis ik bepaalde zaken?
Heeft maar 1,5 jaar geduurd.
10 KW Adlar Castra Aurora II hybride.
Huis is uit '65 en niet overal even goed geïsoleerd (Ja, daar gaan we ook nog mee aan de slag)
Mooie hiervan is, dat ie tzt het ook alleen af zou moeten kunnen qua verwarming.
Ben heel benieuwd wat het resultaat gaat zijn als we een jaar verder zijn. We gaan lig veel minder dan de huidige 2500m3 gas gebruiken.
Dank je wel voor je snelle reactie!Andrehj schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:17:
[...]
3 kW voor SWW? Dat is vele malen te veel. Ik heb al eens uitgerekend dat het gemiddeld vermogen voor SWW (in ons geval, met 4 personen) slechts 164W is: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Je hebt aan een 5 kW WP (die dat vermogen bij -10 dan ook kan leveren!) echt voldoende.
[...]
Je afgiftesysteem? De grote voorkeur gaat uit naar vloerverwarming, maar met radiatoren gaat het ook (redelijk). Je moet in ieder geval een afgiftesysteem hebben wat die 5 kW ook op warmtepompvriendelijke watertemperaturen kwijt kan. Heb je daar al aan gerekend?
Ik heb de Koevlaas methode genomen en dan kom ik op 5,3 met afronding is 6kW. SWW was een gok op basis van eerder gelezen reacties, maar kan dus een stuk lager begrijp ik
Het staat een beetje verstopt, maar op 52 m2 beneden komen 7 vloerverwarming groepen met buisdiameter van 16mm (HoH 10cm) wat om en nabij de 75 meter per groep zou moeten geven
Lijkt me ook inderdaad, maar dit was geen kleine jongen (Kemkens). Volgens mij ook wat gekleurd door samenwerking met Essent.epostel schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:19:
[...]
Lijkt mij standaard verhaal van installateurs die warmtepompen hebben geinstalleerd in huizen zonder voldoende isolatie en/of gebrek aan relevante meting energievraag, en dan natuurlijk klachten kregen over hoog elektriciteisverbruik en/of niet warm krijgen van de woning, en dan dwaas genoeg alle woningen voor jaar x niet meer willen doen. Met jouw getallen lijkt mij dat nu niet direct een probleem. Andere installateur zoeken die beter geinformeerde beslissing kan nemen?
Zoektocht naar een goede installateur gaat inderdaad verder
Het zou mij niet verbazen als ze te weinig aan je verdienen en je zo afwimpelen.Bossie83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:42:
2-onder-1 kap
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
[ Voor 99% gewijzigd door jichem op 05-07-2023 16:43 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Kan me niet zo goed voorstellen dat hun marge qua installatie slechter zal zijn dan bij hybride. Wellicht wel met onderhoudscontracten e.d.Jan2023 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:32:
[...]
Het zou mij niet verbazen als ze te weinig aan je verdienen en je zo afwimpelen.
Stuit me met name tegen de borst dat sommige mensen nu voor hybride gaan door de hele waterstof hype en daardoor op lange termijn nog steeds afhankelijk blijven van de fossiele bedrijven die de status quo in stand willen houden.
@jichem , en qua verbruik afgelopen winter een beetje naar verwachting?
[ Voor 99% gewijzigd door jichem op 05-07-2023 16:43 ]
In welk land woon jij dat je afgelopen winter een daggemiddelde van -10 hebt gehad?jichem schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:17:
Wij hebben in onze zoektocht ook te horen gekregen dat onze woning (tussenwoning uit 69, geïsoleerd) niet geschikt is voor een wp. Meerder installateurs wilden er niet aan, Breman uiteindelijk gelukkig wel. Draait nu bij een jaar, en afgelopen winter bij -10 gewoon heerlijk 21 graden in huis. (6kw)
Hier (regio Arnhem, dus al aardig in het oosten, was het laagst gemeten daggemiddelde slechts -4.6°C (op 13 december).
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 05-07-2023 16:12 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 115% gewijzigd door jichem op 05-07-2023 16:43 ]
Ik heb ooit met Essent gebeld (anderhalf jaar geleden), en zij deden idd full electric niet bij huizen ouder dan 3 jaarBossie83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:31:
[...]
Dank je wel voor je snelle reactie!
Ik heb de Koevlaas methode genomen en dan kom ik op 5,3 met afronding is 6kW. SWW was een gok op basis van eerder gelezen reacties, maar kan dus een stuk lager begrijp ik
Het staat een beetje verstopt, maar op 52 m2 beneden komen 7 vloerverwarming groepen met buisdiameter van 16mm (HoH 10cm) wat om en nabij de 75 meter per groep zou moeten geven
[...]
Lijkt me ook inderdaad, maar dit was geen kleine jongen (Kemkens). Volgens mij ook wat gekleurd door samenwerking met Essent.
Zoektocht naar een goede installateur gaat inderdaad verder

Hybride kunnen ze zich geen buil aan vallen , die gasketel komt er wel bij.Bossie83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:24:
[...]
Kan me niet zo goed voorstellen dat hun marge qua installatie slechter zal zijn dan bij hybride. Wellicht wel met onderhoudscontracten e.d.
Stuit me met name tegen de borst dat sommige mensen nu voor hybride gaan door de hele waterstof hype en daardoor op lange termijn nog steeds afhankelijk blijven van de fossiele bedrijven die de status quo in stand willen houden.
@jichem , en qua verbruik afgelopen winter een beetje naar verwachting?
En een offerte onder de 10 K is gewoon niet intressant.
Ik had in de showroom een gesprek , heel leuk dacht echt dat de deal rond was , maar de offerte is nooit gekomen.
En dan nog zo eentje die de grootste van het land wil worden ,hybride er in flikkeren graag , maar de verdeler vervangen begonnen ze echt niet aan.
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Inmiddels 2 jaar verder.
Partij 1: meneer, hybride is in elke situatie eigenlijk de enige beste optie, zelfs in nieuwe woningen.
De CV van 16jr oud konden ze evt wel vervangen, alleen moet ik wel een CV man zelf regelen voor een nieuw rookkanaal (verplicht)
Partij 2: meneer, een split unit is eigenlijk de enige beste optie (icm een groot sanitairvat en vloerverwarming mengverdeler laten zitten). Hybride is onzin en all electric geeft vaak storingen.
Partij 3: meneer, een monoblock is eigenlijk de beste optie (icm een groot sanitairvat en mengverdeler vloerverwarming advies te laten zitten). Hybride is onzin en een split unit geeft vaak storingen.
Op vragen hoe het zit met het interegelen van het systeem konden ze alle 3 geen antwoord geven, enkel dat ik er niet aan mocht zitten en ze later langs kunnen komen als ik dat wil, of op afstand ze alles bijhouden.
... Prachtig. (2 hiervan overigens die veel reclame maken op de radio, 1 andere die dit 5jr geleden was begonnen en aan kwam rijden in een wel erg grote mercedes, iphone 14plus pro en fout pak met foute schoenen aan)
1 inventarisatie koste me €180. Eigenlijk moest er nog voor ik dacht €160 een warmteberekening worden gemaakt, anders kon ik geen offerte krijgen ... Dit laatste kon ik nog maar net annuleren.
Waar ik aan kon denken voor een offerte voor een 7kw warmtepomp + sanitairvat kon geen uitspraak worden gedaan. In de standaard mail stond iig tussen de 17.000 en 28.000 voor een monoblock full electric.
... Of ze het druk hadden gaf de man aan dat ze compleet vol zaten qua bezetting voor installaties, ii moest zeker 6mnd wachten ivm personeelsgebrek. (En dit was dus de grootste partij die landelijk (met name BNR) adverteert).
[ Voor 54% gewijzigd door Whiskey48 op 05-07-2023 20:37 ]
als ze geen huizen van voor 2010 doen wil alleen maar zeggen dat ze geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.Bossie83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:42:
dat ze denken dat waterstof iets gaat doen geeft al aan dat ze totaal geen idee hebben waar ze over praten.
zo simpel is het.
zou gewoon een 5kW'tje halen en klaar ermee. 8kW is gewoon onnodig.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Iedereen die voor jou situatie iets anders aanraadt dan een 5 kW full electric WP heeft alleen maar oog voor het vullen van zijn portemonnee en is totaal niet geïnteresseerd in een comfortabele, efficiënte en zuinige installatie voor jou. Mogelijk een separate WPB voor SWW maar dat zal afhangen van installatiegemak.Bossie83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:42:
2-onder-1 kap
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Degene met die standaard mail van >17k zou ik sowieso negeren, die probeert her en der wat bommetje te plaatsen hopende dat een naïeveling toehapt.Whiskey48 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:12:
Heb 3 bedrijven over de vloer gehad voor een offerte (label A woning, 1000m3 gasverbruik, eigenlijk enkel vloerverwarming aan, radiatoren altijd dicht).
Partij 1: meneer, hybride is in elke situatie eigenlijk de enige beste optie, zelfs in nieuwe woningen.
De CV van 16jr oud konden ze evt wel vervangen, alleen moet ik wel een CV man zelf regelen voor een nieuw rookkanaal (verplicht)
Partij 2: meneer, een split unit is eigenlijk de enige beste optie (icm een groot sanitairvat en vloerverwarming mengverdeler laten zitten). Hybride is onzin en all electric geeft vaak storingen.
Partij 3: meneer, een monoblock is eigenlijk de beste optie (icm een groot sanitairvat en mengverdeler vloerverwarming advies te laten zitten). Hybride is onzin en een split unit geeft vaak storingen.
Op vragen hoe het zit met het interegelen van het systeem konden ze alle 3 geen antwoord geven, enkel dat ik er niet aan mocht zitten en ze later langs kunnen komen als ik dat wil, of op afstand ze alles bijhouden.
... Prachtig. (2 hiervan overigens die veel reclame maken op de radio, 1 andere die dit 5jr geleden was begonnen en aan kwam rijden in een wel erg grote mercedes, iphone 14plus pro en fout pak met foute schoenen aan)
1 inventarisatie koste me €180. Eigenlijk moest er nog voor ik dacht €160 een warmteberekening worden gemaakt, anders kon ik geen offerte krijgen ... Dit laatste kon ik nog maar net annuleren.
Waar ik aan kon denken voor een offerte voor een 7kw warmtepomp + sanitairvat kon geen uitspraak worden gedaan. In de standaard mail stond iig tussen de 17.000 en 28.000 voor een monoblock full electric.
... Of ze het druk hadden gaf de man aan dat ze compleet vol zaten qua bezetting voor installaties, ii moest zeker 6mnd wachten ivm personeelsgebrek. (En dit was dus de grootste partij die landelijk (met name BNR) adverteert).
Mijn ervaring is dat een lokale installateur bij far de beste offerte had..
Ja dat idee heb ik ook. Via tweakers heb ik al een goed bekwaam persoon gevonden voor zo'n Itho Amber. Via tweakers iemand vinden voelt al een stuk beter.Sport_Life schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:59:
[...]
Degene met die standaard mail van >17k zou ik sowieso negeren, die probeert her en der wat bommetje te plaatsen hopende dat een naïeveling toehapt.
Ja dat stond dus ergens onderin de eerste email, tezamen met de kostenverplichting. Ik lees m'n email op m'n telefoon, echt totaal niet gezien.Sport_Life schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:59:
[...]
Degene met die standaard mail van >17k zou ik sowieso negeren, die probeert her en der wat bommetje te plaatsen hopende dat een naïeveling toehapt.
Wij krijgen waterstof om mee te verwarmen. Lees: 30 juni groen licht van de stemming, de dag erna ging de schep al in de grond
Kom ik er nu achter dat je ook voor een warmtepomp kunt kiezen i.p.v. een waterstof CV wat ons idee was, en nog wat andere opties zoals hybride waterstof etc.
Waarom als je vrijwel niets betaald, voor een waterstof CV kiezen als je bijna gratis een warmtepomp kunt nemen?
Om een beetje een idee te krijgen:
Onze CV hangt beneden in een "washok" van c.a 1.6m x 1.6m met in het verlengde naar de achtergevel een halletje en dan een toilet van beide ongeveer dezelfde afmetingen. Dit zit aan de kant van de vaste buren.
Deze ruimtes zitten onder een plat groen dak.
De CV hangt aan de muur van de vaste buren. De andere muur hebben we vrij.
We hebben 6 jaar geleden vrijwel alles verbouwd.
In principe hebben we toen ook alles geïsoleerd behalve de oude ramen.
De isolatie verschilt.
Vloer ~RC3.5
Stukje voorgevel ~RC4.5 (binnenzijde)
Vrijstaande stuk huis 4cm eps (binnenzijde)
Aanbouw is een stukje vrijstaand en achtergevel met 4 a 5cm glaswol in de spouw.
Dak aanbouw 7cm PIR ~RC3.8
Ramen aanbouw U1.6
Ramen huis durf ik bijna niet te zeggen
Toilet enkelglas, voordeur en raam er boven ook enkelglas.
Boven en voorgevel allemaal lek oud dubbel glas.
Dak + dakkapellen van 2cm tot 32cm glaswol.
Beneden vloerverwarming.
Verbruik zo'n 550 - 660 M3 per jaar en 2500kwh.
Geen zonnepanelen.
Ideale situatie?
CV weg, warmtepomp voor in de plek, door het plak dak bij het washok naar boven.
En dan het allerliefst ~5 a 6 meter over het dak naar de vrijstaande zijgevel om geluidsoverlast vaste buren te beperken?
Lijkt mij niet mogelijk omdat de leidingen dan via buiten lopen.
Zou het wel kunnen als dat via binnen gaat of is dat nog te ver?
Anders ongeveer 3 a 4 meter naar achtergevel bij toilet via binnen of buiten?
Het is wel een hele klus om het plafond open te halen en terug te zetten (en niet gratis want moet wellicht kapot) maar ja...
Wat is handig om te weten of te berekenen? Hebben jullie nog tips of ideeën.
Ik sta graag met een beetje kennis bij de schouw
Spouw voor en zij-kant en een stukje bovenverdieping kan nog vol gespoten worden met isolatie bijv.
Ramen vervangen door i.i.g. HR++ met 1.0 is ook geen probleem.
Waar haal je gratis een warmtepomp vandaan?Waarom als je vrijwel niets betaald, voor een waterstof CV kiezen als je bijna gratis een warmtepomp kunt nemen?
En je zal plusminus een extra 1400 KW stroom gaan gebruiken , is ook niet gratis.
Hier ook geprobeerd lokale installateurs te benaderen. Een Vaillant dealer gaf (netjes) aan alleen bestaande klanten te helpen ivm de drukte. Een andere Vaillant dealer gaf aan dat er geen voorraad was, levertijd een jaar en ook geen prijzen afgesproken konden worden, oftewel, eigenlijk wilde hij ook geen klanten (terwijl ik nu wel veel sneller een Arotherm geleverd heb gekregen).Sport_Life schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:59:
[...]
De derde lokale installateur kwam wel voor een schouw, maar gaf onder andere aan dat we moesten rekenen op 8.000 kWh extra elektraverbruik om 1100 m3 gas te vervangen. Hij had zelf een hybride opstelling, en hij verbruikte ook zo veel. Dat gaf niet bepaald vertrouwen. Hij had wel een offerte beloofd, maar nooit meer iets van gehoord.
Nog een installateur kwam netjes bekwaam over, maar installeerden alleen splits en geen monoblocks. Terwijl er geen ruimte is voor een binnenunit bij ons. Kregen we na een maand een mailtje: "er is bij jullie geen all-electric mogelijk".
Toen toch maar de Tweakers-route gekozen: zelf installeren. Is voor mij een sprong in het diepe, maar ik heb er vertrouwen in.
Lijkt me schromelijk veel. Ik heb niet alles goed gedaan, op de vloer na gelukkig.
Maar ik verwacht uit te komen op een kleine 2500 kWh voor verwarming en SWW.
All electric, jaren 60 huis en een ongeïsoleerd dak.
Vraagteken aan allen hier, heb veel meegelezen en niet de indruk gekregen dat jullie onaardig zijn maar ben toch lichtelijk bevreesd voor de reacties die mijn zelfbouw eerste keer een WP neerzetten gaat geven.
Is er interesse in een post waar men zijn build post? Of is dat geen verstandig besluit.
dat is geem probleem.Amtelode schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:29:
CV weg, warmtepomp voor in de plek, door het plak dak bij het washok naar boven.
En dan het allerliefst ~5 a 6 meter over het dak naar de vrijstaande zijgevel om geluidsoverlast vaste buren te beperken?
Lijkt mij niet mogelijk omdat de leidingen dan via buiten lopen.
Zou het wel kunnen als dat via binnen gaat of is dat nog te ver?
Anders ongeveer 3 a 4 meter naar achtergevel bij toilet via binnen of buiten?
en welke randdebiel heeft bedacht dat er waterstof moet komen en hoe gaat die waterstof er komen en wie gaat al die waterstof betalen?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik zou het heel interessant vinden! Genoeg mensen voor wie het de eerste keer is (zoals ikzelf), en die er van kunnen leren. Daarnaast zijn "build-posts" in het algemeen best nuttig voor inspiratie.Nico_GTR schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:51:
[...]
Vraagteken aan allen hier, heb veel meegelezen en niet de indruk gekregen dat jullie onaardig zijn maar ben toch lichtelijk bevreesd voor de reacties die mijn zelfbouw eerste keer een WP neerzetten gaat geven.
Is er interesse in een post waar men zijn build post? Of is dat geen verstandig besluit.
Je zult vast wat reacties krijgen van mensen die zelf nooit fouten maken (ahum), maar dat zou ik lekker negeren.
flippy schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:26:
[...]
als ze geen huizen van voor 2010 doen wil alleen maar zeggen dat ze geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.
dat ze denken dat waterstof iets gaat doen geeft al aan dat ze totaal geen idee hebben waar ze over praten.
zo simpel is het.
zou gewoon een 5kW'tje halen en klaar ermee. 8kW is gewoon onnodig.
Ontzettend bedankt voor de reacties en adviezen!blb4 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:53:
[...]
Iedereen die voor jou situatie iets anders aanraadt dan een 5 kW full electric WP heeft alleen maar oog voor het vullen van zijn portemonnee en is totaal niet geïnteresseerd in een comfortabele, efficiënte en zuinige installatie voor jou. Mogelijk een separate WPB voor SWW maar dat zal afhangen van installatiegemak.
Mocht iemand nog een goede installateur kennen in West-Brabant hou ik me ook aanbevolen
en dan stiekem de gasketel uitzetten....
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Tja, het zou me verbazen als je hier geen herrie van gaat krijgen.Sport_Life schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:26:
Dit is wat de installateur gemaakt heeft, kan wel een opmerking plaatsen (via mail) maar echt hard ertegen in is lastig.
De unit mag niet rechtstreeks op veren gezet worden. De poten zijn daar niet geschikt voor. Dat staat vrij expliciet in de handleiding.
Een paar tegels om op te hogen kan, anders zou ik dus kiezen voor RVS dwarsbalken en veerrubbers.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Want thuis daar draait het om...Whiskey48 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:12:
Heb 3 bedrijven over de vloer gehad voor een offerte (label A woning, 1000m3 gasverbruik, douchen tl/min, eigenlijk enkel vloerverwarming aan op 45graden water, radiatoren altijd dicht op een enkele beneden na met heatfans). (Goed geïsoleerd huis, in de winter verwarm ik enkel de begane grond naar 20graden, dam is het 19 graden op zolder).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Veerpoten kunnen bij Toshiba niet. De voeten van de unit moeten volledig ondersteund worden.Powrskin schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:27:
[...]
Van het huis afblazen is goed voor het geluid.
Kijk er wel naar waar vaak hard wind weg komt zodat hij niet met harde tegenwind stil komt te staan of de andere kant op gaat draaien. Dan kan hij weleens stuk gaan.
Geluid lijkt met zo'n zwaar dak wel goed te komen. Als het wat hoger en stiller moet, zou ik er veerpoten onder laten zetten.
Met iets minder moeite is een paar tegels eronder ook goed zat denk ik.
Ik had zelf een Daikin L/L unit op veren staan. Dat ding stond te dansen als een gek bij een beetje wind. Die veren heb ik er dus onderuit gehaald. Die unit staat nu gewoon op hoge bigfoots. Ik hoor hem niet binnenshuis, maar hij draait ook zelden op max vermogen, omdat het een airco is, dus hij draait alleen als het buiten heel warm is.
Ze hebben gewoon geen zin om de mengverdeler te vervangenWhiskey48 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:12:
Heb 3 bedrijven over de vloer gehad voor een offerte (label A woning, 1000m3 gasverbruik, douchen tl/min, eigenlijk enkel vloerverwarming aan op 45graden water, radiatoren altijd dicht op een enkele beneden na met heatfans). (Goed geïsoleerd huis, in de winter verwarm ik enkel de begane grond naar 20graden, dam is het 19 graden op zolder).
Kijk een opname van €50,- vind ik nog schappelijk in tijden van drukte om niet serieuze klanten af te houden. Alleen dan moet de offerte wel realistisch zijn.1 inventarisatie koste me €180. Eigenlijk moest er nog voor ik dacht €160 een warmteberekening worden gemaakt, anders kon ik geen offerte krijgen ... Dit laatste kon ik nog maar net annuleren.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
We gaan het zien. Er is afgesproken dat we de huidige situatie bekijken en dan eventueel nog aanpassingen doen.Blihi schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:23:
[...]
Tja, het zou me verbazen als je hier geen herrie van gaat krijgen.
De unit mag niet rechtstreeks op veren gezet worden. De poten zijn daar niet geschikt voor. Dat staat vrij expliciet in de handleiding.
Een paar tegels om op te hogen kan, anders zou ik dus kiezen voor RVS dwarsbalken en veerrubbers.
Trouwens de ISDE lijst is geüpdatet en mijn warmtepomp staat er nu bij. Euro 4.050 subsidie
Van het te veel aan groene energie wordt waterstof gemaakt voor 0,90 euro per vergelijkbare m3 aardgas.
Valt de gasprijs daar onder (wat ik betwijfel) dan daalt de waterstofprijs mee.
Het staat voor 15 jaar vast.
Een grote speler op de markt gaat dat betalen
merk maakt niet uit. probleem is dat sommige units te smal/dun zijn. die moet je eerst op profielen zetten voor je veren gebruikt zodat de veren meer op de uiteinden van de bigfoots staan. bij de dubbel fan modellen kan het ook nodig zijn om straps erover te doen om hem op de plek te houden.Blihi schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:30:
[...]
Veerpoten kunnen bij Toshiba niet. De voeten van de unit moeten volledig ondersteund worden.
Ik had zelf een Daikin L/L unit op veren staan. Dat ding stond te dansen als een gek bij een beetje wind. Die veren heb ik er dus onderuit gehaald. Die unit staat nu gewoon op hoge bigfoots. Ik hoor hem niet binnenshuis, maar hij draait ook zelden op max vermogen, omdat het een airco is, dus hij draait alleen als het buiten heel warm is.
1 kilo aardgas staat gelijk aan 3 a 4 kuub gas. dus 3,5 euro per kilo. die zelfde aardgas kost iets van 10+ euro de kilo bij de 3 pompen die nederland rijk is. wie gaat die andere 7 euro lappen?Amtelode schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:28:
Ik zie inderdaad wat foto's met redelijk lange leidingen, is dat niet heel erg inefficient dan?
Van het te veel aan groene energie wordt waterstof gemaakt voor 0,90 euro per vergelijkbare m3 aardgas.
en energieoverschot is niet iets wat bestaat dus dat is al de eerste rode vlag. en die 90 cent is nog steeds veel meer dan wat een warmtepomp zou kosten en is zwaar gesubsidieert door "iemand" en zodra dat wegvalt ben je ongelofelijk de sjaak net als dat de toko achter deze deal onherroepelijk omvalt en je met een dure installatie achterblijft die je niet kan gebruiken.
[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 05-07-2023 22:35 ]
Hoe komt waterstof je huis in dan of gaat de hele wijk over ? Wie betaalt dan de nieuwe ketel van mensen die niet willen/kunnen?Amtelode schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:28:
Ik zie inderdaad wat foto's met redelijk lange leidingen, is dat niet heel erg inefficient dan?
Iemand nog een idee wat een jaar oude vloerverwarming verdelers waard zijn? Op marktplaats worden ze voor 200-300 euro per stuk aangeboden, dat lijkt me wat veel? Mocht iemand hier interesse hebben dan mag dat via PM
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 05-07-2023 22:32 ]
welke onzalige lobby malloot heeft dit bedacht? Welk te veel aan groene energie? En sinds wanneer hebben we zo veel waterstof over dat er het kunnen verspillen aan huizen?Amtelode schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:28:
Amtelode schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:28:
Dus je betaald 0,90 cent voor dezelfde energiedichtheid?
Ik zou gewoon voor een warmtepomp gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 05-07-2023 22:39 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
mogen ze eerst alle leidingen in de straat vervangen. en dan nog moet het in die leiding komen. denk niet dat er een waterstofgasleiding van Persnis tot Termunten word getrokken of dat air liquide hun bestaande netwerk gaan uitbreiden gezien de dramas die ze hebben gehad om hun huidige europese netwerk van/in de grond te krijgen....Sport_Life schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:29:
[...]
Hoe komt waterstof je huis in dan of gaat de hele wijk over ? Wie betaalt dan de nieuwe ketel van mensen die niet willen/kunnen?
Iemand nog een idee wat een jaar oude vloerverwarming verdelers waard zijn? Op marktplaats worden ze voor 200-300 euro per stuk aangeboden, dat lijkt me wat veel? Mocht iemand hier interesse hebben dan mag dat via PM(5 en 6 en 12 groepen met pomp).
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 05-07-2023 22:56 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
dat verklaart een hoop. zolang de partijen achter de schermen geheim blijven is het dus niet te vertrouwen.blb4 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:40:
Website van de initiatiefnemers: https://stadaardgasvrij.nl/
zelfs een simpele basiskijk op de financien komen simpelweg niet uit dat dit een houdbare situatie is zonder de onuitputbare hopen geld die de geheime partijen achter de schermen hebben. dit is een bodemloze put en behalve de overheid (of een hele wanhopige oliemaatschappij) is zo gek te krijgen om hun bankpas hiervoor op tafel te leggen voor de aankomende 15 jaar.
blijf hier ver vandaan en zet maar gewoon een warmtpompje neer met wat zonnepaneeltjes op je dak.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 05-07-2023 22:50 ]
Wat een waanzin op een hoop. Lekker naar je eigen kleine postzegel kijken en roepen dat je energie te veel hebt. Shell e.d. Hebben effectief gelobbyd hier.blb4 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:40:
Komt op mij over als een lokale politieke partij die de gemeente zover heeft gekregen geld te schuiven aan een consultancybureau uit Den Haag die een net afgestudeerde erop hebben gezet. Dat bureau verdient er goed aan, de rest is lucht.blb4 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:40:
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 05-07-2023 22:56 ]
Misschien over de grens in België eens zoeken?Bossie83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:09:
[...]
[...]
Ontzettend bedankt voor de reacties en adviezen!
Mocht iemand nog een goede installateur kennen in West-Brabant hou ik me ook aanbevolen
Probleem is dus dat de belofte is dat als je voor H₂ kiest alles voor je geregeld & vergoed wordt en je 15 jaar de garantie krijgt dat er duurzaam geproduceerde H₂ wordt geleverd tegen een vergelijkbare prijs van max € 0,90 per m³ aardgas (en dat deze prijs naar beneden meebeweegt als de gasprijs lager is) en dat als je hier niet voor kiest je dus gedwongen wordt van 't aardgas af te gaan (netwerk wordt gebruikt voor H₂) en je maar € 2500 krijgt voor een oplossing die je zelf maar moet zien te regelen. Iedereen die nu ook aardgas voor andere doeleinden dan verwarmen / ww gebruikt krijgt ook geld voor vervangen van die apparaten en noodzakelijke aanpassingen (denk aan inductie/3-fasen aansluiting/nieuwe pannenset). Zie dit document.flippy schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:49:
[...]
dat verklaart een hoop. zolang de partijen achter de schermen geheim blijven is het dus niet te vertrouwen.
zelfs een simpele basiskijk op de financien komen simpelweg niet uit dat dit een houdbare situatie is zonder de onuitputbare hopen geld die de geheime partijen achter de schermen hebben. dit is een bodemloze put en behalve de overheid (of een hele wanhopige oliemaatschappij) is zo gek te krijgen om hun bankpas hiervoor op tafel te leggen voor de aankomende 15 jaar.
blijf hier ver vandaan en zet maar gewoon een warmtpompje neer met wat zonnepaneeltjes op je dak.
De betrokken partijen:
/f/image/VRteANAvzit4UQcJaY4MQr6B.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door blb4 op 05-07-2023 23:02 ]
een gratis pannenset is niet echt de harde garanties die ik zoek/mis in dit verhaal. ik wil de onuitputtelijk bron van harde euros zien die de aankomende 15 jaar (geen rekening houdend met inflatie...blb4 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:58:
[...]
Probleem is dus dat de belofte is dat als je voor H₂ kiest alles voor je geregeld & vergoed wordt en je 15 jaar de garantie krijgt dat er duurzaam geproduceerde H₂ wordt geleverd tegen een vergelijkbare prijs van max € 0,90 per m³ aardgas (en dat deze prijs naar beneden meebeweegt als de gasprijs lager is) en dat als je hier niet voor kiest je dus gedwongen wordt van 't aardgas af te gaan (netwerk wordt gebruikt voor H₂) en je maar € 2500 krijgt voor een oplossing die je zelf maar moet zien te regelen. Iedereen die nu ook aardgas voor andere doeleinden dan verwarmen / ww gebruikt krijgt ook geld voor vervangen van die apparaten en noodzakelijke aanpassingen (denk aan inductie/3-fasen aansluiting/nieuwe pannenset). Zie dit document.

Nu 't project genoeg voorstemmers heeft (en er dus genoeg mandaat is om te stoppen met aardgas) gaan ze op zoek naar subsidie's/garanties voor die 15 jaar. Als dat niet lukt gaat 't project niet door.flippy schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:02:
[...]
een gratis pannenset is niet echt de harde garanties die ik zoek/mis in dit verhaal. ik wil de onuitputtelijk bron van harde euros zien die de aankomende 15 jaar (geen rekening houdend met inflatie...) die 7 euro per kilo gaat aftikken voor al die mensen zonder er iets voor terug te willen.
En als bewoner zou ik sowieso de kleine lettertjes nog eens goed lezen......
[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 05-07-2023 23:05 ]
Eens. Er zit toch een driewegklep in het systeem en daarmee is het óf tapwater, óf cv. Voor SWW hoeft daarom geen aanvullend vermogen gerekend te worden, die 5kW warmtepomp is voldoende.Andrehj schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:17:
[...]
3 kW voor SWW? Dat is vele malen te veel. Ik heb al eens uitgerekend dat het gemiddeld thermisch vermogen voor SWW (in ons geval, met 4 personen) slechts 164W is: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
[...]
Je afgiftesysteem? De grote voorkeur gaat uit naar vloerverwarming, maar met radiatoren gaat het ook (redelijk). Je moet in ieder geval een afgiftesysteem hebben wat die 5 kW ook op warmtepompvriendelijke watertemperaturen kwijt kan. Heb je daar al aan gerekend?
Dit plus het nog niet goed door hebben wat hydraulisch de verschillen zijn tussen een wp en cv ketel. Of niet goed weten hoe een warmtepomp ingeregeld moet worden bijvoorbeeld of hoe hydraulisch de boel juist op te bouwen. Nogal wat redenen tot klachten van bewoners in elk geval.epostel schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:19:
[...]
Lijkt mij standaard verhaal van installateurs die warmtepompen hebben geinstalleerd in huizen zonder voldoende isolatie en/of gebrek aan relevante meting energievraag, en dan natuurlijk klachten kregen over hoog elektriciteisverbruik en/of niet warm krijgen van de woning, en dan dwaas genoeg alle woningen voor jaar x niet meer willen doen. Met jouw getallen lijkt mij dat nu niet direct een probleem. Andere installateur zoeken die beter geinformeerde beslissing kan nemen?
