Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Beste tweakers.
Dagelijks word ik benaderd met vragen over de vertraagde leveringen van met name de populaire J series en de verschillende berichten welke door Panasonic worden verspreid. Ik zal in deze topic uiteenzetten wat hieraan ten grondslag ligt en wat Panasonic Nederland heeft toegezegd hieraan te doen. Disclaimer: ik vermeld hierbij hetgeen mij bekend is of is medegedeeld door de Panasonic organisatie en kan geen garantie geven over de juistheid van deze informatie. Eerst de huidige stand van zaken:

Update 6 december :

Goed nieuws. De zo populaire 9 J serie backorders worden in oktober uitgeleverd en zijn nieuwe orders ook leverbaar in oktober.

Inventarisatie van de levertijden voor nieuwe orders bij Panasonic op basis van mijn inschattingen waaraan geen rechten kunnen worden ontleend:

De WH-MDC05J3E5 >25 stuks op voorraad bij mijn distributeurs.
De WH-MDC07J3E5 > 7 stuks beschikbaar
De WH-MDC09J3E5 > 15 stuks beschikbaar

De All in One L series R290 5,7 en 9 Kw > 5 stuks uit voorraad leverbaar. Met cashback actie.
De Bi-bloc L series met R290 7 en 9 Kw uit voorraad leverbaar. Met cashback actie.
De K serie is op korte termijn leverbaar.

De Panasonic leveranciers en installateurs worden beleverd door een vijftal distributeurs in Nederland. Alle correspondentie tussen deze partijen wordt gevoerd via de distributeurs en niet door Panasonic Nederland. Panasonic Nederland is een onderdeel van Panasonic Europa. Er is dus geen rechtstreeks contact tussen de leveranciers en Panasonic NL. Juist daar schuilt nu het grootste probleem. Uit mijn onderzoek en door gesprekken met de directie van Panasonic NL en hun zonemanagers is gebleken dat onze tweakers als grote doelgroep met honderden en wellicht duizenden gebruikers van de warmtepompen bij deze organisatie volstrekt onbekend zijn. Zowel Ildert Burghout Head of Sales and Marketing at Panasonic Heating & Cooling Solutions Europe alsook zijn zonemanager is niet of nauwelijks bekend met deze doelgroep. Men is met name gefocust op projecten en grote installateurs. Tijdens onze reis op uitnodiging van Panasonic naar de ISH beurs in Frankfurt en ook tijdens het bezoek aan mijn kantoor door de zonemanager is hierover en over het grote aantal backorders uitvoerig gesproken. Ook het feit dat in onze buurlanden regelmatig wel warmtepompen voorradig zijn en hier de leveringen keer op keer vertraagd worden is besproken.

Wat hieraan is vooraf gegaan:

Begin maart zijn wij benaderd door onze distributeurs met de mededeling dat alle backorders zouden worden uitgesteld naar 2024 en dat leveringen überhaupt niet meer zouden zijn gegarandeerd. De L&K series zouden de J opvolgen. Dit werd ook bevestigd door een hand out van Panasonic waaruit bleek dat de J serie in 2023 uit productie zou gaan. Tijdens ons bezoek aan de ISH werd door Ildert Burghout echter gemeld dat het alleen om de split units zou gaan. Verwarring dus alom bij de leveranciers en installateurs.

Inmiddels hebben wij van Panasonic in hun nieuwsbrief van 13 april vernomen dat de productie dit jaar wordt voortgezet en dat bestellingen weer kunnen plaatsvinden. ( https://www.campaign-inde...&C=f7DCLw4LuhLA1Bm1roYisQ )

Ook heeft Panasonic in april een nieuwe bruto prijslijst 23/24 uitgebracht waarin de J serie wordt vermeld. (prijzen excl. BTW ) : https://www.panasonicproc...ng_13-04&utm_medium=email

Verder heeft de zonemanager van Panasonic toegezegd de vervelende situatie van onze tweakers intern onder de aandacht te brengen en zich in te spannen om een deel van het grote aantal backorders dit jaar weg te werken. De vertragingen worden mede veroorzaakt door een gebrek aan onderdelen tijdens de productie. De J serie blijft dus voorlopig tot nader order in het leveringsprogramma en wordt gefabriceerd in Maleisië en deels geassembleerd in de nieuwe fabriek in Tsjechië waar ook de L&K serie worden geproduceerd. Ik heb de zonemanager gevraagd deel te nemen aan deze topic om een bijdrage te leveren in de hoop maximale transparantie te bevorderen met hun klanten op tweakers. Helaas heeft hij hiervoor geen toestemming gekregen van de directie. Men ziet om kwaliteitsredenen geen markt in onze doelgroep. Een gemiste kans dus....

Verder wordt mij regelmatig gevraagd waarom er in het buitenland wel warmtepompen voorradig zijn. De oorzaak is gelegen in het feit dat deze leveranciers geen backorders hebben opgebouwd. Het afgelopen jaar werd bij gebrek aan voorraad simpelweg de prijs met soms € 2.000 verhoogd. Op het moment dat er weer voorraad is verlaagd men de prijs weer op een normaal niveau. Tijdens onze gesprekken is ook naar voren gekomen dat Panasonic NL niet bereid is aan deze buitenlandse warmtepompen hun ondersteuning te verlenen. Ook niet gezien de uitzonderlijke situatie.

[ Voor 80% gewijzigd door Carboy54 op 05-12-2023 20:18 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05-2023
Lijkt me leuk gevalletje voor Radar of Kassa >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-06 13:27
De WH-MDC09J3E5 heeft een zeer groot aantal backorders. De levertijd bedraagt 2024.
Dit geld neem ik aan en hoop ik voor nieuwe bestellingen?
Daarnaast zijn enkele 3 fase 9 Kw monoblocs model MDC09J3E5 momenteel op voorraad bij de distributeurs.
Is dit niet een tcap? Die ken ik niet, type nr het zelfde? Maar toch 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Maurice1066 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:12:
[...]

Dit geld neem ik aan en hoop ik voor nieuwe bestellingen? Zoals ook vermeld: ja

[...]

Is dit niet een tcap? Die ken ik niet, type nr het zelfde? Maar toch 3 fase?
3 fase T cap 9 Kw is de MXC09J3E8

[ Voor 47% gewijzigd door Carboy54 op 28-04-2023 19:28 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 13-06 13:27
MDC09J3E5 is toch altijd 1 fase, en de MXC09J3E8 is de 3 fase tcap? De link is m.i. een 1 fase machine
Ha, was je ook al achter 😉

[ Voor 15% gewijzigd door Maurice1066 op 28-04-2023 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Maurice1066 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:24:
MDC09J3E5 is toch altijd 1 fase, en de MXC09J3E8 is de 3 fase tcap? De link is m.i. een 1 fase machine
Klopt is al aangepast foutje en bedankt 8)7 MXC dus zie voorgaande post

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 28-04-2023 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:23
De Google sheet nag hier natuurlijk niet ontbreken: https://docs.google.com/s...Dq8C8SE/edit?usp=drivesdk

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:39
Kun/wil je per model de oudste openstaande orders delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Pejdref schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:49:
Groene energiewinkel deelt die, op de frontpage zelfs :o https://www.groene-energiewinkel.nl/

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik werd twee maanden geleden getipt door Flippy dat in DE voorraden waren incl de 9kW. Toen gelijk besteld en opgehaald.

De 5kW is nu zelfs gewoon op voorraad. Zolang je hem door een NL installateur laat installeren zegt de ISDE niets over waar de pomp gekocht is. Ik zou dus zeggen, ben er snel bij en haal dat ding daar op.

https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrI-vAyIG4Nd7Ezzeh6hMotGQl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G80YxGf8FJ3hMGUYcRwxFb5H.jpg?f=fotoalbum_large

Installeer je zelf kan je aan de gang. Anders even een aannemer bellen - die zijn iets duurder maar die hebben de contacten om ook niet zelf geleverde apparatuur degelijk te installeren. Die van ons wordt meegenomen bij de volledige verbouwing benedenverdieping in Augustus.

Als ze in de landen om ons heen gewoon op voorraad staan is de situatie hier niet door productiecapaciteit maar door een incompetente importeur voor Nederland. Backorders van maanden en maanden en dan die doelgroep niet kennen ondersteunt dat idee.
Met de vraag als die is heeft sales met 2 vingers in de neus de targets en blijkbaar hebben ze ook geen interesse er meer voor te doen dan dat.

Het garantie en ondersteuningsverhaal van Panasonic NL is nog meer incompetentie - ik hoop werkelijk dat ze hier meelezen, maar neem het gerust mee.
In Europa hebben we een consumentenrecht waarbij de verantwoordelijkheid ligt bij de verkoper. Die heeft overeenkomsten met zijn kanaal en uiteindelijk kunnen die hun garantie verhalen bij importeur cq fabrikant.

Als Panasonic NL meent ergens iets in die keten te kunnen blokkeren, dan wens ik ze veel succes toe bij de rechter en in de media. Zal een goede weg blijken om de top in NL weg te krijgen, want Japanse bedrijven gaan erg slecht op exposure van incompetentie...

Los daarvan is het een enorm zwaktebod door de gevolgen van je eigen onkunde te proberen te onderdrukken. Geen besef van de eigen fouten, geen intentie tot werkelijk kijken naar oplossingen voor de klant. Nee, de eerste gedachte is bescherming van de bonussen binnen het eigen afzetgebied. De klant staat bij Panasonic NL en de importeur voor NL duidelijk achteraan met de duidelijke boodschap dat die achteraan blijft staan.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 29-04-2023 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IslandCow schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:30:
Lijkt me leuk gevalletje voor Radar of Kassa >:)
Want? Die bemoeien zich normaal gesproken niet direct met levertijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Anoniem: 27535 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 07:52:
Ik werd twee maanden geleden getipt door Flippy dat in DE voorraden waren incl de 9kW. Toen gelijk besteld en opgehaald.

De 5kW is nu zelfs gewoon op voorraad. Zolang je hem door een NL installateur laat installeren zegt de ISDE niets over waar de pomp gekocht is. Ik zou dus zeggen, ben er snel bij en haal dat ding daar op.

https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J

[Afbeelding]

Installeer je zelf kan je aan de gang. Anders even een aannemer bellen - die zijn iets duurder maar die hebben de contacten om ook niet zelf geleverde apparatuur degelijk te installeren. Die van ons wordt meegenomen bij de volledige verbouwing benedenverdieping in Augustus.

Als ze in de landen om ons heen gewoon op voorraad staan is de situatie hier niet door productiecapaciteit maar door een incompetente importeur voor Nederland. Backorders van maanden en maanden en dan die doelgroep niet kennen ondersteunt dat idee.
Met de vraag als die is heeft sales met 2 vingers in de neus de targets en blijkbaar hebben ze ook geen interesse er meer voor te doen dan dat.

Het garantie en ondersteuningsverhaal van Panasonic NL is nog meer incompetentie - ik hoop werkelijk dat ze hier meelezen, maar neem het gerust mee.
In Europa hebben we een consumentenrecht waarbij de verantwoordelijkheid ligt bij de verkoper. Die heeft overeenkomsten met zijn kanaal en uiteindelijk kunnen die hun garantie verhalen bij importeur cq fabrikant.

Als Panasonic NL meent ergens iets in die keten te kunnen blokkeren, dan wens ik ze veel succes toe bij de rechter en in de media. Zal een goede weg blijken om de top in NL weg te krijgen, want Japanse bedrijven gaan erg slecht op exposure van incompetentie...

Los daarvan is het een enorm zwaktebod door de gevolgen van je eigen onkunde te proberen te onderdrukken. Geen besef van de eigen fouten, geen intentie tot werkelijk kijken naar oplossingen voor de klant. Nee, de eerste gedachte is bescherming van de bonussen binnen het eigen afzetgebied. De klant staat bij Panasonic NL en de importeur voor NL duidelijk achteraan met de duidelijke boodschap dat die achteraan blijft staan.
toon volledige bericht
Zoals reeds eerder op de diverse forums is vermeld recht hebben is iets anders dan recht krijgen. Er zijn tweakers met ervaring op dat gebied hier. Panasonic verwijst je simpel terug naar de leverancier in Polen of waar dan ook. Je kan juridische stappen ondernemen tegen Panasonic NL maar je zit vervolgens wel een jaar in de kou als het tegen zit. Overigens zijn de garantievoorwaarden van Panasonic hierin ook duidelijk dus moet je nog maar zien of je na heel veel gedoe dan jouw gelijk alsnog gaat krijgen. Ik krijg dagelijks de 7 en 9 aangeboden uit verschillende hoeken van Europa maar ik heb besloten daar niet in mee te gaan. Het is mij het risico niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Pejdref schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:49:
Oudste openstaande orders:

5Kw geen backorders meer sinds deze week
7Kw order 129 4 april 2022
9Kw order 109 14 maart 2022

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 29-04-2023 12:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Carboy54 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:49:
[...]

Zoals reeds eerder op de diverse forums is vermeld recht hebben is iets anders dan recht krijgen. Er zijn tweakers met ervaring op dat gebied hier. Panasonic verwijst je simpel terug naar de leverancier in Polen of waar dan ook. Je kan juridische stappen ondernemen tegen Panasonic NL maar je zit vervolgens wel een jaar in de kou als het tegen zit. Overigens zijn de garantievoorwaarden van Panasonic hierin ook duidelijk dus moet je nog maar zien of je na heel veel gedoe dan jouw gelijk alsnog gaat krijgen. Ik krijg dagelijks de 7 en 9 aangeboden uit verschillende hoeken van Europa maar ik heb besloten daar niet in mee te gaan. Het is mij het risico niet waard.
Dat is voor mij geen probleem. Ik heb de meeste stickies over consumentenrecht hier op Tweakers geschreven en heb al diverse malen zelf geprocedeerd. Als jij zelf leverancier bent dan ligt het anders, dan ben je niet beschermd onder consunentenrecht - maar dan zou ik extra hard tegen de problemen van Panasonic NL aanschoppen want dan is het aantrekkelijker voor consumenten om in het buitenland te shoppen dan bij jou.

Enige opvoeding van grootbedrijf die menen dat voorwaarden boven wet gaan is mij niet vreemd 😄

Overigens is het een bekrompen en achterhaalde manier van zaken doen. Nu zijn er tekorten, maar bedrijven die binnen Europa op deze manier blijven handelen vallen op termijn vanzelf om - maar meestal komen ze voor die tijd 'tot inzicht'.
Vooral omdat het moederbedrijf meestal helemaal niet achter dat beleid staat: het zijn de lokale entiteiten die niks geregeld hebben om het qua P&L tussen de regio's op te lossen. Kleine baasjes die uit eigen belang de grote merknaam schaden - wederom een grote nono vooral bij Japanse bedrijven.

Overigens begrijp ik de stelling over grote partijen en projecten ook niet goed. Je bestelt en staat daarmee ergens op de lijst. Dat die lijst wijzigt doet vermoeden of er met prioriteiten van leveren geschoven wordt. Als dat inderdaad zo is, dan zijn er nog meer vraagtekens te plaatsen.

Let wel, ik vind het positief dat Panasonic NL een dialoog met je is aangegaan. Maar ik denk dat ze nog wel wat inzichten te gaan hebben om hun bedrijfsvoering uit de jaren 90 te trekken. Ik heb het al bij meer leveranciers van dit soort apparaten gemerkt: buiten het ontwikkelen van de apparaten is de bedrijfsvoering gewoon stil blijven staan. Dat de verhoudingen tussen bedrijven en consumenten veranderd is is ze volledig ontgaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 29-04-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Anoniem: 27535 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:01:
[...]Maar ik denk dat ze nog wel wat inzichten te gaan hebben om hun bedrijfsvoering uit de jaren 90 te trekken. Ik heb het al bij meer leveranciers van dit soort apparaten gemerkt: buiten het ontwikkelen van de apparaten is de bedrijfsvoering gewoon stil blijven staan. Dat de verhoudingen tussen bedrijven en consumenten veranderd is is ze volledig ontgaan.
moet/mag wel even gezegd worden dat panasonic absoluut niet de enigste of de grootste is in dit gedrag.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flippy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:13:
[...]

moet/mag wel even gezegd worden dat panasonic absoluut niet de enigste of de grootste is in dit gedrag.
Zeker waar. Ik heb ook al dinosaurusgedrag ervaren van MHI. Hoor het ook over anderen.
Deze industrie is nog erg in het B2B segment blijven hangen en moet als geheel nog wennen aan een situatie dat thuisgebruikers massaal aan de warmtepomp gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Anoniem: 27535 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 07:52:

Panasonic NL is hier dan toch helemaal geen partij, en geeft terecht aan dat ze niet gaan helpen. Panasonic NL ondersteund de verkopers in NL. Met je DE warmtepomp kun je dus terecht bij je winkel in in DE. Het voordeel van kopen via een installateur (niet de route van de meeste tweakers) voor jezelf en voor Panasonic, is dus dat ze de garantie vraag even kunnen laten checken door diezelfde installateur. Dit is natuurlijk makkelijker dan de unit naar de fabriek verschepen om erachter te komen dat de klant is vergeten goed te ontluchten |:(

Als je zelf de warmtepomp installeert dan maakt het volgens mij geen zak uit of je hem in NL of DE heb gekocht aangezien de verkoper geen installateur is. als er wat misgaat doe je er verstandig aan om een van de bekende namen hier op tweakers een paar honderd euro toe te stoppen en te laten analyseren wat er mis is. Vervolgens is het aan de verkoper om je dit onderdeel te leveren / de unit te herstellen. Dit gaat ongetwijfeld makkelijker in nl, en misschien is de analyse makkelijker via @Carboy54 maar Panasonic NL staat echt niet de volgende dat op de stoep om je unit te komen checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
LinuZZ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:27:
[...]

Panasonic NL is hier dan toch helemaal geen partij, en geeft terecht aan dat ze niet gaan helpen. Panasonic NL ondersteund de verkopers in NL. Met je DE warmtepomp kun je dus terecht bij je winkel in in DE. Het voordeel van kopen via een installateur (niet de route van de meeste tweakers) voor jezelf en voor Panasonic, is dus dat ze de garantie vraag even kunnen laten checken door diezelfde installateur. Dit is natuurlijk makkelijker dan de unit naar de fabriek verschepen om erachter te komen dat de klant is vergeten goed te ontluchten |:(

Als je zelf de warmtepomp installeert dan maakt het volgens mij geen zak uit of je hem in NL of DE heb gekocht aangezien de verkoper geen installateur is. als er wat misgaat doe je er verstandig aan om een van de bekende namen hier op tweakers een paar honderd euro toe te stoppen en te laten analyseren wat er mis is. Vervolgens is het aan de verkoper om je dit onderdeel te leveren / de unit te herstellen. Dit gaat ongetwijfeld makkelijker in nl, en misschien is de analyse makkelijker via @Carboy54 maar Panasonic NL staat echt niet de volgende dat op de stoep om je unit te komen checken
Zo is het echter ik wil alleen maar wakker liggen van warmtepompen die ik zelf heb geleverd en een probleem hebben en niet van zelf geïmporteerde units. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
Anoniem: 27535 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:24:
[...]

Zeker waar. Ik heb ook al dinosaurusgedrag ervaren van MHI. Hoor het ook over anderen.
Deze industrie is nog erg in het B2B segment blijven hangen en moet als geheel nog wennen aan een situatie dat thuisgebruikers massaal aan de warmtepomp gaan.
De meeste thuisgebruikers moeten gewoon een warmtepomp laten installeren net als dat ze gewoon een pc bij de mediamarkt moeten halen in plaats van alle losse onderdelen zelf bij elkaar schrapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Carboy54 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:31:
[...]

Zo is het echter ik wil alleen maar wakker liggen van warmtepompen die ik zelf heb geleverd en een probleem hebben en niet van zelf geïmporteerde units. :?
Nee natuurlijk niet :) dat is het risico dat de DE koper zelf neemt en niet bij jou of Panasonic NL neer kan leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:29
Carboy54 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:54:
[...]

5Kw geen backorders meer sinds deze week
7Kw order 129 4 april 2022
9Kw order 109 14 maart 2022
Betekent het dat je nog 129 orders van de 7 kw hebt open staan. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Herw76 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:12:
[...]

Betekent het dat je nog 129 orders van de 7 kw hebt open staan. :'(
Nee hoor dit is de eerstvolgende levering :) transparanter kan ik het niet maken. En als je ordernummer 329 hebt betekent dat niet dat er nog 200 voor je zijn. Het zijn niet alleen Panasonic warmtepompen!

[ Voor 25% gewijzigd door Carboy54 op 29-04-2023 12:17 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Goed nieuws.
Aankomende woensdag wordt met het lucht-water warmtepomp team en de teamleider van Panasonic het bestaan van en de leveringsproblemen aan de tweakers besproken. Wij staan dus inmiddels op de kaart :-)
Nu maar zien wat het gaat opbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:01
Laat ze maar even wat extra apparaten leveren aan Nederland.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herw76
Carboy54 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:15:
Goed nieuws.
Aankomende woensdag wordt met het lucht-water warmtepomp team en de teamleider van Panasonic het bestaan van en de leveringsproblemen aan de tweakers besproken. Wij staan dus inmiddels op de kaart :-)
Nu maar zien wat het gaat opbrengen.
Al iets meer te weten te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Herw76 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:48:
[...]

Al iets meer te weten te komen?
Als ik nieuws heb vermeld ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:08
post delete, zag de laatste paar niet, wacht even het woensdag overleg af.

[ Voor 91% gewijzigd door ercolano op 04-05-2023 13:38 ]

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Vandaag uitvoerig gesproken met een medewerker van de sales van Panasonic. Er wordt gekeken om een deel van de aantallen EU warmtepompen J series uit de overige EU landen van met name Polen naar Nederland te krijgen. Door wijzigingen in de politieke standpunten is de vraag daar aanzienlijk gedaald vandaar het aanbod. Mijn verzoek aan Panasonic om ook deel te nemen aan het forum is echter afgewezen. De directie is daar niet toe bereid. Jammer want dat zou de afgenomen loyaliteit tussen tweakers en Panasonic goed doen. Ze zien blijkbaar nog steeds niet in om welke interessante aantallen het hier gaat. De markt van doe het zelvers zien zij om kwaliteitsredenen niet zitten. Mijn argument dat in een verplichte combinatie te doen met een in bedrijf stelling door gecertificeerde installateurs bracht hun niet op andere gedachten.

Verder kreeg ik de mededeling dat de nieuwe L serie All In One R290 per direct leverbaar zijn uit voorraad.

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 08-05-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Edit: verplaatst naar bartvl in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

[ Voor 88% gewijzigd door bartvl op 08-05-2023 15:51 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:41

paulv1973

16.730Wattpiek

Carboy54 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:02:
Vandaag uitvoerig gesproken met een medewerker van de sales van Panasonic. Er wordt gekeken om een deel van de aantallen EU warmtepompen J series uit de overige EU landen van met name Polen naar Nederland te krijgen. Door wijzigingen in de politieke standpunten is de vraag daar aanzienlijk gedaald vandaar het aanbod. Mijn verzoek aan Panasonic om ook deel te nemen aan het forum is echter afgewezen. De directie is daar niet toe bereid. Jammer want dat zou de afgenomen loyaliteit tussen tweakers en Panasonic goed doen. Ze zien blijkbaar nog steeds niet in om welke interessante aantallen het hier gaat. De markt van doe het zelvers zien zij om kwaliteitsredenen niet zitten. Mijn argument dat in een verplichte combinatie te doen met een in bedrijf stelling door gecertificeerde installateurs bracht hun niet op andere gedachten.

Verder kreeg ik de mededeling dat de nieuwe L serie All In One R290 per direct leverbaar zijn uit voorraad.
Dus de nieuwe L versie wordt nu meer geproduceerd dan de oude J versie??
Snap niet dat ze niet eerst hun oude opdrachten uitleveren voordat ze uberhaupt de nieuwe serie produceren...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
paulv1973 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:23:
[...]

Dus de nieuwe L versie wordt nu meer geproduceerd dan de oude J versie??
Snap niet dat ze niet eerst hun oude opdrachten uitleveren voordat ze uberhaupt de nieuwe serie produceren...
L en K komen uit Tsjechië. De J uit Maleisië dat is het verschil en oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het lijkt mij helemaal niet wenselijk dat die Poolse warmtepompen in Nederland komen via Panasonic Nederland. Dan gaat de prijs toch gigantisch omhoog :/

Er is vrij verkeer van goederen in de EU zei Ildert B. ooit tegen mij met wat tegenzin :P
Carboy54 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:02:
[...]Mijn verzoek aan Panasonic om ook deel te nemen aan het forum is echter afgewezen. De directie is daar niet toe bereid. Jammer want dat zou de afgenomen loyaliteit tussen tweakers en Panasonic goed doen. Ze zien blijkbaar nog steeds niet in om welke interessante aantallen het hier gaat. De markt van doe het zelvers zien zij om kwaliteitsredenen niet zitten. Mijn argument dat in een verplichte combinatie te doen met een in bedrijf stelling door gecertificeerde installateurs bracht hun niet op andere gedachten.

[...]
Panasonic Nederland verdient aan de installateurs en niet aan consumenten. Als particulier koop ik in het buitenland goedkoper een Panasonic dan een installateur dat bij Panasonic Nederland kan inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Dre schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:25:
Het lijkt mij helemaal niet wenselijk dat die Poolse warmtepompen in Nederland komen via Panasonic Nederland. Dan gaat de prijs toch gigantisch omhoog :/

Er is vrij verkeer van goederen in de EU zei Ildert B. ooit tegen mij met wat tegenzin :P

[...]

