Een Magna2 bestaat niet.
Het is of een Magna1 25-80 of een Magna3 25-80 of een UPS 25-80 of een Alpha(1,2,3) 25-80…
Serie, aansluitmaat, druktrap.
Waarom zou je een secundaire pomp nemen?
Buffervat in serie met drukbypass is efficiënter en krijg je hetzelfde, of is de huidige pomp niet krachtig genoeg?
Theoretisch zou het dan voldoende moeten zijn om de bestaande thermostaatkranen op de statisch ingeregelde radiatoren te laten zitten.
Nu heeft Danfoss (naast enkele andere merken) al even de TRV op de markt gebracht die de flow constant houdt bij variërende druk in het systeem. Een verbetering t.o.v. de statisch ingeregelde voetventielen in de radiatoren.
Hoeveel zal het vervangen door de TRV's aan winst opleveren i.c.m. de Magna2?
Danfoss dynamische kranen hebben een regelbereik van 25-135 l/h. Let hierop!
De winst is met warmtepompen in woonhuizen na mijn mening minimaal, deze kranen zijn voornamelijk bedoeld voor blokverwarming etc waarin zo’n besparing wel degelijk nut heeft.
Toepassen heeft alleen nut als alle kranen dynamisch zijn, ze werken namelijk deels op tegendruk etc ongeveer zoals een water en/of gas reduceer.
TRV zijn overigens hun thermostaatknoppen, de dynamische kranen zijn RA-DV.
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat als de Magna op automatisch staat en a.d.h.v. een algoritme tóch de druk gaat variëren, waarmee de TRV's weer een zinvolle investering zijn.
Auto-adapt is het eerste wat je eraf haalt, afhankelijk van de installatie, type pomp kun je bijvoorbeeld kiezen voor prop. druk, const. druk of const. flow.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.
Ik ben vooral benieuwd naar de installatie erachter, etc.
Dynamische kranen hebben weinig toegevoegde waarde, en zo’n dure pomp is leuk (mooi spul) maar veelal overbodig.
Een Magna3 heeft bijvoorbeeld in woonhuizen veelal weinig te zoeken, een Magna1 is discutabel, de andere pompen afhankelijk van specificaties waarvoor je gaat.
Vergelijk ook het stroomverbruik vs kostprijs.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu