Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Dit snap ik echt niet. Heima24.de heeft volgens mij juist heel veel. Wat mis je dan bijv.?bioscrasher schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:40:
[...]
@verkeerslicht auch! zag dat zheima niet zo breed gesorteerd is op pipetec...
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik ben begonnen met een globaal plan van hoe ik op basis van mijn huidige kennis denk dat het zou kunnen. Zie hier:
https://gathering.tweaker...message/76095456#76095456
Ik kan wel tips en feedback gebruiken. Alles is welkom.
edit:typo
https://www.comwo.nl/nl/2...el-aftcontr-ea/?soPos=388
Die wil ik gebruiken in de aanvoer of retour van m'n gasketel om ervoor te zorgen dat ik geen warm water m'n gasketel instuur:
![]() |
Nu heb ik echter mijn twijfels of deze keerklep wel de juiste keuze is. Want de doorlaat lijkt best nauw. (Ik ga hem sowieso niet plaatsen aan de kant van de warmtepomp, gezien ik het aan die kant gewoon oplos met een manuele kogelkraan). Wat plaatjes van de keerklep:
![]() | ![]() | ![]() |
Nu is dus de hamvraag:
Is deze keerklep ook nog geschikt op de hoofdleiding van de gasketel, als ik onverhoopt toch nog even met de gasketel zal moeten verwarmen?
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Werkt bij mij prima wel met 28mm. 22 is sowieso krap bemeten voor aanvoer vanuit de warmtepompverkeerslicht schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:42:
Ik heb een vraag over keerkleppen. Ik heb deze gekocht:
Die wil ik gebruiken in de aanvoer of retour van m'n gasketel om ervoor te zorgen dat ik geen warm water m'n gasketel instuur:
[Afbeelding]
Nu heb ik echter mijn twijfels of deze keerklep wel de juiste keuze is. Want de doorlaat lijkt best nauw. (Ik ga hem sowieso niet plaatsen aan de kant van de warmtepomp, gezien ik het aan die kant gewoon oplos met een manuele kogelkraan). Wat plaatjes van de keerklep:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Nu is dus de hamvraag:
Is deze keerklep ook nog geschikt op de hoofdleiding van de gasketel, als ik onverhoopt toch nog even met de gasketel zal moeten verwarmen?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Thanks, dan ga ik hem installeren. Is alleen voor de gasketel. Wp zit netjes op 32mm en daar plaats ik geen keerklep.Carboy54 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:19:
[...]
Werkt bij mij prima wel met 28mm. 22 is sowieso krap bemeten voor aanvoer vanuit de warmtepomp
Ik ben aangekomen op de max temperatuur van 40 graden en heb de warmtepomp ook op 40 gezet, maar de verdeler van de vloer komt niet boven de 33 graden, volgens (die analoge) thermometer. De retour van de vloer staat nu rond de 31, maar is een stuk kouder.
Moet ik gewoon uitgaan dat de thermometer van de verdeler niet lekker werkt en gewoon de warmtepomp aanhouden?
PSN: Redrafted
Klinkt als een verdeler met pomp ?Xerox schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:41:
Ik heb afgelopen maand een warmtepomp en vloerverwarming laten installeren en ben nu bezig met het opstookprotocol van mijn vloer, maar even een dilemma:
Ik ben aangekomen op de max temperatuur van 40 graden en heb de warmtepomp ook op 40 gezet, maar de verdeler van de vloer komt niet boven de 33 graden, volgens (die analoge) thermometer. De retour van de vloer staat nu rond de 31, maar is een stuk kouder.
Moet ik gewoon uitgaan dat de thermometer van de verdeler niet lekker werkt en gewoon de warmtepomp aanhouden?
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 02-08-2023 11:45 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Voor een cv ketel is deze keerklep wel geschikt, als je twijfels hebt kun je altijd een maatje groter nemen.verkeerslicht schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:42:
[Afbeelding]
Nu is dus de hamvraag:
Ik heb diverse hybride installaties met deze keerklep op de ketel geïnstalleerd, gaat gewoon prima.
Voor een warmtepomp zou ik altijd 1 maatje groter gaan of van die speciale keerkleppen met grotere doorlaat.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Als het van die insteek meters zijn kan je ze wisselen en kijken hoe dan de waardes zijn.Xerox schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:06:
[...]
Nee, is een verdeler zonder pomp, waar aan het eind een thermometer zit.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Maak er anders eens een foto van?Xerox schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:06:
[...]
Nee, is een verdeler zonder pomp, waar aan het eind een thermometer zit.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Zou graag een buffervat willen hebben + SWW vat.
Voor het verwarmen zelf heb ik volgens berekeningen een 8kW nodig. Exclusief SWW.
Kunnen koelen is een pluspunt maar geen must (als het nodig blijkt denk ik toch te kiezen voor L/L koeling).
Moet eerlijk zeggen dat ik door het eindeloos scrollen en lezen de bomen door het bos niet meer zie.
Ben op zoek naar een A-kwaliteit systeem.
Zou graag willen sturen via Domotica (Loxone) dus dat is voor mij ook wel een erg belangrijk ding, dat het eenvoudig kan via Modbus UTP of andere protocollen zonder teveel gedoe.
Iemand die mij even terug op weg wil helpen met enkele voorstellen van merken?
Ik heb ze eruit gehaald en naast elkaar gelegd om gelijk te stellen. Zat een vlak schroef aan het eind van het buisje, of ze perfect zijn weet ik niet maar een delta t is dan wat beter te gelovenErwin_83 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:09:
[...]
Als het van die insteek meters zijn kan je ze wisselen en kijken hoe dan de waardes zijn.
Je wilt graag een buffervat, maar die heb je al in de vorm van al je vloerverwarming, lijkt me niet nodig en kost meer dan nodig in gebruik en aanschaf.Breezz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:39:
Voor een nieuwbouw met zowel boven als onder vloerverwarming ben ik op zoek naar een L/W warmtepomp.
Voor het verwarmen zelf heb ik volgens berekeningen een 8kW nodig. Exclusief SWW.
Kunnen koelen is een pluspunt maar geen must (als het nodig blijkt denk ik toch te kiezen voor L/L koeling).
Moet eerlijk zeggen dat ik door het eindeloos scrollen en lezen de bomen door het bos niet meer zie.
Zou graag willen sturen via Domotica (Loxone) dus dat is voor mij ook wel een erg belangrijk ding, dat het eenvoudig kan via Modbus UTP of andere protocollen zonder teveel gedoe.
8kw voor nieuw bouw? Klinkt hoog, of voor een groot huis. Wellicht even wat maten en isolatie gegevens delen, dan kun je wat betere reacties krijgen.
Komt de 8KW uit de warmte verliesrekening?
Weet iemand of de aangeboden koelfunctie bij de warmtepompinstallatie zijn geld waard is? Wat doet het precies? Hoeveel (graden?) verschil gaat het maken met een warmtepompinstalatie zonder deze koelfunctie?
:strip_exif()/f/image/h7zZt2We5tWwwCfCx6D35c92.jpg?f=fotoalbum_large)
Is een woning van 1000m³ inderdaad, 175m² gelijkvloers oppervlakte.Maurice1066 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:44:
[...]
Je wilt graag een buffervat, maar die heb je al in de vorm van al je vloerverwarming, lijkt me niet nodig en kost meer dan nodig in gebruik en aanschaf.
8kw voor nieuw bouw? Klinkt hoog, of voor een groot huis. Wellicht even wat maten en isolatie gegevens delen, dan kun je wat betere reacties krijgen.
Komt de 8KW uit de warmte verliesrekening?
Berekening komt inderdaad uit Belgische "EPB" berekening, die verplicht is.
Wel erg goed geïsoleerd met een 240mm houtskelet en voornamelijk driedubbel glas.
Dan heb je m.i. geen buffervat nodig. Scheelt weer wat centen en ruimte, al heb je ruimte zat denkBreezz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:20:
[...]
Is een woning van 1000m³ inderdaad, 175m² gelijkvloers oppervlakte.
Berekening komt inderdaad uit Belgische "EPB" berekening, die verplicht is.
Wel erg goed geïsoleerd met een 240mm houtskelet en voornamelijk driedubbel glas.
De meeste warmtepompen kunnen sowieso koelen, dus vraag me af wat er bij de kosten zit inbegrepen. (los van wat instellingen wijzigen voor het koelen). Dat moet je dus even navragen.Sharonh schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:49:
(Ik weet niet precies in welk topic mijn vraag hoort, omdat nog niet bekend is welke warmtepomp er in de nieuwbouwwoning komt. Verplaats 'm vooral als hij verkeerds staat)
Weet iemand of de aangeboden koelfunctie bij de warmtepompinstallatie zijn geld waard is? Wat doet het precies? Hoeveel (graden?) verschil gaat het maken met een warmtepompinstalatie zonder deze koelfunctie? [Afbeelding]
Het afgiftesysteem bepaalt of je überhaupt kunt koelen of niet. d.w.z vloerverwarming voor zeer efficiënt koelen boven het dauwpunt (dus niet zoals een airco) of meerdere fancoils om te koelen onder het dauwpunt (zoals een airco). Laatste is minder efficiënt, maar staat toe om de luchtvochtigheid te doen dalen.
Ik zou even navragen welke warmtepomp je krijgt, dan weet je meteen of je kunt koelen.Sharonh schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:49:
(Ik weet niet precies in welk topic mijn vraag hoort, omdat nog niet bekend is welke warmtepomp er in de nieuwbouwwoning komt. Verplaats 'm vooral als hij verkeerds staat)
Weet iemand of de aangeboden koelfunctie bij de warmtepompinstallatie zijn geld waard is? Wat doet het precies? Hoeveel (graden?) verschil gaat het maken met een warmtepompinstalatie zonder deze koelfunctie? [Afbeelding]
Een meerprijs voor koelen klinkt een beetje als uitknijpen..
Helaas willen ze dat niet vooraf aangeven. De vorige keer hadden ze dat wel gedaan, was ie uitverkocht. Moesten ze iedereen laten tekenen voor een andere...Sport_Life schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:05:
[...]
Ik zou even navragen welke warmtepomp je krijgt, dan weet je meteen of je kunt koelen.
Een meerprijs voor koelen klinkt een beetje als uitknijpen..
De kosten zijn veelal €300,- erbovenop, dit gaat over het binnendeel. Bijvoorbeeld Mitsubishi verkoopt binnenunits met koelfunctie en zonder koelfunctie.Sharonh schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:49:
De warmtepomp zelf kan altijd koelen, want anders kun je namelijk ook geen defrost uitvoeren bij een lucht/water warmtepomp.
Water/water warmtepomp gebruikt de bron en een lucht/lucht warmtepomp wordt in de omschrijving uitgesloten.
Dank in ieder geval
Heeft je WP wel voldoende vermogen om je vloer zo heet te stoken?Xerox schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:41:
Ik heb afgelopen maand een warmtepomp en vloerverwarming laten installeren en ben nu bezig met het opstookprotocol van mijn vloer, maar even een dilemma:
En als het van die losse thermometers zijn: bij mijn verdelers (Therminon Industrie) kloppen die voor geen meter. Tolerantie is +/- 10 graden...
Ik zou de uitlezing (niet het setpoint) van de WP aanhouden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoe groot is die woning dat je een 8 kW WP nodig hebt? En waarom een buffervat?Breezz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:39:
Voor een nieuwbouw met zowel boven als onder vloerverwarming ben ik op zoek naar een L/W warmtepomp.
Advies: open een eigen topic volgens de instructies in de FAQ. (Link zie TS)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik begrijp die conclusie niet. Zeker bij nieuwbouwwoningen met vvw op alle verdiepingen werkt koelen met een wp best goed. En juist bij die woningen is de koelbehoefte best groot.Sharonh schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:03:
Hmm als ik het zo hoor is het die prijs niet waard... Ook al kan ik dat zonder merk lastig onderbouwen met feiten
Dank in ieder geval
De airco (voor de hoogste verdieping en de ontvochtiging) en de WP vullen elkaar dan mooi aan. Ik zou iig nooit meer zonder willen.
Zie mijn antwoord enkele posts omhoog.Andrehj schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:28:
[...]
Hoe groot is die woning dat je een 8 kW WP nodig hebt? En waarom een buffervat?
Advies: open een eigen topic volgens de instructies in de FAQ. (Link zie TS)
Als je bijvoorbeeld een Mitsubishi Ecodan krijgt/koopt dan monteren ze binnen een EHSD die alleen kan verwarmen, maar monteren ze een ERSD dan kan je ook koelen mits de buitenunit dit ondersteund.Sharonh schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:31:
[...]
Helaas willen ze dat niet vooraf aangeven. De vorige keer hadden ze dat wel gedaan, was ie uitverkocht. Moesten ze iedereen laten tekenen voor een andere...
Bij jouw nieuwbouw woning zou ik de koeling erbij nemen, krijg je voor die € 2750,- ook extra zonnepanelen ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Neekoevlaas2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:07:
[...]
Als je bijvoorbeeld een Mitsubishi Ecodan krijgt/koopt dan monteren ze binnen een EHSD die alleen kan verwarmen, maar monteren ze een ERSD dan kan je ook koelen mits de buitenunit dit ondersteund.
Bij jouw nieuwbouw woning zou ik de koeling erbij nemen, krijg je voor die € 2750,- ook extra zonnepanelen ?
De extra energie die deze optie vraagt moet uit de panelen komen. En als die dat niet kunnen opbrengen dan moeten er panelen bij. Met onbekende prijs ook nog *zucht *
Ik ben een complete leek op dit gebied. Ik meen in vorige reacties te zien dat het de prijs niet echt waard is. En sja.. voor elke optie op de meer minder lijst is wel iets te zeggen. Wordt nerveus van het bedrag en de keuzesAndrehj schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:10:
[...]
Ik begrijp die conclusie niet. Zeker bij nieuwbouwwoningen met vvw op alle verdiepingen werkt koelen met een wp best goed. En juist bij die woningen is de koelbehoefte best groot.
De airco (voor de hoogste verdieping en de ontvochtiging) en de WP vullen elkaar dan mooi aan. Ik zou iig nooit meer zonder willen.
Blijf het een rare aannemer vinden.Sharonh schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:27:
[...]
Nee
De extra energie die deze optie vraagt moet uit de panelen komen. En als die dat niet kunnen opbrengen dan moeten er panelen bij. Met onbekende prijs ook nog *zucht *
Je hebt toch gewoon recht om te weten welk merk/type warmtepomp je krijgt.
Je weet eerlijk gezegd gewoon 3x niks…
Koelen is m.i. wel een must in nieuwbouw, en bij ons werkt het koelen met de WP echt heel goed (niet zo goed als airco, maar wel voldoende).Sharonh schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:03:
Hmm als ik het zo hoor is het die prijs niet waard... Ook al kan ik dat zonder merk lastig onderbouwen met feiten
Dank in ieder geval
Alleen is de meerprijs buiten proportie.. Dat slaat nergens op. Maarja zo werkt het bij projectbouw.
@koevlaas2 kan vast vertellen wat het prijsverschil is , kan me niet voorstellen dat dat meer dan 1k is.
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 02-08-2023 22:59 ]
[ Voor 3% gewijzigd door hansvk op 02-08-2023 23:14 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Drogredenatie. Ze zouden het nog steeds kunnen zeggen onder voorbehoud, maar kennelijk willen ze het gewoon niet.Sharonh schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:31:
[...]
Helaas willen ze dat niet vooraf aangeven. De vorige keer hadden ze dat wel gedaan, was ie uitverkocht. Moesten ze iedereen laten tekenen voor een andere...
Ben je gebonden aan de installateur? Koelen is wel echt zonde om niet te hebben, maar die 2750 is gewoon uitzuigerij.
Misdaad tegen de menselijkheid.verkeerslicht schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:13:
[...]
.... maar die 2750 is gewoon uitzuigerij.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
snameroc
Sifon is niet ideaal, want de leidingen kunnen dan nooit leeglopen, maar belangrijker is dat de warmtepomp wel leeg loopt, en dat blijft werken met een sifon. Zie o.a. deze en de daarop volgende posts: Blihi in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"hansvk schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:13:
Hoe zinvol is het om vorstbeveiligingskleppen bij een monoblock te installeren als de aansluiting via de kruipruimte wordt gerealiseerd? Volgens de instructies mag achter de kleppen geen sifonwerking optreden.
Maar kostprijstechnisch is dat verschil toch niet te rechtvaardigen?snameroc schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:26:
Onze zoon moest 2 jaar geleden ook ongeveer 2000 euro bij betalen bij zijn mitsubischi wp in zijn nieuwbouw woning, het schijnt achteraf niet mogelijk zijn om hem ombouwen. Hij is er nu blij mee.
Ergens achteraf blij mee zijn staat daar los van.
Het prijsverschil tussen een EHSD en een ERSD is..... ongeveer € 100,-Sport_Life schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:57:
[...]
@koevlaas2 kan vast vertellen wat het prijsverschil is , kan me niet voorstellen dat dat meer dan 1k is.
Maar ik weet natuurlijk niet of er ook een andere buitenunit moet komen, de PUD modellen kunnen in iedergeval niet koelen de rest wel.
In de basis heb je gelijk maar toen wij ruim 25 jaar geleden ons huis kochten werkte dat al zo. Een wcd zonder aarde extra koste 200 gulden en met aarde 300 gulden. En het was heel simpel je kunt het doen of niet doen. Achteraf zelf gaan fraisen en stuccen wil je niet.verkeerslicht schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:37:
[...]
Maar kostprijstechnisch is dat verschil toch niet te rechtvaardigen?
Ergens achteraf blij mee zijn staat daar los van.
Bij onze zoon hebben ze de grote print in de binnen module gewisseld voor in gebruikname, achteraf kon je dat niet meer laten doen.
Er word wel eens verteld dat bij seriematige bouw de winst van de installateur in de standaard meerwerk opties zit.
snameroc
Aah hmm. Dat vind ik dan wel weer balen. Het zou best kunnen dat ik er over paar jaar interesse in heb als het echt nodig blijkt te zijn. Een meer minder lijst is een rampsnameroc schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:26:
Onze zoon moest 2 jaar geleden ook ongeveer 2000 euro bij betalen bij zijn mitsubischi wp in zijn nieuwbouw woning, het schijnt achteraf niet mogelijk zijn om hem ombouwen. Hij is er nu blij mee.

Alleen doet hij Panasonic en Nibe. Nibe is duur en van Panasonic is de 7 kW WH-MDC07J3E5 dit jaar niet meer leverbaar (of in het buitenland tegen hogere kosten), dan is de 9 kW WH-MDC09J3E5 de optie. Of hopen dat de 5 kW altijd voldoende gaat zijn.
Ik heb nog een berekening gemaakt van mijn radiatoren, ook bij 55/50/19. Dat komt op 8,3 kW warmteafgifte maar als ik de radiatoren die ik eigenlijk altijd uit heb staan niet meereken (in grijs), dan zou 5 kW (A -7°C, W 55°C) ook nog voldoende zijn.
[edit] Ik zie dat ik de badkamer niet meegerekend heb, dat moet wel, dan kom ik op 5,7 kW uit, maar de slaapkamer staat eigenlijk ook altijd uit, dus dat compenseert dat weer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/47PN11yf2nEuSL1SuScM60wh.png?f=user_large)
En dan kijk ik weer naar mijn watertemperaturen, 10 februari 2021 (rond die periode was het een paar dagen koud), minimum temperatuur -10,7, maximum -2,1, gemiddeld -6,1, 11,3 m3 gas verbruikt, alleen bij opwarmen komt de temeratuur boven de 45 graden. 's Nachts zal de thermostaat op 17 hebben gestaan, overdag op 19. 's Morgens 1,5 uur opwarmen.

Dus ben ik gek? Of is alles meer dan 5 kW overkill?
Voor de prijs hoef je het niet te doen, scheelt € 190 tussen alle modellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 03-08-2023 09:18 ]
Signatures zijn voor boomers.
Zover ik weet uit de panasonics topics is het andersom: de 5kW is zeker leverbaar, de 7kW is waarschijnlijk leverbaar, de 9kW kan je 100% vergeten. Waarschijnlijk ga je die nooit meer kunnen kopen aangezien de productie waarschijnlijk al gestopt is tegen de tijd dat ze alle backorders hebben uitgeleverd.Maasluip schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:55:
van Panasonic is de 7 kW WH-MDC07J3E5 dit jaar niet meer leverbaar (of in het buitenland tegen hogere kosten), dan is de 9 kW WH-MDC09J3E5 de optie.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Los daarvan: Als jij een 9kW kan bemachtigen dan zou ik dat zeker doen, heel veel tweakers zullen jaloers zijn omdat die al meer een jaar zitten te wachten hierop
Ik heb nog even teruggelezen naar je huidige gasverbruik, en 5kW gaat duidelijk genoeg zijn voor jou. Die zijn gewoon direct leverbaar, dus een no-brainer
[ Voor 41% gewijzigd door ConQuestador op 03-08-2023 09:18 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
De 5kw zal nog overkill zijn want je gaat niet 24/7 op dat vermogen aan het stoken. En dan nog zit er een noodelement in van 3kw als einde der tijden nabij is.Maasluip schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:55:
Ik heb nu iemand over de vloer gehad die wat meer meedacht en vond dat alleen een warmtepomp goed moest kunnen. Hij had al meer huizen van mijn formaat zonder vloerverwarming gedaan.
Alleen doet hij Panasonic en Nibe. Nibe is duur en van Panasonic is de 7 kW WH-MDC07J3E5 dit jaar niet meer leverbaar (of in het buitenland tegen hogere kosten), dan is de 9 kW WH-MDC09J3E5 de optie. Of hopen dat de 5 kW altijd voldoende gaat zijn.
Ik heb nog een berekening gemaakt van mijn radiatoren, ook bij 55/50/19. Dat komt op 8,3 kW warmteafgifte maar als ik de radiatoren die ik eigenlijk altijd uit heb staan niet meereken (in grijs), dan zou 5 kW (A -7°C, W 55°C) ook nog voldoende zijn.
[Afbeelding]
En dan kijk ik weer naar mijn watertemperaturen, 10 februari 2021 (rond die periode was het een paar dagen koud), minimum temperatuur -10,7, maximum -2,1, gemiddeld -6,1, 11,3 m3 gas verbruikt, alleen bij opwarmen komt de temeratuur boven de 45 graden. 's Nachts zal de thermostaat op 17 hebben gestaan, overdag op 19. 's Morgens 1,5 uur opwarmen.
[Afbeelding]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je moet de meningen hier even filteren. De slechte ervaringen met koelen met de WP komen vooral door onvoldoende afgifte, wat meestal komt door enkel VVW op de bgg (meestal bestaande bouw) of soms door een zoneregeling.Sharonh schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:29:
Ik ben een complete leek op dit gebied. Ik meen in vorige reacties te zien dat het de prijs niet echt waard is. En sja.. voor elke optie op de meer minder lijst is wel iets te zeggen. Wordt nerveus van het bedrag en de keuzes
Bij nieuwbouw heb je VVW op alle verdiepingen (en dus ook voor koelen voldoende afgifte) en bovendien veel meer koelbehoefte. Dan werkt koelen met de WP best goed.
Alleen op de bovenste verdieping van je woning is er geen koeling van boven (en wel warmte-instraling), dus daar ontkom je niet aan airco.
Twee opmerkingen:Maasluip schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:55:
Ik heb nu iemand over de vloer gehad die wat meer meedacht en vond dat alleen een warmtepomp goed moest kunnen. Hij had al meer huizen van mijn formaat zonder vloerverwarming gedaan.
[edit] Ik zie dat ik de badkamer niet meegerekend heb, dat moet wel, dan kom ik op 5,7 kW uit, maar de slaapkamer staat eigenlijk ook altijd uit, dus dat compenseert dat weer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1. Je moet niet rekenen met wat je afgifte aan kan, maar wat je woning nodig heeft en dan
2. uitrekenen hoe je dat vermogen bij maximaal 40 graden water kwijt kan. 55 is veel te hoog voor een WP.
Je kunt voor dat geld achteraf ook een knappe airco ophangen, maar daarmee zal je niet het volledige huis kunnen koelen.Sharonh schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:51:
[...]
Aah hmm. Dat vind ik dan wel weer balen. Het zou best kunnen dat ik er over paar jaar interesse in heb als het echt nodig blijkt te zijn. Een meer minder lijst is een ramp
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Ik kijk naar de praktijk en zie dat ik nooit 55 graden nodig heb om mijn huis op temperatuur te houden.Andrehj schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:36:
[...]
Twee opmerkingen:
1. Je moet niet rekenen met wat je afgifte aan kan, maar wat je woning nodig heeft en dan
2. uitrekenen hoe je dat vermogen bij maximaal 40 graden water kwijt kan. 55 is veel te hoog voor een WP.
En dan kijk ik naar waar de ketel naartoe gaat bij het moduleren en dat is meestal 45 graden en dan reken ik wat daar het afgiftevermogen voor is.
Nr.6: de klus Klus-IT'er.... Is dat een Tweaker die van diy houdt?
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Nee en het is onzin. Het is alleen wat meer werk om de juiste diagnose te stellen, daarna is het niet over het algemeen niet ingewikkeld om een probleem op te lossen. Het enige nadeel aan een wp dat ik zie is de ruimte die het in neemt. Voornamelijk in bestaande woningen waar de cv ketel op een krappe zolder hangt is dat een issue.GudZ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:49:
Er wordt nog steeds doorgespamt over de nadelen van een warmtepomp.
Letterlijk niks van die lijst klopt.Gramser schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:57:
Kortom: je moet er wat voor over hebben. Ik snap al die argumenten wel, en ze zijn niet per definitie onwaar.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Klopt niks van. Mijn wp hoor je niet, staat 3 hoog op plat dak niet te zien vanaf de straat, binnenunit neemt minder ruimte in dan de cv ketel, cv ketel is veel duurder dan 1500, etc.Gramser schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:57:
Kortom: je moet er wat voor over hebben. Ik snap al die argumenten wel, en ze zijn niet per definitie onwaar.
Zijn wel de argumenten die ik recent op een verjaardag hoorde van mensen die net een cv ketel hebben vervangen ad 2500 euro (inc verbouwing tbv rookgasafvoer). Mijn warmtepomp kostte netto 10.000, dat verschil van 7500 verdien ik al terug voordat salderen is afgelopen
Hij wilde in de toekomst naar een hybride warmtepomp, ik heb m maar gelijk gegeven geen zin in discussie en ik vind t wel mooi om te zien dat ie over een paar jaar alsnog zn nieuwe cv ketel eruit gooit
[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2023 12:28 ]
Moet wel toegeven; zwaar uit je duimzuigen is ook een vak apart, vooral die regel 6GudZ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:49:
Er wordt nog steeds doorgespamt over de nadelen van een warmtepomp.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 03-08-2023 12:25 ]
Nja, er zit allemaal een kern van waarheid in, ze zijn alleen schromelijk overdreven.Gramser schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:57:
Moderne CV-ketels, met hun driewegkleppen, modulerende pompen, condensafvoer etc zijn ook complexer dan hun voorgangers. Nou en?
Dat ze in de winter inefficiënter worden klopt ook, maar zolang het vermogen nog voldoende is voor een warm huis én het seizoensgemiddelde rendement goed is, maakt dat allemaal niet zo veel uit.
Uiteindelijk lijkt het me gewoon een extreem-rechtse website die argumenten proberen te geven die allemaal plausibel zijn/lijken, maar ze zo overdrijven en presenteren om hun publiek iets wijs te maken wat niet klopt.
Tuurlijk wel.
- Is-ie duur in aanschaf? Ja. Maar dat heeft vooral te maken met bijbehorend installatiewerk en een boiler, niet de unit an sich. Als je een compleet nieuwe CV-installatie aanlegt met een CV-ketel, kom je misschien maar iets goedkoper uit.
- warmt-ie langzaam op? Ja, wel in vergelijking met een CV-ketel. Maar als je je huis niet continu weer ver laat afkoelen is er niks aan de hand.
En zo nog wel een paar dingen. Daarom zeg ik ook niet dat het klopt, maar niet per definitie onwaar is. Da's wat anders
Dit dusmarcop23 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:39:
[...]
Nja, er zit allemaal een kern van waarheid in, ze zijn alleen schromelijk overdreven.
Moderne CV-ketels, met hun driewegkleppen, modulerende pompen, condensafvoer etc zijn ook complexer dan hun voorgangers. Nou en?
Dat ze in de winter inefficiënter worden klopt ook, maar zolang het vermogen nog voldoende is voor een warm huis én het seizoensgemiddelde rendement goed is, maakt dat allemaal niet zo veel uit.
Uiteindelijk lijkt het me gewoon een extreem-rechtse website die argumenten proberen te geven die allemaal plausibel zijn/lijken, maar ze zo overdrijven en presenteren om hun publiek iets wijs te maken wat niet klopt.
Warmtepomp is goedkoper dan een ketel en installatie is zo duur als je het zelf wilt maken. Monoblokje inhalen op de verwarming kost paar meter leiding en wat fittingen. Warmtepompboiler naar zolder slepen is ook niet bijster ingewikkeld.Gramser schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:39:
[...]
Tuurlijk wel.
- Is-ie duur in aanschaf? Ja. Maar dat heeft vooral te maken met bijbehorend installatiewerk en een boiler, niet de unit an sich. Als je een compleet nieuwe CV-installatie aanlegt met een CV-ketel, kom je misschien maar iets goedkoper uit.
- warmt-ie langzaam op? Ja, wel in vergelijking met een CV-ketel. Maar als je je huis niet continu weer ver laat afkoelen is er niks aan de hand.
En zo nog wel een paar dingen. Daarom zeg ik ook niet dat het klopt, maar niet per definitie onwaar is. Da's wat anders
Dus onzin.
Opwarmen is een onzinargument want je bent niet aan het opwarmen, je huis is alrijd warm. Dus weer onzin.
Probeer het nog eens zou ik zeggen.
Men moet eens stoppen met her cerplaatsen van de doelen als blijkt dat ze niet meer kloppen en toegeven dat het een stuk minder een probleem is dan men voor doet.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 03-08-2023 12:50 ]
Probeer jij nou eerst eens begrijpend te lezen. Want we denken er precies hetzelfde over.flippy schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:47:
[...]
Warmtepomp is goedkoper dan een ketel en installatie is zo duur als je het zelf wilt maken. Monoblokje inhalen op de verwarming kost paar meter leiding en wat fittingen. Warmtepompboiler naar zolder slepen is ook niet bijster ingewikkeld.
Dus onzin.
Opwarmen is een onzinargument want je bent niet aan het opwarmen, je huis is alrijd warm. Dus weer onzin.
Dat lees ik ook maar je argumenten zijn erg in het strohalm-gebied.Gramser schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:50:
[...]
Probeer jij nou eerst eens begrijpend te lezen. Want we denken er precies hetzelfde over.
Mwoah, de kostprijs van een wp is ná subsidie over het algemeen nog flink hoger dan die van een cv ketel. Ik heb in elk geval nog geen warmtepomp van €1500 gezien. Komt er daarna nog een boiler of warmtepompboiler bij dus de kosten zijn wel degelijk hoger. Ook als je installatiekosten niet meerekent.flippy schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:47:
[...]
Warmtepomp is goedkoper dan een ketel en installatie is zo duur als je het zelf wilt maken. Monoblokje inhalen op de verwarming kost paar meter leiding en wat fittingen. Warmtepompboiler naar zolder slepen is ook niet bijster ingewikkeld.
Dus onzin.
Men moet eens stoppen met her cerplaatsen van de doelen als blijkt dat ze niet meer kloppen en toegeven dat het een stuk minder een probleem is dan men voor doet.
De belangijkste vraag die ik nu heb is waar ik de monoblock WP ga plaatsen. Zie plaatje en vraag hier:
delima in "Feedback gevraagd op globaal warmteplan"
Ideeën zijn weer welkom.
[ Voor 8% gewijzigd door delima op 03-08-2023 13:38 ]
"Daarnaast is deze hightech warmtebron gevoelig voor hacken en tracken, waarvan de gevolgen niet te overzien zijn."
5kw panasonic kost 3600 bij immotech en er zit 2700 subsidie op. 3600-2700=900 euroknallers. Veel plezier om een ketel voor 900 te kopen tegenwoordig. In spanje zijn ze nog goedkoper, dan heb je de unit bijna gratis.Insert12 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:24:
[...]
Mwoah, de kostprijs van een wp is ná subsidie over het algemeen nog flink hoger dan die van een cv ketel. Ik heb in elk geval nog geen warmtepomp van €1500 gezien. Komt er daarna nog een boiler of warmtepompboiler bij dus de kosten zijn wel degelijk hoger. Ook als je installatiekosten niet meerekent.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 03-08-2023 14:16 ]
Aha, in Duitsland. In NL kom je ze niet voor die prijs tegen.flippy schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:15:
[...]
5kw panasonic kost 3600 bij immotech en er zit 2700 subsidie op. 3600-2700=900 euroknallers. Veel plezier om een ketel voor 900 te kopen tegenwoordig. In spanje zijn ze nog goedkoper, dan heb je de unit bijna gratis.
Ik heb denk ik nog wel een WH-MDC07J3E5 voor je staan.Maasluip schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Precies dit, ik was ook wat huiverig ivm de ervaringen van Tweakers met koelen, maar bij ons werkt het erg goed. En we hebben inderdaad overal vloerverwarming (200m2), meteen meegenomen tijdens de verbouwingAndrehj schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:11:
[...]
Je moet de meningen hier even filteren. De slechte ervaringen met koelen met de WP komen vooral door onvoldoende afgifte, wat meestal komt door enkel VVW op de bgg (meestal bestaande bouw) of soms door een zoneregeling.
Bij nieuwbouw heb je VVW op alle verdiepingen (en dus ook voor koelen voldoende afgifte) en bovendien veel meer koelbehoefte. Dan werkt koelen met de WP best goed.
Alleen op de bovenste verdieping van je woning is er geen koeling van boven (en wel warmte-instraling), dus daar ontkom je niet aan airco.
Geen ervaring mee maar heb er wel zo mijn idee over.Sport_Life schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:56:
[...]
Precies dit, ik was ook wat huiverig ivm de ervaringen van Tweakers met koelen, maar bij ons werkt het erg goed. En we hebben inderdaad overal vloerverwarming (200m2), meteen meegenomen tijdens de verbouwing
Ik lees steeds dat je de ruimtetemperatuur ongeveer 4 graden omlaag kan brengen ? i.c.m. vloerkoeling.
Maar dan moet je toch zeker je huis potdicht houden ? , zet je de schuifpui open dan is dat temperatuurverschil weer zo teniet gedaan denk ik.
Persoonlijk zie ik meer in zonwering aan de buitenzijde.
Verbruikt ook geen energie.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ja maar dat is een andere discussie, heb je ook met een airco etc.Jan2023 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:25:
[...]
Geen ervaring mee maar heb er wel zo mijn idee over.
Ik lees steeds dat je de ruimtetemperatuur ongeveer 4 graden omlaag kan brengen ? i.c.m. vloerkoeling.
Maar dan moet je toch zeker je huis potdicht houden ? , zet je de schuifpui open dan is dat temperatuurverschil weer zo teniet gedaan denk ik.
De vraag hier was/is of het goed werkt en kennelijk werkt het prima met voldoende afgifte.
Dat je ook moet zien te voorkomen dat je huis mega veel opwarmt is vanzelfsprekend. Maar indien je een mega lange zomer hebt komt het uiteindelijk toch in je woning en is het fijn dat je een paar graden efficient kunt koelen.
En zet je schuifpui een middag open icm zonwering is je woning ook warm...
[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 03-08-2023 16:29 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
De vloerkoeling koelt de betonnen massa (breedplaten op 3 verdiepingen), die massa is blijkbaar genoeg om de woning koel te houden. In de winter werkt het hetzelfde, de betonnen massa warmt op en houdt de warmte vast.Jan2023 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:25:
[...]
Dat is m.i. het voordeel van waterkoeling ipv luchtkoeling (airco), de laatste koelt de lucht wel maar niet/minder de betonnen massa, zodra je een deur open zet verdwijnt de koele lucht.
En onze warmtepomp verbruikt zo'n 1000-1500 watt om te koelen, onze panelen leveren 5000-7000 watt tussen 11 en 16u dus het verbruikt directe energie. (Dat is in de winter natuurlijk anders).
Uiteraard moet je je ramen en deuren dicht houden als je binnen koelt, anders ben je voor niks al die energie aan het verbranden.Jan2023 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:25:
Maar dan moet je toch zeker je huis potdicht houden ?
Overigens kan ik veel verder dan 4 graden onder de buitentemperatuur koelen.
Bij ons regelt de thermostaat de binnentemperatuur in de zomer netjes op 23 graden, ook als het zoals vorige zomer buiten bijna 40 graden is.
Dat moet je uiteraard ook doen., zet je de schuifpui open dan is dat temperatuurverschil weer zo teniet gedaan denk ik.
Als je zo veel betonmassa , 3 verd . ,in temperatuur naar beneden kan brengen ja daar gaat wel warmte in zitten.Sport_Life schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:58:
[...]
De vloerkoeling koelt de betonnen massa (breedplaten op 3 verdiepingen), die massa is blijkbaar genoeg om de woning koel te houden. In de winter werkt het hetzelfde, de betonnen massa warmt op en houdt de warmte vast.
Dat is m.i. het voordeel van waterkoeling ipv luchtkoeling (airco), de laatste koelt de lucht wel maar niet/minder de betonnen massa, zodra je een deur open zet verdwijnt de koele lucht.
