Ik wil een warmtepomp: Vooral welke capaciteit en waar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 09:10
Wij wensen ook een warmtepomp aan te schaffen. Niet zozeer vanwege milieu/klimaat o.i.d., maar om te besparen. Ik heb al erg veel gelezen hier op tweakers, maar kan niet beslissen waar de warmtepomp moet komen te staat en dan vervolgens welk type. Ik ben graag voorzichtig in mijn keuzes: Liever iets teveel dan te weinig, en dat is juist voor een warmtepomp niet handig begrijp ik.

Ons huis is opgeleverd eind 2017, en dus redelijk goed geïsoleerd. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren met in de badkamer een "comfortlus" op een RTL ventiel. Het RTL ventiel staat bijna helemaal dicht vanwege verstoring op de retour. Die loopt namelijk nogal op als ik het RTL ventiel op 3 zet.
Wij maken geen gebruik van enige groepen.
De radiator in de badkamer heb ik vervangen door een Jaga Tetra van 200 * 67 waardoor die genoeg vermogen afgeeft bij lage temperaturen. (De waterinhoud verbaasde mij bij het opzoeken...)
De radiatoren op de bovenverdieping staan maar een klein beetje open. 1 staat zelfs altijd dicht. Die heb ik ook niet meegenomen in deze post.

Wij stoken altijd al op max 40 graden aanvoer. De temperatuur in huis staat eigenlijk altijd ingesteld op 20,5 graden. Daarmee stookt de CV meestal 2 keer 1 uur achter elkaar per dag. Dat is voldoende om het warm te houden.

Afgelopen winter hebben we voornamelijk met de airco beneden gestookt. Omdat de badkamer toch wel erg koud werd (<16 graden), hebben we de CV ketel op een minimale temperatuur gezet zodat die 's-morgens nog even aanging voor de badkamer.

De CV leidingen lopen via een koof vanaf de zolder naar de trapkast in de woonkamer. Daar zitten 2 verdelers: 1 voor de vloerverwarming en 1 voor de radiatoren boven.
Aanvoer vanaf de CV is 25mm kunstof. Laatste stukje 22 mm metaal.
Aanvoer van de radiatoren is 14mm kunstof.

Wat heb ik zelf al gevonden:
- De vloerverwarmingsverdeler moet vervangen worden door een gesloten exemplaar zonder pomp met voldoende grote aansluitingen.
- Gezien het gasverbruik zou een 5kW machine voldoende moeten zijn. Toch neig ik naar 7, omdat het minimale vermogen van de CV ketel 7,5 Kw is, en ongeveer 30 minuten op ongeveer 8,5 kW draait (begrenst).
- Mijn huidige aan/afvoerbuizen zijn denk ik te klein als de warmtepomp bij de CV aangesloten wordt. Handigst is dat waarschijnlijk in de trapkast.
- De meterkast moet uitgebreid worden met 2 alamatjes. Dat kan en doe ik zelf.

Ik zou graag advies hebben over:
1. De plaatsing van de warmte pomp. Mogelijkheden:
  • Op het dak van de garage (hout!). Voordeel: redelijk korte leidinglengtes en redelijk uit het zicht.
  • Achter de garage. Nadeel: Lange leiding lengte. Door 3 muren, door een ongeisoleerde garage, vrijwel haakse bochten.
  • Op de oprit naast de voordeur. Voordeel: Kortste leidinglengte. Nadeel: Vol in het zicht. Warmtepomp staat letterlijk voor de garagedeur.
  • Op de oprit tegenover de voordeur. Nadeel: Blaast richting de voordeur.
2. Welk vermogen is nu handig? 5 of 7 Kw?
3. Zou het verstandig zijn om het RTL ventiel eruit te doen en bij de vloerverwarming erbij te nemen?
4. Gezien de post mbt nieuwbouwwoningen: Split of monoblock? Ik heb een lichte voorkeur voor mono, want dat kan ik zelf. Maar is dat verstandig als er zo weinig warmtevraag is?
5. Gaan de lengte en doorsnede van de vloerverwarmingsbuizen geen problemen geven?

De template heb ik ingevuld:

Historisch gasverbruik:
- 2019: 720.608
- 2020: 699,556
- 2021: 724.298
- 2022: 289.755
- 2023: 129.588

Winterperiode 2022 - 2023 voornamelijk de woonkamer verwarmt met een airco.
Verbruik Februari 2021: 127.876 m3 met een max van 9 m3 op 1 dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xSxbHPe0FAL-LAADI6JJPfqdbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nVcj2Vkz1GJSucbtXPNAUkdb.png?f=fotoalbum_large
Afgiftesysteem:
- 55.3 m² vloerverwarming,
GroepLengte (m)HoH (mm)m3
110715015,8
210215015,0
310215016,5
4801008,0

5 laags PE-RT 16mm - 12 mm
Vemogen totaal volgens opgave bij dT=10, A=40, R=30: 4,232kW

Radiatoren (45 graden aanvoer):
- 2 70 * 60 type 21, 284W, 4.62l inhoud
- Jaga Tetra, 805W, 48.1l inhoud (volgens https://jaga.com/nl/download/tetra-technische-informatie/)

Totaal Radiator: 1373W, 57,34 l inhoud
Totaal VV + R: 1,373+4,232 = 5,605 kW
SWW:
- plek voor boiler --> Ja
- X liter nodig --> Voorlopig nog CV, anders een los apparaat.
- DWTW aanwezig? --> Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W : zuinig, stil, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, milieuvriendelijk, design
Ik wil graag een "goed en betrouwbaar" merk. Ik neig naar panasonic, maar gezien de leveringsproblemen en de nieuwe serie die behoorlijk prijzig is, vraag ik me af of dat wel een goede keuze is.
Wie gaat het installeren?
Ik zou het zelf kunnen wanneer ik zou gaan voor een monoblock.
Plaatjes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pb3RJz0nsRrkbt6B57jhGtYwcsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZsgnZgbiPxVnTKTN98zaCmK9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwJoWcaJ-AbDFuknY-as7IPBDKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0B4wPQ6UHmOXo95wvx4qMkkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Plattegrond met plaatsingsmogelijkheden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b06WhrP_CHOCZ6kefZVLiyITrHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OQhwQCI11Pglaqp0Gv6Qr7ac.png?f=fotoalbum_large

De oprit met in het rood de plaatsingsmogelijkheden aan de voorkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-YNrRr_oG4PMRFceldywEE3Xsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXvP9z1ukSpxgLh6thnqDWD9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Naast de airco lijkt me de meest logische plek? Zijn uiteindelijk vergelijkbare apparaten.

Meer dan 5kW zou ik alleen doen als dat geen compromis op minimum vermogen betekend. Dat is belangrijk.
Je hebt samen met de airco meer dan genoeg vermogen.

Houdt rekening dat je geen 45 graden de vloer in wil hebben. Dus of je radiatoren moeten omlaag, of je gaat stevig rendement inleveren door hogere temperatuur aanleveren en behouden mengverdeler.

Heb je al nagedacht over SWW en de benodigde boiler?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:46
Gezien de recente bouw, verwacht ik dat er voor jouw woning een uitgebreide EPC berekening beschikbaar is waaruit je het (theoretische) warmteverlies kunt herleiden.

Zoek dat document eens op.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Ronald schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:22:
Naast de airco lijkt me de meest logische plek? Zijn uiteindelijk vergelijkbare apparaten.
Klopt, maar de regels voor geluid voor nieuw te plaatsen warmtepompen zijn in de tussentijd strenger geworden. Daar moet ook rekening mee gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wij wensen ook een warmtepomp aan te schaffen. Niet zozeer vanwege milieu/klimaat o.i.d., maar om te besparen
Als het puur en alleen om besparen gaat, denk dan twee keer na, want je huidige verbruik is behoorlijk laag. De te behalen winst valt dan tegen.
In het verbruik zit ook nog een significant deel SWW, en dat ga je doen met een scop van 3 a 3,5. Het huis warm houden ga je wellicht doen met een scop van 4,5 - 5?
Reken op een halvering van vaste lasten.
Dus als je nu op een maandbedrag zit van €80,- voor gas, dan kun je 4 tientjes per maand besparen. Vastrecht op gas komt ook nog te vervallen c.a. €300,- per jaar, scheelt ook nog 25 euro.
Zo kun je eenvoudig terugrekenen hoe lang het duurt voordat je de installatiekosten eruit hebt, en het dus kunt gaan hebben over besparen.
2. Welk vermogen is nu handig? 5 of 7 Kw?
Je kunt het best focussen op het minimum vermogen van de WP. Het maximum vermogen is minder belangrijk.
Je komt met 5 echter makkelijk weg, gezien je het nu 20,5°C stookt en getuige je jaarverbruik. Je gasketel is weliswaar begrensd op 8kW, hij staat ook maar 2 uur per dag aan. De WP wil je zo lang mogelijk steady state laten doorpruttelen in deellast, en bij milde temperaturen gaat het minimum vermogen dan een rol spelen.
J serie Panasonic is toch nog redelijk verkrijgbaar?
4. Gezien de post mbt nieuwbouwwoningen: Split of monoblock? Ik heb een lichte voorkeur voor mono, want dat kan ik zelf. Maar is dat verstandig als er zo weinig warmtevraag is?
split of mono zou ik puur van het praktische laten afhangen. Met een mono (panasonic style) kun je direct door de fundering heen, en aansluiten op het leidingwerk binnen. Een split daarentegen doet weer makkelijker SWW omdat je de binnenunit op een praktische plek kan plaatsen.
De resultaten van efficientie komen gemiddeld genomen overeen.
Waarom zou mono minder goed passen bij weinig warmtevraag?
Zelf doen is vooral gunstig als je op een of andere manier de subsidie kan meepakken.
5. Gaan de lengte en doorsnede van de vloerverwarmingsbuizen geen problemen geven?
Lengte en doorsnede van 16x2 zijn vrij gangbaar. Zou me daar geen zorgen over maken.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
Ronald schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:22:
...
Houdt rekening dat je geen 45 graden de vloer in wil hebben.
Heb je al nagedacht over SWW en de benodigde boiler?
We stoken nu al niet hoger dan 40 graden, dus daar zie ik geen problemen.
Voor SWW wil ik voorlopig nog de gasketel gebruiken. Wij gebruiken per dag tussen de 0,1 en 0,2 m3 gas voor warm water. Dat lijkt mij erg weinig en een boiler geeft weer veel stilstandverliezen. Ik zat te denken om in de toekomst een WPB of een doorstromer aan te schaffen. Wordt het systeem ook makkelijker van (heb ik gelezen).

Plaats naast de airco had ik ook al in gedachte. Meest handig wat betreft leidingen e.d. Maar zoals @Superbeagle aangeeft: De huidige normen kunnen problemen geven want de WP zou dan richting de achtergevel met ramen blazen van onze zijburen. Ik zal dat eens gaan berekenen met de tool van de overheid. Dan weten we meer dan gissen ;-)
Ivow85 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:05:
Gezien de recente bouw, verwacht ik dat er voor jouw woning een uitgebreide EPC berekening beschikbaar is waaruit je het (theoretische) warmteverlies kunt herleiden.

Zoek dat document eens op.
Dat is een goeie en heb ik ook een paar jaar geleden geprobeerd te verkrijgen bij de bouwer en de gemeente. Maar helaas nooit boven tafel gekregen omdat beide niet reageren ondanks verschillende verzoeken. Enig idee hoe ik die boven tafel kan krijgen? Het lijkt mij dat de gemeente die gegevens bij de vergunningsaanvraag toch moet hebben, of niet?
verkeerslicht schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:21:
[...]

Als het puur en alleen om besparen gaat, denk dan twee keer na, want je huidige verbruik is behoorlijk laag. De te behalen winst valt dan tegen.
Daar ben ik me zeker van bewust. Het gaat mij om ook een keuze te hebben voor het geval dat de gasprijs weer enorm omhoog gaat. Zolang we kunnen salderen, heb ik nog zo'n 1200 kWh "over". Daarna begint de teller pas te tikken. De kosten "eruit krijgen" hoef ik niet per se. Want verwarmen van een huis kost nu eenmaal (en helaas) geld. De gasketel houden kost ook geld, maar geeft mij wel een keuzemogelijkheid. Nu bedenk ik me dat dit eigenlijk ook niet echt realistisch is, want het kost "meer" geld. Interessant! Moet ik nog even over nadenken.
Overigens denk ik dat wanneer gas uitgefaseerd is, de prijs van stroom enorm op gaat lopen. Linkom of rechtsom moet het geld bij de energiebedrijven toch binnen blijven komen.
verkeerslicht schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:21:
[...]
Waarom zou mono minder goed passen bij weinig warmtevraag?
Zelf doen is vooral gunstig als je op een of andere manier de subsidie kan meepakken.
Omdat dat in het topic staat en vanwege een mogelijk lage warmte vraag. Zelf doen moet inderdaad te doen zijn. Ik zie hier tweakers die hun diensten aanbieden wanneer je daar de WP koopt. Dus zelf doen, in bedrijf laten stellen en subsidie vangen maakt de investering kleiner. En dan past een Panasonic J 5 kW model inderdaad prima.

Ik zal eens gaan berekenen of dat model op het garagedak kan staan vanwege geluid. Als dat kan, dan moet ik nog gaan kijken hoe ik de trillingen onder controle houd. Het is immers een houten dak. Nu had ik al vernomen dat je het een en ander met bigfoots kan doen. Ik moet me daar nog even op inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@mdvdl bedenk dat die 0,1-0,2 m3 je per jaar 35-70*€1.xx + €2xx kost ( of meer) - vastrecht gaat kosten.

Dat vastrecht betaald het standverlies makkelijk.

Alleen het boiler vat kost een behoorlijke bom duiten helaas…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:41:
@mdvdl bedenk dat die 0,1-0,2 m3 je per jaar 35-70*€1.xx + €2xx kost ( of meer) - vastrecht gaat kosten.

Dat vastrecht betaald het standverlies makkelijk.

Alleen het boiler vat kost een behoorlijke bom duiten helaas…
Met een verbruik zo duidelijk onder de 500 m³ gas
zou ik het bijbehorende tarief voor netbeheer aanhouden.
Liander bijvoorbeeld € 177,- per jaar (2023) incl. btw

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@dunklefaser komt nog wat bij van gasleverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mdvdl schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:12:

[...]

Daar ben ik me zeker van bewust. Het gaat mij om ook een keuze te hebben voor het geval dat de gasprijs weer enorm omhoog gaat. Zolang we kunnen salderen, heb ik nog zo'n 1200 kWh "over". Daarna begint de teller pas te tikken. De kosten "eruit krijgen" hoef ik niet per se. Want verwarmen van een huis kost nu eenmaal (en helaas) geld. De gasketel houden kost ook geld, maar geeft mij wel een keuzemogelijkheid. Nu bedenk ik me dat dit eigenlijk ook niet echt realistisch is, want het kost "meer" geld. Interessant! Moet ik nog even over nadenken.
Overigens denk ik dat wanneer gas uitgefaseerd is, de prijs van stroom enorm op gaat lopen. Linkom of rechtsom moet het geld bij de energiebedrijven toch binnen blijven komen.
PV overschot opmaken is een goed argument, zolang salderen nog kan. Maar ik vermoed dat gas nog wel even - zo niet geheel - blijft. De meeste mensen hebben simpelweg de middelen niet om gasloos te gaan. De infrastructuur moet erop aangepast worden, etc. Ik zou niet voorsorteren op dat soort gedachten ;) het is toch koffiedik kijken hoe het allemaal gaat lopen.
[...]

Omdat dat in het topic staat en vanwege een mogelijk lage warmte vraag. Zelf doen moet inderdaad te doen zijn. Ik zie hier tweakers die hun diensten aanbieden wanneer je daar de WP koopt. Dus zelf doen, in bedrijf laten stellen en subsidie vangen maakt de investering kleiner. En dan past een Panasonic J 5 kW model inderdaad prima.
Welk topic? Volgens mij klopt het niet. Meestal zie je dat fabrikanten dan van hetzelfde model een split en een mono hebben. Die hebben dan ook min of meer dezelfde specs.
Ik zal eens gaan berekenen of dat model op het garagedak kan staan vanwege geluid. Als dat kan, dan moet ik nog gaan kijken hoe ik de trillingen onder controle houd. Het is immers een houten dak. Nu had ik al vernomen dat je het een en ander met bigfoots kan doen. Ik moet me daar nog even op inlezen.
Bigfoots koppelen trillingen 1:1 door. Die zijn te stijf voor de frequenties waar het om gaat, en al helemaal als het goed koud is (want dan wordt het rubber extra stug) . Veerdempers is het beste in zo'n situatie.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 23:26

mjl

Ugh

mdvdl schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:12:
[...]

Plaats naast de airco had ik ook al in gedachte. Meest handig wat betreft leidingen e.d. Maar zoals @ aangeeft: De huidige normen kunnen problemen geven want de WP zou dan richting de achtergevel met ramen blazen van onze zijburen. Ik zal dat eens gaan berekenen met de tool van de overheid. Dan weten we meer dan gissen ;-)
Wellicht scheelt het om de nieuwe unit een kwartslag te draaien zodat het naar de weg blaast, eventueel een geluiddempend wandje naar je buren toe, lijkt me überhaupt wel aardig :)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
verkeerslicht schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Ik zou niet voorsorteren op dat soort gedachten ;) het is toch koffiedik kijken hoe het allemaal gaat lopen.
Goed punt, tevens het punt van Ronald. ! Neem ik mee in de beslissing om dan maar volledig gasloos te gaan.
verkeerslicht schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:25:

Welk topic? Volgens mij klopt het niet. Meestal zie je dat fabrikanten dan van hetzelfde model een split en een mono hebben. Die hebben dan ook min of meer dezelfde specs.
Ik heb het blijkbaar anders gelezen. In het topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086 bij het stukje "Monobloc vs Split" staat het volgende:
Beter geschikt voor een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning omdat de WP bij stilstand tijdens vorst de waterpomp niet hoeft in te schakelen om kapotvriezen te voorkomen.

Dat heb ik gelezen als: "monoblock niet geschikt". En dat klopt idd niet.

Bigfoots koppelen trillingen 1:1 door. Die zijn te stijf voor de frequenties waar het om gaat, en al helemaal als het goed koud is (want dan wordt het rubber extra stug) . Veerdempers is het beste in zo'n situatie.
[/quote]
mjl schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:33:
[...]

Wellicht scheelt het om de nieuwe unit een kwartslag te draaien zodat het naar de weg blaast, eventueel een geluiddempend wandje naar je buren toe, lijkt me überhaupt wel aardig :)
Dat is misschien wel een goede gedachte! Het is wel zo dat vanuit de achterkant van de woning meestal de wind komt. Is dat geen probleem als het hard waait? Of heeft dat geen negatieve gevolgen voor de COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 23:26

mjl

Ugh

mdvdl schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:18:
[...]

[...]

Dat is misschien wel een goede gedachte! Het is wel zo dat vanuit de achterkant van de woning meestal de wind komt. Is dat geen probleem als het hard waait? Of heeft dat geen negatieve gevolgen voor de COP?
Dat is ook weer een goeie, geen verstand van :) maar eventueel ook met en schot op te lossen, heb je meteen achter je huis ook minder last van geluid. Je zou haast een doos moeten hebben als een demper op een uitlaat :) iets met goede flow en schotten er in die geluid kunnen absorberen.

-------

Pagina: 1