[ Voor 3% gewijzigd door Insert12 op 05-07-2023 23:44 ]
[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 06-07-2023 08:21 ]
Bedankt voor de berekening! Dus even dubbelcheck, met mijn leidingdiameters haal ik max 4,4kW terwijl mijn wp 7,5kW is. Is er dan ook een manier waarop ik kan achterhalen of die 4,4kW voldoende is voor mijn woning? Anders zal de installateur ongetwijfeld zeggen dat die 4,4 voldoende is en de rest overcapaciteit.Insert12 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:46:
[...]
9 liter per minuut met een dT van 7 is 4,4kW. 7,5kW met een dT van 7 is 920 liter per uur, ofwel 15 liter per minuut.
Kijken ze ook naar de stromingssnelheid? Voor verblijfsruimten geldt namelijk een maximale stromingssnelheid van 0,5m/s en dan past er in 16mm inwendig maximaal 2,95kW bij dT 7. Om 7kW door 16mm binnendiameter te krijgen moet de stromingssnelheid 1,27m/s zijn en dan krijg je dus geluid.
De 7,5kW wordt zo te zien op geen enkele manier gehaald in elk geval. Ik vraag me af hoe onafhankelijk die expert is.
We zijn er overigens nog steeds niet uit met aannemer en installateur

Bestek tekeningen, warmteverlies berekeningen of als je het niet meer warm krijgt…leonlwd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:30:
[...]
Bedankt voor de berekening! Dus even dubbelcheck, met mijn leidingdiameters haal ik max 4,4kW terwijl mijn wp 7,5kW is. Is er dan ook een manier waarop ik kan achterhalen of die 4,4kW voldoende is voor mijn woning? Anders zal de installateur ongetwijfeld zeggen dat die 4,4 voldoende is en de rest overcapaciteit.
Overcapaciteit heb je trouwens niks aan als je het überhaupt niet kunt transporteren naar je afgifte systeem, of als je afgifte systeem niet toereikend genoeg is.
[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 06-07-2023 09:57 ]
Gezien de vele subsidiepotjes waar Shell en consorten succesvol voor gelobbyd hebben, vrees ik dat we er allemaal voor gaan betalen.overhyped schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:31:
[...]
welke onzalige lobby malloot heeft dit bedacht? Welk te veel aan groene energie? En sinds wanneer hebben we zo veel waterstof over dat er het kunnen verspillen aan huizen?
https://www.rijksoverheid...-inzet-van-meer-waterstof
Persoonlijk zou ik ook voor een warmtepomp kiezen.
[ Voor 4% gewijzigd door Tinkerer84 op 06-07-2023 10:24 ]
Op basis van je gasverbruik is dat uit te rekenen. De meest gangbare manier is (gasverbruik × 9,7) / 1650. 9,7 is de calorische waarde van Nederlands aardgas, al wordt door veel Tweakers 8 aangehouden vanwege wat verliezen in de ketel en het afgiftesysteem. Mocht je hulp nodig hebben dan wil ik wel ff wat rekensommetjes doorsturen en je verder helpen.leonlwd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:30:
[...]
Bedankt voor de berekening! Dus even dubbelcheck, met mijn leidingdiameters haal ik max 4,4kW terwijl mijn wp 7,5kW is. Is er dan ook een manier waarop ik kan achterhalen of die 4,4kW voldoende is voor mijn woning? Anders zal de installateur ongetwijfeld zeggen dat die 4,4 voldoende is en de rest overcapaciteit.
Over het algemeen selecteer je geen 7,5kW warmtepomp wanneer je aan 4,4kW genoeg hebt trouwens. Dat kun je ze nog voor de voeten gooien als ze aangeven dat 4,4kW genoeg is voor jouw woning.
Goh, hoe kan het toch dat het dan niet werktflippy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:20:
Afgelopen week nog een hydraulische scheider gezien van 500 liter pal naast een buffertank van 2500. Voor 1 of andere reden draaide dat ook niet tof en dan praat je over een installatie waar niet naar de kosten is gekeken....

[ Voor 22% gewijzigd door Insert12 op 06-07-2023 11:04 ]
Geen idee, het draaide al 10 jaar zo en alle dingen die ik aandraagde werden van de hand gedaan omdat de pipo die het bedacht heeft "echt wel weet waar die mee bezig is".Insert12 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:59:
[...]
Goh, hoe kan het toch dat het dan niet werkt
Ja dat blijkt dan inderdaad. Wordt het wel opgelost of gaan ze door met geld verbranden?flippy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:07:
[...]
Geen idee, het draaide al 10 jaar zo en alle dingen die ik aandraagde werden van de hand gedaan omdat de pipo die het bedacht heeft "echt wel weet waar die mee bezig is".
De experts hebben gezegd dat het zo goed is. De 6 vermoorde compressors in de hoek van de technische ruimte die er nog staan zeggen alleen een ander verhaal dus wie zal het zeggen wat de waarheid is....Insert12 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:27:
[...]
Ja dat blijkt dan inderdaad. Wordt het wel opgelost of gaan ze door met geld verbranden?
Gelukkig staat er niet ‘verbranden in huizen waar een warmtepomp prima kan’ maar vindt voor het buitengebied zo’n rare paraplu. Juist daar is er ruimte voor buiten units, grondboringen, zonnepanelen, extra isolatie schillen, etc.Tinkerer84 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:23:
[...]
Gezien de vele subsidiepotjes waar Shell en consorten succesvol voor gelobbyd hebben, vrees ik dat we er allemaal voor gaan betalen.
https://www.rijksoverheid...-inzet-van-meer-waterstof
Persoonlijk zou ik ook voor een warmtepomp kiezen.
Het is een gasloze nieuwbouwwoning uit 2021Insert12 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:59:
[...]
Op basis van je gasverbruik is dat uit te rekenen. De meest gangbare manier is (gasverbruik × 9,7) / 1650. 9,7 is de calorische waarde van Nederlands aardgas, al wordt door veel Tweakers 8 aangehouden vanwege wat verliezen in de ketel en het afgiftesysteem. Mocht je hulp nodig hebben dan wil ik wel ff wat rekensommetjes doorsturen en je verder helpen.
Over het algemeen selecteer je geen 7,5kW warmtepomp wanneer je aan 4,4kW genoeg hebt trouwens. Dat kun je ze nog voor de voeten gooien als ze aangeven dat 4,4kW genoeg is voor jouw woning.
Een grote speler gaat dat betalen?Amtelode schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:28:
Geen commerciële speler dan?
Ah nee dan wordt het ingewikkeld om met gasverbruik te rekenen. Over het algemeen is er dan wel een warmteverliesberekening aanwezig, die zou je op kunnen vragen. En anders nog de onderbouwing van gemaakte keuzes.leonlwd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:28:
[...]
Het is een gasloze nieuwbouwwoning uit 2021Mocht je daarvoor een sommetje hebben dan wil ik het wel eens proberen uit te rekenen
En dan noemen we het hier de Koevlaasformule, met dank aan @koevlaas2 .Insert12 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:59:
[...]
Op basis van je gasverbruik is dat uit te rekenen. De meest gangbare manier is (gasverbruik × 9,7) / 1650. 9,7 is de calorische waarde van Nederlands aardgas, al wordt door veel Tweakers 8 aangehouden vanwege wat verliezen in de ketel en het afgiftesysteem.
Hou dus maar gasverbuik * 8 / 1650 aan.
En die factor 1650 mag je desgewenst nog wat aanpassen aan het woningtype (zeer goed geïsoleerde woningen die maar een paar maanden per jaar verwarming nodig hebben, hebben ook veel minder vollasturen. Daar zwerft hier ook ergens nog een lijstje voor rond).
Geheim zou ik het niet noemen.flippy schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:49:
[...]
dat verklaart een hoop. zolang de partijen achter de schermen geheim blijven is het dus niet te vertrouwen.
zelfs een simpele basiskijk op de financien komen simpelweg niet uit dat dit eenhoudbare situatie is zonder de onuitputbare hopen geld die de geheime partijen achter de schermen hebben. dit is een bodemloze put en behalve de overheid (of een hele wanhopige oliemaatschappij) is zo gek te krijgen om hun bankpas hiervoor op tafel te leggen voor de aankomende 15 jaar.
Edit: Was al benoemd
Als ze het op overcapaciteit gooien dan mogen ze gaan uitleggen waarom ze de leidingen ook niet hebben overgedimensioneerd. Overdimensioneren kan daarnaast ook tegenwerken gezien het minimum vermogen mogelijk ook omhoog gaat.leonlwd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:30:
[...]
Als het goed is heeft men op basis van een bepaalde warmteverliesberekening bepaald dat er een 7,5kW warmtepomp nodig is. Dus die berekening moet je zien te krijgen (ongeacht of die juist is of niet).
Wat je huis in werkelijkheid nodig heeft is toch nooit precies van tevoren vast te stellen zonder historische data.
Je kunt het verbruik/setpoint temperatuur van een aantal koude dagen die je (misschien) hebt meegemaakt erbij pakken en dat proberen om te rekenen/extrapoleren naar -10°C. Dan kun je een redelijke inschatting maken.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Het is gewoon een standaard formule in de verwarmingsindustrie. Ik heb hem al op een hoop plekken voorbij horen komenAndrehj schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:46:
[...]
En dan noemen we het hier de Koevlaasformule, met dank aan @koevlaas2 .
Hou dus maar gasverbuik * 8 / 1650 aan.
En die factor 1650 mag je desgewenst nog wat aanpassen aan het woningtype (zeer goed geïsoleerde woningen die maar een paar maanden per jaar verwarming nodig hebben, hebben ook veel minder vollasturen. Daar zwerft hier ook ergens nog een lijstje voor rond).
Op internet staan hele modelberekeningen.leonlwd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:28:
[...]
Het is een gasloze nieuwbouwwoning uit 2021Mocht je daarvoor een sommetje hebben dan wil ik het wel eens proberen uit te rekenen
Daarin vul je zoveel mogelijk gegevens in en dan komt er een uitkomst uit.
Diverse hier op het forum weten welke programma’s prima werken en hoe je deze moet invullen.
Misschien staat het zelfs in de topic start vermeld, maar dat weet ik niet zeker.
Maar linksom of rechtsom, je plaatst met een warmtepomp het liefst gewoon geen overcapaciteit en al helemaal niet 41,33 % teveel.
Dat is wellicht ook een goed idee.Voor de subsidie zou het niet uit moeten maken als ik het zo gauw zie.danny.s schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:57:
[...]
Misschien over de grens in België eens zoeken?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik zal er eens wat dieper naar zoeken. Op de website van het RVO zie ik alleen dat het in Nederland geïnstalleerd moet worden, maar zal wat uitvoeriger zoeken.Naalroc schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:39:
@Bossie83 Dat doet het wel, want de installateur moet in NL ingeschreven staan in 1 of meerdere organisaties, er staat hierover meer op dit forum, maar omdat het voor mij niet interessant was, weet ik de details niet (meer).
Voor andere isolatiemaatregelen zoals het plaatsen van nieuwe kozijnen en beglazing hebben we ook iemand uit België laten komen voor een offerte die aangaf dat dat geen probleem is en driekwart van zijn klanten in Nederland heeft.
Ik ga het uitzoeken en zal het hier ook even laten weten.
Edit: Ik heb een bericht met deze vraag naar het RVO gestuurd.
[ Voor 4% gewijzigd door Bossie83 op 06-07-2023 17:05 ]
Volgens mij is deze discussie al eerder gevoerd, er staat mij bij dat vanwege Europese regels installatie ook door installateurs uit andere EU landen worden gedaan als ze gelijkwaardige inschrijving hebben.Bossie83 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:57:
[...]
Ik zal er eens wat dieper naar zoeken. Op de website van het RVO zie ik alleen dat het in Nederland geïnstalleerd moet worden, maar zal wat uitvoeriger zoeken.
Voor andere isolatiemaatregelen zoals het plaatsen van nieuwe kozijnen en beglazing hebben we ook iemand uit België laten komen voor een offerte die aangaf dat dat geen probleem is en driekwart van zijn klanten in Nederland heeft.
Ik ga het uitzoeken en zal het hier ook even laten weten.
Edit: Ik heb een bericht met deze vraag naar het RVO gestuurd.
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 06-07-2023 18:07 ]
Klopt, maandje of 2 geleden heb ik deze vraag gesteld, en toen was de conclusie dat het geen probleem was. Ik ga er vanuit dat dit de juiste conclusie is haha.blb4 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:39:
[...]
Volgens mij is deze discussie al eerder gevoerd, er staat mij bij dat vanwege Europese regels installatie ook door installateurs uit andere EU landen worden gedaan als ze gelijkwaardige inschrijving hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 06-07-2023 19:13 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
verkeerslicht in "Monoblock warmtepomp zelf installeren"
Misschien een domme vraag, maar degene van de opleverkeuring wist mij dit ook niet met 100% zekerheid te zeggen... Wij gaan in eigen beheer de keuken, regendouche en badkraan installeren. Maar hoe kunnen we het boilervat 'afsluiten' zodat het vat niet volledig gaat leeglopen? En is dit überhaupt een mogelijkheid?
Met wat searches en de brochure die we tijdens de oplevering hebben gekregen kon ik online nog geen sluitend antwoord vinden.
Bedankt voro de reacties!
Met een kogelkraan op de uitgang.JWWhisky schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:21:
Hoi! Sinds gisteren de trotse eigenaar van een nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp van het merk Itho Daalderop type HP-S 55 X en 270 liter boilervat. Benieuwd hoe dat gaat bevallen, maar dat zal vast goedkomen!
Misschien een domme vraag, maar degene van de opleverkeuring wist mij dit ook niet met 100% zekerheid te zeggen... Wij gaan in eigen beheer de keuken, regendouche en badkraan installeren. Maar hoe kunnen we het boilervat 'afsluiten' zodat het vat niet volledig gaat leeglopen? En is dit überhaupt een mogelijkheid?
Met wat searches en de brochure die we tijdens de oplevering hebben gekregen kon ik online nog geen sluitend antwoord vinden.
Bedankt voro de reacties!
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zorg wel dat je je warmtepomp dan instelt dat hij geen warm water meer gaat maken.
Als je vat op zolder staat, van RVS is en je die ww kraan ergens beneden open zet, kan dit advies ertoe leiden dat je een nieuw vat moet gaan kopen...ocaj schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:52:
Of de inlaatcombinatie die voor de ingang van je boilervat zit dichtdraaien. Daarna een warme kraan openzetten totdat er niks meer uitkomt. Dan laat je alleen de bovenste paar liter van je vat weglopen en de rest blijft gevuld.
Zorg wel dat je je warmtepomp dan instelt dat hij geen warm water meer gaat maken.

Verstandigste is als @JWWhisky morgen even goed kijkt naar wat er aan leidingen en kranen zit en desnoods hier een fotootje neerzet voor advies.
[ Voor 17% gewijzigd door ocaj op 06-07-2023 22:29 ]
Zelfbouw, Wolf CHA 7 kW.
Kleine achtergrond, ik ben Nico, ik heb automotive Engineering gestudeerd in Eindhoven en momenteel werkzaam als Systems Engineer bij Ebusco in Deurne.
Samen met mijn vriendin heb ik een huis gekocht als opknapper. We zijn beiden niet onhandig en ook voor de toekomst wilden we graag iets wat wij naar eigen hand konden zetten en zo mogelijk konden verduurzamen.
We zijn ondertussen een jaar later en hebben in die tijd de benedenverdieping tot op de fundering aangepakt. Ik wilde dolgraag van het gas af en een full electric warmtepomp en ik vond zelf dat dit moment het ideale moment was om daar voor te gaan. Niet zozeer qua prijs, wel omdat je veel zaken op deze manier goed kon aanpakken en voorbereiden.
Het proces zelf is enorm leerzaam, sowieso en uiteraard zou ik nu dingen anders aanpakken. Maar bon, wellicht over 10 jaar nog een keertje aanpassen. Ik zag tijdens het maken van de fotos wel dat ik 2 van de hoofdbuizen niet geheel netjes heb gedaan want die lekten nog en waren al aan het corroderen. Dus dat zal ik voor het stookseizoen nog even netjes maken.
De vloer is bij ons compleet eruit geweest.
:strip_exif()/f/image/u8fGS2YPF4q7lmxJA7cknJqd.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was deels voor het neerhalen van een van de draagmuren om een grote leefruimte te creeeren. Maar voornamelijk voor het leggen van bodemisolatie. Dus noppenplaat voor het creeeren van een dampdichte barriere. PIR isolatie platen van 20 cm dik voor een Rd van 9,05, daarna een beton werkvloer, vloerverwarming met noppenplaten om af te sluiten met de dekvloer en een keramische tegel.
Die dekvloer en keramische tegel heb ik laten doen, was een rib uit mijn lijf maar het gegeven dat er een vloer ligt die 100% waterpas is was me wel iets waard.
:strip_exif()/f/image/go9SCcXyJzLx5wHCviPolHCT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rXNmTJxmN4PaxoXxL3Dk4tPd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lEmdUhOAoFigr3a16GPKICeT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WARrIUFH1pNEPBtsO45qGwst.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan de keuze van de installatie.
:strip_exif()/f/image/5NNBn8wSHsqk5urGlXTy3Gj1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wilde graag een Propaan of CO2 pomp. CO2 hebben we op onze bussen liggen, die doet lucht/lucht en lucht/water en is erg efficient. Wat zeker bij een volledig elektrisch voertuig fijn is. Ook vond ik het geluid belangrijk en daarbij dan ook de GWP natuurlijk.
Vervolgens komt nog de vraag wat je als particulier kunt krijgen en dan zat er nog een klein detail ergens in verstopt en dat is de wens om ooit nog eens balansventilatie toe te voegen.
Zo kwam ik bij Wolf uit vorig jaar die een R290 warmtepomp leveren in de vorm van de CHA in een 7 en 10 kW versie (nu zit daar ook een 20 kW versie bij geloof ik). Maar daarnaast zit Wolf ook in luchtbehandeling, kan ik een zonneboiler toevoegen, een input voor de zonnepanelen om nog extra buffer te maken, etc. etc. Ik vond het een mooi systeem op papier met een oke prijs. 6000 euro voor een pomp voor de subsidie is een forse stap en achteraf schrik ik nog wel eens van de in totaal 12.000 euro kostende installatie. Ik blijf overtuigd dat het goedkoper moet kunnen.
Kanttekening is overigens dat ons huis een echte opknapper is en dus ook kwam met een CV ketel uit 1996 met storingen. Dat ding is net een jaartje jonger dan ik zelf ben en bij lange na niet zo fris.
:strip_exif()/f/image/f0WX37p1VULQAzubUz9XzFHC.jpg?f=fotoalbum_large)
2 boilervaten, misschien heb je die voor de CV niet nodig, maar bon, het werkt wel oke zo. 200 liter voor CV water extra en een 300 liter vat voor SWW.
Initieel wilde ik ook voor de toekomst een 500liter, eigenlijk wilde ik een 1000 liter combivat van Wolf maar dat pastte niet in de kelder en viel dus heel snel af.
Tot nog toe geen spijt van de 300 liter, voldoet prima, de 500 liter was niet leverbaar dus heb ik omgeruild voor de 300 liter.
:strip_exif()/f/image/fxJUvPQR4hCVBKbQ63z82pv5.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard een vuilfilter, en een expansievat, veiligheidsklep voor de boiler om de expansie van het warme water op te vangen, overstortventiel, magnetietfilter, automatische ontluchter en 2 vorstkleppen.
Wellicht kun je beargumenteren of het allemaal nodig is....blijf in ieder geval echt goed op de maten letten want ik heb als ik zo terug kijk wel een paar overgangen teveel gebruikt.
:strip_exif()/f/image/YjBjKmlQbeaW3R2ylFLWNyIb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RYKlU4qAQl4kxAw7GsjwoMN0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NRDOXnSklkZzEzapNPkqEjph.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kgJkfWvCNWrcRdbZzP9ya1AS.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het buizenwerk heb ik lang getwijfeld en ook hier in dit topic is dat vaak een discussiepunt, wat wil je hebben, wat is er nodig, etc. etc. Mijn hoofdverwarming is een 90 m2 aan vloerverwarming waarvan een goede 60 m2 op 16 mm met 10 cm onderlinge afstand ligt. In totaal 9 groepen. De gang ligt vanwege het bestaan van de kelder iets minder strak op elkaar en draagt wat minder bij aan het warm houden van het huis. Vanaf de warmtepomp gaat er 28 mm stalen leiding naar de mengverdeler van de vloerverwaming...ja fout nummer 2. Die ga ik nog wel een keer vervangen maar niet nu. Ik ga in principe met 38 graden de warmtepomp uit en de vloer in en krijg dat als 34 a 33 terug. Voor nu acceptabel.
:strip_exif()/f/image/ES2BZ4prz6jdteIjPQsq9KKC.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar boven toe zit er een aftakking van 16 mm meerlagen, geeft iets aan geluid, standaard LT radiatoren ongeveer 600W in de 4 kamers. (momenteel nog maar 2 geinstalleerd.)
En dat houd het hele huis in -10 op een prima 19,5 a 20 graden.
:strip_exif()/f/image/XLwKjIFPlH01c97qGPEAuD5X.jpg?f=fotoalbum_large)
Echte test gaat komende winter volgen, maar ik ben er al blij mee! Draait perfect. Koelen met het ding is de volgende uitdaging...daar ga ik nog even mee aan de slag. Eens kijken of deze ook 6 graden kan maken en door een fan coil kan sturen op de bovenverdieping.
:strip_exif()/f/image/EYmArwY3hVs7NrEDL6Z3MHof.jpg?f=fotoalbum_large)
In de toekomst met een WTW en zonneboiler is alles netjes te bedienen via MOD bus op de BM2 bediening in de woonkamer. Tevens de thermostaat.
:strip_exif()/f/image/XVIAwtN1wULAMZ63yTu9MI0N.jpg?f=fotoalbum_large)
En om toe te voegen @Grolsch , dit is dus een WP met optie 3.
Wat had ik anders gedaan. Ik had geen knelkoppelingen gebruikt, of zo min mogelijk. Liefste een klemverbinding. Ik had een buigtang gekocht voor 28 mm. Ook weer minder knelkoppelingen. En ik had toch serieus overwogen om een kunststof buis te pakken in plaats van deze stalen. Maar leerzame ervaring!
[ Voor 43% gewijzigd door Nico_GTR op 06-07-2023 23:37 ]
De meeste installateurs plaatsen standaard een beluchter, natuurlijk wel controleren en geen aannamesAndrehj schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:22:
[...]
Als je vat op zolder staat, van RVS is en je die ww kraan ergens beneden open zet, kan dit advies ertoe leiden dat je een nieuw vat moet gaan kopen...
Klopt, hierbij het antwoord van de RVO:blb4 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:39:
[...]
Volgens mij is deze discussie al eerder gevoerd, er staat mij bij dat vanwege Europese regels installatie ook door installateurs uit andere EU landen worden gedaan als ze gelijkwaardige inschrijving hebben.
"Hartelijk dank voor uw e-mail van 6 juni. Hierin vraagt u of u een Belgische installateur mag een warmtepomp in Nederland mag installeren. U wilt een warmtepomp laten installeren. Graag beantwoord ik uw vraag.
Buitenlandse installateur
Een buitenlands bouwinstallatiebedrijf, installateur of loodgieter mag maatregelen uitvoeren in Nederland voor een Nederlandse woningeigenaar. Het bedrijf is wel in een handelsregister van een EU-lidstaat in de juiste categorie staat ingeschreven, dat is bouwnijverheid voor isolatie, bouwinstallatie voor apparaten.
In de Staatscourant 2020, welke is gepubliceerd op 14-12-2020, staat onder Artikel 4.5.1. Begripsomschrijving, het volgende:
bouwbedrijf: bedrijf dat in een handelsregister van een lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte is ingeschreven in de sectie bouwnijverheid of een vergelijkbare sectie; en,
bouwinstallatiebedrijf: bedrijf dat in een handelsregister van een lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte is ingeschreven in de sectie bouwinstallatiebedrijf of een vergelijkbare sectie; mag in Nederland voor isolerende maatregelen installaties uitvoeren.
Meer informatie
Heeft u verder nog vragen? Kijk op onze website of neem telefonisch contact met ons op. U kunt ook het contactformulier of de chat op onze website gebruiken.
Met vriendelijke groet,"
Wat gebeurt er dan ?Andrehj schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:22:
[...]
Als je vat op zolder staat, van RVS is en je die ww kraan ergens beneden open zet, kan dit advies ertoe leiden dat je een nieuw vat moet gaan kopen...
Dank, maar ik zie hier geen rekensom voor radiatorinhoud, die wordt overal voor gegeven aangenomen. Er staat wel een liter/kW voor paneelradiatoren, maar ik weet niet hoe ik die moet gebruiken. Is dat kW afgifte? Dus als ik een radiator die op mijn gekozen in/uit temp 1kW doet, dan zit er zoveel liter in? Dit lijkt wat tegenintuitief, want als ik met regulier CV watertemps zou rekenen, en ik dus pak 'm beet 4x meer vermogen heb, zou ik dus 4x zoveel liters erin hebben? Terwijl warmer water juist uitzet?Superbeagle schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:11:
@Brent Deze post van @verkeerslicht al gelezen?
verkeerslicht in "Monoblock warmtepomp zelf installeren"
[ Voor 34% gewijzigd door Brent op 07-07-2023 09:21 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat moet een WP kunnen leveren bij -10 als ik het goed heb begrepen.
Dan nog afronden naar boven.
Ik vind het persoonlijk erg laag omdat:
We hebben ongeveer 12m2 oud/lek dubbel glas en 1m2 enkel glas.
C.a. 3m2 HR+ met U1.6
Ons stookgedrag is erg zuinig
De isolatie is op sommige stukken gewoon niet zo heel goed.
Aanbouw met 4cm glaswol in de muren is r1.05
25m2 van het huis 4cm eps op de muren is r1.05
Daarom dacht ik om een warmteverliesberekening te maken.
Hoe denken jullie er over om bijvoorbeeld een raam van u5.8 te berekenen en ook het kozijn zo te nemen?
Ik dacht om het raam + kozijn in m2 te meten en alles op u5.8 te zetten.
Dubbel glas (lek) ook op enkelglas 5.8?
Die paar m2 kozijn zal het verschil toch niet heel erg beïnvloeden?
Het gaat om de huidige situatie.
Het glas wordt bijv. nog vervangen en de spouw van het huis kan ook nog vol met r1.05
Inmiddels al veel gelezen, maar nog niet het antwoord op mijn vraag tegengekomen.
WQeet iemand hoe je een LG monoblock kan aansluiten parallel aan de bestaande CV aanvoer/retour hoofdleiding, en de regeling van de LG thermostaat de bestaande cv ketel kan laten aansturen?
de bedoeling is om de LG7kw unit aan te schaffen en installeren, en de bestaande cv ketel als backup te houden voor de echt koude dagen, of de dagen dat de warmte afgifte niet toereikend is met de bestaande huidige installatie.
Uiteraard moet er een terugslagklep in de aanvoer (of de retour?) van de LG, en een fijnfilter ter bescherming van.
Dus feitelijk 2 vragen:
- hoe sluit ik hem aan?
- hoe maak ik de regeling met 1 thermostaat naar 2 machines? (ik zou bij wijze van spreken de aansluiting van de backupverwarming kunnen gebruiken om via een relais de cv ketel aan te sturen? De LG heeft echter geen backupverwarming, maar ik neem aan wel een aansluiting hiervoor?)
Alle info is erg welkom, dank.
Andrehj schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:22:
[...]
Toch iets minder eenvoudig dan…ocaj schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:28:
Goed punt, hangt van de situatie af. Ik ben lui praktisch, dus als mijn vat op zolder staat dan zet ik een kraan op zolder open en wellicht nog even op de badkamer 1 verdieping lager (en op de begane grond heb ik alleen een Quooker, dus er is geen actieve warmwaterleiding meer naar beneden).
Verstandigste is als @JWWhisky morgen even goed kijkt naar wat er aan leidingen en kranen zit en desnoods hier een fotootje neerzet voor advies.
Onderstaand een aantal foto’s van de installatie. Goed om te weten; we hebben nog geen enkele warmwater kraan in huis. Alle warmwaterleidingen (keuken en badkamer) zijn afgedopt.
Edit: bedenk me net dat we wel hoekstopkranen hebben bij het wastafelmeubel in de badkamer. Hier kan dus een warmwater kraan op aangesloten worden zonder problemen.
:strip_exif()/f/image/5YdtDwronV9JGEy5ZQ5MI42z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RPe7pj0Gvjf5XsiDL8fjs3zH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LVcJLYyf6MeRlARVdhFJGRhQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door JWWhisky op 07-07-2023 09:48 ]
Hier een overzicht van Itho hoe de Amber aan te sluiten op bestaand leidingwerk. Deze heeft ook een sturing voor een hybride opstelling. Of de LG dat ook heeft geen idee.Wsolar schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:37:
Goedendag, newie hier...
Inmiddels al veel gelezen, maar nog niet het antwoord op mijn vraag tegengekomen.
WQeet iemand hoe je een LG monoblock kan aansluiten parallel aan de bestaande CV aanvoer/retour hoofdleiding, en de regeling van de LG thermostaat de bestaande cv ketel kan laten aansturen?
de bedoeling is om de LG7kw unit aan te schaffen en installeren, en de bestaande cv ketel als backup te houden voor de echt koude dagen, of de dagen dat de warmte afgifte niet toereikend is met de bestaande huidige installatie.
Uiteraard moet er een terugslagklep in de aanvoer (of de retour?) van de LG, en een fijnfilter ter bescherming van.
Dus feitelijk 2 vragen:
- hoe sluit ik hem aan?
- hoe maak ik de regeling met 1 thermostaat naar 2 machines? (ik zou bij wijze van spreken de aansluiting van de backupverwarming kunnen gebruiken om via een relais de cv ketel aan te sturen? De LG heeft echter geen backupverwarming, maar ik neem aan wel een aansluiting hiervoor?)
/f/image/zKETNCXcA9mdWYOSzcBeAMO4.png?f=fotoalbum_large)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik zou deze vraag even hier stellen:Wsolar schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:37:
Goedendag, newie hier...
Dus feitelijk 2 vragen:
- hoe sluit ik hem aan?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2017448/0
Er bestaat geen universele berekening voor de radiatorinhoud. Er staat ook bij dat dit een benadering is, dus meer een bepaling dan een berekening.Brent schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:17:
[...]
Dank, maar ik zie hier geen rekensom voor radiatorinhoud, die wordt overal voor gegeven aangenomen. Er staat wel een liter/kW voor paneelradiatoren, maar ik weet niet hoe ik die moet gebruiken. Is dat kW afgifte? Dus als ik een radiator die op mijn gekozen in/uit temp 1kW doet, dan zit er zoveel liter in? Dit lijkt wat tegenintuitief, want als ik met regulier CV watertemps zou rekenen, en ik dus pak 'm beet 4x meer vermogen heb, zou ik dus 4x zoveel liters erin hebben? Terwijl warmer water juist uitzet?
Je moet weten wat de afgifte is van jouw radiatoren bij 90/70/20 °C zoals aangegeven. Daar heb je diverse online tools voor zoals deze van climatebooster.
Vervolgens lees je in de tabel af hoeveel liter er in zit. De formule is dan aantal W x 0,0088 l.
Vb: een T22 radiator van 300 bij 1000 mm heeft bij die temperaturen een afgiftevermogen van 1244 W. En heeft dus ongeveer 1244x 0,0088 = 10,9 liter waterinhoud.
Edit:
Er zijn twijfels of de genoemde factor van 0,088 wel correct is. De hedendaagse radiatoren van dezelfde afmetingen komen uit tussen de 3,5 a 4 liter. Mogelijk dat radiatoren vroeger meer inhoud hadden?
[ Voor 8% gewijzigd door Superbeagle op 07-07-2023 18:26 ]
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt