Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:19

kimjansen

Nu ff niks...

flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:54:
[...]
levert niks op...geld...verkopen.

financeel...geld...geld.
Volgens mij hebben we op dit moment een andere motivatie.

Een accu is zeker een mogelijkheid, maar nu nog even niet, dat zou ook een behoorlijk grote moeten zijn voor opslag eigen gebruik of later verkopen. Dus dat bekijk ik als het opportuun is.

Maar omdat onze discussie als je hem plat slaat alleen lijkt te gaan over de inhoud van een buffer; misschien kan er dan puur inhoudelijk wel iets over gezegd worden wat de beste keuze is met de aanname dat de WP een run van een half uur moet kunnen maken op een dichtlopend CV circuit?

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@flippy dank, dan ga ik een afsluiter plaatsen. Net zoals bij @snameroc gebruik ik ook de manometer van de Intergas nog. Ook zit daar nog een overdrukbeveiliging en vulsysteem. En prettige gedachte om CV nog achter de hand te hebben in het eerste stookseizoen. Daarna de boel eruit.

Gaat dan mijn eerste ervaring met knelkoppelingen worden. Tot nu toe alles rtm en schroef.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

kimjansen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:54:
[...]

Een accu is zeker een mogelijkheid, maar nu nog even niet, dat zou ook een behoorlijk grote moeten zijn voor opslag eigen gebruik of later verkopen. Dus dat bekijk ik als het opportuun is.

Maar omdat onze discussie als je hem plat slaat alleen lijkt te gaan over de inhoud van een buffer; misschien kan er dan puur inhoudelijk wel iets over gezegd worden wat de beste keuze is met de aanname dat de WP een run van een half uur moet kunnen maken op een dichtlopend CV circuit?
je kan het financiele weg wegvegen maar heb je eerst al eens bekeken wat deze installatie zal gaan kosten met 2x 500L tanks, pompen, kleppen en kosten om die pompen te laten lopen?

je hebt niet helemaal een goed beself van de cijfers denk ik. als je die 1000 liter buffer met 10 graden verwarmt heb je nog geen 12kW aan warmte opgeslagen. maar die 10 graden hogere temperatuur heeft je wel een 20% hoger energieverbruik opgeleverd. schaal dit eens door naar een leuke winterdag. je bent dus 20% meer energie kwijt voor dezelfde warmte dan gewoon doordraaien op de temperatuur die je eigenlijk nodig hebt. en dan laten we de verliezen van pompen, tankverliezen en de aanschafkosten van did hele feest nog even achterwege. het is niet een kwestie van bufferformaat maar van simpele natuurkunde. je huis is simpelweg niet groot genoeg om voldoende water op te slaan op een temperatuur dat je COP er niet onder te lijden heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 29-05-2023 14:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:08:
[...]

je kan het financiele weg wegvegen maar heb je eerst al eens bekeken wat deze installatie zal gaan kosten met 2x 500L tanks, pompen, kleppen en kosten om die pompen te laten lopen?

je hebt niet helemaal een goed beself van de cijfers denk ik. als je die 1000 liter buffer met 10 graden verwarmt heb je nog geen 12kW aan warmte opgeslagen. maar die 10 graden hogere temperatuur heeft je wel een 20% hoger energieverbruik opgeleverd. schaal dit eens door naar een leuke winterdag. je bent dus 20% meer energie kwijt voor dezelfde warmte dan gewoon doordraaien op de temperatuur die je eigenlijk nodig hebt. en dan laten we de verliezen van pompen, tankverliezen en de aanschafkosten van did hele feest nog even achterwege. het is niet een kwestie van bufferformaat maar van simpele natuurkunde. je huis is simpelweg niet groot genoeg om voldoende water op te slaan op een temperatuur dat je COP er niet onder te lijden heeft.
Waar staat dat je 10*C hoger moet stoken als het gaat om tijdelijke opslag van overtollige warmte ? Past in de discussie, dat klopt.
Maar meer warmte door opslag impliceert niet per se een hogere temp.
Als het gaat om een bijvangst van energie bijv. als het wordt weggooien i.p.v. salderen gaat er ook een ander algemeen verhaal op.
Als het een kwestie is van pendelen of energie opslaan in een milde periode met een veel hogere COP en geleidelijk weer afgeven en een betere verhouding creeren tussen draaitijd WP afgelost met een langere UIT-tijd, is het weer een ander algemeen verhaal.
Ik zou wel de data er naast willen zien aangevuld met de start-stops bijv.
Pure zwart/wit situaties hebben zelden het alleenrecht.
Rekenen heeft meer zin dan roepen bij individuele posities.
Dat deden we vroeger in de CV-tijd waar de hele verwarmingssector kennelijk nog mee is behept. Ik zie weinig verschil tussen de installateur die roept weg er mee en de ander die al bij de voordeur rept over een Buffervat.
Laat maar zien lijkt meer de juiste boodschap.

En het energie-verhaal krijgt m.i. nog allerlei kleuren en verrassingen. Zelf nog meer je boontjes doppen de komende 20 jaar lijkt mij geen weggegooid geld gezien allerlei onzin-oplossingen waar beleidsmakers mee schermen t.a.v. verduurzaming..
Afgelopen 2 jaar voelden de meeste huishoudens zich letterlijk opgehangen aan politiek, industrie en handel en dat is nog lang niet over.
Hier in de tuin ruimte gemaakt om nog eens 12 panelen op een constructie te kunnen plaatsen naast de 16 die reeds op 2 daken liggen.
Reeds nu weet ik wat dat kost en kan redelijk geschat worden wat het opbrengt.
Als de panelen quitte spelen kost het i.i.g. geen cent.
Dat verhaal raak ik echt niet kwijt bij de energie boer. Links om of rechts om moeten die verdienen en zij zitten pal op de round about waar de prijzen worden bepaald.
Het zijn de consumenten die de inflatie voor de kiezen krijgen samen met de spaarders. Deze spaarder investeert in duurzame - in de enkelvoudige betekenis - opbrengst. Daar kan stockdividend van cashloze aandelen meestal niet tegenop.

Die panelen nemen de plaats in van een energie contract tegen vast tarief gedurende lange tijd. Daar kun je mee calculeren.
Energiebelasting blijft voor de Overheid ook een langdurig verdienmodel, die miljarden zijn onmisbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Gary199 op 29-05-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
Speedfight schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:55:
Ik heb zelf een monobloc parallel aangesloten op de bestaande CV leiding (in kruipruimte). Hier is de Intergas ketel (op zolder) ook nog op aangesloten. In de Intergas heb ik de verwarmingsfunctie uitgezet en deze doet enkel nog tapwater (tot een toekomstige installatie van een WP boiler).
De Intergas hoeft ook niet meer mee te doen met verwarmen omdat het monobloc voldoende bemeten is.

De warmtepomp heb ik nu kortstondig getest en alles lijkt goed te functioneren. Tapwater van de Intergas werkt op dat moment ook prima, geen storingen o.i.d.

Nu is mijn vraag: kan er nog kortsluiting komen over de Intergas ketel, of is de stilstaande pomp “zwaar” genoeg dat dit niet het geval is? Is er een manier om dit te testen?

Het liefst laat ik de situatie namelijk voorlopig zo totdat de WPB er komt.
Absoluut kortsluiting. Heb ook een intergas waar nu een keerklep onder zit tegen de kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:51:
[...]

Absoluut kortsluiting. Heb ook een intergas waar nu een keerklep onder zit tegen de kortsluiting.
Een tweede klep bij jouw warmtepomp is ook noodzakelijk om dat te voorkomen behalve bij jouw Amber @omebas want daar zit hij standaard al in ivm R290 eisen van Itho.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
kimjansen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:54:
[...]

[.....]
Als het pendelen kan worden gehalveerd door een B-vat - laten meelopen met de verwarming en weer los laten in het systeem tijdens de uit=periode van de WP - te installeren, kan dat de voorkeur hebben, afhankelijk van de pendel-frequentie.

Bij overweging zou ik er een simulatie ( volledige berekening ) aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenlameris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:51
flippy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:47:
[...]

dat is relatief hoog, al zegt de temperatuur bij het buitendeel meer. 90 graden kan aangeven dat er te weinig koelmiddel in zit.
Ik heb nu betere metingen gedaan. SWW opwarmen van 41 naar 50 in ca 85 minuten. T van de R32 liep op tot ca 89 graden (buiten gemeten).

Komt deze hoge T doordat er inderdaad te weinig R32 in zit of is er een andere oorzaak? Of hoort dit gewoon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwREBqO6Vn0uODL3EcRMB6o4JsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqhZoetTBQa11hGdaOqqcaGR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Stevenlameris op 29-05-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Gary199 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Die panelen nemen de plaats in van een energie contract tegen vast tarief gedurende lange tijd. Daar kun je mee calculeren.
Energiebelasting blijft voor de Overheid ook een langdurig verdienmodel, die miljarden zijn onmisbaar.
Salderen gaat nu al niet meer goed met een variabel contract. Als je geen jaar vast hebt wordt je genaaid.
In de zomer is de stroom goedkoop en wel je veel op en in de winter duur en heb je het nodig. Ze salderen nu met tariefs periode. Zou zeggen oppassen

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Waar staat dat je 10*C hoger moet stoken als het gaat om tijdelijke opslag van overtollige warmte ? Past in de discussie, dat klopt.
Maar meer warmte door opslag impliceert niet per se een hogere temp.
Als het gaat om een bijvangst van energie bijv. als het wordt weggooien i.p.v. salderen gaat er ook een ander algemeen verhaal op.
ik reageer alleen hier op want de rest is gewoon niet relevant.

die 10 graden is een simpel voorbeel om aan te geven hoe nutteloos zulke buffervaten zijn voor opslag van energie door de inherent slechte efficeintie ervan. het is letterlijk de slechtste oplossing van alle opties die je hebt. de kosten die men aan deze installatie zou hebben kan men veel beter spenderen in de aanschaf van een accu op de zonnepanelen. voor die eerder genoemde 12kW aan warmte op te slaan heb je nog geen 4kWh aan accu nodig om de warmtepomp op te laten draaien. dan is een buffersysteem zoals hierboven beschreven is zeker duurder dan een vergelijkbare accu kopen.

en energieoverschot is niet iets wat bestaat. als je buffertank vol zit ipv teruggeleverd zit je dus met een tank vol warm water wat niks doet en dan zit je alsnog terug te leveren maar dan wel een heel stuk minder want de dagen ervoor heb je nutteloos je PW voor jan joker op een slechte COP laten draaien en loop je alsnog een berg geld mis. met een accu pak je wat je nodig hebt en de rest lever je gewoon terug.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 29-05-2023 18:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:17:
[...]

ik reageer alleen hier op want de rest is gewoon niet relevant.

die 10 graden is een simpel voorbeel om aan te geven hoe nutteloos zulke buffervaten zijn voor opslag van energie door de inherent slechte efficeintie ervan. het is letterlijk de slechtste oplossing van alle opties die je hebt. de kosten die men aan deze installatie zou hebben kan men veel beter spenderen in de aanschaf van een accu op de zonnepanelen. voor die eerder genoemde 12kW aan warmte op te slaan heb je nog geen 4kWh aan accu nodig om de warmtepomp op te laten draaien. dan is een buffersysteem zoals hierboven beschreven is zeker duurder dan een vergelijkbare accu kopen.
die 10*C wordt er bij gesleept. En de rest is in het verhaal zeker relevant.
Je gaat met een deel ervan aan de haal zoals dat wordt genoemd.
Volledig uit zijn verband.
Leg hier het complete verhaal maar neer met daarin de 4kWh accu en de 12kW aan warmte in water.
Prijzen er bij, kan iedereen je verhaal volgen want mogelijk komt dat nog een paar keer langs.
Iedereen hier wil graag wat leren en kennis ervaren van een ander om niet zelf het wiel uit te vinden.
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:24:
[...]

die 10*C wordt er bij gesleept. En de rest is in het verhaal zeker relevant.
Je gaat met een deel ervan aan de haal zoals dat wordt genoemd.
Volledig uit zijn verband.
Leg hier het complete verhaal maar neer met daarin de 4kWh accu en de 12kW aan warmte in water.
Prijzen er bij, kan iedereen je verhaal volgen want mogelijk komt dat nog een paar keer langs.
Iedereen hier wil graag wat leren en kennis ervaren van een ander om niet zelf het wiel uit te vinden.
Bij voorbaat dank.
dividenten van aandelen zijn niet relevant, dus nee, de rest van dat verhaal laten we gewoon voor wat het is. want ik weet niet wat het is, 1 ding wat ik wel weet is dat aandeeldividenten niet relevant zijn.

je bent zelf een rekenwonder dus pak maar eens de kosten van 2 500L buffertanks met pompen en kleppen (vergeet de stroomkosten niet van de pompen) en het verlies van 20% COP op je energiebehoefte en leg dat eens tegenover de prijs van een simpele 48V accu van 5kWh of zo. die haal je al voor 2000 voor een beetje tof model.

als je er 20 graden verhoging van wilt maken om een kleinere tank te nemen mag je 40% lagere COP berekenen. veel plezier daarmee om dat rekensommetje goed uit te laten vallen in het voordeel van enorme buffertanks ten opzichte van een simpele accu.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 29-05-2023 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
snameroc schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:19:
[...]

Salderen gaat nu al niet meer goed met een variabel contract. Als je geen jaar vast hebt wordt je genaaid.
In de zomer is de stroom goedkoop en wel je veel op en in de winter duur en heb je het nodig. Ze salderen nu met tariefs periode. Zou zeggen oppassen
ligt aan de leverancier, ze doen het niet allemaal hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:28:
[...]

dividenten van aandelen zijn niet relevant, dus nee, de rest van dat verhaal laten we gewoon voor wat het is. want ik weet niet wat het is, 1 ding wat ik wel weet is dat aandeeldividenten niet relevant zijn.

je bent zelf een rekenwonder dus pak maar eens de kosten van 2 500L buffertanks met pompen en kleppen (vergeet de stroomkosten niet van de pompen) en het verlies van 20% COP op je energiebehoefte en leg dat eens tegenover de prijs van een simpele 48V accu van 5kWh of zo. die haal je al voor 2000 voor een beetje tof model.

als je er 20 graden verhoging van wilt maken om een kleinere tank te nemen mag je 40% lagere COP berekenen. veel plezier daarmee om dat rekensommetje goed uit te laten vallen in het voordeel van enorme buffertanks ten opzichte van een simpele accu.
Met losse beweringen kunnen de meeste lezers hier denk ik niet zo veel.
Daarmee verlies je aan overtuigingskracht zeker voor een incompleet verhaal.
Het zou toch best de moeite waard kunnen zijn de realiteit van de beweringen te staven en ongelovigen t.a.v. de materie de kennis bij te brengen om de werkelijkheid te ervaren. Ik denk dat dat veel lezers zou treffen die dat ook goed kunnen waarderen.

We wachten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:55:
[...]

Het zou toch best de moeite waard kunnen zijn de realiteit van de beweringen te staven en ongelovigen t.a.v. de materie de kennis bij te brengen om de werkelijkheid te ervaren. Ik denk dat dat veel lezers zou treffen die dat ook goed kunnen waarderen.

We wachten af.
neem je eigen advies dan ook eens aan. jij stelt dat buffertanks lagere kosten opleveren, laat dan maar eens zien hoeveel je "bespaart" met een 1000L buffertank. je mag zelf bedenken hoe heet je die tank maakt om het zo positief mogelijk te maken. moet eitje zijn voor je.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 29-05-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Ik durf al bijna niet meer te reageren...

Idee is: A.) WP op de minimaal benodigde temperatuur voor afgiftesysteem laten werken. B.) Heb ik PV over: setpoint omhoog, eventueel zelfs doorstroomverwarmer erbij en buffer laden. Ja dat gaat met minimaal COP 1 en maximaal altijd fors lager dan wat bij A te halen was. Maar wat is er mis mee om over A en B gewoon een discussie te voeren.

Ik ben er niet van overtuigd dat accu's een gewenst opslagmedium moeten zijn behalve voor dingen die je in je hand wil houden. Dat het nu een hype is, ok, dat ik daar ook heus wel naar kijk, ok, maar niet nu en niet voor dit doel.

Ik wil SWW boiler opwarmen bij eigen productie, idem dan 'iets' aan energie voor latere afgifte CV bufferen.

Ik krijg bijna het idee dat er hier zitten die nog liever een doorstroomverwarmer voor bereiding SWW i.c.m. een accu zien dan een WPB. Dat mag, maar niet bij mij in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:29

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zie nu zelfs al de Pluralis Majestatis vorm voorbij komen in dit forum.

@flippy Voor de duidelijkheid: Ik wacht niets af. Ben altijd blij met je bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:58:
[...]

neem je eigen advies dan ook eens aan. jij stelt dat buffertanks lagere kosten opleveren, laat dan maar eens zien hoeveel je "bespaart" met een 1000L buffertank. je mag zelf bedenken hoe heet je die tank maakt om het zo positief mogelijk te maken. moet eitje zijn voor je.
Ik wil niet in een polemiek belanden, maar ik dring niemand een B-vat op.
Bovendien beweer ik niet dat een B-vat veel beter is dan wat dan ook, maar dat individuele situaties dusdanig in behoefte kunnen verschillen waardoor uitkomsten verschillend zullen zijn en niet iedereen is uit op de laatste Euro waar het verwarmen betreft omdat wensen verschillen en comforteisen c.q. afhankelijkheid.

Ik geef je te doen om een bestaande situatie met zonnepanelen etc en van een meer klassieke samenstelling geschikt te maken voor bijv. 48 Volts Lithium Accu voor gedeeltelijke consumptie van de oogst aan stroom van een batterij van 20 zonnepanelen a 415Wp
5-6kW accu voor Eur 2500,- en dan de rest nog wat er moet komen in afwijking van een klassieke opstelling. Een deel van de klassieke opstelling lijkt me dan ongeschikt,
dus dubbele kosten.
Met slechts een 5-6kW accu begin ik er niet aan.
M.i. moet dan een hoeveelheid reststroom nog steeds aan het net worden geleverd tenzij de panelen worden afgeschaald en daar waren ze niet voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Gary199 op 29-05-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:09:

@flippy Voor de duidelijkheid: Ik wacht niets af. Ben altijd blij met je bijdragen.
Nee, dat is het niet.
De vorm fungeert hier - voor de hand liggend - als pluralis modestiae.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:09:

ik gooi het balletje nu juist even terug, gary stelt dat een buffervat de beste manier is om energie van je zonnepanelen op te slaan. dat wil ik wel eens in harde cijfers zien.
Gary199 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:14:
[...]

Bovendien beweer ik niet dat een B-vat veel beter is dan wat dan ook, maar dat individuele situaties dusdanig in behoefte kunnen verschillen waardoor uitkomsten verschillend zullen zijn en niet iedereen is uit op de laatste Euro waar het verwarmen betreft omdat wensen verschillen en comforteisen c.q. afhankelijkheid.

Ik geef je te doen om een bestaande situatie met zonnepanelen etc en van een meer klassieke samenstelling geschikt te maken voor bijv. 48 Volts Lithium Accu voor gedeeltelijke consumptie van de oogst aan stroom van een batterij van 20 zonnepanelen a 415Wp
5-6kW accu voor Eur 2500,- en dan de rest nog wat er moet komen in afwijking van een klassieke opstelling. Een deel van de klassieke opstelling lijkt me dan ongeschikt,
dus dubbele kosten.
dat is niet wat ik vroeg en jij was heel duidelijk dat een buffervat de betere oplossing was dus dat wil ik graag in harde cijfers zien.

reken dus maar uit wat een 24/7 stooklijn doet voor je efficientie versus een 6 uurs stookdag met een buffervat.

en zelfs met een summiere kijk op internet zijn de aanschafkosten tussen een 6kWh accu en een nieue omvormer grofweg hetzelfde als die van een 1000 liter buffervatopstelling dus dat deel kan je al overslaan. het gaat puur om hoeveel "zuinger" jouw buffervat van 1000 liter is waar je minstens de dag/nacht mee doorkomt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:23:
ik gooi het balletje nu juist even terug, gary stelt dat een buffervat de beste manier is om energie van je zonnepanelen op te slaan. dat wil ik wel eens in harde cijfers zien.
Om met Gijp te spreken: Laat lekker gaan, joh.
Iemand die zo vaak bewezen de plank mis heeft geslagen, zal ook vast wel eens iets zeggen wat klopt.
Maar veel vertrouwen geeft het allemaal niet, dus ik sla het meestal gewoon over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
snameroc schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:19:
[...]

Toevallig heb ik die vraag zojuist gedropt in zonnepanelen topic want twijfel ernstig of ik nog wel 10 panelen wil/ga bijleggen. Drama al die onzekere regelingen/wijzigingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
@snameroc @MotorBeast Goed om dit in het salderen topic te bespreken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Eigenlijk ben ik al wel klaar met dit topic momenteel.

Ik ben de gelukkige bezitter van een 1000 liter buffervat.
Het enige wat ik er in op sla is warmte uit mijn hout cv kachel.
Savonds met typische Nederlandse omstandigheden regen kou en harde wind vinden wij het in de avond lekker om het houtkacheltje op te stoken.
Op zeker moment is er geen warmtevraag meer op de cv zijde dus gaat die warmte in het buffervat.
En die kunnen we dan volgende dag nog gebruiken als in de ochtend het huis afgekoeld is.

Komt de buffer onder de 30 graden dan wordt de wp aangevraagd en mag die zijn werk doen.

Tevens hebben we naar hoe het er nu uitziet een 5000kwh overproductie op de zonnepanelen.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt omdat in die buffer te stoppen met cop1. Om er dan maar wat meer temperatuur in op te slaan.

Voorlopig gaat het weg voor de tlv.
We kunnen ook nog steeds salderen dus waneer nodig plukken we het weer van het net.

Bij einde saldering... waneer weet niemand want er is nog geen besluit genomen.
Zal ik eerder neigen naar een leuke accu om wat opslag te hebben welke ik later met cop 3 tot 5 om kan zetten in warmte dan dat ik mijn buffer maar naar een hogere temperatuur jaag teneinde een paar kw op te slaan.

De wpb neemt ongeveer 1 kwh per dag met een volle 5 kwh accu zou ik dus 5 dagen sww hebben.

Met een accu sla je dus elektra op die je kunt vermenigvuldigen met de cop van je wp om zo een hoeveelheid energie in warmte vrij te maken doormiddel van je wp
In een buffervat sla je slechts warmte op.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:23:
[...]

[...]

dat is niet wat ik vroeg en jij was heel duidelijk dat een buffervat de betere oplossing was dus dat wil ik graag in harde cijfers zien.
Die bewering vind je nergens.
Ik ga koffie drinken,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:04
Gary199 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:14:
[...]

dus dubbele kosten.
M.i. moet dan een hoeveelheid reststroom nog steeds aan het net worden geleverd tenzij de panelen worden afgeschaald en daar waren ze niet voor.
Ik zal proberen iets te onderbouwen met cijfers vanuit een simulatie programma (GeoT*SOL van Valentin Software). Helaas niet de mogelijkheid daarin om de buffertank in serie te zetten (alleen parallel dus).
Uitgangspunten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fK_3b-vOQXyj1rwN5_G_oqofPE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IX5ioLaVuZZJsH1rzLfEUBIV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVyJE-yZE1QKPWMUg4YeNe9lMeM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ij9alEtBp3yet7GN8prYnb87.png?f=user_large
Met 1000L buffervat:(verbruik 3807 kWh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhdwU1q7Zr64S5_jtX8nanWI6L8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HlxTeOFEO9cf3UeTpas0MaHW.png?f=fotoalbum_large

Met 500L buffervat:(verbruik 3731 kWh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S84afmKe6vS2sNaSJBRpntSKnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eO5agMqW25D8aIoTAcdXOMHd.png?f=fotoalbum_large

Met 300L buffervat:(verbruik 3662 kWh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GcJbO3B2z60MSbwmGLooh-ena0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hHT2R1jBGBjLmrU47VERcKN4.png?f=fotoalbum_large

Geen buffervat:(verbruik 3511 kWh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0nwTCTERfAkiuhHov1eBf-Ekd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DDpwCkxmqn1EZsUOkM56LpIk.png?f=fotoalbum_large

Conclusie:

Met een buffertank parallel aangesloten gaat het verbruik per jaar omhoog. Dus als deze niet nodig is (bijv. door naregeling, te weinig systeeminhoud o.id.), zou ik het niet doen. Het verschil is weliswaar klein, maar toch. Elk buffervat heeft uiteraard warmteverlies en geeft dat waarschijnlijk op een plek, die je anders niet zou verwarmen en dus als verlies van energie mag beschouwen.

Dus nu daag ik jou uit @Gary199 om met een berekening te komen, dat het wel efficiënter is om een buffervat te nemen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Jojan265 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:23:
Dus nu daag ik jou uit @Gary199 om met een berekening te komen, dat het wel efficiënter is om een buffervat te nemen.
Ook hier wil ik adviseren: Laat gaan.
Het topic wordt er niet duidelijker en informatiever op.
Het is gedoe in de marge waarvan ik me niet kan voorstellen dat er mensen zijn die het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:26:
[...]

Het is gedoe in de marge waarvan ik me niet kan voorstellen dat er mensen zijn die het overwegen.
In al je moederlijke bezorgdheid, je kunt gerust zijn.
Mij worden beweringen toegedicht die ik niet heb geuit en wat andere personen overwegen onttrekt zich aan mijn waarneming.
Ik heb dus geen enkele behoefte om andermans opgaven te doen.

Maar simpelweg verwijzen naar wat paneeltjes en een 5kW accu is wel heel mager,
maar het kan.
En nou echt die koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52
[...]

Mijn vermoeden: Techniek Nederland en de hele installatiebranche denkt er ook niet over na
als ze warmtepompinstallaties plaatsen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Toevallig onlangs nog een dm gesprek gehad met iemand waarin ik ook heb gezegd dat het zolangzamerhand verzand in gezeik over punten en commas.

Ieder huis is anders en ieders wensen zijn anders.

De speerpunten voor een goed draaiende wp zijn volgens mij wel duidelijk.
En volgens mij is dat ook hoofdzaak waar dit topic om draait.
Mensen die vragen of problemen hebben met een wp installatie.
Voor individuele offertes kunnen ze een apart topic openen en met linkje via dit topic vragen om even een blik te werpen.

De oeverloze discussie waar je bij tijd en wijle een dikke van dale nodig hebt voegen niks toe.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Stof voor @kimjansen om te overwegen wat @Jojan265 en @flippy hierboven hebben geschreven. De conclusie is duidelijk. Buffers om zonne-energie op te slaan is een interessant idee, maar water is niet het beste medium. Ik vond het argument van Flippy dat je daar in de zomer niks aan hebt terwijl de opbrengst dan het hoogst is een hele belangrijke. Daarnaast is cop1 gewoon jammer. Efficiëntie van het totale systeem gaat omlaag. Het systeem is niet meer KIS, en veel (drieweg)kleppen en componenten/die stuk kunnen gaan/onderhoud nodig hebben. Uiteindelijk is een overschot altijd nog te salderen de komende jaren voor zo lang als het duurt.

Uiteraard staat het iedereen vrij z'n eigen plan te trekken/idealen na te volgen, maar vraag je hier advies, dan kun je wachten op een mening.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Ronald.42 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:36:
[...]

Toevallig onlangs nog een dm gesprek gehad met iemand waarin ik ook heb gezegd dat het zolangzamerhand verzand in gezeik over punten en commas.

Ieder huis is anders en ieders wensen zijn anders.

De speerpunten voor een goed draaiende wp zijn volgens mij wel duidelijk.
En volgens mij is dat ook hoofdzaak waar dit topic om draait.
Mensen die vragen of problemen hebben met een wp installatie.
Voor individuele offertes kunnen ze een apart topic openen en met linkje via dit topic vragen om even een blik te werpen.

De oeverloze discussie waar je bij tijd en wijle een dikke van dale nodig hebt voegen niks toe.
Amen, als ik hier nu zou komen met een vraag dan zou ik hard rechtsomkeer maken en vluchten.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

verkeerslicht schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:38:
Stof voor @kimjansen om te overwegen wat @Jojan265 en @flippy hierboven hebben geschreven. De conclusie is duidelijk. Buffers om zonne-energie op te slaan is een interessant idee, maar water is niet het beste medium. Ik vond het argument van Flippy dat je daar in de zomer niks aan hebt terwijl de opbrengst dan het hoogst is een hele belangrijke. Daarnaast is cop1 gewoon jammer. Efficiëntie van het totale systeem gaat omlaag. Het systeem is niet meer KIS, en veel (drieweg)kleppen en componenten/die stuk kunnen gaan/onderhoud nodig hebben. Uiteindelijk is een overschot altijd nog te salderen de komende jaren voor zo lang als het duurt.

Uiteraard staat het iedereen vrij z'n eigen plan te trekken/idealen na te volgen, maar vraag je hier advies, dan kun je wachten op een mening.
Het zou wel fijn zijn als het advies dan inhoudelijk blijft en niet afdwaalt naar iets compleet anders.

Ik weet dat je beter bent met 20m3 'gratis' kunnen opwarmen, dit verliesvrij kunnen opslaan, een huis met minimale transmissie hebt of een perfect afgiftesysteem/modulerende WP, bij voorkeur ook nog natuurlijke circulatie.

De doorstroomverwarmer (COP 1) zou ik pas later overwegen om daadwerkelijk op te nemen als ik weet hoe het spulletje draait, dus mag prima uit de discussie genomen. Idem voor het tweede buffervat of de grootte van de buffer in het algemeen.

Mijn vraag is simpel: een buffervat groot 'X' op de minimaal benodigde temperatuur 'Y' (COP laag) voor het afgiftesysteem houden en bij overschot energie (PV of accu of goedkope energie) deze naar temperatuur 'Z' (COP hoger) kunnen brengen zodat dit langzaam bijgemengd wordt: wat is dan een goede opstelling met de wetenschap dat er weinig buffer in het afgiftesysteem zelf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Gary199 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:55:
[...]

We wachten af.
Ik heb er geen moeite mee, maar begrijpelijke taal voor iedereen wordt ook gewaardeerd door veel lezers.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
kimjansen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Het zou wel fijn zijn als het advies dan inhoudelijk blijft en niet afdwaalt naar iets compleet anders.

Ik weet dat je beter bent met 20m3 'gratis' kunnen opwarmen, dit verliesvrij kunnen opslaan, een huis met minimale transmissie hebt of een perfect afgiftesysteem/modulerende WP, bij voorkeur ook nog natuurlijke circulatie.

De doorstroomverwarmer (COP 1) zou ik pas later overwegen om daadwerkelijk op te nemen als ik weet hoe het spulletje draait, dus mag prima uit de discussie genomen. Idem voor het tweede buffervat of de grootte van de buffer in het algemeen.

Mijn vraag is simpel: een buffervat groot 'X' op de minimaal benodigde temperatuur 'Y' (COP laag) voor het afgiftesysteem houden en bij overschot energie (PV of accu of goedkope energie) deze naar temperatuur 'Z' (COP hoger) kunnen brengen zodat dit langzaam bijgemengd wordt: wat is dan een goede opstelling met de wetenschap dat er weinig buffer in het afgiftesysteem zelf zit.
Heb je al overwogen om meer vloerverwarming te nemen? Beton is beter geschikt als buffer dan water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Om inhoudelijk met jou mee te denken (waarbij ik moet toegeven maar een beperkte kennis te hebben op gebied van buffers) denk ik het volgende als het gaat om de keuze tussen een parallel/serie -buffer:
De parallel opstelling is interessant voor zone-regelingen (heb je dat?). Praktisch gezien zal Ta Warmtepomp altijd hoger zijn dan Ta CV. Daardoor daalt je efficiëntie. Met een seriebuffer heb je hier geen last van. Ook zal je altijd de extra pomp nodig hebben, waar je die bij de serieschakeling in jouw voorbeeld maar beperkt nodig hebt.

Verder eens met @Omebas. Als je de middelen hebt om uit te geven aan een dermate grote bufferinstallatie, is in plaats daarvan vloerverwarming zeker het overwegen waard. Dat is bufferen op de goede manier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

even wat samengevoegd voor de leesbaarheid

[ Voor 109% gewijzigd door kimjansen op 29-05-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
die opstelling is er gewoon niet. dat is juist het vervelende. elke opstelling met water die je maar kan maken kost meer dan simpelweg een accu neerzetten en de WP laten doordraaien op de accu.

als je veel last hebt van pendelen moet je dat probleem aan zien te pakken, niet met het symtoom ervan.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 29-05-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Omebas schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:26:
[...]

Heb je al overwogen om meer vloerverwarming te nemen? Beton is beter geschikt als buffer dan water.
Mijn schuur heeft wel 100m2 beton dus daar heb ik inderdaad geen buffer op de WP zitten (5kW).

Mijn woning heb ik in de afgelopen 10 jaar volledig gerenoveerd, het is houtskeletbouw dus ook een beetje beperkt qua mogelijkheden. Is toen overwogen maar om diverse redenen niet gedaan. Wel overal LTV convectoren opgehangen, isolatie vernieuwd (vloer/verdieping/dak/gevel), WTW, 5x L/L WP om in de zomer vertrekken te koelen. Voor het mooie wil ik de WP (11kW) in ieder geval een beetje redelijk buffer geven om zo lang mogelijke runs te draaien (o.a. i.v.m. levensduur).

edit:

Ik heb trouwens wel VVW in huis, maar dat is maar beperkt tot de serre (30m2) en badkamer/keuken/toilet. En nu net die serre verliest natuurlijk in de winter relatief gezien veel energie... Dus bij mij is de VVW meer om geen koude voeten te hebben dan als verwarming/buffer...
verkeerslicht schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:33:
[...]

Om inhoudelijk met jou mee te denken (waarbij ik moet toegeven maar een beperkte kennis te hebben op gebied van buffers) denk ik het volgende als het gaat om de keuze tussen een parallel/serie -buffer:
De parallel opstelling is interessant voor zone-regelingen (heb je dat?). Praktisch gezien zal Ta Warmtepomp altijd hoger zijn dan Ta CV. Daardoor daalt je efficiëntie. Met een seriebuffer heb je hier geen last van. Ook zal je altijd de extra pomp nodig hebben, waar je die bij de serieschakeling in jouw voorbeeld maar beperkt nodig hebt.

Verder eens met @Omebas. Als je de middelen hebt om uit te geven aan een dermate grote bufferinstallatie, is in plaats daarvan vloerverwarming zeker het overwegen waard. Dat is bufferen op de goede manier ;)
Ik heb op alle convectoren (tot zo'n 4 per vertrek) een radiografische thermostaat zitten en per ruimte wordt er tijdsafhankelijk geregeld, dus dat kun je wel als zoneregelingen zien.

Het laten schieten van een extra circulatiepomp zie ik wel zitten, zolang er dan geen enorme stromingsgeluiden bij komen kijken vanwege de beperkte doorlaat van de voetventielen en toch wel aanzienlijke flow van de WP-pomp. Als ik een buffer parallel zou aansluiten zou nog een deel over de buffer gaan circuleren, als ik de buffer in serie zet moet dat van de instelling van de bypass af gaan hangen en daar heb ik dan te weinig ervaring mee om te beoordelen of dat lukt.

Ik kom zo langzaamaan wel wat verder denk ik :+ .
flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:42:
[...]

die opstelling is er gewoon niet. dat is juist het vervelende. elke opstelling met water die je maar kan maken kost meer dan simpelweg een accu neerzetten en de WP laten doordraaien op de accu.

als je veel last hebt van pendelen moet je dat probleem aan zien te pakken, niet met het symtoom ervan.
Ik heb geen last van pendelen en vooralsnog zijn er geen plannen om een accu te nemen. Misschien ooit wel, en ik overweeg nu wel om 1 buffervat van 500 L te laten schieten omwille van eenvoud, maar dat zal ik eerst eens doorrekenen.

[ Voor 35% gewijzigd door kimjansen op 29-05-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

even wat samengevoegd voor de leesbaarheid

[ Voor 94% gewijzigd door kimjansen op 29-05-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kimjansen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Ik heb op alle convectoren (tot zo'n 4 per vertrek) een radiografische thermostaat zitten en per ruimte wordt er tijdsafhankelijk geregeld, dus dat kun je wel als zoneregelingen zien.

Het laten schieten van een extra circulatiepomp zie ik wel zitten, zolang er dan geen enorme stromingsgeluiden bij komen kijken vanwege de beperkte doorlaat van de voetventielen en toch wel aanzienlijke flow van de WP-pomp. Als ik een buffer parallel zou aansluiten zou nog een deel over de buffer gaan circuleren, als ik de buffer in serie zet moet dat van de instelling van de bypass af gaan hangen en daar heb ik dan te weinig ervaring mee om te beoordelen of dat lukt.

Ik kom zo langzaamaan wel wat verder denk ik :+ .
ik zie daar al een paar mooie winstpakkers.

als je de flow niet kwijtkan omdat je voetventielen dicht zitten is dat punt 1, die moeten zo ver mogelijk open of zelfs weg, je wilt jjuist een hoge flow. als de leidingen geluid maken moet je die aanpassen naar grotere diameters (let op dat die voetventiele vaak verantwoordelijk zijn voor het lawaai) en/of anders de pomp in de WP zachter zetten maar een zo klein mogelijk temperatuursverschil tussen aanvoer en retour is het doel. de beste oplossing daarvoor is zoveel mogelijk liters met zo min mogelijk weerstand door de installatie jassen.

kijken of je van die tijdklokken/thermostaten af kan en het systeem waterzijdig strakker inregelen zodat die niet nodig zijn is de beste oplossing natuurlijk.

zaken zoals bypassen zijn juist moordend voor een WP installatie, die zijn meer voor CV ketels, niet WP's.

let op het toepassen van reguliere buffertanks, die leveren maar zeer weinig winst op tegen pendelen of het opvangen van dichtslaande zones. zelfs een vat van 500L doet maar erg weinig. met een 10kW warmtepomp en een setpoint verschil van 2 a 3 graden is die tank in er in minder dan 10 minuten doorheen. maar het kost je wel een sloot geld extra in stroom voor de extra pomp die je nodig hebt en verlies in efficientie. je moet dus 1500+ investeren in tanks en pompen en onder de streep krijg je een systeem die meer verbruikt ervoor terug.
dan is het letterlijk goedkoper om een 5kW warmtepomp te bestellen en die het bulk van het werk laten doen door de lagere miniumvermogens die zon kleine unit kan leveren. na subsidie kost die maar 1200 euro of zo.

probeer geld te steken om de oorzaken aan te pakken, niet de symptomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
laatste keer offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 29-05-2023 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:03:
[...]

ik zie daar al een paar mooie winstpakkers.

als je de flow niet kwijtkan omdat je voetventielen dicht zitten is dat punt 1, die moeten zo ver mogelijk open of zelfs weg, je wilt jjuist een hoge flow. als de leidingen geluid maken moet je die aanpassen naar grotere diameters (let op dat die voetventiele vaak verantwoordelijk zijn voor het lawaai) en/of anders de pomp in de WP zachter zetten maar een zo klein mogelijk temperatuursverschil tussen aanvoer en retour is het doel. de beste oplossing daarvoor is zoveel mogelijk liters met zo min mogelijk weerstand door de installatie jassen.

kijken of je van die tijdklokken/thermostaten af kan en het systeem waterzijdig strakker inregelen zodat die niet nodig zijn is de beste oplossing natuurlijk.

zaken zoals bypassen zijn juist moordend voor een WP installatie, die zijn meer voor CV ketels, niet WP's.

let op het toepassen van reguliere buffertanks, die leveren maar zeer weinig winst op tegen pendelen of het opvangen van dichtslaande zones. zelfs een vat van 500L doet maar erg weinig. met een 10kW warmtepomp en een setpoint verschil van 2 a 3 graden is die tank in er in minder dan 10 minuten doorheen. maar het kost je wel een sloot geld extra in stroom voor de extra pomp die je nodig hebt en verlies in efficientie. je moet dus 1500+ investeren in tanks en pompen en onder de streep krijg je een systeem die meer verbruikt ervoor terug.
dan is het letterlijk goedkoper om een 5kW warmtepomp te bestellen en die het bulk van het werk laten doen door de lagere miniumvermogens die zon kleine unit kan leveren. na subsidie kost die maar 1200 euro of zo.
De voetventielen staan volledig open trouwens, nu ik er over nadenk is dat misschien meer dat de aanvoertemperatuur nog iets te hoog staat en ze dus net iets te weinig aan/uit regelen (wat ik zou willen) en wat te lang doen voordat ze volledig dichtlopen. Niet alle ruimtes worden continue of alle dagen verwarmd dus zonder thermostaat wordt hem ook niet. Naar de convectoren is Uni Pipe 25 (op pijpje omhoog nag) en het geluid is er alleen bij het open/dichtlopen dus heeft met het debiet door van de Jaga Pro ventielen te maken. Het laatste stukje naregelen zitten ze bijna dicht en dan hoor je het het langst. Mijn opmerking over geluid was niet alleen van toepassing op de voetventielen, maar in het algemeen, het is nogalwat water dat de WP binnenunit moet verplaatsen om z'n energie kwijt te kunnen. Ik woon in erg stil gebied en die ervaring wil ik graag zoveel mogelijk behouden (de WP's maken eigenlijk al teveel herrie naar mijn zin).

De warmtepomp is dit jaar pas aangesloten dus dat wou ik ook eerst maar eens aanzien 8) . Ik heb buiten ruimte zat maar ik ga niet nog een 5kW exemplaar neerzetten naast waar er al 2 joekels van units staan. Met de schuur en de warmtepompboiler erbij hebben we het dan over in totaal 5 compressor-apparaten die staan te stampen, dat wordt me een beetje te veel van het goede hoor ;) ...

Het neigt wel naar een parallel buffer met een extra spiraal en een circulatiepompje of zo'n Regumat te gaan als ik het een beetje zo aanhoor.

---

Als we een paar jaar verder zijn met accu's en ik het echt nodig heb om nog wat inkomsten van de overproductie te blijven houden, zal ik ook eens gaan kijken of het me wat spaargeld en ruimte waard is, maar nu nog even niet. Gaat ook niet helemaal uitkomen met een 10kW pakketje (capaciteit en laadsnelheid). Maar ook daar: eerst eens goed kijken hoe mijn verbruik wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Plenkske schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:48:
[...]

ligt aan de leverancier, ze doen het niet allemaal hetzelfde
Noem er eens een waar je zeker van weet dat ze het niet doen, misschien heb je gelijk maar ik heb het beleefd bij essent en ben gaan informeren maar heb er geen kunnen vinden die het wilde bevestigen als ik over zou stappen. Door het een jaar vast te zetten heb je die zekerheid wel. (Voor wat het waard is)

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
kimjansen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:33:
[...]

De voetventielen staan volledig open trouwens, nu ik er over nadenk is dat misschien meer dat de aanvoertemperatuur nog iets te hoog staat en ze dus net iets te weinig aan/uit regelen (wat ik zou willen) en wat te lang doen voordat ze volledig dichtlopen. Niet alle ruimtes worden continue of alle dagen verwarmd dus zonder thermostaat wordt hem ook niet. Naar de convectoren is Uni Pipe 25 (op pijpje omhoog nag) en het geluid is er alleen bij het open/dichtlopen dus heeft met het debiet door van de Jaga Pro ventielen te maken. Het laatste stukje naregelen zitten ze bijna dicht en dan hoor je het het langst.
Het idee is dat als je onbelans tussen onderlinge ruimtes hebt, je dit kunt oplossen door waterzijdig in te regelen. Als je dit strak ingeregeld kunt krijgen vervalt - afhankelijk van de situatie - de noodzaak van het naregelen.
De meeste thermostaatventielen zijn dubbel instelbaar. Als je de knop eraf draait dan zit daaronder vaak ook nog een kraan om het maximale debiet te limiteren. Je kunt dan de thermostaatkraan volledig open draaien, en het systeem puur waterzijdig laten regelen.

Als je een ruimte soms niet mee wil verwarmen dan ontkom je er niet aan (welke methode je ook gebruikt) om die ruimte handmatig, danwel klokgeregeld dicht te draaien. Maar ook dit hangt van het doel af wat je wil bereiken.
Als doel namelijk is om zo min mogelijk te verbruiken, dan kan het dichtdraaien van een zone tegenvallen, overwegende dat:
A. de WP dan sneller zal gaan pendelen, want minder afgiftecapaciteit (en dat is geloof ik wat je wilt oplossen).
B. de andere ruimtes met een hogere aanvoertemperatuur gestookt moeten worden, omdat ze warmteverlies hebben naar de uitgeschakelde ruimte. Wanneer dit moet, kun je de WP niet wijsmaken, dus het effect is dat je dan altijd op een iets te hoge Ta moet stoken.
De winst die je dan hebt kan dan erg tegen vallen, en je boet in aan comfort in die zin dat je alles steeds moet "regelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

verkeerslicht schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:35:
[...]

Het idee is dat als je onbelans tussen onderlinge ruimtes hebt, je dit kunt oplossen door waterzijdig in te regelen. Als je dit strak ingeregeld kunt krijgen vervalt - afhankelijk van de situatie - de noodzaak van het naregelen.
De meeste thermostaatventielen zijn dubbel instelbaar. Als je de knop eraf draait dan zit daaronder vaak ook nog een kraan om het maximale debiet te limiteren. Je kunt dan de thermostaatkraan volledig open draaien, en het systeem puur waterzijdig laten regelen.

Als je een ruimte soms niet mee wil verwarmen dan ontkom je er niet aan (welke methode je ook gebruikt) om die ruimte handmatig, danwel klokgeregeld dicht te draaien. Maar ook dit hangt van het doel af wat je wil bereiken.
Als doel namelijk is om zo min mogelijk te verbruiken, dan kan het dichtdraaien van een zone tegenvallen, overwegende dat:
A. de WP dan sneller zal gaan pendelen, want minder afgiftecapaciteit (en dat is geloof ik wat je wilt oplossen).
B. de andere ruimtes met een hogere aanvoertemperatuur gestookt moeten worden, omdat ze warmteverlies hebben naar de uitgeschakelde ruimte. Wanneer dit moet, kun je de WP niet wijsmaken, dus het effect is dat je dan altijd op een iets te hoge Ta moet stoken.
De winst die je dan hebt kan dan erg tegen vallen, en je boet in aan comfort in die zin dat je alles steeds moet "regelen".
Het waterzijdig inregelen stond al op de todo, maar ik zal eerst eens kijken of het ruisen nog optreed nadat de thermostaten eenmaal ingeleerd zijn met het waarschijnlijk hogere debiet en lagere aanvoertemperatuur. Ik vermoed dat ze daardoor meer en meer aan/uit gaan regelen. Evenzo is de voetventielen op een mooie deltaT goed om te doen natuurlijk.

De ruimtes die maar een paar dagen in de week tot gewenste temperatuur verwarmd hoeven worden grenzen aan ruimtes die altijd kouder zijn en waar 120mm glaswol of spouwmuurisolatie tussen zit.

Ik weet per ruimte de temperatuur en wat het tijdschema is en zou zelfs de weersvoorspelling mee kunnen nemen om de Ta geautomatiseerd zo laag mogelijk te zetten wanneer het kan en hoger wanneer nodig (maar dit is iets voor later om eens mee te experimenteren...).

Ja ik weet dat een buffer energie kost, vandaar ook mede vraag met welke opstelling/schakeling de COP zo hoog mogelijk blijft. Als de afweging is dat de WP langer en/of op lager vermogen hoeft te draaien dan is me dat die paar kW wel waard. Er blijft in ieder geval één 500L OEG horizontaal buffervat staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

kimjansen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Mijn schuur heeft wel 100m2 beton dus daar heb ik inderdaad geen buffer op de WP zitten (5kW).

Mijn woning heb ik in de afgelopen 10 jaar volledig gerenoveerd, het is houtskeletbouw dus ook een beetje beperkt qua mogelijkheden. Is toen overwogen maar om diverse redenen niet gedaan. Wel overal LTV convectoren opgehangen, isolatie vernieuwd (vloer/verdieping/dak/gevel), WTW, 5x L/L WP om in de zomer vertrekken te koelen. Voor het mooie wil ik de WP (11kW) in ieder geval een beetje redelijk buffer geven om zo lang mogelijke runs te draaien (o.a. i.v.m. levensduur).
Hier deels vergelijkbaar met warmteafgifte; VVW deels en radiatoren deels (T22 en T11).
Mijn Wp (pana Mono) is 9 kW voor huis van ~200m2. Inmiddels huis redelijk geisoleerd maar nog niet super (was huis met 3500m3 verbruik). Wel 2/3 van het CV circuit aangepast naar 28 mm koperbuis met overal mooie ruime bochten, en nog nooit geluid gehoord ook niet wanneer de WP pomp er 50l/min doorjaagt.

Op frisse dagen (b.v. maanden maart/april) draai ik runs van meerdere dagen achter elkaar en WP werkte toen zo'n beetje op laagste stand (400-500W verbruik met COP 5-7).

WP is ingesteld op vaste Td van 5C. Dan uitgezocht op welke Ta m'n huis lekkere 20C binnentemperatuur heeft. Bij mij 30-31 C wanneer het buiten fris is en en Ta iets hoger bij koudere Tb.
Nu staat de WP al weer weken uit want Tb is hoog genoeg om het huis op 20C te houden.

Een instrument als Heishamon bij Pana is geweldig om alle parameters van je systeem te volgen.

Ik heb een (EMOS) thermostaat hangen maar gebruik die niet want met Td en Ta regeling heb ik eigenlijk een veel beter gevoel van controle (WAF agrees!).

Ik gebruik geen SWW aan de WP maar heb daarvoor een WPB.

Systeeminhoud is onder de 100 ltr.

Nu komt ie: ik gebruik helemaal geen buffer, heb nooit last van pendelen en 't draait dus met runs van meerdere dagen.

Bij Tb van 0 - 4 C en veel vochtigheid gaat de WP in defrost. Ik heb laatst hier het verloop van defrosts laten zien in statistieken en ook laten zien dat ook dan een buffer bij mij geen meerwaarde heeft want het systeem vangt dat prima op.

Ik wens iedereen zoveel buffers toe als je in je huis kunt bergen, maar het is m.i. echt domme onzin om het te gebruiken voor het normaal functioneren van een WP . En kost je geld voor de buffervaten zelf, geld voor al het leidingwerk en schakelaars, ruimteverlies in huis, energieverlies (hoe veel schuim je er ook omheen doet), extra onderhoud en inzicht in het functioneren van je WP omdat je je systeem ingewikkelder maakt.

Enige toepassing van buffers die me handig lijkt is b.v. bij @Ronald.42 als je hout stookt en overschot aan warmte daar opvangt in een buffer en dit later gebruikt. Of als je anderszins toevallig thermische energie weet op te vangen.
Maar als je PV overschot hebt zijn er m.i. veel efficiëntere manieren om dat nuttig te gebruiken.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@dof Lijkt me een mooie efficiënte regeling die je hebt.
Wat is een Td / Ta regeling? Is dat gewoon pure WAR, of is er nog iets extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

verkeerslicht schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:39:
@dof Lijkt me een mooie efficiënte regeling die je hebt.
Wat is een Td / Ta regeling? Is dat gewoon pure WAR, of is er nog iets extra?
Nee, geen WAR (nog). Gewoon Pana ingesteld op delta T van 5 C (beveelt pana aan) en dan via de remote de Ta omhoog en omlaag bedienen. Het reageert toch zo traag met VVW dat dat prima werkt.

Remote hangt gewoon in de huiskamer en iedereen weet hier: wil je het iets warmer dan zet je de Ta een graad hoger (dus b.v. van 30 naar 31).

Ik(we) gebruik(en) de WP net als hout- of kolenkachel: is het iets minder warm dan een beetje erbij doen :)

Misschien stel ik het nog eens in met WAR maar ben nu nog een beetje lui omdat het zo ook prettig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
dof schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:47:
[...]

Nee, geen WAR (nog). Gewoon Pana ingesteld op delta T van 5 C (beveelt pana aan) en dan via de remote de Ta omhoog en omlaag bedienen. Het reageert toch zo traag met VVW dat dat prima werkt.

Remote hangt gewoon in de huiskamer en iedereen weet hier: wil je het iets warmer dan zet je de Ta een graad hoger (dus b.v. van 30 naar 31).

Ik(we) gebruik(en) de WP net als hout- of kolenkachel: is het iets minder warm dan een beetje erbij doen :)

Misschien stel ik het nog eens in met WAR maar ben nu nog een beetje lui omdat het zo ook prettig werkt.
Vind het helemaal geen gek idee :) vloerverwarming is dan wel wenselijk inderdaad. Ik kan me voorstellen dat dit ook kan samenwerken met WAR:
Stooklijn heel strak, en als het dan nodig blijkt te zijn (wind, regen) even de stooklijn een offset geven van +1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
dof schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:05:
[...]

Hier deels vergelijkbaar met warmteafgifte; VVW deels en radiatoren deels (T22 en T11).
Mijn Wp (pana Mono) is 9 kW voor huis van ~200m2. Inmiddels huis redelijk geisoleerd maar nog niet super (was huis met 3500m3 verbruik). Wel 2/3 van het CV circuit aangepast naar 28 mm koperbuis met overal mooie ruime bochten, en nog nooit geluid gehoord ook niet wanneer de WP pomp er 50l/min doorjaagt.

Op frisse dagen (b.v. maanden maart/april) draai ik runs van meerdere dagen achter elkaar en WP werkte toen zo'n beetje op laagste stand (400-500W verbruik met COP 5-7).

WP is ingesteld op vaste Td van 5C. Dan uitgezocht op welke Ta m'n huis lekkere 20C binnentemperatuur heeft. Bij mij 30-31 C wanneer het buiten fris is en en Ta iets hoger bij koudere Tb.
Nu staat de WP al weer weken uit want Tb is hoog genoeg om het huis op 20C te houden.

Een instrument als Heishamon bij Pana is geweldig om alle parameters van je systeem te volgen.

Ik heb een (EMOS) thermostaat hangen maar gebruik die niet want met Td en Ta regeling heb ik eigenlijk een veel beter gevoel van controle (WAF agrees!).

Ik gebruik geen SWW aan de WP maar heb daarvoor een WPB.

Systeeminhoud is onder de 100 ltr.

Nu komt ie: ik gebruik helemaal geen buffer, heb nooit last van pendelen en 't draait dus met runs van meerdere dagen.

Bij Tb van 0 - 4 C en veel vochtigheid gaat de WP in defrost. Ik heb laatst hier het verloop van defrosts laten zien in statistieken en ook laten zien dat ook dan een buffer bij mij geen meerwaarde heeft want het systeem vangt dat prima op.

Ik wens iedereen zoveel buffers toe als je in je huis kunt bergen, maar het is m.i. echt domme onzin om het te gebruiken voor het normaal functioneren van een WP . En kost je geld voor de buffervaten zelf, geld voor al het leidingwerk en schakelaars, ruimteverlies in huis, energieverlies (hoe veel schuim je er ook omheen doet), extra onderhoud en inzicht in het functioneren van je WP omdat je je systeem ingewikkelder maakt.

Enige toepassing van buffers die me handig lijkt is b.v. bij @Ronald.42 als je hout stookt en overschot aan warmte daar opvangt in een buffer en dit later gebruikt. Of als je anderszins toevallig thermische energie weet op te vangen.
Maar als je PV overschot hebt zijn er m.i. veel efficiëntere manieren om dat nuttig te gebruiken.
Geweldig dat je systeem op eigenlijk alle fronten super presteert met een COP van zelfs 5-7 en zonder of juist dank zij ontbreken buffervat.

Dan presteert de Pana J 9kW hier duidelijk veel minder goed.
Alle T21 radiatoren verwijderd en nu 11stuks T22, 3xT33 plus 1 x 16 Jaga en nog eens 10m2 VV super geisoleerd en perfect afgeregeld. Thans huis prima geisoleerd.
Setpoint 21*C, WAR + Aan/Uit geregeld. 100L retour serieel B-vat voor extra systeem inhoud. Leidingen rond de WP alle 28mm, rest 26mm/22mm en per radiator 1m 15mm. Hoorbaar geluid in leidingen: Nul.

De WP haalt bij defrosts plm. 40L/min en komt dus niet in de buurt van jouw 50L/min. Mogelijk heeft mijn Pana een budget pomp ingebouwd gekregen.
Een COP van 5-7 lijkt mijlenver verwijderd. Een keer of 10 op milde dagen een 5,2 COP voorbij zien komen en dan is het ook echt helemaal op. De sCOP is 3,82
Delta T is 4*C waar de WP zelf meestal 3 van maakt. De pompsnelheid varieert de Pana zelf tussen de 19 en 40L/min en 400Watt is het minimum verbruik stroom
De radiatoren verwarmen hier geen van allen onder de 33*C merkbaar iets. laat staan bij 31*C Geen idee hoe de verschillen te verklaren. Zijn nieuw en schoon en staan 100% open m.u. van 1 in de bijkeuken.
Thermische productie afgelopen stookseizoen 19.000kWh Stroomverbruik plm. 5.000kWh a.s. 6 juni wordt de laatste hand gelegd aan de elektr. installatie voor de WP.
Productie zonnepanelen - geinstalleerd sept. 2022 - is 3.015 kWh.
Aangelegd worden nog 4 zonnepanelen 415Wp dan totaal 20 st 415Wp
De WP leidingen rondom de binnen-unit in de kelder + leidingen B-vat zijn niet geisoleerd. De afgestane warmte daar verwarmt de kelder en lekt verder naar boven naar de hal. De "koude leidingen" zijn 4 meter lang, niets spectaculairs.
Met het B-vat een half jaar geleden als parallel in de aanvoer waren de prestaties niet beter, ook niet toen plm. een maand het B-vat via de 2 kogelkranen geheel was afgekoppeld.
Ik acht i.h.a. bij de WP zelf weinig weinig of niets meer extra's te behalen.
Als het volgende stookseizoen - na alle aanpssingen - een sCOP van 4.0 oplevert ben ik zeker tevreden ook omdat een 12-jarige de installatie kan beheren.
Zie het puur als een kwestie van Tb, Ta, Transmissieverlies en Afgifte of anders gezegd: VO via h.o.h. 10cm VV en minimale verliezen. De WP doet er dan niet meer zo veel toe.
Al het andere lijkt snoepgoed maar soms kom je ergens en voor mij onverklaarbaar iets tegen met veel betere resultaten. Ik lees wel af van "dhr. Kamstrup".
Een sCOP van 5.0 zou 1.200kWh hebben gescheeld x Eur 0,40 = Eur 480,-
Ik vrees dat ik daarvoor een andere WP, een ander huis en een andere monteur moet zien te krijgen. Iets te veel voor die Eur 480,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Gary199 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Geweldig dat je systeem op eigenlijk alle fronten super presteert met een COP van zelfs 5-7 en zonder of juist dank zij ontbreken buffervat.

Dan presteert de Pana J 9kW hier duidelijk veel minder goed.
Oef, ik lees hier een bekentenis dat het toch niet allemaal zo goed zit bij jou...
Alle T21 radiatoren verwijderd en nu 11stuks T22, 3xT33 plus 1 x 16 Jaga en nog eens 10m2 VV super geisoleerd en perfect afgeregeld. Thans huis prima geisoleerd.
Setpoint 21*C, WAR + Aan/Uit geregeld. 100L B-vat. Leidingen rond de WP alle 28mm, rest 26mm/22mm en per radiator 1m 15mm.
Hoorbaar geluid in leidingen: Nul.
Vooropgesteld: mijn uitgangspunt voor mijn huis is dat ik het simpel wil houden. Ons vrijstaand huis moet uiteindelijk overal eenzelfde binnentemperatuur hebben (voorlopig beneden want dak moet nog geïsoleerd), dus buitenschil moet geïsoleerd en binnen mogen deuren wat mij betreft allemaal open, dan kan met de lage temperatuur verwarming, overal een gelijkmatige temperatuur heersen. Ik doe zo weinig mogelijk aan radiatoren regelen (afknijpen) want dan is mijn redenering dat de radiator of te klein of te groot is en moet die worden gewisseld (tot nu toe werkt het redelijk gelijkmatig).

In kruipruimte heb ik flink gewerkt aan vloer isolatie. Ik heb tegen de vloer totaal 120 PIR platen van 15cm dik gemonteerd (zie m'n plaatjes in kruipruimte isolatie discussie). Dus lekken naar kruipruimte is flink gereduceerd.

Overigens is hier de stamleiding (naar VVW) overal 28 mm Cu gemaakt op zo goed mogelijke flow (nergens een harde knik, overal nette flauwe bochtjes). De radiatoren aftakkingen deels 22 mm staal en deels nog 15 mm staal (wil ik nog aanpakken).

Geen geluid te horen (WAF heeft oren op steeltjes en hoort alles).
De WP haalt bij defrosts plm. 40L/min en komt dus niet in de buurt van jouw 50L/min. Mogelijk heeft mijn Pana een budget pomp ingebouwd gekregen.
In m'n grafieken kun je zien dat het bij laatste geregistreerde defrost een max van 35 l/min was maar ik heb in de koude periodes hogere flow gezien. Alleen bewaar ik niet alle data (van maanden terug) want dat wordt te gortig voor m'n HA database :)
Een COP van 5-7 lijkt mijlenver verwijderd. Een keer of 10 op milde dagen een 5,2 COP voorbij zien komen en dan is het ook echt helemaal op. De sCOP is 3,82
Delta T is 4*C waar de WP zelf meestal 3 van maakt. De pompsnelheid varieert de Pana zelf tussen de 19 en 40L/min en 400Watt is het minimum verbruik stroom
COP schiet volgens pana controller naar soms 7-8 omhoog maar dat is natuurlijk lariekoek. Ik heb het niet exact bijgehouden maar de incidentele keren dat ik het wel bekeken heb zat het wel tussen 5-7. M'n Kamstrup data en exact verbruik is nog niet geautomatiseerd in HA gelogd, is nog een todo.

De Td wordt door de Pana zeer strak bijgehouden. Ik zie de stats in Heishamon van de Tin en Tout precies op 5C verschil en volgens mij doen de pana dat door de pomp/flow wat meer en minder te geven.
De radiatoren verwarmen hier geen van allen onder de 33*C merkbaar iets. laat staan bij 31*C Geen idee hoe de verschillen te verklaren. Zijn nieuw en schoon en staan 100% open m.u. van 1 in de bijkeuken.
Hier merk ik duidelijk warmte van een 30C verwarmde radiator. Dat geeft terdege warmte aan de ruimte.
Thermische productie afgelopen stookseizoen 19.000kWh Stroomverbruik plm. 5.000kWh a.s. 6 juni wordt de laatste hand gelegd aan de elektr. installatie voor de WP.
Productie zonnepanelen - geinstalleerd sept. 2022 - is 3.015 kWh.
Aangelegd worden nog 4 zonnepanelen 415Wp dan totaal 20 st 415Wp
Mijn data is van half febr. dus nog geen duidelijk jaaroverzicht. Wel gemerkt dat het een fractie is van waar m'n vorige energieleverancier me voor wilde aanslaan (pre WP wilden ze me aanslaan op 650€/mnd op basis van de 3500m3 gas jaarverbruik van vorige bewoners).
Nu dynamische stroom leverancier en is gasleiding verwijderd en rekeningen van onder de 100€ totaal per maand. Maar goed, ik heb nog geen jaaroverzicht.
De WP leidingen rondom de binnen-unit in de kelder + leidingen B-vat zijn niet geisoleerd. De afgestane warmte daar verwarmt de kelder en lekt verder naar boven naar de hal. De "koude leidingen" zijn 4 meter lang, niets spectaculairs.
Met het B-vat een half jaar geleden als parallel in de aanvoer waren de prestaties niet beter, ook niet toen plm. een maand het B-vat via de 2 kogelkranen geheel was afgekoppeld.
Ik acht i.h.a. bij de WP zelf weinig weinig of niets meer extra's te behalen.
Zie het puur als een kwestie van Tb, Ta, Transmissieverlies en Afgifte.
Deels heb ik leidingen geïsoleerd, maar in de kruipruimte moet nog het e.e.a. Daar is nog wel wat te winnen want kruipruimte behoort niet tot m'n thermische schil.
Al het andere lijkt snoepgoed maar soms kom je ergens en voor mij onverklaarbaar iets tegen met veel betere resultaten. Ik lees af van dhr. Kamstrup.
Een sCOP van 5.0 zou 1.200kWh hebben gescheeld x Eur 0,40 = Eur 480,-
Ik vrees dat ik daarvoor een andere WP, een ander huis en een andere monteur moet zien te krijgen. Iets te veel voor die Eur 480,-
Ik weet niet wat het bij jou is waardoor de resultaten tegenvallen. Maar het ligt vast niet aan je WP.

Het kan zijn dat mijn data nog preciezer bijgehouden moet worden maar ik heb gewoon gezien dat ik dagenlang op vrijwel laagste Pana stand (400W volgens Pana, 500W volgens kWmeter) draai en in de frisse periodes daarmee huis warm houdt. En dat m'n elektriciteitsrekening flink lager is.
Hoe het gaat bij -10C weet ik niet, maar gezien de zeldzame dagen dat dit voorkomt, en de lange tijd dat het huis z'n temperatuur vasthoudt maak ik me daar geen zorgen over. En dan zijn er nog COP 1 alternatieven voor die 1 % van de tijd dat dit voor komt.

Overigens wil WAF een kamertemperatuur van 20C (zelf wil ik vaak liever iets hoger :) ). Ik denk dat elke graad hoger dan 20C voor een huis binnentemperatuur ook wel flink kan uitmaken op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

verkeerslicht schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:57:
[...]

Vind het helemaal geen gek idee :) vloerverwarming is dan wel wenselijk inderdaad. Ik kan me voorstellen dat dit ook kan samenwerken met WAR:
Stooklijn heel strak, en als het dan nodig blijkt te zijn (wind, regen) even de stooklijn een offset geven van +1.
Ja stooklijn /WAR wil ik wel, maar dan moet het ook echt met zelfde verbruiksresultaten en gevoel van controle. De keren dat ik ermee stoeide lukte het me niet om dit goed te krijgen. Maar wellicht was ik te ongeduldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
dof schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Ja stooklijn /WAR wil ik wel, maar dan moet het ook echt met zelfde verbruiksresultaten en gevoel van controle. De keren dat ik ermee stoeide lukte het me niet om dit goed te krijgen. Maar wellicht was ik te ongeduldig.
Ach tja, als het naar tevredenheid draait, prima toch. Misschien je huidige ta's + tb's monitoren en ooit je stooklijn daarop baseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Nou, ja, ach: 5,12 COP zit ook tussen 5-7 en 5,12 is Kamstrup waar voor 4/5 van de periode ook de extra circ. pomp en 1,3kWh/24uur verlies voor B-vat in zit.
Geen phony/fancy cijfers derhalve.
Misschien wil WAF nog een poosje met me door, maakte me al zorgen. _/-\o_

aanv.:
bruto verlies B-vat = 210 x 1,3kWh = 273kWh ;
extra circ. pomp 2500 uur x 50Watt =125kWh;
aan WP sec toe te rekenen 5000 - 398 = 4.602kWh
sCOP WP sec wordt dan 19.000 : 4.602 = 4,13

[ Voor 32% gewijzigd door Gary199 op 30-05-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:38

ErikKo

Rippie

[...]

Een T11 met Ta van 30-31 C, krijg je daarmee een kamer warm?
Of heb je HeatBooster / SpeedComfort eronder hangen?
[...]

Interessante benadering. Niet regelen via kamerthermostaat, maar de Ta iets opkrikken wanneer het koud aanvoelt.
Gary199 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:14:
[...]

[...] Pana J 9kW hier [...].
Setpoint 21*C, WAR + Aan/Uit geregeld. 100L retour serieel B-vat voor extra systeem inhoud. Leidingen rond de WP alle 28mm, rest 26mm/22mm en per radiator 1m 15mm.
Interessant om te zien hoe het systeem en de regeling van verschillende tweakers eruit ziet.
Hebben we ergens een overzicht van de setups van verschillende tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 09:23
Stevenlameris schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:32:
[...]

Ik heb nu betere metingen gedaan. SWW opwarmen van 41 naar 50 in ca 85 minuten. T van de R32 liep op tot ca 89 graden (buiten gemeten).

Komt deze hoge T doordat er inderdaad te weinig R32 in zit of is er een andere oorzaak? Of hoort dit gewoon?
Gewoon even interesse, wat is het verschil tussen de aanvoer R32 binnen en buiten?
En hoeveel meter leiding is het? Met welke isolatie?

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenlameris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:51
BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:52:
[...]

Gewoon even interesse, wat is het verschil tussen de aanvoer R32 binnen en buiten?
En hoeveel meter leiding is het? Met welke isolatie?
Bij een temperatuur van 90 graden is het verschil ongeveer 2 graden. BuitenT is dan 15-20 graden.
Lengte ca 6-7 meter.
Isolatie is regulieren spul wat erin zat. Daar heb ik zelf extra 2cm Armaflex omheen geknutseld. De buizen zijn samen geïsoleerd. Er was te weinig ruimte om beide afzonderlijk te isoleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

verkeerslicht schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Ach tja, als het naar tevredenheid draait, prima toch. Misschien je huidige ta's + tb's monitoren en ooit je stooklijn daarop baseren...
Dat monitoren was inderdaad de bedoeling, maar ik ben blijven steken :) omdat dit ook goed gaat.

Ik kan het iedereen trouwens aanraden om een tijdje met vaste Td te werken (dan 5C want dat raadt Pana aan), en dan up en down te regelen met de Ta.

Want dan zie/leer je vrij goed hoe het huis verwarmt met gestelde watertemperatuur en je WP draait dan heel stabiel omdat ie niet de hele tijd zenuwachtige instructies krijgt van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

ErikKo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:51:
[...]

Een T11 met Ta van 30-31 C, krijg je daarmee een kamer warm?
Of heb je HeatBooster / SpeedComfort eronder hangen?
Nee, met T11 weinig, maar T22 werkt toch echt wel mee om het huis te verwarmen. VVW is hier belangrijkste afgifte maar niet overal ligt VVW en dan geven die radiatoren echt wel een flinke bijdrage.
't Ging mij erom om te reageren op de stelling dat radiatoren niks doen op 30 of 31 C Ta. Dat is pertinent niet mijn ervaring.

Overigens zijn er genoeg ervaringen hier met alleen radiatoren aan de warmtepomp. Vraag @Carboy54 maar eens, die gebruikt zelfde Pana 9j Mono om vrijstaand huis te verwarmen met alleen radiatoren.

Met radiatoren zie je meestal de Ta in de buurt van 35 C. Wat maar een beetje meer is dan de Ta in mijn situatie.
[...]

Interessante benadering. Niet regelen via kamerthermostaat, maar de Ta iets opkrikken wanneer het koud aanvoelt.
'k Vind een thermostaat eigenlijk maar een onding met WP's en VVW. Zorg gewoon dat je huis gelijkmatig warm is & blijft, en dan zijn meeste thermostaten maar nerveuze verstoorders door hun slechte hysteresis.
[...]

Interessant om te zien hoe het systeem en de regeling van verschillende tweakers eruit ziet.
Hebben we ergens een overzicht van de setups van verschillende tweakers?
Ik zou het niet weten. Maar ik denk dat velen ook wel wat experimenteren tot ze daar komen waar het hun bevalt. Ik zeg ook niet dat ik hier bij blijf, misschien pak ik het WAR verhaal in het najaar wel weer op. Maar goed, nu even niks want hij staat voorlopig gewoon uit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Stevenlameris schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:09:
[...]

Bij een temperatuur van 90 graden is het verschil ongeveer 2 graden. BuitenT is dan 15-20 graden.
Lengte ca 6-7 meter.
Isolatie is regulieren spul wat erin zat. Daar heb ik zelf extra 2cm Armaflex omheen geknutseld. De buizen zijn samen geïsoleerd. Er was te weinig ruimte om beide afzonderlijk te isoleren.
90 graden is grofweg de limiet als je echt op 55 graden zit en nog enigsinds vermogen wilt overbrengen. an zich niet een probleem maar hoger wil je niet echt zien.

zo'n kleine temperatuurval is goed voor die afstand, vaak is het een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Vorige week had ik het over de 3-weg klep, die in boiler verwarmingsstand toch ook warm water naar radiatoren door laat.
Veel geschreven over het verkeerde kant op draaien, verkeerd plaatsen e.d.
Nu ben ik er weer, en heb ik de boel open gemaakt om te verifieren. Ik zie echter (helaas) nog niet helemaal wat ik fout doe. De klep is echt een afsluiter 1 richting op, en de warmtepomp draait hem echt de goede kant op. Hij komt in de stand te staan als rechtsonder in het rode vakje.

Hij verwarmt dan dus ook succesvol het vat, maar hij pakt dan ook nog mee wat mee wat open staan aan radiatoren. Zo ook de bovenkant verdeler van de vloerverwarming.
Overigens wordt vrijwel alles door de zone regeling gewoon dichtgehouden, dus er gaat geen warm water naar de hoofd radiatoren of in de vloer (pomp uit en groepen dicht). Maar een verdwaalde radiator die open staat (niet onder de zone regeling), die wordt gewoon binnen enkele minuten helemaal warm.

Ik heb hem open gemaakt, en gezien dat de afsluiter de goede kant op is gedraaid en het water rechtdoor naar de boiler warmtewisselaar kan.

De leiding vanaf de drie weg klep naar de radiatoren wordt ook voelbaar warm (de retour is in ieder geval nog heel lang koud). Hij lijkt hem dus echt in de drie weg klep er langs te krijgen. Dat is toch vreemd.
Het lijkt geen ander pad te volgen (er is ook geen ander pad voor zover ik zou kunnen zien)
De drieweg klep zit direct bij binnenkomst van de aanvoer leiding vanaf warmtepomp.

Volgens mij zijn dit vrij duidelijke afsluiters en de klepmotoren zet je altijd in hoeken van 90 graden erop, hier is toch geen verdere afsltelling aan mogelijk? Alleen een tandje verder in die klepmotor, maar dat is toch wel een heel stukje verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxfocuNzhZ4AlJOU1p1bVVJcj24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m90W4RxnwqSDjPz1suvkRBdL.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 31-05-2023 12:06 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Speedfight schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:55:
Ik heb zelf een monobloc parallel aangesloten op de bestaande CV leiding (in kruipruimte). Hier is de Intergas ketel (op zolder) ook nog op aangesloten. In de Intergas heb ik de verwarmingsfunctie uitgezet en deze doet enkel nog tapwater (tot een toekomstige installatie van een WP boiler).
De Intergas hoeft ook niet meer mee te doen met verwarmen omdat het monobloc voldoende bemeten is.

De warmtepomp heb ik nu kortstondig getest en alles lijkt goed te functioneren. Tapwater van de Intergas werkt op dat moment ook prima, geen storingen o.i.d.

Nu is mijn vraag: kan er nog kortsluiting komen over de Intergas ketel, of is de stilstaande pomp “zwaar” genoeg dat dit niet het geval is? Is er een manier om dit te testen?

Het liefst laat ik de situatie namelijk voorlopig zo totdat de WPB er komt.
Heb inmiddels met een warmtebeeldcamera vast kunnen stellen dat er inderdaad flow over de Intergas loopt.
Werk aan de winkel dus…

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
@!null Ik heb, in principe, exact hetzelfde gehad met een 3 weg klep van een ander merk (Evenes) Ook alles gecontroleerd, en ook contact opgenomen met de leverancier, maar geen oplossing. Die is gevonden door er een 2e klep achter te zetten, ditmaal een kogel kraan open/dicht, en die in de gelijktijdig met de 3 weg klep wordt aangestuurd door de wp. Dit was voor mij de makkelijkste oplossing, omdat het geen wijziging van de 28 mm koperen buizen betekende, en er snel tussen geplaatst kon worden.
Dat draait nu alweer een paar jaar probleemloos.
Niet een elegante oplossing, maar wel snel en goedkoop.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Naalroc schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:23:
@!null Ik heb, in principe, exact hetzelfde gehad met een 3 weg klep van een ander merk (Evenes) Ook alles gecontroleerd, en ook contact opgenomen met de leverancier, maar geen oplossing. Die is gevonden door er een 2e klep achter te zetten, ditmaal een kogel kraan open/dicht, en die in de gelijktijdig met de 3 weg klep wordt aangestuurd door de wp. Dit was voor mij de makkelijkste oplossing, omdat het geen wijziging van de 28 mm koperen buizen betekende, en er snel tussen geplaatst kon worden.
Dat draait nu alweer een paar jaar probleemloos.
Niet een elegante oplossing, maar wel snel en goedkoop.
Ergo: gewoon de nw. Panasonic klep van Honeywell monteren nooit problemen en aansluiten wijst vanzelf voor de dhz er.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Carboy54 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Ergo: gewoon de nw. Panasonic klep van Honeywell monteren nooit problemen en aansluiten wijst vanzelf voor de dhz er.
Maar die kan niet rechtdoor, tenminste niet van beide kanten.

En ik weet niet of die elektrisch op zelfde manier aangesloten kan worden, nog even checken.

Het is makkelijker er nu een 2 weg klep tussen te zetten, eventueel op retour, maar liever los ik het echt op.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 31-05-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
snameroc schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:19:
Of een terug slag klep plaatsen. Zoals ik gedaan heb een bij de wp en een bij de cv ketel. Dan kun je kiezen welke je gebruikt. Niet dat ik de cv ketel nog gebruikt heb en inmiddels heb ik een wp boiler en is het gas afgesloten. Ik vond het de eerste winter een prettig idee om iets standby te hebben maar het is niet nodig gebleken.
Hoe sluit je die terugslagkleppen aan als je wilt kunnen wisselen tussen WP/gasketel? Ook interessant voor mij omdat ik ook nog een jaartje SWW op gas blijf doen waardoor ik de gasketel nog nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
Carboy54 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Waarom zou ik een Panasonic klep monteren op een Mitsubishi; past ook niet, denk ik.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:38

ErikKo

Rippie

[...]

Ik heb hier nog even over nagedacht, en begrijp nog niet goed hoe dit werkt.
  • Op je WP heb je Td (=delta temp tussen aanvoer/retour van WP?) op 5C vastgezet.
  • Afhankelijk van de gevoelstemperatuur in huis kies je Ta (=aanvoer temp van WP?) op 30-31 C.
Wat doet de WP? Waarop regelt deze?
Klopt mijn gedachtengang in de volgende scenario's?

Scenario 1 - Retour temp is te hoog:
Gewenste retour temp = Ta - Td = 30 - 5 = 25C.
Stel retour temp is 28C (te hoog).
De WP verlaagt de pompsnelheid zodat er meer tijd is voor warmteafgifte binnen de woning?

Scenario 2 - Retour temp is te laag:
Stel retour temp is 20C (te laag).
De WP verhoogt de pompsnelheid zodat er meer warmte de woning in gaat?

Of zijn er andere factoren waarmee de WP kan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbXIWeOeYT8_0_Jl4TaG8t-H4yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXjtVRmv85vnBJjmDCZR8o8z.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je hem onder op de foto tussen de wp en het serie buffer vat.
Het water kan er maar in een richting door heen.
Er zitten geen kabels aan.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

ErikKo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:39:
[...]

Ik heb hier nog even over nagedacht, en begrijp nog niet goed hoe dit werkt.
  • Op je WP heb je Td (=delta temp tussen aanvoer/retour van WP?) op 5C vastgezet.
  • Afhankelijk van de gevoelstemperatuur in huis kies je Ta (=aanvoer temp van WP?) op 30-31 C.
Wat doet de WP? Waarop regelt deze?
Klopt mijn gedachtengang in de volgende scenario's?

Scenario 1 - Retour temp is te hoog:
Stel retour temp is 28C (te hoog).
De WP verlaagt de pompsnelheid zodat er meer tijd is voor warmteafgifte binnen de woning?

Scenario 2 - Retour temp is te laag:
Stel retour temp is 20C (te laag).
De WP verhoogt de pompsnelheid zodat er meer warmte de woning in gaat?

Of zijn er andere factoren waarmee de WP kan regelen?
Op de controller van de Panasonic kun je voor verwarmen van je CV kiezen uit verwarmen met "stooklijn" (WAR) of kiezen voor "direct" (met dus vast ingestelde Ta). Kies je voor het laatste dan kan de Ta op bepaalde temperatuur ingesteld woden en zal de rest van het systeem zich daar automatisch aan aanpassen (flow, compressor, etc).

Je kunt ook kiezen voor vaste verhouding tussen aanvoer T en retour T , dus Tdelta, en dan wel met bepaalde temperatuur als secundaire instelling (verschijnt op je remote) en dan zal rest van het systeem zich daar op aanpassen.

Primair is dan dat je de Tdelta b.v. op 5 C zet en dan wordt dat altijd gehandhaafd onafhankelijk van welke Ta je als secundair instelt.

Dus ja hij (= kabourtjes in de Pana) gaat bij dreiging van je scenario 1 dan b.v. pompsnelheid verlagen, compressor frequentie verlagen, andere parameters aanpassen, allemaal om dit tegen te gaan.

En ja bij dreiging van scenario 2 gaat hij andersom aan het werk.

Daar is een geavanceerd regelsysteem aan het werk en je kunt met zicht op b.v. Heishamon bij Pana's heel precies zien dat er van alles fijnmazig bijgesteld wordt.

Dit geregel natuurlijk binnen z'n grenzen. Als ik b.v. de Td op 5 C heb staan en de Ta terugbreng naar 25 C, zou hij de retour naar 20 C en aanvoer naar 25 moeten brengen. Zover terug "moduleren" van de Tr gaat hem niet lukken met z'n machinerie en dan zet ie 'm gewoon even uit. En even later weer aan te gaan om weer de Ta van 25 C te bereiken en Tr van 20 C. Wat niet lukt en dan gaat ie weer uit.
En voila, je hebt het bekende pendelgedrag...

Als je het preciezer wil weten schaf dan Heishamon bij je Pana aan, koppel dat naar graphs in Home Assistant of zelfstandige Grafana en je kunt uren turen naar interessante grafiekjes. :)

Zoals die ik aanhaalde bij m'n defrost observatie (zie link terug in deze discussie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Naalroc schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:52:
[...]

Waarom zou ik een Panasonic klep monteren op een Mitsubishi; past ook niet, denk ik.....
28 mm is 28 mm merk maakt dan geen verschil in drie draads uitvoering. Motor apart te vervangen en handmatig om te zetten naar sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nou, lekker dan.

Was al niet tevreden over Factory Zero (onbereikbaar, slechte service), maar dit is ook wel weer iets:
Geachte TMDC,
Helaas moeten wij u mededelen dat Factory Zero, de onderhoudspartij voor uw warmtepomp en WTW installatie, wegens een faillissement zijn bedrijfsactiviteiten heeft moeten staken.

Storingen
Indien u een acute storing heeft zal dit opgepakt worden door de onderhoudspartij Bonarius Service, 088-1151313. Zij zullen nog een inspectie doen om de mogelijkheden te bekijken voor het in contract nemen van de installaties in de woningen. Storingen welke geen urgentie hebben zullen helaas niet op het korte termijn worden opgepakt. Zodra wij meer duidelijkheid hieromtrent hebben zullen wij u uiteraard informeren.
Gelukkig een huurhuis en niet in eigendom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
verkeerslicht schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:13:
[...]
Hoe sluit je die terugslagkleppen aan als je wilt kunnen wisselen tussen WP/gasketel?
Meestal in de aanvoer leiding vanuit de WP en die vanuit de gasketel voor CV.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Vrienden (ja, vrienden)
Zouden jullie op sommige opmerkingen niet meer in willen gaan als daarvan duidelijk is dat deze het topic niet ten goede komen?
Ik heb zeer veel interesse in de onderwerpen hier, maar voor het 'elkaar vliegen afvangen' ga ik toch liever naar een insecten-forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:46:
Vrienden (ja, vrienden)
Zouden jullie op sommige opmerkingen niet meer in willen gaan als daarvan duidelijk is dat deze het topic niet ten goede komen?
Ik heb zeer veel interesse in de onderwerpen hier, maar voor de 'elkaar vliegen afvangen' ga ik toch liever naar een insecten-forum.
Yes er zijn blijkbaar hier een aantal tweakers die continu off topic online zijn. Ik steun jouw opmerking van harte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:04
!null schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:04:
Vorige week had ik het over de 3-weg klep, die in boiler verwarmingsstand toch ook warm water naar radiatoren door laat.
Veel geschreven over het verkeerde kant op draaien, verkeerd plaatsen e.d.
Nu ben ik er weer, en heb ik de boel open gemaakt om te verifieren. Ik zie echter (helaas) nog niet helemaal wat ik fout doe. De klep is echt een afsluiter 1 richting op, en de warmtepomp draait hem echt de goede kant op. Hij komt in de stand te staan als rechtsonder in het rode vakje.

Hij verwarmt dan dus ook succesvol het vat, maar hij pakt dan ook nog mee wat mee wat open staan aan radiatoren. Zo ook de bovenkant verdeler van de vloerverwarming.
Overigens wordt vrijwel alles door de zone regeling gewoon dichtgehouden, dus er gaat geen warm water naar de hoofd radiatoren of in de vloer (pomp uit en groepen dicht). Maar een verdwaalde radiator die open staat (niet onder de zone regeling), die wordt gewoon binnen enkele minuten helemaal warm.

Ik heb hem open gemaakt, en gezien dat de afsluiter de goede kant op is gedraaid en het water rechtdoor naar de boiler warmtewisselaar kan.

De leiding vanaf de drie weg klep naar de radiatoren wordt ook voelbaar warm (de retour is in ieder geval nog heel lang koud). Hij lijkt hem dus echt in de drie weg klep er langs te krijgen. Dat is toch vreemd.
Het lijkt geen ander pad te volgen (er is ook geen ander pad voor zover ik zou kunnen zien)
De drieweg klep zit direct bij binnenkomst van de aanvoer leiding vanaf warmtepomp.

Volgens mij zijn dit vrij duidelijke afsluiters en de klepmotoren zet je altijd in hoeken van 90 graden erop, hier is toch geen verdere afsltelling aan mogelijk? Alleen een tandje verder in die klepmotor, maar dat is toch wel een heel stukje verder.

[Afbeelding]
Ik snap niet helemaal goed wat er bij jou aan de hand is. Eerst heb je te hoge drukopbouw en nu dicht een driewegklep niet goed af naar 1 kant.

Heb je echt alleen maar de installatie, zoals je aangegeven hebt in:!null schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:13:, of heb je de CV-ketel ook nog aangesloten zitten als back-up.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
gns1l schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:36:
[...]

Meestal in de aanvoer leiding vanuit de WP en die vanuit de gasketel voor CV.
Maar hoe voorkomt dat kortsluiting? Tenminste dat is wat ik even terug las. Zeg maar, dat als een gasketel parallel op het circuit staat, dat deze dan als het ware water met een theoretische dt van 0 het water naar de retour kortsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jojan265 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:48:
[...]

Ik snap niet helemaal goed wat er bij jou aan de hand is. Eerst heb je te hoge drukopbouw en nu dicht een driewegklep niet goed af naar 1 kant.

Heb je echt alleen maar de installatie, zoals je aangegeven hebt in:!null schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:13:, of heb je de CV-ketel ook nog aangesloten zitten als back-up.
Daar was ik inderdaad helemaal niet meer op terug gekomen, dat gaf ook al een leuke discussie op zichzelf :+

Dat was een vermoeden van hoge druk opbouw. Ik heb daar een leiding opnieuw gemaakt, want die zat gewoon onder spanning vast (zeg maar trekkracht).
Daar is zeker wel een luchtzakje in de verdrukking gekomen die zorgde voor het dramatisch effect, maar ik heb daar nu extra setje overdruk ventiel en manometer op e.d., en er gebeurt helemaal niks daar.
Het zit nu gewoon goed, druk is nu dus op 3 punten te meten en aardig gelijk aan elkaar zoals hier gesteld.

Er hangt zeker geen CV ketel meer bij haha, ik werk niet met CV ketels.

Ik heb overigens vandaag met Daikin aan de telefoon gehangen en de klep gaat toch voor garantie is nu het idee. We zijn overal door heen gelopen, het zijn hun warmtepompen en de kleppen komen ook via hun (zijn ESBE kleppen). We hebben niks kunnen ontdekken.

Dus ik hoop het nu door garantie op te lossen. Anders doe ik de klep erin zoals @Carboy54 suggereert als ik die op zelfde wijze (3 draads inderdaad) kan aansluiten.
Een 2-weg klep erbij kan, dat weet ik, maar vind ik een ranzige oplossing.

Voor de rest draait de installatie nu goed, en heb ik allerlei scenarios getest.
De uitgebreide zone-regeling zorgt er sowieso al voor dat wat de 3-weg klep de verkeerde kant op weglekt richting verwarmingscircuit, het nergens heen gaat.
Dus feitelijk hebben ze al gewoon een volledig werkende installatie, maar dit moet gewoon opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@verkeerslicht : Het water vanuit de WP kan door de keerklep niet meer door de gasketel en wordt daar dan ook niet afgekoeld.
Als de gasketel nog SWW maakt, wordt dat dankzij de keerklep ook niet afgekoeld door het CV water van de WP (bij een Intergas ketel)

Als de WP voor SWW zorgt, wordt het ingewikkelder en moet de keerklep van de WP na de 3w-klep in het CV circuit geplaatst worden.
Het is ook mogelijk de keerkleppen in de retouren te plaatsen. De plaats van het expansievat en van het overdukventiel kunnen hier ook bepalend zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
Ik zag via melcloud dat ik nog een verbruik van 1kwh per dag had, het is de komende weken niet nodig dat de WP nog aan gaat. Ik had hem dus in 1e instantie uitgezet via de app, echter dan hebben we nog steeds stand-by verbruik natuurlijk, dus nu via de werkschakelaar helemaal uitgeschakeld maar mocht dit nou gewoon of bij voorkeur liever niet?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maikie18 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:57:
Ik zag via melcloud dat ik nog een verbruik van 1kwh per dag had, het is de komende weken niet nodig dat de WP nog aan gaat. Ik had hem dus in 1e instantie uitgezet via de app, echter dan hebben we nog steeds stand-by verbruik natuurlijk, dus nu via de werkschakelaar helemaal uitgeschakeld maar mocht dit nou gewoon of bij voorkeur liever niet?
Dat weet je pas over 10 jaar... Voor de elektronica is het in ieder geval beter als het geheel continu bekrachtigd is, al is het maar omdat door de lokale opwarming hierdoor condens wordt voorkomen.
Hier heb ik de WP elke paar dagen nodig voor SWW, dus ondanks het hoge standbyverbruik blijft ie toch aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 09:23
Nog een 3weg klep vraag.
Heb er eentje op de kop getikt via marktplaats, nu zag ik alleen er een flinke restrictie in de doorlaat zit. Heeft dit veel effect?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Shuu_5WZxJBBKA3ywrpWP5n2NK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1EPkvBDOOetEeA53sax9Diz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZWgvnUrmUAF1R_ep-H-NqfoXtI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6aoSL41XoF8s6EoyAoVO0x5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5fIHdgoLcMo8lrKy3yfCOaFDBw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8mbzHBK8MLc7MKtPgOl9uIW.jpg?f=fotoalbum_tile

Blaaaaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
gns1l schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:41:
@verkeerslicht : Het water vanuit de WP kan door de keerklep niet meer door de gasketel en wordt daar dan ook niet afgekoeld.
Als de gasketel nog SWW maakt, wordt dat dankzij de keerklep ook niet afgekoeld door het CV water van de WP (bij een Intergas ketel)

Als de WP voor SWW zorgt, wordt het ingewikkelder en moet de keerklep van de WP na de 3w-klep in het CV circuit geplaatst worden.
Het is ook mogelijk de keerkleppen in de retouren te plaatsen. De plaats van het expansievat en van het overdukventiel kunnen hier ook bepalend zijn..
Ik begrijp het denk ik. Ik zat met de gekke kronkel in mijn hoofd dat de aanvoer en retour van WP/Gasketel verwisseld zouden zitten.
Maar zo dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySv1CELuiQ4mp0pwmFKrNdvkg_U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhsXHGZARQtBAbUDfkv42rT1.jpg?f=fotoalbum_tile

Iets minder mooi, maar ook goed werkbaar zou hetzelfde bereikt kunnen worden met de bestaande kogelkranen die ik reeds in het systeem heb zitten. Vergt alleen een handmatige actie als ik zou willen wisselen tussen gasketel/WP.
Dat wisselen wil ik trouwens helemaal niet doen, maar vind het wel een aardig idee als backup voor zolang ik de gasketel nog heb voor SWW.

SWW zal ik ooit met een warmtepompboiler willen doen, dus dat laatste speelt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
verkeerslicht schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:22:
[...]Iets minder mooi, maar ook goed werkbaar zou hetzelfde bereikt kunnen worden met de bestaande kogelkranen die ik reeds in het systeem heb zitten. Vergt alleen een handmatige actie als ik zou willen wisselen tussen gasketel/WP.
Klopt, maar met keerkleppen zou je ook de WP en ketel tegelijk in CV bedrijf kunnen laten werken wanneer je de pompen van beide op elkaar afstemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-online
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 19:38
Koelen met de EHSC-VM2D-UK lijkt mogelijk met omzetten van een dip switch (volledig). Enige risico dat mij bekend is mogelijke condensvorming ivm missende condensbak+afvoer, vandaar Ta op 18 degC fixed zetten bij koelen.

vraagjes:
1. heeft iemand daadwerkelijk geprobeerd om met de EHSC te koelen? @Lucifertje @Godfried @Grolsch?. Dank :)
2. zijn er nog andere risicos behalve condens waar ik niet aan heb gedacht
3. is Ta18 degC veilig voor koelen condensloos koelen (NLD). Dit lees ik op verschillende plaatsen.

Achtergrond, heb nieuwbouwwoning met de EHSC en koeling toevoegen door een dip switch om te zetten zou top zijn, hopelijk kan dit >:). (buitenunit ondersteunt koelen, PUHZ-SW75YAA)

[ Voor 6% gewijzigd door tim-online op 01-06-2023 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:54
tim-online schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:01:
Koelen met de EHSC-VM2D-UK lijkt mogelijk met omzetten van een dip switch (volledig). Enige risico dat mij bekend is mogelijke condensvorming ivm missende condensbak+afvoer, vandaar Ta op 18 degC fixed zetten bij koelen.

vraagjes:
1. heeft iemand daadwerkelijk geprobeerd om met de EHSC te koelen? @Lucifertje @Godfried @Grolsch?. Dank :)
2. zijn er nog andere risicos behalve condens waar ik niet aan heb gedacht
3. is Ta18 degC veilig voor koelen condensloos koelen (NLD). Dit lees ik op verschillende plaatsen.

Achtergrond, heb nieuwbouwwoning met de EHSC en koeling toevoegen door een dip switch om te zetten zou top zijn, hopelijk kan dit >:). (buitenunit ondersteunt koelen, PUHZ-SW75YAA)
Je kan deze vraag beter in het Mitsubishi topic stellen, aangezien daar alle kennis gebundeld is. Wanneer je in dat topic zoekt op "dipswitch SW2-4" krijg je meerdere resultaten van verschillende type units die eigenlijk alleen geschikt waren om te verwarmen. Ik heb het bij mijn buurman op een EHSD-VM2D gedaan en dat ging prima. De eerste D staat als ik het mij goed kan herinneren voor het vermogen v/d warmtewisselaar in de binnenunit en de 2e D voor de generatie (D is op dit moment de nieuwste), dus ik zou niet weten waarom het niet werkt. @DutchWing had hier een mooi plaatje met uitleg van die ik zo snel even niet kan vinden. Ik koel meestal op 18 graden en ondanks dat ik er een lekbak in heb zitten (ERSD-VM2D: H van heat en R van Reversed: verwarmen en koelen) heb ik nog nooit last van condens gehad.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-07 18:54
In de tuin is een geul gegraven voor bekabeling / water etc. naar de schuur. Nu wil ik alvast voorbereidingen treffen voor een mogelijke l/w wp in de toekomst in de vorm van een loze mantelbuis. Hier kan de geïsoleerde aanvoer en afvoer naar de buitenunit doorheen + elektra. Ik ga bij voorkeur voor rioolpijp met manchetten. Alternatief is flexibele mantelbuis. Is een pijp van 125mm diameter voldoende? Wie kan de diameters aangeven van geïsoleerde leidingen voor de buitenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mrbee schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:18:
In de tuin is een geul gegraven voor bekabeling / water etc. naar de schuur. Nu wil ik alvast voorbereidingen treffen voor een mogelijke l/w wp in de toekomst in de vorm van een loze mantelbuis. Hier kan de geïsoleerde aanvoer en afvoer naar de buitenunit doorheen + elektra. Ik ga bij voorkeur voor rioolpijp met manchetten. Alternatief is flexibele mantelbuis. Is een pijp van 125mm diameter voldoende? Wie kan de diameters aangeven van geïsoleerde leidingen voor de buitenunit?
Denk dat je doelt op een monoblock? Daar bestaan kant en klare leidingen voor.

Terrendis (meest gebruikt hier):
https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html

Minder bekend, maar volgens mij ook mooi spul:
https://www.heima24.de/ro...-aussenmantel-125-mm.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sven1234 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:49:
@DutchWing had hier een mooi plaatje met uitleg van die ik zo snel even niet kan vinden. Ik koel meestal op 18 graden en ondanks dat ik er een lekbak in heb zitten (ERSD-VM2D: H van heat en R van Reversed: verwarmen en koelen) heb ik nog nooit last van condens gehad.
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@verkeerslicht keerklep cv ketel is afhankelijk van plaats driewegklep in ketel.

Zie ook: DutchWing in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-07 18:54
verkeerslicht schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:03:
[...]

Denk dat je doelt op een monoblock? Daar bestaan kant en klare leidingen voor.

Terrendis (meest gebruikt hier):
https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html

Minder bekend, maar volgens mij ook mooi spul:
https://www.heima24.de/ro...-aussenmantel-125-mm.html
Omdat ik nog niet weet wat voor type ik ga plaatsen wil ik nu eigenlijk een loze mantelbuis voorzien waar laten dan zonder veel graafwerk de leidingen in kunnen worden voorzien. Als ik de diameters van deze leidingen zie red in het niet met een mantelbuis van 125mm. Zijn de leidingen van een split wp kleiner qua diameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-online
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 19:38
Sven1234 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:49:
[...]

Je kan deze vraag beter in het Mitsubishi topic stellen, aangezien daar alle kennis gebundeld is. Wanneer je in dat topic zoekt op "dipswitch SW2-4" krijg je meerdere resultaten van verschillende type units die eigenlijk alleen geschikt waren om te verwarmen. Ik heb het bij mijn buurman op een EHSD-VM2D gedaan en dat ging prima. De eerste D staat als ik het mij goed kan herinneren voor het vermogen v/d warmtewisselaar in de binnenunit en de 2e D voor de generatie (D is op dit moment de nieuwste), dus ik zou niet weten waarom het niet werkt. @DutchWing had hier een mooi plaatje met uitleg van die ik zo snel even niet kan vinden. Ik koel meestal op 18 graden en ondanks dat ik er een lekbak in heb zitten (ERSD-VM2D: H van heat en R van Reversed: verwarmen en koelen) heb ik nog nooit last van condens gehad.
Dank voor de terugkoppeling! RemcoVer lijkt het ook succesvol te hebben gedaan in dat topic

Ik ga het proberen. Ik heb helaas wel een buffervat voor de vloerverwarmingsverdeler zitten, hoop dat dit geen thermische short veroorzaakt. Heb je hier toevallig nog een kijk of tips voor? (vanuit de warmtepomp gezien loopt de output van de warmtepomp naar de bovenkant van het buffervat, en zuigt de pomp vanuit de onderkant van het buffervat water aan. Als het koude water dat ingespoten wordt aan de bovenkant van het buffervat meteen zakt naar de onderkant zonder op te worden gewarmd door het vloerverwarmingswater, waarna het weer wordt afgevoerd naar de warmtepomp heb ik een thermische short = veel korte cycli van de warmtepomp (korte levensduur denk ik?) en weinig koel vermogen. Om dit risico te minimaliseren kan ik kijken om de vloerverwarmingspomp harder te zetten zodat in het buffervat meer turbulente stroming ontstaat en hopelijk meer koelvermogen wordt afgegeven van de warmtepomp aan het vloerverwarmings circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mrbee schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:41:
[...]

Omdat ik nog niet weet wat voor type ik ga plaatsen wil ik nu eigenlijk een loze mantelbuis voorzien waar laten dan zonder veel graafwerk de leidingen in kunnen worden voorzien. Als ik de diameters van deze leidingen zie red in het niet met een mantelbuis van 125mm. Zijn de leidingen van een split wp kleiner qua diameter?
je moet alleen wat dieper graven. deze leidingen zijn al complete mantelbuizen en met isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mrbee schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:41:
[...]

Leidingen van een split zijn dunner inderdaad. Maar je kunt leidingen niet acheraf trekken, en al helemaal niet met isolatie er omheen. Je zult dus all in moeten gaan op één van beiden.

Mono leent zich beter voor grotere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Ga ik even uitzoeken hoe dat precies zit met mijn Ecomline ketel. Thanks voor de tip (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:54
tim-online schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:45:
[...]

Dank voor de terugkoppeling! RemcoVer lijkt het ook succesvol te hebben gedaan in dat topic

Ik ga het proberen. Ik heb helaas wel een buffervat voor de vloerverwarmingsverdeler zitten, hoop dat dit geen thermische short veroorzaakt. Heb je hier toevallig nog een kijk of tips voor? (vanuit de warmtepomp gezien loopt de output van de warmtepomp naar de bovenkant van het buffervat, en zuigt de pomp vanuit de onderkant van het buffervat water aan. Als het koude water dat ingespoten wordt aan de bovenkant van het buffervat meteen zakt naar de onderkant zonder op te worden gewarmd door het vloerverwarmingswater, waarna het weer wordt afgevoerd naar de warmtepomp heb ik een thermische short = veel korte cycli van de warmtepomp (korte levensduur denk ik?) en weinig koel vermogen. Om dit risico te minimaliseren kan ik kijken om de vloerverwarmingspomp harder te zetten zodat in het buffervat meer turbulente stroming ontstaat en hopelijk meer koelvermogen wordt afgegeven van de warmtepomp aan het vloerverwarmings circuit.
Met buffertanks heb ik zelf geen ervaring. In dit algemene forum worden regelmatig discussies gevoerd over het nut ervan. Ik zou even het typenummer opzoeken en een foto erbij plaatsen en hopelijk kan een andere tweaker je helpen. In de tussentijd zou ik de wp alvast op koelen zetten en in het begin goed monitoren. Misschien maak je je druk voor niks en werkt het prima. Lees even de topic start van het Mitsubishi forum door voor de mogelijkheden qua monitoring als je dat nog niet hebt. Daar kan je ook de databoeken vinden met het minimale vermogen. Dit ligt aanzienlijk hoger dan bij verwarmen, dus zorg dat er voldoende zones open staan (vaak allemaal open) en probeer niet de eerste keer meteen de hele nacht door te draaien, want grote kans dat je tijdens het fine tunen last van pendelen gaat krijgen.

Eigenlijk zou ik aanraden om het hele Mitsu forum door te lezen. Je bent er even zoet mee, maar er staat enorm veel handige info in :)

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
verkeerslicht schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:52:
[...]

Leidingen van een split zijn dunner inderdaad. Maar je kunt leidingen niet acheraf trekken, en al helemaal niet met isolatie er omheen. Je zult dus all in moeten gaan op één van beiden.

Mono leent zich beter voor grotere afstanden.
Omdat de temperatuur lager is en er dus minder verlies is?

Laatste weken wat intensiever bezig met monitoring in en om het huis en ik schrik toch wel van het volgende plaatje. In 1 nacht van 27,8 naar 21,8 bij een buitentemperatuur van +- 10 graden
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MxQW2to.png
Je ziet hierop wel mooi ook dat naarmate de binnentemperatuur lager wordt het verlies ook minder wordt. Begint met 1 graad verlies per uur naar uiteindelijk 0,3 per uur.

[ Voor 8% gewijzigd door Maikie18 op 02-06-2023 09:18 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

verkeerslicht schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:52:
Maar je kunt leidingen niet acheraf trekken, en al helemaal niet met isolatie er omheen.
Puur uit nieuwsgierigheid... waarom kun je dit niet trekken?
Als de mantelbuis ruim genoeg is, bedoel ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:09:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid... waarom kun je dit niet trekken?
Als de mantelbuis ruim genoeg is, bedoel ik.
Mijn ervaring is dat 32mm zich al lastig door een kruipgat in de kruipruimte laat trekken, en dat is dan nog zonder isolatie eromheen (dat laatste zou je helemaal aan gort trekken).

Maar goed, dat is puur gebaseerd op mijn ervaring alleen.

Pagina: 1 ... 33 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)