Panasonic Nederland verdient aan de installateurs en niet aan consumenten. Als particulier koop ik in het buitenland goedkoper een Panasonic dan een installateur dat bij Panasonic Nederland kan inkopen.
voor jouw als consument maakt het niks uit en voor panasonic ook niet, die houden gewoon hun marges aan. de prijsverschillen die je ziet zijn geografisch, panasonic ziet daar niks of maar heel weing van terug. dat geld voor alle fabrikanten. de kosten voor de fabrikant om een machine te maken en te versturen zijn hetzelfde voor eentje die in nederland de vrachtwagen uit komt gerold en die in polen van de vrachtwagen valt...
de kosten voor het verplaatsen van units van polen naar nederland is niks voor een concern zoals panasonic dus die absorberen die kosten gewoon en zullen ook wel grotendeels hun eigen transportdiensten gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 11-05-2023 21:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Als alles verloopt zoals besproken met Panasonic gaan mijn inspanningen eindelijk heeel goed nieuws opleveren voor een behoorlijk aantal backorders in Nederland. Ik wacht af maar er is licht aan het einde van de tunnel. Wordt z.s.m vervolgd ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:20
Carboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:07:
Als alles verloopt zoals besproken met Panasonicgaan mijn inspanningen eindelijk heeel goed nieuws opleveren voor een behoorlijk aantal backorders in Nederland. Ik wacht af maar er is licht aan het einde van de tunnel. Wordt z.s.m vervolgd ....
Vol verwachting gaan nu veel harten sneller kloppen!!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

blb4 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Vol verwachting gaan nu veel harten sneller kloppen!!
Dat kun je zo wel zeggen ja...
8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:07:
Als alles verloopt zoals besproken met Panasonic gaan mijn inspanningen eindelijk heeel goed nieuws opleveren voor een behoorlijk aantal backorders in Nederland. Ik wacht af maar er is licht aan het einde van de tunnel. Wordt z.s.m vervolgd ....
Dat zijn de betere berichten :)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Breaking news:

Al mijn inspanningen gaan zijn vruchten afwerpen. Voor zover nu bekend zullen bijna alle 5 en 7J backorders uiterlijk juni worden afgeleverd. Het goede nieuws voor de 9J laat nog even op zich wachten maar zullen hopelijk snel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Carboy54 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:27:
Breaking news:

Al mijn inspanningen gaan zijn vruchten afwerpen. Voor zover nu bekend zullen bijna alle 5 en 7J backorders uiterlijk juni worden afgeleverd. Het goede nieuws voor de 9J laat nog even op zich wachten maar zullen hopelijk snel volgen.
Is dat voor heel Nederland of alleen de backorders van jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Herw76 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Is dat voor heel Nederland of alleen de backorders van jou
Panasonic NL gaat units alloceren uit Polen. Door gewijzigde regelgeving daar is de vraag ingezakt. Voor mijn 5 en 7J backorders heb ik een andere oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Carboy54 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Panasonic NL gaat units alloceren uit Polen. Door gewijzigde regelgeving daar is de vraag ingezakt. Voor mijn 5 en 7J backorders heb ik een andere oplossing gevonden.
Oké dus alle Nederlandse distributeurs krijgen toestellen aangevoerd .
Ik heb de mijne bij airvek besteld en die bestellen weer bij multi-import .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Beginnen de leveringen al binnen te komen ?
Of is het weer een loze beloofde .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Herw76 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:51:
Beginnen de leveringen al binnen te komen ?
Of is het weer een loze beloofde .
Ik lever de komende week alle backorders van de 5 en de 7 J uit dus dat gaat goed. Op het gebied van de 9J is het nog stil. Panasonic NL is hiermee druk bezig zoals reeds geschreven. Maar hier eerst zien dan geloven.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 04-06-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Carboy54 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:15:
[...]

Ik lever deze de komende week alle backorders van de 5 en de 7 J uit dus dat gaat goed. Op het gebied van de 9J is het nog stil. Panasonic NL is hiermee druk bezig zoals reeds geschreven. Maar hier eerst zien dan geloven.
Ik heb ook een 7 J besteld alleen niet bij jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:53
[...]

Even tussendoor: wat is het nieuwe standpunt aldaar dan?
We moeten allemaal weer op kolen gaan stoken? Of is elektra zwaarder belast.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Herw76 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:27:
[...]

Ik heb ook een 7 J besteld alleen niet bij jou :)
Mijn partij 5 en 7J zijn niet via de normale weg gekomen maar wel geleverd door een officiële NL Panasonic distributeur :) dus garantie en TD geregeld zoals ik dat als voorwaarde stel. De 9 J moet via de normale weg worden geleverd en daar zijn veel backorders in.

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 04-06-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Jim423 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:29:
[...]

Even tussendoor: wat is het nieuwe standpunt aldaar dan?
We moeten allemaal weer op kolen gaan stoken? Of is elektra zwaarder belast.
De politieke standpunten zijn tijdelijk gewijzigd in Polen waardoor er voorraad is ontstaan bij de Poolse Panasonic organisatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:09
Warmtepomp 7J vandaag ontvangen, ik zie in de Excel dat ik de twijfelachtige eer heb tot nu toe het langste op mijn pomp te hebben gewacht, 432 dagen.... Volgende maand ga ik hem installeren en dan meld ik mij weer :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:02
@Catzjes
Van de 7 kW misschien.

Ik heb 456 dagen geleden een 9 kW besteld. En is er hopelijk bijna.

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 12-06-2023 20:01 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:58
377 dagen hier voor de 9 kW, wachten ook met smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:26
Carboy54 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:59:

Daarnaast zijn 3 fase T Cap 9, 12 en 16 Kw monoblocs en een aantal split 7-9-12 J series momenteel op voorraad bij de distributeurs.
Als ik dit lees dan zou groene energiewinkel mijn 12kw tcap een dezer dagen dus moeten uitleveren?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
ConQuestador schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:08:
[...]

Als ik dit lees dan zou groene energiewinkel mijn 12kw tcap een dezer dagen dus moeten uitleveren?
Kun je die vraag niet beter aan 'groene energiewinkel' stellen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:26
busscherski schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:10:
[...]

Kun je die vraag niet beter aan 'groene energiewinkel' stellen?
Goeie.. ga ik doen. Maar als carboy zegt dat ze bij de distributeur op voorraad zijn, weet hij wel of hij 1 distributeur bedoeld of ook degene waar groene energiewinkel mee werkt.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
ConQuestador schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:13:
[...]

Goeie.. ga ik doen. Maar als carboy zegt dat ze bij de distributeur op voorraad zijn, weet hij wel of hij 1 distributeur bedoeld of ook degene waar groene energiewinkel mee werkt.
Ik doe zaken met inmiddels 4 Panasonic distributeurs om de hele markt af te speuren op de snelst leverbare warmtepompen in NL en België. Groene energiewinkel levert via DHPS. Ik heb afgelopen weken 2x een 12 Kw Tcap van hun geleverd gekregen besteld in februari 23. Dus wie weet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puek1981
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 13:35
Wij hebben tevens de 9k besteld op 30 Maart --> meer dan 444 dagen geleden!!.. Maar de aanhouder wint zullen we maar zeggen, heb inmiddels mijn gascontract voor een jaar vast gezet, zodat ik deze winter niet voor onaangename verrassingen komen te staan mocht Panasonic nog niet geleverd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Puek1981 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:45:
Wij hebben tevens de 9k besteld op 30 Maart --> meer dan 444 dagen geleden!!.. Maar de aanhouder wint zullen we maar zeggen, heb inmiddels mijn gascontract voor een jaar vast gezet, zodat ik deze winter niet voor onaangename verrassingen komen te staan mocht Panasonic nog niet geleverd hebben.
Jeetje dat is lang wachten :( :( .
En ik maar zeuren waar mijn 7j blijft ik heb hem in oktober 2022 besteld.
Maar als ik alle info hier lees zal het snel goed komen . :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Update 28 juni:

De WH-MDC05J3E5 is op voorraad.
De WH-MDC07J3E5 heeft een klein aantal backorders. De levertijd 2 maanden.
De WH-MDC09J3E5 heeft een zeer groot aantal backorders. De Panasonic distributeurs zien momenteel verbeteringen in de prognoses i.v.m. allocatie vanuit het buitenland. De levertijd bedraagt momenteel 2024 maar daar komt hopelijk snel verandering in.
Had gedacht dat ik onder mijn huidige energiecontract (loopt tot eind november) wel van het gas zou afkunnen. Vraag me nu toch ernstig af of dat gaat lukken? 9J vorig jaar juli besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:14
9J 14 januari dit jaar besteld (in Italië weliswaar), gisteren geleverd. Kan voor mij het installatie avontuur binnenkort ook beginnen :-)

Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt in NL qua leveringen.

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
hansvk schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:42:
[...]
Had gedacht dat ik onder mijn huidige energiecontract (loopt tot eind november) wel van het gas zou afkunnen. Vraag me nu toch ernstig af of dat gaat lukken? 9J vorig jaar juli besteld.
Mijn 7 J is ook nog niet geleverd .
Oktober 2022 besteld .
Ik hoop dat hij wel binnen nu en en paar weken geleverd wordt .
Ben al wel bezig met leidingwerk .
Morgen gaten maken voor 2 x 32 mm met 15 mm isolatie en 2 x Mantelbuis voor kabels .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Gezien alle vertragingen krijg ik de indruk dat deze in 2024 mogelijk zullen worden vervangen door een opvolger. Panasonic geeft daar op dit moment echter geen enkele duidelijkheid over.
Een opvolger zou voor mij geen probleem zijn als het een monoblock is zonder binnenunit (en niet duizenden euro's duurder). Met de L serie gaat het hem dan niet worden. Misschien toch eens gaan denken aan een plan B. Wordt dan mogelijk wel een stuk lastiger met inbedrijfstelling.

Blijft vreemd dat de 9J via andere landen wel geleverd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
hansvk schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 00:08:
[...]
Een opvolger zou voor mij geen probleem zijn als het een monoblock is zonder binnenunit (en niet duizenden euro's duurder). Met de L serie gaat het hem dan niet worden. Misschien toch eens gaan denken aan een plan B. Wordt dan mogelijk wel een stuk lastiger met inbedrijfstelling.

Blijft vreemd dat de 9J via andere landen wel geleverd kan worden.
Je kan mijn gedachten goed raden Hans. Ik vermoed dat dat de reden is van de dramatisch slechte leveringen. Officieel weet ik echter nog van niets. Maar het is een logische volgende stap in de ontwikkelingen naar R290. waar alle fabrikanten nu druk mee zijn. Prijstechnisch zullen ze mee moeten met de concurrentie. Dat hebben ze inmiddels al ervaren met de L serie die uit voorraad leverbaar is door zijn prijs stelling terwijl mijn Ambers nu de deur uit vliegen. Als er iets bekend wordt gemaakt en ik weet het staat het de volgende dag op tweakers :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 29-06-2023 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Je kan mijn gedachten goed raden Hans. Ik vermoed dat dat de reden is van de dramatisch slechte leveringen. Officieel weet ik echter nog van niets. Maar het is een logische volgende stap in de ontwikkelingen naar R290. waar alle fabrikanten nu druk mee zijn. Prijstechnisch zullen ze mee moeten met de concurrentie. Dat hebben ze inmiddels al ervaren met de L serie die uit voorraad leverbaar is door zijn prijs stelling terwijl mijn Ambers nu de deur uit vliegen. Als er iets bekend wordt gemaakt en ik weet het staat het de volgende dag op tweakers :-)
Ik heb me maar alvast ingelezen in het Itho Amber topic. Ik wacht het denk ik nog even af maar het kan zomaar zijn dat ik mijn bestelling van de 9J tzt ga omzetten naar een Amber 95.

Edit: knoop doorgehakt en de Amber besteld in plaats van de Panasonic.

[ Voor 4% gewijzigd door hansvk op 29-06-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:39
[...]

Zijn hier nog ontwikkelingen in (het alloceren vanuit Polen) of is dit alweer van de baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Is de 5KW J nu wel of niet leverbaar?
Jou update van 28 juni is weg gehaald.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

natural colour schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:32:
In de openingspost staat hij nog gewoon op voorraad op 28 juni.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
klump4u schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:51:
[...]

In de openingspost staat hij nog gewoon op voorraad op 28 juni.
Inderdaad ik dacht dat de <update van 28 juni> bij de post van 28 juni te lezen zou zijn...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
natural colour schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:32:
@Pejdref Het is weer doodstil bij alle 4 de Panasonic distributeurs voor wat betreft de 9 J's Een aantal 5 J's zijn op voorraad .In het voorjaar werd aangekondigd te stoppen met de J serie en dat werd weer ontkent door de directie van Panasonic tijdens de ISH beurs. Alle merken zijn druk met het introduceren van R290 dus het ligt voor de hand dat ook daar iets mee staat te gebeuren. De nieuwe L serie is mooi maar voor vele tweakers te duur en met binnen unit. Ik vraag mij dan ook af of alle backorders van de J dit jaar nog wel worden afgeleverd gezien de steeds terugkerende vertragingen of dat wij plotseling worden verast met een nieuw model. Daar is door de distributeurs en installateurs al langer op aangedrongen. Overigens officieel is er niets over bekend.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Besteld:
3x de 9kw...

Besteldatum:
2x op 1 april 2022 (en das geen grapje)
1x op aug. 2022.

Gelukkig draaien we al sinds 2017 met een 6kw...
Dus nog maar even laten hangen t/m deze winter

WAAAANZIN.
nog erger dan de zonnepanelen handel waar ik in zit... 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door paulv1973 op 03-07-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Jan....
Geen nieuws??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Zie de update van 7 juli in de startpost Paul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Wat een drama.
Dus je gaat nu zeggen geen 9J meer.
Wat is dan het vervangende model? K ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
paulv1973 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:38:
Wat een drama.
Dat heb ik niet expliciet genoemd. Maar reken op termijn op een nieuwe J kloon met R290 want daar gaan we zowiezo naar toe. Een K is een gas split R32 met binnenunit de L een hydrosplit met binnenunit en R290. Dus een goedkopere variant hierop wellicht met alleen de electronica binnen in een grotere controller net als zijn concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Carboy54 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:51:
[...]

Dat heb ik niet expliciet genoemd. Maar reken op termijn op een nieuwe J kloon met R290 want daar gaan we zowiezo naar toe. Een K is een gas split R32 met binnenunit de L een hydrosplit met binnenunit en R290. Dus een goedkopere variant hierop wellicht met alleen de electronica binnen in een grotere controller net als zijn concurrenten. Als er nieuws is meld ik het hier direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
paulv1973 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:38:
Wat een drama.
Ik zit ook nog te wachten op mijn 7 J zelfs.
9 maanden geleden besteld .
Maar ik ben gewoon verder aan het bouwen hier thuis zodat ik hem zo buiten aan kan sluiten .
Ik begin het wel een beetje zat te worden het wachten als ze nu maar een datum zeggen weet je waar je aan toe bent.
En de nieuwe modellen zijn gewoon te duur en een te grote binnenunit wat de flexibiliteit van plaatsen erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Herw76 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:29:
[...]

Maar ik ben gewoon verder aan het bouwen hier thuis zodat ik hem zo buiten aan kan sluiten .
Ik begin het wel een beetje zat te worden het wachten als ze nu maar een datum zeggen weet je waar je aan toe bent.
En de nieuwe modellen zijn gewoon te duur en een te grote binnenunit wat de flexibiliteit van plaatsen erg beperkt.
? Mijn orders 5 en 7 J tot en met juni 23 zijn allemaal uitgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
Carboy54 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:28:
[...]

? Mijn orders 5 en 7 J tot en met juni 23 zijn allemaal uitgeleverd.
Ik heb hem besteld bij het bedrijf die voor ons airconditioning aanlegd.
En zij hebben hem besteld bij Multi-import in Rotterdam .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Herw76 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:29:
[...]

1 april 2022 besteld... 2 stuks 9J
Inmiddels 15 8)7 maanden verder.
Ik kan het haast niet geloven.
Ik ga komende maand mijn oude 6kw maar van stal halen.
Was van plan de nieuwe 9J ergens deze zomer op het gemakkie te instaleren en in bedrijf te stellen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
paulv1973 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:24:
[...]

1 april 2022 besteld... 2 stuks 9J
Inmiddels 15 8)7 maanden verder.
Ik kan het haast niet geloven.
Ik ga komende maand mijn oude 6kw maar van stal halen.
Was van plan de nieuwe 9J ergens deze zomer op het gemakkie te instaleren en in bedrijf te stellen. :X
Ik was dat ook van plan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxbal
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-06 17:00
Dit is toch een raar verhaal. Sommigen wachten hier al heel lang op een 9J.
Ik had hem besteld op 20-5-2023 bij allroundklimaat. Er waren 2 9J beschikbaar gekomen (uit het buitenland?) Zou eind mei geleverd worden.
In juni meerdere keren contact gehad en steeds kon geen concrete leverdatum genoemd worden.
Op 29-6-2023 dan de knoop doorgehakt en de bestelling gestorneerd. Er kon geen toezegging gedaan voor een levering uiterlijk week27. Ik heb een harde deadline (ivm werk/vakantie/hulp voor het installeren).
Heb meteen het geld teruggekregen en Allroundklimaat heeft steeds goed gereageerd en is afhankelijk van de distributeur (blijk achteraf aircologic te zijn)

Op 29-6-2023 bij RJtec besteld (beloofde levering 2-5 dagen)
Afgelopen vrijdag (7 juli) stond er plots (zonder vooraankondiging) een vrachtwagen met een warmtepomp op de stoep. Ik was verbaasd maar mooi dat de bestelling binnen is. Afzender was aircologic, maar er zat een sticker met Panasonic Deutschland op. Ik dacht dat zal RJtec zo wel met een nederlandse partij geregeld hebben voor efficienter transport.
In het weekend had ik geen tijd de doos te openen.
Op maandag (10 juli) krijg ik bericht van RJtec dat ze de warmtepomp gaan opsturen....., maar ik had heb al ontvangen...
Blijkt dus dat ik alsnog de 9J van allroundklimaat had ontvangen. Die wordt vandaag weer opgehaald en dus komt er weer een 9J op de markt. Als je dus nog op zoek bent naar een 9J, bij allroundklimaat (of iemand anders die zaken doet met diezelfde distributeur (aircologic)) zou er nu een beschikbaar moeten zijn.
De 9J van RJtec verwacht ik ook vandaag (12-7-2023).
Voelt heel raar, op zelfde dag wordt een 9J gebracht en weer opgehaald.....
Hopelijk gaat het allemaal goed.

Update: vanmiddag bezorgd en de andere opgehaald. Ik kan er nu een streep onder zetten.

[ Voor 2% gewijzigd door Boxbal op 12-07-2023 20:39 . Reden: spelfouten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:20
Boxbal schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:44:
Dit is toch een raar verhaal. Sommigen wachten hier al heel lang op een 9J.
Ik had hem besteld op 20-5-2023 bij allroundklimaat. Er waren 2 9J beschikbaar gekomen (uit het buitenland?) Zou eind mei geleverd worden.
In juni meerdere keren contact gehad en steeds kon geen concrete leverdatum genoemd worden.
Op 29-6-2023 dan de knoop doorgehakt en de bestelling gestorneerd. Er kon geen toezegging gedaan voor een levering uiterlijk week27. Ik heb een harde deadline (ivm werk/vakantie/hulp voor het installeren).
Heb meteen het geld teruggekregen en Allroundklimaat heeft steeds goed gereageerd en is afhankelijk van de distributeur (blijk achteraf aircologic te zijn)

Op 29-6-2023 bij RJtec besteld (beloofde levering 2-5 dagen)
Afgelopen vrijdag (7 juli) stond er plots (zonder vooraankondiging) een vrachtwagen met een warmtepomp op de stoep. Ik was verbaasd maar mooi dat de bestelling binnen is. Afzender was aircologic, maar er zat een sticker met Panasonic Deutschland op. Ik dacht dat zal RJtec zo wel met een nederlandse partij geregeld hebben voor efficienter transport.
In het weekend had ik geen tijd de doos te openen.
Op maandag (10 juli) krijg ik bericht van RJtec dat ze de warmtepomp gaan opsturen....., maar ik had heb al ontvangen...
Blijkt dus dat ik alsnog de 9J van allroundklimaat had ontvangen. Die wordt vandaag weer opgehaald en dus komt er weer een 9J op de markt. Als je dus nog op zoek bent naar een 9J, bij allroundklimaat (of iemand anders die zaken doet met diezelfde distributeur (aircologic)) zou er nu een beschikbaar moeten zijn.
De 9J van RJtec verwacht ik ook vandaag (12-7-2023).
Voelt heel raar, op zelfde dag wordt een 9J gebracht en weer opgehaald.....
Hopelijk gaat het allemaal goed.
toon volledige bericht
Je bent een Boxbal of je bent 't niet _/-\o_

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Artikel vakbladwarmtepompen.nl van 20 juli:

Panasonic verhuist productie propaanwarmtepompen naar Europa

Panasonic heeft de productie van de Aquarea L-serie lucht/water-propaan-warmtepompen van Azië naar Europa overgeheveld. In het Tsjechische Pilsen rolde onlangs het eerste in Europa geproduceerde propaanbuitendeel van de band.

In de fabriek van Panasonic in Pilsen worden al sinds 2018 binnenunits voor lucht/water-warmtepompen geproduceerd. Door de jaren heen heeft de fabrikant de capaciteit van deze locatie steeds verder uitgebreid. Sinds deze maand worden ook de buitenunits van de Aquarea L-generatie propaanwarmtepomp er gemaakt; de productie daarvan is overgeheveld uit Japan.
Kortere doorlooptijd
Het is de bedoeling dat de Tsjechische fabriek van Panasonic uiteindelijk de volledige line-up van binnen- en buitenunits voor Europa gaat leveren. Volgens Panasonic kan de productie-uitbreiding die in de fabriek plaatsvindt eraan bijdragen dat de doorlooptijd van warmtepompen wordt verkort, zodat aan de toenemende vraag naar warmtepompen kan worden voldaan. Behalve dat de productiecapaciteit voor de Europese markt wordt vergroot, kunnen nu ook meer lokaal geproduceerde onderdelen in de warmtepompen worden toegepast.
‘Focus op Europese markt’
Daarnaast zorgt deze ontwikkeling volgens de fabrikant voor meer flexibiliteit, omdat de productie en afnemers van propaanwarmtepompen zich voortaan in dezelfde – Europese – regio bevinden. Onder andere vanuit het R&D-centrum in Duitsland wil Panasonic naar eigen zeggen de focus op de Europese markt verder versterken, onder andere door feedback van Europese installateurs, huishoudens en bedrijven sneller in de productontwikkeling te implementeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Goed nieuws over de verbeterde beschikbaarheid van de J series in de openingspost update 26 juli:
Panasonic problemen met leveringen in Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Carboy54 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:15:
Goed nieuws over de verbeterde beschikbaarheid van de J series in de openingspost update 26 juli:
Is de 7 J bij jou op voorraad?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JOTL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:41
Vandaag is dan eindelijk mijn 9J na 454 dagen wachten via DHPS/Groene-energiewinkel geleverd! Na alle voorbereidingen kan ik nu echt los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
JOTL schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:04:
Vandaag is dan eindelijk mijn 9J na 454 dagen wachten via DHPS/Groene-energiewinkel geleverd! Na alle voorbereidingen kan ik nu echt los.
Lucky you 👏😄

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Eindelijk komen ook de leveringen van de 9J's op gang. Deze en komende maand komen er een behoorlijk aantal binnen als ik Panasonic mag geloven. Vandaag zowaar 4 afgeleverd :-) en er zijn er meer op komst. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ugq7E6muk7SEgtb8B5TDe-5_2No=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jPdjr1cFeYari3wnJ8ndm6vB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puek1981
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 13:35
Eindelijk!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:26
Wat is met de laatste ontwikkelingen de levertijd geworden van de verschillende merken en type WPs? Als je nu besteld moet je dan in het ongunstigste geval ook een jaar+ wachten?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
@CurlyMo Kijk in de startpost. Ik update dat iedere week:

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 20-08-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Conclusie is dus dat de J 9 nu een levertijd hebben van zo'n 3 tot 6 maanden en de rest gewoon per direct beschikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

Conclusie is dus dat de J 9 nu een levertijd hebben van zo'n 3 tot 6 maanden en de rest gewoon per direct beschikbaar is?
Klopt als over 3-6 mnd de 9J nog wordt geproduceerd ja 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Carboy54 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Klopt als over 3-6 mnd de 9J nog wordt geproduceerd ja 🥴
Mijn partner zit met twee kritische vragen. Wat ik overigens fijn vindt, dat mijn partner zo betrokken is.

- Punt 1: Is het vervangen van de 5kW wel echt zo nodig? Die dagen dat het echt koud is doen we wel een extra trui aan.
- Punt 2: Een backup WP in de opslag voor een mogelijke verhuizing is leuk, maar als de levertijden weer prima zijn dan is die noodzaak minder groot.

Is er al wat meer bekend over de EOL status van de 9J?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
CurlyMo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:09:
[...]

Mijn partner zit met twee kritische vragen. Wat ik overigens fijn vindt, dat mijn partner zo betrokken is.

- Punt 1: Is het vervangen van de 5kW wel echt zo nodig? Die dagen dat het echt koud is doen we wel een extra trui aan.
- Punt 2: Een backup WP in de opslag voor een mogelijke verhuizing is leuk, maar als de levertijden weer prima zijn dan is die noodzaak minder groot.

Is er al wat meer bekend over de EOL status van de 9J?
De bovenste 90% van je post staat in het verkeerde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
busscherski schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:54:
[...]

De bovenste 90% van je post staat in het verkeerde topic.
Dat snap ik, maar het gaat even om een stukje context. Dat deel bespreken we al ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
@CurlyMo Officieel is er niets bekend maar er gaan geruchten. Panasonic is zoals altijd zwijgzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Carboy54 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:28:
@CurlyMo Officieel is er niets bekend maar er gaan geruchten. Panasonic is zoals altijd zwijgzaam.
Gaan die geruchten dan ook specifiek over de 9J of over de huidige J (& H) monoblock serie in zijn geheel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

Gaan die geruchten dan ook specifiek over de 9J of over de huidige J (& H) monoblock serie in zijn geheel?
Alle J series die geproduceerd worden als monoblock. De splits zijn al uit productie. Naast de huidige en duurdere nieuwe L serie Bi-bloc en All in One met R290 zal er op termijn een iets voordeligere nieuwe komen met R290. Het huidige R32 wordt voor gebruik tot 12 kw uitgefaseerd de komende 2 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 21-08-2023 09:15 ]

• Jens01
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-06 10:41
Is er al iets bekend over levertermijnen voor de L-serie bi-bloc (KIT-WC07L3E5)?

Ik neig enorm naar de mono J-serie, maar de buitenunit van de L kent een hogere WAF. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Jens01 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:33:
Is er al iets bekend over levertermijnen voor de L-serie bi-bloc (KIT-WC07L3E5)?

Ik neig enorm naar de mono J-serie, maar de buitenunit van de L kent een hogere WAF. :)
Die wekelijkse updates over levertijden staan hier in de start post.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Topicstarter
Breaking News:

Na alle inspanningen van de afgelopen maanden richting Panasonic NL zullen alle openstaande backorders van de 9 J medio oktober zijn uitgeleverd en de nieuwe orders uit voorraad worden geleverd. Er is dan een aanzienlijke hoeveel van dit model beschikbaar. :)

Pagina: 1 2 Laatste