Gary199 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:14:
[...]
Geweldig dat je systeem op eigenlijk alle fronten super presteert met een COP van zelfs 5-7 en zonder of juist dank zij ontbreken buffervat.
Dan presteert de Pana J 9kW hier duidelijk veel minder goed.
Oef, ik lees hier een bekentenis dat het toch niet allemaal zo goed zit bij jou...
Alle T21 radiatoren verwijderd en nu 11stuks T22, 3xT33 plus 1 x 16 Jaga en nog eens 10m2 VV super geisoleerd en perfect afgeregeld. Thans huis prima geisoleerd.
Setpoint 21*C, WAR + Aan/Uit geregeld. 100L B-vat. Leidingen rond de WP alle 28mm, rest 26mm/22mm en per radiator 1m 15mm.
Hoorbaar geluid in leidingen: Nul.
Vooropgesteld: mijn uitgangspunt voor mijn huis is dat ik het simpel wil houden. Ons vrijstaand huis moet uiteindelijk overal eenzelfde binnentemperatuur hebben (voorlopig beneden want dak moet nog geïsoleerd), dus buitenschil moet geïsoleerd en binnen mogen deuren wat mij betreft allemaal open, dan kan met de lage temperatuur verwarming, overal een gelijkmatige temperatuur heersen. Ik doe zo weinig mogelijk aan radiatoren regelen (afknijpen) want dan is mijn redenering dat de radiator of te klein of te groot is en moet die worden gewisseld (tot nu toe werkt het redelijk gelijkmatig).
In kruipruimte heb ik flink gewerkt aan vloer isolatie. Ik heb tegen de vloer totaal 120 PIR platen van 15cm dik gemonteerd (zie m'n plaatjes in
kruipruimte isolatie discussie). Dus lekken naar kruipruimte is flink gereduceerd.
Overigens is hier de stamleiding (naar VVW) overal 28 mm Cu gemaakt op zo goed mogelijke flow (nergens een harde knik, overal nette flauwe bochtjes). De radiatoren aftakkingen deels 22 mm staal en deels nog 15 mm staal (wil ik nog aanpakken).
Geen geluid te horen (WAF heeft oren op steeltjes en hoort alles).
De WP haalt bij defrosts plm. 40L/min en komt dus niet in de buurt van jouw 50L/min. Mogelijk heeft mijn Pana een budget pomp ingebouwd gekregen.
In m'n grafieken kun je zien dat het bij laatste geregistreerde defrost een max van 35 l/min was maar ik heb in de koude periodes hogere flow gezien. Alleen bewaar ik niet alle data (van maanden terug) want dat wordt te gortig voor m'n HA database

Een COP van 5-7 lijkt mijlenver verwijderd. Een keer of 10 op milde dagen een 5,2 COP voorbij zien komen en dan is het ook echt helemaal op. De sCOP is 3,82
Delta T is 4*C waar de WP zelf meestal 3 van maakt. De pompsnelheid varieert de Pana zelf tussen de 19 en 40L/min en 400Watt is het minimum verbruik stroom
COP schiet volgens pana controller naar soms 7-8 omhoog maar dat is natuurlijk lariekoek. Ik heb het niet exact bijgehouden maar de incidentele keren dat ik het wel bekeken heb zat het wel tussen 5-7. M'n Kamstrup data en exact verbruik is nog niet geautomatiseerd in HA gelogd, is nog een todo.
De Td wordt door de Pana zeer strak bijgehouden. Ik zie de stats in Heishamon van de Tin en Tout precies op 5C verschil en volgens mij doen de pana dat door de pomp/flow wat meer en minder te geven.
De radiatoren verwarmen hier geen van allen onder de 33*C merkbaar iets. laat staan bij 31*C Geen idee hoe de verschillen te verklaren. Zijn nieuw en schoon en staan 100% open m.u. van 1 in de bijkeuken.
Hier merk ik duidelijk warmte van een 30C verwarmde radiator. Dat geeft terdege warmte aan de ruimte.
Thermische productie afgelopen stookseizoen 19.000kWh Stroomverbruik plm. 5.000kWh a.s. 6 juni wordt de laatste hand gelegd aan de elektr. installatie voor de WP.
Productie zonnepanelen - geinstalleerd sept. 2022 - is 3.015 kWh.
Aangelegd worden nog 4 zonnepanelen 415Wp dan totaal 20 st 415Wp
Mijn data is van half febr. dus nog geen duidelijk jaaroverzicht. Wel gemerkt dat het een fractie is van waar m'n vorige energieleverancier me voor wilde aanslaan (pre WP wilden ze me aanslaan op 650€/mnd op basis van de 3500m3 gas jaarverbruik van vorige bewoners).
Nu dynamische stroom leverancier en is gasleiding verwijderd en rekeningen van onder de 100€ totaal per maand. Maar goed, ik heb nog geen jaaroverzicht.
De WP leidingen rondom de binnen-unit in de kelder + leidingen B-vat zijn niet geisoleerd. De afgestane warmte daar verwarmt de kelder en lekt verder naar boven naar de hal. De "koude leidingen" zijn 4 meter lang, niets spectaculairs.
Met het B-vat een half jaar geleden als parallel in de aanvoer waren de prestaties niet beter, ook niet toen plm. een maand het B-vat via de 2 kogelkranen geheel was afgekoppeld.
Ik acht i.h.a. bij de WP zelf weinig weinig of niets meer extra's te behalen.
Zie het puur als een kwestie van Tb, Ta, Transmissieverlies en Afgifte.
Deels heb ik leidingen geïsoleerd, maar in de kruipruimte moet nog het e.e.a. Daar is nog wel wat te winnen want kruipruimte behoort niet tot m'n thermische schil.
Al het andere lijkt snoepgoed maar soms kom je ergens en voor mij onverklaarbaar iets tegen met veel betere resultaten. Ik lees af van dhr. Kamstrup.
Een sCOP van 5.0 zou 1.200kWh hebben gescheeld x Eur 0,40 = Eur 480,-
Ik vrees dat ik daarvoor een andere WP, een ander huis en een andere monteur moet zien te krijgen. Iets te veel voor die Eur 480,-
Ik weet niet wat het bij jou is waardoor de resultaten tegenvallen. Maar het ligt vast niet aan je WP.
Het kan zijn dat mijn data nog preciezer bijgehouden moet worden maar ik heb gewoon gezien dat ik dagenlang op vrijwel laagste Pana stand (400W volgens Pana, 500W volgens kWmeter) draai en in de frisse periodes daarmee huis warm houdt. En dat m'n elektriciteitsrekening flink lager is.
Hoe het gaat bij -10C weet ik niet, maar gezien de zeldzame dagen dat dit voorkomt, en de lange tijd dat het huis z'n temperatuur vasthoudt maak ik me daar geen zorgen over. En dan zijn er nog COP 1 alternatieven voor die 1 % van de tijd dat dit voor komt.
Overigens wil WAF een kamertemperatuur van 20C (zelf wil ik vaak liever iets hoger

). Ik denk dat elke graad hoger dan 20C voor een huis binnentemperatuur ook wel flink kan uitmaken op de rekening.