Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 16:07
Ik woon in een oud huis. Gebouwd in 1926. Inmiddels heb ik wel aardig wat isolatiemaatregelen kunnen treffen, zoals:
- spouwmuur isolatie (glaswol);
- HR++ glas;
- Vloer isolatie (Tonzon);
- Dak is geisoleerd;
- diverse radiatoren vervangen door lage temp/hr-radiator;
- CV installatie draait op 55 graden ongeveer;
- 15 zonnepanelen (die niet allemaal even gunstig liggen).

Omdat ik nog een gunstig contract heb (tot september a.s.) en ons verbruik fors lager is geworden afgelopen jaren, betalen we nu 91 euro per maand voor gas en elektra.
Dus volgens mij zijn we aardig bezig zo.
Maar ik zou als het even kan wel verder willen met gas minderen. Inductie kookplaat ligt in de pijplijn. En onze Intergast HR Eco-30 cv ketel is van 2014 ofzo. Die is nog niet echt aan vervanging toe.
Daarom dacht ik:
Een hybride warmtepomp, die evt ook zelfstandig kan draaien, zonder cv bijspring. Alleen vraag ik mij af of dat wel kan bij ons huis.
De CV hangt op zolder. Maar daarboven zit een ingevallen / verdiept plat dak. Daarop heb ik ook zonnepanelen liggen.
- Zou er een buitenunit, of monoblok, op het scheve dak gedeelte kunnen?
Dit dakje is 60 graden, dus best steil. Zie mijn foto's.
- En waar ik ook bang voor ben is evt lawaai, of resonantie, voor onszelf, maar ook voor onze buren. Het is een blok van 4 woningen, wij wonen op een hoek.
Wat denken jullie? Zou een warmtepomp toegevoegde waarde hebben? Na 2026 moet ik misschien sowieso een keer. Zou dat kunnen op het dak?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZb5sDRKiiZgGXVdkIo0CPMnUek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/243a6TICDKuAo61pRB0hVLNM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vFymFteL_DK4o7kN7Dm7w1QCZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aBlxpTO8uWbaDEeDIG89TUL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk-a0FwjkW8OGA7v1vnOTXZCqZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTkOpiwbaTiLNemxCBIkYDbH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcmYs7I4wC5R7TGb-hx5SX_dftA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSNRh1A2DU4NpnHbU4qnUUB9.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:47
Hybride omdat je CV ketel nog maar 10 jaar oud is? Ik hoor dat vaker maar begrijp het niet.

Bij montage van een buitenunit op een houten draagconstructie heb je kans op resonantie, wat elders in de woning of bij de buren kan worden omgezet in geluid.

Ik heb laatst een buitenunit op een houten dak op balkjes op zo slap mogelijke stalen veren gezet. Dat is denk ik in theorie de best trillings isolerende manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxwyneTVy3_tdsA7c9f65PzwKXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHWvZ0CfOviXQBtkU0T5EDLj.jpg?f=fotoalbum_large

Voordeel van hybride is dan natuurlijk wel dat het snachts uit zou kunnen of uit als het buiten erg koud is.

Ik denk dat er prima een zonnepaneel weg kan om plaats te maken voor een buitenunit van een warmtepomp. (en even goed nadenken of je het dan qua resonantie aan durft op dat houten dak)

[ Voor 26% gewijzigd door busscherski op 05-08-2023 17:20 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Hybride, omdat ik geen alternatief zie voor de warmwatervoorziening. Ik denk geen plek te hebben voor een grote boiler. Dat van die veren zou een mooie constructie zijn.
Zou het ook mogelijk zijn om een warmtepomp buiten op de begane grond te plaatsen en dan aansluiting op de leidingen onder de vloer in de kruipruimte? Ook als de cv met warmwater voorziening op zolder staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Een losse boiler van 162cm hoog en 58,5 cm breed geen optie?
Vaillant heeft bijvoorbeeld niet per se een binnenunit nodig.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Dat zou denk ik alleen kunnen als we de huidige cv weghalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:21
ahbart schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:56:
Zou het ook mogelijk zijn om een warmtepomp buiten op de begane grond te plaatsen en dan aansluiting op de leidingen onder de vloer in de kruipruimte? Ook als de cv met warmwater voorziening op zolder staat?
In principe kan dit prima, zo hebben wij ook een tijdje gedraaid (enkele maanden tussen het moment dat de WP aangesloten was en het aansluiten van de boiler). Geen technische problemen mee gehad. Maar er zijn mensen die beter technisch onderbouwd antwoord kunnen geven. Stond er al een linkje naar dit topic in het algemene lucht/water-warmtepomptopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:20
ahbart schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:40:
Dat zou denk ik alleen kunnen als we de huidige cv weghalen
Met een monoblock en een boiler kan die boiler nog wel wat kleiner (lager vooral), 595 mm diameter bij ~ 1270 mm hoog is die van mij (192l). Als je dus plek vind voor zo’n monoblock op ‘t dak of zoals je al aangeeft beneden dan moet ‘t gaan. Als je WP beneden aansluit dan moet je wel ff goed kijken naar de diameter van alle leidingen, vaak zijn die boven dik en naar beneden steeds dunner. Dan kan je niet zomaar beneden aankoppelen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Hoe zwaar is zo'n monoblock ongeveer? Kan dat wel op een dak staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-06 22:32

dof

Een monoblock is snel 100kg of meer.

Als je een oud huis hebt, zijn de verdiepingsvloeren vast van hout, dan is plaatsing op dak, vooral met buren dichtbij, een IMO niet te adviseren oplossing vanwege resonantie, complexe installatie, belasting van dak, etc. Misschien wat te dempen met veren maar dat lijkt me nog vrij lastig. Je vraagt zelf al of het beneden kan. Zeker, dat is een veel betere oplossing omdat het dan op de grond met evt een grindbak en toebehoren kan, het onderhoud veel makkelijker is, misschien meer te doen aan geluidsbeperking, etc.

Er is geen informatie over je leidingen gegeven, maar het is aannemelijk dat je dan -misschien deels- leidingen moet aanpassen, omdat vanaf een monoblok je moet rekenen op leidingen met binnendiameter van >= 25mm (28mm staal of koper of 32 mm kunststof) naar je cv systeem. Althans naar de meest relevante afgifte punten.

Verder is een hybride opstelling hier terecht niet populair omdat dat maar een half oplossing is; je blijft extra kosten houden (vastrecht per jaar en onderhoud ketel), installatie ingewikkelder is, meer points of failure, en je tzt toch een keer overmoet.

Een boiler voor SWW is op termijn ook niet te vermijden (omdat je van gas af moet) dus daar over nadenken is noodzakelijk. Als de monoblok op de begane grond staat is, i.p.v. een boiler aan het monoblok, een aparte warmtepompboiler wellicht een betere keuze voor SWW. Die geven minder geluid, hoeven normaliter maar een paar uur aan te staan voor dagelijkse SWW productie, en dat kun je dan instellen op een tijd dat men er geen last van heeft.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja wat @dof schrijft. Op de grond of aan een muurbeugel heeft de voorkeur boven iets op een houten dak.
Met een warmtepompboiler heb je buiten minder geluid en binnen veel meer (maar kun je plannen). Een warmtepompboiler zou ik inderdaad vooral aanraden in geval je niet makkelijk nieuwe CV buis kunt trekken van monobloc naar de plek waar de boiler voor de warmtepomp komt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ahbart schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:56:
Ook als de cv met warmwater voorziening op zolder staat?
Ja kan gewoon als je nieuwe CV leidingen tussen monobloc en zolder kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

er is geen reden om je bezig te houden met de zolder. de warmtepomp kan je gewoon in de tuin mieteren ergens zodat je 100% geen last hebt van resonanties zoals eerder aan is gegeven wat een probleem kan/zal worden voor je. de warmtepomp haak je in op de CV leidingen op de BG.

op de zolder zet je bijvoorbeeld een 200 of 270L calypso split als je beperkt bent in hoogte voor je warm water voorziening. de CV kan dan op marktplaats.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 07-08-2023 23:17 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Dank allemaal.
Oke, dus dan een volledige warmtepomp en geen hybride. Dat zou mooi zijn. Maar trekt hij dat qua capaciteit?
En hoe wordt dan die warmwater boiler gevuld? Dan moet er toch een leiding van de warmtepomp, beneden, naar de zolder? Wat geen eenvoudige optie is.
Of zou dan een aparte warmtepomp voor de boiler op het dak van de zolder de optie zijn, zoals @dof zegt? Waar moet ik dan aan denken? Wat grootte betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ahbart schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:18:
Dank allemaal.
Oke, dus dan een volledige warmtepomp en geen hybride. Dat zou mooi zijn. Maar trekt hij dat qua capaciteit?
En hoe wordt dan die warmwater boiler gevuld? Dan moet er toch een leiding van de warmtepomp, beneden, naar de zolder? Wat geen eenvoudige optie is.
Of zou dan een aparte warmtepomp voor de boiler op het dak van de zolder de optie zijn, zoals @dof zegt? Waar moet ik dan aan denken? Wat grootte betreft?
wat is het gasverbruik geweest de afgelopen jaren?

en losse WBP is het makkelijkste, maakt installatie een stuk simpeler en minder gezeik met leidingen door het huis.
voorbeeld: https://www.atlantic.be/b...v4-vs-200l#specifications

WBP heeft alleen de oude CV doorvoer nodig (die moet groter gemaakt worden) en 1 nieuwe doorvoer. dus er komt dan niks buiten aan het huis te hangen. er moet alleen iemand het dak op om de parasol dingen te vervangen voor 160mm ventilatiebuizen.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 08-08-2023 17:56 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Afgelopen jaar ongeveer 1500m3, maar we hebben net glas vervangen van +-45 jaar oud dubbel glas naar hr++, dus dat zal ook nog wel weer wat schelen.

Wat is een WBP? Is dat een WarmtePomp Boiler? Daar had ik nog nooit van gehoord.
Die doorvoeren zijn dat een soort lucht inlaat en uitlaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ahbart schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:58:
Afgelopen jaar ongeveer 1500m3, maar we hebben net glas vervangen van +-45 jaar oud dubbel glas naar hr++, dus dat zal ook nog wel weer wat schelen.

Wat is een WBP? Is dat een WarmtePomp Boiler? Daar had ik nog nooit van gehoord.
Die doorvoeren zijn dat een soort lucht inlaat en uitlaat?
1500 kuub * 8 (aantal kW in een kuub gas) / 1650 (aantal stookuren) = 7.2kW

dus 7kW warmtepomp is zat. helemaal als je ook nog eens het warm water apart gaat doen. dan zal je mogelijk met een 5kW nog wel uitkomen.

https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J

moet je wel ff met de aanhangert de grens over. in nederland zijn ze iets duurder. er zit wel nog 2700 subsidie op als je ff bonnetje regelt met je lokale loodgieter.

en ja, die doorvoeren zijn voor lucht die de WPB nodig heeft om het water op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Super. Dank je/jullie wel! Het is me veel duidelijker. Dan heb ik meer mogelijkheden dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
busscherski schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:19:
Hybride omdat je CV ketel nog maar 10 jaar oud is? Ik hoor dat vaker maar begrijp het niet.
..
Wat bedoel je precies met deze opmerking @busscherski?
Een cv-ketel van nog geen 10 jaar oud die nog goed werkt, die vervang je toch niet meteen? Een warmtepomp is een forse financiële investering en is het niet duurzamer om een oude ketel 'op' te gebruiken, dan hem voor zijn levenseinde al weg te doen? Volgens mij weegt dat op tegen de hoeveelheid gas die je verbruikt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:10
ahbart schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:30:
[...]

Een cv-ketel van nog geen 10 jaar oud die nog goed werkt, die vervang je toch niet meteen? Een warmtepomp is een forse financiële investering en is het niet duurzamer om een oude ketel 'op' te gebruiken, dan hem voor zijn levenseinde al weg te doen? Volgens mij weegt dat op tegen de hoeveelheid gas die je verbruikt?!
Laten we zeggen dat een cv ketel ouder dan 15 jaar economisch is afgeschreven.
Dat zou betekenen dat je hybride warmtepomp in 5 jaar qua investering eruit moet zijn.

De cv kan iets langer meegaan en dan loopt alles meer in balans.

Maar dan nu het probleem. Je cv ketel valt over 5 jaar in de winter uit.
De enige optie om dan op korte termijn weer warmte te krijgen is je raad het al een cv ketel.

Daarom het advies om als je naar een warmtepomp gaat dat lekker in de zomer of herfst te doen.
dan heb je geen verwarming nodig. En daarvoor moet je de cv ketel vervroegd afschrijven.
Je hebt nog even dus geen haast om het per direct te doen. genoeg tijd voor offertes

Het wordt duidelijker als je uitgaat van een 0 situatie.
Wat is voor mij de goedkoopste oplossing om vanuit een nieuwe installatie 15 jaar verwarming en water te hebben,
1 Nieuwe cv ketel, rookgasvoer
2 Nieuwe cv ketel, rookgasvoer, hybride warmtepomp (Quat of 'de warmte')
3 Volledig overgaan op warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
@D-dark Dank! Ik begrijp de redenering. Goed om er nu al in te blijven verdiepen. Ik zal toch naar een volledige warmtepomp moeten gaan lijkt me dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:32
[...]

Zeker niet - de CO2-uitstoot gerelateerd aan het verbranden van gas is >99% van het totaal, <1% heeft te maken met productie van de ketel. Een gasketel is daarin extreem. Je kan voor het klimaat bij wijze van spreken na 1 maand de ketel al vervangen door een warmtepomp, dan nog is dat positief. Het helpt ook nog mee dat de materialen grotendeels gerecycled kunnen worden.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
[...]

Daarnaast is de vervangingswaarde van ketel + rookgasafvoer ongeveer 2000 euro. Wat je over ongeveer 5 jaar kunt verwachten.
Je zou kunnen stellen dat je ketel dan ongeveer 700 euro waard is.
Het verschil tussen warmtepomp offertes onderling is vaak meer dan 2000 euro.

Of anders gezegd, 700 euro is zo'n 30 maanden gas vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-06 22:32

dof

@ahbart Is de waarde van de bijna 10 jaar oude cvketel niet nihil vergeleken met de kosten van een cv warmtepomp en warmtepompboiler? En ook betaal je jaarlijks een paar honderd euro vastrecht en wellicht heb je ook nog een ketel onderhoudscontract dat opgezegd kan worden. (bij een warmtepomp is een onderhoudscontract niet echt zinvol en wordt ook weinig gedaan).

En zoals al gesteld is; hij zal maar - als onderdeel in hybride situatie- stuk gaan midden in de winter, zodat je dan toch geforceerd wordt een nieuwe te kopen, want midden in de winter ga je liever niet je situatie van hybride naar full electric overzetten. Daar worden je medebewoners vast niet blij van...

En ketels worden niet goedkoper want fabrikanten zijn aan het migreren naar andere productielijnen, de overheid wil er van af, gas zal waarschijnlijk ook niet goedkoper worden, etc.

PS. Ik heb m'n 11 jaar oude Nefit Topline ketel hier -afgekoppeld- nog hangen, want op marktplaats krijg ik er alleen een oud ijzer prijs voor (~25€ :'( ).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• ahbart
Super. Dank jullie wel!
Het zal wel lastig zijn om een installateur te vinden denk ik en ik ben wel bang voor de prijzen.
Iemand een idee wat het zou mogen kosten?
Een Monoblock-warmtepomp en een Warmtepompboiler + installatie?

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:32
ahbart schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:44:
Super. Dank jullie wel!
Het zal wel lastig zijn om een installateur te vinden denk ik en ik ben wel bang voor de prijzen.
Iemand een idee wat het zou mogen kosten?
Een Monoblock-warmtepomp en een Warmtepompboiler + installatie?
Een installateur in de regio Barneveld doet dit pakket voor 9250 euro inclusief subsidie. Kan voor minder als je zelf wat kan doen. Warmtepompboiler is niet ingewikkeld bijvoorbeeld, Monoblok kan ook zelf, maar daar zijn ook steeds meer goedkopere opties voor te vinden als je het wil laten installeren.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• ahbart
Ik heb al wat informatieverzoeken verstuurd, maar in de regio Haarlem geen installateur kunnen vinden. Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ahbart schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:42:
Ik heb al wat informatieverzoeken verstuurd, maar in de regio Haarlem geen installateur kunnen vinden. Iemand een tip?
begin eens een loodgieter te bellen voor het leidingwerk en een electricien voor het stroomspul. geen aannemer/installateur voor nodig.

• ahbart
Ik kreeg vandaag een mail van onze eigen onderhoudsinstallateur van de de CV installatie. Die doet me dan toch wel weer twijfelen over de haalbaarheid.
Wat vinden jullie hier van?
Naar aanleiding van uw onderstaande mail zou ik graag willen weten of de woning geschikt is voor all electric.

Om van het gas af te gaan zal de woning een A label qua isolatie nodig hebben.

Als een woning een A label heeft en zeer goed is geïsoleerd is ventilatie ook belangrijk. Dit zal bij voorkeur door balans ventilatie gedaan moeten worden. Ofwel een warmte terug win unit met een kanalensysteem door de woning.

Verder zal het afgifte systeem geschikt moeten zijn. Dit houdt in dat er overal vloerverwarming moet zijn of speciale lage temperatuur radiatoren/ convectoren.

Gezien de verwachte werkzaamheden en met name installatie werk zijn dit werkzaamheden die wij niet uitvoeren.

Hiervoor adviseren wij een installatiebedrijf.
U zou bijvoorbeeld [bedrijfsnaam] kunnen benaderen. Dit bedrijf heeft ervaring om een woning volledig van het gas af te halen en de woning hiervoor ook geschikt te maken.
Ons energielabel is volgens mij B op het moment, maar inmiddels wel redelijk goed geisoleerd, zoals in de topic start omschreven. Zou dat dan onvoldoende kunnen zijn?

Daarnaast begrijp ik die ventilatie opmerking niet. Zijn de ventilatie-eisen met een warmtepomp anders dan met een cv ketel? Is er actieve ventilatie nodig? We hebben nu alleen 'passief' via roosters.

Lage temperatuur radiatoren hebben we. Dus dat zal wel goed zitten. Van de winter zal blijken of het HR++ glas nog verder verschil heeft gemaakt.

Ik heb het gevoel dat er wel wat barrières worden opgeworpen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

• blb4
ahbart schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:49:
Ik kreeg vandaag een mail van onze eigen onderhoudsinstallateur van de de CV installatie. Die doet me dan toch wel weer twijfelen over de haalbaarheid.
Wat vinden jullie hier van?

[...]

Ons energielabel is volgens mij B op het moment, maar inmiddels wel redelijk goed geisoleerd, zoals in de topic start omschreven. Zou dat dan onvoldoende kunnen zijn?

Daarnaast begrijp ik die ventilatie opmerking niet. Zijn de ventilatie-eisen met een warmtepomp anders dan met een cv ketel? Is er actieve ventilatie nodig? We hebben nu alleen 'passief' via roosters.

Lage temperatuur radiatoren hebben we. Dus dat zal wel goed zitten. Van de winter zal blijken of het HR++ glas nog verder verschil heeft gemaakt.

Ik heb het gevoel dat er wel wat barrières worden opgeworpen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?
toon volledige bericht
Er worden hier heel veel beren op de weg gezet die er mogelijk in jou situatie niet zijn. Vooral 't gegeven dat je LT radiatoren hebt is van belang en dat HR++ glas ook. Met welke aanvoertemperatuur stook je en wat is je gasverbruik per jaar?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• ahbart
blb4 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:00:
[...]Er worden hier heel veel beren op de weg gezet die er mogelijk in jou situatie niet zijn. Vooral 't gegeven dat je LT radiatoren hebt is van belang en dat HR++ glas ook. Met welke aanvoertemperatuur stook je en wat is je gasverbruik per jaar?
Afgelopen winter stond cv-temperatuur op 53 graden, maar door de vervanging van het oude dubbelglas, hoop ik dat die temp nog iets naar beneden zou kunnen. Afgelopen jaar hebben we 1500m3 gas verstookt. Maar dat is inclusief warm-water natuurlijk. Ik hoop dat het verbruik komende winter nog weer iets gedaald is.
(Toen we hier kwamen wonen was het verbruik 4000m3 _/-\o_ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
ahbart schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:14:
[...]

Afgelopen winter stond cv-temperatuur op 53 graden, maar door de vervanging van het oude dubbelglas, hoop ik dat die temp nog iets naar beneden zou kunnen. Afgelopen jaar hebben we 1500m3 gas verstookt. Maar dat is inclusief warm-water natuurlijk. Ik hoop dat het verbruik komende winter nog weer iets gedaald is.
53 graden kan al all-electric, lager is altijd beter. Dat moet ook kunnen vanwege je HR++ glas en 't feit dat je met een WP meestal langere runs maakt; je CV doet 53 graden en schakelt waarschijnlijk regelmatig uit (ook waarschijnlijk 's nachts met nachtverlaging), een WP kan je - als je afgifte voldoende is - uren achterelkaar rustig aan laten pruttelen op misschien wel 40 graden. Mij is 't gelukt met alleen radiatoren met een aanvoertemperatuur van 35 graden. Laatste jaar op gas hadden wij zo'n 730 m3 inclusief ww, wij kwamen van 2400 m3 (toen was alleen 't dak geïsoleerd). Waarschijnlijk zit je dan nu ook zo op 1/3 van 't oorspronkelijke verbruik, netjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ahbart schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:14:
[...]

53 ga je niet nodig hebben. denk eerder aan iets rond de 40 of zo. niet vergeten dat je naar 24/7 gaat stoken en er veel meer water door het systeem gaat. je gemiddelde watertemperatuur komt daardoor een klap lager uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Inmiddels is het me gelukt om een offerte voor een warmtepomp te krijgen. Deze is op basis van een Daikin EDLA09DW3 9kW Monoblock, waarbij hij de huidige Intergas cv ketel afkoppelt van het verwarmingssysteem en deze alleen nog ingezet wordt voor warm water. Later kan ik overwegen om die dan te vervangen door een Warmtepompboiler op zolder.
Het monoblock zou dan beneden buiten komen, ipv op zolder, en aangesloten op de leidingen onder het huis.

Wat vinden jullie van deze offerte?
1 x Leveren en installatie van 1x Daikin Full-electric warmtepomp bestaande uit onderstaande configuratie en werkzaamheden:

1x: Daikin EDLA09DW3 9kW Monoblock bestaande uit:

1x: Warmtepomp Daikin EDLA09DW3 inclusief de benodigde accesoires.

1x: Daikin thermostaat BRC1HHDW - Madoka bediening wit -altherma (kan eventueel ook in zwart, afhankelijk van uw interieurwensen).

1x: Daikin Residential Smart-Home regelaar. Inregelen en instellen van alle units zodat u via uw telefoon alles via Wi-Fi kunt bedienen. U regelt uw binnenklimaat via uw telefoon.

1x: Buffervat 40 Liter (staand in de kruipruimte) ter vergroting van het waterdebiet. Zo heeft de warmtepomp een langere draaitijd en gaat hij minder pendelen. Er zal tevens een bypass tussen de aanvoer en retourleiding worden geplaatst (bij het buffervat). De bypass wordt zo ingesteld dat er voldoende flow is bij het dichtslaan van alle kranen om de ontdooicyclus van de warmtepomp te garanderen.

1x: Magnetische vuilafscheider.

1x: Rubberen opstelbalken incl. bouten.

1x: Montage bestaande uit:
- CV-zijdig aansluiten van de warmtepomp (zowel het binnen als buitendeel).
- In bedrijf stellen van het inwendig koudemiddelcircuit.
- Condensafvoer
- Buitenvoeler
- Elektra op de warmtepomp
- Inbedrijfstelling van de warmtepomp.
- Trekken van een 5 polige 400V kabel van de meterkast naar de buitenunit door Bedrijf X. Via de kruipruimte zal deze door naar de meterkast worden getrokken. Bedrijf X zal deze in de meterkast op een aparte 3×16A groep met eigen aardlekschakelaar aansluiten.
- Bedrijf X zal de intergas CV-ketel afkoppelen van het CV- circuit. Deze zal enkel nog dienen voor het warm tapwater.

Locatie en leidingwerk
- De buitenunit zal op rubberen opstelbalken met trillingsdempers tegen de zijgevel aan worden gemonteerd.
Voor een goede afvoer van het condenswater adviseren we u een grindbak aan te leggen van 60 bij 120 centimeter. Het leidingwerk (2x Uponor 32 kunststof meerlagenbuis geïsoleerd) zal achter de unit de kruipruimte in lopen en worden aangesloten op het bestaande leidingwerk. Het
bedieningspaneel om de warmtepomp in te regelen zal in demeterkast worden geïnstalleerd.

Subsidie
De subsidie op de unit bedraagt 3100,- Euro. Bedrijf X stelt u een handleiding ter beschikking om de subsidie aan te vragen.

Subtotaal excl. Btw € 8.537,19
21% btw € 1.792,81
Totaal € 10.330,00
toon volledige bericht
Niet de originele opmaak, maar knip en plakwerk.

Zou een hybride split unit warmtepomp goedkoper zijn?
En een ander installatiebedrijf wil nog komen met een offerte op basis van hybride met buiten en binnen installatie. Die stelt dat gas mogelijk vervangen zal worden door een waterstof (mengsel). Is dat reëel?

[ Voor 4% gewijzigd door ahbart op 03-11-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Offerte ziet er op zich prima uit. Om er verder iets over te zeggen, kan je iets vertellen over je huis en het bestaande afgiftesysteem

Edit: Ik zie nu pas dat er een heel topic voor deze post zit. Vind zelf de prijs wat aan de hoge kant, maar dat is de markt. Het kan ook zeker duurder en als je niet zelf aan de gang wilt en/of apart wil shoppen voor een elektricien en loodgieter is dit niet onredelijk.

- Men heeft het over een bypass voor wanneer alle kleppen dicht staan, maar komt die situatie uberhaupt wel voor in jouw woning? Idealiter wil je namelijk absoluut geen zoneregeling (iig niet overal) meer bij een warmtepomp. Uitgaande van jouw eerdere informatie ga je gewoon altijd (het merendeel van) je (LT-)radiatoren openzetten en is dit nergens voor nodig. Idem buffervat (zie onder).

- Men heeft het over aansluiten op het bestaande leidingwerk in de kruipruimte, is dat leidingwerk voldoende bemeten?

- Mbt het buffervat weer eens de gebruikelijke BS: Een buffervat vergroot de inhoud, niet het debiet. En een 40L vat doet werkelijk helemaal niks om pendelen en draaitijd significant te beïnvloeden. Ik zou er persoonlijk op staan dat ze dat overbodige vat weglaten, tenzij je echt niet van je zoneregeling af kan oid.

Ik zou zeker niet voor een halfbakken hybride oplossing kiezen, want die kunnen niet zonder ketel functioneren (by design). Je kan evt. wel deze monoblock, of een andere LT/MT warmtepomp icm de ketel gebruiken als hybride opstelling. Ik zou zelf als het even kan altijd voor full-electric gaan, want de laatste beetjes gas zijn relatief héél erg duur en uiteindelijk wil je toch helemaal elektrisch. Doordat je nu in stapjes gaat (eerst WP voor CV, dan WP-boiler) doe je in iig geen investering die je daarna weer kan afschrijven.

Waterstof in woonhuis CV-ketels zie ik om allerlei redenen nooit gebeuren. Dat zijn niets meer dan sprookjes van ketelfabrikanten en olieboeren die niet willen veranderen.

[ Voor 43% gewijzigd door RonJ op 03-11-2023 16:38 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
@RonJ Er is al redelijk wat hierboven beschreven, maar mogelijk niet alles.

We wonen in een jaren 30 huis, Redelijk goed geisoleerd met vloer, dak, spouw, Hr++, isolatie. De meeste radiatoren zijn 'hoog rendement' (werken bij lage temperaturen). Ze staan altijd in dezelfde stand met thermostaatknoppen, behalve op zolder in de slaapkamer bij de kinderen, die regelen zelf. We hebben nog geen vloerverwarming beneden. Dat is het volgende project als het parket 'op' is. CV-installatie draait nu op 45 graden. Ik moet nog even zien of we dat redden als het echt koud wordt. Vorig jaar stond hij op 50, maar intussen hebben we al het oude dubbele glas vervangen.
Ik denk niet dat we dan zoneregeling hebben? Tenzij je de kamers zone noemt.

De leidingen onder de vloer zijn stalen leidingen van een aardige dikte. Volgens mij zou dat geen probleem mogen zijn?!

We hebben nu ene Tado thermostaat. Draadloos in de woonkamer. Dat zou dan nog een uitdaging worden?

Zou een buffervat en of bypass nodig zijn als je alle radiatoren dicht zet?

[ Voor 34% gewijzigd door ahbart op 03-11-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
ahbart schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:36:
@RonJ Er is al redelijk wat hierboven beschreven, maar mogelijk niet alles.

We wonen in een jaren 30 huis, Redelijk goed geisoleerd met vloer, dak, spouw, Hr++, isolatie. De meeste radiatoren zijn 'hoog rendement' (werken bij lage temperaturen). Ze staan altijd in dezelfde stand, behalve op zolder in de slaapkamer bij de kinderen, die regelen zelf.. We hebben nog geen vloerverwarming beneden. Dat is het volgende project als het parket 'op' is. CV-installatie draait nu op 45 graden. Ik moet nog even zien of we dat redden als het echt koud wordt. Vorig jaar stond hij op 50, maar intussen hebben we al het oude dubbele glas vervangen.
Ik denk niet dat we dan zoneregeling hebben? Tenzij je de kamers zone noemt.

De leidingen onder de vloer zijn stalen leidingen van een aardige dikte. Volgens mij zou dat geen probleem mogen zijn?!
Ik zag het daarna pas idd, zie mijn edit van net. :)

Als je nog de originele stalen leidingen hebt zijn die nog ruim voldoende bemeten. Dan kan dit idd prima.

Een by-pass, buffervat, etc. is dan ook echt nergens voor nodig in deze situatie. Gewoon de leidingen van de buitenunit op de bestaande aankoppelen en verder niets meer aan doen c.q. geen andere overbodige meuk installeren.

De installatie stelt dan ook echt weinig voor, het zijn wat PEX-leidingen door de muur naar de kruipruimte en een 3-fase kabeltje vanaf de meterkast. Ik denk dat je echt veel goedkoper uit bent als je zelf de unit op een paar balkjes zet en vervolgens die beide activiteiten apart laat doen.

Tot slot: Hoewel ik behoorlijk van de Daikin-Duyvis ben en de 3M ook zeker een mooi apparaat is zou ik bij deze monoblock set-up ook zeker even naar Vaillaint kijken. Die zijn imho nog een stapje beter gebouwd, hebben een wat minder eigenaardige regeling (zie daikin topic) en zijn vooral ook een stuk stiller.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Dank @RonJ

Als ik alles full electric zou doen, dan gaat de elektra rekening wel fors omhoog, wat ik niet dek met mijn 15 zonnepanelen. Als ik dat uit reken, dan ben ik ongeveer 1000 euro per jaar goedkoper uit. Bij 10.000 + kosten warmtepomp boiler, dan is de terugverdientijd heel wat meer dan 10 jaar.

En de Vaillant ga ik naar kijken.
Zelf kopen en regelen durf ik denk ik niet aan. Maar ik ga me ook daarin verdiepen. Misschien valt het mee.

[ Voor 6% gewijzigd door ahbart op 03-11-2023 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ahbart schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:36:
[

Zou een buffervat en of bypass nodig zijn als je alle radiatoren dicht zet?
Radiatoren mogen nooit dichtstaan. Al helemaal niet in je refenrentieruimte. Dus flowproblemen heb je dan nooit.

Als men in de situatir komt dat men radiatoren overal aan het dichtdraaien is ipv de watertemperatuur verlagen of de thermostaat bijstellen ben je weer bezig met symptoombestrijding (teveel warmteproducrie) en niet met het orginele probleem (warmteproductie verlagen) aanpakken.

Ja, stroomrekening word hoger maar gas verdwijnt.
Wat is goedkoper, 1000 kuub gas of 2000kWh aan stroom?

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 03-11-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:51:
[...]

Radiatoren mogen nooit dichtstaan. Al helemaal niet in je refenrentieruimte. Dus flowproblemen heb je dan nooit.

Als men in de situatir komt dat men radiatoren overal aan het dichtdraaien is ipv de watertemperatuur verlagen of de thermostaat bijstellen ben je weer bezig met symptoombestrijding (teveel warmteproducrie) en niet met het orginele probleem (warmteproductie verlagen) aanpakken.

Ja, stroomrekening word hoger maar gas verdwijnt.
Wat is goedkoper, 1000 kuub gas of 2000kWh aan stroom?
ik ben mijn radiatoren ook altijd aan het dichtdraaien boven. ook een hybride WP hier. ik vroeg me dit dus ook af. Ik dacht dat ik zo wat 'bespaarde'. maar dat is dus nonsense?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Farabi schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:56:
[...]

ik ben mijn radiatoren ook altijd aan het dichtdraaien boven. ook een hybride WP hier. ik vroeg me dit dus ook af. Ik dacht dat ik zo wat 'bespaarde'. maar dat is dus nonsense?
Je bent juist meer kwijt.

Als je radiatoren aan het dichtdraaien bent is de watertemperatuur dus te hoog voor de buite temperatuur. Omlaag met die stooklijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik zou dus ook de installateur van deze offerte kunnen vragen om het 40liter buffervat en de bypass er uit te halen, en de offerte aan te vullen met een warmtepompboiler.
Die wpb draait toch volledig onafhankelijk van het monoblock beneden?

In de mail schreef de installateur nog:
De warmtepomp is all-electric ready en neemt het volledige verwarmingscircuit over. In de toekomst is hij eventueel met een driewegklep te schakelen aan een indirect gestookte boiler.
Maar dat zou uitgaan van een boiler, die dan ook gevuld en verwarmd wordt door de zelfde warmtepomp beneden? Wat leidingwerk van beneden naar zolder lijkt me dat niet ideaal. Maar zou de capaciteit dan voldoende zijn?

@flippy Ik lees nog eens terug en zie dat je hierboven zei dat een 7kW Warmtepomp meer dan genoeg zou moeten zijn, zeker als water ene aparte warmepomp zal krijgen. Dan is die 9kW die nu geoffreerd is dus te hoog?
Uitgaande van 1550m3 gas (incl. warmwater).

Edit: Als ik dan naar Vaillant kijk zoals RonJ zei dan zou ik uitkomen op een VWL 85/3 A 230V. Dan heb ik dus ook geen 3 fase automaat nodig. Die kost 4000 euro (als die op voorraad zou zijn).

O, ik zou bijna ook nog de inductiekookplaat vergeten! Ik kook nog op gas, maar heb al een 3 fase aansluiting in de keuken gemaakt. Dat zijn nog wel wat investeringen!

[ Voor 34% gewijzigd door ahbart op 03-11-2023 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ahbart schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:03:
@flippy Ik lees nog eens terug en zie dat je hierboven zei dat een 7kW Warmtepomp meer dan genoeg zou moeten zijn, zeker als water ene aparte warmepomp zal krijgen. Dan is die 9kW die nu geoffreerd is dus te hoog?
Uitgaande van 1550m3 gas (incl. warmwater).

O, ik zou bijna ook nog de inductiekookplaat vergeten! Ik kook nog op gas, maar heb al een 3 fase aansluiting in de keuken gemaakt. Dat zijn nog wel wat investeringen!
worst case is 7.2kW, zonder warm water zal je dan ergens in de 5kW uitkomen.

en inductieplaat is niet gratis nee, maar vergeet ook niet dat je vastrecht voor gas wegvalt, dat is ook al 250 euro per jaar in de pocket.
ahbart schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:03:
Edit: Als ik dan naar Vaillant kijk zoals RonJ zei dan zou ik uitkomen op een VWL 85/3 A 230V. Dan heb ik dus ook geen 3 fase automaat nodig. Die kost 4000 euro (als die op voorraad zou zijn).
https://warmtepomp.myonli...-1-fase-incl-wifi-module/
4200 -2900 subsidie = 1300 netto.

prak je deze op de zolder: https://warmtepomp.myonli...270-ltr-met-725-subsidie/

zit ook 700 subsidie op dus ben je netto voor 3200 klaar voor de machines als je een inbedrijfstellingbonnetje hebt geregeld. paar honderd erbij voor de nodige fittingen en klaar.

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 03-11-2023 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik heb al even gekeken naar die Vaillant VWL 85/3 A 230V. 7kW, maar die lijkt dus niet leverbaar.

Iemand nog andere tips? Ik wil uiteindelijk graag koppelen met Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Niet leverbaar of zit er een bepaalde levertijd op? Er zijn nu eenmaal maar weinig warmtepompen op voorraad momenteel.

Je zou evt. ook nog naar de hier erg populaire panasonic monoblock kunnen kijken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@ahbart
Alles met / 3 is het oude model. Alsnog is er volgens de website nog eentje op voorraad bij Rensa.

Kijk voor het nieuwe model bij /5 voor split en /6 voor een R290 monobloc. Alle modellen ruim uit voorraad leverbaar.

@RonJ
Ook bij bijna alle andere merken zijn vrijwel alle modellen inmiddels uit voorraad leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ahbart schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:18:
Iemand nog andere tips? Ik wil uiteindelijk graag koppelen met Home Assistant.
als je een "tweaker-vriendelijke" warmtepomp wilt moet je de panasonic J serie pakken zolang ze nog voorradig zijn. heisamon printje erbij en klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 04-11-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja R32 en R410a monoblocs zijn wel aflopende zaak qua leverbaarheid. (ivm een aankomend verbod op gebruik van deze koudemiddelen in monoblocs)

[ Voor 48% gewijzigd door busscherski op 04-11-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

busscherski schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:33:
Ja R32 en R410a monoblocs zijn wel aflopende zaak qua leverbaarheid. (ivm een aankomend verbod op gebruik van deze koudemiddelen in monoblocs)
*voor consumenteninstallaties.

het grote spul heeft voorlopig nog nergens last van. ;)

al zou ik er nog niet al teveel gewicht aan hangen, reguliere splitjes zullen echt niet verboden gaan worden, er is geen alternatief voor en die wetgeving is niet door te voeren met de huidige regels.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 04-11-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
flippy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:44:
[...]

*voor consumenteninstallaties.

het grote spul heeft voorlopig nog nergens last van. ;)
Ja de installatie van lichte modellen.

edit: L/L is wat anders dan L/W
Voor de eerste zijn er nog geen goede alternatieven beschikaar. Voor L/W wel.

Maar goed, we gaan off-topic

[ Voor 22% gewijzigd door busscherski op 04-11-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
flippy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:32:
[...]
als je een "tweaker-vriendelijke" warmtepomp wilt moet je de panasonic J serie pakken zolang ze nog voorradig zijn. heisamon printje erbij en klaar.
Wat maakt de panasonic tweaker vriendelijk? Koppelbaarheid en configureerbaarheid?
Geldt dat ook voor de panasonic warmtepompboilers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ahbart schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:26:
[...]

Wat maakt de panasonic tweaker vriendelijk? Koppelbaarheid en configureerbaarheid?
Geldt dat ook voor de panasonic warmtepompboilers?
je kan ze zelf fixen als eerste en onderdelen zijn gewoon verkrijgbaar en de aansturing is inmiddels flink opengebroken middels de heisamon en home assitant zodat je dat ding kan laten doen wat je wilt. of dat altijd beter is is een andere discussie maar de ooptie is er en geen internet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik had deze ook al in het Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen topic gezet, maar aangezien ik hierboven ook al veel informatie had gegeven, ook nog maar even hier.

Ik heb dus een offerte gekregen voor een warmtepomp en een losse offerte voor een warmtepompboiler. Dit is die voor de warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0a1F12JA1-EvzvQhGCCJ420Vq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTPaO4v3tUaM2YirlnKBHwT0.png?f=fotoalbum_large

Ik wil de warmtepomp sowieso vervangen door een VWL 75/6 A 230V i.p.v. de VWL105/6 A 400V. Omdat 7kW meer dan genoeg zal moeten zijn gezien ons huis, isolatie en gasverbruik afgelopen jaren. 1500-1700m3 incl. koken en sanitair warm water. Die laatste split ik dus af via een warmtepompboiler.

Als ik het goed heb begrepen zou toch de "Vaillant pompgroep IN BUITEN UNIT" en de "Vaillant ontkoppelingsbuffer VP RW 45/2 B" kunnen vervallen?

En geldt dat dan ook voor de"Vaillant warmtepompbesturingsmodule VWZ AI voor aroTHERM plus" en de "Vaillant MEH 60 elektrische naverwarmer"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:16
De elektrische naverwarmer heb je lang niet altijd nodig, maar de VWZAI wel.

Pompgroep in buitenunit klinkt raar (er zit al een pomp in) en de buffer kan, in veel gevallen van vvw, gewoon komen te vervallen. Als je maar voldoende systeeminhoud hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Gramser schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:41:
De elektrische naverwarmer heb je lang niet altijd nodig, maar de VWZAI wel.
Dank! Maar waarvoor is die naverwarmer dan wel?
Gramser schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:41:
Pompgroep in buitenunit klinkt raar (er zit al een pomp in) en de buffer kan, in veel gevallen van vvw, gewoon komen te vervallen. Als je maar voldoende systeeminhoud hebt.
Dit is wat de installateur in de mail bij zijn offerte schreef:
u heeft een leidingsysteem met veel water inhoud In principe plaatsen wij de Arotherm plus omdat hij tot een maximale temperatuur zou kunnen van 75 graden( in tegenstelling tot de monoblock maximaal 63 graden en wordt gevoed door een koudemiddel r410a, dan is er weer een speciale binnenunit nodig om om te zetten naar waterwarmte)de Arotherm plus kan dat direct.
Dan heb ik denk ik wel voldoende inhoud in het systeem. Oud huis, dikke leidingen, maar wel lage temperatuur afgifte radiatoren. Lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Wat een Vaillant pompgroep in buitenunit is weet ik echt niet. Ik kan niet uit de offerte opmaken of het een parallel of seriebuffer is.

Het hangt een beetje van de situatie en de gewoonte van je installateur af of je beter een MEH97/6 kunt installeren of MEH 60 + VWZ AI + nieuw los expansievat. Beide is goed.
Die MEH97/6 heeft ook een driewegklep, maar daar maak je in jouw config geen gebruik van omdat je kiest voor een warmtepompboiler. Mijn voorkeur is overigens een mooie Inventum of DJI rvs boiler aangesloten op de warmtepomp. (ik heb zelf een warmtepompboiler omdat ik niet zomaar nieuwe geisoleerde CV leidingen naar zolder kon trekken, maar het heeft niet mijn voorkeur, een boiler aangesloten op de buitenunit warmt veel sneller op en dan kan er maar 1 ding kapot).

De MEH 60 is elektrische weerstand backup verwarming. @Gramser heeft die zelf niet. Als je die weglaat werkt het meer dan 99.99% van de tijd wel, maar het is geen toegestane configuratie.

- Je woning opwarmen vanaf bijvoorbeeld 10 graden kamertemperatuur terwijl het buiten vriest kan bijvoorbeeld onmogelijk blijken als je geen MEH60 hebt.
- Mocht er iets kapot gaan in het koudemiddelcircuit, dan kan je huis nog warm gehouden worden door de MEH60.

Je zult geen Vaillant installatiebundel tegenkomen zonder MEH60 of MEH97/6.

edit: Als je een andere warmtebron hebt in huis dan zou je het kunnen uitleggen. Bijvoorbeeld een houtkachel zoals @Gramser heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 22-11-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
@busscherski Dank weer. Verhelderend wat je schrijft over die MEH60 naverwarmer. Die MEH60 moet dus blijven ;) Maar een expansievat zie ik niet staan op de offerte.
Ik kan ook geen leiding van buiten naar zolder leggen helaas. Vandaar de losse warmtepompboiler.

Als die Buffer (Vaillant ontkoppelingsbuffer VP RW 45/2 B ) in serie geschakeld is dan zou het wel redelijk zijn? Of als het systeem voldoende volume heeft is ook die niet nodig?

Ik heb wel een open haard, maar ik denk niet dat dat bedoeld wordt met een andere warmtebron.

[ Voor 15% gewijzigd door ahbart op 22-11-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:16
busscherski schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:08:
Wat een Vaillant pompgroep in buitenunit is weet ik echt niet. Ik kan niet uit de offerte opmaken of het een parallel of seriebuffer is.

Het hangt een beetje van de situatie en de gewoonte van je installateur af of je beter een MEH97/6 kunt installeren of MEH 60 + VWZ AI + nieuw los expansievat. Beide is goed.
Die MEH97/6 heeft ook een driewegklep, maar daar maak je in jouw config geen gebruik van omdat je kiest voor een warmtepompboiler. Mijn voorkeur is overigens een mooie Inventum of DJI rvs boiler aangesloten op de warmtepomp. (ik heb zelf een warmtepompboiler omdat ik niet zomaar nieuwe geisoleerde CV leidingen naar zolder kon trekken, maar het heeft niet mijn voorkeur, een boiler aangesloten op de buitenunit warmt veel sneller op en dan kan er maar 1 ding kapot).

De MEH 60 is elektrische weerstand backup verwarming. @Gramser heeft die zelf niet. Als je die weglaat werkt het meer dan 99.99% van de tijd wel, maar het is geen toegestane configuratie.

- Je woning opwarmen vanaf bijvoorbeeld 10 graden kamertemperatuur terwijl het buiten vriest kan bijvoorbeeld onmogelijk blijken als je geen MEH60 hebt.
- Mocht er iets kapot gaan in het koudemiddelcircuit, dan kan je huis nog warm gehouden worden door de MEH60.

Je zult geen Vaillant installatiebundel tegenkomen zonder MEH60 of MEH97/6.

edit: Als je een andere warmtebron hebt in huis dan zou je het kunnen uitleggen. Bijvoorbeeld een houtkachel zoals @Gramser heeft.
toon volledige bericht
Je hebt het goed onthouden allemaal - en dank voor de uitgebreide toelichting. Ik heb inderdaad een houtkachel als alternatieve bron. Indertijd ook zo besproken met mijn installateur.

Ik meen dat ook @Proton ook zonder binnenunit draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ik zie wel een expansievat staan in de offerte.

Aan de prijs te zien bedoeld je installateur met "Vaillant pompgroep IN BUITEN UNIT" gewoon een "Vaillant pompgroep VDM 10 met A label pomp".

Dan heb je een parallel buffer systeem, en dat is echt niet IN BUITEN UNIT.
Een parallel buffer heeft alleen mijn voorkeur in geval je zoneregeling hebt of te weinig flow mogelijk is in je afgifte.
Parallel is dan wel weer wat Vaillant graag wil dat je doet. Dat kan ik de installateur niet aanrekenen. In dat geval zou een VR70 de toegevoegde waarde bieden dat de extra CV pomp ook in de zomer af en toe aan gaat zodat die niet vast gaat zitten.

Zoek nog even in dat algemene warmtepomp topic of je parallel buffer wel nodig hebt. Als je het kunt vermijden dan werkt het beter met serie.
Voordeel van parallel is alleen dat je ooit nog het merendeel kunt naregelen (al raad ik dat af).
Voordeel van serie is dat het simpeler is, iets minder verbruikt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Oei, over dat expansievat heen gekeken!
Ik heb niet weinig flow en volgens mij ook geen zoneregeling.

Beneden staan de radiatoren allemaal in een vaste stand aan. Zonder thermostatische kranen.
1e etage hebben de radiatoren thermostatische kranen, maar die staan beperkt aan.
Zolder: staat de badkamerradiator altijd aan en de beide slaapkamers alleen af en toe overdag. als er iemand is (vaak nog wat langer (pubers)).

Volgens mij hoef ik dan geen buffervat.

Dan kom ik met VWL 75/6 A 230V en zonder buffervat en pomp al zo'n 4000 euro lager uit. Dat scheelt.
Maar het is de vraag of deze installateur daar in mee wil gaan ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ahbart op 22-11-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Daarnaast, die 105/6 vereist dat je het aansluit op minstens 28 mm dunwandig staal of koper. Met een 75/6 kan het aangesloten worden op 22 mm dunwandig. Dat maakt ook weer veel meer mogelijk.
Dan kom ik met VWL 75/6 A 230V en zonder buffervat en pomp al zo'n 4000 euro lager uit. Dat scheelt.
Maar het is de vraag of deze installateur daar in mee wil gaan ;)
2915,28 euro incl btw goedkoper zou dat worden als ie daar in mee gaat.

• ahbart
busscherski schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:09:
Daarnaast, die 105/6 vereist dat je het aansluit op minstens 28 mm dunwandig staal of koper. Met een 75/6 kan het aangesloten worden op 22 mm dunwandig. Dat maakt ook weer veel meer mogelijk.
[...]
2915,28 euro incl btw goedkoper zou dat worden als ie daar in mee gaat.
Dat ligt aan de prijs die hij rekent. Hij zit hoger dan de prijzen waarvoor ze beschikbaar zijn op internet.
Vanmiddag komt er nog iemand voor een offerte. Panasonic.
Ik ben in ieder geval heel veel wijzer geworden. Dank allemaal.

• busscherski
@ahbart
Het gaat om de totaalprijs. Montage voor 1500 euro is weer te goedkoop.

Vaillant is iets meer premium dan Panasonic. Je hebt er dauwpunt bewaking, bodemplaat verwarming, condensafvoer verwarming, minder geluid bij. En het belangrijkste, servicemonteurs beschikbaar vanaf Vaillant Nederland.

• flippy
  • Niet online

flippy

busscherski schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:47:
Vaillant is iets meer premium dan Panasonic. En het belangrijkste, servicemonteurs beschikbaar vanaf Vaillant Nederland.
lets agree to disagree.

en servicemonteurs heb je niet veel aan als ze (nog) niet de vaardigheden hebben die de "echte" airco/warmtepompfabrikanten wel hebben.

laten we hopen dat de toekomst beter word en de "nieuwe spelers" daadwerkelijk zich kunnen meten met de oude garde.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 23-11-2023 16:18 ]

• busscherski
flippy schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:17:
[...]

lets agree to disagree.

en servicemonteurs heb je niet veel aan als ze (nog) niet de vaardigheden hebben die de "echte" airco/warmtepompfabrikanten wel hebben.

laten we hopen dat de toekomst beter word en de "nieuwe spelers" daadwerkelijk zich kunnen meten met de oude garde.
Ik heb ervaring met zowel Vaillant als Panasonic.
Vaillant maakt al 30 jaar lucht warmtepompen overigens.

• flippy
  • Niet online

flippy

busscherski schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:24:
[...]
Vaillant maakt al 30 jaar lucht water warmtepompen overigens.
daar is dan niet veel van te merken in de prakijk...

hopelijk is de populariteit van de afgleopen 2 jaar de motivatiegever om meer te investeren in de vaardigheden van hun helpdesk en servicepersoneel aan de warmtepompzijde en niet alleen aan de gasketelzijde.

• busscherski
flippy schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:27:
[...]

daar is dan niet veel van te merken in de prakijk...

hopelijk is de populariteit van de afgleopen 2 jaar de motivatiegever om meer te investeren in de vaardigheden van hun helpdesk en servicepersoneel aan de warmtepompzijde en niet alleen aan de gasketelzijde.
Aan de telefoon spreek je niet altijd een warmtepomp specialist natuurlijk. Ze denken al snel CV zijdig.

Maar als je er aan de telefoon niet uit komt wordt er al heel snel een fabrieksmonteur gestuurd, en als die het ook niet weet kan die altijd telefonisch overleggen met een expert. Het komt altijd goed.

Met Panasonic moet je het als installateur allemaal zelf opknappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik heb een nieuwe offerte gekregen. Kunnen jullie meekijken of dit goed is? De installateur zegt:
weggelaten is de extra sterke pompgroep,( Mocht het toch te kort zijn met het volume leiding inhoud van uw installatie kan er nog altijd een externe geplaatst worden) komt wel wat duurder uit.
Buffervat moet helaas blijven, deze wordt geadviseerd in de set van Vaillant, mocht er ooit onverhoopt een probleem zich voordoen kan daar niet op afgekeurd worden.
Die extra pomp was er volgens mij vanwege dat buffervat. Nu is alleen de pomp weg en niet het buffervat. Het buffervat was volgens @busscherski parallel gekoppeld.
Kan ik deze beter verder links laten liggen, of volgt hij hier de Vaillant richtlijn en komt het wel goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i023SVpbWI5pcbUEi_nha5UrncA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nw8pd63k6CCd5VIPZYit1tj3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Nu is het een serie buffer geworden (het was parallel buffer). Dat heeft geen nadeel tov geen buffer. En is inderdaad wat Vaillant in de installatiebundel heeft staan.

Het is ook goedkoper dan de verkoper eigenlijk bedoeld had, hij heeft per ongeluk de buitenunit aangeboden voor 5040.23 euro incl btw terwijl hij 5040.23 excl btw bedoelde.

Ik zou het snel accepteren. Als je er nu vragen over gaat stellen heeft hij zijn fout misschien door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Deze Vaillant aroTHERM plus warmtepomp VWL 75/6A 230V, staat die 6A voor Ampere?

Ik wil zelf de meterkast laten aanpassen. Kan ik hiervoor het beste een:
ABB aardlekautomaat 1-polig+nul 20A B-kar 30mA
Laten plaatsen? Ik moet er sowieso een klein kastje naast plaatsen (met ook nog wat extra plek voor toekomstige uitbreiding).
Die is dan ook voor de ontkoppelingsbuffer.
En dit betekent een 3-aderige grijze kabel van de meterkast naar de Warmtepomp? 2,5mm ader?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLq573UG9oGteucONIz0V5TdB_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smiXnBUq3NUkCFrNcrkWkbSN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De A van monobloc oid.
Trekt maximaal 16 Ampère.

Een 20 Ampère groep is prima.
De back up heater met een driefase groep.

Alles 2.5 mm2 ja. YMVK als het naar buiten gaat en niet ingegraven is.

Als het kan, plaats dan alsjeblieft een kast van volledige grootte, zoals je er nu ook 2 van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Zou die backup heater op de 3 fase aansluiting Kunnen van de zonnepanelen? Daar zitten 15 panelen op max 5000Wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChGsoWBB4EcRWoJO0PRLKBMy-IQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eWAITc1PoOPPLvKmVWWjzyp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
busscherski schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:03:
Ik zou het snel accepteren. Als je er nu vragen over gaat stellen heeft hij zijn fout misschien door.
Balen! Hij bleek de subsidie er al afgetrokken te hebben, zonder dit duidelijk te maken op de offerte. Op de factuur kwam opeens een veel hoger bedrag. Afgezegd dus. Nu weer verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ahbart schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:02:
Zou die backup heater op de 3 fase aansluiting Kunnen van de zonnepanelen? Daar zitten 15 panelen op max 5000Wp.
[Afbeelding]
Als je een PV verdeler gebruikt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ahbart schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:04:
[...]

Balen! Hij bleek de subsidie er al afgetrokken te hebben, zonder dit duidelijk te maken op de offerte. Op de factuur kwam opeens een veel hoger bedrag. Afgezegd dus. Nu weer verder zoeken.
O, dat is inderdaad niet correct van hem. Vreemde verkooptactiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:21
ahbart schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:04:
[...]

Nare actie, ik zou ook twee keer nadenken of ik het dan nog zou accepteren. Wat wel zo is: ik heb al heel lang niet zo'n goedkope offerte langs zien komen voor een dergelijke installatie en ik denk dat dit ook zonder subsidie de goedkoopste zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Nou jaa, Hij belde dat er waarschijnlijk een miscommunicatie is geweest en een fout van zijn kant. Ik krijg deze warmtepomp + warmepomp boiler toch voor het afgesproken bedrag. Bovenstaande offerte was alleen de warmtepomp voor de verwarming.

Nu moet ik zelf de meterkast nog aan laten passen voor deze en een kabel trekken. Misschien wordt het zelfs nog voor 31-12 geplaatst! ivm cashback van Vaillant is dat mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Dit is mijn oude topic, maar ik dacht toch maar even ene update te geven en een aanvullende vraag te stellen. Aangezien mijn hele situatie hierin staat ;)

In November 2023 had ik met een warmtepomp installateur afgesproken dat hij een full elektric warmtepomp zou installeren. Vaillant 75/6 uit mijn hoofd. Ondanks de leeftijd van ons huis (1925), maar wel inmiddels goede isolatie, zou dat moeten kunnen. Deze man heeft bijna een jaar uitgesteld, waarna hij uiteindelijk alleen een warmtepomp boiler heeft geplaatst, maar wel al de cv had verwijderd! De wijze van installeren was ook om te huilen. De warmtepomp zelf zou hij snel er na plaatsen. Helaas durfden we daar niet meer op te wachten. Dit juridische traject hierop loopt nog!

Toen een andere, maar duurdere installateur gevonden. Meerdere gevraagd, maar weinig waren op korte termijn beschikbaar. Geen enkele durfde echter te plaatsen zonder een gas-cv-ketel! Hybride dus. Echt balen. Uiteindelijk hebben we nu dan een Vaillant 75/6, met Vaillant gasketel, en gewone passieve boiler.

Nu zie ik dat we de hele winter op de cv geen gas hebben gebruikt. Alleen nog max. 2 kuub gas per maand voor koken! (de elektra aansluiting ligt er al). De warmtepomp kan het makkelijk aan!!! Zoals hierboven ook verwacht! En we zijn zeer tevreden met het warmtecomfort.

Nu dan mijn vraag:
Hoe ingewikkeld is het om uiteindelijk ook weer van de cv ketel af te komen? Kan die op een gegeven moment gewoon uitgezet worden bijvoorbeeld? Stel dat ik nog eens echt van het gas zou af willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De netste manier is weghalen van:
- Warmtepompbesturingsmodule VWZ AI voor aroTHERM plus 0010031645
- passieve boiler (wat is dat?)
- CV ketel.

Toevoegen:
- MEH 97/6
- boiler met grote wisselaar (Inventum 37030320 oid)
De MEH 97/6 een eigen kabel op een eigen groep in de meterkast.

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 08-05-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
busscherski schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:43:
De netste manier is weghalen van:
- Warmtepompbesturingsmodule VWZ AI voor aroTHERM plus 0010031645
- passieve boiler (wat is dat?)
- CV ketel.

Toevoegen:
- MEH 97/6
- boiler met grote wisselaar (Inventum 37030320 oid)
De MEH 97/6 een eigen kabel op een eigen groep in de meterkast.
Die boiler is een boiler die direct gevuld wordt door de warmtepomp en unistor geloof ik. Die kan niet weg.
Die MEH97/6 zou ik niet op zitten wachten. Die gebruikt heel veel stroom toch. Waarom zou ik die dan wel nodig hebben? Als de CV nu ook niets doet?

Ik ben het nog niet van plan hoor, maar vroeg me vooral af of dat kon en hoe ingrijpend dat dan is.
Pagina: 1