Isolatie scheelt je in benodigd vermogen, elektraverbruik en het doet een hoop met het comfort voor je woning. Dat is ook wat waard en volledig begrijpelijk. Eigenlijk is isolatie onderdeel van het up to date houden van je woning.flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:50:
[...]
Voor een nieuwe gasketel tegen de muur plakkenheb je nu ook verplicht een dure jongen voor nodig en een simpel monoblok aansluiten op je bestaande verwarming is een dagje werk voor een beetje loodgieter. Dus onder de streep zit je op hetzelfde en dan kan je later wel eens gaan kijken naar een losse boiler en opwaarderen van je afgifte. Puur de WP aanschaffen voor het overnemen van je verwamring levert je al een enorme besparing op zonder dure aanpassingen. Dat verkopers je meteen vloerverwarming, isolatie, ramen en zonnepanelen door de strot van de ontwetende consument duwen is een compleet andere discussie.
Sommige binnen-units met ingebouwde boiler zien er zelfs zowat hetzelfde uit als een koelkastMaasluip schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:59:
[...]
Het is geëdit "na subsidie".
Op de prijslijst die ik heb (van Panasonic, die dan ex BTW moet zijn) staat een KIT-MDC05J3E5-B adviesprijs € 3.730.
Persoonlijk vind ik dat ook heel veel geld voor wat een veredelde koelkast is (serieus, wat zit er in een koelkast meer dan in een warmtepomp), maar de installateur gaf ook een paar voorbeelden van prijzen van vervangingsonderdelen. De condensor alleen al € 1.500.
Ik denk dat de lucht vooral bij de producenten zit. Zilveren condensors gesmeed door elfen bij maanlicht.
Er zit wel een hoop meer in een wp dan in een koelkast natuurlijk. Back-up heaters, stuk uitgebreidere aansturing en sensoren, mogelijkheid tot aansturen van meerdere thermostaten, uitgebreide printplaten met allerlei aanvullende mogelijkheden, pomp, platenwisselaar. Dat verklaart een extra kostenpost wel.