• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:02
Jojan265 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Er was iemand die aan de hand van het electra verbruik zijn gasverbruik wou inschatten om daarmee te bepalen hoeveel hij bespaard heeft.

Over mijn schoolrapport hoef jij je geen zorgen te maken.
Ik zou dan de gasmeter uitlezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
!null schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:27:
Ik heb een ESBE drieweg klep aangesloten om de warmtepomp te laten kiezen tussen SWW en verwarming.

Als hij in de verwarmingstand staat werkt hij goed, er wordt stiekem geen warmte ontrokken van de hetere boiler.
Echter als hij de SWW boiler gaat verwarmen, dan wordt ook de verwarming warm.
Er zijn gewoon maar twee mogelijkheden:
  1. Klep defect
  2. Klep verkeerd aangesloten.
De ervaring in dit topic wijst uit dat bij niet goed functionerende nieuwe installaties meestal punt 2. de oorzaak is...

Post eens:
  1. Een foto van de opstelling;
  2. Het exacte type van de klep en
  3. het relevante deel uit de installatiehandleiding van de klep.
Dan kunnen we wellicht helpen.

[Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 25-05-2023 17:35]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:52
Jan2023 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:27:
[...]

Ik zou dan de gasmeter uitlezen.
Die zal bij in gebruik zijnde WP wel niet veel aanwijzen zo lijkt.
Als die gasmeter er uberhaupt nog is.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:02
Gary199 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:51:
[...]

Die zal bij in gebruik zijnde WP wel niet veel aanwijzen zo lijkt.
Als die gasmeter er uberhaupt nog is.
Als het goed is niet nee , veel minder verbruik.
Dan kan je mooi vergelijken met je historische verbruik en weet je wat er bespaart is , daar ging het toch om .

Mits de gasmeter er nog is ja.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:14
https://www.vakbladwarmte...-met-hybride-warmtepompen

Kappen met hybride warmtepompen alleen als het echt niet anders kan.

[Voor 33% gewijzigd door Carboy54 op 25-05-2023 18:36]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Carboy54 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:35:

Ik zou er ook niet aan beginnen, maar er zijn voldoende belangstellenden voor
en zeker belanghebbenden bij een hybride oplossing.
Ook de overheid vind dit een bruikbare (tussen)oplossing, voorlopig dan.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:45
Carboy54 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:35:

Zoals je het opschrijft lijkt het net alsof hybridewarmtepompen helemaal je-van-het-zijn en dat je er alleen mee moet stoppen als je niet anders kunt :+

En dan ga ik nu het artikeltje lezen, want je zult het vast anders bedoelen!

Oh laat maar, registratie vereist.

[Voor 3% gewijzigd door Gramser op 25-05-2023 19:15]

OhSunnyDay

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:14
Gramser schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:14:
[...]

Zoals je het opschrijft lijkt het net alsof hybridewarmtepompen helemaal je-van-het-zijn en dat je er alleen mee moet stoppen als je niet anders kunt :+

En dan ga ik nu het artikeltje lezen, want je zult het vast anders bedoelen!

Oh laat maar, registratie vereist.
Er zijn nu eenmaal woningen die nog niet geschikt zijn voor full electric en dan kan het dus niet anders 🙃

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:45
Carboy54 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:17:
[...]

Er zijn nu eenmaal woningen die nog niet geschikt zijn voor full electric en dan kan het dus niet anders 🙃
Ik snapte je wel 😉

OhSunnyDay

• Gary199
blijft nog 50 jaar zo.
maar over 25 jaar vriest het hier niet meer

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-06 20:33
Andrehj schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:33:
[...]

Er zijn gewoon maar twee mogelijkheden:
  1. Klep defect
  2. Klep verkeerd aangesloten.
De ervaring in dit topic wijst uit dat bij niet goed functionerende nieuwe installaties meestal punt 2. de oorzaak is...
Ik ga er ook eigenlijk vanuit dat ik iets verkeerd doe.
Post eens:
  1. Een foto van de opstelling;
  2. Het exacte type van de klep en
  3. het relevante deel uit de installatiehandleiding van de klep.
Dan kunnen we wellicht helpen.
Ik heb even geen foto, kan ik de volgende keer maken.

Het gaat om een ESBE 3-weg klep als onderdeel van de EKHY3PART set van Daikin voor aansluiten van een boiler op het Daikin systeem.
Ik heb hem ook correct bedraad voor zover ik kan zien.

Het is exact deze klep, ook zoals door Daikin uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=gQsN4tx2fAs

Ik heb hem zo ook even zelf bekeken voor het monteren, en inderdaad de groef volgt de afsluiter. Dus ja, afsluiter draai ik naar beneden zodat hij de radiatoren/vloerverwarming aftakking afsluit.
De klept draait ook gewoon, en ik heb in warm tapwater bedrijf ook even de klep eraf gehaald om te verifiëren dat de groef de juiste kant op wijst (het juiste heeft afgesloten). Dus de klep draait de goede kant op, en het ligt niet aan de bedrading ervan.
Ik hou me ook nog aan wat hij zegt in het filmpje, dat de aanvoer niet haaks op de splitsing mag aankomen, maar van 1 van de zijkanten.

Toch lijkt hij het er gewoon langs te persen of iets dergelijks. De hoofdzones staan dicht, de resterende radiatoren en begin vloerverwarming verdeler worden gewoon heet.
Ik zie ook dat de leidingen vanaf de 3-weg klep naar de verwarming ook gewoon heet worden en de temperatuur aannemen die ook naar het boilervat gaat.

Ik volg verder gewoon de Daikin opzet, waarin ik het in de aanvoer heb gezet:

Ik weet nu niet beter dan de volgende keer dat ik er ben de warmtepomp hem wederom in tapwater stand te zetten (via test menu), de warmtepomp dan uit te zetten en water eruit en de leidingen los te halen, om dan echt in de klep te kijken dat hij goed staat.
Maar dat is wellicht wat overdreven, want de groef volgt gewoon de afsluitende kant.

[Voor 10% gewijzigd door !null op 25-05-2023 20:18]

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:30
!null schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:08:
[...]

[...]

Het gaat om een ESBE 3-weg klep als onderdeel van de EKHY3PART set van Daikin voor aansluiten van een boiler op het Daikin systeem.

Ik heb hem zo ook even zelf bekeken voor het monteren, en inderdaad de groef volgt de afsluiter. Dus ja, afsluiter draai ik naar beneden zodat hij de radiatoren/vloerverwarming aftakking afsluit.
De klept draait ook gewoon, en ik heb in warm tapwater bedrijf ook even de klep eraf gehaald om te verifiëren dat de groef de juiste kant op wijst (het juiste heeft afgesloten). Dus de klep draait de goede kant op, en het ligt niet aan de bedrading ervan.
Ik hou me ook nog aan wat hij zegt in het filmpje, dat de aanvoer niet haaks op de splitsing mag aankomen, maar van 1 van de zijkanten.

Toch lijkt hij het er gewoon langs te persen of iets dergelijks. De hoofdzones staan dicht, de resterende radiatoren en begin vloerverwarming verdeler worden gewoon heet.
Ik zie ook dat de leidingen vanaf de 3-weg klep naar de verwarming ook gewoon heet worden en de temperatuur aannemen die ook naar het boilervat gaat.

[Afbeelding]

Ik weet nu niet beter dan de volgende keer dat ik er ben de warmtepomp hem wederom in tapwater stand te zetten (via test menu), de warmtepomp dan uit te zetten en water eruit en de leidingen los te halen, om dan echt in de klep te kijken dat hij goed staat.
Maar dat is wellicht wat overdreven, want de groef volgt gewoon de afsluitende kant.
Zo te lezen, klinkt het alsof de klep net niet ver genoeg doordraait en daardoor ook nog klein beetje flow geeft richting verwarming. Als je de motor eraf haalt in de stand SWW, kun je dan met de hand de klep nog iets verder draaien richting SWW?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• !null
Jojan265 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:47:
[...]

Zo te lezen, klinkt het alsof de klep net niet ver genoeg doordraait en daardoor ook nog klein beetje flow geeft richting verwarming. Als je de motor eraf haalt in de stand SWW, kun je dan met de hand de klep nog iets verder draaien richting SWW?
Misschien zit het in de fijne afstelling. Maar de motorbehuizing en daarmee de eind en begin stand kun je maar in 90 grade posities erop zetten, dus dat zou het al moeten oplossen.

Met de motor eraf kun je hem helemaal rond draaien.
En dan hoor je ook goed het verschil tussen afsluiten en een klein beetje open, want dan hoor je meteen wat suizen. De motor leek hem gewoon goed af te sluiten, hij was ook niet door een kiertje aan het suizen.
Toch kan het zijn dat hij op een lager tempo zonder veel geluid inderdaad nog wat langs weet te persen.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +2Henk 'm!
!null schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:08:

[Afbeelding]

Zo'n klep heeft intern een T-vormige opening. Die moet zodanig draaien dat normaliter de rechtdoor open is en bij SWW de aftakking. Jij hebt dit waarschijnlijk niet goed aangesloten, waardoor bij SWW beide circuits water krijgen.
Tip voor anderen: sluit zo'n klep voordat je die aansluit eerst even aan en kijk hoe die draait.
Dan kun je zien welke kant ie opdraait en hoe je het geheel dus aan moet sluiten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06 16:59
!null schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:27:
Ik heb een ESBE drieweg klep aangesloten om de warmtepomp te laten kiezen tussen SWW en verwarming.

Als hij in de verwarmingstand staat werkt hij goed, er wordt stiekem geen warmte ontrokken van de hetere boiler.
Echter als hij de SWW boiler gaat verwarmen, dan wordt ook de verwarming warm.

Uiteraard heb ik naar de positie gekeken, maar de groef in het witte plasticje wijst echt naar beneden, naar de aftakking van de verwarming, die dus dicht staat.

De boiler verwarming werkt verder ook prima. Maar er gaat dus ook 50 graden naar de radiatoren voor niks.

Behalve de positie controleren (d.m.v. de groef in het plastic buisje) weet ik verder niet waar te kijken.
Positie lijkt gewoon helemaal prima te staan, en elektrisch ook goed aangesloten (dat hij de goede kant op draait).

Het is niet zo dat de positie schuift naar de kant waar geen aftakking zit, dat zou alles verklaren.

Kan het zijn dat hij het alsnog er langs perst? Het is 1" en 28mm, er gaat zo'n 30 liter per minuut doorheen.
Drukmeter geeft gewoon normale waardes aan, al beweegt die wel een beetje op de millimeter heen en weer. (maar die zit dan ook in de aanvoer).
Ik had dit ook toen @koevlaas2 hier geïnstalleerd had. Wij hadden het vermoeden dat het hete water, dat door de boiler gaat, via de retour toch het CV-systeem instroomt. Begrijpen doe ik het nog steeds niet, want er lijkt geen doorstroomneiging te moeten zijn die richting op, maar na het plaatsen van een 2e klep in de retour, die gelijk schakelt met de 1e klep, was het probleem opgelost.
Ik merkte het doordat de sterilisatie run erg lang duurde

Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Joris 407 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:21:
[...]

Ik had dit ook toen @koevlaas2 hier geïnstalleerd had. Wij hadden het vermoeden dat het hete water, dat door de boiler gaat, via de retour toch het CV-systeem instroomt. Begrijpen doe ik het nog steeds niet, want er lijkt geen doorstroomneiging te moeten zijn die richting op, maar na het plaatsen van een 2e klep in de retour, die gelijk schakelt met de 1e klep, was het probleem opgelost.
Als je boiler met een T stuk direct omlaag naar een afgiftesysteem gaat dan heb je erg veel warmte wat weglekt. Als je retour uit de boiler eerst een stuk omhoog gaat en dan het T stuk in dan geen last, zeker als er een koppeling tussen aanvoer en retour (zoals een pomploze verdeler) is.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:05
[...]

Ja echt 100 graden voor een uurtje? :+

Eens met eerder opmerkingen er zijn afsluiters met een T-boring en als je dan de motor in de verkeerde positie monteert of de boel verkeerd aanstuurt loop je de kans om 2 circuits te voeden.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Ik had dit ook toen @koevlaas2 hier geïnstalleerd had. Wij hadden het vermoeden dat het hete water, dat door de boiler gaat, via de retour toch het CV-systeem instroomt.
Dat kan helemaal niet. Ook hier is de logische verklaring een verkeerd gemonteerde klep, die bij SWW in twee richtingen open staat.
Begrijpen doe ik het nog steeds niet, want er lijkt geen doorstroomneiging te moeten zijn die richting op, maar na het plaatsen van een 2e klep in de retour, die gelijk schakelt met de 1e klep, was het probleem opgelost.
Uiteraard, daarmee verhinder je stroming in het andere circuit, maar het juist monteren van de 3-wegklep was de nette oplossing geweest (maar wellicht meer werk).
Nu heb je twee kleppen die kapot kunnen, dus dubbele kans op defecten.

• Joris 407
Andrehj schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:32:
[...]

Dat kan helemaal niet. Ook hier is de logische verklaring een verkeerd gemonteerde klep, die bij SWW in twee richtingen open staat.

[...]

Uiteraard, daarmee verhinder je stroming in het andere circuit, maar het juist monteren van de 3-wegklep was de nette oplossing geweest (maar wellicht meer werk).
Ok, ik kan hier nog eens naar kijken, maar ik ga hier even uit van Koevlaas' expertise

Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Andrehj schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:32:
[...]

[...]

Nee dat is het niet, het is een soort thermiek.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Joris 407
Ronald.42 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:30:
[...]

Ja echt 100 graden voor een uurtje? :+
Ik stookte al jaren op max 50 graden en nu ging er plotseling wat warmers doorheen. Ik had de radiatoren lang niet zo heet gevoeld

• Ronald.42
Joris 407 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:39:
[...]

Ik stookte al jaren op max 50 graden en nu ging er plotseling wat warmers doorheen. Ik had de radiatoren lang niet zo heet gevoeld
Was dan ook als grappige opmerking bedoeld.

De legionella run is iets over de 60 graden

Steriliseren is normaal 100 graden voor een uur.

En dan heb je nog wat wij doen op het werk met voedingsmiddelen 120 graden voor een aantal minuten.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Gary199
Tip voor anderen:
sluit zo'n klep voordat je die aansluit eerst even aan en kijk hoe die draait.
wat staat hier eigenlijk ?
Nou dit: sluit die klep voordat je die aansluit eerst even aan voordat je die aansluit.

Dan kun je zien welke kant ie opdraait en hoe je het geheel dus aan moet sluiten.
Ik denk dat zal worden bedoeld:
Dan kun je zien welke kant hij opdraait en hoe je het geheel moet aansluiten.
Aansluiten is wel even heel wat anders dan sluiten.

wat de sportredacteur van het Eindhovens Dagblad onlangs durfde te schrijven:
"hij is nu zijn eigen herkansing af aan het branden". Het werkwoord schijnt afbranden te zijn.
Je zou toch willen stoppen met lezen ?
Ligt vast geheel aan mij.
Klopt, je let niet op taalfouten maar waarom kan het niet een beetje anders ?

• Joris 407
Ronald.42 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:43:
[...]

Was dan ook als grappige opmerking bedoeld.

De legionella run is iets over de 60 graden

Steriliseren is normaal 100 graden voor een uur.

En dan heb je nog wat wij doen op het werk met voedingsmiddelen 120 graden voor een aantal minuten.
8)7 _/-\o_

• !null
Andrehj schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Zo'n klep heeft intern een T-vormige opening. Die moet zodanig draaien dat normaliter de rechtdoor open is en bij SWW de aftakking. Jij hebt dit waarschijnlijk niet goed aangesloten, waardoor bij SWW beide circuits water krijgen.
Tip voor anderen: sluit zo'n klep voordat je die aansluit eerst even aan en kijk hoe die draait.
De Daikin man uit het Youtube filmpje zegt dat het op beide uitgangen kan, ik zie ook niet waarom niet.
En ik heb ook van te voren de klep bekeken, eigenlijk precies zoals in het filmpje.

Ik heb wel geverifieerd dat hij de juiste kant op draait (dat kan je ook gewoon kiezen) en het juiste afsluit.

Bedoel je nou dat hij simpelweg de juiste aftakking niet dicht draait, of dat hij door het ontwerp van de binnenzijde, het niet zo kan werken als de Daikin meneer zegt. En bij mij toch nog water langs gaat ondanks dat hij wel voor die aftakking staat.

Wel vreemd vind ik het dan, dat ik verwarmingsbedrijf geen probleem heb met het feit dat hij rechtdoor tegen een dichte SWW deur duwt, en er totaal geen warmte van het vat afgenomen, er gaat dan helemaal niks over het boilervat circuit.

[Voor 3% gewijzigd door !null op 25-05-2023 23:54]

Ampera-e (60kWh)

• !null
koevlaas2 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:29:
[...]

Als je boiler met een T stuk direct omlaag naar een afgiftesysteem gaat dan heb je erg veel warmte wat weglekt. Als je retour uit de boiler eerst een stuk omhoog gaat en dan het T stuk in dan geen last, zeker als er een koppeling tussen aanvoer en retour (zoals een pomploze verdeler) is.
Zowel bij aanvoer en retour van de boiler zit het T stuk hoger dan de spiraal.

Er is overigens een verdeler met pomp (en die pomp staat uit, want zone is niet aan het verwarmen) waar een kant ook als een koppeling tussen aanvoer en retour werkt in dit geval, want die zie ik ook heet worden terwijl het boilervat warm gemaakt wordt. Maarja die zit lager dan de rest.
En een radiator boven begint vrij snel ongewenst te verwarmen terwijl hij dus met de boiler bezig is.

Met de radiatoren dicht en vloerverwarming pomp uit gaat er niet zoveel mis/verloren eigenlijk maar ik moet dit wel oplossen natuurlijk.

Ik zie niet snel een pad voor thermiek in mijn systeem, dus ik ga er vanuit dat ik de 3 weg klep toch zal moeten veranderen.

Ampera-e (60kWh)

!null schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:51:
[...]

Er is overigens een verdeler met pomp (en die pomp staat uit, want zone is niet aan het verwarmen) waar een kant ook als een koppeling tussen aanvoer en retour werkt in dit geval, want die zie ik ook heet worden terwijl het boilervat warm gemaakt wordt. Maarja die zit lager dan de rest.
En een radiator boven begint vrij snel ongewenst te verwarmen terwijl hij dus met de boiler bezig is.

Met de radiatoren dicht en vloerverwarming pomp uit gaat er niet zoveel mis/verloren eigenlijk maar ik moet dit wel oplossen natuurlijk.

Ik zie niet snel een pad voor thermiek in mijn systeem, dus ik ga er vanuit dat ik de 3 weg klep toch zal moeten veranderen.
Je klep loshalen en laten draaien terwijl je erin kijkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
koevlaas2 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:56:
[...]

Je klep loshalen en laten draaien terwijl je erin kijkt.
Ja dat is wat ik schreef, dat ik verwacht dat te moeten doen.
Terwijl ik er ook weinig nieuws van verwacht te leren omdat ik hem zelf ook van te voren heb bekeken, en ook nu nog kan bekijken in het Daikin YouTube filmpje.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:00:
[...]

Terwijl ik er ook weinig nieuws van verwacht te leren omdat ik hem zelf ook van te voren heb bekeken, en ook nu nog kan bekijken in het Daikin YouTube filmpje.
staat er geen pijl/merkteken op de spie oid ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-05 21:57
!null schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:51:
[...]

Stomme vraag, maar hoe weet je dat er inderdaad warm water naar de radiatoren gaat? Worden de radiatoren zelf warm, of voel je aan de buis direct achter de klep?

Die buis wordt namelijk warm, puur door geleiding van het metaal. Dat wil nog niet zeggen dat er ook flow is over de radiatoren.

PS. Ik had de klep zelf ook in eerste instantie verkeerdom geplaatst. Niet omdat ik niet goed op zat te letten, maar omdat er blijkbaar weer eens een verschil zat tussen theorie en praktijk.

[Voor 7% gewijzigd door Blihi op 26-05-2023 07:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
@Blihi De radiatoren worden gewoon vrij snel warm en beginnen ook echt de ruimte te verwarmen.
koevlaas2 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:03:
[...]

staat er geen pijl/merkteken op de spie oid ?
Ja op het witte blokje staat een groef, die wijst naar de afsluitende kant.
Zoals ook in dat filmpje.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:28
Je zegt dat je van beide zijden kan aansluiten. Maar wordt de kogel dan in de zitting gedrukt of juist eruit. In de Viessmann zit er een die laat zich niet dichtdrukken naar een van de kanten. Er is bij mij dan ook een lekkage van ongeveer 1L/min naar de verkeerde kant. Een keer extra met het bijgeleverde vet ingesmeerd, dan gaat het weer een jaar goed en wordt het langzaam weer erger.
En temperatuur via het metaal voel je tot een meter op 2 van de 3weg klep.
De 2e klep zoals koevlaas2 die toegevoegd heeft, staat ook bij mij op het lijstje om een keer te doen. Mogelijk is een motor op een handafsluiter al voldoende.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Ronald.42
Een plaatje met het verschil tussen een kogelkraan met T-boring en met L-boring.

En dan is er nog dit model met niet een kogel maar een deel van een kogel een schaaltje dat de betreffende poort afsluit.

En dan nog wat er meestal standaard in een cv hangt.

Nou ja en dan zijn er ook nog wel wat andere modellen te vinden. Bijv. Waar ik me overdag meestal tussen bevind...

[Voor 18% gewijzigd door Ronald.42 op 26-05-2023 08:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:44
Precies, als de klep een T-boring heeft kan ‘t dus heel goed zijn dat de klep in 1 stand maar over 1 circuit gaat en in de andere stand over 2. Met de gebruikelijke 90 graden draaien tussen de 2 klep posities kan je dat alleen maar oplossen - mocht dit ‘t probleem zijn door de flow op een andere positie aan te sluiten, niet op ‘t midden van de T.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Ik heb een veerbelaste driewegklep. Een bal wordt door een veer de ene kant op gedrukt en als er stroom op staat de andere kant op. Dat is weer een ander model.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
!null schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:00:
[...]

Zit je SWW uitgang op de rechtdoor of zit daar je verwarming? Als namelijk de SWW niet op de rechtdoor zit, maar op de splitsing, dan is je klep in ieder geval goed gemonteerd. De T sluit namelijk je SWW dan goed af (omdat je geen problemen hebt tijdens verwarming). Zit daarentegen de SWW op de rechtdoor, dan kan het zijn, dat de T verkeerd om draait en dan alle poorten verbindt. Dit kun je gemakkelijk even proberen door met de hand te draaien (hoeft in ieder geval niet alles weer los gehaald te worden).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Ronald.42 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:45:

En dan is er nog dit model met niet een kogel maar een deel van een kogel een schaaltje dat de betreffende poort afsluit.

[Afbeelding]
Volgens de handleiding is het dit type.

Ik zal nog even proberen dat blaadje tevoorschijn te toveren. Ik heb namelijk geen type nummer in de mail, omdat het onderdeel van een set is, en ik ben niet op locatie.

@DutchWing Ja had ik gedaan, manueel tenminste.

Maar goed, het zal er op een of andere manier, ondanks de theorie niet goed zijn om de SWW rechtdoor te hebben.

[Voor 25% gewijzigd door !null op 26-05-2023 13:27]

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Daarom altijd het advies indien het onduidelijk is, even droog testen met een stekker aansluiting. (Mits klep 230V geschikt is)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
!null schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:23:
Maar goed, het zal er op een of andere manier, ondanks de theorie niet goed zijn om de SWW rechtdoor te hebben.
Dat maakt op zich niets uit, maar dan moet de T wel de goede kant opdraaien. Als de aftakking geen problemen geeft maar rechtdoor wel, is het bijna altijd verkeerd om werkend. Dit is simpel op te lossen, door de T een halve slag te draaien en de klep de andere kant op laten bewegen.

Als rechtdoor geen problemen geeft maar aftakking wel, moet er ergens iets doorlekken.

[Voor 10% gewijzigd door Jojan265 op 26-05-2023 14:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Jojan265 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Dat maakt op zich niets uit, maar dan moet de T wel de goede kant opdraaien. Als de aftakking geen problemen geeft maar rechtdoor wel, is het bijna altijd verkeerd om werkend. Dit is simpel op te lossen, door de T een halve slag te draaien en de klep de andere kant op laten bewegen.

Als rechtdoor geen problemen geeft maar aftakking wel, moet er ergens iets doorlekken.
Als het een T klep is ja, maar dat haalde ik niet uit de handleiding.

Anyway, ik ga hem er wel afhalen en bekijken, dan pas weet ik het zeker.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stevenlameris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:15
Ik heb de leidingen van mijn split Samsung naar de binnenunit geïsoleerd en ben eens gaan meten met welke T de R32 gassen aangevoerd worden.
Tijdens SWW (opwarmen van 41 naar 50) wordt deze enorm hoog, ongeveer 90graden.

Te zien is het opgenomen vermogen buitenunit en binnenunit (om 15:00 starte de legionella spiraal).
En de T van de R32 gemeten aan de kant van de binnenunit.

Het gaat me vooral om de hoge T, is dit normaal?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:14
Vraag mbt leidingwerk.. Op dit moment loopt mijn leiding werk onder de CV als volgt (t-stuk):

Waarbij links naar vvw woonkamer gaat, en rechts naar vvw badkamer en werkkamer. Hierachter kom ook nog een radiator in de woonkamer, maar die staat in principe bijna altijd dicht.

Omdat de vvw woonkamer natuurlijk meer warmtebehoefte dan badkamer/werkkamer, wil ik voor de WP de flow verbeteren richting de woonkamer. En was ik hier aan het denken:

Heeft dit nut? Dus richting badkamer/werkkamer moet de flow "het hoekje" om, en zal iets meer afgeremd worden dan richting woonkamer. Of is deze winst te zo enorm klein en te verwaarlozen en kan ik gewoon de t-splitsing erin houden en de 28mm op de t-splitsing aansluiten (en de bochtjes dus besparen)?

De 22mm leiding richting woonkamer vervangen is op dit moment geen optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
danny.s schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:48:
Vraag mbt leidingwerk.. Op dit moment loopt mijn leiding werk onder de CV als volgt (t-stuk):
[Afbeelding]
Waarbij links naar vvw woonkamer gaat, en rechts naar vvw badkamer en werkkamer. Hierachter kom ook nog een radiator in de woonkamer, maar die staat in principe bijna altijd dicht.

Omdat de vvw woonkamer natuurlijk meer warmtebehoefte dan badkamer/werkkamer, wil ik voor de WP de flow verbeteren richting de woonkamer. En was ik hier aan het denken:
[Afbeelding]

Heeft dit nut? Dus richting badkamer/werkkamer moet de flow "het hoekje" om, en zal iets meer afgeremd worden dan richting woonkamer. Of is deze winst te zo enorm klein en te verwaarlozen en kan ik gewoon de t-splitsing erin houden en de 28mm op de t-splitsing aansluiten (en de bochtjes dus besparen)?

Is een kogelkraan in de te knijpen leiding geen optie als uberhaupt al een drempel in een aanvoer moet worden aangebracht.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Stevenlameris schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:06:
meet je dat buiten of binnen?

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stevenlameris
flippy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:40:
[...]

meet je dat buiten of binnen?
Bij de ingang van de binnenunit. In de rode cirkel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 19:47
Gary199 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:33:
[...]

Is een kogelkraan in de te knijpen leiding geen optie als uberhaupt al een drempel in een aanvoer moet worden aangebracht.
Knijpen kan gewoon met voetventiel radiatorkraan etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:03:
[...]

Knijpen kan gewoon met voetventiel radiatorkraan etc.
1 kogelkraan kan volstaan voor een veelvoud aan radiatoren/voetventielen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Omebas
Gary199 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:06:
[...]

1 kogelkraan kan volstaan voor een veelvoud aan radiatoren/voetventielen
Omdat één kraan in jouw ogen volstaat kan hij beter alle kranen, knoppen en ventielen verwijderen en vervangen voor bochten etc. en dan één kogelkraan er voor zetten? Correct?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Omdat één kraan in jouw ogen volstaat kan hij beter alle kranen, knoppen en ventielen verwijderen en vervangen voor bochten etc. en dan één kogelkraan er voor zetten? Correct?
in.casu heeft effectiviteit de voorkeur, los van wat ik er persoonlijk van vind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:57
Gary199 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:51:
[...]

in.casu heeft effectiviteit de voorkeur, los van wat ik er persoonlijk van vind.
En die effictiviteit is het hoogste bij afregelen op het voetventiel. Een kogelkraan is niet gemaakt om flow mee te regelen, daarvoor gebruik je een inregelafsluiter, waarbij als er maar een geplaatst wordt je nog per afzonderlijke radiator niet kan afstellen.

Met een kogelkraan inregelen, hoe krijg je het in je hoofd 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gary199
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:46:
[...]

En die effictiviteit is het hoogste bij afregelen op het voetventiel. Een kogelkraan is niet gemaakt om flow mee te regelen, daarvoor gebruik je een inregelafsluiter, waarbij als er maar een geplaatst wordt je nog per afzonderlijke radiator niet kan afstellen.

Nou Nou, de vraag werd gesteld of het aanbrengen van een aftakking op een andere wijze effectief zou zijn. Het is - zo blijkt uit de vraag - de bedoeling een hele groep van afgifte apparatuur minder van flow te voorzien. De meest effectieve en kosten gunstige methode is inderdaad een centrale regelkraan. Behoef je niet pak 'm beet 15 voetventielen voor Eur 250, aan te schaffen en te installeren tegen ook nog eens Eur 600,- Hoe verzin je het.
Een kogelkraan is helemaal niets op tegen en mijn hoofd kan verder wel onbesproken blijven, is ook knap off topic.

nb
Op de verpakking van een kogelkraan staat niet te lezen waarvoor de fabrikant specifiek de kogelkraan heeft gemaakt. Dit type kraan kan overal worden gebruikt daar waar gedeeltelijke of algehele afsluiting van een vloeistofstroom gewenst is.
Het is dus - ten overvloede- aan ieders vaktechnische fantasie en inzicht.

[Voor 13% gewijzigd door Gary199 op 26-05-2023 20:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03:02
danny.s schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:48:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het maakt wel verschil volgens de plaatjes uit deze post:
Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Het is inderdaad de vraag of het een merkbaar verschil maakt. Je zal altijd nog moeten inregelen met een ventiel. Maar een bepaalde afsplitsing voorkeur geven op de manier zoals je hebt geschetst is volgens mij een goed idee. Sowieso die radiator die je in de woonkamer hebt mee laten draaien. Dat scheelt (marginaal) ook nog iets.

is het trouwens niet mogelijk om dat knietje wat je erin hebt getekend, om dat op te lossen met een buigtang, en dan geen 90° bochten, maar 2 van 30° of zo?

[Voor 6% gewijzigd door verkeerslicht op 26-05-2023 21:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:15:
[...]

Het maakt wel verschil volgens de plaatjes uit deze post:
Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Het is inderdaad de vraag of het een merkbaar verschil maakt. Je zal altijd nog moeten inregelen met een ventiel. Maar een bepaalde afsplitsing voorkeur geven op de manier zoals je hebt geschetst is volgens mij een goed idee.
veel werk voor 1 of 2% waarbij de tegendruk van het achterliggende systeem ook voor een aanpassing al de flow verdeling bepaalt. Zal eerder < 1% zijn.
verkeerslicht schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:35:
[...]

Heb je wel gelijk in hoor. Ben wel benieuwd hoe je aan die procenten komt. Bij nieuwe aanleg zou ik er overigens wel rekening mee houden. Dat doe ik ook voor mijn systeem.
Een dwars uitgang blijft een uitgang en i.c. van dezelfde afmeting. Invloed is kleiner dan die van een koppelstuk c.q. 1 meter buis. Tegendruk wordt i.c. voor 99% bepaald door systeem achter de kraan.

[Voor 37% gewijzigd door Gary199 op 26-05-2023 21:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03:02
Gary199 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:17:
[...]

veel werk voor 1 of 2% waarbij de tegendruk van het achterliggende systeem ook voor een aanpassing al de flow verdeling bepaalt. Zal eerder < 1% zijn.
Heb je wel gelijk in hoor. Ben wel benieuwd hoe je aan die procenten komt. Bij nieuwe aanleg zou ik er overigens wel rekening mee houden. Dat doe ik ook voor mijn systeem.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Stevenlameris schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:02:
[...]

Bij de ingang van de binnenunit. In de rode cirkel.

[Afbeelding]
dat is relatief hoog, al zegt de temperatuur bij het buitendeel meer. 90 graden kan aangeven dat er te weinig koelmiddel in zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stevenlameris
flippy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:47:
[...]

dat is relatief hoog, al zegt de temperatuur bij het buitendeel meer. 90 graden kan aangeven dat er te weinig koelmiddel in zit.
Dank. Ik ga daar ook meten op een zelfde wijze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:14
Klinkt dus als aanpassen teveel werk is tov wat het oplevert. Dan worden het gewoon voetventielen, heb ik nog wel op voorraad, en gaan we daar mee knijpen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Een kogelkraan of ook wel kogelafsluiter genoemd is voor het afsluiten van toestellen of leiding secties.

Doordat er geen vernauwing in de kraan zit heb je enorm weinig regelbereik, deze zijn dus ook nooit bedoeld om de flow te regelen.
Een kogelkraan heeft bijvoorbeeld pas bij 50% dicht enig regelbereik, een inregelkraan al bij 10-20% dicht.

Tegenwoordig zijn de meeste thermostaat of open/dicht kranen dubbel instelbaar, je kunt dus eventueel op de voetventielen besparen en toch per afgifte systeem inregelen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
DutchWing schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:40:
Een kogelkraan of ook wel kogelafsluiter genoemd is voor het afsluiten van toestellen of leiding secties.

Doordat er geen vernauwing in de kraan zit heb je enorm weinig regelbereik, deze zijn dus ook nooit bedoeld om de flow te regelen.
Een kogelkraan heeft bijvoorbeeld pas bij 50% dicht enig regelbereik, een inregelkraan al bij 10-20% dicht.

Tegenwoordig zijn de meeste thermostaat of open/dicht kranen dubbel instelbaar, je kunt dus eventueel op de voetventielen besparen en toch per afgifte systeem inregelen.
Tja een kogelkraan werkt ook..
Zou niet mijn keuze zijn, ja voor nood kan het maar voor het echte zou ik liever zoiets kiezen.
Dan heb je nog een idee van wat je doet ook.
Ipv een kleine knikje aan de kogelkraan is plus 25% flow.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
danny.s schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:20:
Klinkt dus als aanpassen teveel werk is tov wat het oplevert. Dan worden het gewoon voetventielen, heb ik nog wel op voorraad, en gaan we daar mee knijpen.
25% minder toevoer door de kogelkraan betekent voor iedere warmtebron 25%
Dat werkt even wat anders bij een individueel voetventiel.
Kom je vanzelf achter. Veel succes. :*) :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Omebas
danny.s schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:20:
Het levert ook niks op. Het is niet zo dat het water gedrukt wordt in de richting van je pijlen en dat het liever rechtdoor gaat dan afslaat. Het water wordt ook aangezogen en heeft geen voorkeur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:58:
[...]

Het levert ook niks op. Het is niet zo dat het water gedrukt wordt in de richting van je pijlen en dat het liever rechtdoor gaat dan afslaat. Het water wordt ook aangezogen en heeft geen voorkeur.
Water heeft voorkeur op basis van de zwaartekracht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Omebas
Gary199 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:58:
[...]

25% minder toevoer door de kogelkraan betekent voor iedere warmtebron 25%
Dat werkt even wat anders bij een individueel voetventiel.
Kom je vanzelf achter. Veel succes. :*) :*)
Kogelkranen zijn alleen geschikt voor open of dicht. Punt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:14:
[...]

Ik regel hier prima de toevoer naar het B-vat er mee.
Werkt prima, ook zonder punt. Kamstrupje vertelt mij op de liter nauwkeurig wat de omvang van de ingreep is.

[Voor 13% gewijzigd door Gary199 op 26-05-2023 22:18]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Ronald.42
Ik krijg er een punthoofd van hier...
Prettig weekend allemaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38
Omebas schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:14:
[...]

Flauwekul.
Dat het regelbereik niet helemaal lineair is geloof ik maar dat is bij een regelafsluiter ook niet en ja het zal wat meer moeite kosten maar kan wel.

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Omebas
snameroc schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:19:
[...]

Flauwekul.
Dat het regelbereik niet helemaal lineair is geloof ik maar dat is bij een regelafsluiter ook niet en ja het zal wat meer moeite kosten maar kan wel.
Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg dat ze alleen geschikt zijn voor open of dicht. Ze zijn niet geschikt om permanent deels gesloten te staan. Daar zijn andere oplossingen voor. Dit is geen flauwekul.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:49:
[...]
ranen hier gemonteerd hebben alle ( 6 stuks ) een zeef met magneet.
Werkt uiterst effectief en de vangst aan troep bewijst het gelijk

Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg dat ze alleen geschikt zijn voor open of dicht. Ze zijn niet geschikt om permanent deels gesloten te staan. Daar zijn andere oplossingen voor. Dit is geen flauwekul.
Dat er andere oplossingen zijn betekent niet dat alle andere mogelijkheden daarmede impliciet ongeschikt worden. Dat een blote bewering.
De kogelkranen hier ( 6 stuks ) hebben alle een zeef plus een magneet. De vangst aan zwarte troep bewijst het gelijk.
Tegen om tegen te zijn doet geen afbreuk aan een andere keuze.
Ieder moet doen wat hem/haar goed lijkt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-06 22:57
Regelen met een kogelkraan gaat prima, ik had de eerste keer toen ik mijn CV aanpaste om bij warmtepomp vriendelijke temperaturen wat afgiftevermogengeschikheidstestjes (mooi scrabble woord) te doen, ook een kogel kraan in een by-pass over mijn mengverdeler gezet en daar kon ik prima verschillende flows mee instellen. Ik heb daar 4 jaar geleden ook een foto van gepost, de blauwe hendel boven de verdeler:

In mijn nieuwe setup zoals laatst gepost heb ik in de bypass een Watts inregelventiel gekozen om inderdaad iets te gebruiken wat er voor gemaakt is, voordeel is dat je direct goed kan zien hoeveel flow je instelt:

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blihi
Gary199 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:04:
[...]

Water heeft voorkeur op basis van de zwaartekracht.
In een gesloten systeem? onder druk? Nee dus. Zwaartekracht boeit echt helemaal niets.

• Gary199
Blihi schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:00:
[...]

In een gesloten systeem? onder druk? Nee dus. Zwaartekracht boeit echt helemaal niets.
zwaartekracht blijft. geslotenheid en druk verbinden de moleculen niet onverbrekelijk
Het water kan ook nog de bocht om. Als de temperatuur niet 100% "homogeen" is zal er sowieso sturing zijn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Probeer eens in hele zinnen te typen. Je geeft aan dat de zwaartekracht invloed heeft op welke kant het water op wil in een gesloten systeem. Dat is niet waar.

Stroming vindt puur en alleen plaats op basis van drukverschil in het horizontale vlak, opgewekt door de pomp. De druk is op ieder punt op gelijke hoogte in het leidingsysteem gelijk, alleen tussen het bovenste en het onderste punt zit verschil. Er vindt dus nooit stroming plaats op basis van zwaartekracht.

Daarom vul je een CV systeem ook tot 1.5 bar als de drukmeter het hoogste punt is en tot 2.5 bar als de drukmeter het laagste punt is (in een gemiddelde woning).

• Gary199
Blihi schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:26:
Probeer eens in hele zinnen te typen. Je geeft aan dat de zwaartekracht invloed heeft op welke kant het water op wil in een gesloten systeem. Dat is niet waar.

Stroming vindt puur en alleen plaats op basis van drukverschil in het horizontale vlak, opgewekt door de pomp. De druk is op ieder punt op gelijke hoogte in het leidingsysteem gelijk, alleen tussen het bovenste en het onderste punt zit verschil. Er vindt dus nooit stroming plaats op basis van zwaartekracht.

Daarom vul je een CV systeem ook tot 1.5 bar als de drukmeter het hoogste punt is en tot 2.5 bar als de drukmeter het laagste punt is (in een gemiddelde woning).
Wie gaat er ook al weer over de lengte van zijn/haar zinnen ?
Cv systeem is een gedeeltelijk gesloten systeem. Alle kinetische energie oefent tijdens stroming kracht uit op de stromingsrichting.
Zwaarte energie/potentiele energie wordt tijdens bewegen kinetische energie ( totale energie )

[Voor 9% gewijzigd door Gary199 op 27-05-2023 14:16]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:22
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Ik kreeg het jaren geleden al in mijn hoofd bij het waterzijdig inregelen van mijn systeem en HR Ketel bij gebrek aan voetventielen en werkt gewoon goed. Als je na het inregelen er maar met je tengels vanaf blijft.

• Gary199
MotorBeast schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:44:
[...]

Ik kreeg het jaren geleden al in mijn hoofd bij het waterzijdig inregelen van mijn systeem en HR Ketel bij gebrek aan voetventielen en werkt gewoon goed. Als je na het inregelen er maar met je tengels vanaf blijft.
En zo is het precies.
Hier zaten die kogelkranen om verschillende redenen in het systeem maar een gebied met afwijkende hoeveelheid bedienen, daar is een kogelkraan bij uitstek een geschikt medium. :*)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:05
Een kogel kraan is een medium?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:07
Stevenlameris schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:06:
Ik heb de leidingen van mijn split Samsung naar de binnenunit geïsoleerd en ben eens gaan meten met welke T de R32 gassen aangevoerd worden.
Tijdens SWW (opwarmen van 41 naar 50) wordt deze enorm hoog, ongeveer 90graden.

Te zien is het opgenomen vermogen buitenunit en binnenunit (om 15:00 starte de legionella spiraal).
En de T van de R32 gemeten aan de kant van de binnenunit.

Mijn R32 warmtepomp doet iets vergelijkbaars bij SWW. Gastemperatuur bij de compressor 85 graden. Bij de binnen-unit 55 graden. Werkdruk 28 bar dus bij de binnen-unit is nog ongeveer 10 graden superheat over.

Verlies onderweg is 30 graden maar weet niet precies waar die sensoren zitten en of ze bij dezelfde druk meten. Die 30 graden is overigens in theorie maar +/- 10% vermogensverlies omdat de meeste energie uit het faseverschil komt.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Kameelstok schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Mijn R32 warmtepomp doet iets vergelijkbaars bij SWW. Gastemperatuur bij de compressor 85 graden. Bij de binnen-unit 55 graden. Werkdruk 28 bar dus bij de binnen-unit is nog ongeveer 10 graden superheat over.

Verlies onderweg is 30 graden maar weet niet precies waar die sensoren zitten en of ze bij dezelfde druk meten. Die 30 graden is overigens in theorie maar +/- 10% vermogensverlies omdat de meeste energie uit het faseverschil komt.
het is veel meer dan die 10% die je door de leidingen verliest. de compressor moet veel harder werken om die hogere druk en volumestroom te halen om die 30 graden verlies te compenseren.

ben bij diverse installaties geweest waarbij ik alleen maar de isolatie hebt vervangen door 25mm (en soms dikker) armaflex en is het energieverbruik met 15% of meer gezakt. op een installatie dei 50kW wegstampt (aan stroom) tikt dat wel leuk door.

[Voor 14% gewijzigd door flippy op 28-05-2023 15:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
offtopic

[Voor 93% gewijzigd door teacher op 29-05-2023 09:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
hier stond een troll

[Voor 199% gewijzigd door teacher op 29-05-2023 09:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
niet reageren op offtopic posts

[Voor 97% gewijzigd door teacher op 29-05-2023 09:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:31
Een medium is gewoon iets om twee dingen te koppelen/een middel om iets te bereiken. En verder kun je een kogelkraan prima gebruiken om een flow te regelen, doe ik bij mijn aquaria ook, maar is een inregelventiel nauwkeuriger. Dat een kogelkraan 'er niet voor bedoeld is' zal zo zijn, maar het werkt wel en zo'n stuk metaal gaat er echt niet kapot van.

Is het punt in deze discussie nu de aangedragen oplossing of dat een aantal mensen zich stoort aan het taalgebruik van de aandrager van de oplossing?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Aziraphale schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:31:
Een medium is gewoon iets om twee dingen te koppelen/een middel om iets te bereiken. En verder kun je een kogelkraan prima gebruiken om een flow te regelen, doe ik bij mijn aquaria ook, maar is een inregelventiel nauwkeuriger. Dat een kogelkraan 'er niet voor bedoeld is' zal zo zijn, maar het werkt wel en zo'n stuk metaal gaat er echt niet kapot van.

Is het punt in deze discussie nu de aangedragen oplossing of dat een aantal mensen zich stoort aan het taalgebruik van de aandrager van de oplossing?
Heb zojuist in het buizenstelsel rond de WP naast een 3-weg ventiel ook een 2-weg ventiel gemonteerd. Het 3-weg ventiel zorgt er voor dat m.b.v. het stuursignaal vanwege een defrost dit ventiel de gehele Aanvoer via een bypass direct naar het serieel in de Retour aangesloten B-vat brengt en het parallel aangesloten 2-weg ventiel datzelfde doet maar ook nog een gedeeltelijke stroming van de Aanvoer naar de radiatoren en vloer in stand laat.
Hierdoor wordt t.b..v. een defrost het warme water in het B-vat niet "serieel" verbruikt doch parallel aan het water in radiatoren en vloer.
Tests zullen uitwijzen wat het gunstigst werkt en die uitkomst betekent voor mij einde discussie B-vaten.
De keuze voor het 2-weg c.q. het 3-weg kanaal gebeurt naar wens handmatig.
Op deze wijze kan het best werkende circuit worden bepaald.
De doorlaat van de 2-weg route kan handmatig worden gevarieerd. ( kogelkraan, waarbij Kamstrup nauwkeurig de hoeveelheden meet )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:07
@Gary199 Interresante gedachte met een alternatieve flow tijdens een defrost. En waar haal je het signaal vandaan om de drie weg klep aan te sturen?

Zelf had ik ook al iets dergelijks zitten denken, maar dan zo

Aansturing wordt dan:
als Ta < T1 = defrost, dus 3-weg klep aansturen voor korte route naar B-vat (bypass verwarming)
als Ta >= T1 = normaal bedrijf, 3-weg klep aansturen voor route door de verwarming

Door na een defrost te wachten tot Ta >= T1 geef je het systeem de tijd om het koude water van de defrost eerst weer even op te warmen. Zo komt er geen koud water in je verwarming.

[Voor 53% gewijzigd door Pim57 op 29-05-2023 11:48]

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/2 kW, Ferroli Egea wpb 90 lt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:16

kimjansen

Nu ff niks...

Toen ik inmiddels een tijd geleden mezelf heb verdiept in een L/W warmtepomp als vervanging voor mijn CV en bereiding SWW lijken de inzichten behoorlijk veranderd. Buffers blijven toch een steeds terugkomend vraagstuk zie ik en het lijkt dat elke installatie toch net weer iets anders is. Omdat het bij mij over vervanging/renovatie gaat en er mede vanwege plaatsgebrek wat beperkingen zijn vroeg ik me af of jullie je licht zouden willen schijnen over wat gezien mijn situatie en wensen de beste manier van aansluiten zou zijn.

Voorheen dacht ik altijd dat buffers voornamelijk parallel werden gezet. De installateur wilde de buffers in de aanvoer naar CV zetten, terwijl er ook wat voor te zeggen is om die in de retour te zetten wat nu ook hier in het topic meer geadviseerd wordt. Maar omdat ik qua opstelling wat beperkingen heb en ook niet een standaard afgifte systeem heb, dat is meestal toch vloerverwarming meen ik, hoop ik dat er iemand aan kan geven wat de beste keuze is...

De situatie is als volgt:
- Het meerendeel van de woning wordt verwarmd met Jaga convectoren
- Er is vloerverwarming in een aangebouwde serre en in keuken/toilet/badkamer (geen hoofdverwarming)
- Nu nog gestookt door middel van een gaswandketel (35 graden lijkt afdoende)
- Er staat inmiddels een Mitsubishi Zubadan split L/W WP die ook kan koelen
- Ik overweeg een Auer Edel Air L/W WPB aan te schaffen i.p.v. een boiler voor SWW
- Op zolder heb ik plek voor 2 liggende OEG 500 L buffervaten, aan weerszijden van het huis achter een knieschot (op een tussenwand is de binnenunit opgesteld)
- In deze horizontale buffervaten kunnen helaas geen verwarmers, dus dat moet een CV doorstroomverwarmer worden...
- Op de BGG waar nu nog de CV staat kan een 270 L WPB staan
- De VVW verdeler heeft een eigen pomp, wordt geregeld op een vaste watertemperatuur en kan dichtlopen
- De convectoren worden per ruimte individueel met Honeywell EvoHome thermostaatventielen geregeld
- EvoHome kan met een relaiscontact ook aangeven dat er warmtevraag is en/of een circulatiepomp schakelen

Op hoofdlijnen de wensen:
- Zo veel als mogelijk energie kunnen bufferen in het CV systeem
- Enigzins eenvoudige opzet waarbij de eigen regelingen op zichzelf al voldoende zijn voor een goede werking
- De WP zo lang mogelijke runs laten maken bij een zo hoog mogelijke COP
- Gelaagdheid in de buffers enigzins behouden, als het al kan met horizontale optstelling
- Zo min mogelijk verlies aan energie/druk/etc. tijdens bedrijf (op stilstandverliezen na)

Mijn idee is dus om niet per se de WP circulatiepomp te hoeven laten draaien bij warmtevraag.

Later (als ik weet wat de opbrengst PV en vraag CV/SWW is én wanneer het vanwege verandering in salderen/TLV loont):
- Met Home Assistant / NodeRed de boel verder automatiseren
- Bij (over)capaciteit van PV of gunstig tarief d.m.v. doorstroomverwarmer de buffers extra kunnen verhitten (tot maximum temperatuur buffers/leidingwerk)
- Eventueel tegelijk met WP/WPB (verhoogde setpoint)

In de onderstaande schetsen heb ik overdrukventielen, expansievaten, afsluiters, energiemeters, etc. niet opgenomen.

Mijn "in serie met retour" idee:

En een 'parallel' idee:

De oplossing waar de buffers simpelweg in serie staan is het eenvoudigst qua leidingwerk en heeft ook geen extra spiraal nodig. Met mijn boerenverstand zou ik echter denken dat het opnemen van een spiraal in de buffers er voor zorgt dat de WP veel efficiënter gaat draaien. Die zitten meer onderin het vat, daar is het koeler en de energie kan hij toch wel kwijt, is het niet in het eerste vat dan brengt hij het wel over naar het volgende. De locatie van de naverwarmer heb ik met opzet in de retour (bij serie) of tussen de buffers (bij parallel) gezet zodat ik hopelijk een vrij serieuze naverwarmer zou kunnen kiezen die zijn warmte dan zo snel mogelijk in een buffer kwijt kan, terwijl de WP toch nog een soort van het 'koudste' water krijgt.

Ik heb nog zitten denken of de beide 500 L buffers gelijkmatig verwarmd zouden moeten worden, door ze parallel aan elkaar te zetten en met een 3-weg klep te regelen, maar dat lijkt me nodeloos complex en misschien zelfs ongewenst qua gelaagdheid? Helaas te weinig kaas van gegeten...

Schiet er gerust op, ook als bijvoorbeeld locatie van kleppen of pompen de wenkbrauwen doet laten fronzen.

Speed kills but beauty lives

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Pim57 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:10:
@Gary199 Interresante gedachte met een alternatieve flow tijdens een defrost. En waar haal je het signaal vandaan om de drie weg klep aan te sturen?

[Afbeelding]

Aansturing wordt dan:
als Ta < T1 = defrost, dus 3-weg klep aansturen voor korte route naar B-vat (bypass verwarming)
als Ta >= T1 = normaal bedrijf, 3-weg klep aansturen voor route door de verwarming

Door na een defrost te wachten tot Ta >= T1 geef je het systeem de tijd om het koude water van de defrost eerst weer even op te warmen. Zo komt er geen koud water in je verwarming.
Uibreidingsboard stelt signaal beschikbaar.
"naloop" ( tijd nodig om klep weer te sluiten " is plm. 8 res. 15 seconden ) kan gebruikt worden voor menging koud/warm )

opm.: de aanvoer moet denk ik wel door het B-vat worden geleid omdat de WP anders direct zijn eigen koude water onmiddellijk retour krijgt en dat zal denk ik niet lang goed gaan ( 26*C grens )

[Voor 8% gewijzigd door Gary199 op 29-05-2023 12:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!
kimjansen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:04:

Op hoofdlijnen de wensen:
- Zo veel als mogelijk energie kunnen bufferen in het CV systeem
- Enigzins eenvoudige opzet waarbij de eigen regelingen op zichzelf al voldoende zijn voor een goede werking
- De WP zo lang mogelijke runs laten maken bij een zo hoog mogelijke COP
- Gelaagdheid in de buffers enigzins behouden, als het al kan met horizontale optstelling
- Zo min mogelijk verlies aan energie/druk/etc. tijdens bedrijf (op stilstandverliezen na)
je wensen zijn niet verenigbaar. buffers voegen inherent een aanslag op je COP toe. het meest efficeintie systeem is een systeem zonder buffer en met voldoende afgifte zodat de WP niet pendelt.

1000 liter buffertanks neerzetten werkt juist averechts. net als doorstroomverwarmers neerzetten. dat is juist wat je niet wilt voor een efficient systeem.

wil je energie opslaan moet je een accu kopen, niet honderden liters aan buffertanks.

het systeem wat gary toepast is NIET adviseerbaar om te kopieren voor iemand die uit is om geld te besparen.

[Voor 14% gewijzigd door flippy op 29-05-2023 12:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:16

kimjansen

Nu ff niks...

flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:09:
[...]
je wensen zijn niet verenigbaar. buffers voegen inherent een aanslag op je COP toe. het meest efficeintie systeem is een systeem zonder buffer en met voldoende afgifte zodat de WP niet pendelt.
Thanks, ik wil het dan nog wel nuanceren dat ik een zo hoog mogelijke COP zoek mét gebruik van buffers, niet zozeer waarbij energie uit de WP direct in het afgiftesysteem beland.

Ik heb overcapaciteit aan PV, ook op een gemiddelde winterdag, dat wil ik in kunnen zetten voor CV zonder daar volledig de accu voor aan te hoeven spreken.

Speed kills but beauty lives

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:58
Pim57 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:10:

[Afbeelding]

Aansturing wordt dan:

Ik zet er een groot vraagteken bij of dit zinnig is, Tijdens defrost heb je geen stroming meer over je CV circuit en dat water (T1) zal dan snel afkoelen naar kamertemperatuur. Ik zou verwachten dat Ta niet onder kamertemperatuur uitkomt tijdens een defrost.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:07
ArjoK schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Ik zet er een groot vraagteken bij of dit zinnig is, Tijdens defrost heb je geen stroming meer over je CV circuit en dat water (T1) zal dan snel afkoelen naar kamertemperatuur. Ik zou verwachten dat Ta niet onder kamertemperatuur uitkomt tijdens een defrost.
Dat laatste zou mooi zijn, want dan ben ik een niet bestaand probleem aan het oplossen. 8)7

Ik ga over een maand beginnen met het installeren van mijn monoblock warmtepomp (Daikin Altherma H) en ben nu alles aan het uitzoeken. Met dank aan dit forum!

Misschien eerst maar een winter zonder B-vat. Wellicht vallen de defrosts mee.
Afgelopen winter met de airco verwarmt en daar gaat de binnenunit naar -24°C tijdens een defrost. Gelukkig blijft het klepje dicht en heb je 10 minuten geen warme lucht.

[Voor 13% gewijzigd door Pim57 op 29-05-2023 12:33]

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/2 kW, Ferroli Egea wpb 90 lt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
ArjoK schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Vraagtekens zetten is een goede wetenschappelijke gewoonte.
Een 2e actie zal dan zijn antwoorden krijgen en vermelden bij de vraagtekens.
De 1e uitkomsten van de uitwerking van het 3-weg ventiel heb ik en die zijn positief, de radiatoren en vloeren blijven +/- 2*C beter op temperatuur.
De snelheid van menging bij het 2-weg ventiel zal bepalend zijn voor een ander resultaat en ook zal m.i. verschil in duur van de defrosts een rol spelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:58
Gary199 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:25:
[...]

Vraagtekens zetten is een goede wetenschappelijke gewoonte.
Een 2e actie zal dan zijn antwoorden krijgen en vermelden bij de vraagtekens.
De 1e uitkomsten van de uitwerking van het 3-weg ventiel heb ik en die zijn positief, de radiatoren en vloeren blijven +/- 2*C beter op temperatuur.
De snelheid van menging bij het 2-weg ventiel zal bepalend zijn voor een ander resultaat en ook zal m.i. verschil in duur van de defrosts een rol spelen.
met vloeren bedoel je het water in de vloeren of daadwerkelijk de temperatuur van de gehele vloermassa?

Uiteidelijk moet je de energie die voor de defrost nodig is weer toevoegen, bij radiatoren kan ik me voorstellen dat het gevoel nabij de radiator beter is wanneer deze niet meedoen tijdens een defrost, maar het warmteverlies verandert daardoor natuurlijk niet. Ik zou denken dat hoe meer massa er meedoet tijdens een defrost hoe lager de delta T is na de defrost om te compenseten.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:09:
[...]

1000 liter buffertanks neerzetten werkt juist averechts. net als doorstroomverwarmers neerzetten. dat is juist wat je niet wilt voor een efficient systeem.

wil je energie opslaan moet je een accu kopen, niet honderden liters aan buffertanks.

het systeem wat gary toepast is NIET adviseerbaar om te kopieren voor iemand die uit is om geld te besparen.
Het minder afkoelen van radiatoren en vloerverwarming tijdens defrosts is een toevoeging aan het systeem. Kunnen bepalen waar de warmte naar toe gaat c.q. verdwijnt is ook een toevoeging. Het beoogt een verplaatsing van warmte naar daar waar je het wilt hebben. Als je met een dergelijk systeem kunt middelen reageert een goed ingestelde WP minder heftig wegens het ontbreken van de daarvoor noodzakelijke signalen.

Ik ben wel een beetje uitgekeken op beweringen/veronderstellingen/aannames zonder bijbehorende data al kun je met ervaring een heel eind komen, maar dat laatste laat zich moeilijk aflezen van de neuzen en bij bijna iedere temperatuurwijziging kleuren de meeste neuzen verschillend hoewel dat wel boeiend kan zijn.
Verder behoeft een algemeen geldende reden niet in alle individuele gevallen toepasbaar te zijn als verschillen in tijd en hoeveelheden zich doen gelden.

Overigens is de kunst van het "weglaten" in algemene zin een positief streven maar dat behoeft en kan niet altijd en overal.

[Voor 8% gewijzigd door Gary199 op 29-05-2023 12:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
ArjoK schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:37:
[...]

met vloeren bedoel je het water in de vloeren of daadwerkelijk de temperatuur van de gehele vloermassa?

Uiteidelijk moet je de energie die voor de defrost nodig is weer toevoegen, bij radiatoren kan ik me voorstellen dat het gevoel nabij de radiator beter is wanneer deze niet meedoen tijdens een defrost, maar het warmteverlies veranderd daardoor natuurlijk niet. Ik zou denken dat hoe meer massa er meedoet tijdens een defrost hoe lager de delta T is na de defrost om te compenseten.
water+massa.

beoogd wordt middeling van reacties koude/warmte waardoor gematigder reactie van de WP en vermijding koude straling radiatoren.
De veronderstelling is dat iedere (heftige) reactie door de WP efficiency (of meer) kost.

Acties:
  • +1Henk 'm!
kimjansen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Thanks, ik wil het dan nog wel nuanceren dat ik een zo hoog mogelijke COP zoek mét gebruik van buffers, niet zozeer waarbij energie uit de WP direct in het afgiftesysteem beland.

Ik heb overcapaciteit aan PV, ook op een gemiddelde winterdag, dat wil ik in kunnen zetten voor CV zonder daar volledig de accu voor aan te hoeven spreken.
je bent nog steeds verkeerd om aan het denken. die buffer levert niks op. je hebt zelfde probleem als met PV panelen in de zomer. je hebt dan een berg heet water in een tank zitten waar je niks aan hebt. je hebt immers meer energie opgeslagen dan je nodig hebt. en heet water is maar voor 1 ding nuttig. energie opslaan in een accu is wel nuttiger want je kan je energie die je teveel hebt gewoon terugleveren en daar geld voor krijgen. je kan niet je overschot aan warm water verkopen. je kan niet met 1000L warm CV water water je airfyer laten werken of je telefoon opladen.

financeel komt zon installatie als dit gewoon niet uit. je bent veel beter uit door het geld te steken in het optimaliseren van je afgiftesysteem (dus lagere watertemperaturen en hogere COP) en eventueel het verlagen van je energiebehoefte zodat je meer overschot hebt voor de overige electricitietsverbruikers in je huis en eventueel terugleveren. en zodra salderen een issue word vervang je de omvormer met eentje die met een accu om kan gaan (en eventueel een EPS poort heeft) en dan kan je gewoon zonder netaansluiting het leven door behalve snachts je accu overschot terugleveren voor goed geld.

[Voor 10% gewijzigd door flippy op 29-05-2023 13:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb zelf een monobloc parallel aangesloten op de bestaande CV leiding (in kruipruimte). Hier is de Intergas ketel (op zolder) ook nog op aangesloten. In de Intergas heb ik de verwarmingsfunctie uitgezet en deze doet enkel nog tapwater (tot een toekomstige installatie van een WP boiler).
De Intergas hoeft ook niet meer mee te doen met verwarmen omdat het monobloc voldoende bemeten is.

De warmtepomp heb ik nu kortstondig getest en alles lijkt goed te functioneren. Tapwater van de Intergas werkt op dat moment ook prima, geen storingen o.i.d.

Nu is mijn vraag: kan er nog kortsluiting komen over de Intergas ketel, of is de stilstaande pomp “zwaar” genoeg dat dit niet het geval is? Is er een manier om dit te testen?

Het liefst laat ik de situatie namelijk voorlopig zo totdat de WPB er komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Speedfight schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:55:
Ik heb zelf een monobloc parallel aangesloten op de bestaande CV leiding (in kruipruimte). Hier is de Intergas ketel (op zolder) ook nog op aangesloten. In de Intergas heb ik de verwarmingsfunctie uitgezet en deze doet enkel nog tapwater (tot een toekomstige installatie van een WP boiler).
De Intergas hoeft ook niet meer mee te doen met verwarmen omdat het monobloc voldoende bemeten is.

De warmtepomp heb ik nu kortstondig getest en alles lijkt goed te functioneren. Tapwater van de Intergas werkt op dat moment ook prima, geen storingen o.i.d.

Nu is mijn vraag: kan er nog kortsluiting komen over de Intergas ketel, of is de stilstaande pomp “zwaar” genoeg dat dit niet het geval is? Is er een manier om dit te testen?

Het liefst laat ik de situatie namelijk voorlopig zo totdat de WPB er komt.
ja, die geeft kortsluiting. dus die moet je dichtdraaien als er een kraan zit of afdoppen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• snameroc
Of een terug slag klep plaatsen. Zoals ik gedaan heb een bij de wp en een bij de cv ketel. Dan kun je kiezen welke je gebruikt. Niet dat ik de cv ketel nog gebruikt heb en inmiddels heb ik een wp boiler en is het gas afgesloten. Ik vond het de eerste winter een prettig idee om iets standby te hebben maar het is niet nodig gebleken.

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!
snameroc schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:19:
Of een terug slag klep plaatsen. Zoals ik gedaan heb een bij de wp en een bij de cv ketel. Dan kun je kiezen welke je gebruikt. Niet dat ik de cv ketel nog gebruikt heb en inmiddels heb ik een wp boiler en is het gas afgesloten. Ik vond het de eerste winter een prettig idee om iets standby te hebben maar het is niet nodig gebleken.
de ketel gaat toch weg als er een WBP of SWW tank komt dus afkoppelen is makkelijkste.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snameroc
Dat is waar maar nu is hij nog mano meter want daar zit het vul punt. En ik speel nog met de gedachte om hem om te bouwen naar flessen gas. Niet omdat het moet maar omdat het kan. Hij hangt niet in de weg verder. Andere overweging is om de dak doorvoer te gebruiken voor de wp boiler. Staat nu op binnen binnen voor nu is dat goed maar misschien in de winter wel te koud.

snameroc

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee