Toon posts:

Een zware hybride of toch maar een full-electric L/W WP?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• energie123
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-05 18:08
Hallo tweakers,

Binnenkort wil ik een warmtepomp gaan plaatsen en ik speur het hele forum af naar tips'n tricks. Geweldig hoeveel informatie hier te vinden is. Omdat ik nog geen voorbeelden vind voor mijn specifieke woonsituatie hoop ik wat van jullie inzicht te mogen gebruiken om wat knopen door te hakken.

Mijn vraag is welke L/W warmtepomp voor mij het meest geschikt is.

Even een situatieschets zodat ons plaatje duidelijk is:
We zijn vorig jaar komen wonen in een vrijstaand huis met een woonoppervlakte van 230m2 en een inhoud van 1100m3.
Isolatiemaatregelen zijn redelijke (jaren 90) spouw-, vloer- en dakisolatie en rondom HR++ beglazing.
Verwarming en SWW door een CV ketel uit 2021. Gasverbruik van de vorige bewoners was 2500m3 per jaar maar na bijna een jaar wonen (en installatie van Tado/ zuinig stoken) verwacht ik dat ons jaarverbruik 1900m3 wordt. SWW is daar ongeveer 300m3 van.
Op de koudste dagen stoken we 16m3 gas per dag. Ik heb de CV ketel deze winter op 50 graden gezet en dit werkte prima tot ongeveer 0 graden buitentemperatuur. Maar wanneer het richting -5 tot -10 ging kreeg ik het geen 20 graden meer in huis.

Het afgifte systeem bestaat uit een mix van T33, T22 en T11 (totaal 16) radiatoren met een totale afgiftecapaciteit van 36.873W. De waterinhoud schat ik op 40-60liter.

Er is op de begane grond naast de CV genoeg ruimte voor een binnenunit en een tank van een paar honderd liter. Buiten is genoeg ruimte voor een buitenunit.

Dan nu mijn wensen:

Omdat ik voor 11kw Wp aan zonnepanelen op mijn dak heb wil ik graag vóór deze herfst een warmtepomp hebben draaien. Ik kan dan namelijk dit jaar nog gebruik maken van de salderingsregeling en dat is goed voor de portemonnee.

Ik wil de installatie zelf inbouwen met de hulp van een bevriende installateur. (zodoende kan het zowel voordelig als op korte termijn)

Ik wil een voordelige oplossing met minimale aanpassing en maximaal rendement. Daarom zijn het aanleggen van vloerverwarming of het vervangen naar LTV radiatoren niet echt opties op korte termijn. (wellicht wel op lange termijn).
Ik ben wel van plan om ventilatoren onder de radiatoren te plaatsen en ze waterzijdig in te laten regelen.

Ik hoef niet perse van het gas af. Geen probleem om mijn jonge CV ketel te gebruiken voor de koudste dagen en SWW.

Mijn overwegingen en vragen aan jullie:

Ik ga er van uit dat een hybride L/W warmtepomp voor mij een no-brainer is. De investering aan het afgiftesysteem die nodig is voor een full-electric WP is me nu nog te hoog. Of zie ik nu iets belangrijks over het hoofd?

Ik denk dat een 6kW WP geschikt is. Maar vraag me af of ik ook voor een 8kW zou kunnen gaan die op de lange termijn de CV kan vervangen. (na installatie van LTV's/vloerverwarming en een electrische SWW boiler). Of vraag ik dan om problemen ivm pendelen?

Als ik voor een hybride WP ga moet ik dan dag zeggen tegen mijn Tado thermostaat en knoppen?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
Voldoende zware WP die full electric geschikt is in hybride opstelling. Koevlaas formule gaat richting 11kW op basis van het streef verbruik.

Dan een balans tussen afgifte verbeteren en isolatie. Je afgifte systeem is als je meer dan 50 graden nodig hebt onder nul nog niet voldoende voor full electric. Dan moet je echt streven naar max 45 bij -10.

Mijn mening is dat een deugdelijk verwarming systeem de hele woning op bouwbesluit temperatuur kan houden.
Dat komt niet per definitie overeen met hoe woningen - met name slaapkamers gebruikt worden.

Hoeveel vermogen je dus mee weg komt is een balans met realistische isolatie maatregelen - tot het gaatje isoleren is niet kosteneffectief.

[Voor 12% gewijzigd door Ronald op 22-05-2023 23:37]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:05
Het probleem van een keuze naar een te lichte warmtepomp is dat je in de toekomst de overgang naar full elektrisch niet kan maken zonder hoge kosten. Door de hogere subsidie op een warmtepomp met meer vermogen is de meer investering te overzien zeker bij het gedeeltelijk zelf monteren. Met bijvoorbeeld de nieuwe Amber van Itho hier op het forum kan je in jouw overgangsfase van htv naar ltv stapsgewijs hieraan voldoen. Door gebruik te maken van R290 is het verwarmen op hogere temperaturen ook mogelijk. Daarnaast kan je later dan de legionella run doen zonder gebruik te maken van een extra element met R290. Hogere temperaturen met een warmtepomp is niet efficiënt maar voorlopig kan je ook in hybride met deze warmtepomp de cv aansturen. Door het gebruik van een monobloc is de installatie grotendeels goed zelf te doen en deze Amber is nog deze zomer leverbaar.

[mbr] Graag aanvullen met context en dergelijke zodat het niet als spam overkomt en TS een geïnformeerde keuze kan maken, want die 70 graden wil je helemaal niet[/]

[Voor 188% gewijzigd door Carboy54 op 24-05-2023 11:03]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:32
Je kan nog flink winnen door bij vorst niet aan nachtverlaging te doen.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ronald
70 graden is voor verwarming geen oplossing - dat gaat immers bij te laag rendement. - verder is het een voorbeeld van een van de mogelijk geschikte apparaten natuurlijk

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• energie123
Bedankt voor de snelle reacties.
Ronald schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:36:
Voldoende zware WP die full electric geschikt is in hybride opstelling. Koevlaas formule gaat richting 11kW op basis van het streef verbruik.
Mijn zorg is dat als ik een 11kW WP in hybride opstelling neerzet, deze zijn warmte niet kwijt kan en hij gaat pendelen. Is dat terecht?
(er van uitgaande dat ik pas over een jaar of 2 flinke investeringen ga doen in het afgifte systeem)

Ik heb trouwens een sterke voorkeur voor een Ferroli WP omdat mijn bevriende installateur alleen dit merk levert. De meeste van hun WP's kunnen ook in hybride opstelling draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-06 23:34
energie123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:52:

[...]

Mijn zorg is dat als ik een 11kW WP in hybride opstelling neerzet, deze zijn warmte niet kwijt kan en hij gaat pendelen. Is dat terecht?
(er van uitgaande dat ik pas over een jaar of 2 flinke investeringen ga doen in het afgifte systeem)

Ik heb trouwens een sterke voorkeur voor een Ferroli WP omdat mijn bevriende installateur alleen dit merk levert. De meeste van hun WP's kunnen ook in hybride opstelling draaien.
Het kan uiterst zinvol zijn om de T11 radiatoren te vervangen door T22.
Gemakkelijk en kost weinig in aanschaf en uren..

Meer Afgifte = minder benodigd vermogen en alle beetjes helpen.
Kijk naar een WP die weinig tot niets terug valt in vermogen bij -8*C t.o.v. +7*C
Ferroli van bevriende installateur is leuk en aardig maar leuk en aardig maken de kamer niet warm. Bij 1900m2 gas lijkt 10kW voldoende. Met betere afgifte komt ook 8kW binnen bereik.
De inhoud van het systeem met 16 radiatoren 11-22-33 lijkt laag ingeschat en indien juist zijn de radiatoren kennelijk niet echt groot met mogelijk ruimte voor aanpassing naar meer VO.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
energie123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:52:

[...]

Pendelen voorkom je door te zorgen dat het minimum vermogen van de WP lager is dan je afgifte systeem bij lage temperatuur aan kan. Dat is met alles open maximaal een kwart van de 16kW bij 70/50/20

Dus de beste manier om het te voorkomen is het fixen van afgifte systeem. Dus bij deze krijg je van mij de zure appel ;)

Grote paneel radiatoren zijn heel goedkoop van marktplaats te halen. Met meer moeite ook Jaga’s. Aansluiten is simpel hydrolisch werk.

Bewust een te lichte WP kopen == later nieuwe kopen

[Voor 4% gewijzigd door Ronald op 23-05-2023 09:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
Gary199 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Met betere afgifte komt ook 8kW binnen bereik.
Meer afgifte heeft 0 invloed op warmteverlies woning, dus dit deel van je post klopt niet. De rest wel ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Ronald schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Meer afgifte heeft 0 invloed op warmteverlies woning, dus dit deel van je post klopt niet. De rest wel ;)
De stelling is ook niet dat het wel zo zou zijn.
Maar er ligt een 1 op 1 relatie tussen niet warm kunnen krijgen en voldoende/meer/minder VO in samenhang met transmissie verliezen.

Weinig Transmissie verlies kan volstaan met weinig VO en of lage Ta dan wel weinig Delta T dan wel weinig flow. Je hebt het voor het uitzoeken wat het beste resultaat geeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• energie123
Gary199 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Het kan uiterst zinvol zijn om de T11 radiatoren te vervangen door T22.
Gemakkelijk en kost weinig in aanschaf en uren..

Kijk naar een WP die weinig tot niets terug valt in vermogen bij -8*C t.o.v. +7*C
Ferroli van bevriende installateur is leuk en aardig maar leuk en aardig maken de kamer niet warm. Bij 1900m2 gas lijkt 10kW voldoende. Met betere afgifte komt ook 8kW binnen bereik.
De inhoud van het systeem met 16 radiatoren 11-22-33 lijkt laag ingeschat en indien juist zijn de radiatoren kennelijk niet echt groot met mogelijk ruimte voor aanpassing naar meer VO.
Goed idee voor het vervangen van T11 door T22. 13 van mijn 16 radiatoren zijn T22 of T33. Qua grootte hebben ze een gemiddelde max van 2600W dus redelijk van formaat.

Doet een Ferroli Omnia M 3.2 onder voor bijvoorbeeld een Itho? Een A7W55 COP van 3,18 leek mij best goed.

Qua systeem inhoud kan ik er best wel eens naast zitten met 40-60 liter. Zou wel meer kunnen zijn inderdaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
energie123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:40:
[...]

Goed idee voor het vervangen van T11 door T22. 13 van mijn 16 radiatoren zijn T22 of T33. Qua grootte hebben ze een gemiddelde max van 2600W dus redelijk van formaat.

Doet een Ferroli Omnia M 3.2 onder voor bijvoorbeeld een Itho? Een A7W55 COP van 3,18 leek mij best goed.

Qua systeem inhoud kan ik er best wel eens naast zitten met 40-60 liter. Zou wel meer kunnen zijn inderdaad.
Ik taxeer de radiatoren gemiddeld op 5,5 - 6L, komt bij de inhoud van de buizen etc.
Een buffervat kan een koudeval bij defrosts helpen matigen.
Te denken valt aan 150L serieel in de Retour. Fans onder de radiatoren gaan zeker helpen. ( middenstand )

[Voor 12% gewijzigd door Gary199 op 23-05-2023 09:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carboy54
energie123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:40:
[...]

Ferroli Omnia M is een Midea warmtepomp met R32. 70 graden is geen pre inderdaad maar in de overgangsfase wel handig ook voor de legionella run zonder element

[Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 23-05-2023 09:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• energie123
Klopt mijn aanname dat een reletief groot volume (zeg 16x5.5=88L + buizen) voorkomt dat je een buffervat nodig hebt en ook pendelen voorkomt bij een WP met hoger vermogen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
energie123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:49:
Klopt mijn aanname dat een reletief groot volume (zeg 16x5.5=88L + buizen) voorkomt dat je een buffervat nodig hebt en ook pendelen voorkomt bij een WP met hoger vermogen?
Ik vrees van niet als die liters zich niet vertalen in voldoende Verwarmend Oppervlak (dat per definitie bepalend is). Met pak 'm beet 100L systeem inhoud zijn de liters bij een defrosts te snel aan de beurt om warmte te leveren en ontstaat al gauw een koudeval. Een buffervat van 150L kan dan zeker dat fenomeen matigen en middelt ook enigszins andere schommelingen.
Jaga radiatoren dienen in deze situatie te worden omzeild.
Met 1,5L water per radiator wordt het systeem slecht bediend en schreeuwt tevens om flow.

[Voor 10% gewijzigd door Gary199 op 23-05-2023 10:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• energie123
Carboy54 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:49:
[...]

Ferroli Omnia M is een Midea warmtepomp met R32. 70 graden is geen pre inderdaad maar in de overgangsfase wel handig ook voor de legionella run zonder element
[Afbeelding]
Carboy54 klopt het dat als ik naar een 8kW model kijk, ik net zo goed een 10kW kan nemen omdat dit in principe dezelfde machine is? Of is het minimum vermogen van de 10kW hoger dan de 8kW?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carboy54
energie123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Carboy54 klopt het dat als ik naar een 8kW model kijk, ik net zo goed een 10kW kan nemen omdat dit in principe dezelfde machine is? Of is het minimum vermogen van de 10kW hoger dan de 8kW?
Klopt maar je betaald er meer voor en meer subsidie. Kwestie van een dip omzetten. Let op de aansluitwaarde. Ze zijn met 32 amp niet geschikt voor de NL markt! En moeten omgebouwd worden naar 2 fases. Aardig apparaat maar niet top. Wel stil. Instellingen met geheugen plaatsen een ramp en niet gebruiksvriendelijk. Afwerking laat te wensen over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het afgifte systeem bestaat uit een mix van T33, T22 en T11 (totaal 16) radiatoren met een totale afgiftecapaciteit van 36.873W. De waterinhoud schat ik op 40-60liter.
Die afgifte van 36 kW, bij welke aanvoer- en retourtemperatuur is dat?
Je kunt daar mee terugrekenen bij welke temperatuur je de ongeveer 10 kW aan afgifte hebt die je bij -10 nodig hebt. Dat geeft je wat houvast over de te verwachten COP en daarmee de nieuwe stookkosten, en waar het overschakelpunt ligt waarop de gasketel goedkoper stookt dan de warmtepomp.

Als je de hulpverwarming (gasketel) in kunt stellen om te helpen bij een defrost, dan kun je sowieso zonder buffervat wanneer je debiet een beetje in orde is.
Een kleinere warmtepomp heeft minder debiet nodig dan een grotere, maar wordt afgedankt als wanneer je gasloos gaat.
Een min of meer toekomstbestendig plan kan zijn om nu een 7 kW unit te nemen en daarna uit te breiden met een cascade, met het risico dat een identieke unit dan niet meer verkrijgbaar is of verouderd.

Afgifte verbeteren is, als je eenmaal een warmtepomp hebt, sowieso een goed idee. Dat kan zo 30% of meer in stookkosten schelen.

[Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 23-05-2023 11:42]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• energie123
Carboy54 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Klopt maar je betaald er meer voor en meer subsidie. Kwestie van een dip omzetten. Let op de aansluitwaarde. Ze zijn met 32 amp niet geschikt voor de NL markt! En moeten omgebouwd worden naar 2 fases. Aardig apparaat maar niet top. Wel stil. Instellingen met geheugen plaatsen een ramp en niet gebruiksvriendelijk. Afwerking laat te wensen over.
Die aansluitwaarde kan ik niet in de documentatie vinden. De 8/10kW worden gewoon als 220V 1 fase genoemd.
MOP(Maximum overcurrent protection) A19 (8/10kW)
MCA( Minimum circuit amps) A16(8kW) 17(10kW)

Als je de 8kW gewoon kan omzetten naar een 10kW is het dus de extra kosten van een 10kW niet waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• energie123
Proton_ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Die afgifte van 36 kW, bij welke aanvoer- en retourtemperatuur is dat?
Je kunt daar mee terugrekenen bij welke temperatuur je de ongeveer 10 kW aan afgifte hebt die je bij -10 nodig hebt. Dat geeft je wat houvast over de te verwachten COP en daarmee de nieuwe stookkosten, en waar het overschakelpunt ligt waarop de gasketel goedkoper stookt dan de warmtepomp.

Als je de hulpverwarming (gasketel) in kunt stellen om te helpen bij een defrost, dan kun je sowieso zonder buffervat wanneer je debiet een beetje in orde is.
Een kleinere warmtepomp heeft minder debiet nodig dan een grotere, maar wordt afgedankt als wanneer je gasloos gaat.
Een min of meer toekomstbestendig plan kan zijn om nu een 7 kW unit te nemen en daarna uit te breiden met een cascade, met het risico dat een identieke unit dan niet meer verkrijgbaar is of verouderd.

Afgifte verbeteren is, als je eenmaal een warmtepomp hebt, sowieso een goed idee. Dat kan zo 30% of meer in stookkosten schelen.
Bedankt Proton. Die 36kW is het maximale wattage volgens de online rekenhulp, dus ik ga uit van +-75 graden aanvoertemperatuur.

Hoe heb je berekend dat ik 10kW nodig heb bij -10 graden? En hoe kun je het terugrekenen doen dat je noemde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De 10 kW komt uit de ~2000 m³ per jaar.
De 16 m³ op een koude dag komt op veel minder (dat is ca 150 kWh in 24 uur dus iets meer dan 6 kW) maar we hebben geen winter gehad.

Welke rekenhulp heb je gebruikt? Daar staat vast bij wat de aannames zijn.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
@energie123 Radson heeft een calculator voor paneelradiatoren bij lage temperatuur. De afgifte bij hoog moet je vergeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• energie123
Proton_ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:06:
De 16 m³ op een koude dag komt op veel minder (dat is ca 150 kWh in 24 uur dus iets meer dan 6 kW) maar we hebben geen winter gehad.

Ik heb https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator gebruikt. Hier staat bij dat het de 70/55/20 waarde betreft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• energie123
Ronald schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:27:
@energie123 Radson heeft een calculator voor paneelradiatoren bij lage temperatuur. De afgifte bij hoog moet je vergeten.
d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
energie123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:14:
[...]

Ik heb https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator gebruikt. Hier staat bij dat het de 70/55/20 waarde betreft.
Ik zou voor een etmaal niet willen uitgaan van de max beschikbare uren c.q. 24
Een geaccepteerde methode is om ook dan enige reserve te behouden en uit te gaan van bijv. 20 uur.
16m3 gas vertaalt zich in plm. 150kWh en dat is op basis van 20 uur stoken 7,5kW beschikbaar vermogen.
Het is acceptabel niet bij iedere capaciteitsberekening te willen koorddansen. Verder is ook niet iedere installatie een voorbeeld voor max haalbare efficiency.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou, als ik @energie123 was, eerst eens een fatsoenlijk plan maken voor het hele huis.

Maximaal rendement tegen minimale kosten. Jep, dat wil iedereen :)

Als je weet wat de eindsituatie is over 5 jaar, dan kun je daar nu al (een beetje) rekening mee houden.
Dus stel je gaat VVW inbouwen over 3 jaar, dan kun je met een warmtepomp zonder buffervat uit de voeten, met lagere aanvoertemperatuur etc.
Dus misschien kun je met een 9kW alles warm houden als je klaar bent, dan ben je eerst 5 jaar hybride en daarna kneiter je de CV ketel eruit als je klaar bent met alle aanpassingen...

Ik zou ook zaken als koeling meenemen. Een 3,5kW L/L (airco) in de woonkamer is ideaal als reserve capaciteit. Als het buiten echt -10 is zet je die op verwarmen en kom je die 2 weken per jaar prima door.
Dak renovatie of extra isolatie is ook zo'n ding dat je misschien ergens al op de planning hebt staan, maar nu nog net niet aan bod komt.

Gewoon 'maar' een enorme WP naar binnen kruien en hopen dat het goed gaat is het recept voor teleurstelling en heel veel extra kosten. Zowel qua installatie (continu aanpassingen en verbeteringen met al het uitzoekwerk erbij) en qua gebruikskosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carboy54
energie123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:42:
[...]

Die aansluitwaarde kan ik niet in de documentatie vinden. De 8/10kW worden gewoon als 220V 1 fase genoemd.
MOP(Maximum overcurrent protection) A19 (8/10kW)
MCA( Minimum circuit amps) A16(8kW) 17(10kW)

Als je de 8kW gewoon kan omzetten naar een 10kW is het dus de extra kosten van een 10kW niet waard.
De 8/10 kw heeft standaard ook nog een 3 kw backup en in totaal is dat teveel voor 1 fase 3x25 amp. een van de vele slordigheden bij dit Midea product. Dus moet de backup worden gesplitst van het moederboard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Proton_ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:06:

Ik ben ook wel benieuwd, zijn jaarverbruik is hoger dan ik had, maar in de winter stookte ik 20m3 weg op de koudste dagen. Dat was bij een paar graden vorst en harde wind, lang geleden was dat, januari 2021 geloof ik.
Met die 20m3 heb ik gerekend, zeg maar 200kWh wat ik dan op een koude dag nodig zou hebben. 200/24h= 8kWh.
Spouwmuur, dak en vloer geïsoleerd, vloerverwarming uitgebreid, en de CV haalt ook geen 200kWh uit die 20m3, dus 7kWh warmtepomp gekozen. Dat kwam ook uit met de koevlaas methode. En van de winter zaten we er gewoon warmpjes bij. Al moest hij op de hele natte dagen rond vriespunt wel veel defrosts doen, wat ten koste gaat van de hoeveelheid energie die je op een dag kunt opwekken.

Misschien strookt de overgang naar volledig elektrisch niet met de minimale aanpassingen die de TS wil doen. Maar kijk naar de toekomst. Hoe oud is je CV? Kook je nog op gas? Of gaat de gasmeter er uit en bespaar je dus 200€/jaar aan vastrecht? Zonde als je straks een 5kW hybride hebt terwijl je met een 8-9kW unit volledig van het gas af kunt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• energie123
Bedankt @_ferry_ nuttig om van een ervaringsdeskundige te horen.

Je hebt gelijk het is slim om een aantal jaren vooruit te denken. De uitdaging is dat we nog niet zo lang in dit huis wonen en nog niet de in's en out's van de woning kennen. Waarschijnlijk willen we over een jaar of 5 en grote verbouwing doen. Vandaar dat ik op dit moment niet groot wil investeren in mijn afgifte systeem. Zonde om nu LTV's te kopen om over een paar jaar te besluiten vloerverwarming te leggen bijvoorbeeld.

Wat ik wel vast kan doen is hybride verwarmen en gebruik maken van een paar jaar saldering. Dat is investeren met een redelijk laag risico.

De berekeningen voor het WP vermogen hoeven niet super precies. Niet te klein zodat hij eventueel nog als full-electric kan dienen en niet te groot om een energie overschot en pendelen te voorkomen.

@Carboy54 bracht me op een interessant idee. Hoewel Midea M WP's misschien niet top-of-the-line zijn functioneren ze prima. Ze zijn hybride en full-electric ready.
Het 8kW model is dezelfde machine als de 10kW maar dan geknepen. Misschien kan ik nu wel toe met de 8kW en over een paar jaar een slimme monteur een knop laten omzetten waarna het een 10kW machine wordt.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@energie123 De midea data vind je bijvoorbeeld op https://www.microwell.sk/...Pump_R32_2020513_V1_7.pdf
Als je bij A-10W50 nog 8 kW wil hebben, zal je de "12 kW" unit moeten hebben. De "8 kW" unit blijft dan steken op 6317 W.

Als je 36 kW op een Ta/Tr van 70/55 regime hebt, dan heb je de 10 kW nog op 45/40 (of 50/35). Let op dat het verschil tussen Ta en Tr dan kleiner is, dus het debiet (flow) moet evenredig groter. Met stoken op een lagere temperatuur moet de circulatiepomp dus op max.

[Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 24-05-2023 11:30]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee