Ik woon in een oud huis. Gebouwd in 1926. Inmiddels heb ik wel aardig wat isolatiemaatregelen kunnen treffen, zoals:
- spouwmuur isolatie (glaswol);
- HR++ glas;
- Vloer isolatie (Tonzon);
- Dak is geisoleerd;
- diverse radiatoren vervangen door lage temp/hr-radiator;
- CV installatie draait op 55 graden ongeveer;
- 15 zonnepanelen (die niet allemaal even gunstig liggen).
Omdat ik nog een gunstig contract heb (tot september a.s.) en ons verbruik fors lager is geworden afgelopen jaren, betalen we nu 91 euro per maand voor gas en elektra.
Dus volgens mij zijn we aardig bezig zo.
Maar ik zou als het even kan wel verder willen met gas minderen. Inductie kookplaat ligt in de pijplijn. En onze Intergast HR Eco-30 cv ketel is van 2014 ofzo. Die is nog niet echt aan vervanging toe.
Daarom dacht ik:
Een hybride warmtepomp, die evt ook zelfstandig kan draaien, zonder cv bijspring. Alleen vraag ik mij af of dat wel kan bij ons huis.
De CV hangt op zolder. Maar daarboven zit een ingevallen / verdiept plat dak. Daarop heb ik ook zonnepanelen liggen.
- Zou er een buitenunit, of monoblok, op het scheve dak gedeelte kunnen?
Dit dakje is 60 graden, dus best steil. Zie mijn foto's.
- En waar ik ook bang voor ben is evt lawaai, of resonantie, voor onszelf, maar ook voor onze buren. Het is een blok van 4 woningen, wij wonen op een hoek.
Wat denken jullie? Zou een warmtepomp toegevoegde waarde hebben? Na 2026 moet ik misschien sowieso een keer. Zou dat kunnen op het dak?
:strip_exif()/f/image/243a6TICDKuAo61pRB0hVLNM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8aBlxpTO8uWbaDEeDIG89TUL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tTkOpiwbaTiLNemxCBIkYDbH.jpg?f=fotoalbum_large)
- spouwmuur isolatie (glaswol);
- HR++ glas;
- Vloer isolatie (Tonzon);
- Dak is geisoleerd;
- diverse radiatoren vervangen door lage temp/hr-radiator;
- CV installatie draait op 55 graden ongeveer;
- 15 zonnepanelen (die niet allemaal even gunstig liggen).
Omdat ik nog een gunstig contract heb (tot september a.s.) en ons verbruik fors lager is geworden afgelopen jaren, betalen we nu 91 euro per maand voor gas en elektra.
Dus volgens mij zijn we aardig bezig zo.
Maar ik zou als het even kan wel verder willen met gas minderen. Inductie kookplaat ligt in de pijplijn. En onze Intergast HR Eco-30 cv ketel is van 2014 ofzo. Die is nog niet echt aan vervanging toe.
Daarom dacht ik:
Een hybride warmtepomp, die evt ook zelfstandig kan draaien, zonder cv bijspring. Alleen vraag ik mij af of dat wel kan bij ons huis.
De CV hangt op zolder. Maar daarboven zit een ingevallen / verdiept plat dak. Daarop heb ik ook zonnepanelen liggen.
- Zou er een buitenunit, of monoblok, op het scheve dak gedeelte kunnen?
Dit dakje is 60 graden, dus best steil. Zie mijn foto's.
- En waar ik ook bang voor ben is evt lawaai, of resonantie, voor onszelf, maar ook voor onze buren. Het is een blok van 4 woningen, wij wonen op een hoek.
Wat denken jullie? Zou een warmtepomp toegevoegde waarde hebben? Na 2026 moet ik misschien sowieso een keer. Zou dat kunnen op het dak?
:strip_exif()/f/image/243a6TICDKuAo61pRB0hVLNM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8aBlxpTO8uWbaDEeDIG89TUL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tTkOpiwbaTiLNemxCBIkYDbH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XSNRh1A2DU4NpnHbU4qnUUB9.jpg?f=fotoalbum_large)