wat betreft die kabel. 4meter is niets en dan is 2.5mm ook altijd goed zat.verkeerslicht schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:48:
Ik las hierboven iets over nominale stroom in plaats van maximale stroom. Toch even de vraag uit mijn eigen topic voorleggen:
verkeerslicht in "Monoblock warmtepomp zelf installeren"
Ik heb 2x2,5mm kabel gelegd voor m'n 1 fase warmtepomp.
Ik ging er vanuit dat als ik bij Tbivalent (-10°C) de maximum haalbare 7kW afgifte trek met een (worstcase scenario) COP van 2, dat ik dan een stroom zou hebben van 3500/230 = 15,2A op de compressor (er zit ook geen backup heater op).
Daarnaast gaat het om een kabel van slechts 4 meter in totaal tot de aansluiting in de meterkast. Op die afstand is de weerstand nooit zo hoog dat de zekering niet meer werkt volgens mij.
Nu is het zo dat de handleiding van m'n wp het volgende zegt:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Nominale stroom is dus 17A (MCA waarvan 15,5A voor de compressor op maximale frequentie) wat redelijk klopt met mijn rekensom. Dan is die 2x2,5mm² toch prima lijkt me?
Doe ik er goed aan om een nieuwe kabel met 4mm² te trekken?
Ik zou de fancoils ook apart aansluiten. hier heb ik het lastig om alles uit te zetten (radiator gang) en die condenseert dus toch mooi op den duur.
Valt me zelf wel tegen hoeveel vermogen je echt kwijt kan in de fancoils. ik heb er dan maar 2 en zouden 1,6kw per stuk moeten doen qua koelen, maar de opstartpiek van in elk geval mijn LG 7kw warmtepomp is echt fors. Het is wel leuk om COP10 te halen, maar dan heb je ook snel 3kw of meer koelvermogen wat je wel kwijt moet kunnen. de fancoils zelf ben ik wel heel tevreden over. super koeling en verwarming in korte tijd.
Nukezone FTW