Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:34
flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Voor een nieuwe gasketel tegen de muur plakkenheb je nu ook verplicht een dure jongen voor nodig en een simpel monoblok aansluiten op je bestaande verwarming is een dagje werk voor een beetje loodgieter. Dus onder de streep zit je op hetzelfde en dan kan je later wel eens gaan kijken naar een losse boiler en opwaarderen van je afgifte. Puur de WP aanschaffen voor het overnemen van je verwamring levert je al een enorme besparing op zonder dure aanpassingen. Dat verkopers je meteen vloerverwarming, isolatie, ramen en zonnepanelen door de strot van de ontwetende consument duwen is een compleet andere discussie.
Isolatie scheelt je in benodigd vermogen, elektraverbruik en het doet een hoop met het comfort voor je woning. Dat is ook wat waard en volledig begrijpelijk. Eigenlijk is isolatie onderdeel van het up to date houden van je woning.
Maasluip schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Het is geëdit "na subsidie".

Op de prijslijst die ik heb (van Panasonic, die dan ex BTW moet zijn) staat een KIT-MDC05J3E5-B adviesprijs € 3.730.

Persoonlijk vind ik dat ook heel veel geld voor wat een veredelde koelkast is (serieus, wat zit er in een koelkast meer dan in een warmtepomp), maar de installateur gaf ook een paar voorbeelden van prijzen van vervangingsonderdelen. De condensor alleen al € 1.500.
Ik denk dat de lucht vooral bij de producenten zit. Zilveren condensors gesmeed door elfen bij maanlicht.
Sommige binnen-units met ingebouwde boiler zien er zelfs zowat hetzelfde uit als een koelkast :+

Er zit wel een hoop meer in een wp dan in een koelkast natuurlijk. Back-up heaters, stuk uitgebreidere aansturing en sensoren, mogelijkheid tot aansturen van meerdere thermostaten, uitgebreide printplaten met allerlei aanvullende mogelijkheden, pomp, platenwisselaar. Dat verklaart een extra kostenpost wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Insert12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Isolatie scheelt je in benodigd vermogen, elektraverbruik en het doet een hoop met het comfort voor je woning. Dat is ook wat waard en volledig begrijpelijk. Eigenlijk is isolatie onderdeel van het up to date houden van je woning.
Isolatie = warmtebehoeft.

Dat zegt dus niks over de manier van warmteopwekking. Het plaatsen van een warmtepomp gaat om het verlagen van de kosten van het maken van die warmte. Het verlagen van de behoefte heeft daar dus niks mee te maken net als het plaatsen van zonnepanelen er niks mee te maken heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 04-08-2023 12:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Dat laatste staat haaks op de zin die je ervoor schrijft.

En als je dat ding gewoon aanlaat en voorkomt dat de toko opwarmt heb je ook geen last van even de deur openzetten.
Ik heb houtskeletbouw daar werkt dat iets anders dan beton, het is ook weer rap koel zonder dat de muren "gloeien".

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 04-08-2023 12:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:46:
[...]

Ik heb houtskeletbouw daar werkt dat iets anders dan beton, het is ook weer rap koel.
Ook hout heeft thermische massa. En je huis bestaat uit meer dan een paar houten planken die de warmte opslaat.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

Ook hout heeft thermische massa. En je huis bestaat uit meer dan een paar houten planken die de warmte opslaat.
Iedereen doet wat voor hem het beste werkt, hier werkt 24/7 koelen niet, biedt geen voordeel, hout en isolatie kan zeer snel de ruimte temperatuur waarnemen terwijl beton dat zeer moeilijk doet.

In de winter doe ik wel aan 24/7 verwarmen bij vorst omdat de temperatuurverschil te groot wordt, maar ook dan altijd wel met nachtverlaging via tijdsschema.

Luchtverwarming kan hier zeer snel de temperatuur laten stijgen als dalen zolang je het niet te idioot maakt.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 04-08-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Isolatie = warmtebehoeft.

Dat zegt dus niks over de manier van warmteopwekking. Het plaatsen van een warmtepomp gaat om het verlagen van de kosten van het maken van die warmte. Het verlagen van de behoefte heeft daar dus niks mee te maken net als het plaatsen van zonnepanelen er niks mee te maken heeft.
Ja, exact wat ik zeg. Isoleren zorgt voor een lager vermogen warmtepomp. Zonder isolatie is het ook prima mogelijk om een wp te plaatsen, zolang je afgiftesysteem maar voldoet. Het zal ongetwijfeld zorgen voor een lagere energierekening dan met een gasketel maar alsnog blijf je een hoop energie verbruiken. Dan komt isoleren alsnog om de hoek om de energierekening te verlagen.

Ik zou ook altijd adviseren om eerst te isoleren en dan pas een wp te plaatsen. Meer comfort en minder energie nodig. Ga je eerst een wp plaatsen en dan pas isoleren dan halveer je de warmtebehoefte en heb je een te grote wp staan. Kom je alsnog aan het klooien met een systeem wat een te hoog minimumvermogen heeft.
mr_evil08 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

Iedereen doet wat voor hem het beste werkt, hier werkt 24/7 koelen niet, biedt geen voordeel, hout en isolatie kan zeer snel de ruimte temperatuur waarnemen terwijl beton dat zeer moeilijk doet.

In de winter doe ik wel aan 24/7 verwarmen bij vorst omdat de temperatuurverschil te groot wordt, maar ook dan altijd wel met nachtverlaging via tijdsschema.

Luchtverwarming kan hier zeer snel de temperatuur laten stijgen als dalen zolang je het niet te idioot maakt.
Een wp met luchtverwarming is ook een mooie optie. Vooral als je dampdicht geïsoleerde kanalen hebt, dan kun je condenserend koelen. Voor verwarmen heb je dan weer wat hogere temperaturen nodig over het algemeen.

[ Voor 26% gewijzigd door Insert12 op 04-08-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Insert12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:57:
[...]
.

Ik zou ook altijd adviseren om eerst te isoleren en dan pas een wp te plaatsen. Meer comfort en minder energie nodig. Ga je eerst een wp plaatsen en dan pas isoleren dan halveer je de warmtebehoefte en heb je een te grote wp staan. Kom je alsnog aan het klooien met een systeem wat een te hoog minimumvermogen heeft.
Met die denkwijze ga je de fout in. Een 1:1 vervanging levert al zoveel kostenverlichting op de energierekening dat het vele malen meer waard is dan isolatiemaatregelen. De "terugverdientijd" van een simpele vervanging is soms al minder dan een jaar met de prijzen van vorig jaar en met isolatie is het nog steeds een minimum van 10 jaar voor zelfs simpele verbeteringen.

Eerst het bloeden stoppen, dan pas beginnen met revalidatie.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 04-08-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41
@flippy Voor de terugverdientijd van een nog te plaatsen WP moet je niet rekenen met de prijzen van vorig jaar maar met die van volgend jaar.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Met die denkwijze ga je de fout in. Een 1:1 vervanging levert al zoveel kostenverlichting op de energierekening dat het vele malen meer waard is dan isolatiemaatregelen. De "terugverdientijd" van een simpele vervanging is soms al minder dan een jaar met de prijzen van vorig jaar en met isolatie is het nog steeds een minimum van 10 jaar voor zelfs simpele verbeteringen.

Eerst het bloeden stoppen, dan pas beginnen met revalidatie.
Eerst het bloeden stoppen inderdaad, dus kieren dichten en isoleren. Zorgen dat je warmte niet meer naar buiten vliegt. De revalidatie is het opwaarderen van het afgiftesysteem en plaatsing van de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39
flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Dat laatste staat haaks op de zin die je ervoor schrijft.

En als je dat ding gewoon aanlaat en voorkomt dat de toko opwarmt heb je ook geen last van even de deur openzetten.
Dat laatste! Ik heb alleen radiatoren & convectoren, houten vloeren en dus veel minder massa dan met betonnen vloeren. Het is vooral een kwestie van voorkomen dat je huis inclusief mass opwarmt. Dat doe je dus - zonder vloerverwarming - door te zorgen dat de lucht in huis koel blijft. Dan blijft de massa ook koel. Dat is mij aardig gelukt door de combinatie van (buiten)zonwering, nachtventilatie en light koelen met de WP.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Insert12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Eerst het bloeden stoppen inderdaad, dus kieren dichten en isoleren. Zorgen dat je warmte niet meer naar buiten vliegt. De revalidatie is het opwaarderen van het afgiftesysteem en plaatsing van de wp.
Dat is een leuke denkwijze. Dan mag je nu eens de rekenmachine erbij gaan pakken en daadwerkelijk uitrekenen wat het snelste en meeste bespaart op je energierekening in het eerste jaar want dat heb je dus nog niet gedaan als ik het zo lees.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 04-08-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

LinuZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:33:
[...]

Daarnaast zit er ook subsidie op, zoals het artikel aangeeft. We kunnen het leuk vinden of niet, maar subsidie wordt betaald door de belastingbetaler, ergo punt1 is niet onwaar.
Klopt, subsidie kost ons allemaal geld, maar dit is voor een belangrijke transitie die hopelijk gaat helpen de uitstoot van ons land drastisch te verminderen. Als subsidie ze zo tegen het zere been stoot ken ik er nog wel eentje. Er wordt geen accijns over kerosine geheven en zit er geen BTW op vliegtickets. De Nederlandse schatkist loopt hierdoor jaarlijks een bedrag van zo'n 3 miljard mis dus kan je zeggen dat vliegen wordt gesubsidieerd. Als iedereen zou vliegen zou het niet zo'n ramp zijn maar ruim 80% van de wereldbevolking zal nooit de binnenkant van een vliegtuig zien. Als we kijken naar alleen Nederland, iets minder dan de helft vliegt nooit en 8 procent van de Nederlandse bevolking maakt 40 procent van de vliegreizen.

Gooi mijn belastinggeld maar tegen verduurzaming

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insert12
flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Dat is een leuke denkwijze. Dan mag je nu eens de rekenmachine erbij gaan pakken en daadwerkelijk uitrekenen wat het snelste en meeste bespaart op je energierekening in het eerste jaar want dat heb je dus nog niet gedaan als ik het zo lees.
Zeker wel. We hebben een volledige renovatie gedaan na aankoop van het huis en alles doorgerekend. De beste besparing is niet in geld uit te drukken, dat is namelijk het enorm verbeterde comfort door de hele woning te isoleren. De zekerheid van een woning met lage warmtebehoefte en dus een lage energierekening heeft ons een hoop rust gegeven afgelopen winter. En ja, we hebben ook een wp die ons huis energiezuinig verwarmd.

Maarja, dit wordt een welles-nietes ding. De grootste besparing met een wp kun je halen bij een woning die niet geïsoleerd is. Dan verklein je de enorme energierekening. In mijn woning is de besparing op de energierekening niet enorm meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mr_evil08 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:39:
Beide systemen valt wat over te zeggen, voor koelen blijft de airco toch heer en meester ook in zuinigheid bij correct gebruik, met een lucht/water warmtepomp kan het wel als je kijkt bij fancoils maar met vloerkoeling ga je het niet redden.
Mijn ervaring is toch echt een stuk beter. Ik koel tot wel 17 graden onder de buitentemperatuur, en de cop zit rond de 8 a 9. Die van mijn L/L kan ik niet meten, maar ik geloof er niets van dat die zo hoog ligt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Andrehj schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Mijn ervaring is toch echt een stuk beter. Ik koel tot wel 17 graden onder de buitentemperatuur, en de cop zit rond de 8 a 9. Die van mijn L/L kan ik niet meten, maar ik geloof er niets van dat die zo hoog ligt.
Bij de airco is de gevoelstemperatuur lager, 23 graden voelt aan als 21 graden terwijl ik dat bij vloerkoeling niet zo ervaar, 21 graden voelt nog steeds als warm en drukkend.

Komt door de luchtstroming + verlaging van luchtvochtigheid, met fancoils kan het ook prima doordat deze wel de luchtvochtigheid laten dalen.

En wat ik al zij de WTW is belangrijk bij lucht koeling en verwarming anders ben je letterlijk voor de buitenlucht aan stoken/koelen, en daar komt dus die hoger verbruik weg.

En je kan gerichter koelen, alles bij elkaar ben je onderaan de streep daardoor goedkoper uit.

[ Voor 188% gewijzigd door mr_evil08 op 04-08-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Insert12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Met de huidige salderingsregeling is eerst een wp altijd beter dan eerst isoleren. Je kosten gaan dan namelijk meteen naar 0 (mits voldoende panelen) en dan kun je rustig de tijd nemen om te isoleren. Besparing is dan in mijn geval meteen zo'n 350 euro per maand inc vastrecht.

Dat de wp een te grote capaciteit heeft is onzin, de nieuwe kunnen tot 10% terug moduleren.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2023 14:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:30
Ik heb al vaker gezien dat Flippy het zaakje omdraait, dus eerst een WP plaatsen,

Maar als ik dan kijk naar mijn eigen situatie waarin het eerste jaar de CV-ketel op 75 Graden aanvoer moest staan heb ik daar nog steeds moeite mee.
Hier hangen nog een hele zwik oude radiatoren (T30, T20, T10)
Enkel glas was aanwezig.
Dak was zo lek als een mandje
(Energie label F/G)
Hierbij het leidingwerk wat deels ook wat te nauw is.

Dan waren we al een smak geld kwijt geweest.

Nagerekend heb ik dit niet, comfort was er ook niet.
2100m3 kuub gas verbruikt met een badjas aan en een koude nek hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Of je eerst "moet" isoleren is situatieafhankelijk. Als je bijvoorbeeld een lege spouw hebt van 10cm dan is het evident dat je die aanpakt. Nog meer als je een niet geïsoleerd dak hebt. Een beetje basisisolatie heeft veel effect voor niet al te veel geld.
Is de situatie zo dat je reeds matige isolatie hebt dan ben ik zeker eens met wat @flippy zegt. Als het afgiftesysteem maar afdoende is kun je in een klap je energierekening halveren door een warmtepomp te plaatsen. Probeer dat maar eens te bereiken met extra isolatie.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

elektriekert schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:49:
2100m3 kuub gas verbruikt met een badjas aan en een koude nek hebben.
wat is goedkoper, 2100 kuub gas of 4500kWh aan stroom?

dat je radiatoren knudde zijn en je isolatie een vloeipapiertje is doet niet ter zake, het gaan om de prijs per Kw die je toko warm maakt. dat het niet optimaal is voor een WP is niet relevant in die discussie. het gaat om de rekening aan het einde van het jaar voor de gemiddelde nederlander, niet hoe we het maximale uit een machine kunnen halen. dat komt later wel.

[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 04-08-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:21:
[...]

[...]
De huidige prijzen bij 1 jaar vast van Budget Energie zijn € 1,08 per m3 gas en € 0,35 per kWh. Jouw voorbeeld komt dus uit op een besparing van € 693 per jaar. Laten we daar nog € 300 vastrecht bij optellen dan kom ik op €1000 per jaar. Een warmtepomp plaatsen kost momenteel €15k - €20k. Niet economisch rendabel dus. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:34
@RichieB beter zoeken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:30:
[...]

De huidige prijzen bij 1 jaar vast van Budget Energie zijn € 1,08 per m3 gas en € 0,35 per kWh. Jouw voorbeeld komt dus uit op een besparing van € 693 per jaar. Laten we daar nog € 300 vastrecht bij optellen dan kom ik op €1000 per jaar. Een warmtepomp plaatsen kost momenteel €15k - €20k. Niet economisch rendabel dus. :'(
zou dan even iets verder kijken. beetje toffe instattie zet je al neer voor de helft of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik zoek me suf, maar ik vind in Zuid-Holland het helaas niet voordeliger.. tenzij ik het zelf doe maar kan krijg ik weer geen subsidie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

RichieB schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:36:
Ik zoek me suf, maar ik vind in Zuid-Holland het helaas niet voordeliger.. tenzij ik het zelf doe maar kan krijg ik weer geen subsidie.
Zelf plaatsen en dan geen subsidie pakken, ik was voor nog geen €3500,- klaar met mijn panasonic 5J.
Ging daarna wel nog €2700,- subsidie vanaf. Maar dat is een ander verhaal.
Ben je al een stuk goedkoper uit ipv 15K.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:12
Iedereen kan blijven ouwehoeren over terugverdientijd en rendabel en weetikveel wat, maar je moet op enig moment toch een keer aan een vorm van verduurzaming zonder (Gronings aard)gas.

Volgens mij gaat het niet goedkoper worden voorlopig. Dus dan maar geld opzij leggen als je het nog niet kunt of wilt betalen. Of gewoon wel gaan doen als je het wel kunt betalen, maar stop nou maar eens met dat vergelijk met de CV-ketel.

[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 04-08-2023 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Hier wat offertes opgevraagd voor monoblocks en krijg er bijvoorbeeld 1 voor een Nibe F2050-10 met installatie, SMO S40 en een tapwaterboiler (300l) voor bijna 16K inclusief BTW én na aftrek subsidie (18,7K voor subsidie). Die 15-20K voor een monoblock is dus helaas gewoon de realiteit geworden. Een W/W lukt je tegenwoordig nauwelijks meer onder de 30K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Steyn_E JA, doorzoeken. En NIBE is vaak een dure optie.
Desnoods een te grote hybride laten neerzetten (die dus stiekum sterk genoeg is om stand alone te draaien). Bij hybride lijken de producenten meer standaard prijzen in de markt te zetten.
b.v. bij een 1000m3 gas/jaar: neem een ELGA 6kW, laat een WPB (of een gewone e boiler ) plaatsen en zet dan zelf de gasketel uit.
Wel opletten dat de hybride dit ondersteunt, dus geen dom model wat automatisch onder de 5 graden uitschakeld.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jojan265 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:14:
[...]

Dit snap ik echt niet. Heima24.de heeft volgens mij juist heel veel. Wat mis je dan bijv.?
@Jojan265 Ik mis vooral de naam Pipetec waar ik direct contact mee heb gezocht.
Deze verwezen mij naar Selfio.de maar daar verdwijnt elke vermelding/connectie met pipetec.
Je kunt dus zomaar een b-merk kopen van een firma die niet echt verbonden is met pipetec....

Ik heb om bevestiging vanuit pipetec gevraagd en hoop dat ze me dit bevestigen per mail.

Heima24.de heeft ook een "eigen merk" en dan heb ik toch liever het retedure spul van Uponor, ook al weet ik dat de directie daarvan zich een bult lacht om de skyhigh marges die ze maken in dit land.

Heb jij een bevestiging dat Heima24 Pipetec verkoopt onder eigen label?

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Steyn_E schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:28:
Hier wat offertes opgevraagd voor monoblocks en krijg er bijvoorbeeld 1 voor een Nibe F2050-10 met installatie, SMO S40 en een tapwaterboiler (300l) voor bijna 16K inclusief BTW én na aftrek subsidie (18,7K voor subsidie). Die 15-20K voor een monoblock is dus helaas gewoon de realiteit geworden. Een W/W lukt je tegenwoordig nauwelijks meer onder de 30K.
Tja gewoon door blijven zoeken, het kan zeker 3-4k goedkoper :).
Sport_Life schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:20:
Ik heb nu een offerte ontvangen van een lokale partij, vroeg me af wat jullie ervan vinden.

***members only***

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlrozendaal
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:37
bioscrasher schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:42:
[...]

Heima24.de heeft ook een "eigen merk" en dan heb ik toch liever het retedure spul van Uponor, ook al weet ik dat de directie daarvan zich een bult lacht om de skyhigh marges die ze maken in dit land.

Op de buizen die ik heb gekocht bij heima staat gewoon pipetec. Ook in het technisch handboek (https://www.heima24.de/sh...ucts/media/rohrsystem.pdf) staat het KIWA certificaat op naam van pipetec.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@Steyn_E Ons systeem met Nibe 2120-16, 300 litervat en zonder tapwater (doet de CV nog eventjes totdat er een wp-boiler komt) kostte ruim € 21.000 waarbij ik een aantal werkzaamheden voor de installateur heb voorbereid (gaten boren in dekvloer, transport van alle spullen naar zolder en de voorbereiding van de bekabeling). Hier gaat wel weer bijna 4k€ aan subsidie af wat de prijs brengt op 17k€ voor een werkend systeem....
Voor dit geld verkocht ik bij Carrier vroeger een aquasnap monoblock van 30kW |:(

Ongemerkt zijn we in de nachtmerrie van het Neder-zwitserland gegleden en hebben zo'n beetje alle grote bedrijven hun prijzen verdubbeld onder het motto grondstofschaarste en oorlog...
In de landen om ons heen permitteren zij zich deze ongebreidelde winstmarges wat minder.

Nederland is gewoon een land waar een hoop makke schapen zich tot op het ondergoed laat strippen en het gaat alleen nog maar erger worden. De transitie wordt zo de nek wel omgedraaid...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BarryH schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:37:
b.v. bij een 1000m3 gas/jaar: neem een ELGA 6kW, laat een WPB (of een gewone e boiler ) plaatsen en zet dan zelf de gasketel uit.
Dat zou ik niet doen. Die 6 kW ELGA levert die 6 kW alleen bij +7 en hoger. Bij +2 is het vermogen al gezakt tot 4.4 kW. Van daaronder kon ik niet eens gegevens vinden.
Als je die inzet om 1000 kuub gas te vervangen kun je dus wel eens van een koude (letterlijk) kermis thuiskomen.

Edit: vermogen bij lage temperaturen blijkt erg mee te vallen, check de posts van @barry en @mkleinman hieronder.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 05-08-2023 18:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bioscrasher schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:42:
[...]

@Jojan265 Ik mis vooral de naam Pipetec waar ik direct contact mee heb gezocht.
Deze verwezen mij naar Selfio.de maar daar verdwijnt elke vermelding/connectie met pipetec.
Je kunt dus zomaar een b-merk kopen van een firma die niet echt verbonden is met pipetec....

Ik heb om bevestiging vanuit pipetec gevraagd en hoop dat ze me dit bevestigen per mail.

Ze vermelden het inderdaad niet op de website. Waarom weet ik niet. Ik heb het destijds nagevraagd in de chat van de website, en het antwoord was dat al het persspul van Pipetec is.
De buizen hebben ook de opdruk "pipetec". De koppelingen hebben geen opdruk, maar het assortiment is exact hetzelfde als dat van Pipetec, met dezelfde certificaten.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

dlrozendaal schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:48:
[...]

Op de buizen die ik heb gekocht bij heima staat gewoon pipetec. Ook in het technisch handboek (https://www.heima24.de/sh...ucts/media/rohrsystem.pdf) staat het KIWA certificaat op naam van pipetec.
@dlrozendaal dank voor je opmerking!! Soms moet je even een hint in de juiste richting krijgen: ook op de site van selfio vond ik uiteindelijk dezelfde pipetec documenten en handboek maar dan met een ander logo. Kwestie van stickerslappen dus, waar ik gezien de meer dan interessante prijsstelling graag een vinger opsteek (take a pick) naar de gevestigde dure orde hier in NL.
Made in Germany dus zo slecht kan dat niet zijn :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Andrehj schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:32:
[...]

Dat zou ik niet doen. Die 6 kW ELGA levert die 6 kW alleen bij +7 en hoger. Bij +2 is het vermogen al gezakt tot 4.4 kW. Van daaronder kon ik niet eens gegevens vinden.
Als je die inzet om 1000 kuub gas te vervangen kun je dus wel eens van een koude (letterlijk) kermis thuiskomen.
ca. 5kW bij -7 volgens de uitgebreidde handleiding:
dus dan 1000*8/1650 = ~5kw, nog even los van gas voor SWW...
https://mediacdn.remeha.n...df?v=1&d=20230609T141951Z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41fHK0i_o25kxYex8wfL-Muy67o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UYLU2JdEujEBSGdkN7wvufcy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:30
flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:21:
[...]

dat je radiatoren knudde zijn en je isolatie een vloeipapiertje is doet niet ter zake, het gaan om de prijs per Kw die je toko warm maakt. dat het niet optimaal is voor een WP is niet relevant in die discussie. het gaat om de rekening aan het einde van het jaar voor de gemiddelde nederlander, niet hoe we het maximale uit een machine kunnen halen. dat komt later wel.
Zoals ik al zei: “in mijn situatie”, dus dan komt het afgifte systeem op orde brengen er ook bij.
Meer comfort willen we sowieso.
2100m3 gas en een koude nek hebben is duurder met de huidige prijzen dan met 4500kWh een koude nek hebben, maar het blijft een koude nek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:03
@Steyn_E Voor Nibe inderdaad geen rare prijs, ik was ook ruim 20k kwijt voor aftrek subsidie voor onze s2125-8 en vvm-s320. Nu is dat wel de meest luxe en duurste lijn van Nibe, maar dan nog is het gewoon een duur merk.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Aziraphale schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:39:
@Steyn_E Voor Nibe inderdaad geen rare prijs, ik was ook ruim 20k kwijt voor aftrek subsidie voor onze s2125-8 en vvm-s320. Nu is dat wel de meest luxe en duurste lijn van Nibe, maar dan nog is het gewoon een duur merk.
@Aziraphale ik troost me dan maar met de oneliner: "gemaakt in een land waar anderen alleen maar testen" _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door bioscrasher op 04-08-2023 23:43 . Reden: zpellvaud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Sport_Life schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Met de huidige salderingsregeling is eerst een wp altijd beter dan eerst isoleren. Je kosten gaan dan namelijk meteen naar 0 (mits voldoende panelen) en dan kun je rustig de tijd nemen om te isoleren. Besparing is dan in mijn geval meteen zo'n 350 euro per maand inc vastrecht.

Dat de wp een te grote capaciteit heeft is onzin, de nieuwe kunnen tot 10% terug moduleren.
@Sport_Life niet geheel correct.
Stiebel eltro kan maar tot 50% terugregelen en Nibe (f2120-16) tot 25%.

Hoeft geen probleem te zijn omdat ik met een ruim bemeten warmtepomp - met genoeg power om bij -7 nog 13kW op de beennte brengen - en verschillende afnemers - toekomstige JAGA naast bestaande radiatoren - anyhow heb gekozen voor een paralellbuffervat van 300 liter waarme je ondanks wat teveel vermogen langere runs kunt maken.
Voor de oliehuishouding is het niet echt optimaal om de compresserpermanent op het laagste toerental te laten draaien...

[ Voor 6% gewijzigd door bioscrasher op 05-08-2023 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bioscrasher schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:49:
[...]

Hoeft geen probleem te zijn omdat ik met een ruim bemeten warmtepomp - met genoeg power om bij -7 nog 13kW op de beennte brengen - en verschillende afnemers - toekomstige JAGA naast bestaande radiatoren - anyhow heb gekozen voor een paralellbuffervat van 300 liter waarme je ondanks wat teveel vermogen langere runs kunt maken.
Voor de oliehuishouding is het niet echt optimaal om de compresserpermanent op het laagste toerental te laten draaien...
Ik bedoel het in algemene zin, er zijn warmtepompen die tot 10% kunnen terug moduleren (oa Toshiba Estia).
Andere merken heb ik me niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

elektriekert schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:11:
[...]

Zoals ik al zei: “in mijn situatie”, dus dan komt het afgifte systeem op orde brengen er ook bij.
Meer comfort willen we sowieso.
2100m3 gas en een koude nek hebben is duurder met de huidige prijzen dan met 4500kWh een koude nek hebben, maar het blijft een koude nek :+
Afgifte aanpassen is een willen, niet moeten. Dat is juist mijn punt wat ik duidelijk wil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08 09:25
Was dit mooie goed geinformeerde en zonder vooroordelen gespekte artikel *kuchkuch* hier al langs gekomen?

https://cultuurondervuur....-nadelen-van-de-waterpomp

Ik heb het idee dat de warmtepomp door de snelle toename door de energiecrisis en de cowboys in de branche toch eerder een slechtere dan een betere naam gekregen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42
Evanrvb schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:34:
Was dit mooie goed geinformeerde en zonder vooroordelen gespekte artikel *kuchkuch* hier al langs gekomen?

Ik heb het idee dat de warmtepomp door de snelle toename door de energiecrisis en de cowboys in de branche toch eerder een slechtere dan een betere naam gekregen heeft.
Donderdag al :P
Dat was ook de aanleiding van bijna alle posts boven je (die daarna zijn geplaatst) :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08 09:25
Nnoitra schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:44:
[...]

Donderdag al :P
Dat was ook de aanleiding van bijna alle posts boven je (die daarna zijn geplaatst) :+
Oops B) Het forum niet zo goed gevolgd de laatste tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29
bioscrasher schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:49:
[...]

Hoeveel langer duurt een run als je die 300 liter van 20 naar 35 graden mag brengen?
Hoelang duurt het om 300 liter om weer af te koelen naar de omgevingstemperatuur?
Ik heb slechts een half jaartje natuurkunde gehad....

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

GudZ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:57:
[...]

Hoeveel langer duurt een run als je die 300 liter van 20 naar 35 graden mag brengen?
Hoelang duurt het om 300 liter om weer af te koelen naar de omgevingstemperatuur?
Ik heb slechts een half jaartje natuurkunde gehad....
25 minuten. ;)
een 13kw machine doet 300 liter met 2 minuten per graad stijgen.

en vele dagen. vooral al die op de warme zolder staat.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 05-08-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Maar je water zal minder ver afgekoeld zijn dus duurt het nog korter.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Evanrvb schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:34:

krijg er een "warm gevoel" van, zelden zo'n "neutrale" en "eerlijke" belichting gezien van de warmtepomp in al haar glorie. 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
BarryH schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:06:
[...]

[Afbeelding]
De Elga haalt dat vermogen alleen maar omdat ie erg snel z'n backup element bijschakelt. Ik denk dat de 7 kW pana's en de Amber's dan betere alternatieven zijn, die kunnen volgens mij ook hybride draaien als je dat perse wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 05-08-2023 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@jurjen_g
- eens dat dat betere WPn zijn
- in een elga zit geen backup element
- mijn enige puntje in deze discussie is dat installateurs regelmatig hybride voor een beperkt bedrag willen installeren, terwijl ze veel meer vragen voor FE. En dat je dat kan benutten.

b.v. @mkleinman heeft ook voldoende aan zn 6kW ELGA. zit alleen nog met gas voor SWW en koken.

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 05-08-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bioscrasher schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:18:
[...]

krijg er een "warm gevoel" van, zelden zo'n "neutrale" en "eerlijke" belichting gezien van de warmtepomp in al haar glorie. 🤡
Ik denk dat er 50 jaar geleden dezelfde artikelen waren over de CV ketel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

RichieB schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:36:
Wat zie je als voordelig?

Ik vind dat sommige hier op het forum ook geen realistische verwachtingen scheppen...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
BarryH schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:19:
@jurjen_g
- eens dat dat betere WPn zijn
- in een elga zit geen backup element
- mijn enige puntje in deze discussie is dat installateurs regelmatig hybride voor een beperkt bedrag willen installeren, terwijl ze veel meer vragen voor FE. En dat je dat kan benutten.

b.v. @mkleinman heeft ook voldoende aan zn 6kW ELGA. zit alleen nog met gas voor SWW en koken.
Excuus, met aanvullende verwarming bedoelen ze gas... Dus alleen met hulp van gas lukken die maximale kWatts. Zou wel prettig zijn als ze dan ook opgeven hoeveel gas er dan wordt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tussen de 14-18K (met een uitschieter van Nibe richting de 20K) zijn gewoon prima prijzen voor een full electric warmtepomp installatie.

Er zit toch nog best wel wat werk voor, tijdens en na in wat niet altijd zichtbaar is voor de klant, maar wel verrekend wordt. + Als een klus uitloopt is dit voor rekening van de installateur, logisch dat hij dit in de prijs incalculeert. Offerte werk is niet altijd goedkoper als op regie basis, alleen geeft de klant wel meer zekerheid.

Anders zie ik geen andere optie dan koop een warmtepomp uit bijv Duitsland, installeer hem en probeer via via eventueel nog subsidie te regelen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchWing schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Tussen de 14-18K (met een uitschieter van Nibe richting de 20K) zijn gewoon prima prijzen voor een full electric warmtepomp installatie.

Er zit toch nog best wel wat werk voor, tijdens en na in wat niet altijd zichtbaar is voor de klant, maar wel verrekend wordt. + Als een klus uitloopt is dit voor rekening van de installateur, logisch dat hij dit in de prijs incalculeert. Offerte werk is niet altijd goedkoper als op regie basis, alleen geeft de klant wel meer zekerheid.

Anders zie ik geen andere optie dan koop een warmtepomp uit bijv Duitsland, installeer hem en probeer via via eventueel nog subsidie te regelen.
Wat maakt Nibe dan 5k duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
jurjen_g schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

De Elga haalt dat vermogen alleen maar omdat ie erg snel z'n backup element bijschakelt. Ik denk dat de 7 kW pana's en de Amber's dan betere alternatieven zijn, die kunnen volgens mij ook hybride draaien als je dat perse wilt.
ELGA ACE 4 is inderdaad beperkt, de ACE 6 is een wolf in schaapskleren. Ik haal bij +10 graden buiten meer dan 10kW ( gemeten ). En zelfs bij -6 kan mijn ELGA de 6kW energie nog halen. Hij heeft het dan wel zwaar.

In de winterpreiode van februari 2021 bij -8 buiten in de nacht haalde ik nog 5kW vermogen terwijl de ELGA nog niet op 100% modulatie draaide. 100% draaien dan pakt de ACE 6 2300W.

Grafieken van die dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKdjskG1Mk9QbsfOPINLFEVR6ks=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JGBRySpigIXyakg5tP89d6mM.png?f=fotoalbum_large

ELGA ACE heeft overigens geen backup element.

[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 05-08-2023 11:59 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:35:
[...]

Wat maakt Nibe dan 5k duurder?
het is een nibe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

DutchWing schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Is dit met SWW voorziening of zonder?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
jurjen_g schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:22:
[...]

Excuus, met aanvullende verwarming bedoelen ze gas... Dus alleen met hulp van gas lukken die maximale kWatts. Zou wel prettig zijn als ze dan ook opgeven hoeveel gas er dan wordt verbruikt.
Nee. Mijn ELGA ACE draait 99.99999% solo. Ik heb alleen de ketel nodig om in hele specifieke gevallen de ACE te starten. In geval dat het systeem de hele dag uit is geweest terwijl het buiten erg koud is, bijvoorbeeld zonnig overdag dan wil de ELGA nog wel eens in storing schieten.

ELGA ACE wil dan starten met een defrost en dus warmte onttrekken uit het huis, die warmte zit er niet in en dus lukt die defrost niet en start de ELGA niet in verwarmingsmodus. De oplossing is dan om de ketel heel even mee te laten draaien totdat aanvoertemperatuur 24 graden is waarna de defrost start en de ELGA het over neemt.

Dat gebeurt 1x per stookseizoen.

NB: We zijn bezig met gasloos te gaan. Ik ga deze glitch oplossen met een klein buffervat waar een elektrisch element in zit die ik kan aansturen.

Gasverbruik ligt al jaren rond de 100m3 en dalende. Afgelopen jaar zelfs maar 88m3 gas.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
klump4u schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

Er staat full electric, dus inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
mkleinman schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Nee. Mijn ELGA ACE draait 99.99999% solo. Ik heb alleen de ketel nodig om in hele specifieke gevallen de ACE te starten. In geval dat het systeem de hele dag uit is geweest terwijl het buiten erg koud is, bijvoorbeeld zonnig overdag dan wil de ELGA nog wel eens in storing schieten.

ELGA ACE wil dan starten met een defrost en dus warmte onttrekken uit het huis, die warmte zit er niet in en dus lukt die defrost niet en start de ELGA niet in verwarmingsmodus. De oplossing is dan om de ketel heel even mee te laten draaien totdat aanvoertemperatuur 24 graden is waarna de defrost start en de ELGA het over neemt.

Dat gebeurt 1x per stookseizoen.

NB: We zijn bezig met gasloos te gaan. Ik ga deze glitch oplossen met een klein buffervat waar een elektrisch element in zit die ik kan aansturen.

Gasverbruik ligt al jaren rond de 100m3 en dalende. Afgelopen jaar zelfs maar 88m3 gas.
Dat is dan een dure gasaansluiting geweest, al de tijd? Of val je met zo weinig gas in een ander tarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gramser schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

Dat is dan een dure gasaansluiting geweest, al de tijd? Of val je met zo weinig gas in een ander tarief?
Onder de 500m3 gaat het capaciteitstarief iets naar beneden maar je hebt gelijk. Die 100m3 zijn duur inclusief vastrecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gramser schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:21:
[...]

Er staat full electric, dus inclusief.
Dat haal ik er niet uit, full electric is geen hybride in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
klump4u schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

Ah ja zo kun je het ook bekijken, als je full electric alleen voor centrale verwarming bedoelt… True.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
klump4u schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

Wie had het over hybride? Het ging in mijn voorbeeld in ieder geval om full-electric, dus inclusief warmwater van de WP (zie ook het 300l boilervat).

Gasloos lijkt me ook de enige logische weg op dit moment. Zeker omdat de gasketel zo goed als versleten is en we ook al elektrisch koken.

Helaas is het huis niet zodanig zuinig dat we dan met een 6KW model wegkomen; bij -10 hebben we volgens de bekende rekenmethode ruim 8KW nodig. Gezien er ook nog warm water gemaakt moet worden lijkt het me niet verstandig om aan de al te krappe kant te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:01
Ik ben laatst bij een collega geweest die een boerderij uit 1800 zoveel heeft, halfsteens, direct op het zand, 450 m² woonoppervlakte maar niet alles in gebruik. Ze hebben best veel al verbeterd aan bv kozijnen maar het is ook een monument dus lastig. Ze stoken nu ongeveer 40.000 kWh thermisch weg (50% gas en 50% hout). Uiteraard HT systeem.
We kwamen samen er op uit dat all-electric nu een brug te ver is maar hybride een mooie middenweg is.
Ze hebben nu een offerte voor een LG split, 9kw met 200L SWW vat. Waarschijnlijk komt de pomp op een flinke afstand van het woonhuis, 20 meter schat ik. Prijs is rond de 18k.

Wat denken jullie van een split op zo'n afstand? Beter dan een monoblock?
En ik vond 200 liter met 3 kids best weinig, dan ben je nog op gas aan het douchen. Iemand ervaringen? Volgens de calculator kan je 40 minuten met een spaardouche continu douchen (@45 C), misschien is het ook wel voldoende omdat je met 9kw bij kan stoken?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wheli schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:00:
We kwamen samen er op uit dat all-electric nu een brug te ver is
ik mis de waarom hierin.

wat gaat die gaskelel doen wat de WP niet kan?

en over die afstand zou ik zeker een monoblok nemen met een losse WBP binnen en geen split. dan kan je hem zelfs nog verder weg zetten.

hoe ga je trouwens 5000 kuub (theoretisch) vervangen met een 9kW unit? zelfs met half bijstook zit ik nog op 12kW minimaal.

zou dan eerder 2 WP's naast elkaar zetten in cascade zodat je niet zo zit te pendelen.

dit feestje hoeft ook geen 18k te kosten. voor de helft zet je al is heel moois neer en heb je nog geld over voor wat upgrades aan het afgiftesysteem.

[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 05-08-2023 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

klump4u schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

Met SWW voorziening inbegrepen.

Dus echt Full Electric en niet een of andere vorm van Full Electric ready of hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:06:
Dankjewel, dat zijn heel andere getallen dan in de datasheet! Als dit klopt zou een Elga Ace 6 (samen met een WPB) voldoende moeten zijn om een woning met een verwarmingsbehoefte van 5 kW van het gas af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Steyn_E schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Wie had het over hybride? Het ging in mijn voorbeeld in ieder geval om full-electric, dus inclusief warmwater van de WP (zie ook het 300l boilervat).

Gasloos lijkt me ook de enige logische weg op dit moment. Zeker omdat de gasketel zo goed als versleten is en we ook al elektrisch koken.

Helaas is het huis niet zodanig zuinig dat we dan met een 6KW model wegkomen; bij -10 hebben we volgens de bekende rekenmethode ruim 8KW nodig. Gezien er ook nog warm water gemaakt moet worden lijkt het me niet verstandig om aan de al te krappe kant te zitten.
Meer vermogen zorgt alleen voor een kortere oplaadtijd van het warmwater, met de benodigde capaciteit zou ik daar niet de focus op leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
DutchWing schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Meer vermogen zorgt alleen voor een kortere oplaadtijd van het warmwater, met de benodigde capaciteit zou ik daar niet de focus op leggen.
Nee, dat lijkt me ook beperkt wegen omdat zelfs als het -10 is in de nacht het overdag wel voldoende opwarmt om alsnog de boiler te verwarmen (nog even buiten het feit dat het niet zo vaak meer -10 is). Maar die ~8KW is het geschatte warmteverlies van de woning zelf, dus puur verwarmingsvermogen bij -10. Rond die 8KW bij -10 (of -7, who cares) lijkt me dan de juiste warmtepomp.

Zeker omdat de mogelijkheden om dat verbruik te verbeteren beperkt zijn. Al het glas is (20 jaar oud) HR++ en (helaas) niet in houten kozijnen dus triple komt er pas als het huidige spul versleten is.
De vloer is aan de onderzijde al geïsoleerd (14cm EPS, nieuw) en de spouwmuren zijn al van EPS voorzien.
Het dak zit momenteel 2cm EPS(?) met daar aan de binnenzijde 7cm glaswol, dat ga ik nog wel vervangen door 15cm (of als het past 20cm) steenwol. Ik durf echter nauwelijks in te schatten wat dat aan verbruik gaat schelen (en het is sowieso op de wat langere termijn) dus daar wil ik niet op gokken. Zeker omdat de meerprijs van een wat zwaarder model in het niet valt bij de kosten wanneer je flink tekort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Sport_Life Precies dit, inderdaad. De Mercedes van de buurman is ook niet inherent beter dan mijn Ford en mijn Koga niet beter dan een Batavus. Ze zijn echter wel wat luxer en er staat Mercedes, respectievelijk Koga op en dat maakt het duurder.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:41

Audione0

Strijdt der titanen

Luxe = marge om het zo even te zeggen.. Vaak zit in luxe uitvoeringen een heel stuk garantie geld voor de goedkopere modellen.

En van de luxere modellen worden er minder van gemaakt/verkocht maar ook daar moet de pijp blijven roken.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
flippy schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

ik mis de waarom hierin.

en over die afstand zou ik zeker een monoblok nemen met een losse WBP binnen en geen split. dan kan je hem zelfs nog verder weg zetten.

hoe ga je trouwens 5000 kuub (theoretisch) vervangen met een 9kW unit? zelfs met half bijstook zit ik nog op 12kW minimaal.

zou dan eerder 2 WP's naast elkaar zetten in cascade zodat je niet zo zit te pendelen.

dit feestje hoeft ook geen 18k te kosten. voor de helft zet je al is heel moois neer en heb je nog geld over voor wat upgrades aan het afgiftesysteem.
De gasketel is relatief nieuw en het afgiftesysteem is behoorlijk dramatisch. Grote ruimtes, rieten kap, hoge warmtevraag. Ze zijn soort van 'net klaar' met binnen verbouwen en zien het vervangen van radiatoren nu nog niet zitten.

Ik heb ook gezegd: beter nu één unit en dan later als je all-electric kan (na aanpassen afgifte) een tweede erbij in cascade dan nu één enorme warmtepomp, leek me ook handiger.
Ik zit niet zo in de split units dus ik wist niet of je beter split kan doen als je lange leidingen hebt maar zo te horen niet dus. Goed isoleren uiteraard.
Dank voor het meedenken :)
Prijs vind ik ook hoog maar ik hoor dit met enige regelmaat. Al moet ik zeggen dat onze installateur ook 32 uur bezig is geweest met een monoblock. Huidige uurprijs in onze regio is €78 incl btw. Dan zit je al op 2500 euro + pomp en toebehoren is 9k best krap denk ik. Maar minder dan 15k zou moeten lukken.

[ Voor 11% gewijzigd door wheli op 05-08-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wheli schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:32:
[...]

De gasketel is relatief nieuw en het afgiftesysteem is behoorlijk dramatisch. Grote ruimtes, rieten kap, hoge warmtevraag. Ze zijn soort van 'net klaar' met binnen verbouwen en zien het vervangen van radiatoren nu nog niet zitten.
dat geeft geen antwoord op de vraag wat de gasketel moet doen wat de WP niet kan. niemand heeft het over vervangen van de radiatoren en een rieten kap heeft ook niks te maken met de manier waarop je het water warm maakt wat door de raidatoren stroomt.

for the record: een monoblok flikker je zelf in de achtertuin en laat je de tuinman komen om de geul te graven als je dat zelf niet wilt doen. met 32mm terrendis leiding inhaken op de bestaande CV lus en klaar ben je. kost echt geen 15K.
Audione0 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:44:
Luxe = marge om het zo even te zeggen.. Vaak zit in luxe uitvoeringen een heel stuk garantie geld voor de goedkopere modellen.

En van de luxere modellen worden er minder van gemaakt/verkocht maar ook daar moet de pijp blijven roken.
nibe is gewoon een mitsubishi van binnen hoor. ;)

[ Voor 48% gewijzigd door flippy op 05-08-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
flippy schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:46:
...............
Ècht? Of lijkt hij er veel op misschien? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Naalroc schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

Ècht? Of lijkt hij er veel op misschien? :?
veel onderdelen die nibe grbruikt komen bij mitsu vandaan en delen zelfs een berg van de zelfde onderdeelnummers. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gramser
[...]

dat geeft geen antwoord op de vraag wat de gasketel moet doen wat de WP niet kan. niemand heeft het over vervangen van de radiatoren en een rieten kap heeft ook niks te maken met de manier waarop je het water warm maakt wat door de raidatoren stroomt.

for the record: een monoblok flikker je zelf in de achtertuin en laat je de tuinman komen om de geul te graven als je dat zelf niet wilt doen. met 32mm terrendis leiding inhaken op de bestaande CV lus en klaar ben je. kost echt geen 15K.

[...]

Je kunt blijven aangeven dat “het echt geen 15k hoeft te kosten”, maar dit is gewoon de realiteit voor mensen die het uitbesteden aan een installateur. Tenzij je zelf je monoblockje uit Duitsland haalt en in je tuin “flikkert” en de leidingen legt en aansluit, is dit gewoon de prijs tegenwoordig. Ga mensen geen onrealistisch beeld voorschotelen, daar schiet niemand wat mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
[...]
Maar op een Mitsubishi staat geen Nibe plaatje en de kleur is anders. :+ Oh, en de regeling zit ook anders in elkaar, maar of dat nou het verschil maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gramser schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Je kunt blijven aangeven dat “het echt geen 15k hoeft te kosten”, maar dit is gewoon de realiteit voor mensen die het uitbesteden aan een installateur. Tenzij je zelf je monoblockje uit Duitsland haalt en in je tuin “flikkert” en de leidingen legt en aansluit, is dit gewoon de prijs tegenwoordig. Ga mensen geen onrealistisch beeld voorschotelen, daar schiet niemand wat mee op.
Je hoeft ook niks uit duitsland te halen als ie dat niet wilt, met een klein beetje eigen inzet in kijken wat je nodig hebt en daarop je aannemers zoeken (dus een tuinman en een loodgieter) en die specifieke opdrachten geven kan je veel geld besparen. Daar heb je niet een "echte" installateur voor nodig die de hoofdprijs rekent en je alsnog met een berg hoofdpijn achterlaat.

Kan je wel nog specifiek toelichten wat de gasketel moet doen in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
flippy schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:52:
[...]

Je hoeft ook niks uit duitsland te halen als ie dat niet wilt, met een klein beetje eigen inzet in kijken wat je nodig hebt en daarop je aannemers zoeken (dus een tuinman en een loodgieter) en die specifieke opdrachten geven kan je veel geld besparen. Daar heb je niet een "echte" installateur voor nodig die de hoofdprijs rekent en je alsnog met een berg hoofdpijn achterlaat.

Je moet dit concept maar gaan vermarkten. En ik heb het helemaal niet over een gasketel, ik ga uit van full electric.

En aangeven dat een “echte” installateur je met een berg hoofdpijn achterlaat, is ook niet per definitie realistisch. Er zijn gewoon prima installateurs die met de klant meedenken, goed bereikbaar zijn en verantwoordelijkheid nemen als er iets onverhoopt niet goed gaat. Toegegeven: die zijn moeilijk te vinden en als je er een vindt, mag je aansluiten in de rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gramser schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:01:
[...]

Je moet dit concept maar gaan vermarkten.
Dit concept is de norm voor bedrijven en grote installaties en zon beetje elke aannemer.

Het is niet anders dan zeld een vakantie boeken ipv naa een reisbureau gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 05-08-2023 17:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gramser
En zelf het vliegtuig besturen.

Ik heb m’n punt wel gemaakt nu. Een tegengeluid tegen het gevestigde concept is prima, maar nogmaals: blijf realistisch. Ik heb veel respect voor je kennis maar hier sla je simpelweg de plank mis. Het kán op jouw manier, en dat zou zelfs heel mooi zijn, maar de praktijk pakt voor Henk en Ingrid nu eenmaal anders uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:52:
sleutelwoord: ''vertrouwen'' (niet specifiek op deze situatie gericht)

Volgens internet, krant etc. kan zo'n warmtepomp onmogelijk goed functioneren behalve in een moderne woning met dikke isolatie + het maakt een ongelofelijke herrie...

Die gasketel heeft bij een hoop mensen hun hele leven al na behoren gefunctioneerd, dat ''vertrouwen'' heeft een warmtepomp voor veel mensen bij lange na nog niet. Ook al laat ik zien dat het in mijn woning uit 1960 gewoon prima functioneert met normale isolatie.

Het is niet voor niks dat ik bij sommige klanten een ''Full Electric ready'' oplossing aanbied zodat ze eerst kunnen zien en dan pas geloven. Die gasketel kan er namelijk altijd nog uit zodra ze er klaar voor zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door DutchWing op 05-08-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:19

Jan2023

KISS

Als je in geval van een niet goed werkende WP weer warmte krijgt door een paar kogel afsluiters om te zetten zolang de CV er toch nog hangt geeft dat een goed gevoel ja.

Ben er voor mezelf ook nog steeds niet helemaal uit.
Die gasketel blijft nog wel een jaartje hangen voor SWW.

Er moet toch aan gesleuteld worden of dat nu een paar eindstoppen een keerklep of wellicht simpel wat afsluiters worden is om het even.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:53
flippy schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

ik mis de waarom hierin.

Als je water van 75 graden nodig hebt om de toko warm te houden, dan zal er toch wel iets aan het afgifte systeem moeten gebeuren voordat een warmtepomp uberhaupt de vaste lasten gaat reduceren, terugverdientijd laat ik dan bewust nog buiten beschouwing.

In sommige gevallen is het eenvoudig, monoblock neerzetten, paar gaten boren en achter de vloerverwarmingsverdeler aansluiten. De praktijk is soms toch wat weerbarstiger, zeker met atypische woningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Oilman schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:32:
[...]

Als je water van 75 graden nodig hebt om de toko warm te houden, dan zal er toch wel iets aan het afgifte systeem moeten gebeuren voordat een warmtepomp uberhaupt de vaste lasten gaat reduceren, terugverdientijd laat ik dan bewust nog buiten beschouwing.

In sommige gevallen is het eenvoudig, monoblock neerzetten, paar gaten boren en achter de vloerverwarmingsverdeler aansluiten. De praktijk is soms toch wat weerbarstiger, zeker met atypische woningen.
ik onderhoud ook de warmtepompen in "volwaardige" monumenten van 100+ jaar oud met soms nog de enkelpijps systemen toen ze nog olie of kolen stookten en die draaien niet eens op 55 graden na de aanpassing en doorgaans ergens in de 40~45 graden voor er aanpassingen werden gedaan.

als je echt 75 graden nodig hebt gedurende de hele dag door je radiatoren is een warmtepomp compleet nutteloos en is dat een teken dat er iets anders gruwelijk mis is. voordeel van zeer oude panden is juist dat er vroeger bijn altijd een enorme overcapaciteit gemonteerd werd en zulke hoge temperaturen simpelweg nooit nodig zijn tenzij ze een ander probleem moeten verbergen.

de omslag naar 24/7 stoken verandert het plaatje qua warmtebehoefte aanzienlijk ten opzichte van paar uurtjes per dag de ketel aan.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 05-08-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:53
flippy schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

ik onderhoud ook de warmtepompen in "volwaardige" monumenten van 100+ jaar oud met soms nog de enkelpijps systemen toen ze nog olie of kolen stookten en die draaien niet eens op 55 graden na de aanpassing en doorgaans ergens in de 40~45 graden.

als je echt 75 graden nodig hebt gedurende de hele dag door je radiatoren is een warmtepomp compleet nutteloos en is dat een teken dat er iets anders gruwelijk mis is. voordeel van zeer oude panden is juist dat er vroeger bijn altijd een enorme overcapaciteit gemonteerd werd.

de omslag naar 24/7 stoken verandert het plaatje qua warmtebehoefte aanzienlijk ten opzichte van paar uurtjes per dag de ketel aan.
Dan denken we er aardig hetzelfde over. In dit geval houd ik er wel rekening mee dat de wind er doorheen waait, monument met rietenkap (zo te lezen zonder isolatieplaten) geeft genoeg warmteverlies. Als er dan ook geen vloerverwarming ligt wordt het wel een uitdaging om de vermogens op lage temperatuur te kunnen leveren gezien de zeer grote ruimtes (400+ m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Oilman schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

Dan denken we er aardig hetzelfde over. In dit geval houd ik er wel rekening mee dat de wind er doorheen waait, monument met rietenkap (zo te lezen zonder isolatieplaten) geeft genoeg warmteverlies. Als er dan ook geen vloerverwarming ligt wordt het wel een uitdaging om de vermogens op lage temperatuur te kunnen leveren gezien de zeer grote ruimtes (400+ m2).
wel opletten met die gedachtengang, het formaat van de woning is niet relevant. formaat van de woning en/of de isolatie (of gebrek daarvan) zegt alleen iets over de hoeveelheid warmte die je nodig hebt, niet over de manier hoe je die warmte opwekt.

en 400+ is niet groot hoor, tenminste niet voor de installaties waar ik doorgaans mee werk. O-)
grotere panden maakt het juist alleen maar makkelijker omdat je marges ook groter worden. kilowattje meer of minder valt dan stuk minder snel op....

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 05-08-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@flippy en @Oilman het is inderdaad het afgiftesysteem wat het probleem is. De keuken is bijvoorbeeld net gerenoveerd en er hangt alleen een 'design handdoekradiator'. De woonkamers zijn wat beter met t22-t33 radiatoren van een flinke lengte maar de badkamer heeft nu helemaal geen verwarming bijvoorbeeld. Met ondermaats bedoelde ik ook évht ondermaats.

Maar ik ben wel blij met de info dat een monoblock gewoon kan en qua vermogens kiezen, hybride of all electric etc kom ik er wel uit. Best veel mensen wíllen ook graag nog een beetje gas stoken voor het idee safe te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Gisteren de kolmat easyfit op schroefdraad gedaan, aangedraaid, maar het hard (nog) niet uit. De gele vloeistof is nu na 20u nog volledig 'nat'. Ik had verwacht dat het wel uitgehard zou zijn zodat ik het verder kan bevestigen. Zit er teveel op? :) Geen ervaring met kolmat easyfit, maar het zou na een paar uur al onder druk kunnen staan, maar vermoed dat als het niet is uitgehard het water door de druk er gewoon doorheen zou moeten kunnen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

padoempats schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 07:26:
[...]

Gisteren de kolmat easyfit op schroefdraad gedaan, aangedraaid, maar het hard (nog) niet uit. De gele vloeistof is nu na 20u nog volledig 'nat'. Ik had verwacht dat het wel uitgehard zou zijn zodat ik het verder kan bevestigen. Zit er teveel op? :) Geen ervaring met kolmat easyfit, maar het zou na een paar uur al onder druk kunnen staan, maar vermoed dat als het niet is uitgehard het water door de druk er gewoon doorheen zou moeten kunnen komen.
Koper/messing na 1 uur al 4 bar.
Staal (galvanisch) na 2 uur al 4 bar.

Ontvetten >> aanbrengen >> overtollige verwijderen.

Na mijn ervaring duurt volledig uitharden een aantal dagen, waarbij het wel elastisch blijft.

https://www.werkenmetmerken.nl/docs/easyfit.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door DutchWing op 06-08-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
DutchWing schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

Na mijn ervaring duurt volledig uitharden een aantal dagen, waarbij het wel elastisch blijft.

Bedankt, zal het overtollige met doekje wegwrijven. Ontvetten eigenlijk jiet gedaan, met staalborstel het draad schoongemaakt. Ik ga het zien of het nu zweetvrij blijft :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• padoempats
DutchWing schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

Alles aangesloten, bijgevuld, ontlucht. Geen zweetdruppeltje te vinden, ook al is het nog niet eens uitgehard. Fijn, bedankt @flippy @DutchWing . Toch gek dat Loctite 55 geen goede seal maakte. Zijn ook vervelende T-stukken waar ringen niet kunnen. Blijf het ook apart vinden dat een dop van een petfles 50 jaar erop kan blijven zonder een lekje te vertonen onder veelvoud van de druk, maar als het om CV gaat moet het lastig met messing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:40
Iemand hier ervaring met PVT? Bijvoorbeeld van Triple Solar of Qsilence?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blackmore87 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:46:
de PVT die ik op bedrijfspanden heb gezien hebben een simpele conclusie: stop je geld in toffe panelen met een omvormer die een voorbereiding voor een accu heeft voor het moment dat salderen word afgeschaald. onder de streep is het zonde van je geld en is een stapel reguliere panelen en een WP of WPB voor je warm water een betere investering.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 06-08-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Voor de geïnteresseerden: Er is nu een programma over warmtepompen op BBC2. Eens kijken wat dat gaat brengen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!
blackmore87 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:46:
Ik heb ooit dit lijstje samengesteld:
Nadelen PVT: Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Zie ook https://www.installatie.n...omp-doorstaat-stresstest/, waarin in een echte winterweek alle warmtepompen goed werkten, behalve die met PVT.

Conclusie: Doe maar gewoon je dak vol met gewone PV, en daarbij een L/W WP voor je verwarming en SWW (al kan dat ook met een WP boiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
De koperen SWW leiding die van mijn boiler naar de douche gaat is na een legionellarun dagenlang vooral bovenin gloeiend heet. Nu weet ik dat je SWW leidingen eigenlijk niet mag isoleren ivm legionella maar er is toch een rechtstreekse verbinden met de boiler?

Hoe doen anderen dit? Bovenste horizontale gedeelte wel isoleren en zodra de leiding verticaal gaat niet meer? Of helemaal niet isoleren?

Pagina: 1 ... 44 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)