Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Superbeagle schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Er bestaat geen universele berekening voor de radiatorinhoud. Er staat ook bij dat dit een benadering is, dus meer een bepaling dan een berekening.

Je moet weten wat de afgifte is van jouw radiatoren bij 90/70/20 °C zoals aangegeven. Daar heb je diverse online tools voor zoals deze van climatebooster.

Vervolgens lees je in de tabel af hoeveel liter er in zit. De formule is dan aantal W x 0,0088 l.

Vb: een T22 radiator van 300 bij 1000 mm heeft bij die temperaturen een afgiftevermogen van 1244 W. En heeft dus ongeveer 1244x 0,0088 = 10,9 liter waterinhoud.
Aha, je rekent via een omweggetje, op een Tgem van 80C. OK, dank. Dat het een benadering is, is helder. Dan is het ook duidelijk waarom je het wattage neemt, dat is een proxy voor de afmeting.

Dan kom ik in totaal op 205L voor slechts de radiatoren, dat lijkt me genoeg om weg te komen zonder buffervat (wp lijkt 50L te eisen).

Merci!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
reinhrst schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:57:
Twee jaar geleden dankzij dit topic en @koevlaas2 mijn huisje in Haarlem Centrum gasvrij gemaakt (Panasonic Aquarea WH-MDC05J3E5 + 150l SWW vat; staat op mijn platte dak, zelfs met de beste moeite in de wereld kan ik hem niet horen!).

Nu echter langzaam aan eens tijd om naar een echt (gezins-)huis te gaan; ik ga een jaren 30 woning gasloos maken; gelukkig lijkt 80% van de uitdaging hetzelfde te zijn, maar ik loop vast bij het kiezen van een boilervat (ik kan ook geen dedicated topic hiervoor vinden; het helpt echter niet dat de zoektermen "boiler", "warmtepompboiler" en "buffervat" meestal over andere dingen gaan :( ).

Specifiek gaat het erover dat ik verwacht dat er max 30l/min uit het boilerrvat getapt gaat worden -- er komen 3 douches en het gaat zeker gebeuren dat deze alle drie aan staan. Ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring hebben met wat dot doet met je boilervat; weet het vat z'n gelaagdheid een beetje te behouden, of is het binnen de kortste keren allemaal gemengd?

Ik kan op zich een groot vat kwijt (1000+L), maar zie beetje op tegen de legionella run (laatste 10 graden zal je toch op COP1 moeten doen, wat volgens mij zo'n 12kWh kost).

Een boiler met hygienespiraal zou dit oplossen (en ook niet mengen, zou ik verwachten), maar verwacht dat 30l/min dan een droom blijft.

(meeste producten kan ik niets van vinden, bijv technea/thermic energy heeft wel goede info

[Afbeelding]

wat ik lees als: 16.5l/min kan je tappen (1048 l/h), en als je bij *10 kijkt, staat dat vat daarvoor op 65 graden moet zijn....).

Ik zou dus graag horen wat de ervaringen zijn met grote flow en menging, etc (of eventueel een linkje naar een topic waar ik dit kan posten :)).
Ik heb geen ervaring met 30l/m, maar bij het vullen van het zwembad vanuit de 300l SWW boiler (20l/min) is dit het grafiekje van de 4 temperatuur sensoren op diverse hoogtes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CR9B6g-aVrD_mLzBDniwY8QWBcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PECnTCTc5NhyIwGxQZNctIDb.png?f=fotoalbum_large

naar mijn idee heb je bij het legen van je boiler dus geen last van verstoring in de gelaagdheid. het vullen is uiteraard een ander verhaal.

het vullen van het zwembad is gedaan vanuit een wasmachine kraan die ik voor mijn vaatwasser gebruik in de zomer, die op een 15mm koperbuis zit aangesloten. deze zit via een Duco thermostatische mengkraan aangesloten op de boiler, waar ik zo'n 62 gaden water toelaat. niet alle 20 liter stroomt dus door de boiler zolang de temperatuur van het heetwater boven de 60 graden is maar dan nog.

[ Voor 6% gewijzigd door LinuZZ op 07-07-2023 12:11 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
@Nico_GTR De leidingen lopen bij je boiler naar boven weg. Dat zorgt voor zogenaamde 1-pijpscirculatie en is dramatisch voor de efficientie. Je boiler is dus eigenlijk continu de ruimte aan het verwarmen. Zorg dat de buizen die uit de boiler komen altijd eerst een cm of 20 naar beneden lopen voordat ze omhoog gaan.

Je kunt het vaak ook voelen, de buizen die uit de boiler komen zijn altijd warm en dat hoort niet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Amtelode schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:29:
Als ik het maximale jaarlijkse verbruik van 660m3 "royaal" afrond naar 700m3 kom ik volgens de koevlaas formule op (700 x 8 / 1650) 3.39 KW uit.
Dat moet een WP kunnen leveren bij -10 als ik het goed heb begrepen.
Dan nog afronden naar boven.

Ik vind het persoonlijk erg laag omdat:
We hebben ongeveer 12m2 oud/lek dubbel glas en 1m2 enkel glas.
C.a. 3m2 HR+ met U1.6
Ons stookgedrag is erg zuinig
De isolatie is op sommige stukken gewoon niet zo heel goed.
Aanbouw met 4cm glaswol in de muren is r1.05
25m2 van het huis 4cm eps op de muren is r1.05

Daarom dacht ik om een warmteverliesberekening te maken.

Hoe denken jullie er over om bijvoorbeeld een raam van u5.8 te berekenen en ook het kozijn zo te nemen?
Ik dacht om het raam + kozijn in m2 te meten en alles op u5.8 te zetten.

Dubbel glas (lek) ook op enkelglas 5.8?

Die paar m2 kozijn zal het verschil toch niet heel erg beïnvloeden?

Het gaat om de huidige situatie.
Het glas wordt bijv. nog vervangen en de spouw van het huis kan ook nog vol met r1.05 :+
Of 700m³ gas erg laag is hangt heel erg van de situatie af. Misschien:
1. Is het een tussenwoning en heb jij de CV op 19°C staan, dan stoken de buren voor je.
2. Is het een klein huis.
3. stook je met de gasketel erg ad hoc.

Warmteverliesberekening maken is geen gek idee op zich, puur om een iets beter idee te krijgen. Je moet eigenlijk een WP zien te vinden die zo ver mogelijk kan terugmoduleren.
Als je vloerverwarming hebt is het iets minder kritisch.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Dat gaat over een berekening voor expansievat ;)
@Brent Ik heb voor het berekenen van mijn systeeminhoud de datasheets van de radiatoren erbij gepakt (die heb ik in dit huis bijna allemaal zelf opgehangen, dan weet je welk merk/type er hangt). Daarnaast ook rekening gehouden met het aantal meters leiding en de inhoud daarvan.
De meeste radiatoren hebben grofweg dezelfde inhoud. Als je veilig wil zitten houd je toch gewoon een marge van 30% of zo aan? En stel dat het dan kiele-kiele is, dan kan het in ieder geval geen kwaad om een klein buffervaatje in serie te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-09 16:29

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:07:
zolang bedrijf de juiste code heeft in het KvK of hun variatie daarop in hun land is het geen probleem. het is een EU subsidie, niet een nederlandse.
Ook als het een Nederlandse subsidie is, mag een Belgisch, Duits of Pools bedrijf het uitvoeren. Zolang het maar een EU bedrijf is dat in de juiste sectie werkzaam is.
Vrij verkeer van personeel, goederen en diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Naalroc schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:39:
@Bossie83 Dat doet het wel, want de installateur moet in NL ingeschreven staan in 1 of meerdere organisaties, er staat hierover meer op dit forum, maar omdat het voor mij niet interessant was, weet ik de details niet (meer).
Hier staan zelfs 2 fouten in.
  1. Het hoeft geen Nederlands bedrijf te zijn.
  2. En het hoeft niet ingeschreven te staan bij 1 of meerdere organisaties.
Slechts een inschrijving bij de KvK (NL'se of buitenlandse) in ongeveer de juiste sector, is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:22
Rzaan schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:11:
[...]

Hier staan zelfs 2 fouten in.
  1. Het hoeft geen Nederlands bedrijf te zijn.
  2. En het hoeft niet ingeschreven te staan bij 1 of meerdere organisaties.
Slechts een inschrijving bij de KvK in ongeveer de juiste sector, is voldoende.
KvK klinkt dan wel weer erg Nederlands, de inschrijving in 't land van vestiging voor die buitenlandse installateur (in de vergelijkbare sector als wat van de NL bedrijven wordt verwacht) is voldoende.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:14:
[...]

KvK klinkt dan wel weer erg Nederlands, de inschrijving in 't land van vestiging voor die buitenlandse installateur (in de vergelijkbare sector als wat van de NL bedrijven wordt verwacht) is voldoende.
Ik bedoelde ook een buitenlandse KvK, maar zal het er nog bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Rzaan schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Ik bedoelde ook een buitenlandse KvK, maar zal het er nog bijzetten.
Daar stond dus tenminste 1 fout in.
Lekker scoren hoor, het succes is je van harte gegund.
De juiste feiten stonden naar aanleiding van mijn opmerking, dat ik het niet meer precies wist, al door anderen netjes opgesomd: dat was dan w1el weer positief!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:49
Superbeagle schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Er bestaat geen universele berekening voor de radiatorinhoud. Er staat ook bij dat dit een benadering is, dus meer een bepaling dan een berekening.

Je moet weten wat de afgifte is van jouw radiatoren bij 90/70/20 °C zoals aangegeven. Daar heb je diverse online tools voor zoals deze van climatebooster.

Vervolgens lees je in de tabel af hoeveel liter er in zit. De formule is dan aantal W x 0,0088 l.

Vb: een T22 radiator van 300 bij 1000 mm heeft bij die temperaturen een afgiftevermogen van 1244 W. En heeft dus ongeveer 1244x 0,0088 = 10,9 liter waterinhoud.
Lijkt me veel te ruim, bijvoorbeeld deze T22 van 300 x 1000 mm (942W bij 75/65/20): heeft een inhoud van 3,55 liter - een factor 3 lager dus

De benadering van 0,0088 l/W lijkt eerder op wat een leden/kolomradiator doet. Bijvoorbeeld deze van 300 x 1012 x 136 (921W bij 75/65/20) heeft een inhoud van 15,4 liter

Het andere uiterste zijn de convectoren, deze bijvoorbeeld. met 350 x 1000 x 115 (899W bij 75/65/20) en een inhoud van 0,6 liter. Dat is dus maar 4% van het watervolume in een ledenradiator met ongeveer gelijk formaat en afgifte bij hoge temperaturen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 17:47
Heeft iemand goede ervaring met een adviseur / installateur voor warmtepompen in de regio Nijmegen (of verder weg wanneer de afstand geen bezwaar is)?

Achtergrond: wij gaan ons huis (uit 1994) aanpakken qua isolatie (dak, HR++ glas, vloer) en samen met een verbouwing (uitbouw beneden) het afgiftesysteem voor verwarming aanpakken (vvw beneden, ltv-radiatoren/convectoren boven).

Wanneer dat allemaal gereed is wordt het tijd om de cv-ketel de deur uit te doen en een full electric l/w wamtepomp te laten installeren. Waarschijnlijk kort na de zomer van 2024.

Ik probeer dit draadje zo goed mogelijk te volgen maar het wordt zoveel dat het voor deze relatieve leek (met wel wat technische kennis, maar dan meer op andere gebieden) nauwelijks meer is te bevatten.

Ik wil het installeren van de warmtepomp dus geheel laten doen door een betrouwbare en deskundige installateur, die mij het komende jaar ook kan adviseren / begeleiden bij de isolatie- en andere werkzaamheden die ik ga (laten) uitvoeren, zodat de warmtepomp op een gespreid bedje terechtkomt ....

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Blihi schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:11:
@Nico_GTR De leidingen lopen bij je boiler naar boven weg. Dat zorgt voor zogenaamde 1-pijpscirculatie en is dramatisch voor de efficientie. Je boiler is dus eigenlijk continu de ruimte aan het verwarmen. Zorg dat de buizen die uit de boiler komen altijd eerst een cm of 20 naar beneden lopen voordat ze omhoog gaan.

Je kunt het vaak ook voelen, de buizen die uit de boiler komen zijn altijd warm en dat hoort niet.
Ga ik eens induiken, dank voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
Nico_GTR schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Ga ik eens induiken, dank voor de tip.
Fout heb ik zelf eerst ook gemaakt 8)7

Toen dat boilervat hier net stond waren die buizen altijd warm en de ruimte er omheen dus ook.

Het idee is dat de buitenkant van de leiding als eerste afkoelt. Dat water stroomt naar beneden en door het midden van de leiding wordt warm water aangevoerd. Omdat het koude water helemaal terug het vat in kan lopen, wordt er continu warm water uit het vat zelf aangevoerd.

Door de leiding eerst 20 cm (of 10 x de diameter) omlaag te laten lopen, krijg je geen circulatie vanuit het vat, maar alleen in de buis zelf en dat kan geen kwaad. Eventueel kun je de leiding nog isoleren.

Het gaat in dit geval om de aanvoer- en retourleiding van de WP naar het boilervat en de warm- en koudwater leiding bij datzelfde vat.

Zo'n leiding die eerst naar beneden en dan pas omhoog gaat noem je een thermosifon.

[ Voor 55% gewijzigd door Blihi op 07-07-2023 15:18 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
verkeerslicht schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Dat gaat over een berekening voor expansievat ;)
@Brent Ik heb voor het berekenen van mijn systeeminhoud de datasheets van de radiatoren erbij gepakt (die heb ik in dit huis bijna allemaal zelf opgehangen, dan weet je welk merk/type er hangt). Daarnaast ook rekening gehouden met het aantal meters leiding en de inhoud daarvan.
Ze zijn niet allemaal nieuw, dus heb geen sheets. En in 1 waarvan ik het wel weet, vind ik geen inhoud terug. Welke heb jij gebruikt?
De meeste radiatoren hebben grofweg dezelfde inhoud. Als je veilig wil zitten houd je toch gewoon een marge van 30% of zo aan?
Precies.
En stel dat het dan kiele-kiele is, dan kan het in ieder geval geen kwaad om een klein buffervaatje in serie te zetten.
Precies mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

JBtL schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Lijkt me veel te ruim, bijvoorbeeld deze T22 van 300 x 1000 mm (942W bij 75/65/20): heeft een inhoud van 3,55 liter - een factor 3 lager dus

De benadering van 0,0088 l/W lijkt eerder op wat een leden/kolomradiator doet. Bijvoorbeeld deze van 300 x 1012 x 136 (921W bij 75/65/20) heeft een inhoud van 15,4 liter

Het andere uiterste zijn de convectoren, deze bijvoorbeeld. met 350 x 1000 x 115 (899W bij 75/65/20) en een inhoud van 0,6 liter. Dat is dus maar 4% van het watervolume in een ledenradiator met ongeveer gelijk formaat en afgifte bij hoge temperaturen.
Je hebt gelijk. Heb het bij Radson en Henrad nagekeken en er zit inderdaad tussen de 3,5 en 4 liter in zo’n formaat.

Dan klopt de info op die link niet. Ze hebben het over ‘ervaringscijfers’. Het kan ook zijn dat moderne radiatoren tegenwoordig minder waterinhoud hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Superbeagle op 07-07-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
JBtL schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Even naar boven scrollen is goed voor de informatiepositie :+ Thanks, dat levert voor mijn radiatoren ook een factor 3 teveel op, er vanuit gaande dat paneelradiatoren allemaal min of meer dezelfde inhoud hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:19

Jan2023

KISS

Het is toch geen duikboot.

Valt mij tegen zo,n slappe konstruktie.
🤔

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
verkeerslicht schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:36:
[...]

Of 700m³ gas erg laag is hangt heel erg van de situatie af. Misschien:
1. Is het een tussenwoning en heb jij de CV op 19°C staan, dan stoken de buren voor je.
2. Is het een klein huis.
3. stook je met de gasketel erg ad hoc.

Warmteverliesberekening maken is geen gek idee op zich, puur om een iets beter idee te krijgen. Je moet eigenlijk een WP zien te vinden die zo ver mogelijk kan terugmoduleren.
Als je vloerverwarming hebt is het iets minder kritisch.
Ik bedoel dat de koevlaas uitkomst erg laag op me over komt.

Met 700m3 kom ik uit op 3.4kw en hij zou nog een stuk lager uit komen want:

700m3 is een afronding van 660m3.
660m3 was van 2019, dat was het hoogste verbruik ooit.
Afgelopen jaar hebben we een aanbod gekregen voor 480m3 en daarvoor zaten we op 520m3.

Met 520m3 zit ik op ~2.5KW

We hebben een hoekwoning met vloerverwarming beneden en oude radiatoren boven, de CV aanvoer is 40c en de vloer staat op 35c.

Het huis is 110m2 en de verwarming staat max. op 19c.
Het is geen groot huis maar als ik alle factoren als (extreme) amateur bekijk zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen om er een WP in te zetten.

De koevlaas formule heeft natuurlijk het eigen verbruik als bepalende factor.

Via de Remeha (?) website moest ik het verbruik van 480m3 minus 100m3 per persoon (200m3) er vanaf halen :X

Ik ben i.i.g. bezig met meten en rekenen, dan kijk ik even goed dat ik de "vertrekken" op een normale temperatuur zet.

Dat moduleren heeft te maken met de power van de WP, een 12kw WP op een huis van 3kw is onzinnig, zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Naalroc schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:43:
[...]
Daar stond dus tenminste 1 fout in.
Lekker scoren hoor, het succes is je van harte gegund.
De juiste feiten stonden naar aanleiding van mijn opmerking, dat ik het niet meer precies wist, al door anderen netjes opgesomd: dat was dan w1el weer positief!
Heeft toch niks met scoren te maken?
Of zie jij het forum als een wedstrijd?
Ik gaf alleen maar aan dat er fouten instaan: Daar is een forum voor. Om de leden op de juiste manier te informeren. En geen 'ik heb ooit gehoord dat'-verhalen te laten bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Amtelode schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:35:
[...]

Ik bedoel dat de koevlaas uitkomst erg laag op me over komt.

Met 700m3 kom ik uit op 3.4kw en hij zou nog een stuk lager uit komen want:

700m3 is een afronding van 660m3.
660m3 was van 2019, dat was het hoogste verbruik ooit.
Afgelopen jaar hebben we een aanbod gekregen voor 480m3 en daarvoor zaten we op 520m3.

Met 520m3 zit ik op ~2.5KW

We hebben een hoekwoning met vloerverwarming beneden en oude radiatoren boven, de CV aanvoer is 40c en de vloer staat op 35c.

Het huis is 110m2 en de verwarming staat max. op 19c.
Het is geen groot huis maar als ik alle factoren als (extreme) amateur bekijk zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen om er een WP in te zetten.

De koevlaas formule heeft natuurlijk het eigen verbruik als bepalende factor.

Via de Remeha (?) website moest ik het verbruik van 480m3 minus 100m3 per persoon (200m3) er vanaf halen :X

Ik ben i.i.g. bezig met meten en rekenen, dan kijk ik even goed dat ik de "vertrekken" op een normale temperatuur zet.

Dat moduleren heeft te maken met de power van de WP, een 12kw WP op een huis van 3kw is onzinnig, zoiets?
Ja snap ik, vind het ook erg laag voor een slecht geisoleerd hoekhuis van redelijke grootte;) Het zal de combinatie van zuinig stoken en vloerverwarming (en misschien een gunstige ligging voor de zon?) zijn waardoor je verbruik laag is.
Kun je niet achter een dagverbruik komen van een paar hele koude dag zonder zon? ik kan dat bij mijn energieleverancier wel nagaan. Zit bij je verbruik ook nog warm tapwater inbegrepen?

Verder denk ik wel dat je eerder rekening wil houden met 20 a 21°C setpoint temperatuur. Daarmee gaat het verbruik wel een stukje omhoog. Ook wil je rekening houden dat alle vertrekken inderdaad open staan. Dat bij elkaar maakt dat je misschien 3,5kW nodig gaat hebben bij een koude winter.

Met het moduleren bedoel ik het volgende:
Vermoedelijk ga je op een warmtepomp uit komen van 4kW (bij -10°C), want kleiner is denk ik niet te vinden.
Dat vermogen geldt bij -10°C. Bij milde buitentemperaturen heb je daar nog maar een fractie daarvan nodig. En als je warmtepomp dat niet kan leveren (want hij kan minimaal 2kW leveren bij die temperatuur bijvoorbeeld), dan gaat die pendelen (hij kan z'n warmte niet kwijt, en schakelt noodzakelijkerwijs uit, totdat de temperatuur van het water weer iets gezakt is en dan schakelt 'ie weer aan).
Nu is het een groot voordeel dat je vloerverwarming hebt, want daarin kan de warmtepomp toch wel een tijdje z'n warmte kwijt, waarna je de warmtepomp ook weer een lange tijd kunt afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Beste forumlede, excuses dat ik zomaar lomp met een waarschijnlijk offtopic vraag kom maar anyway:

Onze Nibe F2120-16 staat op het dak en de installateur komt deze installeren binnenkort.
Ik help hem (en ons budget) door een deel van het leidingwerk zelf te doen.

Onze Carrier 8kW inverter warmtepomp van 16! jaar oud werkt nog prima.
Deze staat in de weg en moet - met leidingen er aan vast - een zwaai maken van 90 graden, incluis leidingen (flauwe bocht die recht wordt)

Nu komt mijn echte vraag:

Om het risico van het verlies van het koudemiddel te beperken wil ik de machine op koelen zetten, de vloeistofleiding dichtdraaien en vrij snel daarna ook de gasleiding om bijna alle koudemiddel op te sluiten in de machine.

Ik wil niet wachten totdat de olie begint te verdampen en op tijd de stekker trekken uit de hoofdunit om deze daarna te verplaatsen.

Is dit een goed idee?
Waar moet ik op letten?

Alle wijsheid en ervaring is welkom _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door bioscrasher op 08-07-2023 09:08 . Reden: typo ]

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

bioscrasher schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:06:
Beste forumlede, excuses dat ik zomaar lomp met een waarschijnlijk offtopic vraag kom maar anyway:

Onze Nibe F2120-16 staat op het dak en de installateur komt deze installeren binnenkort.
Ik help hem (en ons budget) door een deel van het leidingwerk zelf te doen.

Onze Carrier 8kW inverter warmtepomp van 16! jaar oud werkt nog prima.
Deze staat in de weg en moet - met leidingen er aan vast - een zwaai maken van 90 graden, incluis leidingen (flauwe bocht die recht wordt)

Nu komt mijn echte vraag:

Om het risico van het verlies van het koudemiddel te beperken wil ik de machine op koelen zetten, de vloeistofleiding dichtdraaien en vrij snel daarna ook de gasleiding om bijna alle koudemiddel op te sluiten in de machine.

Ik wil niet wachten totdat de olie begint te verdampen en op tijd de stekker trekken uit de hoofdunit om deze daarna te verplaatsen.

Is dit een goed idee?
Waar moet ik op letten?

Alle wijsheid en ervaring is welkom _/-\o_
een pumpdown moet je doen met meters aan de machine anders weet je niet waneer je de unit af moet zetten.

de olie verdampt niet, het is het koelmiddel wat in de olie zit. en dat wil je juist ook eruit hebben.
beetje extreme oplossing is dat je de vloeistofkraan dichtdraait en wacht tot de machine in alarm gaat en afslaat door lagedrukstoring. en dan direct de servicepoort dichtdraaien. dan zat het meeste eruit gepompt zijn.

beste is gewoon lokaal aircomannetje het koelmiddel laten afpompen en afvoeren zoals het hoort. die carrier is denk ik nog R407c en das best goor spul.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
verkeerslicht schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:54:
[...]

Ja snap ik, vind het ook erg laag voor een slecht geisoleerd hoekhuis van redelijke grootte;) Het zal de combinatie van zuinig stoken en vloerverwarming (en misschien een gunstige ligging voor de zon?) zijn waardoor je verbruik laag is.
Je zou ook nog een defecte gasmeter kunnen hebben die te weinig aangeeft?
Geen idee of dat wel eens en zo ja hoe vaak voorkomt, maar in theorie kan het....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ocaj schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Geen idee of dat wel eens en zo ja hoe vaak voorkomt, maar in theorie kan het....
Dan kun je een belasting meting doen bij je gasmeter.

CV ketel op testbedrijf 100% (Vollast) zetten.
Gasverbruik meten + aantal seconden (minimaal 60 seconden)

(Gasverbruik / aantal seconden) x 31650kJ = Belasting in kW op onderwaarde (Hi).

Let op hierbij is geen correctie factor uitgerekend vanwege de luchtdruk en temperatuur, hou dus rekening met ongeveer 5% afwijking.

Komt deze overeen met de belasting van je ketel, dan is je gasmeter gewoon goed.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 08-07-2023 12:03 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

flippy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:15:
[...]

een pumpdown moet je doen met meters aan de machine anders weet je niet waneer je de unit af moet zetten.

de olie verdampt niet, het is het koelmiddel wat in de olie zit. en dat wil je juist ook eruit hebben.
beetje extreme oplossing is dat je de vloeistofkraan dichtdraait en wacht tot de machine in alarm gaat en afslaat door lagedrukstoring. en dan direct de servicepoort dichtdraaien. dan zat het meeste eruit gepompt zijn.

beste is gewoon lokaal aircomannetje het koelmiddel laten afpompen en afvoeren zoals het hoort. die carrier is denk ik nog R407c en das best goor spul.
Er zit al 410a in en we hebben de hele buitenunit - weegt maar 60 kg ipb de 3x zo zware Nibe F2120-16 🙃 - aan de leidng zittend een mooie draai laten maken terwijl de bocht van het leidingwerk langzaam recht werd gezet. Binnen 30 seconden uitgevoerd en job's done.
Nu is er plek voor de Nibe tegen de wand 😎

Oude situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/susR5oSR-Xs_0RVSvfQnqSbxheU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHidcTXwHPLYhQE4iNHv2Fpk.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wA_llcHwICQ1lDew2-M59JtzG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMhchmvoyiIRUBbOZCRGAQmL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door bioscrasher op 08-07-2023 14:59 ]

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 20:19
even iets anders- hoe zit met warmtepomp en opstal-/woonhuisverzekering?
Mijn verzekering kan me daar sinds 2 dagen geen antwoord op geven.
Bij sns bijvoorbeeld staat: Je zonnepanelen en warmtepomp zijn meeverzekerd. Voor de warmtepomp geldt altijd dat deze aard- en nagelvast aan de woning moet zitten.

even opzoeken: Aard- en nagelvast
betekenis & definitie
Zodanige verbondenheid van een zaak met een hoofdzaak dat zij daarvan niet kan worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis wordt toegebracht aan een van de zaken.

Kunnen ze beweren dat zeg maar koudemiddelleiding vakkundig afmonteren geen beschadiging van betekenis is?
Dan kan ik misschien beter naar een verzekering die daar niet zo moeilijk over doet.
Ik wil even met geruststelling op vakantie kunnen gaan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hackbard schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:59:
Bij sns bijvoorbeeld staat: Je zonnepanelen en warmtepomp zijn meeverzekerd. Voor de warmtepomp geldt altijd dat deze aard- en nagelvast aan de woning moet zitten.

betekenis & definitie
Zodanige verbondenheid van een zaak met een hoofdzaak dat zij daarvan niet kan worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis wordt toegebracht aan een van de zaken.

Kunnen ze beweren dat zeg maar koudemiddelleiding vakkundig afmonteren geen beschadiging van betekenis is?
Dan kan ik misschien beter naar een verzekering die daar niet zo moeilijk over doet.
Zodra er een koelmiddelleiding loopt (dat kan ook water/glycol zijn) is het "nagelvast".

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
ocaj schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Wel lekker zuinig :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Ze zijn niet allemaal nieuw, dus heb geen sheets. En in 1 waarvan ik het wel weet, vind ik geen inhoud terug. Welke heb jij gebruikt?
Ik had o.a. die van radson integra e.flow gebruikt. Dan heb je dit soort tabellen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbgp8BctIqKTjyKyTMFGcrwqoXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pc9hU8kt1XYUclNzB7tpLCeF.png?f=user_large
Bovenste rij is de hoogte in millimeters. Getal maal de lengte in meters

[ Voor 6% gewijzigd door verkeerslicht op 08-07-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 09:10
Ik lees alweer een tijdje mee en het moet er hier ook maar eens van komen om een warmtepomp te installeren. Aangezien ik nog over een paar dingen twijfel, heb ik maar zelf een topic aangemaakt op basis van "Ik wil een wamtepomp".
Ik hoop dat ik zo wel een beslissing durf/kan maken.

Mijn topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2196444

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

betekenis & definitie

Ik ben daar in de beginjaren van mijn pomp erg druk mee geweest.
Bijna nergens te verzekeren aangezien hij niet aan je huis zit.
Opstal wordt heel simpel gezien als je huis op de kop houden en alles wat dan hangt, hoort erbij.
Oke maak ik een beugel aan mijn gevel... nee want een wp is geen airco en dus komt niet in het systeem voor. Daarnaast is de afschrijving niet te doen aangezien ze hem niet herkennen.
5 maatschappijen geweest.. nergens standaard in een verzekering..
Dus ik heb hem all risck voor 10k verzekerd, inductie storm, vorst enz enz
Kost me 2 tientjes per jaar [ voor 4de jaar nu...
Dus mss ooit nog eens verzekering na gaan vragen, mss nu de voorwaarden anders zijn.

hel discussies over gehad op het forum. Iedereen zei geen slapende....
Maar alle maatschappijen gaven aan... Niet in de staffel/voorwaarden, geeft problemen.

Dus mijne is all risk...En zelfs dat zal wel eens discussie opleveren, maar mijn voorwaarden staat hij vermeld... Tegen inductie, mijn grootste angst, en vorst.. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dylantje2 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:11:

2 tientjes kan je de kop niet kosten.
Keren ze dan de nieuwprijs en reparatie uit als er bijvoorbeeld windkracht 10 is langsgekomen en de WP 3 huizen verder ligt?
Bij wie ben je op deze manier verzekerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Dylantje2 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:11:
[...]

Ik ben daar in de beginjaren van mijn pomp erg druk mee geweest.
Bijna nergens te verzekeren aangezien hij niet aan je huis zit.
Opstal wordt heel simpel gezien als je huis op de kop houden en alles wat dan hangt, hoort erbij.
Oke maak ik een beugel aan mijn gevel... nee want een wp is geen airco en dus komt niet in het systeem voor. Daarnaast is de afschrijving niet te doen aangezien ze hem niet herkennen.
5 maatschappijen geweest.. nergens standaard in een verzekering..
Dus mss ooit nog eens verzekering na gaan vragen, mss nu de voorwaarden anders zijn.

hel discussies over gehad op het forum. Iedereen zei geen slapende....
Maar alle maatschappijen gaven aan... Niet in de staffel/voorwaarden, geeft problemen.

Dus mijne is all risk...En zelfs dat zal wel eens discussie opleveren, maar mijn voorwaarden staat hij vermeld... Tegen inductie, mijn grootste angst, en vorst.. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dan zou ik als ik jou was jouw opstalverzekering polis eens nalopen of je niet dubbel verzekerd bent.

Tegenwoordig zijn duurzame apparaten zoals warmtepompen, zonnepanelen, laadpalen, etc. gewoon inbegrepen in de opstalverzekering.

Voorbeeld NN:
Ook je zonnepanelen, laadpaal en warmtepomp zijn verzekerd bij schade, bijvoorbeeld door brand, bliksem, storm en (poging tot) diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Superbeagle schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:37:
[...]

Dan zou ik als ik jou was jouw opstalverzekering polis eens nalopen of je niet dubbel verzekerd bent.

Tegenwoordig zijn duurzame apparaten zoals warmtepompen, zonnepanelen, laadpalen, etc. gewoon inbegrepen in de opstalverzekering.
Maar volgens mij repte hij over de term 'nagelvast'.
Dat het daar meer mee van doen heeft.

Ik ga de vraag eens neerleggen bij de VEH.
Ik wil sowieso overstappen naar hun opstalverzekering over niet al te lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Rzaan Ook verzekeringsmaatschappijen gaan met de tijd mee aangezien warmtepompen steeds meer gemeengoed worden.

We kunnen hierover eindeloos blijven discussiëren of eenieder kan zijn/haar polis nakijken en eventueel van maatschappij veranderen. Feit is gewoon dat sommige dit aanbieden.

[ Voor 7% gewijzigd door Superbeagle op 09-07-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rzaan schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:47:
Maar volgens mij repte hij over de term 'nagelvast'.
Het schijnt dat de (koelmiddel)leidingen ook gezien worden als "nagelvast" en dat daarmee een WP in de tuin automatisch meeverzekerd is met je opstalverzekering.
Maar dat zal best per maatschappij verschillen.
Mijn verzekering is er in ieder geval heel duidelijk over.
De warmtepomp is bij FBTO dus gewoon meeverzekerd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:27
Mijn buren hebben een buitenunit die tegen de erfgrens staat (niet aan mijn kant)

Maar nu zag ik dat de andere Buren ook een verharding als ondergrond voor een warmtepomp gemaakt hebben, tegen mijn erfgrens aan...

Ik krijg zelf ook een warmtepomp en daarin was
berekend dat deze minimaal 2,5 meter van de erfgrens moet komen en dat is een van de stilste warmtepompen...

Een dezer dagen eens even gaan babbelen daar denk ik..niet dat ik nu al wil klagen maar liever nu het er over hebben dan over een jaar als blijkt dat we er last van hebben..

Louzy#2475

Acties:
  • +5 Henk 'm!
louzy82 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:36:
Een dezer dagen eens even gaan babbelen daar denk ik..niet dat ik nu al wil klagen maar liever nu het er over hebben dan over een jaar als blijkt dat we er last van hebben..
Ik zou dat zsm aankaarten. Des te langer je wacht des te lastiger een eventuele aanpassing wordt. Door langer te wachten wordt zo'n gesprek toch niet minder vervelend.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 09-07-2023 13:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
LinuZZ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:07:
[...]

naar mijn idee heb je bij het legen van je boiler dus geen last van verstoring in de gelaagdheid. het vullen is uiteraard een ander verhaal.
[...]
TOP!! Exact waar ik naar op zoek was! Thanks!

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:37

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mijn buren hebben een buitenunit die tegen de erfgrens staat (niet aan mijn kant)

Maar nu zag ik dat de andere Buren ook een verharding als ondergrond voor een warmtepomp gemaakt hebben, tegen mijn erfgrens aan...

berekend dat deze minimaal 2,5 meter van de erfgrens moet komen en dat is een van de stilste warmtepompen...

Een stille warmtepomp maakt minder geluid aan de achterzijde.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
Insert12 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:05:
[...]

Het is gewoon een standaard formule in de verwarmingsindustrie. Ik heb hem al op een hoop plekken voorbij horen komen :)
Die was net anders, x 8.8 / 1650 maar ik kende 'm niet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:44
Carboy54 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:13:
Voor de beginnende tweaker:

Op tweakers is al veel gediscussieerd over het wel of niet gebruiken van een buffervat. Op vele cursussen bij diverse merken wordt dit min of meer verplicht gesteld terwijl er hier honderden voorbeelden zijn waarbij het zonder buffer probleemloos en efficiënt werkt. Wel moet het hydraulische circuit voldoende diameter hebben en het minimale systeem volume moet in acht wordt genomen voor een snelle defrost. Als wordt gevraagd waarom is het antwoord steevast om het systeem stabiel te laten zijn en het pendelen tegen te gaan terwijl een dergelijke buffer van 100 liter binnen enkele minuten de systeem temperatuur heeft bereikt en geen afgifte kent door de toegepaste isolatie. Een hydraulische scheiding wordt alleen geadviseerd bij een hybride opstelling zonder gebruik te hebben gemaakt van een keerklep. Bij een bivalente opstelling zijn 2 keerkleppen voldoende.

Hier vier voorbeelden dat het ook anders kan: 2 in hybride/bivalent met en 2 zonder hydraulische scheiding rechtstreeks gekoppeld in het leiding systeem van de verwarming. Let ook op de diverse leidingvoorschriften en diameters.

[Afbeelding]
Binnenkort ga ik hier een T20 radiator vervangen voor een T22. Na het verschil in vermogen bekeken te hebben bij gelijke grote zal het rendement zo'n 60% groter zijn met gelijke oppervlak door de convectie.

Nu keek ik terug naar deze post omtrent leidingdiameters en vroeg ik mij af in hoeverre de leidinglengte van invloed is op het transport van vermogen.

Voorbeeld:
De aanvoer komt met 28mm staal over een meter of 10.
Vervolgens gaat deze over naar 15mm staal voor een kleine 3 meter.

In hoeverre wordt het doorlaatbaar vermogen dan geknepen?
Wat als het laatste stukje van 15mm slechts 20cm is.
Ben je dan ook in een klap al het vermogen kwijt omdat de flow over die 20cm gewoon niet hoger kan dan "x" liters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Of je zet hem naast die van je buren tegen de erfgrens aan: dan zitten jullie allebei maximaal van de herrie af, zonder dat je de ander iets kunt verwijten.

Naja, als je buur constant 65 graden wil maken voor z'n CV in de winter misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al enkele keren DIY omkastingen gezien hier. Is er toevallig iemand die het een stap verder heeft genomen en het geluid heeft gemeten met en zonder omkasting? Een omkasting maken is wel een leuk klusje om te doen voor het komende stookseizoen. :p Als ik er een dB of 6-10 mee kan dempen. Een omkasting van 2200 euro voor 10-15dB demping vind ik iets te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:55:
Ik heb al enkele keren DIY omkastingen gezien hier. Is er toevallig iemand die het een stap verder heeft genomen en het geluid heeft gemeten met en zonder omkasting? Een omkasting maken is wel een leuk klusje om te doen voor het komende stookseizoen. :p Als ik er een dB of 6-10 mee kan dempen. Een omkasting van 2200 euro voor 10-15dB demping vind ik iets te veel van het goede.
Zelf maken en dan bij :
https://www.easy-noisecon...VxwstaHe2XVxoCg70QAvD_BwE

En dan info vragen over absorberende isolatie die vocht bestendig is:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

elektriekert schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Binnenkort ga ik hier een T20 radiator vervangen voor een T22. Na het verschil in vermogen bekeken te hebben bij gelijke grote zal het rendement zo'n 60% groter zijn met gelijke oppervlak door de convectie.

Nu keek ik terug naar deze post omtrent leidingdiameters en vroeg ik mij af in hoeverre de leidinglengte van invloed is op het transport van vermogen.

Voorbeeld:
De aanvoer komt met 28mm staal over een meter of 10.
Vervolgens gaat deze over naar 15mm staal voor een kleine 3 meter.

In hoeverre wordt het doorlaatbaar vermogen dan geknepen?
Wat als het laatste stukje van 15mm slechts 20cm is.
Ben je dan ook in een klap al het vermogen kwijt omdat de flow over die 20cm gewoon niet hoger kan dan "x" liters?
Elke flow knijper is er 1.
Ik zou meteen links rechts kruislings aansluiten met in TS stalen buis...
Meteen kraan en voetventiel aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:45

Audione0

Strijdt der titanen

Goedemiddag,

Bij ons is er een Atlantic Alfea Extensa 8kW incl 300L vat geoffreerd. Echter vraag ik mij af of de unit alleen via de meegeleverde thermostaat bedient kan worden of misschien wel via een wat slimmere thermostaat die ik via Homey kan bedienen/integreren?

Ik heb al op internet gezocht op opentherm, maar ik kan er niets over vinden jammergenoeg :)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Andrehj schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:09:
[...]

Het schijnt dat de (koelmiddel)leidingen ook gezien worden als "nagelvast" en dat daarmee een WP in de tuin automatisch meeverzekerd is met je opstalverzekering.
Maar dat zal best per maatschappij verschillen.
Mijn verzekering is er in ieder geval heel duidelijk over.
De warmtepomp is bij FBTO dus gewoon meeverzekerd.
bij asr heeft de chatbot/medewerker nog moeite om het verschil met een waterpomp te zien:
"Goedemiddag, kunt u aangegeven wat er met uw waterpomp aan de hand is en of deze aan het huis bevestigd zit?"
en even later:
"Als de warmtepomp niet aan uw huis vast zit, dan valt deze niet onder de dekking van uw woonhuis. Heeft u een foto van hoe het eruit ziet? Dan kan ik bekijken hoe dit valt onder de dekking van de tuin." 8)
en dan weer 3 dagen geen reactie... ;w
maar dank voor de reacties hier op het forum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@hackbard 1 minuut googelen:
Dit zijn alle soorten zonnepanelen, zonnecollectoren, (mini-)windturbines en warmtepompsystemen die uw eigendom zijn en zijn bevestigd aan uw woonhuis of in de tuin van uw woonhuis.
alles wat onderdeel van het woonhuis is. Dus alles wat aard- en nagelvast aan uw woonhuis vastzit en wat niet
verwijderd kan worden zonder het te beschadigen of te verbreken. Waaronder zonnepanelen, zonnecollectoren,
(mini-) windturbine, warmtepompsysteem, domotica;
https://www.asr.nl/asr/ap.../POD/r/Pdf/56680_2022.pdf

[ Voor 31% gewijzigd door Superbeagle op 10-07-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
dank je, en sorrry ik was niet duidelijk, zit bij "ik kies zelf asr", en daar kan ik dat niet vinden in de polis. Interessant dat er zulke verschillen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:41
Audione0 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:19:
Goedemiddag,

Bij ons is er een Atlantic Alfea Extensa 8kW incl 300L vat geoffreerd. Echter vraag ik mij af of de unit alleen via de meegeleverde thermostaat bedient kan worden of misschien wel via een wat slimmere thermostaat die ik via Homey kan bedienen/integreren?

Ik heb al op internet gezocht op opentherm, maar ik kan er niets over vinden jammergenoeg :)
Je kunt wel aansturen via de OpenTherm Gateway. Dit plaats je tussen je WP en Thermostaat. Moet je wel een thermostaat hebben die dit ondersteund. Check dit topic: [OTGW] OpenTherm gateway

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bo0bz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Je kunt wel aansturen via de OpenTherm Gateway. Dit plaats je tussen je WP en Thermostaat. Moet je wel een thermostaat hebben die dit ondersteund. Check dit topic: [OTGW] OpenTherm gateway
Slimme thermostaten gaan niet werken omdat een warmtepomp geen continu on/off gedrag wil zien. Dat wordt een pendelfeestje. 2 schakelingen per uur is het max voor de gemiddelde warmtepomp. Een goede warmtepomp is zelf slim en werkt met een stooklijn wel of niet dynamisch.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:45

Audione0

Strijdt der titanen

Bo0bz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Thanks voor je reactie.

Maar is er geen makkelijkere oplossing dmv Alfea thermostaat er tussenuit en een thermostaat die native met Homey samenwerkt er tussenin?

Edit: ik lees @Carboy54 zijn reactie net dat dat niet gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 11-07-2023 10:58 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:41
@Audione0 Ik weet niet of @Carboy54 zelf ervaring heeft met de OTGW? Ik zelf wel en kan prima mijn warmtepomp bedienen + uitlezen via de gateway. Note: met een slimme thermostaat zoals tado werkt het niet zoals @Carboy54 aangeeft!

Ik heb een 'domme' thermostaat de honeywell chronotherm touch en maak die zelf slim met de gateway. Je kunt dan bijvoorbeeld via home assistant (of in jouw geval via de homey app met plugin) je klokprogrammas maken, temperatuur veranderen, data inzien (Ta, Tr, temp boiler etc), je boost functie inschakelen voor tussentijds opwarmen warm water (werkt niet met alle wp en thermostaten). Je thermostaat aan de muur is daarmee meer een schermpje voor de handmatige bediening.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bo0bz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:23:
@Audione0 Ik weet niet of @Carboy54 zelf ervaring heeft met de OTGW? Ik zelf wel en kan prima mijn warmtepomp bedienen + uitlezen via de gateway. Note: met een slimme thermostaat zoals tado werkt het niet zoals @Carboy54 aangeeft!

Ik heb een 'domme' thermostaat de honeywell chronotherm touch en maak die zelf slim met de gateway. Je kunt dan bijvoorbeeld via home assistant (of in jouw geval via de homey app met plugin) je klokprogrammas maken, temperatuur veranderen, data inzien (Ta, Tr, temp boiler etc), je boost functie inschakelen voor tussentijds opwarmen warm water (werkt niet met alle wp en thermostaten). Je thermostaat aan de muur is daarmee meer een schermpje voor de handmatige bediening.
Dat klopt maar een warmtepomp gaat niet werken via open therm wat ik bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42
Bo0bz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:23:

Ik doe al dat met een tado. Dat gaat prima hoor!

Het enige wat je hoeft te doen is gateway mode aan te zetten en je eigen temperature set commands te sturen. Tado heeft niks te zeggen tot HA om de een of andere reden uitvalt. Dan neemt de tado het weer over.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntery
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-08-2023
Hoi allen, een vraag over mijn wp:
Ik heb sinds een maand een viessmann vitocal 222-s. Nu merk ik met koelen dat deze op vol vermogen aanstaat voor zo'n 10 minuten, waarna het aanvoerwater al snel onder de 19 graden komt en de warmtepomp uitpspringt door de dauwpuntsensor. Zo'n 10 minuten later heeft het water weer voldoende warmte opgenomen, en gaat ie weer koelen. De installateur kon zo gauw niets bedenken wat hij aan kan passen in de instellingen.

Weet iemand hier wat ik zou kunnen veranderen zodat de pomp wat langer doorgaat (op een lager vermogen?) In plaats van een aantal keer schakelen per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Kan je de watertemperatuur dan niet instellen, bv op 18°C, dan zou de condens nog niet op moeten treden, tenzij het erg vochtig is in je ruimte;
bij mij (zonder koelen overigens): 56%.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Audione0 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:19:
Goedemiddag,

Volgens mij is het juist beter om geen OpenTherm te gebruiken maar is het beter om een "dommere" thermostaat te gebruiken die max 1x per uur aan of uitschakelt.
Of hij dit op eco stand doet of niet (om stroom te besparen) hangt er volgens mij van af of de warmtepomp "Smart Grid Ready" is en zo wordt aangestuurd (bijvoorbeeld door Homey).

Met Smart Grid Ready kan je een signaal geven om alvast voor te verwarmen of een legionella run te doen, bijvoorbeeld omdat je hebt ingesteld dat hij dit doet op het laagste energietarief van de dag (oa mey Homey of Home Assistant).
(Maar dit is dus los van een thermostaat, de SGR overruled de thermostaat)

Maar er zijn vast meer mensen die hier meer vanaf weten hier.

[ Voor 15% gewijzigd door Whiskey48 op 11-07-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 20:54

HaTe

haat niet

Mijn zwager heeft een zonneboiler voor warm water (Daalderop Monosolar). Belangrijk kenmerk: "De MonoSolar heeft in tegenstelling tot andere systemen geen tapwater maar collectorwater op voorraad."

Wat zou de beste installatie zijn in combinatie met een warmtepomp??
A) Zonneboiler eruit en vervangen door 300L tapwaterboiler met 2 spiralen (1 voor WP en 1 voor zonnecollector).
B] De zonneboiler in serie met een 200L tapwaterboiler die door de WP wordt verwarmd. Bij gebruik gaat koud water eerst door de tapwaterboiler en daarna door de zonneboiler.
C) De zonneboiler in serie met een 200L tapwaterboiler die door de WP wordt verwarmd. Bij gebruik gaat koud water eerst door de zonneobiler en daarna door de tapwaterboiler.
D) Anders?

Ik denk persoonlijk A, omdat je zo altijd een grote voorraad hebt met warm water (in plaats van 100L). Je kan simpelweg meer energie opslaan en de warmtepomp hoeft enkel water te verwarmen als de zon dit niet meer doet.

Hij heeft momenteel een offerte voor B gekregen, maar ik heb hier twijfels bij. Optie C lijkt mij dan beter, zodat bij gebruik van warm water, de tapwaterboiler gevuld wordt met warmwater van de zonneboiler. Effectief vergroot je hier ook je warmwateropslag mee, alleen bij weinig gebruik van warm water wordt dit dan niet benut.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-09 21:44
HaTe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:09:

A) Zonneboiler eruit en vervangen door 300L tapwaterboiler met 2 spiralen (1 voor WP en 1 voor zonnecollector).
B) De zonneboiler in serie met een 200L tapwaterboiler die door de WP wordt verwarmd. Bij gebruik gaat koud water eerst door de tapwaterboiler en daarna door de zonneboiler.
C) De zonneboiler in serie met een 200L tapwaterboiler die door de WP wordt verwarmd. Bij gebruik gaat koud water eerst door de zonneobiler en daarna door de tapwaterboiler.
D) Anders?
Ik heb A gedaan met 2 spiralen in de onderste helft.
B ga je via de hygieneboiler het zonnecollector water opwarmen.........
C lijkt logischer, maar ook 2x verlies
D hygieneboiler

[ Voor 0% gewijzigd door Dapdodo op 12-07-2023 10:37 . Reden: hygieneboiler heeft alleen SWW spiraal ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:27
HaTe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:09:
Mijn zwager heeft een zonneboiler voor warm water (Daalderop Monosolar). Belangrijk kenmerk: "De MonoSolar heeft in tegenstelling tot andere systemen geen tapwater maar collectorwater op voorraad."

B] De zonneboiler in serie met een 200L tapwaterboiler die door de WP wordt verwarmd. Bij gebruik gaat koud water eerst door de tapwaterboiler en daarna door de zonneboiler.
D) Anders?

Ik denk persoonlijk A, omdat je zo altijd een grote voorraad hebt met warm water (in plaats van 100L). Je kan simpelweg meer energie opslaan en de warmtepomp hoeft enkel water te verwarmen als de zon dit niet meer doet.

Hij heeft momenteel een offerte voor B gekregen, maar ik heb hier twijfels bij. Optie C lijkt mij dan beter, zodat bij gebruik van warm water, de tapwaterboiler gevuld wordt met warmwater van de zonneboiler. Effectief vergroot je hier ook je warmwateropslag mee, alleen bij weinig gebruik van warm water wordt dit dan niet benut.
B en C in ieder geval niet. Dit geeft veel te veel verlies. Optie A is een prima optie. Zorg er wel voor, dat de spriaal voor de warmtepomp groot genoeg is.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Ik moet een warmtepomp advies geven aan mijn buurman. Ik heb mij de afgelopen jaren niet echt verdiept in de nieuwe ontwikkelingen.

Uitgangs situatie:

Gasverbruik 1500 m3/jaar waarvan 200m3 voor DHW. Ta bij 2c c.a. 37 graden
Goed geïsoleerde woning uit 1970 (2 onder een kap 150m2)
Er is een nieuwe HR ketel nodig.

Eisen: Split unit, laag geluidsniveau en R32

Alternatieven:
Hybride bedrijf; Nieuwe HR en WP 5-8 kW vermogen;
Hybride bedrijf Nieuwe HR met Boiler op WP
Hybride bedrijf Nieuwe HR met losse WP-boiler
Full electric, en dus elektrische bijverwarming en DHW boiler of aparte WP DHW boiler

Wat zijn de alternatieven met de ervaring opgedaan op ons forum. Welke WP werkt goed samen met een HR ketel en heeft de mogelijkheid om een boiler aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:22
Tomexergie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:09:
Ik moet een warmtepomp advies geven aan mijn buurman. Ik heb mij de afgelopen jaren niet echt verdiept in de nieuwe ontwikkelingen.

Uitgangs situatie:

Alternatieven:
Full electric, en dus elektrische bijverwarming en DHW boiler of aparte WP DHW boiler

Wat zijn de alternatieven met de ervaring opgedaan op ons forum. Welke WP werkt goed samen met een HR ketel en heeft de mogelijkheid om een boiler aan te sluiten
Met hybride ben je af, gewoon full electric. Wat is 't afgiftesysteem, radiatoren neem ik aan?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
verkeerslicht schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:54:
[...]

Als ze het op overcapaciteit gooien dan mogen ze gaan uitleggen waarom ze de leidingen ook niet hebben overgedimensioneerd. Overdimensioneren kan daarnaast ook tegenwerken gezien het minimum vermogen mogelijk ook omhoog gaat.
Als het goed is heeft men op basis van een bepaalde warmteverliesberekening bepaald dat er een 7,5kW warmtepomp nodig is. Dus die berekening moet je zien te krijgen (ongeacht of die juist is of niet).
Wat je huis in werkelijkheid nodig heeft is toch nooit precies van tevoren vast te stellen zonder historische data.
Je kunt het verbruik/setpoint temperatuur van een aantal koude dagen die je (misschien) hebt meegemaakt erbij pakken en dat proberen om te rekenen/extrapoleren naar -10°C. Dan kun je een redelijke inschatting maken.
Even een vermoeden voorleggen aan de tweakers hier..

Binnen ons project (33 woningen) zijn in 2 jaar tijd 13 buitenunits kapot gegaan. Reden vooralsnog onduidelijk. Kán het zijn dat de capaciteit (7,5kw) icm met de te krappe leidingdiameters (20mm rehau) hier invloed op heeft? Dat hij zijn warmte niet kwijt kan, te veel start/stops maakt, oid?

Het wellicht vergezocht maar ben benieuwd naar jullie idee hierbij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:05
leonlwd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:29:
[...]

Binnen ons project (33 woningen) zijn in 2 jaar tijd 13 buitenunits kapot gegaan. Reden vooralsnog onduidelijk. Kán het zijn dat de capaciteit (7,5kw) icm met de te krappe leidingdiameters (20mm rehau) hier invloed op heeft? Dat hij zijn warmte niet kwijt kan, te veel start/stops maakt, oid?

Nee, dat kan haast niet. De cv pomp heeft wel wat meer te lijden vanwege de hoge weerstand in het leidingwerk.

Ik heb even terug gezocht en kwam tegen dat je buitenunit in een dakkap staat. Die dakkap is waarschijnlijk de oorzaak. Vocht kan moeilijk de kap uit na de ontdooicyclus en slaat neer binnenin de kap. Doordat het vocht niet weg kan gaat uiteindelijk de buitenunit er aan, te beginnen met de elektronica. Slecht rendement heb je bovendien door recirculatie in de dakkap. Om recirculatie te voorkomen is het nodig dat er een scheiding wordt aangebracht tussen aanzuigkant en afblaaskant. Wanneer dat is gedaan dan zullen problemen als gevolg van de condens ook minder voorkomen doordat het vocht uit de dakkap getrokken wordt. De luchtdebieten zijn fors, bij 5kW is dat al zo'n 1800m3 per uur. Wel is het natuurlijk van belang dat de luchtopeningen voldoende groot zijn om het volledige luchtdebiet door te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uitgangs situatie:

Alternatieven:

Je vermeldt niks over het afgiftesysteem, zonder die gegevens is een zinnig advies onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jij was toch van die WP buitenunit in zo'n doos op het dak? Was daar niet een eigen topic voor geopend?
Sowieso is wat meer info wel nodig. "Kapot" is een nogal algemeen begrip.

Stel je voor dat je naar de garage gaat en vraagt: "Mijn auto gaat steeds kapot, hoe kan dat?". Hoe groot zou dan de kans op een bruikbaar antwoord zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
Andrehj schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Jij was toch van die WP buitenunit in zo'n doos op het dak? Was daar niet een eigen topic voor geopend?
Sowieso is wat meer info wel nodig. "Kapot" is een nogal algemeen begrip.

Stel je voor dat je naar de garage gaat en vraagt: "Mijn auto gaat steeds kapot, hoe kan dat?". Hoe groot zou dan de kans op een bruikbaar antwoord zijn?
Dat was ik inderdaad, en er was naar mijn weten geen eigen topic.

Maar kapot = ventilator + motor vervangen in dit geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Wij hebben sinds enkele maanden een all-electric warmtepomp van Daikin altherma 3 R F 8 KW in gebruik, met 230 liter warmwatertank, tevens aangesloten op vloerverwarming.

Nu gaan wij binnenkort op vakantie voor twee weken. Vanuit thuis heb ik altijd meegekregen om de hoofdkraan in de meterkast dicht te draaien, om een onaangename verassing te voorkomen bij thuiskomst... Omdat dat al zo lang in mijn hoofd geduwd is, heb ik er natuurlijk een beter gevoel bij om dan toch maar die hoofdkraan dicht te draaien. Maar, is dat "gewoon" mogelijk met een warmtepomp?

Zijn er overigens nog andere punten waar jullie rekening mee houden m.b.t. de warmtepomp bij een vakantie / langere tijd niet thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Andrehj schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Je vermeldt niks over het afgiftesysteem, zonder die gegevens is een zinnig advies onmogelijk.
Het zijn radiatoren en een waardeloze convectorput vandaar de Ta2 van 37 graden (Zeer ruw geschat).
Ik schat deze woning op 8 kW netto vermogen bij -10C

20 % bijsstoken elektrisch moet 300m3 aardgas vervangen =3000kWh=1000Eur ( bij strenge winter veel meer)
20% bijstoken aardgas= 300m3=450 eur

Dus bij een Ta2=37 woning. Bij lagere buiten temperaturen wordt de Ta begrensd tot 45C moet er elektrisch worden bijgestookt tot b.v. Ta= 55C Zeker ook omdat het vermogen van de WP 30% zakt.

We hebben afgelopen jaren softe winters gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21

Uitgangs situatie:

Alternatieven:

Remeha Mercuria voldoet aan al je wensen. Kan hybride en later full electric met boiler functie

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:37:
Remeha Mercuria voldoet aan al je wensen. Kan hybride en later full electric met boiler functie
Dat kan elke Mitsubishi ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Tomexergie over het algemeen geldt dat de break-even COP rond de 2.2 ligt (hangt van de prijzen af en de trend is gunstig voor de warmtepomp) dus een beetje warmtepomp is tot 50 graden Ta bij -10 goedkoper in gebruik.

Er is bij je buren dus waarschijnlijk geen goede business case voor een nieuwe ketel met te kleine hybride warmtepomp, zeker als het vastrecht kan vervallen.
Het hangt af van de SWW oplossing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:11
Tomexergie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:32:
[...]

Het zijn radiatoren en een waardeloze convectorput vandaar de Ta2 van 37 graden (Zeer ruw geschat).

20 % bijsstoken elektrisch moet 300m3 aardgas vervangen =3000kWh=1000Eur ( bij strenge winter veel meer)

Dus bij een Ta2=37 woning. Bij lagere buiten temperaturen wordt de Ta begrensd tot 45C moet er elektrisch worden bijgestookt tot b.v. Ta= 55C Zeker ook omdat het vermogen van de WP 30% zakt.

Begrijp niet helemaal je alinea over elektrisch bijstoken. Maar als je zoveel elektrisch moet bijstoken, dan is je wp te klein. Zoek een wp die bij -10 /-7 je benodigde vermogen levert. De meeste woningen hebben aan 45 graden genoeg, al test gedaan met cv ketel op 45 graden te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gautama schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:52:
Wij hebben sinds enkele maanden een all-electric warmtepomp van Daikin altherma 3 R F 8 KW in gebruik, met 230 liter warmwatertank, tevens aangesloten op vloerverwarming.

Nu gaan wij binnenkort op vakantie voor twee weken. Vanuit thuis heb ik altijd meegekregen om de hoofdkraan in de meterkast dicht te draaien, om een onaangename verassing te voorkomen bij thuiskomst... Omdat dat al zo lang in mijn hoofd geduwd is, heb ik er natuurlijk een beter gevoel bij om dan toch maar die hoofdkraan dicht te draaien. Maar, is dat "gewoon" mogelijk met een warmtepomp?

Zijn er overigens nog andere punten waar jullie rekening mee houden m.b.t. de warmtepomp bij een vakantie / langere tijd niet thuis?
Ik zie niet waarom dit niet zou kunnen. Je warmwatertank blijft gewoon vol, en het water wat door de warmtepomp (en verwarming) loopt staat niet in verbinding met waterleiding.

Overigens zou ik ook gewoon de hele warmtepomp uitzetten; beetje zonde om warm water op temperatuur te houden terwijl je weg bent, en ik verwacht weinig vorst komende weken :)

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR

Uitgangs situatie:

Alternatieven:

Waarom een split unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:49
Tomexergie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:32:
[...]

ipv een ketel, een airco erbij (is waarschijnlijk ook goedkoper dan nieuwe ketel) in de woonkamer en dan wordt 300 m3 aardgas 3000:3 (COP van 3 want alleen nodig bij lage buitentemperaturen) = 1000kWh = 330 eur + je bespaart vastrecht gas als warm water ook via de warmtepomp gaat. Maar je kan ook eerst aankijken of de l/w het alleen trekt.

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 12-07-2023 19:09 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
kokpol schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:19:
[...]

Begrijp niet helemaal je alinea over elektrisch bijstoken. Maar als je zoveel elektrisch moet bijstoken, dan is je wp te klein. Zoek een wp die bij -10 /-7 je benodigde vermogen levert. De meeste woningen hebben aan 45 graden genoeg, al test gedaan met cv ketel op 45 graden te zetten?
Deze woningen zijn van 1970 en dus niet thermisch optimaal. De CV is welliswaar overbemeten maar bij lage buiten temperaturen moeten de radiatoren het hebben van convectie. Daarvoor heb je hoge TA nodig.
Vloerverwarming moet het hebben van straling en doet het ook bij lage Ta. Dat heb je met oude radiator installaties. Vandaar dat er meestal voor hybride wordt gekozen. De HR doet er even een schepje bovenop.

Bij 8 kW vermogen bij -10 heb je een WP van 12 kW 7/35 nodig. Dan niet elektrisch bijstoken.
Deze WP is zwaar overbemeten bij hogere buitentemperaturen. Pendelen, of regelen ze al slim om de pendel frequentie te beperken?
Nadeel een grote buitenunit direct aan het huis. Maar het is een alternatief waar ik zelf ook over nadenk om mijn Elga de deur uit te doen. Met een WP die 50C kan halen zonder bijstook red ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Proton_ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:42:
@Tomexergie over het algemeen geldt dat de break-even COP rond de 2.2 ligt (hangt van de prijzen af en de trend is gunstig voor de warmtepomp) dus een beetje warmtepomp is tot 50 graden Ta bij -10 goedkoper in gebruik.

Er is bij je buren dus waarschijnlijk geen goede business case voor een nieuwe ketel met te kleine hybride warmtepomp, zeker als het vastrecht kan vervallen.
Het hangt af van de SWW oplossing.
Maar voor een 12 kW (7/35) warmtepomp moet je veel meer betalen. Verder moet ook het DHW via de WP.
Een HR ketel kost maar 1500eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Tja, die Mercuria had ik al gezien. Maar is die R32? Mijn buurman is een milieu rakker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 20:58
Tomexergie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:35:
[...]

Tja, die Mercuria had ik al gezien. Maar is die R32? Mijn buurman is een milieu rakker.
Als het een milieu rakker is moet je dan niet voor R290 gaan? oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:33
Tomexergie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:33:
[...]

Maar voor een 12 kW (7/35) warmtepomp moet je veel meer betalen. Verder moet ook het DHW via de WP.
Een HR ketel kost maar 1500eur
Een HR ketel kost 1500€, plus ruim 200 per jaar aan vast recht, plus je blijft vast aan achterhaalde bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
djpeterl1 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:39:
[...]

Als het een milieu rakker is moet je dan niet voor R290 gaan? oOo
Precies, R290, Wolf CHA hier in een 1960 huis. Wel vloerverwarming maar moet ook prima te doen zijn met radiatoren.

Ik heb 650 m3 te verwarmen. Enkele paginas terug staat een klein overzicht.

Voordelen zijn voor mij naast het koelmiddel voornamelijk de mogelijkheid tot een hoge aanvoertemperatuur en een backup. Ik heb dan ook voldoende aan een 7 kW voor CV en SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nico_GTR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:52:
[...]

Precies, R290, Wolf CHA hier in een 1960 huis. Wel vloerverwarming maar moet ook prima te doen zijn met radiatoren.

Ik heb 650 m3 te verwarmen. Enkele paginas terug staat een klein overzicht.

Voordelen zijn voor mij naast het koelmiddel voornamelijk de mogelijkheid tot een hoge aanvoertemperatuur en een backup. Ik heb dan ook voldoende aan een 7 kW voor CV en SWW
koelmiddel heeft niks te maken met de aanvoertemperatuur, al helemaal niet voor mensen met vloerverwarming. zelfs de 20+ jaar oude R407c machines kunnen 65 graden water maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
flippy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:18:
[...]

koelmiddel heeft niks te maken met de aanvoertemperatuur, al helemaal niet voor mensen met vloerverwarming. zelfs de 20+ jaar oude R407c machines kunnen 65 graden water maken.
Zo bedoelde ik het ook niet. Het koelmiddel heeft voordelen in gwp, overgangsfases etc. Dan heeft een Wolf een hoge aanvoertemperatuur mogelijkheid. Help je de COP wel mee om zeep maar het kan....

Ik dacht overigens gelezen te hebben dat meneer radiatoren had. Maar dat kan ook foutief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nico_GTR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:23:
[...]
Het koelmiddel heeft voordelen in gwp, overgangsfases etc.
Ik dacht overigens gelezen te hebben dat meneer radiatoren had. Maar dat kan ook foutief zijn.
al die factoren zijn voor de consument totaal niet belangrijk voor de werking van de machine. je gaat een auto ook niet kopen op de viscositeit van de olie die in de versnellingsbak zit....

en voor radiatoren is het ook een non issue omdat vrijwel geen enkel huis 55+ graden nodig heeft. de meeste komen niet eens in de buurt van de 45 als het beetje ingeregeld is.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 12-07-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Ik vind het een klein voordeel voor SWW. Alhoewel je natuurlijk eigenlijk weg wilt blijven van een groot boilervat gevuld met warm tapwater.

Desalniettemin kan ik de legionella run netjes op de wp doen.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat dit een kunstje is waar meerdere opties voor zijn.

En ik ben automotive engineer, de olie is iets bijkomends, maar als die olie betekent dat het een specifieke werking betreft.....mjah.
Weet overigens niet of ik de vergelijking helemaal eerlijk vind. Bij een warmtepomp zijn er wel een aantal thermodynamische factoren afhankelijk van het type koelmiddel. Dus de werking kan er door beïnvloed worden.

Voor een versnellingsbak is dit eigenlijk alleen het geval als er een sperdifferentieel is toegepast in de vorm van een platensper. Dan zit er een heel specifieke olie in.

[ Voor 43% gewijzigd door Nico_GTR op 12-07-2023 23:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

betekenis & definitie

Naar aanleiding van je vraag en de antwoorden daar op, heb ik dat mijn verzekering (Unive) ook even gevraagd.

Ik kreeg als antwoord:
Geachte ....

In reactie op uw vraag kan ik u het volgende mededelen;

De warmtepomp en toebehoren (zowel vast aan of in uw woning dan wel buiten uw woning op uw eigen perceel) valt binnen het bereik van de opstalverzekering.

Ik hoop dat ik uw vraag hiermee heb beantwoord.

Met vriendelijke groet,

etc
Bij nadere bevraging werd bevestigd dat het voor de opstalverzekering niet uitmaakt of de warmtepomp los staat ofwel bevestigd is aan de woning.

Dus vraag evt je eigen verzekering voor zekerheid.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
dof schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:36:
[...]

Dus vraag evt je eigen verzekering voor zekerheid.
inmiddels ook positief bericht gehad.
Zou handig zijn als ze het allemaal meteen duidelijk in de polis hadden staan, met zonnepanelen lukt dat inmiddels ook aardig.
Tussendoor kreeg ik wel eerst deze reactie: Als de warmte pomp aangesloten is op het waterleidingnetwerk (...)
Hadden ze het weer met een water pomp door elkaar gehaald? :X
Ik denk trouwens dat je met een nieuw los apparaat die zeg maar nog in de verpakking voor de deur staat, wel zou moeten uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

hackbard schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:31:
[...]

inmiddels ook positief bericht gehad.
Zou handig zijn als ze het allemaal meteen duidelijk in de polis hadden staan, met zonnepanelen lukt dat inmiddels ook aardig.
Ja, en even terzijde; uit de discussie met m'n verzekering hoorde ik ook dat m'n verzekering ook "...de batterijen aan de omvormer van zonnepanelen..." dekt.
Nou heb ik die niet maar ik kijk er eigenlijk wel van op. Nou ja, ook handig om te weten.
Tussendoor kreeg ik wel eerst deze reactie: Als de warmte pomp aangesloten is op het waterleidingnetwerk (...)
Hadden ze het weer met een water pomp door elkaar gehaald? :X
:)
Ik denk trouwens dat je met een nieuw los apparaat die zeg maar nog in de verpakking voor de deur staat, wel zou moeten uitkijken.
Die moet je natuurlijk zo snel mogelijk in gebruik nemen 8)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Dat kunnen heel veel warmtepomp merken inmiddels daar is Remeha geen uitzondering in. Het principe wordt hier door Panasonic uitgelegd: https://warmtepomponline.com/hybrid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

jullie hebben een kap over de unit en een waterzijdige installatie opgezet door een gasboer. dat is de reden waarom het stukgaat. dat de unit waarschijnlijk te groot is icm met te kleine leiidngen helpt niet natuurlijk.

1 van mijn collegas heeft zo'n nieuwbouw project met een unit op het dak en enkele weken na oplevering hebben we het ding van het dak gehaald (scheelt als je een eigen kraan hebt) en op de garage gezet en het leidingwerk en de verdelers correct geinstalleerd. na 2~3 jaar is hij nog de enigste in de hele wijk die niet de unit kapot heeft gehad.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 14-07-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 19:34
Wij zijn bezig met offertes en kregen tegenstrijdige beweringen over koelen. Volgens de eerste draait de stroming om bij koelen en kan onze pomp van de vloerverwarming daar niet mee omgaan vanwege een terugslagklep en moet deze vervangen worden. Gisteren was er iemand die zei dat de stroming niet omdraait en de pomp prima is. Zoeken hierop leverde mij niet heel duidelijke informatie op. Weten jullie hoe het zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:31
redcap schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:17:
Wij zijn bezig met offertes en kregen tegenstrijdige beweringen over koelen. Volgens de eerste draait de stroming om bij koelen en kan onze pomp van de vloerverwarming daar niet mee omgaan vanwege een terugslagklep en moet deze vervangen worden. Gisteren was er iemand die zei dat de stroming niet omdraait en de pomp prima is. Zoeken hierop leverde mij niet heel duidelijke informatie op. Weten jullie hoe het zit?
Lijkt me fysisch helemaal niet nodig om de stromingsrichting in de vloerverwarming om te keren, maar ik houd een slag om de arm in het geval er een exotisch model is waar dit wel zo bij is. (Mijn stil vermoeden is dat ik die eerste gast nog geen onkruid zou laten plukken)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Stroming van het koelmiddel in de WP zou wellicht om kunnen draaien, omdat hij koude uit de lucht moet halen ipv warmte. Maar het lijkt me sterk dat de waterzijdige stoomrichting omdraait, dat is nergens voor nodig en nodeloos complicerent in installaties die ook nog wel eens kleppen hebben. Denk dat de installateur iets heeft gehoord, maar niet helemaal heeft begrepen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-09 21:44
Stromingsrichting van je water draait niet om. Anders zou geen een vloerverdeler met flowmeters meer werken.
Als je daar de stroming omkeert blokkeren de flowmeters de stroming. Been there, done that. 8)7
Wil je weten waarom, zoek op werking vadometer.
Bij radiatoren is het een ander verhaal. Dan kan het helpen om het koelvlak te verbeteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 15-07-2023 09:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:13
Komt er geen pomloze verdeler dan ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:19

Jan2023

KISS

Erwin_83 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:20:
[...]

Komt er geen pomloze verdeler dan ?
Precies, de juiste opmerking.

Al die smoesjes van de installateurs om zaken te verhullen voor de consument , om te huilen.
:?

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

[ Voor 12% gewijzigd door Jan2023 op 15-07-2023 10:06 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Pagina: 1 ... 39 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)