Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

redcap schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:17:
Wij zijn bezig met offertes en kregen tegenstrijdige beweringen over koelen. Volgens de eerste draait de stroming om bij koelen en kan onze pomp van de vloerverwarming daar niet mee omgaan vanwege een terugslagklep en moet deze vervangen worden. Gisteren was er iemand die zei dat de stroming niet omdraait en de pomp prima is. Zoeken hierop leverde mij niet heel duidelijke informatie op. Weten jullie hoe het zit?
nog afgezien dat die installateur het compleet fout heeft stel ik meer belang bij de opmerking dat er een pomp in de verdeler zit. dat is niet goed, je moet een pomploze verdeler hebben.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:28
Ff korte vraag,
Voor een maatje samen aan de klus om de stadsverwarming eruit te halen en over te stappen naar wp en wpb.
Hele beneden verdieping wordt verbouwd door een aannemer maar die snap niks van wp's, dus doen we zelf.
Wp (pana 7kw mono) komt direct op nieuwe vvw, metertje of 6 te overbruggen via kruipruimte. Boven zijn er radiatoren (met draaiknoppen als je warmte wil) die zelden worden gebruikt.

Dit is 't idee:
Wp-->rvs flex 60cm-->alupex flex-->T-stuk (naar boven)--> vvw en hetzelfde terug.

Mis ik hier nog iets?

En passen deze koppelingen op deze buis? Lijkt van wel maar zelf weinig ervaring mee...
Zijn maar 4 koppelingen dus wilde perstang vermijden.
Koppeling :
https://www.buurs.nl/prod...lu-knel-puntstuk-1-x-32mm
Slang:
https://www.heima24.de/ro...t-10-m-dvgw-geprueft.html

Dank alvast!

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
flippy schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:31:
[...]

nog afgezien dat die installateur het compleet fout heeft stel ik meer belang bij de opmerking dat er een pomp in de verdeler zit. dat is niet goed, je moet een pomploze verdeler hebben.
Kun je uitleggen waarom het fout is? Flow te laag? WP kan zijn warmte niet goed kwijt?

Bij hybride warmtepompen zie je vaker gesloten verdelers anders kan de gasketel niet meer goed functioneren en vaak nog radiatoren bij aanwezig zijn.

En praten we over HT of LTV verdeler met pomp?

De oplossing de vloerverwarming pomp bij LTV op maximaal zetten wordt het haast een open verdeler.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2023 19:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:15:
[...]

Kun je uitleggen waarom het fout is? Flow te laag? WP kan zijn warmte niet goed kwijt?

Bij hybride warmtepompen zie je vaker gesloten verdelers anders kan de gasketel niet meer goed functioneren en vaak nog radiatoren bij aanwezig zijn.

Een HT en LTV verdeler is ook niet hetzelfde, LT verdelers voor warmtepomp only is een no brainer dat snap ik ook vanwege efficiëntie.
Een verdeler met pomp is een mengverdeler (open verdeler) waardoor aanvoer met retour vermengd wordt. Zodoende is de temperatuur die de vloer in gaat lager dan de aanvoertemperatuur van de warmtepomp. De aanvoertemperatuur van de wp moet dan hoger gezet worden dan eigenlijk nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door verkeerslicht op 15-07-2023 19:24 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:32
[...]

Een HT en LTV verdeler is ook niet hetzelfde, LT verdelers voor warmtepomp only is een no brainer dat snap ik ook vanwege efficiëntie.
Bij hybride wordt een met pomp vaak toegepast om te voorkomen dat er te warm water in de vloer komt als de ketel bij gaat stoken. Toen ik nog een Elga had, had ik er ook een, maar die was zinloos omdat ik nooit water van >35 nodig had.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

En praten we over HT of LTV verdeler met pomp?

De oplossing de vloerverwarming pomp bij LTV op maximaal zetten wordt het haast een open verdeler.
wat hierboven al word gezegd.

bijkomend nadeel is dat er altijd voetventielen geplaatst zijn en de flow van de WP enorm word beperkt wat weer gezeik oplevert en de noodzaak maakt om hogere temperaturen te draaien dan je nodig hebt. en de pomp in de vloer kan vrijwel nooit de pomp in de WP matchen dus je hebt nog altijd menging, net wat je niet wilt. als men nog reguliere radiatoren heeft is het aanpassen van de radiatoren met fans of compleet vervangen soms wel in 1 van de eerste paar maanden van de winter al weer terugverdiend door de lagere temperaturen. als jhe door wat relatief simpele ingrepen je watertemperatuur kan verlagen van 50+ naar 35 of minder levert je dat bijna een halvering van je stookkosten op.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@flippy Zou je dan de voetventielen van de radiatoren altijd volledig open moeten zetten? Dus niet waterzijdig inregelen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:28:
@flippy Zou je dan de voetventielen van de radiatoren altijd volledig open moeten zetten? Dus niet waterzijdig inregelen?
radiatoren zijn wat anders dan een vloerverdeler waar tientallen liters per minuut doorheen gaat met 1 voetventiel met een gaatje kleiner dan een mcdonalds rietje op de retour.

maar ook radiatoren wil je zo ver mogelijk open hebben voor meer liters en de voetventielen gebruik je om de balans tussen de radiatoren gelijk te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 15-07-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:29:
[...]

radiatoren zijn wat anders dan een vloerverdeler waar tientallen liters per minuut doorheen gaat met 1 voetventiel met een gaatje kleiner dan een mcdonalds rietje op de retour.

maar ook radiatoren wil je zo ver mogelijk open hebben voor meer liters en de voetventielen gebruik je om de balans tussen de radiatoren gelijk te maken.
Ah, je bedoelde dus een voetventiel op de verdeler. My bad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:50
En onnodig stroom verbruik als je een pomp op de verdeler hebt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:50
flippy schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:50:
[...]

wat hierboven al word gezegd.

bijkomend nadeel is dat er altijd voetventielen geplaatst zijn en de flow van de WP enorm word beperkt wat weer gezeik oplevert en de noodzaak maakt om hogere temperaturen te draaien dan je nodig hebt. en de pomp in de vloer kan vrijwel nooit de pomp in de WP matchen dus je hebt nog altijd menging, net wat je niet wilt. als men nog reguliere radiatoren heeft is het aanpassen van de radiatoren met fans of compleet vervangen soms wel in 1 van de eerste paar maanden van de winter al weer terugverdiend door de lagere temperaturen. als jhe door wat relatief simpele ingrepen je watertemperatuur kan verlagen van 50+ naar 35 of minder levert je dat bijna een halvering van je stookkosten op.
Begrijp ik dan goed dat de beste combinatie bij radiatoren is aan/uit knop (geen thermostaatknop) en zonder voetventiel?

Het inregelen doe je dan met je aan/uit knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ArieR schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:28:
[...]

Begrijp ik dan goed dat de beste combinatie bij radiatoren is aan/uit knop (geen thermostaatknop) en zonder voetventiel?

Andersom, geen thermostaastknop en voetventiel voor de balans.

In de praijktijk zal je wel beide nodif hebben. Afregelen met thermostaat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Andersom, geen thermostaastknop en voetventiel voor de balans.

In de praijktijk zal je wel beide nodif hebben. Afregelen met thermostaat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ik meen dat een thermonstaat bedoelt was om de ruimte niet te warm laten worden, alhoewel je daar niet snel last van hebt met een aanvoertemperatuur van 30-35 bij radiatoren, dan zul je dus met een Evohome systeem aan de slag moeten.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:57:
Ik meen dat een thermonstaat bedoelt was om de ruimte niet te warm laten worden, alhoewel je daar niet snel last van hebt met een aanvoertemperatuur van 30-35 bij radiatoren, dan zul je dus met een Evohome systeem aan de slag moeten.
je moet helemaal niks, de radiatoren moeten worden ingesteld zodat die ruimtes meelopen met de referentieruimte. dat is een eenmalige handeling al kan het een paar dagen proberen zijn om de balans goed te krijgen. voor de meeste mensen zijn die kamers doorgaans dingen zoals slaapkamers dus die lopen vaak toch achter qua temperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 16-07-2023 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Aanvullend op wat Flippy zegt. Die thermostaatkranen zijn vaak dubbel instelbaar. Onder de knop zit dan nog een inregelknop. Als je die gebruikt om in te regelen, en de thermostaatkraan zelf volledig open draait (en dus praktisch gezien buiten werking stelt) heb je je waterzijdige regeling. Dit is vooral interessant als het voetventiel niet echt een voetventiel, maar een kogelkraan (afsluiter) is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PTIFW8KVuVpTK-Q34qZSWsGdRE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jes6WpSJXg76lZWFHdDK38Xt.png?f=fotoalbum_tile

De laatste is dan slechts bedoeld als afsluiter, zodat je de radiator nog eens kan loskoppelen zonder dat je je hele CV leeg moet laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:38
Goedemorgen, ik hoop hier goed te zijn , ik heb de volgende vraag:
Ik wil 1 omkasting voor de buitenunit maken, weet 1 van jullie waarom er altijd horizontale lamellen gebruikt worden en geen verticale lamellen.
Is dit puur voor de luchtstroom?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:20
ronaldbommel schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:50:
Goedemorgen, ik hoop hier goed te zijn , ik heb de volgende vraag:
Ik wil 1 omkasting voor de buitenunit maken, weet 1 van jullie waarom er altijd horizontale lamellen gebruikt worden en geen verticale lamellen.
Is dit puur voor de luchtstroom?.
Puur esthetisch. Bij horizontale lamellen kun je vanaf ooghoogte de lamellen zo afstellen dat je de WP niet ziet. Bij verticale lamellen lijkt me dat erg lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 16-07-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@ronaldbommel horizontaal (vaak zie je de lamellen in een hoek) houdt regen tegen. Luchtstroom zal niet uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:09
verkeerslicht schreef op zondag 16 juli 2023 @ 07:21:
[...]

Aanvullend op wat Flippy zegt. Die thermostaatkranen zijn vaak dubbel instelbaar. Onder de knop zit dan nog een inregelknop. Als je die gebruikt om in te regelen, en de thermostaatkraan zelf volledig open draait (en dus praktisch gezien buiten werking stelt) heb je je waterzijdige regeling. Dit is vooral interessant als het voetventiel niet echt een voetventiel, maar een kogelkraan (afsluiter) is:
[Afbeelding]

De laatste is dan slechts bedoeld als afsluiter, zodat je de radiator nog eens kan loskoppelen zonder dat je je hele CV leeg moet laten lopen.
Is dat toevallig zo’n dynamisch thermostaat knop van danfoss?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:17:
[...]

Is dat toevallig zo’n dynamisch thermostaat knop van danfoss?
Die ken ik niet. Thermostaatknop is van Giacomini (mij ook onbekend verder). Binnenwerk is standaard wat bij de radiator geleverd werd. Zijn gewone ouderwetse thermostaatkranen.

Edit: die dynamische Danfoss kranen compenseren ook voor druk.

[ Voor 24% gewijzigd door verkeerslicht op 16-07-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
verkeerslicht schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:41:
[...]

Die ken ik niet. Thermostaatknop is van Giacomini (mij ook onbekend verder). Binnenwerk is standaard wat bij de radiator geleverd werd. Zijn gewone ouderwetse thermostaatkranen.
Ik denk dat op de meeste thermostaatkranen geen voorinstelling zit, meest gebruikelijke combinatie was volgens mij een voetventiel (voor de voorinstelling/waterzijdig inregelen) en dan een thermostaatkraan. Maar zoals altijd zijn er tig verschillende oplossingen waaronder ook thermostaatkranen met voorinstelling (oa Danfoss RA-N kranen) maar ook types met dynamische (drukgestuurde) instelling.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:39:
[...]

Ik denk dat op de meeste thermostaatkranen geen voorinstelling zit, meest gebruikelijke combinatie was volgens mij een voetventiel (voor de voorinstelling/waterzijdig inregelen) en dan een thermostaatkraan. Maar zoals altijd zijn er tig verschillende oplossingen waaronder ook thermostaatkranen met voorinstelling (oa Danfoss RA-N kranen) maar ook types met dynamische (drukgestuurde) instelling.
Misschien was het voorheen wat minder standaard, maar al bij al mijn radiatoren die ik recent heb aangeschaft zit een dubbel instelbaar ventiel. En bij oudere radiatoren die er inmiddels 7 jaar zitten is dat ook het geval. Ik denk dat het haast lastig is om een thermostatisch regelventiel te vinden zonder voorinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
verkeerslicht schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:41:
[...]

Edit: die dynamische Danfoss kranen compenseren ook voor druk.
Idd, ik had deze al gevonden inmiddels :)

Aangezien de vrouw vloerverwarming niets vind i.v.m. altijd warme voeten denk ik dat ik voor tweedehands radiatoren ga in de toekomst met het vooruitzicht op een warmtepomp in de toekomst.
Ik weet inmiddels dat er 28mm koper in de kruipruimte uitkomt.
Een minpunt wel is dat de verwarmingsbuizen over de plaats naar buiten lopen op 35cm diep ingepakt in iets van pur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:37

Jan2023

KISS

" Altijd warme voeten "

Dat valt wel mee hoor , als je bedenkt dat je lichaams temperatuur rond de 37 graden is .
En een warmtepomp als deze op zijn gemak werkt zo rond de 35 graden de vloer in zou pompen.

Merk hier uitsluitend met blote voeten dat de vloer behaaglijk aanvoeld , en tot nu werd daar max 40 graden in gepompt.

Heb persoonlijk nog regelmatig heimwee naar een flinke bak stralingswarmte van een goede kachel in de winter.
Maar het is wat het is , niet koud in huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 16-07-2023 19:40 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:16:
[...]

Aangezien de vrouw vloerverwarming niets vind i.v.m. altijd warme voeten denk ik dat ik voor tweedehands radiatoren ga in de toekomst met het vooruitzicht op een warmtepomp in de toekomst.
Een minpunt wel is dat de verwarmingsbuizen over de plaats naar buiten lopen op 35cm diep ingepakt in iets van pur
Of de warme vloer storend is hangt - los van smaak -ook samen met de aanvoertemperatuur. Als je op een aanvoertemperatuur van 25-30 graden kan stoken zoals sommige tweakers hier, dan heb je bijna niet door de vloer warm is.

Verder kent vloerverwarming alleen maar plussen:
+ efficiënter
+ bufferende werking
+ geen radiatoren in het zicht en op plekken waar je eigenlijk een kast had willen neer zetten of zo.
+ waarde van je huis is hoger
+ efficiënt koelen (boven het dauwpunt)

Als ik nog in de verbouwfase zat zou ik het wel weten... ;)
Eventueel kun je muurverwarming overwegen.

Waarom lopen de leidingen nu naar buiten eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door verkeerslicht op 16-07-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Ik ben het niet helemaal eens met boven genoemde feiten over vloer verwarming. Ik ben nog nooit in een huis met vloerverwarming geweest waar ik niet het gevoel had opgezwollen voeten te krijgen. Zelfs in energie neutrale nieuwbouw woningen zonder radiatoren en een warmte pomp heb ik na een uurtje of 2 het gevoel van opgezwolle voeten in mijn schoenen. Het is dus niet voor ieder ideaal.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:28
Baapje327 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:04:

Passen deze koppelingen op deze buis? Lijkt van wel maar zelf weinig ervaring mee...
Zijn maar 4 koppelingen dus wilde perstang vermijden.
Koppeling :
https://www.buurs.nl/prod...lu-knel-puntstuk-1-x-32mm
Slang:
https://www.heima24.de/ro...t-10-m-dvgw-geprueft.html

Dank alvast!
Iemand enig idee van bovenstaande vraag?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

snameroc schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:34:
Ik ben het niet helemaal eens met boven genoemde feiten over vloer verwarming. Ik ben nog nooit in een huis met vloerverwarming geweest waar ik niet het gevoel had opgezwollen voeten te krijgen. Zelfs in energie neutrale nieuwbouw woningen zonder radiatoren en een warmte pomp heb ik na een uurtje of 2 het gevoel van opgezwolle voeten in mijn schoenen. Het is dus niet voor ieder ideaal.
dat komt omdat de vloerverwarming vrijwel altijd te hoog staat. dat een huis nieuw of oud is heeft daar niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
verkeerslicht schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:46:
[...]

Of de warme vloer storend is hangt - los van smaak -ook samen met de aanvoertemperatuur. Als je op een aanvoertemperatuur van 25-30 graden kan stoken zoals sommige tweakers hier, dan heb je bijna niet door de vloer warm is.

Verder kent vloerverwarming alleen maar plussen:
+ efficiënter
+ bufferende werking
+ geen radiatoren in het zicht en op plekken waar je eigenlijk een kast had willen neer zetten of zo.
+ waarde van je huis is hoger
+ efficiënt koelen (boven het dauwpunt)

Als ik nog in de verbouwfase zat zou ik het wel weten... ;)
Eventueel kun je muurverwarming overwegen.

Waarom lopen de leidingen nu naar buiten eigenlijk?
De verbouw fase is bijna teneinde 8)7 , aan het begin van de bouw achtte we vloerverwarming niet nodig en was een flinke kostenpost die niet persé nodig was (achteraf gezien hadden we beter de tijd en het geld er wel aan uit kunnen geven om deel beton eruit te slopen, goede bodem isolatie etc. en de kruipruimte te voorzien van een broodjesvloer….) maar het is wat het is.

We hebben alleen radiatoren bij de ramen dus daar zullen geen lasten komen :+ , neemt niet weg dat hier radiatoren van minimaal 40 jaar oud (T30) en op zolder hing zelfs een T40.

Ooit is hier de CV-ketel verhuisd naar de berging die achter de Serre met vloerverwarming ligt, toen heeft men besloten om de leidingen via buiten naar het huis te laten lopen denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:12
elektriekert schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:16:
[...]

Hier blijft de vloer zodanig koud dat we alsnog met dikke gebreide wollen sokken over de gewone sokken aan in huis lopen :+

We hebben niet meer dan 30 graden aanvoertemperatuur nodig gehad. Bovenop de betonvloer ligt dan een zwevende pvc vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:12

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Baapje327 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:39:
[...]

Iemand enig idee van bovenstaande vraag?
Ziet er wel vergelijkbaar uit, al is dubbele epdm ring nooit weg. Heima heeft ze ook gewoon zelf: https://www.heima24.de/ro...gaenge-mit-aussengewinde/

Zie dat ze zelf geen 32 hebben, maar die bestaan ook gewoon: https://www.heizungsdisco...schraubfittings-dvgw.html

[ Voor 17% gewijzigd door Rimco op 17-07-2023 00:37 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:23:
[...]

De verbouw fase is bijna teneinde 8)7 , aan het begin van de bouw achtte we vloerverwarming niet nodig en was een flinke kostenpost die niet persé nodig was (achteraf gezien hadden we beter de tijd en het geld er wel aan uit kunnen geven om deel beton eruit te slopen, goede bodem isolatie etc. en de kruipruimte te voorzien van een broodjesvloer….) maar het is wat het is.

We hebben alleen radiatoren bij de ramen dus daar zullen geen lasten komen :+ , neemt niet weg dat hier radiatoren van minimaal 40 jaar oud (T30) en op zolder hing zelfs een T40.

Ooit is hier de CV-ketel verhuisd naar de berging die achter de Serre met vloerverwarming ligt, toen heeft men besloten om de leidingen via buiten naar het huis te laten lopen denk ik :+
Helaas, hier dezelfde "achteraf gezien" gedachte. Ach met radiatoren kan het ook werken gelukkig.
...
De vraag is hoe goed men het leidingwerk heeft geïsoleerd heeft dat onder de grond ligt. Anders kun je er voor kiezen om zelf een mooie plek uit te kiezen voor de WP en van daaruit een paar nieuwe leidingen aan te leggen tot de plek waar nu die 28mm leiding uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:33
Erwin_83 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:20:
[...]

Komt er geen pomloze verdeler dan ?
Ik heb nu 3 offertes voor hybride warmtepompen en daar is het zo te lezen niet nodig, maar ook 1 offerte voor full electric en die kwam dus met het verhaal van omgekeerde stroming. Die wil dus wel een pomploze verdeler installeren, maar om de verkeerde reden. De vloerverwarming hebben we nog maar net 1 jaar en ik had toen wel aangegeven dat we aan een warmtepomp dachten, maar helaas werd er niet meegedacht. Het liefst ga ik voor full electric, maar dat betekent dan dus wel weer ongeveer €1000 extra kosten voor vervangen van de verdeler en zo jammer dat dit na 1 jaar al moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ik zoek even wat advies, ik denk aan een kleine monoblock(zijn die er wel?) of de Elga Ace 4kw. warmtepomp het liefst zo laag mogelijk minimaal vermogen.

Afgiftesysteem:
Droogbouw vloerverwarming met HoH 125mm en 14mm buis, 80 w/mk volgens de papieren.
Lussen zijn per 10m2, totaal vermogen 2,4kw.

Zou hier een kleine warmtepomp mee overweg kunnen(desnoods groter buffervat)?

Kwa vermogen is voldoende, stook al 2 jaar met een airco die tijdens -10 2,15kw kan leveren, tijdens -12 buitentemperaturen ging dat nog goed.

Vloerverwarmingverdeler vervangen voor een LT (open verdeler) variant begrijp ik, dat kan ik zelf wel.
SWW nog geen idee wat ik ermee doe, een 20-50 liter boiler zou al voldoen.

Zie ik nog iets over het hoofd ?

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 17-07-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
verkeerslicht schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:06:
[...]

Helaas, hier dezelfde "achteraf gezien" gedachte. Ach met radiatoren kan het ook werken gelukkig.
...
De vraag is hoe goed men het leidingwerk heeft geïsoleerd heeft dat onder de grond ligt. Anders kun je er voor kiezen om zelf een mooie plek uit te kiezen voor de WP en van daaruit een paar nieuwe leidingen aan te leggen tot de plek waar nu die 28mm leiding uit komt.
Ik verwacht dat de leidingen in de grond zijn gelegd met de plaatsing van de ketel (paar jaar na plaatsen Serre)
De 2 leidingen zijn naast elkaar gelegd met een diameter van zo’n 10cm met isolatie en vervolgens omwikkelt met een soort van tape. De vraag is dan ook, is in het isolatie materiaal ook nergens vocht gekomen wat de isolatie teniet doet. In dat opzicht zou het dan gewoon vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
redcap schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:34:
[...]

Ik heb nu 3 offertes voor hybride warmtepompen en daar is het zo te lezen niet nodig, maar ook 1 offerte voor full electric en die kwam dus met het verhaal van omgekeerde stroming. Die wil dus wel een pomploze verdeler installeren, maar om de verkeerde reden. De vloerverwarming hebben we nog maar net 1 jaar en ik had toen wel aangegeven dat we aan een warmtepomp dachten, maar helaas werd er niet meegedacht. Het liefst ga ik voor full electric, maar dat betekent dan dus wel weer ongeveer €1000 extra kosten voor vervangen van de verdeler en zo jammer dat dit na 1 jaar al moet.
Pijnlijk, maar om daar nou je keus van af te laten hangen. Hybride geeft ook dubbele kosten en nog steeds vastrecht voor gas. Als je de kans hebt voor all electric zou ik daar voor gaan (wel bij een ander bedrijf )

Is de verdeler niet om te bouwen naar een versie zonder pomp ? Of de huidige verkopen op mp ofzo. Pomloze verdelers zijn minder duur .

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
@redcap Ik heb gewoon twee mengverdelers met eigen pomp, dus ik heb deze bewust niet pomploos gemaakt. Om even in te haken op de discussie hier: Een verdeler met pomp is niet altijd een slecht idee.

Zolang de primaire flow en de secundaire flow aan elkaar gelijk is, vindt er effectief geen menging plaats. Als de WP 1000 liter/uur de leiding in stuurt en de verdeler stuurt ook 1000 liter/uur de vloer in, dan wordt er niets gemengd. Dit kan handig zijn als, zoals hier, de leidingweerstand veel te hoog is om met een enkele pomp de hele vloer te voorzien. Zeker bij de ombouw van CV naar WP, waarbij de hoofdleidingen naar de verdelers niet vervangen kunnen worden kan dit een goedkopere optie zijn.

Ik heb zelf bewust de verdelers niet omgebouwd en dat heeft nog een andere reden. De bottleneck voor de verwarming is, in mijn geval, de badkamer. Die heeft het kleinste oppervlak en wil je het warmst hebben. Ik houd de badkamer warm als ik er 31 graden water doorheen jaar, met 5 liter/min vanuit de verdeler.

De vloer beneden heeft een lagere temperatuur nodig. Om dit te realiseren is de boel zo afgesteld dat de verdeler boven voldoende flow krijgt om de badkamer (en eventuele andere zones) van voldoende warm water te voorzien. De WP maakt dan ook 31 graden water (tot 35 bij -10 buiten). De vloer beneden mengt die 31 graden en die vloer wordt dus gevoed met iets kouder water.

Ik ben me ervan bewust dat dit COP kost. De WP moet immers warmer water leveren en de pompen verbruiken ook wat (wel allemaal A-label pompen). Toch is het in mijn geval de beste keuze.

PS. De primaire pomp staat in de WP op 80%. Dat levert een flow van 20 liter/min op, verdeeld over 2 verdelers. daar valt nog wel iets aan te verbeteren omdat er nog redelijk veel haakse koppelingen in zitten. Dezelfde instelling levert een flow van 25 liter/min over het SWW vat. De minimal flow volgens de handleiding is 14 liter/min, dus ruimschoots voldoende.

Wel belangrijk bij het toepassen van volledig nageregelde mengverdelers is een schakelbuffer in de retour om ervoor te zorgen dat de minimale systeeminhoud gegarandeerd is voor de defrosts (34 liter in mijn geval). Ik heb gewoon een 50 liter vaatje van Nefit onder de binnenunit staan. Die is niet geschikt om onder het dauwpunt te koelen, dus als je dat wel wilt moet je een andere keuze maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Blihi op 18-07-2023 12:25 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb dit weekend ook de koelfunctie van de WP ook eens geprobeerd. Mijn vrouw wilde er nooit aan, maar nadat we op bezoek waren bij iemand waar het wel aan stond en het daar goed werkte, toch de vraag om dat eens uit te proberen. Koelen deden we eigenlijk altijd met de airco's.

En goh, het werkt! Het werkt niet alleen, maar het is ook nog extreem zuinig, bij een Ta van 18 graden (boven dauwpunt). De COP ligt rond de 10, dat wil zeggen: Na het inschakelen werd er 4.4 kW warmte uit de vloer gehaald (flow 20 l/min delta-T van 3.25) bij een opgenomen vermogen van 450 Watt en nu, na enkele dagen draaien, draait de compressor op 10 Hz en verbruikt dan net 110Watt volgens de kWh meter. Er wordt dan continu ruim 1 kW aan warmte ontrokken.

Nu moeten de thermostaten nog aangepast worden om het koelen ook vanuit de kamer te kunnen regelen, maar dat is stap 2. Ik heb al wel de badkamer zone zo gemaakt dat deze dicht gaat als er gekoeld wordt.

@redcap Het verhaal van de omgekeerde stroming is flauwekul en echt een gevalletje klok/klepel. Ik zou die installateur lekker links laten liggen en op zoek gaan naar een andere partij.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 18-07-2023 12:05 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
@Blihi je taggt mij wel, maar de vraag ging niet over mijn installatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blihi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:18:
Ik heb dit weekend ook de koelfunctie van de WP ook eens geprobeerd. Mijn vrouw wilde er nooit aan, maar nadat we op bezoek waren bij iemand waar het wel aan stond en het daar goed werkte, toch de vraag om dat eens uit te proberen. Koelen deden we eigenlijk altijd met de airco's.

En goh, het werkt! Het werkt niet alleen, maar het is ook nog extreem zuinig, bij een Ta van 18 graden (boven dauwpunt). De COP ligt rond de 10, dat wil zeggen: Na het inschakelen werd er 4.4 kW warmte uit de vloer gehaald (flow 20 l/min delta-T van 3.25) bij een opgenomen vermogen van 450 Watt en nu, na enkele dagen draaien, draait de compressor op 10 Hz en verbruikt dan net 110Watt volgens de kWh meter. Er wordt dan continu ruim 1 kW aan warmte ontrokken.

Nu moeten de thermostaten nog aangepast worden om het koelen ook vanuit de kamer te kunnen regelen, maar dat is stap 2. Ik heb al wel de badkamer zone zo gemaakt dat deze dicht gaat als er gekoeld wordt.

@Erwin_83 Het verhaal van de omgekeerde stroming is flauwekul en echt een gevalletje klok/klepel. Ik zou die installateur lekker links laten liggen en op zoek gaan naar een andere partij.
Koeling werkt bij ons ook prima! Wel hoog verbruik vind ik, ongeveer 8kwh per dag inc 300l boiler . Gelukkig wel direct verbruik. Maar ik moet er nog goed induiken en afstellen, geen tijd voor gehad nog.

Zelfs mijn vrouw is nu helemaal blij met de warmtepomp (ze vond het aanvankelijk onzin, gasketel werkt toch ook....)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Erwin_83 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:32:
@Blihi je taggt mij wel, maar de vraag ging niet over mijn installatie ;)
@redcap Zie hierboven. Ik had de verkeerde getagt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Sport_Life schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Koeling werkt bij ons ook prima! Wel hoog verbruik vind ik, ongeveer 8kwh per dag inc 300l boiler . Gelukkig wel direct verbruik. Maar ik moet er nog goed induiken en afstellen, geen tijd voor gehad nog.

Zelfs mijn vrouw is nu helemaal blij met de warmtepomp (ze vond het aanvankelijk onzin, gasketel werkt toch ook....)
het opwarmen van de boiler kost me ongeveer 1 kWh stroom per dag voor het opwarmen naar 45 graden (dat is ongeveer 4 douchebeurten per dag). De legionella cyclus op zondag doet er 5 kWh bovenop. Dit levert door de week 3 a 4 kWh warmte op en op zondag 11 kWh warmte.

Totaal sinds 1 november 2022 zit ik op 600 kWh stroom voor 1700 kWh warmte puur aan SWW. Een COP van net iets onder de 3 dus.

Koeling kost ongeveer 6 a 7 kWh stroom per dag de afgelopen dagen tenminste. Gelukkig heb ik nog 3000 kWh overcapaciteit, dus ik kan die stroom nog lekker weg salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Blihi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:18:

@redcap Het verhaal van de omgekeerde stroming is flauwekul en echt een gevalletje klok/klepel. Ik zou die installateur lekker links laten liggen en op zoek gaan naar een andere partij.
Ik moet dan denk ik nog wel ergens een verbeterslag maken. Die van mij gaat vrij heftig pendelen en ik heb nog niet ontdekt waar dat nu precies in zit.
Koelen staat nu op een tijdprogramma, maar dat heeft natuurlijk ook nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik ben tegen een foutje in de Estia software aangelopen. Details hier: Blihi in "Toshiba Estia warmtepompen topic - Deel 1"

Korte samenvatting: Tijdens tegelijk koel- en SWW-bedrijf wordt een van de parameters voor SWW genegeerd, waardoor SWW ineens heel inefficient wordt.

Ik heb het op dit moment thuis zo opgelost dat tijdens de SWW productie een relais geschakeld wordt, waarmee de warmte- of koelvraag wegvalt. De WP denkt dus dat hij op dat moment alleen maar warm water hoeft te maken en dan werkt hij het zuinigst.

Zodra het SWW vat opgewarmd is, wordt de driewegklep gesloten, het relais valt af en de warmte- of koelvraag komt weer terug. De WP start dan vervolgens weer gewoon zijn verwarmings- of koelprogramma, afhankelijk van de warmtevraag vanuit de thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Nico_GTR schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Ik moet dan denk ik nog wel ergens een verbeterslag maken. Die van mij gaat vrij heftig pendelen en ik heb nog niet ontdekt waar dat nu precies in zit.
Koelen staat nu op een tijdprogramma, maar dat heeft natuurlijk ook nadelen.
Je zult moeten beginnen met meten op niveau van de WP en niet het hele huis. Anders is het heel moeilijk om te zien of de WP daadwerkelijk pendelt of niet. Vergis je niet: in koelmodus is het opgenomen vermogen van de WP slechts 110 Watt, als de buitenunit op 10 Hz draait. Er is dan geen sprake van pendelen, maar gewoon van heel rustig draaien....

Die 110 Watt is inclusief het verbruik van de binnenunit (8 Watt) en de pomp in de binnenunit (45 Watt op 80%). De compressor zelf verbruikt dan dus echt nauwelijks nog iets. Ik stond daar zelf ook van te kijken.

Wat jij beschrijft als "pendelen" zijn pieken in opgenomen vermogen op de P1 meter. Mijn gok is dat dat jouw SWW vat is wat steeds eventjes opgewarmd wordt (en waarbij door bovengenoemde bug na 30 minuten dus ook het externe element van 2700 Watt aangesproken wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Na veel gepuzzel over instellingen in het Nibe-topic gooi ik mijn koelings-issue maar breder in dit topic, met de vraag wat men er hier van vindt en of mijn laatste optie om de boel aan de gang te krijgen een goed idee is of een recept voor een drama.

Mijn probleem is dat mijn S2125 hele korte koelingsruns (zeg <10 minuten) maakt omdat er een condensatiebeveiliging op mijn VVM S320 binnenunit zit, waardoor de buitenunit er direct mee stopt wanneer de Ta onder de 18 komt. De oorzaak van het in no-time op of onder de 18 komen zit hem er waarschijnlijk in dat ik het koelvermogen van de wp niet in mijn vloer kwijt kan en de systeeminhoud te klein is omdat ik de radiatoren doormiddel van kranen in de aan- en afvoer afgekoppeld heb van de rest van het systeem. Dit heb ik gedaan om condensatie te voorkomen, maar lijkt nu tegen me te werken.

De enige optie die ik nog zie is het radiatorendeel van mijn systeem wel mee laten doen wanneer de wp koelt, maar ik heb geen zin in doorroestende leidingen onder de vloer. Vandaar mijn vraag wat de experts denken naar aanleiding van onderstaande foto's, die de aan- en afvoerleidingen onder de vloer van de bijkeuken weergeven. Wanneer ik ga koelen en de koellijn op 19 zet, met die beveiliging op 18, ga ik dan problemen met condens en corrosie krijgen? Of is dat met deze temperaturen überhaupt geen issue?

Overigens is niet kunnen koelen geen onoverkomelijk probleem, maar de wp kan het nu eenmaal en dan wil ik uiteraard proberen om het ook aan de gang te krijgen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlgYbGj_Q9QCgAMIWQ1uTGPk8-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmwmBC6759sxufWMevY0UnWy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-kR95yeBzojitKX5y7IIM-UXlo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oM0Mk2fDDv0v4OzzLhSwdp4L.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wat is de ingestelde Ta? Heb je die op 18 staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:38:
Na veel gepuzzel over instellingen in het Nibe-topic gooi ik mijn koelings-issue maar breder in dit topic, met de vraag wat men er hier van vindt en of mijn laatste optie om de boel aan de gang te krijgen een goed idee is of een recept voor een drama.

Mijn probleem is dat mijn S2125 hele korte koelingsruns (zeg <10 minuten) maakt omdat er een condensatiebeveiliging op mijn VVM S320 binnenunit zit, waardoor de buitenunit er direct mee stopt wanneer de Ta onder de 18 komt. De oorzaak van het in no-time op of onder de 18 komen zit hem er waarschijnlijk in dat ik het koelvermogen van de wp niet in mijn vloer kwijt kan en de systeeminhoud te klein is omdat ik de radiatoren doormiddel van kranen in de aan- en afvoer afgekoppeld heb van de rest van het systeem. Dit heb ik gedaan om condensatie te voorkomen, maar lijkt nu tegen me te werken.

De enige optie die ik nog zie is het radiatorendeel van mijn systeem wel mee laten doen wanneer de wp koelt, maar ik heb geen zin in doorroestende leidingen onder de vloer. Vandaar mijn vraag wat de experts denken naar aanleiding van onderstaande foto's, die de aan- en afvoerleidingen onder de vloer van de bijkeuken weergeven. Wanneer ik ga koelen en de koellijn op 19 zet, met die beveiliging op 18, ga ik dan problemen met condens en corrosie krijgen? Of is dat met deze temperaturen überhaupt geen issue?

Overigens is niet kunnen koelen geen onoverkomelijk probleem, maar de wp kan het nu eenmaal en dan wil ik uiteraard proberen om het ook aan de gang te krijgen...

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat voor vloerverdeler heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:50
Aziraphale schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:38:

Wanneer ik ga koelen en de koellijn op 19 zet, met die beveiliging op 18, ga ik dan problemen met condens en corrosie krijgen? Of is dat met deze temperaturen überhaupt geen issue?
Hoe droog is je kruipruimte? Als deze nat is, met een luchtvochtigheid van tegen de 100%, zal je bij het minste geringste condensatie op je leiding krijgen. Dat lijkt me niet oké.

Ik zie ook knelkoppelingen zitten, die eigenlijk ongeschikt zijn in een omgeving waar condens kan optreden i.v.m. spanningscorosie.

Conclusie: je leidingen mogen niet onder de dauwpunttemperatuur van de kruipruimte komen. Die dauwpunttemperatuur hangt af van hoe droog je kruipruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Blihi Als ik de aanwijzingen van Nibe volg dan staat de koellijn op 18, maar die heb ik al op 19 gezet in de hoop dat hij dan niet in de beveiliging zou schieten. Minimale Ta is 18 en die kan ook niet lager ingesteld worden. Meet hij een T <18 dan slaat de buitenunit direct af. Momenteel is het zo dat hij start met koelen en dan direct volgas gaat. De Ta komt dan al vlot even onder de 18 en dan stopt hij er dus direct weer mee. Uiteindelijk resulteert dat in een alarm "Korte Compressortijd".

@flippy Een pomploze verdeler, uiteraard.

@marcop23 Wat je ziet is een betonnen "koker" die in de stampbeton vloer van de bijkeuken loopt. De buis die daar in ligt is nog uit de tijd van de eerste cv, dus dat zal jaren 60 zijn, en is aan "normale" cv buis gekoppeld die naar de wp gaat. Mijn gevoel is dat het koperbuis is, het is in ieder geval behoorlijk dik en alle cv buis die we uit de woonkamer hebben gesloopt was koper. Ook door de kelder naar de radiator in de hal loopt koperbuis.

Een kruipruimte hebben we onder de bijkeuken dus niet, maar vanuit de bijkeuken loopt het nog een stukje onder de keuken en dat is een lage kruipruimte onder een houten vloer en die is naar mijn beste weten droog.

[ Voor 57% gewijzigd door Aziraphale op 19-07-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:19:
@Blihi Als ik de aanwijzingen van Nibe volg dan staat de koellijn op 18, maar die heb ik al op 19 gezet in de hoop dat hij dan niet in de beveiliging zou schieten. Minimale Ta is 18 en die kan ook niet lager ingesteld worden. Meet hij een T <18 dan slaat de buitenunit direct af.

@flippy Een pomploze verdeler, uiteraard.
Zo uiteraard is het niet dus ik vraag het maar. Er is dus geen enkele plek waar menging/kortsluiting plaatsvind?

Welke delta t houd de machine aan en kan je het pompvermogen opkrikken?

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 19-07-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Zo uiteraard is het niet dus ik vraag het maar. Er is dus geen enkele plek waar menging/kortsluiting plaatsvind?

Welke delta t houd de machine aan en kan je het pompvermogen opkrikken?
Ik weet dat het niet zo uiteraard is, maar ik loop hier al langer mee. ;)

Ik kan het pompvermogen handmatig op 100% zetten. Hoe lager het pompvermogen (heb ik al wat mee gespeelt) hoe lager ook de Ta initieel wordt, dus een hoog vermogen geeft de meeste kas dat hij de Ta net boven de 18 houdt. Delta T is 3 graden en ook dit kan niet lager ingesteld worden, wel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Ik kan het pompvermogen handmatig op 100% zetten. Hoe lager het pompvermogen (heb ik al wat mee gespeelt) hoe lager ook de Ta initieel wordt, dus een hoog vermogen geeft de meeste kas dat hij de Ta net boven de 18 houdt. Delta T is 3 graden en ook dit kan niet lager ingesteld worden, wel hoger.
Zet die pomp maar eens op maximaal. Dat geeft je de meeste afgifte en dus meer ruimte om boven de pendelgrens te blijven. Als dat niet lukt moet je lager in temperatuur of een kleinere machine kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:34:
[...]

Zet die pomp maar eens op maximaal. Dat geeft je de meeste afgifte en dus meer ruimte om boven de pendelgrens te blijven. Als dat niet lukt moet je lager in temperatuur of een kleinere machine kopen...
Maximaal staat hij al, maar dat helpt niet, en lager in temperatuur kan hij niet. Kleine machine is ook zo wat, denk niet dat ik dat er niet doorheen krijg. :+

Maar jij zou dus ook niet beginnen aan de radiatoren mee laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:37:
[...]

Maximaal staat hij al, maar dat helpt niet, en lager in temperatuur kan hij niet. Kleine machine is ook zo wat, denk niet dat ik dat er niet doorheen krijg. :+

Maar jij zou dus ook niet beginnen aan de radiatoren mee laten draaien?
Radiatoren doen niks in dit geval en maken het alleen maar erger omdat je water wegpakt wat eigenlijk de vloer in had gekund.

Fancoils in de woonkamer (en slaapkamers....) en actief gaan koelen is beste oplossing. Enigste puntje is dat je dan dingen moet afsluiten (zoals de vloer) en de relevante leidingen hermetisch moet isoleren zodat je condenserend kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvaviX1dOK-48ZnSp6UVEuWjPpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yN7kY45kqtXWS47QYtBplubU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam deze afbeelding tegen en twijfel hoe ik dit moet zien. Is het waterdebiet van invloed op het ontdooien van de buitenunit? Maw, als hij tijdens het ontdooien te langzaam en niet voldoende warm water kan aantrekken, dan kan dat problemen geven..

Of zit ik er helemaal naast? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Radiatoren doen niks in dit geval en maken het alleen maar erger omdat je water wegpakt wat eigenlijk de vloer in had gekund.

Fancoils in de woonkamer (en slaapkamers....) en actief gaan koelen is beste oplossing. Enigste puntje is dat je dan dingen moet afsluiten (zoals de vloer) en de relevante leidingen hermetisch moet isoleren zodat je condenserend kan koelen.
Ok, helder. Ik had een stille hoop dat de grotere systeeminhoud een verschil zou kunnen maken. Maar dan laten we het gewoon zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:59
Ik ben me aan het voorbereiden op het zelf plaatsen van een warmtepomp. Ik lees hier een lange tijd mee en heb een redelijk idee van hoe ik het ga doen. Qua afvoer van water bij de unit loop ik een beetje spaak. Ik zie hier veel grindbakken onder de units om ijsvlakten te voorkomen. Nu is het zo dat in mijn geval de unit op een beton plaat komt te staan aan de voorkant van het huis. Ik woon aan een dijk bijna direct aan een kering. Deze kering is van beton en grenst aan het huis.
Ik ben opzoek naar input om het water op te vangen / af te voeren zonder dat ik in de grond kan graven. Ik zou bijvoorbeeld wel iets op de betonplaat kunnen plaatsen waar de unit weer op komt.

Iemand een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Condensbak airco, aansluiten op de regenwaterafvoer met evt een warmtelint?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BlupWoofer schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:41:
Ik ben me aan het voorbereiden op het zelf plaatsen van een warmtepomp. Ik lees hier een lange tijd mee en heb een redelijk idee van hoe ik het ga doen. Qua afvoer van water bij de unit loop ik een beetje spaak. Ik zie hier veel grindbakken onder de units om ijsvlakten te voorkomen. Nu is het zo dat in mijn geval de unit op een beton plaat komt te staan aan de voorkant van het huis. Ik woon aan een dijk bijna direct aan een kering. Deze kering is van beton en grenst aan het huis.
Ik ben opzoek naar input om het water op te vangen / af te voeren zonder dat ik in de grond kan graven. Ik zou bijvoorbeeld wel iets op de betonplaat kunnen plaatsen waar de unit weer op komt.

Iemand een goed idee?
de meeste units worden geleverd met een zakje doppen en een afvoernippel zodat je een externe afvoer kan aansluiten zodat het water gecontroleerd weg kan stromen.
het is dan wel een harde eis om de (optionele) warmtelint erbij te bestellen die onderin de unit moet komen en de afvoerleiding die je aan de unit maakt ook te voorzien van een warmtelint zodat er geen kans is dat water in de afvoer of onderin de unit kan bevriezen.

stroomverbruik is iets hoger maar dat maakt het volledig bedrijfszeker ongeacht de omstandigheden en zonder externe input.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 19-07-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:59
Ah dat klinkt goed! Ik kan kan een afvoertje leggen naar een afvoer punt een meter of 4 verderop.

Ik denk dat ik voor een 7kw LG ga. Ik ga eens onderzoeken hoe het zit met een evt afvoernippel voor deze unit. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:42
BlupWoofer schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:56:
Ah dat klinkt goed! Ik kan kan een afvoertje leggen naar een afvoer punt een meter of 4 verderop.

Ik denk dat ik voor een 7kw LG ga. Ik ga eens onderzoeken hoe het zit met een evt afvoernippel voor deze unit. Bedankt!
Bij de LG worden doppen en afvoernippel meegeleverd. Tevens zit er al een warmtelint onderin de warmtepomp. Je moet alleen nog zorgen dat de afvoerbuis open blijft bij vorst.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Die van mij loopt via de kelder de regenafvoer in. Een van de opties in het installatie document.

Ik heb de afvoerbuis nog geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
BlupWoofer schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:56:

Er zijn speciale warmtelinten die je dan in de afvoer mee laat lopen. Een meter of vier geeft echt geen enorm verbruik en die dingen springen vanzelf aan als het buiten onder de x graden komt (meestal zo'n 3 graden).

Zo zorg je ervoor dat je condenswater nooit bevriest, anders zou je een dikke ijsplaat krijgen onder de unit (zoals ik hier op het dak).

Ook bij Toshiba Estia worden alle afsluitdoppen meegeleverd om zo'n afvoer te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 20-07-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Aziraphale schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Wellicht is het goed deze vragen ook in het Nibe topic te zetten. Normaal gesproken betekent een hogere flow een kleinere delta-T.

De vraag is dus waar de WP op stuurt? Stuurt hij op Ta, of op delta-T. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat de WP in de beveiliging schiet.

Ik zie hier dat er gestuurd wordt op Ta (Toshiba). De delta-T begon op 2.6 bij inschakelen van koelen afgelopen week en daalt langzaam naar 1.2 ofzo. De Ta blijft constant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie83
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 17:32
blb4 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:53:
[...]

Iedereen die voor jou situatie iets anders aanraadt dan een 5 kW full electric WP heeft alleen maar oog voor het vullen van zijn portemonnee en is totaal niet geïnteresseerd in een comfortabele, efficiënte en zuinige installatie voor jou. Mogelijk een separate WPB voor SWW maar dat zal afhangen van installatiegemak.
Gisteren een installateur (met name Vaillant) over de vloer gehad om de situatie op tenemen. Op zich een redelijk gesprek.
Alles doorgenomen, details doorgegeven:
Bouwjaar: 1975
2-onder-1 kap
Naisolatie: Dak RC 6,1 / Spouwmuur isolatie RC 1,9,
Dit najaar uit te voeren: vloerisolatie RC 4,5 / nieuwe kozijnen hele woning met triple glas + vloerverwarming 55m2 met 20mm buisdiameter over 7 groepen.
Gas verbruik aug 2021-juli 2022: 950m3
Gas verbruik aug 2022-juni 2023: 650m3
Afgelopen stookseizoen is het dagverbruik 2x net boven de 8m3 gekomen. (thermostaat op 19graden, jaar ervoor 20,5)

Voor de zekerheid reken ik met een jaarverbruik van 1100m3 waarvoor jullie al aangaven dat een vermogen van 5kW bij -10 voldoende moet zijn.

Wordt ik vanochtend gebeld dat hij het toch niet aandurft en bang is dat het stroomverbruik dan hoger dan verwacht zou zijn en de investeringskosten te hoog zullen worden om in een redelijke termijn terug te verdienen.

De zoektocht naar een installateur gaat dus nog even door.
Wat een gedoe om mensen te vinden die niet simpelweg een hybride op willen hangen en door naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 15:02
Ga langzaam aan een start maken met de eerste voorbereidingen voor plaatsing van 2x 5.5 kw monoblock. Ik heb ongeveer 12m te overbruggen met grondleiding waar ik Terrendis voor wil gebruiken (deel van 12m in de grond deel door de kelder). Idee is 2x een grondleiding (aanvoer/ retour) alleen twijfel ik tussen 32 en 40 mm diameter. Prijs verschil is er uiteraard met name de 40mm koppeling maakt het best wat duurder.

Overgang van grondleiding zal naar 32mm meerlaagsbuis zijn welke ik bijna meteen met een t stuk zal opsplitsen naar 2x 32mm welke dan naar de pomplose verdelers gaan.

Retour zelfde verhaal min of meer dus alles weer samen naar 32mm dan naar de grondleiding.

Heeft het nut/zin/effect om 40mm grondleiding te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:22
Ik ben bezig om mijn meterkast opnieuw in te richten, nu is hij niet goed inericht (warmtepomp zit volledig op één fase en verbruikt dan teveel stroom bij het legionellaprogramma). De compressor zit op een 20A-zekering. Ik heb 3x25A thuis. In hoeverre gebruikt een warmtepomp bij het verwarmen van het huis zonder bijstookelement ook daadwerkelijk 20A? Als dat regelmatig/continu/onvoorspelbaar het geval is, dan zet ik die 20A op één fase met de rest van het huis op de andere 2 fases. De bijstookelementen zet ik dan elk op de andere fases.

[ Voor 12% gewijzigd door manusjevanalles op 20-07-2023 11:15 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

manusjevanalles schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:13:
Ik ben bezig om mijn meterkast opnieuw in te richten, nu is hij niet goed inericht (warmtepomp zit volledig op één fase en verbruikt dan teveel stroom bij het legionellaprogramma). De compressor zit op een 20A-zekering. Ik heb 3x25A thuis. In hoeverre gebruikt een warmtepomp bij het verwarmen van het huis zonder bijstookelement ook daadwerkelijk 20A? Als dat regelmatig/continu/onvoorspelbaar het geval is, dan zet ik die 20A op één fase met de rest van het huis op de andere 2 fases. De bijstookelementen zet ik dan elk op de andere fases.
Je moet ze eigenlijk altijd op de fase splitsen. Je kan rustig andere dingen erbij doen zolang je de gelijktijdige belasting maar verdeelt. Met 3 fase is dat vrij makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Klopt, de buitenunit zit op 1x20A en 2x16A. De 2x16A gaan elk op een aparte fase. Maar wat ik wil weten is of die 20A van de compressor ook altijd 20A is als de verwarming aan staat, want dan kan er weinig meer bij op die fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

manusjevanalles schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:54:
Klopt, de buitenunit zit op 1x20A en 2x16A. De 2x16A gaan elk op een aparte fase. Maar wat ik wil weten is of die 20A van de compressor ook altijd 20A is als de verwarming aan staat, want dan kan er weinig meer bij op die fase.
Als hij 20A trekt doet hij dat niet lang. Gewoon uitgaan van de nominale vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Tja, en dat nominale vermogen weet ik dus niet. Nog geen winter gehad met de warmptepomp (recent pas de sleutel gekregen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

manusjevanalles schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:19:
Tja, en dat nominale vermogen weet ik dus niet. Nog geen winter gehad met de warmptepomp (recent pas de sleutel gekregen).
Nominale vermogen is wat hij verbruikt in vollast met de verwachte COP bij -10. Dat is het maximale vermogen wat ie langdurig gaat trekken tijdens verwarmen in de winter en maken van SWw en waar je rekening mee moet houden.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 20-07-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
manusjevanalles schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:19:
Een 20A groep? Achter een 25A hoofdzekering?

Dat hoort niet, maar wat is het merk/type van ze warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Blihi schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Niet helemaal netjes inderdaad. Het gaat om een Stiebel Eltron WPL 15 ACS met HM Trend binnenunit. Volgens de datasheet moet de compressor achter een 20A-zekering.

Volgens dezelfde datasheet kom ik bij A-7/W35 uit op 2,42 kW, bij A-15/W35 op 2,45 en bij A-7/W55 op 3,38 kW. Dat is nog allemaal ruim binnen de 16A, echter dat is dus exclusief SWW maken lijkt me.

https://www.stiebel-eltro...lation/WPL%2015-25_en.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door manusjevanalles op 20-07-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
Blihi schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Dat ligt er aan: een 20A B-curve automaat achter een 25A C-curve automaat is waarschijnlijk prima volgens de regels. Een 20A smeltzekering achter een 25A zandzekering wellicht niet.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
manusjevanalles schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:08:
[...]

Niet helemaal netjes inderdaad. Het gaat om een Stiebel Eltron WPL 15 ACS met HM Trend binnenunit. Volgens de datasheet moet de compressor achter een 20A-zekering.

Volgens dezelfde datasheet kom ik bij A-7/W35 uit op 2,42 kW, bij A-15/W35 op 2,45 en bij A-7/W55 op 3,38 kW. Dat is nog allemaal ruim binnen de 16A, echter dat is dus exclusief SWW maken lijkt me.

https://www.stiebel-eltro...lation/WPL%2015-25_en.pdf
Ik denk dat je je vergist. Die 20A is de maximale zekeringswaarde. De stroom in het apparaat mag daar niet bovenuit komen. Aangezien een heleboel aangesloten zaken via de buitenunit lopen, is die stroom veel hoger dan je in de praktijk haalt.

Alleen als je op alle aansluitingen pompen/kleppen etc aansluit en die allemaal tegelijk maximaal belast tegen de afzekeringswaarde kom je aan die 20A.

Mijn Toshiba zegt ook: afzekeren met max 20A. De maximale stroom is 19A. Hij zit achter een 16A automaat en heeft nog nooit meer dan 3680 Watt getrokken (dat zal bij 220V geweest zijn, de voltages zijn hier over het algemeen heel laag). Dat is dus 16.7A en dat gaat prima achter een 16A zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Blihi schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:32:
[...]

Ik denk dat je je vergist. Die 20A is de maximale zekeringswaarde. De stroom in het apparaat mag daar niet bovenuit komen. Aangezien een heleboel aangesloten zaken via de buitenunit lopen, is die stroom veel hoger dan je in de praktijk haalt.

Alleen als je op alle aansluitingen pompen/kleppen etc aansluit en die allemaal tegelijk maximaal belast tegen de afzekeringswaarde kom je aan die 20A.

Mijn Toshiba zegt ook: afzekeren met max 20A. De maximale stroom is 19A. Hij zit achter een 16A automaat en heeft nog nooit meer dan 3680 Watt getrokken (dat zal bij 220V geweest zijn, de voltages zijn hier over het algemeen heel laag). Dat is dus 16.7A en dat gaat prima achter een 16A zekering.
Nee het advies is echt een B20, zie ook het topic wat ik ervoor heb aangemaakt voor de datasheets: manusjevanalles in "Meterkast juist ingericht?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Blihi schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:19:
[...]

Wellicht is het goed deze vragen ook in het Nibe topic te zetten. Normaal gesproken betekent een hogere flow een kleinere delta-T.

De vraag is dus waar de WP op stuurt? Stuurt hij op Ta, of op delta-T. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat de WP in de beveiliging schiet.

Ik zie hier dat er gestuurd wordt op Ta (Toshiba). De delta-T begon op 2.6 bij inschakelen van koelen afgelopen week en daalt langzaam naar 1.2 ofzo. De Ta blijft constant.
Daar kwamen we er niet uit, vandaar dat ik hier terechtkwam met de vraag of het safe zou zijn om de systeeminhoud te vergroten1 dmv de radiatoren, zodat hij dan misschien het vermogen kwijt zou kunnen. Dat zal hem, heb ik van @flippy begrepen, niet worden, dus koelen gaat hem gewoon niet worden.

In dit geval stuurt hij overigens op de Ta. Er zit een minimale Ta van 18 op en als hij daaronder komt gaan de graadminuten in één keer naar 0 en slaat de machine af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:32:
[...]

Daar kwamen we er niet uit, vandaar dat ik hier terechtkwam met de vraag of het safe zou zijn om de systeeminhoud te vergroten1 dmv de radiatoren, zodat hij dan misschien het vermogen kwijt zou kunnen. Dat zal hem, heb ik van @flippy begrepen, niet worden, dus koelen gaat hem gewoon niet worden.

In dit geval stuurt hij overigens op de Ta. Er zit een minimale Ta van 18 op en als hij daaronder komt gaan de graadminuten in één keer naar 0 en slaat de machine af.
je kan natuurlijk ook de dauwpuntbeveiliging eraf halen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:36:
[...]

je kan natuurlijk ook de dauwpuntbeveiliging eraf halen... O-)
Dat heb ik al gedaan, want die had toch geen zin omdat de Ta niet onder de 18 mag komen... Hij regelt dus niet meer op luchtvochtigheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:32:
[...]

Dat heb ik al gedaan, want die had toch geen zin omdat de Ta niet onder de 18 mag komen... Hij regelt dus niet meer op luchtvochtigheid etc.
ik bedoel ook het deel van de beveiliging die voorkomt dat je onder de 18 mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:36:
[...]

ik bedoel ook het deel van de beveiliging die voorkomt dat je onder de 18 mag.
Als ik die uit kon zetten dan had ik dat direct gedaan, maar dat kan dus net niet. En het bizarre is dat met een losse SMO S40 controleunit je die beveiliging op 10 graden kunt zetten, maar met een VVM S320 binnenunit (met boiler en zo) je niet lager dan 18 kunt. Schiet mij maar lek, ik snap het niet. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:11:
[...]

Als ik die uit kon zetten dan had ik dat direct gedaan, maar dat kan dus net niet. En het bizarre is dat met een losse SMO S40 controleunit je die beveiliging op 10 graden kunt zetten, maar met een VVM S320 binnenunit (met boiler en zo) je niet lager dan 18 kunt. Schiet mij maar lek, ik snap het niet. :N
je hebt een ACS310 module/kit nodig als die er nog niet in zit. dan kan je koeling aanzetten in het servicemenu.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 20-07-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:41
Aziraphale schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:11:
[...]

Ik snap het wel; ze zullen bij Nibe wel willen voorkomen dat er ín het apparaat wordt gecondenseerd. Daar zal de isolatie wel tekortschieten, o.i.d. :)

Maar 18c als minimum is in veel gevallen niet heel erg bruikbaar... als het echt niet een paar graadjes lager kan, dan is dat wel een beetje jammer.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:18:
[...]

je hebt een ACS310 module/kit nodig als die er nog niet in zit. dan kan je koeling aanzetten in het servicemenu.
Die kit is toch voor 4-pijps koelen? Dat is bij mij niet van belang, het gaat mij om puur passief koelen met een Ta van 18-19.

En hij kan ook wel koelen, dat is het punt niet. Het probleem is dat hij na het starten van koelen vol gas gaat en dan de Ta al snel onder de 18 duikt. En aan die begrenzing is dus niets te veranderen.

Het zou mooi zijn wanneer hij zich gewoon aan de koellijn zou houden en zich zou richten op die temperatuur. Maar om de een of andere reden duikt hij daar dan met de Ta toch onder.

@Fullpower Zit er dik in en ik vind die 18 graden ook prima. Het zou alleen zo fijn zijn wanneer de buitenunit zich ook aan die 18 zou houden en zou gaan moduleren wanneer de dT in het nauw komt. Die is overigens ook niet lager dan 3 in te stellen.

Maar goed, ik heb alles wat ik op het apparaat in kan stellen al geprobeerd. Het vergroten van de systeeminhoud was mijn laatste strohalm, maar dat gaat dus ook geen soelaas bieden. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:33:
[...]
Het vergroten van de systeeminhoud was mijn laatste strohalm, maar dat gaat dus ook geen soelaas bieden.
helaas, de enigste manier om dat rond te krijgen met zo'n grote WP is met een paar honderd liter aan buffer en dan nog geeft het geen garantie dat hij niet eronder duikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:35:
[...]

helaas, de enigste manier om dat rond te krijgen met zo'n grote WP is met een paar honderd liter aan buffer en dan nog geeft het geen garantie dat hij niet eronder duikt.
Maar, maar, hij is maar iets meer dan 5 kW.... Dat is toch maar een kleintje? Al lijkt, als ik naar de specs kijk, het koelvermogen groter dan het verwarmingsvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Bossie83 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Gisteren een installateur (met name Vaillant) over de vloer gehad om de situatie op tenemen. Op zich een redelijk gesprek.
2-onder-1 kap
Dit najaar uit te voeren: vloerisolatie RC 4,5 / nieuwe kozijnen hele woning met triple glas + vloerverwarming 55m2 met 20mm buisdiameter over 7 groepen.
Afgelopen stookseizoen is het dagverbruik 2x net boven de 8m3 gekomen. (thermostaat op 19graden, jaar ervoor 20,5)

Voor de zekerheid reken ik met een jaarverbruik van 1100m3 waarvoor jullie al aangaven dat een vermogen van 5kW bij -10 voldoende moet zijn.

Wordt ik vanochtend gebeld dat hij het toch niet aandurft en bang is dat het stroomverbruik dan hoger dan verwacht zou zijn en de investeringskosten te hoog zullen worden om in een redelijke termijn terug te verdienen.

Wat een gedoe om mensen te vinden die niet simpelweg een hybride op willen hangen en door naar de volgende.
Je huis is prima geïsoleerd, en de vloerverwarming uitstekend geschikt. Waarom plaats je niet gewoon zelf een 5kW monobloc? Met de hulp van dit - en als je een Panasonic neemt het Pana topic - kom je er waarschijnlijk wel uit, al dan niet met een stukje maatwerk begeleiding (ook voor de subsidie).

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:15:
[...]
Maar, maar, hij is maar iets meer dan 5 kW.... Dat is toch maar een kleintje? Al lijkt, als ik naar de specs kijk, het koelvermogen groter dan het verwarmingsvermogen.
alles is relatief, probleem is dat de nibe programmering niet bepaald delicaat is hoe die loopt te opzichte van de oosterse merken. hij wil heel graag optoeren maar aftoeren niet. dus wil je binnen het afregelgebied komen dat de compressor de tijd krijgt om netjes af te toeren heb je ongeveer 10 minuten nodig. en om dat met een buffer genoeg tijd te geven betekent dat je honderden liters nodig hebt om genoeg massa te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 20-07-2023 21:31 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Grolsch schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:05:
@PentaClover durf je al een jaartal te noemen wanneer je gaat investeren? :+
PentaClover schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:10:
[...]
Hmm, ik heb volgens mij het record van @CurlyMo al verbroken, dus daar hoef ik het niet langer voor te rekken, maar installateurs reageren nogal traag (lees niet) op verzoeken... dus ik zie het eerlijk gezegd niet meer dit jaar gebeuren ... volgend jaar misschien. :+
Sja en toen is het in 2022 wel gelukt om een installateur te vinden en is er besteld, maar de investering is niet gedaan omdat het allemaal niet leverbaar was .... nu is het eind juli 2023, bijna 4 jaar nadat ik de Kamstrup in mijn CV had gebouwd om de eerste testjes met WP temperaturen te doen en eindelijk staat het er sinds gisteren aangesloten en wel:

Buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/da--vQko3yVtpYCDsl9lYgxFkIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DA6AXfv5kDM2BOBC6Hf5F3Qu.jpg?f=user_large

Binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TanXE7Gw7MIQdqzP9tluhiZp00Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eoQ2rwX0A05LTtJySYRwTXzE.jpg?f=user_large

Nu nog wachten op de winter :+

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:30
Ik zit na te denken over hoe ik de verwarming wil regelen in ons huis ga aanleggen.

Beneden komt vloerverwarming.
Verdieping en zolder wil ik met Fancoils doen.
Tevens ook SWW via de warmtepomp.
Kunnen koelen zou leuk zijn.

Verder wil ik het zo simpel mogelijk houden. Sowieso wil ik geen domotica nodig hebben voor de werking van het alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHN0CfX708pcUeEIOK9eQlK0qao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8eVJsUcWlzJT7wYmxbe15uA.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee tot dusver:

Warmtepomp staat buiten, komt via kruipruimte binnen, aanvoer gaat dan direct door naar zolder, zal dan eerst door de fancoils gaan, en de retour van de fancoils gaat dan door de vloerverwarming. Klep A staat default dicht.

Bij een SWW run zal klep B schakelen richting de boiler, klep A zal opengaan zodat het retour van de boiler niet over de vloerverwarming gaat.

Bij koelen gaat het water ook eerst door de fancoils, waardoor het al ietsje opwarmt voordat het de vloer in gaat. Als het dan alsog te koud is en er risico op condens ontstaat dan kan klep A alsnog open om de vloer over te slaan.

Vragen:
1) Zijn er nadelen aan het in serie zetten van fancoils en vloerverwarming?
2) Is een bypass over de vloerverwarming voldoende om bij een SWW run het hete water ervan te overtuigen om niet in de vloer te lopen?
3) Mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik las hierboven iets over nominale stroom in plaats van maximale stroom. Toch even de vraag uit mijn eigen topic voorleggen:
verkeerslicht in "Monoblock warmtepomp zelf installeren"

Ik heb 2x2,5mm kabel gelegd voor m'n 1 fase warmtepomp.
Ik ging er vanuit dat als ik bij Tbivalent (-10°C) de maximum haalbare 7kW afgifte trek met een (worstcase scenario) COP van 2, dat ik dan een stroom zou hebben van 3500/230 = 15,2A op de compressor (er zit ook geen backup heater op).
Daarnaast gaat het om een kabel van slechts 4 meter in totaal tot de aansluiting in de meterkast. Op die afstand is de weerstand nooit zo hoog dat de zekering niet meer werkt volgens mij.

Nu is het zo dat de handleiding van m'n wp het volgende zegt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RCfh5zt1F6Du0qxjIICRIs_i38=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DWfULFuLdtW1qCoJJR4DQS1h.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LppBpkTlQAlwWjY1RW-8XPe4zhY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4AMMnHrjrCbgBa5zvqaYxKi2.png?f=fotoalbum_tile

Nominale stroom is dus 17A (MCA waarvan 15,5A voor de compressor op maximale frequentie) wat redelijk klopt met mijn rekensom. Dan is die 2x2,5mm² toch prima lijkt me?

Doe ik er goed aan om een nieuwe kabel met 4mm² te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
@stereohead
1) Je hebt zo geen directe controle over de watertemperatuur in de vloerverwarming. Ik neem aan dat de begane grond de primaire leefruimte is, de watertemperatuur wordt afhankelijk van het gedrag van de fancoils. Of het erg is een tweede? Hoe liggen de verhouding in afgifte vermogen van de vloerverwarming en van de fancoils?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

stereohead schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:37:
Ik zit na te denken over hoe ik de verwarming wil regelen in ons huis ga aanleggen.

Verder wil ik het zo simpel mogelijk houden. Sowieso wil ik geen domotica nodig hebben voor de werking van het alles.

[Afbeelding]

Mijn idee tot dusver:

Warmtepomp staat buiten, komt via kruipruimte binnen, aanvoer gaat dan direct door naar zolder, zal dan eerst door de fancoils gaan, en de retour van de fancoils gaat dan door de vloerverwarming. Klep A staat default dicht.

Bij een SWW run zal klep B schakelen richting de boiler, klep A zal opengaan zodat het retour van de boiler niet over de vloerverwarming gaat.

Bij koelen gaat het water ook eerst door de fancoils, waardoor het al ietsje opwarmt voordat het de vloer in gaat. Als het dan alsog te koud is en er risico op condens ontstaat dan kan klep A alsnog open om de vloer over te slaan.

Vragen:
2) Is een bypass over de vloerverwarming voldoende om bij een SWW run het hete water ervan te overtuigen om niet in de vloer te lopen?
3) Mis ik nog iets?
gaat niet werken. je bent al je warmte kwijt voor het de vloer bereikt waar je het wilt hebben.

gewoon een parralel systeem en de fancoils bemeten dat ze op VV temperaturen voldoende werken.
en tijdens koelbedrijf gewoon een klep die de VV dicht drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
manusjevanalles schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:17:
[...]

Nee het advies is echt een B20, zie ook het topic wat ik ervoor heb aangemaakt voor de datasheets: manusjevanalles in "Meterkast juist ingericht?"
Weet iemand of de de 2xB16 (2/N/PE) verdeeld mogen worden op de fases? Ik heb de WPL 15 ACS, waarbij staat dat het voltage 230 is. Is de emergency booster dan intern als 32A bedraad? Want bij de WPL 20A staat 400 volt bij 3xB16 (3/N/PE).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsLyQTSd0chRDErMhkhjgSJH6y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PzAC2mBFes5sppwstbVVzSo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqAI9BONq2pa-ByNf6qasecsnG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoo2YFqoFyM2QAt1bzOMpjO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKdXK7qEoZyj3gpSosQ7Fjmpimc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCAjxUYDFOOnYkxWzVfAA6YL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door manusjevanalles op 20-07-2023 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Bossie83 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:42:
[...]

2-onder-1 kap

apart verhaal zeg. wat kan de installateur jou terugverdientijd schelen? of maakt hij daar zijn offerte op?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
stereohead schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:37:

[Afbeelding]

Mijn idee tot dusver:

Vragen:
3) Mis ik nog iets?
Vind het een mooi plan, fancoils boven, vloerverwarming beneden!
Maar ik zou zeker overwegen om de boel parallel te doen om op vraag 1 terug te komen. Waarom?:
- je circulatiepomp moet harder werken in serie
- waterzijdig inregelen is niet meer mogelijk. Immers door waterzijdig boven e.e.a. te beperken, of de fan van een fancoil lager te zetten, wordt de Ta van de vloerverwarming ineens hoger. Maar tegelijkertijd ben je de flow daarmee aan het knijpen.
- doordat je parallel waterzijdig de boel kunt inregelen kun je hetzelfde bereiken als wat je serie voor ogen hebt (behalve koelen).

Serieschakelingen zijn altijd complex omdat het ene deel in de keten invloed heeft op het gedrag van het andere deel in de keten. Parallel heeft daar geen last van (min of meer hetzelfde effect als bij elektrische schakelingen).

Het is wel heel waardevol om het optioneel (dus alleen in de zomer) in serie te zetten met een paar kleppen, want voor koelen is het natuurlijk wel heel nuttig om de fancoils condenserend te laten koelen en de vloerverwarming tegelijkertijd boven het dauwpunt.

Pagina: 1 ... 40 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)