Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04:09
Maasluip schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:49:
[...]

Over de laatste 10 jaar 40 dagen met 10 m3 gas of meer verbruikt, 23 dagen met 11 m3 of meer.
12 en 13 februari 2013 waren 17 en 14 m3. Als ik zo zie waren dat niet echt koude dagen maar de ketel was wel de hele dag bezig.

[...]

Dus je moet start-stops van de warmtepomp altijd op de koop toenemen.

[...]
Ja, dat kan wel, maar ik zit nu net op het punt dat de ketel wel zijn minimale warmte kwijt kan. Nog lager dan gaat hij pendelen. Als ik hem op 40 zou zetten dan begint hij te stoken en geeft dan vrij gauw de foutmelding "watertemperatuur te hoog". Hij kan niet minder gas stoken en de temperatuur komt dan boven het ingestelde maximum.
Ik heb al zitten denken aan buisjes over de branders schuiven zodat ze niet meer werken maar ik denk dat ik maar beter niet ga zitten hobbyen met gas. :+
14 m3 ~= 126 kWh. Per uur dus 126/24 ~= 5 kWh. Vermogen van 5 kW is dan net voldoende, 7 kW geeft wat extra capaciteit, zeker als je ook ssw wil maken met de WP. Mogelijk heb je in de tussentijd nog wat isolatiemaatregelen genomen?

Pendelen van de WP kan je voorkomen door te zorgen dat je afgiftesysteem ‘t minimale vermogen dat je WP kan leveren kwijt kan. Nu is dat minimale vermogen meestal al veel kleiner dan van je CV waardoor je met een lagere temperatuur dan je CV kan werken.

Ik had ‘t zelfde probleem met mijn ‘warmtepompstagelopen’: lager dan 45 graden aanvoertemperatuur resulteerde in een pendelfestijn omdat de ketel minimaal 6 kW leverde. Die 6 kW kon ik bij 45 graden net kwijt in mijn cv (met dus alleen radiatoren).

Nu met de WP met een minimaal vermogen van 2,5 kW kan ik tot 35 graden ‘afdalen’ zonder pendelen, de WP kan dus in principe 24 uur per dag doordraaien op 35 graden aanvoer. Hij schakelt dus meestal wel per dag enkele malen uit/aan omdat ‘t anders veel te warm zou worden in huis. Maar dat is geen pendelen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb in totaal zelfs iets minder vermogen, en in de woonkamer duidelijk minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91U5kWrhNoh4Yx2e_dz1BV6AsMQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L4PPwpFKhOHrTw8TUcv7zJMl.png?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Maasluip schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:47:
[...]

Ik heb in totaal zelfs iets minder vermogen, en in de woonkamer duidelijk minder.
[Afbeelding]
Welke temperaturen heb je hier bij LTV gebruikt? Je kan bij dat regime dus > 4 kW kwijt, als je een WP met een minimaal vermogen < 4 kW neemt kan je dat vermogen dus kwijt en voorkom je pendelen. Liever natuurlijk een nog (veel) lager minimaal vermogen zodat je niet altijd alles open hoeft te hebben en/of je ook bij minder warmteverlies (hogere buitentemperaturen) toch ook lange runs kan hebben.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

blb4 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:17:
[...]

Welke temperaturen heb je hier bij LTV gebruikt?
Ik heb de factor van assje gebruikt met 39/37/19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Liefst wil je nog lager, hoe lagere Ta hoe hogere COP. maar ‘t moet dus in elk geval lukken met 39 graden wat dus uitstekend door een WP is te produceren. En pendelen hoeft dus niet op te treden als je een WP kiest met een minimaal vermogen van 2,5 kW wat voor WP’s met een Max vermogen van 5-7 kW zoals jij die nodig hebt geen probleem hoeft te zijn.

Buffervat ga je dus niet nodig hebben om minimale aan-tijd te garanderen, Buffervat kan wel helpen om minimaal systeemvolume te bewerkstelligen mocht dat een probleem zijn of om -zoals je in mijn topic kan lezen - stromingsgeluiden tijdens defrosts te voorkomen.

[ Voor 27% gewijzigd door blb4 op 24-07-2023 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:25
Maasluip schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:47:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou dit staatje aanvullen met de m² (of m³) van de ruimten en per ruimte de W/m² uitrekenen. Dan kun je snel zien of je overal genoeg warmteafgifte hebt en je geen koude hoeken krijgt. Dan kun je nog naar T33.

Vul dan ook de waterinhoud van de radiatoren aan in je tabel. Dan weet je of je genoeg systeeminhoud hebt voor bepaalde typen WP's.

Ook nagaan of je leidingwerk de benodigde flow aankan met je doel Ta. Dus wat zijn de leidingdiameters, waar zitten de bottlenecks (knietjes en smalle leidingen). Je wilt niet dat straks je WP in storing schiet in december.

Leidingisolatie nodig?
Plaatsing buitenunit?
Kun je iets zelf doen of moet (alles) via een installateur?
Je wilt SWW met een boilervat doen, is het leidingwerk hiernaartoe geschikt en de ruimte hiervoor/kan de vloer de kg aan? Hoe groot moet boilervat worden, hoe ziet het huishouden en SWW gebruik eruit (bad, aantal personen, regendouches)

Voor die 10K van de offerte van die hybride boer kun je wellicht tot FE komen als de huidige specs van je installatie meezitten en je wat zelf kunt doen. Alleen ingebruikstelling op factuur van installatiebedrijf nodig voor subsidie.

Wie weet handig om een eigen topic te openen en alles onder elkaar te zetten. Dan kun je tot een gedegen uitkomst komen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BarryH schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:40:
Als je geen installateur kan vinden voor FE, dan zou ik een 6kW ELGA laten plaatsen, een warmtepompboiler en dan zelf stiekem de gasketel uitzetten
Geen goed plan. Want die 6 kW Elga Ace levert bij +2 nog maar 4.43 kW. En daaronder waarschijnlijk nog minder (maar helaas zijn daar geen gegevens van gepubliceerd). Daarmee gaat @Maasluip zijn keet bij vorst dus niet warm houden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

GudZ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:33:
[...]

Ik zou dit staatje aanvullen met de m² (of m³) van de ruimten en per ruimte de W/m² uitrekenen. Dan kun je snel zien of je overal genoeg warmteafgifte hebt en je geen koude hoeken krijgt. Dan kun je nog naar T33.
Ik heb wat aangevuld. @assje Met de IMI HyTools app van @DutchWing kom ik bij 40/35/19 zelfs op een nog lager afgiftevermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoNysmTcLeO2pujjHchtRLTJgqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OD0OY3fk3IIW2ySfVW3wHCxI.png?f=user_large

Gewoon even random gekozen, Panasonic KIT-WC05H3E5, zou dat werken? Doet die ook SWW?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llsPBZNbe_GnS_q2-fW7an-c150=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RKlZcDlqpmMzWFfwLGz39ABM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
Vraagje voor de kenners...

In hoeverre is de diameter van de leidingen van het koudemiddel belangrijk? En welke problemen kan dit geven als het niet klopt?

Ik kwam onderstaande tegen via de website van een groothandel.

Een wp van 3 tot 5Kw
Aanvoer 1/2" = 12,7mm
Retour 1/4" = 6.35mm

Een wp van 7 tot 12 Kw
Aanvoer 5/8" = 15.8mm
Retour 3/8" = 9.5mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:45
Hai!

Ik heb, om hier niet tussen alles door te denderen, een eigen topic aangemaakt: Nnoitra in "Advies hybride systeem / offerte beoordeling"
Advies, op- en aanmerkingen zijn welkom!

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonlwd schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:55:

In hoeverre is de diameter van de leidingen van het koudemiddel belangrijk? En welke problemen kan dit geven als het niet klopt?

Een wp van 3 tot 5Kw
Aanvoer 1/2" = 12,7mm
Retour 1/4" = 6.35mm

Een wp van 7 tot 12 Kw
Aanvoer 5/8" = 15.8mm
Retour 3/8" = 9.5mm
Ik zou me houden aan de voorschriften van de fabricant.
Als je diameters anders zijn dan is de inhoud ook anders.

De units zijn vaak voorgevuld met een bepaalde hoeveelheid koudemiddel, en alle berekeningen zijn gedaan op de voorgeschreven diameters, ik zou hier zo niet mee rommelen, waarom zou je willen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
Maasluip schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:37:
Ik heb wat aangevuld. @assje Met de IMI HyTools app van @DutchWing kom ik bij 40/35/19 zelfs op een nog lager afgiftevermogen:
[Afbeelding]
Mijn waarde was ook niets meer dan een empirisch bepaalde schatting. Ik weet hoeveel gas ik op een dag verbruikt en ik weet hoeveel uur de CV gedraaid heeft (van de Nest). Op basis daarvan weet ik hoeveel afgifte er ongeveer geweest moet zijn in werkelijkheid.

Uiteraard volop variabelen die daarop wat afwijkende resultaten kunnen geven.

Uiteindelijk zijn er twee vragen:
  • Warmtebehoefte; uitgaande van 15m3 gas op hoogste dagen ongeveer 6kW
  • Afgiftevermogen: gebaseerd op bovenstaande <4kW
Op basis van die input voldoet je huidige afgifte niet om all-electric met een warmtepomp te verwarmen. Je kunt met het tooltje dat je nu hebt ook zien wat de impact zou zijn door wat radiatoren te vervangen voor T33 (niet al te ingrijpend en maakt wel veel verschil).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
Maasluip schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:49:
Over de laatste 10 jaar 40 dagen met 10 m3 gas of meer verbruikt, 23 dagen met 11 m3 of meer.
12 en 13 februari 2013 waren 17 en 14 m3. Als ik zo zie waren dat niet echt koude dagen maar de ketel was wel de hele dag bezig.
Hier is het wellicht nog interessant om te bedenken of het stookgedrag in die periode wel representatief is. Stel dat je bijvoorbeeld terug komt van vakantie in de winter en de woning in een dag weer opstookt dan is dat niet representatief voor je warmteverlies.

Het maakt nogal wat verschil voor je berekening, stel je rekent met 8,5kWh/m3 en 22 uur per dag verwarmen (2 uurtjes buffer of voor SWW):
  • 10m3 -> 3,9kW
  • 11m3 -> 4,3kW
  • 12m3 -> 4,6kW
  • 13m3 -> 5,0kW
  • 14m3 -> 5,4kW
  • 15m3 -> 5,8kW
  • 16m3 -> 6,2kW
  • 17m3 -> 6,6kW
Met je huidige afgite kan je dus maximaal die 10m3 evenaren op lage temperatuur (iets meer als je iets hogere aanvoer accepteert).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:15:
[...]

Ik zou me houden aan de voorschriften van de fabricant.
Als je diameters anders zijn dan is de inhoud ook anders.

De units zijn vaak voorgevuld met een bepaalde hoeveelheid koudemiddel, en alle berekeningen zijn gedaan op de voorgeschreven diameters, ik zou hier zo niet mee rommelen, waarom zou je willen?
Het is niet zo dat ik dat wil.. het is zeer waarschijnlijk het geval bij mij. Ik heb een 7,5Kw. Toevallig keek vanmorgen even naar het leidingwerk, daar zit normaal een goot omheen maar door lekkage heb ik deze even verwijderd. De leidingen leken me op het eerste oog 12mm en 6mm. Moet het vanavond nog even nameten..

Ik ben diegene waar ook de hoofleidingen te dun zijn en met zo'n schoorsteenkap die recirculeert. En ben op een missie om de oorzaak van de vele defecte buitenunits in ons project te achterhalen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leonlwd schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:37:
[...]

Het is niet zo dat ik dat wil.. het is zeer waarschijnlijk het geval bij mij. Ik heb een 7,5Kw. Toevallig keek vanmorgen even naar het leidingwerk, daar zit normaal een goot omheen maar door lekkage heb ik deze even verwijderd. De leidingen leken me op het eerste oog 12mm en 6mm. Moet het vanavond nog even nameten..

Ik ben diegene waar ook de hoofleidingen te dun zijn en met zo'n schoorsteenkap die recirculeert. En ben op een missie om de oorzaak van de vele defecte buitenunits in ons project te achterhalen ;)
Welke unit heb je precies :?

Dan zoek je in de handleiding op wat het moet zijn, en dan meet je na wat er ligt, en dan kun je aantonen dat ze zich niet aan de voorschriften gehouden hebben.

Stel dat je te kleine koudemiddelleidingen gebruikt, dan kan ik me voorstellen dat dit technisch problemen geeft, maar daar kan onze STEK-Tweaker @flippy je vast en zeker meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
verkeerslicht schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:15:
[...]

Het is de gemiddelde dikte van de isolatie. Dat kan als het verloop lineair is.
((max - min) ÷ 2) + min = ((32 - 8 ) ÷ 2) + 8 = 20cm
Vereenvoudigd:
(max + min) ÷ 2 = (32 + 8 ) ÷ 2 = 20cm

Ik snap het. Dat is hier ook een beetje het geval. Ik zag dat je ook warmteverlies naar je buren meeneemt. Maar die stoken toch ook, neem ik aan?
Het stookgedrag van de buren is geen vast gegeven, dat ze het op minstens 10 graden hebben i.v.m. vorstbescherming is redelijk veilig en de meest negatieve situatie voor ons dacht ik zo.
Een WP zou dat wel moeten trekken ook al is dat maar een dagje o.i.d. daarom ook de berekening bij -10 toch?
Heb er weinig verstand van dus kan zomaar fout zitten.

Wat @padoempats zegt dat het via de spouw naar de mussen gaat is ook iets waar ik nog niet aan had gedacht.

Het verlies boven is een stuk minder dan beneden maar ik moet nog "wat dingetjes" opmeten, het huis van de vele hoekjes _O-

Het is boven wat beter geïsoleerd en het is kleiner in m2 en m3 dan beneden dus grof gezegd zou ik met 7.5kw prima uit moeten komen, als de WP goed terug kan moduleren tenminste. Ben benieuwd.
De 6.4kw optie/berekening van Remeha komt tot nu toe het dichtst in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:10:
[...]

Welke unit heb je precies :?

Dan zoek je in de handleiding op wat het moet zijn, en dan meet je na wat er ligt, en dan kun je aantonen dat ze zich niet aan de voorschriften gehouden hebben.

Stel dat je te kleine koudemiddelleidingen gebruikt, dan kan ik me voorstellen dat dit technisch problemen geeft, maar daar kan onze STEK-Tweaker @flippy je vast en zeker meer over vertellen.
Ik heb de SUZ-SWM80 VA

Volledig eens dat het volgens de voorschriften moet, installateur nog steeds niet. Al vaker over gehad hier ;)

Benieuwd wat @flippy hierover kan zeggen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
leonlwd schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Ik heb de SUZ-SWM80 VA

Volledig eens dat het volgens de voorschriften moet, installateur nog steeds niet. Al vaker over gehad hier ;)

Volgens de databijbel moet het in ieder geval zijn:
Vloeistof 1/4 (6,35)
Gas 1/2 (12,7)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BA2OPJy.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Een beetje off-topic, maar omdat er hier toch veel over legionella en kunststof leidingen wordt gesproken toch maar de link naar een bericht op installaties.nl hier.

Het blijkt dat sommige kunststoffen een goede voedingsbodem voor bacterievorming (legionella) zijn en dat daarom in ‘prioritaire waterleidinginstallaties’ (hotels, zwembaden, ziekenhuizen) wordt aanbevolen geen kunststof waterleidingen te gebruiken maar koper of RVS.

Link naar het ISSO rapport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:33:
[...]

Vloeistof 1/4 (6,35)
Gas 1/2 (12,7)

[Afbeelding]
Thnx voor dit overzicht! Ik ben er ook nog even ingedoken en zie nu dat de gegevens die ik had voor een ander merk zijn. Blijkbaar zit daar verschil in. 8)7

Bedankt voor de opheldering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:18
Ik vindt in de manual van de LG Therma het volgende schema en aanbeveling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQKRT3G2CzKsnhiwKqLfzUmsY00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y8egu48JqGM9QBn9s8nPU1VS.png?f=fotoalbum_large

Een circulatiepomp over je SWW boiler is 'strongly recommended'. Echter ik zie hier op tweakers dat niemand doen volgens mij? Ook bijvoorbeeld in de ontwerpsuggesties van Panasonic, zie ik dat niet terugkomen.

Weet iemand wat de gedachte achter die circulatie is? En in hoeverre dit gewenst is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:39
Voor mij is zo’n recirculatie pomp een luxe product.

Het zorgt voor snel of zelfs direct heet tapwater als het tappunt ver weg van de boiler zit. Maar dit alles komt wel met een prijs van extra warmte verlies in de leidingen en stroom verbruik van de pomp.

En volgens LG heb je ook een timer nodig en moet je dus je (douche) tijden weten van je warmwater gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door Pim57 op 25-07-2023 15:24 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Dat hele legionella verhaal wordt zwaar opgeblazen.

De kans dat je wordt getroffen door de bliksem of dat je de staatsloterij wint is aanzienlijk groter dan dat je legionella krijgt bij "normaal gebruik" en boerenverstand.

Het aantal mensen die de afgelopen 10 jaar zijn overleden door legionella omdat ze een boiler hebben die geen legionella run gedraaid heeft is welgeteld ........ 0

Natuurlijk komt legionella voor, maar dat heeft niets met de boiler an sich te maken.

Toverwoord = "STILSTAAND" water voor een langere periode.
Als jij je boiler elke week leeg doucht (meestal meerdere keren per week) heeft legionella geen tijd om zich te ontwikkelen.

En als jij 6 weken op vakantie bent, dan is er een serieuze kans op legionella, maar OOK bij huizen zonder boiler. Want je warm water leiding in de muur heb je ook bij een CV ketel.

En bij een legionellarun in een boiler (zoals de meesten het doen) ontstaat in die 6 weken ook doodleuk legionella in de leidingen.
Als je dat wil voorkomen dan moet je inderdaad zo'n circulatiepomp hebben die OVERAL het water op +60 graden krijgt.

Daarom gewoon goed spoelen als je een aantal weken weg bent geweest, net zoals we dat al 50 jaar moeten doen met onze CV ketels.

* Grolsch draait al ruim 6 jaar met een boiler op 48 graden (400L) en iedereen leeft nog @huize Grolsch (N=4).

