Proton_ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:46:
[...]
Ik zie nog niet hoe je met serieschakeling zuiniger of comfortabeler gaat stoken. Ik weet dat je er heel veel aan gerekend hebt, maar het doel kon ik niet terugvinden.
Overigens is de restopvoerdruk uit de datasheet dus al met de drukval over de interne warmtewisselaar er af.
Mijn afgifte systeem in dit huis is ooit ontworpen voor hoge temperaturen, waarbij de vloerverwarming beneden met 30 cm h.o.h. als bijverwarming is bedacht met een flinke mengverdeler.
Nu heb ik op lage temperaturen boven, waar ik alleen radiatoren heb in de kamers, simpelweg afgifte vermogen tekort.
Ik heb daar al T22 vervangen voor T33, maar dat zal niet voldoende zijn, ik heb daar meer flow nodig om een gemiddeld hogere radiator temperatuur te krijgen en dus meer afgifte als ik de Ta niet verder wil verhogen.
Mijn vloer beneden (~150 m
2 met slangen) heb ik nu zonder mengverdeler aangesloten waardoor ik in verhouding beneden te veel afgifte vermogen heb ten opzichte van boven.
Door nu de vloer in serie te zetten met de radiatoren bereik ik meer flow door de radiatoren boven, en dus meer afgifte, minder warm water de vloer in (immers al een paar
oC afgekoeld door de radiatoren) waardoor de afgifte beneden beter in verhouding is met boven.
Het doel van het in serie zetten is dus om bij lage temperaturen het afgifte vermogen boven en beneden in balans brengen, en boven hoog genoeg afgifte vermogen te hebben zonder te T
a te hoog te zetten. Ik verwacht nu ongeveer een T
a van ~32
oC nodig te hebben bij 2
oC buiten temperatuur om het warmte verlies te compenseren.
Kanttekening is natuurlijk wel dat de benodigde flow gehaald moet kunnen worden anders schiet het afgifte vermogen boven alsnog te kort en wordt de deltaT te groot voor de WP.
Ander voordeel van de vloer in serie hebben staan is dat bij een defrost het afgekoelde water volledig door de vloer moet en weer opgewarmd wordt door de vloer en de WP dus nooit echt koud water voor zijn kiezen krijgt waardoor er na een defrost niet meteen met vol vermogen verwarmd zou moeten hoeven worden. (hoop ik

)