14 m3 ~= 126 kWh. Per uur dus 126/24 ~= 5 kWh. Vermogen van 5 kW is dan net voldoende, 7 kW geeft wat extra capaciteit, zeker als je ook ssw wil maken met de WP. Mogelijk heb je in de tussentijd nog wat isolatiemaatregelen genomen?Maasluip schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:49:
[...]
Over de laatste 10 jaar 40 dagen met 10 m3 gas of meer verbruikt, 23 dagen met 11 m3 of meer.
12 en 13 februari 2013 waren 17 en 14 m3. Als ik zo zie waren dat niet echt koude dagen maar de ketel was wel de hele dag bezig.
[...]
Dus je moet start-stops van de warmtepomp altijd op de koop toenemen.
[...]
Ja, dat kan wel, maar ik zit nu net op het punt dat de ketel wel zijn minimale warmte kwijt kan. Nog lager dan gaat hij pendelen. Als ik hem op 40 zou zetten dan begint hij te stoken en geeft dan vrij gauw de foutmelding "watertemperatuur te hoog". Hij kan niet minder gas stoken en de temperatuur komt dan boven het ingestelde maximum.
Ik heb al zitten denken aan buisjes over de branders schuiven zodat ze niet meer werken maar ik denk dat ik maar beter niet ga zitten hobbyen met gas.
Pendelen van de WP kan je voorkomen door te zorgen dat je afgiftesysteem ‘t minimale vermogen dat je WP kan leveren kwijt kan. Nu is dat minimale vermogen meestal al veel kleiner dan van je CV waardoor je met een lagere temperatuur dan je CV kan werken.
Ik had ‘t zelfde probleem met mijn ‘warmtepompstagelopen’: lager dan 45 graden aanvoertemperatuur resulteerde in een pendelfestijn omdat de ketel minimaal 6 kW leverde. Die 6 kW kon ik bij 45 graden net kwijt in mijn cv (met dus alleen radiatoren).
Nu met de WP met een minimaal vermogen van 2,5 kW kan ik tot 35 graden ‘afdalen’ zonder pendelen, de WP kan dus in principe 24 uur per dag doordraaien op 35 graden aanvoer. Hij schakelt dus meestal wel per dag enkele malen uit/aan omdat ‘t anders veel te warm zou worden in huis. Maar dat is geen pendelen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23