Wij wensen ook een warmtepomp aan te schaffen. Niet zozeer vanwege milieu/klimaat o.i.d., maar om te besparen. Ik heb al erg veel gelezen hier op tweakers, maar kan niet beslissen waar de warmtepomp moet komen te staat en dan vervolgens welk type. Ik ben graag voorzichtig in mijn keuzes: Liever iets teveel dan te weinig, en dat is juist voor een warmtepomp niet handig begrijp ik.
Ons huis is opgeleverd eind 2017, en dus redelijk goed geïsoleerd. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren met in de badkamer een "comfortlus" op een RTL ventiel. Het RTL ventiel staat bijna helemaal dicht vanwege verstoring op de retour. Die loopt namelijk nogal op als ik het RTL ventiel op 3 zet.
Wij maken geen gebruik van enige groepen.
De radiator in de badkamer heb ik vervangen door een Jaga Tetra van 200 * 67 waardoor die genoeg vermogen afgeeft bij lage temperaturen. (De waterinhoud verbaasde mij bij het opzoeken...)
De radiatoren op de bovenverdieping staan maar een klein beetje open. 1 staat zelfs altijd dicht. Die heb ik ook niet meegenomen in deze post.
Wij stoken altijd al op max 40 graden aanvoer. De temperatuur in huis staat eigenlijk altijd ingesteld op 20,5 graden. Daarmee stookt de CV meestal 2 keer 1 uur achter elkaar per dag. Dat is voldoende om het warm te houden.
Afgelopen winter hebben we voornamelijk met de airco beneden gestookt. Omdat de badkamer toch wel erg koud werd (<16 graden), hebben we de CV ketel op een minimale temperatuur gezet zodat die 's-morgens nog even aanging voor de badkamer.
De CV leidingen lopen via een koof vanaf de zolder naar de trapkast in de woonkamer. Daar zitten 2 verdelers: 1 voor de vloerverwarming en 1 voor de radiatoren boven.
Aanvoer vanaf de CV is 25mm kunstof. Laatste stukje 22 mm metaal.
Aanvoer van de radiatoren is 14mm kunstof.
Wat heb ik zelf al gevonden:
- De vloerverwarmingsverdeler moet vervangen worden door een gesloten exemplaar zonder pomp met voldoende grote aansluitingen.
- Gezien het gasverbruik zou een 5kW machine voldoende moeten zijn. Toch neig ik naar 7, omdat het minimale vermogen van de CV ketel 7,5 Kw is, en ongeveer 30 minuten op ongeveer 8,5 kW draait (begrenst).
- Mijn huidige aan/afvoerbuizen zijn denk ik te klein als de warmtepomp bij de CV aangesloten wordt. Handigst is dat waarschijnlijk in de trapkast.
- De meterkast moet uitgebreid worden met 2 alamatjes. Dat kan en doe ik zelf.
Ik zou graag advies hebben over:
1. De plaatsing van de warmte pomp. Mogelijkheden:
3. Zou het verstandig zijn om het RTL ventiel eruit te doen en bij de vloerverwarming erbij te nemen?
4. Gezien de post mbt nieuwbouwwoningen: Split of monoblock? Ik heb een lichte voorkeur voor mono, want dat kan ik zelf. Maar is dat verstandig als er zo weinig warmtevraag is?
5. Gaan de lengte en doorsnede van de vloerverwarmingsbuizen geen problemen geven?
De template heb ik ingevuld:
Historisch gasverbruik:
- 2019: 720.608
- 2020: 699,556
- 2021: 724.298
- 2022: 289.755
- 2023: 129.588
Winterperiode 2022 - 2023 voornamelijk de woonkamer verwarmt met een airco.
Verbruik Februari 2021: 127.876 m3 met een max van 9 m3 op 1 dag.
/f/image/nVcj2Vkz1GJSucbtXPNAUkdb.png?f=fotoalbum_large)
5 laags PE-RT 16mm - 12 mm
Vemogen totaal volgens opgave bij dT=10, A=40, R=30: 4,232kW
Radiatoren (45 graden aanvoer):
- 2 70 * 60 type 21, 284W, 4.62l inhoud
- Jaga Tetra, 805W, 48.1l inhoud (volgens https://jaga.com/nl/download/tetra-technische-informatie/)
Totaal Radiator: 1373W, 57,34 l inhoud
Totaal VV + R: 1,373+4,232 = 5,605 kW
- X liter nodig --> Voorlopig nog CV, anders een los apparaat.
- DWTW aanwezig? --> Nee
Ik wil graag een "goed en betrouwbaar" merk. Ik neig naar panasonic, maar gezien de leveringsproblemen en de nieuwe serie die behoorlijk prijzig is, vraag ik me af of dat wel een goede keuze is.:strip_exif()/f/image/ZsgnZgbiPxVnTKTN98zaCmK9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0B4wPQ6UHmOXo95wvx4qMkkZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Plattegrond met plaatsingsmogelijkheden:
/f/image/OQhwQCI11Pglaqp0Gv6Qr7ac.png?f=fotoalbum_large)
De oprit met in het rood de plaatsingsmogelijkheden aan de voorkant.
Ons huis is opgeleverd eind 2017, en dus redelijk goed geïsoleerd. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren met in de badkamer een "comfortlus" op een RTL ventiel. Het RTL ventiel staat bijna helemaal dicht vanwege verstoring op de retour. Die loopt namelijk nogal op als ik het RTL ventiel op 3 zet.
Wij maken geen gebruik van enige groepen.
De radiator in de badkamer heb ik vervangen door een Jaga Tetra van 200 * 67 waardoor die genoeg vermogen afgeeft bij lage temperaturen. (De waterinhoud verbaasde mij bij het opzoeken...)
De radiatoren op de bovenverdieping staan maar een klein beetje open. 1 staat zelfs altijd dicht. Die heb ik ook niet meegenomen in deze post.
Wij stoken altijd al op max 40 graden aanvoer. De temperatuur in huis staat eigenlijk altijd ingesteld op 20,5 graden. Daarmee stookt de CV meestal 2 keer 1 uur achter elkaar per dag. Dat is voldoende om het warm te houden.
Afgelopen winter hebben we voornamelijk met de airco beneden gestookt. Omdat de badkamer toch wel erg koud werd (<16 graden), hebben we de CV ketel op een minimale temperatuur gezet zodat die 's-morgens nog even aanging voor de badkamer.
De CV leidingen lopen via een koof vanaf de zolder naar de trapkast in de woonkamer. Daar zitten 2 verdelers: 1 voor de vloerverwarming en 1 voor de radiatoren boven.
Aanvoer vanaf de CV is 25mm kunstof. Laatste stukje 22 mm metaal.
Aanvoer van de radiatoren is 14mm kunstof.
Wat heb ik zelf al gevonden:
- De vloerverwarmingsverdeler moet vervangen worden door een gesloten exemplaar zonder pomp met voldoende grote aansluitingen.
- Gezien het gasverbruik zou een 5kW machine voldoende moeten zijn. Toch neig ik naar 7, omdat het minimale vermogen van de CV ketel 7,5 Kw is, en ongeveer 30 minuten op ongeveer 8,5 kW draait (begrenst).
- Mijn huidige aan/afvoerbuizen zijn denk ik te klein als de warmtepomp bij de CV aangesloten wordt. Handigst is dat waarschijnlijk in de trapkast.
- De meterkast moet uitgebreid worden met 2 alamatjes. Dat kan en doe ik zelf.
Ik zou graag advies hebben over:
1. De plaatsing van de warmte pomp. Mogelijkheden:
- Op het dak van de garage (hout!). Voordeel: redelijk korte leidinglengtes en redelijk uit het zicht.
- Achter de garage. Nadeel: Lange leiding lengte. Door 3 muren, door een ongeisoleerde garage, vrijwel haakse bochten.
- Op de oprit naast de voordeur. Voordeel: Kortste leidinglengte. Nadeel: Vol in het zicht. Warmtepomp staat letterlijk voor de garagedeur.
- Op de oprit tegenover de voordeur. Nadeel: Blaast richting de voordeur.
3. Zou het verstandig zijn om het RTL ventiel eruit te doen en bij de vloerverwarming erbij te nemen?
4. Gezien de post mbt nieuwbouwwoningen: Split of monoblock? Ik heb een lichte voorkeur voor mono, want dat kan ik zelf. Maar is dat verstandig als er zo weinig warmtevraag is?
5. Gaan de lengte en doorsnede van de vloerverwarmingsbuizen geen problemen geven?
De template heb ik ingevuld:
Historisch gasverbruik:
- 2019: 720.608
- 2020: 699,556
- 2021: 724.298
- 2022: 289.755
- 2023: 129.588
Winterperiode 2022 - 2023 voornamelijk de woonkamer verwarmt met een airco.
Verbruik Februari 2021: 127.876 m3 met een max van 9 m3 op 1 dag.
/f/image/nVcj2Vkz1GJSucbtXPNAUkdb.png?f=fotoalbum_large)
Afgiftesysteem:
- 55.3 m² vloerverwarming,Groep | Lengte (m) | HoH (mm) | m3 |
1 | 107 | 150 | 15,8 |
2 | 102 | 150 | 15,0 |
3 | 102 | 150 | 16,5 |
4 | 80 | 100 | 8,0 |
5 laags PE-RT 16mm - 12 mm
Vemogen totaal volgens opgave bij dT=10, A=40, R=30: 4,232kW
Radiatoren (45 graden aanvoer):
- 2 70 * 60 type 21, 284W, 4.62l inhoud
- Jaga Tetra, 805W, 48.1l inhoud (volgens https://jaga.com/nl/download/tetra-technische-informatie/)
Totaal Radiator: 1373W, 57,34 l inhoud
Totaal VV + R: 1,373+4,232 = 5,605 kW
SWW:
- plek voor boiler --> Ja- X liter nodig --> Voorlopig nog CV, anders een los apparaat.
- DWTW aanwezig? --> Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W : zuinig, stil, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, milieuvriendelijk, designIk wil graag een "goed en betrouwbaar" merk. Ik neig naar panasonic, maar gezien de leveringsproblemen en de nieuwe serie die behoorlijk prijzig is, vraag ik me af of dat wel een goede keuze is.
Wie gaat het installeren?
Ik zou het zelf kunnen wanneer ik zou gaan voor een monoblock.Plaatjes!
:strip_exif()/f/image/ZsgnZgbiPxVnTKTN98zaCmK9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0B4wPQ6UHmOXo95wvx4qMkkZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Plattegrond met plaatsingsmogelijkheden:
/f/image/OQhwQCI11Pglaqp0Gv6Qr7ac.png?f=fotoalbum_large)
De oprit met in het rood de plaatsingsmogelijkheden aan de voorkant.
:strip_exif()/f/image/ZXvP9z1ukSpxgLh6thnqDWD9.jpg?f=fotoalbum_large)