Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
verkeerslicht schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:48:
Ik las hierboven iets over nominale stroom in plaats van maximale stroom. Toch even de vraag uit mijn eigen topic voorleggen:
verkeerslicht in "Monoblock warmtepomp zelf installeren"

Ik heb 2x2,5mm kabel gelegd voor m'n 1 fase warmtepomp.
Ik ging er vanuit dat als ik bij Tbivalent (-10°C) de maximum haalbare 7kW afgifte trek met een (worstcase scenario) COP van 2, dat ik dan een stroom zou hebben van 3500/230 = 15,2A op de compressor (er zit ook geen backup heater op).
Daarnaast gaat het om een kabel van slechts 4 meter in totaal tot de aansluiting in de meterkast. Op die afstand is de weerstand nooit zo hoog dat de zekering niet meer werkt volgens mij.

Nu is het zo dat de handleiding van m'n wp het volgende zegt:
[Afbeelding][Afbeelding]

Nominale stroom is dus 17A (MCA waarvan 15,5A voor de compressor op maximale frequentie) wat redelijk klopt met mijn rekensom. Dan is die 2x2,5mm² toch prima lijkt me?

Doe ik er goed aan om een nieuwe kabel met 4mm² te trekken?
wat betreft die kabel. 4meter is niets en dan is 2.5mm ook altijd goed zat.

Ik zou de fancoils ook apart aansluiten. hier heb ik het lastig om alles uit te zetten (radiator gang) en die condenseert dus toch mooi op den duur.

Valt me zelf wel tegen hoeveel vermogen je echt kwijt kan in de fancoils. ik heb er dan maar 2 en zouden 1,6kw per stuk moeten doen qua koelen, maar de opstartpiek van in elk geval mijn LG 7kw warmtepomp is echt fors. Het is wel leuk om COP10 te halen, maar dan heb je ook snel 3kw of meer koelvermogen wat je wel kwijt moet kunnen. de fancoils zelf ben ik wel heel tevreden over. super koeling en verwarming in korte tijd.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:49
flippy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:31:
[...]

alles is relatief, probleem is dat de nibe programmering niet bepaald delicaat is hoe die loopt te opzichte van de oosterse merken. hij wil heel graag optoeren maar aftoeren niet. dus wil je binnen het afregelgebied komen dat de compressor de tijd krijgt om netjes af te toeren heb je ongeveer 10 minuten nodig. en om dat met een buffer genoeg tijd te geven betekent dat je honderden liters nodig hebt om genoeg massa te krijgen.
Check. Nibe pakt het inderdaad nogal anders aan met dat systeem met graadminuten. Met verwarmen is dat geen punt, maar in het Nibe topic zie je wel naar voren komen dat bij koelen het allemaal wel wat subtieler mag.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Powrskin schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:10:
[...]

wat betreft die kabel. 4meter is niets en dan is 2.5mm ook altijd goed zat.

Ik zou de fancoils ook apart aansluiten. hier heb ik het lastig om alles uit te zetten (radiator gang) en die condenseert dus toch mooi op den duur.

Valt me zelf wel tegen hoeveel vermogen je echt kwijt kan in de fancoils. ik heb er dan maar 2 en zouden 1,6kw per stuk moeten doen qua koelen, maar de opstartpiek van in elk geval mijn LG 7kw warmtepomp is echt fors. Het is wel leuk om COP10 te halen, maar dan heb je ook snel 3kw of meer koelvermogen wat je wel kwijt moet kunnen. de fancoils zelf ben ik wel heel tevreden over. super koeling en verwarming in korte tijd.
(y) goed om te horen. Is het niet zo dat het verzekeringstechnisch nog problemen kan vormen als er 2,5mm² aangesloten wordt op een 25A zekering? Heb net begrepen dat het volgens NEN1010 gewoon mag als het maximale kabelverlies voldoet aan de norm van 5%. met 4m en met de maximale stroom van 19A die de wp trekt zou ik op 1,4V (0,6%) verlies komen.

Die fancoils zijn waarschijnlijk pas 1,6kW op 't moment dat je de fan op standje orkaan zet, en dat is toch ook niet echt comfortabel.

[ Voor 8% gewijzigd door verkeerslicht op 20-07-2023 22:52 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie83
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-07 19:49
Powrskin schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:00:
[...]

apart verhaal zeg. wat kan de installateur jou terugverdientijd schelen? of maakt hij daar zijn offerte op?
Enorm bang voor ontevreden klanten en “dat een busje met zijn naam erop regelmatig voor de deur moet staan omdat het niet goed werkt”.

Ook aangegeven dat de terugverdientijd niet mijn primaire doel is, maar daar komt niet echt een antwoord op. Vond het ook niet de moeite waard zo iemand te proberen overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

PentaClover schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:36:
[...]

[...]

Sja en toen is het in 2022 wel gelukt om een installateur te vinden en is er besteld, maar de investering is niet gedaan omdat het allemaal niet leverbaar was .... nu is het eind juli 2023, bijna 4 jaar nadat ik de Kamstrup in mijn CV had gebouwd om de eerste testjes met WP temperaturen te doen en eindelijk staat het er sinds gisteren aangesloten en wel:

Buiten:
[Afbeelding]

Binnen:
[Afbeelding]

Nu nog wachten op de winter :+
@PentaClover wat een heerlijk gezicht zo'n deftige unit in de tuin ;)
Geen gedoe met bevriezingsgevaar, niet verkeerd!
Binnen ook netjes afgewerkt, geen koel-optie?
Ik lees dat je de Kamstrup (303??) hebt geplaatst al een tijdje geleden.
Hoe kan ik simpel deze uitlezen, vergelijken met het opgenomen vermogen (kh pulsen van een 3 fase meter of een Carlo Gavazzi EM24 modbus over ethernet kWhvermogens meter) en realtime de COP loggen?
Lijkt me erg nuttig bij het inregelen van je systeem en om te bepalen of ik de voorbereiding van 2 gaten in het zolderdek nodig ga hebben om twee extra leidingen naar de JAGA te kunnen trekken.
Hier komt een Nibe 2120-16 met een buffervat van 300 liter en een SMO S40 die alles onder controle houdt.
Wordt systeem met naregeling omdat ik flow voor zowel de JAGA als de conventionele radiatoren wil kunnen leveren en met het spaghetti leidingnetwerk in on huis (Uponor 22 voor transport en 16 naar de radiatoren) zie ik dat niet zo zitten..

Onderstaand de voorbereiding voor het feestje komende weken als de installateur een plekkie in zijn agenda heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wA_llcHwICQ1lDew2-M59JtzG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMhchmvoyiIRUBbOZCRGAQmL.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Aziraphale schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:22:
[...]

Check. Nibe pakt het inderdaad nogal anders aan met dat systeem met graadminuten. Met verwarmen is dat geen punt, maar in het Nibe topic zie je wel naar voren komen dat bij koelen het allemaal wel wat subtieler mag.
@Aziraphale Handig te weten!
Aan een buffervat van 300 liter heb ik denk ik wel voldoende om de compressor even mee bezig te houden, dat pakt dus wel ok uit in een systeem met na regeling t.b.v. JAGA én conventionele radiatoren in één systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
verkeerslicht schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:24:
[...]

(y) goed om te horen. Is het niet zo dat het verzekeringstechnisch nog problemen kan vormen als er 2,5mm² aangesloten wordt op een 25A zekering? Heb net begrepen dat het volgens NEN1010 gewoon mag als het maximale kabelverlies voldoet aan de norm van 5%. met 4m en met de maximale stroom van 19A die de wp trekt zou ik op 1,4V (0,6%) verlies komen.

Die fancoils zijn waarschijnlijk pas 1,6kW op 't moment dat je de fan op standje orkaan zet, en dat is toch ook niet echt comfortabel.
opzich valt dat ook alles mee. ook op luide stand is het laten we zeggen ventilator stand.
daar zeg ik wel ook direct mee dat op stille stand de warmtepomp vrij snel gaat pendelen.
als je er een stuk of 4 a 5 hebt dan zal dat denk ik goed werken. ook op laag volume komt er met niet al te gekke temperaturen toch een aardig fijn fris windje van de fancoils. tov vloerverwarming echt een hele grote stap. Het is een luxe ding met stroom over koel ik het huis vanaf de bovenverdieping. Dit jaar aldoor een beetje rond de 21/22/23c gehangen

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Bossie83 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Enorm bang voor ontevreden klanten en “dat een busje met zijn naam erop regelmatig voor de deur moet staan omdat het niet goed werkt”.

Ook aangegeven dat de terugverdientijd niet mijn primaire doel is, maar daar komt niet echt een antwoord op. Vond het ook niet de moeite waard zo iemand te proberen overtuigen.
ja jammer. het lijkt erop dat ik ook de installatiemarkt op ga. Vind het zonde dat het zo langzaam gaat allemaal.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PentaClover schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:36:
[...]

[...]

Sja en toen is het in 2022 wel gelukt om een installateur te vinden en is er besteld, maar de investering is niet gedaan omdat het allemaal niet leverbaar was .... nu is het eind juli 2023, bijna 4 jaar nadat ik de Kamstrup in mijn CV had gebouwd om de eerste testjes met WP temperaturen te doen en eindelijk staat het er sinds gisteren aangesloten en wel:

Buiten:
[Afbeelding]

Binnen:
[Afbeelding]

Nu nog wachten op de winter :+
Wat een knaap van een buiten unit? Wat zijn de specs?

Nog iets van afwatering voorzien? Ik voorspel een ijsbaan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 01:49
bioscrasher schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:16:
[...]

@Aziraphale Handig te weten!
Aan een buffervat van 300 liter heb ik denk ik wel voldoende om de compressor even mee bezig te houden, dat pakt dus wel ok uit in een systeem met na regeling t.b.v. JAGA én conventionele radiatoren in één systeem.
Dat is de vraag. In eerste instantie wel omdat je dan de temperatuur van je vat omlaag gaat brengen, maar het is even de vraag wat hij gaat doen als die temperatuur op 18 zit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-07 13:07
Oilman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:49:
@stereohead
1) Je hebt zo geen directe controle over de watertemperatuur in de vloerverwarming. Ik neem aan dat de begane grond de primaire leefruimte is, de watertemperatuur wordt afhankelijk van het gedrag van de fancoils. Of het erg is een tweede? Hoe liggen de verhouding in afgifte vermogen van de vloerverwarming en van de fancoils?
flippy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:54:
[...]

gaat niet werken. je bent al je warmte kwijt voor het de vloer bereikt waar je het wilt hebben.

gewoon een parralel systeem en de fancoils bemeten dat ze op VV temperaturen voldoende werken.
en tijdens koelbedrijf gewoon een klep die de VV dicht drukt.
verkeerslicht schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:02:
[...]

Vind het een mooi plan, fancoils boven, vloerverwarming beneden!
Maar ik zou zeker overwegen om de boel parallel te doen om op vraag 1 terug te komen. Waarom?:
- je circulatiepomp moet harder werken in serie
- waterzijdig inregelen is niet meer mogelijk. Immers door waterzijdig boven e.e.a. te beperken, of de fan van een fancoil lager te zetten, wordt de Ta van de vloerverwarming ineens hoger. Maar tegelijkertijd ben je de flow daarmee aan het knijpen.
- doordat je parallel waterzijdig de boel kunt inregelen kun je hetzelfde bereiken als wat je serie voor ogen hebt (behalve koelen).

Serieschakelingen zijn altijd complex omdat het ene deel in de keten invloed heeft op het gedrag van het andere deel in de keten. Parallel heeft daar geen last van (min of meer hetzelfde effect als bij elektrische schakelingen).

Het is wel heel waardevol om het optioneel (dus alleen in de zomer) in serie te zetten met een paar kleppen, want voor koelen is het natuurlijk wel heel nuttig om de fancoils condenserend te laten koelen en de vloerverwarming tegelijkertijd boven het dauwpunt.
@Oilman @flippy @verkeerslicht Dank voor het willen meedenken!

Mijn gedachtengang met de serieschakeling is als volgt, schiet daar gerust gaten in ;).

De fancoils wil ik van het type waar geen klep in zit, dus het water stroomt er altijd in volle flow doorheen, enkel het aan of uitzijn van de fan's bepaald of er warmte/koude afgenomen wordt. Dus de flow door de vloer wordt nooit beinvloed door de fancoils.

De fancoils krijgen als eerste het warme water, die zullen de kamers snel opwarmen, waarna deze niet meer veel warmte zullen afnemen, dan gaat het merendeel dus rechtstreeks naar de vloer.

Qua temperatuurregeling: er van uitgaande dat er in de woonkamer een thermostaat aanwezig is, dan zal de warmtepomp dus gewoon z'n vermogen opschalen als er door de fancoils dusdanig veel warmte afgegeven wordt dat het beneden niet (snel genoeg) opwarmt.

Het punt blijft idd wel dat de circulatiepomp harder moet werken, ik zal even moeten narekenen in hoeverre ik daar tegen grenzen aanloop.

Wat betreft waterzijdig inregelen, dat kan dan niet meer, maar is ook niet nodig, de fancoils laten immers altijd de volledige flow door.

Wat ik hiermee probeer te bereiken? Geen klep nodig in de fancoils, dus goedkoper. En geen noodzaak tot waterzijdig inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39
Grolsch schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:48:
[...]

Ik zie op de foto een afvoerslang de grond in gaan 😉

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
stereohead schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:43:
[...][...][...]

@Oilman @flippy @verkeerslicht Dank voor het willen meedenken!

Mijn gedachtengang met de serieschakeling is als volgt, schiet daar gerust gaten in ;).

De fancoils wil ik van het type waar geen klep in zit, dus het water stroomt er altijd in volle flow doorheen, enkel het aan of uitzijn van de fan's bepaald of er warmte/koude afgenomen wordt. Dus de flow door de vloer wordt nooit beinvloed door de fancoils.

De fancoils krijgen als eerste het warme water, die zullen de kamers snel opwarmen, waarna deze niet meer veel warmte zullen afnemen, dan gaat het merendeel dus rechtstreeks naar de vloer.

Qua temperatuurregeling: er van uitgaande dat er in de woonkamer een thermostaat aanwezig is, dan zal de warmtepomp dus gewoon z'n vermogen opschalen als er door de fancoils dusdanig veel warmte afgegeven wordt dat het beneden niet (snel genoeg) opwarmt.

Het punt blijft idd wel dat de circulatiepomp harder moet werken, ik zal even moeten narekenen in hoeverre ik daar tegen grenzen aanloop.

Wat betreft waterzijdig inregelen, dat kan dan niet meer, maar is ook niet nodig, de fancoils laten immers altijd de volledige flow door.

Wat ik hiermee probeer te bereiken? Geen klep nodig in de fancoils, dus goedkoper. En geen noodzaak tot waterzijdig inregelen.
"De fancoils krijgen als eerste het warme water, die zullen de kamers snel opwarmen, waarna deze niet meer veel warmte zullen afnemen, dan gaat het merendeel dus rechtstreeks naar de vloer."
Als de kwamers zijn opgewarmd (20 - 21°C) zullen de fancoils nog steeds de grootste warmte uit het water blijven onttrekken dat immers toch een stuk hoger ligt dan de ruimtetemperatuur.

"Wat betreft waterzijdig inregelen, dat kan dan niet meer, maar is ook niet nodig, de fancoils laten immers altijd de volledige flow door."
Waarom is dat niet meer nodig? Als de warmte boven/beneden uit balans is kun je daar niks meer aan doen. En dat is het moment dat je zou willen inregelen.

"Qua temperatuurregeling: er van uitgaande dat er in de woonkamer een thermostaat aanwezig is, dan zal de warmtepomp dus gewoon z'n vermogen opschalen als er door de fancoils dusdanig veel warmte afgegeven wordt dat het beneden niet (snel genoeg) opwarmt."
Dan wordt het boven heel erg warm, en dat heb je dan niet onder controle.

"Wat ik hiermee probeer te bereiken? Geen klep nodig in de fancoils, dus goedkoper. En geen noodzaak tot waterzijdig inregelen."
Geen klep in de fancoils is sowieso geen slecht idee, maar dat kan parallel ook. Eens waterzijdig correct ingeregeld is er namelijk geen reden om die dingen dicht te draaien. Aangenomen is dat je hier de automatische tweewegklep bedoelt die inderdaad aardig aan de prijs is. Een simpel en goedkoop voetventiel zou ik niet op besparen.

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 21-07-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:14
PentaClover schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Zoals ik al schreef heb ik afgifte boven al uitgebreid van T22 naar T33, en op de plaatsen waar het paste van 90 cm naar 120 cm breed gegaan.
Verbouwingen met vloerverwarming boven gaat niet gebeuren.
Qua een simpel systeem met radiatoren zonder bewegende delen van ventilatoren die stuk kunnen gaan en geluid maken zit ik nu aan de max voor afgifte boven, en zijn de knoppen om aan te draaien, de Ta en de flow waarbij ik natuurlijk de Ta zo laag mogelijk wil houden.
Voor mijn beeldvorming:
Ben wel benieuwd hoe goed je isolatie is en de grootte van je radiatoren is.
Met wat voor Ta en dT werk je dan en wat is de inhoud van de kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
verkeerslicht schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:08:
[...]

Als de kwamers zijn opgewarmd (20 - 21°C) zullen de fancoils nog steeds de grootste warmte uit het water blijven onttrekken dat immers toch een stuk hoger ligt dan de ruimtetemperatuur.
Wat ik begrijp van fancoils is dat als er warm water doorheen stroomt, maar de fan NIET actief is, dat ze dan niet of nauwelijks warmte afgeven, en dus eigenlijk gewoon fungeren als 'kortsluiting' of 'bypass'

Als dat klopt, en de kamer is opgewarmd, en de fan in de fancoil dus uit, en er loopt 35°C water in de fancoil, dan komt er toch ook gewoon 35 °C uit de fancoil?

Als die aanname niet klopt, dan gaat de vlieger niet op inderdaad.
Geen klep in de fancoils is sowieso geen slecht idee, maar dat kan parallel ook. Eens waterzijdig correct ingeregeld is er namelijk geen reden om die dingen dicht te draaien. Aangenomen is dat je hier de automatische tweewegklep bedoelt die inderdaad aardig aan de prijs is. Een simpel en goedkoop voetventiel zou ik niet op besparen.
Mijn gedachte is dus om fancoils te gebruiken zonder 2-weg klep, maar ook zonder voetventiel!

Nogmaals, thanks voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

stereohead schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:43:
[...]

Zo gaat het niet werken. Je moet echt even de roze bril afzetten en een parralel systeem opzetten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
stereohead schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:56:
Wat ik begrijp van fancoils is dat als er warm water doorheen stroomt, maar de fan NIET actief is, dat ze dan niet of nauwelijks warmte afgeven, en dus eigenlijk gewoon fungeren als 'kortsluiting' of 'bypass'

Als dat klopt, en de kamer is opgewarmd, en de fan in de fancoil dus uit, en er loopt 35°C water in de fancoil, dan komt er toch ook gewoon 35 °C uit de fancoil?

Als die aanname niet klopt, dan gaat de vlieger niet op inderdaad.
Die aanname klopt inderdaad wel. Maar dat betekent dus ook het actief regelen van de fans (automatisch danwel handmatig. Als dat is wat je wilt doen, kan het wel werken.
Mijn gedachte is dus om fancoils te gebruiken zonder 2-weg klep, maar ook zonder voetventiel!

Nogmaals, thanks voor het meedenken!
Geen dank!
Als kosten besparen je doel is, dan ga je met het weglaten van een voetventiel niet veel winnen. Dat is tientjeswerk.

Ik blijf er echter bij dat je parallel ook je doel kunt behalen (namelijk boven én beneden verwarmen) maar dan minder complex, en flexibeler achteraf.
Het enige nadeel dat je hebt is dat je dan in koelbedrijf je vloerverwarming niet kan laten meedoen tenzij je het leidingwerk met kleppen zo maakt dat je kunt wisselen tussen parallel en serie. Succes met de zoektocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
flippy schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Zo gaat het niet werken. Je moet echt even de roze bril afzetten en een parralel systeem opzetten.
Ik zou graag willen begrijpen waarom het volgens jou niet kan werken.

Ik lees op verschillende plekken op dit forum dat een fancoil (nagenoeg) geen warmte afgeeft als de fan niet draait. Op die aanname is mijn idee gebasseerd. Is dat een foute aanname? Of mis ik iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Aziraphale schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:15:
[...]

Dat is de vraag. In eerste instantie wel omdat je dan de temperatuur van je vat omlaag gaat brengen, maar het is even de vraag wat hij gaat doen als die temperatuur op 18 zit.
Ons parallel vat wordt alleen geladen als de verbruikskant dicht regelt en de Nibe nog even kan doordraaien op deze manier (anti-pendel). Temperatuur houd ik zo optimaal mogelijk voor zowel radiatoren als JAGA die in eerste instantie ook liever niet geplaatst gat worden.

Onderstaand het laatste ontwerp waarbij ik me afvraag of de wat lagere (retour)temperatuur door de pomp de enige reden is om de pomp niet in de toevoer te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNpEvYANPccgtUaLveXm470MUOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKiBC3KRqAVdmYFeD8suH9kI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
verkeerslicht schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:05:
[...]

Die aanname klopt inderdaad wel. Maar dat betekent dus ook het actief regelen van de fans (automatisch danwel handmatig. Als dat is wat je wilt doen, kan het wel werken.
Ja inderdaad, ik moet me nog wat verder inlezen in fancoils, ik begreep een beetje dat dat de modus operandi van alle fancoils is, ik zal daar goed op moeten letten alvorens ik overga tot aanschaf van die dingen.
Geen dank!
Als kosten besparen je doel is, dan ga je met het weglaten van een voetventiel niet veel winnen. Dat is tientjeswerk.
Het voetventiel zou ik willen weglaten om zo veel mogelijk flow over de fancoils te houden, al moet ik natuurlijk wel zorgen dat de verdeling over de 3 fancoils een beetje gelijk blijft, dat vereist dan een voetventiel met een grote flow.
Ik blijf er echter bij dat je parallel ook je doel kunt behalen (namelijk boven én beneden verwarmen) maar dan minder complex, en flexibeler achteraf.
Het enige nadeel dat je hebt is dat je dan in koelbedrijf je vloerverwarming niet kan laten meedoen tenzij je het leidingwerk met kleppen zo maakt dat je kunt wisselen tussen parallel en serie. Succes met de zoektocht ;)
Dank! Het idee is nog zeker niet in beton gegoten hoor, ben slechts de opties aan het verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
stereohead schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:13:
[...]
Ja inderdaad, ik moet me nog wat verder inlezen in fancoils, ik begreep een beetje dat dat de modus operandi van alle fancoils is, ik zal daar goed op moeten letten alvorens ik overga tot aanschaf van die dingen.
WellichtAls het goed is kan je de fan wel thermostatisch regelen.
[...]
Het voetventiel zou ik willen weglaten om zo veel mogelijk flow over de fancoils te houden, al moet ik natuurlijk wel zorgen dat de verdeling over de 3 fancoils een beetje gelijk blijft, dat vereist dan een voetventiel met een grote flow.
In deze setting wel een valide punt. Je kunt wel kogelkraanafsluiters met volle doorlaat gebruiken. Niet om in te regelen, maar dan heb je in ieder geval de mogelijkheid om de fancoil los te koppelen van het systeem voor onderhoud of bij problemen.

Ik vind het bij nader inzien niet een heel slecht idee. Al zou ik voor de voorspelbaarheid/flexibiliteit nog steeds voor parallel gaan gezien daar geen nadelen aan kleven. Het uiteindelijke gedrag van serie is wel moeilijk te voorspellen en aan te passen, en je kan er niet zo makkelijk van afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-07 13:48
manusjevanalles schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:17:
[...]

Nee het advies is echt een B20, zie ook het topic wat ik ervoor heb aangemaakt voor de datasheets: manusjevanalles in "Meterkast juist ingericht?"
Ja, bij Toshiba is het advies ook B20. Maar de installateur gaf aan dat B16 ook prima zou zijn en die zit er dus ook in.

Het punt is dat de volledige stroom van de installatie door de buitenunit loopt, dat wil zeggen: Stroom van de compressor, fan, extern verwarmingslint, door de WP aangestuurde pompen en kleppen, etc.
Die 20A zekering is geschikt voor het worst-case scenario, als je alle uitgangen maximaal belast en de WP op zijn top draait. In de praktijk doe je dat niet.

Die externe componenten zijn allemaal intern afgezekerd en mogen een maximale stroom trekken. En dat telt op tot zo'n 5A. Als je al die componenten ook zodanig kiest dat ze op die maxima zitten, ben je dus worst-case 5A kwijt aan randapparatuur, terwijl de WP zelf er nog 16 bovenop gooit.

Voor het idee: Externe pomp: max 1A. Externe booster heater: max 1A, Digitale outputs: Max 0.5A (keer 4). Kleppen voor koelen/verwarmen/zone: 100 mA ieder (x3 dus). Sensoren en thermostaten (max 0.5 A. Dat telt dus op tot 5A.

Ik gebruik 1 van de uitgangen en de SWW klep, die uitgang schakelt een relais van 0.5W en de klep gebruikt 12W. Meer niet. Dus van de max 5A gebruik ik er max 0.7 ofzo.

Je kunt het bij mij ook in de databoeken zien. Het opgenomen vermogen van de buitenunit is in het aller-ongunstigste geval 3.7 kW: Bij het maken van 60 graden water als het buiten -7 is.

Die 16A is dus meer dan genoeg, ook al vind het boekje dat 20A nodig is.

Die zekeringswaarde in de boekjes is een maximale afzekering. Je mag hem niet hoger afzekeren, want dan wordt de interne bedrading van de warmtepomp de zwakke schakel. Lager afzekeren kan vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Blihi schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:57:
[...]

Ja, bij Toshiba is het advies ook B20. Maar de installateur gaf aan dat B16 ook prima zou zijn en die zit er dus ook in.

Het punt is dat de volledige stroom van de installatie door de buitenunit loopt, dat wil zeggen: Stroom van de compressor, fan, extern verwarmingslint, door de WP aangestuurde pompen en kleppen, etc.
Die 20A zekering is geschikt voor het worst-case scenario, als je alle uitgangen maximaal belast en de WP op zijn top draait. In de praktijk doe je dat niet.

Die externe componenten zijn allemaal intern afgezekerd en mogen een maximale stroom trekken. En dat telt op tot zo'n 5A. Als je al die componenten ook zodanig kiest dat ze op die maxima zitten, ben je dus worst-case 5A kwijt aan randapparatuur, terwijl de WP zelf er nog 16 bovenop gooit.

Voor het idee: Externe pomp: max 1A. Externe booster heater: max 1A, Digitale outputs: Max 0.5A (keer 4). Kleppen voor koelen/verwarmen/zone: 100 mA ieder (x3 dus). Sensoren en thermostaten (max 0.5 A. Dat telt dus op tot 5A.

Ik gebruik 1 van de uitgangen en de SWW klep, die uitgang schakelt een relais van 0.5W en de klep gebruikt 12W. Meer niet. Dus van de max 5A gebruik ik er max 0.7 ofzo.

Je kunt het bij mij ook in de databoeken zien. Het opgenomen vermogen van de buitenunit is in het aller-ongunstigste geval 3.7 kW: Bij het maken van 60 graden water als het buiten -7 is.

Die 16A is dus meer dan genoeg, ook al vind het boekje dat 20A nodig is.

Die zekeringswaarde in de boekjes is een maximale afzekering. Je mag hem niet hoger afzekeren, want dan wordt de interne bedrading van de warmtepomp de zwakke schakel. Lager afzekeren kan vaak wel.
Helder, dan vervang ik die zekering door een B16. Nu nog het euvel oplossen dat de boosters van 2x16A op dezelfde fase zitten. Kunnen die elk op een andere fase (zie post hierboven)?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-07 15:31
Grolsch schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:48:
[...]

11.8 kW bij -7oC buiten temperatuur en 35oC Ta volgens het boekje.

Hij zit op het riool aangesloten onder de vorstgrens en met een warmte lint (Witte kabel in foto hieronder) voorals het vriest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xom5OyVGVD30LhSiLJcfnZu2lZs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tS0v3ckFEqOUZQHjVDokgFIJ.jpg?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
bioscrasher schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:13:
[...]
@PentaClover wat een heerlijk gezicht zo'n deftige unit in de tuin ;)
Geen gedoe met bevriezingsgevaar, niet verkeerd!
Binnen ook netjes afgewerkt, geen koel-optie?
Ik lees dat je de Kamstrup (303??) hebt geplaatst al een tijdje geleden.
Hoe kan ik simpel deze uitlezen, vergelijken met het opgenomen vermogen (kh pulsen van een 3 fase meter of een Carlo Gavazzi EM24 modbus over ethernet kWhvermogens meter) en realtime de COP loggen?
Ik ga hem niet voor koelen gebruiken inderdaad, de unit ondersteund het wel, ik heb airco door het hele huis hangen en dat bevalt goed voor het koelen.

Ik heb een aantal jaar geleden een mbus usb adapter via ali expres gekocht en deze zit in een raspberry pi, daar heb ik libmbus op geinstalleerd en gebruik ik in een simpel python scriptje om de Kamstrups uit te lezen.

Er zit een 302 in het CV circuit, die ook koelen (defrosts) apart meet, in het boiler circuit zit een 303 die alleen warmte kan meten.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-07 13:48
PentaClover schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:16:
[...]

Ik ga hem niet voor koelen gebruiken inderdaad, de unit ondersteund het wel, ik heb airco door het hele huis hangen en dat bevalt goed voor het koelen.
Wij waren ook niet van plan te gaan koelen, want er hangt overal airco. Ik heb hem nu toch geschikt gemaakt voor koeling (zelfs per ruimte met zoneregeling). Ik zie het als een aanvulling op de airco. Die airc koelt de lucht wel echt snel en goed terug, maar met de WP koel je de thermische massa, althans de vloeren. Er blijkt stiekem toch heel veel warmte in het beton te zitten en dat krijg je er nooit uit met airco.

Daarbij lijkt het alsof de WP veel efficienter koelt dan de airco doet. We halen een COP van tegen de 10 op dit moment (maar goed, het is buiten ook koud, het is dus vooral achterstallige warmte die er uit gehaald wordt).
Ik heb een aantal jaar geleden een mbus usb adapter via ali expres gekocht en deze zit in een raspberry pi, daar heb ik libmbus op geinstalleerd en gebruik ik in een simpel python scriptje om de Kamstrups uit te lezen.

Er zit een 302 in het CV circuit, die ook koelen (defrosts) apart meet, in het boiler circuit zit een 303 die alleen warmte kan meten.
Dat heb ik verkeerd gedaan. Mijn warmtemeter kan het koelen niet meten helaas. Maar aan de hand van de flow, Ta en Tr is het wel uit te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bossie83 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Kun je in principe gewoon contractueel vastleggen dat genoemd bedrijf geen prestatiegarantie verleend etc.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

stereohead schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Ik zou graag willen begrijpen waarom het volgens jou niet kan werken.

Ik lees op verschillende plekken op dit forum dat een fancoil (nagenoeg) geen warmte afgeeft als de fan niet draait. Op die aanname is mijn idee gebasseerd. Is dat een foute aanname? Of mis ik iets anders?
Eventueel beperkte doorlaat, verhoogde weerstand en stromingsgeluiden.

Mijn advies is altijd parallel om de weerstand netjes te verdelen zodat de pomp minder hard hoeft te werken. De pomp is natuurlijk ook maar bedoeld voor een maximale kPa.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
elektriekert schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:53:
[...]
Voor mijn beeldvorming:
Ben wel benieuwd hoe goed je isolatie is en de grootte van je radiatoren is.
Met wat voor Ta en dT werk je dan en wat is de inhoud van de kamer?
Isolatie is niet super maar redelijk, gemiddelde RC ~2.5 denk ik. (Huis heeft bouwjaar 1995)
Inhoud boven verdieping ~325 m3
Inhoud beneden verdieping ~410 m3

Radiatoren en de berekende benodigde Ta en deltaT kan je in onderstaande plaatje terug vinden.

Of het ook zo gaat werken ga ik deze winter vanzelf merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thuS5oXnAvDT6i4gBaEhsWXjd5U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rb6iq0GixMZeqjYR3OfVsj93.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie83
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-07 19:49
DutchWing schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:48:
[...]

Kun je in principe gewoon contractueel vastleggen dat genoemd bedrijf geen prestatiegarantie verleend etc.
Inderdaad, maar dan rest de vraag of je überhaupt met zo iemand in zee wilt. Misschien zou het hem toch iets teveel tijd kosten ofzo naar zijn zin.
Het gaf in ieder geval weinig vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Blihi schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:42:
[...]

Wij waren ook niet van plan te gaan koelen, want er hangt overal airco. Ik heb hem nu toch geschikt gemaakt voor koeling (zelfs per ruimte met zoneregeling). Ik zie het als een aanvulling op de airco. Die airc koelt de lucht wel echt snel en goed terug, maar met de WP koel je de thermische massa, althans de vloeren. Er blijkt stiekem toch heel veel warmte in het beton te zitten en dat krijg je er nooit uit met airco.

Daarbij lijkt het alsof de WP veel efficienter koelt dan de airco doet. We halen een COP van tegen de 10 op dit moment (maar goed, het is buiten ook koud, het is dus vooral achterstallige warmte die er uit gehaald wordt).
[...]
Dat heb ik verkeerd gedaan. Mijn warmtemeter kan het koelen niet meten helaas. Maar aan de hand van de flow, Ta en Tr is het wel uit te rekenen.
Ik heb met het bestellen van de 303 niet op zitten letten, en niet gezien dat ik niet de gecombineerde koud/warmte versie besteld had. Vandaar dat ik hem bij de boiler heb gezet. Ik was eigenlijk van plan om daar mijn oudere 302 tussen te zetten en de nieuwe 303 voor het verwarmings circuit te gebruiken.

De massa koelt hier trouwens prima af met de airco's maar we hebben ze dan ook wel 24/7 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1234
  • Laatst online: 06-07 22:23
Hallo,
Ik ben van plan mijn woonkamer en slaapkamer te koelen en verwarmen. Ik heb duo split offertes gekregen met de volgende materialen:

Daikin binnenunit Perfera 3,5kw R32 FTXM35R
Daikin binnenunit Perfera 2,0kw R32 FTXM20R
Daikin buitenunit multi 4,0kw R32 2MXM40A

Of:

Mitsubishi Heavy binnenunit SRK35ZS-WF
Mitsubishi Heavy binnenunit SRK25ZS-WF
Mitsubishi Heavy buitenunit SCM45ZS-W

Er is een vrij groot prijsverschil in het voordeel van Mitsubishi, waarbij ook dan ook nog alles inbegrepen zit en bij Daikin de elektra niet. Dat roept bij mij de vraag op:

Hoe verhouden deze materialen zich tot elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:42

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Marco1234 Hier L/W - L/L is een ander topic.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 13:39
Ik vroeg me af of iemand iets heel globaals kan zeggen over het volgende. We zijn bezig met het wisselen van warmtesysteem hier in ons 150m2 huis in Stockholm. De elektrische elementjes die hier aan de muur hangen gaan eruit, en we zijn dus op een lucht/water warmtepomp en een water-warmtesysteem uitgekomen. We hebben een loodgieter om een offerte inclusief gewone radiatoren gevraagd, en daar waren we tevreden mee. Tot ik door een vriend op lage temperatuur radiatoren werd gewezen. Een kort onderzoekje later leert mij dat wij (alleen) de Ulow E2 hier in Zweden kunnen krijgen, maar ik kan nergens iets over aanschafprijzen vinden. Dus is mijn vraag, heel grofweg hoeveel procent duurder in de aanschaf is een Ulow E2 vs een "gewone radiator"? (de beste man is nu op vakantie en begint het project bij ons na de vakantie, dus vandaar dat ik me afvroeg of ik hem een beetje last minute om de Ulow E2 kan vragen mocht de aanschafprijs niet verdubbelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-07 17:42
Ik had geen flauw idee wat een Ulow E2 is, dus maar even gegoogled; hebben jullie dat in Zweden ook? Google?
daar kreeg ik op de eerste lijn deze site, met een aanbod:
https://www.cvkoopjes.nl/...Z4jCz0gFmhfQaAt0TEALw_wcB

Als je nu bij die firma even opzoekt wat een 'gewone ' radiator van die maat, of dat vermogen kost, dan heb je een idee van het prijsverschil ( in NL)
https://www.cvkoopjes.nl/...0x1000+T22&submit_search=

[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 21-07-2023 21:00 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PentaClover schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:08:
[...]

Hij zit op het riool aangesloten onder de vorstgrens en met een warmte lint (Witte kabel in foto hieronder) voorals het vriest:

[Afbeelding]
Ik ken de specs van je woning en afgifte niet, maar wat is het minimale modulatie niveau van deze wp bij tbuiten +12 ta25? Ik krijg het idee dat de wp "een beetje" over bemeten is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Grolsch schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:35:
[...]
Ik ken de specs van je woning en afgifte niet, maar wat is het minimale modulatie niveau van deze wp bij tbuiten +12 ta25? Ik krijg het idee dat de wp "een beetje" over bemeten is?
Zo'n 8kW schat ik, en zo'n 6kW bij een Ta van 30oC, die ik nodig heb voor de afgifte.

Vanaf ~ +5oC en hoger kan ik niet meer 24h verwarmen denk ik en zal ik op het warmste moment van de dag een paar uur warmte in de vloer beneden pompen, daar kan ik heel wat kWh in kwijt / oC

Van de herfst gaan we zien in hoe verre dat goed gaat, met de CV ketel werkte dat vroeger ook prima, 's middags een paar uur aan op minimum vermogen (~11kW) en daarna uit tot de volgende dag in de middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-07 02:30
[...]

Ik heb ook een kamstrup die wel koelvermogen maar geen koelenergie registreert. Ik heb zelf wat in node-red gefröbeld om toch koelenergie te registreren. Aanname daarbij is dat het koelvermogen tussen de laatste en een na laatste uitlezing constant was.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

blb4 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:59:
[...]

Ik heb ook een kamstrup die wel koelvermogen maar geen koelenergie registreert. Ik heb zelf wat in node-red gefröbeld om toch koelenergie te registreren. Aanname daarbij is dat het koelvermogen tussen de laatste en een na laatste uitlezing constant was.
@blb4 Is er een verschil tussen een 303 van Kamstrup die warmte energie meet en/of koude energie meet?
Wil twee van deze plaatsen in de twee leidingen direct naar de Nibe F2120 enin de leidngen van de CV ketel naar de open verdeler bij het buffervat.

Zo wil ik precies meten wat er duurzaam en fossiel wordt verstookt.

Warm water gaat op gas voorlopig, wp boiler kan later altijd nog wel een keertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PentaClover schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Zo'n 8kW schat ik, en zo'n 6kW bij een Ta van 30oC, die ik nodig heb voor de afgifte.

Vanaf ~ +5oC en hoger kan ik niet meer 24h verwarmen denk ik en zal ik op het warmste moment van de dag een paar uur warmte in de vloer beneden pompen, daar kan ik heel wat kWh in kwijt / oC

Van de herfst gaan we zien in hoe verre dat goed gaat, met de CV ketel werkte dat vroeger ook prima, 's middags een paar uur aan op minimum vermogen (~11kW) en daarna uit tot de volgende dag in de middag.
Persoonlijk was ik voor een kleinere WP gegaan die verder kan terugmoduleren.

Maar gezien je studie de afgelopen decennia zul je er goed over nagedacht hebben. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Grolsch schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:48:
[...]
Persoonlijk was ik voor een kleinere WP gegaan die verder kan terugmoduleren.

Maar gezien je studie de afgelopen decennia zul je er goed over nagedacht hebben. 8)
Dat weet ik uit opmerkingen van je uit het verleden :) Ik heb nog even een cascade opstelling van 2x 5.5 kW overwogen, maar dat kwam niet door de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
bioscrasher schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:38:
[...]

@blb4 Is er een verschil tussen een 303 van Kamstrup die warmte energie meet en/of koude energie meet?
Wil twee van deze plaatsen in de twee leidingen direct naar de Nibe F2120 enin de leidngen van de CV ketel naar de open verdeler bij het buffervat.

Zo wil ik precies meten wat er duurzaam en fossiel wordt verstookt.

Warm water gaat op gas voorlopig, wp boiler kan later altijd nog wel een keertje
Zoek ff in dit topic, daar staan wat berichten in met uitleg over de modelnummers en hoe 't verschil tussen alleen warmte(energie)meting en combinatie warmte/koude wordt aangeduid. Toen ik op zoek was naar die van mij bleek dat de combi's slecht te krijgen was en heb ik voor alleen warmte gekozen nadat ik wel door had dat wel koude-vermogen wordt gerapporteerd.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

PentaClover schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:38:
[...]

Dat weet ik uit opmerkingen van je uit het verleden :) Ik heb nog even een cascade opstelling van 2x 5.5 kW overwogen, maar dat kwam niet door de WAF.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

blb4 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:51:
[...]

Zoek ff in dit topic, daar staan wat berichten in met uitleg over de modelnummers en hoe 't verschil tussen alleen warmte(energie)meting en combinatie warmte/koude wordt aangeduid. Toen ik op zoek was naar die van mij bleek dat de combi's slecht te krijgen was en heb ik voor alleen warmte gekozen nadat ik wel door had dat wel koude-vermogen wordt gerapporteerd.
Ik heb gekeken naar de hndleiding en k vrees dat dit niet mijn ding is.
Vraag me af of er een goed gedocumenteerde maar vooral ondersteunde mogelijkheid is.

Ga eens kijken bij Loxone met support.
Wordt dan wel een 303 met RTU ipv mbus als ik eea goed gelezen heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[...]

Ik zit nu in een vakantie huisje in Italië met airco, hier is het prima, maar je wordt toch helemaal gestoord van dat geluid als je in de winter ook verwarmd met dat ding ? Of zijn er ook stille versies?
En dan die luchtstromen.

Ik lees hier op tweakers veel lyrische verhalen over airco, maar mijn ervaring is anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2023 22:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

eswa schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:22:
Ik vroeg me af of iemand iets heel globaals kan zeggen over het volgende. We zijn bezig met het wisselen van warmtesysteem hier in ons 150m2 huis in Stockholm. De elektrische elementjes die hier aan de muur hangen gaan eruit, en we zijn dus op een lucht/water warmtepomp en een water-warmtesysteem uitgekomen. We hebben een loodgieter om een offerte inclusief gewone radiatoren gevraagd, en daar waren we tevreden mee. Tot ik door een vriend op lage temperatuur radiatoren werd gewezen. Een kort onderzoekje later leert mij dat wij (alleen) de Ulow E2 hier in Zweden kunnen krijgen, maar ik kan nergens iets over aanschafprijzen vinden. Dus is mijn vraag, heel grofweg hoeveel procent duurder in de aanschaf is een Ulow E2 vs een "gewone radiator"? (de beste man is nu op vakantie en begint het project bij ons na de vakantie, dus vandaar dat ik me afvroeg of ik hem een beetje last minute om de Ulow E2 kan vragen mocht de aanschafprijs niet verdubbelen).
kijk maar gewoon naar een flinke stapel T33 radiatoren en pak zo groot mogelijk als je fysiek kwijtraakt in de muuroppervlak die je hebt, meer is echt beter.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
Vraag met betrekking tot microbellenontluchters en (magnetische) vuilafscheiders.

Deze moeten zo dicht mogelijk bij de respectievelijke aanvoer en retour van de WP komen. Monteren jullie dit dus buiten, in 'weer en wind'? Of daar waar de leidingen het huis binnenkomen?

Mijn WP komt mogelijk een ~5meter van het huis af te staan. Met ingegraven leidingen. Als ik ze binnen plaats komt er wss zo'n 10m leiden tussen de ontluchter/afscheider en de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 15:58
Bij mij zit hij binnen.

Andere vraag hoe vaak maak je die schoon?

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:31
stereohead schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:13:
Vraag met betrekking tot microbellenontluchters en (magnetische) vuilafscheiders.

Deze moeten zo dicht mogelijk bij de respectievelijke aanvoer en retour van de WP komen. Monteren jullie dit dus buiten, in 'weer en wind'? Of daar waar de leidingen het huis binnenkomen?

Mijn WP komt mogelijk een ~5meter van het huis af te staan. Met ingegraven leidingen. Als ik ze binnen plaats komt er wss zo'n 10m leiden tussen de ontluchter/afscheider en de WP.
Het is geen probleem om deze binnen te zetten, ook al is de leiding naar de warmtepomp dan nog 5 m. Het gaat er bij de vuilafscheider om, om deze in de laatste leiding richting de warmtepomp te hebben. Bij mij zit er 12 m tussen en aangezien dat meerlagenbuis is, is dat geen enkel probleem.

Voor de microbellenontluchter geldt, dat deze het meest effectief is op de warmste plek. Dus het beste in de aanvoerleiding vanaf de warmtepomp. Bij mij zit deze ook weer 12 m vanaf de warmtepomp, maar dat beetje temperatuurverschil ga je echt niet merken.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:59
Sport_Life schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:47:
[...]

Ik zit nu in een vakantie huisje in Italië met airco, hier is het prima, maar je wordt toch helemaal gestoord van dat geluid als je in de winter ook verwarmd met dat ding ? Of zijn er ook stille versies?
En dan die luchtstromen.

Ik lees hier op tweakers veel lyrische verhalen over airco, maar mijn ervaring is anders.
Ligt sterk aan de situatie en de plaatsing, wand airco,s zijn eigenlijk niet bedoelt als hoofdverwarming en ze worden vaak ook nog fout geplaatst ergens in een hoekje vanwege de WAF.
De vloermodellen kunnen het veel beter.

De wandairco,s maken meer geluid omdat ze tegen hun natuurlijke principe in lucht naar beneden moeten blazen wat meteen weer wil stijgen bij verwarmen, en bij koelen zetten mensen dat ding ad-hoc aan waardoor het meer geluid maakt.

kijk anders even in het lucht-lucht warmtepomp topic.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 23-07-2023 09:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gewoon op de retour zetten binnen. Dat ding wil ie niet buiten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
Jojan265 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:26:
[...]

Het is geen probleem om deze binnen te zetten, ook al is de leiding naar de warmtepomp dan nog 5 m. Het gaat er bij de vuilafscheider om, om deze in de laatste leiding richting de warmtepomp te hebben. Bij mij zit er 12 m tussen en aangezien dat meerlagenbuis is, is dat geen enkel probleem.

Voor de microbellenontluchter geldt, dat deze het meest effectief is op de warmste plek. Dus het beste in de aanvoerleiding vanaf de warmtepomp. Bij mij zit deze ook weer 12 m vanaf de warmtepomp, maar dat beetje temperatuurverschil ga je echt niet merken.
flippy schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:30:
[...]

Gewoon op de retour zetten binnen. Dat ding wil ie niet buiten hebben.
Dank! Helder verhaal. Ze komen beide lekker binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:56

Om hier ook even op aan te haken, is een combi microbellenontluchter en vuilafscheider ook prima (op de retour)? Of is een aparte microbellenontluchter en aparte vuilafscheider wel echt aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Ik doe alleen een gewone ontluchter op de vuilafscheider. Het nut van een microbel ontluchter is betwist vanwege de lage temperatuur van de warmtepomp, vandaar dat ik dat geld in de zak hou.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-07 11:33

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

flippy schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:51:
[...]

kijk maar gewoon naar een flinke stapel T33 radiatoren en pak zo groot mogelijk als je fysiek kwijtraakt in de muuroppervlak die je hebt, meer is echt beter.
Het is jammer dat er niet meer gebruik gemaakt word van wandverwarming, zelf erg tevreden over in combinatie met vloerverwarming. Zeker als er verbouwd word en de stucadoor toch moet komen.
Veel kun je zelf als je 2 rechterhanden hebt! Rendement van de warmtepomp gaat omhoog.
Rendement rendement rendement, dit word zo belangrijk als het salderen gaat afnemen in de toekomst. Energie gaat dan in de wintermaanden serieus geld kosten!

[ Voor 12% gewijzigd door Leudal op 23-07-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:39

Rzaan

Altijd zoekende

Jojan265 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:26:
[...]

Bij mij is van de week de VV aangelegd en de dekvloer gestort.
Nu moet de 32/3 meerlagenbuis nog op de verdeler aangesloten worden.

Wat voor vuilafscheider raad jij mij aan?
En wat voor ontluchter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHEbirbEB5AmqGktWjHjY37Jupg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKdoXXzAdPKXaC3dNvs4SdqN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
Is een microbellenontluchter eigenlijk een vervanging van een normale automatische ontluchter?

Op de site van sprirotech lees ik bv:
Verwijderen effectief alle circulerende lucht en microbellen
Hoe moeten we dat lezen? Alle lucht? Of alleen lucht die circuleert? (En dus dus niet evt licht die op het hoogste punt in het circuit blijft steken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
ConQuestador schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:21:
Ik doe alleen een gewone ontluchter op de vuilafscheider. Het nut van een microbel ontluchter is betwist vanwege de lage temperatuur van de warmtepomp, vandaar dat ik dat geld in de zak hou.
Je hebt die ontluchter dan dus niet op het hoogste punt van je installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
stereohead schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Je hebt die ontluchter dan dus niet op het hoogste punt van je installatie?
In mijn geval dus wel, door de manier waarop mijn leidingwerk loopt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
Rzaan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:44:
[...]

En wat voor ontluchter?

[Afbeelding]
Ik heb zelf de producten van Spirotech. Ik ben voor de universele uitvoering (alle montagestanden mogelijk) gegaan, zodat ik later nog de opstelling zou kunnen wijzigen mocht dat nodig zijn. Tevens kan het geheel gemakkelijk een keer gereinigd worden. Ook heb ik voor de vuilafscheider 1 tikje grotere doorlaat gekozen (1¼" op 32x3 meerlagenbuis) dan strikt noodzakelijk. Hierdoor is het drukverlies tot een minimum beperkt.

Luchtafscheider
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMRBDnE5M8uXIzTcCn5XBMiTR3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6M7YHaYzr1vnJP9URIUsGwb2.png?f=user_large

Vuilafscheider
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z71BzgcHQiOvzLb3F2Kp-SQpEA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nMvOmcUPD9VIP6nqHhSQuHlT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 15:26
Gestart met de installatie van een wh-mdc07j3e5.
Installatie wh-mdc07j3e5

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
De warmteverliesberekening begint langzaam aan vorm te krijgen.

De gehele tussenmuur naar de buren (begane grond 550watt) verliest iets minder warmte dan ons super geïsoleerde raam in de woonkamer (610watt O-)) maar iets meer dan onze voordeur met raam (460watt).
Dat zijn aandachtspuntjes :P

Ik heb 2 maal droge baksteen genomen als lambda waarde voor de tussenmuur omdat ik de opbouw niet makkelijk kan achterhalen.
Tussenmuur R=0,56 of U = 1,78
Met een delta T van 11 (+10 bij de buren en +21 bij ons).
Doe ik dat zo een beetje goed of doet men bijvoorbeeld 13 of 15 bij buren aanhouden?

Ik gebruik voor iedere ruimte 21 graden als binnentemperatuur, puur voor de berekening dacht ik zo. Of heb je voor de slaapkamer met een WP toch wat lagere temperaturen?

Koevlaas was 2,8kw en zit nu op alleen beneden op 3,4kw.

Boven wordt ook een feest, schuine dakkapellen met "wig" achtige daken. Voorkant 8cm glaswol, 40cm verder 12cm, daarna 16cm en 32cm.

Is daar nog iets handigs voor, schuine isolatie berekenen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

En wat voor ontluchter?

[Afbeelding]
Als alles kunststof is hoef je geen vuilfilter (in de WP zit er al 1).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Amtelode schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:07:

Boven wordt ook een feest, schuine dakkapellen met "wig" achtige daken. Voorkant 8cm glaswol, 40cm verder 12cm, daarna 16cm en 32cm.

Is daar nog iets handigs voor, schuine isolatie berekenen? :P
Zeker, ((32-8)/2) +8. Dat is de isolatiedikte waar je mee kan rekenen (als het tenminste een rechte lijn is).

Wel forse afwijking op Koevlaas. Kun je inzicht geven in hoe je rekent?

Warmteverlies naar de buren? Stoken die dan niet? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 23-07-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

koevlaas2 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:32:
[...]

Als alles kunststof is hoef je geen vuilfilter (in de WP zit er al 1).
De meerlagenbuis en de vloerverwarming zijn inderdaad van kunststof.

Is een ontluchter wel aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

En wat voor ontluchter?

[Afbeelding]
Is dit de enige plek waar je een vuilfilter kan toepassen? Probeer het zo te doen dat er nog een teiltje onder past.

Edit: Goeie opmerking trouwens van @koevlaas2

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 23-07-2023 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

verkeerslicht schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:43:
[...]

Is dit de enige plek waar je een vuilfilter kan toepassen? Probeer het zo te doen dat er nog een teiltje onder past.
Koevlaas zegt net iets eerder hierboven dat als alles van kunststof is (en dat zijn mijn meerlagenbuizen en VV-buizen) dat er dan geen vuilfilter nodig is.

[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 23-07-2023 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rzaan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:39:
[...]

De meerlagenbuis en de vloerverwarming zijn inderdaad van kunststof.

Is een ontluchter wel aan te raden?
Ontluchters zitten op je verdeler.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ging ineens allemaal heel snel met reacties :)
koevlaas2 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:50:
[...]
Ontluchters zitten op je verdeler.
Dus die hoef ik er ook niet tussen te plaatsen?
Of zijn die microbellen-ontluchters weer iets anders, en kunnen die er extra op?
Of is dat gewoonweg niet nodig en is de onluchting op de verdeler voldoende?

[ Voor 41% gewijzigd door Rzaan op 23-07-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
verkeerslicht schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:34:
[...]

Zeker, ((32-8)/2) +8. Dat is de isolatiedikte waar je mee kan rekenen (als het tenminste een rechte lijn is).

Wel forse afwijking op Koevlaas. Kun je inzicht geven in hoe je rekent?
Ik ben geen wiskundig wonder, welke formule gebruik je daar?

Bij koevlaas had ik mijn twijfels omdat ons (stook)gedrag afwijkt van de gemiddelde mens.

Ik zal ons hoogste gebruik ooit van 660m3 aanhouden;
660 * 8 / 1650 = 3,2kw

Je kunt je wellicht voorstellen dat het bij ons niet de hele dag 21 graden is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-07 16:04
PentaClover schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:08:
[...]

[Afbeelding]
Gebruik je wel een sifon ergens? Zo niet, dan 1) heb je kans dat je condensor wegvreet door rioolgassen, 2) dat de boel onaangenaam gaat ruiken.

Een risico is wel dat een sifon droog kan trekken, als je je WP in de zomer weinig gebruikt/weinig condens en met warmte. Ik heb er toen voor gekozen om een droogsifon te installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Zwartoog op 23-07-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Zwartoog schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:31:
[...]

Gebruik je wel een sifon ergens? Zo niet, dan 1) heb je kans dat je condensor wegvreet door rioolgassen, 2) dat de boel onaangenaam gaat ruiken.

Een risico is wel dat een sifon droog kan trekken, als je je WP in de zomer weinig gebruikt/weinig condens en met warmte. Ik heb er toen voor gekozen om een droogsifon te installeren.
Ik heb inderdaad een sifon gemaakt, hij zit bij de aansluiting van deze buis op de hemelwater afvoer buis 3 meter verder op ~80cm diepte, die ongeveer 9m en 2 regenpijpen verder op de riool buis is aangesloten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:24
assje schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:06:
Dit lijkt een beetje op wat ik van plan ben en vandaag eens aan wilde gaan voorbereiden. Voor mij zou het voornaamste doel wel geluidreductie zijn. Ik zou overwegen de binnenkant van de kast en de lamellen te beplakken met geluidsabsorberend materiaal.

Zo te zien heb jij alleen hout maar de bloembak is natuurlijk ook wel massa. Merk jij verschil qua geluid?
Mijn warmtepomp staat inmiddels ook in zijn kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSnOS-ny1jkWgU8BMuyc-AHoIC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLa3xCo68YWZgbhmJmvNTAGn.jpg?f=fotoalbum_large

Meer plaatjes en details in het klustopic:
assje in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:02

Carboy54

Duurzaamheid coach

assje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:44:
[...]

[Afbeelding]

Leuk en genoeg laadjes voor reserve onderdelen. 🙃

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:14
assje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:44:
[...]

[Afbeelding]

Ziet er goed uit!
Ik ben nog wel benieuwd wat je deurtjes gaan doen aan de sluit zijde door de werking van het hout i.c.m. de kruishengen, hier zijn 2 poorten van 20+ jaar oud al meerdere malen afgesteld maar blijven elke keer zakken.

Maar daar zijn al wel wat jaartjes overheen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jojan265 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:13:
[...]

Ik heb zelf de producten van Spirotech. Ik ben voor de universele uitvoering (alle montagestanden mogelijk) gegaan, zodat ik later nog de opstelling zou kunnen wijzigen mocht dat nodig zijn. Tevens kan het geheel gemakkelijk een keer gereinigd worden. Ook heb ik voor de vuilafscheider 1 tikje grotere doorlaat gekozen (1¼" op 32x3 meerlagenbuis) dan strikt noodzakelijk. Hierdoor is het drukverlies tot een minimum beperkt.

Luchtafscheider
[Afbeelding]

Vuilafscheider
[Afbeelding]
@Jojan265 Ik kijk zelf ook naar de spirotech componenten en zie dat je 1 1/4" versies neemt icm de mlc van uponor? Mag ik aannemen dat je 32x3 verloop naar 1 1/4" gebruikt?

Die microbellenafscheider is dat de vervanger voor een automatische ontluchter?
Uiteraard wordt het gehele systeem bij mij ontlucht bij installatie maar daarna zal de Spiro in de maanden daarna het fijne werk moeten gaan doen.

Ik ga hem plaatsen in de leiding na de evenwichtsfles (open verdeler) waar de CV op aangesloten is (die Belgen hebben toch écht leuke benamingen voor sommige zaken, net zoals de vroegere floppendrijver :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
bioscrasher schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:04:
[...]

@Jojan265 Ik kijk zelf ook naar de spirotech componenten en zie dat je 1 1/4" versies neemt icm de mlc van uponor? Mag ik aannemen dat je 32x3 verloop naar 1 1/4" gebruikt?
Klopt.
Die microbellenafscheider is dat de vervanger voor een automatische ontluchter?
In principe aanvullend.
Uiteraard wordt het gehele systeem bij mij ontlucht bij installatie maar daarna zal de Spiro in de maanden daarna het fijne werk moeten gaan doen.

Ik ga hem plaatsen in de leiding na de evenwichtsfles (open verdeler) waar de CV op aangesloten is (die Belgen hebben toch écht leuke benamingen voor sommige zaken, net zoals de vroegere floppendrijver :) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jojan265 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:27:
[...]

Klopt.

[...]

In principe aanvullend.

[...]
@K!K Dank voor je snelle reactie, heb net ook de Uponor "zwoele bocht" :P gevonden zodat de pomp niet permanent tegen vier knietjes aan staat te rammen gedurende zijn hele leven.
Go with the slow flow is the best! 8)

Jij gebruikt ook Uponor?
Mooi spul maar eigenlijk moeten ze deze componenten in een houten kistje met certificaat leveren als je naar de prijs kijkt 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door bioscrasher op 24-07-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zou iemand mee kunnen denken hier. Mijn CV ketel is aan vervanging toe, dus wat doen we.

Ik stook ~850m3 gas per jaar (gemiddelde over de laatste 12 jaar, alleen verwarming+SWW) max was 1040 m3 in 2013 maar daarna is er ook nog triple glas gemonteerd, geschakelde woning uit 1988 met radiatoren, geen vloerverwarming, ik heb nog de optie om de kruipruimte na te isoleren.
De koevlaasformule gaat naar 4-4,5 kW voor een warmtepomp, dus dan zou je denken dat 5 kW voldoende moet zijn. Ik heb mijn ketel op maximaal 55 graden aanvoer gezet, als die vol draait dan is de retour zo'n 50 graden. Dit is al jaren voldoende. Ik monitor aanvoer en retour van de CV met een DS18B20 zo'n 20 cm van de ketel.
Voorbeeldjes van een stookdag: 9 december 2022 waar je dat maximum ziet bij het opwarmen. Voor de rest van de dag zie je dat alles zo rond 35 graden pendelt, die dag was de maximum temperatuur 3 graden. 5 m3 gas vebruikt.
Ander voorbeeldje van 11 februari 2021, mininum temperatuur -13, maximum rond het vriespunt dan zie je ook dat als ik de thermostaat omhoog zet er wat meer temperatuur nodig is, maar voor de rest is 40-45 graden ook voldoende. 10 m3 gas vebruikt.
(de roze "kamer" lijn is niet de woonkamer maar de zolder)

Ik had een installateur die ervaring heeft in warmtepompen over de vloer en die vond dat een warmtepomp hier niet gaat werken en wil een Daikin Altherma R Hybride monteren. Dit is een 8 kW warmtepomp+32 kW CW5 CV-ketel.
Vind ik nogal overkill. Dan ga ik eigenlijk denken dat ik alleen bij opwarmen (en SWW) gas ga gebruiken. Ook 32 kW CV vind ik veel, ik heb nu een 24 kW VR combiketel die tot 7,4 kW kan moduleren (en zoals op de plaatjes te zien: dat is te veel vermogen als het huis warm is).

Hij vroeg hier € 10.800 (exclusief subsidie) voor. Is dat een redelijke prijs?
Wat vinden jullie daarvan? Toch doorzetten voor een warmtepomp?

Kan ik ergens berekenen wat de warmteafgifte van normale radiatoren is bij een lagere temperatuur? Bijvoorbeeld een 500x1000 T22 is 1929 Watt, maar dat zal bij 90/70 zijn. Wat is het vermogen bij 50/40? Zo kan ik denk ik berekenen wat het maximale vermogen is dat mijn radiatoren kunnen afgeven bij een lagere temperatuur.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 15:35
Nou blijkt na een tijd dat ik toch een lekje heb, precies in de 2 T-aansluitingen (driewegklep en T-retour). Deze had geen mogelijkheid voor een ring oid dus alleen met heel veel Loctite 55 omheengewikkeld. Uiteindelijk op alle 6 de punten wat zweetplekjes. Vrij weinig maar na lange tijd zakt de druk en ik zie ook wat groene roestplekken ontstaan. Vingers er langs en toch wat nattigheid zichtbaar. Mooie periode om dat te fixen.
Wat zouden jullie doen? Leiding leeg laten lopen/druk eraf, opnieuw tientallen rondjes loctite en opnieuw proberen? Is er een goedje om deze nog te dichten zonder los te draaien? vrij onhandige plek en lastig om ze los te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Maasluip schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:12:
Zou iemand mee kunnen denken hier. Mijn CV ketel is aan vervanging toe, dus wat doen we.

Ik stook ~850m3 gas per jaar (gemiddelde over de laatste 12 jaar, alleen verwarming+SWW) max was 1040 m3 in 2013 maar daarna is er ook nog triple glas gemonteerd, geschakelde woning uit 1988 met radiatoren, geen vloerverwarming, ik heb nog de optie om de kruipruimte na te isoleren.
De koevlaasformule gaat naar 4-4,5 kW voor een warmtepomp, dus dan zou je denken dat 5 kW voldoende moet zijn. Ik heb mijn ketel op maximaal 55 graden aanvoer gezet, als die vol draait dan is de retour zo'n 50 graden. Dit is al jaren voldoende. Ik monitor aanvoer en retour van de CV met een DS18B20 zo'n 20 cm van de ketel.
Voorbeeldjes van een stookdag: 9 december 2022 waar je dat maximum ziet bij het opwarmen. Voor de rest van de dag zie je dat alles zo rond 35 graden pendelt, die dag was de maximum temperatuur 3 graden.
Ander voorbeeldje van 11 februari 2021, mininum temperatuur -13, maximum rond het vriespunt dan zie je ook dat als ik de thermostaat omhoog zet er wat meer temperatuur nodig is, maar voor de rest is 40-45 graden ook voldoende.

Ik had een installateur die ervaring heeft in warmtepompen over de vloer en die vond dat een warmtepomp hier niet gaat werken en wil een Daikin Altherma R Hybride monteren. Dit is een 8 kW warmtepomp+32 kW CW5 CV-ketel.
Vind ik nogal overkill. Dan ga ik eigenlijk denken dat ik alleen bij opwarmen (en SWW) gas ga gebruiken. Ook 32 kW CV vind ik veel, ik heb nu een 24 kW VR combiketel die tot 7,4 kW kan moduleren (en zoals op de plaatjes te zien: dat is te veel vermogen als het huis warm is).
Een warmtepomp gaat wel werken, misschien alleen hier en daar je radiatoren eventueel iets verzwaren gezien maximaal 55 graden aanvoer.
De prijs valt nog mee, enige nadeel is dat deze opstelling altijd van elkaar afhankelijk is.
Kan ik ergens berekenen wat de warmteafgifte van normale radiatoren is bij een lagere temperatuur? Bijvoorbeeld een 500x1000 T22 is 1929 Watt, maar dat zal bij 90/70 zijn. Wat is het vermogen bij 50/40? Zo kan ik denk ik berekenen wat het maximale vermogen is dat mijn radiatoren kunnen afgeven bij een lagere temperatuur.
Via de IMI HyTools app kun je dit uitrekenen, dat vind ik zelf een hele fijne.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SBosPhICVR-ARkFAek1ztitIHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOPO9GiisgAmnR0N47c1adk1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DutchWing schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:19:
[...]

Een warmtepomp gaat wel werken, misschien alleen hier en daar je radiatoren eventueel iets verzwaren gezien maximaal 55 graden aanvoer.

[...]

De prijs valt nog mee, enige nadeel is dat deze opstelling altijd van elkaar afhankelijk is.

[...]

Via de IMI HyTools app kun je dit uitrekenen, dat vind ik zelf een hele fijne.

Voorbeeld:
[Afbeelding]
@DutchWing dank voor het delen! Handige tool om je radiatorvermogen na te meten.
Ben benieuwd of ik het ga redden met de bestaande radiatoren op 45 graden.
Zal wel een aanvulling met fans worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

padoempats schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:16:
Nou blijkt na een tijd dat ik toch een lekje heb, precies in de 2 T-aansluitingen (driewegklep en T-retour). Deze had geen mogelijkheid voor een ring oid dus alleen met heel veel Loctite 55 omheengewikkeld. Uiteindelijk op alle 6 de punten wat zweetplekjes. Vrij weinig maar na lange tijd zakt de druk en ik zie ook wat groene roestplekken ontstaan. Vingers er langs en toch wat nattigheid zichtbaar. Mooie periode om dat te fixen.
Wat zouden jullie doen? Leiding leeg laten lopen/druk eraf, opnieuw tientallen rondjes loctite en opnieuw proberen? Is er een goedje om deze nog te dichten zonder los te draaien? vrij onhandige plek en lastig om ze los te krijgen.
kolmat easyfit.
Ik had een installateur die ervaring heeft in warmtepompen
dat iemand die dingen tegen de muur schroeft wilt nog niet zeggen dat ie weet waar die mee bezig is.
er is totaal geen reden om hybride te nemen.

5kW machine kost rond de 4,5k voor wat leuks, daar gaat 2900 subsidie vanaf.
staat je CV nu op de zolder kan je beste een losse warmtepompboiler nemen, daar zit 800 subsidie op en kosten ergens rond de 2k.

tenzij je de geldpest hebt valt er dus flink wat winst te halen door even rond te kijken in de andere topics, de panasonic topics is een goede start.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 24-07-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Bedankt, dit heb ik hier al eerder voorbij zien komen. Kan zeker niet zonder de spullen los te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Amtelode schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:09:
[...]

Ik ben geen wiskundig wonder, welke formule gebruik je daar?

Bij koevlaas had ik mijn twijfels omdat ons (stook)gedrag afwijkt van de gemiddelde mens.

Ik zal ons hoogste gebruik ooit van 660m3 aanhouden;
660 * 8 / 1650 = 3,2kw

Je kunt je wellicht voorstellen dat het bij ons niet de hele dag 21 graden is :D
Het is de gemiddelde dikte van de isolatie. Dat kan als het verloop lineair is.
((max - min) ÷ 2) + min = ((32 - 8 ) ÷ 2) + 8 = 20cm
Vereenvoudigd:
(max + min) ÷ 2 = (32 + 8 ) ÷ 2 = 20cm

Ik snap het. Dat is hier ook een beetje het geval. Ik zag dat je ook warmteverlies naar je buren meeneemt. Maar die stoken toch ook, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
verkeerslicht schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:15:
[...]

Het is de gemiddelde dikte van de isolatie. Dat kan als het verloop lineair is.
((max - min) ÷ 2) + min = ((32 - 8 ) ÷ 2) + 8 = 20cm
Vereenvoudigd:
(max + min) ÷ 2 = (32 + 8 ) ÷ 2 = 20cm

Ik snap het. Dat is hier ook een beetje het geval. Ik zag dat je ook warmteverlies naar je buren meeneemt. Maar die stoken toch ook, neem ik aan?
Warmte vertrekt via de spouw tussen de muren met de buren. Daarom zie je als het gesneeuwd heeft gesmolten sneeuw op de daken ter hoogte van de muren

[ Voor 8% gewijzigd door padoempats op 24-07-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voorbeeldjes van een stookdag: 9 december 2022 waar je dat maximum ziet bij het opwarmen. Voor de rest van de dag zie je dat alles zo rond 35 graden pendelt, die dag was de maximum temperatuur 3 graden. 5 m3 gas vebruikt.
Ander voorbeeldje van 11 februari 2021, mininum temperatuur -13, maximum rond het vriespunt dan zie je ook dat als ik de thermostaat omhoog zet er wat meer temperatuur nodig is, maar voor de rest is 40-45 graden ook voldoende. 10 m3 gas vebruikt.

Als je al lang hebt aangetoond dat je met 35°C water je keet warm kunt houden, dan lijkt me all-electric een no-brainer. Die hogere temperaturen heb je blijkbaar alleen maar nodig bij het opwarmen, of omdat dat nou eenmaal het gevolg is van het (veel te hoge) minimum vermogen van je CV-ketel.

Probleem is waarschijnlijk een installateur vinden die zoiets ook snapt.
Wat was eigenlijk het argument van die installateur om je geen all-electric te verkopen?

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-07-2023 17:30 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15

Als je geen installateur kan vinden voor FE, dan zou ik een 6kW ELGA laten plaatsen, een warmtepompboiler en dan zelf stiekem de gasketel uitzetten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Andrehj schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:28:
[...]

Als je al lang hebt aangetoond dat je met 35°C water je keet warm kunt houden, dan lijkt me all-electric een no-brainer. Die hogere temperaturen heb je blijkbaar alleen maar nodig bij het opwarmen, of omdat dat nou eenmaal het gevolg is van het (veel te hoge) minimum vermogen van je CV-ketel.

Probleem is waarschijnlijk een installateur vinden die zoiets ook snapt.
Wat was eigenlijk het argument van die installateur om je geen all-electric te verkopen?
Defrosts op koude dagen. Ook begon hij dan met 8 kW warmtepomp die tot 25% kan modeleren en dat is teveel op dagen waar de temperatuur rond de 10 graden ligt want als je maar 0,5-1 kW nodig hebt "de levensduur van een warmtepomp wordt gemeten door het aantal starts en stops". Ook omdat ik geen vloerverwarming heb die als buffer gebruikt kan worden.
Gaf hij als voorbeeld ergens waar een 11 kW warmtepomp stond die binnen de korste keren stuk was.

Wat mij betreft is die Daikin hybride ook volstrekte overkill. Meer CV vermogen plus nog een warmtepomp erbij? Ik zit dan echt te denken dat het CV gedeelte niets doet.

Waar ik huiverig voor ben (en waar ik dus eigenlijk bevestiging voor het tegendeel zoek) is of een 5 kW warmtepomp wel voldoende gaat zijn. Niet dat ik veel geld uitgeef en dat ik straks toch in de kou zit.

Ik zat zelf eigenlijk te denken aan een warmtepomp met een boilervat (wat sowieso nodig is voor SWW) wat ook gebruikt kan worden als buffer voor die warmere dagen. Maar ik weet niet of dat werkt, of daar aansturingen voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gm3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-07 13:20

Gm3

Onze nieuwe woonark wordt opgeleverd met een warmtepomp: "WZSV 62K3M 1,25-5,95kW +koel 230V Alpha Innotec".

Nu is er nog enkel 1-fase 25A aanwezig en duurt het wegens tekorten bij Liander nog 5 maanden+ voordat wij van 1 naar 3 fase kunnen.

Daarom maak ik mij nu zorgen of wij überhaupt de warmtepomp wel kunnen gebruiken straks. Iemand die mij hier meer opheldering over kan geven? Alles is verder elektrisch en nog geen zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
bioscrasher schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:03:
[...]

@K!K Dank voor je snelle reactie, heb net ook de Uponor "zwoele bocht" :P gevonden zodat de pomp niet permanent tegen vier knietjes aan staat te rammen gedurende zijn hele leven.
Go with the slow flow is the best! 8)
Waarom buig je de meerlagenbuis niet? Minimum buigradius voor 32x3 is 12 cm.
Jij gebruikt ook Uponor?
Mooi spul maar eigenlijk moeten ze deze componenten in een houten kistje met certificaat leveren als je naar de prijs kijkt 8)7
Voor Uponor had ik eerst mijn hypotheek op moeten hogen. Ik gebruik Pipetec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:29:
Waar ik huiverig voor ben (en waar ik dus eigenlijk bevestiging voor het tegendeel zoek) is of een 5 kW warmtepomp wel voldoende gaat zijn. Niet dat ik veel geld uitgeef en dat ik straks toch in de kou zit.
Je bent zo druk geweest met meten. Je zult toch wel van een aantal koude dagen het aantal verbruikte kuubs gas weten? Dan is het makkelijk rekenen.
Ik zat zelf eigenlijk te denken aan een warmtepomp met een boilervat (wat sowieso nodig is voor SWW) wat ook gebruikt kan worden als buffer voor die warmere dagen. Maar ik weet niet of dat werkt, of daar aansturingen voor zijn.
Dat kun je vergeten. Ten eerste is die aansturing er niet, ten tweede is de opgeslagen hoeveelheid warmte te klein en ten derde kun je dan niet meer douchen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:24
@Maasluip
Als referentie:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Ik draai inmiddels all electric op radiatoren. Moet nog wel de eerste winter meemaken maar met CV draaide ik ook al op 38 graden.

Kan jij jouw CV aanvoer niet lager instellen?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
[...]

Defrosts op koude dagen. Ook begon hij dan met 8 kW warmtepomp die tot 25% kan modeleren en dat is teveel op dagen waar de temperatuur rond de 10 graden ligt want als je maar 0,5-1 kW nodig hebt "de levensduur van een warmtepomp wordt gemeten door het aantal starts en stops". Ook omdat ik geen vloerverwarming heb die als buffer gebruikt kan worden.
Gaf hij als voorbeeld ergens waar een 11 kW warmtepomp stond die binnen de korste keren stuk was.

Wat mij betreft is die Daikin hybride ook volstrekte overkill. Meer CV vermogen plus nog een warmtepomp erbij? Ik zit dan echt te denken dat het CV gedeelte niets doet.

Kijk ook ff in mijn topic (zie footer), ik heb afgelopen winter All electric gedraaid met alleen radiatoren en een seriebuffer. Die seriebuffer van 50 liter vangt de defrosts op, zeker omdat met radiatoren de watertemperatuur toch wat hoger is (~ 35 graden) dan met vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jojan265 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Waarom buig je de meerlagenbuis niet? Minimum buigradius voor 32x3 is 12 cm.

[...]

Voor Uponor had ik eerst mijn hypotheek op moeten hogen. Ik gebruik Pipetec.
@Jojan265 Ik kom door een dubbele muur en een 60mm buis binnen en moet dan een 32mm leiding met 2cm dikke armaflex isolatie eromheen een bocht maken binnen 10cm.
Uponor heeft een mooie ronde bocht (geen knietje) de hieraan voldoet en weinig weerstand heeft.
Zie: https://www.uponor.com/nl...s-bocht-90o-32-32-1070530

Ik heb nog geen keus gemaakt en kijk ook nog even rond.
Zal Ppetec opzoeken, dankjewel voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Andrehj schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:40:
[...]

Je bent zo druk geweest met meten. Je zult toch wel van een aantal koude dagen het aantal verbruikte kuubs gas weten? Dan is het makkelijk rekenen.
Over de laatste 10 jaar 40 dagen met 10 m3 gas of meer verbruikt, 23 dagen met 11 m3 of meer.
12 en 13 februari 2013 waren 17 en 14 m3. Als ik zo zie waren dat niet echt koude dagen maar de ketel was wel de hele dag bezig.
Dat kun je vergeten. Ten eerste is die aansturing er niet, ten tweede is de opgeslagen hoeveelheid warmte te klein en ten derde kun je dan niet meer douchen.
Dus je moet start-stops van de warmtepomp altijd op de koop toenemen.
assje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:30:

Kan jij jouw CV aanvoer niet lager instellen?
Ja, dat kan wel, maar ik zit nu net op het punt dat de ketel wel zijn minimale warmte kwijt kan. Nog lager dan gaat hij pendelen. Als ik hem op 40 zou zetten dan begint hij te stoken en geeft dan vrij gauw de foutmelding "watertemperatuur te hoog". Hij kan niet minder gas stoken en de temperatuur komt dan boven het ingestelde maximum.
Ik heb al zitten denken aan buisjes over de branders schuiven zodat ze niet meer werken maar ik denk dat ik maar beter niet ga zitten hobbyen met gas. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maasluip schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:49:
12 en 13 februari 2013 waren 17 en 14 m3. Als ik zo zie waren dat niet echt koude dagen maar de ketel was wel de hele dag bezig.
14 m³ x 8 kWh/m³ = 112 kWh.
112 kWh / 21h (de rest is voor SWW en defrosts) = 5.3 kW.
Maar sindsdien had je toch ook nog extra geïsoleerd door o.a. je glas te vervangen door drievoudig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:49
[...]
Ik heb een vergelijkbare situatie en heb voor een 4 kW model gekozen. Ik kan wel een 5, 6 of 8 kW Wp nemen, maar ik kan maar 4 kW kwijt in mijn radiatoren bij 50/45/20 . Dus groter dan 4kW heeft geen zin.

Als ik fans onder de radiatoren doe, kan ik met 45/40/20 ook 4kW kwijt.

Voor SWW heb ik een aparte warmtepomp boiler genomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pim57 op 24-07-2023 22:13 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Andrehj schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:02:
[...]

14 m³ x 8 kWh/m³ = 112 kWh.
112 kWh / 21h (de rest is voor SWW en defrosts) = 5.3 kW.
Maar sindsdien had je toch ook nog extra geïsoleerd door o.a. je glas te vervangen door drievoudig?
Inderdaad, dat was 2019 geloof ik. En ik ga ook nog de vloer in de kruipruimte naïsoleren, dus ook dat helpt mee.

Pagina: 1 ... 41 ... 216 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)