En onze warmtepomp verbruikt zo'n 1000-1500 watt om te koelen, onze panelen leveren 5000-7000 watt tussen 11 en 16u dus het verbruikt directe energie. (Dat is in de winter natuurlijk anders).
Maar een airco lijkt mij sneller werken , voor het gevoel dan.
Deur dicht en airco aan ,dat voel je gelijk.
Ik heb hier uitsluitend op de BGG vloerverwarming , in de rest van het huis zal ook de nodige warmte worden opgeslagen en dat haal je er niet snel uit , daar gaan vele dagen over heen.
In principe wordt de bg en 1e verdieping via de vloer en het plafond (vvw boven) gekoeld. De 2e verdieping zit onder 16cm pir dus die houdt de warmte ook redelijk goed buiten.Jan2023 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:23:
[...]
Als je zo veel betonmassa , 3 verd . ,in temperatuur naar beneden kan brengen ja daar gaat wel warmte in zitten.
Maar een airco lijkt mij sneller werken , voor het gevoel dan.
Deur dicht en airco aan ,dat voel je gelijk.
Ik heb hier uitsluitend op de BGG vloerverwarming , in de rest van het huis zal ook de nodige warmte worden opgeslagen en dat haal je er niet snel uit , daar gaan vele dagen over heen.
Airco werkt sneller (hadden we in ons vakantiehuisje), maar als hij uitgaat is het binnen een uur weer warm in huis.
De l/w warmtepomp kan snachts prima uit en overdag rustig pruttelen op de zonnepanelen.
Persoonlijk vind ik een airco wat nadelen hebben oa geluid en luchtverplaatsing/tocht.
Maar ik moet zeggen dat ik verder weinig ervaring heb met aircos, over het algemeen lees ik daar positieve verhalen over icm l/w warmtepomp .
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2023 17:38 ]
Het zou een mooie oplossing zijn om een slaapkamer in temperatuur te verlagen , dat slaapt wat fijner.
En verder houden we het voorlopig bij buitenzonwering.
De Amber die hier straks komt heeft de optie van vloerkoeling maar denk niet dat ik er wat mee doe.
[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 03-08-2023 21:51 ]
Laat ik beginnen met zeggen dat de toon van de website super irritant is, en dat alle punten schromelijk worden overdreven maar elk punt wat wordt genoemd bevat een kern van waarheid, en is dus niet totaal onwaar, te beginnen met het punt dat je aanhaalt:flippy schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:15:
[...]
5kw panasonic kost 3600 bij immotech en er zit 2700 subsidie op. 3600-2700=900 euroknallers. Veel plezier om een ketel voor 900 te kopen tegenwoordig. In spanje zijn ze nog goedkoper, dan heb je de unit bijna gratis.
Die subsidie geldt pas als je de unit laat installeren, en zelfs als je iemand kan vinden die hem met een paar meter leiding aan de bestaande cv leiding kan / wil knopen ben je snel die 600 euro kwijt, ik wil zelfs stellen dat er niemand is in nl die het voor dat bedrag komt doen. Daarnaast zit er ook subsidie op, zoals het artikel aangeeft. We kunnen het leuk vinden of niet, maar subsidie wordt betaald door de belastingbetaler, ergo punt1 is niet onwaar. Een warmtepomp is duurder dan een cv ketel. Kost het 10.000 tot 15.00 euro? Ik denk dat je zelf ook de diverse offertes hier langs hebt zien komen van mensen die dolgraag van het gas af willen, en dat willen laten doen, en die voor 10k na subsidie meteen de handtekening zouden zetten, maar die gewoon geen partij vinden (of vonden ik heb niet alle berichten gevolgd) maar waar dat gewoon niet lukt. Jou voorbeeld toont aan dat een Wp geen 10k hoeft te kosten, maar dat is absoluut niet de markt waar we ons nu in begeven en onrealistisch voor Jan en Ingrid.
Zo is er voor elk punt wel wat te zeggen, en zit er een kern van waarheid in, punt 6 bijvoorbeeld, voor de cv ketel hebben we nota bene iemand op het dorp die ik kan bellen (mocht ik er nog een hebben, wat niet het geval is) om te zorgen dat ik binnen een dag weer warmte heb, lukt dat niet dan bel ik een willekeurige andere. Mocht dat niet lukken, dan hangt er binnen 3 dagen een volledig nieuwe voor net iets meer dan ons boodschappen budget van 2 maanden (been there, done that). Als er nu iets aan de door mij zelf geplaatste Panasonic zou zijn, buiten mijn eigen gepruts aan de cv leiding of aansturing, dan denk ik dat dit forum mijn beste eerste stap zou zijn maar ik verwacht echt wel dat ik makkelijk een week zonder warmte kan zitten bij een goed probleem binnen de unit.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
@verkeerslicht ik heb de combi warmtepomp/cv ingericht met een open verdeler waarover de cv ketel zijn warmte circuleert die wordt meegenomen met de flow van de warmtepomp.verkeerslicht schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:42:
[Afbeelding]
Nu is dus de hamvraag:
Zo heb je altijd de laagste weerstand en geen kleppen.
Ons systeem heeft wel een parallel geschakeld buffervat en een secundaire pomp ( grondfos magna2).
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Hierbij komt dat isolatiematerialen ook aan de prijs zijn, en als je twee linkerhanden hebt en alles moet laten doen het velen malen duurder wordt.LinuZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:33:
[...]
Laat ik beginnen met zeggen dat de toon van de website super irritant is, en dat alle punten schromelijk worden overdreven maar elk punt wat wordt genoemd bevat een kern van waarheid, en is dus niet totaal onwaar, te beginnen met het punt dat je aanhaalt:
Die subsidie geldt pas als je de unit laat installeren, en zelfs als je iemand kan vinden die hem met een paar meter leiding aan de bestaande cv leiding kan / wil knopen ben je snel die 600 euro kwijt, ik wil zelfs stellen dat er niemand is in nl die het voor dat bedrag komt doen. Daarnaast zit er ook subsidie op, zoals het artikel aangeeft. We kunnen het leuk vinden of niet, maar subsidie wordt betaald door de belastingbetaler, ergo punt1 is niet onwaar. Een warmtepomp is duurder dan een cv ketel. Kost het 10.000 tot 15.00 euro? Ik denk dat je zelf ook de diverse offertes hier langs hebt zien komen van mensen die dolgraag van het gas af willen, en dat willen laten doen, en die voor 10k na subsidie meteen de handtekening zouden zetten, maar die gewoon geen partij vinden (of vonden ik heb niet alle berichten gevolgd) maar waar dat gewoon niet lukt. Jou voorbeeld toont aan dat een Wp geen 10k hoeft te kosten, maar dat is absoluut niet de markt waar we ons nu in begeven en onrealistisch voor Jan en Ingrid.
Zo is er voor elk punt wel wat te zeggen, en zit er een kern van waarheid in, punt 6 bijvoorbeeld, voor de cv ketel hebben we nota bene iemand op het dorp die ik kan bellen (mocht ik er nog een hebben, wat niet het geval is) om te zorgen dat ik binnen een dag weer warmte heb, lukt dat niet dan bel ik een willekeurige andere. Mocht dat niet lukken, dan hangt er binnen 3 dagen een volledig nieuwe voor net iets meer dan ons boodschappen budget van 2 maanden (been there, done that). Als er nu iets aan de door mij zelf geplaatste Panasonic zou zijn, buiten mijn eigen gepruts aan de cv leiding of aansturing, dan denk ik dat dit forum mijn beste eerste stap zou zijn maar ik verwacht echt wel dat ik makkelijk een week zonder warmte kan zitten bij een goed probleem binnen de unit.
Je hoeft natuurlijk niet te isoleren, maar is wel net zo prettig voor het comfort.
Niet te vergeten dat een groot deel van Nederland zo'n beetje rond de armoede grens leeft, die hebben geen euroknallers of geven deze liever uit aan een top of the line smartphone bijvoorbeeld.
Mijn wp kostte zo'n 10k na subsidie (zie sig voor type) incl boiler enz. De meeste woningen kunnen met een 5-7kw unit uit, die zijn nog goedkoper.LinuZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:33:
[...]
Kost het 10.000 tot 15.00 euro? Ik denk dat je zelf ook de diverse offertes hier langs hebt zien komen van mensen die dolgraag van het gas af willen, en dat willen laten doen, en die voor 10k na subsidie meteen de handtekening zouden zetten, maar die gewoon geen partij vinden (of vonden ik heb niet alle berichten gevolgd) maar waar dat gewoon niet lukt. Jou voorbeeld toont aan dat een Wp geen 10k hoeft te kosten, maar dat is absoluut niet de markt waar we ons nu in begeven en onrealistisch voor Jan en Ingrid.
Er kwam wel meerwerk bij (kunstof verdelers om te kunnen koelen), maar die reken ik niet mee, met een cv ketel kun je ook niet koelen.
De meeste offertes waren idd flink duurder, en dat geeft aan dat er veel partijen zijn die misbruik maken. Dat blijkt ook weer als men hier offertes plaatst, als je er goed induikt blijkt er voor 5-10k marge op te zitten voor 3 dagen werk..
Los van dat alles waren de kosten wel enorm om alles om te bouwen (vloerverwarming/keuken/vloeren, pv panelen, isolatie etc) maar die reken ik ook voor een groot deel onder comfort.
Een woning die redelijk geïsoleerd is met vloerverwarming kan voor 10k een warmtepomp in.
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2023 09:46 ]
Dat is denk ik vooral nu. Ik zie nu al via berichten op dit forum dat de levertijden kelderen in vergelijk tot vorig jaar. Ofwel, ik verwacht dat vervangende onderdelen of een hele WP over een aantal jaar gewoon direct uit voorraad leverbaar worden. Wordt ook makkelijker als de boel meer courant is. Idem met WP installateurs, al is mijn voornaamste ervaring met gas daar dat ze niet aan "bestaande" spullen willen sleutelen en liever hun eigen spullen ophangen. Ik hoop dat die houding veranderd.LinuZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:33:
[...]
.
Installatie is, zeker wat betreft monoblocs, WP vervangen en gaan!
Kale prijs (zonder subsidie) zal vermodelijk wel altijd hoger blijven dan een gasketel.
De kale prijzen gaan hopelijk ook dalen nadat de druk van de markt is. Op het moment dat velen er eentje hebben zal de vraag minder worden en wordt er hopelijk wat meer op basis van prijsdruk verkocht. Ook meer concurrentie en verminderde subsidies zullen helpen. Wanneer je naar de prijs van de 5kW Panasonic kijkt bijvoorbeeld dan zie je dat in Nederland de subsidie bij de verkoopprijs in zit verwerkt. Gaat de subsidie er af, dan is er kans dat de prijs zomaar met 2k daalt.Zwartoog schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:58:
[...]
Dat is denk ik vooral nu. Ik zie nu al via berichten op dit forum dat de levertijden kelderen in vergelijk tot vorig jaar. Ofwel, ik verwacht dat vervangende onderdelen of een hele WP over een aantal jaar gewoon direct uit voorraad leverbaar worden. Wordt ook makkelijker als de boel meer courant is. Idem met WP installateurs, al is mijn voornaamste ervaring met gas daar dat ze niet aan "bestaande" spullen willen sleutelen en liever hun eigen spullen ophangen. Ik hoop dat die houding veranderd.
Installatie is, zeker wat betreft monoblocs, WP vervangen en gaan!
Kale prijs (zonder subsidie) zal vermodelijk wel altijd hoger blijven dan een gasketel.
Qua vervangingsonderdelen hoop ik dat het ook wat beter beschikbaar komt. Bij groothandels zie je nu al wel dat er onderdelen beschikbaar komen. Flowsensors, printplaten etc. zie je langzamerhand verschijnen.
Wishfull thinking. De netto prijs van een Nederlandse 5J met internet is bij mij na subsidie € 1395. Dat subsidieverhaal klopt al lang niet meer. Voor een dergelijke prijs koop je straks geen warmtepomp. Kijk eens naar de prijsontwikkeling van een K en L serie. Die zijn vaak € 2.000 - 2.500 duurder. Er is nog een enorme markt en de kosten van arbeid en materiaal lopen hard op zeker met de huidige loon eisen. Ook worden de warmtepompen steeds meer in het duurdere Europa geproduceerd.Insert12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:13:
[...]
De kale prijzen gaan hopelijk ook dalen nadat de druk van de markt is. Op het moment dat velen er eentje hebben zal de vraag minder worden en wordt er hopelijk wat meer op basis van prijsdruk verkocht. Ook meer concurrentie en verminderde subsidies zullen helpen. Wanneer je naar de prijs van de 5kW Panasonic kijkt bijvoorbeeld dan zie je dat in Nederland de subsidie bij de verkoopprijs in zit verwerkt. Gaat de subsidie er af, dan is er kans dat de prijs zomaar met 2k daalt.
Qua vervangingsonderdelen hoop ik dat het ook wat beter beschikbaar komt. Bij groothandels zie je nu al wel dat er onderdelen beschikbaar komen. Flowsensors, printplaten etc. zie je langzamerhand verschijnen.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik heb tot nu toe één offerte voor een hybride systeem, een Altherma R 8 kW warmtepomp en een Intergas 32 kW CV ketel. Inclusief montage en alles (helaas niks op prijs gespecificeerd) kwam dat op € 10.800 uit. Daar gaat dan nog subsidie van af.LinuZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:33:
[...]
Een warmtepomp is duurder dan een cv ketel. Kost het 10.000 tot 15.00 euro? Ik denk dat je zelf ook de diverse offertes hier langs hebt zien komen van mensen die dolgraag van het gas af willen, en dat willen laten doen, en die voor 10k na subsidie meteen de handtekening zouden zetten, maar die gewoon geen partij vinden (of vonden ik heb niet alle berichten gevolgd) maar waar dat gewoon niet lukt. Jou voorbeeld toont aan dat een Wp geen 10k hoeft te kosten, maar dat is absoluut niet de markt waar we ons nu in begeven en onrealistisch voor Jan en Ingrid.
De warmtepomp/CV combinatie kost € 5.795.
Ik heb een prijslijst van Panasonic liggen, daar kost een 7J € 3.920 en een 200 liter boiler voor SWW € 1.426 dus dat houdt elkaar wel een beetje in evenwicht.
Dus ja, leuk dat je "een warmtepomp voor 900 euro kunt krijgen". Maar dan is die nog niet gemonteerd.
Op de prijslijst wel de kleine lettertjes lezen zijn de prijzen excl. BTWMaasluip schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:31:
[...]
Ik heb tot nu toe één offerte voor een hybride systeem, een Altherma R 8 kW warmtepomp en een Intergas 32 kW CV ketel. Inclusief montage en alles (helaas niks op prijs gespecificeerd) kwam dat op € 10.800 uit. Daar gaat dan nog subsidie van af.
De warmtepomp/CV combinatie kost € 5.795.
Ik heb een prijslijst van Panasonic liggen, daar kost een 7J € 3.920 en een 200 liter boiler voor SWW € 1.426 dus dat houdt elkaar wel een beetje in evenwicht.
Dus ja, leuk dat je "een warmtepomp voor 900 euro kunt krijgen". Maar dan is die nog niet gemonteerd.

Dat is scherp inderdaad. Laat ik het dan zo verwoorden: voor m'n gevoel zit er bij veel installateurs zodanig veel lucht in de prijzen dat er zo 2k af kan gaan indien de subsidies verdwijnen.Carboy54 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:31:
[...]
Wishfull thinking. De netto prijs van een Nederlandse 5J met internet is bij mij € 1395. Dat subsidieverhaal klopt al lang niet meer. Voor een dergelijke prijs koop je straks geen warmtepomp. Kijk eens naar de prijsontwikkeling van een K en L serie. Die zijn vaak € 2.000 - 2.500 duurder. Er is nog een enorme markt en de kosten van arbeid en materiaal lopen hard op zeker met de huidige loon eisen.
Voor een nieuwe gasketel tegen de muur plakkenheb je nu ook verplicht een dure jongen voor nodig en een simpel monoblok aansluiten op je bestaande verwarming is een dagje werk voor een beetje loodgieter. Dus onder de streep zit je op hetzelfde en dan kan je later wel eens gaan kijken naar een losse boiler en opwaarderen van je afgifte. Puur de WP aanschaffen voor het overnemen van je verwamring levert je al een enorme besparing op zonder dure aanpassingen. Dat verkopers je meteen vloerverwarming, isolatie, ramen en zonnepanelen door de strot van de ontwetende consument duwen is een compleet andere discussie.Maasluip schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:31:
Ah, die lettertjes zijn zo klein dat ze er niet op staan. Er staat alleen "adviesprijs".Carboy54 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:34:
[...]
Op de prijslijst wel de kleine lettertjes lezen zijn de prijzen excl. BTW
Maar ik denk dat jij wel gelijk hebt. Het zal wel een prijslijst voor de handel zijn.
Oh ja, absoluut. Een ketel van € 1.500 hangt voor die prijs ook niet aan de muur, vooral niet omdat je tegenwoordig in wat oudere bouw verplicht ook het rookgaskanaal moet vervangen.flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:50:
[...]
Voor een nieuwe gasketel tegen de muur plakkenheb je nu ook verplicht een dure jongen voor nodig
Maar ik denk ook niet dat dat tot € 8.000 oploopt.
Vloerverwarming staat niet op de offerteDat verkopers je meteen vloerverwarming, isolatie, ramen en zonnepanelen door de strot van de ontwetende consument duwen is een compleet andere discussie.
Dat laatste kan ik wel beamen en onderschrijven maar of dat ook gaat gebeuren zonder subsidies geen idee.Insert12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:49:
[...]
Dat is scherp inderdaad. Laat ik het dan zo verwoorden: voor m'n gevoel zit er bij veel installateurs zodanig veel lucht in de prijzen dat er zo 2k af kan gaan indien de subsidies verdwijnen.
Dat klopt jij hebt wellicht een interne prijslijst. Helaas komt er nog 21% bij.Maasluip schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:50:
[...]
Ah, die lettertjes zijn zo klein dat ze er niet op staan. Er staat alleen "adviesprijs".
Maar ik denk dat jij wel gelijk hebt. Het zal wel een prijslijst voor de handel zijn.
Het is geëdit "na subsidie".Insert12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:49:
[...]
Dat is scherp inderdaad. Laat ik het dan zo verwoorden: voor m'n gevoel zit er bij veel installateurs zodanig veel lucht in de prijzen dat er zo 2k af kan gaan indien de subsidies verdwijnen.
Op de prijslijst die ik heb (van Panasonic, die dan ex BTW moet zijn) staat een KIT-MDC05J3E5-B adviesprijs € 3.730.
Persoonlijk vind ik dat ook heel veel geld voor wat een veredelde koelkast is (serieus, wat zit er in een koelkast meer dan in een warmtepomp), maar de installateur gaf ook een paar voorbeelden van prijzen van vervangingsonderdelen. De condensor alleen al € 1.500.
Ik denk dat de lucht vooral bij de producenten zit. Zilveren condensors gesmeed door elfen bij maanlicht.
Tja en als je dan denkt dat de controller op de thermostaat aansluiting moet kost het ook 500 extra. Wel eens met jouw auto bij de dealer geweest??🥴Maasluip schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:59:
[...]
Het is geëdit "na subsidie".
Op de prijslijst die ik heb (van Panasonic, die dan ex BTW moet zijn) staat een KIT-MDC05J3E5-B adviesprijs € 3.730.
Persoonlijk vind ik dat ook heel veel geld voor wat een veredelde koelkast is (serieus, wat zit er in een koelkast meer dan in een warmtepomp), maar de installateur gaf ook een paar voorbeelden van prijzen van vervangingsonderdelen. De condensor alleen al € 1.500.
Ik denk dat de lucht vooral bij de producenten zit. Zilveren condensors gesmeed door elfen bij maanlicht.
Er is idd een installateur in 't midden van 't land die voor woningen van na 1995 en met vloerverwarming (en een aantal andere voorwaarden waaronder kruipruimte aanwezig) een (Daikin Altherma) L/W WP & een (Daikin Altherma M HW, 260 liter) ventilatie warmtepompboiler aanlegt voor € 10k (na subsidie).Sport_Life schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:41:
[...]
Mijn wp kostte zo'n 10k na subsidie (zie sig voor type) incl boiler enz. De meeste woningen kunnen met een 5-7kw unit uit, die zijn nog goedkoper.
Er kwam wel meerwerk bij (kunstof verdelers om te kunnen koelen), maar die reken ik niet mee, met een cv ketel kun je ook niet koelen.
De meeste offertes waren idd flink duurder, en dat geeft aan dat er veel partijen zijn die misbruik maken. Dat blijkt ook weer als men hier offertes plaatst, als je er goed induikt blijkt er voor 5-10k marge op te zitten voor 3 dagen werk..
Los van dat alles waren de kosten wel enorm om alles om te bouwen (vloerverwarming/keuken/vloeren, pv panelen, isolatie etc) maar die reken ik ook voor een groot deel onder comfort.
Een woning die redelijk geïsoleerd is met vloerverwarming kan voor 10k een warmtepomp in.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Vloerkoeling is TOPkoeling en niet meer dan dat met als nadeel een klimaat als Nederland ben je op koudere dagen nog steeds aan koelen omdat het systeem erg langzaam is, ook daalt je luchtvochtigheid niet.Sport_Life schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:58:
[...]
De vloerkoeling koelt de betonnen massa (breedplaten op 3 verdiepingen), die massa is blijkbaar genoeg om de woning koel te houden. In de winter werkt het hetzelfde, de betonnen massa warmt op en houdt de warmte vast.
> En zodra je de deur dicht doet is het direct weer koud, zoveel koude lucht ontsnapt er ook weer niet hoor.
Bij de airco is een WTW belangrijk die niet iedereen heeft waardoor het verbruik hoger is en bij vloerkoel/verwarming je isolatie.
Beide systemen valt wat over te zeggen, voor koelen blijft de airco toch heer en meester ook in zuinigheid bij correct gebruik, met een lucht/water warmtepomp kan het wel als je kijkt bij fancoils maar met vloerkoeling ga je het niet redden.
Ik heb genoeg praktijksituaties gezien en allemaal komen erop terug dat vloerkoeling het toch niet is en het verbruik behoorlijk tegenvalt, het werkt prima als je niks anders hebt.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 04-08-2023 12:43 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dat laatste staat haaks op de zin die je ervoor schrijft.mr_evil08 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:39:
[...]
> En zodra je de deur dicht doet is het direct weer koud, zoveel koude lucht ontsnapt er ook weer niet hoor.
En als je dat ding gewoon aanlaat en voorkomt dat de toko opwarmt heb je ook geen last van even de deur openzetten.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt