Ik heb ook een parallelbuffervat (120 liter) vanwege de naregeling, en omdat ik destijds dacht dat dat nodig was.
Ik meet helemaal niets in/na het buffervat, en stuur puur op Ta vanuit de WP zelf.
Omdat ik wel diverse sensoren heb i.v.m. monitoring zie ik dat de Ta bij de v.v. verdeler +- 15 meter verderop +- 0,5 tot 1 graad lager ligt dan bij vertrek WP.
Een (klein) gedeelte zal verlies van buffervat zijn, het grootste verlies zal wel de 20 meter leiding zijn die door de vloer heen loopt.
En een buffervat lost inderdaad geen pendelgedrag door te weinig afgiftevermogen op. Het vertraagt slechts de eerste pendelactie met enkele minuten.
Het ligt een beetje aan de specifieke WP of dit wel of niet werkt. Als de primaire flow in de WP mee schaalt met het vermogen dan kan het werken. Je hebt dan een primaire pompregeling die delta-T constant houdt.
Veel warmtepompen kunnen dat niet. Die kunnen alleen Ta constant houden door de compressor harder te laten werken, maar ze kunnen het pompdebiet niet sturen op de delta-T. In dat geval moet je Ta meten op de splitsing.
Het inregelen van een systeem met delta-T gestuurde primaire pomp en delta-P gestuurde secundaire pompen is tricky, maar het kan wel. Grappig genoeg is de ideale regeling de situatie dat primaire en secundaire flow steeds gelijk is en in dat geval heeft het hele buffervat geen functie meer.
Qua geluidsstraling naar buiten toe zou ik me geen zorgen maken. Je straalt immers in het luchtledige. Geen versterking door reflecties, staande golven etc.
Ik zou me eerder zorgen maken over trillingen in de dakconstructie. Zeker bij het plaatsen bij bestaande bouw waar geen rekening is gehouden met een warmtepomp op het dak, kun je (of de buren) daar misschien problemen mee ervaren. Dat potentiele gevaar alleen al zou mij tegen houden.
Verder lijkt mij onderhoud een dingetje. Zelfs al zou je er van binnenuit bij kunnen, dan nog zal het lastig blijven. Even de wisselaar schoonspuiten met de slang zoals dat buiten zou kunnen is er niet bij.
offtopic: Ik heb ooit gewerkt bij Fokker waar ze straalmotoren testten op grotere hoogtes.
Neem van mij maar aan dat dat luchtledige alleen op hoogtes van 10k of meer te vinden is want het maakte iedere dag een takkeherrie.
on-topic: ik snap dat je opslingerfactor Q=1 maar dan heb je nog steeds te maken met de logaritmische berekening van x dB per meter. En een warmtepomp op een dak op 7-10 meter hoogte is nog steeds hoorbaar, zeker als hij een wat kleinere ventilator heeft die harder moet werken en meer toeren draait dan een grote 10kW+ unit op de grond.
Wat mij betreft doet iedereen maar wat hij wil, alleen wil ik evt nieuwe lezers informeren dat de Pavlov reactie van installateurs " bij een WP heb je een buffer nodig " niet klopt.
Dat is te kort door de bocht en wordt ook te weinig beargumenteerd.
Vroeger kregen heel veel kinderen elke dag een lepel levertraan door de strot geduwd "want het is goed voor je " (niet dus) en zo zijn er nog wel een paar, te kort door de bocht, aannames.
Vroeger, plm. tot 1950 was dat prima. Er was veel armoede en levertraan was redelijk goedkoop. De tijd van TBC lag toen nog in het heden en vitamines moesten duur worden gekocht. Door de relatieve en meer serieuze armoede was de voeding nog behoorlijk eenzijdig. Dus, zo verkeerd was die traan niet op basis van voorschrift of anders. Nu slikt iedereen vitamines om suf van te worden
Denk dat ook veel tweakers van hier voor klanten in de CV meer dan eens een buffertje zouden voorzien, behoeft niet alles 99% precies te worden ingeregeld.
Past ook in een verdienmodel en de CV van de installateur moet ook "roken".
[Voor 14% gewijzigd door Gary199 op 22-05-2023 15:18]
Vroeger, plm. tot 1950 was dat prima. Er was veel armoede en levertraan was redelijk goedkoop. De tijd van TBC lag toen nog in het heden en vitamines moesten duur worden gekocht. Door de relatieve en meer serieuze armoede was de voeding nog behoorlijk eenzijdig. Dus, zo verkeerd was die traan niet op basis van voorschrift.
Het was de tijd van een zonder verdoving werkende tandartsen, ook waar werd getrokken. Zonder verdoving f. 5,- met f 8,- Wie weet dat nu ?
Klopt. Excuus.
Maar als je hierop selecteert en weglaat is bijna alles off topic
Buffervaten a priori een stempel opplakken van "volstrekt overbodig" lijkt zo langzamerhand ook redelijk off topic.
[Voor 20% gewijzigd door Gary199 op 22-05-2023 15:23]
Het hele winter seizoen gedraaid met een bordje met een ESP32 controller. De software die ik gebruik is geschreven door @Devil , link Dit werkt op het ESPhome platform van Home Assistant. Dit is ondertussen best een uitgebreide code geworden met veel mogelijkheden voor uitlezen en sturen.
Heb er ondertussen ook een apart (uigebreid bordje voor) :
In het LG forum zie je dat Home Assistant veel gebruikt wordt. En zoals @AUijtdehaag al aangeeft, met een modbus interface kun je ook al heel veel. Ook dan kun je met HA naast uitlezen ook sturen.
Het ligt een beetje aan de specifieke WP of dit wel of niet werkt. Als de primaire flow in de WP mee schaalt met het vermogen dan kan het werken. Je hebt dan een primaire pompregeling die delta-T constant houdt.
Veel warmtepompen kunnen dat niet. Die kunnen alleen Ta constant houden door de compressor harder te laten werken, maar ze kunnen het pompdebiet niet sturen op de delta-T. In dat geval moet je Ta meten op de splitsing.
Het inregelen van een systeem met delta-T gestuurde primaire pomp en delta-P gestuurde secundaire pompen is tricky, maar het kan wel. Grappig genoeg is de ideale regeling de situatie dat primaire en secundaire flow steeds gelijk is en in dat geval heeft het hele buffervat geen functie meer.
Mijn WP loopt primair (pomp in de binnenunit) op een vaste flow / pompstand (Mitsubishi Zubadan SHW112YHA).
Dat is altijd 26L/minuut over het buffervat op pompstand 4/5.
De secundaire pomp is ingesteld op proportionele druk.
De flow aan de afgiftekant varieert dus, afhankelijk van hoeveel groepen / zones er open staan.
Kun je de tekst van het artikel hier in het topic plakken? Mijn gratis tegoed van 2 artikelen per maand is op en vele anderen zullen daar geen account hebben. Bovendien lijkt het me wel nette leverage. Ze verwijzen tenslotte ook naar dit topic.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Kun je de tekst van het artikel hier in het topic plakken? Mijn gratis tegoed van 2 artikelen per maand is op en vele anderen zullen daar geen account hebben. Bovendien lijkt het me wel nette leverage. Ze verwijzen tenslotte ook naar dit topic.
Ik wil het ook wel even doen:
Dakkappen voor lucht/water-warmtepompen lijken niet altijd even goed te werken. In sommige nieuwbouwprojecten ondervinden huiseigenaren zoveel problemen, dat de dakkappen worden verwijderd. Een leverancier van dakkappen erkent dat het omhulsel van invloed is op het rendement.
De dakkap voor lucht/water-warmtepompen is in korte tijd populair geworden. Kijk in een willekeurige nieuwbouwwijk om je heen en je ziet ze al van verre opdoemen. Dergelijke dakkappen zien er vaak fraai uit en hebben verschillende voordelen. Zo staat er geen unit in de – meestal krappe- tuin en blijft geluidsoverlast binnen de perken. Daar staat tegenover dat deze kappen in de praktijk soms minder goed lijken te werken.
Matige prestaties warmtepomp
In diverse nieuwbouwprojecten klagen bewoners over matige prestaties van hun warmtepomp. Ze wijzen met de vinger naar de dakkap. Bovendien zijn in diverse woonwijken bewoners in conclaaf met de woningbouwer of installateur.
Problemen bij lage buitentemperatuur
De problemen komen vooral aan het licht als de buitentemperatuur tot onder het vriespunt zakt en de warmtepomp flink aan het werk moet. Verschillende gebruikers ontdekten dat de buitensensor in de unit tijdens warmtepompbedrijf de temperatuur 8 á 9 graden te laag aangeeft. De gevolgen van zo’n afwijkende temperatuur zijn groot. Bij een weerafhankelijke regeling geeft de foutieve temperatuur een verkeerde opdracht aan de binnenunit. Die gaat veel te warm water maken. De temperatuurdaling in de kap is goed te zien door het uitlezen van de data in de warmtepomp.
Recirculatie van lucht
Hoe komt het dat de buitentemperatuur van de meetsensor aan de aanzuigkant zo’n 8 graden daalt? Volgens de woningeigenaren heeft dit te maken met recirculatie. Intern in de dakkap vindt recirculatie van uitgeblazen lucht plaats. Ook sommige leveranciers van warmtepompen bevestigen dit. De recirculatie van lucht geeft een hoger elektraverbruik.
Ontstaan van kettingreactie
Dat de buitenunit zijn eigen uitgeblazen lucht aanzuigt, geeft een kettingreactie. De ventilator gaat harder draaien en de unit zal sneller invriezen. Op het moment dat hij gaat ontdooien, blijft door recirculatie vocht in de kap hangen, waardoor hij weer sneller gaat aanvriezen. Mogelijk ligt de oorzaak in het feit dat de recirculatie ontstaat doordat de warmtepomp slechts een deel van de kap opvult. Uitgeblazen lucht kan zo intern weer worden aangezogen. Vooral als de wind op de kap staat, zou dit euvel optreden.
Ventilatoren stuk
In een project in het land zijn de problemen al snel bij de woningbouwer aangekaart, en die heeft de installateur erop afgestuurd. De leverancier van de dakkap, Cox Geelen in dit geval, heeft een pakketje met drie schuimrubber delen naar de installateur opgestuurd om de luchtstromen in de kap beter te scheiden, maar dat zou niet passen. Daarnaast is bij het woningproject sprake van hoge uitval van ventilatoren. Ze draaien op koude dagen stuk en worden onder garantie vervangen.
Dakkap verwijderd
Alle inspanningen hebben onvoldoende resultaat opgeleverd, waardoor woningeigenaren zich verenigen en het gesprek aangaan. In sommige wijken zijn al juridische stappen gezet. In ieder geval één woningbouwer heeft de afgelopen maanden een adviseur ingehuurd om de problemen – en oplossingen ervoor – in kaart te brengen. In afwachting van het rapport heeft de aannemer bij een aantal woningen de dakkap verwijderd, met positieve resultaten. “Ik heb de helft minder defrosts, mijn COP is verdubbeld, en de warmtepomp geeft minder lawaai doordat hij rustiger draait”, mailt de man – die graag anoniem wil blijven.
Niet in de volle wind
De rapporteurs komen ook tot de conclusie dat er recirculatie plaatsvindt, en ze onderschrijven de hoge uitval van ventilatoren. Voor dat laatste is geen verklaring te vinden. Wel hebben bewoners ontdekt dat de warmtepomp niet in de volle wind mag staan. Letterlijk staat in de manual: ‘Plaats de buitenunit nooit op een locatie waarbij de zijde van de luchtinlaat of -uitlaat rechtstreeks aan de wind bloot kan staan. Om blootstelling aan de wind te voorkomen, wordt aanbevolen aan de zijde van de luchtuitlaat van de buitenunit een schotplaat aan te brengen.’ Overigens doen meer fabrikanten van lucht/water-warmtepompen deze aanbevelingen.
Verplaatsen naar windluwe plek
Een oplossing kan zijn om de huidige warmtepompen te verplaatsen naar een windluwe plaats, oppert het adviesbureau in een rapport, waarvan de bewoner overigens geen exemplaar met ons wil delen. Als de dakkapopstelling gehandhaafd blijft, moet deze recirculatievrij worden gemaakt. Daarnaast moet er een warmtepomp komen die tegen harde wind is bestand, zo staat volgens de melder van het probleem in het rapport.
Service en onderhoud
Ook bij het vinden van een onderhoudsbedrijf voor de warmtepomp in dakkappen ondervinden bewoners problemen. Het blijkt dat veel installateurs ervan afzien. Voor het onderhoud is bij de meeste kappen een hoogwerker nodig. Maar weinige dakkappen zijn voorzien van een inspectieluik of andere voorziening om van binnenuit aan de warmtepomp te kunnen sleutelen of hem schoon te boenen.
Gat naar achteren
Hoe reageren andere leveranciers van dakkappen op het probleem rond recirculatie? Bij Ubbink is gekozen voor een afwijkende techniek, blijkt uit afbeeldingen op internet. De warmtepomp staat in hun dakkap Decorio precies 180 graden gedraaid. Het toestel blaast niet naar voren uit, maar naar achteren, richting de dakpannen. Bovendien is een groot gat in de behuizing gemaakt waar de opening van de ventilator precies voor komt te staan. Er is nu geen weerstand in de vorm van lamellen. Het grote gat zou lelijk zijn als het aan de voorkant was aangebracht, maar kijkt nu uit tegen de dakpannen en is vanaf de begane grond onzichtbaar.
Rand van foam
Ook Burgerhout meldt dat er geen problemen zijn met recirculatie van lucht. Dat komt doordat de buitenunit aan de ventilatorzijde tegen een rand van foam wordt geplaatst, waardoor een luchtdichte constructie ontstaat. Door de foamrand kan er intern geen lucht naar achteren slaan waardoor recirculatie optreedt. Bij heel kleine units kan de warmtepomp buiten de foamrand vallen. In zo’n geval adviseert Burgerhout de loze ruimte langs de warmtepomp op te vullen met een plaat. In de montagehandleiding wordt gewaarschuwd tegen recirculatie.
Invloed op prestatie
In bovenstaand voorbeeld met problemen gaat het om de eerste generatie dakkap van Cox Geelen. Het bedrijf erkent dat dat ‘het omhulsel van invloed zal zijn op de prestaties van de warmtepomp’. Communicatiemanager Esther Kusters: “Meer dan bij een gasgestookte cv-ketel zien we bij een warmtepomp dat consumenten het door de fabrikant geclaimde verbruik proberen te toetsen. De tijdens de COP-meting heersende laboratoriumomstandigheden treden in de praktijk maar zelden één op één precies zo op.”
Verschillende factoren
Kusters vervolgt: “Factoren als het weer, de geografische plaatsing, het afgiftesystem, gebruiksprofiel, maar ook de plaatsing van de buitenunit, zijn allemaal van invloed op de efficiëntie van het gehele warmtepompsysteem. Mensen vergeten vaak dat een suboptimaal werkende warmtepomp nog altijd enkele grootheden efficiënter functioneert dan het beste gasgestookte verwarmingstoestel.”
‘Verbeterde efficiëntie’
“Vanuit Cox Geelen werken we continu aan het verbeteren van onze producten”, stelt Kusters verder. “Door intensieve samenwerking met fabrikanten en importeurs zijn de warmtepompdakkappen qua efficiëntie verbeterd, onder andere door de weerstand voor de in- en uitstromende lucht verder te verlagen. Voor de meeste klanten is dit voldoende, maar om de laatste paar procent winst uit een dakkap te halen, kan ook nog voor een scheidingsband/rubberen band worden gekozen worden om eventuele recirculatie tot het absolute minimum te beperken. Verder is de ontwerper of aannemer vrij in zijn keuze voor de oriëntatie van de kap: loodrecht of evenwijdig aan de nok.”
Edit: Oorspronkelijk bericht uit https://www.vakbladwarmtepompen.nl enigszins aangepast (een aantal verwijzingen weggehaald, er is niets aan de overgebleven tekst veranderd) op verzoek van een bron, omdat het zijn zaak mogelijk kan schaden.
[Voor 3% gewijzigd door Jojan265 op 22-05-2023 22:39]
Klopt. Excuus.
Maar als je hierop selecteert en weglaat is bijna alles off topic
Buffervaten a priori een stempel opplakken van "volstrekt overbodig" lijkt zo langzamerhand ook redelijk off topic.
Geen probleem, ik kan die uitstapjes juist wel waarderen .
Totdat het uit de klauwen loopt natuurlijk
[Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 22-05-2023 17:52]
Qua geluidsstraling naar buiten toe zou ik me geen zorgen maken. Je straalt immers in het luchtledige. Geen versterking door reflecties, staande golven etc.
Ik zou me eerder zorgen maken over trillingen in de dakconstructie. Zeker bij het plaatsen bij bestaande bouw waar geen rekening is gehouden met een warmtepomp op het dak, kun je (of de buren) daar misschien problemen mee ervaren. Dat potentiele gevaar alleen al zou mij tegen houden.
Verder lijkt mij onderhoud een dingetje. Zelfs al zou je er van binnenuit bij kunnen, dan nog zal het lastig blijven. Even de wisselaar schoonspuiten met de slang zoals dat buiten zou kunnen is er niet bij.
Dat geluid draagt echt ver als je zo een ding op het dak zet, dat heb ik ervaren hier bij een nabijgelegen kantoor. Bijna 100 mtr verder kun je nog zeggen dat hij aan stond tussen de huizen door als je er zicht op had.
Meer dan bij een gasgestookte cv-ketel zien we bij een warmtepomp dat consumenten het door de fabrikant geclaimde verbruik proberen te toetsen. De tijdens de COP-meting heersende laboratoriumomstandigheden treden in de praktijk maar zelden één op één precies zo op.”
De mensen vergeten dat een suboptimaal presterende warmtepomp altijd beter is dan een gasgestookte ketel.
Ja dank je de koekoek
Vrij vertaald betekend dat:
Ze moeten niet zeuren.
Dat geluid draagt echt ver als je zo een ding op het dak zet, dat heb ik ervaren hier bij een nabijgelegen kantoor. Bijna 100 mtr verder kun je nog zeggen dat hij aan stond tussen de huizen door als je er zicht op had.
Dat valt dan tegen inderdaad. Blijkbaar is het toch niet zo eenduidig.
Ik kom zelf weleens in een nieuwbouwwijk waar op alle daken zo'n ding staat en daar hoor ik echt niks.
Hier in de buurt daarentegen staat een Toshiba in een smalle straat en die hoor twee straten verderop al ronken.
Ik heb een draft gemaakt van een technisch ontwerp voor mijn huidige woning. Hierbij is de ontbrekende Kamstrup en de ontbrekende boiler al wel weergegeven, maar die zijn in werkelijkheid nog niet aangesloten.
Het buffervat fungeert nu als doorvoer en koppelt de warmtepomp aan de secundaire pompen (die niet zijn aangesloten op de warmtepomp, maar continu aan staan).
In de tekening is voorgesorteerd op de aansluiting als opstelling C van warmtepomp-weetjes.nl, de zogenaamde 'beste manier'.
Super forum dit en bedankt voor alle info die ik al kon vinden. Ik heb nog een paar specifieke vragen voor het plaatsen van een WP in mijn thuissituatie en uit de FAQ begreep ik dat ik het best in dit draadje een link kon plaatsen.
Het hele winter seizoen gedraaid met een bordje met een ESP32 controller. De software die ik gebruik is geschreven door @Devil , link Dit werkt op het ESPhome platform van Home Assistant. Dit is ondertussen best een uitgebreide code geworden met veel mogelijkheden voor uitlezen en sturen.
Heb er ondertussen ook een apart (uigebreid bordje voor) : [Afbeelding]
In het LG forum zie je dat Home Assistant veel gebruikt wordt. En zoals @AUijtdehaag al aangeeft, met een modbus interface kun je ook al heel veel. Ook dan kun je met HA naast uitlezen ook sturen.
Ergens een ander forum?
Of alles via hier?
Evt ook met andere Domotica uit te lezen? Esp home heeft een eigen interface? Of Domoticz?
Wat heb ik nodig? KAn hij Bijv aan een laptop? en dan uitlezen oid?
Kost zo'n ding?
wervisser schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:32:
Ik heb een draft gemaakt van een technisch ontwerp voor mijn huidige woning. Hierbij is de ontbrekende Kamstrup en de ontbrekende boiler al wel weergegeven, maar die zijn in werkelijkheid nog niet aangesloten.
Het buffervat fungeert nu als doorvoer en koppelt de warmtepomp aan de secundaire pompen (die niet zijn aangesloten op de warmtepomp, maar continu aan staan).
In de tekening is voorgesorteerd op de aansluiting als opstelling C van warmtepomp-weetjes.nl, de zogenaamde 'beste manier'.[Afbeelding]
Kijk naar de datum van die site....
Kies voor KISS systeem.
Gene drieweg erin enz
Je pana alleen gebruiken voor cv
En een WPboiler voor je sww.
Ik zou het zo nooit doen.
De beste manier is je wp zoveel mogelijk rustig laten lopen.
Een sww run gooit regelmatig roet...
Pud is gevuld met r32 en kan niet koelen, puz met r410 en kan wel koelen. De zubadan kan het opgegeven vermogen tot min 10 vol houden, de andere serie heeft bij die temperaturen een lager vermogen. Yaa is 3 fase en vaa is 1 fase.
Maar voordat we een goed advies kunnen geven is het belangrijk dat je weet welk vermogen je nodig hebt. Persoonlijk zou ik kiezen voor een 3 fase machine omdat dan de belasting automatisch mooi verdeeld is.
Ik heb in totaal 23 v.v. "groepen" (1 x 10 + 1 x 13).
Ik meet de flow niet fysiek aan de afgiftekant, maar wel aan de WP kant, zo kan ik door het meten van de dT aan de afgiftekant wel de theoretische flow berekenen.
Ik zie dat afgelopen januari de flow primair 24L/minuut was, en secundair fluctueert dit dus van 15L/minuut (bijna alles dicht) naar 26L/minuut (Veel zones open).
Ik heb in totaal 23 v.v. "groepen" (1 x 10 + 1 x 13).
Ik meet de flow niet fysiek aan de afgiftekant, maar wel aan de WP kant, zo kan ik door het meten van de dT aan de afgiftekant wel de theoretische flow berekenen.
Ik zie dat afgelopen januari de flow primair 24L/minuut was, en secundair fluctueert dit dus van 15L/minuut (bijna alles dicht) naar 26L/minuut (Veel zones open).
Maar, dan warmt de buffer dus geleidelijk op als je weinig groepen open hebt (je hebt immers een veel hogere primaire flow, dus in de buffer mengt de retour uit de vloer met de aanvoer uit de WP.
En als alles open staat, koel je de buffer langzaam af, want secundair ligt de flow hoger dan primair.
Ik zeg niet dat dat fout is, want zeker bij een nageregeld systeem moet je dat soort effecten soms voor lief nemen. Ik heb zelf een soortgelijke opstelling, ware het niet dat de "buffer" bestaat uit een leidingtraject door twee mengverdelers en een 50 liter vat in de retour. Het principe is echter hetzelfde. De primaire flow is constant en de secundaire flows zijn druk-gestuurd.
Maar, dan warmt de buffer dus geleidelijk op als je weinig groepen open hebt (je hebt immers een veel hogere primaire flow, dus in de buffer mengt de retour uit de vloer met de aanvoer uit de WP.
En als alles open staat, koel je de buffer langzaam af, want secundair ligt de flow hoger dan primair.
Ik zeg niet dat dat fout is, want zeker bij een nageregeld systeem moet je dat soort effecten soms voor lief nemen. Ik heb zelf een soortgelijke opstelling, ware het niet dat de "buffer" bestaat uit een leidingtraject door twee mengverdelers en een 50 liter vat in de retour. Het principe is echter hetzelfde. De primaire flow is constant en de secundaire flows zijn druk-gestuurd.
Omdat de primaire flow constant is, is de enigste mogelijkheid om terug te moduleren het verkleinen van de dT.
De Ta is bij mij de parameter waar de WP op stuurt.
Stooklijn bepaald "stel" Ta 30, en daar regelt de WP op.
Gaat Ta over de 30 dan moduleert de WP terug, en blijft de Ta 30, terwijl de dT kleiner wordt.
Ik weet niet of je dit bedoelt met "buffervat opwarmen"
Secundair meet mijn WP helemaal niets.
De WP zet alleen de secundaire pomp aan, niet meer en niet minder.
Ik zou eigenlijk ook niet weten wat hier slecht aan is Het werkt bij mij in ieder geval erg goed.
Kijk naar de datum van die site....
Kies voor KISS systeem.
Gene drieweg erin enz
Je pana alleen gebruiken voor cv
En een WPboiler voor je sww.
Ik zou het zo nooit doen.
De beste manier is je wp zoveel mogelijk rustig laten lopen.
Een sww run gooit regelmatig roet...
Daarnaast kosten
Nog weer een extra WP met alle electronica, koelmiddel etc. er bij. Vanuit vooral duurzaamheid gaat mijn voorkeur toch uit naar SSW via WP, alleen als ‘t installatietechnisch dan erg ingewikkeld wordt of je echt vermogen te kort gaat komen met verwarming en SSW via WP dan zou je aan WPBoiler moeten beginnen.
Omdat de primaire flow constant is, is de enigste mogelijkheid om terug te moduleren het verkleinen van de dT.
De Ta is bij mij de parameter waar de WP op stuurt.
Stooklijn bepaald "stel" Ta 30, en daar regelt de WP op.
Gaat Ta over de 30 dan moduleert de WP terug, en blijft de Ta 30, terwijl de dT kleiner wordt.
Als de secundaire flow lager is dan de primaire, dan pomp je dus warm water via de buffer rechtstreeks de retour in. Je warmt de buffer dus op en daarmee produceer je dus meer warmte dan noodzakelijk is. De WP moduleert wel terug, maar nog steeds blijf je altijd teveel warmte produceren, want je hebt maar 15 liter/min van 30 graden nodig, terwijl je 26 liter/min van 30 graden maakt. Je zou dus ook met een kleinere flow (en dus grotere delta-T) af kunnen en dat is zuiniger.
Als de primaire flow lager is dan de secundaire, dan is de Ta in het secundaire circuit lager dan in het primaire circuit, want in de buffer wordt retourwater bijgemengd met het water uit de WP. Je zou dus met een lagere Ta uit de WP (met nogere flow) uit de voeten kunnen. Aangezien de WP zuiniger is bij lagere Ta, lever je op dat moment in op efficientie.
Ik weet niet of je dit bedoelt met "buffervat opwarmen"
Als de primaire flow hoger is dan de secundaire, wordt er dus water rechtstreeks door de buffer van de aanvoer naar de retour gepompt. De buffer warmt op.
Als de primaire flow lager is dan de secundaire, wordt er secundair retourwater gemengd met de primaire aanvoer om de secundaire aanvoer te voeden. De buffer koelt dus af.
Secundair meet mijn WP helemaal niets.
De WP zet alleen de secundaire pomp aan, niet meer en niet minder.
Ik zou eigenlijk ook niet weten wat hier slecht aan is Het werkt bij mij in ieder geval erg goed.
Het werkt heel goed, maar het is niet optimaal. Optimaal is dat de WP precies het vermogen levert wat de woning nodig heeft, bij de laagst mogelijke Ta. De flow over de buffer is dan constant 0 en de delta-T over de buffer zo groot mogelijk. Het verschil zal theoretisch zijn en echt minimaal, maar uiteindelijk zou het voor de efficientie het beste zijn als de primaire pomp zijn debiet ook aanpast aan de delta-T.
Als de secundaire flow lager is dan de primaire, dan pomp je dus warm water via de buffer rechtstreeks de retour in. Je warmt de buffer dus op en daarmee produceer je dus meer warmte dan noodzakelijk is. De WP moduleert wel terug, maar nog steeds blijf je altijd teveel warmte produceren, want je hebt maar 15 liter/min van 30 graden nodig, terwijl je 26 liter/min van 30 graden maakt. Je zou dus ook met een kleinere flow (en dus grotere delta-T) af kunnen en dat is zuiniger.
Als de primaire flow lager is dan de secundaire, dan is de Ta in het secundaire circuit lager dan in het primaire circuit, want in de buffer wordt retourwater bijgemengd met het water uit de WP. Je zou dus met een lagere Ta uit de WP (met nogere flow) uit de voeten kunnen. Aangezien de WP zuiniger is bij lagere Ta, lever je op dat moment in op efficientie.
[...]
Als de primaire flow hoger is dan de secundaire, wordt er dus water rechtstreeks door de buffer van de aanvoer naar de retour gepompt. De buffer warmt op.
Als de primaire flow lager is dan de secundaire, wordt er secundair retourwater gemengd met de primaire aanvoer om de secundaire aanvoer te voeden. De buffer koelt dus af.
[...]
Het werkt heel goed, maar het is niet optimaal. Optimaal is dat de WP precies het vermogen levert wat de woning nodig heeft, bij de laagst mogelijke Ta. De flow over de buffer is dan constant 0 en de delta-T over de buffer zo groot mogelijk. Het verschil zal theoretisch zijn en echt minimaal, maar uiteindelijk zou het voor de efficientie het beste zijn als de primaire pomp zijn debiet ook aanpast aan de delta-T.
Het is een gevolg van de gemaakte keuzes.
En wat is de definitie van Optimaal
Als ik alle zones permanent open zou zetten zou ik met een lagere Ta afkunnen, maar dan worden alle ruimtes in mijn woning verwarmd terwijl op dit moment in 95% van de gevallen "slechts" de helft wordt verwarmd.
Garage en slaapkamers staan bij mij ingesteld op 18 graden ruimtetemperatuur, wat in de praktijk betekent dat ze nagenoeg nooit open gaan, alleen bij (strenge) vorst.
Een ruimte die 18 graden is heeft minder warmteverlies dan een ruimte die 21 graden is.
Ik mag dan misschien wel een slechtere COP hebben op deze manier, maar ik moet bij de energieleverancier verbruikte kWh's afrekenen, en geen COP
Maar al met al ben ik supertevreden met mijn installatie.
Het draait al sinds 2017, ik heb alles gekocht in de gunstige tijd en heb mijn investering van WP + toebehoren + PV ondertussen al terugverdiend.
Mijn jaarlijkse energieverbruik is gemiddeld gezien -100 / - 300 euro per jaar.
Als ik gewoon een CV ketel had gehad, zonder PV en WP had ik een verbruik gehad van zo'n 4000kWh stroom en 1500m3 gas wat me gemiddeld toch zo'n 250 euro in de maand had gekost.
Bespaar dus zo'n 3000 euro per jaar, investering was zo'n 15K destijds, dus die heb ik al terugverdiend
Niet? Altijd gedacht dat de TVT de investering gedeeld door de minderkosten ler tijdseenheid was. En als die laatste negatief zijn, wordt de TVT dus negatief. Dat dat nergens op slaat ben ik met je eens, maar negatief is hij dan wel degelijk.
Zojuist offerte ontvangen voor een Adlar Castra wp.
Op basis van het historisch verbruik van de vorige bewoners (2500m3 gas) en een niet echt optimale isolatie. Ja, daar gaan we ook nog mee aan de slag. De set-up zal een hybride worden.
10Kw pomp.
Aan de muur op minimaal 3 meter hoogte (mijn eis omdat ik er onderdoor moet kunnen rijden)
Kan daarvandaan wel mooi kort naar het stookhok toe.
De muur is wel deels van onze slaapkamer.
Kosten
7500,- in btw na aftrek subsidie.
De man beweerde zeer stellig dat een 6 Kw pomp(of zelfs 4) het echt niet gaat redden.
Mijn andere leverancier (die op de nominatie staat om volgende week zijn montage afspraak na te komen, zweert bij de Elga Ace 4 Kw.
Die is een stuk goedkoper, maar kan het dus mogelijk niet aan.
Beide zijn specialisten.
De adlar komt met een 120liter buffervat, want zoneregeling (2 zones)
De elga met een 25 liter buffervatje.
Blihi schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:53:
Niet? Altijd gedacht dat de TVT de investering gedeeld door de minderkosten ler tijdseenheid was. En als die laatste negatief zijn, wordt de TVT dus negatief. Dat dat nergens op slaat ben ik met je eens, maar negatief is hij dan wel degelijk.
Toen ik de WP liet installeren had ik nog een vast contract voor gas, a 70 ct/m3, ofwel 8.5 ct per kWh warmte. Voor mijn zonnestroom krijg ik 86 ct per kWh van Innova (jaarcontract wat afgelopen september een paar weken afsluitbaar was). Omgerekend dus zo'n 21 ct/kWh (SCOP 4).
Per kWh warmte was ik afgelopen winter dus 12.5 ct duurder uit. Ik heb 11.5 MWh warmte geproduceerd, dus dat heeft me ruim 1400 euro extra gekost.
De investering van 10k gedeeld door -1400 geeft -7 jaar als TVT
Op basis van het historisch verbruik van de vorige bewoners (2500m3 gas) en een niet echt optimale isolatie. Ja, daar gaan we ook nog mee aan de slag. De set-up zal een hybride worden.
10Kw pomp.
Aan de muur op minimaal 3 meter hoogte (mijn eis omdat ik er onderdoor moet kunnen rijden)
10 kW aan de muur van je slaapkamer
Ik hoop dat je erg vast slaapt.... En je vrouw ook. Zo'n dikke WP hoort gewoon op de grond ergens in de tuin.
Kosten
De man beweerde zeer stellig dat een 6 Kw pomp(of zelfs 4) het echt niet gaat redden.
Mijn andere leverancier (die op de nominatie staat om volgende week zijn montage afspraak na te komen, zweert bij de Elga Ace 4 Kw.
Beide zijn specialisten.
Een 4 of 6 kW Elga is uiteraard niet genoeg om 2500 m³ gas te vervangen. Des te groter de WP, des te groter het deel wat de WP van de gasketel over kan nemen.
Je vermeldt trouwens niets over je afgifte, enkel dat je slechts 2 zones hebt. Heb je al eens nagedacht over hoe je het WP-vermogen kwijt kunt?
Tips: Lees de faq: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
En open een eigen topic volgens de instructies daarin.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
10Kw pomp.
Kosten
Beide zijn specialisten.
Wat is wijsheid….?
Ik neig toch naar de Adlar…
De Elga Ace kan het mogelijk niet aan met 4KW
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben
Maar dan heb je gelukkig ? nog gas achter de hand.
Volgens Koevlaas kom je op zo,n 12 KW uit met je gasverbruik , dus met nog wat isoleren later kom je beter uit met een 10KW pomp
Toen ik de WP liet installeren had ik nog een vast contract voor gas, a 70 ct/m3, ofwel 8.5 ct per kWh warmte. Voor mijn zonnestroom krijg ik 86 ct per kWh van Innova (jaarcontract wat afgelopen september een paar weken afsluitbaar was). Omgerekend dus zo'n 21 ct/kWh (SCOP 4).
Per kWh warmte was ik afgelopen winter dus 12.5 ct duurder uit. Ik heb 11.5 MWh warmte geproduceerd, dus dat heeft me ruim 1400 euro extra gekost.
De investering van 10k gedeeld door -1400 geeft -7 jaar als TVT
PS. Ik zit te stangen, dat snap je wel.
Nee, wordt niet zo opgevat. Iedereen doet zijn best en soms heeft iemand geluk, maar meestal niet. Statistisch bewezen.
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben
Maar dan heb je gelukkig ? nog gas achter de hand.
Volgens Koevlaas kom je op zo,n 12 KW uit met je gasverbruik , dus met nog wat isoleren later kom je beter uit met een 10KW pomp
Het irritante aan het verhaal is, is dat 2 specialisten 2 totaal verschillende verhalen vertellen.
Ik neig er nu idd sterk naar om toch voor die 10Kw Adlar te gaan.
Begrijpen waarom de Elga 6 Kw me echt is afgeraden doe ik niet. Ging echt om het pendelen.
Het irritante aan het verhaal is, is dat 2 specialisten 2 totaal verschillende verhalen vertellen.
Begrijpen waarom de Elga 6 Kw me echt is afgeraden doe ik niet. Ging echt om het pendelen.
Je heb wel respons gekregen van de "specialisten " dat is al heel wat tegenwoordig
Het is gewoon chaos in die wereld.
Als je de tijd hebt , ga eens wat uurtjes stuk slaan in de topics hier over warmtepompen , daar doe je echt voordeel mee.
En hier boven kreeg je een paar opmerkingen van Andrehj , neem ze ter harte.
Het voorkomt een berg frustratie als je wat meer kennis over dit onderwerp hebt.
Heb zelf ook op het laatste moment een installatie gecanceld , de details doen er even niet toe.
En zo ben je voor dat je het weet soms 2 jaar verder eer er iets gerealiseerd wordt.
Voor de vermogensbepaling van een hybride wordt over het algemeen gerekend met een betafactor van 0,5. Dat houdt in dat je de helft van het vermogen dat je nodig hebt voor een all electric opstelling in huis haalt. Die 0,5 staat voor een percentage aan dekkingsgraad dat de hybride wp heeft in de jaarlijkse verwarmingsduur, bij 0,5 is dat zo'n 93% van de tijd dat je volledig op de wp kunt draaien. De overige 7% zal door de ketel verzorgd worden.
Als je dat dan doorrekend voor 2500m3 gas kom je er als volgt uit: (2500 × 8 ) / 1650 = 12kW voor all electric. (2500 × 8 ) / 1650 × 0,5 = 6kW voor hybride.
Het is wel even belangrijk om naar je afgiftesysteem te gaan kijken. Met 10kW en een delta T van 5 kom je op 28 liter per minuut uit, daar heb je leidingwerk met zo'n 30mm binnendiameter voor nodig om dat met een acceptabele volumestroomsnelheid werkend te krijgen. Heb je nu 22mm buitendiameter in huis dan moet het leidingwerk aangepast worden, voor een 10kW warmtepomp worden de volumestroomsnelheden veel te hoog. Je krijgt anders sowieso dusdanige leidingruis dat je woongenot er onder te leiden heeft.
@Slarno En als je dan voor die 7% gewoon een zwaardere unit neemt en voor die paar dagen een hoger verbruik hebt ben je van het gas af. Ik zou hybride alleen maar doen als je echt geen boiler kwijt kan. Ik vind hybride een lobby van de ketelboeren, uitzonderingen daargelaten. Dan maar een paar dagen 55/60 graden erdoor heen op stroom.
[Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2023 20:48]
MotorBeast schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:46:
@Slarno En als je dan voor die 7% gewoon een zwaardere unit neemt en voor die paar dagen een hoger verbruik hebt ben je van het gas af. Ik zou hybride alleen maar doen als je echt geen boiler kwijt kan. Ik vind hybride een lobby van de ketelboeren, uitzonderingen daargelaten.
Voor die 7% moet mogelijk ook een hoop leidingwerk in huis aangepast worden, dan kost het naast de aanschaf van een grotere unit en boiler ook nog een stuk meer aan materiaal en uren. Dat moet je ook niet onderschatten.
Voor die 7% moet mogelijk ook een hoop leidingwerk in huis aangepast worden, dan kost het naast de aanschaf van een grotere unit en boiler ook nog een stuk meer aan materiaal en uren. Dat moet je ook niet onderschatten.
Leidingwerk aanpassen? Enkel leiding van buitenunit naar verdeelpunt. En dat moet met een hybride ook. En een leiding naar de boiler. De rest zijn toch bestaande leidingen?
Ik vind mijn 450m3 laatste kuubs mega irritant en duur.
Leidingwerk aanpassen? Enkel leiding van buitenunit naar verdeelpunt. En dat moet met een hybride ook. En een leiding naar de boiler. De rest zijn toch bestaande leidingen?
Ik vind mijn 450m3 laatste kuubs mega irritant en duur.
Ik zat ff te denken aan de wanddikte met koper, dan wil het net met 1m/s. Met staal ga je over 1m/s bij 6kW, dan is het beter om ff een maatje groter te pakken qua leidingwerk. Of als er een parallelbuffer is dan met een ander debiet over het afgiftesysteem, kost een klein beetje rendement maar scheelt mogelijk een boel geld.
Met een 10kW warmtepomp moet sowieso de standleiding vergroot worden.
Ik zat ff te denken aan de wanddikte met koper, dan wil het net met 1m/s. Met staal ga je over 1m/s bij 6kW, dan is het beter om ff een maatje groter te pakken qua leidingwerk. Of als er een parallelbuffer is dan met een ander debiet over het afgiftesysteem, kost een klein beetje rendement maar scheelt mogelijk een boel geld.
Met een 10kW warmtepomp moet sowieso de standleiding vergroot worden.
Wellicht kun je het ook gewoon proberen, ik heb helemaal geen last van stromingsgeluid en kan prima 12 kw kwijt. 22mm staal leiding nu, maar dr zat 12m 20mm flex in, 15mm binnenkant is dat, maar de wp kreeg daar 20l/m door.
Ja de pomp moet wat harder werken om er voldoende flow doorheen te krijgen of je verhoogd de dT wat, dus niet helemaal ideaal.
Echter, voor de kosten van gas vastrecht, kan ik al de helft van m'n kwh verbruik van de wp afdekken, en met de kosten van 't laatste restje gas, de andere helft ongeveer. dus mi een no-brainer.
Hoge cop is mooi natuurlijk, maar onder aan de streep gaat 't mij om het kwh verbruik.
Optimaliseren kan ook in stapjes, ondertussen bespaar je al een hoop.
Hier al 5 jaar volledig over op wp, en nog steeds aan 't verbeteren aan 't huis, alles in stapjes. Elk jaar lager verbruik.
[Voor 4% gewijzigd door Baapje327 op 23-05-2023 22:01]
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ik hoop dat je erg vast slaapt.... En je vrouw ook. Zo'n dikke WP hoort gewoon op de grond ergens in de tuin.
[...]
Een 4 of 6 kW Elga is uiteraard niet genoeg om 2500 m³ gas te vervangen. Des te groter de WP, des te groter het deel wat de WP van de gasketel over kan nemen.
Je vermeldt trouwens niets over je afgifte, enkel dat je slechts 2 zones hebt. Heb je al eens nagedacht over hoe je het WP-vermogen kwijt kunt?
Met pak hem beet 68 m2 vvw op zone 1 (waar zich ook een 8 Kw houtkachel bevind) en 11 ouderwetse radiatoren voor zone 2 (erg grote en koude keuken en alle slaapkamers/ kantoren) lijkt het vermogen kwijt kunnen me geen probleem (zeg ik als leek).
Dat ding aan de muur, is dat echt een no go?
Idee is om heb tegen de blinde muur van de badkamer te hangen (dat is de kamer achter de slaapkamer)
[...]
Mijn ouders komen van 2500m3 gas af en met een elga 6KW is daar nu 300m3 van over gebleven.
Investering van 5K, daar moet de subsidie nog van af (2200) is netto investering van 2800 euro om 2200m3 gas per jaar te besparen.
Als we het toch over tvt hebben, beter heb ik het nog niet gelezen hier
Voor de vermogensbepaling van een hybride wordt over het algemeen gerekend met een betafactor van 0,5. Dat houdt in dat je de helft van het vermogen dat je nodig hebt voor een all electric opstelling in huis haalt. Die 0,5 staat voor een percentage aan dekkingsgraad dat de hybride wp heeft in de jaarlijkse verwarmingsduur, bij 0,5 is dat zo'n 93% van de tijd dat je volledig op de wp kunt draaien. De overige 7% zal door de ketel verzorgd worden.
Als je dat dan doorrekend voor 2500m3 gas kom je er als volgt uit: (2500 × 8 ) / 1650 = 12kW voor all electric. (2500 × 8 ) / 1650 × 0,5 = 6kW voor hybride.
Het is wel even belangrijk om naar je afgiftesysteem te gaan kijken. Met 10kW en een delta T van 5 kom je op 28 liter per minuut uit, daar heb je leidingwerk met zo'n 30mm binnendiameter voor nodig om dat met een acceptabele volumestroomsnelheid werkend te krijgen. Heb je nu 22mm buitendiameter in huis dan moet het leidingwerk aangepast worden, voor een 10kW warmtepomp worden de volumestroomsnelheden veel te hoog. Je krijgt anders sowieso dusdanige leidingruis dat je woongenot er onder te leiden heeft.
De Pana J 9kW jast er hier probleemloos 31L/min door en de standleidingen zijn 22mm
Nou precies. Hier doet de WP ook gewoon dagelijks een SWW run tussendoor. Dat verstoort echt niet, behalve dan dat de maximale tijd dat de compressor onafgebroken gedraaid heeft deze winter maar 47 uur is. In een periode dat we niet thuis waren en de SWW run dus een dag overgeslagen is.
De overige dagen draait de compressor van de WP 23 uur continu, eventueel onderbroken door defrosts. En voor de SWW run wordt de compressor twee keer gestopt om de klep om te schakelen.
Tot nu toe doet de WP dit allemaal prima, de afgelopen dagen met een COP iets boven de 4 en met een COP tot nu toe (1-11-22 tot vandaag) van 2.8. Het is met name de legionella-run die de COP onderuit haalt, want die gaat tot 65 graden en dat lukt de WP niet meer. het laatste stuk gaat dus steeds elektrisch. Als ik de legionella-run buiten beschouwing laat is de COP 3.5 gemeten over de hele periode sinds 1-11-22.
Blihi schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:51:
[…]
Het is met name de legionella-run die de COP onderuit haalt, want die gaat tot 65 graden en dat lukt de WP niet meer. het laatste stuk gaat dus steeds elektrisch. Als ik de legionella-run buiten beschouwing laat is de COP 3.5 gemeten over de hele periode sinds 1-11-22.
Je kunt ook op 60 °C stoken in plaats 65 °C volgens boiler-info. Misschien scheelt dat iets.
De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan.
Met pak hem beet 68 m2 vvw op zone 1 (waar zich ook een 8 Kw houtkachel bevind) en 11 ouderwetse radiatoren voor zone 2 (erg grote en koude keuken en alle slaapkamers/ kantoren) lijkt het vermogen kwijt kunnen me geen probleem (zeg ik als leek).
Dat ding aan de muur, is dat echt een no go?
Idee is om heb tegen de blinde muur van de badkamer te hangen (dat is de kamer achter de slaapkamer)
Ik wil (moet) vandaag beslissen.
Twijfels all over.
In de basis klinkt de 10Kw logisch en het geeft ons ook de kans om met betere isolatie full-electric te kunnen in de toekomst.
Maar de plaatsing wordt dan
óf aan de muur op ruim 3 meter hoogte in de buurt van de slaapkamer.
Óf op het platte dak, maar dat is in principe een houten dak, dus zeker ook niet ideaal.
Macfocus
Wij hebben een Remeha ace 6.3 boven onze slaapkamer tegen de muur hangen maar wij moeten hem ivm geluid vanaf 23.00 uur uit zetten.
Zelfs op halve kracht maakt hij teveel geluid.
Ik wil (moet) vandaag beslissen.
Twijfels all over.
In de basis klinkt de 10Kw logisch en het geeft ons ook de kans om met betere isolatie full-electric te kunnen in de toekomst.
Maar de plaatsing wordt dan
óf aan de muur op ruim 3 meter hoogte in de buurt van de slaapkamer.
Óf op het platte dak, maar dat is in principe een houten dak, dus zeker ook niet ideaal.
Meerkosten t.o.v de ace 4; 2500,-
Wat is wijsheid….?
Elga 4kW is de slechtste angst keus, geen vlees en geen vis.
Maak daar minimaal een 6kW Elga van.
Stenen muur bij slaapkamer houdt voldoende geluid tegen.
Sl'kamer raam in de buurt ?
Plaats daar desgewenst Hr++ glas in met de glasplaat diktes van 6 en 8mm of: 3 dubbel met 1 glasplaat van 8mm en de anderen 5 en 4.
( 1x 8mm dempt meer geluid dan 1x4 plus 1 x 5mm )
Een andere keuze is de 10kW.
Daar hangen meer andere keuzes aan vast die mogelijk niet direct uitgevoerd moeten worden zoals SWW
Resultaten monitoring april 2023
Omdat April per woning een wisselend beeld geeft is een grafiek weinig zinvol. Zeer goed geisoleerde woningen hebben nauwelijks energie nodig met als gevolg dat de COP daalt omdat de stand-by energie domineert.
Mei t/m september worden bij elkaar gevoegd in een meting. De eerst volgende opgave is eind september.
Dit is het moment om even stil te staan bij het nut van onze metingen en of er misschien aanpassingen moeten worden gedaan in de informatie voorziening.
* Onderling vergelijk met gemeten cijfers en op basis daarvan verbeteringen aanbrengen.
* Aantonen dat de L/W warmtepompen een goede optie is om aardgas te reduceren
* Bezoekers van ons forum over de streep trekken om een L/W WP te laten installeren.
* Op basis van onze metingen een economische analyse maken.
Is dit voldoende om al deze metingen en opgave te blijven doen? Is het al niet algemeen bekend dat een L/W WP nuttig is? Waarom zouden we door moeten gaan. Of is het juist nu van belang om woning eigenaren een betrouwbaar beeld te geven met gemeten cijfers? Ik zoek argumenten.
Als aardgas reductie een belangrijk argument is, moeten we dat dan ook niet in de tabel opnemen?
Onderstaand heb ik net gepost in het "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" topic, maar ik bedenk me net dat ik dit net zo goed hier kan vragen.
Ik ben bezig met de installatie van een Mitshubishi Electric EHST30D-VM2ED en SUZ-SWM80 VA2 die ik heb gekocht via de Spanje route.
Om de EHST30D-VM2ED kwijt te kunnen moet ik eerst de ketel verwijderen. Het "cutover" moment moet daarom zo kort mogelijk zijn omdat we in de tussentijd alleen koud kunnen douchen.
Mijn plan was om dit aanstaand (lang) weekend te gaan doen en zo snel mogelijk het F-Gassen mannetje erbij te halen.
Nu dacht ik een mannetje te hebben die voor mij het F-Gassen stukje zou doen incl. het bijvullen van circa 200Gram R32, en tevens een installatie factuurtje zou maken t.b.v. de subsidie (in ruil voor mijn oude ketel).
Nu loopt dit een beetje anders en het korte verhaal is dat hij het af laat weten zoals het er nu uit ziet.
Is hier of ken je iemand in de regio Noord-Limburg die hierin wat voor me zou kunnen betekenen?
(koelleidingen zijn reeds geplaatst en ook aangeloten, is enkel afpersen, vacumeren en bijvullen)
Elga 4kW is de slechtste angst keus, geen vlees en geen vis.
Maak daar minimaal een 6kW Elga van.
Stenen muur bij slaapkamer houdt voldoende geluid tegen.
Sl'kamer raam in de buurt ?
Plaats daar desgewenst Hr++ glas in met de glasplaat diktes van 6 en 8mm of: 3 dubbel met 1 glasplaat van 8mm en de anderen 5 en 4.
( 1x 8mm dempt meer geluid dan 1x4 plus 1 x 5mm )
Een andere keuze is de 10kW.
Daar hangen meer andere keuzes aan vast die mogelijk niet direct uitgevoerd moeten worden zoals SWW
Dan moet je wel voorkomen dat je geen resonantie via je ophanging krijgt natuurlijk.
Dan moet je wel voorkomen dat je geen resonantie via je ophanging krijgt natuurlijk.
Ik heb zelf een L/L 3.5kW (mitsubish HI) hangen aan de muur, en deze heb ik nog nooit gehoord binnen, ook niet als ik de turbo stand aanzet. Mijn ouders hebben een L/L 4.2kW Toshiba (geloof ik), en ook hier hangt hij aan de muur, en nog nooit wat van gehoord. Waar komt het "kantelpunt" dat een WP te zwaar wordt en wel resonantie binnen gaat geven? Of zit hier verschil tussen L/W en L/L?
Ik heb zelf een L/L 3.5kW (mitsubish HI) hangen aan de muur, en deze heb ik nog nooit gehoord binnen, ook niet als ik de turbo stand aanzet. Mijn ouders hebben een L/L 4.2kW Toshiba (geloof ik), en ook hier hangt hij aan de muur, en nog nooit wat van gehoord. Waar komt het "kantelpunt" dat een WP te zwaar wordt en wel resonantie binnen gaat geven? Of zit hier verschil tussen L/W en L/L?
Te slappe beugels gaan vibreren en zoemen.
Het van de muur afstaande gedeelte van een beugel zou door een schuin omhoog staande "schoor" gesteund moeten worden.
Mijn Ecodan SUZ-SWM60 hoor ik tijdens het maken van SWW in ieder geval wél binnen en dat is ondanks dat hij vrij van de woning opgesteld staat (en triple glas).
[Voor 3% gewijzigd door assje op 24-05-2023 15:27]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
assje schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:27:
Mijn Ecodan SUZ-SWM60 hoor ik tijdens het maken van SWW in ieder geval wél binnen en dat is ondanks dat hij vrij van de woning opgesteld staat (en triple glas).
Trillingen kunnen door waterleidingen of spouwankers etc alsnog binnen komen.
Bij mij waren ze zo slim om in huis de geisoleerde meerlagenbuis tegen een ventilatieleiding aan te leggen. Ik hoorde de WP daardoor overal in huis. Leiding 1cm los gelegd en het huis was stil.
assje schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:27:
Triple glas heeft gewoonlijk dunne glasplaten.
Minimaal heb je ten minste 1 glasplaat van 8mm nodig en de rest 5mm.
Vanavond tekenen voor de 10 KW Adlår.
Ander leverancier blijft bij zijn standpunt over pendelen, maar was zeer begripvol. "Als je zo twijfelt over die 4Kw, dan wordt je er nooit blij van"
Morgen def afzeggen.
Plaatsing wordt muur of toch plat dak, gaan we nog afstemmen.
Ander leverancier blijft bij zijn standpunt over pendelen, maar was zeer begripvol. "Als je zo twijfelt over die 4Kw, dan wordt je er nooit blij van"
Morgen def afzeggen.
En mens moet keuzes maken.
Even een nacht slapen over een goede plek op de grond, -)
Naast die camper op de oprit zie ik toch wat mogelijkheden voor plaatsing bij de gevel , afstand tot het platte dak er boven is niet zoveel.
[Voor 12% gewijzigd door Jan2023 op 24-05-2023 17:58]
Even een nacht slapen over een goede plek op de grond, -)
Naast die camper op de oprit zie ik toch wat mogelijkheden voor plaatsing bij de gevel , afstand tot het platte dak er boven is niet zoveel.
Op de grond heb ik wel plek, maar ze willen de 21 meter naar de stookruimte niet doen.
Met de Elga kon dat wel.
Maar met een week of drie komt de werkvoorbereider, stemmen we dan wel af.
[Voor 8% gewijzigd door macfocus op 24-05-2023 18:18]
Op de grond heb ik wel plek, maar ze willen de 21 meter naar de stookruimte niet doen.
Met de Elga kon dat wel.
Ik lees niet waar je stookruimte zit ? .
Maar in de woonkamer en studeerkamer zit vloerverwarming , bgg lijkt mij?
Dan zou ik bekijken of je al niet veel eerder in het bestaande leidingwerk kan aankoppelen , om te beginnen kort bij je vloerverwarming.
En zodra je binnen de verwarmde schil van de woning zit is het warmteverlies al minder.
Je kunt ook op 60 °C stoken in plaats 65 °C volgens boiler-info. Misschien scheelt dat iets.
[...]
Ja, maar dat kan Toshiba niet in een legionella cyclus. De ondergrens is 65. Je kunt de boiler wel op 60 krijgen, maar dan niet een tijdje daar houden.
Met de Elga kon dat wel.
neem dan monoblok voor de verwarming, die kan die afstand zonder problemen afleggen en een WBP voor warm water.
Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
Met de tegenwoordige kunststof spouwankers is dat vermoedelijk eerder het geval dan met de vroegere stalen ex.
Ik ga er vanuit dat deze altijd van staal zijn, de isolatiehouder van kunststof oké, maar een kunststof anker is toch velen malen zwakker op treksterkte dan staal.
Anders zie ik binnenkort nog wel buitenbladen in nieuwbouwwijken op straat liggen
Morgen def afzeggen.
En mens moet keuzes maken.
Goed dat je een duidelijke keuze maakt, want met zo'n halve keuze (hybride) blijven er flinke kosten en je moet toch een keer.
Wij zijn ook zonder al te veel twijfel naar full electric gegaan (9kW Pana mono) terwijl in dit huis 3500 m3 werd verstookt (door vorige bewoners). Ik had de redenering: ik wil dat het lukt en ik ga net zolang isoleren dat het ook lukt om het warm te hebben in de winter.
Daarnaast zijn/worden koude dagen steeds zeldzamer en een dag wat minder warm in huis is ook te overleven (en genoeg alternatieven nog).
Let wel dat 3500m3 equivalent is met veel zwaardere WP dan de Pana 9j, maar dan loert pendelen weer door het niet ver genoeg kunnen terugmoduleren (op die andere 95% van dagen dat het licht frisjes is).
Pana 9j kan goed terugmoduleren, van de Adlar zou ik het niet weten.
Ik zou het qua plaatsing zodanig inrichten dat je beide mogelijkheden in kunt gaan. B.v. eerst tegen de muur en als dan blijkt dat dat teveel lawaai geeft (veel kans op) kunnen uitwijken naar plat dak of elders.
Hier WAF verbod om zelfs maar een keukenventilatortje bij slaapkamerraam te plaatsen. WAF is uiterst streng voor geluidsoverlast. De WP naast huis op basaltblokken in grindbak met ook nog bigfoots is zeer stil in 99% van z'n werkzame tijd.
Gasloos sinds feb22, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Tomexergie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:40:
Dit is het moment om even stil te staan bij het nut van onze metingen en of er misschien aanpassingen moeten worden gedaan in de informatie voorziening.
Bijkomend voordeel voor mij persoonlijk:
Het cijfermateriaal gaat me tot op een zeker punt kunnen helpen om mijn zonnenpanelen te dimensioneren.
Ik wil proberen om genoeg zonnenpanelen te laten zetten om rendabele productie te hebben voor een warmtepomp tijdens de tussenseizoenen maart/april en september/oktober)
Ik woon in België dus de oefening is een stuk moeilijk.
neem dan monoblok voor de verwarming, die kan die afstand zonder problemen afleggen en een WBP voor warm water.
Is die Adlår geen monoblock? Als ik op de site kijk wel en dan zou hij die afstand moeten kunnen doen. Het merk op zich zegt me dan weer minder, dus ik kan het mis hebben.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.
Tomexergie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:40: Resultaten monitoring april 2023
Omdat April per woning een wisselend beeld geeft is een grafiek weinig zinvol. Zeer goed geisoleerde woningen hebben nauwelijks energie nodig met als gevolg dat de COP daalt omdat de stand-by energie domineert.
Mei t/m september worden bij elkaar gevoegd in een meting. De eerst volgende opgave is eind september.
* Onderling vergelijk met gemeten cijfers en op basis daarvan verbeteringen aanbrengen.
* Aantonen dat de L/W warmtepompen een goede optie is om aardgas te reduceren
* Bezoekers van ons forum over de streep trekken om een L/W WP te laten installeren.
* Op basis van onze metingen een economische analyse maken.
Is dit voldoende om al deze metingen en opgave te blijven doen? Is het al niet algemeen bekend dat een L/W WP nuttig is? Waarom zouden we door moeten gaan. Of is het juist nu van belang om woning eigenaren een betrouwbaar beeld te geven met gemeten cijfers? Ik zoek argumenten.
Als aardgas reductie een belangrijk argument is, moeten we dat dan ook niet in de tabel opnemen?
Ik waardeer het nog steeds dat je deze cijfers verzamelt, @Tomexergie. Het wordt weliswaar zo langzamerhand wel genoegzaam bekend dat LW-warmtepompen het prima doen, maar alleen al de variatie in de prestaties in deze groep (die betrokken is en aandacht heeft voor de techniek) geeft aan dat er met optimalisatie vervolgens nog veel te winnen valt. Bij deze groep zelf, maar waarschijnlijk nog veel meer bij mensen die er nooit aandacht aan besteden. Als Nederlandse onafhankelijke benchmark vind ik je overzicht nog steeds onovertroffen.
De maandelijkse routine van rapportage aan jou levert ook een maandelijkse reflectie op de performance op. Helemaal in de context van alle anderen. Daarmee zie je sneller als er iets is veranderd (bv. een lekkage van koelmiddel).
Tot slot is een langjarige datareeks ook heel interessant, of kan interessant worden.
Vermeden gasgebruik is een slag in de lucht. Tegelijk mag je denk ik best met een vuistregel werken dat je in het extreme scenario 1:1 gas had gebruikt vs. 1:4-5 wp, en op basis daarvan een theoretische besparing calculeren. Eventueel een nachtverlagingscenario toevoegen om te dempen.
Kortom: ik blijf erg gemotiveerd om je elke maand een DM met mijn cijfers te sturen, en ik zie elke maand uit naar je overzicht.
Ik heb een vraagje: het lijkt erop dat de (M)COP voor Vaillant is berekend als warmte-opbrengst / elektrisch verbruik. Maar dat moet toch zijn (warmte-opbrengst + elektrisch verbruik) / elektrisch verbruik? (Scheelt 1 COP-punt.)
dof schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:24:
Hier WAF verbod om zelfs maar een keukenventilatortje bij slaapkamerraam te plaatsen. WAF is uiterst streng voor geluidsoverlast. De WP naast huis op basaltblokken in grindbak met ook nog bigfoots is zeer stil in 99% van z'n werkzame tijd.
Dat wordt dan geen airco of ventilator in de slaapkamer deze zomer
Ik heb een vraagje: het lijkt erop dat de (M)COP voor Vaillant is berekend als warmte-opbrengst / elektrisch verbruik. Maar dat moet toch zijn (warmte-opbrengst + elektrisch verbruik) / elektrisch verbruik? (Scheelt 1 COP-punt.)
Ik zie het al, ik heb de 'milieu-opbrengst' gerapporteerd en dat is niet hetzelfde als de warmteopbrengst.
In het Vaillant-topic geldt de formule (milieu-opbrengst + elektrisch verbruik) / elektrisch verbruik = COP. De waarde die je via de Vaillant-bediening ziet is 'milieu-opbrengst'. Warmteopbrengst is 'milieu-opbrengst' + elektrisch verbruik. Voor Vaillant-bezitters is in deze context dus een kleine omweg nodig. Zo te zien zijn er meer die dit even moeten aanpassen.
@Anomi met het kleine verschil dat Vaillant je een beetje nept door al het elektrische verbruik ook bij de warmte op te tellen. Het verbruik van de pomp, de elektronica, etc. hoort er boven de deelstreep afgehaald te worden. Je wordt dus een klein beetje genept.
Als je zelf, met externe meters, de warmteopbrengst en het elektraverbruik meet heb je dit probleem niet.
Blihi schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 06:52:
@Anomi met het kleine verschil dat Vaillant je een beetje nept door al het elektrische verbruik ook bij de warmte op te telleb. Het verbruik van de pomp, de elektronica, etc. Hoort er boven de deelstreep afgehaald te worden. Je wordt dus een klein beetje genept.
Als je zelf, met externe meters, de warmteopbrengst en het elektraverbruik meet heb je dit probleem niet.
Daarom rond ik de COP altijd maar naar beneden af…
Hij is trouwens weer even aangeslagen. Gisteren veel de deuren open laten staan, en daardoor koelde het huis best af. En vannacht 6 graden. Koude handjes op de fiets net!
Vermeden gasgebruik is een slag in de lucht. Tegelijk mag je denk ik best met een vuistregel werken dat je in het extreme scenario 1:1 gas had gebruikt vs. 1:4-5 wp, en op basis daarvan een theoretische besparing calculeren. Eventueel een nachtverlagingscenario toevoegen om te dempen.
Als vuistregel prima, maar wil je echt goed gaan vergelijken, moet je het electra verbruik van de waterpomp (indien deze is meegenomen als electraverbruik bij de warmepomp) niet meetellen. Deze heb je immers ook bij een HR-ketel. En in mijn geval heb ik ook nog de pomp voor de vloerverwarming weggehaald.
Mijn sCOP wordt dan:
Waterpomp van warmtepomp meegenomen: 4.2
Waterpomp van warmtepomp niet meegenomen: 4.6
Waterpomp van warmtepomp vloerverwarming ook niet meegenomen: 5.1
@Jojan265 Wat is een "Waterpomp van warmtepomp vloerverwarming"?
Ik kan me hierbij geen beeld vormen.
Hoe heb je trouwens het verbruik van de (interne?) "Waterpomp van warmtepomp" gemeten?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als vuistregel prima, maar wil je echt goed gaan vergelijken, moet je het electra verbruik van de waterpomp (indien deze is meegenomen als electraverbruik bij de warmepomp) niet meetellen. Deze heb je immers ook bij een HR-ketel. En in mijn geval heb ik ook nog de pomp voor de vloerverwarming weggehaald.
Mijn sCOP wordt dan:
En wat is van dit merkwaardige rekenwerk precies de bedoeling ?
Wat hebben de integrale kosten van een WP met een afgedankte Gasketel van doen ?
Lijkt op een schoolrapport waarbij de onvoldoendes worden verwaasloosd
dunklefaser schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:48:
@Jojan265 Wat is een "Waterpomp van warmtepomp vloerverwarming"?
Ik kan me hierbij geen beeld vormen.
Hoe heb je trouwens het verbruik van de (interne?) "Waterpomp van warmtepomp" gemeten?
Ik vermoed dat er de pomp van de vloerverwarmingsverdeler mee wordt bedoeld.
Mijn sCOP wordt dan:
Ik neem juist alles mee: het gaat mij er om dat ik het effect van maatregelen kan meten, delen er uit halen voelt voor mij dan als jezelf voor de gek houden: het is allemaal nodig om warmte het huis in te krijgen.
Een eigen topic leek me overbodig voor deze vraag, dus ik stel 'm hier maar even. Als dit toch in een eigen topic moet dan verwijder ik dit bericht terug.
In de woonkamer en keuken heb ik hier nog oude convectoren hangen.
Deze worden al enkele jaren niet meer gebruikt. Ik heb deze echter steeds laten hangen omdat ik dacht om hier ooit een warmtepomp op aan te sluiten.
Na het lezen van dit topic ben ik eigenlijk niet meer overtuigd dat deze hiervoor geschikt zijn en ben ik dus aan het nadenken om ze eventueel te verwijderen.
Als ik een warmtepomp plaats zou het enkel voor de benedenverdieping zijn. Boven hangen er overal lucht-lucht warmtepompen. SWW met een WP-boiler. Verdere info: Rijwoning, Spouwisolatie 6mm, HR++ dubbel glas, 18 cm dakisolatie, 3,5kW lucht-lucht warmtepomp in woonkamer. Ik heb geen cijfers over gasverbruik.
Heeft het nut dat ik deze nog laat hangen? Zullen deze de warmte van de warmtepomp (al dan niet met ventilatoren) kwijt kunnen? Hieronder alvast een grondplannetje met de afmetingen en enkele foto's van de convectoren.
EDIT: Geen vloerverwarming. Ik zou de convectoren laten hangen om aan te sluiten op de LW warmtepomp.
[Voor 4% gewijzigd door Omerta op 25-05-2023 10:15]
Omerta schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:46:
Een eigen topic leek me overbodig voor deze vraag, dus ik stel 'm hier maar even. Als dit toch in een eigen topic moet dan verwijder ik dit bericht terug.
In de woonkamer en keuken heb ik hier nog oude convectoren hangen.
Deze worden al enkele jaren niet meer gebruikt. Ik heb deze echter steeds laten hangen omdat ik dacht om hier ooit een warmtepomp op aan te sluiten.
Na het lezen van dit topic ben ik eigenlijk niet meer overtuigd dat deze hiervoor geschikt zijn en ben ik dus aan het nadenken om ze eventueel te verwijderen.
Als ik een warmtepomp plaats zou het enkel voor de benedenverdieping zijn. Boven hangen er overal lucht-lucht warmtepompen. SWW met een WP-boiler. Verdere info: Rijwoning, Spouwisolatie 6mm, HR++ dubbel glas, 18 cm dakisolatie, 3,5kW lucht-lucht warmtepomp in woonkamer. Ik heb geen cijfers over gasverbruik.
Heeft het nut dat ik deze nog laat hangen? Zullen deze de warmte van de warmtepomp (al dan niet met ventilatoren) kwijt kunnen? Hieronder alvast een grondplannetje met de afmetingen en enkele foto's van de convectoren.
't Is me niet helemaal duidelijk wat je als afgifte systeem op je beneden verdieping wilt gebruiken, is dat vloerverwarming? In dat geval lijken me de convectoren zoals op de foto overbodig. Die hebben heel weinig waterinhoud en voegen weinig toe. Zo'n convector is natuurlijk niet meer dan een buis met lamellen eromheen.
Indien je geen vvw wilt gebruiken dan zou je ze kunnen vervangen door t22 of t33 radiatoren. Hoewel je dan nog steeds te weinig waterinhoud in je lucht/water warmtepomp hebt.
Edit: Ah, ik lees nu dat je al een lucht/lucht warmtepomp beneden hebt. Dan lijken ze me overbodig indien je ooit naar lucht/water warmtepomp wilt.
Heh, maar dan zit je toch nog steeds met je minimale waterinhoud ondanks dat er een aircootje hangt?
Ja, maar ik neem aan dat @Omerta gewoon z'n airco beneden wil houden en alleen maar wil weten of die convectoren in het geval van een toekomstige lucht/water warmtepomp zin hebben. Dat hebben ze dus nauwelijks.
Anders hebben we meer info nodig...
Gasloos sinds feb22, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ja, maar ik neem aan dat @Omerta gewoon z'n airco beneden wil houden en alleen maar wil weten of die convectoren in het geval van een toekomstige lucht/water warmtepomp zin hebben. Dat hebben ze dus nauwelijks.
Anders hebben we meer info nodig...
Ja, ik vroeg me inderdaad gewoon af of deze convectoren een geschikt afgiftesysteem zijn voor een toekomstige L/W warmtepomp. Anders heeft het geen nut dat ik deze laat hangen want ze worden nu ook niet gebruikt.
Er zijn in de eerste paar jaar geen concrete plannen voor een L/W warmtepomp. Momenteel verwarm ik met L/L en pelletkachel.
[Voor 3% gewijzigd door Omerta op 25-05-2023 10:25]
Ja, ik vroeg me inderdaad gewoon af of deze convectoren een geschikt afgiftesysteem zijn voor een toekomstige L/W warmtepomp. Anders heeft het geen nut dat ik deze laat hangen want ze worden nu ook niet gebruikt.
Er zijn in de eerste paar jaar geen concrete plannen voor een L/W warmtepomp. Momenteel verwarm ik met L/L en pelletkachel.
Blijft nog de vraag: hoe verwarm je nu beneden? Niet via die convectoren dus, maar hoe wel?
En wat is van dit merkwaardige rekenwerk precies de bedoeling ?
Wat hebben de integrale kosten van een WP met een afgedankte Gasketel van doen ?
Lijkt op een schoolrapport waarbij de onvoldoendes worden verwaasloosd
Er was iemand die aan de hand van het electra verbruik zijn gasverbruik wou inschatten om daarmee te bepalen hoeveel hij bespaard heeft.
Over mijn schoolrapport hoef jij je geen zorgen te maken.
Als je (ooit) met een WP wil gaan werken dan heb je afgifte nodig. Je kan uitrekenen of je met die convectoren voldoende warmteafgifte hebt (eventueel met ventilatoren) met een Ta van hooguit 40 graden. Als dat niet 't geval is zou er dus sowieso iets bij moeten of moeten ze vervangen worden.
Met alle onzekerheden over of je überhaupt een WP wil gaan plaatsen. Een paar T33 radiatoren gaat je de kop niet kosten dus je kan gewoon 't spul weghalen en wel zien wat de toekomst brengt.
Geen idee wat je dan 't beste met de leidingen kan doen om ze eventueel nog wel weer te kunnen gebruiken als 't zover is.
Mijn sCOP wordt dan:
Dat is niet correct. Het gaat hier om het totaalrendement van de WP-installatie. Je moet dus bij het elektrisch verbruik ook het verbruik van alle waterpompen meetellen en als je het echt eerlijk doet ook nog het verbruik van je zoneregeling.
Wellicht dat @Tomexergie eens een rijtje met spelregels kan publiceren, daarmee zouden dergelijke discussies snel platgeslagen kunnen worden.
Aangezien dat externe verbruik bij zuinige huizen al snel significant wordt is dat een extra reden om bij goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen al die meuk weg te bezuinigen en gewoon enkel met de interne waterpomp in de WP en zonder zoneregeling te werken.
@Omerta Ik zou de convectoren lekker laten hangen, werken prima met een warmtepomp, zeker omdat het nogal flinke zijn. Waterinhoud is misschien wat laag, maar met een klein buffervaatje kan je prima het systeemvolume ophogen tot in ieder geval het minimum noodzakelijke, veel goedkoper dan vervangen door T33 radiatoren. Je kan bij deze convectoren ook eenvoudig een ventilator in de omvatting monteren, zodat de afgifte bij lage temperaturen nog (veel) hoger wordt. Ik gebruik zelf een combi van lucht/lucht warmtepomp en een kleine lucht/water warmtepomp met convectoren in de woonkamer(ventilatoren waren trouwens niet nodig - het afgiftevermogen van de convectoren was ook zonder voldoende). Werkt perfect.
Lijkt me altijd het duurzaamst om zo veel mogelijk gebruik te maken van wat er al in een woning aanwezig is.
[Voor 12% gewijzigd door JBtL op 25-05-2023 14:01]
Dat is niet correct. Het gaat hier om het totaalrendement van de WP-installatie. Je moet dus bij het elektrisch verbruik ook het verbruik van alle waterpompen meetellen en als je het echt eerlijk doet ook nog het verbruik van je zoneregeling.
Wellicht dat @Tomexergie eens een rijtje met spelregels kan publiceren, daarmee zouden dergelijke discussies snel platgeslagen kunnen worden.
Aangezien dat externe verbruik bij zuinige huizen al snel significant wordt is dat een extra reden om bij goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen al die meuk weg te bezuinigen en gewoon enkel met de interne waterpomp in de WP en zonder zoneregeling te werken.
Je hebt gelijk, maar om te vergelijken tussen de situatie voor de WP (op gas) en na de WP (op elektra) zou je ook het elektriciteitsverbruik van de CV installatie mee moeten nemen en die is onbekend.
Dan kun je als schatting zeggen dat de elektrische energie nodig voor de pompen en met een WP gelijk is aan de elektrische energie van de de pompen van de CV. Dat wordt hier bedoeld.
Ik heb een ESBE drieweg klep aangesloten om de warmtepomp te laten kiezen tussen SWW en verwarming.
Als hij in de verwarmingstand staat werkt hij goed, er wordt stiekem geen warmte ontrokken van de hetere boiler.
Echter als hij de SWW boiler gaat verwarmen, dan wordt ook de verwarming warm.
Uiteraard heb ik naar de positie gekeken, maar de groef in het witte plasticje wijst echt naar beneden, naar de aftakking van de verwarming, die dus dicht staat.
De boiler verwarming werkt verder ook prima. Maar er gaat dus ook 50 graden naar de radiatoren voor niks.
Behalve de positie controleren (d.m.v. de groef in het plastic buisje) weet ik verder niet waar te kijken.
Positie lijkt gewoon helemaal prima te staan, en elektrisch ook goed aangesloten (dat hij de goede kant op draait).
Het is niet zo dat de positie schuift naar de kant waar geen aftakking zit, dat zou alles verklaren.
Kan het zijn dat hij het alsnog er langs perst? Het is 1" en 28mm, er gaat zo'n 30 liter per minuut doorheen.
Drukmeter geeft gewoon normale waardes aan, al beweegt die wel een beetje op de millimeter heen en weer. (maar die zit dan ook in de aanvoer).
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details