@
redcap Ik heb gewoon twee mengverdelers met eigen pomp, dus ik heb deze bewust niet pomploos gemaakt. Om even in te haken op de discussie hier: Een verdeler met pomp is niet altijd een slecht idee.
Zolang de primaire flow en de secundaire flow aan elkaar gelijk is, vindt er effectief geen menging plaats. Als de WP 1000 liter/uur de leiding in stuurt en de verdeler stuurt ook 1000 liter/uur de vloer in, dan wordt er niets gemengd. Dit kan handig zijn als, zoals hier, de leidingweerstand veel te hoog is om met een enkele pomp de hele vloer te voorzien. Zeker bij de ombouw van CV naar WP, waarbij de hoofdleidingen naar de verdelers niet vervangen kunnen worden kan dit een goedkopere optie zijn.
Ik heb zelf bewust de verdelers niet omgebouwd en dat heeft nog een andere reden. De bottleneck voor de verwarming is, in mijn geval, de badkamer. Die heeft het kleinste oppervlak en wil je het warmst hebben. Ik houd de badkamer warm als ik er 31 graden water doorheen jaar, met 5 liter/min vanuit de verdeler.
De vloer beneden heeft een lagere temperatuur nodig. Om dit te realiseren is de boel zo afgesteld dat de verdeler boven voldoende flow krijgt om de badkamer (en eventuele andere zones) van voldoende warm water te voorzien. De WP maakt dan ook 31 graden water (tot 35 bij -10 buiten). De vloer beneden mengt die 31 graden en die vloer wordt dus gevoed met iets kouder water.
Ik ben me ervan bewust dat dit COP kost. De WP moet immers warmer water leveren en de pompen verbruiken ook wat (wel allemaal A-label pompen). Toch is het in mijn geval de beste keuze.
PS. De primaire pomp staat in de WP op 80%. Dat levert een flow van 20 liter/min op, verdeeld over 2 verdelers. daar valt nog wel iets aan te verbeteren omdat er nog redelijk veel haakse koppelingen in zitten. Dezelfde instelling levert een flow van 25 liter/min over het SWW vat. De minimal flow volgens de handleiding is 14 liter/min, dus ruimschoots voldoende.
Wel belangrijk bij het toepassen van volledig nageregelde mengverdelers is een schakelbuffer in de retour om ervoor te zorgen dat de minimale systeeminhoud gegarandeerd is voor de defrosts (34 liter in mijn geval). Ik heb gewoon een 50 liter vaatje van Nefit onder de binnenunit staan. Die is niet geschikt om onder het dauwpunt te koelen, dus als je dat wel wilt moet je een andere keuze maken.
[
Voor 18% gewijzigd door
Blihi op 18-07-2023 12:25
]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp