Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-05 14:26
Maikie18 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:11:
[...]

Omdat de temperatuur lager is en er dus minder verlies is?

Laatste weken wat intensiever bezig met monitoring in en om het huis en ik schrik toch wel van het volgende plaatje. In 1 nacht van 27,8 naar 21,8 bij een buitentemperatuur van +- 10 graden
[Afbeelding]
Je ziet hierop wel mooi ook dat naarmate de binnentemperatuur lager wordt het verlies ook minder wordt. Begint met 1 graad verlies per uur naar uiteindelijk 0,3 per uur.
Deze snelle daling van de temperatuur komt voornamelijk omdat je huis heel veel massa heeft, en al die massa is zeker nog geen 28 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15
Rzaan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:09:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid... waarom kun je dit niet trekken?
Als de mantelbuis ruim genoeg is, bedoel ik.
onderschat niet de stijfheid van een "flexibele" leiding. Deze is ongeveer net zo stijf als een PVC buis, die trek je dus niet even een bocht om.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Maikie18 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:11:
[...]

Omdat de temperatuur lager is en er dus minder verlies is?
Onder andere idd :)

Verlies van waterleidingen is goed te achterhalen bijvoorbeeld in de datasheet van Terrendis.
Van split is dat moeilijker. Maar Panasonic geeft daar basaal wel wat van aan hun handleidingen.
Denk aan drukverlies, maar ook aan verlies wat optreedt in volgorde vóór de condensor wat gecompenseerd moet worden door de compressor (maar dan ga ik maar mensen napraten.)
Er is al veel over gezegd in dit topic. Als je zoekt op de term "verlies", ook in voorgaande reeksen, dan vind je heel veel info.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
verkeerslicht schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Mijn ervaring is dat 32mm zich al lastig door een kruipgat in de kruipruimte laat trekken, en dat is dan nog zonder isolatie eromheen (dat laatste zou je helemaal aan gort trekken).

Maar goed, dat is puur gebaseerd op mijn ervaring alleen.
Dan heeft het nu leggen van lege mantelbuizen sowieso weinig nut, hooguit voor elektra. Het gaat om een afstand van circa 20 meter naar de meest logische plek voor een buitenunit. Ik dacht slim te zijn door nu alles in een keer te leggen. Dan zal de grond toch nog een keer open moeten op de leidingen er in te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
mrbee schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:05:
[...]

Dan heeft het nu leggen van lege mantelbuizen sowieso weinig nut, hooguit voor elektra. Het gaat om een afstand van circa 20 meter naar de meest logische plek voor een buitenunit. Ik dacht slim te zijn door nu alles in een keer te leggen. Dan zal de grond toch nog een keer open moeten op de leidingen er in te leggen.
Wat is het beletsel voor nu alles ineens leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
Gary199 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Wat is het beletsel voor nu alles ineens leggen ?
Je hebt me wel aan het denken gezet inderdaad en heb even gebeld met Benem over de Terrendis grondleiding. Ik heb daarnaast de technische documentatie van Nibe geraadpleegd om de diameter te bepalen. Overigens niet gezegd dat er een Nibe komt. Hierbij kom ik voor een wp van 12kW uit op een diameter van 35mm. Dan zou ik een grondleiding van 40mm moeten nemen https://benem.nl/terrendi...t-duo-40-x-160-pe-xa.html

Naast de grondleiding zal ik ook nog elektra erheen moeten brengen (3 fase). Daarnaast zijn er nog sturingskabels nodig. Daarvan wordt mij niet helemaal duidelijk hoeveel kabels/aders er nodig zijn voor de buitenunit. Zou het voldoende zijn om 2 stuks 8 aderige sturingskabels te trekken? Voor de elektra en sturing leg ik een mantelbuis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15
mrbee schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:18:
[...]

Je hebt me wel aan het denken gezet inderdaad en heb even gebeld met Benem over de Terrendis grondleiding. Ik heb daarnaast de technische documentatie van Nibe geraadpleegd om de diameter te bepalen. Overigens niet gezegd dat er een Nibe komt. Hierbij kom ik voor een wp van 12kW uit op een diameter van 35mm. Dan zou ik een grondleiding van 40mm moeten nemen https://benem.nl/terrendi...t-duo-40-x-160-pe-xa.html

Naast de grondleiding zal ik ook nog elektra erheen moeten brengen (3 fase). Daarnaast zijn er nog sturingskabels nodig. Daarvan wordt mij niet helemaal duidelijk hoeveel kabels/aders er nodig zijn voor de buitenunit. Zou het voldoende zijn om 2 stuks 8 aderige sturingskabels te trekken? Voor de elektra en sturing leg ik een mantelbuis.
Weet je heel zeker dat je een 12kW nodig hebt? Veel mensen denken dat, maar dat is echt een serieuze warmtepomp die bij grote huizen of rampzalig slecht geissoleerde huizen hoort.

Ik krijg zelf wel een 12kW maar heb dan ook een huis van 1000m3, en dan nog, doe ik alles met 32x3 leidingen. Meer dan dat komt echt niet vaak voor.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
ConQuestador schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:21:
[...]

Weet je heel zeker dat je een 12kW nodig hebt? Veel mensen denken dat, maar dat is echt een serieuze warmtepomp die bij grote huizen of rampzalig slecht geissoleerde huizen hoort.

Ik krijg zelf wel een 12kW maar heb dan ook een huis van 1000m3, en dan nog, doe ik alles met 32x3 leidingen. Meer dan dat komt echt niet vaak voor.
Beide is waar :) een groot en slecht geïsoleerd huis. De warmtepomp zal het sluitstuk worden, eerst is het plan om isolatie te verbeteren, glas vervangen, wtw aan te leggen en afgiftesysteem naar lage temperatuur te brengen. Daarna bepaal ik definitief het vermogen. Wellicht dat ik dan iets lager uitkom dan 12kW. De buitenunit komt in de tuin op circa 15-20 meter van de kelder waar de doorvoeren komen. De binnenunit ben ik nog niet helemaal uit al lijkt de zolder de meest logische plek ivm beschikbare ruimte daar. Dat betekent dan ook nog een traject van 15 meter inpandig. Zou 32mm dan nog steeds afdoende zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:27

Rzaan

Altijd zoekende

@mrbee
Je zou ook een monobloc (van Panasonic bijvoorbeeld) kunnen nemen.
Dan heb je geen binnenunit nodig.

Voor je SWW neem je dan een WPB.

Zo ga ik het ook doen.
Mijn voortraject (waar ik nu middenin zit) is bijna gelijk aan dat van jou: Zolder isoleren, WTW aanleggen, nieuwe kozijn met triple glas.
Daarna nog beter geïsoleerde vloer (schuimbeton) en VV gekoppeld aan de Panasonic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mrbee schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:31:
[...]

Beide is waar :) een groot en slecht geïsoleerd huis. De warmtepomp zal het sluitstuk worden, eerst is het plan om isolatie te verbeteren, glas vervangen, wtw aan te leggen en afgiftesysteem naar lage temperatuur te brengen. Daarna bepaal ik definitief het vermogen. Wellicht dat ik dan iets lager uitkom dan 12kW. De buitenunit komt in de tuin op circa 15-20 meter van de kelder waar de doorvoeren komen. De binnenunit ben ik nog niet helemaal uit al lijkt de zolder de meest logische plek ivm beschikbare ruimte daar. Dat betekent dan ook nog een traject van 15 meter inpandig. Zou 32mm dan nog steeds afdoende zijn?
neem gewoon een los monoblok van panasonic, die heeft geen binnendeel. afstanden zijn te lang voor een split. voor warm water vanaf de zolder pak je een warmtepompboiler. is gezien de afstanden ook nog goedkoper.

maar pak eerst eens je historische gasverbruik er eens bij, 12kW is niet niks. zou dan eerder 2x 5kW of zo neerzetten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 14:23
Goedenavond,

Voordat ik een nieuw topic start even vragen hoe ik dit aan moet vliegen.

Een ver familielid heeft een woonboerderij gerenoveerd met daarin zes appartementen. Hij heeft de verduurzaamheidsslag een beetje gemist want 1,2,3 hebben een eigen ketel en 4,5,6 zitten op één ketel met boiler van 150l en buffervat in de retour van 40l. Het is gefaseerd tussen 2016 en 2020 opgeleverd.

Informatie:
Er ligt PV, niet relevant voor een WP maar wel handig om te weten of er nog meer bijgelegd moet worden om e.e.a. af te dekken. Installatiegrootte en richting PV weet ik niet maar wel de opwek van de afgelopen jaren.
Er is gebruiksinformatie in m³.
Ketelinstellingen van de drie standalone appartementen zal ik niet krijgen deze zijn verhuurd.
Ik heb van appartement 4,5,6 de installatietekeningen maar van 1,2,3 niet.
Ik heb geen doorsneden van de isolatieschil maar ga er vanuit dat het volgens de toen geldende minimale normen uit het Bouwbesluit is opgeleverd.
De technische ruimte van appartementen 4,5,6 is middenin de woonboerderij en alles ligt vol beton. Er is een oude dars (onverwarmde opgang met grote pui) met betonvloer van waaruit je de technische ruimte bereikt.
Er is 8m tuin rondom dus plaatsing buitenunits vormen geen probleem.
Er is geen kennis bij de eindgebruikers voor DIY.
Koken gebeurt op inductie in alle appartementen.
Indicatie: 5.500m³ per jaar, ca. 10.000 kWh verbruik, ca. 5.000 teruglevering, direct eigenverbruik nog onbekend

Mijn vragen:
1. Diameters leidingwerk en afgifte per ruimte relevant?
2. Kan ik de cijfers ook delen, want ik kom er niet helemaal uit om het verbruik per appartement te schatten?
3. Hoe zal ik de informatie aanleveren (in online doc, in een geschreven topic, screenshots, etc)?
4. Kunnen jullie helpen saus te maken van de installatietekening?
5. Iemand al een idee van een quick-and-dirty oplossing voor het leidingwerk naar de technische ruimte?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

GudZ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:05:
Goedenavond,

Voordat ik een nieuw topic start even vragen hoe ik dit aan moet vliegen.

Een ver familielid heeft een woonboerderij gerenoveerd met daarin zes appartementen. Hij heeft de verduurzaamheidsslag een beetje gemist want 1,2,3 hebben een eigen ketel en 4,5,6 zitten op één ketel met boiler van 150l en buffervat in de retour van 40l. Het is gefaseerd tussen 2016 en 2020 opgeleverd.

Informatie:
Er ligt PV, niet relevant voor een WP maar wel handig om te weten of er nog meer bijgelegd moet worden om e.e.a. af te dekken. Installatiegrootte en richting PV weet ik niet maar wel de opwek van de afgelopen jaren.
Er is gebruiksinformatie in m³.
Ketelinstellingen van de drie standalone appartementen zal ik niet krijgen deze zijn verhuurd.
Ik heb van appartement 4,5,6 de installatietekeningen maar van 1,2,3 niet.
Ik heb geen doorsneden van de isolatieschil maar ga er vanuit dat het volgens de toen geldende minimale normen uit het Bouwbesluit is opgeleverd.
De technische ruimte van appartementen 4,5,6 is middenin de woonboerderij en alles ligt vol beton. Er is een oude dars (onverwarmde opgang met grote pui) met betonvloer van waaruit je de technische ruimte bereikt.
Er is 8m tuin rondom dus plaatsing buitenunits vormen geen probleem.
Er is geen kennis bij de eindgebruikers voor DIY.
Koken gebeurt op inductie in alle appartementen.
Indicatie: 5.500m³ per jaar, ca. 10.000 kWh verbruik, ca. 5.000 teruglevering, direct eigenverbruik nog onbekend

Mijn vragen:
1. Diameters leidingwerk en afgifte per ruimte relevant?
2. Kan ik de cijfers ook delen, want ik kom er niet helemaal uit om het verbruik per appartement te schatten?
3. Hoe zal ik de informatie aanleveren (in online doc, in een geschreven topic, screenshots, etc)?
4. Kunnen jullie helpen saus te maken van de installatietekening?
5. Iemand al een idee van een quick-and-dirty oplossing voor het leidingwerk naar de technische ruimte?
Start toch maar even een nieuw topic en vermeld zoveel mogelijk info die je hebt. Dat zal beste resultaat geven.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:40
Hier nog ELGA met ketel en zonneboilers (max 135cm hoogte)

Ik wil naar een full electric oplossing als dat niet al te ingewikkeld is.

Mijn vraag: met een monoblocq in de tuin is het ca. 10m naar de ruimte waar de ketel en de zonneboilers staan (op zolder, 6m hoogte).
Kan ik met een monoblocq buiten de boiler opwarmen (heeft daar een spiraal voor). Of moet ik dan een aparte WPB unit en zit ik dan eigenlijk aan een Hewalex unit vast als enige optie?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-05 14:22
flippy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:53:
[...]

neem gewoon een los monoblok van panasonic, die heeft geen binnendeel. afstanden zijn te lang voor een split. voor warm water vanaf de zolder pak je een warmtepompboiler. is gezien de afstanden ook nog goedkoper.

maar pak eerst eens je historische gasverbruik er eens bij, 12kW is niet niks. zou dan eerder 2x 5kW of zo neerzetten.
Hier ook een 12kw warmtepomp. Is de tweede stap na gestart te zijn met hybride. Zou een volgende keer ook voor twee kleinere gaan. Dus in het kader bouw het eerste voor je vijand, de tweede voor een vriend en de derde voor jezelf. Mijn derde poging zijn twee kleinere warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:42
[...]
afstanden zijn te lang voor een split.
Vanwege leidingweerstand of warmteverlies of beide? Zou het in het tweede geval kunnen om de persleidingen door de 40mm van een voorgeisoleerde rondleiding te trekken?

In de categorie gekke vragen die bij me opkomen...
voor warm water vanaf de zolder pak je een warmtepompboiler. is gezien de afstanden ook nog goedkoper.
Dat advies zal denk ik zelfs in het geval het bovenstaande kan en helpt nog steeds het beste zijn. Het extra grote verschil in temperatuur medium en omgeving bij SWW zal moeilijk te compenseren zijn met extra isolatie. Weliswaar een aanname zonder berekening.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!
afstanden zijn te lang voor een split.
Dat blijf jij roepen, dus ik blijf daar tegenin brengen dat ik met ca 17 meter koelmiddelleiding in de winter de hoogste COP uit dit hele topic haal. @mrbee
De koelmiddelleiding van @Grolsch is volgens mij nog wat langer en ook bij hem werkt dit probleemloos.
Hetzelfde geldt voor vele anderen in het Ecodan topic, want daarin zitten op een enkele uitzondering na alleen maar split systemen.

Enige nuance lijkt dus nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:28:
[...]

Dat blijf jij roepen, dus ik blijf daar tegenin brengen dat ik met ca 17 meter koelmiddelleiding in de winter de hoogste COP uit dit hele topic haal. @mrbee
De koelmiddelleiding van @Grolsch is volgens mij nog wat langer en ook bij hem werkt dit probleemloos.
Hetzelfde geldt voor vele anderen in het Ecodan topic, want daarin zitten op een enkele uitzondering na alleen maar split systemen.

voor elk sucsesverhaal zijn er tientallen dramagevallen.

verder reageer ik niet meer op deze discussie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
flippy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:30:
[...]

voor elk sucsesverhaal zijn er tientallen dramagevallen.

verder reageer ik niet meer op deze discussie.
Het zou prettig zijn als jij je aan je woord houdt, en verder dus geen onzin verhalen de wereld in helpt, tnx :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Andrehj schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:28:
[...]

Kennelijk sluit het een het ander niet uit. Al te stellige uitspraken liggen door hun aard het eerst op hun rug. Jezelf ingraven leidt meer dan gemiddeld tot een z.g. geharnast standpunt. Meestal is dat een beetje dom
Een goede COP heeft immer meerdere oorzaken. Als isolatie van de koudemiddel leiding en grote rol speelt dan is er alle aanleiding op dat punt goed werk te leveren.
Een matige kamertemperatuur levert het meest op bij een lage buiten temperatuur.
Een hoge COP kan niet zonder stapeling van meerdere positieve effecten.
Dat is wat ik in 1 stookseizoen met een WP heb ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
"voor elk succes verhaal zijn er tientallen dramagevallen".

De boekhouding daarvan wil ik wel eens zien.

Als de leidingen goed zijn aangelegd en het koelmiddel afgestemd op de lengte is er nauwelijks een probleem, zo heb ik hier al eens voorbij zien komen.

Wat ik aan info tegen kwam ( goed of minder goed )

Prestaties
Bij de monoblock uitvoering zit de condensor in de buitenunit. Dit buitendeel is qua formaat groter dan de split uitvoering. Dat is niet voor niets. De monoblock heeft namelijk een groter verdamper oppervlak beschikbaar voor de warmteoverdracht van de energie van de buitenlucht. Daardoor haalt de monoblock een hoger rendement (COP). Doordat hij effectiever energie uit de buitenlucht kan halen, heeft hij een hoger temperatuurbereik.
Er zit ook een grotere ventilator op. Dit betekent dat eenzelfde hoeveel lucht verzet kan worden met een lager toerental. Dat betekent ook minder bewegingen en dus ook minder geluidsproductie.
En mogelijk ook minder snel de volgende defrost ?

Wellicht geven de data van eenzelfde WP in mono en split uitvoering richting aan de verschillen in efficiency indien die er zijn.
Misschien kan/wil iemand eerst eens die data publiceren alvorens nieuwe bewering(en) te doen ?

[ Voor 82% gewijzigd door Gary199 op 03-06-2023 09:12 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

We gaan toch niet weer die eindeloze split vs monoblock discussie aanwakkeren?!

De ervaring op Tweakers is dat het allebei gewoon werkt, pick your poison.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 16:21

Superbeagle

Always smile

DutchWing schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:56:
Niet? Zo komen we nooit aan deel 12… De meeste onderwerpen zoals leidingdiameter, COP, geluid/trilling, locatie, subsidie, etc zijn al jaren wederkerend. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 23:51
DutchWing schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:56:

De ervaring op Tweakers is dat het allebei gewoon werkt, pick your poison.
Ik heb na meer dan een jaar volgen van de diverse Wp topics nog altijd geen idee wanneer een split technisch beter zal werken en wanneer een mono…

Ik zie voornamelijk meningen over en weer vliegen…

Het zal per situatie verschillen, maar onder welke condities de ene techniek voordeel biedt en wanneer de andere lijkt compleet onder water te blijven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Superbeagle schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:29:
[...]

Niet? Zo komen we nooit aan deel 12… De meeste onderwerpen zoals leidingdiameter, COP, geluid/trilling, locatie, subsidie, etc zijn al jaren wederkerend. :)
De keus voor een type moet/zal ergens op gebaseerd zijn en de argumenten daarvoor behoeven onderhoud vanwege verandering aan/van de Warmtepomp i.h.a.
Valideren dus van de ontwikkelingen/wijzigingen aan de verschillende systemen.
Niets staat voor eeuwig vast. Dat zal discussie geven en komt een keuze ten goede.

Voor mij telde dat een split de elektronica en de aansluitingen nagenoeg geheel binnenshuis heeft en daardoor vrij van weersinvloeden etc.
Het ontbreken van bevriezingsgevaar bij een Split was ook zwaarwegend
Het F-gassen verhaal is op de koop toegenomen. De wat meer onhandelbare dikke waterleidingen waren ook een minder gewenst obstakel. Eventueel ruimtegebrek is een ander argument.
Een efficiency deficit van de Split t.o.v. een Mono speelt zich m.i. af achter de komma indien de aanleg vakkundig gebeurt omdat verliezen vooraan in een keten door een latere multiplier toenemen. En er is een fundamenteel verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 03-06-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
[...]

12kW is fors inderdaad. Dat is gebaseerd op de huidige situatie. Gasverbruik is gemiddeld tussen de 2500-3000m3. Dit verwacht ik wel te kunnen reduceren door isolatie van de zolder, isolatieglas in de hele woning, aanleg wtw, bg vloerisolatie en aanleg vloerverwarming. Na al deze maatregelen is een 8-10 kW warmtepomp wellicht voldoende.

Het opdelen van sww en verwarming is een goeie daar ga ik verder naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mrbee schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:29:
[...]

12kW is fors inderdaad. Dat is gebaseerd op de huidige situatie. Gasverbruik is gemiddeld tussen de 2500-3000m3. Dit verwacht ik wel te kunnen reduceren door isolatie van de zolder, isolatieglas in de hele woning, aanleg wtw, bg vloerisolatie en aanleg vloerverwarming. Na al deze maatregelen is een 8-10 kW warmtepomp wellicht voldoende.

in dat geval is een cascade van 2x 5kW meer dan zat. heb je genoeg vermogen voor nu en kan je ver genoeg afschalen om pendelen te voorkomen als je later verder bent met je energiemaatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-04 12:18
verkeerslicht schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:03:
[...]

Denk dat je doelt op een monoblock? Daar bestaan kant en klare leidingen voor.

Terrendis (meest gebruikt hier):
https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html

Minder bekend, maar volgens mij ook mooi spul:
https://www.heima24.de/ro...-aussenmantel-125-mm.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5Hw4EziLKmhiBcXiNfu8-LR68A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZgrlwp3Sd1yAZCOD2uUMXgX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook van die grondleiding toegepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
[...]

Het zou m.i. niet verbazen als uiteindelijk - na alle genoemde maatregelen/aanpassingen - 6kW over blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gary199 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:52:

Wat ik aan info tegen kwam ( goed of minder goed )

Prestaties
Bij de monoblock uitvoering zit de condensor in de buitenunit. Dit buitendeel is qua formaat groter dan de split uitvoering. Dat is niet voor niets. De monoblock heeft namelijk een groter verdamper oppervlak beschikbaar voor de warmteoverdracht van de energie van de buitenlucht. Daardoor haalt de monoblock een hoger rendement (COP). Doordat hij effectiever energie uit de buitenlucht kan halen, heeft hij een hoger temperatuurbereik.
Er zit ook een grotere ventilator op. Dit betekent dat eenzelfde hoeveel lucht verzet kan worden met een lager toerental. Dat betekent ook minder bewegingen en dus ook minder geluidsproductie.
En mogelijk ook minder snel de volgende defrost ?

Wellicht geven de data van eenzelfde WP in mono en split uitvoering richting aan de verschillen in efficiency indien die er zijn.
Misschien kan/wil iemand eerst eens die data publiceren alvorens nieuwe bewering(en) te doen ?
Sorry @DutchWing , maar niet kloppende info moet wel even gecorrigeerd worden.

Ik ken hoofdzakelijk Mitsubishi, en voor Mitsubishi geldt in ieder geval dat bovenstaande verhaal niet klopt. Monoblock en Split zitten beide in exact dezelfde behuizing. Verdamperoppervlak en ventilator zijn ook precies gelijk, en uit de databooks (links zie Ecodan topic) blijken ook geen significante verschillen in rendement.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:10:
Ik heb na meer dan een jaar volgen van de diverse Wp topics nog altijd geen idee wanneer een split technisch beter zal werken en wanneer een mono…
Ik zie voornamelijk meningen over en weer vliegen…
Het zal per situatie verschillen, maar onder welke condities de ene techniek voordeel biedt en wanneer de andere lijkt compleet onder water te blijven.
Samen met @Proton_ (die een monoblock heeft) heb we geprobeerd een onpartijdig vergelijk op te stellen. Die vind je in een eigen hoofdstuk in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 03-06-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Andrehj schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:55:
[...]

Sorry @DutchWing , maar niet kloppende info moet wel even gecorrigeerd worden.

Ik ken hoofdzakelijk Mitsubishi, en voor Mitsubishi geldt in ieder geval dat bovenstaande verhaal niet klopt. Monoblock en Split zitten beide in exact dezelfde behuizing. Verdamperoppervlak en ventilator zijn ook precies gelijk, en uit de databooks (links zie Ecodan topic) blijken ook geen significante verschillen in rendement.
Bereidwillig aannemend dat een Split t.o.v. een Mono bij leidingen boven 10m1 tussen intern en extern deel 2% minder efficient werkt, kost dat in een voorkomend geval bij plm. Eur 2.000,- energiekosten Eur 40,- per jaar.
Zo lang geen feitelijke data beschikbaar zijn is het vermoedelijk ook voor niemand voldoende interessant deze te vergaren/presenteren. ( een m.i. menselijk en acceptabel standpunt )
Daarmede lijkt het van ondergeschikt en verwaarloosbaar belang.
In feite zijn er 2 belangrijke systeem aspecten t.a.v de sCOP en dat zijn isolatie en afgifte.

[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 03-06-2023 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 14:23
Bump naar topic voor mijn familielid.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

Zeer interessante info voor plaatsing van een nieuwe Panasonic en Amber R290 propaan monobloc en andere merken:

Welke normen toepassen bij R290 warmtepompen?

[ Voor 28% gewijzigd door Carboy54 op 03-06-2023 14:22 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Carboy54 met kanttekening dat er in dat topic vooralsnog geen consensus is en dat het onderwerp "verzekering" daar nog niet eens gepasseerd is :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

Proton_ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:35:
@Carboy54 met kanttekening dat er in dat topic vooralsnog geen consensus is en dat het onderwerp "verzekering" daar nog niet eens gepasseerd is :)
Inderdaad het staat nog in de kinderschoenen maar blijft interessant om te volgen voor de toekomst.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Proton_ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:35:
Het verzekeringsvraagstuk heeft de discussie juist aangewakkerd ;) Maar tot nu toe is uit niets gebleken dat de verzekering eisen stelt mbt zonering.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
fsfikke schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:48:
[...]

Het verzekeringsvraagstuk heeft de discussie juist aangewakkerd ;) Maar tot nu toe is uit niets gebleken dat de verzekering eisen stelt mbt zonering.
Assurantiemaatschappijen hebben het liefst een wettelijke basis voor hun procedures m.b.t. schade uitkeringen. Hun juristen zijn in de 1e plaats "regelneven" en veel minder techneuten. Jurisprudentie HR betreft juiste wetstoepassing en niet de techniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 22:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfiNjzJWOrfHRiGg3RAS5yoUNfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svudgHM3O7v1VYqceQ7jIFFN.jpg?f=fotoalbum_large

De tijd herhaalt zich

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:44
Ben aan het inlezen wat betreft instellen voor de warmtepomp en probeer zoveel mogelijk info te lezen en te begrijpen. Vaak kom je hierbij afkortingen en termen tegen wat het opdoen van de kennis vertraagd en lastig maakt.

Zo kwam ik ook in de OP een stukje tegen over graaddagen wat ik door het missen van een stukje info niet begreep. Het gaat namelijk om de standaard temperatuur van 18 graden. Toegevoegd hieronder waardoor het net ff begrijpender leest voor een leek zoals ik. :)

Misschien kan dit worden aangepast?
Graaddagen
Een graaddag is gedefinieerd als referentietemperatuur minus de gemiddelde temperatuur over de gehele dag, geminimaliseerd op 0. De gemiddelde temperatuur over een dag is in Nederland typisch gemeten bij het KNMI in de Bilt. Dit is standaard 18 graden. Als de gemiddelde temperatuur over een bepaalde dag 10 graden Celsius was, dan heeft die dag een equivalent van 8 graaddagen. Als de gemiddelde temperatuur hoger ligt dan de referentietemperatuur (bijvoorbeeld 20 graden), dan is er typisch geen verwarming nodig; het aantal graaddagen is dan 0 (en niet -2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28
Zijn er hier mensen die een Stiebel Eltron warmtepomp hebben? Wij hebben thuis de WPL15ACS staan. Wij hebben sinds 3 weken de sleutel en ik ben bezig met het optimaliseren van het warme tapwater. De WP heeft een ingebouwd Legionellaprogramma, maar die draait dagelijks om 1 uur 's nachts als dit programma op actief staat. Nu probeer ik via Home Assistant dit wekelijks te doen. In beide gevallen wordt de 60 graden echter niet gehaald (sensor van de WP zelf, uitgelezen via Modbus). De maximale temperatuur die ik in kan stellen is 60 graden.

Temperatuur via het Legionellaprogramma:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_8WXe15_5387xdEAlAsVYYNWcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ryDUfTQ2ZZ6pICMtxl4Zan9z.png?f=fotoalbum_large

En via modbus temperatuur naar 60 graden zetten om 14 uur 's middags
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0lEn_O_fn7LGDrybsD07Dv1Xkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hk7ZTtpSi531vj36p4FYQ5oI.png?f=fotoalbum_large
En dit doet het setpont van het warme water. Opvallend is dat deze eerst netjes naar 60 gaat, en dan automatisch lager wordt gezet op iets boven 56 graden, en dan rond 17 uur weer door Home Assistant op 50 graden wordt gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxRYOQrmLyBISInVMXWj82uI8fc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aNnBLl4gpoMQfKVGqIKRJsJ6.png?f=fotoalbum_large

In beide gevallen (Legionellaprogramma en via modbus) wordt de 60 graden niet gehaald, laat staan dat deze 20 minuten op deze temperatuur blijft. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:26:
In beide gevallen (Legionellaprogramma en via modbus) wordt de 60 graden niet gehaald, laat staan dat deze 20 minuten op deze temperatuur blijft. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Als deze WP R410a of R32 koelmiddel gebruik dan kan ie op de compressor het SWW nooit op 60 graden krijgen. Het laatste stukje moet dus met een elektrisch verwarmingselement.
Ik gok dat die op de een of andere manier uitgeschakeld (of niet aanwezig) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 21:56
[...]

Ik heb hier een 12 kw tcap Panasonic gehad, echt beestige apparaat. Komt echt veel warmte uit. Continu 12 kw is dik over de 30m3 gas op een dag. Dat is echt heel veel! Ik kwam van bijna 3500m3 gas. Deed ie op z'n sloffen.
Als je nog zo veel gaat isoleren dan is een 12 kw echt te groot. Ik ben inmiddels over op een 9 kw niet tcap want de vorige was te groot geworden door overmatig isoleren.
Ik zou eerder een iets te kleine kopen dan een te grote om eerlijk te zijn. Pusht je alleen maar om eerder en meer te isoleren, en je kan altijd nog ff noodbij verwarmen met backup heater of plaatselijk een straalkacheltje oid

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28
Andrehj schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Als deze WP R410a of R32 koelmiddel gebruik dan kan ie op de compressor het SWW nooit op 60 graden krijgen. Het laatste stukje moet dus met een elektrisch verwarmingselement.
Ik gok dat die op de een of andere manier uitgeschakeld (of niet aanwezig) is.
Volgens mij is deze wel aanwezig en hij zou het moeten doen. De NHZ Warm Water Totaal (verbruik in kWh door het elektrisch verwarmingselement) loopt na een run op, dus er gebeurt wel iets.

Ik heb eerder contact gehad met @Scoutertje die dezelfde WP heeft. Bij hem was de max 52 graden omdat de aansluiting van het elektrisch element verkeerd om was gemonteerd vanuit de fabriek. Wij zouden hetzelfde probleem kunnen hebben, echter dan zou ik verwachten dat de NHZ niet oploopt (er wordt daadwerkelijk 5 kWh verbruikt gemeten door de slimme meter).

Ik zou Stiebel kunnen vragen om het serienummer te controleren (als dat makkelijk af te lezen is zonder de unit te openen, maar de vraag is of ze met mij zaken willen doen omdat ik geen installateur ben.

[ Voor 33% gewijzigd door manusjevanalles op 03-06-2023 20:53 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 09:43

dof

Baapje327 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Ik heb hier een 12 kw tcap Panasonic gehad, echt beestige apparaat. Komt echt veel warmte uit. Continu 12 kw is dik over de 30m3 gas op een dag. Dat is echt heel veel! Ik kwam van bijna 3500m3 gas. Deed ie op z'n sloffen.
Als je nog zo veel gaat isoleren dan is een 12 kw echt te groot. Ik ben inmiddels over op een 9 kw niet tcap want de vorige was te groot geworden door overmatig isoleren.
Ik zou eerder een iets te kleine kopen dan een te grote om eerlijk te zijn. Pusht je alleen maar om eerder en meer te isoleren, en je kan altijd nog ff noodbij verwarmen met backup heater of plaatselijk een straalkacheltje oid
@mrbee Hier net zo, vorige bewoners stookten 3600m3. Inmiddels al e.e.a. aan isolatie gedaan en m'n 9kW Pana j monobloc kan het goed aan. Blij dat ik niet zwaarder heb gekozen, want het terug kunnen moduleren tot 1/2 kW verbruik continu is erg prettig.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Andrehj schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Samen met @Proton_ (die een monoblock heeft) heb we geprobeerd een onpartijdig vergelijk op te stellen. Die vind je in een eigen hoofdstuk in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Had ik gezien. Misschien is het gewoon zo simpel, misschien wil ik er “teveel” van snappen.

Specifieke vragen voor mijn situatie ga ik wel in eigen topic gooien. Maar 1 kan wel centraal.

Mono bevriezing risico zou toch voorkomen moeten kunnen worden met glycol? Lijkt echter weinig gedaan te worden? Acht men risico voldoende laag?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ronald schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:10:
[...]

Had ik gezien. Misschien is het gewoon zo simpel, misschien wil ik er “teveel” van snappen.

Specifieke vragen voor mijn situatie ga ik wel in eigen topic gooien. Maar 1 kan wel centraal.

Mono bevriezing risico zou toch voorkomen moeten kunnen worden met glycol? Lijkt echter weinig gedaan te worden? Acht men risico voldoende laag?
Als je met glycol gaat werken heb je een warmtewisselaar nodig als systeemscheiding. Geeft extra verliezen en kosten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:26:
[...]

Als je met glycol gaat werken heb je een warmtewisselaar nodig als systeemscheiding. Geeft extra verliezen en kosten.
Waarom een warmtewisselaar/systeemscheiding nodig ?

[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 04-06-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Gary199 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:29:
[...]

Waarom een warmtewisselaar/systeemscheiding nodig ?
Omdat je anders heel veel glycol nodig hebt en je dat ook weer moet toevoegen als je cv systeem een keer leeg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:45:
[...]

Omdat je anders heel veel glycol nodig hebt en je dat ook weer moet toevoegen als je cv systeem een keer leeg moet.
Duidelijk, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:10:
3x ja.
Sommigen voegen vorstbeveiligingskleppen toe die automatisch open gaan als het water bij de buitenunit te ver afkoelt. Dit levert wel weer andere problemen op. Hierover kun je volgens mij in het Panasonic Mono topic veel terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je een wp hebt met een externe circulatiepomp kan je met een simpele schakeling tijdens een stroomuitval deze laten draaien op een UPS als het vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Uit berichten hier ontstaat m.i. de indruk dat echt meer directe aandacht wordt besteed aan het halen van een hoge COP dan dat dit het geval is t.a.v. het beperken van pendelen, terwijl beide eng verbonden zijn doch verschillende benadering behoeven, n.l. stoken straks langs het lijntje voor de COP terwijl dat m.i. het pendelen juist bevordert hetgeen deels voorkomen kan worden met juist een flinke hysterese door de thermostaat. Vraag me af wat een aangepaste WAR werkelijk kan bijdragen aan "anti pendel" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:14:
Als je een wp hebt met een externe circulatiepomp kan je met een simpele schakeling tijdens een stroomuitval deze laten draaien op een UPS als het vriest.
Zou mijn voorkeur hebben. Geeft minste gedoe maar heb desondanks liever de elektronica zo veel als mogelijk binnen hangen en dus Split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:59
Gary199 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:20:
[...]

Zou mijn voorkeur hebben. Geeft minste gedoe maar heb desondanks liever de elektronica zo veel als mogelijk binnen hangen en dus Split.
UPS is een leuk idee, maar het grootste risico is wanneer een paar dagen de stroom uitvalt, de UPS toch al vrij snel leeg is. Bij mijn monoblok Nibe systeem zit de waterpomp op zolder en kan ik deze apart voeden. Met een EV en een omvormer van 12V ->230 V zou je dit langer kunnen volhouden verwacht ik.
Maar als voorzorg voor die keer dat langere tijd de stroom uitvalt kan ik twee kranen dichtzetten en de WP afkoppelen zodat die leegloopt terwijl het systeem onder druk blijft. We gaan het zien, ik hoop dat we het niet nodig gaan hebben.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Gary199 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:16:
Uit berichten hier ontstaat m.i. de indruk dat echt meer directe aandacht wordt besteed aan het halen van een hoge COP dan dat dit het geval is t.a.v. het beperken van pendelen, terwijl beide eng verbonden zijn doch verschillende benadering behoeven, n.l. stoken straks langs het lijntje voor de COP terwijl dat m.i. het pendelen juist bevordert hetgeen deels voorkomen kan worden met juist een flinke hysterese door de thermostaat. Vraag me af wat een aangepaste WAR werkelijk kan bijdragen aan "anti pendel" .
Er is natuurlijk een verschil tussen pendelen omdat er tijdens voortdurende warmtevraag tekort afgifte is waardoor de warmtepomp besluit uit te gaan en uitschakelen door thermostaat omdat setpoint bereikt is.

Het ene kun je wel beperken met grote hysterese… het ander niet.

Ik zou diep ongelukkig worden van grote hysterese… dan heb ik een paar graden extra nodig om comfort te houden… ga ik daardoor extra maatregelen(kosten) moeten nemen? Vast wel. Gaat het systeem daar een paar procent meer door verbruiken? Vast ook.

Mijn huis is niet gebouwd met enig oog op verwarming puur WAR. Dus de illusie van hoogste COP heb ik al lang in de greppel gegooid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Ronald schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Er is natuurlijk een verschil tussen pendelen omdat er tijdens voortdurende warmtevraag tekort afgifte is waardoor de warmtepomp besluit uit te gaan en uitschakelen door thermostaat omdat setpoint bereikt is.

Het ene kun je wel beperken met grote hysterese… het ander niet.

Ik zou diep ongelukkig worden van grote hysterese… dan heb ik een paar graden extra nodig om comfort te houden… ga ik daardoor extra maatregelen(kosten) moeten nemen? Vast wel. Gaat het systeem daar een paar procent meer door verbruiken? Vast ook.

Mijn huis is niet gebouwd met enig oog op verwarming puur WAR. Dus de illusie van hoogste COP heb ik al lang in de greppel gegooid
Wordt die voortdurende warmtevraag niet (ook) veroorzaakt door strak langs het lijntje met 0,1*C hysterese te willen stoken, om het even of dat is voor hoge COP of voor max aan comfort ? Is 0,5 - 1*C extra bij grotere hysterese niet reeds voldoende voor behoud comfort ?
Hier stook ik WAR en streef naar plm. 20,5 - 21,5*C en de thermostaat grijpt in bij 22*C

Mijn stelling blijft, dat stoken strak langs het lijntje niet bevorderlijk is voor het bestrijden van pendelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gary199 op 04-06-2023 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Henielma schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:29:
[...]

UPS is een leuk idee, maar het grootste risico is wanneer een paar dagen de stroom uitvalt, de UPS toch al vrij snel leeg is. Bij mijn monoblok Nibe systeem zit de waterpomp op zolder en kan ik deze apart voeden. Met een EV en een omvormer van 12V ->230 V zou je dit langer kunnen volhouden verwacht ik.
Maar als voorzorg voor die keer dat langere tijd de stroom uitvalt kan ik twee kranen dichtzetten en de WP afkoppelen zodat die leegloopt terwijl het systeem onder druk blijft. We gaan het zien, ik hoop dat we het niet nodig gaan hebben.
Die pompen zijn behoorlijk zuinig. Hij hoeft ook niet continu aan te staan. 1 minuut aan en 5 minuten uit is al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Die pompen zijn behoorlijk zuinig. Hij hoeft ook niet continu aan te staan. 1 minuut aan en 5 minuten uit is al voldoende.
Meestal valt de stroom ook niet dagenlang uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Gary199 op 04-06-2023 11:49 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dof

dof

Wat betreft WP zonder stroom met grote kans op bevriezing heb ik volgende maatregel:

Kans op bevriezing?
a) stroomuitval is zeldzaam in .nl , maar goed stel dat dat 1 x in 5 jaar voorkomt.
b) vrieskou komt ook al zeldzaam voor in .nl, stel dat op max 5 dagen per jaar (is al vrij veel volgens knmi)
c) stroomuitval EN vrieskou samen is nog zeldzamer hoewel er wel een zekere correlatie kan zijn.
Maar goed, voor mezelf hou ik even kans op 1 x in de 10 jaar aan.

Blijft dat het een zeldzaam verschijnsel zal zijn, maar als het voorkomt dan is het wel funest voor je WP.

Volgens eerdere discussie met @flippy is me duidelijk dat de warmtewisselaar in de WP het meest kritisch is voor bevriezing. Gaat die stuk dan is het eigenlijk einde van je WP, want dat repareren is erg lastig en dus duur. Als volgende kwetsbare onderdelen zijn er de flowmeter en de pomp.

Je kunt allerlei technische dingetjes verzinnen om bevriezing te voorkomen (WP met UPS, WP op accu met hybride omvormer, vorstkleppen e.d.), maar je moet er dan wel vertrouwen dat die het doen op het moment dat het nodig is. Ik heb slechte ervaring met dit soort dingen; op het moment dat een euvel voorkomt is er toevallig wat mee aan de hand/in onderhoud/versleten/etc.

Vandaar dat ik een geplastificeerd noodbriefje in de buurt van de WP heb met "WAT TE DOEN BIJ BEVRIEZING".

EDIT: moet zijn "WAT TE DOEN BIJ BEVRIEZING EN STROOMUITVAL" :)

Met instructies om de werkschakelaars uit te zetten, bepaald klepje op de WP open te doen, filter eruit te trekken en daarmee de boel te laten leeglopen in de grindbak. Sowieso is er altijd een buur met sleutel in de buurt die ik dit kan vragen.
Zoiets geeft me wat meer vertrouwen en peace of mind :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:37
dof schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:19:
Wat betreft WP zonder stroom met grote kans op bevriezing heb ik volgende maatregel:

Kans op bevriezing?
a) stroomuitval is zeldzaam in .nl , maar goed stel dat dat 1 x in 5 jaar voorkomt.
b) vrieskou komt ook al zeldzaam voor in .nl, stel dat op max 5 dagen per jaar (is al vrij veel volgens knmi)
c) stroomuitval EN vrieskou samen is nog zeldzamer hoewel er wel een zekere correlatie kan zijn.

Blijft dat het een zeldzaam verschijnsel zal zijn, maar als het voorkomt dan is het wel funest voor je WP.

Volgens eerdere discussie met @flippy is me duidelijk dat de warmtewisselaar in de WP het meest kritisch is voor bevriezing. Gaat die stuk dan is het eigenlijk einde van je WP, wat dat repareren is erg lastig en dus duur. Als volgende kwetsbare onderdelen zijn dat de flowmeter en de pomp.

Je kunt allerlei technische dingetjes verzinnen om bevriezing te voorkomen (WP met UPS, WP op accu met hybride omvormer, vorstkleppen e.d.), maar je moet dan wel vertrouwen dat die het doen op het moment dat het nodig is. Ik heb slechte ervaring in dit soort dingen; op het moment dat een euvel voorkomt is er toevallig wat mee aan de hand/in onderhoud/versleten/etc.

Vandaar dat ik een geplastificeerd noodbriefje in de buurt van de WP heb met "WAT TE DOEN BIJ BEVRIEZING". Instructies om de werkschakelaars uit te zetten, bepaald klepje op de WP open te doen, filter eruit te trekken en de boel te laten leeglopen op de grindbak. Sowieso is er altijd een buur met sleutel in de buurt die ik dit kan vragen.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb ook een voorziening om de warmtepomp leeg te laten lopen in het geval dat.

Maar waar ik nog mee zit is het volgende: Wat als om bijv. 1 uur 's nachts de stroom uitvalt en het vriest buiten. Hoe wordt ik gewekt om de warmtepomp leeg te laten lopen, voordat deze bevroren is.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Iemand die mij hier een advies over kan geven?
BarryH schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:42:
Hier nog ELGA met ketel en zonneboilers (max 135cm hoogte)

Ik wil naar een full electric oplossing als dat niet al te ingewikkeld is.

Mijn vraag: met een monoblocq in de tuin is het ca. 10m naar de ruimte waar de ketel en de zonneboilers staan (op zolder, 6m hoogte).
Kan ik met een monoblocq buiten de boiler opwarmen (heeft daar een spiraal voor). Of moet ik dan een aparte WPB unit en zit ik dan eigenlijk aan een Hewalex unit vast als enige optie?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 22:31
Ik heb afsluiters en aftapkraantjes aan de binnen gevel op de plaats waar de wp staat. Verder is voor dat de stroom uitvalt heel het leidingnet en toebehoren 30 plus graden. Het zit ook allemaal geïsoleerd Dat vriest echt niet kapot in een paar uur. Als het echt zo hard vriest en je hebt geen stroom heb je binnen ook een probleem op den duur ook een cv ketel doet het niet zonder stroom.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:06
BarryH schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:44:

[...]
Het lijkt mij dat dat zou moeten kunnen. Je boiler zal toch ook nog een backup hebben voor het geval het te koud wordt?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gary199
dof schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:19:

Kans op bevriezing?

Volgens eerdere discussie met @flippy is me duidelijk dat de warmtewisselaar in de WP het meest kritisch is voor bevriezing. Gaat die stuk dan is het eigenlijk einde van je WP, wat dat repareren is erg lastig en dus duur. Als volgende kwetsbare onderdelen zijn dat de flowmeter en de pomp.

Je kunt allerlei technische dingetjes verzinnen om bevriezing te voorkomen (WP met UPS, WP op accu met hybride omvormer, vorstkleppen e.d.), maar je moet dan wel vertrouwen dat die het doen op het moment dat het nodig is. Ik heb slechte ervaring in dit soort dingen; op het moment dat een euvel voorkomt is er toevallig wat mee aan de hand/in onderhoud/versleten/etc.

Vandaar dat ik een geplastificeerd noodbriefje in de buurt van de WP heb met "WAT TE DOEN BIJ BEVRIEZING". Instructies om de werkschakelaars uit te zetten, bepaald klepje op de WP open te doen, filter eruit te trekken en de boel te laten leeglopen op de grindbak. Sowieso is er altijd een buur met sleutel in de buurt die ik dit kan vragen.
Goed geregeld.
Vorst en stroomuitval tegelijk herinner ik me gedurende een winter ergens in de 2e helft van de 60 ' iger jaren. Situatie: veel wind, mist en vriezend weer.
Hoogspanningskabels konden de last van veel ijzel niet meer aan en braken. Kruinen van bomen sneuvelden ook onder die zware last. Op sommige plaatsen in Nederland was gedurende meerdere dagen geen elektra beschikbaar.
2e helft 70 'iger jaren braken door dezelfde weersomstandigheden nogmaals de kruinen uit de bomen. Klopt, is niet zo vaak, maar statistisch kan de volgende winter het weer raak zijn. Waarschijnlijk, nee, maar niet onmogelijk.
Brand mijn huis dit jaar nog af ? Statistisch nauwelijks waarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk. Betalen we jaarlijks ass. premie voor het huis ? Ja, daarvoor wel.
Ik acht bevriezingsgevaar van een mono WP hoger in dan brandgevaar m.b.t. een huis. "Wie het doet moet het weten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Aziraphale schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:57:
[...]

Het lijkt mij dat dat zou moeten kunnen. Je boiler zal toch ook nog een backup hebben voor het geval het te koud wordt?
Nee, die heeft nu de gasketel als naverwarmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
BarryH schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Nee, die heeft nu de gasketel als naverwarmer
Dan is het misschien verstandig om er als backup element nog een doorstroomverwarmer tussen te zetten? Maar daar zullen mensen als @flippy beter advies over kunnen geven.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Jojan265 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:34:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb ook een voorziening om de warmtepomp leeg te laten lopen in het geval dat.

Maar waar ik nog mee zit is het volgende: Wat als om bijv. 1 uur 's nachts de stroom uitvalt en het vriest buiten. Hoe wordt ik gewekt om de warmtepomp leeg te laten lopen, voordat deze bevroren is.
Dat laatste is een uitbreiding van "kans op..." en acht ik nog veel kleiner. En de WP zal voor zo'n calamiteit al flink op temperatuur zijn en is niet 1-2-3 bevroren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De gemiddelde tijdsduur van een E storing is 2 uur trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Gary199 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Ik acht bevriezingsgevaar van een mono WP hoger in dan brandgevaar m.b.t. een huis. "Wie het doet moet het weten"
Brandrisico wordt door verzekeringen als substantieel gerekend (vandaar verplichting van verzekering voor brandmelders) en acht ik een vergelijkbaar risico. Maar brand blussen is stuk lastiger dan even water aftappen van WP.
Maar goed, dat is off-topic.

EDIT: Brandmelders zijn verplicht vanuit het Bouwbesluit (Thanks @ds23man )

[ Voor 7% gewijzigd door dof op 04-06-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

dof schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Brandrisico wordt door verzekeringen als substantieel gerekend (vandaar verplichting van verzekering voor brandmelders) en acht ik een vergelijkbaar risico. Maar brand blussen is stuk lastiger dan even water aftappen van WP.
Brandmelders zijn verplicht vanuit het Bouwbesluit, niet de verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:38
BarryH schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:44:

[...]
Op pagina 26 van de installatiehandleiding (https://tools.remeha.nl//...ga-Ace-NOT-7745647-05.pdf) zie ik wel twee temperatuursensoren voor een boiler (X28). Alleen nog niks voor een driewegklep. Misschien dat die mogelijkheid er ook nog wel in verborgen zit. Als je namelijk op pagina 22 op het elektrisch schema kijkt dan zie je nog een aantal aansluitklemmen die verder niet benoemd worden. Goede kans dat daar nog een mogelijkheid is om een driewegklep aan te sluiten.

Zit je alleen nog met de softwarematige aansturing, dat zie ik in de handleiding nergens terug. Wellicht dat het er door Remeha uitgesloopt is.

[ Voor 9% gewijzigd door Insert12 op 04-06-2023 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Overigens is ons net 1 van de meest betrouwbare in de wereld, 99,99% leveringszekerheid. Geloof dat we alleen Japan voor moeten laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Nog iets meer off-topic: Opstalverzekering is verplicht als je een hypotheek hebt of in een VvE woont.
dus is ook niet altijd een keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 07:29
Jojan265 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:34:
[...]

Je kunt natuurlijk ergens in huis (slaapkamer?) een piepertje (op batterij) monteren, die piept als het buiten vriest en die laten onderbreken door een relais dat op de netspanning werkt. Eventueel zelfs zonder vorstsensor. Dus altijd piepen als het net uitvalt. Gebeurt toch zelden.
Voor de zekerheid jaarlijks de batterij vervangen op een vaste dag.
Zo test ik bijvoorbeeld onze rookmelders (met rook) altijd op oudjaarsdag en controleer/vervang tevens de batterijen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Zwerius schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:14:
[...]

Je kunt natuurlijk ergens in huis (slaapkamer?) een piepertje (op batterij) monteren, die piept als het buiten vriest en die laten onderbreken door een relais dat op de netspanning werkt. Eventueel zelfs zonder vorstsensor. Dus altijd piepen als het net uitvalt. Gebeurt toch zelden.
Zo test ik bijvoorbeeld onze rookmelders (met rook) altijd op oudjaarsdag en controleer/vervang tevens de batterijen.
Mooi idee. Maar ik zie de moderator alweer off-topic kriebels krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zwerius schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:14:
[...]

Zoiets zal toch wel kant-en-klaar bestaan?
Ik weet wel dat er iets is waardoor je een sms krijgt als je stroom uitvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 28-04 17:22
De kans dat er 1 fase uitvalt als je 3 fase in huis hebt is veel groter. Als dat net de groep is met je WP heb je kans dat je het niet eens merkt.
En als je voor je WP een aparte groep hebt aangelegd met een alamat is de kans best groot dat hij uit staat terwijl je het niet door hebt. Het is alleen de volgende morgen wat koud in huis.
M.a.w. als je je WP wilt beveiligen tegen bevriezen moet je een automatische leegloop inrichting hebben. Handafsluiters voorzien zeker niet in de situaties met het hoogste risico.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:27:
De gemiddelde tijdsduur van een E storing is 2 uur trouwens.
Het gaat om de langste duur, de kortste kun je vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
[...]

EDIT: Brandmelders zijn verplicht vanuit het Bouwbesluit (Thanks @ds23man )
Het gaat niet over brandmelders, het gaat om de kans op .. en wat dan de reactie daarop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:39:
[...]

Nog iets meer off-topic: Opstalverzekering is verplicht als je een hypotheek hebt of in een VvE woont.
Dus, als je geen hypotheek hebt en niet in een VvE woont verandert daardoor het risico van uitval E-net en daardoor bevriezingsrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Gary199 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:36:
[...]

Het gaat om de langste duur, de kortste kun je vergeten
Dan begrijp je niet hoe ons netwerk eruit ziet. Alles is redundant aangelegd ( N+1). Over het algemeen zelfs tot aan je wijktrafo. Mocht je wijktrafo er totaal uitfikken tot en met de laagspanningsverdeler kan de regionale netbeheerder over het algemeen binnen een uur of zes met noodstroomaggregaten de toevoer herstellen. Een stroomstoring langer dan 6 uur is echt een zeldzaamheid in Nederland. Je wint de Jackpot in de Staatsloterij eerder. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:49:
[...]

Dan begrijp je niet hoe ons netwerk eruit ziet. Alles is redundant aangelegd ( N+1). Over het algemeen zelfs tot aan je wijktrafo. Mocht je wijktrafo er totaal uitfikken tot en met de laagspanningsverdeler kan de regionale netbeheerder over het algemeen binnen een uur of zes met noodstroomaggregaten de toevoer herstellen. Een stroomstoring langer dan 6 uur is echt een zeldzaamheid in Nederland. Je wint de Jackpot in de Staatsloterij eerder. :+
Zal, maar het blijft gaan om de langste storing en heb in herinnering een aantal storingen van enige uren in de omgeving. Zolang zal in de winter de WP het zonder spanning niet uithouden en mogelijk bevriezen.
De 2e reden om een Split te nemen..

Wie dan ook nog nachtverlaging toepast kan aan de beurt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 30-04 16:21

Superbeagle

Always smile

Rzaan schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:39:
[...]

En daar valt een warmtepomp gewoon onder. Als in de polisvoorwaarden niet staat dat je persé allerlei extra voorzieningen moet treffen tegen bevriezing, zou ik me daarover niet al te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Superbeagle schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:02:
[...]

En daar valt een warmtepomp gewoon onder. Als in de polisvoorwaarden niet staat dat je persé allerlei voorzieningen moet treffen tegen bevriezing, zou ik me daarover niet al te druk om maken.
Verzekeraars worden steeds gemakkelijker, die maken tegenwoordig steeds meer de afweging administratieve last t.o.v. uitgekeerd schadebedrag. Het laatste laten ze gewoon terugkomen in je premie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:43:
[...]

Dus, als je geen hypotheek hebt en niet in een VvE woont verandert daardoor het risico van uitval E-net en daardoor bevriezingsrisico.
Nee, risico blijft gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:42:
[...]

Dan is het misschien verstandig om er als backup element nog een doorstroomverwarmer tussen te zetten? Maar daar zullen mensen als @flippy beter advies over kunnen geven.
waarom zou je een doorstroomverwarmer erin zetten, er zit er al eentje in de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:35:
[...]

waarom zou je een doorstroomverwarmer erin zetten, er zit er al eentje in de WP.
Hoe kom je daar nou weer bij, heb hier 3 pompen staan ( zie onderschrift) en daar zit dat echt niet in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:38:
[...]

Hoe kom je daar nou weer bij, heb hier 3 pompen staan ( zie onderschrift) en daar zit dat echt niet in...
kleine correctie dan: fatsoenlijke warmtepompen hebben een backupheater erin zitten. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:39:
[...]

kleine correctie dan: fatsoenlijke warmtepompen hebben een backupheater erin zitten. O-)
Een kleine correctie: een gemiddelde monoblok heeft een backupheater in een binnenunit zitten afhankelijk van de gekozen configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 08:21
Correctie: een back-up element is een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:35:
[...]

Ter vervanging van het element dat (bij mij) in de binnenunit zit. Als ik het goed begrijp wil @BarryH namelijk de zonneboilers als boiler voor sww gebruiken, maar mist hij de backup van de gasketel als hij overstapt naar de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gramser schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:15:
Correctie: een back-up element is een keuze.
bij de reguliere merken zoals pana, LG, daikin en mitsubishi om maar wat te noemen gewoon standaard aanwezig.
Aziraphale schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:18:
[...]
Ter vervanging van het element dat (bij mij) in de binnenunit zit. Als ik het goed begrijp wil @BarryH namelijk de zonneboilers als boiler voor sww gebruiken, maar mist hij de backup van de gasketel als hij overstapt naar de WP.
de WP is toch een 1:1 vervanging van de gasketel zoals ik het lees en heb je onder de streep hetzelfde, de backup heater (in de meeste WP's) is dan juist nog 1 extra schep daarbovenop. de WP kan gewoon als backup/hoofdverwarming dienen voor de SWW als men de 3wegklep aansluit en wat leiidngen trekt voor de winter als de PV niks meer doet.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 04-06-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:23:
[...]

bij de reguliere merken zoals pana, LG, daikin en mitsubishi om maar wat te noemen gewoon standaard aanwezig.

[...]

de WP is toch een 1:1 vervanging van de gasketel zoals ik het lees en heb je onder de streep hetzelfde, de backup heater (in de meeste WP's) is dan juist nog 1 extra schep daarbovenop. de WP kan gewoon als backup/hoofdverwarming dienen voor de SWW als men de 3wegklep aansluit en wat leiidngen trekt voor de winter als de PV niks meer doet.
Correctie: voor jou reguliere merken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:44:
[...]
Correctie: voor jou reguliere merken....
als ik een warmtepomp wil hebben stap ik naar een warmtepompmaker, niet een gasketelmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:37
flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:23:
[...]

Niet bij LG. Daar moet je hem er apart bij bestellen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:45:
[...]

als ik een warmtepomp wil hebben stap ik naar een warmtepompmaker, niet een gasketelmaker.
Je begint een karikatuur van jezelf te worden... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 16:37
't Is zondagmiddag, niks beters te doen dan elkaar vliegen af te vangen.
Als je maar lol hebt :+

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Naalroc schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:51:
't Is zondagmiddag, niks beters te doen dan elkaar vliegen af te vangen.
Als je maar lol hebt :+
Heeft niets met vliegen afvangen te maken. Flippy valt met zijn reacties in de categorie "wat een boer niet kent vreet ie niet" en de categorie "omdat ik aardappels verbouw heb ik ook verstand van uien". :+

Pagina: 1 ... 34 ... 210 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)