Ik ben 864 x zo bang voor die tuinslang die al 2 weken in de zon ligt te broeden, waar dan een sproeier op aangesloten wordt, waar de kinderen dan vervolgens doorheen springen met hun zwembroekje.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 25-07-2023 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-09 09:37
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:38:
Dat hele legionella verhaal wordt zwaar opgeblazen.
Heb je daar referenties voor? Het is niet dat ik je niet geloof, meen mij ook te herinneren dat het zo werkt uit 1 of andere les biologie, maar laatste keer dat ik ernaar zocht (toegegeven, niet heel veel moeite gedaan) kwam ik vooral artikels en aanbevelingen tegen, geen deftige wetenschap. En voor zoiets als dit is het niet echt ok om zomaar random internetinhoud te gaan geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:25
Maasluip schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:37:
[...]

[Afbeelding]

Gewoon even random gekozen, Panasonic KIT-WC05H3E5, zou dat werken? Doet die ook SWW?

[Afbeelding]
Vriendelijke herinnering: Open een eigen topic, zet alles onder elkaar, bijvoorbeeld volgens deze template. Zo creëer je voor jezelf en anderen het overzicht en wordt de feedback op één plek verzameld.

Volgens mij is die Pana een split (net als een airco). Dan mag je de installatie niet zelf doen i.v.m. F-gassen leidingwerk. Een monoblock kun je zelf neerzetten, voor subsidie hoef je deze alleen door een installateur in gebruik laten stellen.

Ik ben benieuwd of je 1,6kW aan vermogen op 40/35 Ta/Tr in je benedenverdieping van 35m² voldoende vindt. Dat lijkt me erg weinig, maar jij kent de isolatiewaarde van de schil het beste. De meeste warmte wil je op de begane grond in de woonruimten want warmte gaat naar boven.

Sowieso kun je nu het volledig vermogen van de 5kW niet kwijt, je hebt minder dan 4kW aan afgifte hangen dus je zal moeten sleutelen aan je afgifte / isolatie / grootte WP. Ik heb hier nog niemand voorbij zien komen die met T21's en een WP zijn huis warmhoudt (correct me if I'm wrong).

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:37

Carboy54

Duurzaamheid coach

GudZ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:07:
[...]

Vriendelijke herinnering: Open een eigen topic, zet alles onder elkaar, bijvoorbeeld volgens deze template. Zo creëer je voor jezelf en anderen het overzicht en wordt de feedback op één plek verzameld.

Volgens mij is die Pana een split (net als een airco). Dan mag je de installatie niet zelf doen i.v.m. F-gassen leidingwerk. Een monoblock kun je zelf neerzetten, voor subsidie hoef je deze alleen door een installateur in gebruik laten stellen.

Ik ben benieuwd of je 1,6kW aan vermogen op 40/35 Ta/Tr in je benedenverdieping van 35m² voldoende vindt. Dat lijkt me erg weinig, maar jij kent de isolatiewaarde van de schil het beste. De meeste warmte wil je op de begane grond in de woonruimten want warmte gaat naar boven.

Sowieso kun je nu het volledig vermogen van de 5kW niet kwijt, je hebt minder dan 4kW aan afgifte hangen dus je zal moeten sleutelen aan je afgifte / isolatie / grootte WP. Ik heb hier nog niemand voorbij zien komen die met T21's en een WP zijn huis warmhoudt (correct me if I'm wrong).
Draai hier al 6 jaar probleemloos met T21 en een paar heatfans in combi met Panasonic 9 Kw. Een 9 Kw doet minimaal 2 Kw vermogen terug gemoduleerd dus zie ik niet het probleem. Een standaard boiler van Pana kan ook max 7 Kw aan en daar zitten genoeg 16 Kw T caps op zonder problemen. Watervolume en flow is belangrijker.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
leonlwd schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:55:

Een wp van 3 tot 5Kw
Aanvoer 1/2" = 12,7mm
Retour 1/4" = 6.35mm

Een wp van 7 tot 12 Kw
Aanvoer 5/8" = 15.8mm
Retour 3/8" = 9.5mm
Je moet niet uitgaan van de waardes van de leidingenleverancier, maar van wat je WP-fabrikant in zijn handleiding vermeldt.
Bij Mitsubishi is dat 5/8+3/8 voor de PUHZ-SW75YAA en groter, en 1/2+1/4 voor de SUZ units.
Grote vraag is welke WP je hebt (hint: zet dat in je signature).
Edit: Ik was spuit 11.. :+

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

leonlwd schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Ik heb de SUZ-SWM80 VA

leidingen zijn de goede maat. maar dat wil niet zeggen dat er geen verborgen knikken in de leidingen verstopt zitten onder de isolatie....

gevolgen van verkeerde diameters merk je vrij snel, helemaal met R32 en wat hoogteverschil in het nadeel van de buitenunit. doorgaans in de vorm van een compressor wat knikkers ontwikkelt voordat die helemaal de soep in draait.

an wat hierboven al word gezegt: leidingdiameters worden beslist door de fabrikant, niet op vermogen. vermogen heeft er echt helemaal niks mee te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 25-07-2023 18:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:43
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:33:
[...]

Vloeistof 1/4 (6,35)
Gas 1/2 (12,7)
En qua R32 serie is deze maat t/m 14kW.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
@Grolsch @Andrehj @flippy @koevlaas2 allen wederom bedankt voor het antwoord!

Ik bleek de maten van een verkeerd merk te hebben. Het even checken op een knik oid is nog wel even goed om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
leonlwd schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:46:
@Grolsch @Andrehj @flippy @koevlaas2 allen wederom bedankt voor het antwoord!

Ik bleek de maten van een verkeerd merk te hebben. Het even checken op een knik oid is nog wel even goed om te doen.
Bij doe het zelvers zit er 8 van de 10x een knik in de leiding.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
epostel schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:47:
[...]

Heb je daar referenties voor? Het is niet dat ik je niet geloof, meen mij ook te herinneren dat het zo werkt uit 1 of andere les biologie, maar laatste keer dat ik ernaar zocht (toegegeven, niet heel veel moeite gedaan) kwam ik vooral artikels en aanbevelingen tegen, geen deftige wetenschap. En voor zoiets als dit is het niet echt ok om zomaar random internetinhoud te gaan geloven :)
Laten we de vraag anders stellen, is er 1 referentie op internet te vinden dat er iemand door legionella is overleden wat voorkomen had kunnen worden door een legionella run in een boiler?

Succes met zoeken, want ik heb vrij uitvoerig gezocht en niets kunnen vinden. En ja ik heb alle rivm/ who rapporten die ik kon vinden vrij uitvoerig bestudeerd.

Vervolgens heb ik eea uitgezocht en me verdiept in de materie/bacterie en ik kwam kwam tot de conclusie dat het uitvoeren van een legionella run in een boiler alleen een wassen neus verhaal is.

Ik sta natuurijk open voor andere inzichten maar dan wel graag onderbouwd.

Als je dan toch perse geld wil uitgeven voor je veiligheid zet dan een bliksem afleider op je dak ;) want het is wel een feit dat een paar personen per jaar overlijden omdat ze die de bliksem geraakt zijn. Al zullen die personen niet in een huis gezeten hebben op het moment van inslag :+

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 25-07-2023 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:35:
[...]

Laten we de vraag anders stellen, is er 1 referentie op internet te vinden dat er iemand door legionella is overleden wat voorkomen had kunnen worden door een legionella run in een boiler?

Succes met zoeken, want ik heb vrij uitvoerig gezocht en niets kunnen vinden. En ja ik heb alle rivm/ who rapporten die ik kon vinden vrij uitvoerig bestudeerd.

Vervolgens heb ik eea uitgezocht en me verdiept in de materie/bacterie en ik kwam kwam tot de conclusie dat het uitvoeren van een legionella run in een boiler alleen een wassen neus verhaal is.

Als je dan toch perse geld wil uitgeven voor je veiligheid zet dan een bliksem afleider op je dak ;) want het is wel een feit dat een paar personen per jaar overlijden omdat ze die de bliksem geraakt zijn. Al zullen die personen niet in een huis gezeten hebben op het moment van inslag :+
Laat ik als eerste zeggen dat "het internet" niet representatief is en je je zult verbazen wat er allemaal niet op staat.
Vooral vakkennis is niet iets wat zomaar wordt gedeeld en onderzoeken waar vele miljoenen$ in zijn gepompt met patenten en geheimhouding staan niet hier op Tweakers of zo.

Mag je soms lezen in een kamertje op papier, zonder telefoon en aan het einde weer inleveren. (Ik ben ervaringsdeskundige).
Net zoals een recept waar maar maar een persoon van af weet.

RIVM en WHO hebben leuke cijfers maar niet alles wordt (correct) geregistreerd, vele bronnen zijn onbekend.

Het aantal geïnstalleerde boilers is ook erg laag t.o.v. andere veroorzakers zoals een CV of tuinslang, staat zo'n cijferlijst dan nog stevig in zijn schoenen?
Ik vind van niet.

Risico's wil je zoveel mogelijk afdekken en sommige mensen voelen zich er prettig bij om een legionella run te doen of een bliksemafleider te hebben.

De theoretische mogelijkheid op legionella in je boiler is aanwezig (hoe klein dat ook mag zijn).
En bij twijfel of je het wel of niet moet doen? Doe het gewoon wel, tenzij het kwaad kan, moet je wel hele rare dingen doen? :+

Ik ben het trouwens eens met het kamp dat stelt dat het risico nihil is en er soms wel drama wordt gecureerd :)
Net als het asbest verhaal kan men wel eens overdrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:35:
[...]

Toch nog even in navolging hierop, al is het misschien enigszins off topic, wel interessant genoeg (nogmaals) te plaatsen, onderstaande quote.
RonJ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:56:
Gezien deze goedlopende discussie over tanktemperaturen en legionella leek me deze video wel goed om even te delen (sowieso een goed kanaal):

[YouTube: What Temperature Should Hot Water Be? | LEGIONELLA Explained]

Met name dit grafiekje vat de discussie en dimensies denk ik goed samen:
[Afbeelding]

*ALC=Anti Legionella Cycle
Dit heeft mij overtuigd en ik doe dus ook geen legionellarun. 500L boiler hier.

[ Voor 18% gewijzigd door blackmore87 op 26-07-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:49

ewf

Bij mijn weten ontwikkelt legionella zich in stilstaand water, liefst bij hogere temperaturen (ca 30-40C).

Als je je boiler regelmatig leegt dan is de kans erop erg klein.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 17:40

Superbeagle

Always smile

Is het een idee om de discussie over die eencelligen hier verder te vervolgen? :)

Voorkomen legionella in boilers

Acties:
  • +3 Henk 'm!
blackmore87 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:29:
[...]

Toch nog even in navolging hierop, al is het misschien enigszins off topic, wel interessant genoeg (nogmaals) te plaatsen, onderstaande quote.

[...]

Dit heeft mij overtuigd en ik doe dus ook geen legionellarun. 500L boiler hier.
Tnx, nog meer handige linkjes, die bookmark ik voor als ik weer met zo'n "legionellapreventiefetisjist" in gesprek ben >:)
Amtelode schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:18:
[...]

Laat ik als eerste zeggen dat "het internet" niet representatief is en je je zult verbazen wat er allemaal niet op staat.
Vooral vakkennis is niet iets wat zomaar wordt gedeeld en onderzoeken waar vele miljoenen$ in zijn gepompt met patenten en geheimhouding staan niet hier op Tweakers of zo.

Mag je soms lezen in een kamertje op papier, zonder telefoon en aan het einde weer inleveren. (Ik ben ervaringsdeskundige).
Net zoals een recept waar maar maar een persoon van af weet.

RIVM en WHO hebben leuke cijfers maar niet alles wordt (correct) geregistreerd, vele bronnen zijn onbekend.

Het aantal geïnstalleerde boilers is ook erg laag t.o.v. andere veroorzakers zoals een CV of tuinslang, staat zo'n cijferlijst dan nog stevig in zijn schoenen?
Ik vind van niet.

Risico's wil je zoveel mogelijk afdekken en sommige mensen voelen zich er prettig bij om een legionella run te doen of een bliksemafleider te hebben.

De theoretische mogelijkheid op legionella in je boiler is aanwezig (hoe klein dat ook mag zijn).
En bij twijfel of je het wel of niet moet doen? Doe het gewoon wel, tenzij het kwaad kan, moet je wel hele rare dingen doen? :+

Ik ben het trouwens eens met het kamp dat stelt dat het risico nihil is en er soms wel drama wordt gecureerd :)
Net als het asbest verhaal kan men wel eens overdrijven.
Er is ook een theoretische mogelijkheid dat er een onderdeel van een vliegtuig afvalt welke je op je hoofd kunt krijgen, maar dat wil niet zeggen dat ik hele dagen met een helm op loop. Maar als er mensen zijn die dat wel graag willen doen mag dat natuurlijk, het is niet "strafbaar".

elke week een LPP draaien kost veel energie, en dus geld. Dus dat is een goede reden om het niet te doen (voor mij).
Superbeagle schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:34:
Is het een idee om de discussie over die eencelligen hier verder te vervolgen? :)

Voorkomen legionella in boilers
Goed plan _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 26-07-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
Vraag aan de mensen die ook SWW maken met de warmtepomp. Hoeveel kW element hebben jullie er in zitten voor de legionella-run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

stereohead schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:30:
Vraag aan de mensen die ook SWW maken met de warmtepomp. Hoeveel kW element hebben jullie er in zitten voor de legionella-run?
De meeste warmtepompen kunnen max 3000 watt aan.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
Aah, ok. Ik was me tot nu toe voornamelijk aan het verdiepen in een LG Therma, en daar wordt het SWW heater gestuurd via een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:30

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

stereohead schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:30:
Ik heb hier de ERST30D-VM2ED(300ltr) staan van Mitsubishi en deze heeft een 2 kW back-up heater (230V, 1fase). De warmtepomp verwarmt de boel op naar een graad of 57 en het 2kw element verwarmd de boel op naar de bij mij de ingestelde 62gr.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:32:
De meeste warmtepompen kunnen max 3000 watt aan.
Mijn ervaring is juist dat de meeste warmtepompen hiervoor een relais-uitgang hebben, waar je dus zelf nog een relais aan moet hangen. Dan is het vermogen (voor wat betreft de WP) dus onbeperkt.
Hier hangt er een 4.5 kW 3-fasen dompelelement aan, en dat bevalt uitstekend.
(Uiteraard heeft mijn binnenunit ook nog het kleine 1.8 kW element in de binnenunit, maar die is voor de legionellarun niet bijzonder geschikt (want veel te klein en op de verkeerde plek)).

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 26-07-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
Ok, dank voor de reacties.

Wat is verder het voordeel van een groter element (4.5kW t.o.v. 2kW b.v.)? Enige verschil is hoe lang de legionella run duurt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stereohead schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:06:

Wat is verder het voordeel van een groter element (4.5kW t.o.v. 2kW b.v.)? Enige verschil is hoe lang de legionella run duurt toch?
Klopt, en dat het een 3 fasen element is.

Hier is het element al ruim 6 jaar niet aangesloten, nog nooit nodig gehad blijkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:34
stereohead schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:06:

75 minuten van 46 graden naar 63 graden met 7 kW Panasonic monobloc en 3 kW element in een 300 liter boiler, buitentemperatuur 19 graden. Wp in silent mode 3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9whHlByjfZ7s8QYEuvvycf2-cME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ugkuiyETJmIgAZhb0mDqNvb.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
@Grolsch

Je zegt "Ik sta natuurijk open voor andere inzichten maar dan wel graag onderbouwd. "

Vervolgens krijg je andere inzichten, reageer je behoorlijk selectief met o.a. als onderbouwing iets over een vliegtuig en een helm. :P

Je staat er dus niet voor open en verwacht van anderen wel een (fatsoenlijke) onderbouwing?

Of bedoel je met onderbouwd, alles wat je uit de lucht kunt grijpen (pun intended).

Hier in ieder geval mijn reactie / beargumentering om het wel te doen of om de boiler op 60 graden te houden. We zitten op een forum en discussiëren hoort er natuurlijk bij.

ISSO publicatie 30.5 en 55.1 als legionella preventie:
De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan.
of 65 °C en 10 minuten of 70 °C en 5 minuten.

De warm water temperatuur aan het tappunt moet in Nederland 55 °C zijn.

^ Wet en regelgeving.

Als je WP boiler op 60 °C staat doe je onbewust ieder etmaal aan legionella preventie(!).
Staat je boiler op 55 °C dan is het twijfelachtig te noemen dat je 55 °C bij het tappunt haalt i.v.m. warmteverlies maar dat kan natuurlijk best in bepaalde unieke situaties en houdt je je niet aan de regelgeving.

Staat je boiler lager dan 55 °C dan houdt je je niet aan zowel de wet en regelgeving.

Maar ik neem aan dat de grote meerderheid in dit topic en bij CV-Tuning (sarcasme) die aan zijn temperaturen draait netjes bij de tappunten staat te meten met geschikte apparatuur? Of toch stiekem de thermometer die je onder je tong legt of een vinger? :+

Over wet en regelgeving valt weinig te discussiëren, als je dat naast je neer legt ga je een andere discussie voeren.

Dan is het je eigen risico waar je dat risico ook voor je gezin en bezoek neemt(!).

Ik kan me niet voorstellen dat iemand het prima vindt als je zegt dat je je niet houdt aan wet en regelgeving m.b.t. legionella preventie in je woning?

Leg hem anders eens zo direct voor zonder er stiekem bij te zeggen dat het allemaal wel los loopt en niet zo erg is.

Dat geld besparen is natuurlijk prima, ik let ook op het geld maar veiligheid gaat altijd voor.

Niet persoonlijk naar jou bedoeld maar men heeft een WP met evt. een boiler van vele duizenden euro's met vele duizenden subsidie, probeert vaak alles vol te leggen met zonnepanelen, vooral op het zuiden want dan kun je tegenwoordig lekker miepen dat je moet betalen om van je stroom af te komen, om het liefst nog geld terug te krijgen aan het einde van het jaar.
En dan muggenziften op een procentueel verwaarloosbaar financieel verlies om je boiler 5 graden lager te zetten, terwijl je sowieso vele malen goedkoper uit bent dan een CV(?).

Ik vind er wat van .

Nu wij hier ook een WP als eerste optie willen (andere optie waterstof), hoor je alleen maar dat je ook zonnepanelen MOET :( nemen en dan vooral op het zuiden want dat is nog goedkoper.

Anyway net de eindafrekening gekregen van 365m3 _/-\o_
CV en tap op aardgas en koken op inductie.

De Koevlaas was hier al ver buiten het normaal met een historisch record van 660m3 maar nu gaat het nergens meer over. _O-
Uitkomst = Kopje koffie

Van de bovenverdieping de warmteverliesberekening ook grotendeels klaar. Gisteren bezig geweest om toch nog even wat EPS tussen het geraamte te doen wat tegen het PIR aan staat en de elektra.

Dan de schouw verplicht laten komen zodat ik subsidie aan kan vragen.
Ik heb nog wel zo mijn twijfels of ze een WP aan willen/kunnen raden, er is hier niet bepaald veel ruimte in het cv/was-hok.

Een waterstof CV heeft toch niet echt de voorkeur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Amtelode schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:13:
@Grolsch

Je zegt "Ik sta natuurijk open voor andere inzichten maar dan wel graag onderbouwd. "

Vervolgens krijg je andere inzichten, reageer je behoorlijk selectief met o.a. als onderbouwing iets over een vliegtuig en een helm. :P

Je staat er dus niet voor open en verwacht van anderen wel een (fatsoenlijke) onderbouwing?

Of bedoel je met onderbouwd, alles wat je uit de lucht kunt grijpen (pun intended).

Hier in ieder geval mijn reactie / beargumentering om het wel te doen of om de boiler op 60 graden te houden. We zitten op een forum en discussiëren hoort er natuurlijk bij.

ISSO publicatie 30.5 en 55.1 als legionella preventie:
De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan.
of 65 °C en 10 minuten of 70 °C en 5 minuten.

De warm water temperatuur aan het tappunt moet in Nederland 55 °C zijn.

^ Wet en regelgeving.

Als je WP boiler op 60 °C staat doe je onbewust ieder etmaal aan legionella preventie(!).
Staat je boiler op 55 °C dan is het twijfelachtig te noemen dat je 55 °C bij het tappunt haalt i.v.m. warmteverlies maar dat kan natuurlijk best in bepaalde unieke situaties en houdt je je niet aan de regelgeving.

Staat je boiler lager dan 55 °C dan houdt je je niet aan zowel de wet en regelgeving.

Maar ik neem aan dat de grote meerderheid in dit topic en bij CV-Tuning (sarcasme) die aan zijn temperaturen draait netjes bij de tappunten staat te meten met geschikte apparatuur? Of toch stiekem de thermometer die je onder je tong legt of een vinger? :+

Over wet en regelgeving valt weinig te discussiëren, als je dat naast je neer legt ga je een andere discussie voeren.

Dan is het je eigen risico waar je dat risico ook voor je gezin en bezoek neemt(!).

Ik kan me niet voorstellen dat iemand het prima vindt als je zegt dat je je niet houdt aan wet en regelgeving m.b.t. legionella preventie in je woning?

Leg hem anders eens zo direct voor zonder er stiekem bij te zeggen dat het allemaal wel los loopt en niet zo erg is.

Dat geld besparen is natuurlijk prima, ik let ook op het geld maar veiligheid gaat altijd voor.

Niet persoonlijk naar jou bedoeld maar men heeft een WP met evt. een boiler van vele duizenden euro's met vele duizenden subsidie, probeert vaak alles vol te leggen met zonnepanelen, vooral op het zuiden want dan kun je tegenwoordig lekker miepen dat je moet betalen om van je stroom af te komen, om het liefst nog geld terug te krijgen aan het einde van het jaar.
En dan muggenziften op een procentueel verwaarloosbaar financieel verlies om je boiler 5 graden lager te zetten, terwijl je sowieso vele malen goedkoper uit bent dan een CV(?).

Ik vind er wat van .
....
Ik vind de wetgeving en de ISSO documenten onzinnig als het op legionella aankomt.

Er is wel meer wetgeving die ik onzinnig vind.

Er is géén serieus gevaar en / of risico op legionella bij de situatie bij mij thuis.
Dan kan de wetgever van alles opschrijven, en dan kunnen ze 65 normen schrijven, zolang er geen risico is op legionella vind ik het onzinnig om iets te voorkomen wat niet kan ontstaan.

Nogmaals de hamvraag, hoeveel mensen zijn er de afgelopen 5 jaar overleden door een legionella besmetting in deze situatie :? En hier bedenken we doodleuk wetgeving voor 8)7

Per jaar belanden er duizenden mensen in het ziekenhuis omdat ze van de fiets zijn gevallen en geen helm droegen, en daar is dan geen wetgeving voor 8)7

Dat iets wet is, wil niet zeggen dat het zinnig is.

I rest my case, een ieder moet vooral doen waar hij zich goed bij voelt, maar volgens mij waren we er wel over uit dat de kans op legionella 0 / nihil / te verwaarlozen is in een normale boilersituatie.

Ik heb tenminste nog geen onderbouwde andere argumenten gelezen (en dat er ergens een onzinnige wet voor is vind ik voor mij persoonlijk geen goed onderbouwd argument, ze kunnen morgen in Den Haag wel meer onzinnige dingen bedenken, daar zijn ze goed in).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05

ErikKo

Rippie

Grolsch schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:40:
[...]

Nogmaals de hamvraag, hoeveel mensen zijn er de afgelopen 5 jaar overleden door een legionella besmetting in deze situatie :? En hier bedenken we doodleuk wetgeving voor 8)7
Misschien is er wel niemand aan overleden vanwege de wetgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kan het kwaad om op sommige plekken leidingwerk in de kruipruimte op de grond te laten liggen als er geen mogelijkheid is om montagebeugels te monteren?

Het blijft het jaar door droog in de kruipruimte.
Of gaat bij een hoge flow het leidingwerk dan aan de wandel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lQedR257LNodxZI00bkqXbHw2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGBUrHFjJkGaS3HiPHHG61lr.jpg?f=fotoalbum_tile

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
verkeerslicht schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:08:
Kan het kwaad om op sommige plekken leidingwerk in de kruipruimte op de grond te laten liggen als er geen mogelijkheid is om montagebeugels te monteren?

Het blijft het jaar door droog in de kruipruimte.
Of gaat bij een hoge flow het leidingwerk dan aan de wandel?
[Afbeelding]
Ik zit met hetzelfde. Heb de Terrendis leiding preventief op tuinderskratten laten rusten die op de bodem staan en met tiewraps vasttgezet. Of het echt nodig is vraag ik mij ook af.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Grolsch schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:40:
[...]

Ik vind de wetgeving en de ISSO documenten onzinnig als het op legionella aankomt.

Er is wel meer wetgeving die ik onzinnig vind.

Er is géén serieus gevaar en / of risico op legionella bij de situatie bij mij thuis.
Dan kan de wetgever van alles opschrijven, en dan kunnen ze 65 normen schrijven, zolang er geen risico is op legionella vind ik het onzinnig om iets te voorkomen wat niet kan ontstaan.

Per jaar belanden er duizenden mensen in het ziekenhuis omdat ze van de fiets zijn gevallen en geen helm droegen, en daar is dan geen wetgeving voor 8)7

Dat iets wet is, wil niet zeggen dat het zinnig is.

I rest my case, een ieder moet vooral doen waar hij zich goed bij voelt, maar volgens mij waren we er wel over uit dat de kans op legionella 0 / nihil / te verwaarlozen is in een normale boilersituatie.

Ik heb tenminste nog geen onderbouwde andere argumenten gelezen (en dat er ergens een onzinnige wet voor is vind ik voor mij persoonlijk geen goed onderbouwd argument, ze kunnen morgen in Den Haag wel meer onzinnige dingen bedenken, daar zijn ze goed in).
De wet gaat met name over gewone boilers omdat daar langdurig stilstaand water in kan staan.
Bij een hygiëne boiler is de kans al veel kleiner.

Incidenten met legionella komen vaker voor bij koudwaterleidingen dan warmwaterleidingen, denk bijv aan na de vakantie niet even de leidingen doorspoelen/laten stromen voor x minuten.

Bij het tappunt haal ik ook lang geen 55c meer met de CV gasdoorstromer en ik leef nog. :+
Douche WTW,s is de kans veel groter op legionella, met name klein foutje bij installatie.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Amtelode schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:13:
@Grolsch

De Koevlaas was hier al ver buiten het normaal met een historisch record van 660m3 maar nu gaat het nergens meer over. _O-
Uitkomst = Kopje koffie
Is dit een compliment of niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Speedfight schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:34:
[...]

Ik zit met hetzelfde. Heb de Terrendis leiding preventief op tuinderskratten laten rusten die op de bodem staan en met tiewraps vasttgezet. Of het echt nodig is vraag ik mij ook af.
Bij Terrendis zou ik me er geen zorgen om maken. Dat is grondleiding. Daar gebeurt niks mee ;)
Die mantel erol omheen zorgt ervoor dat de isolatie niet beschadigt, maar maakt ook dat er praktisch geen beweging in de leiding te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jojan265 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Waarom buig je de meerlagenbuis niet? Minimum buigradius voor 32x3 is 12 cm.

[...]

Voor Uponor had ik eerst mijn hypotheek op moeten hogen. Ik gebruik Pipetec.
@Jojan265 begin steeds meer naar pipetec te neigen vanwege de erg interessante prijzen en met name vanwege de directe koppeling op 1 1/2" leidingdempers van de Nibe.

Waar haal jij de Pipetec materialen? - is er een NL dealer?? - maar belangrijker: weet je waar ik een perstang kan huren hiervoor?
€ 1.200 - 1.500 uitgeven aan een perstang vind ik wat heftig voor één systeem.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:57
bioscrasher schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:07:
[...]

@Jojan265 begin steeds meer naar pipetec te neigen vanwege de erg interessante prijzen en met name vanwege de directe koppeling op 1 1/2" leidingdempers van de Nibe.

Waar haal jij de Pipetec materialen? - is er een NL dealer??
Ik heb het in Duitsland bestelt: https://www.heima24.de/ro...t-25-m-dvgw-geprueft.html
Ik heb meerdere keren daar bestelt en elke keer lekker snel (ca. 1 week) en naar alle tevredenheid. Prijs ca. 50% van Nederlandse webshops.
- maar belangrijker: weet je waar ik een perstang kan huren hiervoor?
Ik heb deze buigtang gekocht: https://www.heima24.de/we...fer.html?cache=1690557169
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lR0hKJBKysngGQwG0yqH_lmN-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rzfAu9O0WCyrTxy0RqL95WI3.png?f=user_large

En deze perstang: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhpKMd8Be11Eck0c2AOxLtLbvHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNPwGUHArB560d35rishANUm.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:38
bioscrasher schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:07:
[...]

Waar haal jij de Pipetec materialen? - is er een NL dealer?? - maar belangrijker: weet je waar ik een perstang kan huren hiervoor?
Paar weken geleden onderstaande perstang gekocht. Deze heeft ook veel verschillende persbekken. Helaas nu niet op voorraad zie ik. Toen geen supersnelle levering maar de tang is gewoon geleverd (vanuit Italië).

https://www.vevor.nl/pijp...ekken-360--p_010964513647

Als buigset heb ik onderstaande aangeschaft:
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Henielma schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:21:
[...]

Paar weken geleden onderstaande perstang gekocht. Deze heeft ook veel verschillende persbekken. Helaas nu niet op voorraad zie ik. Toen geen supersnelle levering maar de tang is gewoon geleverd (vanuit Italië).

https://www.vevor.nl/pijp...ekken-360--p_010964513647

Als buigset heb ik onderstaande aangeschaft:
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item
@Henielma thanks voor de tip, de buigveren lijken me erg handig voor eindjes van de mlc pijp maar als je in wat langere stukken op rol wat extra bochten wilt maken lijkt me een buig tang met 90 graden hulpstukken handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Wij krijgen binnenkort een Alpha innotec Jersey 5kw monoblock in de voortuin, ik wil hem in een grindbak plaatsen.
Afmetingen van de warmtepomp is 995mm X 435mm, hoe groot moet ik de grindbak dan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@Henri. Afhankelijk van hoe snel de ondergrond het condenswater opneemt.
Heb je een zand ondergrond dan zou ik een pijp van een meter diep (dan weetje redelijk zeker dat je beneden de vorstgrens zit in een grindbak van 50x50 nemen, rond kan ook.
Wij zitten op klei dus dat is stukken ongunstiger.
Daarom heb ik onze Nibe ophet tussendakgeparkeer: vrouwlief ook blij want zo'n groot grijs monster in je tuin......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jojan265 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:16:
[...]

Ik heb het in Duitsland bestelt: https://www.heima24.de/ro...t-25-m-dvgw-geprueft.html
Ik heb meerdere keren daar bestelt en elke keer lekker snel (ca. 1 week) en naar alle tevredenheid. Prijs ca. 50% van Nederlandse webshops.

[...]

Ik heb deze buigtang gekocht: https://www.heima24.de/we...fer.html?cache=1690557169
[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Jojan265 dank voor de tip, de versie met een slang heeft het grote voordeel dat je ook op lastig te bereiken plekken kunt klemmen.
Ik ga weinig boven mijn hoofd klemmen en dan is met twee stukken gereedschap voor één handeling werken wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Sinds deze week een wp en all-one binnen unit van Daikin. Valt mij op dat als de boiler verwarmt dat de temperatuur dan altijd eerst zakt. Komt dat doordat er water rond gepompt wordt of is de sensor data niet up to date? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4aack_8uSeYvUsXH__8l1V12gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9r3B5o84Tura9VrMSvhGAnX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09 13:04
Goedemiddag,
Ik sta op het punt om de knoop door te hakken om een Atag Energion S Plus 50 + 200L boilervat te bestellen. Het liefst een liggend vat, maar deze kan ik niet vinden van 200l en bedoeld voor een warmtepomp.
Nou heb ik alleen nog enkele vragen:

1. Ik heb berekend dat ik het ga redden met de 5kW versie, dit is puur voor cv. Nou staat er op een andere website; indien de warmtepomp wordt gebruikt icm een indirect gestookt boilervat, dat het vermogen moet worden verhoogd. Extra vermogen warmtepomp voor boiler = 10 [W/liter]. Ik vind hier echter weinig over terug en naar mijn weten schakelt de driewegklep in de binnen-unit toch tussen het verwarmen van het boilervat of cv. Dus waarom dan het extra vermogen?

2. Ik heb 3 boilervaten op het oog, alle 3 rond dezelfde prijs mits de genoemde Elin prijzen ex btw zijn.
Graag advies welke boiler de beste keuze is. Ofwel hetzelfde merk als de warmtepomp, of het bekendere merk Inventum en onderhoudsvrij. Of een voor mij onbekend merk Elin maar wel met een lager stilstand verlies. Het gaat om de volgende boilervaten, mochten er nog betere keuzes zijn hoor ik het graag.
Inventum MAXTANK INV-HPB 200L (rvs en 56W verlies)
ELIN Pro-Line RVS boiler 200L ELWBO200-C1 (RVS met anode en 33W verlies)
Atag CBS 200E. (staal met anode en 54W verlies)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

tim_b schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:40:
Goedemiddag,
Ik sta op het punt om de knoop door te hakken om een Atag Energion S Plus 50 + 200L boilervat te bestellen. Het liefst een liggend vat, maar deze kan ik niet vinden van 200l en bedoeld voor een warmtepomp.
Nou heb ik alleen nog enkele vragen:

1. Ik heb berekend dat ik het ga redden met de 5kW versie, dit is puur voor cv. Nou staat er op een andere website; indien de warmtepomp wordt gebruikt icm een indirect gestookt boilervat, dat het vermogen moet worden verhoogd. Extra vermogen warmtepomp voor boiler = 10 [W/liter]. Ik vind hier echter weinig over terug en naar mijn weten schakelt de driewegklep in de binnen-unit toch tussen het verwarmen van het boilervat of cv. Dus waarom dan het extra vermogen?

2. Ik heb 3 boilervaten op het oog, alle 3 rond dezelfde prijs mits de genoemde Elin prijzen ex btw zijn.
Graag advies welke boiler de beste keuze is. Ofwel hetzelfde merk als de warmtepomp, of het bekendere merk Inventum en onderhoudsvrij. Of een voor mij onbekend merk Elin maar wel met een lager stilstand verlies. Het gaat om de volgende boilervaten, mochten er nog betere keuzes zijn hoor ik het graag.
absoluut nooit een liggen model installeren. dat eindigd alleen maar in tranen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:49:
[...]

absoluut nooit een liggen model installeren. dat eindigd alleen maar in tranen.
@tim_b Itho lanceert voor de Amber horizontale RVS boilervaten zonder spiraal maar met een warmtewisselaar en pomp. Dus daardoor geen gelaagdheid en de daarbij behorende nadelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpBhJ5i5CK7f1BjBDkDGC5v-fBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJRlvnA2KFabABBgKJ9wxY3p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Carboy54 op 29-07-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
@Carboy54 Interessant, helaas staat er nog steeds binnenkort leverbaar en is er geen documentatie beschikbaar. Voorraadvat I-WPV 3G 200L (60x60) zit ik nu naar te kijken, er word alleen nog niets vermeld over horizontale plaatsing of samenwerking met andere warmtepompen dan Itho, wel A label. Maandag maar even bellen met Itho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

tim_b schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:14:
@Carboy54 Interessant, helaas staat er nog steeds binnenkort leverbaar en is er geen documentatie beschikbaar. Voorraadvat I-WPV 3G 200L (60x60) zit ik nu naar te kijken, er word alleen nog niets vermeld over horizontale plaatsing of samenwerking met andere warmtepompen dan Itho, wel A label. Maandag maar even bellen met Itho.
Klopt leverbaar vanaf introductie september/oktober. Kijk ook eens hiervoor op het amber topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:55:
@tim_b Itho lanceert voor de Amber horizontale RVS boilervaten zonder spiraal maar met een warmtewisselaar en pomp. Dus daardoor geen gelaagdheid en de daarbij behorende nadelen.
[Afbeelding]
Je bovenstaande zin is op twee manieren uit te leggen, maar wat zou het voordeel zijn van een liggend vat zonder spiraal tov eentje mét spiraal?
Ze hebben toch beide het probleem van de zeer beperkte tot geen gelaagdheid, waardoor de netto capaciteit een stuk lager is dan die van een staand vat, en omdat je al eerder weer moet bijverwarmen (terwijl het water gemiddeld dus nog warmer is) zijn je stookkosten voor SWW (door de lagere cop) hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haakjesluiten schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:38:
Sinds deze week een wp en all-one binnen unit van Daikin. Valt mij op dat als de boiler verwarmt dat de temperatuur dan altijd eerst zakt.
Dat is normaal, want de sensor meet de watertemperatuur op die hoogte. Zodra de pomp aan gaat geeft de sensor de gemiddelde watertemperatuur aan.
Als die daalt, dan betekent dat dat er een hele bel koud water onder de sensor zat, en je SWW-cyclus dus op een redelijk hoge cop draait.
Ik gok dat je sensor op ca 2/3 van onder zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Je bovenstaande zin is op twee manieren uit te leggen, maar wat zou het voordeel zijn van een liggend vat zonder spiraal tov eentje mét spiraal?
Ze hebben toch beide het probleem van de zeer beperkte tot geen gelaagdheid, waardoor de netto capaciteit een stuk lager is dan die van een staand vat, en omdat je al eerder weer moet bijverwarmen (terwijl het water gemiddeld dus nog warmer is) zijn je stookkosten voor SWW (door de lagere cop) hoger.
Omdat het spiraal ontbreekt en de ingebouwde waterpomp regelmatig zorgt voor een homogene temperatuur claimt Itho dat een 20% kleinere inhoud mogelijk is. Het bij verwarmen wordt bepaald door de sensor temperatuur en de ingesteld hysterese niet door de gelaagdheid dus.

@tim_b Voor meer info:
https://www.ithodaalderop...nkedin&utm_campaign=wpv-h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:42
tim_b schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:40:

1. Warmtepomp is ook tijd kwijt om warm water te maken, gedurende die tijd kan het huis niet verwarmd worden. Bij een grote warmtepomp (zeg 12-16 kW) is het effect maar beperkt, die hebben 300 liter water makkelijk in een uur warm. Als de warmtepomp ook warm water moet maken heb je dus extra capaciteit nodig, hoe minder capaciteit warmtepomp je hebt hoe meer rekening je er mee moet houden. 10 W/l lijkt mij echter extreem overdreven. Als je met koevlaas en de andere formules twijfelt tussen 2 maten, zou het voor mij de doorslag geven om dan de grotere maat te kiezen, maar je moet ook niet alles steeds naar boven af blijven ronden bij een warmtepomp.

2. Prijzen van Elin zijn incl btw. Pas een offerte opgevraagd omdat het mij niet duidelijk werd op de website, de prijs is zonder meer scherp. De Elin boiler komt overigens bij Nexus vandaan gezien het materiaal waarvan die gemaakt is. Zelf daarna besteld, maar moet nog geinstalleerd worden, zal ik ergens de komende weken doen, op de plek van de CV ketel komt de boiler te staan, dus dat moet even goed voorbereid worden om de WAF in orde te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

tim_b schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:14:
@tim_b je zou hiernaar kunnen kijken maar de platenwisselaar en bijbehorende pomp moet je er dan wel zelf tussen knutselen: https://www.oeg.net/nl/horizontale-buffervaten?icp=tts

Heb lang overwogen om ons systeem dat met een maandje gereed moet komen uit te rusten met een warm water buffervat met rvs tapspiraal of met de constructie zoals beschreven met warmtewisselaar.
Toch gekozen om voorlopig beide niet te doen en cv / warm water met twee systemen uit te voeren.
Een driewegklep kan altijd nog.

Heliotherm heeft hier een errug mooie versie van voor mensen met errug veel centjes O-) : https://www.heliotherm.com/de/frischwassersystem.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bioscrasher schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:38:
[...]

@tim_b je zou hiernaar kunnen kijken maar de platenwisselaar en bijbehorende pomp moet je er dan wel zelf tussen knutselen: https://www.oeg.net/nl/horizontale-buffervaten?icp=tts

Heb lang overwogen om ons systeem dat met een maandje gereed moet komen uit te rusten met een warm water buffervat met rvs tapspiraal of met de constructie zoals beschreven met warmtewisselaar.
Toch gekozen om voorlopig beide niet te doen en cv / warm water met twee systemen uit te voeren.
Een driewegklep kan altijd nog.

Heliotherm heeft hier een errug mooie versie van voor mensen met errug veel centjes O-) : https://www.heliotherm.com/de/frischwassersystem.html
De module met wisselaar en pomp zitten bij de nieuwe versie gemonteerd in de boiler. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IU2_JWfKuWTorrgwHRy5hGhHHes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNLvTZVrTaOeCmotWPki0A8g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Andrehj schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Dat is normaal, want de sensor meet de watertemperatuur op die hoogte. Zodra de pomp aan gaat geeft de sensor de gemiddelde watertemperatuur aan.
Als die daalt, dan betekent dat dat er een hele bel koud water onder de sensor zat, en je SWW-cyclus dus op een redelijk hoge cop draait.
Ik gok dat je sensor op ca 2/3 van onder zit?
Het gaat om een EHVX08S23E6V geen idee waar die sensor zit. We hadden wel al twee keer gedoucht dus dat koude water was dan inderdaad nog niet vermengd voor de legionella run starte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Carboy54 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:59:
[...]

De module met wisselaar en pomp zitten bij de nieuwe versie gemonteerd in de boiler. [Afbeelding]
@Carboy54 ik begreep dat tijd een issue was maar als je tijd hebt is dit denk ik een goede oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:33
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beperkt het buigen van buizen niet best wel de flow van de buis? Beter haakse koppeleingen?
(Geen verstand gan hoor, maar stond ergens als waarschuwing ivm minimale flow van een systeem om niet buizen te buigen bij een warmtepomp. CV prima, maar voor een warmtepomp wordt dan de flow te weinig)??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim_b
Bedankt voor de reacties.
@Oilman Het extra vermogen om het boilervat op te warmen is dus puur om het boilervat sneller op te warmen zodat je weer terug kan gaan naar cv modus. Klinkt logisch, maar die 1 a 2x per dag dat het vat moet worden opgewarmd lijkt me niet zo spannend als de warmte nog in de vloer zit. Ik kom met de koevlaas formule rond de 4.5 kW, vandaar de 5kW versie, de volgende is meteen 8kW versie.
@Carboy54 Interessante optie de Itho, ik ga me morgen maar eens verdiepen hierin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:37
Whiskey48 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:12:
[...]

Beperkt het buigen van buizen niet best wel de flow van de buis? Beter haakse koppeleingen?
(Geen verstand gan hoor, maar stond ergens als waarschuwing ivm minimale flow van een systeem om niet buizen te buigen bij een warmtepomp. CV prima, maar voor een warmtepomp wordt dan de flow te weinig)??
Juist andersom. Haakse bochten/knietjes zorgen voor meer weerstand dan bochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Meerlagen buis 32 mm koppelingen gaan inwendig naar 22 mm. Dus zoveel mogelijk buigen dan behoud je de max. flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:33
Ah ... had ik het verkeerd begrepen, excuus! Dank voor de uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

[...]

Ga je sneller door een haakse bocht of door een flauwe bocht?

spoiler: bocht
Laatste gaat natuurlijk stukken sneller maar wel gevaarlijker ;-)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pim57
Alles met 45° graden bochten. Ook 45° door de gevel naar de kruipruimte geboord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkHmNNPFqr7xUkZ-4xydXuSndxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQMjC2mTjhQYsDIV9G38bvJa.jpg?f=fotoalbum_large

En gelijk maar een schutkleur gegeven. Beter voor de WAF 😃
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS80IfCAwzIgjCVf9mgEya6V8Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrkutjNRW569qfTaCXDI2Rwk.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pim57 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:49:
Alles met 45° graden bochten. Ook 45° door de gevel naar de kruipruimte geboord.

[Afbeelding]

En gelijk maar een schutkleur gegeven. Beter voor de WAF 😃
[Afbeelding]
doe nog maar ff een rol of 2 aan pvc tape over de armaflex anders is het zo weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
flippy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:03:
[...]

doe nog maar ff een rol of 2 aan pvc tape over de armaflex anders is het zo weg.
Nee, dat is geen armaflex maar een restje EPDM.

Ik wil er eerst nog wat glaswol omheen wikkelen en dan met dat epdm waterdicht maken. Dat EPDM is 1 mm dik en klemt mooi tussen het boven deksel wat dan een goede waterdichte verbinding geeft.

Beneden zit een waterkering zodat het regenwater niet mijn spouw en kruipruimte in kan lopen.

Ben nu aan het testen met stukjes keukenpapier er omheen. Als dat droog blijft deze week dan geloof ik wel dat het goed werkt.

PS. En voordat iemand over dat rode touwtje begint :? ; Daar moet ik de elektra draden nog mee doortrekken.
Work in progress!

[ Voor 8% gewijzigd door Pim57 op 30-07-2023 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Wellicht een open deur intrappen maar hoe beugelen jullie een met armacell 19mm dikke isolatie tegen de buitenmuur zonder dat je de isolatie al te veel indeukt met condens - en dan praat ik over de leidingen binnen - tot gevolg?
Ik werk met mlc 32x3 en pipetec of uponor.

Ik heb al gekeken naar grotere diameter beugels met rubber die je om de armaflex heen schroeft/klemt maar word daar niet zo blij van omdat ik het stuk leiding vanaf de leidingdemper naar het gat in de muur stevig vast wil zetten zodat d3 demper zijn werk kan doen.
De andere optie is beugelen direct op de mlc pijp en met armaflex de boel weer inpakken/dichtplakken..
Hier word ik ook niet echt blij van...

De twee pompen bij het drukvat zullen waarschijnlijk ook gaan condenseren, met name de Nibe OEM grundfos ups25-60 heeft veel bloot metaal.

de Grunfos Alpha 25-80 voor het secundaire systeem (ik heb een parallel buffervat) zit netjes in twee piepschuimen klik schalen, daar maak ik met het minst zorgen om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:30:
Wellicht een open deur intrappen maar hoe beugelen jullie een met armacell 19mm dikke isolatie tegen de buitenmuur zonder dat je de isolatie al te veel indeukt met condens - en dan praat ik over de leidingen binnen - tot gevolg?
Ik werk met mlc 32x3 en pipetec of uponor.

Ik heb al gekeken naar grotere diameter beugels met rubber die je om de armaflex heen schroeft/klemt maar word daar niet zo blij van omdat ik het stuk leiding vanaf de leidingdemper naar het gat in de muur stevig vast wil zetten zodat d3 demper zijn werk kan doen.
De andere optie is beugelen direct op de mlc pijp en met armaflex de boel weer inpakken/dichtplakken..
Hier word ik ook niet echt blij van...
Ik zat met dezelfde vragen. Uiteindelijk heb ik een beetje de creatieve route gekozen:
100mm pvc dakgoot van de Hubo, in stukjes van 40cm gezaagd en daarin de geïsoleerde leiding gelegd. Dat als geheel vastgebeugeld. Dat verdeelt de druk over de armaflex mooi zodat het nauwelijks comprimeert. Omdat de 100mm wel ruim is voor 19,5mm armaflex (35+(19,5*2) = 74mm in totaal) heb ik nog ruimte voor wat extra isolatie. Dat is voor mij wel de moeite waard gezien de totale lengte in de kruipruimte.

Het enige is dat het niet echt muurvast zit. De leiding kan nog enigszins vrij bewegen in de lengterichting. Ik vraag me af of dat erg is, dus als iemand dat weet dan houd ik mij aanbevolen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:41:
[...]

Ik zat met dezelfde vragen. Uiteindelijk heb ik een beetje de creatieve route gekozen:
100mm pvc dakgoot van de Hubo, in stukjes van 40cm gezaagd en daarin de geïsoleerde leiding gelegd. Dat als geheel vastgebeugeld. Dat verdeelt de druk over de armaflex mooi zodat het nauwelijks comprimeert. Omdat de 100mm wel ruim is voor 19,5mm armaflex (35+(19,5*2) = 74mm in totaal) heb ik nog ruimte voor wat extra isolatie. Dat is voor mij wel de moeite waard gezien de totale lengte in de kruipruimte.

Het enige is dat het niet echt muurvast zit. De leiding kan nog enigszins vrij bewegen in de lengterichting. Ik vraag me af of dat erg is, dus als iemand dat weet dan houd ik mij aanbevolen :)
@verkeerslicht geen gek idee! Een rioolbuis van 75 mm (= 69mm netto binnenmaat) zal de 32x3 + 2x19,5mm armaflex mooi op zijn plek houden en ook niet te veel indeuken zodat de isolatiewaarde enigszins intact blijft.

Ik hoef maar een meter af te leggen van de warmtepomp naar de muur (na de trillingdemper) maar twee beugeltjes na de aansluiting met de leiding compensator en voor de plek waar de leiding naar binnen gaat zullen e.e.a. mooi op de plek houden :) .

Nu nog de vertikale leidingen in de koof naar de zolder waar het buffervat staat....

[ Voor 9% gewijzigd door bioscrasher op 31-07-2023 12:10 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
Zag dit vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_1NJJHlv1I3VPE5mNv6Pa9ZuFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD0m1dhM45F56GIG6BI8rXaU.jpg?f=fotoalbum_large

Behalve dat het er niet uit ziet, lijkt het me ook een risico: aansluitingen zien er bijna gespannen uit. Risico op trillingen en lekkages. Alsof de slangen (hoop ik dan nog) een stukkie tekort waren. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

_O-

Prachtig. 110% het betere beunwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Zwartoog schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:56:
Zag dit vandaag:
[Afbeelding]

Behalve dat het er niet uit ziet, lijkt het me ook een risico: aansluitingen zien er bijna gespannen uit. Risico op trillingen en lekkages. Alsof de slangen (hoop ik dan nog) een stukkie tekort waren. :?
Ben blij dat ik daar niet onder hoef te slapen!
Maakte me al zorgen over het geluid van onze Nibe F2120-16 op ons kanaalplaatvloer tussendak maar hier hoef je je geen zorgen te maken: gewoon oordopjes kopen :+

[ Voor 26% gewijzigd door bioscrasher op 31-07-2023 12:09 . Reden: zpelvaut ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@bioscrasher, gezien je met Pipetec werkt, nog een kleine toevoeging t.a.v. bovenstaand. Bestel deze ook mee:
https://www.heima24.de/we...-mm.html?cache=1690806842
Kleine uitgave, en het geeft je een stukje zekerheid.
Zo'n tang met hydraulische pomp is trouwens wel aan te raden boven de normale handperstang (die ik heb). Met de laatste is het soms best lastig werken in de kruipruimte, en ik kan me voorstellen dat dat met zo'n pomp een stuk makkelijker gaat. De meerkosten wel waard wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:41:
[...]

@bioscrasher, gezien je met Pipetec werkt, nog een kleine toevoeging t.a.v. bovenstaand. Bestel deze ook mee:
https://www.heima24.de/we...-mm.html?cache=1690806842
Kleine uitgave, en het geeft je een stukje zekerheid.
Zo'n tang met hydraulische pomp is trouwens wel aan te raden boven de normale handperstang (die ik heb). Met de laatste is het soms best lastig werken in de kruipruimte, en ik kan me voorstellen dat dat met zo'n pomp een stuk makkelijker gaat. De meerkosten wel waard wat mij betreft.
@verkeerslicht dank voor de tip, ik ga alles met 32x3 doen direct nar de CV installatie met overgang op 22mm ijzer.
Wel lastig te benaderen die site van heizungsdiscounter24.de, krijg een apachemelding "forbidden" als ik de site bezoek op diverse apparaten vanaf mijn ip nummer.... Heb ze al een berichtje gestuurd, wellicht sta ik op een spamlijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bioscrasher schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:56:
[...]

@verkeerslicht dank voor de tip, ik ga alles met 32x3 doen direct nar de CV installatie met overgang op 22mm ijzer.
Wel lastig te benaderen die site van heizungsdiscounter24.de, krijg een apachemelding "forbidden" als ik de site bezoek op diverse apparaten vanaf mijn ip nummer.... Heb ze al een berichtje gestuurd, wellicht sta ik op een spamlijst?
Ik krijg "Call to undefined function: mysql_connect(). Please install the MySQL Connector for PHP" te lezen met Chrome, dus zal niet aan jou liggen

http://www.heizungsdiscounter24.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Grolsch schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:08:
[...]

Ik krijg "Call to undefined function: mysql_connect(). Please install the MySQL Connector for PHP" te lezen met Chrome, dus zal niet aan jou liggen

@Grolsch Niets wat een fallback router niet kan oplossen. Nieuw IP, nieuwe kansen!
Zie 9% aan pissige klanten die maanden wachten op hun spullen...
Telefonische bereikbaarheid is zero....
Kweenie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bioscrasher schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:10:
[...]

@Grolsch Niets wat een fallback router niet kan oplossen. Nieuw IP, nieuwe kansen!
Zie 9% aan pissige klanten die maanden wachten op hun spullen...
Telefonische bereikbaarheid is zero....
Kweenie...
Oh, ik ken het bedrijf zelf niet, ik wou alleen aangeven dat ik ook een foutmelding krijg op hun site.

Blijkbaar behoeden ze hun potentiële slachtoffers op een miskoop door hun website uit te schakelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:56:
[...]

En als je heima24.de intypt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Grolsch schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:08:
[...]

Ditto hier.....
Maar die heima24.de doet het goed, dat is ook de link in post van 14:41 van @verkeerslicht en verderop hierboven

[ Voor 14% gewijzigd door Naalroc op 31-07-2023 17:13 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Naalroc schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:07:
[...]

Ditto hier.....
Maar die heima24.de doet het goed, dat is ook de link in post van 14:41 van @verkeerslicht en verderop hierboven
ook hier een normaal bereikbare site, teken aan de wand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@bioscrasher Volgens mij bestaat heizungsdiscounter24.de niet ;)
vermoedelijk bedoel je:
https://www.heizungsdiscount24.de/
Al is dat niet de site die ik linkte (en eerder gelinkt werd).

Beiden bieden Pipetec-spullen aan, maar heima24 verzendt naar NL, en heizungsdiscount24 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:42
Zwartoog schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:56:
Zag dit vandaag:
[Afbeelding]

Dat ze de leidingen niet gewoon via het dakraam naar binnen hebben gelegd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Grolsch schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:31:
[...]

Oh, ik ken het bedrijf zelf niet, ik wou alleen aangeven dat ik ook een foutmelding krijg op hun site.

Blijkbaar behoeden ze hun potentiële slachtoffers op een miskoop door hun website uit te schakelen :+
@Grolsch :+

Pagina: 1 ... 42 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)